Gereformeerden na honderd jaar ft f h t i> u PREDIKBEURTEN De herder was een huurling Twee Dirkslandse verenigingen gaan op in 'Sticliting Verenigd in Kraclit' Een baan in het onderwijs? EiiAnDEn-niEuws Winterse maaltijd in Ooltgensplaat Jeugdactivlteit in Ooltgensplaat Anton Driesprong in Flakkeecialiteiten Kerkelijke bijeenkomst in Den Bommel Controle Workshop Restauratie- en activiteitencommissie te Middelharnis Ten bate van ontwikkelingswerk in West-Afrika: Een boek van een journaliste Ingrijpende veranderingen Zondag 20 januari 2002 Alledaags Twee voormalige Dirkslandse vereni gingen, die tot 1 januari jl. beide een zelfstandig leven leidden, zijn na die datum gefuseerd tot één vereniging. Het zijn de buurtvereniging 'West' en de stichting (discotheek) 'Thunder- bird', die thans versmolten zijn tot de 'Stichting "Verenigd in Kracht' - kort weg SVIK. De doelstellingen die de afzonderlijke verenigingen hadden zijn dezelfde gebleven, alleen organi satorisch wordt een en ander anders aangepakt. Krachtenbundeling Activiteiten Ontwikkelingswerk In een vorig aitikel noemde ik het boek van de Trouwjournaliste Agnes Amelink, 'De gereformeerden'. Terloops sprak ik het ver moeden uit, dat dit boek zijn weg in de lezerskring zou vinden. Er zijn in tal van dagbladen uitgebreide beschouwingen aan de inhoud gewijd. Dat ik er in deze rubriek op inga is niet bij wijze van bespreking van het boek. Dat zal wellicht gebeuren in de kolommen naast deze rubriek. Neen, ik snijd het onderwerp van het boek aan zonder in een beoordeling te treden. Het boek gaat in op de ontwikkelingen in de Gereformeerde Kerken. Terloops komen de Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeer de Kerken ter sprake, terwijl ook de Christe lijke Gereformeerde Kerken een enkele maal genoemd worden. Het boek is echter geheel gewijd aan de ge schiedenis van de Gereformeerde Kerken (voor een klein deel aan hun voorgeschiede nis) en aan het verloop; als het Samen-op- Wegproces zijn bekroning vindt in een samensmelting met de Nederlandse Her vormde Kerk, dan kunnen we ook spreken van de afloop van de geschiedenis. Uit het boek wordt duidelijk dat er geweldig veel veranderd is in de Gereformeerde Ker ken; welke weerstanden er aanvankelijk tegen die veranderingen waren en hoe snel de veranderingen zich voltrokken hebben, toen - wat ik zou willen noemen - de dijken van het gereformeerde belijden eenmaal doorgebroken waren. Men kan ook zeggen, toen de wissels waren omgezet. Het interessante van dit boek is dat de ver anderingen worden gerelateerd aan en geïl lustreerd met stukjes biografie van bepaalde gereformeerde families. Grootouders, ouders en kleinkinderen worden in hun relaties tot de Gereformeerde Kerken ten tonele ge voerd. De derde generatie blijkt soms van het voorvaderlijk erfdeel te zijn vervreemd. Dat geldt niet alleen van een enkele familie, maar ook van gemeenten, predikanten en een binnenkerkelijke organisatie. Enorme veranderingen hebben zich voor- gedaan, waardoor men van het oorspron kelijke geloofsgoed, wil men van de spiri tualiteit en ethiek van de oudste generatie, niet veel, of soms niets meer terugvindt. Er moet bij gezegd worden dat er ook tegenbewegingen op gang gekomen zijn die in een nieuwe tijd het oude geloofs goed willen vasthouden. Bij een overweging van de inhoud van het boek heeft mij vooral getroffen, dat de schrijfster de ontwikkeling beschrijft. Ze tekent dat en hoe veranderingen zich heb ben voltrokken. De veranderingen worden aan personen, synodes en stromingen opgehangen. Hier herkent men de journaliste die signa leert, registreert en rapporteert. Boeiend! Wie de laatste vijftig jaar bewust heeft meegemaakt ziet het hele proces opnieuw aan zich voorbij trekken. Hij herkent de beslissende momenten, de leidende figu ren en de jaren waarin wissels worden omgezet. Op achtergronden en oorzaken wordt niet zozeer ingegaan. De feiten, de personen, theologische en ethische gezichtspunten worden wel genoemd. Hoe dit alles kon gebeuren wordt niet be sproken. Bij mij is als indruk vooral ach tergebleven: alles verandert, je