Ook doopplechtigheid voor
niet-religieuze kinderen
k
tt\)itk
Pi^LITI E
0900-8844
Zingen voor
Calando
Schilderijen in 'De Staver'
eiiahqbi^ieuws
RWEI^
PREDIKBEURTEN
Varen naar de
wintervogels
Internationale zaken vragen aandacht van
commissie ABZ gemeente Goedereede
Zingen in de kerk
Extra kerkdienst Ger. Gem.
EIIAIIDEII-niEUWS
Uitslagen Zwarte Pion
Schriftelijke Bijbelcursussen
Cultuur
In Engeland
Een ethische kwestie?
Gemengde gevoelens
^rniS
De doop in de kerk
Ethisch niet verantwoord
Autobedrijf Jan van Dijk
(30 cpm)
Snelheidscontroles
Zondag 21 januari 2001
Mogelijke samenwerkingsovereenkomst met Poolse gemeente
Alledaags
PAGINA 2
VmjDAG 19 JANUARI 2001
'.ÓKii!:a»it<>Smtiiii<MliSi»i<^
Zo luidde de kop boven een kort artikel in
Trouw van 23 december. De boodschap trok
mijn aandacht. Daarom las ik geïnteresseerd
verder. Ik geef kort de inhoud van het bericht
weer. Voor niet-gelovige mensen is het in
Engeland sinds kort mogelijk een seculiere
doopplechtigheid te laten uitvoeren voor een
overheidsambtenaar. Ik citeer de officiële
toelichting; "Ceremonies bij de burgerlijke
stand of in andere goedgekeurde gebouwen
zullen voorzien in de behoefte van ouders
om op een niet-religieuze wijze hun lange-
termijn toewijding aan hun kind publiekelijk
bekend te maken", aldus de toelichting. De
naam van de negen weken oude baby wordt
genoemd, die in aanwezigheid van de
ouders, familie en 'twee ondersteunende
volwassenen' een officiële niet-religieuze
doopplechtigheid onderging. Er werd door
de ouders een woord van toewijding naar
elkaar en naar hun kind uitgesproken.
Het bericht heeft mij getroffen. Ik dacht
direct aan de rubriek in ons blad. Is het een
onderwerp onder het thema ethiek? Het
hoort eerder thuis bij het onderwerp religie
en wat daarvoor in de plaats komt als religie
van inhoud verandert. Toch wordt er over
een (seculiere) doopplechtigheid gesproken.
Men neemt dat gebruik van de kerk over,
maar zet het in een geheel andere context. Er
zit voor mijn besef aan deze niet-religieuze
doopplechtigheid ook een ethische kant, al is
daarmee niet alles gezegd.
Wat dringt ouders om voor hun kind een
niet-religieuze doop te vragen en zelf, buiten
kerk en geloof om, een belofte af te leggen
met het oog op de opvoeding van hun kind.
Een belofte die zij ook aan elkaar geven.
Laat ik eerlijk mogen zeggen dat ik dit
bericht met gemengde gevoelens heb gele
zen en overdacht. Ik zie dit niet direct in
Nederland gebeuren. Toch is het niet
ondenkbaar dat er ook in Nederland behoef
te komt aan een 'alternatieve' doopplechtig
heid. Het valt mij op dat hier een verlangen
wordt geuit naar een alternatieve kinder-
doopplechtigheid. De lezer weet dat er in de
kerken mensen zijn die moeite hebben met
de kinderdoop. Zij kiezen voor de volwas-
sendoop, als daad van de mens zelf. Deze
ouders hebben hoewel onkerkelijk, de bete
kenis ingezien van wat met hun kind
gebeurt. Dus een niet-religieuze kinderdoop.
Ik houd er rekening mee dat er onder de
lezers zijn die dit gebruik misschien ook wel
aanspreekt. Dat verplicht mij ertoe mijn
woorden voorzichtig te kiezen, zonder ove
rigens aan de duidelijkheid iets af te doen.
Uit het bericht blijkt dat deze ouders zoeken
naar een plechtigheid (een rite) waarbij zij
beloven de opvoeding van hun kind op een
verantwoorde wijze voor hun rekening te
nemen. Het gaat, zo blijkt uit het bericht, om
een voornemen van hen dat in een belofte
wordt uitgesproken.
