Overdenking Gebedsavond voor Koningshuis uit de Heilige Schrift ]PW. VANDEN BERG ÖJKVENSTER na mr ZIEL Inzamelen goederen t.b.v. Oost-Europa 'Hulpouders' gezocht Op weg naar Jeruzalem Juweliers - opticiens Kwaliteit en service onder een dak Solistenconcours 'Sempre Crescendo' VERVOLGVERHAAL Blik op kerk en samenleving Lj Het huwelijk De trouwdienst Dankbaarheid HOE KOMT OC ZEE ZOUT? UEaBLEKENOE GOUOVISSEH Op D.V. zaterdag 9 februari a.s. wordt er weer een inzameling ge houden voor de Oost-Europa Werkgroep 'Middelharnis'. Smi POETiEN Watersnood, tenzij... Watersnoodbijbel ir PAGINA 5 mmmmmiiSBi^ VRïJDAG 8 FEBRUARI 2002 Niemand zal het me kwalijk nemen, denk ik, j als we nog wat voortborduren op het huwe- '■jUjk van afgelopen zaterdag. De media gaven ijl alle hun aflceuring te kennen over de Oranje- 5! gekte, maar ze deden er ook allemaal aan mee. Misschien zijn ze dat ook wel verplicht aan hun lezerspubüek, want een prinselijk huweUjk maak je niet zó vaak mee, en bhjk- baar wil ieder er dan uit halen wat er uit te halen valt. >jHoe dan ook, Nederland heeft zaterdag mas- ;jsaal gekeken. Het handjevol republikeinen liet er geen onduidelijkheid over bestaan dat het andere dingen belangrijker vond dan een i Oranje-huwelijk. Maar ^gezien van een paar kleine incidenten was de invloed van de anti- monarchisten te verwaarlozen. Eii zij die anders nooit voor de buis zitten, l nüsschien niet eens een t.v.-toestel hebben, gingen nu bij buren of vrienden op visite, om i alles met eigen ogen te kunnen zien. 4: H: i^ kan niet anders zeggen dan dat de hele .plechtigheid een stijlvol gebeuren was. Dat geldt ook van de dienst in de Nieuwe kerk van Amsterdam, die van tevoren de gemoe- j'4eren al danig in beweging had gebracht. De ^.verzekering was gedaan dat het geen oecu- .menische dienst zou worden, zoals destijds ,bij Maurits en Marilène. Maar toch was men er niet helemaal gerust op. Immers, pater Braun uit Argentinië zou een bijdrage leve ren, en zou er dan na de reformatorische maaltijd toch nog een rooms toetje worden opgediend? Natuurüjk, het Ave Maria had voor ons als protestanten niet gehoeven. En we zouden zeker vanuit onze traditie een andere invul ling aan de dienst hebben gegeven. Maar waimeer onze verwachtingen niet te hoog gespannen waren, dan is het weUicht achter af nogal meegevallen. Het was niet een huwehjksdienst, laat ik maar zeggen, op z'n Jan-boerefluitjes, maar een waardig en stijl vol geheel. De keuze van een tekst uit het boek Ruth was voor mij een vondst! En gezien de theologi sche 'ligging' van ds. Carel ter Linden vond ik de uitleg alleszins acceptabel. Jammer dat hij daarbij nogal wat liet hggen. Want er is natuurlijk méér over te zeggen dan dat iemand de vertrouwde omgeving verlaat en kiest voor een onbekend land en volk. De keuze van Ruth voor de God van Israël en Zijn volk bleef onderbeUcht. En vanuit de naam van Obed - dienaar - had de Ujn door getrokken kunnen worden naar Christus, Die gekomen is niet om gediend te worden, maar om te dienen. Dat zijn elementen die we er dan maar bij moeten denken. Maar wat er gezegd werd, kon althans in grote lijnen onze instemming hebben. Alles samengevat, we mogen dankbaar zijn dat we nog een Koninkrijk zijn, en geen repu- büek. Dankbaar ook dat ons Oranjehuis een band heeft met de kerk die zo nauw verbon den is met de