Mogelijk transferium met betaald parkeren in centrum Wie schrijft er mee van en over Flakkee? imitiBf-itiiywi Actie vrijlating christenen in Vietnam Dromen over bijzondere reisbestemmingen Henk Binnendijk in Tliolen Voïendlam L Azc deel drie:E vangeUscreof 10% omze^oei en lager resultaat Cebeco Groep Commissie Algemene Bestuurszaken Middelharnis verkeert in verkenningsfase Adverteren kost geld, niet adverteren kost meer Damclub Denk en Zet Damvereniging 'Ernst Nut en Ontspanning '52' te Melissant PAGINA 7 V13JIMG 12 JANüAm 200|a Een ontspannen sfeer was het, die een plaats innam tijdens de vergade ring van de commissie algemene bestuurszaken, maandagavond in het gemeentehuis te Middelharnis. Ondanks dat een onderwerp aan de orde kwam, dat voor de gemeente en vooral de plaats Middelharnis van groot belang kan worden: een Transferium. Een transferium is eigenlijk niet meer dan een middel om de parkeeroverlast op een bepaalde locatie in te palmen. Bezoekers van bijvoorbeeld het centrum van een stad of dorp kunnen op één aangewezen plaats hun auto parkeren en zich vervolgens door middel van een zogenaamde 'transferiumbus' naar het centrum begeven. De motie die ingediend was, om als proef een transferium in Middelharnis te realise ren, werd maandagavond een beetje nader bekeken. Naar aanleiding van een verken nend gesprek (en niet meer dan dat) tussen onder mser wethouder Vroegindeweij en de heer Hage - die reeds een transferium in de gemeente Schouwen-Duiveland heeft 'opgericht' - werd door wethouder Vroegin deweij een mondeUnge toelichting gegeven over het hoe en wat van een mogelijk trans ferium. "Er moeten, zoals uit het gesprek met de heer Hage is gebleken, in ieder geval duidelijke afspraken gemaakt en regelingen opgesteld worden als we het hebben over de op- en uitstapplaats(en)", zo begon de wet- louder. Ook is uit het gesprek gebleken dat <en transferium in feite alleen rendabel is als 'oor het 'crisisparkeergedeelte' van Middel- lamis betaald parkeren van kracht zou wor den. Sterker: als betaald parkeren niet wordt ingevoerd, kun je een transferium wel verge ten! Maar of de gemeente daar op zit te wachten? Dat is nog koffiedik kijken. Wethouder Vroegindeweij lichtte wel een tipje van de sluier op wat betreft de moge lijkheden die birmen een transferium denk baar zijn. Maar ook dan zijn de variaties legio. Zo kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een opstapplaats bij het gemeentehuis of bij de parkeerplaatsen aan de Sportlaan, omdat daar ca. 200 parkeerplaatsen beschik baar zijn, waar de 'transferiumgebruikers' hun auto kwijt kunnen. Vervolgens met de transferbus naar de bushalte aan het Beneden Zandpad, die dan als uitstapplaats zou die nen, om daama via de Langeweg weer terug te rijden naar het beginpunt. De optie om het startpunt bij de Staver te plaatsen werd vrij wel meteen verworpen, omdat het parkeer terrein bij de Staver 's zaterdags helemaal vol staat. Ook de dagen en tijdstippen kennen een ruim aantal varianten. Moet het transferi um er van woensdag tot en met zaterdag komen, of alleen op vrijdag en zaterdag? En wat over het betaald parkeren? Het zal alle maal nog rustig besproken worden, maar toch was de wethouder wel benieuwd wat de partijleden ervan dachten. "Ik vind het pri ma", zo begon de heer Dillingh (CDA), "als er een transferium zou komen, maar.is het zinvol als je het van woensdag tot zaterdag in zou stellen? De denk eigenUjk dat bij betaald parkeren geen transferium nodig is. Dan bHj- ven de mensen toch wel meer uit de buurt, en dan is het probleem