Overdenking 4uini»i4iiEuva uit de Heilige Schrift Programma Koninginnedag 2001 in Oude Tonge ^'mmmmmmm wmm wmmi HET rjfiJKVENSTER "'^'tX^:^ ^i en lezing over ')iabetes en het tandvlees' Ktanmnaffr uit zmm viouo PAGINA 5 VRUDAG20 APRIL 20011 Blik op kerk ^n/ en samenleving CJ De zelfmoordpil Verontwaardigde reacties Zo ver komt het 'Wordt vervolgd' staat er meestal onder elke aflevering van een feuilleton. We zouden deze woorden ook kunnen schrijven onder wetgeving van het paar se kabinet. Vorige week stonden we stil bij de euthanasiewet, die op dat moment de Eerste Kamer nog moest passeren. Inmiddels is deze wet aangenomen, met ruime meerderheid, en geniet Nederland de twijfelachtige eer het eerste land in de wereld te zijn waar mensen zelf kunnen beschikken over hun levenseinde. Nauwelijks was de inkt van deze wet droog of Minister Borst bracht opnieuw opschudding teweeg. In een interview met NRC/Handelsblad gaf zij als haar mening te kennen dat hoogbejaarden die "klaar zijn met het leven moeten kun nen beschikken over een zelfmoordpil. Nieuw is dat idee niet. Zo'n jaar of tien geleden werd het middel bekend als 'de pil van Drion'. Het nieuwe is dat de minister van Volksgezondheid bhjkbaar wat in die pil ziet en van mening is dat daarover, zoals zij zegt, "een brede maatschappelijke discussie" op gang moet komen. Gezien de nogal verontwaardigde reac ties is het gelukkig nog niet zo ver, maar dat het balletje wordt opgegooid is al erg genoeg. De minister, die kan weten hoe slecht haar nieuwe wet gevallen is bij het christelijk deel van de bevolking, en dan nog diezelfde week deze proefballon oplaat... De minister van Volksgezond heid bovendien, die aan oude, afgeleefde mensen blijkbaar geen boodschap meer heeft dan alleen: "als u genoeg hebt van het leven, dan hebben we voor u een middel om er een einde aan te maken". De bewindsvrouw heeft zich zelfs niet ontzien in hetzelfde interview één van de kruiswoorden van de Heere lezus te misbruiken. Toen haar gevraagd werd hoe zij zich voelde toen de nieuwe wet was aangenomen, was haar antwoord: "het is volbracht". Het is allemaal zo stuitend dat we er eigenlijk geen woorden voor hebben. Zoals ik al opmerkte, wat Mevrouw Borst meende te moeten ventileren is haar niet in dank afgenomen. Niet allen door haar tegenstanders, maar ook van uit de paarse coalitie kwam de nodige kritiek. De VVD en de PvdA, die mis schien inhoudelijk niet zoveel bezwaren hebben, vonden dat het moment waarop de uitspraken gedaan werden, heel onge lukkig gekozen was. Van de oppositie partij, net CDA, was de kritiek veel scherper. De Hoop Scheffer verMaarse onthutst te zijn, en vroeg zich af naar wat voor samenleving Nederland bezig is af te glijden. Dat mogen we ons inderdaad wel afvragen, al klinken deze woorden uit de mond van een CDA-er wel een beetje hypocriet. Immers in een vorige regeerperiode heeft het CDA meege werkt aan de regulering van de euthana sie. Voorlopig zal de zelfmoordpil nog wel op bezwaren stuiten. Maar laten we wel bedenken dat het vroeg of laat zo ver komt in Nederland. Dat volkomen gese culariseerde mensen tot de conclusie komen dat het genoeg is geweest en dat het voor hen niet meer hoeft. En dat ze in koelen bloede de datum vaststellen waarop ze "eruit willen stappen". Het lijkt allemaal niet tegen te houden, want de mensen die van mening zijn dat er slechts Eén is Die ons levenseinde bepaalt, vormen nog maar een minder heid. Een minderheid waarmee niet gerekend hoeft te worden. Minister Borst zei het openlijk, toen haar gevraagd werd naar de demonstratie van rneer dan 10.000 mensen: "Daar héb ik niets meer mee, met mensen die nog zó denken". Waarnemer P.S.: In mijn stukje van vorige week stond: "Minister Borst bleek zelfs één- en andermaal bereid het Nederlands standpunt te komen toelichten". De opmerkzame lezer zal begrepen hebben dat het woord 'niet' was weggevallen. Zo kwam er precies het tegenovergestel de te staan van wat bedoeld was. ?