Overdenking Jeugd bra ndweerleden Ouddorp ontvangen afscheidsmedaille iiMiErMriiEuws Treintje spelen uit de Heilige Schrift HET rjÖJKVENSTER Een verdrietige constatering VERVOLGVERHAAL Blik op kerk en samenleving tj Nogmaals Volendam Verschil in levensstijl Intolerantie M'n stukje over de gebeurtenissen in Volen dam, nu alweer drie weken geleden, heeft nogal wat losgemaakt! Vooral de zin 'dat roomse jongeren niet beter weten' heeft bij sommigen kwaad bloed gezet. Omdat ik me bewust was hoe gevoeUg deze dingen Uggen had ik met opzet geschreven dat we niet beter zijn, en zeker niet uit de hoogte moeten neerkijken op de jongeren in Volendam, die op die manier meenden Oud en Nieuw te moeten vieren. Maar dat blijkt niet geholpen te hebben. Daarom is het wellicht goed om er nog eens op terug te komen en'te proberen duidelijk te maken wat ik bedoeld heb. Het kan voor iemand een geheim zijn als ik zeg dat de levensstijl van de rooms-katholie ken een andere is dan die van de orthodox protestanten. De eersten zijn wat meer op het zuiden georiënteerd, laten we zeggen wat Bourgondischer en wat uitbundiger. Ze bou wen graag een feestje, ze vieren kermis en Carnaval, ze hebben een totaal andere opvat ting over de zondag. En zo zou er veel meer te noemen zijn. Het Calvinisme - waar toch de orthodox-protestanten toe gerekend wor den, is van huis uit veel ingetogener, veel soberder, veel ernstiger. Natuurlijk mag er op z'n tijd vreugde zijn, we lopen niet te kniezen, en we mogen op een gepaste wijze feest vieren en bruiloft houden, enzovoorts. Maar men wordt geacht zich afzijdig te hou den van allerlei leeg vermaak, van café- en discobezoek en van overmatig gebruik van alcohol. Natuurlijk komen deze dingen ook onder orthodox-protestanten voor, vandaar ook dat ik een- en andermaal heb betoogd dat wij niet beter zijn. Er is geen enkele reden om onszelf op de borst te slaan dat wij het zo goed doen, of om onze rooms-katho- lieke medemensen te diskwaUficeren. Er was dan ook geen haar op mijn hoofd die eraan gedacht heeft de beschuldigende vin ger uit te steken naar de jeugd van Volen dam, of te suggereren dat zij die ramp van de Nieuwjaarsnacht op de een of andere wijze wel verdiend zouden hebben! De vraag naar het 'waarom' speelde ook toen het zuidwes ten van ons land in 1953 getroffen werd door de watersnood. De bevolking van 'de eilan den' was immers overwegend orthodox-pro testants? Waarom moesten er juist van hen zovelen omkomen in het water? Het past ons niet enig causaal verband te leggen. De Heere Jezus Zelf heeft een ander accent gelegd, toen Hij sprak over de toren van Siloam, die ingestort was, en waarbij acht tien mensen omgekomen waren: "Indien gij u niet bekeert zult gij allen insgelijks ver gaan". Tenslotte, we zijn een christelijk weekblad op Gereformeerde Grondslag. Mag dat als-t- U-blieft uitkomen in onze cominentaren? We willen graag rekening houden met de gevoelens van andersdenkende lezers, maar we blijven ook graag vasthouden aan onze principes. En gezien de reacties lijkt het wel alsof dat niet mag. Dat vind ik toch een beet je merkwaardig. Vrijheid van meningsuiting is voor de grote meerderheid van ons volk een groot goed. Maar zodra de orthodox protestanten hun geluid laten horen, dan schreeuwt men ineens moord en brand... Is dat niet een vorm van intolerantie? Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. OMltffiilóE OaCHlOECËN Telkens als ik een mooie orchidee verpot heb, staakt de groei en bloei, ondanks goede grond en veel mest. Wat te doen? Antwoord: Met bloemistenaarde en mest richt u niets uit, want het slecht ontwikkelde wortelgestel van de orchideeën kan zelf niet het benodigde voedsel uit de grond opne men. Het kweken ervan geschiedt met bijbe horende schimmels, die eerst het zaad en later de opgroeiende plant haar voedsel moe ten verschaffen. Vroeger werden er speciaal uitgezochte boomwortels in de bloempot gedaan om zo'n schimmel op te laten gedij en. Daarna ging men het voordeliger sphag num (veenmos) er voor gebruiken, maar dat is vaak verontreinigd. Indien de oorspronke lijke vulling van de allereerste pot verloren ging, kunt u beter bij een bloemist of orchi- deeënkweker een geschikt mengsel halen. Ukunt daarvoor kiezen uit materialen als bijv. gemalen kurkeik, boomvarens, Scandi navisch boomschors, houtskool, turf, vermi- cuUte of polystyreen. De plant met kluit en al overbrengen in een iets grotere bloempot is natuurlijk het beste, dan is er slechts een kleine aanvulling rondom nodig en laat u de onmisbare schimmel ongerept op haar plaats. Bezit u een volwassen sympodiale orchidee (dat zijn die met een meestal bovengrondse wortelstok, die aan één zijde een scheut maakt en aan de andere zijde afsterft), dan kunt u tijdens het verpotten de achterste schijnknol afsnijden en die op een bcikje met wat vochtig mos leggen. Daar ont wikkelen zich jonge loten uit, die u zelf zou kurmen opkweken. Maak dan éérst een goe de studie van de vermeerdering en de ver zorging. Kunt u me eens uitleggen wat nu eigenlijk amber is? Antwoord: Onvervalste amber komt in ver schillende verschijningsvormen en kwalitei ten voor. De beste en originele amber is een zeldzaam en daardoor kostbaar product uit het darmkanaal van de potvis. Het drijft wel eens in klompen van ongeveer een half tot tien kg in zee en spoelt soms aan. Deze grij ze amber is steenhard, smelt bij 60 °C en is vanwege haar aangename geur al eeuwen lang in trek bij de parfumbereiding. De gemiddelde prijs van 1 kg goede kwaliteit Ugt tussen de 3.000,- en 4.000,-. Iets minder van kwaliteit, dus goedkoper, is de eveneens steenharde witte amber. Die is namelijk verbleekt door de langdurige bloot stelling aan licht en water en ze geurt daar door ook zwakker. Er bestaat nog een don kergrijze soort die middelbard is en aan de buitenzijde vaak lichtblauwe vlekken ver toont, maar toch nog redelijk geurt. De goed koopste ziet er vrijwel of helemaal zwart glanzend uit en is van binnen nog week. Die heeft geen aangename geur. Het soorteUjk gewicht is afliEmkelijk van de soort. Er kan van échte amber sprake zijn als het blijft drij ven op water. Indien een stukje ervan oplost in verwarmde pure alcohol (96%) en ether, komt het wer kelijk van een potvis. caavi aamEeRaNO Hoe is 't mogelijk dat de binnenkant van een aluminium pan zo zwart wordt, dat wij die met de schuurspons niet blank meer krijgen? Antwoord: Aluminium pannen worden snel zwart als u er appelen en peertjes dan wel rabarber of zuring in kookt. Verder hebben de gehalten chloor, kalk en ijzerzouten in het leidingwater een flinke invloed. Door de hit te slaan kalk- en andere zouten neer. Is er bovendien iets aangebrand, dan is zo'n pan ook met een goed schuursponsje moeilijk schoon te krijgen. Beter kunt u het metaal dan een beurt geven met fijne staal wol, dat u in een 3%-oplossing van citroenzuur doopt. De daarvoor benodigde blokjes kunt u bij een drogist of apotheker halen. Gewone (af)wasmiddelen en zelfs azijn kunnen on voldoende werkzaam zijn, vooral indien het een oude of hardnekkige aanslag betreft. Het komt voor, dat zelfs citroenzuur niet meer helpt en dat men een zelfde percentage fos- forzuur nodig heeft. Maar dat is een paar denmiddel. GevaarUjk of giftig