BRILLENJOOI
TURK EN NE€ËR
11
Spelavond
Ter lering en
vermaak
I
Jeugdwerk
I
Demo dag Flakkee
PREDIKBEURTEN
Zaterdag
avond-
jeugdwerk
Gourmetten
Meedoen aan
Vlaggetjesdag?
Fotoexpositie in gemeenteiiuis Dirksland
Heeft muziek macht?
Podiumgroep
Pannenkoekenfestijn
Wandelen met God
te Ooitgensplaat
'De Christenvrouw'
Trekkers en Wagens op
20 februari 2002
EIIAIIDEII-IIIEUWS
Ger. Gem.
Nieuwe
Tonge
Zondag 10 februari 2002
ö:A>
afdeling Dirksland
Discriminerend?
In deze volgorde en in direct verband met
elkaar kwam ik ze tegen in een krant.
De lezer begrijpt wellicht dat ze volgens
sommigen in ons land uit het woordenboek
geschrapt moeten worden. Ze zouden niet
maar scheldwoorden zijn. Ze zouden - en
dat is nog veel erger - discriminerende uit
drukkingen zijn voor de mensen die met een
van deze woorden benoemd worden.
In de strijd tegen discriminatie moeten ook
deze woorden vallen onder de valbijl van de
beschuldiging van discriminatie. Daarom
mogen ze niet meer gebruikt worden. Ze
mogen zeker niet meer voorkomen in een
zichzelf respecterend woordenboek (groot
of klein) van de Nederlandse taal.
Allereerst constateer ik dat met name het
tweede en derde woord een verlies voor ons
taalgebruik zou zijn; een verarming van
onze woordenschat. In Van Dale (een lezer
zal bij zichzelf denken: daar heb je hem
weer) wordt als betekenis van neger aange
geven: persoon behorend tot één der zwarte
rassen van Afrika. En vervolgens: afstam
meling van de in vroeger tijd in Amerika
ingevoerde negerslaven.
Deze omschrijving slaat op feitelijke gege
vens. Er zijn mensen die tot dat ras behoren;
of wier voorouders als slaaf in Amerika
(Zuid, Midden of Noord) zijn ingevoerd.
Als we het woord neger uit het woordenboek
moeten halen ontstaat er een leegte. De zoe
ker kan dan de betekenis van de term neger
niet meer vinden, terwijl het woordenboek
pretendeert over de woorden in de Neder
landse taal informatie te geven.
Enige ruimte openlaten mag ook niet, Ujkt
me. Dan wordt immers de suggestie gewekt
dat er toch iets aan de hand is met de term die
men daar zoekt maar niet vindt.
Is de term neger pure uitdrukking van discri
minatie? Stellig niet. Ik vind in de omschrij
ving bij Van Dale geen zweem van discrimi
natie. De feiten worden weergegeven.
Men zou kunnen zeggen dat wie de term
gebruikt om er een blanke man mee aan te
duiden, discrimineert. Dan krijgt het woord
de betekenis van een scheldwoord voor een
blanke persoon, terwijl het lid van het zwar
te ras in een kwaad daglicht wordt gesteld.
Men kan het woord neger dus wel discrimi
nerend gebruiken. Discriminatie ligt in de
term als zodanig niet opgesloten. Er zijn
echter meer woorden die in zichzelf niet dis
criminerend zijn, maar wel als zodanig
gebruikt kunnen worden.
Overgevoeligheid
Het voorstel om het woord uit het woorden
boek te schrappen is voor mijn besef uit
drukking van een overgevoeligheid voor het
gevaar van discriminatie. Alles wat teveel is,
is verkeerd. Zo ook hier. Ik zou zeggen dat
door de overtrokken aandacht voor het
woord neger, discriminatie met behulp van
deze term juist in de hand wordt gewerkt.
Er is nog een andere reden om erop tegen te
zijn dat dit woord en ook de beide andere
woorden in de titel, uit het woordenboek
worden geweerd.
