Laatste prijsuitruiking decemberactie O.V.O. Vijvercursus Geen natte laarzen en klamme kleding meer in visserij De knoflookwagon uit de kerken Groei Bloei EIIAnOél^lEUWS Nederlandse taallessen EIIAnDEII-IIIEUWS De toekomst van Goeree-Overflakkee PAGINA 2 DINSDAG 23 JANUARI 2001 Ouddorp - 't Was woensdag 10 januari jl. ongewoon druk bij de Ouddorpse vestiging van Rabobank West-Flakkee, toen de Ondernemers Vereninging Ouddorp (O.V.O.) daar hun succes volle decemberactie afsloot. Daarvoor waren de laatste prijs winnaars naar de bank gekomen om hun prijzen in ontvangst te nemen. Dat waren mevrouw P. Venneman (2e prijs: f 500), mevrouw J.C. Melissant (3e prijs: f250), mevrouw C. de Jong (4e prijs: f 100), mevrouw G. Meijer-Tanis (5e prijs: f 50), mevrouw M. van Splunder (6e prijs: f 50), mevrouw A. Westdijk (7e prijs: f 50) en mevrouw K. van Huizen (8e prijs: f 50). Op laatstgenoemde na staan ze allemaal op de foto, met hun waardebonnen en een bos bloemen. iRpijf VINYL GORDIJNEN TRAMWEG 33 OUDE TONGE Extra kerkdiensten Ger. Gem. OOLTGENSPLAAT - Donderdag 25 jan uari 2001, 19.30 uur, A. Bac uit Bode graven. MELISSANT - Woensdag 24 januari 2001 19.30 uur, ds. G.J. Baan uit Lisse. Het CO A in Middelharnis zoekt mensen die Nederlandse taallessen willen geven aan be-woners van AVO De Haven te Middel harnis. De bewoners zijn mensen die in een asiel procedure ziUen. Er zijn twee verschillende taalles-groepen, te weten dinsdag- en donderdagochtend van 09.00-11.00 uur en dinsdag- en donderdag middag van 13.00-15.00 uur. Er staan altijd twee vrijwilligers voor een groep. De mensen die de taallessen volgen zijn zeer gemotiveerd. De vrijwilligers worden professioneel ondersteund. De lessen worden gegeven in gebouw De Hoeksteen te Middelharnis. Vindt u het prettig om met mensen te werken, dan is dit wellicht een uitdaging voor u. Voor meer informatie kunt u bellen met het Albeda College in Middelharnis, contact persoon Karen van Huygevoort, tel. (0187) 483927. 'Het ergste is, steeds weer die natte laar zen aan en die klamme jas en broek', zal de verzuchting van menig visserman al zijn geweest. Zelfs de beste beschermen de kleding is waardeloos wanneer dat altijd nat is door zeewater, regen of trans- pkatie. Natte kleding heeft niet alleen effect op de gezondheid en op het welzijn van het personeel, ook kan het voor de werkgever leiden tot financiële schade wegens ziekteverzuim. Het Oostenrijkse bedrijf Top Trock heeft voor dit probleem een passende oplossing; het Top Trock systeem. Door heel Europa hebben visserij, scheepsonderhoud en -reiniging, visaf- slagen, douane en duik- en bergingsbe drijven baat dit gepatenteerde systeem. Het gaat om een efficiënte droogmethode die via roestvaststalen buizen met lucht- gaten warme lucht door de kleding geleidt. Daardoor worden een maximale hygiëne en een goede behandeling van de kleding gegarandeerd, alsmede een lan gere levensduur. Het systeem is geschikt voor diverse soorten werkkleding zoals laarzen handschoenen, oliepakken, jas sen, broeken, beschermkappen, chemi sche beschermpakken en duikpakken. Het kan worden uitgenist als compleet ingerichte droogkamer, op maat inge bouwd aan boord, of aan de wal in een daarvoor aangewezen ruimte. Voor de maritieme branche in Nederland wordt dit droogsysteem exclusief ver kocht door Van Voorden Reparatie b.v. te Zaltbommel. Niet-roker coupes of compartimenten van treinen zijn talrijk. Het aantal passagiers dat er vooral in de spitsuren gebraik van maakt, is verhoudingsgewijs echter niet zo groot. Het valt vaak op dat het rokersgedeelte afge laden vol zit, terwijl de compartimenten voor niet-rokers een zee van rust en stilte uit stralen. Is het eigenlijk wel goed verdeeld? Bij de bouw van nieuwe treinstellen passen de Nederlandse Spoorwegen een verdeel sleutel toe van één staat tot twee. Dat wil zeggen dat er per rokerswagon twee wagons voor niet-rokers worden ingeschakeld. Men is er bij deze verdeling van uitgegaan dat ongeveer eenderde van de Nederlandse bevolking (kinderen en baby's meegeteld) niet