wmÊsmkmmm.
Nieuws
Overdenking
uit de kerken
uit de
Heilige Schrift
VOMI-contactmiddag
Traditioneel
vierkoren concert
Koor- en samenzangconcert
t.b.v. W.W.Z.
HET
r^KIJKVENSTER
lonmaiiEüGKi
Een Oud-Testamentische
Waarschuwing voor de
laatste dagen
I PAGINA 5
VRWODAG 8 MAART 2002
^7--
lEUEfl MFT ÜQOEN RttNOIE
mH MET HOamtSTEN
T/AffffE WEN
^MisMMl^L'^ISilMS:
f^M^^ÊIÊiMêS^Ê^M&TëSs/sii
^■S0^sl0sSM^S!l!3j
^^^^^^^^^^^^teiÜÉ^^^^^^^^^^Si§^^^^^^^^^^^^^^®^^^^^^^^ï^#i^^^^^É^^^li^^^^^^^^^^^^^^^S^^^^^^^^^^^^^^*^^^^^^
Blik op kerk ^-,y
en samenleving Cj
Bonders en Chr. Gereformeerden
De visie op de lierk
Geen struikelblok
In onze tijd, waarin zoveel kerken met
dezelfde belijdenis naast elkaar bestaan, en
waarin vrijwel iedere kerk haar eigen 'vleu
gels' heeft, kijk je ervan op, wanneer twee
kerken of twee groepen elkaar herkennen en
nader tot elkaar komen. Wie geen vreemde
ling is in kerkelijk Nederland zal meteen
begrijpen dat ik in mijn gedachten heb de
relatie tussen de Gereformeerde Bond in de
Ned. Herv. Kerk, en de Christelijke Gerefor
meerde Kerken. Het Hoofdbestuur van de
G.B. en het moderamen van de CGK hebben
een gezamenlijke publicatie doen uitgaan,
waarin ondermeer het verlangen wordt uit
gesproken dat er in de toekomst met name
op plaatselijk vlak een volledige herkenning
en erkenning zal komen. Zelfs kansekuil
behoort op termijn niet tot de oimiogelijkhe-
den.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er tussen
de Bond en de CGK geen problemen meer
zijn. Een moeilijke kwestie is bijvoorbeeld
de wederzijdse visie op de kerk. De Neder
landse Geloofsbelijdenis spreekt in de Arti
kelen 27 t/m 29 vrij uitvoerig over de kerk en
over de kerkelijke tucht. En juist aan dat
laatste ontbreekt het in de Ned. Herv. Kerk
vrijwel volledig. Begrijpehjk dat de Christe-
Ujke Gereformeerde broeders daarover vra
gen stellen! Hoe kan de Bond deze artikelen
onderschrijven en intussen blijven in een
kerk waarin waarheid en dwaling gelijke
rechten hebben? Dat is het typisch Hervorm
de probleem, waar alle Afgescheiden, als ze
de belijdenis nog serieus nemen, tegenaan
botsen. En in de toekomst zal daarover wel
licht nog uitvoerig gesproken worden. Dat
neemt niet weg dat we dankbaar mogen zijn
voor deze contacten en voor de gemeen
schappelijke verklaring. Het Samen-op-
Weg-proces brengt velen in de Hervormde
Kerk in beroering omdat een eenheid in de
maak is, waarbij de waarheid buiten
beschouwing bhjft. Daarom mogen we blij
zijn dat er aan de andere kant pogingen wor
den gedaan de eenheid in de waarheid te zoe
ken.
De Christehjke Gereformeerde Kerken heb
ben wel het een en ander uit te leggen aan de
broeders en zusters in de Nederlands Gere
formeerde en Vrijgemaakt Gereformeerde
Kerken. Immers, met hen zijn al jaren
samensprekingen aan de gang die nog niet
tot zoveel resultaat hebben geleid. In die
kringen rijzen nu vragen, hoe men toch met
de Ger. Bond zp snel tot een gezamenUjke
verklaring kon komen.
