Mogelijk transferium met betaald parkeren in centrum
Wie schrijft er mee
van en over Flakkee?
imitiBf-itiiywi
Actie vrijlating
christenen in Vietnam
Dromen over bijzondere
reisbestemmingen
Henk Binnendijk
in Tliolen
Voïendlam
L
Azc deel drie:E vangeUscreof
10% omze^oei en lager
resultaat Cebeco Groep
Commissie Algemene Bestuurszaken Middelharnis verkeert in verkenningsfase
Adverteren kost geld, niet adverteren kost meer
Damclub Denk en Zet
Damvereniging 'Ernst Nut en
Ontspanning '52' te Melissant
PAGINA 7
V13JIMG 12 JANüAm 200|a
Een ontspannen sfeer was het, die een plaats innam tijdens de vergade
ring van de commissie algemene bestuurszaken, maandagavond in het
gemeentehuis te Middelharnis. Ondanks dat een onderwerp aan de orde
kwam, dat voor de gemeente en vooral de plaats Middelharnis van groot
belang kan worden: een Transferium. Een transferium is eigenlijk niet
meer dan een middel om de parkeeroverlast op een bepaalde locatie in te
palmen. Bezoekers van bijvoorbeeld het centrum van een stad of dorp
kunnen op één aangewezen plaats hun auto parkeren en zich vervolgens
door middel van een zogenaamde 'transferiumbus' naar het centrum
begeven.
De motie die ingediend was, om als proef
een transferium in Middelharnis te realise
ren, werd maandagavond een beetje nader
bekeken. Naar aanleiding van een verken
nend gesprek (en niet meer dan dat) tussen
onder mser wethouder Vroegindeweij en de
heer Hage - die reeds een transferium in de
gemeente Schouwen-Duiveland heeft
'opgericht' - werd door wethouder Vroegin
deweij een mondeUnge toelichting gegeven
over het hoe en wat van een mogelijk trans
ferium. "Er moeten, zoals uit het gesprek
met de heer Hage is gebleken, in ieder geval
duidelijke afspraken gemaakt en regelingen
opgesteld worden als we het hebben over de
op- en uitstapplaats(en)", zo begon de wet-
louder. Ook is uit het gesprek gebleken dat
<en transferium in feite alleen rendabel is als
'oor het 'crisisparkeergedeelte' van Middel-
lamis betaald parkeren van kracht zou wor
den. Sterker: als betaald parkeren niet wordt
ingevoerd, kun je een transferium wel verge
ten! Maar of de gemeente daar op zit te
wachten? Dat is nog koffiedik kijken.
Wethouder Vroegindeweij lichtte wel een
tipje van de sluier op wat betreft de moge
lijkheden die birmen een transferium denk
baar zijn. Maar ook dan zijn de variaties
legio. Zo kan bijvoorbeeld gedacht worden
aan een opstapplaats bij het gemeentehuis of
bij de parkeerplaatsen aan de Sportlaan,
omdat daar ca. 200 parkeerplaatsen beschik
baar zijn, waar de 'transferiumgebruikers'
hun auto kwijt kunnen. Vervolgens met de
transferbus naar de bushalte aan het Beneden
Zandpad, die dan als uitstapplaats zou die
nen, om daama via de Langeweg weer terug
te rijden naar het beginpunt. De optie om het
startpunt bij de Staver te plaatsen werd vrij
wel meteen verworpen, omdat het parkeer
terrein bij de Staver 's zaterdags helemaal vol
staat. Ook de dagen en tijdstippen kennen
een ruim aantal varianten. Moet het transferi
um er van woensdag tot en met zaterdag
komen, of alleen op vrijdag en zaterdag? En
wat over het betaald parkeren? Het zal alle
maal nog rustig besproken worden, maar
toch was de wethouder wel benieuwd wat de
partijleden ervan dachten. "Ik vind het pri
ma", zo begon de heer Dillingh (CDA), "als
er een transferium zou komen, maar.is het
zinvol als je het van woensdag tot zaterdag in
zou stellen? De denk eigenUjk dat bij betaald
parkeren geen transferium nodig is. Dan bHj-
ven de mensen toch wel meer uit de buurt, en
dan is het probleem opgelost." Echter, de
heer Hameeteman (CU) had nog heel wat af
te wegen, voor hij er een definitief besluit
over zal nemen, "maar vooralsnog ben ik
tegen betaald parkeren. Je zit ook met de
afweging: waar stel je bepaald parkeren wèl
in, en waar niet? Vergeet ook niet dat het een
fors kostenplaatje met zich mee zal brengen."
