O.b.s. 'De Westhoek' viert 25ste verjaardag! Achteraf Mega projectkoor 'Singing Voices of Hope' Inzamelen kleding GZB succes! World Vision organiseert jongerenactie Zip Your Lip Nederlandse Dealer Associatie vraagt Jorritsma iPM te verlagen Het was feest, gistermorgen op Open bare basisschool 'De Westhoek' in Ouddorp. Daar vierden leerlingen, directie, bestuur, gemeenteraad en vele andere betrokken instanties het 25-jarig jubileum van de school! Start woensdag 6 maart a.s. Op woensdag 6 maart a.s. om 20.00 uur begint de eerste repetitie van een geheel nieuw projectkoor: Singing Voices Of Hope. Dit koor is een regio naal projectkoor met een landelijke uitstraling. Het beoogde aantal van 500 toekomstige leden is een voor beeld van de ambitie van de deelne mende musici: naast Ad de Joode (dirigent) hebben Martin Mans (orgel). Marjolein de Wit (dwarsfluit) en Arjan Huizer (vleugel), allen bekend van radio en TV, zich aan dit nieuwe koor verbonden. Een scherpe bezetting die garant staat voor vak manschap en kwaliteit. Ingezonden: Doel: inzamelen van geld Op woensdag 13 en donderdag 14 maart a.s. organiseert de internatio nale christelijke hulporganisatie World Vision voor de 11e keer de jon gerenactie Zip Your Lip. De verwach ting is dat ongeveer 14.500 jongeren uit heel Nederland meedoen aan Zip Your Lip, een van de grootste jonge- renacties van Nederland. Bijna 400 scholen promoten Zip Your Lip 'Ik heb geen honger' World Vision In een brandbrief aan minister Jor ritsma van Economische Zaken vraagt de Nederlandse Dealer Asso ciatie (NDA), een afdeling van BOVAG, de kopers van personen auto's in ons land niet de dupe te laten worden van de prijsharmonisatie van personenauto's in Europa. Volgens de NDA moet - om dat te voorkomen - de Belasting Personenauto's en Motor rijwielen (BPM) daartoe op korte ter mijn worden verlaagd. In de vroege ochtend van woens dag 15 februari 1989 voltrok zich één van de ernstigste rampen met een Nederlands koopvaardij schip, de 'Maassluis', eigendom van de Nedlloyd rederij uit Rotterdam, dat aan 27 van de 29 opvarenden het leven heeft gekost. Hm Het zal zo tegen de klok van tien geweest zijn, dat de kinderen zich op het schoolplein verzamelden. Allereerst werden ze welkom geheten door Annette van Dijk, voorzitster van de ouderraad, die in het bijzonder bur gemeester Sinke en wethouder Bakelaar, architect Zeelenberg, de medezeggen schapsraad, en natuurlijk de leerkrachten hartelijk welkom heette. "Er is door het hele team van de school hard aan gewerkt, om deze dag, en eigenlijk dit jubileumjaar, onvergetelijk te maken. Ons aanstekelijke enthousiasme is overgeslagen naar de middenstand, die dan ook voor een geweldige sponsoring gezorgd heeft. Hoe wel het officiële jubileumfeest pas in juni plaatsvindt, hebben we er toch voor gekozen om op Valentijnsdag - de dag waarop we de ander onze Uefde betonen - elkaar te tonen hoeveel we van onze school houden. Laten we met elkaar gaan voor een prachtige toe komst," aldus Annette van Dijk. Als tweede spreker op het zonnige, doch winderige schoolplein, was het woord aan Het koor heeft haar toekomstige leden dan ook heel wat te bieden: concerten in binnen- en buitenland evenals deelneming aan radio- en televisie-uitzendingen staan op het pro gramma. Het eerste projectconcert vindt al plaats op 29 mei a.s. in de Grote of St. Lau- renskerk te Rotterdam; "dat wordt met elkaar hard werken", zegt Ad de Joode. De repetities voor dit concert zullen worden gehouden in de Petrakerk aan de Plinius- straat (zijstraat van Spinozaweg) te Rotter dam-Zuid. De repetities voor het Laurens- kerkconcert worden gehouden op 6 en 20 maart, 3 en 17 april, alsmede op 15 en 22 mei. Kosten voor dit eerste project, inclusief bladmuziek, repetities en uitvoering, bedra gen 50 per persoon. Singing Voices Of Hope is niet bedoeld om andere, plaatselijke koren concurrentie aan te doen. Het is veeleer bedoeld als aanvul ling; de leden van SVOH kunnen naast hun lidmaatschap deel blijven uitmaken van bestaande koren aldus de dirigent. Voor nadere informatie