Toch is dat wel begrijpelijk. De gescheiden
kerken hebben, ieder op hun eigen tenein,
een geschiedenis achter zich, onder andere
van verzet tegen de opvattingen van Abra
ham Kuyper. De Hervormden hebben daar
geen last van.Bovendien is er in de predi
king meer overeenkomst tussen Gerefor
meerde Bonders en Christelijk Gereformeer
den, dan tussen Christelijk Gereformeerden
en Vrijgemaakten. Wie de discussie van de
laatste jaren heeft gevolgd kan weten dat tel
kens de toeëigening van het heil een strui
kelblok was. Die hindernis is er niet tussen
Bonders en Christelijk Gereformeerden. Al
zijn er ook in die groepen 'modaUteiten',
meer bevindeUjk of meer Verbondsmatig.
Maar dat hoeft, mijns inziens, elkaar niet uit
te sluiten.
Voorlopig mag dankbaarheid overheersen,
wanneer we zien dat er toenaderingspogin
gen worden gedaan binnen de Gereformeer
de Gezindte. Juist in een zo geseculariseerde
tijd als we nu beleven, hebben we elkaar zo
hard nodig.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Kun je plakjes gekookte lever die groene
randjes vertonen, nog wel opeten? Of kun je
die beter weggooien?
Antwoord: Gekookte lever kunt u in een
goed afgestelde koelkast (dus bij een tempe
ratuur tussen 1 en 6 graden Celsius) twee
dagen goed houden. Beginnen de randjes
groen te kleuren, dan kunt u die afsnijden,
maar na twee dagen koelkast kunt u beter
niet meer van die lever eten.
Sinds eenjaar krijg ik in mijn hals rode bul
tjes als ik aan het zonlicht wordt blootge
steld. Nu verschijnen de bultjes ook al op
mijn armen. Ze verdwijnen weer als ik een
tijdje niet in de zon ben geweest. Weet uw
medische deskundige raad?
Antwoord: U heeft duidelijk het oorzakelijk
verband aangegeven van de zon en de jeu
kende rode bultjes, zogenaamde urticaria.
Zonneallergie als zodanig is bekend. U geeft
echter aan dat deze klachten pas de laatste
jaren zijn ontstaan en ook nog verergeren.
Het kan mogelijk zijn dat andere factoren
een bijkomstige rol spelen. Bijvoorbeeld het
gebruik van medicijnen of bepaalde voe
dingsstoffen. Ik raad u daarom aan een hui
darts te bezoeken opdat dan uw (over)gevoe-
ligheidsstatus kan worden onderzocht.
Voorlopig zou ik toch de directe zon maar
vermijden of bedekkende kleding of neutra
le zalf gebruiken. Natuurlijk bestaan er ook
tabletjes tegen allergie.
Voor mijn groente- en bloementuin kan ik
paardenmest krijgen. Hierin zitten echter-
zaagsel en fijne krullen. Is dit schadelijk?
Antwoord: Gebruik deze mest maar liever
niet op die manier. U zou door toediening
van verse paardeimiest de tere planten ver
branden, omdat zich bij de snelle ontleding
door de grote hoeveelheid stikstof (te) veel
warmte ontwikkelt. Houtafval gaat eerst rot
ten in de grond en trekt dan allerlei schim
mels en insecten aan, er vormen zich padde
stoelen op en voor de bemesting is het in die
toestand van weinig waarde. U kunt met de
paardenmest wel een grote composthoop
gaan opzetten, maar dan moeten er veel
boombladeren en dergelijke 'koude' mest
stoffen doorheen gemengd worden.
Bij het stamboomonderzoek kom ik in oude
familiepapieren telkens voornamen tegen
als Tjakke, Tjakyn, Tsjeard, Tsjerry en Tjien.
Wat is dat voor landstaal en wat hebben ze
voor betekenis?
De betere woninginrichting sinds 1920
Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oud-Beijerland, M. Goudriaan
te Lunteren; te Moerkapelle, J. van Dijk te
Ridderkerk.
Toegelaten tot de evangeliebediening en
beroepbaar: R.Q. Kouwijzer, Prinsen
gracht 58 m, 1015 DX Amsterdam; M.M.
Kwant, Fazantenkamp 921,3607 EG Maars-
senbroek; P. den Ouden, Middelweg 86,
2957 TH Nieuw-Lekkerland; D. Zoet,
Dorpsweg 118b, 3738 CJ Maartensdijk.
