O.b.s. 'De Westhoek' viert
25ste verjaardag!
Achteraf
Mega projectkoor
'Singing Voices of Hope'
Inzamelen kleding
GZB succes!
World Vision organiseert
jongerenactie Zip Your Lip
Nederlandse Dealer
Associatie vraagt
Jorritsma
iPM te verlagen
Het was feest, gistermorgen op Open
bare basisschool 'De Westhoek' in
Ouddorp. Daar vierden leerlingen,
directie, bestuur, gemeenteraad en
vele andere betrokken instanties het
25-jarig jubileum van de school!
Start woensdag 6 maart a.s.
Op woensdag 6 maart a.s. om 20.00
uur begint de eerste repetitie van een
geheel nieuw projectkoor: Singing
Voices Of Hope. Dit koor is een regio
naal projectkoor met een landelijke
uitstraling. Het beoogde aantal van
500 toekomstige leden is een voor
beeld van de ambitie van de deelne
mende musici: naast Ad de Joode
(dirigent) hebben Martin Mans
(orgel). Marjolein de Wit (dwarsfluit)
en Arjan Huizer (vleugel), allen
bekend van radio en TV, zich aan dit
nieuwe koor verbonden. Een scherpe
bezetting die garant staat voor vak
manschap en kwaliteit.
Ingezonden:
Doel: inzamelen van geld
Op woensdag 13 en donderdag 14
maart a.s. organiseert de internatio
nale christelijke hulporganisatie
World Vision voor de 11e keer de jon
gerenactie Zip Your Lip. De verwach
ting is dat ongeveer 14.500 jongeren
uit heel Nederland meedoen aan Zip
Your Lip, een van de grootste jonge-
renacties van Nederland.
Bijna 400 scholen promoten
Zip Your Lip
'Ik heb geen honger'
World Vision
In een brandbrief aan minister Jor
ritsma van Economische Zaken
vraagt de Nederlandse Dealer Asso
ciatie (NDA), een afdeling van
BOVAG, de kopers van personen
auto's in ons land niet de dupe te laten
worden van de prijsharmonisatie van
personenauto's in Europa. Volgens de
NDA moet - om dat te voorkomen - de
Belasting Personenauto's en Motor
rijwielen (BPM) daartoe op korte ter
mijn worden verlaagd.
In de vroege ochtend van woens
dag 15 februari 1989 voltrok zich
één van de ernstigste rampen met
een Nederlands koopvaardij schip,
de 'Maassluis', eigendom van de
Nedlloyd rederij uit Rotterdam,
dat aan 27 van de 29 opvarenden
het leven heeft gekost.
Hm
Het zal zo tegen de klok van tien geweest
zijn, dat de kinderen zich op het schoolplein
verzamelden. Allereerst werden ze welkom
geheten door Annette van Dijk, voorzitster
van de ouderraad, die in het bijzonder bur
gemeester Sinke en wethouder Bakelaar,
architect Zeelenberg, de medezeggen
schapsraad, en natuurlijk de leerkrachten
hartelijk welkom heette.
"Er is door het hele team van de school hard
aan gewerkt, om deze dag, en eigenlijk dit
jubileumjaar, onvergetelijk te maken. Ons
aanstekelijke enthousiasme is overgeslagen
naar de middenstand, die dan ook voor een
geweldige sponsoring gezorgd heeft. Hoe
wel het officiële jubileumfeest pas in juni
plaatsvindt, hebben we er toch voor gekozen
om op Valentijnsdag - de dag waarop we de
ander onze Uefde betonen - elkaar te tonen
hoeveel we van onze school houden. Laten
we met elkaar gaan voor een prachtige toe
komst," aldus Annette van Dijk.