De heer Doom, die in plaats van de heer Van
de Ketterij (SGP) aanwezig was, zat ook met
het kostenplaatje in z'n maag. Ook Het hij
weten dat de Westplaat niet uit het oog moet
worden verloren. "Vergeet niet dat als straks
de Westplaat klaar is, het probleem ook een
eind opgelost zal zijn. Het heeft natuurlijk
geen zin om nu met iets te begirmen, en datje
al snel moet zeggen: we stoppen ermee want
het heeft geen zin meer." "De ben het er vol
gens het parkeer regulatiesysteem mee eens
dat er een betaald parkeren ingevoerd zou
kuimen worden, maar ik zie nog wel wat
praktische bezwaren", üet de heer Hooimans
(PvdA) weten. De heer Nattekaas (VDB)
bekeek het vanuit een heel andere hoek: "Is
het geen idee om het transferium als een soort
service-idee voor de zogenaamde recreatieve
winkelaar aan te bieden. Dus een gratis trans
ferium en géén betaald parkeren." Ook de
gedachten van mevrouw Van den Nieuwen-
dijk (Ujst Hoogzand) stonden in een ander
licht - niet één van haar manneUjke mede
commissieleden het zich aldus over de zaak
horen: "De denk dat het voor de supermarkt
en de bakker en andere middenstanders nega
tief uitpakt. Het betaald parkeren zal op een
of andere manier toch de klanten uit de win
kel weg houden. Laten we met z'n allen van
uit de ondernemers proberen het plan goed te
sturen."
Voor het nemen van besluiten verkeert het
plan nog in een té jong stadium. Daarom
deed de wethouder daarover nog geen enkel
boekje open. Wel heeft hij van de heer Hage
onthouden, dat "zonder betaald parkeren, het
plan bij voorbaat gedoemd is te mislukken.
Die twee zijn onlosmakeUjk met elkaar ver
bonden." Ook de optie om het personeel van
de middenstand te verplichten hun auto
ergens anders te parkeren, wat zeker 30 a 40
vrije parkeerplaatsen oplevert, werd niet met
groot gejuich onthaald. Tot slot reageerde
voorzitter burgemeester De Vries: "Je kan
het de burgers niet aandoen, door iets te pro
beren en na relatief korte tijd te concluderen
dat het niet nuttig is, om na pakweg een half
jaar met een ander idee te komen. Dat vind
ik niet terecht." Er zal dus nog heel wat
gewikt en gewogen moeten worden.
U heeft vast wel eens van ds. Jac. Van Dijk
gehoord. Ds. Van Dijk was o.a. predikant
van de Hervormde Gemeente van Garderen.
Deze prediker was ontzettend actueel, vol
ernst en humor, zonder de waarheid geweld
aan te doen. Van hem is een en ander bekend
wat ik u niet wil onthouden. Leest u mee?
Ds. J.J. Buskes heeft geschreven: 'Mensen
die je nooit vergeet'. En dan dacht hij aan
Wisse, Johan de Heer, Schilder, Kraemer,
Karl Barth, Schermerhom en anderen. Het
spijt me nog altijd dat ik Buskes met wie,
evenals met Overduin, ik nogal eens voor de
Alledagkerk preekte, nooit heb gevraagd:
"Laat die briefkaart eens zien, waarop Wisse
schreef dat hij tijdredes had van f 40, f 50 en
f 75. Ik geloofde dat nameUjk niet". Want
Wisse, die mij in de oorlog schreef toen ik in
Middelburg beroepen was, waar hij stond,
was een zeldzaam origineel type. Hij logeer
de bij ons in Monster vlak na de bevrijding,
met de tijdrede 'De Atoombom'. Mijn
vrouw - open en eerlijk als altijd - zei hem
dat wij de vorige maand in Delft die tijdrede
gehoord hadden. Wisse vroeg: "En kind, hoe
vond je het?" Waarop zij antwoordde:
"Mooi, professor". "Ach kind, laat dat pro
fessor nou maar weg. Dominee is al erg
genoeg." En Wisse hield over ditzelfde
onderwerp een totaal andere rede dan in
Delft. Als dat niet geniaal is.Aan het ont
bijt, de volgende morgen, vroeg hij mij wat
ik ging doen op die dag. Ziekenbezoek etc.
en 's avonds bijbellezing in Poeldijk over
Ruth. "Waar ben je?" "O, aan 't begin."
