Gereformeerden
na honderd jaar
ft f h t i> u
PREDIKBEURTEN
De herder
was een huurling
Twee Dirkslandse verenigingen
gaan op in
'Sticliting Verenigd in Kraclit'
Een baan
in het onderwijs?
EiiAnDEn-niEuws
Winterse maaltijd
in Ooltgensplaat
Jeugdactivlteit in
Ooltgensplaat
Anton Driesprong
in Flakkeecialiteiten
Kerkelijke bijeenkomst
in Den Bommel
Controle
Workshop Restauratie-
en activiteitencommissie
te Middelharnis
Ten bate van ontwikkelingswerk in West-Afrika:
Een boek van een journaliste
Ingrijpende veranderingen
Zondag 20 januari 2002
Alledaags
Twee voormalige Dirkslandse vereni
gingen, die tot 1 januari jl. beide een
zelfstandig leven leidden, zijn na die
datum gefuseerd tot één vereniging.
Het zijn de buurtvereniging 'West' en
de stichting (discotheek) 'Thunder-
bird', die thans versmolten zijn tot de
'Stichting "Verenigd in Kracht' - kort
weg SVIK. De doelstellingen die de
afzonderlijke verenigingen hadden
zijn dezelfde gebleven, alleen organi
satorisch wordt een en ander anders
aangepakt.
Krachtenbundeling
Activiteiten
Ontwikkelingswerk
In een vorig aitikel noemde ik het boek van
de Trouwjournaliste Agnes Amelink, 'De
gereformeerden'. Terloops sprak ik het ver
moeden uit, dat dit boek zijn weg in de
lezerskring zou vinden. Er zijn in tal van
dagbladen uitgebreide beschouwingen aan
de inhoud gewijd.
Dat ik er in deze rubriek op inga is niet bij
wijze van bespreking van het boek. Dat zal
wellicht gebeuren in de kolommen naast
deze rubriek.
Neen, ik snijd het onderwerp van het boek
aan zonder in een beoordeling te treden.
Het boek gaat in op de ontwikkelingen in de
Gereformeerde Kerken. Terloops komen de
Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeer
de Kerken ter sprake, terwijl ook de Christe
lijke Gereformeerde Kerken een enkele maal
genoemd worden.
Het boek is echter geheel gewijd aan de ge
schiedenis van de Gereformeerde Kerken
(voor een klein deel aan hun voorgeschiede
nis) en aan het verloop; als het Samen-op-
Wegproces zijn bekroning vindt in een
samensmelting met de Nederlandse Her
vormde Kerk, dan kunnen we ook spreken
van de afloop van de geschiedenis.
Uit het boek wordt duidelijk dat er geweldig
veel veranderd is in de Gereformeerde Ker
ken; welke weerstanden er aanvankelijk
tegen die veranderingen waren en hoe snel
de veranderingen zich voltrokken hebben,
toen - wat ik zou willen noemen - de dijken
van het gereformeerde belijden eenmaal
doorgebroken waren. Men kan ook zeggen,
toen de wissels waren omgezet.
Het interessante van dit boek is dat de ver
anderingen worden gerelateerd aan en geïl
lustreerd met stukjes biografie van bepaalde
gereformeerde families. Grootouders, ouders
en kleinkinderen worden in hun relaties tot
de Gereformeerde Kerken ten tonele ge
voerd. De derde generatie blijkt soms van
het voorvaderlijk erfdeel te zijn vervreemd.
Dat geldt niet alleen van een enkele familie,
maar ook van gemeenten, predikanten en
een binnenkerkelijke organisatie.
Enorme veranderingen hebben zich voor-
gedaan, waardoor men van het oorspron
kelijke geloofsgoed, wil men van de spiri
tualiteit en ethiek van de oudste generatie,
niet veel, of soms niets meer terugvindt.
Er moet bij gezegd worden dat er ook
tegenbewegingen op gang gekomen zijn
die in een nieuwe tijd het oude geloofs
goed willen vasthouden.
