Overdenking .Sjkvenster uit de Heilige Schrift Eindtrekking kassabonnenactie GVO eiMttHiM4llEUli^ HET f'"pAGïNA5 vrmdagismaS^ Blik op kerk ^^y en samenleving tj ^V*' •^/►f. •h,^*, UttEEMOE GEII\iaOCHTEN vmanoM oiE niiNGi HBRIKOZEN CN BLOEOOaUK Start computercursus in omgeving Diricsland MOE ttUmOPF BimE umsm HERFiTW. SPIUW uaNvmaa oie ouebouen? Jezus of Bar-Abbas OE NIET UIT6EBRIICHTE STEM - De gekozen burgemeester - Boven de partijen - Welke criteria? Het is al jaren geleden dat een burgemeester bij zijn afscheid zei: "Ik ben altijd nog dank baar dat ik door de kroon ben benoemd en ik hoop dat het nooit zo ver komt dat een bur gemeester door de raad of door de bevolking wordt gekozen". Aan die uitspraak moet ik vaak denken, nu D'66 haar stokpaardje bUjft berijden dat we de kant op moeten van de gekozen burge meester. Bij wijze van proef was er tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van vorige week in twee gemeenten een referendum, waarbij de bevolking zich kon uitspreken. Die gemeenten waren Vlaardingen en Best. Natuurlijk hadden in beide gevallen de solli citanten de kans gehad zich aan de bevolking te presenteren en op die manier de gunst van de kiezers te winnen. Voor zover ik er iets van heb gezien vond ik het een gênante vertoning. Want er kan niet veel meer beoordeeld worden dan de kleding die de desbetreffende sollicitanten dragen en het gezicht dat ze daarbij zetten. Kortom, ze moeten laten zien of ze - om dat woord te gebruiken - enige 'uitstraUng' hebben. Immers, de burgemeester staat boven de par tijen en zijn of haar politieke kleur mag geen gewicht in de schaal leggen. Zoals Whn Kok zich ook heeft gepresenteerd als 'premier van alle Nederlanders' - naar mijn gevoel overigens ten onrechte! - zo is de burge meester het gezicht van heel zijn of haar gemeente, ongeacht politieke keuze of levensbeschouwing. Niet voor niets spreken we van een 'burgervader', tegenwoordig ook een 'burgermoeder'. Gebeurt er een ramp, of breekt er een besmettelijke ziekte uit, dan is de burgemeester present en komt hij in actie. En zodra er iets fout gaat, dan wordt hij daarop aangesproken, ook al draagt hij niet direct de verantwoordelijk heid. Hij is in de eerste plaats bestuurder en geen politicus. Bij deze stand van zaken is een referendum dan ook een lachertje. Temeer omdat hij of zij die de meeste stemmen kreeg, niet auto matisch benoemd wordt. Met andere woor den: de uitslag van de stemming is niet bin dend. Ik vraag me af welke criteria een burger dan moet aanleggen om zijn of haar keuze te bepalen. De politieke kleur mag geen rol spelen, of de sollicitant bestuurlijke kwaU- teiten heeft kan de burger nog nauwelijks beoordelen. BHjft over of men hem of haar een aardige man of een leuke vrouw vindt. Op deze manier krijgen we Amerikaanse toestanden, waarbij op de man of vrouw, en niet op de bal wordt gespeeld. Bovendien, hoe moet, als er twee solUcitan- ten zijn, hij of zij zich voelen die de minste stemmen heeft gekregen? Die staat voor heel Nederland te kijk als de man of vrouw die graag burgemeester wilde worden, maar het niet gehaald heeft. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuvcs, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. In onze magnolia van zo 'n dertig jaar oud groeien plotseling vreemde 'gewrochten'. Deze hebben we nog niet eerder gezien. Graag zouden wij in uw leerzame rubriek willen lezen, wat dit verschijnsel nu eigenlijk is, een speling van de natuur, vruchten voor de voortplanting of een teken van het begin van het einde van de boom? Antwoord: Dat uw magnolia nu pas zaad vormt, want daar is hier sprake van, moet als een speling van de natuur worden beschouwd. Het