Goedereede reikt eerste gebruiksvei^unningen in liaar gemeente uit PREDIKBEURTEN Christus en de kinderen Verkoping te Melissant Jeugddienst met Theo van Teijlingen Dirkslandse jeugd zwemt voor Malawi Voorlichting Reuma- patiëntenvereniging Goeree-Overflakkee e.o EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 rr^^ j Waardering voor gemeentebestuur en politie Over de herkomst van loverboys School en kerk Zondag 17 februari 2002 Alledaags 'Een gelegenheid zonder vergunning is als Maxima zonder sluier op haar trouwdag!' Maxima zonder sluier Het verschijnsel De term vindt u nog niet in het Woorden boek (Van Dale), althans niet in de druk die mij ter beschikking staat. Lover staat voor gebladerte of voor blad. Verder is lover aan duiding van iemand die het werkwoord loven in praktijk brengt. Dus hij die looft. Of het woord loverboys hiervandaan komt, dan wel samenhangt met het Engelse woord voor liefde (love), weet ik niet. De afleiding van het woord love lijkt me het waarschijn lijkste. In een uitvoerig artikel over het loverboy probleem in Harderwijk bericht onder ande re het Nederlands Dagblad. Loverboys, zo las ik daar, zijn jonge, vlotte mannen die meisjes inpalmen om haar ver volgens als ze geheel van hen afhankelijk zijn geworden, te dwingen tot prostitutie. Deze jongemannen leggen contacten vooral met meisjes van dertien tot vijftien jaar. Soms weten deze jongemannen iets af van de achtergrond van deze meisjes: een zwak gezinsleven met weinig aandacht van de ouders voor deze kinderen, wat daarvan ook de oorzaak mag zijn. Deze jongemannen bouwen contact op met deze meisjes. Ze worden meegenomen naar etentjes en krij gen dure cadeaus. Een royale auto zorgt voor vervoer naar uitgaansgelegenheden buiten de woonplaats. Zo worden deze meisjes ingepalmd en tege lijk losgewrikt van thuis. Ze worden afhan kelijk gemaakt van de jongeman die zich voor haar interesseert. Als dezen zien dat ze de meisjes in hun materiële en psychische macht hebben, wor den de rollen omgedraaid. De meisjes zijn zo afhankelijk geworden en van thuis geïso leerd, dat ze eigenlijk geen kant meer uit kunnen. Dan vraagt de loverboy een tegen prestatie. Die bestaat in zich prostitueren. De meisjes worden de prostitutie ingestuurd. Er is uiteraard op seksueel gebied al het een en ander door de loverboy met deze meisjes uitgehaald. Typerend voor onze samenleving Het is een onfris verhaal. Ik schrijf erover om op enkele aspecten van dit probleem te wijzen. Ik acht dit verschijnsel typerend voor onze hedendaagse samenleving. Daar op wil ik de aandacht vestigen. Loverboys Het bovenstaande speelt zich af in Harder wijk, een provinciestadje aan de noordrand van de Veluwe. Dus niet enkel in Amster dam, een wereldstad. Dit verschijnsel is daar al lang bekend. Nu verplaatsen de activitei ten van de loverboys zich ook naar de Velu- we. Uit krantenberichten is duidelijk dat ook Apeldoorn jachtgebied van de maffia is, zij het op ander terrein. Wat wil deze verplaatsing van het jachtter rein van loverboys zeggen (met excuus voor de term jachtterrein in dit verband). Allereerst dat de misdaad haar vleugels over een veel wijder gebied uitspreidt dan alleen de grote steden in de Randstad. Het opruk ken van de misdaad in grote delen van ons land is een van de conclusies uit dit verhaal. De tweede is, dat succes van deze loverboys vooral daar geboekt wordt, waar het gezins leven zwak is; waar jonge meisjes thuis niet opgevangen worden; waar ze niet voldoende aandacht, liefde en zorg krijgen. Het is een symptoom van het uiteenvallen van het gezinsleven, door nadruk op het individu alisme. Ieder moet maar voor zichzelf zor gen. Verantwoordelijkheid voor elkaar (bin nen gezin en familie) verdwijnt. En als derde noem ik het recht dat kinderen claimen om over eigen leven te beschikken. Leven dan opgevat in de meest brede