Beroepbaar gesteld: drs. J. Breure, Lies
veldweg 59, 4233 HG Ameide, tel.: 0183-
602944 (voormalig zendingspredikant in
Namibië).
Bedankt voor Pijnacker, H.G.F. Hübbers te
Staphorst; voor Sliedrecht (wijk 3), R.W. de
Koeijer te Hardinxveld-Giessendam.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Dokkum, R.H. Knigge te Leid-
sche Rijn.
Bedankt voor Urk en Soest-Baam, CJ.
Mewe te Spakenburg-Zuid.
NED. GEREF. KERKEN
Beroepen te Katwijk, L.G. Compagnie te
Rotterdam.
Beroepbaar: K.D. Huizinga te Zeist, tel.:
030-6921783. Beschikbaar voor drie dagen
in de week.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Drachten, C. van Krimpen te
Urk; te Katwijk aan Zee, A. Bac te Bodegra
ven; te Puttershoek, J.W. Verweij te Tricht-
Geldermalsen; te Veen, P. Mehs te Gene
muiden; te Elspeet, J. Roos te Opheusden.
Bedankt voor Vriezenveen, J. Roos te
Opheusden; voor Emmeloord, J. Schipper te
's-Gravenpolder; voor Oud-Beijerland, F.
Mulder te Scherpenzeel.
De VOMI (Vereniging Oud Militairen
Indië- en Nieuw-Guineagangers)
organiseert op dinsdag 19 maart a.s.
een cojatactmiddag in Zalencentrum
De Open Schelp, Margrietstraat 2 te
Oud-Beijerland. De aanvang is 13.30
uur en de zaal is vanaf 13.00 uur geo
pend.
Het Zalencentrum is bereikbaar met open
baar vervoer (vanaf bushalte 5 minuten
lopen). Het Gelegenheids Mannenkoor uit
's-Gravendeel verzorgt deze middag de
muzikale omlijsting met o.a. liederen uit de
jaren '50 en de Indië-tijd. In de pauze wordt
de bekende verloting met vele prijzen
gehouden. Voor deze middag worden graag
de leden uit de regio Hoekse Waard, Voor-
ne-Putten en Goeree-Overflakkee uit, maar
ook alle andere Nieuw-Guinea veteranen,
woonachtig in deze regio zijn van harte wel
kom. Graag tot ziens op dinsdag 19 maart!
Antwoord: Dat zijn allemaal afleidingen
van dezelfde voornaam die veel in Gronin
gen voorkomt en met de vormen Teard,
Teertse, Tjeert, Tsjeartsje en Tjakkienske
enz. stammen van de tweestammige Ger
maanse naam Thiad-ward. Thiad betekende
volk en ward was beschermen (volgens het
Engelse werkwoord). Op analoge wijze is
bijvoorbeeld de voornaam Diewertje
gevormd. U ziet hieruit hoe een naam door
twintig eeuwen heen kan vervormen, onder
meer doordat in vroeger tijden niet veel
belang aan de speUing werd gehecht. Men
schreef zoals men een woord hoorde, en dat
varieerde weer naar het dialect van de streek
waar die famiUetak dan woonde.
Een iegelijk deed wat recht was in
zijn ogen. (Richt. 17:6b)
Een feit is dat het boek Richteren reeds is
afgesloten in het voorgaande hoofdstuk met
de dood van Simson. Toch volgt er een aan
hangsel, dat niet spreekt over de Richteren,
maar het gaat over het grote verval in Israël.
Daar vinden we de droeve geschiedenis van
Micha: In diezelfde dagen was er geen
koning in Israël. Nu wordt de leiding gemist
en de zonde kan gemakkelijk vermenigvul
digen.
In plaats van regel en orde is er nu willekeur:
ieder doet wat hij wil. Dit leidt tot anarchie,
zoals we zien uit
de geschiedenis van Micha, die een andere
plaats van godsdienstige samenkomsten
stichtte en SUo verachtte. God instellingen
werden terzijde geschoven. De ben bang, wat
we van Israël zeiden, ook toepasselijk is
voor ons land. Het goede en noodzakelijke
toezicht vermindert in belangrijke zaken en
neemt toe in minder belangrijke dingen. De
vrijheid die geschapen wordt in onze tijd,
brengt geen groter geluk: Een iegelijk deed,
wat recht was in zijn ogen.