"Nou, dan moet je vanavond preken over
'De kus van Orpa en de keus van Ruth'."
Geweldig zo uit de losse hand, aan het ont
bijt van half zeven. De avond tevoren had hij
ons verteld dat hij moest vissen van de dok
ter, vanwege de zenuwen. Hij zat - pet op -
in de buurt van Driebergen te vissen. Daar
komt een dierbare dame aan, blijft staan en
zegt: "Professor Wisse, u moet mensen vis
sen". "Ja vrouw, dat weet ik, maar deze hier
bijten beter." Van Wisse kan men mij geen
kwaad vertellen. IJdel? Ja, maar dat lag er
duimendik bovenop. Urenlang zou men over
die man kunnen vertellen. Hoe hij in 's-Gra-
venzande in drie kerstpreken de aandacht
gespannen hield en op de Tweede Kerstdag
zei: "De engelen zingen natuurlijk niet
voortdurend Zijn lof, want 't geheiUgd voDc
zingt 'Gij zijt het waardig, want Gij hebt ons
Gode gekocht met Uw bloed'. En dat kan
geen engel meezingen." Ds. G. Meynen ver
telde mij dat Wisse in de 'Kloof (Klove
niersburgwal in Amsterdam met Jan Zwart
aan het orgel) vertelde: "Vorige week ben ik
in Parijs geweest. En wat ik daar gezien
heb.zal ik het vertellen?" En de studenten
van de VU zouden bijna op de banken zijn
gaan staan en roepen: "Ja, toe nou!" Wisse
vervolgde: "Misschien straks." De aandacht
bleef gespannen. Dat doet mij denken aan de
oefenaar Ozinga in Amsterdam. Hij bracht
een baksteen mee op de preekstoel - legde
die naast de Bijbel en zei: "Met deze steen ga
ik wonderen verrichten." Ieder bleef gespan
nen luisteren. Bij de slotzang: "Met deze
steen heb ik wonderen verricht - hij heeft de
slapenden wakker gehouden." Of op een
andere keer. Het orgel stond boven de preek
stoel. En er hing een koord waaraan getrok
ken moest worden, wanneer de organist zou
spelen. Na tien minuten preken had Ozinga
het over actie en reactie. Hij trok aan het
touw: "Dat is actie!" En de organist, die niet
wist hoe hij het had, gluurde vanonder het
orgelgordijntje, waarop Ozinga zei: "En
daar heb je de reactie." Dr. Kraimel, de
orthopedisch chirurg, aan wie Uc veel te dan
ken heb, zei me: "Doet u nog van die gekke
dingen als in Garderen?" "Nou dokter, u
behoorde niet tot mijn trouwste kerkgan
gers." (Hij kwam nooit - om 7 uur 's zon
dags kwamen de patiënten al van heinde en
ver). Dr. Kmimel vertelde me - ik wist het
echt niet meer - dat in de hooibouw 's mid
dags om drie uur in de dienst de boeren
begonnen te slapen. Begrijpelijk. Ik zou toen
mijn zakdoek genomen hebben en tot een
balletje hebben opgevouwen en daarmee
zijn gaan ballen. De Garderenen ontwaakten
uit de slaap. "Ja gemeente, als ik het Woord
Gods verkondig, slaapt u. Maar als ik malle
fratsen uithaal, zit u ademloos te kijken."
Was dat origineel? Ach, ik weet het niet. 't
Schijnt me zo ingevallen te zijn. Of had ik
het eens ergens gelezen? Origineel! Wie is
dat? Straatsma, De Hartog en noem maar
op...! Maar wij, het gros van de duizenden
dominees, moeten proberen elke zondag
liefst tweemaal het gehoor te 'boeien'. Ik
heb eens tegen dr. Okke Jager gezegd: "U
hebt wel gelijk; men moet altijd zo preken
alsof men voor de radio spreekt. Maar omdat
ik honderden keren voor de radio sprak, zou
je eigenlijk moeten zeggen: alsof je voor het
eerst voor de radio sprak." De man door wie
ik het meest beïnvloed ben, was ds. J.P.
