wmÊsmkmmm. Nieuws Overdenking uit de kerken uit de Heilige Schrift VOMI-contactmiddag Traditioneel vierkoren concert Koor- en samenzangconcert t.b.v. W.W.Z. HET r^KIJKVENSTER lonmaiiEüGKi Een Oud-Testamentische Waarschuwing voor de laatste dagen I PAGINA 5 VRWODAG 8 MAART 2002 ^7-- lEUEfl MFT ÜQOEN RttNOIE mH MET HOamtSTEN T/AffffE WEN ^MisMMl^L'^ISilMS: f^M^^ÊIÊiMêS^Ê^M&TëSs/sii ^■S0^sl0sSM^S!l!3j ^^^^^^^^^^^^teiÜÉ^^^^^^^^^^Si§^^^^^^^^^^^^^^®^^^^^^^^ï^#i^^^^^É^^^li^^^^^^^^^^^^^^^S^^^^^^^^^^^^^^*^^^^^^ Blik op kerk ^-,y en samenleving Cj Bonders en Chr. Gereformeerden De visie op de lierk Geen struikelblok In onze tijd, waarin zoveel kerken met dezelfde belijdenis naast elkaar bestaan, en waarin vrijwel iedere kerk haar eigen 'vleu gels' heeft, kijk je ervan op, wanneer twee kerken of twee groepen elkaar herkennen en nader tot elkaar komen. Wie geen vreemde ling is in kerkelijk Nederland zal meteen begrijpen dat ik in mijn gedachten heb de relatie tussen de Gereformeerde Bond in de Ned. Herv. Kerk, en de Christelijke Gerefor meerde Kerken. Het Hoofdbestuur van de G.B. en het moderamen van de CGK hebben een gezamenlijke publicatie doen uitgaan, waarin ondermeer het verlangen wordt uit gesproken dat er in de toekomst met name op plaatselijk vlak een volledige herkenning en erkenning zal komen. Zelfs kansekuil behoort op termijn niet tot de oimiogelijkhe- den. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er tussen de Bond en de CGK geen problemen meer zijn. Een moeilijke kwestie is bijvoorbeeld de wederzijdse visie op de kerk. De Neder landse Geloofsbelijdenis spreekt in de Arti kelen 27 t/m 29 vrij uitvoerig over de kerk en over de kerkelijke tucht. En juist aan dat laatste ontbreekt het in de Ned. Herv. Kerk vrijwel volledig. Begrijpehjk dat de Christe- Ujke Gereformeerde broeders daarover vra gen stellen! Hoe kan de Bond deze artikelen onderschrijven en intussen blijven in een kerk waarin waarheid en dwaling gelijke rechten hebben? Dat is het typisch Hervorm de probleem, waar alle Afgescheiden, als ze de belijdenis nog serieus nemen, tegenaan botsen. En in de toekomst zal daarover wel licht nog uitvoerig gesproken worden. Dat neemt niet weg dat we dankbaar mogen zijn voor deze contacten en voor de gemeen schappelijke verklaring. Het Samen-op- Weg-proces brengt velen in de Hervormde Kerk in beroering omdat een eenheid in de maak is, waarbij de waarheid buiten beschouwing bhjft. Daarom mogen we blij zijn dat er aan de andere kant pogingen wor den gedaan de eenheid in de waarheid te zoe ken. De Christehjke Gereformeerde Kerken heb ben wel het een en ander uit te leggen aan de broeders en zusters in de Nederlands Gere formeerde en Vrijgemaakt Gereformeerde Kerken. Immers, met hen zijn al jaren samensprekingen aan de gang die nog niet tot zoveel resultaat hebben geleid. In die kringen rijzen nu vragen, hoe men toch met de Ger. Bond zp snel tot een gezamenUjke verklaring kon komen. Toch is dat wel begrijpelijk. De gescheiden kerken hebben, ieder op hun eigen tenein, een geschiedenis achter zich, onder andere van verzet tegen de opvattingen van Abra ham Kuyper. De Hervormden hebben daar geen last van.Bovendien is er in de predi king meer overeenkomst tussen Gerefor meerde Bonders en Christelijk Gereformeer den, dan tussen Christelijk Gereformeerden en Vrijgemaakten. Wie de discussie van de laatste