Indien de regering geen rekening houdt met
God en Zijn gebod, dan krijgen we een
wereld vol onrust en onveiUgheid. Het men
selijk leven wordt niet meer geacht als waar
devol. Zeker niet als we niet meer productief
kunnen zijn. Waimeer er geen dijken wor
den opgeworpen om de zonde vloed te
beteugelen, dan breken de stromen van zon
de door. Dit is de treurige toestand van van
daag.
De overheid draagt het zwaard niet tever
geefs. Ze moet de zonde straffen. Velen zijn
tegen de doodstraf en het is ook een ver-
schrikkeUjke zaak om dat uit te voeren, maar
Gods Woord is duidelijk: Wie het bloed van
een mens vergiet, diens bloed zal vergoten
worden. Dit is omdat de mens beelddrager
Gods was. Ook het plegen van abortus en
euthanasie is moord! We herinneren hoe in
de tweede wereldoorlog de geestes zieken en
gehandicapten werden gedood. Gelukkig dat
op ons eiland ook 'Calando' is, waar de ern
stig zieken en stervenden hefdevol verzorg
kuimen worden.
De taak van de overheid is ook om de kerk te
beschermen, zoals de godvruchtige koningen
hebben gedaan. Maar nu wordt het al steeds
moeiUjker om tegen bepaalde zonden te
waarschuwen. Wanneer God vergeten wordt,
dan komt Hij met Zijn oordelen. Kort voor de
verwoesting van Jeruzalem, riep de profeet:
O land, land, land, hoort des Heeren Woord.
Wanneer ze zouden terug keren tot de Heere,
dan zou de Heere nog genadig zijn. Hetzelf
de geldt ook vandaag nog, maar de tijd wordt
wel kort. Is er ook bij ons een vernederen
voor de Heere?
Ons land is betiokken bij grote veranderin
gen door de eenwording van Europa en de
euro die werd ingevoerd. In het verleden
heeft de Heere ons land rijk gezegend boven
andere landen. Er zijn ook grote veranderin
gen gekomen in het maatschappelijk leven.
Onze vaderen vreesden de Heere en beefden
voor Gods Woord. Maar in een generatie is
zoveel veranderd. Het is zo snel gegaan, dat
er geen vergelijking te vinden is in de
geschiedenis van ons land. De regering boog
vroeger ook voor Gods Woord, al was het
niet alles 100%, maar nu wordt het afgewe
zen. Het Christendom wordt afgedankt, ter
wijl het pantheïsme, occultisme en New Age
op de voorgrond komen. Hosea heeft uitge
roepen: Hoort des Heeren Woord, gij kinde
ren Israelswant de Heere heeft een twist met
de inwoners des lands, omdat er geen trouw,
en geen weldadigheid, en geen kennis van
God in het land is (4:1).
De zonde wordt in feite openlijk gepropa
geerd, de normen en waarden zijn veranderd.
Een vloedgolf van walgelijk - lees materiaal
- overspoelt ons land. De tv, video en inter
net hebben ook een negatieve invloed op de
mens. In de pers is er zoveel gericht om de
zondige lusten te stimuleren. De echtschei
dingen lopen al bijna tot de helft. Het gaat
naar de tijd van Noach. Er moet vrijheid
komen voor drugs. Wat een droefheid heb
ben al deze dingen niet gebracht in de fami-
ües, maar ook in het persoonlijk leven.
Bovenal Gods Naam wordt onteerd. Een
iegeUjk doet wat goed is in zijn ogen!
Vaders en moeders, welk een grote verant
woordelijkheid heeft de Heere op onze
schouders gelegd om onze kinderen op te
voeden volgens de eis des Heeren. Is uw
levensstijl anders dan de wereld? Het ouder-
Ujk gezag is volgens Gods Woord, maar er is
niet zoveel van te vinden in onze tijd. Uit ver
keerde Uefde geven we onze kinderen zoveel
toe: ze zijn toch maar één keer jong? Maar als
ons kind zich moedwillig in levens bedrei
gende gevaren begaf, dan zou u toch alles
proberen om ze ervan af te brengen? Hoeveel
meer geldt dit voor de dingen van de eeuwig
heid: ziel verloren, is al verloren. Denk aan
het vreselijk einde van Eh en zijn zonen. Op
een dag zijn ze allen gestorven.
