De verzoening, het gezag van de Schrift
en het vreemdelingschap
oiAraei-itiEuws
Giro 222.111
Werken aan d
De vliegvelden, havens en de Randstad
Container
luchtschip
'''vxt't^ Holland
Zuid
Discussieavond kustveiligheid
Kop van Goeree op 1 februari 2001
JUISTE BALANS
0900 - 821.24.11
PAGINA 4
DINSDAG 30 JANUARI 2001
m
RANPSTAD/^WMO 2020
-----------------------------------------
Nadat in een eerdere aflevering de heer A. de Blok uit
Dirksland zijn bespiegelingen gaf over de mogelijke
ruimtelijke ontwikkeling van Goeree-Overflakkee
gedurende de eerste 20 jaar, reikt in deze slotafleve
ring zijn blik verder dan het eiland.
De discussieavond vindt plaats op
donderdag 1 februari 2001
in 'De Dorpstienden', Dorpstienden 4 in Ouddorp.
Zaal open om 19.00 uur,
programma van 19.30 uur tot ca. 22.00 uur.
slot
Word donateur.
Er Is nog zoveel te doen.
Denken over
de toekomst...
TuMCriE LU.CH THAVbU iCMipHoL
---- T«;iNS/>n/»NT(ScHe. PA^vl-u-tHrtW
-----ToeKlSTiSCHt VLw-CHTEW ----
PuTcM JnTE^NATiONAI. AlRpoHT
ÜA^ £n( NrtCHTVLu.CHr£M
ExpoB r9Ko£:'v<T<rM, FHu«r, gw
PlVCrtSfW -JÊWetfr w£f^ELD
conta iweiï
SAIL-INM T£RM|WAU<-----
LuCMriCHipTeRNIM/IL|__
WIEUWE CouTA,ti£n
TeuHiHM. 4^-----
Allereerst de luchthaven Schiphol. De pro
blemen stapelen zich op, o.a. door de toena
me van het aantal vluchten en zeker met oog
op het milieu. Men blijft proberen oplossin
gen en veranderingen te vinden, maar dat
kost ontzettend veel geld en men schuift het
probleem voortdurend voor zich uit. Men zal
dan over tien jaar toch uit meten wijken naar
een eiland in de Noordzee. Als we de afge
lopen eeuw één ding geleerd hebben dan is
het toch wel dat we de zaken direct en gron
dig aan moeten pakken. Want op diverse ter
reinen heeft uitstel de staat al heel veel geld
gekost en dat doet het nog steeds (bijvoor
beeld de Betuwelijn). Men schat dat een
nieuw vliegveld in zee zo'n 13 miljard zal
gaan kosten, maar men weet uit ervaring dat
dit bedrag over tien jaar misschien wel op
het dubbele uitkomt (zie op de tekening de
nieuwe locatie van een vliegveld in zee). Als
daar het internationale vliegveld komt dan
kan Schiphol blijven voor de Europese
vluchten, internationale dagvluchten en toe
ristische vluchten, alsmede vrachtvluchten.
De landingsbanen die in de probleemzone
liggen kunnen dan worden gesloten. Schip
hol is te groot om het te laten verdwijnen,
dus blijft het zo gedeeltelijk bestemd voor
dagvluchten. Verder zal Schiphol nodig zijn
als businessdistrict. Men kan zich verder
gaan concentreren op de bloemenexport die
de komende twintig jaar zeker nog met 30%
zal toenemen en waar dus veel vrachtvlieg
tuigen voor nodig zullen zijn. En niet te ver
geten: Zestienhoven verdwijnt, dus ook dat
luchtverkeer kan naar Schiphol. De nieuwe
luchthaven in zee wordt met Schiphol ver
bonden door een supersnelle ferry en aan de
wal met een zweeftrein, zodat je in 1,5 uur
van het ene vliegveld weer opstijgt vanaf het
andere. Het nieuwe vliegveld (Dutch Inter
national Airport) komt voor het Westland in
de Noordzee. Het Westland wordt zeewaarts
ook uitgebreid en wordt verbonden met het
vliegveld, zodat de groente- en fruitexport in
de directe omgeving vluchtklaar gemaakt
kan worden. Vanaf het nieuwe vliegveld
heeft men in een half uur aansluiting op de
Thallystrein Amsterdam-Parijs. De start- en
landingsbanen komen zo te liggen dat er
praktisch niet over land gevlogen hoeft te
worden. Ook het distributiecentrum Hoekse
Waard ligt gunstig en centraal om via
expresswegen en railways het vliegveld te
bereiken. Ook de Betuwelijn sluit hierop
