Mannen van Goeree-Overflakkee (e.o.) Schilderijen van Janny Tulp Ophalen oud papier in Stellendam Expositie: Gevonden voorwerpen op Goeree-Overflakkee Op 6 maart was het alweer 15 jaar geleden dat, even voor de haven van Zeebrugge, dat vreselijke scheepsongeluk plaats vond dat aan 188 mensen het leven kostte: de 'Herald of Free Enterprise'. Uit diverse artikelen en commentaren over deze dramatische gebeurtenis werd dit artikel samengesteld. Met de scheepvaartrubrieken in het Eilanden Nieuws willen wij onderstrepen de grote inzet van mensen, die na zo'n ramp in actie komen om nog te redden wat er nog te redden valt. Tra gedies die onoverkoombaar zijn en waar mensen hun werk doen. Ook hier moest worden vastgesteld, dat menselijke tekortkomingen grote gevolgen kunnen hebben. ^^^m^t^M^^^sa^m^m Zo God het wil organiseert het Mannencomité Goeree Overflak- Isee en Omstreken op zaterdag 16 maart 2002 voor de vijfde keer een mannendag. Voor de vijfde keer komen er ongeveer 300 mannen samen in de aula van de Techni sche School, Schoolstraat 11 in Middelharnis om samen te zingen, te bidden en te luisteren. Driehonderd mannen uit verschillende deno minaties die tijd vrij maken om elkaar te ont moeten en om met elkaar meer van onze gro te God te ontdekken. Een goede keuze die niet eenvoudig is te maken. U kunt immers kiezen om iets met uw gezin te gaan doen, omdat u er doordeweeks nauwelijks tijd voor heeft, om door te gaan met werken, om te gaan sporten, om lekker eens niets te gaan doen of nog iets anders. Zonder meer alle maal nuttige dingen, maar die kunnen ook op een andere dag (neem bijvoorbeeld op de vrijdag ervoor vrij). Deze maimendag is maar een keer per jaar en uit de vele reacties blijkt dat deze dag zeer de moeite waard is en zeker iets toevoegt waar u wat aan heeft. Kortom: Deze dag is een goede investering. Het thema dit jaar is 'Vijf voor twaalfEen thema dat ons tot nadenken zal zetten. De sprekers, Henk Binnendijk en Frank Ouwe- neel, zullen 's morgens het thema gaan toe- Uchten in het licht van 2 Tessalonicenzen 1 en 2. Tijdens de middagpauze kunt u de vra gen schriftelijk indienen waarna tijdens de middagsessie de vragen behandeld zullen worden. De totale dag duurt van 10.00 uur tot 16.00 uur en wordt afgewisseld met samenzang. Prachtig om te horen als er 300 mannen zin gen. De kosten van deze dag bedragen 12,- (bij aankomst te voldoen). Voor dit geld krijgt u tevens de koffie thee en de lunch aangeboden. U bent van harte uitgenodigd. U kunt zich via een brief inschrijven bij het Maimencomité Goeree Overflakkee e.o., p/a Tulpenpad 29, 3251 CW Stellendam; of e-mailen: maimencomite_go@hotmail.com; of bellen: Peter MaUepaard, tel.: (0187) 493069, of Aad Zouten dijk, tel.: (0187) 603165. Ruim 5 jaar geleden stelde Jannie Tulp voor het eerst haar olieverf-schil derijen ten toon in Theetuin 'de Bon- gerd'. Haar gemakkelijk aanspreken de, bijna zonder uitzondering realis- tisch weergegeven thema's uit het dagelijks leven werden toen door de bezoekers zeer gewaardeerd. Een goe de reden voor de theetuin om het sei zoen 2002 te openen met een expositie van een collectie nieuw werk van deze Zwijndrechtse kunstenares. Zij vindt haar onderwerpen vaak dicht bij huis, zoals bij voorbeeld een stilleven van dagelijkse inkopen, maar ook een oud dorp je in Frankrijk of koeien in Friesland leve- ren motieven voor haar schilderijen. Al is zij amateur, haar werk is van een professionele kwahteit. Zij werkt uitsluitend met olieverf, op doek maar ook op speciaal geprepareerd hardboard, dat bijzonder geschikt is voor fijn gedetailleerde stillevens. Behalve in Herkin- gen heeft zij in tal van andere plaatsen in Nederland geëxposeerd. De vrije dagen rondom