Bij een overweging van de inhoud van het
boek heeft mij vooral getroffen, dat de
schrijfster de ontwikkeling beschrijft. Ze
tekent dat en hoe veranderingen zich heb
ben voltrokken. De veranderingen worden
aan personen, synodes en stromingen
opgehangen.
Hier herkent men de journaliste die signa
leert, registreert en rapporteert. Boeiend!
Wie de laatste vijftig jaar bewust heeft
meegemaakt ziet het hele proces opnieuw
aan zich voorbij trekken. Hij herkent de
beslissende momenten, de leidende figu
ren en de jaren waarin wissels worden
omgezet.
Op achtergronden en oorzaken wordt niet
zozeer ingegaan. De feiten, de personen,
theologische en ethische gezichtspunten
worden wel genoemd.
Hoe dit alles kon gebeuren wordt niet be
sproken. Bij mij is als indruk vooral ach
tergebleven: alles verandert, je kunt het
verleden (het oude) niet vasthouden, dus
gaat de kerk mee. We zijn getuigen van
een proces dat zich zonder al te veel weer
stand heeft voltrokken. Verzet was nutte
loos. Je houdt de omslag toch niet tegen,
krijgen we de indruk.
Het is juist op dat punt dat mijn aandacht
bij het lezen gericht is gewest.
De veranderingen, zo krijgt de lezer de in
druk, volgen het patroon van het natuur
gebeuren, (al wordt dit laatste woord niet
gebruikt). Je kunt je er wel tegen willen
verzetten. Ten diepste helpt dat niet. Je
moet mee met je tijd.
Nogmaals, dit wordt niet met zoveel
woorden gezegd. Het wordt wel gesugge
reerd. Daarom heeft de beschrijving van
de veranderingen bijna iets vanzelfspre-
kends. Zo gaat het nu eenmaal toe in de
natuur en ook in de kerk.
VfAAR WAS DE WAAKZAAMHEID
EN DE WEERBAARHEID?
Of er ook gebrek aan weerstand en aan
waakzaamheid is geweest, komt nauwe
lijks aan de orde. Welke verantwoorde
lijkheid de kerkelijke leiders gehad heb
ben en al of niet genomen hebben, is nau
welijks een punt van bespreking. Het staat
voor de auteur als een paal boven water,
dat het kerkelijke conflict in 1944 (vlak
voor de hongerwinter) nooit had mogen
plaatsvinden, zeker niet in die tijd. Op dat
punt is de schrijfster duidelijk. Verder
blijft er veel onduidelijk.
De lezer krijgt een beetje de indruk, excu
seer me dat ik het zo formuleer: Ze ston
den erbij en ze keken ernaar.
TEGENSTEMMEN VAN BUITENAF
Zo is het natuurlijk niet gegaan. Er zijn
zeker ook van buiten de Gereformeerde
Kerken tegenstemmen geweest, kritische
vragen, waarschuwingen.
Daarvan hebben leidinggevende figuren
zich niets aangetrokken.
Men kan niet zeggen dat de andere Gere
formeerde Kerken als toeschouwers aan
de kant hebben gestaan. Integendeel. Ken
nelijk heeft hun stem de synodaal Gere
formeerde Kerken niet aangesproken. Ze
hebben zich van kritische vragen afge
keerd. Soms waren er aan de flanken
broeders, die dat met pijn en protest con
stateerden. Deze broeders hebben het pro
ces niet kunnen terugdraaien. De wissels
waren en zijn definitief omgezet. Dat zou
men aan een radicaal veranderde ethiek
duidelijk kunnen illustreren.
Ik heb mij met de wortels van het gerefor
meerde belijden altijd verbonden gewe
ten. Daarom heb ik bewust voor een doc
toraalstudie aan de Vrije Universiteit
gekozen, in de tijd dat de wissels nog niet
waren omgezet. Het rommelde al wel.
Vanuit die verbondenheid heb ik de be
schrijving van dit proces ervaren als een
triest verhaal. Wat had men een enorme
erfenis, en wat heeft men die door de wind
van de tijd uit handen laten slaan.
Meer wil ik er onder het thema ethiek niet
over zeggen. Vanuit het gezichtspunt van
de ethiek wijs ik er met nadruk op dat we
onze verantwoordelijkheid hebben.
