Overdenking Nieuws Help mee renoveren en bouwen...! \J>^ 'Opbouwwerk' nieuwe speerpuntactie stichting HOE uit de Heilige Schrift uit de kerken HET rJSJKVENSTER jii Zomerstop Kunstuitleen Middelharnis VERVOLGVERHAAL Blik op kerk en samenleving Ij Rooms gevaar? Anti-papisme Historisch besef PRlKKELQIiaE DAf^M PILTEGCNICTZIEKTE? Pftlia SPONS VEHOaCHTC HOOPJES Uitgeblust Bezoek onze website: www.HulpOostEuropa.nl DER P6i.L Dat hebben verschillende afgevaardigden Mr. G. Holdijk niet in dank afgenomen, dat hij een beetje uithaalde naar Rome.... Het was op zichzelf een meevaller, dat de S.G.P. z'n fiat gaf voor het komende huwelijk van Willem-Alexander en Maxima. De senator echter meende er goed aan te doen de stem van zijn partij enigszins toe te lichten en blikte daarbij terug naar het verleden. In de wordingsgeschiedenis van onze staat stond Oranje aan de kant van de protestanten, en daarbij was Spanje, zeg maar Rome, onze vijand. Door de eeuwen heen zijn we altijd beducht geweest voor een te grote macht van Rome. Niet alleen in de tijd van de RepuWiek, toen het rooms-katholieke volksdeel eigenlijk weinig in de melk te brokkelen had. Ze waren uitgesloten van het bekleden van openbare ambten, en hun godsdienstoefe ningen werden slechts oogluikend toegela ten. Maar dat lot deelden ze met andere "dis senters", zoals de Doopsgezinden en de Remonstranten. Op het kussen zaten alleen leden of sympathisanten van de Gerefor meerde Kerk. Na de Franse Revolutie werd dat anders. Alle gezindten stonden van die tijd af voor de wet gelijk. Maar ook in de 19e eeuw bleef de angst voor roomse overheersing. Vooral toen in 1853 in ons land de bisdommen wer den hersteld kwam er een grote protestantse tegenbeweging op gang. En de toonaange vende lieden in de Hervormde Kerk keerden zich fel tegen de Afscheiding, onder andere omdat zij vreesden dat Rome zou inspelen op de verdeeldheid van de protestanten.... Wat lange tijd één van de drijfveren was van de S.G.P., dat leefde dus steeds in brede kringen van ons volk. Ook al stond men niet achter de beüjdenis van de Reformatie, men was anti-rooms, wil men, anti-papistisch ingesteld. In de tijd van Kersten en Zandt werd dat een beetje een anachronisme: het roomse gevaar was allang geweken, en nog zagen de S.G.P.ers achter iedere boom een roomse staan met het geweer in de aanslag.... Zeker in onze tijd zijn de scherpe kantjes er wat afgegaan. In het CDA zitten rooms en protestant broederlijk en zusterlijk naast elkaar. En gezien het feit dat de roomsen in ons land meer humanistisch zijn dan rooms van de oude stempel hoeven we van die kant niet zoveel meer te vrezen. Geen wonder dat die oude tegenstelling voor velen niet meer bestaat. En omdat de kennis van de historie zo gering is, begrijpt men ook niets van de oude conflictsituatie. De denk dan ook dat Van der Vlies gelijk had, toen hij opmerkte dat al die commotie over de rede van Holdijk voortkwam uit een volslagen gebrek aan historisch besef. Overigens had Holdijk zijn opponenten van te voren de wind uit de zeilen genomen door op te merken dat ook de calvinisten niet brandschoon waren, en dat ook van die kant niet alles door de beugel kon. De weet nog wel uit mijn jeugd, dat, wanneer je tegenover een rooms-kathohek de brandstapels en de schavotten opvoerde, je onmiddeUijk te horen