betreffende deelna me en aanmelding kunt u terecht op www.svoh.nl info@svoh.nl of op telefoon nummer 0187-669346 (op dinsdagochtend tussen 9 - 12 of bij gehoor). Houdt u van zingen en wilt u deel uitmaken van een grote groep geïnspireerde zangers en musici? Meldt u dan aan voor Singing Voices Of Hope! Hartelijk dank voor de vele zakken met gedragen (kinder)kleding, schoenen, laar zen, postzegels en ansichtkaarten die wij in 2001 van u mochten ontvangen! In 2002 gaan wij gewoon door met het sparen van bovengenoemde kleding enz. Tot eind april 2002 hopen wij door te gaan met het sparen voor het kindertehuis in Lokichar, waarna wij overgaan op een ander project. Spaart u mee? Bel dan (0187) 681533 en wij komen het halen. Maar u mag het ook zelf komen brengen op Duinkerkerweg 6a in Ouddorp. Ouddorp, Chr. van Koppen burgemeester Sinke. Hij beloofde de jeugd zijn speech kort te houden, omdat "ik er, toen ik op de basisschool zat, een hekel aan had als grote mensen een lange toespraak hielden". Reeds in 1880 stond er in Ouddorp een openbare basisschool, die in 1935 uitge groeid was tot een school met 55 leerlingen. "In 1977 is 'De Westhoek' gebouwd, en het aantal leerlingen bedroeg toen 92. Het is leuk te weten dat er op dit moment, 25 jaar na de oprichting, 184 leerüngen op de school zitten; precies twee keer zoveel dus", richtte Sinke zich tot de jeugd. Als officiële opening van het jubileumjaar was het vervolgens burgemeester Sinke die een vlag hees bij de ingang van het school plein. Was het in 1977 de Nederlandse drie kleur die gehesen werd, nu was het een vlag met daarop het nieuwe logo van de school, ontworpen door Richtje Zeelenberg. Directeur Leo Ruighaver sloot de feestelijk heden af, maar kon verklappen dat er bin nenkort een nieuwe mijlpaal voor de school op het programma staat: op korte termijn wordt de 200ste leerling verwacht! Ook iets om trots op te zijn. Met limonade en een traktatie voor de kinderen, evenals koffie met gebak voor de genodigden, werd deze feestdag afgesloten. Maar daarmee is het jubileumjaar nog niet afgesloten. In de aanloop naar de gemeenteraadsver kiezingen steekt het makkelijke en goedko pe achteraf praten weer de kop op. In de gemeente Middelhamis wordt de leefbaar heid in de kleine kernen ten tonele gevoerd. Met name het geringe aantal nieuwbouw huizen is voor politieke partijen een makke lijk doelwit. Op zich is deze politieke stel- lingname begrijpelijk, maar deze wat al te doorzichtige redenering leidt tot een scheve voorstelling van zaken. Het is goed merkbaar dat de kern Middel- hamis/Sommelsdijk een groeikern is; maar wat moeten de inwoners van de kleine ker nen aan met het uitbreidingsplan in de Westplaat/Everdinapolder? De huizenzee in Sommelsdijk staat in geen verhouding tot het zeer geringe aantal nieuw gebouwde woningen in Stad. Dat later buitenplaats Nieuw-Zeeland en een nieuwe woonwijk op Hemesseroord op de rails werden gezet laat ik gemakshalve buiten beschouwing. Er werd vanuit de politiek per saldo maar weinig ondernomen om de leefbaarheid in de kleine kernen te vergroten. Van nieuw bouw was nauwelijks sprake. "Geen contin gent, weet u wel," heb ik uitentreuren moe ten horen. Formeel gezien wellicht juist, maar leg dat maar eens uit aan de burger die de teloorgang van zijn dorp met lede ogen aanziet. Achteraf bekeken krijgt de slogan: met nieuwbouw meer leven in de brouwe rij, voor de dorpsbewoners een zure bij smaak. Gedane zaken, beter gezegd 'niet-gedane zaken', nemen geen keer. Ondanks bedrij vigheid als een supermarkt, een winkel/rooksalon, een fitness-studio, een fietsenmaker (annex pompstation) en enke le horecavoorzieningen is 'spookstad aan 't Haringvliet' vooralsnog een rake beschrij ving. Het begrip 'de tijd stond stil' lijkt van toepassing op dit dorp. Maar de tijd staat nergens stil; en zo ontstaat een scheefgroei die alleen maar erger wordt. In verkiezingstijd worden de kleine kernen bijna omhelsd. Met actiepunten, toezeggin gen en beloften wordt geprobeerd de kie zers daar aan zich te binden. De oplossing voor het stille stadje