wordingsgeschiedenis van onze natie. We kunnen alleen maar hopen en bid den dat daar ook iets van bhjkt in de regering van onze Koningin, en straks hopeüjk in de regering van hem, die Koning Willem IV zal heten. We moeten maar de vermaning van de Spreukendichter in acht nemen: Vrees de Heere, en de koning; vermeng u niet met hen die naar verandering staan. Waarnemer aDeze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er yiostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu- 'ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met jjn de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. 'Waarom is de bodem bij bepaalde wijnfles- 'sen heel ver naar binnen gebogen Bij ande- 're dranken zie je dat niet. \j .Antwoord: Volgens de wijnproducenten is die 'ziel' nodig om het bezinksel, dat in goe- ^e wijnen kan voorkomen, beter vast te hou den als de glazen worden gevuld. Volgens leen flessenfabrikant kunnen deze flessen ^ok beter tegen een stootje. En volgens de I-grootverbruikers gebeurt het om de inhoud -te verkleinen, zodat je meer flessen van die ,wijn moet kopen... •Waar komt het zout vandaan dat de zee zo izout maakt, en hoe bleef ze zout ondanks in stroming van zoveel zoet water? Antwoord: Het zeewater bevat allerlei zou- 'ten, zoals natriumchloride (ons keukenzout), |kaUumchloride, magnesiumchloride, kalk- £hloride, enz. Al die zouten zijn goed oplos- jbaar in water en werden vele jaren door het 'regenwater uit de grond opgenomen en door de rivieren naar de zeeën meegevoerd. Daar verdampt het water weer, maar de zouten .Vrijwel niet. De zeeën worden daardoor steeds zouter. Vandaar, dat men vroeger dacht dat men de ouderdom van de aarde uit |iet zoutgehalte van het zeewater zou kunnen afleiden. Maar de zeeën verplaatsen zich. Sommige zijn pas laat ontstaan en andere vielen droog doordat ondieper woedend water verdampte en er zich zouten afz'ptten. Denk maar aan de Elzasser zoutlagen, waar uit kalizout voor de landbouw wordt gewon nen en aan de steenzoutwirming in het oos ten van ons land. Bovendien bleek de ene zee meer zouten te bevatten dan de andere, ondanks de regelmatige toevloed van zout water. Wat kan er aan de hand zijn met goudvissen die steeds blekere jongen krijgen? Wat man keert er dan aan voeding of water? Antwoord: De kleur bij uw goudvissen 'mendelt' uit, dat wil zeggen dat de rode kleurstof bij jonge vissen mindert of ont breekt als gevolg van de erfeUjke eigen schappen van ouders en grootouders. Als u mannelijke en vrouweüjke vissen hebt die half kleurloos en half gepigmenteerd zijn, kan een deel van hun jongen geheel rood, een ander deel blank en de rest half om half zijn. Zelfs al kiest u dan de rode exemplaren uit om die te laten paren, dan komen er nog blanke, halfblanke en geheel rode nakome lingen van. Immers, de ouders zijn fokon- zuiver (heterozygoot) voor de goudkleur (de rode pigment). Onafhankelijk daarvan neemt de hoeveelheid pigment af bij het ouder worden, zodat ook uw eerst zo fraai gekleurde goudvissen 'grijs' konden wor den. Het komt ook voor, dat in jonge visjes Wij kunnen de volgende materialen en spul len weer gebruiken, o.a. goede gebruikte schone kleding, bedden, matrassen, kinder- ledikantjes, kinderstoelen, dekens, schoe nen, brillen, fietsen, naaimachines, tuinge- reedschap enz. (geen meubels). Ook is er grote behoefte