Kerkgeschiedenis is iets anders dan een
natuurgebeuren, al werken de gebeurte
nissen om ons heen wel in op de kerk.
Dan komt het er juist op aan hoe wij ons
opstellen en wat onze instelling is.
W. H. Velema
Zaterdagmorgen om 9.00 uur is Anton Drie
sprong uit Stad aan 't Haringvliet te gast bij
Jan Lodder in het programma 'Flakkeeciali
teiten'. Hij werd 71 jaar geleden in 'Stad'
geboren en groeide op in een gezin van 11
kinderen. Na de LTS ging hij werken bij Van
Rumpt en daarna op een scheepswerf in de
Botlek. Tenslotte maakte hij de overstap
naar de Esso en beëindigde hij zijn loopbaan
als supervisor. Hij verhuisde ondertussen
naar Dirksland en was in die gemeente poli
tiek actief voor de VVD. Ook was hij actief
voor het Haringvlietschap. Zijn hobby's
zijn: zelf wijn maken, tuinieren en dansen.
Hij werd onderscheiden met de Thorbecke-
penning. Dinsdagavond om 18.00 uur wordt
het programma herhaald.
De maandelijkse kerkelijke bijeenkomst in 't
Westerlicht in Den Bommel is voor de
maand februari verzet naar woensdag 30
januari a.s. om 15.30 uur. Onder het genot
van een kopje koffie wordt met ds. P. van
Duijvenboden een thema besproken. De
kosten bedragen 0,50. Alle 55-plussers
zijn van harte welkom!
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187) 47 10 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE;
tel.(0187)47 10 20
e-mail; Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm']
tarief per mm 0,25;
conlracttarieven op aanvraag
slmUngstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitlngstermljn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
tel. mobiel 06-51412500,
e-mail: ajvdv@hetnet.nl
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 1440
e-mail: J.ViIlerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 8.90.
Per jaar €33,60.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur kand. P. den Ouden en 18.30 uur ds.
R. Veldman. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds.
R. Veldman en 18.30 uur kand. P. den
Ouden - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer
K. Baas, Ooltgensplaat en 18.30 uur ds.
W. P. Ferguson, Ridderkerk - Doopsge
zinde Gem. 9.30 uur ds. J. Snaink en
18.30 uur drs. N. M. P. Peterse.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 en
10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30
uur ds. J. C. den Toom.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. L. de Wit, Amemuiden en 18.00
uur kand. M. Diepeveen - Ger. Kerk
10.00 uur ds. P. C. Koster, Spijkenisse en
18.30 uur ds. H. Schipper, Kerkwerve.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Wijk, herbevestiging ambtsdra
gers en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. D. Son-
neveld, Spijkenisse - Ger. Gem. in Ned.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
M. Verduin en 18.00 uur ds. J. Willem-
sen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. H. Veldhuizen, Wijk en 18.00 uur ds.
A. van Wijk-Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. den Toornen 18.00 uur ds. G. C.
Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds.
E. M. Bakker, Bodegraven - Rem. Ger.
Gem. 10.00 uur ds. C. M. Geels - Herv.
'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. H. Ver
waal.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P.
Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk
10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. Belder, bevestiging ambtsdragers
en 18.00 uur ds. P. H. van Harten, Rid
derkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. beves
tiging ambtsdragers - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam-
som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H.
IJzerman, Rotterdam en 18.00 uur ds. W.
Praamsma, Rotterdam.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. Vos, Aalburg en 18.00 uur ds. P.
van Duijvenboden.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht en
18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets.
Op donderdag 31 januari a.s. organiseert de
Plaatselijke Commissie van de SWO in
Ooltgensplaat een winterse maaltijd voor
50-plussers in Fort Prins Frederik. Op het
menu staat zuurkool, boerenkool en hutspot.
De maaltijd begint om 18.00 uur, de zaal is
open om 17.30 uur. De kosten bedragen
3,50 per persoon. U kunt zich aanmelden bij
mevrouw Huijer, tel.: 6316769. Van harte
welkom!
