De verzoening, het gezag van de Schrift en het vreemdelingschap oiAraei-itiEuws Giro 222.111 Werken aan d De vliegvelden, havens en de Randstad Container luchtschip '''vxt't^ Holland Zuid Discussieavond kustveiligheid Kop van Goeree op 1 februari 2001 JUISTE BALANS 0900 - 821.24.11 PAGINA 4 DINSDAG 30 JANUARI 2001 m RANPSTAD/^WMO 2020 ----------------------------------------- Nadat in een eerdere aflevering de heer A. de Blok uit Dirksland zijn bespiegelingen gaf over de mogelijke ruimtelijke ontwikkeling van Goeree-Overflakkee gedurende de eerste 20 jaar, reikt in deze slotafleve ring zijn blik verder dan het eiland. De discussieavond vindt plaats op donderdag 1 februari 2001 in 'De Dorpstienden', Dorpstienden 4 in Ouddorp. Zaal open om 19.00 uur, programma van 19.30 uur tot ca. 22.00 uur. slot Word donateur. Er Is nog zoveel te doen. Denken over de toekomst... TuMCriE LU.CH THAVbU iCMipHoL ---- T«;iNS/>n/»NT(ScHe. PA^vl-u-tHrtW -----ToeKlSTiSCHt VLw-CHTEW ---- PuTcM JnTE^NATiONAI. AlRpoHT ÜA^ £n( NrtCHTVLu.CHr£M ExpoB r9Ko£:'v<T<rM, FHu«r, gw PlVCrtSfW -JÊWetfr w£f^ELD conta iweiï SAIL-INM T£RM|WAU<----- LuCMriCHipTeRNIM/IL|__ WIEUWE CouTA,ti£n TeuHiHM. 4^----- Allereerst de luchthaven Schiphol. De pro blemen stapelen zich op, o.a. door de toena me van het aantal vluchten en zeker met oog op het milieu. Men blijft proberen oplossin gen en veranderingen te vinden, maar dat kost ontzettend veel geld en men schuift het probleem voortdurend voor zich uit. Men zal dan over tien jaar toch uit meten wijken naar een eiland in de Noordzee. Als we de afge lopen eeuw één ding geleerd hebben dan is het toch wel dat we de zaken direct en gron dig aan moeten pakken. Want op diverse ter reinen heeft uitstel de staat al heel veel geld gekost en dat doet het nog steeds (bijvoor beeld de Betuwelijn). Men schat dat een nieuw vliegveld in zee zo'n 13 miljard zal gaan kosten, maar men weet uit ervaring dat dit bedrag over tien jaar misschien wel op het dubbele uitkomt (zie op de tekening de nieuwe locatie van een vliegveld in zee). Als daar het internationale vliegveld komt dan kan Schiphol blijven voor de Europese vluchten, internationale dagvluchten en toe ristische vluchten, alsmede vrachtvluchten. De landingsbanen die in de probleemzone liggen kunnen dan worden gesloten. Schip hol is te groot om het te laten verdwijnen, dus blijft het zo gedeeltelijk bestemd voor dagvluchten. Verder zal Schiphol nodig zijn als businessdistrict. Men kan zich verder gaan concentreren op de bloemenexport die de komende twintig jaar zeker nog met 30% zal toenemen en waar dus veel vrachtvlieg tuigen voor nodig zullen zijn. En niet te ver geten: Zestienhoven verdwijnt, dus ook dat luchtverkeer kan naar Schiphol. De nieuwe luchthaven in zee wordt met Schiphol ver bonden door een supersnelle ferry en aan de wal met een zweeftrein, zodat je in 1,5 uur van het ene vliegveld weer opstijgt vanaf het andere. Het nieuwe vliegveld (Dutch Inter national Airport) komt voor het Westland in de Noordzee. Het Westland wordt zeewaarts ook uitgebreid en wordt verbonden met het vliegveld, zodat de groente- en fruitexport in de directe omgeving vluchtklaar gemaakt kan worden. Vanaf het nieuwe vliegveld heeft men in een half uur aansluiting op de Thallystrein Amsterdam-Parijs. De start- en landingsbanen komen zo te liggen dat er praktisch niet over land gevlogen hoeft te worden. Ook het distributiecentrum Hoekse Waard ligt gunstig en centraal om via expresswegen en railways het vliegveld te bereiken. Ook de Betuwelijn sluit hierop aan. En het Brabantse industriegebied ligt op korte afstand. Het vliegveld Zestienhoven komt te vervallen, zodat men ook van haar