->*? '!^..r'^. Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Ëilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. cdomnucN-ioiuiT Ik ben in het bezit van een hypotheekakte opgemaakt op 22.2.1626 in Oud-Beijerland inzake een nieuwe 'cromsteven-schuyt'. Kunt u mij deze schuit beschrijven, maar nog liever verwijzen naar een afbeelding van deze schuit? Antwoord: Dit type schip is bekender onder de naam kromsteven, andere benamingen zijn kromster, in het Engels cmmster. Het is een breed, plomp schip met gekromde voor steven en werd in vroeger tijden op binnen wateren gebruikt. Op het bekende schilderij van Johannes Vermeer 'Gezicht op Delft' zijn twee kromstevenschuiten te zien. In het Maritiem Museum van Amsterdam bevindt zich een penning met de afbeelding van een kromsteven. In elke grotere bibliotheek kunt u boeken over de scheepvaart en scheepsty- pen vinden. Een titel kunnen wij u noemen: 'Schepen van en scheepvaart in de vier ambachten' van J. van Beylen. mwpifiim 006LI0 Al sinds enkele maanden heb ik last van tril lende oogleden. Het doet geen pijn maar het is toch een vervelend gevoel. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Antwoord: U heeft last van de trillende oogleden vanaf december vorig jaar. De denk niet dat dit in verband staat met de hersen schudding van het jaar daarvoor. De klach ten die u nu heeft zijn zeer waarschijnhjk toe te schrijven aan nervositeit. Probeer eens een kalmerend middel en zorg voor regelmatige ontspanning en voldoende bednist. 6EV0LGCN HERilNSCHUDOING In december 1992 heb ik een zware hersen schudding opgelopen, met alle gevolgen van dien. Zo is mijn reuk en smaak verstoord. Zou dit nog goed kunnen komen? Antwoord: Er is een duideüjk verband tus sen de hersenschudding en de neurologische Jaarvergaderiilg DVN Bij deze nodigt het bestuur \in DVN Neder land, afdehng Goeree-04rflakkee, alle leden, donateurs en belangsdlenden uit, tot het bijwonen van de jaawergadering op dinsdag 1 mei a.s., aanvang iO.OO uur, in het Hervormd Verenigingsgeboiw 'VitaNova', Van Aerssenstraat 5 in S^nmelsdijk. De vergadering zal beginnen net een opening door de voorzitter, waana het officiële gedeelte van de jaarvergadffing zal worden behandeld, dit duurt ongevier 20 minuten. Na de pauze zal de heer J. Bü:h, tandarts, een lezing houden over 'Diabeïs en het tand vlees'. Aansluitend zullen is rondvraag en sluiting plaatsvinden. Een ider is harteüjk welkom. Interkerkelijk avondgebed 4 mei-herdeiking Op vrijdag 4 mei a.s. wordtop initiatief van de Oecumenische Werkgroq) Goeree-Over- flakkee een interkerkelijc; avondgebed gehouden ter gelegenheid vai de 4 mei-her denking. Het thema is: 'Vijheid is leven zonder angst'. Het avondgéed begint om 19.00 uur en zal worden jphouden in de Gereformeerde Kerk van JNJiddelhamis. U bent van harte welkom! Na let avondgebed is er voldoende gelegenheidom aan te slui ten bij de stille tocht van he gemeentehuis naar het monument. stoornissen: verlies van de Euk en smaak. Dit betekent dat de hersenschidding bescha diging van enkele hersenzenwen tot gevolg heeft gehad. Zowel de reukjrikkels als de smaakprikkels worden via zemwen naar de hersenen gebracht. Dit ziji heel dunne draadjes die beschadigd zijn. .'jlu deze uitval al meer dan een jaar bestaat, r^et ik conclu deren dat dit waarschijnlijk i^et meer over zal gaan. fAOEüiits üiofiEn In Huize Bronbeek zag ik tweehtonumenten, één voor de vrouwen en een aider voor jon genskampen op Java. Waaromjuist hier? Antwoord: Het zal u bekend zijn, dat de Nederlanders in het voormalig Ned.