Pasen bieden u vast wel gelegenheid om deze expositie te komen bekijken - zij is het waard! De expositie duurt van 17 maart j tot en met 16 april 2002 in Theetuin 'de Bongerd', Molendijk 65 Herkingen (tel. 0187 66 93 27), en is geo pend van 10.30 tot 21.00 uur, dagelijks behalve donderdags. Op D.V. zaterdag 9 maart hopen wij namens de financiële commissie van het Open Her vormd Jeugdwerk weer het oud papier bij u op te halen. Wij begiimen om 9.00 uur op de Molenkade, Nieuweweg en de Schoolstraat. Wilt u het oud papier goed gebundeld en tij dig gereed zetten? Liever geen karton. Bij voorbaat hartelijk dank! De Herald of Free Enterprise In de maand Overflakkee I gevonden: 2002033955 - 2002039625 2002039625 2002039625 .2002039625 2002040536 2002057993 2002061820 2002061820 Ook zijn er diverse fietsen, bankbiljetten en sleutels gevonden. Geüeve bij navraag het nummer van het goed op te geven. U kunt de voorwerpen komen bekijken op het politie- bureau aan de Olympiaweg te Sommelsdijk 'tussen 10.00 en 16.00 uur. februari 2002 zijn op Goeree- de volgende voorwerpen Ring (01-07-46) te Middelharnis Hanger meisjekopje te Middelharnis Hanger te MiddeUiamis MedaUle 45-95 te Middelharnis Munten te Middelharnis Armband dubbeltjes te Nieuwe Tonge Bril ovale glazen te Ouddorp Paardenzadel te Ouddorp Skill koffer te Ouddorp Het is vrijdagavond, 6 maart 1987. Zoals elke andere dag wordt de veerboot 'Herald of Free Enterprise', die in eigendom is van de Engelse rederij P&O European ferries, in Zeebrugge volgereden met vrachtauto's en personenwagens, die de reis naar Engeland zullen ondernemen. Zowel het vrachtver keer met bestemming Dover in Engeland, alsook vakantiegangers, maken dagelijks gebruik van deze veerdienst. (In 1987 was het nog niet mogelijk om via de treintunnel de overzijde te bereiken.) Aan boord zijn tal van Engelse militairen, die in Duitsland zijn gelegerd en nu met weekendverlof gaan. Er staat een koudebries uit het noordoosten (windkracht 2-3 Bf). Nog een halfuur en de ferry zal zich losmaken van Belgisch grond gebied om de overtocht naar Dover te maken. De papieren zijn in orde en de weersverwachtingen zijn niet ongunstig. Het is zeven uur in de avond en de 'Herald of Free Enterprise' maakt 'voor en achter', dat wil zeggen dat ze klaar ligt voor vertrek. De machines draaien en de trossen worden gevierd. De veerboot maakt zich los van de kade en gaat in de zwaaikom rond om daar na, via de Pas van't Zand, zee te kiezen. Tot op dat moment gaat alles voorspoedig. Om tien voor half acht verlaat de 'Herald of Free Enterprise' de haven van Zeebrugge, op weg naar Dover. Na zo'n tien minuten maakt het schip een buitengewone rare beweging over BB. Is dat een 'grondzee'? Tijd om te denken hebben de bemanningsleden op de brug niet: een enorme ramp voltrekt zich ter plaatse! De ferryboten van de Nederlandse en Belgische kust, die op Engeland varen naar Felixtown, Dover en Huil, hebben altijd een zeer strak tijdschema en varen exact op vaste tijden. Een schema dat ver van tevoren is vastge legd en waar niet vanaf geweken mag wor den, behoudens overmacht. In de garagedekken op de Herald of Free Enterprise, waar zo'n tachtig vrachtauto's en personenwagens staan geparkeerd, wordt het in één keer een chaos van jewelste. Alles wat los en vast staat, breekt los en verplaatst zich naar de BB zijde. Natuurlijk stonden de vrachtwagens gesjord, maar door het zwaar tepunt van deze onverwachte beweging bra ken de sjorkettingen waardoor meer dan 1100 ton aan vracht en materiaal naar de BB zijde werd gesmeten. Dit geeft de grootste instabiliteit, waarop het schip meteen kap seist en, net buiten de vaargeul van Zee brugge, op haar kant blijft liggen. Eén van de