De doop in de kerk omvat echter meer, zelfs
veel meer. Weliswaar worden ouders in de
gelegenheid gesteld hun ja-woord te geven
met het oog op een christelijke opvoeding.
Dat ja-woord rust in een belofte van Gods
kant. Het te dopen kind is een verbondskind.
God sluit met dat kind Zijn verbond. De
doop is daarvan teken en zegel. Het doop
water wijst naar het reinigende bloed van
Jezus Christus. Daarvan is het teken en
zegel. Binnen het kader van het verbond
wordt van de ouders gevraagd te beloven dat
zij hun kind zullen opvoeden in de vreze des
HEEREN. Dat wil niet zeggen dat zij hun
kind kunnen bekeren. Bekering is Gods
werk. Het wil wel zeggen dat zij hun kind de
weg van Gods belofte en gebod zullen voor
houden. Wat deze ouders bij de 'alternatie
ve' doop beloven is iets totaal anders. Zij
geven elkaar een belofte. De Heere God
komt niet ter sprake. Hoe de ouders de bete
kenis van het water zien weet ik niet. Het
heeft in elk geval niets te maken met het
offer van de Heere Jezus Christus. Het heeft
voorzover ik uit het bericht kan opmaken
ook geen reinigende betekenis. Dat heeft het
water in de christelijke doop wel. Er is nog
een opmerkelijk verschil. De belofte wordt
afgelegd ten overstaan van een ambtenaar
van de burgerlijke stand. Dus ten overstaan
van de overheid. In de geschiedenis van ons
land is altijd sterke nadruk gelegd op het ver
schil tussen kerk en overheid. Ze hebben wel
met elkaar te maken maar kunnen elkanders
taken niet overnemen. Het feit dat de niet-
religieuze doop door een overheidsdienaar
(dus een ambtenaar) wordt bediend, wijst op
een radicale verschuiving van de betekenis.
Ik voeg er wel aan toe dat voor Engelse bur
gers het verschil tussen een overheidsdie
naar en een kerkelijke ambtsdrager iets min
der groot is dan op het vasteland van Europa.
Maar hoe ook, vanuit de Reformatie gedacht
is het uitgesloten dat een staatsambtenaar de
doop zou bedienen in de plaats van een ker
kelijke ambtsdrager. Het komt er dus op neer
dat men in de samenleving een rite, een offi
ciële kerkelijke plechtigheid, overneemt en
die een plaats geeft in de samenleving. Daar
mee wordt deze rite van haar specifiek ker
kelijke karakter ontdaan.
Dat vind ik ethisch niet te verantwoorden.
Het is een greep naar het eigene van wat bin
nen de kerk gebeurt, om het in een totaal
andere context een plaats te geven. Het ver
andert van karakter terwijl de indruk van een
doop wordt gewekt. Is het dan niet te begrij
pen dat niet-kerkelijke mensen een belofte
willen afleggen met het oog op de opvoeding
van hun kinderen? Dat is heel goed te
begrijpen. We stuiten in dit geval op de leeg
te die niet-kerkelijke mensen ervaren. Ik kan
erin komen dat zij toch een belofte willen
afleggen met het oog op de zorg voor hun
kinderen, naar hchaam en geest beide. Wat
mij echter moeilijk valt is dat men naar
anderen en naar zichzelf toe de indruk wekt
iets te vragen en te verkrijgen dat aan de
doop doet denken, terwijl het in feite iets
totaal anders is. Ieder die zijn kinderen wil
laten dopen kan zich daarvoor bij de kerk
aanmelden. Na afgelegde belijdenis zal de
kerk de kinderdoop niet weigeren. Het is
echter iets totaal anders om de indruk te
wekken op het stadhuis of waar dan ook zijn
kind te laten dopen, terwijl de plechtigheid
niets te maken heeft met de christelijke
doop. Ik noemde deze plechtigheid even een
alternatieve doop. Dat is echter onjuist. Men
moet in dit verband het woord doop niet
gebruiken. Dat wel te doen sticht verwarring
buiten de kerk en moeten we vrezen, ook
binnen de kerk. Laat niemand dit artikel
opvatten als het de les willen lezen aan men
sen buiten de kerk. Zo is het niet bedoeld.