Als tweede spreker op het zonnige, doch
winderige schoolplein, was het woord aan
Het koor heeft haar toekomstige leden dan
ook heel wat te bieden: concerten in binnen-
en buitenland evenals deelneming aan radio-
en televisie-uitzendingen staan op het pro
gramma. Het eerste projectconcert vindt al
plaats op 29 mei a.s. in de Grote of St. Lau-
renskerk te Rotterdam; "dat wordt met
elkaar hard werken", zegt Ad de Joode. De
repetities voor dit concert zullen worden
gehouden in de Petrakerk aan de Plinius-
straat (zijstraat van Spinozaweg) te Rotter
dam-Zuid. De repetities voor het Laurens-
kerkconcert worden gehouden op 6 en 20
maart, 3 en 17 april, alsmede op 15 en 22
mei. Kosten voor dit eerste project, inclusief
bladmuziek, repetities en uitvoering, bedra
gen 50 per persoon.
Singing Voices Of Hope is niet bedoeld om
andere, plaatselijke koren concurrentie aan
te doen. Het is veeleer bedoeld als aanvul
ling; de leden van SVOH kunnen naast hun
lidmaatschap deel blijven uitmaken van
bestaande koren aldus de dirigent.
Voor nadere informatie betreffende deelna
me en aanmelding kunt u terecht op
www.svoh.nl info@svoh.nl of op telefoon
nummer 0187-669346 (op dinsdagochtend
tussen 9 - 12 of bij gehoor).
Houdt u van zingen en wilt u deel uitmaken
van een grote groep geïnspireerde zangers
en musici? Meldt u dan aan voor Singing
Voices Of Hope!
Hartelijk dank voor de vele zakken met
gedragen (kinder)kleding, schoenen, laar
zen, postzegels en ansichtkaarten die wij in
2001 van u mochten ontvangen! In 2002
gaan wij gewoon door met het sparen van
bovengenoemde kleding enz. Tot eind april
2002 hopen wij door te gaan met het sparen
voor het kindertehuis in Lokichar, waarna
wij overgaan op een ander project. Spaart u
mee? Bel dan (0187) 681533 en wij komen
het halen. Maar u mag het ook zelf komen
brengen op Duinkerkerweg 6a in Ouddorp.
Ouddorp, Chr. van Koppen
burgemeester Sinke. Hij beloofde de jeugd
zijn speech kort te houden, omdat "ik er,
toen ik op de basisschool zat, een hekel aan
had als grote mensen een lange toespraak
hielden". Reeds in 1880 stond er in Ouddorp
een openbare basisschool, die in 1935 uitge
groeid was tot een school met 55 leerlingen.
"In 1977 is 'De Westhoek' gebouwd, en het
aantal leerlingen bedroeg toen 92. Het is
leuk te weten dat er op dit moment, 25 jaar
na de oprichting, 184 leerüngen op de school
zitten; precies twee keer zoveel dus", richtte
Sinke zich tot de jeugd.
Als officiële opening van het jubileumjaar
was het vervolgens burgemeester Sinke die
een vlag hees bij de ingang van het school
plein. Was het in 1977 de Nederlandse drie
kleur die gehesen werd, nu was het een vlag
met daarop het nieuwe logo van de school,
ontworpen door Richtje Zeelenberg.
Directeur Leo Ruighaver sloot de feestelijk
heden af, maar kon verklappen dat er bin
nenkort een nieuwe mijlpaal voor de school
op het programma staat: op korte termijn
wordt de 200ste leerling verwacht! Ook iets
om trots op te zijn. Met limonade en een
traktatie voor de kinderen, evenals koffie
met gebak voor de genodigden, werd deze
feestdag afgesloten. Maar daarmee is het
jubileumjaar nog niet afgesloten.
In de aanloop naar de gemeenteraadsver
kiezingen steekt het makkelijke en goedko
pe achteraf praten weer de kop op. In de
gemeente Middelhamis wordt de leefbaar
heid in de kleine kernen ten tonele gevoerd.
Met name het geringe aantal nieuwbouw
huizen is voor politieke partijen een makke
lijk doelwit. Op zich is deze politieke stel-
lingname begrijpelijk, maar deze wat al te
doorzichtige redenering leidt tot een scheve
voorstelling van zaken.