grootste rampen met een veerboot vol trok zich op dat moment, nog in het zicht van de haven. Zo'n veerboot bestaat niet uit ruimen, zoals een ander schip, maar is één grote oprijlaan van vrachtauto's en personenwagens. Bemanning en passagiers zitten als ratten in de val. Ze kunnen nergens heen. Zij die in hun hut over de BB zijde zitten, hebben geen schijn van kans en moeten verdrinken. Die in het midden van het schip zitten, wor den door de omvallende tafels en stoelen en alles wat los staat, omvergeworpen en ver wond. De paniek die uitbreekt is met geen pen te beschrijven. Chaotische taferelen wordt men hier gewaar: het licht valt uit. men kan geen hand voor ogen zien want op zee is het roetaarde donker, iedereen is gedesoriënteerd. En het water is ijskoud. De 'Herald of Free Enterprise' wordt een stalen graf voor velen! De naam van dit schip doet mij denken aan wat 40 jaar geleden is gebeurd. De onder gang van de 'Flying Enterprise' in 1952, waar de bekend geworden kapitein Kurt Carlsen tot de ondergang van het schip aan boord is gebleven. De reden daarvan was bijzondere lading die het schip aan boord had. Maar ondanks het scheepsverlies waren daar geen persoonlijke verliezen te betreuren. Nu was het geheel anders. Deze 'Herald' werd een graf van vele opvarenden. De 'Sanderus', een baggervaartuig dat aan het werk was tussen de pieren van Zeebrug ge, werd door de veerboot bij het uitvaren gepasseerd en de bemanning van het bag gerschip zag even later dat de 'Herald' een vreemde schuiver maakte en kapseisde. Ze sloeg direct alarm. In het donker was de gekapseisde veerboot net een spookschip, waarvan de verlichting meer en meer doof de. De 'Sanderus' stopte direct met haar werkzaamheden in de havenmond en spoed de zich naar de plaats des onheils. Ook de sleepboten van de Urne van Reddings- en Sleepdiensten voeren na het horen van de noodoproep van de 'Sanderus' direct naar de 'Herald of Free Enterprise'. De opvaren den van de sleepboten wisten dat tijd nu het belangrijkste was om mogelijke overleven den te redden. Men wist niet hoeveel dren kelingen er in het water zouden liggen en of er wel mensen gered konden worden. De temperatuur van het zeewater was rond de twee graden, het was inmiddels aardedonker bij een schip dat geheel op haar zij lag, half onder water in zee! Ook andere vaartuigen die de noodoproep van de 'Sanderus' hadden gehoord, voeren de haven van Zeebrugge uit, op weg naar de 'Herald of Free Enterprise'. Aangekomen bij het omgeslagen schip doemde een doffe ellende op, die door de vele schijnwerpers van de overige vaartuigen werd verlicht. Met rubberboten en vletten werden bewus teloze en onderkoelde, maar ook gezonde drenkelingen afgevoerd naar grotere sche pen, die hen terugbrachten naar de werkha- ven van Zeebrugge. Daar trof men 'helse taferelen'. Op de boven water üggende SB-zijde van de 'Herald of Free Enterprise' werden van bui ten de ramen ingeslagen om enige opvaren den te redden. Zij die in het midden van het schip verbleven, schreeuwden in dood snood. Men kon niet bij hen komen want het schip lag op haar zij en daarbinnen was alles roetdonker en half onder water. En wanneer je bedenkt dat de vloer, waarop je normaal gesproken loopt, nu een rechte wand is, dan raak je aan boord gedesoriënteerd, zowel redders als drenkelingen. Wat de redders in die nachtelijke uren heb ben meegemaakt, kunnen we eigenlijk niet op schrift stellen. Naarmate de nacht ver streek werd het geschreeuw van mensen minder. De grootste vijand hier, de ijzige kou, eiste haar tol. Rond middernacht werd een eerste balans opgemaakt: 45 van de 365 aan land gebrachte drenkeUngen hebben de ramp niet overleefd. Maar dat was het einde nog niet. Als