Paauwe. In 1914 werd hij geschorst, omdat
hij lidmaten die in het (vrijzinnige) Tiel
waren aangenomen, niet in het lidmatenboek
van Bennekom wilde schrijven. Ds. Paauwe
werd afgezet (prof. Bronkhorst schreef later:
'Het had niet moeten moeten') en vestigde
zich in Den Haag, waar hij tot zijn sterven in
1956 preekte voor zo'n 900 mensen, evenals
in Utrecht, Bennenkom en andere plaatsen.
Zijn vrouw trok zich de gang van zaken erg
aan en kwam niet onder de prediking van
haar man en zocht geen enkel contact met
mensen die hem beluisterden. In 1931 is zij
gestorven en ds. Paauwe vertelde hoezeer zij
hem tot steun was geweest: "Zij had een
afkeer van alle gemaaktheid." Na haar over
lijden gaf ds. Paauwe te kermen dat hij gelo
ven mocht dat zijn overleden echtgenote
behouden was heengegaan. Ook deze God
vrezende man was, naar mijn mening, (en ik
heb hem honderden keren beluisterd en lees
nog steeds de preken die van hem verschij
nen) heilig inconsequent. De kem van zijn
theologie zou geweest zijn: "Geen leven
vóór de rechtvaardigmaking." En ik kan het
daar wel mee eens zijn, maar toen iemand
die van 'verre stond' overleden was, en men
aan ds. Paauwe vroeg waar de overledene
was, moet hij geantwoord hebben: "In den
hemel, naar ik meen". Waarop de vraag
kwam: "Waarom preekt u dat dan niet?"
Niemand heeft meer voor mijn geestelijk
leven betekend dan ds. Paauwe. Bij herha
ling nodigde hij ons uit bij hem te komen. Na
een auto-ongeluk van mij schreef hij weer.
EindeUjk zijn wij naar zijn huis gegaan. De
waardige man ontving ons op een maandag
middag, in jacquet. Mijn vrouw, spontaan
als altijd: "We hebben het maar gewaagd, ds.
Paauwe". Waarop hij antwoordde, voordat
wij plaats genomen hadden: "Dat is geen
wagen, mevrouw Van Dijk, want ik heb u en
uw man al meer dan 20 keer uitgenodigd,
maar hebt u de uitnodiging van Christus al
aangenomen?" 't Werd een onvergetelijke
middag. Ave, pia anima!
M. van der Valk
V. Borselenstraat 32
3244 XE Nieuwe Tonge
tel.: 0187-652291
De Vereniging van Christenen tegen Vervol
ging en Marteling (VCVM-Nederland) ver
zamelde in de afgelopen maanden 8000
handtekeningen voor de vrijlating van vier
Laotiaanse Christenen die uitsluitend van
wege hun geloof gevangen zitten. De
VCVM is in december 2000 een handteke
ningenactie begonnen voor vrijlating van
drie gevangen zittende Vietnamese voorgan
gers. Nguyen Khanh Tung en Tran Van
Chinh werden op 22 december 1999 gear
resteerd. Hun huis kerkbeweging was in
twee jaar toegenomen van 2 tot 102 huis-
groepen. Ze werden gearresteerd toen ze op
verzoek van een bekeerde oorlogsweduwe
het boeddhistisch huisaltaar van haar overle
den echtgenoot verwijderden. De evangeUs-
ten werden er toen van beschuldigd een
altaar van een martelaar van de revolutie te
hebben vernield. De beide genoemde evan-
geUsten zijn mishandeld. De evangelist
Sung Seo Choa, die tot het bergvolk de
Hmongs behoorde, werd in september 2000
veroordeeld tot 2 jaar gevangenisstraf. De
VCVM acht het gevangen houden van deze
christenen in strijd met artikel 18 van de
Universele Verklaring van de rechten van de
mens waarin staat dat ieder recht heeft op
vrijheid van gedachte en godsdienst en op
het verbreiden ervan. De VCVM heeft een
verzoek om vrijlating van de drie christenen
opgesteld dat gericht is aan de Vietnamese
autoriteiten. Ieder kan handtekeningen ver
zamelen onder dit verzoek. De VCVM acht
het van belang dat ook brieven naar de
genoemde autoriteiten gestuurd worden. Als
er veel brieven binnenkomen, kan dat leiden
tot vrijlatingen, zoals de ervaring leert. Een
handtekeningenlijst en een voorbeeldbrief,
met adressen van Vietnamese autoriteiten,
kuimen aangevraagd worden bij VCVM
Nederiand, Postbus 296, 3770 AG Bame-
veld, tel.: 0342-420325 of 036-5338287. Het
bestuur van de VCVM roept op om zich op
te geven als contactpersoon om na kerkdien
sten handtekeningen te verzamelen voor
acties van de VCVM voor vrijlating van ver
volgden. U kunt zich aamnelden bij boven
genoemde telefoonnummers.