jaren heeft gevolgd kan weten dat tel kens de toeëigening van het heil een strui kelblok was. Die hindernis is er niet tussen Bonders en Christelijk Gereformeerden. Al zijn er ook in die groepen 'modaUteiten', meer bevindeUjk of meer Verbondsmatig. Maar dat hoeft, mijns inziens, elkaar niet uit te sluiten. Voorlopig mag dankbaarheid overheersen, wanneer we zien dat er toenaderingspogin gen worden gedaan binnen de Gereformeer de Gezindte. Juist in een zo geseculariseerde tijd als we nu beleven, hebben we elkaar zo hard nodig. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Kun je plakjes gekookte lever die groene randjes vertonen, nog wel opeten? Of kun je die beter weggooien? Antwoord: Gekookte lever kunt u in een goed afgestelde koelkast (dus bij een tempe ratuur tussen 1 en 6 graden Celsius) twee dagen goed houden. Beginnen de randjes groen te kleuren, dan kunt u die afsnijden, maar na twee dagen koelkast kunt u beter niet meer van die lever eten. Sinds eenjaar krijg ik in mijn hals rode bul tjes als ik aan het zonlicht wordt blootge steld. Nu verschijnen de bultjes ook al op mijn armen. Ze verdwijnen weer als ik een tijdje niet in de zon ben geweest. Weet uw medische deskundige raad? Antwoord: U heeft duidelijk het oorzakelijk verband aangegeven van de zon en de jeu kende rode bultjes, zogenaamde urticaria. Zonneallergie als zodanig is bekend. U geeft echter aan dat deze klachten pas de laatste jaren zijn ontstaan en ook nog verergeren. Het kan mogelijk zijn dat andere factoren een bijkomstige rol spelen. Bijvoorbeeld het gebruik van medicijnen of bepaalde voe dingsstoffen. Ik raad u daarom aan een hui darts te bezoeken opdat dan uw (over)gevoe- ligheidsstatus kan worden onderzocht. Voorlopig zou ik toch de directe zon maar vermijden of bedekkende kleding of neutra le zalf gebruiken. Natuurlijk bestaan er ook tabletjes tegen allergie. Voor mijn groente- en bloementuin kan ik paardenmest krijgen. Hierin zitten echter- zaagsel en fijne krullen. Is dit schadelijk? Antwoord: Gebruik deze mest maar liever niet op die manier. U zou door toediening van verse paardeimiest de tere planten ver branden, omdat zich bij de snelle ontleding door de grote hoeveelheid stikstof (te) veel warmte ontwikkelt. Houtafval gaat eerst rot ten in de grond en trekt dan allerlei schim mels en insecten aan, er vormen zich padde stoelen op en voor de bemesting is het in die toestand van weinig waarde. U kunt met de paardenmest wel een grote composthoop gaan opzetten, maar dan moeten er veel boombladeren en dergelijke 'koude' mest stoffen doorheen gemengd worden. Bij het stamboomonderzoek kom ik in oude familiepapieren telkens voornamen tegen als Tjakke, Tjakyn, Tsjeard, Tsjerry en Tjien. Wat is dat voor landstaal en wat hebben ze voor betekenis? De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 NED. HERV. KERK Beroepen te Oud-Beijerland, M. Goudriaan te Lunteren; te Moerkapelle, J. van Dijk te Ridderkerk. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar: R.Q. Kouwijzer, Prinsen gracht 58 m, 1015 DX Amsterdam; M.M. Kwant, Fazantenkamp 921,3607 EG Maars- senbroek; P. den Ouden, Middelweg 86, 2957 TH Nieuw-Lekkerland; D. Zoet, Dorpsweg 118b, 3738 CJ Maartensdijk. Beroepbaar gesteld: drs. J. Breure, Lies veldweg 59, 4233 HG Ameide, tel.: 0183- 602944 (voormalig zendingspredikant in Namibië). Bedankt voor Pijnacker, H.G.F. Hübbers te Staphorst; voor Sliedrecht (wijk 3), R.W. de Koeijer te Hardinxveld-Giessendam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Dokkum, R.H. Knigge te Leid- sche Rijn. Bedankt voor Urk en Soest-Baam, CJ. Mewe te Spakenburg-Zuid. NED. GEREF. KERKEN Beroepen te Katwijk, L.G. Compagnie te Rotterdam. Beroepbaar: K.D. Huizinga te Zeist, tel.: 030-6921783. Beschikbaar voor drie dagen in de week. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Drachten, C. van Krimpen te Urk; te Katwijk aan Zee, A. Bac te Bodegra ven; te Puttershoek, J.W. Verweij te Tricht- Geldermalsen; te Veen, P. Mehs te Gene muiden; te Elspeet, J. Roos te Opheusden. Bedankt voor Vriezenveen, J. Roos te Opheusden; voor Emmeloord, J. Schipper te 's-Gravenpolder; voor Oud-Beijerland, F. Mulder te Scherpenzeel. De VOMI (Vereniging Oud Militairen Indië- en Nieuw-Guineagangers) organiseert op dinsdag 19 maart a.s. een cojatactmiddag in Zalencentrum De Open Schelp, Margrietstraat 2 te Oud-Beijerland. De aanvang is 13.30 uur en de zaal is vanaf 13.00 uur geo pend. Het Zalencentrum is bereikbaar met open baar vervoer (vanaf bushalte 5 minuten lopen). Het Gelegenheids Mannenkoor uit 's-Gravendeel verzorgt deze middag de muzikale omlijsting met o.a. liederen uit de jaren '50 en de Indië-tijd. In de pauze wordt de bekende verloting met vele prijzen gehouden. Voor deze middag worden graag de leden uit de regio Hoekse Waard, Voor- ne-Putten en Goeree-Overflakkee uit, maar ook alle andere Nieuw-Guinea veteranen, woonachtig in deze regio zijn van harte wel kom. Graag tot ziens op dinsdag 19 maart! Antwoord: Dat zijn allemaal afleidingen van dezelfde voornaam die veel in Gronin gen voorkomt en met de vormen Teard, Teertse, Tjeert, Tsjeartsje en Tjakkienske enz. stammen van de tweestammige Ger maanse naam Thiad-ward. Thiad betekende volk en ward was beschermen (volgens het Engelse werkwoord). Op analoge wijze is bijvoorbeeld de voornaam Diewertje gevormd. U ziet hieruit hoe een naam door twintig eeuwen heen kan vervormen, onder meer doordat in vroeger tijden niet veel belang aan de speUing werd gehecht. Men schreef zoals men een woord hoorde, en dat varieerde weer naar het dialect van de streek waar die famiUetak dan woonde. Een iegelijk deed wat recht was in zijn ogen. (Richt. 17:6b) Een feit is dat het boek Richteren reeds is afgesloten in het voorgaande hoofdstuk met de dood van Simson. Toch volgt er een aan hangsel, dat niet spreekt over de Richteren, maar het gaat over het grote verval in Israël. Daar vinden we de droeve geschiedenis van Micha: In diezelfde dagen was er geen koning in Israël. Nu wordt de leiding gemist en de zonde kan gemakkelijk vermenigvul digen. In plaats van regel en orde is er nu willekeur: ieder doet wat hij wil. Dit leidt tot anarchie, zoals we zien uit de geschiedenis van Micha, die een andere plaats van godsdienstige samenkomsten stichtte en SUo verachtte. God instellingen werden terzijde geschoven. De ben bang, wat we van Israël zeiden, ook toepasselijk is voor ons land. Het goede en noodzakelijke toezicht vermindert in belangrijke zaken en neemt toe in minder belangrijke dingen. De vrijheid die geschapen wordt in onze tijd, brengt geen groter geluk: Een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen. Indien de regering geen rekening houdt met God en Zijn gebod, dan krijgen we