bijzonderheid mag worden vermeld (hoe vaak is het niet anders) hoe het ram penplan in werking werd gesteld. Na het alarm van de zuiger 'Sanderus' werden de vele hulpposten en ziekenhuizen in gereed heid gebracht om de gewonden te vervoeren en te helpen. Ook werden beslissingen genomen die zonder aarzelen werd opge volgd. Er werd in 'teamverband' aan deze gigantische operatie gewerkt. Het gemeen schapshuis in Zeebrugge werd 'omge bouwd' tot mortuarium, alwaar zich hartver scheurende taferelen afspeelden. De licha men van hen die deze ramp niet hadden overleefd, werden hier opgebaard om te identificeren. Over het exacte aantal vermis ten zou men nog heel lang in het ongewisse blijven, omdat op een ferryboot alleen vrachtlijsten wordten bijgehouden en geen passagierslijsten. Iimiiddels werd bij Smit Internationale in Rotterdam hard gewerkt aan een bergingsplan om de veerboot recht te zetten en te lichten. Geen gemakkelijke klus, als je weet dat het schip 132 meter lang en 23 meter breed is. Dat deze klus door P&O werd gegund aan het Hollandse Ber gingsbedrijf Smit Tak, behoeft geen betoog. De bergingsinspecteurs Hans Walenkamp van Smit Tak uit Rotterdam en Paul Goris van de Unie van Reddings- en Sleepdien sten uit Antwerpen hadden al een lange periode zo'n vertrouwensrelatie met elkaar dat P&O, in overleg met de Belgische rege ring, besloot deze twee mensen aan te wij zen om met hun bedrijf de 'Herald of Free Enterprise' te bergen. Ook werd de TVB (Tijdelijke Vereniging voor Bergingswerken) ingeschakeld. Beide bedrijven wilden deze Belgische firma niet voorbij lopen, want zij waren tenslotte als eerste bij de 'Herald of Free Enterprise', toen de ramp zich voltrok. Zij waren met hun baggerschip 'Norma' in de havemnond van Zeebrugge aan het werk en waren als eerste aanwezig om hulp te bieden. Op 8 maart werd door de rederij P&O European ferries opdracht gegeven aan de coalitie van TVB, Smit Tak en URS om tot de berging van de 'Herald of Free Enterprise' over te gaan op basis van 'No Cure, No Pay'. Dus op 4 en 5 april. De trekbakken worden in hun positie gemanoeuvreerd en verankerd. Ook de 9 cm. dikke staalkabels om te trek ken worden aan de sluitingen van elk 350 kg. bevestigd. Het wachten is nu op het startsein! Dat komt in de vroege morgen van 7 april en negen uur later staat de 'Her ald of Free Enterprise' op haar kiel in zo'n tien meter diep water. Een troosteloos gezicht na een lange dag van spanning en hard werken, maar niet zonder succesDe bergers waren zeer verblijd over dit staaltje vakmanschap, maar dat verstomde al gauw toen men de BB-zijde inspecteerde, de zij de die vier weken onder water was geweest. Al het glas was er uit en de licha men van vele vermisten werden zichtbaar. Zij hebben daar als ratten in de val gezeten en hadden geen enkele kans gehad om het schip te verlaten. Duikers van de Britse en Belgische Marine borgen de daaropvolgen de dagen nog 63 lichamen - onbetwist het moeilijkste werk van zo'n berging. Het volgende punt van de berging stond alweer te wachten: het dicht maken en daarna leegpompen van het schip, om het dan weer terug te geven aan de eigenaar, P&O European ferries. Maar zover was het nog lang niet. Een zware storm teisterde opnieuw het wrak en men moest zich weer geheel naar de haven van Zeebrugge terug trekken. Alle kabels waarmee het wrak rechtop was gezet, waren gebroken. Onvoorstelbaar dat alle 9 cm. dikke staal kabels, die verbonden waren met de trek- bak 'Takheave 31', afbraken. De kracht van zo'n storm is bijna niet te meten. De gemeten golfhoogte was drie meter, een zware tegenslag voor de bergers. Inmiddels was het dodental opgelopen tot 174. De 'Herald of Free Enterprise' stond nu volle dig los op