aan wol, voor het breien van dekens. De inzameling is in onze nieuwe loods aan de Westelijke Achterweg 20 te Sommelsdijk van 9.30 tot 11.30 uur. Daar een transport naar Roemenië ongeveer 2.500,- vragen wij u - indien mogelijk - een minimale bijdrage van 1,15. Mocht u bewogen zijn dit werk voor de arme naaste, en wilt u meer geven, dan wordt dit zeer op prijs gesteld. De nood, zowel materieel als financieel, is zeer groot. U kunt ons ook financieel helpen door een gift over te maken op rekening 3420.07.408 bij de Rabobank t.n.v. Oost-Europa Werkgroep 'Middelharnis'. Zijn er nog vragen over de werkgroep, of het inzamelen van goederen, dan kunt u contact opnemen met tel.: 484228. Veel mensen hebben een sponsorkind in een ontwikkelingsland. Met elkaar zorgen die 'hulpouders' er voor dat leefomstandigheden worden verbe terd. Dat kinderen het na verloop van tijd zonder hulp kunnen stellen. Door het hulpverleningswerk van Internatio naal Christeüjk Steunfonds (ICS) hebben veel kinderen weer een kans gekregen voor de toekomst. Maar er zijn nog duizenden kinderen kansloos, die staan op de wacht lijst. ICS wil graag ook voor deze kinderen een hulpouder vinden. Een hulpouder die voor 20,50 per maand zorgt voor een kind in de sloppenbuurten van Manila op de Filip pijnen of op het platteland van Cambodja, Kenia of Oeganda. U kunt zo'n hulpouder zijn en u kunt met uw bijdrage een kind weer een toekomst geven. U helpt dan tevens een gezin en een school. ICS biedt de mogelijk heid persoonlijk contact op te bouwen met het kiiid. Zij hopen dat u mee wilt doen arme kinderen weer een kans op een leefbare toe komst te geven. Als u eerste meer informatie wilt, kan dat natuurüjk. U kunt bellen naar tel.: 035-628 49 84 of schrijven naar: Inter nationaal Christelijk Steunfonds, Antwoord nummer 1602, 1200 VB in Hilversum. Ook kunt u onze website bezoeken: www.ics- fonds.nl. wat weinig pigment zit, maar dat er tijdens de groei wat Ideur verschijnt. Geheel goud kleurig worden blanke jongen echter nooit. Er is dus niets aan de hand met het water of de voeding. Er is ook niets tegen te doen, behalve dan dat u uw vissen moet selecteren op de gewenste kleur. Hoe kan ik een skai bankstel schoonhouden en oppoetsen? Antwoord: Skai is een textielvezel met PVC- of PUR-laag en daar valt niets aan te poetsen. U kunt de skai met spons en zeem en wat lauw water schoon houden, maar u mag niets aan dat water toevoegen en vooral geen boenwas gebruiken. "En Hij nam de twaalven bij Zich en zei tot hen: Ziet wij gaan op naar Jeruzalem...En zij verston den geen van deze dingen en dit woord was voor hen verborgen. (Lukas 18:31a,34a) U mag dat heel letterlijk nemen. Als Jezus hier met Zijn discipelen spreekt,dan zijn ze in de buurt van Jericho. En van Jericho naar Jeruzalem, dat was klimmen. De weg liep geleideüjk omhoog. Het was een verschil tussen die twee plaatsen van zo'n 750 meter. Maar u mag dat opgaan ook nog in een ande re zin nemen. Zoals we dat zingen uit Psalm 43: dan ga ik op tot Gods altaren. In deze opgang naar Jeruzalem gaat Jezus op naar het altaar der verzoening. Hij zal voldoen aan Gods heiUg recht. Hij laat Zich breken onder het oordeel van de dood als Hij de vloek op Zich laadt. Naarmate Jezus stap voor stap omhoog klimt naar de Godsstad, daalt Hij stap voor stap afin de diepte van de vernedering. Hij