opgelost." Echter, de heer Hameeteman (CU) had nog heel wat af te wegen, voor hij er een definitief besluit over zal nemen, "maar vooralsnog ben ik tegen betaald parkeren. Je zit ook met de afweging: waar stel je bepaald parkeren wèl in, en waar niet? Vergeet ook niet dat het een fors kostenplaatje met zich mee zal brengen." De heer Doom, die in plaats van de heer Van de Ketterij (SGP) aanwezig was, zat ook met het kostenplaatje in z'n maag. Ook Het hij weten dat de Westplaat niet uit het oog moet worden verloren. "Vergeet niet dat als straks de Westplaat klaar is, het probleem ook een eind opgelost zal zijn. Het heeft natuurlijk geen zin om nu met iets te begirmen, en datje al snel moet zeggen: we stoppen ermee want het heeft geen zin meer." "De ben het er vol gens het parkeer regulatiesysteem mee eens dat er een betaald parkeren ingevoerd zou kuimen worden, maar ik zie nog wel wat praktische bezwaren", üet de heer Hooimans (PvdA) weten. De heer Nattekaas (VDB) bekeek het vanuit een heel andere hoek: "Is het geen idee om het transferium als een soort service-idee voor de zogenaamde recreatieve winkelaar aan te bieden. Dus een gratis trans ferium en géén betaald parkeren." Ook de gedachten van mevrouw Van den Nieuwen- dijk (Ujst Hoogzand) stonden in een ander licht - niet één van haar manneUjke mede commissieleden het zich aldus over de zaak horen: "De denk dat het voor de supermarkt en de bakker en andere middenstanders nega tief uitpakt. Het betaald parkeren zal op een of andere manier toch de klanten uit de win kel weg houden. Laten we met z'n allen van uit de ondernemers proberen het plan goed te sturen." Voor het nemen van besluiten verkeert het plan nog in een té jong stadium. Daarom deed de wethouder daarover nog geen enkel boekje open. Wel heeft hij van de heer Hage onthouden, dat "zonder betaald parkeren, het plan bij voorbaat gedoemd is te mislukken. Die twee zijn onlosmakeUjk met elkaar ver bonden." Ook de optie om het personeel van de middenstand te verplichten hun auto ergens anders te parkeren, wat zeker 30 a 40 vrije parkeerplaatsen oplevert, werd niet met groot gejuich onthaald. Tot slot reageerde voorzitter burgemeester De Vries: "Je kan het de burgers niet aandoen, door iets te pro beren en na relatief korte tijd te concluderen dat het niet nuttig is, om na pakweg een half jaar met een ander idee te komen. Dat vind ik niet terecht." Er zal dus nog heel wat gewikt en gewogen moeten worden. U heeft vast wel eens van ds. Jac. Van Dijk gehoord. Ds. Van Dijk was o.a. predikant van de Hervormde Gemeente van Garderen. Deze prediker was ontzettend actueel, vol ernst en humor, zonder de waarheid geweld aan te doen. Van hem is een en ander bekend wat ik u niet wil onthouden. Leest u mee? Ds. J.J. Buskes heeft geschreven: 'Mensen die je nooit vergeet'. En dan dacht hij aan Wisse, Johan de Heer, Schilder, Kraemer, Karl Barth, Schermerhom en anderen. Het spijt me nog altijd dat ik Buskes met wie, evenals met Overduin, ik nogal eens voor de Alledagkerk preekte, nooit heb gevraagd: "Laat die briefkaart eens zien, waarop Wisse schreef dat hij tijdredes had van f 40, f 50 en f 75. Ik geloofde dat nameUjk niet". Want Wisse, die mij in de oorlog schreef toen ik in Middelburg beroepen was, waar hij stond, was een zeldzaam origineel type. Hij logeer de bij ons in Monster vlak na de bevrijding, met de tijdrede 'De Atoombom'. Mijn vrouw - open en eerlijk als altijd - zei hem dat wij de vorige maand in Delft die tijdrede gehoord hadden. Wisse vroeg: "En kind, hoe vond je het?" Waarop zij antwoordde: "Mooi, professor". "Ach kind, laat dat pro fessor nou maar weg. Dominee is al erg genoeg." En Wisse hield over ditzelfde onderwerp een totaal andere rede dan in Delft. Als dat niet geniaal is.Aan het ont bijt, de volgende morgen, vroeg hij mij wat ik ging doen op die dag. Ziekenbezoek etc. en 's avonds bijbellezing in Poeldijk over Ruth. "Waar ben je?" "O, aan 't begin." "Nou, dan moet je vanavond preken over 'De kus van Orpa en de keus van Ruth'." Geweldig zo uit de losse hand, aan het ont bijt van half zeven. De avond tevoren had hij ons verteld dat hij moest vissen van de dok ter, vanwege de zenuwen. Hij zat - pet op - in de buurt van Driebergen te vissen. Daar komt een dierbare dame aan, blijft staan en zegt: "Professor Wisse, u moet mensen vis sen". "Ja vrouw, dat weet ik, maar deze hier bijten beter." Van Wisse kan men mij geen kwaad vertellen. IJdel? Ja, maar dat lag er duimendik bovenop. Urenlang zou men over die man kunnen vertellen. Hoe hij in 's-Gra- venzande in drie kerstpreken de aandacht gespannen hield en op de Tweede Kerstdag zei: "De engelen zingen natuurlijk niet voortdurend Zijn lof, want 't geheiUgd voDc zingt 'Gij zijt het waardig, want Gij hebt ons Gode gekocht met Uw bloed'. En dat kan geen engel meezingen." Ds. G. Meynen ver telde mij dat Wisse in de 'Kloof (Klove niersburgwal in Amsterdam met Jan Zwart aan het orgel) vertelde: "Vorige week ben ik in Parijs geweest. En wat ik daar gezien heb.zal ik het vertellen?" En de studenten van de VU zouden bijna op de banken zijn gaan staan en roepen: "Ja, toe nou!" Wisse vervolgde: "Misschien straks." De aandacht bleef gespannen. Dat doet mij denken aan de oefenaar Ozinga in Amsterdam. Hij bracht een baksteen mee op de preekstoel - legde die naast de Bijbel en zei: "Met deze steen ga ik wonderen verrichten." Ieder bleef gespan nen luisteren. Bij de slotzang: "Met deze steen heb ik wonderen verricht - hij heeft de slapenden wakker gehouden." Of op een andere keer. Het orgel stond boven de preek stoel. En er hing een koord waaraan getrok ken moest worden, wanneer de organist zou spelen. Na tien minuten preken had Ozinga het over actie en reactie. Hij trok aan het touw: "Dat is actie!" En de organist, die niet wist hoe hij het had, gluurde vanonder het orgelgordijntje, waarop Ozinga zei: "En daar heb je de reactie." Dr. Kraimel, de orthopedisch chirurg, aan wie Uc veel te dan ken heb, zei me: "Doet u nog van die gekke dingen als in Garderen?" "Nou dokter, u behoorde niet tot mijn trouwste kerkgan gers." (Hij kwam nooit - om 7 uur 's zon dags kwamen de patiënten al van heinde en ver). Dr. Kmimel vertelde me - ik wist het echt niet meer - dat in de hooibouw 's mid dags om drie uur in de dienst de boeren begonnen te slapen. Begrijpelijk. Ik zou toen mijn zakdoek genomen hebben en tot een balletje hebben opgevouwen en daarmee zijn gaan ballen. De Garderenen ontwaakten uit de slaap. "Ja gemeente, als ik het Woord Gods verkondig, slaapt u. Maar als ik malle fratsen uithaal, zit u ademloos te kijken." Was dat origineel? Ach, ik weet het niet. 