WELKE Verwarming en Isolatie Waarom is in liet dorp al wél gestrooid en in het buitengebied nog niet? - Hollands Glorie - terug in Rotterdam Themadag voor vrouwen Beurt Artritis en Artrose te Dirksland De meest complete informatiegids over verwarming en isolatie Gemeente Dirksland geeft nadere toelichting: Strooibeleid gemeente dirksland Drie instanties voor gladheidbestrijding Uitkijken Maanthema januari 2002: Artritis en Artrose zijn twee ver schillende aandoeningen aan de gewrichten die beide bewegingsbe perking tot gevolg hebben. Info Voor mensen die meer willen weten over één van deze twee aandoeningen heeft de Gezondheids wijzer deze maand een infor- matiepakketje over artritis en artrose samen gesteld dat iedereen gratis kan ophalen of aanvragen. Het pakketje over artritis be schrijft de verschillende vormen van deze aandoening, wat u kunt doen om de klachten te verminderen en de behandeUngsmo- gelijkheden. In het pakketje over artrose vindt u informatie over wat artrose precies inhoudt, hoe het ontstaat en wat u er zelf aan Vestiging De Gezondheidswijzer Op D.V. zaterdag 16 februari 2002 is er in het Verenigingsgebouw 'Onder de Wiek' weer een thema dag voor vrouwen. Deze dag wordt georganiseerd door de werkgroep koffieochtend Dirksland en gaat uit van de Hervormde Gemeente te Dirksland. Een behaaglijk leefklimaat in uw woning is een voorwaarde voor pret tig wonen. Met een goede verwar ming, isolatie en ventilatie creëert u het kUmaat waarin u zich het lekker ste voelt. Welke Verwarming en Iso latie geeft u een compleet beeld van wat er mogelijk is op het gebied van verwarmen, isoleren en ventilatiesys temen. In vijf stappen leest u alles wat u moet weten om straks de juiste aankoop te doen. Alle facetten van verwarmen, isoleren en ventile ren passeren de revue. De mogelijkheden en het nut van isoleren en hoeveel u er op jaar basis mee bespaart, alle manieren van ver warmen op een rijtje, de nieuwste producten en ontwikkelingen in het Verwarming en Isolatie Journaal. En natuurlijk wetenswaar digheden over ventilatiesystemen, want een gezond en fris binnenklimaat is van levens belang voor uzelf en uw woning. En omdat we zuinig moeten zijn op het milieu ook aan dacht voor duurzame energie en natuurlijk isoleren. Aan de hand van de informatie in deze gids kunt u straks een weloverwogen keuze qiaken. Net als alle andere WELKE gidsen, bevat ook Verwarming en Isolatie duidelijke productoverzichten watirin het aanbod en de prijzen van de verschillende verwarmings- en ventilatiesystemen en isolatievormen staan vermeld. Welke Verwarming en Isolatie ligt vanaf nu in de tijdschriftenwinkel voor ƒ7,95. Een modern sprookje uit de tijd dat elek triciteit nog onmisbaar was. "U bent bijna aan de beurt" herhaalde de monotone vrouwenstem voor de zoveelste keer. Er waren kennelijk meer wachtenden die onzichtbaar op hun beurt wachten. Ik gaf de moed op en liet de hoorn van de tele foon moedeloos zakken. "Met de voor-alle klachten lijn" hoorde ik ineens een mon tere mannenstem. Te verbaasd om op fer me wijze mijn klacht te uiten hakkelde ik iets als 'de stroom is uitgevallen.' "Weten we al,klonk het aan de andere kant van de lijn. De man wist kennelijk ook waar ik woonde. "Wanneer is het voorbij?" vroeg ik aarze lend. "U bent als eerste aan de beurt," antwoordde de klachtenman. "Dank u wel," mompelde ik. De opgewekte man nenstem wenste mij nog een prettige avond en de verbinding werd