gaat het kruis tegemoet. Jezus gaat hier wel voorop, maar de twaal ven gaan wel mee. Hij zegt niet: "Ik ga op..", maar: "Wij gaan op". De discipelen moeten volgen. Hebben zij dat gewild? Was dat de bedoeling? Ik denk het niet. Want dit door kruist al hun plaimen. Er gaat een streep door hun idealen, door al hun verwachtingen. Want weet u wat ze op deze weg gaan leren? Ze gaan leren de les die alle discipelen van Jezus in deze wereld tot vandaag toe leren: Zijn smaadheid dragen, in Zijn schande delen, meegaan in Zijn lijden en dood. Het is een leven onder het kruis. We verleren alle fierheid en we verhezen alle zelfverzekerd heid. We worden innerlijk verbrijzeld tot wat we zijn; arme zondaars en berooide bede laars, die leven van genade. Dat leren we al gaande: kruis dragen, zelfverloochening. Om ons te verbhjden in Hem. Dat is toch de kern van het Evangelie? Zoals Jezus zei, ergens op de weg: "Wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen, maar wie zijn leven zal verliezen om Mij nentwil, die zal het behouden". In blijde ver wondering. En ook u wil Hij zo graag mee nemen op die weg. Hij kruist uw pad. Van daag nog nu u dit leest. Hebben ze het verstaan de discipelen hier? Dat schrijft Lukas duidelijk: En zij verston den geen van deze dingen. Ze willen wel naar Jeruzalem. Maar dan naar de troon. "Hosan na, gezegend is Hij die daar komt in de Naam des Heeren". Zoals het ook in onze dagen is. Veel mensen willen Jezus nog wel. O ja, Jezus is in. Maar dan Jezus als maatschappij- vernieuwer, de sociale hervormer, de Jezus van de ware humaniteit. Die gaat erin als 'koek'. Maar de echte Jezus, die naar het kruis van Golgotha gaat, die daar Zichzelf offert en Zijn bloed plengt om verzoening tot stand te brengen met de heihge God en schul dige mensen, ja dan zijn velen niet thuis. Wat koop je daar nu voor? Daar kun je vandaag toch tüet mee aankomen? Zij verstonden geen van deze dingen. Het is voor hen ver borgen. Ze hadden zich heel andere voorstel- Ungen gemaakt. Verstaat u het? Is het ons mensen niet eigen het hier beneden goed te willen hebben en onze wensen vervuld te willen zien? Wij wil len er graag geestelijk en hchamelijk warm bij zitten en ais het onvermijdelijke uur van de dood komt, nou ja, dan spreekt het vanzelf dat God er zal zijn om ons in de hemel te hel pen. Zo is het met ieder mens gesteld van nature. Maar wat verstaan we ervan dat we diepge- vallen zondaren zijn en blijven, die de eeu wige dood verdiend hebben, en dat we daar om een Borg en Middelaar nodig hebben,die elke dag, elk uur, elk ogenblik voor ons intreedt? Zij verstonden geen van deze dingen.Weet u wanneer dat anders wordt? Na Pasen. "En hun ogen werden geopend". Dat schrijft Lukas in hoofdstuk 24. Na Pasen. Maar hier zitten ze dicht. Vlakbij de Meester, het beste onderwijs, bij herhaling... Ach, je ogen moe ten ervoor geopend worden. Anders hoor je het aan, maar het zegt je niks. Dan ben je op klaarhchte dag stekeblind. Dat kan. Een oog operatie, dat is nodig. Maar nou is het Pinksteren geworden. Nu heeft Jezus de Heilige Geest verworven. En Die geeft: verlichte ogen van het verstand om God te kennen in het aangezicht van Jezus Christus. Weet u wat er dan gebeurt? Dan gaat u alles zien en vinden in de Heere Jezus Christus; alles zien in Zijn wonden, in Zijn voorbede bij de Vader. Dan wordt