rookt. Maar 's ochtends en 's avonds, wanneer het woon- en werkverkeer hoogtij viert en de meeste passagiers vervoerd moe ten worden, maken weinig niet-rokende baby's en kinderen gebruik van de trein. Met als gevolg: te krappe rokers-compartimen ten. Echt lekker ruiken doet sigarettenrook natuurlijk niet, maar dat doet knoflook ook niet. Misschien krijgen we stralcs wel knof look- en niet-knoflookwagons. Welke ver deelsleutel er dan zou worden toegepast, zou leuk zijn om te weten. NED. HERV. KERK Beroepen te Bodegraven (wijkgemeente 2) H. Russcher te Oud-Beijerland; te Giessen- dam-Neder-Hardinxveld G. van Goch te Ochten. Beroepbaar: drs. B. Janssens-Fennema, Asserweg 6, 9414 TB Hooghalen, tel. (0593) 592427. Consent: voor terugkeer tot het ambt M. M. M. Eekels, Hofdijkstraat 17, 6531 BR Nij megen. Aangenomen naar Kerkeveld-Alteveer B. G. Versteeg, kand. te Oudewater; naar Ouw- sterhaule-Scharsterbrug A. M. Langhout te Pijnacker; naar Rotterdam-IJsselmonde M. de Mooy, kandidate te Utrecht. Beroepen te Enschede (So'W gemeente) M. W. M. Janse de Jonge te Noordwijk, die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Aangenomen naar Delfzijl A. Krijgsheld te Driesum CA., die bedankte voor Ureterp. Toegelaten tot de dienst des \yoords: door de classis Utrecht R. P. Heij, beroepen pre dikant te Driebergen-Rijsenburg. Bedankt voor Rilland-Bath A. J. Gunst te Benthuizen; voor Utrecht M. Karens te Wer kendam; voor Rotterdam (Zuidwijk) M. Golverdingen te Gorinchem. Koninklijke Maatschappij Ibinbouw Plantkunde Afdeling Goeree-Overflakkee organiseert een De cursus zal worden gegeven door hovenier de heer J. Vleghert uit Dor drecht. De cursus is eerder gegegeven voor de afdeling Dordrecht en naar aan leiding van zeer enthousiaste berichten zal de cursus nu ook op Goeree-Over flakkee worden georganiseerd. Wat kunt u verwachten De heer Vleghert is iemand die niet houdt van dure middelen, hij geeft de voorkeur aan een natuurlijk evenwicht. Hij zal ons leren om, nog voordat de vijver wordt gegraven, na te denken over de volgende zaken; wat is het doel van de vijver? wil ik er vissen in of niet, en zo ja, wat voor soort vissen dan? waar moet de vijver komen, wat is de lig ging? welke vorm moet de vijver krijgen? welk materiaal kan worden gebruikt en hoe moet de afwerking eruit zien. wil ik een moeras of een beek, een oma- ment en hoe doe ik dat dan? en hoe zit het met de aanleg en het onder houd? tenslotte komt ook het punt veiligheid aan bod. Tijdens de cursus zal er voldoende tijd wor den gereserveeerd om vragen te kunnen stel len. Ook kunt u met dhr. Vleghert de ver schillende mogelijkheden voor uw eigen situatie bespreken. De cursus zal worden gehouden (steeds op dinsdag) 20 februari, 6 maart en 20 maart 2001, 's avonds vanaf 20;00 uur, op locatie Verenigingsgebouw Oostdam, te Goederee- de. Er kunnen maximaal 15 personen aan de cursus deelnemen. De kosten zullen voor leden 60,- per persoon bedragen en voor niet-leden ƒ75,-. Aanmelden kan bij Elvire Theelen, tel.; 486926. Denken aan de toekomst, plannen maken en verder ontwikke len, het hoort bij het leven. Regeren is immers vooruitzien en voor overheden is dat zelfs dagelijkse kost. Maar ook onder de bevolking zijn er mensen die - hoewel ze niet tot de overheid behoren - stevig over de toekomst nadenken, en daar zelfs uit gesproken gedachten over hebben. Ze volgen het beleid, de ont wikkelingen en de actualiteiten op dat gebied, ze vormen daar een eigen visie over en ontwikkelen vervolgens een toekomst beeld dat naar hun overtuiging 'de toekomst' zou kunnen of moeten worden. Één van die mensen is de Dirksl^n^se Arie de Blok. In zijn woning aan de Prins Bernhardlaan zit hij dikwijls te mijmeren, te overwegen en argumenten tegen elkaar af te wegen, zowel over de toekomst van Goeree-Overflakkee als van de Randstad. In zijn ogen zal Goeree-Overflakkee te maken krijgen met een sterk toenemend toerisme vanuit de Randstad, waarop geënt onze gemeentelijke en provinciale bestuurders beleid zal maken, dus veel recreatie. Arie de