-Indië gedurende de 2de Wereldoorltg verschrik kelijk hebben geleden ondei de Japanse bezetting. Details besparen wi u. In Apel doorn was een monument cpgericht ter nagedachtenis aan de vele vroiwenkampen maar dat werd vaak besmeurden vernield. Daarom is het overgeplaatst nar Bronbeek te Arnhem, alwaar de daar venleegde oud- militairen er nu over waken. Cp tien meter afstand van de 'moeders' staa sinds 1988 een kopie van het gedenkteken dat te Bang- kong Gedungjati (bij Semaranj) werd ont huld ter herinnering aan een groit aantal jon genskampen, waarin duizendèi van hun Nederlandse moeders weggeruk zonen van 12 tot 16 jaar door de vijand vsrden afge beuld. De wrede scheiding van Ie gezinnen komt door de onderlinge afsttid bij deze 'hereniging' wel schrijnend tot iting. Kunt u mij aan een goed recepthelpen voor de echte Schwartzwalder Kirthtorte met kersen in likeur tussen lagen chocolade taart? Je krijgt hier vaak namaék die er niet eens naar smaakt. Antwoord: Het is eigenlijk bancetbakkers- vakwerk, maar wilt u zelf jo'n mooie 'Schwartzwalder kirschtorte' naken, dan kunt u uitgaan van een chocolaletaart voor een springvorm van 20 cm midlellijn. Er is wat extra boter nodig om bodemen rand van de springvorm in te vetten en een beetje bloem om haar te bestuiven. Begn met deze taart door 4 verse en op kameremperatuur gebrachte eieren in een beslagkan te mixen met: 50 gram witte basterdsuike, de inhoud van 2 zaükjes vanillesuiker en eel halve eet lepel heet water en een beetje zout naar smaak tot er een hechte, schuimge massa is ontstaan. Zeef een mengsel van 150 g blcem en 25 g maïzena en schep het door de nassa tot het niet meer zichtbaar is. Voeg caarbij 50 g tevoren in een eetlepel kokend ivater opge loste cacao. Vul de geprepareirde spring- Joh. 20:24a En Thomas was met hen niet. Joh. 25 b Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen ik zal geenszins gelo ven Hij was er niet bij Waar was Thomas? Dat mag wel gevraagd worden. Daar is de Heere Jezus op de avond van de Ie paasdag. Hij komt tot Zijn jonge ren, wenst hen vrede, toont Zijn handen en Zijn zijde. En dat is hun tot bUjdschap. Ze verheugen zich. Zijn komst verwarmt hun hart. Maar waar was Thomas? Volgens vers 24 van dit hoofdstuk was hij er niet. Hij was niet in hun midden. Al deze dingen ontgaan hem. De vreugde van het zien van de Heere, Zijn vredewens. Zijn opdracht. Zijn zending, de gave van de Heihge Geest, al deze dingen ontvangt Thomas niet. En waarom niet? Wel, hij was er niet. We weten niet waarom hij er niet was. 'Niet te gauw oordelen', zeg gen mensen dan. 'Hij kon wel eens een goe de reden hebben'Maar wat het dan ook was, hij was er niet en hij ontving ook niet. Daar kwam de Heere Jezus in de kring van de discipelen, in de samenkomst, en hij was er niet. En daarom zag hij niet, daarom ont ving hij niet. Je kunt de Ujn zo doortrekken. Zo naar ons, mensen van deze tijd. Zijn wij er? In de samenkomst? Als het Woord wordt verkondigd? Als de Heere Jezus wordt voor gesteld? Als Hij er Zelf is in het gewaad van Zijn Woord? Als Zijn wonden worden getoond? Zijn werk aan het kruis? Of was u er niet? Die keer? Die keer dat er uitgedeeld werd. Dat mensen vreugde ontvingen. Er werd genade uitgedeeld, maar u was er niet. Mensen ontvingen, maar u hield uw handen niet op. Mensen ontvingen licht, en u bleef in het donker. Want u was er niet! Net als Thomas. Thomas heeft verzuimd bij de kring te blijven, en daarom bÜjft hij een week lang in het donker. Terwijl de andere discipelen reeds de vreugde kennen. Hij gelooft het