kreeg dat wij toch ook maar schuldig waren aan de dood van de martelaren van Gorcum.... Inderdaad is dat een smet op de Reformatie in ons land, dat een aantal room se geestelijken door de graaf van Lumey op wrede wijze ter dood zijn gebracht. Ook al staat dat in geen enkele verhouding tot het aantal protestanten dat door de roomse over heid van toen het leven moest laten. Maar dat zullen de rooms-katholieken van vandaag ook niet meer te berde brengen, om de doodeenvoudige reden dat ze er zelf niet van op de hoogte zijn. Waarmee ik maar wil zeggen: een beetje meer kennis van het ver leden zou aan beide kanten van de scheids lijn geen kwaad kunnen.... Waarnemer Dssse-vrmag-^ en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Omdat mijn darmen af en toe zo opspelen, vermijd ik alle etenswaren die maar enigs zins laxeren. Toch krijg ik telkens krampen, maar heel ongeregeld. Er zijn foto's gemaakt, maar ze kunnen niets vinden. Antwoord: Indien u verder geheel gezond bent, kan er sprake zijn van en gauw geprik kelde of zogenaamde spastische darm. De krampen worden dan veroorzaakt door onverdachte samentrekkingen, waarvoor schijnbaar geen aanleiding bestaat. Soms is er sprake van enige spanning of zenuwen, maar vaak tast men in 't duister over de oor zaak. U kunt daar wel iets tegen doen. Elke dag bijvoorbeeld veel sap of water drinken en vooral voedsel met veel vezels erin kie zen. Eet dus volkorenbrood, bonen, noten, ongeschild (gewassen) fruit, enz. Dat zal u één a twee weken enige malen krampen geven, maar daarna zullen die scheuten snel afnemen. Raadpleeg anders uw huisarts. Is het waar, dat er een pil wordt gemaakt om de nare bijverschijnselen door snelle vlieg reizen naar Amerika en Azië te bestrijden? Of weet u een manier om de zogenaamde jet- ziekte na aankomst te voorkomen? Antwoord: Daar wordt aan gewerkt, maar dat middel is er nog niet. U kunt echter zelf wel veel doen om de gevolgen van de ver plaatsing in de tijd enigermate te voorko men. Door een lange reis naar west of oost raakt namelijk onze inwendige biologische klok van slag. Doordat die ingesteld is op onze vaste werk- en etenstijden, nachtrust, enz., moet ons lichaam zich na aankomst in een land waar de tijd zo'n acht of tien uur verschilt met de Nederlandse tijd, geleidelijk aanpassen en dat kan wel een paar dagen duren. Omdat de hersenwerking wordt beïn vloed, raakt namelijk ook een aantal andere lichaamsfuncties verstoord, zoals de rege ling van onze lichaamstemperatuur en van het adrenalinegehalte in ons bloed. Daarom is het verstandig vóór het vertrek van een vlucht in westelijke richting al enkele avon den later naar bed te gaan en in het vliegtuig de slaap in te halen. Reist naar de oost, dan kunt u tevoren beter telkens wat vroeger gaan slapen, zodat u na aankomst niet De Kunstuitleen Middelharnis, gevestigd in het Diekhuus, is van 14 juh tot en met 31 augustus gesloten. Zaterdag 1 september zijn de medewerkers weer aanwezig om werken in te nemen en te assisteren bij de keuze van een nieuw kunstwerk. Steeds meer mensen maken gebruik van de kunstuitleen om in huis of bedrijf een mooi werk aan de wand te hangen. Vaak wordt een abonnement gekop peld aan een spaarregeling, waarmee wordt gespaard voor de aanschaf van een kunst werk. De Kunstuitleen zal ook aanwezig zijn op de Cursus&VrijeTijdsmarkt op het Diekhuusplein op zaterdag 8 september. 