Blok werkte - in bestuurdershuid gekropen - op papier een en ander uit. Niet bedoeld als propaganda voor het een of het ander, maar 'slechts' een beleidsverwachting met argumenten, geënt op de actualiteiten van deze tijd. We kijken over zijn schouders mee. Voor de honderdduizend mensen, die in de Randstad wonen en werken zal er in de toe komst iets in hun omgeving moeten komen om zich te kunnen ontspannen van de grote werk druk en de stress die nog steeds toenemen. Velen gaan in de zomer of rond de jaarwisse ling op vakantie naar verdere bestemmingen, maar voor de overige vrije dagen en vakan ties zullen er in de omgeving voorzieningen moeten zijn of komen, zodat men zich, onder andere in sportief opzicht, kan ontspannen. Goeree-Overflakkee, op 'enkele kilometers' afstand van de Randstad, leent zich daar bij zonder voor en zal daar meer en meer voor in trek komen. Naast hetgeen dit voormalige eiland reeds te bieden heeft, is hier in menig opzicht iets moois te realiseren. Ook op spor tief gebied, op welk punt thans nog tekortko mingen bestaan. Er kan hier van alles gere aliseerd worden om de mensen in beweging te houden én om genoeg rustgebieden te heb ben. Momenteel wordt door meerderen al over de toekomst gedacht. Men stelt o.a. voor om op het smalste gedeelte van Goeree-Over flakkee (bij Stellendam) een doorgang te maken voor de kleinere scheepvaart van het Haringvliet naar de Grevelingen. Men zal daarbij het prachtige natuurgebied 'Scheel- hoek' willen mijden, waarom men richting Dirkslandse Sas zal moeten gaan. Er moeten dan twee hoofdwegen en een aantal polder wegen worden doorkruist, hoogst waar schijnlijk met een aquaduct Waarom zou dan geen gebruik worden gemaakt van de haven van Dirksland? (zie tekening). Die ligt er al en daarvan kan 6'kilometer worden benut, waarna voorbij de boomgaard van Den Baars rechtsaf richting Grevelingenmeer gegaan kan worden. Men hoeft dan minder wegen te doorkruisen en er kan gebruik wor den gemaakt van de vele kreken en afwaterin gen die al in de Dirkslandse polder aanwezig zijn. Met dit kanaal creëert men dan de toe ristische vaarroute Rotterdam-Zeeland en ontlast men de sluis en brug bij Bruinisse, die tot veler ergernis regelmatig openstaat en voor flinke files zorgt, zeker in de zomer. Met de nieuwe vaarroute komt men midden in het Grevelingenmeer uit, vanwaar men alle kan ten op kan. Om zichtbaar te maken hoe een en ander er in 2020 uit zou kunnen zien is onder staande afbeelding bijgevoegd, waarvan thans nadere uitleg volgt. Vanaf Rotterdam komt men via het Spui in het Haringvliet, waar zeil- en motor jachten ongestoord kunnen varen. Aan de noordkant van Goeree-Over flakkee vindt men voldoende jachtha vens, plus een haven voor de sportvis- serij en een drietal strandjes langs de Haringvlietoever en grote stranden aan de Noordzee, langs de Kop van Goeree. Bij de haven van Middelharnis kan men terecht bij dé vele restaurantjes en kan men een bezoek brengen aan diverse musea, e.d. Ook het moderniseerde shoppingcenter zal dan de moeite waard zijn, compleet met parkeerplat- forms. Langs de oevers van het Haringvliet zullen op verschillende plaatsen appar tementen verrijzen voor koop en ver huur. De haven van Dirksland zal het 'Delta- kanaal' gaan heten, of misschien beter het 'Harigreve-kanaal'. Op een kilome ter afstand van dit kanaal komt bijna over de gehele breedte iets bijzonders: het 'Skeeler-, Sport- en Fitnesscenter', compleet met campings, hotels en appartementen. Op een drietal plaatsen langs het kanaal komt een insteekhaven voor jachten die bij het sportcentrum willen aanmeren (zie tekening). Men kan het kanaal volgen richting Greve lingen, maar er kan ook rechtdoor wor den gevaren om in Dirksland een tus senstop te maken voor bevoorrading. Dit dorp zal daardoor economisch ople ven. Gezien de vele toekomstige sporteve nementen zal, als alles klaar is, ook een stadion nodig zijn. Doordat het nieuwe kanaal het eiland doorklieft zal men in de toekomst pra ten over Oost- en Westflakkee, met als hoofdplaats Middelharnis. De