Goedereede reikt eerste
gebruiksvei^unningen in liaar gemeente uit
PREDIKBEURTEN
Christus en de
kinderen
Verkoping te Melissant
Jeugddienst met
Theo van Teijlingen
Dirkslandse jeugd
zwemt voor Malawi
Voorlichting Reuma-
patiëntenvereniging
Goeree-Overflakkee e.o
EIIIVI1DEI1-I1IEUW5
rr^^ j
Waardering voor gemeentebestuur
en politie
Over de herkomst van loverboys
School en kerk
Zondag 17 februari 2002
Alledaags
'Een gelegenheid zonder vergunning is als Maxima zonder sluier op haar trouwdag!'
Maxima zonder sluier
Het verschijnsel
De term vindt u nog niet in het Woorden
boek (Van Dale), althans niet in de druk die
mij ter beschikking staat. Lover staat voor
gebladerte of voor blad. Verder is lover aan
duiding van iemand die het werkwoord
loven in praktijk brengt. Dus hij die looft.
Of het woord loverboys hiervandaan komt,
dan wel samenhangt met het Engelse woord
voor liefde (love), weet ik niet. De afleiding
van het woord love lijkt me het waarschijn
lijkste.
In een uitvoerig artikel over het loverboy
probleem in Harderwijk bericht onder ande
re het Nederlands Dagblad.
Loverboys, zo las ik daar, zijn jonge, vlotte
mannen die meisjes inpalmen om haar ver
volgens als ze geheel van hen afhankelijk
zijn geworden, te dwingen tot prostitutie.
Deze jongemannen leggen contacten vooral
met meisjes van dertien tot vijftien jaar.
Soms weten deze jongemannen iets af van
de achtergrond van deze meisjes: een zwak
gezinsleven met weinig aandacht van de
ouders voor deze kinderen, wat daarvan ook
de oorzaak mag zijn. Deze jongemannen
bouwen contact op met deze meisjes. Ze
worden meegenomen naar etentjes en krij
gen dure cadeaus. Een royale auto zorgt voor
vervoer naar uitgaansgelegenheden buiten
de woonplaats.
Zo worden deze meisjes ingepalmd en tege
lijk losgewrikt van thuis. Ze worden afhan
kelijk gemaakt van de jongeman die zich
voor haar interesseert.
Als dezen zien dat ze de meisjes in hun
materiële en psychische macht hebben, wor
den de rollen omgedraaid. De meisjes zijn zo
afhankelijk geworden en van thuis geïso
leerd, dat ze eigenlijk geen kant meer uit
kunnen. Dan vraagt de loverboy een tegen
prestatie. Die bestaat in zich prostitueren. De
meisjes worden de prostitutie ingestuurd. Er
is uiteraard op seksueel gebied al het een en
ander door de loverboy met deze meisjes
uitgehaald.
Typerend voor onze samenleving
Het is een onfris verhaal. Ik schrijf erover
om op enkele aspecten van dit probleem te
wijzen. Ik acht dit verschijnsel typerend
voor onze hedendaagse samenleving. Daar
op wil ik de aandacht vestigen.
Loverboys
Het bovenstaande speelt zich af in Harder
wijk, een provinciestadje aan de noordrand
van de Veluwe. Dus niet enkel in Amster
dam, een wereldstad. Dit verschijnsel is daar
al lang bekend. Nu verplaatsen de activitei
ten van de loverboys zich ook naar de Velu-
we. Uit krantenberichten is duidelijk dat ook
Apeldoorn jachtgebied van de maffia is, zij
het op ander terrein.
Wat wil deze verplaatsing van het jachtter
rein van loverboys zeggen (met excuus voor
de term jachtterrein in dit verband).
Allereerst dat de misdaad haar vleugels over
een veel wijder gebied uitspreidt dan alleen
de grote steden in de Randstad. Het opruk
ken van de misdaad in grote delen van ons
land is een van de conclusies uit dit verhaal.
De tweede is, dat succes van deze loverboys
vooral daar geboekt wordt, waar het gezins
leven zwak is; waar jonge meisjes thuis niet
opgevangen worden; waar ze niet voldoende
aandacht, liefde en zorg krijgen. Het is een
symptoom van het uiteenvallen van het
gezinsleven, door nadruk op het individu
alisme. Ieder moet maar voor zichzelf zor
gen. Verantwoordelijkheid voor elkaar (bin
nen gezin en familie) verdwijnt.
En als derde noem ik het recht dat kinderen
claimen om over eigen leven te beschikken.
