Laatste prijsuitruiking decemberactie O.V.O.
Vijvercursus
Geen
natte laarzen en
klamme kleding
meer in visserij
De knoflookwagon
uit de kerken
Groei Bloei
EIIAnOél^lEUWS
Nederlandse taallessen
EIIAnDEII-IIIEUWS
De toekomst
van Goeree-Overflakkee
PAGINA 2
DINSDAG 23 JANUARI 2001
Ouddorp - 't Was woensdag 10 januari jl. ongewoon druk bij
de Ouddorpse vestiging van Rabobank West-Flakkee, toen de
Ondernemers Vereninging Ouddorp (O.V.O.) daar hun succes
volle decemberactie afsloot. Daarvoor waren de laatste prijs
winnaars naar de bank gekomen om hun prijzen in ontvangst te
nemen. Dat waren mevrouw P. Venneman (2e prijs: f
500), mevrouw J.C. Melissant (3e prijs: f250), mevrouw C. de
Jong (4e prijs: f 100), mevrouw G. Meijer-Tanis (5e prijs: f
50), mevrouw M. van Splunder (6e prijs: f 50), mevrouw A.
Westdijk (7e prijs: f 50) en mevrouw K. van Huizen (8e prijs:
f 50). Op laatstgenoemde na staan ze allemaal op de foto, met
hun waardebonnen en een bos bloemen.
iRpijf VINYL GORDIJNEN
TRAMWEG 33 OUDE TONGE
Extra kerkdiensten Ger. Gem.
OOLTGENSPLAAT - Donderdag 25 jan
uari 2001, 19.30 uur, A. Bac uit Bode
graven.
MELISSANT - Woensdag 24 januari 2001
19.30 uur, ds. G.J. Baan uit Lisse.
Het CO A in Middelharnis zoekt mensen die
Nederlandse taallessen willen geven aan
be-woners van AVO De Haven te Middel
harnis.
De bewoners zijn mensen die in een asiel
procedure ziUen.
Er zijn twee verschillende taalles-groepen,
te weten dinsdag- en donderdagochtend van
09.00-11.00 uur en dinsdag- en donderdag
middag van 13.00-15.00 uur.
Er staan altijd twee vrijwilligers voor een
groep.
De mensen die de taallessen volgen zijn
zeer gemotiveerd. De vrijwilligers worden
professioneel ondersteund.
De lessen worden gegeven in gebouw De
Hoeksteen te Middelharnis. Vindt u het
prettig om met mensen te werken, dan is dit
wellicht een uitdaging voor u.
Voor meer informatie kunt u bellen met het
Albeda College in Middelharnis, contact
persoon Karen van Huygevoort, tel. (0187)
483927.
'Het ergste is, steeds weer die natte laar
zen aan en die klamme jas en broek', zal
de verzuchting van menig visserman al
zijn geweest. Zelfs de beste beschermen
de kleding is waardeloos wanneer dat
altijd nat is door zeewater, regen of trans-
pkatie. Natte kleding heeft niet alleen
effect op de gezondheid en op het welzijn
van het personeel, ook kan het voor de
werkgever leiden tot financiële schade
wegens ziekteverzuim. Het Oostenrijkse
bedrijf Top Trock heeft voor dit probleem
een passende oplossing; het Top Trock
systeem.
Door heel Europa hebben visserij,
scheepsonderhoud en -reiniging, visaf-
slagen, douane en duik- en bergingsbe
drijven baat dit gepatenteerde systeem.
Het gaat om een efficiënte droogmethode
die via roestvaststalen buizen met lucht-
gaten warme lucht door de kleding
geleidt. Daardoor worden een maximale
hygiëne en een goede behandeling van de
kleding gegarandeerd, alsmede een lan
gere levensduur. Het systeem is geschikt
voor diverse soorten werkkleding zoals
laarzen handschoenen, oliepakken, jas
sen, broeken, beschermkappen, chemi
sche beschermpakken en duikpakken.
