r Historisch hoekje Weesjongens op het slechte pad "De Jioi>Jt>y v^a.11 5aii polder IlittnHMaEuwi"""'"~ Een advertentie in Eilanden-Nieuws lieeft altijd succes Vox Humana zoekt enthousiaste zangers Blokfluitpresentatie in Exoduskerk Gegevens over het weeshuis m Oude- Tonge en zijn bewoners zijn niet in ruime mate bewaard gebleven, zoals we in vorige afleveringen van het Historisch Hoekje zagen. Het wees huis van Ooltgensplaat daarentegen heeft meer sporen nagelaten in de Oostflakkeese archieven. Vanaf 1737 vergaderden de regenten van dit huis om de twee weken, op donder dag; de notulen van deze vergaderin gen zijn bewaard gebleven in vijf dikke boeken. De aantekeningen zijn meestal volgens een vast stramien: goedkeuring van uitgaven voor eten en drinken, een lijst van zaken die besteld moeten worden en opsom ming van kledingstukken die aan de bewoners zijn gegeven. Zo nu en dan werden bijzondere voorvallen opge tekend, zoals blijkt uit de verslagen van H en 21 december 1775. De bij eenkomst van 11 december was een buitengewone vergadering, op een maandag! Hier volgt het verslag: Maandag 11 december 1775 Voor de regenten verscheen Claas van Heest uit Middelhar- nis. Hij verklaarde dat zaterdag middag tussen 3 en 4 uur twee weesjongens uit dit huis bij hem aan de deur kwamen om dubbele almanakken te kopen. Hij ver klaarde die niet te hebben, waar op de jongens vertrokken. Later zijn zij teruggekomen en hebben een paar laarzen meegenomen. Die hebben zij, totdat zij naar Ooltgensplaat gingen, eerst nog bij Leendert Houteschee laten Uggen. De weduwe van ComeHs Dubbelt, bij wie de jongens wel eerder een dubbele almanak hadden gekocht, vertelde aan Van Heest dat zij twee doeken miste, die de jongens gestolen hadden. Donderdag 21 december 1775 In het verslag van de 'gewone' regenten vergadering lezen we de afloop van dit gebeuren. De regenten hebben overlegd met de schout. Voor Comelis Paase zal een straf bepaald worden door de regenten. Deze jongen heeft bekend dat hij met zijn maat Johannis, zonder medeweten van de weesvader, op 9 december naar Sonunels- dijk is gegaan en vervolgens naar Middel hamis. Daar heeft Mulder bij Van Heest de laarzen weggenomen; Paase zelf heeft de laarzen aangenomen en zolang bij Houte schee over de onderdeur gegooid. Daarna zijn ze in een winkeltje geweest waar Mul der twee bonte doeken heeft gestolen en onder zijn jas gefrommeld. Om 9 uur 's avonds waren ze temg in het weeshuis, met laarzen en doeken. De doeken werden ver deeld en ComeUs kreeg de oude laarzen van Joharmis. Bijzonderheden bij dit verhaal Het Christelijk gemengd koor 'Vox Humana' uit Sommelsdijk heeft de komende maanden diverse uitvoeringen op het programma staan. Steeds meer M'ordt het koor uitgenodigd om ergens in het land een muzikale avond op te luisteren. Gevorderde leerlingen Muziekschool G-O Op zaterdag 16 maart a.s. verzorgen de gevorderde blokfluitisten van de Muziekschool Goeree-Overflakkee een prachtig concert in de goed klin kende Exoduskerk, Dorpsweg 97 te Sommelsdijk. De aanvang is 20.00 uur en de toegangsprijs is uw gift voor de bestrijding van de onkosten van deze avond. VRIJDAG 8 MAART 2002 De regenten hadden ontdekt dat de jongens Johannis Mulder en ComeUs Paase op zaterdag eigenmachtig van het aardappel veld van Zacharias Casteleijn waren weg gelopen, nadat ze hun maats gezegd had den een brief van Casteleijn naar de schout van Oude-Tonge te moeten brengen. Ze waren 's avonds omtrent 9 uur weer thuis; ook de weesvader Van Wageningen kreeg te horen dat ze voor Casteleijn naar Oude- Tonge waren geweest. Maar nu verklaart Johaimis Mulder