Het is goed merkbaar dat de kern Middel-
hamis/Sommelsdijk een groeikern is; maar
wat moeten de inwoners van de kleine ker
nen aan met het uitbreidingsplan in de
Westplaat/Everdinapolder? De huizenzee in
Sommelsdijk staat in geen verhouding tot
het zeer geringe aantal nieuw gebouwde
woningen in Stad. Dat later buitenplaats
Nieuw-Zeeland en een nieuwe woonwijk
op Hemesseroord op de rails werden gezet
laat ik gemakshalve buiten beschouwing.
Er werd vanuit de politiek per saldo maar
weinig ondernomen om de leefbaarheid in
de kleine kernen te vergroten. Van nieuw
bouw was nauwelijks sprake. "Geen contin
gent, weet u wel," heb ik uitentreuren moe
ten horen. Formeel gezien wellicht juist,
maar leg dat maar eens uit aan de burger die
de teloorgang van zijn dorp met lede ogen
aanziet. Achteraf bekeken krijgt de slogan:
met nieuwbouw meer leven in de brouwe
rij, voor de dorpsbewoners een zure bij
smaak.
Gedane zaken, beter gezegd 'niet-gedane
zaken', nemen geen keer. Ondanks bedrij
vigheid als een supermarkt, een
winkel/rooksalon, een fitness-studio, een
fietsenmaker (annex pompstation) en enke
le horecavoorzieningen is 'spookstad aan 't
Haringvliet' vooralsnog een rake beschrij
ving. Het begrip 'de tijd stond stil' lijkt van
toepassing op dit dorp. Maar de tijd staat
nergens stil; en zo ontstaat een scheefgroei
die alleen maar erger wordt.
In verkiezingstijd worden de kleine kernen
bijna omhelsd. Met actiepunten, toezeggin
gen en beloften wordt geprobeerd de kie
zers daar aan zich te binden. De oplossing
voor het stille stadje aan het water staat op
nummer 1 van een lokale politieke top-tien.
Meer goede woningen, las ik. Dat belooft
wat na 6 maart. Er is maar één minpuntje:
de juiste plekke werd niet genoemd.
Aan het eind van de rit doe ik daarom voor
alle zekerheid een suggestie: dames en
heren politici, laat al uw reserves richting
Stad aan 't Haringvliet varen en zet alles op
alles om binnen afzienbare termijn een
nieuwbouwproject te realiseren waardoor
het dorp niet langer aan de grond zit en iets
terugkrijgt van zijn oude glans.
Regeren is vooruitzien. Uw stem uitbren
gen ook. Waai- of niet?
Harry J- Goosens/Stad aan 't Haringvliet
De bedoehng is dat de deelnemers 24 uur
lang niets eten. Van tevoren zoeken zij hier
sponsors voor. Met de opbrengst onder
steunt World Vision straatkinderen in Cam
bodja, ex-kindsoldaten in Oeganda en de
gezondheidszorg in Tanzania en Congo.
Vorig jaar was de opbrengst 367.000,-
(bijna f 810.000,-).
Al in september startte de wervingscampag
ne voor middelbare scholen. Naar aanleiding
van deze campagne hebben zich tot nu toe
94 scholen ingeschreven om de actie te orga
niseren voor hun leerlingen en nog eens 322
scholen zullen de actie promoten in hun
gebouwen. Via de website van World Vision
(www.worldvision.nl) kunnen de scholieren
zelf zien welke scholen er in hun regio mee
doen. Jongeren kunnen zich ook individueel
inschrijven als deelnemer of zij kunnen de
actie organiseren met een groep.
De actie is dit jaar in een geheel nieuw jasje
gestoken. De slogan 'Ik heb geen honger,
laat je eten staan voor mensen die wel hon
ger hebben' is bedoeld om jongeren bewust
te maken van hun rijkdom ten opzichte van
de armoede van miljoenen anderen. Om de
jongeren daadwerkelijk bij de hulpverlening
te betrekken, zoeken ze sponsors voor hun
actie waardoor ze projecten kunnen onder
steunen. In Cambodja heeft World Vision
sinds 1993 een opvangtehuis voor straatkin
deren. Kinderen kunnen hier onderdak,
onderwijs, maaltijden en medische verzor
ging krijgen. In Oeganda zijn veel kinderen
gedwongen om mee te vechten in het rebel
lenleger. Diegenen die weten te ontsnappen
worden opgevangen in een speciaal centrum
van World Vision. In Tanzania en Congo
besteedt World Vision de opbrengst van de
actie aan aids voorlichting en een voedings
centrum.