't Schijnt me zo ingevallen te zijn. Of had ik het eens ergens gelezen? Origineel! Wie is dat? Straatsma, De Hartog en noem maar op...! Maar wij, het gros van de duizenden dominees, moeten proberen elke zondag liefst tweemaal het gehoor te 'boeien'. Ik heb eens tegen dr. Okke Jager gezegd: "U hebt wel gelijk; men moet altijd zo preken alsof men voor de radio spreekt. Maar omdat ik honderden keren voor de radio sprak, zou je eigenlijk moeten zeggen: alsof je voor het eerst voor de radio sprak." De man door wie ik het meest beïnvloed ben, was ds. J.P. Paauwe. In 1914 werd hij geschorst, omdat hij lidmaten die in het (vrijzinnige) Tiel waren aangenomen, niet in het lidmatenboek van Bennekom wilde schrijven. Ds. Paauwe werd afgezet (prof. Bronkhorst schreef later: 'Het had niet moeten moeten') en vestigde zich in Den Haag, waar hij tot zijn sterven in 1956 preekte voor zo'n 900 mensen, evenals in Utrecht, Bennenkom en andere plaatsen. Zijn vrouw trok zich de gang van zaken erg aan en kwam niet onder de prediking van haar man en zocht geen enkel contact met mensen die hem beluisterden. In 1931 is zij gestorven en ds. Paauwe vertelde hoezeer zij hem tot steun was geweest: "Zij had een afkeer van alle gemaaktheid." Na haar over lijden gaf ds. Paauwe te kermen dat hij gelo ven mocht dat zijn overleden echtgenote behouden was heengegaan. Ook deze God vrezende man was, naar mijn mening, (en ik heb hem honderden keren beluisterd en lees nog steeds de preken die van hem verschij nen) heilig inconsequent. De kem van zijn theologie zou geweest zijn: "Geen leven vóór de rechtvaardigmaking." En ik kan het daar wel mee eens zijn, maar toen iemand die van 'verre stond' overleden was, en men aan ds. Paauwe vroeg waar de overledene was, moet hij geantwoord hebben: "In den hemel, naar ik meen". Waarop de vraag kwam: "Waarom preekt u dat dan niet?" Niemand heeft meer voor mijn geestelijk leven betekend dan ds. Paauwe. Bij herha ling nodigde hij ons uit bij hem te komen. Na een auto-ongeluk van mij schreef hij weer. EindeUjk zijn wij naar zijn huis gegaan. De waardige man ontving ons op een maandag middag, in jacquet. Mijn vrouw, spontaan als altijd: "We hebben het maar gewaagd, ds. Paauwe". Waarop hij antwoordde, voordat wij plaats genomen hadden: "Dat is geen wagen, mevrouw Van Dijk, want ik heb u en uw man al meer dan 20 keer uitgenodigd, maar hebt u de uitnodiging van Christus al aangenomen?" 't Werd een onvergetelijke middag. Ave, pia anima! M. van der Valk V. Borselenstraat 32 3244 XE Nieuwe Tonge tel.: 0187-652291 De Vereniging van Christenen tegen Vervol ging en Marteling (VCVM-Nederland) ver zamelde in de afgelopen maanden 8000 handtekeningen voor de vrijlating van vier Laotiaanse Christenen die uitsluitend van wege hun geloof gevangen zitten. De VCVM is in december 2000 een handteke ningenactie begonnen voor vrijlating van drie gevangen zittende Vietnamese voorgan gers. Nguyen Khanh Tung en Tran Van Chinh werden op 22 december 1999 gear resteerd. Hun huis kerkbeweging was in twee jaar toegenomen van 2 tot 102 huis- groepen. Ze werden gearresteerd toen ze op verzoek van een bekeerde oorlogsweduwe het boeddhistisch huisaltaar van haar overle den echtgenoot verwijderden. De evangeUs- ten werden er toen van beschuldigd een altaar van een martelaar van de revolutie te hebben vernield. De beide genoemde evan- geUsten zijn mishandeld. De evangelist Sung Seo Choa, die tot het bergvolk de Hmongs behoorde, werd in september 2000 veroordeeld tot 2 jaar gevangenisstraf. De VCVM acht het gevangen houden van deze christenen in strijd met artikel 18 van de Universele Verklaring van de rechten van de mens waarin staat dat ieder recht heeft op vrijheid van gedachte en godsdienst en op het verbreiden ervan. De VCVM heeft een verzoek om vrijlating van de drie christenen opgesteld dat gericht is aan de Vietnamese autoriteiten. Ieder kan handtekeningen ver zamelen onder dit verzoek. De VCVM acht het van belang dat ook brieven naar de genoemde autoriteiten gestuurd worden. Als er veel brieven binnenkomen, kan dat leiden tot