is wel eens zo dat een boom plotseling zaden gaat produceren als hij zijn einde 'voelt' naderen. Maar om u niet te zeer te verontrusten: een magnoliaboom kan heel oud worden. Dit is dan afhankelijk van een aantal omstandigheden zoals de waterstand en de toestand van het milieu ter plaatse. U kunt hem helpen bij het ouder worden door bemesting toe te passen. Informatie over de in uw situatie juiste bemesting kunt u het beste krijgen bij een tuincentrum. De door u genoemde vreemde- 'gewrochten' zijn dus zaaddozen met pitten en kunnen voor voort planting worden gebruikt, al is dit zaak van lange adem. U kunt nu nog net zaaien (liever in oktober) in turfmolmhoudende compost, bij voorkeur in een koude bak. Ontkiemen kan 12 tot 18 maanden duren! Na drie of vier jaar zijn ze dan geschikt voor een definitieve standplaats. Waarom gebruiken doktoren nu juist een teken van een staf met een soort kronkelende slang er om heen om zich kenbaar te maken? Antwoord: Dat is de Esculaap, een afkor ting van Aesculapius, de Latijnse vorm van Asklepios, de Oudgriekse god der genees kunde. Diens voorganger, de Imhotep der Egyptenarén, iiield in zijn rechterhand reeds een toverstaf, want de geneeskunst was toen goddelijk, of magisch. De Griekse schrijver Homerus uit ca 800 voor Christus, noemt Asklepios een voortreffelijk geneesheer en verhaalt over diens faam, dat hij alle zieken genas en zelfs doden opwekte. De goden konden dat niet goedkeuren en Zeus doodde Asklepios met zijn bliksem. Maar zijn beide zonen zetten zijn werk als arts voort en ook de beroemde Hippokrates bleef het geleerde in praktijk brengen. Het zinnenbeeld voor Asklepios werd de gele adder die gefokt werd in de aan Asklepios gewijde tempels omdat haar gif heilzaam zou zijn. Voortaan werd Asklepios afgebeeld als een god, leu nend op zijn staf die omkronkeld werd door een adder. Zo werden staf en slang het sym bool der geneeskunde. Is het waar dat abrikozen bloeddrukverla- gend werken? Antwoord: Abrikozen zijn een probaat mid del tegen hoge bloeddruk. Hoewel het een van ouds bekend volksmiddel is, weten we niet precies wat de werkzame stof is. In de zomer kunt u het beste verse abrikozen gebruiken. In de winter neemt u enkele gedroogde abrikozen die u 's avonds in water legt om te weken. De volgende mor gen kunt u de vruchten met het sap op de nuchtere maag opeten. Biimenkort start in de omgeving van de gemeente Dirksland voor geïnteresseerde een tweetal computercursussen: de cursus 'kennismaken met de computer' is er voor de beginner en de cursus 'kermis maken met internet' voor de iets gevorderde. De cursus start alleen als er voldoende animo is. Bent u geïnteresseerd? Bel dan met: 0187-669472. Ik had aardbeien, bessen, banaan, appel, peer, perzik, meloen en kersen gebruikt voor een rumtopf met echte rum, maar de drank werd helemaal rood, zodat de aardigheid eraf ging. Hoe kwam dat nu? Antwoord: Bessen en kersen kleuren zo'n drank rood. Daarom kunt u ze ook beter niet in bowl gebruiken. "Waarom eten we blauwe muisjes als er een jongen geboren is en roze bij een meisje? Antwoord: Het is geen restant van een Ger maans offer aan de godin van de vruchtbaar heid, of symbool van een nieuw leven, zoals vaak gedacht wordt maar wel een héél oude traditie, al bestaan onze beschuiten nog niet zo lang en zijn die gekleurde muisjes ook een vinding uit de vorige eeuw. Het gebruik is afkomstig uit de Zaanstreek. Vroeger was het een echte luxe. Beschuit met muisjes werd in de vorige eeuw dan ook uitsluitend door rijkelui gepresenteerd. Eenvoudige mensen trakteerden brood met boter en sui ker. De muisjes bestonden uit anijszaadjes met een roze, blauw of wit