met weder zijds goedvinden verbroken. Zou het waar zijn? Had ik de man wel goed verstaan? Of speelde mijn fantasie mij parten. De tijd zou het leren. Even later hoorde ik de brandweer uitrukken. Was dit het begin van nog meer misère? Op onze beurt wach ten, er zat niets anders op. Later die avond werd de stroomvoorzie ning voor het hele dorp hersteld. Mijn favoriete werktuig functioneerde weer. Het apparaat is nu eenmaal voor 100% inge steld op stroom. Wat begon met de helft van de energievoorziening, zette zich voort met: er zijn nog acht wachtenden voor u en eindigde met de opbeurende woorden van de klachtenman. Het eindre sultaat was energieker dan ik dacht. Wij kregen, samen met de rest van het dorp, ab eersten weer stroom. Het kon niet op. Nog is het bijna overal hetzelfde. "Wie is er aan de beurt?" vragen de kapper, de bakker en de groenteman? Niet voor je beurt gaan. Dat is niet eerlijk. Netjes op je beurt wachten, zo hebben we het allemaal geleerd. Wachten tot je een ons weegt. Of minder. De beurt hebben doet mij ook denken aan school. Als je de beurt had moest je hard op lezen of andere inspannende schoolza- ken verrichten. Je was altijd blij ab het voorbij was. 'Wie is er aan de beurt?' Nie mand natuurlijk. Of het moest het knapste jongetje of meisje van de klas zijn. Die waren altijd in om hun kunsten te verto nen. Ze waren het liefst altijd aan de beurt. Maar ze moesten, net als de beurtschip- per, netjes op hun beurt wachten. Zo zit dat, en niet anders. Wie is er aan de beurt? Nu de vorst even uit de lucht is, kun nen de zoutdepots weer worden aan gevuld. Door de aanhoudende koude en de winterse neerslag van de afgelo pen weken kwam de 'bodem' van menig zoutopslag in zicht. Ook even gelegenheid om eens even te vragen hoe op het eiland een en ander in zijn werk gaat op het gebied van de glad heidbestrijding. Vragen hierover werden er ook gesteld tij dens de laatste begrotingsvergadering en in de commissie Grondgebied van de gemeen te Dirksland. In die vergaderingen werd er ondermeer naar gerefereerd dat de dorpsker nen soms wel zijn gestrooid, maar een ver bindingsweg als de Geldersedijk, tussen Dirksland en Herkingen, niet. Hierdoor kun nen gevaarlijke situaties ontstaan, doordat de weggebruiker ervan uitgaat dat overal gestrooid is, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. Dit komt doordat de kernen en de verbindingswegen niet door dezelfde instantie worden bestrooid. De kernen vallen onder verantwoordelijkheid van de gemeen te, terwijl het Waterschap de verbindingswe gen voor haar rekening neemt. Een en ander sluit dan niet altijd op elkaar aan. Op het moment dat gladheid wordt ver wacht, controleert de verantwoordelijke per soon of strooien noodzakelijk is. In de gemeente Dirksland wordt in principe op alle openbare wegen - mits bereikbaar - gestrooid tussen 05.00 en 24.00 uur, al wordt daar wel bij opgemerkt dat - wanneer bij voorbeeld om 23.00 uur met strooien begon nen is - men niet stipt om 24.00 uur stopt, maar gewoon het karwei afmaakt. Op het moment dat zich gladheid voordoet, wordt bepaald of er volledig of beperkt gestrooid gaat worden. Soms is het voldoen de om alleen op bepaalde plaatsen te strooi en, die vlugger glad zijn. Bij volledige uitruk worden twee strooiers geladen; de grote strooier eerst. Die vertrekt dan direct en begint de strooiwerkzaamheden vanaf de werkplaats aan de Philipshoofjesweg. Ver volgens worden de doorgaande