kunt het verleden (het oude) niet vasthouden, dus gaat de kerk mee. We zijn getuigen van een proces dat zich zonder al te veel weer stand heeft voltrokken. Verzet was nutte loos. Je houdt de omslag toch niet tegen, krijgen we de indruk. Het is juist op dat punt dat mijn aandacht bij het lezen gericht is gewest. De veranderingen, zo krijgt de lezer de in druk, volgen het patroon van het natuur gebeuren, (al wordt dit laatste woord niet gebruikt). Je kunt je er wel tegen willen verzetten. Ten diepste helpt dat niet. Je moet mee met je tijd. Nogmaals, dit wordt niet met zoveel woorden gezegd. Het wordt wel gesugge reerd. Daarom heeft de beschrijving van de veranderingen bijna iets vanzelfspre- kends. Zo gaat het nu eenmaal toe in de natuur en ook in de kerk. VfAAR WAS DE WAAKZAAMHEID EN DE WEERBAARHEID? Of er ook gebrek aan weerstand en aan waakzaamheid is geweest, komt nauwe lijks aan de orde. Welke verantwoorde lijkheid de kerkelijke leiders gehad heb ben en al of niet genomen hebben, is nau welijks een punt van bespreking. Het staat voor de auteur als een paal boven water, dat het kerkelijke conflict in 1944 (vlak voor de hongerwinter) nooit had mogen plaatsvinden, zeker niet in die tijd. Op dat punt is de schrijfster duidelijk. Verder blijft er veel onduidelijk. De lezer krijgt een beetje de indruk, excu seer me dat ik het zo formuleer: Ze ston den erbij en ze keken ernaar. TEGENSTEMMEN VAN BUITENAF Zo is het natuurlijk niet gegaan. Er zijn zeker ook van buiten de Gereformeerde Kerken tegenstemmen geweest, kritische vragen, waarschuwingen. Daarvan hebben leidinggevende figuren zich niets aangetrokken. Men kan niet zeggen dat de andere Gere formeerde Kerken als toeschouwers aan de kant hebben gestaan. Integendeel. Ken nelijk heeft hun stem de synodaal Gere formeerde Kerken niet aangesproken. Ze hebben zich van kritische vragen afge keerd. Soms waren er aan de flanken broeders, die dat met pijn en protest con stateerden. Deze broeders hebben het pro ces niet kunnen terugdraaien. De wissels waren en zijn definitief omgezet. Dat zou men aan een radicaal veranderde ethiek duidelijk kunnen illustreren. Ik heb mij met de wortels van het gerefor meerde belijden altijd verbonden gewe ten. Daarom heb ik bewust voor een doc toraalstudie aan de Vrije Universiteit gekozen, in de tijd dat de wissels nog niet waren omgezet. Het rommelde al wel. Vanuit die verbondenheid heb ik de be schrijving van dit proces ervaren als een triest verhaal. Wat had men een enorme erfenis, en wat heeft men die door de wind van de tijd uit handen laten slaan. Meer wil ik er onder het thema ethiek niet over zeggen. Vanuit het gezichtspunt van de ethiek wijs ik er met nadruk op dat we onze verantwoordelijkheid hebben. Kerkgeschiedenis is iets anders dan een natuurgebeuren, al werken de gebeurte nissen om ons heen wel in op de kerk. Dan komt het er juist op aan hoe wij ons opstellen en wat onze instelling is. W. H. Velema Zaterdagmorgen om 9.00 uur is Anton Drie sprong uit Stad aan 't Haringvliet te gast bij Jan Lodder in het programma 'Flakkeeciali teiten'. Hij werd 71 jaar geleden in 'Stad' geboren en groeide op in een gezin van 11 kinderen. Na de LTS ging hij werken bij Van Rumpt en daarna op een scheepswerf in de Botlek. Tenslotte maakte hij de overstap naar de Esso en beëindigde hij zijn loopbaan als supervisor. Hij verhuisde ondertussen naar Dirksland en was in die gemeente poli tiek actief voor de VVD. Ook was hij actief voor het Haringvlietschap. Zijn hobby's zijn: zelf wijn maken, tuinieren en dansen. Hij werd onderscheiden met de Thorbecke- penning. Dinsdagavond om 18.00 uur wordt het programma herhaald. De maandelijkse kerkelijke bijeenkomst in 't Westerlicht in Den Bommel is voor de maand februari verzet naar woensdag 30 januari a.s. om 15.30 uur. Onder het genot van een kopje koffie wordt met ds. P. van Duijvenboden een thema besproken. De kosten bedragen 0,50. Alle 55-plussers zijn van harte welkom! chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 10 20 e-mail; Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm'] tarief per mm 0,25; conlracttarieven op aanvraag slmUngstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitlngstermljn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, tel. mobiel 06-51412500, e-mail: ajvdv@hetnet.nl REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 1440 e-mail: J.ViIlerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8.90. Per jaar €33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur kand. P. den Ouden en 18.30 uur ds. R. Veldman. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur kand. P. den Ouden - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas, Ooltgensplaat en 18.30 uur ds. W. P. Ferguson, Ridderkerk - Doopsge zinde Gem. 9.30 uur ds. J. Snaink en 18.30 uur drs. N. M. P. Peterse. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30 uur ds. J. C. den Toom. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. L. de Wit, Amemuiden en 18.00 uur kand. M. Diepeveen - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster, Spijkenisse en 18.30 uur ds. H. Schipper, Kerkwerve. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk, herbevestiging ambtsdra gers en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. D. Son- neveld, Spijkenisse - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. Verduin en 18.00 uur ds. J. Willem- sen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. H. Veldhuizen, Wijk en 18.00 uur ds. A. van Wijk-Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toornen 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. E. M. Bakker, Bodegraven - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. C. M. Geels - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. H. Ver waal. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder, bevestiging ambtsdragers en 18.00 uur ds. P. H. van Harten, Rid derkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. beves tiging ambtsdragers - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam- som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. IJzerman, Rotterdam en 18.00 uur ds. W. Praamsma, Rotterdam. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Vos, Aalburg en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets. Op donderdag 31 januari a.s. organiseert de Plaatselijke Commissie van de SWO in Ooltgensplaat een winterse maaltijd voor 50-plussers in Fort Prins Frederik. Op het menu staat zuurkool, boerenkool en hutspot. De maaltijd begint om 18.00 uur, de zaal is open om 17.30 uur. De kosten bedragen 3,50 per persoon. U kunt zich aanmelden bij mevrouw Huijer, tel.: 6316769. Van harte welkom! De Stichting Welzijnswerk Oostflakkee organiseert op woensdag 30 januari a.s. een bingomiddag voor de jeugd van Oolt gensplaat. Deze wordt gehouden in 't Cen trum, Van Weelstraat 10. Voor de kinderen uit groep 1 en 2 duurt de middag van 13.15 tot 14.30 uur en voor de kinderen uit groep 3 t/m 8 van 14.45 tot 16.00 uur. De kosten bedragen 1,50 per kind. Aanmelden kan tot 25 januari a.s. via een briefje op school ofbij de SWO, tel.: 641344. In onze hedendaagse samenleving moet u veel onder controle hebben. De doordeweek se lasten, de kosten van de baten, de grijze stoffen die een bedrijf produceert, het aan tal eieren per etmaal en niet te vergeten de portemonnee. Voor het motorisch stalen ros, alias de automobiel, is een zgn. cruise-con trol verkrijgbaar. Het lijkt wel of niets de moderne controledrang ontgaat. Waar komt deze vandaan, vraagt u. En u ver wacht een controleerbaar antwoord? Controleren was zeer gebruikelijk in het voormalige Oostblok. In die satellietlanden waren overheden gespecialiseerd in het nagaan van fan en allemans gangen. Er was een speciaal stuk gereedschap voor uit gedacht. Het controleapparaat. Of is con troleren een Amerikaanse uitvinding? Daar komt bijna alles vandaan. Behalve tulpen en molens. Die moeten trouwens ook gecontroleerd worden. Waarop lüeet ik niet, maar het wordt voor u nagevraagd. Een ding is zeker. Blijf bedacht op verbor gen checks en pogingen tot inkijk. Hackers en 'computervirusmakers, vooral zij die laten weten van u te houden, zijn