suikerlaagje. OorspronkeUjk werden bij de geboorte van een meisje roze muisjes geserveerd en bij de geboorte van een jongen witte. Reeds voor dat de muisjes algemeen in zwang kwamen serveerde men zogenaamde pof (broodbol len) gebakken van tarwemeel, die Uefst warm werden opgediend aan de kraamvisite. Niet als offer, of vanwege de symboUek, maar zuiver en alleen omdat die mensen die vaak van verre kwamen en vanwege de des tijds lange reisduur, in de regel wel trek had den in zo'n broodje. Deze pof werden door midden gesneden en van binnen gevulds met klontjes van een geliefd snoepgoed. De fir ma De Ruyter zorgde in 1938 voor een gro te publiciteitsstunt door bij de geboorte van prinses Beatrix een groot blik oranje muisjes op paleis Soestdijk te brengen. De muis wordt beschouwd als symbool van vrucht baarheid (hij plant zich immers heel snel voort). De anijszaadjes met de nog aanhan gende steekjes hebben ook wel iets weg van een muisje met een staartje. Vast staat in ieder geval dat we tot op de dag van vandaag trouw beschuit met muisjes eten bij de geboorte van een nieuwe wereldburger! Hoe komt het dat er in de herfst zoveel spin nenwebben zijn\? Antwoord: Dat komt simpelweg doordat er in de herfst de meeste spinnen zijn. De gene raties die deze zomer ter wereld kwamen zijn immers groot geworden. Maar het komt ook doordat de nachten kouder worden en er veel vocht neerslaat, zodat in het lage zon licht de webben fonkelend zichtbaar wor den. Waar komt de gewoonte vandaag om met oudjaar oliebollen te eten? Antwoord: Het heeft volgens onze histori cus niets te maken met ons Oud Nieuw, maar wel met het heidense joelfeest. Als de dagen weer gingen lengen, offerden onze Germaanse voorouders dieren aan hun goden en hielden zij eetfestijnen. Daarop wijst o.m. ook de 'duivekater', gebak in de vorm van een scheenbeen, dat in de Zaans treek nog wel te koop is tussen Kerstmis en de jaarwisseling. De vorm herinnert aan de af te kluiven beenderen en de naam kan dui den op katers die werden geofferd en de dui vel die moest worden bezworen. Eeuwen lang zijn er duivekaters in broodvorm gebakken. In de overige gewesten bleven in die donkere dagen bij de zonnewende ande re traktaties populair. De oliebol is niet zo oud. Onze betovergrootouders kunnen dat baksel uit Vlaanderen gehaald hebben, want in voorgaande eeuw(en) ging men daar op nieuwjaarsmorgen met speciaal gebakken Als zij dan vergaderd waren, zei- de Pilatus tot hen: Welken wilt gij, dat ik u zal los laten, Bar- Abbas of Jezus, Die genaamd wordt Christus? (Matth.27:17) Het Sanhedrin heeft Jezus des doods schul dig bevonden, maar zij hebben het recht niet om iemand te doden en daarom zijn ze tot de stadhouder Pontius Pilatus gekomen. Hij probeerde de last van het proces aan Herodes te geven. Deze vindt geen schuld in Hem en stuurt Hem terug tot Pilatus. Deze is ook overtuigd van Zijn onschuld en zou Hem vrij moeten laten. Pilatus is de vertegenwoordi ger van het Romeinse recht, dat toen ter tijd het zuiverste was op deze wereld. Het rechtsgevoel heeft onder de Romeinen een grote plaats. Een van hun schrijvers heeft geschreven, dat ze liever wUden dat de wereld instortte, dan dat er een haarbreed werd afgeweken van recht en gerechtigheid. Het is des te smarteUjker voor de Heere Jezus dat Hij na het eerste verhoor op Gab- batha geen recht vindt. Zo staat Hij voor de tweede maal voor Pilatus. Hij is aangeklaagd van oproer, orde verstoring. Maar Herodes en Pontius Pilatus zijn het eens. Hij is onschuldig. De enig mogelijkheid voor hem is om Jezus vrij te laten. Neen, dat doet hij niet: Ik zal Hem kastijden en daarna vrij laten. Dit is een onrechtvaardig voorstel, maar Pilatus zoekt