BRILLENJOOI TURK EN NE€ËR 11 Spelavond Ter lering en vermaak I Jeugdwerk I Demo dag Flakkee PREDIKBEURTEN Zaterdag avond- jeugdwerk Gourmetten Meedoen aan Vlaggetjesdag? Fotoexpositie in gemeenteiiuis Dirksland Heeft muziek macht? Podiumgroep Pannenkoekenfestijn Wandelen met God te Ooitgensplaat 'De Christenvrouw' Trekkers en Wagens op 20 februari 2002 EIIAIIDEII-IIIEUWS Ger. Gem. Nieuwe Tonge Zondag 10 februari 2002 ö:A> afdeling Dirksland Discriminerend? In deze volgorde en in direct verband met elkaar kwam ik ze tegen in een krant. De lezer begrijpt wellicht dat ze volgens sommigen in ons land uit het woordenboek geschrapt moeten worden. Ze zouden niet maar scheldwoorden zijn. Ze zouden - en dat is nog veel erger - discriminerende uit drukkingen zijn voor de mensen die met een van deze woorden benoemd worden. In de strijd tegen discriminatie moeten ook deze woorden vallen onder de valbijl van de beschuldiging van discriminatie. Daarom mogen ze niet meer gebruikt worden. Ze mogen zeker niet meer voorkomen in een zichzelf respecterend woordenboek (groot of klein) van de Nederlandse taal. Allereerst constateer ik dat met name het tweede en derde woord een verlies voor ons taalgebruik zou zijn; een verarming van onze woordenschat. In Van Dale (een lezer zal bij zichzelf denken: daar heb je hem weer) wordt als betekenis van neger aange geven: persoon behorend tot één der zwarte rassen van Afrika. En vervolgens: afstam meling van de in vroeger tijd in Amerika ingevoerde negerslaven. Deze omschrijving slaat op feitelijke gege vens. Er zijn mensen die tot dat ras behoren; of wier voorouders als slaaf in Amerika (Zuid, Midden of Noord) zijn ingevoerd. Als we het woord neger uit het woordenboek moeten halen ontstaat er een leegte. De zoe ker kan dan de betekenis van de term neger niet meer vinden, terwijl het woordenboek pretendeert over de woorden in de Neder landse taal informatie te geven. Enige ruimte openlaten mag ook niet, Ujkt me. Dan wordt immers de suggestie gewekt dat er toch iets aan de hand is met de term die men daar zoekt maar niet vindt. Is de term neger pure uitdrukking van discri minatie? Stellig niet. Ik vind in de omschrij ving bij Van Dale geen zweem van discrimi natie. De feiten worden weergegeven. Men zou kunnen zeggen dat wie de term gebruikt om er een blanke man mee aan te duiden, discrimineert. Dan krijgt het woord de betekenis van een scheldwoord voor een blanke persoon, terwijl het lid van het zwar te ras in een kwaad daglicht wordt gesteld. Men kan het woord neger dus wel discrimi nerend gebruiken. Discriminatie ligt in de term als zodanig niet opgesloten. Er zijn echter meer woorden die in zichzelf niet dis criminerend zijn, maar wel als zodanig gebruikt kunnen worden. Overgevoeligheid Het voorstel om het woord uit het woorden boek te schrappen is voor mijn besef uit drukking van een overgevoeligheid voor het gevaar van discriminatie. Alles wat teveel is, is verkeerd. Zo ook hier. Ik zou zeggen dat door de overtrokken aandacht voor het woord neger, discriminatie met behulp van deze term juist in de hand wordt gewerkt. Er is nog een andere reden om erop tegen te zijn dat dit woord en ook de beide andere woorden in de titel, uit het woordenboek worden geweerd. Een woordenboek moet juist discriminatie voorkomen Kort gezegd komt deze reden hierop neer, dat een woordenboek weer moet geven wat er zoal in onze taal voorkomt. Ook al zijn er woorden of uitdrukkingen die ik ongepast zou vinden, dan nog moet de zoeker via het woordenboek te weten (kunnen) komen wat ermee bedoeld wordt. Daarmee kan het gebruik van zo'n woord vermeden of afge wezen worden. Wie het in het woordenboek weglaat, laat informatie achterwege die juist nodig is om van het gebruik af te zien. Ik zou er geen moeite mee hebben dat het woordenboek wijst op de negatieve strek king of de negatieve context van het gebruik. Dat lijkt me een eerlijke manier van voor lichten. Zo zou het mij geen bezwaar zijn, als bij de term neger gezegd was dat dit woord tegen woordig ook discriminerend wordt gebruikt. Daarmee wordt een signaal afgegeven tegen discriminatie. Op deze wijze büjkt dat een woord door het gebruik of door zijn context een negatieve strekking kan krijgen. Het is juist de taak van een woordenboek om daarover in te hchten. Op een