is zo'n zwar te aanslag in deze pan echter niet. 'Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten (Openbaring 2:4) Johannes moet in opdracht van de Heere Jezus een brief schrijven naar de voorganger van de christelijke gemeente in Efeze. Veel werk heeft deze man in de dienst van zijn Koning mogen verzetten. Het is daarom ver drietig dat de Heere Jezus moet constateren dat er bij hem ook minder goede dingen wor den gevonden. Hij spaart deze broeder niet. Het was een rechtzinnig iemand en de gemeente was dat ook. Toch moet de Hei land klagen: 'Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten.' Dit is een kritisch woord dat ons de oren doet spitsen. De boodschap van Christus liegt er niet om. 'Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eer ste liefde hebt verlaten.' We denken aan de liefde tot God, de Uefde tot Zijn dienst en de liefde tot Zijn volk. Wat was er bij onze voorganger nog van over? Het licht op de kandelaar brandde in Efeze niet meer zo sterk als vroeger gebeurde. Zeker, gevaren werden nog steeds onder kend. Dwalingen werden nog altijd getoetst. En de leer werd zuiver gehouden en verde digd met grote inzet en ijver. Maar hiermee hield het wel op! De liefde was gaan kwijnen. Bedroefd moet de Heere Jezus vaststellen, dat de eerste liefde voorbij was. De engel van de gemeente stond nog wel pal voor de waar heid, maar de toewijding tot Christus werd gemist. De liefde van Christus dreef hem niet langer. Er was een gedaante van Godzalig heid, maar dan wel zonder de liefde van vroe ger. Dat heeft de Heere tegen hem. En deze liefde was niet per ongeluk verloren gegaan. Hij had die liefde opzettelijk verla ten. Dat was een heel bewuste daad geweest. Want we kunnen wel zuiver in de leer zijn, maar niet meer uit een positieve overtuiging. Dat is een verdrietige mogelijkheid. Dan ver zaken we die liefde van vroeger. En dat is heel ernstig. Deze voorganger zal gewaar schuwd hebben. Hij zal op de leer gezeten hebben. Zo zeggen wij dat toch? Maar in al die arbeid werd de vurige liefde van vroeger gemist. Dat is zorgwekkend. Alles verstart dan op den duur. Paulus had 35 jaar geleden hierop al gewezen toen hij schreef, dat de Efeziërs de waarheid in liefde moesten betrachten om zo op te wassen in Hem Die het Hoofd van de gemeente is. In Efeze was men de waarheid wel toegedaan. Maar ze moesten die waar heid in liefde betrachten. En de liefde werd gemist. In Efeze waren grote dingen gebeurd. Daar waren mensen uit de duisternis van hun zon den getrokken en mochten ze gaan leven in Gods wonderbare licht. De Heere werd alles voor hen. Ze konden van Zijn liefde niet zwijgen! Ze hadden Hem lief omdat Hij hen eerst had liefgehad. De dagen van de eerste liefde vormen een opmerkelijke tijd. Dan kunnen we een hoop aan. Dan zien we veel van Gods goedheid en trouw. Dan verzekert de Heere van Zijn barmhartigheid. Dat was in Efeze ondervonden. Toch had de man die leiding geven moest, dit alles moedwillig verlaten. Verdrietige mogelijkheid! Met het bruidsboeket kan de eerste liefde verleppen. We zien dat tegenwoordig in veel huwelijken. We zien het ook in de kerk. De vlam van de liefde wordt niet altijd beschut tegen tocht uit de hel. En dan begint die vlam te flakkeren. De trouw is er nog wel en de belangstelling is niet verdwenen. Maar de liefde die alles dra gen moet, verschrompelt meer en meer. De liefde tot Christus en elkaar kunnen we bewust verlaten. Spiegel u daarom aan wat we in deze ogen blikken overdenken. Na de wittebroodstijd kan de liefde verkillen. We kunnen voor de waarheid zijn, maar niet in liefde. Ook al zet ten we ons