een wereld vol onrust en onveiUgheid. Het men selijk leven wordt niet meer geacht als waar devol. Zeker niet als we niet meer productief kunnen zijn. Waimeer er geen dijken wor den opgeworpen om de zonde vloed te beteugelen, dan breken de stromen van zon de door. Dit is de treurige toestand van van daag. De overheid draagt het zwaard niet tever geefs. Ze moet de zonde straffen. Velen zijn tegen de doodstraf en het is ook een ver- schrikkeUjke zaak om dat uit te voeren, maar Gods Woord is duidelijk: Wie het bloed van een mens vergiet, diens bloed zal vergoten worden. Dit is omdat de mens beelddrager Gods was. Ook het plegen van abortus en euthanasie is moord! We herinneren hoe in de tweede wereldoorlog de geestes zieken en gehandicapten werden gedood. Gelukkig dat op ons eiland ook 'Calando' is, waar de ern stig zieken en stervenden hefdevol verzorg kuimen worden. De taak van de overheid is ook om de kerk te beschermen, zoals de godvruchtige koningen hebben gedaan. Maar nu wordt het al steeds moeiUjker om tegen bepaalde zonden te waarschuwen. Wanneer God vergeten wordt, dan komt Hij met Zijn oordelen. Kort voor de verwoesting van Jeruzalem, riep de profeet: O land, land, land, hoort des Heeren Woord. Wanneer ze zouden terug keren tot de Heere, dan zou de Heere nog genadig zijn. Hetzelf de geldt ook vandaag nog, maar de tijd wordt wel kort. Is er ook bij ons een vernederen voor de Heere? Ons land is betiokken bij grote veranderin gen door de eenwording van Europa en de euro die werd ingevoerd. In het verleden heeft de Heere ons land rijk gezegend boven andere landen. Er zijn ook grote veranderin gen gekomen in het maatschappelijk leven. Onze vaderen vreesden de Heere en beefden voor Gods Woord. Maar in een generatie is zoveel veranderd. Het is zo snel gegaan, dat er geen vergelijking te vinden is in de geschiedenis van ons land. De regering boog vroeger ook voor Gods Woord, al was het niet alles 100%, maar nu wordt het afgewe zen. Het Christendom wordt afgedankt, ter wijl het pantheïsme, occultisme en New Age op de voorgrond komen. Hosea heeft uitge roepen: Hoort des Heeren Woord, gij kinde ren Israelswant de Heere heeft een twist met de inwoners des lands, omdat er geen trouw, en geen weldadigheid, en geen kennis van God in het land is (4:1). De zonde wordt in feite openlijk gepropa geerd, de normen en waarden zijn veranderd. Een vloedgolf van walgelijk - lees materiaal - overspoelt ons land. De tv, video en inter net hebben ook een negatieve invloed op de mens. In de pers is er zoveel gericht om de zondige lusten te stimuleren. De echtschei dingen lopen al bijna tot de helft. Het gaat naar de tijd van Noach. Er moet vrijheid komen voor drugs. Wat een droefheid heb ben al deze dingen niet gebracht in de fami- ües, maar ook in het persoonlijk leven. Bovenal Gods Naam wordt onteerd. Een iegeUjk doet wat goed is in zijn ogen! Vaders en moeders, welk een grote verant woordelijkheid heeft de Heere op onze schouders gelegd om onze kinderen op te voeden volgens de eis des Heeren. Is uw levensstijl anders dan de wereld? Het ouder- Ujk gezag is volgens Gods Woord, maar er is niet zoveel van te vinden in onze tijd. Uit ver keerde Uefde geven we onze kinderen zoveel toe: ze zijn toch maar één keer jong? Maar als ons kind zich moedwillig in levens bedrei gende gevaren begaf, dan zou u toch alles proberen om