'Bouwen ten dienste van de kerkelijke gemeente', is het uitgangspunt voor de nieuwe speerpuntactie van stich ting Hulp Oost-Europa (HOE). Het trefwoord voor de actie is dan ook 'Opbouwwerk'. In de Nederlandse situatie is het onderhoud van de ker kelijk gebouwen meestal niet echt een probleem. Dat geldt ook voor nieuw bouw. In Oost-Europa is dat allemaal vele malen moeilijker. Veel christenen in Oost-Europa hebben al grote moeite om in hun eerste levensbehoef ten te voorzien. Van financiële steun bij het onderhoud van hun kerkelijke gebouwen kan dus in veel gevallen nauwelijks sprake zijn. Daarom wordt nog steeds een dringend beroep gedaan op stichting Hulp Oost-Euro pa om bij restauratie en nieuwbouw finan cieel te helpen. Regelmatig wordt de stich ting geconfronteerd met de onmogelijkhe den van kerkeUjke gemeenten in Oost-Europa om hun tijdens het communis tische bewind ernstig verwaarloosde kerke lijke gebouwen te renoveren. Regelmatig onderhoud aan kerken, gemeentezalen en pastorieën kan vaak niet worden uitgevoerd. Daardoor dreigt voor veel kerkeUjke gebou wen een toenemend verval. Deze project aanvragen voor materiële hulp krijgen de komende periode de aandacht van stichting HOE. Het beleid van de stichting is erop gericht het accent te verleggen van materie- onwennig in uw bed ligt te draaien omdat de nacht daar al (volgens uw horloge midden op de dag) invalt. Voorts kunt u beter één of twee maaltijden overslaan, dan ook maar iets te veel consumeren, want door de afwijken de etenstijden kunnen uw ingewanden van streek raken. Veel drinken is goed, maar met koffie en alcohol moet u zéér matig zijn. Voor zakenlieden komt daar nog bij, dat ze niet gelijk lange werkdagen kunnen maken. Eerst slapen en stapsgewijs naar het nieuwe ritme overschakelen is het parool. In Griekenland kocht ik enige uit zee opge haalde sponzen. Hoe maak ik die nu geschikt voor schoonmaakwerk? Antwoord: Zo snel mogelijk een aantal malen met zoet water al het zout eruit spoe len. Eventueel aanwezige dode velletjes er af pellen en de vorm fatsoeneren door ze bij te snijden. Kunt u nagaan, hoe bijgevoegde korrels her en der op hoopjes komen te liggen in m'n stadstuintje? Is dat werk van een jonge mol, of is het iets schadelijks? Antwoord: Zulke kleine, op minimolshoop- jes gelijkende bergjes bestaan uit tuinaarde die door de regenwormen omhoog worden geduwd. Die nuttige tuinUeden eten en ver werken namelijk de aarde en geven de tuin- grond door hun werkzaamheden weer lucht. Uw planten hebben daar profijt van. "Blust de Geest niet uit" 1 ness. 5:19) Dat er een gemeente is ontstaan te Thessalo- nica is een wonder! Immers, het Woord is daar verkondigd tijdens de tweede zendings reis. Dat is als een 'lopend vuurtje' voortge gaan vanuit Jeruzalem. En Paulus heeft er vurig gepreekt. Maar met dat al zou er geen zondaar tot geloof gekomen zijn als er niet een ander vuur zich verspreid had vanuit Jeruzalem: het vuur van de Geest! Dat is door God ontstoken, evenals in het OT het vuur op het brandofferaltaar door de Heere Zelf ontstoken werd. Aan het ontsteken van dat vuur kwam geen mens te pas. Maar wel dienden de priesters er voor te zorgen dat het brandende bleef: 'blust het vuur niet uit'! Aan het ontsteken van het vuur