World Vision is een van de grootste christe
lijke hulporganisaties in de wereld. In 2001
werden meer dan 90 miljoen mensen bereikt
met nood- en ontwikkelingshulp. World
Vision werkt onder meer samen met Unicef
en is in het bezit van het CBF-Keurmerk
voor verantwoorde fondswerving en -beste
ding. Voor meer informatie kunt u kijken op
www.worldvision.nl of contact opnemen
met tel.: 0900-20 200 92 0,20 pm).
Door de prijsharmonisatie zullen de catalo
gusprijzen van personenauto's in ons land de
komende tijd sterk kunnen gaan stijgen. De
harmonisatie van de autoprijzen zonder
belastingen (de zogenaamde kale autoprij
zen) is door de fabrikanten al ingezet en
wordt versterkt door de invoering van de
Euro. Nu Eurocommissaris Monti zijn plan
nen voor nieuwe regels voor de Europese
autodistributie deze week heeft bekendge
maakt, verwacht de DNA dat de prijsharmo
nisatie zich versneld zal gaan doorzetten om
te voorkomen dat dealers in lidstaten met
een lage kale prijs meer auto's gaan exporte
ren naar lidstaten met een hogere kale prijs.
Als de kale prijzen in ons land echter stijgen,
zullen de prijzen voor de consument extra
stijgen omdat in ons land de speciale belas
ting BPM op nieuwe personenauto's wordt
geheven.
In Nederland zijn de kale autoprijzen laag
vergeleken met die in de omringende landen.
De autofabrikanten hebben namelijk jaren
lang in lidstaten met een hoge belastingdruk
op auto's, deze kale autoprijzen kunstmatig
laag gehouden om de catalogusprijzen,
inclusief belastingen, op een redelijk niveau
te kunnen presenteren. Nu dit beleid onder
druk van de Europese harmonisatie en de
nieuwe regelgeving voor de autodistributie
wordt verlaten, krijgen de kopers van perso
nenauto's de rekening gepresenteerd.
Veel van de Europese lidstaten kennen hele
maal geen belasting op personenauto's als
de BPM. De btw's in ons land behoort
bepaald ook niet tot de laagste. De totale
belastingdruk op personenauto's, in ons land
ca 50%, steekt schril af tegen die in de buur
landen België (23%), Engeland (17,5%) en
Duitsland (16%), die nagenoeg uitsluitend
btw heffen op een nieuwe auto. Alleen de
belastingdruk in lidstaten waar, wellicht
mede daardoor, relatief weinig nieuwe
auto's worden verkocht, overtroeft nog die
in Nederland.
e s s 9 i®
De ramp met de
Maassluis*
De moderne productentanker 'Maassluis'
werd gebouwd bij de werf Van der Giessen
- De Noord in Krimpen aan den IJssel en
had een lengte van 172 meter en een breedte
van 32 meter. De tanker was uitgerust met
een 6 cilinder Burmeister Wain motor van
13.100 rpk Het 38.000 ton metende schip
was de eerste van vier produktentankers, die
voor Nedlloyd-BuUc werd gebouwd. Zij
werd op 9 maart 1982 gedoopt en te water
gelaten.
Daarna werden de zusterschepen 'Maasslot'
Maasstad' en de 'Maasstroom' nieuw aan
de vloot toegevoegd.
Het ontwerp van deze nieuwe 'Maas-S' sche
pen kwam indertijd tot stand in nauwe
samenwerking tussen Nedlloyd en de Van
der Giessen-De Noord en waren speciaal
gebouwd voor het vervoer van ruwe olie en
chemicaliën op de internationale markt.