Hoe is het gesteld met de zondag, jonge men
sen? Velen houden die niet meer in ere.
Vakantie houden ze in ander landen, waar ze
toch niet naar kerk kunnen. Wanneer we de
waarde van de zondag zouden zien, dan zou
den we proberen om de genade middelen
naarstig te gebruiken. Waarom wordt daar
altijd de nadruk op gelegd? Omdat dit de
plaats is waar de Heere de mens wil onder
wijzen. Uit de prediking kunnen we horen,
dat we nog met God verzoend kunnen wor
den door het bloed van Jezus Christus. Dan
doen we niet meer wat goed is in onze ogen,
maar gaan vragen wat de Heere wil. Wat
goed is in Zijn ogen: Heere wat wilt Gij dat
ik doen zal?
De Heere is getrouw in het vervullen van
Zijn beloften, maar ook van Zijn oordelen
over de goddelozen. Dikwijls is er verband
tussen zonde en straf Wie immoreel leeft,
maakt een grote kans dat hij sterft aan aids.
Wie drugs gebruikt, sterft dikwijls jong. Vele
dronkaards sterven aan een lever ziekte. Wie
overmatig heeft gerookt, krijgt last met zijn
longen. Zo zien we dat er verband is tussen
zonde en straf. Nu mogen we niet hiermee
eindigen, want indien Gij in het recht zou
treden. Heer' wie zou dan bestaan? We heb
ben allen
gezondigd en moeten een maal sterven om
rekenschap af te leggen van al onze daden.
We kurmen alleen maar bestaan voor God,
indien we begrepen zijn in de Verdienste van
Christus. Zolang we leven kurmen we nog
met God verzoend worden, want het bloed
van Christus reinigt van alle zonden. Dat
betekent dat we niet teveel zonden hebben
gedaan dat we niet genade zouden kunnen
ontvangen.
Vandaag worden we nog opgeroepen om met
ons nageslacht de zonden, de wereldse
genoegens en gewoonten te verzaken. Wees
niet wereld geUjkvormig, maar dat de ver
nieuwing van het gemoed gezien mag wor
den. Dit is de wil van God en richt je leven
overeenkomstig in, met de bede: Bekeer ons
o Heere, dan zullen we bekeerd zijn. De
Heere roept en nodigt nog door middel van
Zijn Woord: Kom herwaarts tot Mij, allen
die vermoeid en belast zijt en Ik zal u ruste
geven.
Dan kunnen we het lüeuwe seizoen in. De
Heere geve jong en oud Zijn onmisbare
zegen op onze arbeid, waar het ook moge
zijn. Zijn gunst is meer dan enig goed van
deze wereld. Zoekt dan niet het goed dat
veergaat, maar dat blijft tot in alle eeuwig
heid.
Dirksland
Ds. A. M. den Boer.
Op vrijdag 15 maart a.s. is het weer
zover. Dan brengen de vier onderstaan
de gemengde koren weer een gedeelte
van hun repertoire ten gehore in de
Grutterswei te Oude Tonge. De deelne
mende koren zijn Smalstadtkoor uit
Brouwershaven onder leiding Bert
Gebben, Apollo uit Nieuwe Tonge onder
leiding van Marlous Smit (pianiste
Marlous Smit), Excelsior uit Dirksland
onder leiding van Elvira Vos-Simons
(pianist Piet Westhoeve) en Advendo uit
Ooltgensplaat onder leiding van Sarita
van Steeg (pianiste SjaUne van Vliet).
Het begon allemaal 13 jaar geleden. Door
Advendo, Smalstadt en Excelsior werd een
zogenaamd driekoren concert georganiseerd.