getuigenis niet De discipelen vertellen hem dat ze de Heere hebben gezien. Ze houden deze ervaring niet voor zichzelf. Nee, Thomas moet het ook weten. Hij hoort er bij. Hij maakt deel uit van hun groep. Ze zijn er van vervuld en ze ver tellen het hem. Maar dat blijkt een teleurstel ling. Want Thomas gelooft hen niet. Hij neemt dit getuigenis niet aan. Je kunt je voor stellen dat dit spanning zal hebben gegeven. Aan de ene kant zijn er tien blijde getuigen, en aan de andere kant is daar Thomas. En hij gelooft hen niet. Hun getuigenis is voor hem niet genoeg. En daarover is Thomas duide lijk. Kijkt u maar naar wat hij zegt: 'Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steke in het teken der nagelen, en steke mijn hand in Zijn zijde, ik zal geens zins geloven'. Voor Thomas is het duidelijk. Wat wordt verteld is niet genoeg. Hij wil het zelf zien, hij wil het zelf voelen en anders gelooft hij het niet. 'Wat is hij eigenwijs, vindt u niet? En onge lovig? Waarom twijfelt hij zo? Ze hebben het hem toch verteld? Wat wil hij nu nog meer?' Ik hoor het mezelf denken. Maar is Thomas zo'n vreemde man? Is zijn reactie vreemd? Eerhjk gezegd meen ik van niet. Eerlijk gezegd vind ik het heel herkenbaar. Let maar eens op het volk Israël. Zij vonden het ook moeilijk om in God te geloven die ze niet zagen. Al die andere volken hadden zichtba re goden. Dat was tenminste concreet, daar heb je wat aan. En uiteindelijk besloten ze om dan maar een gouden kalf te maken. Die kon je tenminste zien. En in de tijd van Hiz- kia deden ze het opnieuw. Nu met de koperen slang die Mozes gemaakt had. En de konin gen van het noordeUjk rijk richten weer de kalverendienst op in Dan en Bethel. Want Israël wilde zien. En zijn wij anders? Zouden ook wij niet graag willen zien? Als we nu eens eerlijk zijn tegen elkaar, leeft dat ook niet bij ons? We hebben toch nooit de Heere God gezien? En nooit de Heere Jezus? Een kerk is wat dat betreft akelig leeg. We zien slechts een Boek, de Bijbel. We zien de sacramenten (Doop en Avondmaal) en elkaar. Meer zien we niet. En we worden opgeroepen de Heere lief te heb ben die we nooit hebben gezien. Leeft bij u nooit die gedachte: 'Ik zou de Heere Jezus wel eens willen zien. Dat zou me sterken'. Nou, bij mij wel. Want ja, dat wat we wel zien, binnen en buiten de gemeente, brengt ons vaak in verwarring. Is het zo vreemd wat Thomas zegt? Het is eerder begrijpelijk. Het laatste wat Thomas van zijn Heere zag was de kraisiging. Dat was een diepe verne dering, een beeld wat op het netvlies van Thomas zal hebben staan gegrift. Wat hij waarschijnlijk niet zomaar wegpoetste. Mis schien was het zien van het kruis wel het moment waarop Thomas voor zijn gevoel alles kwijtraakte. En het horen van dit getui genis brengt dat niet temg. Zijn wij anders? Wij willen toch ook zien, tasten, ervaren, voelen, net als Thomas? De vinger in het teken van de nagelen, de hand in de zijde? Wij willen toch ook iets meemaken, een gezicht zien, een tekst krijgen, een stem van binnen, die uitredding, dat speciale gevoel onder de preek, dat licht in het donker erva ren, die warme gloed van binnen als je zingt, die tranen als je bidt. Dat willen wij toch ook? En anders geloven we niet. Net als Tho mas. We zijn toch niet anders? We hebben het getuigenis Maar Thomas moest het, tot op dat moment, doen met het getuigenis van de discipelen. En dat geldt nu ook voor ons. We zien dit alles niet, we waren er niet bij, maar we heb ben het getuigenis. De Bijbel zegt het ons. En dat is een betrouwbare Getuige. Laat het ons gebed zijn dat wij wel geloven. Dat we dit getuigenis, dat wat de discipelen wel gezien, gehoord en getast hebben, aannemen. Dat we ons