Het kan worden uitgenist als compleet
ingerichte droogkamer, op maat inge
bouwd aan boord, of aan de wal in een
daarvoor aangewezen ruimte.
Voor de maritieme branche in Nederland
wordt dit droogsysteem exclusief ver
kocht door Van Voorden Reparatie b.v. te
Zaltbommel.
Niet-roker coupes of compartimenten van
treinen zijn talrijk. Het aantal passagiers dat
er vooral in de spitsuren gebraik van maakt,
is verhoudingsgewijs echter niet zo groot.
Het valt vaak op dat het rokersgedeelte afge
laden vol zit, terwijl de compartimenten
voor niet-rokers een zee van rust en stilte uit
stralen. Is het eigenlijk wel goed verdeeld?
Bij de bouw van nieuwe treinstellen passen
de Nederlandse Spoorwegen een verdeel
sleutel toe van één staat tot twee. Dat wil
zeggen dat er per rokerswagon twee wagons
voor niet-rokers worden ingeschakeld. Men
is er bij deze verdeling van uitgegaan dat
ongeveer eenderde van de Nederlandse
bevolking (kinderen en baby's meegeteld)
niet rookt. Maar 's ochtends en 's avonds,
wanneer het woon- en werkverkeer hoogtij
viert en de meeste passagiers vervoerd moe
ten worden, maken weinig niet-rokende
baby's en kinderen gebruik van de trein. Met
als gevolg: te krappe rokers-compartimen
ten. Echt lekker ruiken doet sigarettenrook
natuurlijk niet, maar dat doet knoflook ook
niet. Misschien krijgen we stralcs wel knof
look- en niet-knoflookwagons. Welke ver
deelsleutel er dan zou worden toegepast, zou
leuk zijn om te weten.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bodegraven (wijkgemeente 2)
H. Russcher te Oud-Beijerland; te Giessen-
dam-Neder-Hardinxveld G. van Goch te
Ochten.
Beroepbaar: drs. B. Janssens-Fennema,
Asserweg 6, 9414 TB Hooghalen, tel.
(0593) 592427.
Consent: voor terugkeer tot het ambt M. M.
M. Eekels, Hofdijkstraat 17, 6531 BR Nij
megen.
Aangenomen naar Kerkeveld-Alteveer B.
G. Versteeg, kand. te Oudewater; naar Ouw-
sterhaule-Scharsterbrug A. M. Langhout te
Pijnacker; naar Rotterdam-IJsselmonde M.
de Mooy, kandidate te Utrecht.
Beroepen te Enschede (So'W gemeente) M.
W. M. Janse de Jonge te Noordwijk, die dit
beroep heeft aangenomen.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Aangenomen naar Delfzijl A. Krijgsheld te
Driesum CA., die bedankte voor Ureterp.
Toegelaten tot de dienst des \yoords: door
de classis Utrecht R. P. Heij, beroepen pre
dikant te Driebergen-Rijsenburg.
Bedankt voor Rilland-Bath A. J. Gunst te
Benthuizen; voor Utrecht M. Karens te Wer
kendam; voor Rotterdam (Zuidwijk) M.
Golverdingen te Gorinchem.
Koninklijke Maatschappij
Ibinbouw Plantkunde
Afdeling Goeree-Overflakkee
organiseert een
De cursus zal worden gegeven door
hovenier de heer J. Vleghert uit Dor
drecht. De cursus is eerder gegegeven
voor de afdeling Dordrecht en naar aan
leiding van zeer enthousiaste berichten
zal de cursus nu ook op Goeree-Over
flakkee worden georganiseerd.