een tussenweg. Hij wil het Sanhedrin tevreden stellen en zelf geen rechterlijke moord begaan. Hij is een dub- belhartig man! Hij wil de Joden te vriend houden, het rustig houden in Jeruzalem gedurende het feest en zichzelf veiUg stellen. De Joden voelen zijn twijfel en uit het volk wordt geroepen, dat hij een gevangene zou loslaten op het feest, naar zijn gewoonte. Dit is niet volgens Gods Woord en is waar schijnlijk gegroeid om bij het volk in het gevlei te komen. Pilatus grijpt deze gewoon te aan om zich te redden. Opnieuw begaat hij onrecht, want alleen iemand die veroordeeld is, kan gratie worden gegeven. En Jezus is geen misdadiger. Pilatus maakt een tweetal. Wie zal hij naast Jezus plaatsen? Welke boosdoener zit er in de gevangenis? Bar- Abbas is een groot booswicht en wacht op zijn doodsvoimis. Hij is geen vrijheidsheld, maar een rover en moordenaar. De Joden zul len zeker voor Jezus kiezen, Die goeddoende door het land ging en de zieken genas. Het is een wonderlijk tweetal; Jezus, de Zoon van God en Bar-Abbas, een kind des duivels. Jezus is gekomen om Zijn bloed te storten voor Zijn volk, Bar-Abbas heeft het bloed vergoten van zijn naaste om zichzelf te verrijken. De Vrede vorst wordt geplaatst tegenover een opstandeling. Dit tweetal is de volvoering van Gods Raad. God stelde Hem, Die geen zonde heeft gekend of gedaan, naast deze moordenaar. De Heere heeft onze ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. De zonde van de uitverkorenen zijn op Hem gelegd en Christus boog Zich vrijwilüg onder de vloek. Hoe komt hier de uitnemen de liefde van Christus openbaar. "Welke wilt gij, dat Ik u zal loslaten..." Christus laat Zich vrijwillig plaatsen naast Bar-Abbas. Het is volgens Gods Raad, maar Pilatus is schuldig voor dit onrecht. Maar door de zwakheid van Pilatus heeft het Recht Gods zijn loop. Gods recht vordert dat de zonde tegen de Allerhoogste Majesteit bedreven met de hoogste straf aan Christus zal worden gestraft, hoewel Hij zonder zon de is. Van nature willen we niets weten van Jezus en zijn met de Joden vol vijandschap tegen Hem. Maar als we door de Heilige Geest ont dekt worden wie we zijn, dan wordt het anders en leren we dat we Hem smart hebben aangedaan. Bij een versmade Jezus, behoort een verachte zondaar: Wie mij veracht; God wou mij niet verachten. Pilatus is zeker van zijn zaak, want nog maar enkele dagen geleden heeft het volk geroe pen: Hosaima, de Zone Davids. De volks gunst is echter een wankel bezit. Het volk voelde zich bedrogen met Jezus, want ze meenden dat Hij een aards koninkrijk zou oprichten, maar nu is Hij geboeid. Het is onmogelijk, dat Hij de beloofde Messias is! Spoedig is hun gunst veranderd in haat. Onder de leiding van de Joodse leiders wordt Bar-Abbas verkoren. Dit is geheel onver wacht voor Pilatus, maar hij kan het niet meer veranderen: "Zij zeiden allen tot hem; Laat Hem gekruisigd worden." We mogen niet neerzien op de schare, want het toont wat de mens van nature is. Hun keus is de onze ook. Tegen Jezus, maar voor de zonde en Satan. We horen de oproep tot bekering, maar wiUen die weg niet bewande len We wijzen Christus af. Het komt bij de een meer uit, dan bij de andere,maar van nature zijn we allen van een lap gescheurd. Er is niemand, die verstandig is, er is nie mand die God zoekt. Niet een In Gods Woord wordt Christus voorgesteld als de Rechtvaardige, de Borg, die de schuld Zijns volk heeft gedragen. Hij is het Paaslam, dat de zonde der wereld wegneemt. Zijn bloed alleen kan reinigen. Wie Hem vindt, die vindt het leven. Maar dan moeten we wel onze eigen gerechtigheid veriiezen en het Lam volgen door gebaande en ongebaande wegen. In die weg leren we de