in voor de dienst des Heeren en werken we ijverig in Zijn wijngaard. Brandt het vuur van de Uefde wel in ons hart? Ervaren we de warmte van Zijn liefde in ons leven? Is die liefdegloed present of is alles gedoofd? In het laatste geval moeten we ons hart vasthouden. Wat moet er worden van een gemeente die haar eerste liefde verlaten heeft? Bij wie het niet langer leer en leven is? Stel dat ook wij onze eerste liefde verlaten hebben. Moeten we dan zo voor God ver schijnen? Kunnen we dit voor Hem verant woorden? Ik hoop dat we wakker schrikken zullen nu we deze woorden in dit briefje lezen. Onder zoek uw hart of het liefdevuur brandt of niet! En bidt God om Zijn Geest Die in een zondig hart het vuur van de wederliefde aansteekt en ook brandende houdt. Ds G. C. Kunz De dertien leden van de Ouddorpse jeugdbrandweer ontvingen afge lopen vrijdag 19 januari, uit handen van burgemeester C. Sinke van Goedereede, de afscheidsmedaille jeugdbrandweer. Deze onderscheiding wordt uitgegeven door de N.V.B.K. (Neder landse Vereniging van Brandweer Korpsen) te Arnhem. Om in aan merking te komen voor deze onderscheiding moet men minimaal vier jaar lid van een jeugdbrandweerkorps zijn geweest, en de bijbeho rende certificaten (Junioren en Aspiranten) hebben behaald. Ook de bijbehorende oorkonde werd hen in het bijzijn van de ouders, en part ners, op een feestelijke brandweeravond in de kazerne te Ouddorp overhandigd. Tegelijk is voor deze jongeren een einde gekomen aan hun jeugd- brandweeropleiding. Burgemeester Sinke prees deze jongeren voor hun inzet. Niet de avonden doeUoos rondhangen, maar in teamverband, zowel theore tisch als praktisch, bezig zijn met de brandweertaak. Een aantal van hen zal doorstromen naar de actieve brandweer, temeer daar er op 1 januari 2002 een viertal vacatures zullen ontstaan in de blusploeg Ouddorp. Inmiddels is in Ouddorp weer een nieuwe jeugdbrandweerploeg aan de opleiding begonnen. De namen van de jongeren die een onderscheiding ontvingen zijn: Kees van der Bok, Andreas Grinwis, Frans Lokker, Pieter Grinwis, Arend Troost, Dirk Voogd, Jan Hameeteman, Gerrit de Ronde, Wil- bert Kievit, Kees Tanis, Jan Mierop, WiUiam Klepper en Hans Tanis. Samen met hun trotse leiders, de Burgemeester en de Commandant gingen ze graag voor u op de foto. Jeugdbrandweer Ouddorp ■40- Beziet mij haastig nu die schoonheid: Neder nijgen de duisternissen. 't Veld, het vee, de vogels zwijgen. Het nauwt in 't Westen; Nog een tijdje, en doodgegaan zal al die heerlijkheid gedekt en donker staan. Hij had Nans hand gevat. Na het ondergaan van de zon verduisterde alles snel. Er was geen maan en traag verschenen slechts de sterren. "We moeten nu gaan, jö!" schrok Nan. Lopend over de dijk wees Roelf waar hij de kleine Rensje gevonden had. Nan antwoordde daar niet op. En van dat ogenbUk was er iets gedwongens. Toen ze, aan de dijk, stil zaten, zonder een woord, was het Roelf of er toch een goedheid van hun samenzijn uitging. Nu werd het ineens stroever. Hij was wat kwijt in Nan. "Ik fiets liever alleen naar huis, Roel", zei ze, toen ze bij het gehucht je om het haventje waren. "Heus Roelf knikte. Begreep hij het? En in strijd met alle poëtische gedachte kwam het schoolrijmpje in hem op: "dit is geen spekkie, voor lepalaars bekkie". Hij gromde er van. Een weerstrevend geluid in zijn keel. "Echt beter", hield Nan aan, die dacht dat zijn ontevreden gehum de reactie was op hetgeen ze voorgesteld had. "Jij kent Vorma niet!" "Dag Nan!" zei Roelf flink, stak zijn hand uit. Even keken ze elkaar aan. "Daag", zei Nan en sloeg haar ogen neer. Roelf keek terug over de zeedijk en