De Stichting Welzijnswerk Oostflakkee
organiseert op woensdag 30 januari a.s.
een bingomiddag voor de jeugd van Oolt
gensplaat. Deze wordt gehouden in 't Cen
trum, Van Weelstraat 10. Voor de kinderen
uit groep 1 en 2 duurt de middag van 13.15
tot 14.30 uur en voor de kinderen uit groep
3 t/m 8 van 14.45 tot 16.00 uur. De kosten
bedragen 1,50 per kind. Aanmelden kan
tot 25 januari a.s. via een briefje op school
ofbij de SWO, tel.: 641344.
In onze hedendaagse samenleving moet u
veel onder controle hebben. De doordeweek
se lasten, de kosten van de baten, de grijze
stoffen die een bedrijf produceert, het aan
tal eieren per etmaal en niet te vergeten de
portemonnee. Voor het motorisch stalen ros,
alias de automobiel, is een zgn. cruise-con
trol verkrijgbaar. Het lijkt wel of niets de
moderne controledrang ontgaat. Waar
komt deze vandaan, vraagt u. En u ver
wacht een controleerbaar antwoord?
Controleren was zeer gebruikelijk in het
voormalige Oostblok. In die satellietlanden
waren overheden gespecialiseerd in het
nagaan van fan en allemans gangen. Er
was een speciaal stuk gereedschap voor uit
gedacht. Het controleapparaat. Of is con
troleren een Amerikaanse uitvinding?
Daar komt bijna alles vandaan. Behalve
tulpen en molens. Die moeten trouwens ook
gecontroleerd worden. Waarop lüeet ik niet,
maar het wordt voor u nagevraagd.
Een ding is zeker. Blijf bedacht op verbor
gen checks en pogingen tot inkijk. Hackers
en 'computervirusmakers, vooral zij die
laten weten van u te houden, zijn de inbre
kers van deze tijd. Voor u het weet ligt uw
administratie of meer voor iedereen te kijk.
Overdreven achterdocht? Misschien, maar
privé-gegevens lijken voor niemand meer
heilig. Bonnetjesverslaggeving is nog maar
het begin.
Krijgt u ook regelmatig ongevraagde, zgn.
persoonlijke post? De verzenders weten pre
cies waar u behoefte aan heeft: allerlei over
bodige spullen, sieraden, stripboeken en
nog veel meer. Ze menen ook te weten wat u
nodig heeft: geld. Ook daar hebben zij zo
hun 'oplossingen' voor. Deze in feite onge
controleerde mailings lijken trouwens
alleen maar toe te nemen.
Wat u echt nodig heeft krijgt u, ja u leest
het goed, deze keer van mij. Het is goede
raad. Verscheuren en bij het oud papier die
ongevraagde brievenbusvervuiling. Of
beter nog: laat bureau X. weten dat u der
gelijke post niet op prijs stelt. Zelf terugstu
ren (afzender retour) kan ook maar sorteert
vaak weinig effect. Hooguit krijgt u voor
taan wat minder van deze post in uw brie
venbus. Niet alleen goed voor u maar ook
voor het veelbesproken milieu.
We sluiten deze controle-exercitie ongecon
troleerd af. De spellingcontrole doet onge
twijfeld de rest.
Op D.V. woensdag 13 februari wordt de
eerste workshop van het jaar 2002 gehou
den. Al is het nu nog een beetje winter,
toch denken we al aan het voorjaar. Het is
de bedoeling dat we een taart maken voor
in huis. De materialen die we hiervoor
gebruiken zijn: kussentjes mos, boom
schors, besjes en roosjes. Wat u mee moet
brengen: een schaal met een doorsnee van
30 cm, een scherp mesje en een lijmpis-
tool. De kosten van deze workshop bedra
gen 15,-. Dit is inclusief koffie en mate
rialen. Als vanouds wordt de workshop
gegeven in verenigingsgebouw De Hoek
steen, Ring 13 in Middelharnis. We begin
nen om 19.30 uur. Informatie en opgeven
bij Anita Stolk, tel. 487750. De sluitings
datum voor opgave is 4 februari.
"Zou je mij kunnen zeggen, waarom je mijn
hulp hebt ingeroepen?"