ze ervan af te brengen? Hoeveel meer geldt dit voor de dingen van de eeuwig heid: ziel verloren, is al verloren. Denk aan het vreselijk einde van Eh en zijn zonen. Op een dag zijn ze allen gestorven. Hoe is het gesteld met de zondag, jonge men sen? Velen houden die niet meer in ere. Vakantie houden ze in ander landen, waar ze toch niet naar kerk kunnen. Wanneer we de waarde van de zondag zouden zien, dan zou den we proberen om de genade middelen naarstig te gebruiken. Waarom wordt daar altijd de nadruk op gelegd? Omdat dit de plaats is waar de Heere de mens wil onder wijzen. Uit de prediking kunnen we horen, dat we nog met God verzoend kunnen wor den door het bloed van Jezus Christus. Dan doen we niet meer wat goed is in onze ogen, maar gaan vragen wat de Heere wil. Wat goed is in Zijn ogen: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal? De Heere is getrouw in het vervullen van Zijn beloften, maar ook van Zijn oordelen over de goddelozen. Dikwijls is er verband tussen zonde en straf Wie immoreel leeft, maakt een grote kans dat hij sterft aan aids. Wie drugs gebruikt, sterft dikwijls jong. Vele dronkaards sterven aan een lever ziekte. Wie overmatig heeft gerookt, krijgt last met zijn longen. Zo zien we dat er verband is tussen zonde en straf. Nu mogen we niet hiermee eindigen, want indien Gij in het recht zou treden. Heer' wie zou dan bestaan? We heb ben allen gezondigd en moeten een maal sterven om rekenschap af te leggen van al onze daden. We kurmen alleen maar bestaan voor God, indien we begrepen zijn in de Verdienste van Christus. Zolang we leven kurmen we nog met God verzoend worden, want het bloed van Christus reinigt van alle zonden. Dat betekent dat we niet teveel zonden hebben gedaan dat we niet genade zouden kunnen ontvangen. Vandaag worden we nog opgeroepen om met ons nageslacht de zonden, de wereldse genoegens en gewoonten te verzaken. Wees niet wereld geUjkvormig, maar dat de ver nieuwing van het gemoed gezien mag wor den. Dit is de wil van God en richt je leven overeenkomstig in, met de bede: Bekeer ons o Heere, dan zullen we bekeerd zijn. De Heere roept en nodigt nog door middel van Zijn Woord: Kom herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u ruste geven. Dan kunnen we het lüeuwe seizoen in. De Heere geve jong en oud Zijn onmisbare zegen op onze arbeid, waar het ook moge zijn. Zijn gunst is meer dan enig goed van deze wereld. Zoekt dan niet het goed dat veergaat, maar dat blijft tot in alle eeuwig heid. Dirksland Ds. A. M. den Boer. Op vrijdag 15 maart a.s. is het weer zover. Dan brengen de vier onderstaan de gemengde koren weer een gedeelte van hun repertoire ten gehore in de Grutterswei te Oude Tonge. De deelne mende koren zijn Smalstadtkoor uit Brouwershaven onder leiding Bert Gebben, Apollo uit Nieuwe Tonge onder leiding van Marlous Smit (pianiste Marlous Smit), Excelsior uit Dirksland onder leiding van Elvira Vos-Simons (pianist Piet Westhoeve) en Advendo uit Ooltgensplaat onder leiding van Sarita van Steeg (pianiste SjaUne van Vliet). Het begon allemaal 13 jaar geleden. Door Advendo, Smalstadt en Excelsior werd een zogenaamd driekoren concert georganiseerd. Door het grote succes van dit concert is na twee jaar ApoUo uit Nieuwe Tonge dit con cert komen versterken, zodat de huidige samensteUing van het vierkoren concert een feit werd. Het concert vindt ieder