Door het grote succes van dit concert is na
twee jaar ApoUo uit Nieuwe Tonge dit con
cert komen versterken, zodat de huidige
samensteUing van het vierkoren concert een
feit werd. Het concert vindt ieder jaar plaats
in de Grutterswei en wordt om toerbeurt door
de vier koren georganiseerd. Dit jaar is het de
beurt aan Advendo uit Ooltgensplaat. Het
repertoire zal ook dit jaar weer veelzijdig
zijn. De toegangsprijs wordt altijd bewust
laag gehouden, zodat er voor niemand een
drempel zal zijn om het concert te bezoeken.
Het concert begint om 19.45 uur, de zaal is
vanaf 19.15 uur open. Kaarten zijn alleen te
verkrijgen aan de zaal. De toegangsprijs
bedraagt 4,50, allen hartelijk welkom!
Op D.V. zaterdag 16 maart a.s. organi
seert de Stichting Wereld Wijde Zen
ding-concerten een koor- en samen
zangconcert in de Hervormde Dorps-
kerk te Oud-Beijerland. Aan dit concert
hopen mee te werken het Jongerenkoor
'Con Amore' onder leiding van W.A.
den Hertog en Ron van Ommen, orgel;
het Duivelands mannenkoor onder lei
ding van de heer H.H.D. Struik en S.C.
Folmer, orgel; Kees Alers, dwarsfluit en
Pieter Heykoop, orgelsolo en begelei
ding samenzang.
De opbrengst van dit concert komt ten goe
de aan het zendingswerk van de stichting
O.Z.O. (Onderlinge Zorg Oekraïne). Deze
stichting houdt zich bezig met hulpverlening
en wel aan de allerarmste ouderen en alleen
staanden in Oekraïne. Stichting O.Z.O. heeft
als belangrijkste doel een handreiking te
doen aan deze groep mensen in hun laatste
levensfase. Dit uit zich in het verstrekken
van Bijbels, het tweewekeUjks uitdelen van
voedselpakketten en het financieel bijsprin
gen bij calamiteiten.
Het programma voor dit concert is zeer
gevarieerd en bestaat uit veel koorzang van
jongeren en mannenkoor, orgelsolo en
dwarsfluitsolo. Ook de samenzang zal tij
dens dit concert niet ontbreken en staat
onder leiding van organist Pieter Heykoop
uit Yerseke. Het Jongerenkoor 'Con Amore'
onder leiding van dirigent W.A. den Hertog
is een koor dat geen verdere aankondiging
nodig heeft en in de afgelopen jaren inmid
dels grote bekendheid heeft gekregen op
Goeree-Overflakkee en daarbuiten. Het Dui
velands mannenkoor staat sinds kort onder
leiding van de heer H.H.D. Struik, die voor
heen dirigent was van het Dirkslands en Rid-
derkerks mannenkoor. De muzikale kwali
teiten van Kees Alers werden op zeer jeug
dige leeftijd opgemerkt. Als 10-jarige kreeg
hij zijn eerste dwarsfluitlessen van Dick
Gout op de Rotterdamse Muziekschool. Na
deze periode studeerde Kees Alers aan het
Rotterdams Conservatorium bij de bekende
fluitist Raymond Delnoye, waar hij in 1982
zijn einddiploma behaalde. Direct daarop
maakte hij als eerste fluitist deel uit van ver
schillende orkesten. Het begeleiden van
koren en soUsten behoort tot zijn dagelijkse
bezigheden, maar de grote liefde gaat uit
naar het solowerk. Uiüek is te noemen dat
Kees speelt op een gouden handgemaakte
Sankyo fluit.
Bij de uitgang is er een uitgebreide CD-ver-
koop waarvan de opbrengst bestemd is voor
het Wereld Wijde Zendingswerk. Voor meer
informatie over het werk van de Stichting
kunt u kijken op www.wwz-concerten.nl.
De aanvang van dit concert is om 19.30 uur
en de kerk is open om 18.45 uur. De toegang
bedraagt voor volwassenen 3,- en voor
kinderen t/m 12 jaar 1,50. Allen hartelijk
welkom!
-21-
Het zou jammer zijn als hij gevlekt aankwam."