Integendeel, vanuit de kerk nodig ik mensen
uit om het heil in Christus voor zichzelf en
hun kinderen te zoeken en Zijn Naam te
belijden. Wie dat echter niet wil, moet niet
doen alsof. Er is in onze samenleving al
genoeg onduidelijkheid en verwarring. Ik
gun mensen de vreugde van de plechtigheid
van de doop van hun kind of kleinkind. Maar
dan wel in het kerkelijke kader. Daarbuiten
heeft men, zo blijkt uit het bericht, de over
heid nodig. Ik wijs de mensen voor de doop
liever naar de dominee dan naar de overheid.
Liever betekent in de laatste zin zoveel als
alleen naar de dominee, en dus niet naar de
ambtenaar van de burgerlijke stand.
W. H. Velema
OFFICIEEL DEALER
BRIELLE, Slagveld 19, Tel. (0181) 413777
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden
Rotterdam-Rijnmond
district De Eilanden
Basiseenheid Goeree-Overflakkee
STAD DIRKSLAND SOMMELSDIJK -
Personeel van de Verkeerspolitie (Project
Verkeershandhaving) hield dinsdagmorgen
en -middag radarsnelheidscontroles op de
Lieve Vrouwepoldersedijk in Stad aan het
Haringvliet, het Korteweegje in Dirksland
en de Lange Weg in Sommelsdijk. Tussen
kwart over acht en kwart voor tien werd
gecontroleerd op de Lieve Vrouwepolderse
dijk. Van de 536 passerende automobilisten
hielden 220 zich niet aan de maximum snel
heid van 50 km/uur. Hoogst gemeten snel
heid bedroeg 77 km/uur. Op het Korteweeg
je, waar tussen half elf en twaalf uur werd
gecontroleerd, hielden 32 van de 520 passe
rende automobilisten hun gaspedaal te diep
ingedrukt. Hoogst gemeten snelheid
bedroeg 74 km/uur in plaats van de toegesta
ne 50 km/uur. Op de Lange Weg, waar de
snelheidsradar tussen één en kwart over
twee stond, werden 18 van de 250 passeren
de automobilist geflitst. Hoogst gemeten
snelheid bedroeg 75 km/uur in plaats van de
toegestane 50 km/uur.
Klinkerlandseweg 9, Nieuwe Tonge
Telefoon (0187) 65 22 35
OUDDORP - Maandag 22 januari 2001,
19.30 uur, ds. A.H. Verhoef uit St. Cat
harines (Canada).
MELISSANT - Woensdag 24 januari 2001,
19.30 uur, ds. Baan.
DIRKSLAND - Dinsdag 23 januari 2001,
19.30 uur, ds. Verhoef, Amerika.
STAD AAN 'T HARINGVLIET - Don
derdag 25 januari 2001, 19.30 uur, stu
dent A. Verschuure uit Gouda.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA MiddeUiarnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: AIgemeen@gebr-dewaaI.com
(onder vermelding van 'adv" of 'adm')
tarief per mm 0.50;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermljn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn familieberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet aan
sprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
lel. mobiel 06-51412500,
e-mail: ajvdv@hetnet.nl
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 18,50.
Per Jaar 70,
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk vóór 30
november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk:
9.30 uur kand. C. M. Klok, Katwijk aan
Zee en 18.30 uur ds. R. Veldman. Eben-
Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veldman en
18.30 uur kand. C. M. Klok - Ger.
Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en
18.30 uur ds. R C. Koster - Doopsge
zinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en
18.30uurds. S.v. d. Land.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk
10.00 uur mevr. B. I. Koppenaal en
18.30uurds.J. Koster.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. G. Blom, v.m. bedie
ning Heilige Doop - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. A. M. den Boer (H.A.)
- Ger. Kerk 9.30 uur niet bekend en
17.00 uur ds. R Rozeboom, Maasdijk -
Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
Iccsdicnst
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
M. J. Paul en 18.00 uur ds. M. Verduin
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. L. de Wit en 18.00 uur ds. A. van
Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst
en 14.30 uur ds. C. Hogchem.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. J. C. den
Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur
ds. A. van Wijk - Rem. Ger. Gem.