Een woordenboek moet juist
discriminatie voorkomen
Kort gezegd komt deze reden hierop neer,
dat een woordenboek weer moet geven wat
er zoal in onze taal voorkomt. Ook al zijn er
woorden of uitdrukkingen die ik ongepast
zou vinden, dan nog moet de zoeker via het
woordenboek te weten (kunnen) komen wat
ermee bedoeld wordt. Daarmee kan het
gebruik van zo'n woord vermeden of afge
wezen worden.
Wie het in het woordenboek weglaat, laat
informatie achterwege die juist nodig is om
van het gebruik af te zien.
Ik zou er geen moeite mee hebben dat het
woordenboek wijst op de negatieve strek
king of de negatieve context van het gebruik.
Dat lijkt me een eerlijke manier van voor
lichten.
Zo zou het mij geen bezwaar zijn, als bij de
term neger gezegd was dat dit woord tegen
woordig ook discriminerend wordt gebruikt.
Daarmee wordt een signaal afgegeven tegen
discriminatie.
Op deze wijze büjkt dat een woord door het
gebruik of door zijn context een negatieve
strekking kan krijgen. Het is juist de taak van
een woordenboek om daarover in te hchten.
Op een weldenkend man zal dit indruk maken.
De herinner me een woord uit ons ouderlijk
huis: Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Zo tref üi bij het woord brillenjood de
omschrijving aan: joodse koopman in bril
len; (minacht.) opticien; (ook) iemand die
een bril draagt. In elk geval wordt hieruit dui
delijk dat brillenjood als een uitdrukking
wordt gebruikt (soms, vaak) waarin minach-
tig doorklinkt. De lezer, de gebruiker is
gewaarschuwd door deze omschrijving in het
Groot Woordenboek der Nederlandse Taal.
Een Turk
Hetzelfde geldt voor het woord Turk. Van
Dale noemt niet minder dan vijf betekenis
sen, waaronder één volstrekt negatieve. Het
zou onjuist zijn om deze negatieve betekenis
in het woordenboek onvermeld te laten.
Het is een illusie te denken dat wie het
woord uit het woordenboek schrapt, het
daarmee ook uit onze taal verwijdert. Het is
juist omgekeerd. Wie wijst op de negatieve
betekenis in een bepaalde context, kan daar
mee het verkeerde dus discriminerende
gebruik voorkomen. Het woordenboek wijst
op de discriminerende betekenis (in een
bepaalde context). Daarmee waarschuwt,
zou ik zeggen, het woordenboek tegen het
gebruik in die discriminerende betekenis.
De achtergrond van het schrappen kan een
goede bedoeling zijn. De methode is ver
keerd. Het woord als zodanig kunnen we
niet uitbannen. We kunnen wel wijzen op
het verkeerde gebruik ervan. Wie dat doet,
waarschuwt tegelijk tegen het verkeerde
gebruik. Daarmee doet hij een beroep op de
samenleving om het woord in zijn niet-dis-
criminerende betekenis te gebruiken.
Dat is terecht. Mij daarvoor in te zetten is
ook de intentie van dit artikel.
W.H.Veleina
De Vereniging voor bedrijfsvoor
lichting Goeree-Overflakkee organi
seert op woensdag 20 februari a.s.
een trekker- en wagendemonstratie
dag. Op deze dag zullen alle merken
aanwezig zijn met twee tractoren en
twee wagens. Tevens komen er van
alle trekkermerken demonstratie
tractoren waarmee proef gereden
kan worden.
Ook zullen olie- en bandenhandelaren
deze dag met stands aanwezig zijn, en voor
de kleinere belangstellenden zullen er
trapskelters klaar staan waarmee ze proef
kunnen rijden. Medewerking aan deze dag
wordt verleend door VMB Mechanisatie,
Stehouwer, Barendregt, Breston B.V.,
Gebr. V.d. Hoek, Astrid Boer skelters. Van
Gemeren, Viborg (Hofka), Van den Ende,
Zuid-West Banden, Middelkoop, Rinus
Rhoon, P. Melisse, O.K. CZAV Olie, Dick
Klok, B.P. Mol Schuddebeurs, P. de Heus
en Shell W.L.B. Vlamings B.V. De cate
ring zal worden verzorgd door Van der
Baan Catering. De Demo Dag zal van
13.00 tot 22.00 uur worden gehouden in de
opslagloodsen van uienhandel Pakomi
B.V. aan de Stationsweg 6 in Oude Tonge.