MEDDELHARNIS SOMMELSDIJK
Uitslagen 8 januari 2001
Afdeling 1:
H. H. Verolme - P. van BrasselO - 3
I. Koese - A. v. d. VeerO - 3
C. Spee - L Mackloet1 -1
Afdeling 2:
J. Jordaan-J. Lodder1 -1
W. Vroegindeweij -C. Polder1 - 1
R. Jacobs - J. v. d. OudenO - 3
M. Klink-A.Verohne1 -1
Afdeling 3:
D. A. Doomheim - J. Groenendijk0-3
P. Kats - G. Zaaijer1 -1
J. Verbiest - L. Taaie3 - O
Uitslagen van 8 januari 2001
Afdeling 1:
B. Visbeen-A. het Jonk1 -1
B. v. d. Spaan-C. Visbeen1 -1
J. Koppelman - J. LooijO - 2
H. Visbeen - T. GoedegebuurO - 2
Afdeling 2:
A. Visbeen - H. van Heukelen1 -1
T. de Geus - E. v. d. SlikO - 2
B. Grootenboer - H. de Geus2 - O
P. Kom - B. van Nimwegen2 - O
succesvolle Reizen-Informatie-
Avond bij Rabobank West-Flakkee
In het nieuwe bankgebouw van Rabo
bank West-Flakkee werd maandag
avond 8 januari jl. een Reizen-Infor-
matie-Avond georganiseerd. De
dames van het reizenteam traden op
als gastvrouw voor ruim 70 genodig
den die de jaarlijkse reizenavond
bezochten.
Variërend aanbod aan reizen
Middels diapresentaties van de heer en
mevrouw Van der Zwaard werd een aantal
bijzondere reisbestemmingen als Zuid-Afri
ka, Maleisië en Thailand op informatieve
wijze onder de aandacht gebracht. De heer
Christiaansen van tour-operator De Jong
Intra Vakanties vertelde op onderhoudende
wijze het een en ander over de reisbestem
mingen die De Jong Intra Vakanties ver
zorgd. De aangeboden reizen kunnen
gemaakt worden in geheel georganiseerd
verband, maar de reiziger kan ook een reis
maken naar de door hem zelf samengestelde
bestemmingen.
De avond werd afgesloten met de verloting
van een aantal prijzen. De heer Van Seters
uit Stellendam won de eerste prijs: een reis
cheque ter waarde van f 150. De familie Van
Driel uit Dirksland won de tweede prijs: een
reischeque ter waarde van f 100. De derde
prijs bestond uit een fraai boek over Zuid-
Afrika, en werd gewonnen door de heer Van
Oostenbragge uit Ouddorp.
Dromen over prachtige reizen
Tijdens het informele gedeelte van de avond
werd onder het genot van een goed glas wijn
uit Zuid-Afrika en een lekker hapje nog
menige wens over een prachtige reis naar de
getoonde bestemming kenbaar gemaakt.
Zeer tevreden keerde een ieder huiswaarts
en menige bezoeker zal die nacht nog heb
ben gedroomd van een fantastische vakantie.
Dromen van vakanties naar bijzondere
bestemmingen kunnen bij Rabobank West-
Flakkee worden waargemaakt! Boek nu nog,
voordat het te laat is, want de belangstelüng
is groot. Voor meer informatie kunt u con
tact opnemen met ons reizenteam, telefoon:
0187-498888.