Het regent dat het giet, de Churfirsten en de Santis zijn
niet te zien, zo laag hangen de wolken. "Ze staan op de
stoep", grapte vader. Vanmorgen zijn ze wat later
opgestaan dan anders. Vader heeft gestofzuigd en
Henk de ontbijtboel afgewassen. Moeder heeft beloofd
om nasi klaar te maken. "Als de groenteman nu maar
sjalotjes heeft", was haar grote zorg.
In de stromende regen kwam zijn wagen de weg oprij
den, niet eens zo veel later dan gewoonlijk.
"Ik ga wel even, ik heb geen Regenschirm nodig", had
Henk geroepen.
"Dat we nou die paraplu niet konden vinden", had
moeder gemopperd. Maar dat had Henk niet gehoord,
die vroeg al in z'n beste duits om sjalotjes. De groen
teman begreep hem echter niet.
"Kleine Zwiebeln, hitte."
"Aha", had de man gezegd, "Zwiebeln, wieviel?"
En nu ruikt het zo lekker in de keuken. En in de open
haard knappen en knetteren de denneblokken dat het
een lust is. Het is gezellig in 'Haselstude'
"Zo, hij is af. Als ik er aan bezig blijf, kan ik hem
alleen nog maar verknoeien." Met deze woorden houdt
Henk zijn tekening een armlengte van zich af. Hij
knijpt zijn ogen tot spleetjes.
"Hoe vindt u hem vader?"
Meneer Van Wingerden legt zijn boek even neer. "Pri
ma! De geef er een negen voor."
"Nou, Duins zou hem wel anders taxeren denk ik. Ik ga
hem geUjk even fixeren, de spullen liggen op m'n
kamer." Na wat gezoek heeft Henk het flesje fixatief
en het spuitje gevonden. Als hij meer met houtskool
zou werken, zou hij beter een spuitbus kurmen nemen.
Hoewel, da's duurder en dit gaat ook prima. Hij prikt
de tekening op de houten wand van het slaapkamertje
en duwt het langste en dunste buisje van het fixeer-
spuitje in het flesje. Zo, even proberen, ja zo is het
goed. Hij blaast zijn wangen bol en als stof zo fijn
regenen de druppeltjes fixeer tegen de tekening. Nou
even wachten tot het papier droog is. Hij voelt heel
voorzichtig aan één van de donkerste gedeelten van de
tekening of het houtskool nog afgeeft. Het kan nog' een
beetje hebben. Zo, nou is het voor elkaar. Hij kan hem
het beste maar hier laten hangen tot ze naar huis gaan.
Hij hangt niemand in de weg en Ineke kan er niet bij.
Een waterige zonnestraal glipt over de getekende
Churfirsten. Henk draait zich om. Ha, het is bijna
droog. Hij gooit het raam wijd open en leunt naar bui
ten. Wat ruikt het lekker, zo fris, zo schoongewassen.
Allemensen wat een plassen op de weg. Ai, daar
komen de toppen van de Churfirsten tevoorschijn. Fan
tastisch, wat een schaduwen vliegen er over de weiden,
wat rennen die wolken hard. Floep, weg Churfirsten,
maar nu ügt het dal in de zon. Wat zal de Thur nu hard
stromen! Lisl! Zou ze al gevonden zijn? Even houdt
het ongeluk van verleden week Henks aandacht gevan
gen. Lisl, pas driejaar, een jaartje ouder dan Ineke. Als
hij daar nou eens geweest was met Ineke en hij had niet
opgelet en...
Nee, niet aan denken nu, niet dat nare, dat vreselijke
van die kermis gaan oprakelen. Kijk eens hoe schitte
rend dat dal in de zon ügt. Zie eens hoe helder de lucht
is. De wolken hebben zich achter de Churfirsten ver
stopt en heel die mooie bergwereld glanst iedereen
schoongewassen tegen. Henk leunt nog wat verder uit
het raam. Zo kan hij op het terras kijken. Vader gooit
net de deuren open. De weg dampt, de roodbruine
koeien glanzen, de bomen schudden de druppels van
hun bladeren en over dat alles straalt het zonnetje, dat
iedereen noodt om naar buiten te komen.
Bij hotel Santis stapt een man, geheel 'm het zwart
gekleed, in een prachtige sportwagen. Hij draait de lin
nen kap open en zoeft weg.