Leven dan opgevat in de meest brede zin van
het woord: levensinrichting, levenspraktijk
en levensstijl. Een ander moet zich daar niet
mee bemoeien, zelfs ouders niet. Dit is een
gestalte van de autonomie van de moderne
mens, zelfs van het hedendaagse kind tussen
dertien en vijftien en misschien nog wel jon
ger.
Het zal duidelijk zijn dat de beide laatstge
noemde factoren elkaar versterken. De claim
op autonomie is des te indringender naarma
te kinderen aan zichzelf worden overgelaten.
Dan worden ze wel gedwongen hun eigen
weg te gaan; of 'voor zichzelf op te komen',
zoals dat tegenwoordig wordt genoemd.
De prijs die wordt gevraagd
Dit hele verhaal is een symptoom van de
verwording van onze moderne samenleving.
Vrijheid en autonomie worden hoog in het
vaandel geschreven en geheven. Dit vraagt
een niet geringe prijs. Het zijn met name de
zwakken die deze prijs betalen, terwijl ze
zichzelf voorhouden dat ze er wel bij varen.
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis
dat overtreding van Gods ordening mensen
blind maakt voor de onheilvolle gevolgen.
Mensen willen niet zien, laat staan erkennen
dat deze handelswijze slachtoffers maakt.
Gerechtigheid
Het bijbelse woord gerechtigheid kent vele
zijden. Een ervan is dat wie de gerechtigheid
niet eert, slachtoffer van ongerechtigheid
wordt.
Ik herinner er nog aan dat 1500 meisjes die
(landelijk) bij hulpverleningsinstanties hulp
zoeken, in de prostitutie werken. Van nog
eens 500 meisjes wordt dat vermoed. En dan
te bedenken dat driekwart van deze meisjes
gedwongen wordt in de prostitutie te wer
ken.
Dat is ook een aspect van Nederland. Een
samenleving waarvan lange tijd heeft gegol
den: alles mag en alles moet kunnen. Dus
ook dit.
Ik sluit af met mijn erkentelijkheid uit te
spreken voor de aandacht die het gemeente
bestuur voor dit probleem heeft. Zowel de
burgemeester met de wethouders, alsook de
politie zijn bezorgd over dit probleem. Zij
pakken het aan, niet in het minst via de scho
len. We mogen er dankbaar voor zijn dat de
plaatselijke overheid deze zorg op zich
neemt.
Ik voeg eraan toe dat het bijzondere van de
aanpak in Harderwijk (en in Zwolle) is, dat
preventie en slachtofferhulp zijn geïnte
greerd. Dus dat deze beide samenwerken.
Men bedenke dat er in Zwolle zeker achttien
loverboys actief zijn en dat veertig meisjes
tot hun slachtoffers behoren. Wie in dit ver
band nadere mededelingen doet over de her
komst van loverboys, loopt gevaar van dis
criminatie beschuldigd te worden. Toch
noem ik de feiten zoals ik ze in de krant
vond. Het gaat vooral om Antilliaanse,
Marokkaanse en Surinaamse knapen. Wie
hier van discriminatie wil spreken, bedenke
dat deze knapen zichzelf binnen de Neder
landse samenleving discrimineren.
Ik voeg er nog een opmerking aan toe. Dat is
de taak van de kerk, naar de gezinnen toe en
naar de jeugd, met name naar jonge meisjes.
Laat er op gepaste wijze en met gepaste mate
onder jongeren, jongens en dan vooral onder
meisjes, aandacht aan probleem geschonken
worden. Men onderstrepe het woord gepast:
niet overdreven, niet overmatig, maar ook
niet het probleem verwaarlozend.
School en kerk hebben hier een gemeen
schappelijke taak. Soms denk ik, hoe lang
duurt het voordat deze praktijken van de
Veluwe naar de Eilanden overslaan? Een
gewaarschuwd mens telt voor twee.
W.H. Velema
Op D.V. zaterdag 16 februari hopen de Me-
hssantse vrouwenvereniging 'Tabitha' en
creaclub 'Hadassa' samen een verkoopdag
te houden. U kunt bij ons terecht voor mooie
handwerken, cadeautjes, zelfgemaakte kaar
ten. Beerenondergoed, creaspulolen, noot
jes, kaas, enz.
Mevr. Stuurman hoopt weer aanwezig te zijn
met lappen stofr, creaspullen enz.
