WELKE Verwarming
en Isolatie
Waarom is in liet dorp al wél gestrooid
en in het buitengebied nog niet?
- Hollands Glorie - terug in Rotterdam
Themadag
voor vrouwen
Beurt
Artritis en Artrose
te Dirksland
De meest complete informatiegids over verwarming en isolatie
Gemeente Dirksland geeft nadere toelichting:
Strooibeleid
gemeente dirksland
Drie instanties
voor gladheidbestrijding
Uitkijken
Maanthema januari 2002:
Artritis en Artrose zijn twee ver
schillende aandoeningen aan de
gewrichten die beide bewegingsbe
perking tot gevolg hebben.
Info
Voor mensen die meer willen weten over
één van deze twee aandoeningen heeft de
Gezondheids wijzer deze maand een infor-
matiepakketje over artritis en artrose samen
gesteld dat iedereen gratis kan ophalen of
aanvragen. Het pakketje over artritis be
schrijft de verschillende vormen van deze
aandoening, wat u kunt doen om de klachten
te verminderen en de behandeUngsmo-
gelijkheden. In het pakketje over artrose
vindt u informatie over wat artrose precies
inhoudt, hoe het ontstaat en wat u er zelf aan
Vestiging
De Gezondheidswijzer
Op D.V. zaterdag 16 februari 2002
is er in het Verenigingsgebouw
'Onder de Wiek' weer een thema
dag voor vrouwen. Deze dag wordt
georganiseerd door de werkgroep
koffieochtend Dirksland en gaat
uit van de Hervormde Gemeente te
Dirksland.
Een behaaglijk leefklimaat in uw
woning is een voorwaarde voor pret
tig wonen. Met een goede verwar
ming, isolatie en ventilatie creëert u
het kUmaat waarin u zich het lekker
ste voelt. Welke Verwarming en Iso
latie geeft u een compleet beeld van
wat er mogelijk is op het gebied van
verwarmen, isoleren en ventilatiesys
temen.
In vijf stappen leest u alles wat u moet weten
om straks de juiste aankoop te doen. Alle
facetten van verwarmen, isoleren en ventile
ren passeren de revue. De mogelijkheden en
het nut van isoleren en hoeveel u er op jaar
basis mee bespaart, alle manieren van ver
warmen op een rijtje, de nieuwste producten
en ontwikkelingen in het Verwarming en
Isolatie Journaal. En natuurlijk wetenswaar
digheden over ventilatiesystemen, want een
gezond en fris binnenklimaat is van levens
belang voor uzelf en uw woning. En omdat
we zuinig moeten zijn op het milieu ook aan
dacht voor duurzame energie en natuurlijk
isoleren. Aan de hand van de informatie in
deze gids kunt u straks een weloverwogen
keuze qiaken.
Net als alle andere WELKE gidsen, bevat
ook Verwarming en Isolatie duidelijke
productoverzichten watirin het aanbod en de
prijzen van de verschillende verwarmings-
en ventilatiesystemen en isolatievormen
staan vermeld.
Welke Verwarming en Isolatie ligt
vanaf nu in de tijdschriftenwinkel voor
ƒ7,95.
Een modern sprookje uit de tijd dat elek
triciteit nog onmisbaar was. "U bent bijna
aan de beurt" herhaalde de monotone
vrouwenstem voor de zoveelste keer. Er
waren kennelijk meer wachtenden die
onzichtbaar op hun beurt wachten. Ik gaf
de moed op en liet de hoorn van de tele
foon moedeloos zakken. "Met de voor-alle
klachten lijn" hoorde ik ineens een mon
tere mannenstem. Te verbaasd om op fer
me wijze mijn klacht te uiten hakkelde ik
iets als 'de stroom is uitgevallen.' "Weten
we al,klonk het aan de andere kant van
de lijn. De man wist kennelijk ook waar ik
woonde.
"Wanneer is het voorbij?" vroeg ik aarze
lend. "U bent als eerste aan de beurt,"
antwoordde de klachtenman. "Dank u
wel," mompelde ik. De opgewekte man
nenstem wenste mij nog een prettige
avond en de verbinding werd met weder
zijds goedvinden verbroken. Zou het waar
zijn? Had ik de man wel goed verstaan? Of
speelde mijn fantasie mij parten. De tijd
zou het leren. Even later hoorde ik de
brandweer uitrukken. Was dit het begin
van nog meer misère? Op onze beurt wach
ten, er zat niets anders op.