weldenkend man zal dit indruk maken. De herinner me een woord uit ons ouderlijk huis: Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Zo tref üi bij het woord brillenjood de omschrijving aan: joodse koopman in bril len; (minacht.) opticien; (ook) iemand die een bril draagt. In elk geval wordt hieruit dui delijk dat brillenjood als een uitdrukking wordt gebruikt (soms, vaak) waarin minach- tig doorklinkt. De lezer, de gebruiker is gewaarschuwd door deze omschrijving in het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal. Een Turk Hetzelfde geldt voor het woord Turk. Van Dale noemt niet minder dan vijf betekenis sen, waaronder één volstrekt negatieve. Het zou onjuist zijn om deze negatieve betekenis in het woordenboek onvermeld te laten. Het is een illusie te denken dat wie het woord uit het woordenboek schrapt, het daarmee ook uit onze taal verwijdert. Het is juist omgekeerd. Wie wijst op de negatieve betekenis in een bepaalde context, kan daar mee het verkeerde dus discriminerende gebruik voorkomen. Het woordenboek wijst op de discriminerende betekenis (in een bepaalde context). Daarmee waarschuwt, zou ik zeggen, het woordenboek tegen het gebruik in die discriminerende betekenis. De achtergrond van het schrappen kan een goede bedoeling zijn. De methode is ver keerd. Het woord als zodanig kunnen we niet uitbannen. We kunnen wel wijzen op het verkeerde gebruik ervan. Wie dat doet, waarschuwt tegelijk tegen het verkeerde gebruik. Daarmee doet hij een beroep op de samenleving om het woord in zijn niet-dis- criminerende betekenis te gebruiken. Dat is terecht. Mij daarvoor in te zetten is ook de intentie van dit artikel. W.H.Veleina De Vereniging voor bedrijfsvoor lichting Goeree-Overflakkee organi seert op woensdag 20 februari a.s. een trekker- en wagendemonstratie dag. Op deze dag zullen alle merken aanwezig zijn met twee tractoren en twee wagens. Tevens komen er van alle trekkermerken demonstratie tractoren waarmee proef gereden kan worden. Ook zullen olie- en bandenhandelaren deze dag met stands aanwezig zijn, en voor de kleinere belangstellenden zullen er trapskelters klaar staan waarmee ze proef kunnen rijden. Medewerking aan deze dag wordt verleend door VMB Mechanisatie, Stehouwer, Barendregt, Breston B.V., Gebr. V.d. Hoek, Astrid Boer skelters. Van Gemeren, Viborg (Hofka), Van den Ende, Zuid-West Banden, Middelkoop, Rinus Rhoon, P. Melisse, O.K. CZAV Olie, Dick Klok, B.P. Mol Schuddebeurs, P. de Heus en Shell W.L.B. Vlamings B.V. De cate ring zal worden verzorgd door Van der Baan Catering. De Demo Dag zal van 13.00 tot 22.00 uur worden gehouden in de opslagloodsen van uienhandel Pakomi B.V. aan de Stationsweg 6 in Oude Tonge. Allen van harte welkom! chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhatnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,25; contracttarieven op aanvraag sluitingstermyn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slultingstennljn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acqutsltie: A. J. van der Velden, tel. mobiel 06-51412500, e-mail: ajvdv@hetnet.nl REDACTIE; hoofdredacteur; J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaai.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd, ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8,90. Per Jaar €33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 Eerste Lijdenszondag OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 en 18.30 uur ds. R. Veldman, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting Heiüg Avondmaal. Eben-Haë- zer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds. G. Meuleman, nabetrachting Heilig Avondmaal. Woensdag 13 februari: 19.30 uur ds. IJ. R. Bijl, Moordrecht - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. C. van Wes tenbrugge en 18.30 uur ds. W. A. Boer - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink en 15.00 uur GoSpecial. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, nam. bediening Heilige Doop. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 en 18.30 uur ds. J. Koster. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. M. Visser, Boven-Hardinxveld en 18.00 uur dr, T. E. van Spanje - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. P. Rozeboom, Maasdijk - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. H. Gijsbertsen, Gorinchem en 18.00 uur ds. G. C. de Jong, Sliedrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERIONGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk, bediening Heilige Doop en 18.00 uur kand. L. de Wit, Arnemuiden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. P. van Duijvenboden - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. Oort - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. H. Verwaal. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. C. Gie- len - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur (H.A.) en 18.00 uur (nabetr. H.A.) ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur ds. N. den Bok, Utrecht. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland en 18.00 uur ds. J. Maas, Wekerom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aal burg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur IccsdiGnst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam- som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. B. J. Oldenhuis, Rotterdam en 18.00 uur ds. P. A. Broere, Tholen, DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Kreuk en 18.00 uur ds. J. C. Klein, St. Philipsland - Ger. Kerk 10.00 uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur drs. C. Romkes. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer P. de Jong en 18.00 uur de heer L. H. Zweers. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. mr. J. P. de Man, Rosmalen, voor bereiding Heilig Avondmaal. Muziek heeft meer macht dan u denkt! Wat voor uitwerking kan muziek op ons hebben? Waar moeten wij op letten, als we kiezen naar welke muziek wij luisteren? A.s. maan dagavond om 21.00 uur wordt dit onderwerp behandeld in 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. De herhaling is dinsdag om 16.00 uur. Presentatie: Marjan van Peperstraten. A.s. zaterdag hebben we weer een gezellige spelavond. Komen jullie ook weer? Neem je muziekinstrument mee, dan maken we er met elkaar een leuke avond van. De zaal is open vanaf half 8 en iedereen vanaf 13 jaar hartelijk welkom! Tot ziens. De Commissie Zaterdagavond 16 februari blijven de deuren van de Ark voor de tienerclub gesloten. Op deze avond gaan we gezellig gourmetten in de schuur van de kluit. We beginnen om 19,30 uur en de kosten van deze avond zijn 6,-. Je kunt je opgeven bij Jeanet (491355) of Jan-Kees (492275). Neem wel zelf borden en bestek mee. Tot zaterdag Bie de Kluute. Morgenavond hebben jullie natuurhjk alle maal je agenda vrijgehouden voor het OJW! De maimen van de podiumgroep 'Spiegel beeld' komen dan een optreden voor ons ver zorgen. Waar het over gaat weten jullie natuurlijk nog niet, maar dat het een leuk, ont spannend en vermakehjk optreden zal wor den, staat vast! We hopen dat julKe er mor genavond allemaal zullen zijn, en als je nog nooit op het OJW bent geweest dan is dit de gelegenheid om eens kennis te maken met ons! We beginnen gewoon om 20.00 uur en de zaal is om 19.30 uur open. See you tomorrow! Je kunt je onderjussen nog steeds opgeven voor zaterdag 16 februari als we pannenkoe ken gaan eten op het OJW. De kosten zijn helemaal niet hoog, 3,00! Dus voor nog geen zeven gulden omgerekend kun je de hele avond je buik vullen met ambachtelijk gebakken pannenkoeken. Velen hebben zich al opgegeven, maar als jij dat nog niet hebt gedaan, pak je nu de telefoon dan draai je 487450 om je op te geven bij Reinout. We beginnen dan om 19.00 uur, dus een uurtje eerder. De zaal is dan om 18.30 uur open. Na het eten kun je nog even bijkomen en gezellig natafelen in 'De Hoeksteen'. Dus: tot de 16e! De betere woningimichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Op zaterdag 29 juni 2002 wordt op het terrein rond de binnen- en buitenhaven in Stellendam Vlaggetjesdag gehouden. Uni ted Fish Auctions (met visafslagen in Stel lendam, Scheveningen en Colijnsplaat) organiseert dit evenement in combinatie met de Nationale Dag van de Zeevisserij, het jaarlijks terugkerend evenement van het Productschap Vis. Op zaterdag zijn er diverse activiteiten in en rond de havens (waaronder o.a. officiële gedeelten, demonstraties, roeiwedstrijden en vuurwerk) en 's middags vindt de grootste Nederlandse vlootschouw plaats. Gelet op de ervaringen verwachten wij 25.000 tot 30.000 bezoekers. Maar