De koffie staat klaar. De openingstijden zijn
van 10,00 tot 15.00 uur. Een ieder is van har
te welkom in verenigingsgebouw 'De Poort'
aan de Voorstraat te Melissant.
Op maandag 25 februari verzorgt de heer A.
van der Veen, directeur Thuiszorg, een voor
lichtingsavond. De avond bevat twee onder
werpen nl,; de vernieuwing van de Algeme
ne Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en
de Holdingvorming op Goeree Overflakkee
(samengaan van diverse zorginstellingen).
Leden en belangstellenden zijn van harte
welkom. Plaats: personeelsrestaurant van
het ziekenhuis te Dirksland. Aanvang: 19.30
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,25;
contracttarieven op aanvraag
sluitingsfermijR zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
slultingstermijn overiydensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
tel. mobiel 06-51412500,
e-mail: ajvdv@hetnet.nl
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187)60 14 40
e-mail: J.VilIerlus@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 8,90.
Per jaar €33,60.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
Tweede Lijdenszondag
OUDDORP- Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur kand. D. Zoet, Maartensdijk en
18.30 uur kand. M. Diepeveen, Stellen-
dam. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. M.
Diepeveen en 18.30 uur kand, D, Zoet -
Gen Gem. 9,30 en 18.30 uur leesdienst
- Ger. Kerk 10.00 uur (H.A.) en 18.30
uur (nabetr. H.A.) ds. J. Koster - Doops
gezinde Gem. 9.30 uur (H.A.) en 18.30
uur ds, J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland
en 18.30 uur ds. M. Aangeenbrug, Bar-
neveld. Woensdag 20 februari: 19,30
uur ds. A, van Lingen, op uitnodiging
van de mannenvereniging,
STELLENDAM - Herv. Gem. 10,00 uur
ds, E. M. Bakker, Bodegraven en 18.00
uur ds. W. L. Smelt. Donderdag 21 fe
bruari: 19.00 uur dr. T. E. van Spanje,
Ooltgensplaat - Ger. Kerk 10.00 uur
ds, B, I, Koppenaal en 18,30 uur ds, R
C. Koster,
MELISSANT - Herv. Gem. 10,00 en
18,00 uur kand. K. J. Kapteijn, Nieuw
Lekkeriand - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur
(H.A.) en 17.00 uur ds. E. J. Veltman -
Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10,00 uur ds,
A, Kastelein, Oudewater en 18,00 uur
ds, J. C. den Toom, Sommelsdijk - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en
18,00 uur ds. A. van Wijk, v.m. voorbe
reiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10,00 uur
ds, J. C. den Toom, bediening Heilige
Doop en 18,00 uur ds. G, C, Kunz -
Lukaskapel HDG 10,15 uur ds, A. van
Lingen - Rem. Ger. Gem. 10,00 uur de
heer A. Rot - Herv. 'Exodus' Gem.
10.00 uur (jeugddienst) T. van Teijlin-
gen.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. R
Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. F. den Butter - Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk
10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. Belder en 18.00 uur ds. J. Belder,
Nieuw Lekkeriand - Ger. Gem. 10.00
uur leesdienst en 15.00 uur student G.
Pater.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P. de Jager, Huizen en 18.00 uur ds.
F. van Duijvenboden - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur student G. Pater.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. D, Bur
ger, Waddinxveen - Ger. Gem. 10,00 en
18,00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00
uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur
ds. J. H. Becker, Klundert.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. Ter Maaten, Wijngaarden en 18.00
uur kand. Den Doolaard, Kloetinge -
Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur dr. J.
Vlaardingerbroek.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. A. F, Voets, bediening Heilig
Avondmaal en 18,00 uur dr, T. E. van
Spanje, dankzegging en nabetrachting
Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9,30 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30
uur drs. J, H, Becker, Klundert en 18,00
uur de heer J. van Lambalgen,
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
dr. T. E, van Spanje, bediening Heilig
Avondmaal.
Van alle gemeenten in Nedeiiand had het
eilanddorp AI. vier jaar lang een gekleurd
bestuurscollege. Het dagelijks dorpsbestuur
tvas in handen van een driekleurig bond
genootschap. Het inkleuren resulteerde des
tijds in een oranje/rode tandem, aange
vuld met blauwe onderdelen. Deze regen-
boogjiets verspreidde het bekende diffuse
licht dat kenmerkend is voor liet tticolorig
palet. OJTiïer sprake is van purper, violet
of gewoon lila laat ik in het midden.