dat hij ComeUs Paase had gevraagd mee te gaan naar Sommelsdijk. In Middelhamis zagen ze bij Van Heest aan een spijker een paar laarzen hangen. Mulder wilde ze wel pak ken en Paase zou dan de oude laarzen van zijn maat krijgen, 's Avonds waren ze met de laarzen terug in het weeshuis. Johannis en Comelis hebben dit aan de regenten bekend en de laarzen van Van Heest, in het bijzijn van de regenten, terug gegeven. Nu moet het gerecht van Oolt gensplaat maar beslissen wat verder te doen. Johannis ontkende eerst nog hardnekkig, maar verklaarde zich uiteindeUjk toch schuldig aan de diefstallen en aan de ver leiding van ComeUs Paase. De regenten veroordeelden Paase, in aan merking genomen zijn jonge jaren, de ver leiding waaraan hij had blootgestaan, zijn betuiging van spijt en zijn goede voome- mens, tot deze straf; "dat hij door de bin- nenvader met de rotting zal werden gekas- teijd en vervolgens van heeden af tot nader orde met een beenblok slepende als dorps roeper zal fungeren". Schout en regenten vinden dat Johannis Mulder strenger aangepakt moet worden. "Den tijd van 10 dagen te water en te brood gestelt op de gijzeUcamer op het dorpshuijs en daarna door den binnenvader met de rot ting gekasteijd" is de straf die hij moet ondergaan. De lezing van dit verslag maakt je nieuws gierig naar meer bijzonderheden: wie waren deze jongens, is er nog iets te zeggen over de slachtoffers van de diefstal en hoe verging het ze verder? Werden ze door Van Heest aan hun kleding herkend als wezen uit Ooltgensplaat? En wat te denken van een 'dubbele almanak' Ik denk dat met dit laatste een soort agenda bedoeld werd; er bestonden in die tijd al vele uitgaven, ver- geUjkbaar met de nog bestaande Enkhuizer Almanak, of deels blanco kalenders, waar op aantekeningen gemaakt konden wor den. En het verhaal speelt zich af in december, dus de tijd dus voor een nieuwe agenda! Maar de jongens zullen wel meer belang gehad hebben bij nieuwe laarzen en doeken. Ze waren voor hun kleding afhan- keUjk van de regenten van het weeshuis en die*bedeelden de kinderen niet echt karig maar ook niet mim. En als deze jongens er een gewoonte van maakten om regelmatig van Ooltgensplaat naar Middelhamis te lopen, zullen ze veel schoenen en kousen versleten hebben. Johannis Mulder was ten tijde van het gebeurde raim 19 jaar. Waarschijnüjk woonde hij al vanaf 1765 in het weeshuis. Bij 18 juü 1765 lezen we in het regenten- boek voor het eecst de naam van Johannis: hij kreeg toen een jasje, twee broeken, twee bonte dassen, een hoed en een hemd, aan gevuld met een witte das, overgenomen van een oud-weeshuisbewoner. De mede- pUchtige ComeUs Paase was ongeveer vier jaar jonger. Beide jongens behoorden tot de ouderen, die volop moesten werken om voor het weeshuis inkomsten te verwerven. Op het land was het grootste deel van het jaar wel werk: de jongens werden (zoals te lezen valt in het boek waarin de lonen wer den opgetekend) ingezet bij het bonen en aardappels zetten, kiemen steken, granen snijden, wieden, appels plukken, houtza gen, koewachten, meekrap delven en aard appelen delven. Dit laatste moesten de jon gens eind 1775 doen. Over een van de benadeelden zijn we ook nog wat meer te weten gekomen. De wedu we ComeUs Dubbeld in Middelhamis moet zijn geweest Grietje de Rijke, sinds 1761 weduwe van ComeUs Dubbeld. De famiUe Dubbeld, vader en twee zoons, hield zich bezig met ventjagen (met kleine bootjes grote vissersschepen tegenoet gaan en de vangst overladen, om die snel aan wal te kunnen brenge). Comelis was in septem ber 1761 op zee overboord geslagen en verdronken. De famiUe had een huisje aan