vrijlatingen, zoals de ervaring leert. Een handtekeningenlijst en een voorbeeldbrief, met adressen van Vietnamese autoriteiten, kuimen aangevraagd worden bij VCVM Nederiand, Postbus 296, 3770 AG Bame- veld, tel.: 0342-420325 of 036-5338287. Het bestuur van de VCVM roept op om zich op te geven als contactpersoon om na kerkdien sten handtekeningen te verzamelen voor acties van de VCVM voor vrijlating van ver volgden. U kunt zich aamnelden bij boven genoemde telefoonnummers. MEDDELHARNIS SOMMELSDIJK Uitslagen 8 januari 2001 Afdeling 1: H. H. Verolme - P. van BrasselO - 3 I. Koese - A. v. d. VeerO - 3 C. Spee - L Mackloet1 -1 Afdeling 2: J. Jordaan-J. Lodder1 -1 W. Vroegindeweij -C. Polder1 - 1 R. Jacobs - J. v. d. OudenO - 3 M. Klink-A.Verohne1 -1 Afdeling 3: D. A. Doomheim - J. Groenendijk0-3 P. Kats - G. Zaaijer1 -1 J. Verbiest - L. Taaie3 - O Uitslagen van 8 januari 2001 Afdeling 1: B. Visbeen-A. het Jonk1 -1 B. v. d. Spaan-C. Visbeen1 -1 J. Koppelman - J. LooijO - 2 H. Visbeen - T. GoedegebuurO - 2 Afdeling 2: A. Visbeen - H. van Heukelen1 -1 T. de Geus - E. v. d. SlikO - 2 B. Grootenboer - H. de Geus2 - O P. Kom - B. van Nimwegen2 - O succesvolle Reizen-Informatie- Avond bij Rabobank West-Flakkee In het nieuwe bankgebouw van Rabo bank West-Flakkee werd maandag avond 8 januari jl. een Reizen-Infor- matie-Avond georganiseerd. De dames van het reizenteam traden op als gastvrouw voor ruim 70 genodig den die de jaarlijkse reizenavond bezochten. Variërend aanbod aan reizen Middels diapresentaties van de heer en mevrouw Van der Zwaard werd een aantal bijzondere reisbestemmingen als Zuid-Afri ka, Maleisië en Thailand op informatieve wijze onder de aandacht gebracht. De heer Christiaansen van tour-operator De Jong Intra Vakanties vertelde op onderhoudende wijze het een en ander over de reisbestem mingen die De Jong Intra Vakanties ver zorgd. De aangeboden reizen kunnen gemaakt worden in geheel georganiseerd verband, maar de reiziger kan ook een reis maken naar de door hem zelf samengestelde bestemmingen. De avond werd afgesloten met de verloting van een aantal prijzen. De heer Van Seters uit Stellendam won de eerste prijs: een reis cheque ter waarde van f 150. De familie Van Driel uit Dirksland won de tweede prijs: een reischeque ter waarde van f 100. De derde prijs bestond uit een fraai boek over Zuid- Afrika, en werd gewonnen door de heer Van Oostenbragge uit Ouddorp. Dromen over prachtige reizen Tijdens het informele gedeelte van de avond werd onder het genot van een goed glas wijn uit Zuid-Afrika en een lekker hapje nog menige wens over een prachtige reis naar de getoonde bestemming kenbaar gemaakt. Zeer tevreden keerde een ieder huiswaarts en menige bezoeker zal die nacht nog heb ben gedroomd van een fantastische vakantie. Dromen van vakanties naar bijzondere bestemmingen kunnen bij Rabobank West- Flakkee worden waargemaakt! Boek nu nog, voordat het te laat is, want de belangstelüng is groot. Voor meer informatie kunt u con tact opnemen met ons reizenteam, telefoon: 0187-498888. Hierbij nodigen wij iedereen van harte uit voor het bijwonen van een echtparenavond, die gehouden wordt op D.V. vrijdag 2 febru ari 2001 in de Meulvliet te Tholen, met als spreker Henk Binnendijk. Het thema van deze avond is 'Man/vrouw, éénheid in ver scheidenheid' en zal door middel van lezing van de landelijk bekende spreker aan de hand van een Bijbelgedeelte uitgelegd wor den. Verder is er op deze avond gelegenheid voor samenzang en het stellen van persoon lijke vragen. De muzikale begeleiding wordt verzorgd door Anne Joke Vega en Marja van de Meeren. Tijdens deze avond is er een boe- kentafel van de IZB aanwezig. De avond begint om 20.00 uur, de zaal is open vanaf 19.30 uur. De toegang is gratis, en tijdens de bijeenkomst wordt er een collecte gehouden voor de onkosten. Voor meer informatie kunt u bellen naar 0166-602112 of 0166- 603089. 