De koets van de kleunijke coalitie was de
bekende uit Broek op Langeterp overge-
luaaide surfplankkoers. Deze sluit naadloos
aan hij het trendy watermanagement van
de laatste jaren. Alhoewel daar meer lijn en
koers in valt te ontdekken dan de plaatse
lijke bestuurders doorgaans aan de dag
legden. Al fietsend raakte de tandem af en
toe het veelkleurige spocrr bijster.
Het kleurrijke experiment venuierfnaam en
in zékere zin faam met uitzonderlijke zaken.
Een 'kunstzinnige'kopergroene fakkel, een
supersonisch geel-zwari havenhoofd en een
lichtblauwe wolkenkrabber in spe weiden
niet met gejuich ontvangen. Liefhebbers
van andere kleuren wensten een anders
getinte cultuurbladzijde met o.a. serieuze
aandacht voor de kleine cultuurrijke ker
nen die zienderogen verkommeren, meer
waardering voor het cultureel erfgoed en in
geen geval een automuseum in (of all
places) Battenoord.
Aan het eind van de rit stellen we enkele
gekleurde vragen. Heeft de 'blauwe' xuel-
houder goed op de winkel gepast? Is hel de
'rode' wethouder gelukt zijn speerpunten te
realiseren Heeft de 'oranjewethouder vol
doende historisch besef aan de dag gelegd!
Wordt het kleur bekennen of van kleur ver
schieten
De meest opmerkelijke wapenfeiten nemen
zve puntsgewijs op in de eindbalans: var-
kensboer, gedenknaald, havenhoofd,
molenbiotoop van de oudste molen ter
plaatse, knooppunt, Spuikwartier en fusie-
traject welzijn (voor jong en oud?). Wat
een optelsom. Je zou er een kleur van krij
gen.
Op zondag 17 februari a,s, hebben we weer
de eerste jeugddienst van het jaar 2002. Het
thema van deze dienst is 'Maskers af. Theo
van Teijlingen is geen onbekende voor onze
gemeente. Hij zal ook in deze dienst weer
enkele liedjes zingen en zichzelf daarbij
begeleiden op gitaar. Breng ook je vrienden
en vriendinnen mee op 17 februari naar de
Exoduskerk in Sommelsdijk. De dienst
begint om 10,00 uur. Samen met Theo wordt
het dan vast een fijne dienst!
De jeugddienstcommissie
Matthew Henry was een presbyteriaanse
dominee in Engeland, in de zeventiende en
achttiende eeuw. Hij leefde van 1662 tot
1714, Zijn naam is tot in onze tijd toe
bekend. Dat heeft hij vooral te danken aan
zijn 'Commentary on the Whole Bible', in
onze taal bekend geworden als 'Letterlijke
en Praktikale Verklaring van het Oude en het
Nieuwe Testament'. Velen zullen de negen
dikke delen wel kennen, misschien zelfs in
hun bezit hebben. Nog onlangs is dit grote
werk herdrukt. Toch is deze uitgaaf maar
een samenvatting. Oorspronkelijk telde
Henry's Bijbelverklaring wel zestig delen in
tweeënveertig banden.
Het is niet vanwege dit heel verdienstelijke
en nog steeds leerzame werk dat ik vandaag
uw aandacht voor Matthew Henry vraag.
Het gaat me nu om een preek van ds. Hemy
die in een afzonderlijk boekje is uitgegeven,
in een vertaling van dr. G. de Ru. 'Christ's
favour to little children displayed' zo luidt
de oorspronkelijke titel. In onze taal eenvou
dig: 'Christus en de kinderen'. Het betreft
de tweede druk. De eerste verscheen in
1986.
De tekst van de preek is Marcus 10:16 'En
Hij omarmde hen en hun de handen opleg
gende, zegende Hij hen'. Ds. Hemy sprak
deze preek uit op 6 maart 1713dat was in de
tijd dat hij in Hackney stond. Na 25 jaren
lang de gemeente van Chester (bij Liver
pool) gediend te hebben, eindigde Henry
zijn ambtelijke dienst namelijk van 1712 tot
1714 in het bij Londen gelegen plaatsje
Hackney. Het is bekend dat hij zich daar
heeft ingespannen voor het onderwijs aan
met name de kinderen van de armen.
Het hjkt me dat dit boekje meer bevat dan de
uitgesproken predikatie. Vierenzestig pagi
na's is toch wel wat veel voor één kerk
dienst, Henry zal, thuisgekomen, deze preek
verder hebben uitgewerkt tot de verhande
ling die we nu kennen.