daaraan toevertrouwen. En dit getuigenis is vast. Ons gemoedsstemmingen willen nog wel eens wijzigen. Daar valt niet op te bou wen. Maar wel op dit getuigenis. Laten we er dan zijn als dit getuigenis tot ons komt. Niet zoals Thomas afwezig zijn, en daardoor in het donker bhj ven. Laten we de Heere bidden dat dit getuigenis ons overtuigt. Dat we gelo ven dat de Heere waarlijk is opgestaan. Zodat ook wij komen tot de belijdenis van Thomas; Mijn Heere en mijn God. Den Bommel Ds. P. van Duijvenboden vorm met dit deeg en bak het in een voor verwarmde oven bij 175 a 200 °C in circa 35 minuten geheel gaar. Laat uw baksel nog even in de uitgeschakelde oven staan met de deur open. Keer de vorm om op een rooster, zodat de taart behoorlijk kan aftoelen. Maak dan de rand los en verwijder de bodem. Snijd de geheel afgekoelde taart horizontaal in twee gelijke ronde plakken en besprenkel deze met het grootste deel van 1 dl Kirsch- wasser likeur. Klop een halve liter slagroom met een paar scheppen witte basterdsuiker flink süjf en roer daar doorheen de enige uren tevoren goed uitgelekte kersen zonder pit uit bhk of pot. Strijk dit mengsel in dikke lagen tussen de taartschijven, die u dan weer op elkaar zet. Week een blaadje gelatine in koud water. Dit uitknijpen en boven een stomende ketel oplossen in een kopje waarin u een eetlepel heet water hebt gedaan. Meng 2 a 3 lepels kirschwasser door een paar scheppen slag room en besmeer hiermee de zijkant van de gelaagde taart. Strooi daar pure chocolade vlokken of hagelslag op. Gameer de boven kant van uw Schwartzwalder kersentaart met wat slagroom, kersen, enige chocoladefigu ren of strooisel. GHO STINKT NOG NItT Waarom zeggen de mensen toch 'Geld stinkt niet?' Is er dan wel eens een betaalmiddel geweest dat wél vies geurde? Antwoord: Dat gezegde danken wij aan de zuinige Romeinse keizer Titus Flavius Ves- pasianus, die regeerde van 69 tot 79 na Chr. Hij moest na het wanbeheer van Nero de financiën saneren en voerde nieuwe belas tingen in, zelfs op het gebruik van urine uit de openbare toiletten door de leerlooiers. Toen zijn zoon Titus hem wees op de onwaardige wijze waarop hij die vermeerde ring van inkomen verkreeg, toonde zijn vader hem een munt en sprak: 'Pecunia non olet', ofwel: 'Geld stinkt niet'. Hoe het ver diend wordt, maakt niet uit. 7.00 uur: Lawaeii optocht voor kinderen van de bovenbouw, uitgerust met fietsen voorzien van potten, pannen, blikken en andere instrumenten om het dorp te wek ken. Ouders, zorg ervoor dat alles dege lijk bevestigd is. Vertrek vanaf de Kaoi. 8.00 tot 8.15 uur: Ophalen kinderen op basisscholen voor Aubade met medewer king van muziekkorps 'Vooruit' en majo- rettenpeloton 'Vivace'. 8.30 uur: De kinderen van 0-6 jaar kunnen hun ballon ophalen bij de container. Wil len de ouders er a.u.b. voor zorgen dat het kaartje van uw kind is ingevuld. 8.30 uur: Aubade bij Ebbe en Vloed, het zingen van vaderlandse hederen door kin deren, maar uiteraard ook de ouders wor den verzocht tijdig aanwezig te zijn. De tekst van de üederen wordt ter plaatse uit gereikt. Na het zingen worden de baUon- nen opgelaten. 9.15 uur: Groep 1, 2 en de peuterspeelzaal worden in de feesttent aan de Kaoi ver wacht. Daar zullen Joke en Clown Miko voor hun optreden. Voor de Kinderspelen moet je goed opletten waar je moet star ten! Groep 3 en 4 zullen kampspelen gaan spelen op het Handelsterrein. Groep 5 en 6 zullen een Vossenjacht gaan doen, ver trek vanaf de Kao. Voor Groep 7 en 8 staat een Survivaltocht op het program ma, start bij Ebbe en Vloed. (Den^ aan stevige schoenen en geschikte kleding). De vrijwilligers voor de begeleiding van alle spelen worden verzocht a.u.b. om 9.00 aanwezig te zijn op de startlocatie van het spelonderdeel. 