12 dagen later in Volendam Ook daar komt alles weer moeizaam op gang Immers vele dingen komen nooit meer terug Alles ging voor velen zo vlug. Zeer vele helpers werkten boven hun kunnen Door gezamenlijk zoveel werk te runnen. Nu intussen de doden zijn ter aarde besteld Kan door niemand nog worden verteld Hoeveel van deze zwaargewonden zullen overlijden, Nu nog kunstmatig in leven, met zwaar pijn bestrijden. Het leven gaat verder, ook in Volendam, Dat met 't nieuwe jaar zo'n grote ramp overkwam. Het wordt nooit meer het oude, zoals 't geweest is Steeds weer herinnerd worden aan hen die je mist, 't meest. Die het overleven, getekend levenlang Altijd pijn, gehandicapt en bang. De schuldvraag, dat geen vraag meer is. Meer een vingerwijzing, als 't kalf verdronken is. De traumaheli mocht niet vliegen door geluidsoverlast Is dat bij zo'n grote ramp dan wel gepast, Of felicitaties voor dingen die niet zijn gedaan. Maar zo zijn er meer dingen fout gegaan. Door de vele slachtoffers en nabestaanden veel kracht en sterkte te wensen Leef ik mee en - ik denk - met mij zeer veel mensen! K. Vroegindeweij Ring 22 Middelharnis Beste lezers, h't heit effentjes geduurd voor ik h't beloofde vervolg zou schrieve, maar deur droevige familie omstandigheden is 'r niet van gekomme, mar ik prebere d'n draed weer op te pakken. Waer warre gebleve? o joa.de rol van de kaarken in wat wiele die maansen..as ze komme, wat nog zéar de vraeg is!, of komme ze toch? kenne leare! Oak h't woord bekeare is daerbie gevalle! Daer zat ik effentjes mee in de knoape, ijve rig bin ik via h't zoekprogramma opzoek gegaen naer h't woord 'bekeren' in de Biebel die op m'n computer staet. 'k Kwam wel steeds tegen "Bekeert u" mar niet "Bekeert een ander!", nee.dat hoa'k naargens keime vinde! wel worre opgeroepe om ons zelf te bekearen, om dan vervol gens "Wetende de schrik des Heeren, de ander bewegende tot het geloof!" Schrik?. welke schrik? verschillende maansen motte hier niks van hoa! Nee... een God die al ongze wensen vervuld! daér kennen we wat mee, toch? Eantje die alles, nou jae.... alles... wel veul... deur de viengers ziet Nee.as we in ongs hoad hao om maansen te bekearen, kermen we beter mit ongs eige an de slag gae, dienk je oak rüet? Mar noe weer temg naer dé vraeg, asielzoekers jao of nee? Zoas 'k al de vorige kear schreef, ik hoa m'n eige prebere te verplaetsen in die asiel zoekers, de echte dan wel te verstaen, echte?? jae.. ik bedoele die maansen die in h't land van ofkomst niet mear of nauwelijks kennen leve, omdat hun leven in gevaer is, ze motte wel vluchteü Ze zalle de situaosie in d'r eige land niet mear kenne begriepe, ze binnen d'r gebore in dan toch zo'n treurig rommeltje! Mar... as ze ongze saemenlevieng bêkieke, begriepe ze d'r oak niks van, toch? Neem noe h't couplet van ongs volkslied "Mijn schild en de betrouwen, zijt Gij o God en Heer!" dat hao m'n toch allange angepast an ongze wensen, want we kenne beter zienge, "Mijn schild en de betrouwen, zijt gij condoom en pil! Op u zo kan ik bouwen, zodat ik doen kan wat ik wil!"of niet, vin'je meschien dit wel te gortig? Jao?.. mar wel waér toch? Dit past toch veul beter bij ongze saemenlevieng dan h't originele?? Niet kwaed worre oor?! Want wees noe 's