10.00 uur dr. J. F. Goud - Herv. 'Exo
dus' Gem. 10.00 uur Jeugddienst, de
heer T. van Teylingen, Goes.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00
uur ds. A. P. Voets en 14.45 uur ds. C.
Gielen, 'aangepaste dienst' - Chr. Ger.
Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P den But
ter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J.
Karels - Ger. Kerk 10.00 uur de heer
O. de Bruijne en 17.00 uur de heer J. L.
Minnaar.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. Hogchem uit
Bameveld.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. van Lingen en 18.00 uur ds. J.
Blom, Katwijk aan Zee - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en
18.00 uur ds. K. Groenendijk, Bruchem
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. G. den
Hartogh en 18.00 uur ds. G. J. Smink.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P. van Duijvenboden, bevestiging
ambtsdragers en 18.00 uur kand. Maas,
Maartensdijk - Ger. Kerk 10.00 uur ds.
H. Vollmuller, Zuidland en 18.00 uur
ds. A. S. Rienstra, Scheveningen.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. J. B. ten Hove en 18.00 uur ds.
P C. Hoek, Sint Annaland - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 9.30 uur de heer K. Baas en 18.00
uur dr. J. Vlaardingerbroek, Rotterdam.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. den Toom.
SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem.
9.30 uur ds. Kommers en 14.30 uur ds.
Den Ouden - Ger. Gem. in Ned. 9.30
en 18.30 uur leesdienst - Oud Ger.
Gem. 9.30, 14.30 en 18.30 uur lees
dienst.
Staatsbosbeheer organiseert twee vaartoch
ten. De eerste vaartocht is op zaterdag 27
januari en heeft als bestemming het Haring
vliet/Hollands Diep. De tweede vaartocht is
op zaterdag 10 februari en heeft als bestem
ming het KrammerA'^olkerak. Duizenden
ganzen, eenden, zwanen en steltlopers over
winteren ook deze winter in het Haring
vliet/Hollands Diep of in het Krammer/Vol-
kerak gebied. U kunt de vogels uitgebreid
bekijken tijdens twee vaarexcursies met een
comfortabele rondvaartboot. De boottocht
voert langs de platen, slikken en grasgorzen
die Staatsbosbeheer beheert en natuurlijk is
ook de boswachter aan boord. Hij vertelt
over de vogels en over de natuurontwikke
lingsplannen en over het mogelijk weer toe
laten van getij in het Haringvliet en Hollands
Diep. Met een beetje geluk komt ook een
zeearend of slechtvalk voorbij. De tochten
zijn niet alleen interessant voor ervaren
vogelaars, maar ook voor beginnende vogel-
kijkers. De rondvaartboot 'De Avontuur'
vertrekt om 10.00 uur uit de haven bij Wil
lemstad Vesting. De boot is om 16.00 uur
weer terug in Willemstad. Belangstellenden
voor deelname aan de vaartocht dienen zich
telefonisch aan te melden bij het VVV in
Willemstad, tel.: 0168-476055. Deelname
kost f 25,- per persoon. Een lunchpakket
kost f 9,-. Aanbevolen wordt goede winter-
kleding aan te trekken en een verrekijker
mee te nemen. De tocht is geschikt voor rol
stoelgebruikers. Zij kunnen ook gebruik
maken van het bovendek van de boot. Ook
het bovendek van de boot is bereikbaar voor
rolstoelgebruikers.
Ronde 16, gespeeld op 15 januari 2001
Bram Mourik - Maart van der Waal remise
Frans Meiaard - Leen Stolk 0-1
Jan de Haan - Anton Visser 0-1
Cesar van Prooijen - Henk Smit 1-0
Joost Boeter - Wim Markwat remise
Bart Loosjes - Addy Visser 0-1
Leon Struik - Martin Verolme 0-1
Jaap Noordijk - Cees Vis 0-1
Ivo Lagendijk - Leen Neleman 1-0
In deze cursussen wordt op een eenvoudige
manier uitleg gegeven over de boodschap
van de Bijbel en de geloofsleer. De Bijbel
cursus is een eerste serie van 10 lessen. Na
een inleidend deel over de Bijbel gaat het
over Genesis, en het Evangelie van Markus.