Allen van harte welkom!
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 10 20
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhatnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,25;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermyn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
slultingstennljn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acqutsltie:
A. J. van der Velden,
tel. mobiel 06-51412500,
e-mail: ajvdv@hetnet.nl
REDACTIE;
hoofdredacteur; J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaai.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd,
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 8,90.
Per Jaar €33,60.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
Eerste Lijdenszondag
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
en 18.30 uur ds. R. Veldman, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. nabe-
trachting Heiüg Avondmaal. Eben-Haë-
zer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds.
G. Meuleman, nabetrachting Heilig
Avondmaal. Woensdag 13 februari:
19.30 uur ds. IJ. R. Bijl, Moordrecht -
Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst
- Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. C. van Wes
tenbrugge en 18.30 uur ds. W. A. Boer -
Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur
ds. J. Smink en 15.00 uur GoSpecial.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, nam.
bediening Heilige Doop.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk
10.00 en 18.30 uur ds. J. Koster.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
C. M. Visser, Boven-Hardinxveld en
18.00 uur dr, T. E. van Spanje - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. P.
Rozeboom, Maasdijk - Ger. Gem. in
Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. H. Gijsbertsen, Gorinchem en 18.00
uur ds. G. C. de Jong, Sliedrecht - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den
Boer.
HERIONGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Wijk, bediening Heilige Doop en
18.00 uur kand. L. de Wit, Arnemuiden -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. J. C. den
Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds.
P. van Duijvenboden - Rem. Ger. Gem.
10.00 uur ds. Oort - Herv. 'Exodus'
Gem. 10.00 uur ds. J. H. Verwaal.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. C. Gie-
len - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur
ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur
(H.A.) en 18.00 uur (nabetr. H.A.) ds. J.
Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J.
Lingen en 17.00 uur ds. N. den Bok,
Utrecht.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. P. C. Hoek, Sint Annaland en 18.00
uur ds. J. Maas, Wekerom - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Lingen, bediening Heilige Doop
en 18.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aal
burg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
IccsdiGnst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam-
som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. B.
J. Oldenhuis, Rotterdam en 18.00 uur ds.
P. A. Broere, Tholen,
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. M. Kreuk en 18.00 uur ds. J. C.
Klein, St. Philipsland - Ger. Kerk 10.00
uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur
drs. C. Romkes.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur dr. T. E. van Spanje, voorbereiding
Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. A.
Belder - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer
P. de Jong en 18.00 uur de heer L. H.
Zweers.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. mr. J. P. de Man, Rosmalen, voor
bereiding Heilig Avondmaal.
Muziek heeft meer macht dan u denkt! Wat
voor uitwerking kan muziek op ons hebben?
Waar moeten wij op letten, als we kiezen
naar welke muziek wij luisteren? A.s. maan
dagavond om 21.00 uur wordt dit onderwerp
behandeld in 'Ontwaakt Radio' op Radio
Flakkee. De herhaling is dinsdag om 16.00
uur. Presentatie: Marjan van Peperstraten.
A.s. zaterdag hebben we weer een gezellige
spelavond. Komen jullie ook weer? Neem je
muziekinstrument mee, dan maken we er
met elkaar een leuke avond van. De zaal is
open vanaf half 8 en iedereen vanaf 13 jaar
hartelijk welkom! Tot ziens.
De Commissie
Zaterdagavond 16 februari blijven de deuren
van de Ark voor de tienerclub gesloten. Op
deze avond gaan we gezellig gourmetten in
de schuur van de kluit. We beginnen om
19,30 uur en de kosten van deze avond zijn
6,-. Je kunt je opgeven bij Jeanet (491355) of
Jan-Kees (492275). Neem wel zelf borden
en bestek mee. Tot zaterdag Bie de Kluute.
Morgenavond hebben jullie natuurhjk alle
maal je agenda vrijgehouden voor het OJW!