earlijk in prebeer noe 'san te toanen dat dit niet waer is!? As we dan toch wille Evangelisere? zal h't op die maansen overkomme as egahsere. geliekmaeke... gladstrieke! Want we wille ze gae laere wat we zelf niet waer maeke, toch? in d'n breejen bekeke dan. Kiek.... as Dirkslanders vanuut Christelijke motieven in plicht d'r eige geroepe voele om vreemdeliengen op te nemen in de durpsaemelevieng, deze maansen een nieuw begin in leven gurme, een plekje waer ze zongder landmijnen kenne leve in weune, dan zalle ze toch earst die plekke vrie motte maeke van "geastelijke" landmijnen as je begriept wat ik bedoele! Want 'r komme nogal wat vraegen op m'n of, zoas.wat motte ze leare, wel of niet naer de televisie te kieken in.waerom niet? in zo jao, waer dan beter niet naer? Wel ke muziek wel in welke niet!Hoe motte we ze h't verschil biebrienge tussen gospelrock in popmuziek, ze kerme de taal niet in wat ze zieje in hoare is bekant net eander, jenge lende gitaren in jongens in meiden die d'r eige in allerlei bochten wrienge?! Hoe gae we om mit ongs gezin, wie is ongze God, de mammon of een mengeUeng van de Levende God mit de een God die we zelf gemaekt hoa? Een God die nogal veul mee beugt naer ongze wensen, een verboge God, een verwronge God omdat.in daerom een afgod! EarUjk gezeid kom ik dan in de knoape met de tekst uut d'n Biebel "Gij geheel anders!" of.... hoeft dat niet mear? Nog een probleem! Hoe motte de vrouwen d'r eige kleaje? mit of zongder lange broek? kort of lang haer? mo'k nog mear opnoeme? Dit schrief ik niet om iemand in z'n overtuugieng te veroardaelen, absoluut niet! mar om an te toanen dat as wiele dan zo noadig asielzoekers h't Christendom bie motte brienge, we eigelijk nog waark zat hao bie ongs eige, toch? Want voor dat we noe gae EvangeKsere, motte we wel toegeve dat we beter binne in h't egaliseren h't gladstrieken van de schrik des Heeren, in schaarpe puntjes van de Biebel, h't anpassen van, in naer wat we wille geloave?! God mear zieje as je beste vriend, een God creëre die bie ons past, niet de God van h't earste hoofstuk van de pro feet Nahum, de earste zes verzen! Gelokkig staet h't zeven de vers 'r oak bie!!! As Dirksland dan zonoadig voor de barmhartige Samaritaan wil speule, is h't meschien beter earst nog 's goed die geliekenis te lezen, want in Lukas 10 34 in 35 staet dat de Samaritaan z'n vervoermiddel ofstond in zelf d'r naest gieng loape, jae zelfs nog 's aor- daegs voor de kosten op wou droaije! Dat zie ik nog niet gebeure in Dirksland, of juule wel? Vergeef me da'k zo openhartig over sommige zaeken schrieve, maar dat doe ik niet om iemand of wat dan oak te veroordealen, nee.mar om voor m'n zelf in 'n aore een spie gel voor te houwen, zeker as we ongze voor of tegens h't AZC wille gae ongderbouwe mit Biebelse argumenten. Noe binne juule netuurlijk nieuwsgierig of ik voor of tegen een AZC in Dirksland bin ne, wel.ik bin van meanieng dat we een echte asielzoeker, üever noem ik h't vluchte- heng, motte helpe zongder eige belangen,dat geldt zeker voor de plaetseüjke overheid, geen knipoage dus! Ongze welvaert deale mit maansen die van alles verstoke binne. De plarmen die 'r noe laage binne naer mien meanieng onverstandig, niet goewd over- docht in ingeschat in wat 'k steeds overal lees over de naestenliefde? Wel.de beweu- ners van Kleine Boezem zie ik oak as m' n naeste, jaezelfs de heale burgerlijke bevol- kieng van Dirkland, daerom liekt 't mien beter in verstandiger om oak rekenieng te hou wen mit hun gevoelens. Naestenüefde mot toch spontaan gebeure, in niet as een