route bestre ken en de op- en afritten naar het ziekenhuis. Daarmee zijn dan de ambulance- en de bus route gestrooid. Daarna gaat het naar Melis- De kleine strooier wordt bedrijfsklaar gemaakt. sant, waar eveneens de doorgaande (bus)route wordt gestrooid. Dan wordt de rest van de dorpskern Melissant afgemaakt. Tenslotte vertrekt de grote strooier naar Dirksland om daar de rest van deze kern te strooien. Inmiddels is dan de kleine strooier naar Herkingen vertrokken. Wanneer dat nog niet door het waterschap is gedaan (deze neemt daar zonodig ook de Molendijk en de Kaaidijk mee), wordt ook daar eerst de door gaande route gestrooid. Zodra de kleine strooier klaar is, keert die weer terug naar Dirksland om de fietspaden te strooien en de plaatsen waar de grote strooier niet kon komen. Het streven is om, wanneer er geen sprake is van extremiteiten zoals ijzel, het strooien binnen twee uren klaar te hebben. Op het eiland wordt zowel door de Provincie gestrooid als door het Waterschap als door de Gemeente. Hierdoor kan het voorkomen dat een gedeelte van een weg buiten de bebouwde kom al wel gestrooid is, maar bin nen de bebouwde kom nog niet (en omge keerd). Na overleg is gebleken dat dit niet te voorkomen valt. De verschillende instanties hebben allemaal hun route. Die zouden ze welUcht kunnen veranderen, maar daarmee zou het probleem slechts worden verlegd. Want in al de gemeentes kennen ze ditzelfde probleem. Het zou ook geen optie zijn om de gemeente mee te gaan laten strooien. Want - toegespitst op Dirksland - zou dat allereerst impliceren dat dan niet in één keer genoeg strooizout beschikbaar is voor de kern van Herkingen (waarom dan twee keer geladen zou moeten worden, hetgeen weer extra tijd in beslag neemt) en in de tweede plaats zou den dan, naast de Geldersedijk, ook de ande re verbindingswegen moeten worden ge strooid: de Noorddijk, de Wellestrijpsedijk en de Westdijk. Het blijft bij gladheid altijd uitkijken. Weg gebruikers moeten niet altijd blindeUngs vertrouwen op de strooiers. Het kan immers gebeuren dat een strooier zijn route nog niet klaar heeft of dat het op de ene plek gladder is dan op de andere. De drie gladheidbestrij- dende instanties proberen de weg zo veihg mogelijk te maken en de gebruiker zal er zo veilig mogelijk mee om moeten gaan. Echter, niet overal kan worden gestrooid. Zo kunnen trottoirs en vrijhggende voetpaden niet door de strooiers worden bereden. Voor die gevallen is het wel mogeüjk om, in rede lijke hoeveelheden, strooizout op te halen in de gemeentelijke werkplaats aan de Philips hoofjesweg in Dirksland. Zeesleepboot 'Elbe' Onlangs beleefde maritiem Neder land een bijzondere dag. De voormali ge motorsleepboot 'Elbe' kwam na vele jaren weer terug in Rotterdam, waar zij door vele sleepbootenthou siasten werd onthaald. Het is immers een stukje 'Hollands Glorie', dat in 1959 werd gebouwd voor rekening van L. Smit Co. te Rotterdam en dat toen één van de sterkste sleepbo ten ter wereld was. Het schip is uitgerust met twee 'Smit-Man' diesels van elk 2000 pk, gekoppeld op één schroef. Duidelijk was in die periode ook te zien de naoorlogse bouw van de schepen. Zij kregen een geheel ander uiterlijk dan de voorgaande sleepboten die voor rekening van L. Smit Co. waren gebouwd. Zo heeft bijvoorbeeld de 'Hudson', voormalig ijsfa briek van Stellendam, een ronde stuurhut en een rechte voorsteven. Zij was de voorloper van de veertien andere