Later die avond werd de stroomvoorzie
ning voor het hele dorp hersteld. Mijn
favoriete werktuig functioneerde weer. Het
apparaat is nu eenmaal voor 100% inge
steld op stroom. Wat begon met de helft
van de energievoorziening, zette zich
voort met: er zijn nog acht wachtenden
voor u en eindigde met de opbeurende
woorden van de klachtenman. Het eindre
sultaat was energieker dan ik dacht. Wij
kregen, samen met de rest van het dorp,
ab eersten weer stroom. Het kon niet op.
Nog is het bijna overal hetzelfde. "Wie is
er aan de beurt?" vragen de kapper, de
bakker en de groenteman? Niet voor je
beurt gaan. Dat is niet eerlijk. Netjes op je
beurt wachten, zo hebben we het allemaal
geleerd. Wachten tot je een ons weegt. Of
minder.
De beurt hebben doet mij ook denken aan
school. Als je de beurt had moest je hard
op lezen of andere inspannende schoolza-
ken verrichten. Je was altijd blij ab het
voorbij was. 'Wie is er aan de beurt?' Nie
mand natuurlijk. Of het moest het knapste
jongetje of meisje van de klas zijn. Die
waren altijd in om hun kunsten te verto
nen. Ze waren het liefst altijd aan de
beurt.
Maar ze moesten, net als de beurtschip-
per, netjes op hun beurt wachten. Zo zit
dat, en niet anders. Wie is er aan de
beurt?
Nu de vorst even uit de lucht is, kun
nen de zoutdepots weer worden aan
gevuld. Door de aanhoudende koude
en de winterse neerslag van de afgelo
pen weken kwam de 'bodem' van
menig zoutopslag in zicht. Ook even
gelegenheid om eens even te vragen
hoe op het eiland een en ander in zijn
werk gaat op het gebied van de glad
heidbestrijding.
Vragen hierover werden er ook gesteld tij
dens de laatste begrotingsvergadering en in
de commissie Grondgebied van de gemeen
te Dirksland. In die vergaderingen werd er
ondermeer naar gerefereerd dat de dorpsker
nen soms wel zijn gestrooid, maar een ver
bindingsweg als de Geldersedijk, tussen
Dirksland en Herkingen, niet. Hierdoor kun
nen gevaarlijke situaties ontstaan, doordat
de weggebruiker ervan uitgaat dat overal
gestrooid is, terwijl dit in werkelijkheid niet
het geval is. Dit komt doordat de kernen en
de verbindingswegen niet door dezelfde
instantie worden bestrooid. De kernen vallen
onder verantwoordelijkheid van de gemeen
te, terwijl het Waterschap de verbindingswe
gen voor haar rekening neemt. Een en ander
sluit dan niet altijd op elkaar aan.
Op het moment dat gladheid wordt ver
wacht, controleert de verantwoordelijke per
soon of strooien noodzakelijk is. In de
gemeente Dirksland wordt in principe op
alle openbare wegen - mits bereikbaar -
gestrooid tussen 05.00 en 24.00 uur, al wordt
daar wel bij opgemerkt dat - wanneer bij
voorbeeld om 23.00 uur met strooien begon
nen is - men niet stipt om 24.00 uur stopt,
maar gewoon het karwei afmaakt.
Op het moment dat zich gladheid voordoet,
wordt bepaald of er volledig of beperkt
gestrooid gaat worden. Soms is het voldoen
de om alleen op bepaalde plaatsen te strooi
en, die vlugger glad zijn. Bij volledige uitruk
worden twee strooiers geladen; de grote
strooier eerst. Die vertrekt dan direct en
begint de strooiwerkzaamheden vanaf de
werkplaats aan de Philipshoofjesweg. Ver
volgens worden de doorgaande route bestre
ken en de op- en afritten naar het ziekenhuis.