zin van het woord: levensinrichting, levenspraktijk en levensstijl. Een ander moet zich daar niet mee bemoeien, zelfs ouders niet. Dit is een gestalte van de autonomie van de moderne mens, zelfs van het hedendaagse kind tussen dertien en vijftien en misschien nog wel jon ger. Het zal duidelijk zijn dat de beide laatstge noemde factoren elkaar versterken. De claim op autonomie is des te indringender naarma te kinderen aan zichzelf worden overgelaten. Dan worden ze wel gedwongen hun eigen weg te gaan; of 'voor zichzelf op te komen', zoals dat tegenwoordig wordt genoemd. De prijs die wordt gevraagd Dit hele verhaal is een symptoom van de verwording van onze moderne samenleving. Vrijheid en autonomie worden hoog in het vaandel geschreven en geheven. Dit vraagt een niet geringe prijs. Het zijn met name de zwakken die deze prijs betalen, terwijl ze zichzelf voorhouden dat ze er wel bij varen. Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat overtreding van Gods ordening mensen blind maakt voor de onheilvolle gevolgen. Mensen willen niet zien, laat staan erkennen dat deze handelswijze slachtoffers maakt. Gerechtigheid Het bijbelse woord gerechtigheid kent vele zijden. Een ervan is dat wie de gerechtigheid niet eert, slachtoffer van ongerechtigheid wordt. Ik herinner er nog aan dat 1500 meisjes die (landelijk) bij hulpverleningsinstanties hulp zoeken, in de prostitutie werken. Van nog eens 500 meisjes wordt dat vermoed. En dan te bedenken dat driekwart van deze meisjes gedwongen wordt in de prostitutie te wer ken. Dat is ook een aspect van Nederland. Een samenleving waarvan lange tijd heeft gegol den: alles mag en alles moet kunnen. Dus ook dit. Ik sluit af met mijn erkentelijkheid uit te spreken voor de aandacht die het gemeente bestuur voor dit probleem heeft. Zowel de burgemeester met de wethouders, alsook de politie zijn bezorgd over dit probleem. Zij pakken het aan, niet in het minst via de scho len. We mogen er dankbaar voor zijn dat de plaatselijke overheid deze zorg op zich neemt. Ik voeg eraan toe dat het bijzondere van de aanpak in Harderwijk (en in Zwolle) is, dat preventie en slachtofferhulp zijn geïnte greerd. Dus dat deze beide samenwerken. Men bedenke dat er in Zwolle zeker achttien loverboys actief zijn en dat veertig meisjes tot hun slachtoffers behoren. Wie in dit ver band nadere mededelingen doet over de her komst van loverboys, loopt gevaar van dis criminatie beschuldigd te worden. Toch noem ik de feiten zoals ik ze in de krant vond. Het gaat vooral om Antilliaanse, Marokkaanse en Surinaamse knapen. Wie hier van discriminatie wil spreken, bedenke dat deze knapen zichzelf binnen de Neder landse samenleving discrimineren. Ik voeg er nog een opmerking aan toe. Dat is de taak van de kerk, naar de gezinnen toe en naar de jeugd, met name naar jonge meisjes. Laat er op gepaste wijze en met gepaste mate onder jongeren, jongens en dan vooral onder meisjes, aandacht aan probleem geschonken worden. Men onderstrepe het woord gepast: niet overdreven, niet overmatig, maar ook niet het probleem verwaarlozend. School en kerk hebben hier een gemeen schappelijke taak. Soms denk ik, hoe lang duurt het voordat deze praktijken van de Veluwe naar de Eilanden overslaan? Een gewaarschuwd mens telt voor twee. W.H. Velema Op D.V. zaterdag 16 februari hopen de Me- hssantse vrouwenvereniging 'Tabitha' en creaclub 'Hadassa' samen een verkoopdag te houden. U kunt bij ons terecht voor mooie handwerken, cadeautjes, zelfgemaakte kaar ten. Beerenondergoed, creaspulolen, noot jes, kaas, enz. Mevr. Stuurman hoopt weer aanwezig te zijn met lappen stofr, creaspullen enz. De koffie staat klaar. De openingstijden zijn van 10,00 tot 15.00 uur. Een ieder is van har te welkom in verenigingsgebouw 'De Poort' aan de Voorstraat te Melissant. Op maandag 25 februari verzorgt de heer A. van der