De preek begint met een uitvoerige inlei
ding, waarin een aantal verklarende opmer
kingen wordt gemaakt. Het gaat om de tekst
waarin de evangelist Markus meedeelt dat er
kinderen tot de Heere Jezus worden
gebracht. De discipelen proberen ze tegen te
houden. Maar Jezus daarentegen nodigt ze
uit met de woorden: "Laat de kinderkens tot
Mij komen en verhindert ze niet. Want der-
zulken is het Koninkrijk Gods!" Henry trekt
eerst enkele exegetische lijnen. Maar hij zou
niet de praktisch-puriteinse prediker zijn die
hij is, als hij al niet direct zoiets als een toe
passing zou maken: "Daarom mogen wij uit
de vriendelijke bejegening van de kinderen,
die tot Hem gebracht werden, opmaken dat
Hij ook vandaag nog bereid is onze kinde
ren, die Hem (ten eigendom) geboden wor
den, aan te nemen. Want het staat vast dat
nooit iemand bedrogen is uitgekomen door
hemelwaarts te gaan. Onze conclusie is, dat
Jezus Christus ons reden geeft om te hopen,
dat Hij onze kleine kinderen gunstig zal ont
vangen, als wij hen op de juiste wijze bij
Hem brengen om gezegend te worden."
En daarmee is de toon van deze preek gezet.
Nog voor de eigenlijke preek begint. Want
pas nu komen de 'punten'. Het zijn er drie,
vrij uitvoerig: I. Hoe wij nu onze kinderen
tot Christus moeten brengen. II. Welk een
ontvangst zij van Hem mogen verwachten.
III. Hoe wij dit alles moeten toepassen. Ik ga
uit deze preek nu verder niet meer citeren. Ik
volsta met enkele typeringen. Ik noem deze
preek pastoraal, wervend, gunnend, ver
troostend en aansporend.
In hetzelfde verband wil ik nog op een ander
boekje wijzen. Gericht op de meer oudere
jeugd. Onder de titel 'De jeugd van tegen
woordig' schreef de heer D. van den Noort
een paperback waarin hij iets weergeeft uit
de enquête die hij hield onder reformatori
sche jongeren van 15 tot 20 jaar. De schrij
ver is leraar godsdienst aan de Pieter Zandt
Scholengemeenschap te Kampen. In die
enquête werd onderzoek gedaan naar de
houding van de jongelui betreffende geloof
en kerkgang. De uitslag is eigenlijk wel ver
ontrustend. Ik wil dit boekje dan ook aanra
den aan opvoeders en ambtsdragers. Het is
zoiets als een kleine spiegel aangaande onze
kerkgaande jonge mensen.
Het boekje eindigt met een bewogen plei
dooi aan de ouderen om onze jonge mensen
serieus te nemen en zich hun lot en hun hou
ding aan te trekken. Vooral: om ze te bren
gen tot Hem die het zegt: "Laat de jongens
en de meisjes tot Mij komen. En verhindert
ze niet..."
N.a.v.: Matthew Hemy, Christus en de kin
deren. Uitgeverij De Groot Goudri-
aan. Kampen. Gebonden. 64 pag.
Prijs €7,94.
D. van den Noort, De jeugd van
tegenwoordig. Wie de jeugd heeft...
Uitgeverij De Banier, Utrecht.
Paperback. 86 pag. Prijs €7,67.
J.M.J. Kieviet
De vier jeugdclubs van de Nederlands
Hervormde Kerk van Dirksland zet
ten zich in de komende tijd in voor het
HGJB-project van dit seizoen: 'Inten
sive Care'.
In het Afrikaanse land Malawi zijn veel kin
deren wees geworden als gevolg van de
ziekte aids. Sommigen hebben zelf ook aids.
Veel kinderen zitten in kindertehuizen of in
dagopvang. De kinderen van de vier jeugd
clubs in Dirksland zullen dinsdag 26 febru
ari a.s. een uur lang sponsor zwemmen. In
zwembad 'De Gooye' zullen ze in dat uur
zoveel mogelijk baantjes zwemmen. Elk
baantje levert geld op voor het project. Voor
deze actie zullen ze in de komende weken
langs de deuren gaan om zoveel mogelijk
sponsors bij elkaar te krijgen. De kinderen
zouden het fijn vinden als u deze actie met
een gulle gift ondersteunt!