De maimen van de podiumgroep 'Spiegel
beeld' komen dan een optreden voor ons ver
zorgen. Waar het over gaat weten jullie
natuurlijk nog niet, maar dat het een leuk, ont
spannend en vermakehjk optreden zal wor
den, staat vast! We hopen dat julKe er mor
genavond allemaal zullen zijn, en als je nog
nooit op het OJW bent geweest dan is dit de
gelegenheid om eens kennis te maken met
ons! We beginnen gewoon om 20.00 uur en de
zaal is om 19.30 uur open. See you tomorrow!
Je kunt je onderjussen nog steeds opgeven
voor zaterdag 16 februari als we pannenkoe
ken gaan eten op het OJW. De kosten zijn
helemaal niet hoog, 3,00! Dus voor nog
geen zeven gulden omgerekend kun je de
hele avond je buik vullen met ambachtelijk
gebakken pannenkoeken. Velen hebben zich
al opgegeven, maar als jij dat nog niet hebt
gedaan, pak je nu de telefoon dan draai je
487450 om je op te geven bij Reinout. We
beginnen dan om 19.00 uur, dus een uurtje
eerder. De zaal is dan om 18.30 uur open.
Na het eten kun je nog even bijkomen en
gezellig natafelen in 'De Hoeksteen'. Dus:
tot de 16e!
De betere woningimichting sinds 1920
Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84
Op zaterdag 29 juni 2002 wordt op het
terrein rond de binnen- en buitenhaven in
Stellendam Vlaggetjesdag gehouden. Uni
ted Fish Auctions (met visafslagen in Stel
lendam, Scheveningen en Colijnsplaat)
organiseert dit evenement in combinatie
met de Nationale Dag van de Zeevisserij,
het jaarlijks terugkerend evenement van
het Productschap Vis.
Op zaterdag zijn er diverse activiteiten in en
rond de havens (waaronder o.a. officiële
gedeelten, demonstraties, roeiwedstrijden en
vuurwerk) en 's middags vindt de grootste
Nederlandse vlootschouw plaats. Gelet op
de ervaringen verwachten wij 25.000 tot
30.000 bezoekers.
Maar wat is een Vlaggetjesdag zonder bra
derie? Tentjes en kraampjes met diverse
etenswaren, verenigingen met promotie
materiaal, ambachten, bedrijven die hun
diensten en artikelen aanbieden... allemaal
in meerdere of mindere mate verbonden met
de visserij. Wij willen geïnteresseerden uit
nodigen om zich aan te melden. Hiervoor
kunt u tot 29 maart 2002 een brief schrijven,
faxen of e-mailen naar United Fish Auc
tions, ten name van coördinator Astrid de
Vin, postbus 9, 3250 AA te Stellendam, tel.:
(0187) 491377, fax: (0187) 492009 en e-
mail: devin@unitedfishauctions.com.
Kunststichting Goedereede orga
niseert in de icoude lange dagen
weer een winterprogramma ter
lering en vermaak. Er zijn drie
zeer verschillende gelegenheden te
bezoeken, die elk heel interessant
zijn om mee te maken.
De eerste avond is bij Harald J. Jassoy van
de grafische werkplaats 'Cent van 't Blad'
aan de Noord Zijde Haven te Goedereede,
op vrijdag 22 februari 2002 om 19.30 uur,
met 'Een kleine inleiding in de kunst van de
lithografie/steendruk'. De toegangsprijs
voor de avond is 10,-. Deelnemers krijgen
een korte historische inleiding in de geschie
denis van de steendruk en vervolgens wordt
stapsgewijs de werkwijze uitgelegd.
De tweede avond is op vrijdag 1 maart 2002.
Om 19.30 uur kunt u dan terecht in de gast
vrije Gouden Leeuw aan de Markt in Goede
reede voor 'Een Muzikaal Buffet' met
medewerking van het Barbershopkoor 'The
Sound Waves'. Een smakelijke en luisterrij
ke avond. De toegangsprijs voor deze avond
is €18,50.
Zaterdag 9 maart 2002 om 15.00 uur geeft
Marijke Seip van de Hoeve Kortstaert Koke
rijen te Goedereede een demonstratie en
proeverij van streekgerechten van Goeree-
Overflakkee, onder het motto 'Kookkunst'.
Een culinaire en smaakvolle reis door de
geschiedenis van dit eiland. De entree hier
voor bedraagt 12,-.