Daarmee zijn dan de ambulance- en de bus
route gestrooid. Daarna gaat het naar Melis-
De kleine strooier wordt bedrijfsklaar gemaakt.
sant, waar eveneens de doorgaande
(bus)route wordt gestrooid. Dan wordt de
rest van de dorpskern Melissant afgemaakt.
Tenslotte vertrekt de grote strooier naar
Dirksland om daar de rest van deze kern te
strooien. Inmiddels is dan de kleine strooier
naar Herkingen vertrokken. Wanneer dat
nog niet door het waterschap is gedaan (deze
neemt daar zonodig ook de Molendijk en de
Kaaidijk mee), wordt ook daar eerst de door
gaande route gestrooid. Zodra de kleine
strooier klaar is, keert die weer terug naar
Dirksland om de fietspaden te strooien en de
plaatsen waar de grote strooier niet kon
komen.
Het streven is om, wanneer er geen sprake is
van extremiteiten zoals ijzel, het strooien
binnen twee uren klaar te hebben.
Op het eiland wordt zowel door de Provincie
gestrooid als door het Waterschap als door
de Gemeente. Hierdoor kan het voorkomen
dat een gedeelte van een weg buiten de
bebouwde kom al wel gestrooid is, maar bin
nen de bebouwde kom nog niet (en omge
keerd). Na overleg is gebleken dat dit niet te
voorkomen valt. De verschillende instanties
hebben allemaal hun route. Die zouden ze
welUcht kunnen veranderen, maar daarmee
zou het probleem slechts worden verlegd.
Want in al de gemeentes kennen ze ditzelfde
probleem. Het zou ook geen optie zijn om de
gemeente mee te gaan laten strooien. Want -
toegespitst op Dirksland - zou dat allereerst
impliceren dat dan niet in één keer genoeg
strooizout beschikbaar is voor de kern van
Herkingen (waarom dan twee keer geladen
zou moeten worden, hetgeen weer extra tijd
in beslag neemt) en in de tweede plaats zou
den dan, naast de Geldersedijk, ook de ande
re verbindingswegen moeten worden ge
strooid: de Noorddijk, de Wellestrijpsedijk
en de Westdijk.
Het blijft bij gladheid altijd uitkijken. Weg
gebruikers moeten niet altijd blindeUngs
vertrouwen op de strooiers. Het kan immers
gebeuren dat een strooier zijn route nog niet
klaar heeft of dat het op de ene plek gladder
is dan op de andere. De drie gladheidbestrij-
dende instanties proberen de weg zo veihg
mogelijk te maken en de gebruiker zal er zo
veilig mogelijk mee om moeten gaan.
Echter, niet overal kan worden gestrooid. Zo
kunnen trottoirs en vrijhggende voetpaden
niet door de strooiers worden bereden. Voor
die gevallen is het wel mogeüjk om, in rede
lijke hoeveelheden, strooizout op te halen in
de gemeentelijke werkplaats aan de Philips
hoofjesweg in Dirksland.
Zeesleepboot 'Elbe'
Onlangs beleefde maritiem Neder
land een bijzondere dag. De voormali
ge motorsleepboot 'Elbe' kwam na
vele jaren weer terug in Rotterdam,
waar zij door vele sleepbootenthou
siasten werd onthaald. Het is immers
een stukje 'Hollands Glorie', dat in
1959 werd gebouwd voor rekening
van L. Smit Co. te Rotterdam en
dat toen één van de sterkste sleepbo
ten ter wereld was.
Het schip is uitgerust met twee 'Smit-Man'
diesels van elk 2000 pk, gekoppeld op één
schroef. Duidelijk was in die periode ook te
zien de naoorlogse bouw van de schepen. Zij
kregen een geheel ander uiterlijk dan de
voorgaande sleepboten die voor rekening
van L. Smit Co. waren gebouwd. Zo heeft
bijvoorbeeld de 'Hudson', voormalig ijsfa
briek van Stellendam, een ronde stuurhut en
een rechte voorsteven. Zij was de voorloper
van de veertien andere zusterschepen, die
uiterlijk slechts weinig verschilden maar
veel in vermogen. De 'Elbe' heeft een veel
bredere stuurhut en een 'waaier'voorsteven,
zodat het schip veel meer weg heeft van een
jacht als van een sleepboot. (Trouwens, de
sleepboot 'Thames' - een zusterschip van de
'Elbe' - werd in 1961 gebouwd en in 1980
verkocht naar Georgetown en als jacht in de
vaart gebracht onder de naam 'Itasca'. Doch
dit even terzijde.)