aan. En het Brabantse industriegebied ligt op
korte afstand. Het vliegveld Zestienhoven
komt te vervallen, zodat men ook van haar
problematiek verlost zal zijn. Zestienhoven
zal dan bij de glas- en tuinbouw betrokken
kunnen worden omdat het Westland uit zijn
jasje groeit. Voor de Maasvlakte zal een
nieuwe containerterminal komen, een Sail-
Inn, wat betekent aanmeren en binnen enke
le uren weer vertrekken. Zoals men een
hamburger oppikt onderweg, maar dan in de
ruime zins des woords. En naast deze termi
nal de nieuwste trend in het containerver
voer: een Zeppelin-luchtschip terminal. Het
luchtschip (zie tekening) zal zo'n 40 con
tainers of meer kunnen vervoeren. Men
kan dan een Fly-Drive openen naar Enge
land. Het ligt mooi centraal om ook contai
ners langs de kust te vervoeren naar Amster
dam, Vlissingen, Oostende, Zeebrugge en
Le Havre, zelfs Hamburg zou kunnen. Men
zal hierdoor het wegtransport ontzettend
verlichten. Rotterdam zal de komende twin
tig jaar uitbreiden, van Delft tot Spijkenisse
en Oud-Beijerland toe. Die cirkel zal volge
bouwd worden. Om al die duizenden men
sen ontspanning en sport te bieden ligt Goe
ree-Overflakkee binnen handbereik. Hier
van kan de westkant benut worden om deze
mensen stressbestendig te maken en te hou
den (zie vorige aflevering). Ook kan het
gebied veel betekenen voor toerisme, samen
met Schouwen-Duiveland en Walcheren.
Vlissingen zal ook een nieuwe terminal
moeten bouwen om de toenemende scheep
vaart en containers op te vangen.
Dat was in twee afleveringen mijn bUk op
hoe het in de toekomst kan of zal gaan. Jules
Veme heeft tot het jaar 2000 veel voorspeld
wat ook werkerlijk uitgekomen is. Wij gaan
verder met een vooruitblik in de pasbegon-
nen eeuw.
A. de Blok sr.
Pr. Bernhardlaan 15, Dirksland
In het jaar 2010 zal het containervervoer zo toegenomen zijn dat het problemen zal
geven op de overvolle verkeerswegen. Om het fileprobleem te verlichten zullen lucht
schepen het containervervoer gedeeltelijk over kunnen nemen. Hiervoor zal buiten
gaats een speciale terminal worden gebouwd, naast de andere terminals van de
Maasvlakte. De containers kunnen dan met luchtschepen langs de kust vervoerd wor
den naar Vlissingen, Oostende, Zeebrugge, Le Havre, Amsterdam en Hamburg, ter
wijl een fly-drive naar Engeland gaat vice versa. Op de abeelding het luchtschip
(zeppelin) met 40 containers. SEMAPO is de afkorting van drie grote containerbe
drij ven Sealand, Maersk en P&O.
Als gevolg van de veiwachte klimaat
veranderingen, zeespiegelstijging en
bodemdaling krijgt onze kust het in
de toekomst zw^aarder te verduren.
Om met deze ontwikkelingen in de
pas te blijven zal de kustverdediging
op termijn versterkt moeten worden.
In welke mate en op welke manier is
echter de vraag. Daarom zijn de
provincies Noord- en Zuid-Holland
het project 'visie Hollandse kust
2050' gestart. Onderzocht wordt
wat de gevolgen zijn voor de kust
veiligheid en welke maatregelen op
termijn noodzakelijk zijn.
Tijdens de eerste informatieavond
op 19 september jl. hebben we u
geïnformeerd over ontwikkelingen
op de lange termijn en grote schaal.
Inmiddels zijn de verschillende kust-
vakken nader onderzocht. Gebleken is
dat de Zuid-Hollandse eilanden met
name bij het Flaauwe Werk op de
Kop van Goeree veiligheidsproblemen
kennen. Graag vertellen wij u tijdens
deze tweede bijeenkomst hoe de
kustveiligheidsproblematiek eruit
ziet en welke oplossingen mogelijk
zijn. Ook willen we graag uw eigen
ideeën, wensen en commentaar horen
over mogelijke oplossingsrichtingen
voor de Kop van Goeree en de
bijbehorende voor- en nadelen.