Hierbij nodigen wij iedereen van harte uit
voor het bijwonen van een echtparenavond,
die gehouden wordt op D.V. vrijdag 2 febru
ari 2001 in de Meulvliet te Tholen, met als
spreker Henk Binnendijk. Het thema van
deze avond is 'Man/vrouw, éénheid in ver
scheidenheid' en zal door middel van lezing
van de landelijk bekende spreker aan de
hand van een Bijbelgedeelte uitgelegd wor
den. Verder is er op deze avond gelegenheid
voor samenzang en het stellen van persoon
lijke vragen. De muzikale begeleiding wordt
verzorgd door Anne Joke Vega en Marja van
de Meeren. Tijdens deze avond is er een boe-
kentafel van de IZB aanwezig. De avond
begint om 20.00 uur, de zaal is open vanaf
19.30 uur. De toegang is gratis, en tijdens de
bijeenkomst wordt er een collecte gehouden
voor de onkosten. Voor meer informatie
kunt u bellen naar 0166-602112 of 0166-
603089.
12 dagen later in Volendam
Ook daar komt alles weer moeizaam
op gang
Immers vele dingen komen nooit meer terug
Alles ging voor velen zo vlug.
Zeer vele helpers werkten boven hun kunnen
Door gezamenlijk zoveel werk te runnen.
Nu intussen de doden zijn ter aarde besteld
Kan door niemand nog worden verteld
Hoeveel van deze zwaargewonden
zullen overlijden,
Nu nog kunstmatig in leven, met zwaar
pijn bestrijden.
Het leven gaat verder, ook in Volendam,
Dat met 't nieuwe jaar zo'n grote
ramp overkwam.
Het wordt nooit meer het oude,
zoals 't geweest is
Steeds weer herinnerd worden aan hen
die je mist, 't meest.
Die het overleven, getekend levenlang
Altijd pijn, gehandicapt en bang.
De schuldvraag, dat geen vraag meer is.
Meer een vingerwijzing, als 't kalf
verdronken is.
De traumaheli mocht niet vliegen
door geluidsoverlast
Is dat bij zo'n grote ramp dan wel gepast,
Of felicitaties voor dingen die niet
zijn gedaan.
Maar zo zijn er meer dingen fout gegaan.
Door de vele slachtoffers en nabestaanden
veel kracht en sterkte te wensen
Leef ik mee en - ik denk - met mij
zeer veel mensen!
K. Vroegindeweij
Ring 22
Middelharnis
Beste lezers, h't heit effentjes geduurd voor ik h't beloofde vervolg zou schrieve, maar
deur droevige familie omstandigheden is 'r niet van gekomme, mar ik prebere d'n draed
weer op te pakken.
Waer warre gebleve? o joa.de rol van de kaarken in wat wiele die maansen..as ze
komme, wat nog zéar de vraeg is!, of komme ze toch? kenne leare!
Oak h't woord bekeare is daerbie gevalle! Daer zat ik effentjes mee in de knoape, ijve
rig bin ik via h't zoekprogramma opzoek gegaen naer h't woord 'bekeren' in de Biebel
die op m'n computer staet.
'k Kwam wel steeds tegen "Bekeert u" mar niet "Bekeert een ander!", nee.dat hoa'k
naargens keime vinde! wel worre opgeroepe om ons zelf te bekearen, om dan vervol
gens "Wetende de schrik des Heeren, de ander bewegende tot het geloof!" Schrik?.
welke schrik? verschillende maansen motte hier niks van hoa! Nee... een God die al
ongze wensen vervuld! daér kennen we wat mee, toch? Eantje die alles, nou jae....
alles... wel veul... deur de viengers ziet
Nee.as we in ongs hoad hao om maansen te bekearen, kermen we beter mit ongs eige
an de slag gae, dienk je oak rüet? Mar noe weer temg naer dé vraeg, asielzoekers jao
of nee?
Zoas 'k al de vorige kear schreef, ik hoa m'n eige prebere te verplaetsen in die asiel
zoekers, de echte dan wel te verstaen, echte?? jae.. ik bedoele die maansen die in h't
land van ofkomst niet mear of nauwelijks kennen leve, omdat hun leven in gevaer is, ze
motte wel vluchteü
Ze zalle de situaosie in d'r eige land niet mear kenne begriepe, ze binnen d'r gebore in
dan toch zo'n treurig rommeltje! Mar... as ze ongze saemenlevieng bêkieke, begriepe
ze d'r oak niks van, toch?
Neem noe h't couplet van ongs volkslied "Mijn schild en de betrouwen, zijt Gij o God
en Heer!" dat hao m'n toch allange angepast an ongze wensen, want we kenne beter
zienge, "Mijn schild en de betrouwen, zijt gij condoom en pil! Op u zo kan ik bouwen,
zodat ik doen kan wat ik wil!"of niet, vin'je meschien dit wel te gortig? Jao?.. mar wel
waér toch? Dit past toch veul beter bij ongze saemenlevieng dan h't originele??