zo langs Het Paradijs naar huis. Doch in de Boerenhemel, vleik voor Mon Désir, kwamen ze elkaar tegen. Nan bloosde, groette verlegen. Vader stond bij het grote hek met de vergulde letters. "Je bent laat", zei hij achterdochtig. Twee dagen later ontmoetten ze elkaar weer op Het Paradijs en gin gen weer gelijk naar huis. Rens en Lena hadden al iets in de gaten, "'t Geeft een hoop narigheid", zei Rens. "Je mot eens met Nan prae- te!" '"k Zal wiesder weze, ch!" Lena gooide haar hoofd achterover in een gebaar van: waar zie je me voor aan? Kleine Rensje sUep al en Naantje ook. Door het raam keek Rens de twee jonge mensen na. "Ze gaen de kant van de diek op", foeterde hij. "Van eiges! Zou joe anders doeë?" En omdat Rens niet antwoordde, maar stug bleef staan kijken, ging Lena voort: "Oaltied goe' begrie- pe, dat vaeder dat toch nie keert". Het was of Lena er heimelijk genoegen in had, dat dit de ouwe Rens overkwam. Ze kon het nooit goed hebben, dat haar man nog zo onder zijn vader zat. Rens zei: "'t Is geen stand en dan de kerk d'r nog bie!" "Nan kon 't slechter treffen", hield Lena vol, "en bovendien, je vao- der heb 't zelf in de 'aand gewerkt. Doch' joe, da Nan nog 'n boer wou 'ebbe, noe ze zo geleerd is?" Rens haalde z'n schouders op, was een beetje ontstemd op Lena. Die wist evengoed als hij hoe Met bij de rijke boeren gesteld was en hoe vast of ze op het stuk van de kerk stonden. Lena's gedachten waren ook doorgegaan, want zo maar zei ze; '"n knappe jongen! Als ik kieze most tussen en en de zuiplap, Lindert van Gurp, dan wist ik het wel!" Rens had er een zwaar hoofd in. Er zou nog heel wat water voorbij Dordt moeten stromen eer dat voor elkaar was. "Ollemael naorigheid!" foeterde hij. "'t Is te 'ope, da ze d'r an de diek anders over dienke", spotte Lena met de bezwaren van haar man. Toch was het genoegen aan de dijk niet onverdeeld. Och, er zijn nu eenmaal dingen, die niet te keren zijn door het ver stand. En wijze voornemens leggen het af tegen het andere, dat in de harten opkomt. Het ging alles vanzelf. De avond was weer zo mild en de lucht en het water hielden hun glans nog, toen de zon al onder was gegaan. Ze hadden weer stil naar dat schouwspel gekeken. Weer had Roelf haar hand gevat en ineens, zonder plichtpleging nam hij haar in zijn armen en kuste haar. Zij kuste hemlerug. Er kwam geen enkel woord. Ze gingen staan en tuurden de Schelde op. Donkerder werd het niet en koeler ook niet. Er was daar een hoog stenen paaltje .tussen de blokken bazalt. Roelf ging er op zitten en trok haar op zijn knie. Zo zaten ze. Zij met haar armen om hem heen. Rond hen hing de nacht. Achter hen over de dijk, was Vorma. Voor hen de Schelde, oneindig ver en aan de hemel waren de sterren. Ein delijk stonden ze op, namen hun fietsen. Toen greep Roelf haar hand. "Kom je nog eens hier. Nan?" Zij bleef omlaag kijken naar het gras, haalde slechts even haar schou ders op, keek hem toen, ineens, aan en knikte: "Ja! Maar 't kan nooit wat worden met ons... Vader..." Hij wist het: Ouwe Rens van Vor ma had andere plannen met zijn dochter. "Je zult wel met een boer trouwen!" zei hij. Een vreemd geluid in Nans keel. "Kom, jó, 't is al zo laat!" Ze reden weer een eind terug over de dijk tot bij het gehuchtje, rond het haventje. "Nu moetje hier maar wachten", wilde Nan. "Als ze ons samen voor bij de hoeve van Koos Wachto zien rijden. "Moet dat zo. Nan?" Hij reed vlak naast haar met z'n hand op haar stuur. "Bij 't Kievitsbosje dan!" stond ze toe. Daar namen ze afscheid. "Ik ben toch blij", zei Nan, "en jij?" "Ik ook!" Toen reed Nan de zandweg uit. Roelf tuurde haar na en er kwam