de zeebodem en maakt 15 graden slagzij. Inmiddels werd het 25 april en waren de bergers in volle gang om de nieuwe staal kabels weer te bevestigen en materiaal aan te voeren om het schip alsnog drijvend te krijgen. Dat gebeurde op 27 april. De 'Her ald of Free Enterprise' werd naar de bui- tenhaven van Zeebrugge gesleept, waar de als deze bergingsoperatie niet slaagt, ont vangt men ook geen geld. Het risico van sla gen Hgt dus geheel bij de bergers (een gebruikelijke zaak bij zulke opdrachten). Eerst werden bodemmonsters genomen om de diverse verankeringen aan te brengen, hetgeen uiteindelijk moest leiden tot de berging van het wrak. Bodemonderzoek wees uit dat het schip rustte op een dikke laag zachte slib. Maar om het schip weer recht te krijgen, moest wel een bepaalde trekkracht kunnen worden uitgevoerd, dus een hardere bodem hebben. Veel denkwerk leidde tot het slaan van 16 stalen buizen op een afstand van ongeveer 200 meter van het schip. Op het schip zelf werden op 32 punten grote bolders gelast, waaraan de trekkabels werden bevestigd. Smit Tak leverde de bokken en trekbakken en had de leiding over de berging, URS verzorgde het sleepwerk en TVB plaatste de 16 trekpalen in de grond, die ze na het slagen van de operatie ook weer zou verwijderen. Ook leverde ze de bok 'Norma'Er was een plan opgemaakt waarin iedereen zich kon vin den, en dat was vastgelegd in de 'joint ven ture' (bergingsovereenkomst). Alles werd in gereedheid gebracht, totdat... een zware storm het hele verhaal deed stoppen. Drie dagen was er een zeer zware storm, die diverse aanvallen op het schip uitvoerde en de bergers grote parten speelde. Wind kracht 10-11 uit het zuidwesten! De ber- gingsschepen gingen naar rustig water en wachtten af. Zou hun voorbereidend werk voor niets zijn geweest? Zou het wrak het op die ongunstige plaats wel houden? Werd er geen onherstelbare schade aangericht? Zouden de bunkertanken het wel houden, zodat er geen olie in zee stroomt? Vragen die de bergers steeds weer opnieuw bezig hielden. Hoe zou het gaan?! De laatste voorbereidingen vonden plaats duikers van de Marine het schip zouden onderzoeken naar de nog vermiste licha men. Dat aantal was inmiddels opgelopen tot 186. Nadat het rampschip in de haven van Zeebrugge was gelost en geheel drij vend was gemaakt, werd het schip op 13 mei naar Vlissingen gesleept en bij de Scheldepoortwerf afgemeerd voor totale inspectie. In november 1987 werd beslist dat de 'Herald of Free Enterprise' in Kaoh- siung op Taiwan zou worden gesloopt. Het schip werd klaar gemaakt voor de sleepreis van 7500 zeemijlen en omgedoopt in 'Flus hing' De Duitse zeesleper 'Marcus Turm' zou het schip naar Taiwan slepen doch kreeg in de Golf van Biscaje een zware storm over zich heen, waardoor het kon vooi op drift raakte. Met kustsleepboten werd de sleep gaande gehouden richting de Zuid-Afrikaanse kust. Verder is de zeesle per niet gekomen want door financiële con flicten werd die daar aan de ketting gelegd. De Hollandse zeesleper 'Sirocco' van I.T.C. uit Haarlem nam het laatste gedeelte van de sleepreis voor haar rekening en leverde haar op 15 mei, ruim eenjaar na de ramp, op de sloperij in Taiwan af. Tot slot een opmerking over de oorzaak van deze ramp. Het is niet aan de schrijver van dit artikel om een oordeel uit te spreken, maar menselijk falen is hierbij de grootste oorzaak. Uit onderzoek bleek dat de boeg deur van de voorsteven, tijdens het verlaten van de haven niet gesloten was, waardoor het water rijkelijk naar binnen stroomde en het schip kapseisde, met als gevolg 1 Ibiina 190 doden. Schiedam, Maarten Bezuijen foto's: Smit Rotterdam tekst: Eigen Archief

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 11