Uw aanwezigheid en betrokkenheid
stellen wij zeer op prijs! Voor meer
informatie kunt u bellen met
Jan V^^esterhoven, tel. 070 441 6205
of Piet Gommers, tel. 070 441 7045
van de provincie Zuid-Holland.
Ook kunt u onze website
www.kustvisie.nl bezoeken.
In het rapport 'Jezus Christus, onze Heer en
Verlosser' wordt niet uitgegaan van het zelf-
getuigenis van de Schrift. Wetenschappelijk
omgaan met de Schrift ziet men niet in het
verlengde liggen van gelovig omgaan met de
Schrift. Wanneer in de Bijbelwetenschap
niet gebogen wordt voor het getuigenis dat
de Schrift over zichzelf geeft en datgene wat
de Bijbel ons als historie meedeelt, slechts
dan als historie wordt aanvaard als dit door
buitenbijbelse gegevens kan worden beves
tigd, heerst het verstand over de Schrift. Een
dergelijke benadering van de Schrift bouwt
de kerk niet op, maar breekt haar af. Weten
schap behoeft niet te worden afgewezen, als
echter ergens geldt dat de vreze des Heeren
het beginsel van wijsheid is, is het wel bij het
bestuderen van de Schrift.
Ds. G. Boer gaf in de jaren zestig al aan dat
uiteindelijk de wegen telkens weer uiteen
gingen als het ging over het concrete gezag
van de Schrift. Wie de artikelenreeks over
het Schriftgezag die in het Reformatorisch
Dagblad heeft gestaan, heeft gelezen, heeft
met eigen ogen kunnen constateren dat bin
nen de gereformeerde gezindte, en zeker
binnen de hervormd-gereformeerde richting,
meerderen geen moeite hebben met een kri
tische benadering van de Schrift, maar dat
geluid was niet algemeen. Een vertegen
woordiger van de hervormd-gereformeerde
richting gaf openlijk aan niets te kunnen aan
vangen met het historisch karakter van de
eerste hoofdstukken van Genesis. We mer
ken naast hier en daar verstarring en veren
ging alom een verstarring op in de prediking.
De wet wordt niet meer als wet gepredikt en
het evangelie niet meer als evangelie. Dat
een mens, ook als hij binnen de lichtkring
van het verbond geboren is, heel persoonlijk
wedergeboren moet worden, wordt dan nog
wel niet ontkend, maar het lijkt meer een
gedachte achteraf te zijn dan dat het een
grondtoon is. En wie deze zaak als een soort
gedachte achteraf presenteert, verstaat niet
wat het werkehjk inhoudt. Alleen de Heere
Zelf kan Zijn kerk in stand houden. Wat wij
uit dit alles kunnen leren is dat wij niet moe
ten zien op namen van mensen, kerken en
kerkelijke richtingen.
Wat zeggen de namen gereformeerd. Gere
formeerde Bond, Reformatorisch, enz. als
niet ondubbelzinnig betuigd wordt dat God
ons goed heeft geschapen, maar wij in
Adams val een kind des tooms zijn gewor
den. Tegenover die donkere werkelijkheid
staat toch de blijde boodschap van het evan
gelie. De inhoud daarvan is niet dat wij maar
moeten geloven dat God met ons is en wij
reeds met God verzoend zijn en dat alleen
nog in onze daden moeten tonen, maar dat
wij met God verzoend moeten worden.
Wanneer dat geschiedt gaan wij met de ver
loren zoon belijden dat wij niet meer waard
zijn een kind van God genoemd te worden.
Dan is de inhoud van ons geloof dat Jezus de
Zoon van God is, de volkomen Zaligmaker.
Vaste Rots van mijn behoud,
Als de zonde mijn benauwt.
Laat mij steunen op Uw trouw;
Laat mij rusten in Uw schauw.
Mensen vragen mij wel eens waar zij naar de
kerk kunnen en mogen gaan. Mijn antwoord
is kort en krachtig: alleen waar deze dingen
worden gepredikt. Wij zijn immers schuldig
ons bij de ware kerk te voegen en de kerk
openbaart zich daar waar het evangelie van
verzoening door voldoening, van Gods vrije
gunst wordt gepredikt. Waar het Woord
recht wordt bediend, erkennen wij: "Als dit
waar is, kan ik niet voor God bestaan!" Dat
kan een mens wat hij hoort van zich afschud
den, maar wordt het ter harte genomen, dan
welt de vraag op in het hart: "Hoe kan ik
zalig worden?" Wel als het Woord recht
wordt bediend, wordt Christus Zelf ons ge
predikt en aangeboden als de enige en vol
komen Zaligmaker en horen we van de
krachtige en toch ook heflijke werking van
de Heilige Geest die ons in staat stelt en
gewillig maakt om op Hem te leunen en uit
Hem te leven. En wie zo door het levend
geloof in Christus is ingeplant mag weten
dat God voor hem is, terwijl eerst Gods toom
op hem rustte.
