Het vei^aat Annet van Loon uitstekend in Mali! Tante Riek' Zoon viert unielc jubileum! ZRO-resultaten zwemclub De Schotejil Jan Kruis in 'Wissel' Avond over MAF Zendingsvliegers Uitvoering Muziekschool 'Goeree-Overflaldtee' WD NOG 22 DAGEN ELKE DAG VAN DE PARTIJ. ElilUrff3B1-tllEUlj/S Wie helpt de school mee bouwen!? i PAGINA 5 Zaterdag 9 februari j,l. heeft z.c. De Schotejil de derde wedstrijd in de ZRO-B competitie gezwommen in het Rivièrabad te Spijkenisse. Gelukkig kon weer met de meest optimale selec tie worden aangetreden in een veld met 6 wedstrijdploegen. De Schotejil- lers wisten in totaal 24 persoonlijke records te verbeteren, waaronder 3 clubrecords. Blo1<fluit en piano Graag willen wij u attent maken op en uitnodigen voor een uitvoering van de Muziekschool 'Goeree-Over- flakkee' op vrijdag 22 februari a.s. De aanvang is 19.30 uur en de lokatie is de grote zaal van het Diekhuus, Beneden Zandpad 7 te Middelharnis. Deze keer zijn de blokfluit en de piano aan de beurt en alles bij elkaar zullen er ruim dertig leerlingen musiceren. De toegang is gratis en iedereen is hartelijk welkom! Terug naar huis Christenen voor Israël Antisemitisme Het zionisme DÏNSDAG 12 FEBRUARI 2002 Ook werden nog eens 21 ereplaatsen bij elkaar gezwommen. Bij aanvang van de wedstrijd stond de Schotejil op de 2e plaats in de tussenstand van de competitie. Na afloop van de derde wedstrijd bleek echter dat men bijna 3 minuten was ingelopen op de klassementsleider en dat de leiding in de competitie door de Schotejil was overgeno men. In de damescategorie kwam de Schotejil erg sterk naar voren. Op de 200m vrij was er een dubbel succes met Marjon van Kempen, die Ie werd in een clubrecord van 2.24.57, en met Jenny Jongejan, die als 2e aantikte in 2.27.96. In de afsluitende dames estafette 4x lOOm vrij eindigde de Schotejil met Marjon van Kempen, Iris Oostdijk, Jenny Jongejan en Danielle Hagoort wederom op de eerste plaats in 4.32.90. In de jaargang 1986 en later eindigden Rhiana van Kempen en Iris Oostdijk resp. op de 2e (2.46.44) en 3e (2.52.27) plaats op de 2(X)m rugslag. Bij de jongens zwom Piet-Jan van Zoest met 2.32.20 op deze 2(X)m rugslag naar een 2e plaats. Op de lOOm wisselslag zwom zowel Rhiana van Kempen (1.15.06) als Ted de Jager (1.18.44) naar een Ie plaats. Rhiana van Kempen zwom op de lOOm vlinderslag in 1.21.53 nog naar een 2e plaats. Willemijn Veltman werd 3e op de lOOm schoolslag in 1.28.32. Op de sprintnummers (50m vrij) zwommen Piet-Jan van Zoest en Leander Jongejan met resp. tijden van 27.59 3n 28.23 naar de 2e en 3e plaats. Iris Oostdijk werd 2e bij de meisjes op deze 50m vrij in 31.38. Jan, lans en de kinderen. Er zullen weinig mensen in Nederland zijn die deze strip uit een bekend damesblad, niet kennen. De strip wordt getekend door Jan Kruis. Hij is daar door beroemd geworden. Deze bekende Nederiander zal a.s. vrijdag om ongeveer 17.35 uur op Radio Flakkee een telefonisch interview geven in 'Wissel', het actuahtei- tenprogramma van Radio Flakkee. Jan Kruis zal niet over zijn stripverhalen vertellen, maar over de Leprastichting. Op D.V. zaterdag 23 februari is het weer zover. Dan komt er iemand spreken over de MAF. Dit is een christeUjke organisatie die in 30 landen hulp verleend. Deze organisatie wordt op verschillende manieren gesteund. Haar hulp betekent veel voor slachtoffers en hulpverleners. Wil je wat meer weten over dit onderwerp, kom dan op 23 februari naar Ouddorp naar Eben-Haëzer. De zaal is open om 19.15 uur en de avond begint om 19.45 uur. We zien jullie die avond ook alle jeugd vanaf 15 jaar is van harte welkom. JCC Ouddorp Ook in de jongste