de Spuistraat; mogeUjk dat de weduwe daar na de dood van haar man de kost pro beerde te verdienen met een winkeltje in aUerhande goederen. Over Johannis Mulder valt verder eigenUjk niet veel meer te vertellen: in 1776 staat zijn naam nog een paar keer bij de lijst van uitgedeelde kle dingstukken maar waimeer en hoe hij het huis verUet is onbekend. Cor- neUs Paase had en was eventjes 'een blok aan het been'. Het Plaatse blok was trouwens aangeschaft in mei 1750 op verzoek van de weesvader van toen. Jan van der Veer, die her- haaldeüjk klaagde bij de regenten over de ongehoorzaamheid van de kinderen. Toch mocht ComeUs in juU 1778, na als üdmaat van de kerk te zijn aangenomen, het huis verla ten met de gebmikeUjke uitzet: een aantal kledingstukken en drie gul dens. Hierbij had hij de pech dat juist dat jaar de uitzet vanwege de 'zwaarte der tijden' kleiner gewor den was. Eva Lassing-van Gameren Het koor staat sinds april 2001 onder de bezielende leiding van (ürigent Peter Burger uit Waddinxveen. Sindsdien is het koor bezig met het instuderen van een compleet nieuw repertoire. Vooral de eenvoudige geesteUjke Uederen nemen een grote plaats in. Peter Burger: "Dat wil niet zeggen dat het allemaal simpele muziek is, maar het ligt allemaal goed in het gehoor. Juist de voor het oor eenvoudige Uederen zijn vaak moei lijk om in te studeren. Ik vind het belangrijk dat de muziek toegankeUjk is voor de men sen die er naar luisteren. Op die manier kun je ook een boodschap doorgeven. Mooie muziek maakt iets los bij mensen. Vaak meer dan gesproken woorden". Ook het besmur en de koorleden zijn zeer enthousiast over de ontwikkelingen binnen hun zangvereniging. Voorzitter Jaap van Wageningen "In het weekend kijk ik al uit naar onze kooravond op de maandag. Het is een heerUjke ont spanning om met elkaar te zingen. Niet dat we op onze lauweren kunnen rusten hoor. Onze dirigent Peter Burger houdt er behoor- Ujk de vaart in! Ontspaiming door inspan ning zeg ik altijd maar". Rond Pasen staan er ook diverse uitvoerin gen gepland, onder andere op 22 maart in Goedereede en op 30 maart in de Herv. Kerk van Sommelsdijk. Op laatstgenoemde avond komt ook het Jongerenkoor uit Waddinx veen zingen, dat eveneens onder leiding van Peter Burger staat. "We hopen dat het weer net zo'n mooie avond wordt als de afgelopen uitvoering rond Kerst. We hebben toen een hele fijne zangavond gehad met onder andere het koor Refiigium uit Sommelsdijk", aldus de diri gent. De koorleden hebben inderdaad aUe- maal hele positieve reacties ontvangen naar aanleiding van deze avond. Een koorlid: "Geweldig als je merkt dat je door middel van zang zoveel kan betekenen voor men sen. Dit geeft je als Ud een extra motivatie om te zingen en om naar de repetities te komen. Het is natuurlijk sowieso mooi om ook op deze maiüer met je geloof bezig te zijn. Peter probeert ons echt bewust te maken van de tekst die we zingen. 'Als je beleeft watje zingt, hoor je dat ook', is één van zijn uitspraken." Op de vraag of het koor nog leden kan gebmiken, antwoordt de dirigent met een volmondig 'ja'. "Ik hoop dat de ontwikke lingen binnen het koor ook anderen stimule ren om te komen zingen. Jong en oud zijn van harte welkom. Ik hoop ook echt dat het koor het komende jaar nog groeit. Naast een prachtig stukje ontspanning voor de mensen, is het ook goed voor de kwaliteit van het koor. Daarnaast kun je met wat meer leden ook een uitgebreider repertoire zingen". Het koor repeteert in principe iedere maan dag van 20.00 tot 22.00 uur in 'Vita Nova' te Sommelsdijk. Voor meer inlichtingen kunt u bellen naar: 0187-483981. De algehele