aan het water staat op nummer 1 van een lokale politieke top-tien. Meer goede woningen, las ik. Dat belooft wat na 6 maart. Er is maar één minpuntje: de juiste plekke werd niet genoemd. Aan het eind van de rit doe ik daarom voor alle zekerheid een suggestie: dames en heren politici, laat al uw reserves richting Stad aan 't Haringvliet varen en zet alles op alles om binnen afzienbare termijn een nieuwbouwproject te realiseren waardoor het dorp niet langer aan de grond zit en iets terugkrijgt van zijn oude glans. Regeren is vooruitzien. Uw stem uitbren gen ook. Waai- of niet? Harry J- Goosens/Stad aan 't Haringvliet De bedoehng is dat de deelnemers 24 uur lang niets eten. Van tevoren zoeken zij hier sponsors voor. Met de opbrengst onder steunt World Vision straatkinderen in Cam bodja, ex-kindsoldaten in Oeganda en de gezondheidszorg in Tanzania en Congo. Vorig jaar was de opbrengst 367.000,- (bijna f 810.000,-). Al in september startte de wervingscampag ne voor middelbare scholen. Naar aanleiding van deze campagne hebben zich tot nu toe 94 scholen ingeschreven om de actie te orga niseren voor hun leerlingen en nog eens 322 scholen zullen de actie promoten in hun gebouwen. Via de website van World Vision (www.worldvision.nl) kunnen de scholieren zelf zien welke scholen er in hun regio mee doen. Jongeren kunnen zich ook individueel inschrijven als deelnemer of zij kunnen de actie organiseren met een groep. De actie is dit jaar in een geheel nieuw jasje gestoken. De slogan 'Ik heb geen honger, laat je eten staan voor mensen die wel hon ger hebben' is bedoeld om jongeren bewust te maken van hun rijkdom ten opzichte van de armoede van miljoenen anderen. Om de jongeren daadwerkelijk bij de hulpverlening te betrekken, zoeken ze sponsors voor hun actie waardoor ze projecten kunnen onder steunen. In Cambodja heeft World Vision sinds 1993 een opvangtehuis voor straatkin deren. Kinderen kunnen hier onderdak, onderwijs, maaltijden en medische verzor ging krijgen. In Oeganda zijn veel kinderen gedwongen om mee te vechten in het rebel lenleger. Diegenen die weten te ontsnappen worden opgevangen in een speciaal centrum van World Vision. In Tanzania en Congo besteedt World Vision de opbrengst van de actie aan aids voorlichting en een voedings centrum. World Vision is een van de grootste christe lijke hulporganisaties in de wereld. In 2001 werden meer dan 90 miljoen mensen bereikt met nood- en ontwikkelingshulp. World Vision werkt onder meer samen met Unicef en is in het bezit van het CBF-Keurmerk voor verantwoorde fondswerving en -beste ding. Voor meer informatie kunt u kijken op www.worldvision.nl of contact opnemen met tel.: 0900-20 200 92 0,20 pm). Door de prijsharmonisatie zullen de catalo gusprijzen van personenauto's in ons land de komende tijd sterk kunnen gaan stijgen. De harmonisatie van de autoprijzen zonder belastingen (de zogenaamde kale autoprij zen) is door de fabrikanten al ingezet en wordt versterkt door de invoering van de Euro. Nu Eurocommissaris Monti zijn plan nen voor nieuwe regels voor de Europese autodistributie deze week heeft bekendge maakt, verwacht de DNA dat de prijsharmo nisatie zich versneld zal gaan doorzetten om te voorkomen dat dealers in lidstaten met een lage kale prijs meer auto's gaan exporte ren naar lidstaten met een hogere kale prijs. Als de kale prijzen in ons land echter stijgen, zullen de prijzen voor de consument extra stijgen omdat in ons land de speciale belas ting BPM op nieuwe personenauto's wordt geheven. In Nederland zijn de kale autoprijzen laag vergeleken met die in de omringende landen. De autofabrikanten hebben namelijk jaren lang in lidstaten met een hoge belastingdruk op auto's, deze kale autoprijzen kunstmatig laag gehouden om de catalogusprijzen, inclusief belastingen, op een redelijk niveau te kunnen presenteren. Nu dit beleid onder druk van de Europese harmonisatie en de nieuwe regelgeving voor de autodistributie wordt verlaten, krijgen de kopers van perso nenauto's de rekening gepresenteerd. Veel van de Europese lidstaten kennen hele maal geen