Dan volgt een tweede serie van 12 lessen,
waarin de Handelingen der Apostelen
behandeld worden. Verder een uitleg over de
Bergrede, de Tien Geboden, de Bekering,
het Geloof en de Kerk. Nu is er ook een cur
sus verschenen over 'De Christelijke leer'.
In 18 lessen wordt de Heidelbergse Cate
chismus helemaal behandeld. De lessen zijn
niet zo erg moeilijk en daarom geschikt voor
mensen die nog niet zo heel veel van de
Bijbel en de geloofsleer weten. De cursussen
worden gratis aangeboden. De lessen wor
den nagekeken en met de post weer terugge
stuurd. Bij het lezen van dit stukje heeft u
misschien ook gedacht aan een kennis van u.
Schroom dan niet om hem of haar op onze
cursussen te wijzen. Het kan ook zijn, dat u
eerlijk moet bekennen dat u helaas nog zo
weinig kennis hebt van Gods Woord en de
Heidelbergse Catechismus. Vraag dan
gerust één van de lessen aan.
Schriftelijke Bijbelcursussen
Postbus 35
4413 ZG Krabbendijke
Tijdens de rondvraag van de commissie
Algemene Bestuurlijke Zaken van
woensdag 17 januari jl. was het de kers
verse fractievoorzitter van het CDA, de
heer C. Noorthoek, die zijn zorgen uit
spraak over het Russische ruimtestation
MIR, die mogelijk in de buurt kan neer
storten. "Is er eventueel informatie opge
vraagd bij de Militaire Inlichtingen
Dienst", zo vroeg hij zich af. Uit berich
ten die die dag gegeven waren, bleek ech
ter dat Rusland er alles aan zal doen, om
een veilige terugkeer te waarborgen.
Burgemeester C. Sinke gaf in deze verga
dering aan, dat er begin mei een samen
werkingsovereenkomst gesloten zou
worden met de Poolse gemeente Ladek
Zdröj. Deze gemeente, met zo'n 12.000
inwoners die begint met toeristische ont
wikkelingen zou in een aantal gevallen
een voorbeeld kunnen nemen aan de
gemeente Goedereede.
In de eerste week van mei zal een aantal
mensen van deze Poolse gemeente, de
gemeente Goedereede bezoeken. Onder de
bezoekers zullen de burgemeester, de
gemeentesecretaris en de brandweercom
mandant zijn. In een 'klein ceremonieel' kan
dan de samenwerkingsovereenkomst wor
den gesloten. Die samenwerkingsovereen
komst is weer bedoeld om bij Brussel te kun
nen aankloppen voor subsidie. "Mijn Pools
is niet zo best", zo verklaarde de voorzitter,
maar hiervoor zal een aantal Flakkeese
inwoners worden gevraagd om voor tolk te
spelen. "Het moet geen zaak van de gemeen
te alleen zijn, maar je moet het breder zien",
en "kunnen we als gemeente dit vliegwiel op
gang brengen?", aldus de burgemeester.
Reacties
De heer P.T. Grinwis vond het wel een leuk
idee, "we zijn ook niet tegen", maar "laten
we wel een beetje voorzichtig zijn", zo ver
woordde hij zijn gedachtegang. "Er ligt hier,
in de gemeente, nog genoeg werk", zo waar
schuwde hij. Ook VVD'er H. v.d. Meer
vond dat het de gemeente is, die de kaders
moet uitzetten. "Het moet vanuit de gemeen
te verder komen met eventueel een kleine
ondersteuning vanuit het ambtelijk appa
raat." Gebieden waeirover men informatie
kon uitwisselen waren o.a. de sport, jeugd,
recreatie, brandweer en bestuurlijke ontwik
kelingen. SGP'er B.L. Noorthoek gaf verder
aan, dat "we er met het bezoek in mei alleen
niet zijn, het zal ongetwijfeld een vervolg
krijgen". Hij gaf aan dat er ook kerken zijn
die een adoptiegemeente hebben, maar dat
dit door een commissie wordt gecoördi
neerd. "Natuurlijk willen we ze op weg hel
pen, maar het moet niet gaan hangen op
gemeenteambtenaren, het moet gaan leven
onder de bevolking."