van de Geest is ook nog nooit een mensenhand aan te pas gekomen. Dat schonk de Heere als de soeve reine Koning op de Pinksterdag. Maar ook nu geldt dat er dan in de kerk en in het per soonlijk leven wel nauwlettend op toegezien dient te worden of het brandende blijft. Er is namelijk een groot 'blusgevaar'En als het vuur van de Geest gedoofd wordt, dan wordt het donker, koud en vuil. Waarom deze drie woorden? Omdat het vuur van de Geest het omgekeerde doet. Het brengt licht in ons leven, zodat we tot het Licht geleid worden en in Gods licht ons leven gaan zien: een en al duisternis van zon de en ongerechtigheid! Wie daar nog nooit iets van gezien heeft, is nog in de duisternis. Het vuur van de Geest geeft ook warmte in- het ijzige doodsklimaat van deze wereld. Het zorgt er voor dat we al luisterend-naar het Woord van Christus gaan ervaren: 'Was ons hart niet brandende in ons, als Hij tot ons sprak op de weg?!" Het vuur van de Geest geeft ook reinheid. Hij is de 'Geest der uitbranding' (Jesaja 4), de Geest Die heiligt. Zo maakt Hij immers gelijkvormig aan het Beeld van Christus? Zo alleen leren we navolgers Gods te zijn. Deze beelden onderstrepen de Itvensnoodza- kelijkheid van het werk van de Geest. Alleen zo is er leven! En al is het waar dat waar de Geest Zijn intrek neemt Hij als Persoon nooit meer weg gaat, dan wil dat niet zeggen dat Hij Zich niet kan terugtrekken en inhouden, omdat Zijn werk uitgeblust wordt. Hoe we dat kunnen weten? Wel, dit blussen van de Geest is een verraderlijk proces. Dat gebeurt meestal niet door er een 'emmer water' op de gooien. Dat is meer het 'in zon den vallen'. Maar het gaat hier om een gelei delijk proces! Zo langzamerhand wordt het 'schemerig' in de kerk en in het leven van Gods kinderen persoonlijk. Er is weinig 'licht' meer: weinig zicht op Jezus, weinig zekerheid, veel vertwijfeling. Het wordt langzamerhand 'koud': de eerste liefde ver laten, niet meer dat tere, hartelijke zoeken van de Heere, preken gaan het ene oor in en het andere weer uit, zo weinig zin om bezig te zijn met de dingen van Gods Koninkrijk, het is allemaal zo formeel geworden. Het wordt geleidelijk aan een grote 'rommel': allerlei oude zonden steken de kop weer op en...worden getolereerd, er komt een stuk 'gemakkelijkheid' en toegeeflijkheid. Her kenbaar?! Als we de situatie van de kerk bezien, van onze gemeente, van uw, jouw en mijn leven....??! Het gevolg daarvan is dat er (en ik weet dat Gods Geest soeverein is; "de wind blaast waarheen Hij wil") weinig echt leven is. Als we dan zeggen ^at het zo stil is in de kerk, hoe komt het? Als zij die de Heere vrezen zo weinig 'levendig' zijn, er geen groei is in de kemïls en genade van Christus, hoe komt dat? Blust de Geest niet uit! En dan noemt Paulus aan de gemeente een heel aantal concrete dingen die te maken hebben met het gemeentelijke en het per soonlijke leven: VS. 12/13: hoe doen de ambtdragers hun werk en hoe spreken wij over hen? VS. 14/15: hoe zijn de onderUnge verhou dingen in de gemeente en is er het 'acht hebben op elkaar? Vs. 16-18: hoe zijn we in onze binnenka mer: kennen we een biddend en dankend leven? Vs. 20-22: hoe gaan we om met de predi king van het Woord? Hoe spre ken we er over? Is er het onder zoeken (beproeven, testen) of de verkondiging in overeenstem ming is met Gods