11.30 uur: Prijsuitreiking kinderspelen. 11.30 -15.00 uur: Schminken van kinderen door het duo Joke. Ook kun je suikerspin nen kopen en balonnen knopen. Ook de Clown Miko is dan aanwezig. 13.15 uur: Vrijmarkt voor alle kinderen van de basisscholen. Op deze vrijmarkt vindt verkoop van overbodige (zeer waardevol le) spullen plaats, muzikale talenten zul len ten gehore worden gebracht, er zal een demonstratie van goocheltmcs zijn en andere kunsten zullen worden vertoond. Ook is er een presentatie van hobby's Alles uiteraard tegen vergoeding van jou eigen publiek. 13.00 uur Blokprikken en lachebekjes met mooie prijzen: Steun de Oranjevereniging. 13.45 uur: 'Kaoi speulen', met het specta culaire 'Kaoi Islands': een Spektakelbaan met behendigheid en spelintelligentie. Maar dat niet alleen, zo zijn er ook: spel met taartgooien, spelbehendigheid puz zel, spel touwtrek 'speciaal', spel 'Kaoi game' met drijvende eilanden. De inge schreven ploegen (13-17 jaar en 18 nemen het tegen elkaar op in diverse spe len, waarbij behendigheid, snelheid, tac tiek en vooral conditie de ingrediënten zijn. Vergeet niet om in te schrijven! 18.30 uur: Wandelspeurtocht fietstocht. Gezellig met je eigen 'clubje' wandelend of fietsend door het dorp. Tijdens de tocht moeten diverse vragen beantwoord wor den, waarbij u er versteld van zult staan wat u wél, maar vooral ook wat u niet weet van uw eigen dorp. De prijsuitrei king volgt direct na afloop om ca. 20.45 uur, in de feesttent. 19.00 tot 20.00: Vertrek dropping survfival voor iedereen vanaf 13 jaar in groepjes van 6 personen. 20.00 uur: Gevarieerde avond in de Tent met Prijsuitreiking van de survival, de 'Kaoi games', wandeltocht fietstocht. Het bestuur van de Oranjevereniging Oude Tonge wenst een ieder een gezelli ge feestdag toe. VERVOLGVERHAAL Barend de Graaff -63- De kop van ouwe Rens boog lager en lager. Maar zijn lippen klem den zich op elkaar. Er gingen werelden om in zijn hoofd: "Weg! Weg! Alles van hem was weg! Het leven gered door zo'n mens!" En.Maar dan kwamen, uit de vreemde diepten van de herinne ring, flitsen omhoog. Was er iets van een ladder? Had de baardaap daar mee te maken? En dan: Nan? Wat nam hij mee, toen, in het graf van wanhoop? "En nu mot je je nie meer verzetten, vaoder! Ik geloof, wat neef Klaas zei: God heeft..." Rens zweeg. Want voor zijn ogen stond de man, die niets meer kon, die volstrekt hulpbehoevend was, langzaam op uit zijn stoel. De magere man, met het kale hoofd en het witte gezicht. Rechtop kwam hij. Rechtop! De kleren slobberden hem om het lijf. Rens staarde hem aan. Kon niet zeggen: voorzichtig, /ader! De oude haalde de sleutelbos uit zijn broekzak en zonler de steun van zijn hand op tafel of stoel, liep hij naar de brandkait. Zijn hand beefde niet eens, toen hij de sleutel in het slot stak. De dikke ijzeren deur zoog open. Rens zag de boeken en de papieren, het geldkistje. Maar de oude het dat alles onaangeroerd. Vast greep zijn hand naar het chequeboek. Met het chequeboek in de hard kwam hij temg. Rens zag, dat enkele cheques waren ingevuld en ondeitekend. Dus die had hij nog opgeborgen, toen hij zich door de zielte gegrepen voelde. Even kwamen zijn ogen naar Rens, zonder een uitdukking, die Rens begreep. Toen zette hij zich voor het bureau, doopte de pen in de inktpot en vulde een nieuwe cheque in: Duizend gulden! "Asjeblieft", zei hij, keek vast zijn zoon aan. "Asjeblijft! Dat gaet van je erfenis af'. Diep verbaasd las Rens nogmaals het bedrag; Aan mevrouw De Wit, Achterstraat 83, Vorma. Zijn handacn zijn lippen trilden. "Vaoder!" "Ja, jongen! Een Hoogendoom betaelt. En ik wil nie,dat Nan van mij trouwt