Ambulancezorg
Het was met name tijdens de rondvraag, dat
er met name over een aantal veiligheids
vraagstukken werd gesproken. Maakten we
er al melding van dat de heer C. Noorthoek
bezorgd was over het ruimtestation MIR,
ook over de ambulancezorg had hij wat vra
gen, want "het bloed kioiipt waar het niet
gaan kan", zo vond hij. In de krant hij gele
zen, dat aan ambulancevervoerder SILO een
vergunning zou worden verleend. "Moet die
niet Europees worden aanbesteed?", zo
vroeg hij zich af. Ook zouden er tijdsover
schrijdingen zijn, en hij zag graag de statis
tieken hierover van de CPA (Centrale Post
Ambulance). "Maken we dan een goede
keuze?" Uit de beantwoording bleek, dat het
hier geen gemeentelijke taak betrof, maar
een provinciale. Verder had SILO het ver
voer financieel beter geregeld dan de GGD.
Om toch eens te kijken hoe het met de tijds
overschrijdingen stond, zou hier onderzoek
naar worden verricht.
Vuurwerkopslag
Dan was er de vraag naar de vuurwerkver
gunning die de firma Van de Boogert uit
Ouddorp had aangevraagd. Het was met
name de heer H. v.d. Meer, die aangaf, dat
dat niet moet kunnen, midden in een woon
wijk. "De ontwerpbeschikking voorziet in
een uitbreiding" en "op voorhand moet de
overheid het initiatief nemen richting onder
nemer om dit soort aanvragen te voorko
men", aldus Van der Meer. En inderdaad, er
zijn bezwaarschriften ingediend door de
omwonenden. "Op basis hiervan zal een
afweging worden gemaakt of het kan", aldus
burgemeester Sinke, die vindt dat eerst de
procedure moet worden afgewacht.
Veiligheid
"Hoe staat het eigenlijk met onze uitgaans
gelegenheden", vroeg de heer Noorthoek
zich af naar aanleiding van de ramp in
Volendam. Volgens de burgemeester is er op
dit moment een begin gemaakt om op zo'n
218 openbare gelegenheden, zoals scholen,
kerken en de horeca, te controleren. Betrok
ken krijgen een brief met punten van contro
le waarop gecontroleerd gaat worden. Ver
der krijgt een aantal brandweermensen een
opfriscursus 'brandpreventie', zodat ook die
capaciteit benut kan worden. Per geval zal er
gerapporteerd worden aan B&W. Over het
aantal mensen en sprinklerinstallaties enz.
kunnen aparte bepalingen in de vergunnin
gen worden opgenomen. Op de vraag van de
heer Noorthoek, of de gemeente invloed
heeft op de leeftijden van de bezoekers van
de horecagelegenheden, wordt ontkennend
geantwoord. In een volgende vergadering
van de commissie ABZ, zullen de commis
sieleden op de hoogte worden gesteld van
het overleg tussen de horeca en de gemeente
inzake de overlast die horecabezoekers met
name in Ouddorp veroorzaken.
Cultuur. Een beladen woord. Een breed
luoord ook. Van leescultuur tot beeldcul
tuur Van schilden] tot schepenbank. Van
standbeeld tot roman het is bekende of onbe
kende cultuur. Onze hele manier van leven
valt eronder: Cultuur als paraplu. Eten
met mes, vork en lepel, onze dagindeling,
woningbouw, de munt en de markt. Alle
maal cultuur. Er bestaat zelfs een gedoog
cultuur. Wat dit is kan een hedendaags
bestuurder u omstandig uit de doeken
doen.
Na jarenlang veizamelen en opslaan zijn
veel museums ovemol. De depots mogelijk
nog voller. Het is cultuur wat de klok slaat.
En dat niet alleen in de vele klokkenmuse
ums die de wereld rijk is. Welke cultuur-
liefJiebber weet nog precies hoe laat het is f
Onze cultuur gaat op in vele subculturen.