Voor informatie en reserveren voor de litho
grafie en de kookkunst kunnen belangstel
lenden bellen met de Kunststichting Goede
reede, tel.: (0187) 491878 of 492134. Voor
informatie en reserveren voor 'een muzikaal
buffet' bij hotel De Gouden Leeuw, tel.:
(0187)491371.
'Spirimaliteit' is een wat moeilijk woord.
Maar wie iets van de Latijnse taal weet, her
kent er een ander woord in: 'spiritus\
'geest'. En met een hoofdletter: 'Geest',
ofwel: de Heilige Geest. Spiritualiteit heeft
dan ook alles met het werk van de Heilige
Geest te maken.
De laatste tien jaar zijn er heel wat boeken
over 'spiritualiteit' geschreven. Ik denk
allereerst aan het grote standaardwerk met
de gelijknamige titel (Kampen 1993), onder
redactie van o.m. prof. dr. W. van 't Spijker
en drs. K. Exalto. Voor een diepgaande his
torische en inhoudelijke kennismaking met
wat spiritualiteit wil zijn, beveel ik dat boek
van harte aan. Verder denk ik ook aan het
leerzame boek van prof. dr. W.H. Velema:
'Nieuw zicht op gereformeerde spirituali
teit' (Kampen 1990), min of meer gelijktij
dig verschenen met de publicatie van prof.
dr. C. Graafland: 'Gereformeerden op zoek
naar God. Godsverduistering in het licht van
de gereformeerde spiritaaliteit' (Kampen
1990).
En nu verscheen dit boekje onder de mooie
titel 'Wandelen met God'. In de ondertitel
komt dat moeilijke woord voor: 'Spirituali
teit in de negentiende eeuw'. Geschreven
door vier doctores, van wie er drie hoogle
raar zijn, te weten: H.J. Selderhuis (Apel
doorn), R, Kuiper (Rotterdam), W.J. Ouwe-
neel (Bazel) en G. Harinck. De uitgever, mr.
H.P. Medema, schreef een inleidend woord.
Hoe omschrijven we 'spiritualiteit'? Ergens
in dit boekje staat het zo: "Spiritualiteit is de
wijze waarop de verhouding van een mens
tot God, de wereld en zichzelf wordt
beleefd". We kunnen ook zeggen: 'de gees
telijke oriëntatie zoals deze in de praktijk
functioneert en zoals deze gevoed en onder
houden moet worden' (W.H. Velema). In de
Bijbel lezen we over 'de vreze des Heêren'
en Calvijn spreekt vooral over 'piëtas',
'vroomheid'.
Welnu - dit kleine maar fijne boekje maakt
het allemaal wat concreter aan de hand van
een viertal portretten. Portretten van mannen
die leefden in de 19® eeuw en die elk in hun
eigen context een stempel gedrukt hebben
op het kerkelijke en geestelijke leven van
hun tijd. Hun namen, in chronologische
volgorde: Hendrik de Cock, de vader van de
Afscheiding, Guillaume Groen van Prinste-
rer staatsman en Evan geliebelij der, Herma
nns Cornells Voorhoeve, de man van de
Vergadering der gelovigen en tenslotte Her
man Bavinck, gereformeerd dogmaticus.
'Kunnen deze vier mannen ons dichter bij
Jezus brengen?', zo wordt in het Woord;
vooraf gevraagd. Ik denk dat dit boekje
bedoeld is als de onderbouwing van het posi-
tieve antwoord. Ja zeker, deze vier mensen-
ieder voor zich en gevieren bij elkaar - heb-
ben ons iets te zeggen over wat het leven met
de Heere is. Hun spiritualiteit komt uit in een
'wandelen met God', zoals Henoch dat'
beoefende. 'Wandelen met God', dat wijst
allereerst op een door de Heere Zelf gewerk-
te levende relatie met Hem in de hemel,
maar dat 'wandelen' wijst ook op het gaan
van de voeten op de aarde, zo aards als het
maar zijn kan.