Woord, zoals ze dat in Berea deden (Hand.17)? En vooral: laten we ons er door gezeggen?! Al deze dingen willen ons leiden tot een eer lijk zelfonderzoek Of schuwen we dat?! Dan hebben we daar het bewijs hoezeer we de Geest hebben uitgeblust of nog zonder de Geest zijn, dood in zonden en misdaden. Het vermaan "Blust de Geest niet uit" wil ons uit drijven tot God om het werk van Zijn Geest in onze gemeenten, in onze kerken en in ons persoonüjk leven. Een vurig gebed! "Ontwaak, noordenwind! En kom. Gij zui denwind! Doorwaai mijn hof, dat zijn spece rijen uitvloeien. O, dan mijn Liefste tot Zijn hof kwame, en ate zijn edele vruchten" (Hooglied 4:16). Het gaat Paulus in dit vermaan, in deze aan sporing, om Gods eer (Hij is immers de Geest van de Vader en de Zoon onze zaligheid (Hij is immers de 'Bruidswerver', die Chris tus' bruid vergadert en haar versiert met hei ligheid, de geschenken uitpakt van de hemel se Bruidegom, Jezus Christus) en het heil van onze naaste. Ja, ook dat laatste: waar het vuur van de Geest brandt, zal er een heilige harts tocht komen om het Woord door te geven. MJK Ie hulp naar meer geestelijke hulp, maar dat betekent niet dat goede initiatieven van uit plaatseüjke gemeenten in Oost-Europa niet gehonoreerd worden. Ook aanvragen voor materiële hulp die betrekking hebben op de startfase van christelijk onderwijs, of het opzetten van diaconaal-sociale problemen verdienen de aandacht. In Helpende Handen, het informatieblad van de stichting, wordt ruimschoots aandacht besteed aan de nieuwe speerpuntactie. Het blad is gratis aan te vra gen via tel.: 0342-420 554 of per e-mail: info hulpoosteuropa.nl. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Dussen-Hank J. P. Kromhout van de Meer, kandidaat te Rid derkerk; naar Zeist (Patijnwijk), R. de Koning Gans te Urk. Bedankt voor Kinderdijk-Middelweg W. Cemeenteopbouw heeft in Oost-Europa alles te maken met ^,«s«*^ daadwerkelijk renoveren en bouwen. Kerken, gemeentezalen en pastorieën zijn tijdens het communisme ernstig in verval geraakt. Wil het gemeente- leven kunnen functioneren dan moet de enorme achterstand in onderhoud worden aangepakt. Help renoveren en bouwen. Samen kunnen we gemeenten op weg helpen. Uw gift is welkom op giro 8887 t.n.v. stichting Hulp Oost-Europa in Barneveld. Vermeld: 'Opbouwwerk'. Wattstraat 2 Postbus 4SS 3770 AL Barneveld Telefoon (0342) 420 SS4 Fax (0342) 420 SS3 e-mail: info@hulpoosteuropa.nl Arkeraats te Werkendam; voor Lexmond J. J. van Holten te Zegveld; voor Nijkerk en voor Vlaardingen (wijkgemeente Grote Kerk 2) W. Markus te Bergschenhoek; voor Oud-Beijerland H. Westerhout te Krimpen aan den IJssel. GEREF. KERKEN Beroepen te Haarlem (SoW) P. M. Wallet t.b.v. Herv. Diakonale Huizen (Molenburg te Overspaame); te Heerenveen (geestelijk verz. Herema State, part-time) R. Klunder- Douma te Echtenerbrug, die dit beroep heeft aangenomen; te Heüoo R. J. Blaauw te Wierden; te Nieuwegein-Noord (geestelijk verzorger St. Antonius ziekenhuis, part time) M. W. Bakema te Nijmegen, die dit beroep heeft aangenomen; te Terschelling M. de Graaf te Bant die dit beroep heeft aan genomen. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te Zwijndrecht-Groote Lindt P. J. de Haan te Stadskanaal. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Dokkum C. J. van den Boogert te 's-Gravendeel en P. C. de Lange te Thesin- ge- Bedankt voor Zwaagwesteinde M. Visser te Klundert. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zwijndrecht W. Visscher te Amersfoort. Bedankt voor Lisse W. J. Karels te Har- dinxveld-Giessendam. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Breukelen, te Bruinisse, te Chi- liwack (Can.), te Elspeet, te Goes, te 's-Gra vendeel, te Hendrik Ido Ambacht, te Krim pen aan den IJssel, te Norwich (Can.), te Scherpenzeel, te Urk en te Veenendaal T. R. Treur, kandidaat te Kesteren. OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Bergambacht, te Ermelo, te Kampen, te Lienden, te Overberg, te Stave- nisse en te Woudenberg G. Gerritsen, lerend ouderUng te Hardinxveld-Giessendam. -20- "Sanne, Sanne, je weet toch wel zeker, dat het je moe der was in dat restaurant?" "Geen twijfel mogelijk, vader. Ik heb nog gewacht, tot ze met die man in de auto stapte." Simon knikt en kijkt bedroefd voor zich uit. Z'n vrouw is wel heel overheersend en hij is een sul in haar ogen, maar dat ze vreemd zou gaan, met een andere man, dat wil er bij Simon niet in. "Gaat het wel, vader? Ik kan wel vragen, of Henk hier heen komt." "Nee, dat moetje niet doen. Die ene keer datje uitgaat, wil ik niet voor je bederven." "Vader, waarom ging u altijd in de logeerkamer sla pen?" "We hadden meestal ruzie, voordat we naar bed gingen en anders kregen we het wel op de slaapkamer. De wil de de vrede bewaren en ging de laatste tijd in de logeerkamer slapen. Ik dacht er goed aan te doen. Soms ging ik wel eens naar haar toe. Dan ging zij naar beneden en ging dan op de bank liggen. Ze wilde het bed niet meer met me delen. Je bent er nog te jong voor, dat ik je alles vertel. Jij moet genieten van je jeugd. De maak je alleen maar verdrietig." "Geeft niet, vader. U bent altijd goed voor me geweest." "Ga nou maar. Zo meteen staat Henk voor de deur, dan laat ik hem binnen en vraag, of ik ook mee uit eten mag." "Van mij mag u gerust mee, vader. De zie er zelf best tegenop." "Waar zie je tegenop?" "Dat uit eten gaan. Et houd niet van dat gedoe." "Je hebt niets van je moeder. De wilde nooit met haar mee ergens heen. Nu heb ik er spijt van. Nu zit ik avon den alleen, terwijl je moeder vaak met mensen uit eten gaat. Of ze zit boven achter haar computer, of ze heeft een vergadering. De kan het lang volhouden, alleen met een mooi boek. En ik werk graag in de tuin als het nog licht is." "U bent een tevreden mens. Jullie passen gewoon niet bij elkaar." "Toch, toch houd ik van je moeder en ben dankbaar, dat ik zo'n dochter heb." "Kunt u echt nog van moeder houden, nu u alles weet?" "Liefde kan veel hebben, Sanne." "Maar het moet wel van twee kanten komen." Simon geeft geen antwoord en laat een diepe zucht ontglippen. "Zal ik dan maar gaan, vader?'" "Doe Henk de groeten en pas goed op jezelf." "Niet over mij inzitten. U kunt ook naar opa en oma gaan." "Misschien doe ik dat ook wel. De hoop, datje moeder weer thuiskomt. De heb er spijt van." "Dan zult u lang moeten wachten. U hebt haar zelf de deur gewezen. U had groot gelijk." "Maar nu heb ik spijt." "Er is wel rust in huis gekomen." "Toch kan ik haar niet missen." Sanne haalt haar schouders op en zegt: "Dat begrijp ik niet: een vrouw die je zoveel verdriet heeft gedaan. Ze heeft gewoon geen gevoel, anders had