leiding van dit concert is in de bekwame handen van docente EUy Bakker. Na een studie fysiotherapie studeerde zij blokfluit aan het Rotterdams Conservatori um bij Thera de Clerck. Naast het geven van concerten en werkzaamheden bij het Rand- stedeUjk Begeleidings Orkest en de cantorij in Oostvoome is zij al zo'n twaalf jaar ver bonden aan de Muziekschool alhier. In deze periode is een bloeiende blokfluitcultuur ontstaan en laten veel leerUngenensembles overal van zich horen. Het programma voor dit concert is een prachtige neerslag van voornoemde blok fluitcultuur. Ter illustratie zomaar een greep uit het geheel. Bijzonder is bijvoorbeeld de klank van een laag blokfluitconsort (tenor t/m subbas) in een vierstemmige compositie van Purcell. Met de bezetting sopraan t/m bas is er weer een ander ensemble dat u ver rast met een lichtvoetig werk van Mozart. Ook een solo voor altblokfluit van Quantz, een concert van Woodstock voor sopraan- fluit en klavecimbel en een triosonate voor twee fluiten en klavecimbel zullen zeker de oren stielen. Eveneens komt het wat moder nere werk aan bod met composities van Mai en Staeps. Het klavecimbel is gebouwd door Matthijs Mijnders uit Goedereede; een instmment dat een lust is voor de ogen en de oren. De bege leidingen op het klavecimbel worden ver zorgd door Laura Hölzenspies. Laura groei de op in Dirksland en studeerde aan het Utrechts Conservatorium piano bij Alwin Bar en Kyoko Hashimoto en klavecimbel bij Siebe Henstra. In 2001 studeerde zij af met als speciaUsatie kamermuziek, een speciaU- satie waarbij het begeleiden uit de aard der zaak zeer belangrijk is. Een aanbeveUng om te komen luisteren is overbodig. Musici, docente en de organisatie van de Muziekschool willen volstaan met een harteüjke uitnodiging! Hoe oud zal hij geweest zijn toen hij zijn eerste duifje, zijn eerste eigen duifje, koesterde? Jan Polder moet diep nadenken. Een hok met duiven... Hij weet niet anders. Hij moet een jaar of vijf, zes geweest zijn toen zijn vader het eerste hokje in de achtertuin zette. En sommige dingen gaan nu eenmaal van vader op zoon... Jan Polder is nu 46 en nog steeds enthousiast duivenmelker. Waar dat rare woord vandaan komt? Jan heeft er wel een verklaring voor. Het heeft niets met melk te maken. Volgens Jan komt een duivenmelker aan zijn naam, omdat duivenliefhebbers uren en uren over hun hobby kuimen doormelken. Het schijnt dat trotse duivenbezitters ook wel tegen elkaar zeggen: "Kom, ik ga nog even bij die of die melken." Zo zit dat dus. Jan is opgegroeid met duiven De weet niet anders", zegt hij. "Mijn vader was, en is nog steeds, duivemnelker in hart en nie ren. Ik was nog maar een klein ventje toen het eerste hokje, van zo'n meter breed, in de achtertuin verrees. Met een koppeltje duifjes erin natuurUjk. Zo deed mijn vader al mee aan vUegwed- strijden. Al gauw moest het hokje groter worden; er kwamen tel kens een paar duiven bij. Mijn vader heeft mij nooit verpUcht om me voor zijn hobby te interesseren. Toch kreeg ik steeds meer interesse in de duivensport. En op een gegeven moment werd ook ik lid van de duivenvereniging. Vanaf dat moment vlogen wij samen onder de naam Combinatie Polder. We hadden toen al zo'n veertig duiven." Toen Jan ging trouwen, wist hij al heel zeker: straks, achter mijn eigen huis, moet ook een duivenhok kuimen staan. Frappant bewijs van dit zeker weten was het feit dat hij pas een woning aanvaardde toen hij er zeker van was dat hij er een duivenhok in de tuin kon zetten. Dat was in de Berkenlaan in Middelhamis. Later, toen hij een huis kocht in diezelfde laan, was dit opnieuw de voorwaarde. Jan