Patat, disco en oliebollen zijn slechts enkele
van de meest mogelijke en onmogelijke
varianten.
Het is laat, maar nog niet te laat. Op stra
ten en pleinen is nog voldoende ruimte voor
kunst. Overdekte galeries met schilderijen
en allerhande prenten. Grasperken gevuld
met gedenknaalden en andere overbodige
ijzer- en betomuaren. Diverse pmllaria en
andere vormen van huisvlijt vinden onge
twijfeld een plekje bij de ingang van super
markt, zwembad en bibliotheek. Van privé
tot openbaar kunstbezit. Alles en iedereen
komt aan bod.
En dan de autocultuur. Wie doet hier niet
aan meel Zonder computer door het leven.
Vooruit, dat kan. Leven zonder tweede
fiets, ook mogelijk. "Geen auto Hoe doet u
dat? Ons gezin heeft er drie. Of nee, eigen
lijk vier. De klassieke cars niet meegeteld
natuurlijk. Dat is pure liefhebberij.
Miljoenen overwegend foeilelijke vehikels
bevolken onze overvolle wegen. De voertui
gen dragen de meest buitenissige namen en
komen voor een niet gering deel uit exoti
sche landen als Japan en Korea. Maar ook
'oude' autolanden als Frankrijk en Duits
land dragen hun steentje bij. Voorbeelden
de A-klasse picknicks, charismatische vier
wielers, Yotota Joris en rollende Roy co 's rij
den je om de oren. Italiaanse en Japanse
voorbeelden blijven hier bewust achterwege.
Je xueet niet watje hoort en leest.
Over de kleur van de doorsnee personen
auto, stationwagen of m.p.v. ga ik hier
geen woorden vuilmaken. Dat is uw keus.
Over autorijden wel. Mag het in het ver
volg ietsje minder zijn Onze hele cultuur
zou er wel hij varen!
Kunt u ook zingen? Zing dan op 20 janu
ari a.s. mee in de Ned. Herv. Kerk te Goe
dereede. Dan is er een zanguurtje voor
diegenen die met elkaar willen zingen tot
eer van God. Ook hebben we een moment
van bezinning. Wij nodigen u daarom
hartelijk uit om te komen zingen, en neem
gerust uw buren vrienden of kennissen
mee. De deuren van de kerk gaan om
19.00 uur open, aanvang 19.30 uur.
Het Dirkslands Mannenkoor en jongeren
koor Psallite Deo hebben een koor- en
samenzangavond georganiseerd t.b.v.
Calando. Op D.V. zaterdag 3 februari hopen
zij het een en ander voor u ten gehore te
brengen in de Nederlands Hervormde Kerk
van Oude Tonge. Beide Flakkeese koren zijn
al jaren muzikaal actief op het eiland, maar
hebben nog nooit sainen een avond ver
zorgd. Zorg dus dat u dit niet mist!
Op deze avond kunt u niet alleen luisteren
naar de koormuziek, maar wordt er ook wat
vertelt over het werk van Calando. Ds. J.
Kaï-els hoopt voor ons een meditatie te ver
zorgen.
Wij hopen met u op een heel fijne en muzi
kale avond.
In het recreatiecentrum 'De Sta-
ver', Olympiaweg 32 in Som
melsdijk kan men zaterdag 27
januari van 10.00 tot 17.00 urn-
een uitgebreide collectie olieverf
schilderijen zien en kopen. Naast
de traditionele onderwerpen zoals
landschappen, zee- en stadsge
zichten, stillevens en bloemen,
zijn er ook veel abstracte en surre
alistische doeken. De schilderijen
die u bij ons ziet zijn meestal nog
niet van een lijst voorzien. Dit
betekent niet dat er geen lijsten
zijn, integendeel, er is een grote
keuze lijsten al naar gelang uw
smaak en interieur thuis. De doe
ken worden niet op de expositie
zelf ingelijst, maar op een afge
sproken tijdstip kant en klaar
afgeleverd in de zaal. Een schilde
rij inruilen of alleen een lijst
kopen behoort ook tot de moge
lijkheden. U kunt gerust langsko
men. De toegang is gratis.