leeftijdsgroepen werd goed gepresteerd. Esmee Koedoot (10) zwom op haar allereerste officiële lOOm vlinderslag meteen naar een 3e plaats en een clubrecord in 1.31.47. Op de 50m schoolslag zwom zij opnieuw naar een clubrecord in 43.72 en werd hiermee Ie. Anne Volwerk zwom hier met 46.81 naar de 3e plaats. Bij de jongens was er eveneens succes op de \OÖm vlinderslag, en wel voor Sebastiaan Rosendaal, die in een tijd van 1.28.74 naar de Ie plaats zwom. Op de 50m schoolslag werd Johan van Nim- wegen 3e in 44.71. Ook m de estafette 4x50m wisselslag voor jaargang 1988 en later eindigde de Schotejil met Martijn van Hoorn, Bob de Jager, Ted de Jager en Niels Albrechts in 2.28.99 op een Ie plaats. De blokfluitdocente EUy Bakker vult op deze avond haar aandeel met de eerste- t/m de vijfdejaars leerlingen. Deze kinderen zijn bezig voor het A- of B-examen en krij gen les in kleine groepen, als duo/trio of alleen. Zo divers als de lesvormen zijn, zo divers zijn ook de optredens van deze uit voering. Veel leuke muziek is er te beluiste ren, die dus gespeeld wordt door bijvoor beeld allerlei beginnergroepjes, maar ook door solisten met pianobegeleiding en door een vierstemmig gelegenheidsensemble. Naast dit alles is er zeker ook nog de veel kleurigheid die bereikt wordt door het gebruik van de verschillende blokfluiten, van sopranino tot bas. De pianodocent Piet Westhoeve laat deze avond eveneens zijn instrument bespelen door beginnende leerlingen die musiceren rondom het A-niveau. De meeste muziek komt dan uiteraard uit de lesmethodes. Een aardig detail is dat twee zusjes quatre-mains spelen en dat twee andere zusjes de combi natie blokfluit en piano laten horen. Verder is het vermeldenswaardig dat enkele pianis ten zich voorbereiden op het altijd weer leu ke en stimulerende jeugdconcours in Meüs- sant. De spelers, docenten en organisatie van de Muziekschool rekenen weer op uw warme De wedergeboorte van de Joodse staat (1) God bracht het Joodse volk, ondanks de Joden en in weerwil van heel veel christe nen, in het land waar Hij het hebben wil de: in Palestina. Dat ging niet buiten de geschiedenis om; het ging langs een weg die w^ allerminst verwacht zouden heb ben. De 19e eeuw was de eeuw van het nationaUsme. Dat is het streven van een natie om over haar eigen lot te beschikken en te leven binnen een eigen staat met een eigen regering en eigen wetten. Dat was het gevolg van de Napoleontische oorlo gen, waarbij veel staten waren samenge voegd, andere in stukken geknipt. Op het vredescongres in Wenen (1815) werden de grenzen van Europa opnieuw vastgesteld. Daarbij voeren de overwinnaars wél. Er is echter één volk dat, met betrekking tot het nationalisme, nauwelijks van zich had laten horen. Dat was het overal verspreid wonende volk der Joden. Toch was het ver langen om naar het land der vaderen terug te keren bij velen van hen al eeuwen oud. Vanaf de verwoesting van de tempel en de verdrijving uit het land der vaderen, hadden zij tot in de verste hoeken van de wereld gebeden om terugkeer. Ze hadden hun heimwee uitgezongen met de woorden van Psalm 137: "Indien ik u vergeet, o Jeruza lem! zo vergete mijn rechterhand zichzelve. Mijn tong kleve aan mijn gehemelte, zo ik aan u niet gedenke, zo ik Jeruzalem niet verheffe boven het hoogste mijner blijd schap!" Na de verdrijving uit hun vaderland leefden de Joden in ballingschap. Maar hun eigenlij ke bestemming was en bleef 'het land dat God hun gegeven had'. Ook al hadden ze zich bij het verües van Sion neergelegd - omdat ze dit beschouwden als de zo vaak door de profeten voorzegde straf op de zon de en hun ontrouw aan het Verbond met de