De hamvraag. Natuurlijk, ik had deze vraag
verwacht. En toch schrok ik ervan. Hoe vaak
had ik die vraag mezelf niet gesteld. Hoe
vaak had ik er niet met Klaartje over gespro
ken. Dat ik hier zat, was het teken dat ik het
antwoord wist. Ik had in gedachten geoe
fend. Steeds weer. Laatst hoorde ik het
mezelf hardop zeggen bij de huisarts. En nu
wilde het antwoord maar niet komen. Mijn
gedachten raasden het alfabet langs. Lang
zaam ontstonden er wat woorden. Dat wil
zeggen, in mijn hoofd. Mijn stem deed nog
niet mee.
De dokter had alle tijd. Gelukkig. Dat had ik
ook wel nodig.
Uiteindelijk klonk het: "Ik heb me laten mis
bruiken. Seksueel. Door een dominee...
Leny Selles beschrijft in dit aangrijpende
boek wat er gebeurd is toen de man die zij
vertrouwde, misbruik van haar maken ging.
Ze had behoefte aan aandacht en meeleven.
Maar werd geestelijk en lichamelijk gemani
puleerd. Wat ze echt niet wilde, gebeurde.
Twee jaar lang. Na die vreselijke tijd werd
ze nog vier jaar achtereen door dezelfde man
gekweld. - Het verslag van de lijdensweg die
zij meemaakte, toen haar dominee niet de
herder van zijn schapen bleek te zijn, maar
een wolf in schaapskleren.
In dit boek (dat Leny Selles onder haar eigen
naam publiceerde!) laat zij de lezer haar
"weg terug" meemaken. Zij geeft die weg
weer aan de hand van de gesprekken en de
behandelingen bij haai" hulpverlener. Eerst
enkele keren bij de psychiater. Later bij de
haptotherapeut. Evelien heet ze in dit boek.
Met haar ontstaat een relatie van vertrou
wen. Vooral deze therapie en de effecten
ervan worden uitvoerig beschreven.
Uit wat Leny over zichzelf vertelt, blijkt dat
zij een kwetsbare natuur heeft. Ze was altijd
al onzeker. Om conflicten te vermijden, kon
ze niet anders dan gehoorzamen aan dege
nen die een sterkere persoonlijkheid waren.
Als dan die dominerende dominee in haar
leven komt, dan kan ze geen enkele weer
stand bieden aan zijn manipulaties.
Na alles wat er gebeurd is, wordt zij vooral
geplaagd door zelfbeschuldiging. Dat komt
op diverse plaatsen in dit boek terug. "Ik
durfde er met niemand over te praten, 't Was
toch mijn eigen schuld - ik had het zover
laten komen. Dat gevoel was reuzengroot
aanwezig- tk bleef gewoon naarde kerk
gaan. Maar het had niets meer met geloven
te maken. Ik wist dat de duivel mijn leven
was gaan beheersen. En ik had hem zelf toe
gelaten. God paste niet meer bij wat er
gebeurde; bij wat er van mij geworden was:
een vieze, vuile slet..."
De therapie die ze bij Evelien volgt, is er op
gericht haar van deze schuldgevoelens te
bevrijden. Door middel van het losmaken
van emoties. Of deze wijze van behandeling
in alle opzichten de juiste is, kan ik niet
beoordelen. Evenmin of dit boek er een
complete en correcte weergave van geeft.
Maar wel treffend is wat de therapeute aan
haar patiënte duidelijk wil maken. Ik geef
het maar in haar eigen woorden weer: "Dat
jij je niet verzette, heeft niets met schuld te
maken. Het is jouw onmacht, tegenover zijn
macht. Hij was hulpverlener. Jij was kwets
baar, had hulp nodig. Maar hij gaf je hele
maal geen hulp. Jij verzette je niet, omdat je
je niet verzetten kon. Dat is onmacht. En
geen schuld...
In een later stadium van de therapie wordt
schriftelijk contact met de predikant gelegd.
Die op dat moment nog steeds als zodanig
functioneert. En die nog steeds zijn pastora
le hulp aan zijn gemeenteleden verleent. Dan
blijkt dat zij niet het enige slachtoffer is.