jaar plaats in de Grutterswei en wordt om toerbeurt door de vier koren georganiseerd. Dit jaar is het de beurt aan Advendo uit Ooltgensplaat. Het repertoire zal ook dit jaar weer veelzijdig zijn. De toegangsprijs wordt altijd bewust laag gehouden, zodat er voor niemand een drempel zal zijn om het concert te bezoeken. Het concert begint om 19.45 uur, de zaal is vanaf 19.15 uur open. Kaarten zijn alleen te verkrijgen aan de zaal. De toegangsprijs bedraagt 4,50, allen hartelijk welkom! Op D.V. zaterdag 16 maart a.s. organi seert de Stichting Wereld Wijde Zen ding-concerten een koor- en samen zangconcert in de Hervormde Dorps- kerk te Oud-Beijerland. Aan dit concert hopen mee te werken het Jongerenkoor 'Con Amore' onder leiding van W.A. den Hertog en Ron van Ommen, orgel; het Duivelands mannenkoor onder lei ding van de heer H.H.D. Struik en S.C. Folmer, orgel; Kees Alers, dwarsfluit en Pieter Heykoop, orgelsolo en begelei ding samenzang. De opbrengst van dit concert komt ten goe de aan het zendingswerk van de stichting O.Z.O. (Onderlinge Zorg Oekraïne). Deze stichting houdt zich bezig met hulpverlening en wel aan de allerarmste ouderen en alleen staanden in Oekraïne. Stichting O.Z.O. heeft als belangrijkste doel een handreiking te doen aan deze groep mensen in hun laatste levensfase. Dit uit zich in het verstrekken van Bijbels, het tweewekeUjks uitdelen van voedselpakketten en het financieel bijsprin gen bij calamiteiten. Het programma voor dit concert is zeer gevarieerd en bestaat uit veel koorzang van jongeren en mannenkoor, orgelsolo en dwarsfluitsolo. Ook de samenzang zal tij dens dit concert niet ontbreken en staat onder leiding van organist Pieter Heykoop uit Yerseke. Het Jongerenkoor 'Con Amore' onder leiding van dirigent W.A. den Hertog is een koor dat geen verdere aankondiging nodig heeft en in de afgelopen jaren inmid dels grote bekendheid heeft gekregen op Goeree-Overflakkee en daarbuiten. Het Dui velands mannenkoor staat sinds kort onder leiding van de heer H.H.D. Struik, die voor heen dirigent was van het Dirkslands en Rid- derkerks mannenkoor. De muzikale kwali teiten van Kees Alers werden op zeer jeug dige leeftijd opgemerkt. Als 10-jarige kreeg hij zijn eerste dwarsfluitlessen van Dick Gout op de Rotterdamse Muziekschool. Na deze periode studeerde Kees Alers aan het Rotterdams Conservatorium bij de bekende fluitist Raymond Delnoye, waar hij in 1982 zijn einddiploma behaalde. Direct daarop maakte hij als eerste fluitist deel uit van ver schillende orkesten. Het begeleiden van koren en soUsten behoort tot zijn dagelijkse bezigheden, maar de grote liefde gaat uit naar het solowerk. Uiüek is te noemen dat Kees speelt op een gouden handgemaakte Sankyo fluit. Bij de uitgang is er een uitgebreide CD-ver- koop waarvan de opbrengst bestemd is voor het Wereld Wijde Zendingswerk. Voor meer informatie over het werk van de Stichting kunt u kijken op www.wwz-concerten.nl. De aanvang van dit concert is om 19.30 uur en de kerk is open om 18.45 uur. De toegang bedraagt voor volwassenen 3,- en voor kinderen t/m 12 jaar 1,50. Allen hartelijk welkom! -21- Het zou jammer zijn als hij gevlekt aankwam." Het regent dat het giet, de Churfirsten en de Santis zijn niet te zien, zo laag hangen de wolken. "Ze staan op de stoep", grapte vader. Vanmorgen zijn ze wat later opgestaan dan anders. Vader heeft gestofzuigd