In het gemeentehuis te Goedereede heeft
burgemeester C. Sinke afgelopen woens
dagmorgen de eerste gebruiksvergun
ningen in de gemeente afgegeven. Een
drietal Goereese ondernemers heeft -
uit eigener beweging - al het nodige
gedaan om hun bedrijven te laten vol
doen aan de strengste brandveiligheids
eisen die vandaag de dag gesteld wor
den. Doordrongen van de noodzaak van
een zo groot mogelijke preventieve
brandveiligheid in hun bedrijven, is het
drietal aan de slag gegaan om hun
gebouwen dusdanig aan te passen dat
bezoekers daar veilig kunnen verblij
ven, óók 'als er wat gebeurt'. Het betreft
Hotel-Café-Restaurant Akershoek te
Ouddorp, Manege 'De Goede Reede' te
Ouddorp en restaurant "t Wapen van
Stellendam' te Stellendam.
Denkslag
De gebeurtenissen in Enschede en in Volen-
dam hebben in Nederland ook op het gebied
van preventieve zorg voor brandveiligheid
een duidelijk spoor getrokken.
Al gedurende de laatste 10 jaar werden er
overheidsbesluiten genomen voor een stevi
ger en daadkrachtigere brandbestrijding en
werd de brandweer - met betere materialen
- meer en meer ingezet bij hulpverlening.
"De brandweer moest in brede zin de kern
gaan vormen, zowel in de brandbestrijding
De drie eerste gebmiksverguwünghouders omringd door burgemeester en brandpreventieteam.
als in het hulpverleningsapparaat in Neder
land", liet Sinke weten. "Wat dit betreft
onderscheidt Nederland zich door een hoog
opgeleide organisatie, met veel vrijwilligers
en een hoge mate van paraatheid; dat is
uniek te noemen!" Maar op preventief
gebied heeft de overheid volgens Sinke nog
lang de indruk gegeven dat ze vond dat de
gemeenten het zelf wel konden rooien; er
werden weinig gelden voor beschikbaar
gesteld. En daarin is met name de afgelopen
21 maanden een fundamentele denkslag
gekomen. "Na Enschede en Volendam is de
burger de overheid duidelijk gaan aanspre
ken op haar verantwoordelijkheid als het
gaat om bescherming en veiligheid. Uitein
delijk moest men tot de conclusie komen dat
Nederland het 'met elkaar, niet voor elkaar'
had. Vanaf dat moment zijn eigenlijk bij
iedereen er heel wat knoppen omgezet",
lichtte Sinke verder toe. Niet alleen zijn
strengere normen en vereiste vergunningen
voor uitgaans- en openbare gelegenheden
actuele onderwerpen geworden, maar ook
bedrijfseigenaren en instellingen zelf kwa
men in actie om zoveel mogelijk te helpen
voorkomen dat bij hen herhaling zou plaats
vinden van wat in Enschede en Volendam
gebeurde.
In de afgelopen tijd hebben het Brandweer
Samenwerkingsgebied Goeree-Overflakkee
en de gemeente Goedereede zich bezigge
houden met de controle op het gebied van de
brandveiügheid van verschillende openbare
gebouwen en horecabedrijven. Naast het
geven van tal van tips zijn in een aantal
gevallen door de goedwillende medewer
king van de eigenaren tal van verbeteringen
tot stand gebracht, waardoor aan verschil
lende gebouwen het predikaat 'brandveilig'
kon worden gegeven. Door burgemeester en
wethouders werd in die gevallen een zgn.
gebruiksvergunning afgegeven een bewijs
voor de bezoeker dat het hier gaat om een
gebouw waarop de strengste brandveilig
heidseisen zijn toegepast. In totaal heeft de
gemeente 220 ondernemers onder de loep
genomen in het afgelopen jaar. "Ontzettend
veel werk is er al verzet, maar we zijn nog
met klaar", vertelde Sinke. "Het gaat er in
ieder geval om dat mensen veilig in gelegen
heden kunnen verblijven. Een gelegenheid
zonder gebruiksvergunning is als een Maxi
ma zonder sluier op haar trouwdag!"
Onafhankelijk van en vooruitlopend op deze
maatregels hebben de drie bovengenoemde
Goereese ondernemers zich reeds ingespan
nen om in ieder geval in hun bedrijf de zaken
op orde te hebben, dit in combinatie met ver-
bouwings- of vernieuwingsslagen. Vandaar
dat aan deze drie al wat eerder de gebruiks
vergunning kon worden afgegeven, ter gele
genheid waaraan afgelopen woensdag een
feestelijk tintje werd gegeven.