Veen, directeur Thuiszorg, een voor lichtingsavond. De avond bevat twee onder werpen nl,; de vernieuwing van de Algeme ne Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Holdingvorming op Goeree Overflakkee (samengaan van diverse zorginstellingen). Leden en belangstellenden zijn van harte welkom. Plaats: personeelsrestaurant van het ziekenhuis te Dirksland. Aanvang: 19.30 chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,25; contracttarieven op aanvraag sluitingsfermijR zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slultingstermijn overiydensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, tel. mobiel 06-51412500, e-mail: ajvdv@hetnet.nl REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187)60 14 40 e-mail: J.VilIerlus@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8,90. Per jaar €33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 Tweede Lijdenszondag OUDDORP- Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur kand. D. Zoet, Maartensdijk en 18.30 uur kand. M. Diepeveen, Stellen- dam. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. M. Diepeveen en 18.30 uur kand, D, Zoet - Gen Gem. 9,30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur (H.A.) en 18.30 uur (nabetr. H.A.) ds. J. Koster - Doops gezinde Gem. 9.30 uur (H.A.) en 18.30 uur ds, J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland en 18.30 uur ds. M. Aangeenbrug, Bar- neveld. Woensdag 20 februari: 19,30 uur ds. A, van Lingen, op uitnodiging van de mannenvereniging, STELLENDAM - Herv. Gem. 10,00 uur ds, E. M. Bakker, Bodegraven en 18.00 uur ds. W. L. Smelt. Donderdag 21 fe bruari: 19.00 uur dr. T. E. van Spanje, Ooltgensplaat - Ger. Kerk 10.00 uur ds, B, I, Koppenaal en 18,30 uur ds, R C. Koster, MELISSANT - Herv. Gem. 10,00 en 18,00 uur kand. K. J. Kapteijn, Nieuw Lekkeriand - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur (H.A.) en 17.00 uur ds. E. J. Veltman - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10,00 uur ds, A, Kastelein, Oudewater en 18,00 uur ds, J. C. den Toom, Sommelsdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18,00 uur ds. A. van Wijk, v.m. voorbe reiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10,00 uur ds, J. C. den Toom, bediening Heilige Doop en 18,00 uur ds. G, C, Kunz - Lukaskapel HDG 10,15 uur ds, A. van Lingen - Rem. Ger. Gem. 10,00 uur de heer A. Rot - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur (jeugddienst) T. van Teijlin- gen. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. R Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. F. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. J. Belder, Nieuw Lekkeriand - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student G. Pater. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. de Jager, Huizen en 18.00 uur ds. F. van Duijvenboden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student G. Pater. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. D, Bur ger, Waddinxveen - Ger. Gem. 10,00 en 18,00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur ds. J. H. Becker, Klundert. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. Ter Maaten, Wijngaarden en 18.00 uur kand. Den Doolaard, Kloetinge - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur dr. J. Vlaardingerbroek. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. F, Voets, bediening Heilig Avondmaal en 18,00 uur dr, T. E. van Spanje, dankzegging en nabetrachting Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9,30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. J, H, Becker, Klundert en 18,00 uur de heer J. van Lambalgen, LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur dr. T. E, van Spanje, bediening Heilig Avondmaal. Van alle gemeenten in Nedeiiand had het eilanddorp AI. vier jaar lang een gekleurd bestuurscollege. Het dagelijks dorpsbestuur tvas in handen van een driekleurig bond genootschap. Het inkleuren resulteerde des tijds in een oranje/rode tandem, aange vuld met blauwe onderdelen. Deze regen- boogjiets verspreidde het bekende diffuse licht dat kenmerkend is voor liet tticolorig palet. OJTiïer sprake is van purper, violet of gewoon lila laat ik in het midden. De koets van de kleunijke coalitie was de bekende uit Broek op Langeterp overge- luaaide surfplankkoers. Deze sluit naadloos aan hij het trendy watermanagement van de laatste jaren. Alhoewel daar meer lijn en koers in valt te ontdekken dan de plaatse lijke bestuurders doorgaans aan de dag legden. Al fietsend raakte de tandem af en toe het veelkleurige spocrr bijster. Het kleurrijke experiment venuierfnaam en in zékere zin faam met uitzonderlijke zaken. Een 'kunstzinnige'kopergroene fakkel, een supersonisch geel-zwari havenhoofd en een lichtblauwe wolkenkrabber in spe weiden niet met gejuich ontvangen. Liefhebbers van andere kleuren wensten een anders getinte cultuurbladzijde met o.a. serieuze aandacht voor de kleine cultuurrijke ker nen die zienderogen verkommeren, meer waardering voor het cultureel erfgoed en in geen geval een automuseum in (of all places) Battenoord. Aan het eind van de rit stellen we enkele gekleurde vragen. Heeft de 'blauwe' xuel- houder goed op de winkel gepast? Is hel de 'rode' wethouder gelukt zijn speerpunten te realiseren Heeft de 'oranjewethouder vol doende historisch besef aan de dag gelegd! Wordt het kleur bekennen of van kleur ver schieten De meest opmerkelijke wapenfeiten nemen zve puntsgewijs op in de eindbalans: var- kensboer, gedenknaald, havenhoofd, molenbiotoop van de oudste molen ter plaatse, knooppunt, Spuikwartier en fusie- traject welzijn (voor jong en oud?). Wat een optelsom. Je zou er een kleur van krij gen. Op zondag 17 februari a,s, hebben we weer de eerste jeugddienst van het jaar 2002. Het thema van deze dienst is 'Maskers af. Theo van Teijlingen is geen onbekende voor onze gemeente. Hij zal ook in deze dienst weer enkele liedjes zingen en zichzelf daarbij begeleiden op gitaar. Breng ook je vrienden en vriendinnen mee op 17 februari naar de Exoduskerk in Sommelsdijk. De dienst begint om 10,00 uur. Samen met Theo wordt het dan vast een fijne dienst! De jeugddienstcommissie Matthew Henry was een presbyteriaanse dominee in Engeland, in de zeventiende en achttiende eeuw. Hij leefde van 1662 tot 1714, Zijn naam is tot in onze tijd toe bekend. Dat heeft hij vooral te danken aan zijn 'Commentary on the Whole Bible', in onze taal bekend geworden als 'Letterlijke en Praktikale Verklaring van het Oude en het Nieuwe Testament'. Velen zullen de negen dikke delen wel kennen, misschien zelfs in hun bezit hebben. Nog onlangs is dit grote werk herdrukt. Toch is deze uitgaaf maar een samenvatting. Oorspronkelijk telde Henry's Bijbelverklaring wel zestig delen in tweeënveertig banden. Het is niet vanwege dit heel verdienstelijke en nog steeds leerzame werk dat ik vandaag uw aandacht voor Matthew Henry vraag. Het gaat me nu om een preek van ds. Hemy die in een afzonderlijk boekje is uitgegeven, in een vertaling van dr. G. de Ru. 'Christ's favour to little children displayed' zo luidt de oorspronkelijke titel. In onze taal eenvou dig: 'Christus en de kinderen'. Het betreft de tweede druk. De eerste verscheen in 1986. De tekst van de preek is Marcus 10:16 'En Hij omarmde hen en hun de handen opleg gende, zegende Hij hen'. Ds. Hemy sprak deze preek uit op 6 maart 1713dat was in de tijd dat hij in Hackney stond. Na 25 jaren lang de gemeente van Chester (bij Liver pool) gediend te hebben, eindigde Henry zijn ambtelijke dienst namelijk van 1712 tot 1714 in het bij Londen gelegen plaatsje Hackney. Het is bekend dat hij zich daar heeft ingespannen voor het onderwijs aan met name de kinderen van de armen. Het hjkt