belasting op personenauto's als de BPM. De btw's in ons land behoort bepaald ook niet tot de laagste. De totale belastingdruk op personenauto's, in ons land ca 50%, steekt schril af tegen die in de buur landen België (23%), Engeland (17,5%) en Duitsland (16%), die nagenoeg uitsluitend btw heffen op een nieuwe auto. Alleen de belastingdruk in lidstaten waar, wellicht mede daardoor, relatief weinig nieuwe auto's worden verkocht, overtroeft nog die in Nederland. e s s 9 i® De ramp met de Maassluis* De moderne productentanker 'Maassluis' werd gebouwd bij de werf Van der Giessen - De Noord in Krimpen aan den IJssel en had een lengte van 172 meter en een breedte van 32 meter. De tanker was uitgerust met een 6 cilinder Burmeister Wain motor van 13.100 rpk Het 38.000 ton metende schip was de eerste van vier produktentankers, die voor Nedlloyd-BuUc werd gebouwd. Zij werd op 9 maart 1982 gedoopt en te water gelaten. Daarna werden de zusterschepen 'Maasslot' Maasstad' en de 'Maasstroom' nieuw aan de vloot toegevoegd. Het ontwerp van deze nieuwe 'Maas-S' sche pen kwam indertijd tot stand in nauwe samenwerking tussen Nedlloyd en de Van der Giessen-De Noord en waren speciaal gebouwd voor het vervoer van ruwe olie en chemicaliën op de internationale markt. Deze moderne tankers voldeden aan alle eisen die de internationale wetgeving stelt tot het vervoer van brandbare producten en chemicaliën. Ook qua veiligheid en milieu was de 'Maassluis' haar tijd ver vooruit. De tanker had 22 gescheiden ladingcomparti- De proepaart vmi de 'Maassluis' in 1982. omvang van de ramp bekend was. Het schip sloeg te pletter op de basaltkeien en zonk. Alle bemanningsleden waren kansloos om het schip te verlaten en werden meegezo gen in de diepte. Een scheepsramp die zich heel snel voltrok en die de grootste werd sinds 1945 met een Nederlands koopvaard ij schip. Het nieuws dat op twee man na de gehele bemanning was omgekomen, ver raste de Nedlloyd volledig, omdat aanvan kelijk na de noodmelding werd aangeno men dat de bemanning van de op de kust De pier van SIcilala (Algerije) waar de 'Maassluisis vergaan. Op de achtergrond de geankerde schepen op de rede van Skikda. menten en een dubbele bodem. Voor insi ders was dit schip een IMO 2 chemicahën- tanker. Deze classificatie heeft betrekking op de indeling van de ladingtanks. Naarmate de lading gevaarlijker is, moeten de comparti menten kleiner zijn, om schade aan de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Na een geslaagde proefvaart in augustus 1982 werd het schip op 10 september in de vaart genomen. De 'Maassluis' werd ingezet op de dienst mssen de Golfkust van de Verenig de Staten en het Verre Oosten. Haar laatste reis was van New York naar Skikda, waar het schip weer zou laden voor New York. Op maandag 13 februari 1989 lag de 'Maas sluis' voor anker nabij de haven van Skikda, (350 km ten oosten van Algiers) in afwach ting van een vrije ligplaats om een lading chemicaliën te laden. In de vroege morgen van 15 februari kwam er een hevige storm met orkaankracht over de Middellandse Zee zetten, die de 'Maassluis' van haar ankers sloeg. Golven van wel 9 tot 10 meter hoog deden aanvallen op het grote schip, dat op drift raakte. Door de deining konden de sloe pen niet worden gevierd en het schip dreig de aan lagerwal te raken. De motor werd opgestart en de kapitein probeerde uit deze benarde positie te komen. Dit gebied staat bekent om de plotseling opstekende stor men, hetwelk de bemanning dan ook com pleet heeft verrast. Aan boord van de 'Maassluis' bevonden zich 13 Nederlandse officieren en 14 Indo nesische bemanningsleden. Ook waren de echtgenoten van de kapitein en de hoofd werktuigkundige aan boord als passagier. Vier leden van de bemanning spoedden zich in opdracht van de stuurman, zo kwaad als dat ging, naar het voorschip om de ankerket ting los te maken en 'te laten lopen', doch twee van hen werden door de zware zeeën direct overboord geslagen. Het was meer dan noodweer! Later is gebleken dat juist deze twee bemanningsleden als enigste van de gehele bemanning