Deze moderne tankers voldeden aan alle
eisen die de internationale wetgeving stelt
tot het vervoer van brandbare producten en
chemicaliën. Ook qua veiligheid en milieu
was de 'Maassluis' haar tijd ver vooruit. De
tanker had 22 gescheiden ladingcomparti-
De proepaart vmi de 'Maassluis' in 1982.
omvang van de ramp bekend was. Het schip
sloeg te pletter op de basaltkeien en zonk.
Alle bemanningsleden waren kansloos om
het schip te verlaten en werden meegezo
gen in de diepte. Een scheepsramp die zich
heel snel voltrok en die de grootste werd
sinds 1945 met een Nederlands koopvaard
ij schip. Het nieuws dat op twee man na de
gehele bemanning was omgekomen, ver
raste de Nedlloyd volledig, omdat aanvan
kelijk na de noodmelding werd aangeno
men dat de bemanning van de op de kust
De pier van SIcilala (Algerije) waar de 'Maassluisis vergaan.
Op de achtergrond de geankerde schepen op de rede van Skikda.
menten en een dubbele bodem. Voor insi
ders was dit schip een IMO 2 chemicahën-
tanker.
Deze classificatie heeft betrekking op de
indeling van de ladingtanks. Naarmate de
lading gevaarlijker is, moeten de comparti
menten kleiner zijn, om schade aan de
omgeving zoveel mogelijk te beperken. Na
een geslaagde proefvaart in augustus 1982
werd het schip op 10 september in de vaart
genomen. De 'Maassluis' werd ingezet op
de dienst mssen de Golfkust van de Verenig
de Staten en het Verre Oosten. Haar laatste
reis was van New York naar Skikda, waar
het schip weer zou laden voor New York.
Op maandag 13 februari 1989 lag de 'Maas
sluis' voor anker nabij de haven van Skikda,
(350 km ten oosten van Algiers) in afwach
ting van een vrije ligplaats om een lading
chemicaliën te laden. In de vroege morgen
van 15 februari kwam er een hevige storm
met orkaankracht over de Middellandse Zee
zetten, die de 'Maassluis' van haar ankers
sloeg. Golven van wel 9 tot 10 meter hoog
deden aanvallen op het grote schip, dat op
drift raakte. Door de deining konden de sloe
pen niet worden gevierd en het schip dreig
de aan lagerwal te raken. De motor werd
opgestart en de kapitein probeerde uit deze
benarde positie te komen. Dit gebied staat
bekent om de plotseling opstekende stor
men, hetwelk de bemanning dan ook com
pleet heeft verrast.
Aan boord van de 'Maassluis' bevonden
zich 13 Nederlandse officieren en 14 Indo
nesische bemanningsleden. Ook waren de
echtgenoten van de kapitein en de hoofd
werktuigkundige aan boord als passagier.
Vier leden van de bemanning spoedden zich
in opdracht van de stuurman, zo kwaad als
dat ging, naar het voorschip om de ankerket
ting los te maken en 'te laten lopen', doch
twee van hen werden door de zware zeeën
direct overboord geslagen. Het was meer
dan noodweer!
Later is gebleken dat juist deze twee
bemanningsleden als enigste van de gehele
bemanning deze ramp hebben overleefd.
De zwalkende 'Maassluis' viel in het
geheel niet meer onder controle te krijgen
en raakte met donderend geraas de basalt
keien van de havenmond van Skikda. De
zware orkaan had ook de telefoonverbin
dingen van Skikda met Algiers verbroken
en daardoor duurde het meer dan twaalf uur
voordat bij rederij Nedlloyd de werkelijke
gelopen tanker, het er 'goed' zou hebben
afgebracht.
Een dag later zou men de werkelijkheid
onder ogen krijgen van de omvang van de
ramp.