Jezus u alles. Dan ziet u op naar Zijn kruis om daar in alleen te roemen. En u zegt het tegen uzelf en tegen anderen in uw omgeving: "Jezus leeft". Nieuwerkerk a.d. Ussel Ds. M. B. v.d. Akker Op donderdagavond 31 januari, de ver jaardag van Hare Majesteit Koningin Beatrix, werd in gebouw 'Elim' te Nieu we Tonge een samenkomst gehouden die in liet teken stond van gebed en bezinning rond het koningshuis. De avond was georganiseerd door een aan tal christenen dat het koningshuis en de nood van ons land op het hart draagt. Het thema van de avond was: 'Het woord is aan de Hoogste Majesteit', dui dend op de opperste heerschappij van de Heere Jezus over ons land en volk. Assen, Den Haag, Oude Tonge, Nieuwe Tonge... Eerder op de dag hadden enige van de initia tiefnemers een bezoek gebracht aan Den Haag, waar een brocljiurei -j eveneens getiteld 'De Hoogste Majesteiit' 4 \^erd afgegeven bij de directeur van het Kabinfit van de koningin en bij paleis Huis teil Bosch. De boodschap, opgesteld door ds. JT. dei Admirant, staat mede in verband met het huwelijk van Prins Willem Alexander en Maxima Zorreguieta (thans Prinses Maxiina) en| werd als dermate dringend ervaren dat zij n<i)g vóór het huwe- hjk van de kroonprins mb^st worden afgele verd. Na Den Haag bracht het gezelschap een bezoek aan de begraafplaats van de water snoodramp te Oude Tonge. Het was op de dag af 49 jaar geleden dat de Beatrixvloed ons land trof, waarbij relatief een groot aan tal slachtoffers in Oude Tonge vielen. Daar na volgde de avond in Nieuwe Tonge. Daar deze avond op korte termijn was georgani seerd, was de opkomst matig. De avond was er echter niet minder om. De sprekers op de avond waren de heer T. van der Weijden uit Dordrecht, evangehst W. Breedveld uit Assen en ds. J. den Admirant, uit Hoogeveen. anno 1870 Zandpad 2-4 Tel. (0187) 48 25 67 3241 GX Middelharnis De heer Van der Weijden, die zich al jaren inzet om bruggen te bouwen biimen refor matorisch en evangeüsch Nederland, richtte de aandacht erop dat Gods oordeel ons voLk treffen moet als de kerk zich niet bekeert van haar verdeeldheid, lauwheid en onderünge kritiek. Al jaren draagt hij deze boodschap op het hart en hij waarschuwde tegen een komende watersnood die ons volk zal mee maken indien het zich blijft verharden. Als Nederland zich niet bekeert, zullen rampen haar treffen. God laat deze oordelen echter aankondigen in de hoop dat het niet door hoeft te gaan, zoals Jeremia zegt: 'zo zal het God berouwen over het kwaad dat Hij tegen u gesproken heeft' (Jer. 26:13). "Zullen ons vorstenhuis en onze Kroonprins en zijn a.s. vrouw luisteren naar Gods Woord tot beschaming van het naamchristendom?" zo besloot Van der Weijden zijn indringende toespraak. De ene Gemeente waardoor de Geest spreekt Evangelist Breedveld, voorganger van de 'Living Water Fellowship', die een lande- Ujk 'Good News Team' leidt, wist zich uit zijn jeugd heel goed te herinneren hoe hun huis, aan de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen, verschillende keren, met die ren en al, onder water stond. In zijn toe spraak wees hij erop dat er een verandering moet komen in ons land, die alleen mogelijk is indien wij ons radicaal keren tot de Heere Jezus en Zijn aanbod van vrije genade aan nemen. Ook hij wist zich van Hogerhand aangesproken over rampen over ons land, die alleen