en zijn duiven zijn echt onafscheidelijk. Hij nam vier kweekkoppels mee naar zijn nieuwe huis en alle jongen van het jaar 1991. Die moesten, vanwege het jaargetijde (het was oktober) eerst de hele winter 'overwennen' voordat ze naar bui ten konden. Dat overwennen gaat volgens Jan het beste warmeer er eitjes in het nest liggen, of wanneer er kale jongen zijn, of wan neer de doffer op drijven staat; dat wil zeggen wanneer hij achter de duivinnetjes aan zit. Voor een leek is het allemaal geheimtaal, een wereld apart, maar Jan zit er goed in. Momenteel heeft de enthousiaste duivenmelker zo'n vijfendertig koppels, dat wil zeggen vijfendertig stelletjes van een doffer (mannetjesduif) en een duiviimetje. Duiven zijn trouwlustige die ren. Jan: "Na een rondje kweken, wat doorgaans twee eitjes per koppel oplevert, heb je zo zeventig jongen. Die kun je onmoge- Ujk allemaal uit laten komen en houden. Je kunt als melker min of meer bepalen van welke duiven je de jongen wel of niet wilt grootbrengen. Duiven waarvan je verwacht dat ze goede eigen schappen vererven, daar kweek je jongen van. De overige eitjes schud je na het leggen een paar keer goed door elkaar. Daar groei en dan echt geen jongen meer uit. De duivin broedt er wel op, maar als ze merkt dat haar eitjes niet uitkomen, verlaat ze het nest en begint ze vrolijk opnieuw. De jongen die je vanwege hun kwa- üteiten wel wilt hebben, laatje wel uit het ei komen." Jan is met een stuk of veertig jonge dtM^és per jaar dik tevreden. Als het winter is, leggen de duiven geen eitjes, maar zodra de dagen gaan lengen, tot aan november, kunnen er eitjes in het hok liggen. Het kweken begint rond de maand maart. De duiven wor den gekoppeld, na een dag of tien zijn er eitjes, die na 19 dagen broeden uitkomen. Na 25 dagen kunnen de jonge duiven voor zichzelf zorgen. Ze groeien erg hard, die jongen. Het gebeurt wel dat ze per dag hun eigen gewicht verdubbelen. Ze gebmiken in die periode dan ook veel voer. Dat voer is op de seizoenen afge stemd. Jonge duiven krijgen voer met veel eiwitten, om goed te kurmen groeien; tijdens de mi krijgen de duiven weer ander voer, voor de kweek of voor een wedstrijd is er een weer andere samen stelling bedacht. Nee, er is geen sprake van 'doping', hoewel er wel regelmatig wordt gecontroleerd op het gebmik van oneigen- Ujke middelen, zoals mivertragers. Jan: "Doping, in welke vorm dan ook, heeft geen enkel nut. Het belangrijkste instrument van een duif is het kompas en haar intelligentie. Dit zit in het kopje en valt niet te manipuleren!" Als de jonge duiven zelfstandig zijn, verhuizen ze naar een ande re afdeling in het hok, apart van de ouderen. Rond die tijd mogen ze ook gaan weimen aan de buitenomgeving. Ook moeten ze g&an weimen aan het geluid van de voerbus of de lokroep van hun baasje. Jan laat, voor hij naar zijn werk gaat, de duiven uit het hok; zijn vrouw Bea is degene die de duiven weer naar binnen haalt. De vrouw van een duivenmelker moet wel achter de hobby van haar man staan. Jan: "Veel duivenmelkers zijn zo bevlogen dat er niets anders meer voor hen bestaat dan duiven. Daarover hoor ik Bea niet klagen. Onder de duivenmelkers heb je twee uitersten, met natuurlijk heel veel variaties daartussenin. Er zijn er waarover ik het net had; Er zijn er ook die lekker met hun bees ten keutelen en voor de aardigheid meevUegen, ze zien wel of ze ooit een prijsje biimenhalen. De hou best van de duiven, je kunt hier in huis ook wel zien aan de prijzen en oorkondes dat je bij een duivenmelker bent, maar het gezin hoeft echt niet vanwege de duiven noodgedwongen thuis te blijven van