zusterschepen, die uiterlijk slechts weinig verschilden maar veel in vermogen. De 'Elbe' heeft een veel bredere stuurhut en een 'waaier'voorsteven, zodat het schip veel meer weg heeft van een jacht als van een sleepboot. (Trouwens, de sleepboot 'Thames' - een zusterschip van de 'Elbe' - werd in 1961 gebouwd en in 1980 verkocht naar Georgetown en als jacht in de vaart gebracht onder de naam 'Itasca'. Doch dit even terzijde.) Vele grote reizen heeft de 'Elbe' gemaakt onder bevel van de vermaarde, onlangs op 82-jarige leeftijd overleden kapitein, Arie Poot. De eerste reis van de 'Elbe' was het slepen van het 15.054 ton metende passa giersschip s.s. 'Victoria' van Vlissingen naar Rotterdam. Niet lang daarna sleepte de 'Elbe', samen met de 'Tasmanzee' en de 'Schelde', het grootste droogdok ter wereld (54.000 ton) van Portsmouth naar Rotter dam. De reeks van vele radioverslagen maakte deze indrukwekkende reis zeer beroemd. De bestemming van dit dok was de Heijsehaven, ten behoeve van de Rotterdam- sche Droogdok Maatschappij. In 1976 werd de 'Elbe' verkocht en van de vloot afgevoerd om in Cork te worden ver bouwd tot loodsboot en om onder de naam 'Maryland' te worden ingezet bij Maryland in Baltimore. Er werd een ruimere accommodatie gereali seerd en ook de boeiing werd geheel doorge trokken. De beting werd verwijderd en nog een aantal uiterlijke veranderingen werd doorgevoerd. Vanaf de voorplecht naar ach teren werd weinig veranderd, maar vanaf de schoorsteen naar achteren kon niet veel meer waargenomen worden van wat eens een sleepboot was. In 1985 werd de 'Maryland' overbodig en werd het verkocht aan de milieuorganisatie Greenpeace, die het schip uiterlijk geheel veranderde. Ze kreeg er zelfs een helikopter platform op gemonteerd. De stuurhut en de kaartenkamer bleven intact, maar de verblij ven benedendeks werden verbouwd. De voormaUge 'Elbe' werd onder de naam 'Gondwana' weer in de vaart gebracht. Op 18 augustus werd de 'Gondwana' geheel verbouwd en aangepast voor actieweken bij de milieuorganisatie Greenpeace. Tevens kreeg zij de naam 'Greenpeace'. Als actie schip werd het bij vele activiteiten van Greenpeace betrokken, zoals bij de walvis vangst, olielozingen op zee en bij nog veel meer op miUeu gerichte aangelegenheden. Nu het schip 42 jaar oud is, werd naar ver vanging omgezien en de voormaUge 'Elbe' zou in december opgelegd worden in Hans- weert. De heer Hans Hoffmann (in het dagelijkse leven loods bij het loodswezen Rotterdam Rijnmond) en nog enkele vrijwilligers, waaronder Erik de Groot (directeur van het Buiten Museum in Rotterdam), zijn voorne mens de 'Elbe' in een stichting onder te brengen, die de naam zal dragen: 'Stichting Maritieme Collectie Rijnmond' (SMCR). Deze stichting zal bestaan uit vrijwilligers, die zullen proberen deze sleepboot weer in originele staat te krijgen, evenals bij 'de Hudson' het geval was. Het voordeel ten opzichte van de 'Hudson' is dat de twee motoren van de 'Elbe' draaien als een zon netje. Beide vaartuigen dragen een unieke geschiedenis bij zich. Maar de 'Elbe' is de laatst overgebleven zeesleepboot uit de periode van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog en markeert het tijdperk van de Nederlandse scheepsbouw. Op 11 januari jl. vertrok de 'Elbe' om 03.00 uur uit Hansweert. Om 10.00 passeerde zij Goeree en ze liep om 12.30 uur de Rotter damse Waterweg binnen. Nog 5 mijl buiten gaats zijnde, werd ik door de loodsentender 'Explorer' aan boord van de 'Elbe' gezet en voer ik mee naar de Wiltonhaven in Schie dam, waar het schip voorlopig haar ligplaats heeft gevonden. Tijdens de vaart zagen wij vele enthousiasten die aan de waterkant foto's maakten. Ook de Havendienst van de Gemeente Rotterdam heette de oude 'Elbe' een hartelijk welkom toe. Zij deden dat door een waterballet over het schip te spuiten. Er zal een actieplan worden opgezet om tot een algehele verbouwing te komen om het schip weer in originele staat te krijgen. 