de inbre kers van deze tijd. Voor u het weet ligt uw administratie of meer voor iedereen te kijk. Overdreven achterdocht? Misschien, maar privé-gegevens lijken voor niemand meer heilig. Bonnetjesverslaggeving is nog maar het begin. Krijgt u ook regelmatig ongevraagde, zgn. persoonlijke post? De verzenders weten pre cies waar u behoefte aan heeft: allerlei over bodige spullen, sieraden, stripboeken en nog veel meer. Ze menen ook te weten wat u nodig heeft: geld. Ook daar hebben zij zo hun 'oplossingen' voor. Deze in feite onge controleerde mailings lijken trouwens alleen maar toe te nemen. Wat u echt nodig heeft krijgt u, ja u leest het goed, deze keer van mij. Het is goede raad. Verscheuren en bij het oud papier die ongevraagde brievenbusvervuiling. Of beter nog: laat bureau X. weten dat u der gelijke post niet op prijs stelt. Zelf terugstu ren (afzender retour) kan ook maar sorteert vaak weinig effect. Hooguit krijgt u voor taan wat minder van deze post in uw brie venbus. Niet alleen goed voor u maar ook voor het veelbesproken milieu. We sluiten deze controle-exercitie ongecon troleerd af. De spellingcontrole doet onge twijfeld de rest. Op D.V. woensdag 13 februari wordt de eerste workshop van het jaar 2002 gehou den. Al is het nu nog een beetje winter, toch denken we al aan het voorjaar. Het is de bedoeling dat we een taart maken voor in huis. De materialen die we hiervoor gebruiken zijn: kussentjes mos, boom schors, besjes en roosjes. Wat u mee moet brengen: een schaal met een doorsnee van 30 cm, een scherp mesje en een lijmpis- tool. De kosten van deze workshop bedra gen 15,-. Dit is inclusief koffie en mate rialen. Als vanouds wordt de workshop gegeven in verenigingsgebouw De Hoek steen, Ring 13 in Middelharnis. We begin nen om 19.30 uur. Informatie en opgeven bij Anita Stolk, tel. 487750. De sluitings datum voor opgave is 4 februari. "Zou je mij kunnen zeggen, waarom je mijn hulp hebt ingeroepen?" De hamvraag. Natuurlijk, ik had deze vraag verwacht. En toch schrok ik ervan. Hoe vaak had ik die vraag mezelf niet gesteld. Hoe vaak had ik er niet met Klaartje over gespro ken. Dat ik hier zat, was het teken dat ik het antwoord wist. Ik had in gedachten geoe fend. Steeds weer. Laatst hoorde ik het mezelf hardop zeggen bij de huisarts. En nu wilde het antwoord maar niet komen. Mijn gedachten raasden het alfabet langs. Lang zaam ontstonden er wat woorden. Dat wil zeggen, in mijn hoofd. Mijn stem deed nog niet mee. De dokter had alle tijd. Gelukkig. Dat had ik ook wel nodig. Uiteindelijk klonk het: "Ik heb me laten mis bruiken. Seksueel. Door een dominee... Leny Selles beschrijft in dit aangrijpende boek wat er gebeurd is toen de man die zij vertrouwde, misbruik van haar maken ging. Ze had behoefte aan aandacht en meeleven. Maar werd geestelijk en lichamelijk gemani puleerd. Wat ze echt niet wilde, gebeurde. Twee jaar lang. Na die vreselijke tijd werd ze nog vier jaar achtereen door dezelfde man gekweld. - Het verslag van de lijdensweg die zij meemaakte, toen haar dominee niet de herder van zijn schapen bleek te zijn, maar een wolf in schaapskleren. In dit boek (dat Leny Selles onder haar eigen naam publiceerde!) laat zij de lezer haar "weg terug" meemaken. Zij geeft die weg weer aan de hand van de gesprekken en de behandelingen bij haai" hulpverlener. Eerst enkele keren bij de psychiater. Later bij de haptotherapeut. Evelien heet ze in dit boek. Met haar ontstaat een relatie van vertrou wen. Vooral deze therapie en de effecten ervan worden uitvoerig beschreven. Uit wat Leny over zichzelf vertelt, blijkt dat zij een kwetsbare natuur heeft. Ze was altijd al onzeker. Om conflicten te vermijden, kon ze niet anders dan gehoorzamen aan dege nen die een sterkere persoonlijkheid waren. Als dan die dominerende dominee in haar leven komt, dan kan ze geen enkele weer stand bieden aan zijn manipulaties. Na alles wat er gebeurd is, wordt zij vooral geplaagd door zelfbeschuldiging. Dat komt op diverse plaatsen in dit boek terug. "Ik durfde er met niemand over te praten, 't Was toch mijn eigen schuld - ik had het zover laten