Heere - toch koesterden ze de hoop dat de dag zou aanbreken waarop de eenmaal beloofde Messias zou komen om hen 'naar huis' terug te brengen. Dat hadden de profe ten immers al eeuwen voor onze jaartelling met zoveel overtuigingskracht voorzegd. Daarom wensten de Joden elkaar dan ook sinds onheuglijke tijden met Nieuwjaar een 'tot volgend jaar in Jeruzalem' toe. Opvallend is dat de allereerste pogingen om de Joden naar het land der vaderen te doen terugkeren niet afkomstig waren van de Joden zelf, maar van christenen die de Joden welgezind waren. Het Engelse parlementsUd Sir Henry Finch (1621) en later de invloed rijke Deense koopman Holger Paulli (±1700) spoorden gelovige vorsten aan hier aan mee te werken. Zelfs Napoleon riep de Joden op naar Palestina terug te keren toen hij zijn expeditie naar Egypte ondernam (1799). Ook de Joden zelf gingen zich meer en meer voor het plan inte resseren. De schatrijke Sir Moses Mon- tefiore (1784- 1885) reisde regelmatig Montefiore naarde Levant (alle ten oosten van Ita lië liggende landen aan de Middellandse Zee) om de vorsten daar voor deze zaak te win- Familiewapen Montefiore Eén van de belangrijkste oorzaken van het ontstaan van het moderne zionisme was het antisemitisme. In de 19e eeuw woonden veel Joden in Rusland, in Roemenië en in het kei zerrijk Oostenrijk-Hongarije.In Duitsland waren veel Joden beïnvloed door de Aufkla- rung (Verlichting) en daardoor van de ortho doxie vervreemd. Anderen voelden zich in het land waar ze verbleven zó thuis, dat zij probeerden door assimilatie (aanpassing aan de cultuur van het land) te emanciperen en zich zo te bevrijden uit hun positie van twee derangs burgers. Velen gingen daarbij zo ver, dat ze zich zelfs heten dopen. Omdat de bevolking in de Oost-Europese gebieden erg vijandig tegenover Joden stond, was daar van assimilatie geen sprake. Verreweg de meeste van hen bleven tot aan hun massale uitroeiing trouw aan hun traditionele en sterk Messiaans getinte geloofsbeleving. In 1881 begonnen in Rusland en Roemenië de pogroms (vervolgingen), die door de overheid zo niet aangemoedigd dan toch werden getolereerd, en die met onder brekingen voortduurden tot in 1923. Ten gevolge hiervan weken gedurende een halve eeuw zo'n 5.000.000 Oost-Europese Joden naar Engeland en vooral Amerika uit. De assimilatie bleek ook in Duitsland niet het beoogde effect te hebben. Tijdens de economische crisis na de Frans-Duitse oor log van 1870 stak het antisemitisme er de kop op. Het begon in Frankrijk, waar auteurs de Joden ronduit 'de grote bedervers van het blanke ras' noemden vanwege hun ver strooiing over de aarde. Deze obscure theo rieën waaiden naar Duitsland over. Daar, en in Oostenrijk-Hongarije, ontstonden zelfs politieke partijen die 'het verwijderen van de Joden uit het staatkundige, economische, artistieke en wetenschappelijke leven' tot belangrijkste programmapunt verhieven. Ze gebruikten daarbij zelfs dreigende en laster lijke taal. En zo ontstond het zionisme, het streven naar een eigen Joodse staat. De Joden, die door dezelfde lotgevallen in heel Europa met elkaar verbonden waren, verstonden de zelfde taal (Jiddisch), hadden dezelfde gods dienst en andere uitingen van cultuur en de zelfde geschiedenis. Ze hadden dus alle ken merken van een voUc. AUeen misten ze een eigen woongebied. De christenen echter zagen het Jodendom alleen als een gods dienst, niet als een volk. Ook de Joden zelf waren zich er nauwehjks van bewust dat ze een volk vormden. Het antisemitisme heeft hen dat echter duideUjk gemaakt en aan den lijve doen ondervinden. Men haatte de Joden: - omdat men een afkeer had van hun 