noodzakelijk heid dat Bar-Abbas boven Jezus werd gesteld, opdat de mogelijkheid werd gebaand voor zondaren, boosdoeners, oproerlingen en doodslagers, die zichzelf zo leren kennen, door de werking van de Heilige Geest, noch zaUg konden worden. Dan zien we de nood zaak dat Christus Zich wilde geven in hun plaats. Het plan van Pilatus mislukt, maar Gods plan wordt volvoerd. Niet alleen het Woord wordt vervuld, maar ook het heilsplan, dat God heeft uitgedacht tot verheerlijking van Zijn deugden. Gods geschonden recht moet vol daan worden, de breuk hersteld worden, de zonde verzoend en de overtredingen wegge nomen. Chrisms wordt ter dood veroordeeld, opdat doodschuldigen het leven zouden ont vangen. Jesaja heeft er van gezegd: De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Hoe is het met Bar-Abbas gegaan? Hij wacht op de voltrekking van het vonnis des doods. De scherprechter kan ieder ogenblik komen. Hij hoort de voetstappen naderen: dit zal het einde zijn. Nee, Bar-Abbas komt vrij. We weten niet of Bar-Abbas het heeft geleerd, dat Christus in zijn plaats is gestorven. Wel is zijn bevrijding een afbeelding van de verlos sing van de zondaar. Jezus dood is het leven van de Kerk. Een zondaar, die zijn diepe ellende staat moet inleven, zal opening der gevangenis ontvangen om Christus wil. Ze durven het dikwijls niet te geloven, ze kunnen het niet begrijpen. Ze zien het niet, maar het geloof is het instrument om de weldaden van Christus te ontvangen. Omdat Christus Zijn bloed heeft gestort, is er voldaan aan Gods eis, want er moet betaald worden of door ons of door een ander. De onheilige woorden van de Joden,moeten onze bede worden: Zijn bloed kome over ons en onze kinderen. Niet tot een oordeel, maar tot verzoening. Dirksland Ds. A.M. den Boer koeken, bollen en ander feestgebak bij fami lie en vrienden nieuwjaar wensen. Uit de Vlaamse folklore blijkt, dat er in 't zuiden van oudsher ook 'gebakmannen' rondtrok ken, hun beste wensen kwamen aanbieden of een toepasselijk vers zongen en dan als belo ning een geldstuk, dan wel een oliebol of ander gebak mee kregen. Het recept zal in de loop der eeuwen wel wijzigingen hebben ondergaan. Vast staat wel, dat er in deze eeuw veel meer oliebollen werden gebakken dan men zelf gebruikte, teneinde ervan te kunnen uitdelen aan familie, kermissen en aan arme mensen. Dat men zich juist op oudejaarsavond tegoed ging doen aan aller lei gebak, zoals óók aan appelbeignets, Oud hollandse wafels, salades enz. wordt ver klaard uit het bijgeloof dat men dan in 't nieuwe jaar geen honger zou lijden. Bij vele bijgelovige weigestelden zagen we voor de oorlog immers op nieuwjaarsochtend ook nog overdadig gevulde ontbijttafels, omdat zij meenden dan het gehele jaar flink te eten te hebben. Dat bijgeloof bleek in de oorlogs jaren geen stand te kunnen houden. Met het oog op de verkiezingen de volgende vraag: wat gebeurt er met een niet uitge brachte stem, vervalt deze stem of gaat die naar een partij? Antwoord: Alléén de precies volgens de regels uitgebrachte stemmen tellen mee. Verschijnt u niet op het stembureau, of stemt u blanco of als u een streep zet door het bil jet, dan wel voorziet van andere namen of niet terzake zijnde opmerkingen in de stem bus doet, dan wordt zo'n biljet niet meege teld. Bij elektronisch stemmen tellen de niet uitgebrachte stemmen ook niet mee. Besef echter wel, dat u uw mening niet tot uitdruk king brengt door niet te stemmen. Acht eindprijzen, variërend van 25 tot 250 euro. Op de foto de gelukkigen met de felicitaties van de OVO, een bosje bloemen en gebak. De hoofdprijs van de kassabonnenactie van de Ondernemersvereniging Ouddorp ad 453,33 euro (f 