Volgens de Algerijnse marine had de onver
wachte opkomende storm in Skikda, ook
daar iedereen verrast en men meldde aan
Nedlloyd dat zij de hoop op mogelijke over
levenden moest men laten varen. Men was
verslagen en verbijsterd! Een Britse tanker,
die ook in die omgeving voor anker lag, kon
ternauwernood, door het verspelen van haar
anker, van dit onheil weg varen. Een week
na deze ramp hebben de duikers van Smit
Tak een inspectie aan het wrak onderwater
uitgevoerd, waarna bevestigd werd dat de
'Maassluis' volledig in stukken was gesla
gen door het enorme noodweer en daaruit
moest men concluderen dat er van een
'gewone' berging nauwelijks sprake kon
zijn.
Het aantal geborgen opvarenden is blijven
steken op vier personen, waaronder de kapi
tein. Op 1 maart werd een indrukwekkende
herdenkingsdienst gehouden in de Grote of
Sint Laurenskerk te Rotterdam, ter nage
dachtenis aan deze vreselijke gebeurtenis.
De koopvaardijpredikant ds. J. Bakker had
de leiding van deze bijzondere plechtigheid,
die door zo'n 2800 mensen werd bezocht en
hield daar zijn rouwpredikatie. De voorzitter
van de Raad van Bestuur, de heer Rootliep,
voerde het woord namens de Nedlloyd-
groep. Ook werd de Indonesische beman
ning op deze plaats herdacht, daar
de nabestaanden werden toegesproken door
de heer Rootliep in het Indonesisch. Haji
Sufjan OUong sprak een woord van troost en
herdenken in het Indonesisch voor de dertien
Indonesische gezellen, die deze ramp niet
overleefden en van huis uit de Islamitische
godsdienst waren toegedaan.
Hierna werden alle 27 namen genoemd en
ook zoveel kaarsen aangestoken waarna één
minuut stilte in acht werd genomen. Nadat er
nog enkele gezangen waren gezongen, sprak
ds. Bakker de zegen uit en was deze indruk
wekkende herdenkingsdienst ten einde. De
vele bloemstukken en kransen die in de kerk
waren gebracht van de rederijen, families en
de vele meelevenden, werden aan de voet
van het oorlogsmonument 'De Boeg'
gelegd.
"De Boeg" is het monument ter nagedachte
nis voor de slachtoffers van de koopvaardij
uit de Tweede Wereldoorlog.
De directie en een aantal personeelsleden
waren hierbij vertegenwoordigd. Wat bij
deze plechtigheid ook werd gehoord, wil ik
tot besluit bij dit artikel vermelden.
O eeuwige Vader, sterk in macht.
Wiens arm betoont der baren kracht.
Die wijst de grond'loos oceaan
De hem gestelde perken aan,
O wil verhoren onze beê
Voor hen die zijn in nood op zee!
O Christus wiens bestraffend woord
Door wind en water werd gehoord,
Die onder 't stormen rustig sliep
En wandeld' over 't schuimend diep,
O wil verhoren onze beê
Voor hen die zijn in nood op zee!
O Geest die op de grote vloed
Gelijk een vogel hebt gebroed.
Brengt Gij 't geweld der zee tot staan
En laat de mens met vrede gaan.
O wil verhoren onze beê
Voor hen die zijn in nood op zee!
O God, die ons behoeden wilt.
Bescherm de broeders, wees hun schild
In storm en strijd, ga met ze mee
En red ze van 't geweld der zee,
Dat land en water, wijd en zijd
Lofzingen uw barmhartigheid.
(zeemansgezang
uit 'Liedboek voor de kerken')
In april werd begonnen met het opruimen
van wat er nog over was van de eens zo
mooie tanker 'Maassluis', die maar zeven
jaren haar werkzaamheden op zee heeft
gedaan.
Foto 's: Smit, Rotterdam eigen archief
Tekst: Nedlloyd 'Parade Tribune
M. Bezuijen.
Dit artikel werd met toestemming van de
Nedlloyd-directie in het Eilanden Nieuws
geplaatst.
Schiedam, Maarten Bezuijen
De berging werd uitgevoerd door Smit Internationale uit Rotterdam.
Het totaal verwoeste wrak werd in delen