'apartheid'; - omdat men afgunstig was op hun maat- schappeUjke welstand en - omdat ze weigerden Jezus als de Messias te erkennen. Op grond van deze factoren verklaarde men de lichamelijke en geestelijke inferioriteit van 'het Joodse ras'. Zoals het nationalisme van volken een reactie was op de onderdruk king door vreemde overheersers, zo was het zionisme het Joodse antwoord op de vijand schap die ze ondervonden in de landen waar in ze noodgedwongen woonden, omdat ze geen eigen staat hadden. Rond 1870 waren de pogroms de oorzaak van het feit dat de Joodse arts Leon Pinsker (1821-1891) in één keer genezen was van zijn geloof in de idealen van de verlichting. In zijn boek 'Zelfbe vrij ding' waarschuwde hij zijn geloofsgenoten niet te vertrouwen op assimilatie of emancipatie, maar riep hij hen op met niets minder genoegen te nemen dan met een eigen territorium. Hij schreef: "Veel Joden stellen alles in het werk om hun Joodse oorsprong en karakter te ver bergen en volbloed Duitser of perfect Fransman te worden. Assimilatie is echter onmogelijk, omdat de Joden te veel ver schillen van de gastvolken waaronder ze leven. Daardoor zullen zij in deze landen nooit als volwaardige staatsburgers maar altijd en overal als vreemdelingen en para sieten behandeld worden. Daardoor is ook het streven naar volledige emancipatie tot mislukken gedoemd en zullen de Joden overal gediscrimineerd blijven en bij ieder opstootje en bij de minste onrust de eerste slachtoffers zijn. Overal aanwezig, maar nergens thuis. Maar de Joden vormen ook een volk en zoals ieder ander volk hebben ze het recht een eigen staat te stichten. Het probleem is echter, dat de Joden een gevoel van eigenwaarde missen. De Joden moeten zich ervan bewust worden een volk te vor men en ze moeten zich collectief gaan inspannen, een eigen grondgebied te ver werven - dat hoeft niet noodzakelijk Pales tina te zijn -dat groot genoeg is om de Joden, die nu massaal hun Oosteuropese woongebieden ontvluchten, een veilig bestaan te bieden". In 1893 pubhceerde Nathan Bimbaum (1863-1937) in Wenen een artikel, waarin hij beweerde dat het ongeluk van het Joodse volk het gevolg was van het feit, dat het geen eigen vaderland had. "Een volk zonder land is vogelvrij", zei hij. Hij was de eerste, die de term zionisme (wat is afgeleid van Sion) gebruikte. Palestina was volgens hem het enige gebied dat in aanmerking kwam voor de vestiging van de Joodse staat. "Land! Daarin ligt het geheim van de oplossing van het Joodse vraagstuk. Waar moet men echter het land zoeken, dat een volk wil opnemen dat al tweeduizend jaar op zwerftocht is? Het hoeft niet meer gezocht te worden. Iedereen kent het en er is geen tweede dat in aanmerking zou kunnen komen. Daarom hebben we gekozen voor... Palestina. Palestina is immers zó nauw met de traditie van het Joodse volk verweven, dat de Joods-nationale beweging het voor deel heeft het hele Jodendom achter zich te krijgen als zij de naam Sion in het vaandel schrijft". Veel Joden zochten hun vaderland echter liever in Amerika of Afrika. Baron Maurice de Hirsch (1831-1896) bekostigde van tien duizenden Joodse landverhuizers de over tocht naar New York, Toronto of Buenos Aires. Bimbaum en zijn zionisten voerden evenwel een pleidooi voor een massale emi gratie naar Palestina. (wordt vervolgd) belangstelling. Tenslotte willen wij u nu al wijzen op de volgende uitvoering die ver zorgd wordt door de gevorderde blokfluit- leerlingen op zaterdag 16 maart in de Exo- duskerk in Sommelsdijk. Annet van Loon, temidden van gastvrije Malinezen, bij graanmolen 'Bloemendaal'. Die naam verraad onmiskenbaar de band met