een vast besluit in hem op. "En toch zal ik er voor vechten! Nan!" riep hij hardop. Niemand hoorde die kreet in de nacht en langs de binnenwe gen, voorbij Het Paradijs reed hij naar huis. Het was gelukkig nog niet zo heel laat. Aan de dijk is het zo gauw 'nacht'. Vooral als je samen bent. In het dorp was het helemaal geen nacht, zoals hij dat aangevoeld had aan de zeedijk. De torenklok van Vorma sloeg negen uur, toen hij voorbij De Gouden Leeuw reed, waar een bruiloft gevierd werd en hese geluiden door de open gescho ven ramen klonken. Thuis vond hij moeder alleen. Vader zat boven. Mary, in de voorka mer, speelde haar oefeningen. Moeder stopte kousen bij de grote lees- lamp. "Dan zie ik het best. Maar als je liever de grote lamp aan hebt?" "Welnee. Maar ik heb wel wat te zeggen en dat kan feitelijk beter in de schemer..." Verrast liet moeder het stopwerk rusten. Hoe veranderd was de klank in Roelfs stem. Zij wist wel, dat er ineens iets in een mens kan door breken. Roelf ging bij het raam zitten, trommelde wat met z'n vingers op de vensterbank. Hij begon niet en moeder dacht: ik dring niet aan. Ze zei dat ook. (wordt vervolgd) :ft;ï*«¥J:^S-KÏWK;--*¥.ïWSSKÏËg;M-ï Vroeger was bet spelen met een speel- goedtrein één van de hoogtepunten van kinderspeelplezier. Ook volwassenen kun nen dit speeltje waarderen. Ze maken, al is het maar voor even. zelfde dienst uit. Met grote broer gaat het al geruime tijd aan zienlijk minder. Wie maakt daar de dienst uit? De dienstregeling zegt u. Wie anders? Het spoorboekje is er niet voor niets. De laatste tijd lijkt het tegendeel het geval. Het meest recente arbeidsconflict bij de spoorwegen spreekt boekdelen. Vooral conducteurs en machinisten zijn het 100 procent oneens met het door de N.S. gevoerde spoorbe- leid. De privatisering van het staatsbedrijf leidde niet tot het gewenste resultaat Integendeel. Het lijkt bij tijd en wijle geor ganiseerde chaos. Oven/olie treinen, te weinig zitplaatsen, aanzienlijke vertragin gen en andere storingen maken een rit(je) per trein regelmatig tot ergernis nummer I. Een boomblad op de rails en het lijkt wel of het ganse radarwerk stilstaat Pils de 'machtige armvan het personeel er aan te pas komt is het meer dan stilstaan. Zelfs het rondje om de kerk wordt dan niet meer gemaakt Even een opmerking tus sendoor. Is hetgeen positieve gedachte dat in ons sterk geseculariseerde Nederland in deze zeer actuele kwestie de kerk regelma tig wordt genoemd? Rondje erom heen is niet genoeg natuurlijk. Erin moeten we zijn. als reiziger en als niet-reiziger: Wij gaan verder. De hedendaagse treinreiziger heeft veel te verduren en komt vaak niet verder dan het perron of de wachtruimte. Overal zijn tekorten, aan treinstellen, machinisten en conducteurs, behalve aan wachttijd. Ook bussen ontbreken om tussentijdse uitval van treinen te ondervangen. Wat nu? Privatisering blijkt Jn leder geval niet alles. In Engeland leidde een en ander tot volstrekte ontreddering van het beroemde 'rail'. Er klopte niets meer. Elke vorm van dienstregeling was ver te zoeken. En dat vooreen voormalig staatsbedrijf dat alles goed op orde had. De N.S. moet zo snel mogelijk uit deze impasse zien te komen door overleg met met name haar personeel op de baan en door reizigers in kennis te stellen van actu ele knelpunten en reële plannen die op kor te termijn te verbeteren. Alleen zo kan haar geblutste imago wor den hersteld. Want treintje spelen is niet iets dat past bij het openbaar verboer in ons land. Dat geldt zowel leiding als per soneel. A Actueel

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2001 | | pagina 5