Wat kunt u verwachten
De heer Vleghert is iemand die niet houdt
van dure middelen, hij geeft de voorkeur aan
een natuurlijk evenwicht. Hij zal ons leren
om, nog voordat de vijver wordt gegraven,
na te denken over de volgende zaken;
wat is het doel van de vijver?
wil ik er vissen in of niet, en zo ja, wat
voor soort vissen dan?
waar moet de vijver komen, wat is de lig
ging?
welke vorm moet de vijver krijgen?
welk materiaal kan worden gebruikt en
hoe moet de afwerking eruit zien.
wil ik een moeras of een beek, een oma-
ment en hoe doe ik dat dan?
en hoe zit het met de aanleg en het onder
houd?
tenslotte komt ook het punt veiligheid
aan bod.
Tijdens de cursus zal er voldoende tijd wor
den gereserveeerd om vragen te kunnen stel
len. Ook kunt u met dhr. Vleghert de ver
schillende mogelijkheden voor uw eigen
situatie bespreken.
De cursus zal worden gehouden (steeds op
dinsdag) 20 februari, 6 maart en 20 maart
2001, 's avonds vanaf 20;00 uur, op locatie
Verenigingsgebouw Oostdam, te Goederee-
de. Er kunnen maximaal 15 personen aan de
cursus deelnemen. De kosten zullen voor
leden 60,- per persoon bedragen en voor
niet-leden ƒ75,-. Aanmelden kan bij Elvire
Theelen, tel.; 486926.
Denken aan de toekomst, plannen maken en verder ontwikke
len, het hoort bij het leven. Regeren is immers vooruitzien en
voor overheden is dat zelfs dagelijkse kost. Maar ook onder de
bevolking zijn er mensen die - hoewel ze niet tot de overheid
behoren - stevig over de toekomst nadenken, en daar zelfs uit
gesproken gedachten over hebben. Ze volgen het beleid, de ont
wikkelingen en de actualiteiten op dat gebied, ze vormen daar
een eigen visie over en ontwikkelen vervolgens een toekomst
beeld dat naar hun overtuiging 'de toekomst' zou kunnen of
moeten worden. Één van die mensen is de Dirksl^n^se Arie de
Blok. In zijn woning aan de Prins Bernhardlaan zit hij dikwijls
te mijmeren, te overwegen en argumenten tegen elkaar af te
wegen, zowel over de toekomst van Goeree-Overflakkee als
van de Randstad. In zijn ogen zal Goeree-Overflakkee te
maken krijgen met een sterk toenemend toerisme vanuit de
Randstad, waarop geënt onze gemeentelijke en provinciale
bestuurders beleid zal maken, dus veel recreatie. Arie de Blok
werkte - in bestuurdershuid gekropen - op papier een en
ander uit. Niet bedoeld als propaganda voor het een of het
ander, maar 'slechts' een beleidsverwachting met argumenten,
geënt op de actualiteiten van deze tijd. We kijken over zijn
schouders mee.
Voor de honderdduizend mensen, die in de
Randstad wonen en werken zal er in de toe
komst iets in hun omgeving moeten komen om
zich te kunnen ontspannen van de grote werk
druk en de stress die nog steeds toenemen.
Velen gaan in de zomer of rond de jaarwisse
ling op vakantie naar verdere bestemmingen,
maar voor de overige vrije dagen en vakan
ties zullen er in de omgeving voorzieningen
moeten zijn of komen, zodat men zich, onder
andere in sportief opzicht, kan ontspannen.