Maar Leny komt in een nieuwe crisis
terecht. Want als de dingen openbaar
komen, ontmoet ze onbegrip en negatie. In
het dorp en in de kerk. En voor de kerkelijke
procedures heeft ze in het geheel geen
begrip. Gelukkig is daar een andere predi
kant die haar terzijde staat.
Desondanks laat een van de laatste zinnen
van het boek ons weten dat Leny in het voor
jaar van 2000 haar kerklidmaatschap heeft
opgezegd. "De kerk werd voor mij onveilig
terrein!"
Al met al - een ontmaskerend en schokkend
boek. Ook schokkend door het taalgebruik af
en toe. En door de concrete en weinig ver
hullende aanduidingen hier en daar. Maar
vooral door de trieste werkelijkheid die in dit
relaas naar voren komt. De kerk komt er niet
goed af in dit boek. Daar is aanleiding voor
gegeven. Door een 'herder' die het tegen
beeld van de Goede Herder is. En door een
'kudde' die zich zomaar van dit geschonden
schaap distantieert. Over die Goede Herder
van Zijn schapen gaat het in dit boek te wei
nig. Over Hem Die niet nam, maar gaf! Zich
zelf! Bij Wie heling is voor gekwetste men
sen. Daarover spreekt ook die andere domi
nee te weinig, naar mijn indruk. Een gemiste
kans!
Dit boek is vooral bedoeld om anderen die
zich in de schrijfster herkennen, te helpen.
En ook om ieder die te maken krijgt met
deze problematiek "het verhaal van slacht
offers te laten doordringen tot het hart". In
die zin wil ik het van harte aanbevelen.
N.a.v.; Leny Selles, De herder was een
huurling. Mijn weg terug na mis
bruik door een pastor. Uitgeverij
Boekencentrum, Zoetermeer. Paper
back. 168 pag. Prijs 13,40.
J. M. J. Kieviet
Dit is mede gekomen doordat de bezoekers
van beide instanties steeds meer van buiten
het 'werkgebied' van de buurtvereniging
kwamen en dat men ook die mensen de
mogelijkheid wilde bieden om zich betrok
ken te voelen bij de organisatie en haar doel
stelling. Bundeling van krachten is in deze
tijd een veel voorkomende ingreep op orga
nisatorisch gebied, om een grotere slagvaar
digheid te kunnen hebben. De nieuwe naam
van de per 1 januari 2002 gefuseerde buurt
vereniging en discotheek, 'Verenigd in
Kracht', speelt hier dus aardig op in.
Als doelstelling heeft de Stichting het
behouden en/of vergroten van de leefbaar
heid en van het sociaal en cultureel niveau in
de gemeente Dirksland, en vanuit diverse
invalshoeken probeert ze daar invulling aan
te geven. Naast disco en danslessen worden
er activiteiten voor jongeren en ouderen
georganiseerd. Voor jongeren kan onder
andere worden gedacht aan huttenweek of
aan het realiseren van een nieuwe speeltuin
in Dirksland, voor ouderen worden onder
meer bingoavonden (voor goede doelen),
dart en activiteiten voor 55 plussers georga
niseerd en worden er voorlichtingsavonden
gehouden. Inmiddels bestaat er ook de
videoclub Goeree-Overflakkee. Daar wor
den mensen met dezelfde hobby (videofil-
men) met elkaai" in contact gebracht die er
ideeën en tips kunnen uitwisselen, er wordt
advies of hulp verleend bij video-technische
moeilijkheden en men bespreekt er eikaars
werk, alsmede de vele mogelijkheden die
videofilmen biedt. En een en niet te vergeten
is er het Derde Wereldwerk, waaraan de
Stichting haar activiteiten koppelt en waar
mee ze in de afgelopen jaren ook haar sporen
wel verdiend heeft; dit al sinds 1974, aan
vankelijk voor Unicef en vanaf 1984 meer
persoonlijk via Johan Wachters en Huib
Po vel.