999) - gesponsord door Rabobank Westflakkee - ging naar de familie Van Splunder aan de Dirkdoensweg 35 in Ouddorp. Van het gewonnen geld overweegt de familie volgend jaar te gaan genieten van een welverdiende (winter- sport)reis. De familie Van Splunder werd extra verwend met een superbos bloemen en met gebak, en werden voor de prijsuitreiking thuis opgehaald en teruggebracht met een Mercedes van taxibedrijf Pikaart te Ouddorp. De totale score van de inge leverde kassabonnen bedroeg meer dan 10.000. Allen van harte gefeliciteerd! -23- O wacht, daar staan de prijzen. Allemensen, logies met ontbijt 70 Frank. Je zal last van slapeloosheid hebben. Dan kost je frühstück alleen zo'n zeventig gulden! O vader is klaar. Als ze de brede deur doorgaan naar bui ten, draait met veel gegier van de banden een donker rode Ferrari de parkeerplaats op. Een man in een zwart pak stapt uit. Henk staat met een schok stil. Vader botst tegen hem op. "Joh, kijk toch uit!" Maar Henk hoort niet wat vader zegt. Hij staat als aan de grond genageld naar de auto te kijken. "Daar, daar is-t-ie weer", stoot hij uit. Vader schrikt. Het schiet ineens door z'n hoofd: "Juf frouw Staat had gelijk. Het kwam door die vent." Gespannen kijkt hij toe. Als Henk een paar onzekere stappen doet m de richting van die man, houdt hij hem tegen. "Jij bhjft hier", zegt hij kort maar nadmkkeüjk. Met een nonchalant gebaar wordt het portier dichtge smeten. Dan draait de man zich om en kijkt in hun rich ting. Zijn koolzwarte ogen dwalen onverschillig over vader en Henk heen. Even staat hij besluiteloos, alsof hij niet goed weet welke kant hij op zal gaan. Na nog eens een vluchtige blik op hen geworpen te hebben, verdwijnt hij door een zij-ingang in het hotel. Vader laat Henk los. "Kom kerel", zegt hij zacht, "wé gaan, het is nog een hele klim naar ons huisje." Als een automaat zet Henk zich in beweging. Ze kijken geen van beiden meer om en zien zodoende niet hoe de man hen nakijkt door een raam op de eerste verdieping. Er speelt een raadselachtige gUrnlach om zijn durme hppen. "Zo jongen", begint vader als ze de smalle zijweg in slaan. Tot hiertoe hebben ze nog geen woord gezegd. "Vertel het eens." Even aarzelt Henk, maar dan, wat hakkelend eerst, begin hij te spreken. Hij houdt niets achter. "Ik was niet misselijk in de Sessel omdat ik met de ver rekijker wat vlug voor m'n ogen heen en weer bewoog. Die vent zat in een stoeltje dat naar boven ging. En vanmorgen stond hij stil bij het chalet. Ik móést het raam uit, ik kón gewoonweg niet anders. Hu, die ogen van die kerel." "Gelukkig dat je niet in onze slaapkamer was", valt vader hem in de rede. "Je had je benen gebroken." Henk knikt. Ja, de slaapkamer van vader en moeder is boven de garage. Het zou een sprong van zeker drie meter geweest zijn. "Dat zou geen verschil gemaakt hebben", zegt hij, "ik kón niet anders." Het laatste stukje leggen ze zwijgend af. Als ze vlak bij 'Haselstude' zijn zegt vader: "Dit blijft onder ons Henk. Moeder hoeft hier niets van te weten. De man schijntje vanavond niet herkend te hebben. Of hij hield zich zo omdat ik erbij was. Het is te hopen, datje hem nooit meer tegenkomt. Zeg, had hij een nederlands nummerbord?" "Ik weet het niet, ik heb er geen erg in gehad." Op een wat luchtige toon maakt vader een eind aan het gesprek. Maar van binnen is hij dodelijk ongerust, al laat hij er Henk niets van merken. Hij neemt zich voor hem in geen geval alleen thuis te laten om op Ineke te passen. Moeder wil graag gaan wüikelen in Sankt Gal len. Dat is best, dan moeten Ineke en Henk ook mee. In het wandelwagentje kan het best. "Weet u het latijnse woord voor midden? Het eindigt op een m en het heeft zes