opgedronge plicht mit een zae- keUjk tintje? Sinds 'k de earste kear schreef over h't AZC is t'r nogal wat gebeurd! Ze binnen tot de conclusie gekomme dat h't toch wel aarg veul is om 300 of 400 vluchteUengen in een weunomgevieng te plaetsen! Zo zie je weer mar, dat h't een heaten aerpel is die deur iederean deurgeschove wordt, een probleem dat ontstae is deur h't beleid van de lande lijke overheid, in eigelijk healemaele geen probleem zou motte weze, want h't is en schande dat wiele mit ongze vrieheid in welvaert niet goewd omgae, dat 'r van alles weggegoaid wordt, de ofvalhoapen binnen niet te overziejen, dat éan auto per gezin niet voldoende is, dat de vakansies steeds duurder in voarder motte, huuzén groater om het steeds mar kleiner worrende gezin te late wennen, dat wiele besmet binnen mit een ver schrikkelijk gevaerüjk virus, h't 'eige ik' vims van steeds groater, steeds mear, mear luxe, mear anzien... mar... steeds mear ontevreje in ongelokkiger! toch? Terwijl d'r talloze maansen binne die geen schoenen hoa, geen eten, geen klearen, geen huus, geen inkomsten, geen vrede! Waer jonge broadmaegere kinders nog mit de leste krachten die ze bezitte eèn klein beetje vocht uut de lege borsten van hun al evenzo broadmaegere moeder prebere te zuugen, biegestae deur zwaarmen vliegen! Deze maansen motte geholpe worre, wat zaag 'k? die hadde al geholpe motte weze! Juule snappe h't al, h't probleem is veuls te groat voor mien kleine dienkvermogen, mar of een AZC in de huidige vurm in plannen an de rangd van een durp dé oplossieng is? nee.ik dienke van niet.jae.zelfs beter van niet! De groewte uut Dirksland, Joh. Wolfert De Coöperatie Koninklijke Cebeco Groep zal over boekjaar 2000 uitko men op een omzetgroei van ruim 10%. De omzet stijgt met ongeveer 700 mil joen gulden tot 7,2 miljard gulden. De omzetstijging is een gevolg van groei in zowel de groepen grondstoffen (Feed) en zaden en bollen (Seed) als in voe dingsmiddelen (Food). Het bedrijfsresultaat in de groepen Feed en Seed heeft zich positief ontwikkeld. Het bedrijfsresultaat in de groep voedingsmidde len, en met name in de djerlijke sector, staat fors onder druk. Dit is vooral een gevolg van de sterk gestegen grondstofprijzen, prijscon currentie door overcapaciteit en de afzetpro- blematiek van vlees en vleeswaren. Het net toresultaat over 2000 zal dan ook belangrijk lager uitvallen dan dat over 1999 (36 miljoen gulden). Ook voor 2001 wordt rekening gehouden met moeilijk omstandigheden in de dierlijke sector. De definitieve jaarcijfers pubUceert Cebeco Groep in april. Krimp in landbouw, groei in tuinbouw Herman de Boon, voorzitter van de hoofddi rectie van Cebeco Groep, zei in zijn nieuw jaarsrede dat de algemene inkomensontwik keling in de land- en tuinbouw redelijk was, met uitzondering van enkele sectoren. Vol gens hem moet de komende jaren wel reke ning worden gehouden met een krimpende landbouw. Dit is in tegenstelhng met de tuinbouw, waar nog een lichte groei te ver wachten is in de sierteeltsector. De krimp in de landbouw heeft ook consequenties voor de verwerkende industrie. Mogeüjke over capaciteit zal enerzijds moeten worden opgevangen door hogere importen van grondstoffen, anderzijds door consolidatie, herordening, herstructurering en alliantie- vorming. Verder zal er meer moeten worden geïnvesteerd in product-, merk-, markt- en ketenontwikkeUng en in internationalisatie. Deze ontwikkelingen vragen om maximale samenwerking in de coöperatieve sector. De originelen In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2001 | | pagina 7