ze allang spijt." "Misschien is ze wel overwerkt. Vroeger was ze niet zo. Het is gekomen, toen ze steeds meer opklom, in de gemeenteraad en zo. Toen ze nog gewoon op kantoor werkte, was ze heel anders." "Vader, ik moet nu nodig gaan. Het is al laat." "Ga nu maar snel, en veel plezier." "Dank u, vader, en ga er zelf ook maar uit." "De ga misschien naar opa en oma. De zie nog wel." Sanne pakt haar fiets uit de garage en rijdt naar de afge sproken plaats. Ze gaat met een hoofd vol zorgen. Ze laat haar vader achter en dat doet haar pijn. Ze heeft een vreemde angst om hem. Henk staat al op haar te wachten. Als Saime hem ziet staan, komt er een ander gevoel in haar. Het is een onbekend, vreemd gevoel. Ze is nog nooit met een jongen uit geweest. Ze kent Henk wel van vroeger. Hij is nu zo anders, hij is een man geworden. Hij is niet meer gewoon die jongen van vroeger bij hen uit de straat. Zij is ook niet meer dat kleine meisje. Het is aDemaal heel anders voor haar. "Zo, ben je daar eindelijk? De dacht echt, dat ik een blauwtje liep", lacht Henk, nu hij Sanne ziet. Sanne lacht wat verlegen en antwoordt: "Het Uep thuis wat uit de hand en ik ben niet echt te laat." "Zullen we dan maar gaan?" "Heb je geen fiets bij je?" "Kijk, daar staat mijn fiets." "Is die auto echt van jou?" "Wat dacht je? De werk al een tijdje." "Heb je dan al een rijbewijs? Je bent net achttien!" "Mis, dame, ik ben al negentien geweest." "Schelen we dan zoveel?" "Jij bent toch zeventien?" "Bijna." "Dus nog niet helemaal", grapt Henk er achteraan. "Kom, dan gaan we naar m'n wagen. Of vind je me toch te oud?" plaagt hij met een vrolijke lach. "En mijn fiets dan?" "Die doe ik wel achterin." "Of zal ik hem even thuis brengen?" "Dan moet ik zeker weer een tijd wachten. Misschien kom je helemaal niet meer terug, nu je weet, hoe oud ik ben." "Doe niet zo mal, joh." "Nou, vooruit dan maar. De wacht wel weer op je." Sanne fietst snel terug. Ze hoeft alleen maar de straat uit te fietsen en zet vlug haar fiets terug in de garage. Dan loopt ze terug naar de plaats waar Henk met zijn auto staat te wachten. Had ze niet even bij vader moe ten gaan kijken? gaat er nu weer door haar heen. Mis schien heeft hij haar wel gezien. Sanne krijgt geen tijd om verder te piekeren, want Henk is blij, als hij Sanne weer terug ziet. Hij lacht vro lijk en zegt: "De dacht echt: die komt niet meer terug. Ze wil vast niet met een oude kerel uit." "Heus wel, hoor. En zo oud ben je nou ook weer niet." "Dank u zeer, dame", zegt Henk, terwijl hij de auto start en ze langzaam het dorp uitrijden. "Waar gaan we heen, als ik vragen mag?" "Zeg jij het maar." "Je wilde toch uit eten?" "Heb je honger?" vraagt Henk, terwijl hij haar van opzij aankijkt. "Nee, niet echt." "Het kan gezelUg zijn." "Zonde van de centen", zegt Sanne die het niet zo ziet zitten. "Hé.ik krijg vast een zuinige huisvrouw." "Wie zegt, dat ik jouw vrouw word?" zegt Sanne voor zichtig. "Neemt u me niet kwalijk, dame, het was als grap bedoeld." "Ach, ik bedoel het ook niet zo", zegt Sanne, die merkt dat Henk een beetje van zijn eigen woorden schrok. "Heb je wel eens chinees gegeten?" "Wij halen wel eens bij de chinees." "Nooit in zo'n restaurant gegeten?" "Nee, niet echt", antwoordt Sanne eerlijk. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2001 | | pagina 5