Dirksland. Ook andere graanmolens zijn er genoemd naar Dirkslandse straatnamen. Een poosje geleden is het al weer dat Annet van Loon vanaf Goe- ree-Overflakkee naar MaU is vertrokken om een poosje bij de familie Johan Wachters te verbUjven en om daar een steentje bij te dragen aan het ontwikkelingswerk. In enkele brieven geeft ze haar indrukken weer en vertelt ze haar wederwaardigheden. Hoe het ook zij, in ieder geval voelt Aimet zich thuis bij de familie Wachters. Het appartementje dat ze tot haar beschikking heeft, met een eigen wc en douche - speciaal voor haar betegeld(!), bevalt haar prima en ze slaapt er goed. De koeien en de ezel scharrelen er los rond: geluiden die haar aan thuis doen denken. Veel verkennende bezoekjes heeft ze inmiddels afgelegd, om meer van het land te zien met haar cultuur, haar bewoners en hun gebrui ken. Dat doet ze dikwijls met Johan of Johan's vrouw Ramata. Zo probeert ze steeds meer contact te krijgen met de bewoners daar en dat lijkt aardig succesvol: ze heeft inmiddels al een Bambaranaam gekregen, 'Aichata Diarra' (klinkt als 'Ajsjatta Djarra'). Ze heeft de molens bezocht, die mede door de inspanningen van de Dirkslandse buurtvereniging 'West' en stichting Thunderbird gerealiseerd wer den. Ze heeft door Bambara 'gezworven', ze is er naar de markt en naar Ramata's school geweest, enz. En telkens valt het haar op dat ze zo gastvrij wordt ontvangen. Onaangekondigd ergens aankomen is geen probleem: overal worden stoelen vandaan gehaald en komen er mensen aangelopen. Of als een molen net buiten bedrijf gesteld en afgesloten is, dan zetten ze die gewoon weer voor haar open. Sinds kort werkt Annet in een dagcentrum waar verstandelijk gehan dicapte meisjes in de leeftijd van 15 tot 25 jaar naar toe komen. In deze instelhng worden activiteiten gedaan waardoor de meisjes kun nen functioneren in de maatschappij. Zo leren ze er naaien, koken en naar de markt gaan (met geld omgaan). Verder wil Annet kijken of ze een helpende hand kan bieden op het kantoor van de Stichting Nederlandse Vrijwilligers. Ook Ramata werkt aan een project voor tien vrouwen die een eigen winkel willen gaan beginnen, een naaiatelier. Ze verven er hun eigen stoffen en maken er mooie kleding van. Ramata maakt zeep om de kleding mee te wassen. Handen vol werk heeft ze eraan. En dan komt binnenkort de bouw van de nieuwe school eraan! Maar liefst 80% van de Malinezen kan niet lezen of schrijven. Als de bouwput gegraven is en er uitgezet is, hopen ze ook met het maken( van de stenen begonnen te zijn. Voor het reaUseren van de school zijn in Dirksland al diverse acties gevoerd. Hiervoor zijn tot nu toe al diverse bedragen binnengeko men. Van drie Dirkslandse bedrijven mocht f 3450 worden ontvan gen, het Kerstbal in de Victoriahal leverde f 710 op, via diverse vrij willige bijdragen werd f 1840 bijeen gebracht, acties tijdens de dis co-avonden in de Victoriahal brachten zo'n f 8000 bijeen en een bijzondere vermelding verdient wel de bijdrage ad f5000 door de fa. Visbeen te Nieuwe Tonge. In totaal dus zo'n f 18.300 ofwel 8304 euro. Voor de bouw van de school is 15.428 euro benodigd, zodat er nog 7124 euro ontbreekt. Graag doen de Dirkslandse buurtvereniging en discotheek, die onlangs zijn gefuseerd tot één stichting, een beroep op onze eigen welvarende bevolking om het arme MaU aan een school te hel pen. Daartoe kunt u welwillend een bijdrage storten op Rabo- bankrekeningnummer 314109773 t.n.v. Johan Wachters. Wie helpt mee!? Mevrouw H. Zoon-Knops beleeft opnieuw een jubileum bij gemengd koor Excelsior in Dirksland. De negenentachtig jarige dame heeft er al verscheidene achter