'Elbe', welcome home! Gegevens van de'Elbe': Lengte: 58,09 meter Breedte: 11,23 meter Diepte: 5,02 meter Motor: twee 4 takt enkelwerkende 6 cilinder Smit-Man dieselmotoren, gekoppeld op één schroefas Toeren: 2780 r/h Te waterlating: 14 oktober 1958 In dienst: 24 februari 1959 Verkocht: - 1976 bij Verolme United Shipyards te Cork: loodsboot 'Maryland' uit Maryland - 1985 MilieuorganisatieGreenpeace: 'Gondwana' uit Londen Verbouwd: 31 mei 1985 bij de Oranjewerf BV te Amsterdam Weer in de vaart: 18 augustus 1985 als "Greenpeace" uit Miami Afgevoerd: Op 11 januari 2002 overgedra gen aan SMCR en weer in de vaart als 'Elbe'. Schiedam, Maarten Bezuijen. Artritis is een ontsteking van één of meer gewrichten. Als een gewricht ontstoken is, gaat het pijn doen, wordt het warm en gezwollen en is het minder goed te bewegen. Ondanks veel onderzoek is nog niet bekend waardoor Artritis wordt veroorzaakt. Artro se, ook wel gewrichtsslijtage genoemd, is een aandoening waarbij de kwaliteit van het kraakbeen van de gewrichten slechter wordt. Artrose komt vooral voor aan de knieën, de nek, onderrug, duimbasis en heupgewrich ten. kunt doen. Verder staan in beide pakketjes verschillende oefeningen beschreven en bevatten ze adressen (o.a. van de Vereniging van Reumapatiënten in Spijkenisse e.o.) waar u terecht kunt voor hulp en advies. De gratis informatiepakketjes kunnen op maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur telefonisch aangevraagd of opge haald worden bij de Gezondheidswijzer in de GGD-vestiging die het dichtst bij u in de buurt is. Let op: de GGD in Middelhamis is open op maandag en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur en op woensdag van 13.30 tot 16.30 uur. Het telefoonnummer van de Gezondheidswijzer is: 0181-652404. De Gezondheidswijzer kunt u vinden in de Sportlaan 5 te Middelhamis. De Gezondheidswijzer Zuid-Hollandse Eilanden is het publieksinformatiecentrum van de GGD voor iedereen met vragen over o.a. gezondheid en gezondheidszorg, ziek ten, gezondheidsrecht, alternatieve genees wijzen en adressen van patiëntenverenigin gen, praatgroepen zelfhulpgroepen. In de Gezondheidswijzer zijn mensen aanwezig die u helpen met het beantwoorden van uw vragen. Ook kunt u zelf informatie opzoeken en doorlezen. Er zijn folders, tijdschriften, boe ken en naslagwerken aanwezig. Veel van deze kunnen gratis worden meegenomen. De spreekster van deze morgen zal Edith Schouwen zijn. Het thema is: 'Bezorgd heid'. Edith Schouten zal met ons nadenken over dit thema in het licht van de Bijbel. De kosten voor deze morgen bedragen 10,-. Wij hopen dat u deze zaterdag vrij kunt maken om elkaar te ontmoeten, te bemoedi gen en te groeien in het geloof. Schriftelijke opgave kan bij Marjan Zouten dijk, Bromelia 17, 3247 DE Dirksland. We zien uit naar uw komst op deze dag. Van har te welkom! Werkgroep koffieochtend Dirksland

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 9