vakantie. Zolang er maar iemand is die voor de dieren zorgt tijdens je afwezigheid kan dat best. Maar dat is bij ieder dier zo." Zodra het voorjaar aan de lucht is, half april, begint het vUegsei- zoen. Dat wil zeggen de periode waarin wedstrijden worden gevlogen. Jan: "Het verschil tussen de wedstrijden zit ten eerste in de afstand, ten tweede in de manier van spelen; je kunt spelen volgens het nestspel of volgens het weduwschapsspel. Wedstrij den zijn qua afstand onder te verdelen in verschillende catego rieën. De kortste afstand noemen we de Vitesse. Dan heb je het over een afstand tot 250 km. De volgende categorie heet de Mid- fond, de middellange afstand die kan variëren van 250 tot 450 km. De derde categorie heet de Dagfond, en betekent, de naam zegt het al, een afstand waarover de duiven ongeveer een dag vliegen, tussen de 450 en 700 km. Tenslotte is er de Meerdaagse- fond, een vlucht die de duiven niet in een dag kunnen afleggen, en waar ze dus meerdere dagen over doen. De afstanden zijn lan ger dan 800 km. Jan heeft een duif, 'de Witstaart' genaamd, die op de meerdaagse fondvluchten opmerkeUjke resultaten boekte: deze duif werd landskampioen op de afstand van Barcelona naar huis; die heenreis gaat per tiein, de temgreis van maar Uefst 1165 km, op eigen wieken. Afhankelijk van de wind op de vUegUjn kurmen duiven wel snelheden behalen van 120 km. per uur. Bij het weduwschapsspel vUegen alleen de doffers. Zij worden vooraf in topvorm gebracht, houden daartoe een week mst en hebben in die week geen contact met de duivinnetjes. Zij komen op hun vlucht naar huis voor de duivinnetjes terug. Bij het nest- spel vUegen zowel doffers als duiviimen. Zij worden tijdens het hebben van een nest met eitjes of jongen in topvorm gebracht - echter niet gescheiden zoals bij de voorgaande methode - om daama gelost te worden en weer (om eitjes of jongen) naar huis te vUegen. De laatste methode is die waar Jan veelal mee werkt. Soms komt een duif niet meer temg. Of pas veel later dan je ver wacht. Die sluit zich dan aan bij een groep wilde duiven of heeft gewoon geen zin om regeUecht temg te vliegen. Weken later kun nen ze dan soms plots toch weer op het hok verschijnen. Soms verUes je echt een dier. Nu je steeds meer roofvogels ziet, heeft de duif aan de sperwer een geduchte vijand. Daarom worden tegenwoordig veel duiven 's winters binnengehouden. Echter, de rampvluchten die je vroeger wel had, zie je niet meer. Dat heeft alles te maken met een goede voorbereiding en de kwaliteit van het transport naar de lossingplaatsen toe. Wie niet goed is voor zijn beesten, zal ook niet presteren. De duiven krijgen tegen woordig zulk hoogwaardig voedsel, dat ze heel goed berekend zijn op hun vluchten. Ook de manier van het transport is verbe terd. De duiven krijgen eten en drinken mee voor onderweg, de korven worden uitstekend geventileerd en kort en goed gezegd zijn de dieren in topconditie als ze gaan vliegen. Je selecteert ze trouwens thuis al op conditie. Een duif is goed om te vliegen wan neer hij o.a. niet vet is, mooi glanst en wanneer de oogjes mooi droog zijn. Zo hebben ze nog wat opvallende kenmerken, als mel ker let je daar op, als je selecteert voor een wedstrijd. De duiven worden altijd zo gelost dat ze naar huis moeten vliegen in een richting die kan variëren van Zuidoost tot Zuidwest. Ze hebben dan doorgaans het beste weer en het beste zicht. Dat betekent dat ze meestal worden gelost in België of Frankrijk, soms in Spanje. Modeme technieken worden gebmikt om de beslissing te nemen om de duiven wel of niet te lossen. Satellietbeelden geven het weer op de