komen. Dat gevoel was reuzengroot aanwezig- tk bleef gewoon naarde kerk gaan. Maar het had niets meer met geloven te maken. Ik wist dat de duivel mijn leven was gaan beheersen. En ik had hem zelf toe gelaten. God paste niet meer bij wat er gebeurde; bij wat er van mij geworden was: een vieze, vuile slet..." De therapie die ze bij Evelien volgt, is er op gericht haar van deze schuldgevoelens te bevrijden. Door middel van het losmaken van emoties. Of deze wijze van behandeling in alle opzichten de juiste is, kan ik niet beoordelen. Evenmin of dit boek er een complete en correcte weergave van geeft. Maar wel treffend is wat de therapeute aan haar patiënte duidelijk wil maken. Ik geef het maar in haar eigen woorden weer: "Dat jij je niet verzette, heeft niets met schuld te maken. Het is jouw onmacht, tegenover zijn macht. Hij was hulpverlener. Jij was kwets baar, had hulp nodig. Maar hij gaf je hele maal geen hulp. Jij verzette je niet, omdat je je niet verzetten kon. Dat is onmacht. En geen schuld... In een later stadium van de therapie wordt schriftelijk contact met de predikant gelegd. Die op dat moment nog steeds als zodanig functioneert. En die nog steeds zijn pastora le hulp aan zijn gemeenteleden verleent. Dan blijkt dat zij niet het enige slachtoffer is. Maar Leny komt in een nieuwe crisis terecht. Want als de dingen openbaar komen, ontmoet ze onbegrip en negatie. In het dorp en in de kerk. En voor de kerkelijke procedures heeft ze in het geheel geen begrip. Gelukkig is daar een andere predi kant die haar terzijde staat. Desondanks laat een van de laatste zinnen van het boek ons weten dat Leny in het voor jaar van 2000 haar kerklidmaatschap heeft opgezegd. "De kerk werd voor mij onveilig terrein!" Al met al - een ontmaskerend en schokkend boek. Ook schokkend door het taalgebruik af en toe. En door de concrete en weinig ver hullende aanduidingen hier en daar. Maar vooral door de trieste werkelijkheid die in dit relaas naar voren komt. De kerk komt er niet goed af in dit boek. Daar is aanleiding voor gegeven. Door een 'herder' die het tegen beeld van de Goede Herder is. En door een 'kudde' die zich zomaar van dit geschonden schaap distantieert. Over die Goede Herder van Zijn schapen gaat het in dit boek te wei nig. Over Hem Die niet nam, maar gaf! Zich zelf! Bij Wie heling is voor gekwetste men sen. Daarover spreekt ook die andere domi nee te weinig, naar mijn indruk. Een gemiste kans! Dit boek is vooral bedoeld om anderen die zich in de schrijfster herkennen, te helpen. En ook om ieder die te maken krijgt met deze problematiek "het verhaal van slacht offers te laten doordringen tot het hart". In die zin wil ik het van harte aanbevelen. N.a.v.; Leny Selles, De herder was een huurling. Mijn weg terug na mis bruik door een pastor. Uitgeverij Boekencentrum, Zoetermeer. Paper back. 168 pag. Prijs 13,40. J. M. J. Kieviet Dit is mede gekomen doordat de bezoekers van beide instanties steeds meer van buiten het 'werkgebied' van de buurtvereniging kwamen en dat men ook die mensen de mogelijkheid wilde bieden om zich betrok ken te voelen bij de organisatie en haar doel stelling. Bundeling van krachten is in deze tijd een veel voorkomende ingreep op orga nisatorisch gebied, om een grotere slagvaar digheid te kunnen hebben. De nieuwe naam van de per 1 januari 2002 gefuseerde buurt vereniging en discotheek, 'Verenigd in Kracht', speelt hier dus aardig op in. Als doelstelling heeft de Stichting het behouden en/of vergroten van de leefbaar heid en van het sociaal en cultureel niveau in de gemeente Dirksland, en vanuit diverse invalshoeken probeert ze daar invulling aan te geven. Naast disco en danslessen worden er activiteiten voor jongeren en ouderen georganiseerd. Voor jongeren kan onder andere worden gedacht aan huttenweek of aan het realiseren van een nieuwe speeltuin in Dirksland, voor ouderen worden onder meer bingoavonden (voor goede doelen), dart en activiteiten voor 55 plussers georga niseerd en worden er voorlichtingsavonden gehouden. Inmiddels bestaat er ook de videoclub Goeree-Overflakkee. Daar wor den mensen