de rug. Vijftig jaar lid zijn van een koor, dat was al een behoorlijke tijd. Daarna waren zestig jaar, vijfenzestig jaar en zelfs zeventig jaar Md reden tot feest vieren met dit trouwe lid. Jongstleden 8 februari was de dag waarnaar de jubilaris met spanning heeft uitgezien. Want dat was de dag waarop ze de mijlpaal van een vijfenzeventig jarig lidmaatschap bereikte. Vijfenzeventig jaar Ud zijn van een koor, dat is werkeUjk uniek. De bewijzen van die jubilea hangen keu rig gerangschikt in de woonkamer. Mevrouw Zoon en zingen; dat hoort gewoon bij elkaar. Zoals ook de ketting met de gouden muzieksleutel bij haar hoort. Als veertien jarige deern zong Riek Zoon haar eerste liedjes bij het jeugdkoor, dat destijds werd opgericht door onder andere meester Brooshoofd. Toen ze achttien was, werd haar toestemming gegeven om naar het grote koor te gaan, maar ach, als ze nog een jaartje bij de kinderen wilde blijven om daar wat ondersteuning te geven. Riek vond het allemaal best. De doorgaans goedgemutste dame zingt nog wekeüjks haar sopraanpartij tussen de steeds wisselende populatie van het gemengde koor. En dat dit nog steeds kan, en dat ze al zoveel jubilea heeft mogen vieren, daar is ze erg dankbaar voor. Dankbaar, blij en ook best een beetje trots. Trots is ze ook op de kaarten die ze alweer heeft ontvangen ter gelegenheid van dit jubileum. Over de inhoud van de kaarten met goede wensen doet ze totaal niet geheim zinnig. "Lees maar hoor", zegt ze. "Het is toch zo leuk. De mensen weten het al. En nu heeft het nog niet eens in de krant gestaan." Vijfenzeventig jaar lid van een koor. Een unieke gebeurtenis; voor het koorbestuur reden om een heuse feestcommissie in het leven te roepen. En die commissie heeft niet stil gezeten. Vrijdagavond half acht begon een prachtige feestavond voor de jubilaris, die tussen haar medekoorleden zat te genieten van alles wat voor haar werd gedaan. 'Laat alles maar over je heen komen, geniet er maar van', was een van de wensen op een fehcitatiekaart. Nou, dat deed ze. Het wel komstlied, de koffie, de toespraken van de heer Van Rooyen van de KBZON, van voorzitter Lieneke Dolieslager en van burgemeester Boonstra, die haar namens het gemeentebestuur bovendien een prachtige herinnering aan dit jubileum kwam opspelden. Ze vond het allemaal geweldig. Wehswaar geen koninklijke onderscheiding, want voor een gelegenheid als deze is die niet in de verordeningen opgenomen, maar toch een prachtige zilveren speld, omdat het jubi leum van 'Tante Riek' toch wel heel bijzonder was. Zo bijzonder, dat de burgemeester het als één van de hoogtepunten in zijn persoonlijke carrière aanduidde. Hij noemde Tante Riek een bron van energie voor anderen, en was trots te kunnen melden dat de jubilaris niet zomaar een jubileum vierde, maar dat noch op plaatselijk, noch op eilandeUjk, noch op provinciaal niveau iemand was gevonden die zó lang actief lid van een zangvereniging was. "Een hchtend voorbeeld Burgemeester Boonstra speldt mevrouw Zoon de zilveren onderscheiding op. voor velen". En zij maar knikken en lachen. De avond, die feitelijk een poteravond was, werd verder opgeluisterd door de leden van de zangvereniging, die door een schitterend opgezette sketch en een heus zeemanskoor de jubilaris nog eens extra in het zonnetje zetten. Ook was er aan het eind van de avond gelegenheid om een dansje te maken, en reken maar dat ze heeft meegedaan, deze krasse dame. Want van gezelligheid houdt ze wel. Haar slogan klinkt dan ook ongeveer als volgt: "Een slechte zin? Die heb ik nooit. Ik zou niet weten hoe dat moest!"

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5