en Henk de ontbijtboel afgewassen. Moeder heeft beloofd om nasi klaar te maken. "Als de groenteman nu maar sjalotjes heeft", was haar grote zorg. In de stromende regen kwam zijn wagen de weg oprij den, niet eens zo veel later dan gewoonlijk. "Ik ga wel even, ik heb geen Regenschirm nodig", had Henk geroepen. "Dat we nou die paraplu niet konden vinden", had moeder gemopperd. Maar dat had Henk niet gehoord, die vroeg al in z'n beste duits om sjalotjes. De groen teman begreep hem echter niet. "Kleine Zwiebeln, hitte." "Aha", had de man gezegd, "Zwiebeln, wieviel?" En nu ruikt het zo lekker in de keuken. En in de open haard knappen en knetteren de denneblokken dat het een lust is. Het is gezellig in 'Haselstude' "Zo, hij is af. Als ik er aan bezig blijf, kan ik hem alleen nog maar verknoeien." Met deze woorden houdt Henk zijn tekening een armlengte van zich af. Hij knijpt zijn ogen tot spleetjes. "Hoe vindt u hem vader?" Meneer Van Wingerden legt zijn boek even neer. "Pri ma! De geef er een negen voor." "Nou, Duins zou hem wel anders taxeren denk ik. Ik ga hem geUjk even fixeren, de spullen liggen op m'n kamer." Na wat gezoek heeft Henk het flesje fixatief en het spuitje gevonden. Als hij meer met houtskool zou werken, zou hij beter een spuitbus kurmen nemen. Hoewel, da's duurder en dit gaat ook prima. Hij prikt de tekening op de houten wand van het slaapkamertje en duwt het langste en dunste buisje van het fixeer- spuitje in het flesje. Zo, even proberen, ja zo is het goed. Hij blaast zijn wangen bol en als stof zo fijn regenen de druppeltjes fixeer tegen de tekening. Nou even wachten tot het papier droog is. Hij voelt heel voorzichtig aan één van de donkerste gedeelten van de tekening of het houtskool nog afgeeft. Het kan nog' een beetje hebben. Zo, nou is het voor elkaar. Hij kan hem het beste maar hier laten hangen tot ze naar huis gaan. Hij hangt niemand in de weg en Ineke kan er niet bij. Een waterige zonnestraal glipt over de getekende Churfirsten. Henk draait zich om. Ha, het is bijna droog. Hij gooit het raam wijd open en leunt naar bui ten. Wat ruikt het lekker, zo fris, zo schoongewassen. Allemensen wat een plassen op de weg. Ai, daar komen de toppen van de Churfirsten tevoorschijn. Fan tastisch, wat een schaduwen vliegen er over de weiden, wat rennen die wolken hard. Floep, weg Churfirsten, maar nu ügt het dal in de zon. Wat zal de Thur nu hard stromen! Lisl! Zou ze al gevonden zijn? Even houdt het ongeluk van verleden week Henks aandacht gevan gen. Lisl, pas driejaar, een jaartje ouder dan Ineke. Als hij daar nou eens geweest was met Ineke en hij had niet opgelet en... Nee, niet aan denken nu, niet dat nare, dat vreselijke van die kermis gaan oprakelen. Kijk eens hoe schitte rend dat dal in de zon ügt. Zie eens hoe helder de lucht is. De wolken hebben zich achter de Churfirsten ver stopt en heel die mooie bergwereld glanst iedereen schoongewassen tegen. Henk leunt nog wat verder uit het raam. Zo kan hij op het terras kijken. Vader gooit net de deuren open. De weg dampt, de roodbruine koeien glanzen, de bomen schudden de druppels van hun bladeren en over dat alles straalt het zonnetje, dat iedereen noodt om naar buiten te komen. Bij hotel Santis stapt een man, geheel 'm het zwart gekleed, in een prachtige sportwagen. Hij draait de lin nen kap open en zoeft weg. "Rare vent", zegt de