vlieglijn heel gedetailleerd weer en er is zelfs een spe ciale Meteo Dienst Vluchtbegeleiding, waarmee goede contacten zijn. Mede lettend op het advies van deze dienst wordt besloten of en wanneer er gelost kan worden. Het risico dat veel duiven de weg naar huis niet kunnen vinden, wordt hierdoor tot een mini mum beperkt. Het ouderwetse klokken - het voor de vlucht aan brengen van een genummerde mbberring, die bij thuiskomst van een duif moet worden verwijderd en in een afgesloten klok wordt gestopt - verloopt bij sommige duivenmelkers ook al anders, ook via de modeme techniek. Door middel van een digitaal systeem, waarbij aan de ingang van het hok een afleesapparaatje staat, zoals bijvoorbeeld aan de kassa in de supermarkt, kunnen de bin nenkomende duiven digitaal worden geregistieerd. Deze duiven dragen hier voor een chipring aan hun pootje. Sommige mensen hebben een gevoel van weerstand bij de dui vensport, zoals je ook wel tegenkomt bij de hengelsport. Jan: "Er komt steeds meer oppositie. Toch vind ik de duivensport een ver antwoorde zaak. Men moet het ontspannende, het sociale en maatschappelijke belang van dit soort liefhebberijen niet onder schatten. Onder duivenmelkers kom je nogal eens mensen tegen die in de Vut zitten of die om andere redenen het arbeidsproces hebben moeten verlaten. Maar ook mensen die een lichamelijk ongemak hebben. Juist zij, die niet aan de algemeen bekende sportwedstrijden kunnen meedoen, beleven op deze manier toch de spanning en beleving van wedstrijdsport tijdens de vluchten. Bovendien is het zorgen voor dieren een heerlijke en ontspan nende bezigheid voor mensen in hun jachtige bestaan. Je kunt er net zo veel tijd insteken als je zelf wilt. De doorsnee duivenmel ker verzorgt zijn dieren uitstekend. Nogmaals; als je niet voor je dieren zorgt, kun je niet presteren. Ja, je bent er zeven dagen per week mee bezig. Misschien is dat de oorzaak van de vergrijzing onder de duiveimielkers. Jonge mensen gunnen zich misschien de tijd niet om aan duivensport te beginnen. Toch zouden wat meer jongeren niet onwelkom zijn binnen de Postduiven Verenigingen. P.V. 'De Combinatie', waarvan Jan secretaris is, ontstond door een samensmelting van 2 bestaande verenigingen waarvan de oudste in 1921 is opgericht, en bestaat dus al tachtig jaar. Elk dorp op Goeree-Overflakkee, met uitzondering van Melissant, Den Bommel en Goedereede, heeft zijn eigen duivenvereniging. Deze verenigingen spelen tegen elkaar en maken samen een uit slag, die in deze krant te lezen is; het Samenspel Goeree-Over flakkee. Door de P.V. wordt nog meer georganiseerd: een maal per jaar zijn daar de Flakkeese Kampioendagen, een tentoonstel ling waarop de duiven worden gekeurd (en waarop de mooiste duif kampioen is) en waar de duivensport ook wordt gepromoot. Of men organiseert een veiling (duiven worden dan bij opbod verkocht) waarvan de opbrengst naar goede doelen gaat, nu bij voorbeeld naar het hospice Calando in Dirksland. Het duiven- krantje vertelt er alles over. Op deze wijze zijn er door de dui vensport al tonnen binnengehaald voor diverse goede doelen. Jan praat niet alleen graag over duiven, hij schrijft er ook over in een column op het internet. Wie daarover meer wil weten, gaat naar www.pigeon-power.com en zoekt dan onder de rubriek 'Vandaag de dag.' We kunnen nog wel langer doorpraten, maar voor de krant heb ben we voorlopig genoeg. "De zit gelukkig nooit om woorden ver legen," zegt Jan. "En als het over duiven gaat, al helemaal niet. Uren en uren kan ik daar over kletsen." Een echte duivenmelker!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 9