me dat dit boekje meer bevat dan de uitgesproken predikatie. Vierenzestig pagi na's is toch wel wat veel voor één kerk dienst, Henry zal, thuisgekomen, deze preek verder hebben uitgewerkt tot de verhande ling die we nu kennen. De preek begint met een uitvoerige inlei ding, waarin een aantal verklarende opmer kingen wordt gemaakt. Het gaat om de tekst waarin de evangelist Markus meedeelt dat er kinderen tot de Heere Jezus worden gebracht. De discipelen proberen ze tegen te houden. Maar Jezus daarentegen nodigt ze uit met de woorden: "Laat de kinderkens tot Mij komen en verhindert ze niet. Want der- zulken is het Koninkrijk Gods!" Henry trekt eerst enkele exegetische lijnen. Maar hij zou niet de praktisch-puriteinse prediker zijn die hij is, als hij al niet direct zoiets als een toe passing zou maken: "Daarom mogen wij uit de vriendelijke bejegening van de kinderen, die tot Hem gebracht werden, opmaken dat Hij ook vandaag nog bereid is onze kinde ren, die Hem (ten eigendom) geboden wor den, aan te nemen. Want het staat vast dat nooit iemand bedrogen is uitgekomen door hemelwaarts te gaan. Onze conclusie is, dat Jezus Christus ons reden geeft om te hopen, dat Hij onze kleine kinderen gunstig zal ont vangen, als wij hen op de juiste wijze bij Hem brengen om gezegend te worden." En daarmee is de toon van deze preek gezet. Nog voor de eigenlijke preek begint. Want pas nu komen de 'punten'. Het zijn er drie, vrij uitvoerig: I. Hoe wij nu onze kinderen tot Christus moeten brengen. II. Welk een ontvangst zij van Hem mogen verwachten. III. Hoe wij dit alles moeten toepassen. Ik ga uit deze preek nu verder niet meer citeren. Ik volsta met enkele typeringen. Ik noem deze preek pastoraal, wervend, gunnend, ver troostend en aansporend. In hetzelfde verband wil ik nog op een ander boekje wijzen. Gericht op de meer oudere jeugd. Onder de titel 'De jeugd van tegen woordig' schreef de heer D. van den Noort een paperback waarin hij iets weergeeft uit de enquête die hij hield onder reformatori sche jongeren van 15 tot 20 jaar. De schrij ver is leraar godsdienst aan de Pieter Zandt Scholengemeenschap te Kampen. In die enquête werd onderzoek gedaan naar de houding van de jongelui betreffende geloof en kerkgang. De uitslag is eigenlijk wel ver ontrustend. Ik wil dit boekje dan ook aanra den aan opvoeders en ambtsdragers. Het is zoiets als een kleine spiegel aangaande onze kerkgaande jonge mensen. Het boekje eindigt met een bewogen plei dooi aan de ouderen om onze jonge mensen serieus te nemen en zich hun lot en hun hou ding aan te trekken. Vooral: om ze te bren gen tot Hem die het zegt: "Laat de jongens en de meisjes tot Mij komen. En verhindert ze niet..." N.a.v.: Matthew Hemy, Christus en de kin deren. Uitgeverij De Groot Goudri- aan. Kampen. Gebonden. 64 pag. Prijs €7,94. D. van den Noort, De jeugd van tegenwoordig. Wie de jeugd heeft... Uitgeverij De Banier, Utrecht. Paperback. 86 pag. Prijs €7,67. J.M.J. Kieviet De vier jeugdclubs van de Nederlands Hervormde Kerk van Dirksland zet ten zich in de komende tijd in voor het HGJB-project van dit seizoen: 'Inten sive Care'. In het Afrikaanse land Malawi zijn veel kin deren wees geworden als gevolg van de ziekte aids. Sommigen hebben zelf ook aids. Veel kinderen zitten in kindertehuizen of in dagopvang. De kinderen van de vier jeugd clubs in Dirksland zullen dinsdag 26 febru ari a.s. een uur lang sponsor zwemmen. In zwembad 'De Gooye' zullen ze in dat uur zoveel mogelijk baantjes zwemmen. Elk baantje levert geld op voor het project. Voor deze actie zullen ze in de komende weken langs de deuren gaan om zoveel mogelijk sponsors bij elkaar te krijgen. De kinderen zouden het fijn vinden als u deze actie met een gulle gift ondersteunt! In het gemeentehuis te Goedereede heeft burgemeester C. Sinke afgelopen woens dagmorgen de eerste gebruiksvergun