door radicale terugkeer tot God zijn tegen te houden. Hij benadrukte dat er maar één Gemeente is - het Lichaam van Christus - waardoor de Geest van Christus kan en wil werken. De Hoogste Majesteit Ds Den Admirant betoogde dat er een gena dige ommekeer zal plaatsvinden onder ons volk als wij weer leren ontzag te hebben voor God en voor het heerhjke Evangelie van de Heere Jezus. Hij lichtte zijn bood schap 'De Hoogste Majesteit' toe, waar hij de Nederlandse staat vergeleek met het schip uit Paulus' schipbreuk pas als de nood op z'n hoogst is en als alle leidinggevenden die nu aan het roer staan met de rug tegen de muur staan, zal men luisteren naar diegenen onder ons volk die van Godswege een bood schap van redding hebben. "Er is geen red ding als het schip van ons land niet gebroken wordt!" aldus de kernboodschap die vanuit Handelingen 27 wordt toegelicht. De heer Dorenbos van de stichting 'Schreeuw om Leven' sloot de avond af met een warm pleidooi om toch vooral Gods Woord, de Bijbel, te blijven lezen. De spre ker was onder de indruk van de geschiedenis van de zogenoemde 'Watersnoodbijbel' uit de 19e eeuw, zoals verteld in 'De Hoogste Majesteit'. Het had hem geïnspireerd tot het idee van een 'Oranjebijbel'een met de hand overgeschreven Bijbel waaraan een groot aantal Nederlanders de komende weken zul len meewerken. De heer B. Spruijt uit Tolle- beek, voorzitter van de stichting 'Eén kudde, één Herder', gaf nog een woord door uit Psalm 74:18-22. Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot: Stichting 'Eén kudde, één Herder', C.T. Storkweg 9, 9403 AG Assen, tel.0592- 231771. E-mail: ekeh@uwnet.nl. De brochure 'De Hoogste Majesteit' kunt u bij bovengenoemd adres bestellen. Prijs: 2,00 (exclusief verzendkosten). MIDDELHARNIS - Zaterdag 16 februari a.s. organiseert de Koninklijke Muziekver eniging 'Sempre Crescendo' alweer voor de 22e keer haar onderling soHstenconcours va 'de Notenkraker' aan de Juliana van Stol- berglaan te Middelhamis. Diverse solisten en ensembles zullen in de Jeugd- en in de Seniorafdeling hun optreden laten beoorde len door de jury, de heer Arie Stolk, oud- dirigent en erelid van 'Sempre Crescendo'. De pianobegeleiding is, als vanouds, in han den van Wim Soeters, pianist, docent en diri gent van verschillende ensembles óp en bui ten Goeree-Overflakkee. De deelnemers in de afdeling Jeugd 'strijden' om de Gerrit van Lente-wisseltrofee, terwijl de winnaar van vorig jaar. Jan Meijerink, er alles aan zal doen om zijn beker nog een jaartje te mogen houden. Wilt u eens nader kennis maken met de blaasmuziek, dan biedt dit concours u en eventueel uw zoon of dochter een mooie gelegenheid eens binnen te lopen. U bent zaterdag 16 februari van harte welkom in 'de Notenkraker'. Het concours begint om 19.00 uur en de toegang is gratis. Aiiihentieke efwmgw ma em mvB-mhtëw efm nrslrikt rmki m een 0ewM hypume, imgi, akoM, -75- Om negen uur zouden ze immers het uitgestelde huis bezoek krijgen. Vreemd, die onverklaarbare tegenzin die hij voelde in dat bezoek. Dat had hij nooit gehad. Om kwart voor negen was hij naar beneden gegaan, had wat rondgelummeld in de kamer en een stevig standje opgelopen van vader om z'n onrustige gedoe. Toen de bel ging en vader opendeed, zweefde even het gelaat van de man in de kristallen bol voor z'n ogen. Met enige verwondering constateerde