Wie zo uit het geloof leeft is een vreemde
ling op de aarde. Ik denk dan opnieuw aan
wijlen ds. G. Boer. Hij hield op 1 januari
1952 een preek over Psalm 119:19 die later
werd uitgegeven onder de titel: 'Waarom
nog een vreemdeling op de aarde?' Ds. G.
Boer gaf daarin onder andere het volgende
geluid, dat in die tijd alom in de midden-
orthodoxie gehoord werd, door: "De kerk
moet nog veel meer verwereldlijken, dan
krijgt ze gehoor bij de buitenkerkelijken.
Wij gaan het EvangeUe verkondigen door
middel van de film en door middel van kerst
en paasspelen". Hij geeft dan het volgende
commentaar: "Het is toch te begrijpen, dat
deze man met zijn belijdenis: Ik ben een
vreemdeling op de aarde, een vreemde eend
in de bijt is en allerlei reacties oproept. Dat
is een man, die niet met zijn tijd mee kan,
een hopeloos ouderwets man. Dat is iemand
uit de nachtschool. Hij is niet actueel. Wie
heeft er nu gelijk? Want het is niet allemaal
tegelijk waar. Dat begrijpt u wel. Ge begrijpt
misschien wel met mij, dat dit alles geschre
ven en gezegd wordt, maar ge staat voor het
raadsel hoe dit alles met de Bijbel te rijmen
is. Dat de wereld zo spreekt is te verstaan,
maar dat in de kerk zulke geluiden worden
vernomen is ontstellend, benauwend en
schuldig. Laat ons God bidden om het te
houden met deze man! Want dit is een man
Gods. Sterker, hier spreekt God door Zijn
Geest". Deze woorden van ds. G. Boer zijn
mij uit het hart gegrepen en ik hoop ook uit
het uwe.
Als het over toneel gaat, denk ik trouwens
aan wat Allard Pierson in het boek Oudere
Tijdgenoten over het Reveil schreef. De
mensen van het Reveil, zo zegt hij, waren
tegen het toneel omdat zij tegen alles waren
wat onecht was. Het ging hen bovenal om
echtheid in het geloof en in het geestelijk
leven. Wie kerkbladen en gemeenteberich-
ten leest, kan zelf constateren dat inmiddels
in tal van hervormd-gereformeerde ge
meenten films worden gedraaid en toneel-
en cabaretgroepen worden uitgenodigd. Zo
wordt de kerk van de grond af afgebroken.
Het zijn symptomen dat men vervreemd
raakt van de wortels van de leer van vrije
genade. Wanneer daaruit wordt geleefd is
dat letterlijk en figuurlijk het einde van pop
penkast en toneel in ons persoonlijk leven
en in het kerkelijk leven. Dan wordt de
belijdenis geboren: "Zie, Gij hebt lust aan
waarheid in het binnenste, en in het verbor
gene maakt Gij mij wijsheid bekend". De
Heere ontferme Zich zo over ons en geve
ons persoonlijk en als kerk Zijn genade en
Zijn zegen. Onze enige hoop en verwach
ting is dat de Heere aan Zijn verbond
gedenkt. Hij kan zelfs uit stenen Abrahams
kinderen verwekken.
Laten we niets van onszelf verwachten, maar
juist grote dingen van God en dat niet omdat
wij het ernaar gemaakt hebben, maar omdat
Hij een God is Die boven bidden en denken
hoort.
M. van der Valk
Fr. van Borselenstraat 32
3244 XE Nieuwe Tonge
Tel. (0187) 65 22 91
Laat ze niet vallen
In ons land wordt 1 op de 150 mensen geti-olfen door epilepsie. Het Nationaal Epilepsie Fonds staat voor
wetenschappelijk onderzoek, voorlichting via een infolijn, folders en brochures, begeleide vakantie
activiteiten, individuele hulp en epilepsieprojecten in ont^vikkelingslanden.
Vragen over epilepsie?
Bel de Epilepsie Infolijn:
{3 cent per minmil)
Nationaal Epilepsie Fonds
Postbus 270, 3990 GB Houten
w\vw.epi lepsiefonds.nl