Goeree-Overflakkee, op 'enkele kilometers'
afstand van de Randstad, leent zich daar bij
zonder voor en zal daar meer en meer voor in
trek komen. Naast hetgeen dit voormalige
eiland reeds te bieden heeft, is hier in menig
opzicht iets moois te realiseren. Ook op spor
tief gebied, op welk punt thans nog tekortko
mingen bestaan. Er kan hier van alles gere
aliseerd worden om de mensen in beweging te
houden én om genoeg rustgebieden te heb
ben. Momenteel wordt door meerderen al
over de toekomst gedacht. Men stelt o.a. voor
om op het smalste gedeelte van Goeree-Over
flakkee (bij Stellendam) een doorgang te
maken voor de kleinere scheepvaart van het
Haringvliet naar de Grevelingen. Men zal
daarbij het prachtige natuurgebied 'Scheel-
hoek' willen mijden, waarom men richting
Dirkslandse Sas zal moeten gaan. Er moeten
dan twee hoofdwegen en een aantal polder
wegen worden doorkruist, hoogst waar
schijnlijk met een aquaduct Waarom zou dan
geen gebruik worden gemaakt van de haven
van Dirksland? (zie tekening). Die ligt er al
en daarvan kan 6'kilometer worden benut,
waarna voorbij de boomgaard van Den
Baars rechtsaf richting Grevelingenmeer
gegaan kan worden. Men hoeft dan minder
wegen te doorkruisen en er kan gebruik wor
den gemaakt van de vele kreken en afwaterin
gen die al in de Dirkslandse polder aanwezig
zijn. Met dit kanaal creëert men dan de toe
ristische vaarroute Rotterdam-Zeeland en
ontlast men de sluis en brug bij Bruinisse, die
tot veler ergernis regelmatig openstaat en
voor flinke files zorgt, zeker in de zomer. Met
de nieuwe vaarroute komt men midden in het
Grevelingenmeer uit, vanwaar men alle kan
ten op kan. Om zichtbaar te maken hoe een en
ander er in 2020 uit zou kunnen zien is onder
staande afbeelding bijgevoegd, waarvan
thans nadere uitleg volgt.
Vanaf Rotterdam komt men via het Spui
in het Haringvliet, waar zeil- en motor
jachten ongestoord kunnen varen.
Aan de noordkant van Goeree-Over
flakkee vindt men voldoende jachtha
vens, plus een haven voor de sportvis-
serij en een drietal strandjes langs de
Haringvlietoever en grote stranden aan
de Noordzee, langs de Kop van Goeree.
Bij de haven van Middelharnis kan men
terecht bij dé vele restaurantjes en kan
men een bezoek brengen aan diverse
musea, e.d. Ook het moderniseerde
shoppingcenter zal dan de moeite
waard zijn, compleet met parkeerplat-
forms.
Langs de oevers van het Haringvliet
zullen op verschillende plaatsen appar
tementen verrijzen voor koop en ver
huur.
De haven van Dirksland zal het 'Delta-
kanaal' gaan heten, of misschien beter
het 'Harigreve-kanaal'. Op een kilome
ter afstand van dit kanaal komt bijna
over de gehele breedte iets bijzonders:
het 'Skeeler-, Sport- en Fitnesscenter',
compleet met campings, hotels en
appartementen. Op een drietal plaatsen
langs het kanaal komt een insteekhaven
voor jachten die bij het sportcentrum
willen aanmeren (zie tekening). Men
kan het kanaal volgen richting Greve
lingen, maar er kan ook rechtdoor wor
den gevaren om in Dirksland een tus
senstop te maken voor bevoorrading.
Dit dorp zal daardoor economisch ople
ven.
Gezien de vele toekomstige sporteve
nementen zal, als alles klaar is, ook een
stadion nodig zijn.
Doordat het nieuwe kanaal het eiland
doorklieft zal men in de toekomst pra
ten over Oost- en Westflakkee, met als
hoofdplaats Middelharnis.
De westkant van het kanaal richting
Ouddorp zal voor 70% bestaan uit
sport- en recreatievoorzieningen en
voor 30% uit landbouw, tuinbouw en
veeteelt, zodat men de horeca kan voor
zien van verse eigen producten. Bij
Mehssant zal de bestaande golfbaan
worden uitgebreid. Verder richting
Ouddorp zien we veel bebossing, fiets
paden, natuurelementen, campings,
appartementen en goede faciliteiten
voor de stranden. Bij Stellendam zien
we naast beroepsvisserij ook sportvis-
serij.
De liefhebberij voor duiksport zal
steeds toenemen, zodat men hier een
duikopleiding kan volgen aan de boor
den van het Grevelingenmeer, tussen
Ouddorp en Goedereede. Ook alles
•wat met zeevissen, zwemmen, surfen
en zeilen te maken heeft, zal zich op de
Kop van Goeree en de Brouwersdam
steeds meer ontplooien.
Aan de oostkant van het kanaal zal men
zich meer gaan toeleggen op tuinbouw,
daar de landbouw voor veel boerenbe
drijven niet rendabel meer is.
In dit het hele gebied zullen fietsroutes
worden aangelegd, omdat de reeds gro
te behoefte aan fietspaden voortdurend
toeneemt. Deze activiteit is voor velen
(incl. ouderen) heel populair. Zeker als
men in de directe omgeving vakantie
kan houden.
Het schitterende natuurgebied 'de Slik
ken, aan de zuidkant van Goeree-Over
flakkee, kan nog wat verder worden uit
gebreid. En Herkingen met een juweel
van een jachthaven. Verder vakantie
bungalows, huisjes en een moderne
zeilschool, alsmede sportvisserij.
Aan de andere kant van de Grevelin-
gendam kom je bij Oude Tonge, dat
zich met een jachthaven, campings,
appartementen en horecavoorzieningen
eveneens toelegt op het sterk toenemen
de toerisme.
Toch zal men aan de oostkant de nodige
rust blijven vinden, zeker in de gezelli
ge dorpjes waar men voor iedereen
klaar zal staan en waar de fietsroutes
doorheen leiden. Ook zal men de tuin
bouwbedrijven kunnen bezoeken. En
bij slecht weer zijn Rotterdam en Zier-
ikzee binnen een uur bereikbaar.
De grootste verandering zal het sport
centrum zijn op het midden van Flak-
kee, met als trekpleister het skeelercen-
trum. Skeeleren is één van de meest
bedreven sporten aan het worden. Ner
gens bestaat voor de uitoefening daar
van een gelegenheid. Grote steden in
Amerika en Europa moeten zelfs in het
weekend gedeelten van de stad afslui
ten voor het verkeer om de massa skee
lerfanaten hun gang te kunnen laten
gaan. Daarop inspelend kan op Goeree-
Overflakkee een groots opgezet skee
lerterrein worden gerealiseerd, met
asfaltbanen door de bossen en de velden
en met rotondes voor het bochtenwerk.
Al gaat zo'n baan door een stuk natiiur,
deze sport veroorzaakt geen herrie.
Als laatste punt nog iets over de stelling
'Goeree-Overflakkee, rust en ruimte'.
Natuurlijk klinkt dit mooi, maar alleen
daarvan zul je niet kunnen leven. Als
daartoe de mogelijkheid bestaat zullen
we ook de jongere generaties iets mee
moeten geven, zeker nu de landbouw
op z'n rug ligt. Toch zal Goeree-Over
flakkee met bovenstaand program
genoeg plaats blijven bieden om van de
rust te genieten. Wij hebben een
'eiland' waar je - net als in een super
markt - bijna alles op één plaats kunt
knjgen. Dat zal moeten worden benut,
dat is investeren in de toekomst. Goe
ree-Overflakkee, let op uw zaak!
In een volgende aflevering (slot) kijkt
De Blok naar de toekomstontwikke
lingen voor de Randstad,
TELEFOON (0187) 64 18 42 Fax 64 35 95
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hoUandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 10 20
Fax (0187) 48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel. (0187) 47 10 20
e-mail; Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm ƒ0,50:
contracttarieven op aanvraag
slmtlngstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn familiebenchten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
tel. mobiel 06-51412500,
e-mail: ajvdv@hetnet.nl
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187) 47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden
geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal ƒ18,50.
Per Jaar 70,—.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk vóór 30
november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
Nieuws
>f<
GEREF. KERKEN
GEREF. GEMEENTEN
Denken over
de toekomst...