Hebben deze vier de hedendaagse, post
moderne mens iets te zeggen? Hendrik de
Cock had in Uh^m van de eenvoudige Klaas
Kuipenga geleerd: "Indien ik ook maar een
zucht tot mijne zaligheid moest toebrengen,
dan was het voor eeuwig verloren!" Daar in
Ulrum komt hij onder het beslag van de
reformatorische genadeleer en krijgt hij de
inhoud van de Dordtse Leerregels van harte
lief. Maar tegelijkertijd vergeet hij de kerk in
haar concrete gestalte niet.
Mr. G. Groen van Prinsterer was een heel
ander man, met een totaal andere maat
schappelijke achtergrond en levensleiding.
Hij was een man van het Reveil; gaf daaraan
ook een aantal jaren leiding. In zijn Tweede-
Kamerjaren stond hij in de branding van zijn
tijd. Maar hij stond pal! Want hij wist en hij
beoefende: 'belijden' is het haaks staan op
de tijdgeest. Tijdens een crisis in zijn leven
was hij teruggeworpen op Christus alleen!
Herman Voorhoeve was weer een ander
man. Groen en Heldring, zijn Reveilvrien-
den, berispten hem scherp bij zijn overgang
naar de 'Boeders'. Iets uit zijn belijdenis:
.Ja, er is nu vrede voor mij door het bloed
des kruises, en de Heere heeft mij dien vrede
des gemoeds geschonken, die alle verstand
te boven gaat..."
Tenslotte dr. Herman Bavinck en zijn gere
formeerde sprrituaüteit. Zijn studie in het
vrijzinnige Leiden heeft hem gestempeld.
Hij was de man van de brede blik en de
bezonkenheid van oordeel. Een typering:
"De spits van zijn werk ligt in de bezinning
op de verhouding van twee krachten die ons
nu bezighouden en die in zijn dagen eikaars
openlijke vijanden waren: het oude geloof
en de moderne cultuur, de orthodoxie en de
moderniteit." De geniale Bavinck heeft zijn
strijd gestreden en het geloof behouden.
Hebben deze vier ons, 21^-eeuwers, nog iets
te zeggen? Ze hebben ons veel te zeggen! En
al geeft dit boekje alles in klein bestek, het is
daardoor toch een veelzeggend geschriftje
geworden. De ware spiritualiteit, zo lees ik
nog ergens, is "niet een zoektocht naar God
die op aarde begint, maar Gods zoektocht
naar de mens". Van de Zoon des mensen,
gekomen om te zoeken en zalig te maken dat
verloren is. En dat hadden deze mannen
geleerd, samen met die andere 19^-eeuwer,
die hier toch eigenlijk niet had mogen ont-
breken: dr. Hermann Friedrich Kohlbrug- I
ge...
N.a.v.: Prof. dr. H.J. Selderhuis e.a., Wan-
delen met God. Spiritualiteit in de
negentiende eeuw. Uitgeverij Mede-
ma, Vaassen. Paperback. 96pag.
J. M. J. Kieviet
f
Op D.V. vrijdag 8 februari (van
daag) zal de jeugdclub 12-15
jaar van de Hervormde Kerk
een sportavond houden in de
gymzaal in de Plaet. Alle jonge
lui van 12 tot 15 jaar zijn harte
lijk welkom! We beginnen om
18.00 uur in de gymzaal.
Op D.V. woensdag 13 februari a.s. houden
wij onze jaarvergadering. Mevrouw Sandé
maakt voor ons heerlijke hapjes en drank-
jes klaar. U kunt zich t/m 11 februari opge-
ven voor deze avond via tel.: 602855.
I.v.m. de lekkernijen van deze avond
beginnen we om 19.00 uur in 'Onder de
Wiek'Iedereen is van harte welkom!
Het bestuur I
Wim Weeda uit Melissant (lid vanfotocluh 'de rarekiek'), exposeert tot eind februari I
2002 in het gemeentehuis van Dirksland. Met op Goeree-Overflakkee gemaakte
foto's toont hij zijn belangstelling voor het landschap (slikken,bloementeelt), oude i
huisjes (krotten) en mensen in hun dagelijks doen en laten. De expositie is te 'zien in i
de trouwzaal, in de hal en op de eerste verdieping. Het gemeentehuis is alle werkda- I
gen en zaterdagochtend toegankelijk. -*