deze ramp hebben overleefd. De zwalkende 'Maassluis' viel in het geheel niet meer onder controle te krijgen en raakte met donderend geraas de basalt keien van de havenmond van Skikda. De zware orkaan had ook de telefoonverbin dingen van Skikda met Algiers verbroken en daardoor duurde het meer dan twaalf uur voordat bij rederij Nedlloyd de werkelijke gelopen tanker, het er 'goed' zou hebben afgebracht. Een dag later zou men de werkelijkheid onder ogen krijgen van de omvang van de ramp. Volgens de Algerijnse marine had de onver wachte opkomende storm in Skikda, ook daar iedereen verrast en men meldde aan Nedlloyd dat zij de hoop op mogelijke over levenden moest men laten varen. Men was verslagen en verbijsterd! Een Britse tanker, die ook in die omgeving voor anker lag, kon ternauwernood, door het verspelen van haar anker, van dit onheil weg varen. Een week na deze ramp hebben de duikers van Smit Tak een inspectie aan het wrak onderwater uitgevoerd, waarna bevestigd werd dat de 'Maassluis' volledig in stukken was gesla gen door het enorme noodweer en daaruit moest men concluderen dat er van een 'gewone' berging nauwelijks sprake kon zijn. Het aantal geborgen opvarenden is blijven steken op vier personen, waaronder de kapi tein. Op 1 maart werd een indrukwekkende herdenkingsdienst gehouden in de Grote of Sint Laurenskerk te Rotterdam, ter nage dachtenis aan deze vreselijke gebeurtenis. De koopvaardijpredikant ds. J. Bakker had de leiding van deze bijzondere plechtigheid, die door zo'n 2800 mensen werd bezocht en hield daar zijn rouwpredikatie. De voorzitter van de Raad van Bestuur, de heer Rootliep, voerde het woord namens de Nedlloyd- groep. Ook werd de Indonesische beman ning op deze plaats herdacht, daar de nabestaanden werden toegesproken door de heer Rootliep in het Indonesisch. Haji Sufjan OUong sprak een woord van troost en herdenken in het Indonesisch voor de dertien Indonesische gezellen, die deze ramp niet overleefden en van huis uit de Islamitische godsdienst waren toegedaan. Hierna werden alle 27 namen genoemd en ook zoveel kaarsen aangestoken waarna één minuut stilte in acht werd genomen. Nadat er nog enkele gezangen waren gezongen, sprak ds. Bakker de zegen uit en was deze indruk wekkende herdenkingsdienst ten einde. De vele bloemstukken en kransen die in de kerk waren gebracht van de rederijen, families en de vele meelevenden, werden aan de voet van het oorlogsmonument 'De Boeg' gelegd. "De Boeg" is het monument ter nagedachte nis voor de slachtoffers van de koopvaardij uit de Tweede Wereldoorlog. De directie en een aantal personeelsleden waren hierbij vertegenwoordigd. Wat bij deze plechtigheid ook werd gehoord, wil ik tot besluit bij dit artikel vermelden. O eeuwige Vader, sterk in macht. Wiens arm betoont der baren kracht. Die wijst de grond'loos oceaan De hem gestelde perken aan, O wil verhoren onze beê Voor hen die zijn in nood op zee! O Christus wiens bestraffend woord Door wind en water werd gehoord, Die onder 't stormen rustig sliep En wandeld' over 't schuimend diep, O wil verhoren onze beê Voor hen die zijn in nood op zee! O Geest die op de grote vloed Gelijk een vogel hebt gebroed. Brengt Gij 't geweld der zee tot staan En laat de mens met vrede gaan. O wil verhoren onze beê Voor hen die zijn in nood op zee! O God, die ons behoeden wilt. Bescherm de broeders, wees hun schild In storm en strijd, ga met ze mee En red ze van 't geweld der zee, Dat land en water, wijd en zijd Lofzingen uw barmhartigheid. (zeemansgezang uit 'Liedboek voor de kerken') In april werd begonnen met het opruimen van wat er nog over was van de eens zo mooie tanker 'Maassluis', die maar zeven jaren haar werkzaamheden op zee heeft gedaan. Foto 's: Smit, Rotterdam eigen archief Tekst: Nedlloyd 'Parade Tribune M. Bezuijen. Dit artikel werd met toestemming van de Nedlloyd-directie in het Eilanden Nieuws geplaatst. Schiedam, Maarten Bezuijen De berging werd uitgevoerd door Smit Internationale uit Rotterdam. Het totaal verwoeste wrak werd in delen

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 8