hij, dat het geen angst bij hem teweegbracht, maar eerder een soort nieuwsgierige onverschilligheid. Zo van: hm, ben jij daar weer, ik ken je wel. De ben niet bang meer voor je. Ik zou je eigenhjk best eens willen ontmoeten, eens kijken wat er van al dat voorspellen uitkomt. Maar er was weinig van die onverschilligheid overgebleven. Het was zo anders gegaan dan hij gedacht had. De ker mis was wel degelijk op de proppen gekomen al was hij al twee dagen uit de stad verdwenen. Madame We- leda was bittere werkeUjkheid geworden gisteravond. Ouderling Van den Bongerd en Roodbeen zijn geen mensen om maar over koetjes en kalfjes te praten. Ze begoimen na de koffie over de preek van zondagmor gen. Hij had maar stil zitten luisteren in de hoop dat ze niets aan hem zouden vragen, maar daar hoefde hij niet op te rekenen. "En m'n jongen, hoe gaat het op school?" Hij weet nog hoe hij verwonderd opkeek, zo van - "ik had een heel andere vraag verwacht." Roodbeen had het in de gaten. Hij gaf vader een knip- oogje. "Bc.eh goed meneer Van den Bongerd." "Zo zo, goed. Weetje eigenlijk waimeer het echt goed gaat?" Het zweet was hem uitgebroken. Hij begreep best wat van Den Bongerd bedoelde. Maar nou ja, daar praatje immers niet zo gemakkehjk over. Hij had maar half geluisterd naar wat de ouderüng verder zei. Er was een koude onverschilligheid in zijn hart gekomen, een gevoel van: praat jij maar, ik ben niet van plan naatje te luisteren. Hij weet nog hoe hij opschrok, toen hij het woord kermis hoorde. O, Van den bongerd had het nog steeds tegen hem. "Ik zei: "Opa, je kunt me echt niet tegenhouden hoor, ik ga naar de kermis." Ik weet het nog als de dag van gister, jongen. Wat opa ook zei, ik trok me er niets van aan, ik ging. Kun je begrijpen er was op het dorp waar ik woonde weinig te beleven. Ik wou ook wel eens ple zier maken. De woorden van opa achtervolgden me, maar ik duwde ze weg. Dat gezeur! Maar niet alleen de woorden, nee, het laatste wat ik van hem zag, toen ik nog even door het raam naar binnenkeek, waren zijn gevouwen handen. Op de weg naar de stad had ik het grootste woord. Ik wilde dat gezicht van die biddende handen wegredeneren. Het lukte wonderwel. Het was zeker een anderhalf uur lopen naar de stad. We waren denk ik met z'n zessen of zevenen. Dat weet ik niet goed meer. Een lawaaierig stelletje en menige vloek klonk door de gesprekken heen. Ik voelde dan een soort steek in mijn hart, maar deed net alsof ik die vloek niet hoorde. Ze zouden je uitlachen als je er wat van zei. Het was mooi weer toen we op weg gingen, maar zoals het wel vaker gebeurt 's zomers, kwam er over zee een bui opzetten en landinwaarts torenden reusachtige wolkengevaarten op ons af. Arie Priem, de jongen die elke keer zo vloekte, wees naar de lucht en zei: "Laten we er een stapje opdoen dan zijn we voor de bui losbarst nog in de stad. Ik moet en zM de kermis op jongens." We hepen een vijf minuten zwijgend door. Af en toe ronmielde het. Van binnen was het bij mij ook niet zo rustig. Ik keek eens om en schrok van de dreigende lucht boven zee. Twee buien tegen elkaar in en hoe ver was het nog lopen naar de stad? We waren bijna op de helft. Zou ik teruggaan? Zomaar, zonder dat ik er aan dacht waren daar de woorden van opa: "Jongen, daar hoor je niet. Daar kun je de Heere Jezus niet ontmoeten. Als Hij nu eens