met dezelfde hobby (videofil- men) met elkaai" in contact gebracht die er ideeën en tips kunnen uitwisselen, er wordt advies of hulp verleend bij video-technische moeilijkheden en men bespreekt er eikaars werk, alsmede de vele mogelijkheden die videofilmen biedt. En een en niet te vergeten is er het Derde Wereldwerk, waaraan de Stichting haar activiteiten koppelt en waar mee ze in de afgelopen jaren ook haar sporen wel verdiend heeft; dit al sinds 1974, aan vankelijk voor Unicef en vanaf 1984 meer persoonlijk via Johan Wachters en Huib Po vel. De in 1935 in Zwolle geboren Johan Wach ters is, na zijn in Nederland en Tunesië gevolgde opleiding tot ontwikkelingswer ker, in 1965 naar West-Afrika vertrokken, waar hij zijn leven in dienst heeft gesteld van de arme plattelandsbevolking van het Sahel- land Mali. In de loop der jaren raakte hij ervan overtuigd dat de mensen in deze lan den alleen geholpen kunnen worden als ze zelf leren hun (vele) problemen aan te pak ken. De bevolking, voor het merendeel arme boeren, is verstoken van natuurlijke hulp bronnen en wordt in haar levensstrijd tegen gewerkt door van tijd tot tijd terugkerende droogte en door allerlei parasitaire ziekten. Johan Wachters heeft, met steun van vele vrienden uit Nederland - waaronder buurt vereniging 'West' en stichting 'Thunder- bird' - veel veranderd rond Kati in West- Mali. Jonge boeren werden gevormd, die thans ploeg-, zaai- en wiedmachientjes gebruiken en die met succes tuinbouw bedrijven en boomgaarden aanleggen. In en om de dorpen zijn putten gebouwd om het water in vast te kunnen houden. Er werden scholen gebouwd en eenvoudige medische centra opgericht voor hulp bij de meeste volksziekten, zoals malaria, lepra, tbc en dysenterie, en er wordt voorlichting gegeven over baby- en kindervoeding. Vanuit Dirks land werden talloze projecten gefinancierd, zoals de waterputten, scholen en 4 graanmo- lens. Laatstgenoemde dragen dan ook Dirks landse straatnamen! Thans wil de Stichting 'Verenigd in Kracht' zich sterk maken voor een nieuwe dorpsschool in Kati. Immers, 80% van de Malinezen kan nog steeds niet lezen of schrijven. Ook de Schiedamse Huib en Maria Povel zetten zich jaarlijks in voor de Sahellanden. Misschien sta je als jongere voor de vraag welk beroep je moet gaan kiezen. Of je hebt al iets gekozen, maar je aarzelt nog. Of misschien heb je als 'oudere jongere' of 'jongere oudere' er wel eens over gedacht van beroep te veranderen. Graag legt dan de werkgroep 'Meer men sen voor de klas' (uitgaande van 'De Driestar', de GOLV en de VOS) de nood in het onderwijs je voor! Er is op veel scholen dringend - heel drin gend! - behoefte aan leerkrachten. Zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs. Op alle mogelijke manieren probeert men de vacatures vervuld te krij gen, om te voorkomen dat er tegen kinde ren of jongeren moet worden gezegd; 'We hebben helaas niemand die je les kan geven' Een van de manieren om te zoeken naar een oplossing is dit dringende beroep: is het onderwijs niet iets voor jou? Een baan in het onderwijs kan veel vol doening geven en, door het omgaan met kinderen of jonge mensen, ook veel vreugde. Natuurlijk zijn er banen met meer carriè- re-mogelijkheden, die ook nog dikker betaald worden. Maar wat is belangrijker; verdienen of dienen? Eii vooral: de Heere vraagt iets van ons bij de keuze van een beroep. Lees maar in de Catechismus: vraag en antwoord 55 en 103. Is het onderwijs (toch) iets voor jou? Overweeg het! Hfj als waterbouwkundige en zij als zieken- verzorgster verblijven er elk jaar zo'n drie maanden en ook aan dit werk verleent Stich ting 'Verenigd in Kracht' financiële bijdra gen. Steun De middelen hiervoor vergaart de Stichting door haar vele activiteiten. Ook kunt u de Stichting steunen in dit werk door een gift te storten op (Rabobank)rekeningnummer 31.41.06.294 t.n.v. Johan Wachters. Voor meer infonnatie kunt u kijken op de inter netsite van Stichting 'Verenigd in Kracht': www.flakkee.net/vic, of u kunt mailen naar- vic@flakkee.net.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2002 | | pagina 2