Ook doopplechtigheid voor niet-religieuze kinderen k tt\)itk Pi^LITI E 0900-8844 Zingen voor Calando Schilderijen in 'De Staver' eiiahqbi^ieuws RWEI^ PREDIKBEURTEN Varen naar de wintervogels Internationale zaken vragen aandacht van commissie ABZ gemeente Goedereede Zingen in de kerk Extra kerkdienst Ger. Gem. EIIAIIDEII-niEUWS Uitslagen Zwarte Pion Schriftelijke Bijbelcursussen Cultuur In Engeland Een ethische kwestie? Gemengde gevoelens ^rniS De doop in de kerk Ethisch niet verantwoord Autobedrijf Jan van Dijk (30 cpm) Snelheidscontroles Zondag 21 januari 2001 Mogelijke samenwerkingsovereenkomst met Poolse gemeente Alledaags PAGINA 2 VmjDAG 19 JANUARI 2001 '.ÓKii!:a»it<>Smtiiii<MliSi»i<^ Zo luidde de kop boven een kort artikel in Trouw van 23 december. De boodschap trok mijn aandacht. Daarom las ik geïnteresseerd verder. Ik geef kort de inhoud van het bericht weer. Voor niet-gelovige mensen is het in Engeland sinds kort mogelijk een seculiere doopplechtigheid te laten uitvoeren voor een overheidsambtenaar. Ik citeer de officiële toelichting; "Ceremonies bij de burgerlijke stand of in andere goedgekeurde gebouwen zullen voorzien in de behoefte van ouders om op een niet-religieuze wijze hun lange- termijn toewijding aan hun kind publiekelijk bekend te maken", aldus de toelichting. De naam van de negen weken oude baby wordt genoemd, die in aanwezigheid van de ouders, familie en 'twee ondersteunende volwassenen' een officiële niet-religieuze doopplechtigheid onderging. Er werd door de ouders een woord van toewijding naar elkaar en naar hun kind uitgesproken. Het bericht heeft mij getroffen. Ik dacht direct aan de rubriek in ons blad. Is het een onderwerp onder het thema ethiek? Het hoort eerder thuis bij het onderwerp religie en wat daarvoor in de plaats komt als religie van inhoud verandert. Toch wordt er over een (seculiere) doopplechtigheid gesproken. Men neemt dat gebruik van de kerk over, maar zet het in een geheel andere context. Er zit voor mijn besef aan deze niet-religieuze doopplechtigheid ook een ethische kant, al is daarmee niet alles gezegd. Wat dringt ouders om voor hun kind een niet-religieuze doop te vragen en zelf, buiten kerk en geloof om, een belofte af te leggen met het oog op de opvoeding van hun kind. Een belofte die zij ook aan elkaar geven. Laat ik eerlijk mogen zeggen dat ik dit bericht met gemengde gevoelens heb gele zen en overdacht. Ik zie dit niet direct in Nederland gebeuren. Toch is het niet ondenkbaar dat er ook in Nederland behoef te komt aan een 'alternatieve' doopplechtig heid. Het valt mij op dat hier een verlangen wordt geuit naar een alternatieve kinder- doopplechtigheid. De lezer weet dat er in de kerken mensen zijn die moeite hebben met de kinderdoop. Zij kiezen voor de volwas- sendoop, als daad van de mens zelf. Deze ouders hebben hoewel onkerkelijk, de bete kenis ingezien van wat met hun kind gebeurt. Dus een niet-religieuze kinderdoop. Ik houd er rekening mee dat er onder de lezers zijn die dit gebruik misschien ook wel aanspreekt. Dat verplicht mij ertoe mijn woorden voorzichtig te kiezen, zonder ove rigens aan de duidelijkheid iets af te doen. Uit het bericht blijkt dat deze ouders zoeken naar een plechtigheid (een rite) waarbij zij beloven de opvoeding van hun kind op een verantwoorde wijze voor hun rekening te nemen. Het gaat, zo blijkt uit het bericht, om een voornemen van hen dat in een belofte wordt uitgesproken. De doop in de kerk omvat echter meer, zelfs veel meer. Weliswaar worden ouders in de gelegenheid gesteld hun ja-woord te geven met het oog op een christelijke opvoeding. Dat ja-woord rust in een belofte van Gods kant. Het te dopen kind is een verbondskind. God sluit met dat kind Zijn verbond. De doop is daarvan teken en zegel. Het doop water wijst naar het reinigende bloed van Jezus Christus. Daarvan is het teken en zegel. Binnen het kader van het verbond wordt van de ouders gevraagd te beloven dat zij hun kind zullen opvoeden in de vreze des HEEREN. Dat wil niet zeggen dat zij hun kind kunnen bekeren. Bekering is Gods werk. Het wil wel zeggen dat zij hun kind de weg van Gods belofte en gebod zullen voor houden. Wat deze ouders bij de 'alternatie ve' doop beloven is iets totaal anders. Zij geven elkaar een belofte. De Heere God komt niet ter sprake. Hoe de ouders de bete kenis van het water zien weet ik niet. Het heeft in elk geval niets te maken met het offer van de Heere Jezus Christus. Het heeft voorzover ik uit het bericht kan opmaken ook geen reinigende betekenis. Dat heeft het water in de christelijke doop wel. Er is nog een opmerkelijk verschil. De belofte wordt afgelegd ten overstaan van een ambtenaar van de burgerlijke stand. Dus ten overstaan van de overheid. In de geschiedenis van ons land is altijd sterke nadruk gelegd op het ver schil tussen kerk en overheid. Ze hebben wel met elkaar te maken maar kunnen elkanders taken niet overnemen. Het feit dat de niet- religieuze doop door een overheidsdienaar (dus een ambtenaar) wordt bediend, wijst op een radicale verschuiving van de betekenis. Ik voeg er wel aan toe dat voor Engelse bur gers het verschil tussen een overheidsdie naar en een kerkelijke ambtsdrager iets min der groot is dan op het vasteland van Europa. Maar hoe ook, vanuit de Reformatie gedacht is het uitgesloten dat een staatsambtenaar de doop zou bedienen in de plaats van een ker kelijke ambtsdrager. Het komt er dus op neer dat men in de samenleving een rite, een offi ciële kerkelijke plechtigheid, overneemt en die een plaats geeft in de samenleving. Daar mee wordt deze rite van haar specifiek ker kelijke karakter ontdaan. Dat vind ik ethisch niet te verantwoorden. Het is een greep naar het eigene van wat bin nen de kerk gebeurt, om het in een totaal andere context een plaats te geven. Het ver andert van karakter terwijl de indruk van een doop wordt gewekt. Is het dan niet te begrij pen dat niet-kerkelijke mensen een belofte willen afleggen met het oog op de opvoeding van hun kinderen? Dat is heel goed te begrijpen. We stuiten in dit geval op de leeg te die niet-kerkelijke mensen ervaren. Ik kan erin komen dat zij toch een belofte willen afleggen met het oog op de zorg voor hun kinderen, naar hchaam en geest beide. Wat mij echter moeilijk valt is dat men naar anderen en naar zichzelf toe de indruk wekt iets te vragen en te verkrijgen dat aan de doop doet denken, terwijl het in feite iets totaal anders is. Ieder die zijn kinderen wil laten dopen kan zich daarvoor bij de kerk aanmelden. Na afgelegde belijdenis zal de kerk de kinderdoop niet weigeren. Het is echter iets totaal anders om de indruk te wekken op het stadhuis of waar dan ook zijn kind te laten dopen, terwijl de plechtigheid niets te maken heeft met de christelijke doop. Ik noemde deze plechtigheid even een alternatieve doop. Dat is echter onjuist. Men moet in dit verband het woord doop niet gebruiken. Dat wel te doen sticht verwarring buiten de kerk en moeten we vrezen, ook binnen de kerk. Laat niemand dit artikel opvatten als het de les willen lezen aan men sen buiten de kerk. Zo is het niet bedoeld. Integendeel, vanuit de kerk nodig ik mensen uit om het heil in Christus voor zichzelf en hun kinderen te zoeken en Zijn Naam te belijden. Wie dat echter niet wil, moet niet doen alsof. Er is in onze samenleving al genoeg onduidelijkheid en verwarring. Ik gun mensen de vreugde van de plechtigheid van de doop van hun kind of kleinkind. Maar dan wel in het kerkelijke kader. Daarbuiten heeft men, zo blijkt uit het bericht, de over heid nodig. Ik wijs de mensen voor de doop liever naar de dominee dan naar de overheid. Liever betekent in de laatste zin zoveel als alleen naar de dominee, en dus niet naar de ambtenaar van de burgerlijke stand. W. H. Velema OFFICIEEL DEALER BRIELLE, Slagveld 19, Tel. (0181) 413777 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden Rotterdam-Rijnmond district De Eilanden Basiseenheid Goeree-Overflakkee STAD DIRKSLAND SOMMELSDIJK - Personeel van de Verkeerspolitie (Project Verkeershandhaving) hield dinsdagmorgen en -middag radarsnelheidscontroles op de Lieve Vrouwepoldersedijk in Stad aan het Haringvliet, het Korteweegje in Dirksland en de Lange Weg in Sommelsdijk. Tussen kwart over acht en kwart voor tien werd gecontroleerd op de Lieve Vrouwepolderse dijk. Van de 536 passerende automobilisten hielden 220 zich niet aan de maximum snel heid van 50 km/uur. Hoogst gemeten snel heid bedroeg 77 km/uur. Op het Korteweeg je, waar tussen half elf en twaalf uur werd gecontroleerd, hielden 32 van de 520 passe rende automobilisten hun gaspedaal te diep ingedrukt. Hoogst gemeten snelheid bedroeg 74 km/uur in plaats van de toegesta ne 50 km/uur. Op de Lange Weg, waar de snelheidsradar tussen één en kwart over twee stond, werden 18 van de 250 passeren de automobilist geflitst. Hoogst gemeten snelheid bedroeg 75 km/uur in plaats van de toegestane 50 km/uur. Klinkerlandseweg 9, Nieuwe Tonge Telefoon (0187) 65 22 35 OUDDORP - Maandag 22 januari 2001, 19.30 uur, ds. A.H. Verhoef uit St. Cat harines (Canada). MELISSANT - Woensdag 24 januari 2001, 19.30 uur, ds. Baan. DIRKSLAND - Dinsdag 23 januari 2001, 19.30 uur, ds. Verhoef, Amerika. STAD AAN 'T HARINGVLIET - Don derdag 25 januari 2001, 19.30 uur, stu dent A. Verschuure uit Gouda. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA MiddeUiarnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AIgemeen@gebr-dewaaI.com (onder vermelding van 'adv" of 'adm') tarief per mm 0.50; contracttarieven op aanvraag sluitingstermljn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn familieberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aan sprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, lel. mobiel 06-51412500, e-mail: ajvdv@hetnet.nl REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 18,50. Per Jaar 70, Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur kand. C. M. Klok, Katwijk aan Zee en 18.30 uur ds. R. Veldman. Eben- Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur kand. C. M. Klok - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en 18.30 uur ds. R C. Koster - Doopsge zinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en 18.30uurds. S.v. d. Land. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur mevr. B. I. Koppenaal en 18.30uurds.J. Koster. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom, v.m. bedie ning Heilige Doop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer (H.A.) - Ger. Kerk 9.30 uur niet bekend en 17.00 uur ds. R Rozeboom, Maasdijk - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur Iccsdicnst DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Paul en 18.00 uur ds. M. Verduin - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. L. de Wit en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. C. Hogchem. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. A. van Wijk - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur dr. J. F. Goud - Herv. 'Exo dus' Gem. 10.00 uur Jeugddienst, de heer T. van Teylingen, Goes. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 14.45 uur ds. C. Gielen, 'aangepaste dienst' - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P den But ter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur de heer O. de Bruijne en 17.00 uur de heer J. L. Minnaar. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. Hogchem uit Bameveld. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen en 18.00 uur ds. J. Blom, Katwijk aan Zee - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en 18.00 uur ds. K. Groenendijk, Bruchem - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. G. den Hartogh en 18.00 uur ds. G. J. Smink. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden, bevestiging ambtsdragers en 18.00 uur kand. Maas, Maartensdijk - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. Vollmuller, Zuidland en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra, Scheveningen. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. B. ten Hove en 18.00 uur ds. P C. Hoek, Sint Annaland - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer K. Baas en 18.00 uur dr. J. Vlaardingerbroek, Rotterdam. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom. SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem. 9.30 uur ds. Kommers en 14.30 uur ds. Den Ouden - Ger. Gem. in Ned. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Oud Ger. Gem. 9.30, 14.30 en 18.30 uur lees dienst. Staatsbosbeheer organiseert twee vaartoch ten. De eerste vaartocht is op zaterdag 27 januari en heeft als bestemming het Haring vliet/Hollands Diep. De tweede vaartocht is op zaterdag 10 februari en heeft als bestem ming het KrammerA'^olkerak. Duizenden ganzen, eenden, zwanen en steltlopers over winteren ook deze winter in het Haring vliet/Hollands Diep of in het Krammer/Vol- kerak gebied. U kunt de vogels uitgebreid bekijken tijdens twee vaarexcursies met een comfortabele rondvaartboot. De boottocht voert langs de platen, slikken en grasgorzen die Staatsbosbeheer beheert en natuurlijk is ook de boswachter aan boord. Hij vertelt over de vogels en over de natuurontwikke lingsplannen en over het mogelijk weer toe laten van getij in het Haringvliet en Hollands Diep. Met een beetje geluk komt ook een zeearend of slechtvalk voorbij. De tochten zijn niet alleen interessant voor ervaren vogelaars, maar ook voor beginnende vogel- kijkers. De rondvaartboot 'De Avontuur' vertrekt om 10.00 uur uit de haven bij Wil lemstad Vesting. De boot is om 16.00 uur weer terug in Willemstad. Belangstellenden voor deelname aan de vaartocht dienen zich telefonisch aan te melden bij het VVV in Willemstad, tel.: 0168-476055. Deelname kost f 25,- per persoon. Een lunchpakket kost f 9,-. Aanbevolen wordt goede winter- kleding aan te trekken en een verrekijker mee te nemen. De tocht is geschikt voor rol stoelgebruikers. Zij kunnen ook gebruik maken van het bovendek van de boot. Ook het bovendek van de boot is bereikbaar voor rolstoelgebruikers. Ronde 16, gespeeld op 15 januari 2001 Bram Mourik - Maart van der Waal remise Frans Meiaard - Leen Stolk 0-1 Jan de Haan - Anton Visser 0-1 Cesar van Prooijen - Henk Smit 1-0 Joost Boeter - Wim Markwat remise Bart Loosjes - Addy Visser 0-1 Leon Struik - Martin Verolme 0-1 Jaap Noordijk - Cees Vis 0-1 Ivo Lagendijk - Leen Neleman 1-0 In deze cursussen wordt op een eenvoudige manier uitleg gegeven over de boodschap van de Bijbel en de geloofsleer. De Bijbel cursus is een eerste serie van 10 lessen. Na een inleidend deel over de Bijbel gaat het over Genesis, en het Evangelie van Markus. Dan volgt een tweede serie van 12 lessen, waarin de Handelingen der Apostelen behandeld worden. Verder een uitleg over de Bergrede, de Tien Geboden, de Bekering, het Geloof en de Kerk. Nu is er ook een cur sus verschenen over 'De Christelijke leer'. In 18 lessen wordt de Heidelbergse Cate chismus helemaal behandeld. De lessen zijn niet zo erg moeilijk en daarom geschikt voor mensen die nog niet zo heel veel van de Bijbel en de geloofsleer weten. De cursussen worden gratis aangeboden. De lessen wor den nagekeken en met de post weer terugge stuurd. Bij het lezen van dit stukje heeft u misschien ook gedacht aan een kennis van u. Schroom dan niet om hem of haar op onze cursussen te wijzen. Het kan ook zijn, dat u eerlijk moet bekennen dat u helaas nog zo weinig kennis hebt van Gods Woord en de Heidelbergse Catechismus. Vraag dan gerust één van de lessen aan. Schriftelijke Bijbelcursussen Postbus 35 4413 ZG Krabbendijke Tijdens de rondvraag van de commissie Algemene Bestuurlijke Zaken van woensdag 17 januari jl. was het de kers verse fractievoorzitter van het CDA, de heer C. Noorthoek, die zijn zorgen uit spraak over het Russische ruimtestation MIR, die mogelijk in de buurt kan neer storten. "Is er eventueel informatie opge vraagd bij de Militaire Inlichtingen Dienst", zo vroeg hij zich af. Uit berich ten die die dag gegeven waren, bleek ech ter dat Rusland er alles aan zal doen, om een veilige terugkeer te waarborgen. Burgemeester C. Sinke gaf in deze verga dering aan, dat er begin mei een samen werkingsovereenkomst gesloten zou worden met de Poolse gemeente Ladek Zdröj. Deze gemeente, met zo'n 12.000 inwoners die begint met toeristische ont wikkelingen zou in een aantal gevallen een voorbeeld kunnen nemen aan de gemeente Goedereede. In de eerste week van mei zal een aantal mensen van deze Poolse gemeente, de gemeente Goedereede bezoeken. Onder de bezoekers zullen de burgemeester, de gemeentesecretaris en de brandweercom mandant zijn. In een 'klein ceremonieel' kan dan de samenwerkingsovereenkomst wor den gesloten. Die samenwerkingsovereen komst is weer bedoeld om bij Brussel te kun nen aankloppen voor subsidie. "Mijn Pools is niet zo best", zo verklaarde de voorzitter, maar hiervoor zal een aantal Flakkeese inwoners worden gevraagd om voor tolk te spelen. "Het moet geen zaak van de gemeen te alleen zijn, maar je moet het breder zien", en "kunnen we als gemeente dit vliegwiel op gang brengen?", aldus de burgemeester. Reacties De heer P.T. Grinwis vond het wel een leuk idee, "we zijn ook niet tegen", maar "laten we wel een beetje voorzichtig zijn", zo ver woordde hij zijn gedachtegang. "Er ligt hier, in de gemeente, nog genoeg werk", zo waar schuwde hij. Ook VVD'er H. v.d. Meer vond dat het de gemeente is, die de kaders moet uitzetten. "Het moet vanuit de gemeen te verder komen met eventueel een kleine ondersteuning vanuit het ambtelijk appa raat." Gebieden waeirover men informatie kon uitwisselen waren o.a. de sport, jeugd, recreatie, brandweer en bestuurlijke ontwik kelingen. SGP'er B.L. Noorthoek gaf verder aan, dat "we er met het bezoek in mei alleen niet zijn, het zal ongetwijfeld een vervolg krijgen". Hij gaf aan dat er ook kerken zijn die een adoptiegemeente hebben, maar dat dit door een commissie wordt gecoördi neerd. "Natuurlijk willen we ze op weg hel pen, maar het moet niet gaan hangen op gemeenteambtenaren, het moet gaan leven onder de bevolking." Ambulancezorg Het was met name tijdens de rondvraag, dat er met name over een aantal veiligheids vraagstukken werd gesproken. Maakten we er al melding van dat de heer C. Noorthoek bezorgd was over het ruimtestation MIR, ook over de ambulancezorg had hij wat vra gen, want "het bloed kioiipt waar het niet gaan kan", zo vond hij. In de krant hij gele zen, dat aan ambulancevervoerder SILO een vergunning zou worden verleend. "Moet die niet Europees worden aanbesteed?", zo vroeg hij zich af. Ook zouden er tijdsover schrijdingen zijn, en hij zag graag de statis tieken hierover van de CPA (Centrale Post Ambulance). "Maken we dan een goede keuze?" Uit de beantwoording bleek, dat het hier geen gemeentelijke taak betrof, maar een provinciale. Verder had SILO het ver voer financieel beter geregeld dan de GGD. Om toch eens te kijken hoe het met de tijds overschrijdingen stond, zou hier onderzoek naar worden verricht. Vuurwerkopslag Dan was er de vraag naar de vuurwerkver gunning die de firma Van de Boogert uit Ouddorp had aangevraagd. Het was met name de heer H. v.d. Meer, die aangaf, dat dat niet moet kunnen, midden in een woon wijk. "De ontwerpbeschikking voorziet in een uitbreiding" en "op voorhand moet de overheid het initiatief nemen richting onder nemer om dit soort aanvragen te voorko men", aldus Van der Meer. En inderdaad, er zijn bezwaarschriften ingediend door de omwonenden. "Op basis hiervan zal een afweging worden gemaakt of het kan", aldus burgemeester Sinke, die vindt dat eerst de procedure moet worden afgewacht. Veiligheid "Hoe staat het eigenlijk met onze uitgaans gelegenheden", vroeg de heer Noorthoek zich af naar aanleiding van de ramp in Volendam. Volgens de burgemeester is er op dit moment een begin gemaakt om op zo'n 218 openbare gelegenheden, zoals scholen, kerken en de horeca, te controleren. Betrok ken krijgen een brief met punten van contro le waarop gecontroleerd gaat worden. Ver der krijgt een aantal brandweermensen een opfriscursus 'brandpreventie', zodat ook die capaciteit benut kan worden. Per geval zal er gerapporteerd worden aan B&W. Over het aantal mensen en sprinklerinstallaties enz. kunnen aparte bepalingen in de vergunnin gen worden opgenomen. Op de vraag van de heer Noorthoek, of de gemeente invloed heeft op de leeftijden van de bezoekers van de horecagelegenheden, wordt ontkennend geantwoord. In een volgende vergadering van de commissie ABZ, zullen de commis sieleden op de hoogte worden gesteld van het overleg tussen de horeca en de gemeente inzake de overlast die horecabezoekers met name in Ouddorp veroorzaken. Cultuur. Een beladen woord. Een breed luoord ook. Van leescultuur tot beeldcul tuur Van schilden] tot schepenbank. Van standbeeld tot roman het is bekende of onbe kende cultuur. Onze hele manier van leven valt eronder: Cultuur als paraplu. Eten met mes, vork en lepel, onze dagindeling, woningbouw, de munt en de markt. Alle maal cultuur. Er bestaat zelfs een gedoog cultuur. Wat dit is kan een hedendaags bestuurder u omstandig uit de doeken doen. Na jarenlang veizamelen en opslaan zijn veel museums ovemol. De depots mogelijk nog voller. Het is cultuur wat de klok slaat. En dat niet alleen in de vele klokkenmuse ums die de wereld rijk is. Welke cultuur- liefJiebber weet nog precies hoe laat het is f Onze cultuur gaat op in vele subculturen. Patat, disco en oliebollen zijn slechts enkele van de meest mogelijke en onmogelijke varianten. Het is laat, maar nog niet te laat. Op stra ten en pleinen is nog voldoende ruimte voor kunst. Overdekte galeries met schilderijen en allerhande prenten. Grasperken gevuld met gedenknaalden en andere overbodige ijzer- en betomuaren. Diverse pmllaria en andere vormen van huisvlijt vinden onge twijfeld een plekje bij de ingang van super markt, zwembad en bibliotheek. Van privé tot openbaar kunstbezit. Alles en iedereen komt aan bod. En dan de autocultuur. Wie doet hier niet aan meel Zonder computer door het leven. Vooruit, dat kan. Leven zonder tweede fiets, ook mogelijk. "Geen auto Hoe doet u dat? Ons gezin heeft er drie. Of nee, eigen lijk vier. De klassieke cars niet meegeteld natuurlijk. Dat is pure liefhebberij. Miljoenen overwegend foeilelijke vehikels bevolken onze overvolle wegen. De voertui gen dragen de meest buitenissige namen en komen voor een niet gering deel uit exoti sche landen als Japan en Korea. Maar ook 'oude' autolanden als Frankrijk en Duits land dragen hun steentje bij. Voorbeelden de A-klasse picknicks, charismatische vier wielers, Yotota Joris en rollende Roy co 's rij den je om de oren. Italiaanse en Japanse voorbeelden blijven hier bewust achterwege. Je xueet niet watje hoort en leest. Over de kleur van de doorsnee personen auto, stationwagen of m.p.v. ga ik hier geen woorden vuilmaken. Dat is uw keus. Over autorijden wel. Mag het in het ver volg ietsje minder zijn Onze hele cultuur zou er wel hij varen! Kunt u ook zingen? Zing dan op 20 janu ari a.s. mee in de Ned. Herv. Kerk te Goe dereede. Dan is er een zanguurtje voor diegenen die met elkaar willen zingen tot eer van God. Ook hebben we een moment van bezinning. Wij nodigen u daarom hartelijk uit om te komen zingen, en neem gerust uw buren vrienden of kennissen mee. De deuren van de kerk gaan om 19.00 uur open, aanvang 19.30 uur. Het Dirkslands Mannenkoor en jongeren koor Psallite Deo hebben een koor- en samenzangavond georganiseerd t.b.v. Calando. Op D.V. zaterdag 3 februari hopen zij het een en ander voor u ten gehore te brengen in de Nederlands Hervormde Kerk van Oude Tonge. Beide Flakkeese koren zijn al jaren muzikaal actief op het eiland, maar hebben nog nooit sainen een avond ver zorgd. Zorg dus dat u dit niet mist! Op deze avond kunt u niet alleen luisteren naar de koormuziek, maar wordt er ook wat vertelt over het werk van Calando. Ds. J. Kaï-els hoopt voor ons een meditatie te ver zorgen. Wij hopen met u op een heel fijne en muzi kale avond. In het recreatiecentrum 'De Sta- ver', Olympiaweg 32 in Som melsdijk kan men zaterdag 27 januari van 10.00 tot 17.00 urn- een uitgebreide collectie olieverf schilderijen zien en kopen. Naast de traditionele onderwerpen zoals landschappen, zee- en stadsge zichten, stillevens en bloemen, zijn er ook veel abstracte en surre alistische doeken. De schilderijen die u bij ons ziet zijn meestal nog niet van een lijst voorzien. Dit betekent niet dat er geen lijsten zijn, integendeel, er is een grote keuze lijsten al naar gelang uw smaak en interieur thuis. De doe ken worden niet op de expositie zelf ingelijst, maar op een afge sproken tijdstip kant en klaar afgeleverd in de zaal. Een schilde rij inruilen of alleen een lijst kopen behoort ook tot de moge lijkheden. U kunt gerust langsko men. De toegang is gratis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2001 | | pagina 2