Vele grote reizen heeft de 'Elbe' gemaakt
onder bevel van de vermaarde, onlangs op
82-jarige leeftijd overleden kapitein, Arie
Poot. De eerste reis van de 'Elbe' was het
slepen van het 15.054 ton metende passa
giersschip s.s. 'Victoria' van Vlissingen naar
Rotterdam. Niet lang daarna sleepte de
'Elbe', samen met de 'Tasmanzee' en de
'Schelde', het grootste droogdok ter wereld
(54.000 ton) van Portsmouth naar Rotter
dam. De reeks van vele radioverslagen
maakte deze indrukwekkende reis zeer
beroemd. De bestemming van dit dok was de
Heijsehaven, ten behoeve van de Rotterdam-
sche Droogdok Maatschappij.
In 1976 werd de 'Elbe' verkocht en van de
vloot afgevoerd om in Cork te worden ver
bouwd tot loodsboot en om onder de naam
'Maryland' te worden ingezet bij Maryland
in Baltimore.
Er werd een ruimere accommodatie gereali
seerd en ook de boeiing werd geheel doorge
trokken. De beting werd verwijderd en nog
een aantal uiterlijke veranderingen werd
doorgevoerd. Vanaf de voorplecht naar ach
teren werd weinig veranderd, maar vanaf de
schoorsteen naar achteren kon niet veel meer
waargenomen worden van wat eens een
sleepboot was.
In 1985 werd de 'Maryland' overbodig en
werd het verkocht aan de milieuorganisatie
Greenpeace, die het schip uiterlijk geheel
veranderde. Ze kreeg er zelfs een helikopter
platform op gemonteerd. De stuurhut en de
kaartenkamer bleven intact, maar de verblij
ven benedendeks werden verbouwd. De
voormaUge 'Elbe' werd onder de naam
'Gondwana' weer in de vaart gebracht. Op
18 augustus werd de 'Gondwana' geheel
verbouwd en aangepast voor actieweken bij
de milieuorganisatie Greenpeace. Tevens
kreeg zij de naam 'Greenpeace'. Als actie
schip werd het bij vele activiteiten van
Greenpeace betrokken, zoals bij de walvis
vangst, olielozingen op zee en bij nog veel
meer op miUeu gerichte aangelegenheden.
Nu het schip 42 jaar oud is, werd naar ver
vanging omgezien en de voormaUge 'Elbe'
zou in december opgelegd worden in Hans-
weert.
De heer Hans Hoffmann (in het dagelijkse
leven loods bij het loodswezen Rotterdam
Rijnmond) en nog enkele vrijwilligers,
waaronder Erik de Groot (directeur van het
Buiten Museum in Rotterdam), zijn voorne
mens de 'Elbe' in een stichting onder te
brengen, die de naam zal dragen: 'Stichting
Maritieme Collectie Rijnmond' (SMCR).
Deze stichting zal bestaan uit vrijwilligers,
die zullen proberen deze sleepboot weer in
originele staat te krijgen, evenals bij 'de
Hudson' het geval was. Het voordeel ten
opzichte van de 'Hudson' is dat de twee
motoren van de 'Elbe' draaien als een zon
netje. Beide vaartuigen dragen een unieke
geschiedenis bij zich. Maar de 'Elbe' is de
laatst overgebleven zeesleepboot uit de
periode van de wederopbouw na de Tweede
Wereldoorlog en markeert het tijdperk van
de Nederlandse scheepsbouw.
Op 11 januari jl. vertrok de 'Elbe' om 03.00
uur uit Hansweert. Om 10.00 passeerde zij
Goeree en ze liep om 12.30 uur de Rotter
damse Waterweg binnen. Nog 5 mijl buiten
gaats zijnde, werd ik door de loodsentender
'Explorer' aan boord van de 'Elbe' gezet en
voer ik mee naar de Wiltonhaven in Schie
dam, waar het schip voorlopig haar ligplaats
heeft gevonden. Tijdens de vaart zagen wij
vele enthousiasten die aan de waterkant
foto's maakten. Ook de Havendienst van de
Gemeente Rotterdam heette de oude 'Elbe'
een hartelijk welkom toe. Zij deden dat door
een waterballet over het schip te spuiten.