met zo'n armoedzaaier!" Het leek Rens rf z'n vader z'n laatste krachten verspilde aan zijn trots. Want re;htop zat de ouwe Rens. Bitter en scherp zijn gezicht. Dringende ce kracht van zijn ogen. "Ik kan het nie meer kere. Ik kan niks meer. Maar beta- ole zal ik". Toen trad voor het eerst van zijn leven grote Rens tegen zijn vader op. "Nee!" zei hij en rakte de cheque uit het boek, scheiirde haar in snippers en gooide die in de prullenmand. "Nee!" Ontsteld, angstig haast zag ouwe Rens toe. Het vleugje kracht, dat hem opgewonden had tot zijn daad, ont vlood hem en krachteloos zonk hij terag in zijn stoel. "Nee, vaoder!" Grote Rens kwam voor hem staan. "Zo nie! Geld is niks meer voor je! Je moet huge. Je moetje harde kop buge en Nan niet ongelukkig raaeke! Dienk er om, datje wel gauw voor God zuU staen!" Zelf schrok hij zo van dit laatste woord, dat hij zijn hand aan het hoofd sloeg en zweeg. Moest hij over God praten? Hij, de vrolij ke levensgenieter, die weer klaar stond om met zijn vrouw en zijn gezondheid, zijn boerderij en zijn kinderen het volle leven te grij pen? Maar het woord was gezegd. Beschaamd verliet hij het kantoor en waarschuwde de zuster, dat die naar vader moest gaan kijken. Plichtsgetrouw, handig en als ervaren verpleegster verzorgde zij de oude man. Bracht hem naar bed en daar, in de weldadige mst naar het lichaam, heeft de geest van de oude boer een lange, taaie strijd gestreden. Allerlei gevoelens welden op. Herinneringen aan misschien nooit volledig bewust ervaren voornemens en begeer ten vonden hun weg tot het diepste van zijn ziel. 's Avonds moest Nan bij hem komen. De zuster vroeg het. SLOT HET SNEEUWDE, toen de mensen in Vorma zich klaarmaak ten voor de algemene dankdienst, want het was december geworden. Het liep tegen het Nieuwe jaar, voor die van Vorma het met elkaar eens waren om God te danken. Maar ouwe Rens had zich niet verzet. Klaas Wenders had dat wel gevreesd. Hij kende de tekst: zal een Moorman zijn huid veranderen of een luipaard zijn vlekken? Zal oom Rens ooit goed kunnen doen, nu hem het lange leven geleerd heeft kwaad te doen? De kerkvoogden verscholen zich achter hem en zeiden: we moe ten er eerst met ouwe Rens over praten. Waarschijnlijk was dat niet eerlijk van hen en waren ze zelf, nu de ziekte geweken was, weer dezelfde boeren van altijd, die het niet al te best dulden kon den, dat een dominee van de andere kerk op hun preekstoel kwam te staan. Doch het viel mee met de houding van ouwe Rens. Klaas vond een heel ander mens, toen hij met hem ging praten. Een heel ander mens. "Ik verzet me nie meer", zei de man, die zich de laatste tijd tegen alles verzet had, wat niet overeenkwam met zijn boerenaard. "Het is goed!" Eerst dacht Klaas, dat de man uitgeblust was. Dat de ziekte zijn kracht had genomen. Maar dat bleek niet zo te zijn. "Neefje", zei ouwe Rens, "ik heb een jong paerd gehad. Eén mar in heel mijn leven, dat naar de vilder most, omdat het niet gedresseerd wilde worden. Het sloeg de dresseerkar kapot. Het heeft de vader van Toontje van Ast een trap tegen het been gegeven, dat de man zes weken plat op bed gelegen heeft. Ik heb het met sukerklontjes geprobeerd en met de zweep. Ik heb het ook de praem op de neus gezet. Maar niets hielp". Een poosje zweeg de oude boer, keek het raam uit, de winterse tuin in, maar begon toen weer: "Een vrome man zal ik niet oire. En wat ik voorgestaen heb uut alle macht, dat was niet slecht. Maar God heeft een praem op mijn neus gezet, begriep je?" Natuurlijk begreep Klaas dat. Doch evengoed hij het niet. Dus deze Moorman had zijn huid veranderd? (wordt vervolgd) •t. i**

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2001 | | pagina 5