"Rare vent", zegt de portier tegen één van de kelners,
die op de stoep de wagen nakijkt.
"Zeg dat wel Heinz, een kaal kopje koffie en een poe
ha. Hij keek me met z'n zwarte ogen net aan alsof hij
dwars door me heen wilde. Ik gaf geen kamp, maar
keek glashard terug. Toch had het niet veel langer
moeten duren. Ik ben voor geen klein geruchtje ver
vaard, maar die ontmoet ik liever niet voor de tweede
keer. Die vent deugt niet. Prachtig weer geworden",
vervolgt hij, "ik zal de tafeltjes eens afdoen. Het zon
netje brengt klanten aan."
Moeiteloos klimt de Ferrari naar boven. Met een flau
we glimlach om de lippen zit de chauffeur nonchalant
achter het stuur. Het vierde chaletje. Leuk spelletje met
die knul. Over een paar maanden heeft hij hem waar hij
hem hebben wil. Madame Weleda is een best mens,
maar ze moet zich niet met zijn zaken bemoeien.
Waarzeggen is best, maar waarschuwen is niet nodig.
Al dienen ze dezelfde meester, hij zit toch ook niet in
haar vaarwater, leder op zijn terrein. Hij weet in ieder
geval dat die knul een goed medium is. Tjonge, hij had
het verleden week niet meer in de Sessel. Aha, tweede
chalet, daar is nummer drie en... Langzaam rijdt de
man in het zwarte pak voorbij het derde huisje. Als hij
vlakbij 'Haselstude' is, worden net de terrasdeuren
wijd opengezet. De man die het doet, gaat direkt weer
naar binnen. De sportwagen kruipt voorbij het chalet.
Henk, die nieuwsgierig naar de naderende auto kijkt,
verstijft van schrik. Daar is-t-ie weer! De Ferrari staat
stil, de feUe, donkere ogen van de man houden Henks
bük gevangen. "Kom", zeggen die ogen, "kom bij
mij."
Willoos slaat hij zijn been over de vensterbank, hij
móét, hij kan niet anders. Wat is dat toch in die diep
zwarte ogen, dat lokkende, dat dwingende, waaraan je
moet toegeven, of je wilt of niet? Wat is dat toch voor
afgrijselijke betovering in die blik? Onvoorwaardelijk
moet hij gehoorzamen, hij kan gewoon niet anders.
Zonder het zich bewust te zijn trekt hij ook zijn andere
been bij en springt naar buiten.
"Toet, toet, toet", klinkt het plotseling. Het schorre
geluid van een claxon verbreekt de betovering waarin
Henk gevangen zit. Wat verdwaasd kijkt hij rond. Hoe
komt hij nou hier?
"Toet, toet, toet!" Achter de Ferrari staat een puffend
Dafje nijdig te protesteren. Het wil graag voorbij. Het
Dafje komt heel wat langzamer op gang. Henk wrijft
met zijn hand over de ogen. Hij ziet niet hoe de twee
dames in de Daf naar hem zwaaien. Hij merkt niet dat
het wagentje een paar meter verder met twee wielen in
de berm wordt gezet. Hij heeft er geen erg in dat de bei
de dames uit de auto komen en terug naar het chaletje
lopen. De kleinste van de twee roept iets. Hij hoort het
niet.
"Hé jongeman, wat is er aan de hand?"
Weer wrijft Henk zich over z'n ogen. Daar Ujkt een
vlies voor te zitten, hij kan niet helder om zich heen
zien. Hebben die dames het tegen hem? De kleinste
dribbelt naar het trapje.
"Nee, bUjft u maar daar", weet hij er uit te brengen, "ik
ben uit het raam gesprongen en stootte m'n hoofd nog
al. Ik zag sterretjes."
Hoe komt hij zo gauw aan die smoes?
"Ik dacht dat er iets met die zwarte man in die sport
wagen was", zegt de grootste, "die kerel keek even om
toen ik claxoneerde. Hu wat een ogen. Die man deugt
niet, neem dat van mij aan. Vroeg hij wat aan je?"
Henk schudt het hoofd.
(wordt vervolgd)