Er zal een actieplan worden opgezet om tot
een algehele verbouwing te komen om het
schip weer in originele staat te krijgen.
'Elbe', welcome home!
Gegevens van de'Elbe':
Lengte: 58,09 meter
Breedte: 11,23 meter
Diepte: 5,02 meter
Motor: twee 4 takt enkelwerkende 6 cilinder
Smit-Man dieselmotoren, gekoppeld op één
schroefas
Toeren: 2780 r/h
Te waterlating: 14 oktober 1958
In dienst: 24 februari 1959
Verkocht:
- 1976 bij Verolme United Shipyards te
Cork: loodsboot 'Maryland' uit Maryland
- 1985 MilieuorganisatieGreenpeace:
'Gondwana' uit Londen
Verbouwd: 31 mei 1985 bij de Oranjewerf
BV te Amsterdam
Weer in de vaart: 18 augustus 1985 als
"Greenpeace" uit Miami
Afgevoerd: Op 11 januari 2002 overgedra
gen aan SMCR en weer in de vaart als
'Elbe'.
Schiedam, Maarten Bezuijen.
Artritis is een ontsteking van één of meer
gewrichten. Als een gewricht ontstoken is,
gaat het pijn doen, wordt het warm en
gezwollen en is het minder goed te bewegen.
Ondanks veel onderzoek is nog niet bekend
waardoor Artritis wordt veroorzaakt. Artro
se, ook wel gewrichtsslijtage genoemd, is
een aandoening waarbij de kwaliteit van het
kraakbeen van de gewrichten slechter wordt.
Artrose komt vooral voor aan de knieën, de
nek, onderrug, duimbasis en heupgewrich
ten.
kunt doen. Verder staan in beide pakketjes
verschillende oefeningen beschreven en
bevatten ze adressen (o.a. van de Vereniging
van Reumapatiënten in Spijkenisse e.o.)
waar u terecht kunt voor hulp en advies.
De gratis informatiepakketjes kunnen op
maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en
17.00 uur telefonisch aangevraagd of opge
haald worden bij de Gezondheidswijzer in
de GGD-vestiging die het dichtst bij u in de
buurt is. Let op: de GGD in Middelhamis is
open op maandag en vrijdag van 9.00 tot
12.00 uur en op woensdag van 13.30 tot
16.30 uur. Het telefoonnummer van de
Gezondheidswijzer is: 0181-652404. De
Gezondheidswijzer kunt u vinden in de
Sportlaan 5 te Middelhamis.
De Gezondheidswijzer Zuid-Hollandse
Eilanden is het publieksinformatiecentrum
van de GGD voor iedereen met vragen over
o.a. gezondheid en gezondheidszorg, ziek
ten, gezondheidsrecht, alternatieve genees
wijzen en adressen van patiëntenverenigin
gen, praatgroepen zelfhulpgroepen. In de
Gezondheidswijzer zijn mensen aanwezig
die u helpen met het beantwoorden van uw
vragen.
Ook kunt u zelf informatie opzoeken en
doorlezen. Er zijn folders, tijdschriften, boe
ken en naslagwerken aanwezig. Veel van
deze kunnen gratis worden meegenomen.
De spreekster van deze morgen zal Edith
Schouwen zijn. Het thema is: 'Bezorgd
heid'. Edith Schouten zal met ons nadenken
over dit thema in het licht van de Bijbel. De
kosten voor deze morgen bedragen 10,-.
Wij hopen dat u deze zaterdag vrij kunt
maken om elkaar te ontmoeten, te bemoedi
gen en te groeien in het geloof.
Schriftelijke opgave kan bij Marjan Zouten
dijk, Bromelia 17, 3247 DE Dirksland. We
zien uit naar uw komst op deze dag. Van har
te welkom!
Werkgroep koffieochtend Dirksland