Niet kwaed worre oor?! Want wees noe 's earlijk in prebeer noe 'san te toanen dat dit
niet waer is!?
As we dan toch wille Evangelisere? zal h't op die maansen overkomme as egahsere.
geliekmaeke... gladstrieke! Want we wille ze gae laere wat we zelf niet waer maeke,
toch? in d'n breejen bekeke dan.
Kiek.... as Dirkslanders vanuut Christelijke motieven in plicht d'r eige geroepe voele
om vreemdeliengen op te nemen in de durpsaemelevieng, deze maansen een nieuw
begin in leven gurme, een plekje waer ze zongder landmijnen kenne leve in weune, dan
zalle ze toch earst die plekke vrie motte maeke van "geastelijke" landmijnen as je
begriept wat ik bedoele!
Want 'r komme nogal wat vraegen op m'n of, zoas.wat motte ze leare, wel of niet
naer de televisie te kieken in.waerom niet? in zo jao, waer dan beter niet naer? Wel
ke muziek wel in welke niet!Hoe motte we ze h't verschil biebrienge tussen gospelrock
in popmuziek, ze kerme de taal niet in wat ze zieje in hoare is bekant net eander, jenge
lende gitaren in jongens in meiden die d'r eige in allerlei bochten wrienge?! Hoe gae
we om mit ongs gezin, wie is ongze God, de mammon of een mengeUeng van de
Levende God mit de een God die we zelf gemaekt hoa? Een God die nogal veul mee
beugt naer ongze wensen, een verboge God, een verwronge God omdat.in daerom
een afgod!
EarUjk gezeid kom ik dan in de knoape met de tekst uut d'n Biebel "Gij geheel anders!"
of.... hoeft dat niet mear? Nog een probleem! Hoe motte de vrouwen d'r eige kleaje?
mit of zongder lange broek? kort of lang haer? mo'k nog mear opnoeme? Dit schrief
ik niet om iemand in z'n overtuugieng te veroardaelen, absoluut niet! mar om an te
toanen dat as wiele dan zo noadig asielzoekers h't Christendom bie motte brienge, we
eigelijk nog waark zat hao bie ongs eige, toch?
Want voor dat we noe gae EvangeKsere, motte we wel toegeve dat we beter binne in
h't egaliseren h't gladstrieken van de schrik des Heeren, in schaarpe puntjes van de
Biebel, h't anpassen van, in naer wat we wille geloave?! God mear zieje as je beste
vriend, een God creëre die bie ons past, niet de God van h't earste hoofstuk van de pro
feet Nahum, de earste zes verzen! Gelokkig staet h't zeven de vers 'r oak bie!!!
As Dirksland dan zonoadig voor de barmhartige Samaritaan wil speule, is h't meschien
beter earst nog 's goed die geliekenis te lezen, want in Lukas 10 34 in 35 staet dat de
Samaritaan z'n vervoermiddel ofstond in zelf d'r naest gieng loape, jae zelfs nog 's aor-
daegs voor de kosten op wou droaije!
Dat zie ik nog niet gebeure in Dirksland, of juule wel?
Vergeef me da'k zo openhartig over sommige zaeken schrieve, maar dat doe ik niet om
iemand of wat dan oak te veroordealen, nee.mar om voor m'n zelf in 'n aore een spie
gel voor te houwen, zeker as we ongze voor of tegens h't AZC wille gae ongderbouwe
mit Biebelse argumenten.
Noe binne juule netuurlijk nieuwsgierig of ik voor of tegen een AZC in Dirksland bin
ne, wel.ik bin van meanieng dat we een echte asielzoeker, üever noem ik h't vluchte-
heng, motte helpe zongder eige belangen,dat geldt zeker voor de plaetseüjke overheid,
geen knipoage dus! Ongze welvaert deale mit maansen die van alles verstoke binne.
De plarmen die 'r noe laage binne naer mien meanieng onverstandig, niet goewd over-
docht in ingeschat in wat 'k steeds overal lees over de naestenliefde? Wel.de beweu-
ners van Kleine Boezem zie ik oak as m' n naeste, jaezelfs de heale burgerlijke bevol-
kieng van Dirkland, daerom liekt 't mien beter in verstandiger om oak rekenieng te hou
wen mit hun gevoelens.