westkant van het kanaal richting Ouddorp zal voor 70% bestaan uit sport- en recreatievoorzieningen en voor 30% uit landbouw, tuinbouw en veeteelt, zodat men de horeca kan voor zien van verse eigen producten. Bij Mehssant zal de bestaande golfbaan worden uitgebreid. Verder richting Ouddorp zien we veel bebossing, fiets paden, natuurelementen, campings, appartementen en goede faciliteiten voor de stranden. Bij Stellendam zien we naast beroepsvisserij ook sportvis- serij. De liefhebberij voor duiksport zal steeds toenemen, zodat men hier een duikopleiding kan volgen aan de boor den van het Grevelingenmeer, tussen Ouddorp en Goedereede. Ook alles •wat met zeevissen, zwemmen, surfen en zeilen te maken heeft, zal zich op de Kop van Goeree en de Brouwersdam steeds meer ontplooien. Aan de oostkant van het kanaal zal men zich meer gaan toeleggen op tuinbouw, daar de landbouw voor veel boerenbe drijven niet rendabel meer is. In dit het hele gebied zullen fietsroutes worden aangelegd, omdat de reeds gro te behoefte aan fietspaden voortdurend toeneemt. Deze activiteit is voor velen (incl. ouderen) heel populair. Zeker als men in de directe omgeving vakantie kan houden. Het schitterende natuurgebied 'de Slik ken, aan de zuidkant van Goeree-Over flakkee, kan nog wat verder worden uit gebreid. En Herkingen met een juweel van een jachthaven. Verder vakantie bungalows, huisjes en een moderne zeilschool, alsmede sportvisserij. Aan de andere kant van de Grevelin- gendam kom je bij Oude Tonge, dat zich met een jachthaven, campings, appartementen en horecavoorzieningen eveneens toelegt op het sterk toenemen de toerisme. Toch zal men aan de oostkant de nodige rust blijven vinden, zeker in de gezelli ge dorpjes waar men voor iedereen klaar zal staan en waar de fietsroutes doorheen leiden. Ook zal men de tuin bouwbedrijven kunnen bezoeken. En bij slecht weer zijn Rotterdam en Zier- ikzee binnen een uur bereikbaar. De grootste verandering zal het sport centrum zijn op het midden van Flak- kee, met als trekpleister het skeelercen- trum. Skeeleren is één van de meest bedreven sporten aan het worden. Ner gens bestaat voor de uitoefening daar van een gelegenheid. Grote steden in Amerika en Europa moeten zelfs in het weekend gedeelten van de stad afslui ten voor het verkeer om de massa skee lerfanaten hun gang te kunnen laten gaan. Daarop inspelend kan op Goeree- Overflakkee een groots opgezet skee lerterrein worden gerealiseerd, met asfaltbanen door de bossen en de velden en met rotondes voor het bochtenwerk. Al gaat zo'n baan door een stuk natiiur, deze sport veroorzaakt geen herrie. Als laatste punt nog iets over de stelling 'Goeree-Overflakkee, rust en ruimte'. Natuurlijk klinkt dit mooi, maar alleen daarvan zul je niet kunnen leven. Als daartoe de mogelijkheid bestaat zullen we ook de jongere generaties iets mee moeten geven, zeker nu de landbouw op z'n rug ligt. Toch zal Goeree-Over flakkee met bovenstaand program genoeg plaats blijven bieden om van de rust te genieten. Wij hebben een 'eiland' waar je - net als in een super markt - bijna alles op één plaats kunt knjgen. Dat zal moeten worden benut, dat is investeren in de toekomst. Goe ree-Overflakkee, let op uw zaak! In een volgende aflevering (slot) kijkt De Blok naar de toekomstontwikke lingen voor de Randstad, TELEFOON (0187) 64 18 42 Fax 64 35 95 chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187) 48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel. (0187) 47 10 20 e-mail; Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm ƒ0,50: contracttarieven op aanvraag slmtlngstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn familiebenchten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, tel. mobiel 06-51412500, e-mail: ajvdv@hetnet.nl REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal ƒ18,50. Per Jaar 70,—. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 Nieuws >f< GEREF. KERKEN GEREF. GEMEENTEN Denken over de toekomst...

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2001 | | pagina 2