portier tegen één van de kelners, die op de stoep de wagen nakijkt. "Zeg dat wel Heinz, een kaal kopje koffie en een poe ha. Hij keek me met z'n zwarte ogen net aan alsof hij dwars door me heen wilde. Ik gaf geen kamp, maar keek glashard terug. Toch had het niet veel langer moeten duren. Ik ben voor geen klein geruchtje ver vaard, maar die ontmoet ik liever niet voor de tweede keer. Die vent deugt niet. Prachtig weer geworden", vervolgt hij, "ik zal de tafeltjes eens afdoen. Het zon netje brengt klanten aan." Moeiteloos klimt de Ferrari naar boven. Met een flau we glimlach om de lippen zit de chauffeur nonchalant achter het stuur. Het vierde chaletje. Leuk spelletje met die knul. Over een paar maanden heeft hij hem waar hij hem hebben wil. Madame Weleda is een best mens, maar ze moet zich niet met zijn zaken bemoeien. Waarzeggen is best, maar waarschuwen is niet nodig. Al dienen ze dezelfde meester, hij zit toch ook niet in haar vaarwater, leder op zijn terrein. Hij weet in ieder geval dat die knul een goed medium is. Tjonge, hij had het verleden week niet meer in de Sessel. Aha, tweede chalet, daar is nummer drie en... Langzaam rijdt de man in het zwarte pak voorbij het derde huisje. Als hij vlakbij 'Haselstude' is, worden net de terrasdeuren wijd opengezet. De man die het doet, gaat direkt weer naar binnen. De sportwagen kruipt voorbij het chalet. Henk, die nieuwsgierig naar de naderende auto kijkt, verstijft van schrik. Daar is-t-ie weer! De Ferrari staat stil, de feUe, donkere ogen van de man houden Henks bük gevangen. "Kom", zeggen die ogen, "kom bij mij." Willoos slaat hij zijn been over de vensterbank, hij móét, hij kan niet anders. Wat is dat toch in die diep zwarte ogen, dat lokkende, dat dwingende, waaraan je moet toegeven, of je wilt of niet? Wat is dat toch voor afgrijselijke betovering in die blik? Onvoorwaardelijk moet hij gehoorzamen, hij kan gewoon niet anders. Zonder het zich bewust te zijn trekt hij ook zijn andere been bij en springt naar buiten. "Toet, toet, toet", klinkt het plotseling. Het schorre geluid van een claxon verbreekt de betovering waarin Henk gevangen zit. Wat verdwaasd kijkt hij rond. Hoe komt hij nou hier? "Toet, toet, toet!" Achter de Ferrari staat een puffend Dafje nijdig te protesteren. Het wil graag voorbij. Het Dafje komt heel wat langzamer op gang. Henk wrijft met zijn hand over de ogen. Hij ziet niet hoe de twee dames in de Daf naar hem zwaaien. Hij merkt niet dat het wagentje een paar meter verder met twee wielen in de berm wordt gezet. Hij heeft er geen erg in dat de bei de dames uit de auto komen en terug naar het chaletje lopen. De kleinste van de twee roept iets. Hij hoort het niet. "Hé jongeman, wat is er aan de hand?" Weer wrijft Henk zich over z'n ogen. Daar Ujkt een vlies voor te zitten, hij kan niet helder om zich heen zien. Hebben die dames het tegen hem? De kleinste dribbelt naar het trapje. "Nee, bUjft u maar daar", weet hij er uit te brengen, "ik ben uit het raam gesprongen en stootte m'n hoofd nog al. Ik zag sterretjes." Hoe komt hij zo gauw aan die smoes? "Ik dacht dat er iets met die zwarte man in die sport wagen was", zegt de grootste, "die kerel keek even om toen ik claxoneerde. Hu wat een ogen. Die man deugt niet, neem dat van mij aan. Vroeg hij wat aan je?" Henk schudt het hoofd. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5