problematiek verlost zal zijn. Zestienhoven zal dan bij de glas- en tuinbouw betrokken kunnen worden omdat het Westland uit zijn jasje groeit. Voor de Maasvlakte zal een nieuwe containerterminal komen, een Sail- Inn, wat betekent aanmeren en binnen enke le uren weer vertrekken. Zoals men een hamburger oppikt onderweg, maar dan in de ruime zins des woords. En naast deze termi nal de nieuwste trend in het containerver voer: een Zeppelin-luchtschip terminal. Het luchtschip (zie tekening) zal zo'n 40 con tainers of meer kunnen vervoeren. Men kan dan een Fly-Drive openen naar Enge land. Het ligt mooi centraal om ook contai ners langs de kust te vervoeren naar Amster dam, Vlissingen, Oostende, Zeebrugge en Le Havre, zelfs Hamburg zou kunnen. Men zal hierdoor het wegtransport ontzettend verlichten. Rotterdam zal de komende twin tig jaar uitbreiden, van Delft tot Spijkenisse en Oud-Beijerland toe. Die cirkel zal volge bouwd worden. Om al die duizenden men sen ontspanning en sport te bieden ligt Goe ree-Overflakkee binnen handbereik. Hier van kan de westkant benut worden om deze mensen stressbestendig te maken en te hou den (zie vorige aflevering). Ook kan het gebied veel betekenen voor toerisme, samen met Schouwen-Duiveland en Walcheren. Vlissingen zal ook een nieuwe terminal moeten bouwen om de toenemende scheep vaart en containers op te vangen. Dat was in twee afleveringen mijn bUk op hoe het in de toekomst kan of zal gaan. Jules Veme heeft tot het jaar 2000 veel voorspeld wat ook werkerlijk uitgekomen is. Wij gaan verder met een vooruitblik in de pasbegon- nen eeuw. A. de Blok sr. Pr. Bernhardlaan 15, Dirksland In het jaar 2010 zal het containervervoer zo toegenomen zijn dat het problemen zal geven op de overvolle verkeerswegen. Om het fileprobleem te verlichten zullen lucht schepen het containervervoer gedeeltelijk over kunnen nemen. Hiervoor zal buiten gaats een speciale terminal worden gebouwd, naast de andere terminals van de Maasvlakte. De containers kunnen dan met luchtschepen langs de kust vervoerd wor den naar Vlissingen, Oostende, Zeebrugge, Le Havre, Amsterdam en Hamburg, ter wijl een fly-drive naar Engeland gaat vice versa. Op de abeelding het luchtschip (zeppelin) met 40 containers. SEMAPO is de afkorting van drie grote containerbe drij ven Sealand, Maersk en P&O. Als gevolg van de veiwachte klimaat veranderingen, zeespiegelstijging en bodemdaling krijgt onze kust het in de toekomst zw^aarder te verduren. Om met deze ontwikkelingen in de pas te blijven zal de kustverdediging op termijn versterkt moeten worden. In welke mate en op welke manier is echter de vraag. Daarom zijn de provincies Noord- en Zuid-Holland het project 'visie Hollandse kust 2050' gestart. Onderzocht wordt wat de gevolgen zijn voor de kust veiligheid en welke maatregelen op termijn noodzakelijk zijn. Tijdens de eerste informatieavond op 19 september jl. hebben we u geïnformeerd over ontwikkelingen op de lange termijn en grote schaal. Inmiddels zijn de verschillende kust- vakken nader onderzocht. Gebleken is dat de Zuid-Hollandse eilanden met name bij het Flaauwe Werk op de Kop van Goeree veiligheidsproblemen kennen. Graag vertellen wij u tijdens deze tweede bijeenkomst hoe de kustveiligheidsproblematiek eruit ziet en welke oplossingen mogelijk zijn. Ook willen we graag uw eigen ideeën, wensen en commentaar horen over mogelijke oplossingsrichtingen voor de Kop van Goeree en de bijbehorende voor- en nadelen. Uw aanwezigheid en betrokkenheid stellen wij zeer op prijs! Voor meer informatie kunt u bellen met Jan V^^esterhoven, tel. 070 441 6205 of Piet Gommers, tel. 070 441 7045 van de provincie Zuid-Holland. Ook kunt u onze website www.kustvisie.nl bezoeken. In het rapport 'Jezus Christus, onze Heer en Verlosser' wordt niet uitgegaan van het zelf- getuigenis van de Schrift. Wetenschappelijk omgaan met de Schrift ziet men niet in het verlengde liggen van gelovig omgaan met de Schrift. Wanneer in de Bijbelwetenschap niet gebogen wordt voor het getuigenis dat de Schrift over zichzelf geeft en datgene wat de Bijbel ons als historie meedeelt, slechts dan als historie wordt aanvaard als dit door buitenbijbelse gegevens kan worden beves tigd, heerst het verstand over de Schrift. Een dergelijke benadering van de Schrift bouwt de kerk niet op, maar breekt haar af. Weten schap behoeft niet te worden afgewezen, als echter ergens geldt dat de vreze des Heeren het beginsel van wijsheid is, is het wel bij het bestuderen van de Schrift. Ds. G. Boer gaf in de jaren zestig al aan dat uiteindelijk de wegen telkens weer uiteen gingen als het ging over het concrete gezag van de Schrift. Wie de artikelenreeks over het Schriftgezag die in het Reformatorisch Dagblad heeft gestaan, heeft gelezen, heeft met eigen ogen kunnen constateren dat bin nen de gereformeerde gezindte, en zeker binnen de hervormd-gereformeerde richting, meerderen geen moeite hebben met een kri tische benadering van de Schrift, maar dat geluid was niet algemeen. Een vertegen woordiger van de hervormd-gereformeerde richting gaf openlijk aan niets te kunnen aan vangen met het historisch karakter van de eerste hoofdstukken van Genesis. We mer ken naast hier en daar verstarring en veren ging alom een verstarring op in de prediking. De wet wordt niet meer als wet gepredikt en het evangelie niet meer als evangelie. Dat een mens, ook als hij binnen de lichtkring van het verbond geboren is, heel persoonlijk wedergeboren moet worden, wordt dan nog wel niet ontkend, maar het lijkt meer een gedachte achteraf te zijn dan dat het een grondtoon is. En wie deze zaak als een soort gedachte achteraf presenteert, verstaat niet wat het werkehjk inhoudt. Alleen de Heere Zelf kan Zijn kerk in stand houden. Wat wij uit dit alles kunnen leren is dat wij niet moe ten zien op namen van mensen, kerken en kerkelijke richtingen. Wat zeggen de namen gereformeerd. Gere formeerde Bond, Reformatorisch, enz. als niet ondubbelzinnig betuigd wordt dat God ons goed heeft geschapen, maar wij in Adams val een kind des tooms zijn gewor den. Tegenover die donkere werkelijkheid staat toch de blijde boodschap van het evan gelie. De inhoud daarvan is niet dat wij maar moeten geloven dat God met ons is en wij reeds met God verzoend zijn en dat alleen nog in onze daden moeten tonen, maar dat wij met God verzoend moeten worden. Wanneer dat geschiedt gaan wij met de ver loren zoon belijden dat wij niet meer waard zijn een kind van God genoemd te worden. Dan is de inhoud van ons geloof dat Jezus de Zoon van God is, de volkomen Zaligmaker. Vaste Rots van mijn behoud, Als de zonde mijn benauwt. Laat mij steunen op Uw trouw; Laat mij rusten in Uw schauw. Mensen vragen mij wel eens waar zij naar de kerk kunnen en mogen gaan. Mijn antwoord is kort en krachtig: alleen waar deze dingen worden gepredikt. Wij zijn immers schuldig ons bij de ware kerk te voegen en de kerk openbaart zich daar waar het evangelie van verzoening door voldoening, van Gods vrije gunst wordt gepredikt. Waar het Woord recht wordt bediend, erkennen wij: "Als dit waar is, kan ik niet voor God bestaan!" Dat kan een mens wat hij hoort van zich afschud den, maar wordt het ter harte genomen, dan welt de vraag op in het hart: "Hoe kan ik zalig worden?" Wel als het Woord recht wordt bediend, wordt Christus Zelf ons ge predikt en aangeboden als de enige en vol komen Zaligmaker en horen we van de krachtige en toch ook heflijke werking van de Heilige Geest die ons in staat stelt en gewillig maakt om op Hem te leunen en uit Hem te leven. En wie zo door het levend geloof in Christus is ingeplant mag weten dat God voor hem is, terwijl eerst Gods toom op hem rustte. Wie zo uit het geloof leeft is een vreemde ling op de aarde. Ik denk dan opnieuw aan wijlen ds. G. Boer. Hij hield op 1 januari 1952 een preek over Psalm 119:19 die later werd uitgegeven onder de titel: 'Waarom nog een vreemdeling op de aarde?' Ds. G. Boer gaf daarin onder andere het volgende geluid, dat in die tijd alom in de midden- orthodoxie gehoord werd, door: "De kerk moet nog veel meer verwereldlijken, dan krijgt ze gehoor bij de buitenkerkelijken. Wij gaan het EvangeUe verkondigen door middel van de film en door middel van kerst en paasspelen". Hij geeft dan het volgende commentaar: "Het is toch te begrijpen, dat deze man met zijn belijdenis: Ik ben een vreemdeling op de aarde, een vreemde eend in de bijt is en allerlei reacties oproept. Dat is een man, die niet met zijn tijd mee kan, een hopeloos ouderwets man. Dat is iemand uit de nachtschool. Hij is niet actueel. Wie heeft er nu gelijk? Want het is niet allemaal tegelijk waar. Dat begrijpt u wel. Ge begrijpt misschien wel met mij, dat dit alles geschre ven en gezegd wordt, maar ge staat voor het raadsel hoe dit alles met de Bijbel te rijmen is. Dat de wereld zo spreekt is te verstaan, maar dat in de kerk zulke geluiden worden vernomen is ontstellend, benauwend en schuldig. Laat ons God bidden om het te houden met deze man! Want dit is een man Gods. Sterker, hier spreekt God door Zijn Geest". Deze woorden van ds. G. Boer zijn mij uit het hart gegrepen en ik hoop ook uit het uwe. Als het over toneel gaat, denk ik trouwens aan wat Allard Pierson in het boek Oudere Tijdgenoten over het Reveil schreef. De mensen van het Reveil, zo zegt hij, waren tegen het toneel omdat zij tegen alles waren wat onecht was. Het ging hen bovenal om echtheid in het geloof en in het geestelijk leven. Wie kerkbladen en gemeenteberich- ten leest, kan zelf constateren dat inmiddels in tal van hervormd-gereformeerde ge meenten films worden gedraaid en toneel- en cabaretgroepen worden uitgenodigd. Zo wordt de kerk van de grond af afgebroken. Het zijn symptomen dat men vervreemd raakt van de wortels van de leer van vrije genade. Wanneer daaruit wordt geleefd is dat letterlijk en figuurlijk het einde van pop penkast en toneel in ons persoonlijk leven en in het kerkelijk leven. Dan wordt de belijdenis geboren: "Zie, Gij hebt lust aan waarheid in het binnenste, en in het verbor gene maakt Gij mij wijsheid bekend". De Heere ontferme Zich zo over ons en geve ons persoonlijk en als kerk Zijn genade en Zijn zegen. Onze enige hoop en verwach ting is dat de Heere aan Zijn verbond gedenkt. Hij kan zelfs uit stenen Abrahams kinderen verwekken. Laten we niets van onszelf verwachten, maar juist grote dingen van God en dat niet omdat wij het ernaar gemaakt hebben, maar omdat Hij een God is Die boven bidden en denken hoort. M. van der Valk Fr. van Borselenstraat 32 3244 XE Nieuwe Tonge Tel. (0187) 65 22 91 Laat ze niet vallen In ons land wordt 1 op de 150 mensen geti-olfen door epilepsie. Het Nationaal Epilepsie Fonds staat voor wetenschappelijk onderzoek, voorlichting via een infolijn, folders en brochures, begeleide vakantie activiteiten, individuele hulp en epilepsieprojecten in ont^vikkelingslanden. Vragen over epilepsie? Bel de Epilepsie Infolijn: {3 cent per minmil) Nationaal Epilepsie Fonds Postbus 270, 3990 GB Houten w\vw.epi lepsiefonds.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2001 | | pagina 4