De in 1935 in Zwolle geboren Johan Wach
ters is, na zijn in Nederland en Tunesië
gevolgde opleiding tot ontwikkelingswer
ker, in 1965 naar West-Afrika vertrokken,
waar hij zijn leven in dienst heeft gesteld van
de arme plattelandsbevolking van het Sahel-
land Mali. In de loop der jaren raakte hij
ervan overtuigd dat de mensen in deze lan
den alleen geholpen kunnen worden als ze
zelf leren hun (vele) problemen aan te pak
ken. De bevolking, voor het merendeel arme
boeren, is verstoken van natuurlijke hulp
bronnen en wordt in haar levensstrijd tegen
gewerkt door van tijd tot tijd terugkerende
droogte en door allerlei parasitaire ziekten.
Johan Wachters heeft, met steun van vele
vrienden uit Nederland - waaronder buurt
vereniging 'West' en stichting 'Thunder-
bird' - veel veranderd rond Kati in West-
Mali. Jonge boeren werden gevormd, die
thans ploeg-, zaai- en wiedmachientjes
gebruiken en die met succes tuinbouw
bedrijven en boomgaarden aanleggen. In en
om de dorpen zijn putten gebouwd om het
water in vast te kunnen houden. Er werden
scholen gebouwd en eenvoudige medische
centra opgericht voor hulp bij de meeste
volksziekten, zoals malaria, lepra, tbc en
dysenterie, en er wordt voorlichting gegeven
over baby- en kindervoeding. Vanuit Dirks
land werden talloze projecten gefinancierd,
zoals de waterputten, scholen en 4 graanmo-
lens. Laatstgenoemde dragen dan ook Dirks
landse straatnamen! Thans wil de Stichting
'Verenigd in Kracht' zich sterk maken voor
een nieuwe dorpsschool in Kati. Immers,
80% van de Malinezen kan nog steeds niet
lezen of schrijven.
Ook de Schiedamse Huib en Maria Povel
zetten zich jaarlijks in voor de Sahellanden.
Misschien sta je als jongere voor de vraag
welk beroep je moet gaan kiezen. Of je
hebt al iets gekozen, maar je aarzelt nog.
Of misschien heb je als 'oudere jongere'
of 'jongere oudere' er wel eens over
gedacht van beroep te veranderen.
Graag legt dan de werkgroep 'Meer men
sen voor de klas' (uitgaande van 'De
Driestar', de GOLV en de VOS) de nood
in het onderwijs je voor!
Er is op veel scholen dringend - heel drin
gend! - behoefte aan leerkrachten. Zowel
in het basisonderwijs als in het voortgezet
onderwijs. Op alle mogelijke manieren
probeert men de vacatures vervuld te krij
gen, om te voorkomen dat er tegen kinde
ren of jongeren moet worden gezegd; 'We
hebben helaas niemand die je les kan
geven'
Een van de manieren om te zoeken naar
een oplossing is dit dringende beroep: is
het onderwijs niet iets voor jou?
Een baan in het onderwijs kan veel vol
doening geven en, door het omgaan met
kinderen of jonge mensen, ook veel
vreugde.
Natuurlijk zijn er banen met meer carriè-
re-mogelijkheden, die ook nog dikker
betaald worden. Maar wat is belangrijker;
verdienen of dienen?
Eii vooral: de Heere vraagt iets van ons
bij de keuze van een beroep. Lees maar in
de Catechismus: vraag en antwoord 55 en
103.
Is het onderwijs (toch) iets voor jou?
Overweeg het!
Hfj als waterbouwkundige en zij als zieken-
verzorgster verblijven er elk jaar zo'n drie
maanden en ook aan dit werk verleent Stich
ting 'Verenigd in Kracht' financiële bijdra
gen.
Steun
De middelen hiervoor vergaart de Stichting
door haar vele activiteiten. Ook kunt u de
Stichting steunen in dit werk door een gift te
storten op (Rabobank)rekeningnummer
31.41.06.294 t.n.v. Johan Wachters. Voor
meer infonnatie kunt u kijken op de inter
netsite van Stichting 'Verenigd in Kracht':
www.flakkee.net/vic, of u kunt mailen naar-
vic@flakkee.net.