wat is een Vlaggetjesdag zonder bra derie? Tentjes en kraampjes met diverse etenswaren, verenigingen met promotie materiaal, ambachten, bedrijven die hun diensten en artikelen aanbieden... allemaal in meerdere of mindere mate verbonden met de visserij. Wij willen geïnteresseerden uit nodigen om zich aan te melden. Hiervoor kunt u tot 29 maart 2002 een brief schrijven, faxen of e-mailen naar United Fish Auc tions, ten name van coördinator Astrid de Vin, postbus 9, 3250 AA te Stellendam, tel.: (0187) 491377, fax: (0187) 492009 en e- mail: devin@unitedfishauctions.com. Kunststichting Goedereede orga niseert in de icoude lange dagen weer een winterprogramma ter lering en vermaak. Er zijn drie zeer verschillende gelegenheden te bezoeken, die elk heel interessant zijn om mee te maken. De eerste avond is bij Harald J. Jassoy van de grafische werkplaats 'Cent van 't Blad' aan de Noord Zijde Haven te Goedereede, op vrijdag 22 februari 2002 om 19.30 uur, met 'Een kleine inleiding in de kunst van de lithografie/steendruk'. De toegangsprijs voor de avond is 10,-. Deelnemers krijgen een korte historische inleiding in de geschie denis van de steendruk en vervolgens wordt stapsgewijs de werkwijze uitgelegd. De tweede avond is op vrijdag 1 maart 2002. Om 19.30 uur kunt u dan terecht in de gast vrije Gouden Leeuw aan de Markt in Goede reede voor 'Een Muzikaal Buffet' met medewerking van het Barbershopkoor 'The Sound Waves'. Een smakelijke en luisterrij ke avond. De toegangsprijs voor deze avond is €18,50. Zaterdag 9 maart 2002 om 15.00 uur geeft Marijke Seip van de Hoeve Kortstaert Koke rijen te Goedereede een demonstratie en proeverij van streekgerechten van Goeree- Overflakkee, onder het motto 'Kookkunst'. Een culinaire en smaakvolle reis door de geschiedenis van dit eiland. De entree hier voor bedraagt 12,-. Voor informatie en reserveren voor de litho grafie en de kookkunst kunnen belangstel lenden bellen met de Kunststichting Goede reede, tel.: (0187) 491878 of 492134. Voor informatie en reserveren voor 'een muzikaal buffet' bij hotel De Gouden Leeuw, tel.: (0187)491371. 'Spirimaliteit' is een wat moeilijk woord. Maar wie iets van de Latijnse taal weet, her kent er een ander woord in: 'spiritus\ 'geest'. En met een hoofdletter: 'Geest', ofwel: de Heilige Geest. Spiritualiteit heeft dan ook alles met het werk van de Heilige Geest te maken. De laatste tien jaar zijn er heel wat boeken over 'spiritualiteit' geschreven. Ik denk allereerst aan het grote standaardwerk met de gelijknamige titel (Kampen 1993), onder redactie van o.m. prof. dr. W. van 't Spijker en drs. K. Exalto. Voor een diepgaande his torische en inhoudelijke kennismaking met wat spiritualiteit wil zijn, beveel ik dat boek van harte aan. Verder denk ik ook aan het leerzame boek van prof. dr. W.H. Velema: 'Nieuw zicht op gereformeerde spirituali teit' (Kampen 1990), min of meer gelijktij dig verschenen met de publicatie van prof. dr. C. Graafland: 'Gereformeerden op zoek naar God. Godsverduistering in het licht van de gereformeerde spiritaaliteit' (Kampen 1990). En nu verscheen dit boekje onder de mooie titel 'Wandelen met God'. In de ondertitel komt dat moeilijke woord voor: 'Spirituali teit in de negentiende eeuw'. Geschreven door vier doctores, van wie er drie hoogle raar zijn, te weten: H.J. Selderhuis (Apel doorn), R, Kuiper (Rotterdam), W.J. Ouwe- neel (Bazel) en G. Harinck. De uitgever, mr. H.P. Medema, schreef een inleidend woord. Hoe omschrijven we 'spiritualiteit'? Ergens in dit boekje staat het zo: "Spiritualiteit is de wijze waarop de verhouding van een mens tot God, de wereld en zichzelf wordt beleefd". We kunnen ook zeggen: 'de gees telijke oriëntatie zoals deze in de praktijk functioneert en zoals deze gevoed en onder houden moet worden' (W.H. Velema). In de Bijbel lezen we over 'de vreze des Heêren' en Calvijn spreekt vooral over 'piëtas', 'vroomheid'. Welnu - dit kleine maar fijne boekje maakt het allemaal wat concreter aan de hand van een viertal portretten. Portretten van mannen die leefden in de 19® eeuw en die elk in hun eigen context een stempel gedrukt hebben op het kerkelijke en geestelijke leven van hun tijd. Hun namen, in chronologische volgorde: Hendrik de Cock, de vader van de Afscheiding, Guillaume Groen van Prinste- rer staatsman en Evan geliebelij der, Herma nns Cornells Voorhoeve, de man van de Vergadering der gelovigen en tenslotte Her man Bavinck, gereformeerd dogmaticus. 