letters." Vader kijkt op van zijn boek. "Heb je alleen die laatste letter?" Henk knikt. Hij is bezig met een kruiswoordpuzzel in de vrijdagkrant. Het is nu wel maandag, maar de krant komt per post. Het nieuws is zodoende steeds een paar dagen te laat, maar dat geeft niet in de vakantie. Het is gezellig zo ver van huisje eigen vertrouwde dagblad te ontvangen. Het is wel zaak er vlug bij te zijn. Moeder pakt direct het gedeelte waar de feuilleton in staat en vader wil natuurUjk de kerknieuwspagina het eerst. Enfin de vrijdagkrant geeft weinig problemen, die is dik genoeg, zodat je alledrie tegelijk je nieuwsgierig heid kunt bevredigen. "Laatste letter een m", denkt vader hardop. "Wacht, ik heb het: medium." "Medium?" zegt moeder wat verwonderd. "Een me dium is toch een persoon? Het is iemand die gemakke lijk onder hypnose te brengen is." Henk buigt zich diep over de krant. Hypnose! Bah, waarom trilt-ie nou ineens als een juffershondje? Hij lijkt wel niet goed wijs. Verstolen kijkt hij naar vader. Maar die doet alsof hij nergens erg in heeft. "Henk vroeg niet wat het woord betekende. Het is een latijns woord, maar het kan natuurlijk verschillende betekenissen hebben", zegt hij rustig. "Vul het maar in Henk, het is vast goed." Het wordt weer stU, moeder pakt haar breiwerkje weer op en vader verdiept zich in het kerkeUjk nieuws. Henk doet alsof hij vol aandacht is voor de puzzel. "Medium, hypnose, medium, hypnose", dreint het door zijn hoofd en moeders breinaalden tikken in het zelfde ritme. En dwars door de hokjes van het kruis woordraadsel verschijnt het gelaat van de man met zijn donkere, dwingende ogen. Op de fijnste momenten, op de gezelligste ogenbükken komt het tevoorschijn om het fijne, het gezellige kapot te maken. "Vechten Henk, vechten moet je tegen die duivelse verleiding in de ogen van die man. Of hij nu in leven de lijve voor je staat, of als een soort visioen aan je ver schijnt. Vechten, maar niet in eigen kracht jongen. Denk aan de woorden van ouderling Van den Bongerd. Breng je het gebed van Roodbeen voor de geest. Vraag of de Heere je hierin helpen wil." Ze hebben de avond na hun wandeling van hotel San- tis nog lang zitten praten. Moeder was vroeg naar bed gegaan. Bij het ücht van de nagloeiende houtblokken is het tot een fijn, vertrouwehjk gesprek gekomen. Als een vriend tegen een vriend heeft hij vader verteld van de misselijkmakende angst voor die man. Als Henk zich dit gesprek weer te binnen brengt, vervaagt het gelaat van de man en ziet hij de puzzel weer duidelijk voor zich. Medium, zo nu verticaal. Paradijs. Da's Eden natuurlijk. Ja dat klopt. Nu nummer 26: droom beeld, o makkeUjk: illusie. Horizontaal 25: landloper. Henk werkt verwoed verder, hij krijgt er rode oren van. 32: gebergte in Zwitserland. Churfirsten, dat zou leuk zijn. Hij moet even grinniken. Begint met een B. Ber- nina natuurlijk. Een halfuurtje later youwt hij voldaan de krant dicht. "Die heb ik, was rüks aan. Zullen we een potje dam men vader?" Meneer Van Wingerden vindt het best. Hij heeft wel gemerkt hoe Henk schrok over wat moeder zei over het woord 'medium'Henk weet er niets van, maar de vol gende dag is hij naar hotel Santis geweest en heeft hij gevraagd naar de man met de rode sportwagen. Hij was er niet meer. Nee, al vroeg vertrokken. Of hij mocht weten waarheen? Nee, dat kon men niet zeggen. Hoe de man heette? Tja, het is niet de gewoonte dit bekend te maken. Meneer is toch niet van de politie? Nee? O, dan kunnen we u echt niet helpen." Van de portier was hij niet veel wijzer geworden. "Der kerl mit den schwartzen Augen? Ach ja, veel poeha en verbeelding." (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5