ningen in de gemeente afgegeven. Een drietal Goereese ondernemers heeft - uit eigener beweging - al het nodige gedaan om hun bedrijven te laten vol doen aan de strengste brandveiligheids eisen die vandaag de dag gesteld wor den. Doordrongen van de noodzaak van een zo groot mogelijke preventieve brandveiligheid in hun bedrijven, is het drietal aan de slag gegaan om hun gebouwen dusdanig aan te passen dat bezoekers daar veilig kunnen verblij ven, óók 'als er wat gebeurt'. Het betreft Hotel-Café-Restaurant Akershoek te Ouddorp, Manege 'De Goede Reede' te Ouddorp en restaurant "t Wapen van Stellendam' te Stellendam. Denkslag De gebeurtenissen in Enschede en in Volen- dam hebben in Nederland ook op het gebied van preventieve zorg voor brandveiligheid een duidelijk spoor getrokken. Al gedurende de laatste 10 jaar werden er overheidsbesluiten genomen voor een stevi ger en daadkrachtigere brandbestrijding en werd de brandweer - met betere materialen - meer en meer ingezet bij hulpverlening. "De brandweer moest in brede zin de kern gaan vormen, zowel in de brandbestrijding De drie eerste gebmiksverguwünghouders omringd door burgemeester en brandpreventieteam. als in het hulpverleningsapparaat in Neder land", liet Sinke weten. "Wat dit betreft onderscheidt Nederland zich door een hoog opgeleide organisatie, met veel vrijwilligers en een hoge mate van paraatheid; dat is uniek te noemen!" Maar op preventief gebied heeft de overheid volgens Sinke nog lang de indruk gegeven dat ze vond dat de gemeenten het zelf wel konden rooien; er werden weinig gelden voor beschikbaar gesteld. En daarin is met name de afgelopen 21 maanden een fundamentele denkslag gekomen. "Na Enschede en Volendam is de burger de overheid duidelijk gaan aanspre ken op haar verantwoordelijkheid als het gaat om bescherming en veiligheid. Uitein delijk moest men tot de conclusie komen dat Nederland het 'met elkaar, niet voor elkaar' had. Vanaf dat moment zijn eigenlijk bij iedereen er heel wat knoppen omgezet", lichtte Sinke verder toe. Niet alleen zijn strengere normen en vereiste vergunningen voor uitgaans- en openbare gelegenheden actuele onderwerpen geworden, maar ook bedrijfseigenaren en instellingen zelf kwa men in actie om zoveel mogelijk te helpen voorkomen dat bij hen herhaling zou plaats vinden van wat in Enschede en Volendam gebeurde. In de afgelopen tijd hebben het Brandweer Samenwerkingsgebied Goeree-Overflakkee en de gemeente Goedereede zich bezigge houden met de controle op het gebied van de brandveiügheid van verschillende openbare gebouwen en horecabedrijven. Naast het geven van tal van tips zijn in een aantal gevallen door de goedwillende medewer king van de eigenaren tal van verbeteringen tot stand gebracht, waardoor aan verschil lende gebouwen het predikaat 'brandveilig' kon worden gegeven. Door burgemeester en wethouders werd in die gevallen een zgn. gebruiksvergunning afgegeven een bewijs voor de bezoeker dat het hier gaat om een gebouw waarop de strengste brandveilig heidseisen zijn toegepast. In totaal heeft de gemeente 220 ondernemers onder de loep genomen in het afgelopen jaar. "Ontzettend veel werk is er al verzet, maar we zijn nog met klaar", vertelde Sinke. "Het gaat er in ieder geval om dat mensen veilig in gelegen heden kunnen verblijven. Een gelegenheid zonder gebruiksvergunning is als een Maxi ma zonder sluier op haar trouwdag!" Onafhankelijk van en vooruitlopend op deze maatregels hebben de drie bovengenoemde Goereese ondernemers zich reeds ingespan nen om in ieder geval in hun bedrijf de zaken op orde te hebben, dit in combinatie met ver- bouwings- of vernieuwingsslagen. Vandaar dat aan deze drie al wat eerder de gebruiks vergunning kon worden afgegeven, ter gele genheid waaraan afgelopen woensdag een feestelijk tintje werd gegeven.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 2