'Kunnen deze vier mannen ons dichter bij Jezus brengen?', zo wordt in het Woord; vooraf gevraagd. Ik denk dat dit boekje bedoeld is als de onderbouwing van het posi- tieve antwoord. Ja zeker, deze vier mensen- ieder voor zich en gevieren bij elkaar - heb- ben ons iets te zeggen over wat het leven met de Heere is. Hun spiritualiteit komt uit in een 'wandelen met God', zoals Henoch dat' beoefende. 'Wandelen met God', dat wijst allereerst op een door de Heere Zelf gewerk- te levende relatie met Hem in de hemel, maar dat 'wandelen' wijst ook op het gaan van de voeten op de aarde, zo aards als het maar zijn kan. Hebben deze vier de hedendaagse, post moderne mens iets te zeggen? Hendrik de Cock had in Uh^m van de eenvoudige Klaas Kuipenga geleerd: "Indien ik ook maar een zucht tot mijne zaligheid moest toebrengen, dan was het voor eeuwig verloren!" Daar in Ulrum komt hij onder het beslag van de reformatorische genadeleer en krijgt hij de inhoud van de Dordtse Leerregels van harte lief. Maar tegelijkertijd vergeet hij de kerk in haar concrete gestalte niet. Mr. G. Groen van Prinsterer was een heel ander man, met een totaal andere maat schappelijke achtergrond en levensleiding. Hij was een man van het Reveil; gaf daaraan ook een aantal jaren leiding. In zijn Tweede- Kamerjaren stond hij in de branding van zijn tijd. Maar hij stond pal! Want hij wist en hij beoefende: 'belijden' is het haaks staan op de tijdgeest. Tijdens een crisis in zijn leven was hij teruggeworpen op Christus alleen! Herman Voorhoeve was weer een ander man. Groen en Heldring, zijn Reveilvrien- den, berispten hem scherp bij zijn overgang naar de 'Boeders'. Iets uit zijn belijdenis: .Ja, er is nu vrede voor mij door het bloed des kruises, en de Heere heeft mij dien vrede des gemoeds geschonken, die alle verstand te boven gaat..." Tenslotte dr. Herman Bavinck en zijn gere formeerde sprrituaüteit. Zijn studie in het vrijzinnige Leiden heeft hem gestempeld. Hij was de man van de brede blik en de bezonkenheid van oordeel. Een typering: "De spits van zijn werk ligt in de bezinning op de verhouding van twee krachten die ons nu bezighouden en die in zijn dagen eikaars openlijke vijanden waren: het oude geloof en de moderne cultuur, de orthodoxie en de moderniteit." De geniale Bavinck heeft zijn strijd gestreden en het geloof behouden. Hebben deze vier ons, 21^-eeuwers, nog iets te zeggen? Ze hebben ons veel te zeggen! En al geeft dit boekje alles in klein bestek, het is daardoor toch een veelzeggend geschriftje geworden. De ware spiritualiteit, zo lees ik nog ergens, is "niet een zoektocht naar God die op aarde begint, maar Gods zoektocht naar de mens". Van de Zoon des mensen, gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren is. En dat hadden deze mannen geleerd, samen met die andere 19^-eeuwer, die hier toch eigenlijk niet had mogen ont- breken: dr. Hermann Friedrich Kohlbrug- I ge... N.a.v.: Prof. dr. H.J. Selderhuis e.a., Wan- delen met God. Spiritualiteit in de negentiende eeuw. Uitgeverij Mede- ma, Vaassen. Paperback. 96pag. J. M. J. Kieviet f Op D.V. vrijdag 8 februari (van daag) zal de jeugdclub 12-15 jaar van de Hervormde Kerk een sportavond houden in de gymzaal in de Plaet. Alle jonge lui van 12 tot 15 jaar zijn harte lijk welkom! We beginnen om 18.00 uur in de gymzaal. Op D.V. woensdag 13 februari a.s. houden wij onze jaarvergadering. Mevrouw Sandé maakt voor ons heerlijke hapjes en drank- jes klaar. U kunt zich t/m 11 februari opge- ven voor deze avond via tel.: 602855. I.v.m. de lekkernijen van deze avond beginnen we om 19.00 uur in 'Onder de Wiek'Iedereen is van harte welkom! Het bestuur I Wim Weeda uit Melissant (lid vanfotocluh 'de rarekiek'), exposeert tot eind februari I 2002 in het gemeentehuis van Dirksland. Met op Goeree-Overflakkee gemaakte foto's toont hij zijn belangstelling voor het landschap (slikken,bloementeelt), oude i huisjes (krotten) en mensen in hun dagelijks doen en laten. De expositie is te 'zien in i de trouwzaal, in de hal en op de eerste verdieping. Het gemeentehuis is alle werkda- I gen en zaterdagochtend toegankelijk. -*

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 2