kwam op de wolken des hemels, onver wacht en ongedacht? Wat zou je Hem dan antwoorden als Hij je vroeg, waarom je Hem nog niet verwachtte?" Weer rommelde het, dreigender nu, langer. Het zweet brak me uit. Op de wolken des hemels! De lucht was voor me en achter me vol wolken! "Ik ga terug", bracht ik er met moeite uit. Ik voegde de daad bij het woord. Zo'n haast had ik nog nooit gehad, zo hard had ik nog nooit gelopen. Ik hoorde de jongens roepen, Arie' s stem klonk er bovenuit. Bc weet niet wat ze riepen, het kón me niet schelen ook. Die wolken, ze joegen me een ontzettende angst aan, want op die wol ken kwam Hij, de Rechter van hemel en aarde! De angst gaf me vleugels. Ik nam m'n klompen in de hand en rende op kousenvoeten verder. Voor me, boven de zee Uchtte het, ver weg maar goed te zien. Achter rom melde de donder, nog ver weg maar goed te horen. En boven me de zon. Het zou niet lang meer duren of de donkere wolken achter mij zouden het ücht van de zon verduisteren en de dreigende wolkenlucht vóór me ontmoeten en dan o, dan waren er alleen nog maar wolken in de lucht en op de wolken.Hoe vlug ik de weg terug aflegde weet ik niet, maar ik deed er zeker niet langer over dan een klein halfuur. De werd pas wat geruster toen ik de eerste huizen van ons dorp je voorbij holde. Ik bleef even staan en duwde m'n vuist in mijn zij. Het stak daar zo. Een nieuwe hchtflits boven zee deed me weer vlug doorlopen. Nu hoorde ik ook daar een ver verwijderd gerommel. Nog even, dan zouden de wolken de zon bereikt hebben! Hijgend stootte ik de achterdeur open en schopte m'n klompen uit, die ik voor ik het dorp bereikte weer aangetrokken had. Moeder was op zolder bezig, ze had me niet gehoord. Opa zat nog aan tafel op hetzelfde plekje. Hij had de opengeslagen Bijbel voor zich. "Dag m'n jon gen, ben je daar?" zei hij vriendehjk, "ik verwachtte je al, kom maar eens bij me zitten." "Dat had ik niet verwacht Henk", gaat Van den Bon gerd verder. "Ik rekende op boze woorden, zo van: "wat kom je doen, je zou toch naar de kermis en nou kom je met hangende pootjes thuis. Ben je bang voor de bui? Dat is je kwade geweten." Maar nee, niets van dat alles. "Dag m'n jongen, ben je daar? Ik verwachtte je al!" Ik deed als een kleine jongen, ik, vijftien jaar oud. Bc bonkte m'n hoofd in m'n armen en snikte het uit. Opa zei niets, hij legde alleen zijn kromgewerkte hand op m'n hoofd. Toen ik tot bedaren kwam en met de mouw van m'n blouse de tranen wegveegde, wees hij op de opengeslagen Bijbel. "Bc heb voor je gebeden m'n jon gen", zei hij en z'n stem trilde een beetje. In z'n ogen blonk een blij licht. "Ik kon je niet zómaar laten gaan. O ja, ik waarschuwde je, maar je wilde niet luis-teren, je ging toch! Misschien heb je nog even door het raam gekeken, ik weet het niet. Maar als je dat gedaan hebt, dan heb je m'n gevouwen handen gezien. Bram. En al die tijd dat je met de jongens op weg was naar de stad bleven die handen gevouwen. Ik heb het alles aan de Heere verteld en Hij hoorde mijn gebed. Want met kracht vielen deze woorden in mijn ziel: "Maar zeker. God heeft gehoord. Hij heeft gemerkt op de stem mijns gebeds." De heb de Bijbel gepakt en ben gaan zoeken, jongen. In de Psalmen, ik wist niet precies waar, maar vóór jij binnenkwam, had ik het gevonden. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 5