Naestenüefde mot toch spontaan gebeure, in niet as een opgedronge plicht mit een zae-
keUjk tintje?
Sinds 'k de earste kear schreef over h't AZC is t'r nogal wat gebeurd! Ze binnen tot de
conclusie gekomme dat h't toch wel aarg veul is om 300 of 400 vluchteUengen in een
weunomgevieng te plaetsen! Zo zie je weer mar, dat h't een heaten aerpel is die deur
iederean deurgeschove wordt, een probleem dat ontstae is deur h't beleid van de lande
lijke overheid, in eigelijk healemaele geen probleem zou motte weze, want h't is en
schande dat wiele mit ongze vrieheid in welvaert niet goewd omgae, dat 'r van alles
weggegoaid wordt, de ofvalhoapen binnen niet te overziejen, dat éan auto per gezin niet
voldoende is, dat de vakansies steeds duurder in voarder motte, huuzén groater om het
steeds mar kleiner worrende gezin te late wennen, dat wiele besmet binnen mit een ver
schrikkelijk gevaerüjk virus, h't 'eige ik' vims van steeds groater, steeds mear, mear
luxe, mear anzien... mar... steeds mear ontevreje in ongelokkiger! toch? Terwijl d'r
talloze maansen binne die geen schoenen hoa, geen eten, geen klearen, geen huus, geen
inkomsten, geen vrede! Waer jonge broadmaegere kinders nog mit de leste krachten die
ze bezitte eèn klein beetje vocht uut de lege borsten van hun al evenzo broadmaegere
moeder prebere te zuugen, biegestae deur zwaarmen vliegen!
Deze maansen motte geholpe worre, wat zaag 'k? die hadde al geholpe motte weze!
Juule snappe h't al, h't probleem is veuls te groat voor mien kleine dienkvermogen, mar
of een AZC in de huidige vurm in plannen an de rangd van een durp dé oplossieng is?
nee.ik dienke van niet.jae.zelfs beter van niet!
De groewte uut Dirksland, Joh. Wolfert
De Coöperatie Koninklijke Cebeco
Groep zal over boekjaar 2000 uitko
men op een omzetgroei van ruim 10%.
De omzet stijgt met ongeveer 700 mil
joen gulden tot 7,2 miljard gulden. De
omzetstijging is een gevolg van groei in
zowel de groepen grondstoffen (Feed)
en zaden en bollen (Seed) als in voe
dingsmiddelen (Food).
Het bedrijfsresultaat in de groepen Feed en
Seed heeft zich positief ontwikkeld. Het
bedrijfsresultaat in de groep voedingsmidde
len, en met name in de djerlijke sector, staat
fors onder druk. Dit is vooral een gevolg van
de sterk gestegen grondstofprijzen, prijscon
currentie door overcapaciteit en de afzetpro-
blematiek van vlees en vleeswaren. Het net
toresultaat over 2000 zal dan ook belangrijk
lager uitvallen dan dat over 1999 (36 miljoen
gulden). Ook voor 2001 wordt rekening
gehouden met moeilijk omstandigheden in
de dierlijke sector. De definitieve jaarcijfers
pubUceert Cebeco Groep in april.
Krimp in landbouw,
groei in tuinbouw
Herman de Boon, voorzitter van de hoofddi
rectie van Cebeco Groep, zei in zijn nieuw
jaarsrede dat de algemene inkomensontwik
keling in de land- en tuinbouw redelijk was,
met uitzondering van enkele sectoren. Vol
gens hem moet de komende jaren wel reke
ning worden gehouden met een krimpende
landbouw. Dit is in tegenstelhng met de
tuinbouw, waar nog een lichte groei te ver
wachten is in de sierteeltsector. De krimp in
de landbouw heeft ook consequenties voor
de verwerkende industrie. Mogeüjke over
capaciteit zal enerzijds moeten worden
opgevangen door hogere importen van
grondstoffen, anderzijds door consolidatie,
herordening, herstructurering en alliantie-
vorming. Verder zal er meer moeten worden
geïnvesteerd in product-, merk-, markt- en
ketenontwikkeUng en in internationalisatie.
Deze ontwikkelingen vragen om maximale
samenwerking in de coöperatieve sector.
De originelen
In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of
reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben.
Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan
ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht
voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaat
sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde
lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven.