Overdenking Zinkende viskotter 'gered* .Sjkvenster Volendam? Route uit de Heilige Schrift HJ Cock de Bonte in Flakkeecialiteiten Nieuwjaarsreceptie Oud papier Ouddorp HET nanpvtaNOELEm anmEnoE komkommer Blik op kerk ^^y en samenleving Ij - De ramp in Volendam - De veiligheid - Denk aan uw Schepper Op de eerste dag van het nieuwe jaar werd al het andere nieuws in de schaduw gesteld van wat er gebeurd was in Volendam. Alle woor den die ervoor gebruikt kunnen worden - en er zijn veel woorden aan gewijd - schieten ten enenmale tekort. Op het moment dat ik dit schrijf staat van acht jongeren vast dat ze overleden zijn, maar telkens wordt de vrees uitgesproken dat verschillende anderen het niet zullen overleven. Wat dat betekent, allereerst voor de nabe staanden, laat zich niet beschrijven. In Volendam zijn vele inwoners familie van elkaar, zodat er bijna geen mensen zijn die niet iemand hebben die geen verlies geleden heeft. Bovendien is het een enigszins geslo ten, maar hechte gemeenschap, waarin men sen met elkaar meeleven. Geen wonder dat het verdriet en de verbijstering erg groot zijn. Als het kalf verdronken is wordt de put gedempt. Die oude zegswijze is blijkbaar nog steeds van toepassing. De slachtoffers - de velen gewonden moesten worden ver voerd naar soms vèr afgelegen ziekenhuizen - waren nog onderweg toen journalisten reeds allerlei lastige vragen stelden over de veiUgheid. En vooruitlopend op het onder zoek werd al gesuggereerd dat aan de voor schriften niet altijd de hand gehouden zou zijn. Er zou in het bewust pand slechts één nooduitgang zijn geweest, en ook de brand preventie zou te wensen hebben overgelaten. Niemand kan dat op dit moment met zeker heid zeggen en daarom lijkt het me beter de uitslag van het onderzoek af te wachten. Afgezien daarvan zijn er geen geringe risi co's op plaatsen waar zoveel jongeren in een kleine ruimte bij elkaar zijn. Als er wat gebeurt, ontstaat er gemakkelijk publiek. En doordat allen tegelijk naar buiten willen is het aantal slachtoffers groter dan menselij kerwijze gesproken nodig zou zijn. Eén ding is me wel opgevallen temidden van alle discussies over dit onderwerp. Men gaat ervan uit dat jongeren in groten getale feest moeten kunnen vieren. Dat het de gewoonste zaak van de wereld is dat de nacht van Oud op Nieuw op deze wijze wordt doorgebracht. En daarom moet het met de veiligheid in orde zijn. Autoriteiten worden aansprakelijk gesteld voor eventuele ongelukken. En voor de toekomst wordt aangekondigd dat de voorschriften op het terrein van de veilig heid zullen worden aangescherpt. Maar ner gens heb ik iets gehoord of gelezen over het feit dat een aantal jongeren, zo vlak na het begin van het nieuwe jaar, terwijl ze zich vermaakten in een disco, de eeuwigheid ingingen. En zonder dat we een oordeel uit spreken kunnen we toch wel stellen dat dit geen plaats is waar we de Heere kunnen ont moeten. Maar de secularisatie heeft in ons land zó om zich heen gegrepen dat verreweg de meesten daarvan geen enkele notie meer hebben. Let wel, ik schrijf dit niet om uit de hoogte neer te zien op de jeugd van Volendam, die voor het merendeel rooms-katholiek is, en niet beter weet.Onze eigen jongeren, die beter kunnen weten, worden wel voor de vraag gesteld, op welke manier en op welke plaats zij hun vrije tijd, en soms ook de nacht van zaterdag op zondag doorbrengen. Waarnemer Kiinkeriandseweg 9, Nieuwe Tonge I Telefoon (0187) 65 22 35 Een gezond en gelukkig nieuwjaar, is een wens Die je richt aan elkaar, van mens tot mens. Maar hoe kon in Volendam zo'n ramp gebeuren Waar doden en zeer veel gewonden zijn te betreuren. Onder hen zeer veel jonge mensen. Die ook elkaar het beste wilden wensen. Wat een feest had moeten zijn Is nu verdriet, angst en veel pijn. Zo wordt je als mens toch geconfronteerd Watje van jongst af aan wordt geleerd. Geniet zolang je kan van 't leven Niemand weet hoeveel tijdje wordt gegeven. Na Enschede nu weer een ramp zoals bekend Waarin jonge mensen voor hun leven hebben gerend. Al is er door velen hulp geboden. De verwachting is nog meer doden. En voor hen die het overleven Hoe en met hoeveel pijn wordt hen gegeven Een lijdensweg, misschien hun leven lang Of zwaar verminkt, en altijd bang. Veel sterkte en kracht voor hun allen is mijn wens Een meelevende reactie van een simpel mens. K, Vroegindeweij Ring 22 Middelharnis Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. UCaCdOENT EN VEitnilPT Als ik aardappelen opsla, worden ze de ene keer groen en een andere keer slap, of heel zoet Waar zou dat aan liggen? Antwoord: Aardappelen kunt u het beste bewaren op een goed geventileerde en don kere plek, liever niet opgestapeld maar naast elkaar uitgestrooid. Modder, klei en vuil moet u er tevoren afvegen, dan kunnen ze beter ademen. Niet wassen, want ze moeten beslist droog zijn om rotten te voorkomen. Liggen ze in het licht, dan worden ze groen en derg. groene plekken bevatten solanine, precies als die bij onrijpe aardappels. Solani ne is een giftige stof, dus die groene delen moeten met de pitten voor het gebruik wor den weggesneden. De ideale bewaartempe- ratuur ligt tussen de 4 en 6 graden Celsius. Bewaart u ze te koel, dan kunnen ze op de duur een zoete smaak krijgen. Liggen de aardappelen op een te warme plaats, dan worden ze zacht en rimpehg. Indien u niet over een goede bergplaats voor aardappelen beschikt, kunt u er beter niet te veel tegeUjk kopen en de opslag aan de vakkundige boer of handelaren overlaten. Die beschikken over silo's waar ze lange tijd luchtig, bij de juiste temperatuur en vochtigheidsgraad bewaard kunnen blijven. Ook dat kiemrem- mende poeder tegen uitlopen is dan niet meer nodig. En u voorkomt schade doordat u er later zoveel moet wegdoen. iPlTidOEOEN Wat wil de uitdrukking 'spitsroeden lopen' eigenlijk zeggen Antwoord: In vroeger tijden was dat een miUtaire lijfstraf. Een gevangen genomen krijgsman werd met ontblote rug tussen een dubbele haag soldaten door gejaagd en die sloegen hem met roeden of stokken. Zo werd geprobeerd inlichtingen uit het vijandelijke kamp te weten te komen. Een gegrepen spion moest spitsroeden lopen tot hij alles had opgebiecht wat hij wist. Loopt een slaapwandelaar met open of gesloten ogen? En hoe kan zo'n slapende figuur de weg vinden zonder zich te stoten? Antwoord: Slaapwandelaars hebben de ogen meestal gesloten en ze kunnen heus niet blindelings de weg vinden. Zij lopen vaak ergens tegenaan en schrikken dan wak ker. Het verschijnsel komt het meest voor bij nerveuze kinderen en zeer zelden bij vol wassenen. Het is een halfslaap, waarbij men wel op de been is, maar de waarneming gering blijft.. In komische films stelt men het voor alsof Slaapwandelaars zonder te vallen door dakgoten kunnen wandelen, maar in werkelijkheid komt dat niet voor, behalve bij lieden die komedie spelen. Waarom worden groene komkommers aan touwen gekweekt? Antwoord: Omdat ze een Uchte of gele streep krijgen op de plaats waar ze de grond raken, indien de vruchten üggende geteeld worden. iCUOENENUEHLaKKEfllI Hoe kan ik nieuwe lakschoentjes mooi hou den? Antwoord: Een schone wollen doek is vol doende om ze even op te wrijven. Goede lak blijft jaren glimmen. Zijn ze gevlekt of beschadigd, dan kunt u daarvoor een mid deltje halen bij de zaak waar u deze schoen tjes kocht. llMr LUCHTBEO In mijn vakantie heb ik een luchtbed gebruikt in het zwembad, maar dat is vochtig terug gekomen. Hoe moet ik het drogen? Antwoord: Op een droge plek of in de wind, maar besUst niet dicht bij een verwarming. Pas als uw luchtbed door en door droog is, kunt u er wat talkpoeder inblazen. Daarna kunt u het in een koffer op plastic zak doen en in een droge kast of kamer bewaren tot de volgende vakantie. V/e//ce route zullen we nemen? Een veelge hoorde vraag, die voor gehandicapten even wel heel anders klinkt of er uit ziet dan voor mensen die niet doof of blind zijn. Voor hen is het nemen van een bepaalde route een routinezaak. Snel of binnendoor. Over het zwarte asfalt of langs groene bomen en struiken. Met name voor invaliden en blin den is het vinden van het juiste spoor geen eenvoudige zaak. De laatste groep krijgt deze keer bijzondere aandacht Van oudsher helpen speciaal getrainde hon den blinden bij het lopen buitenshuis. Ook de stok is al langer bekend als veel gebruikt hulpmiddel. Sommige blinden gebruiken beide. Toch is het zich buitenshuis begeven voor een blinde letterlijk een hele stap. Deel name aan het verkeer blijft een inspannende bezigheid. Een geheel eigen mobiliteits vraagstuk. Van heel andere orde dan dat van files, tolpoorten en drukte-tarief Met een stok kan de visueel gehandicapte niet alleen 'voelen', maar ook akoestische informatie waarnemen. Bijvoorbeeld over afstand en soort wegdek. Voor hem en haar zijn marker'mgstechmeken ontwikkeld. Bekendste toepassing zijn de r'ibbeltegels en de hoorbare verkeerslichten. Zo ontstaat een route voor blinden en slechtzienden. Een soort geleideiijn. Net als bij een gewone route moet deze 'bimdenweg' ergens toe leiden en zorgen voor een verkeersveilige situatie. De rubbe ren tegels met reliëf erin en een opzichtig kleurtje zijn een vondst Ze kunnen in de winter glad worden, maar dat geldt ook het gewone wegdek. Nieuw z'ijn de 'klankte gels'. Eveneens anders dan z'n broertjes en zusjes in de directe omgev'mg. Met noppen en als je er met een stok op tikt maakt hij geluid. Niet té natuurlijk, maar goed hoor baar. Zo ontstaan routes voor blinden en andere visueel gehandicapten. Met duidelijke her kenningspunten. Zo krijgen ze net als u en ik richtinggevoel. Een ribbeltegel en een lift- knopje met braiUeopdruk zijn prima maar niet genoeg. Routemarkering is ook meer dan verkeerslichten met een rateltikkertje. Hier speelt lawaaioverlast duidelijk mee. De hele dag zo'n ratelaar voor je deur is irritant Met een knop die goed te vinden is dat niet nodig. Sprekende 'wegwijzers' zijn zo ongeveer het nieuwste op dit gebied. Voor spraaktechno logie liggen hier grote uitdagingen. Bijvoor beeld bij reisinformatie op grotere stations. Of bij treinkaartjes- of geldautomaten. Natuurlijk moeten ook hier zgn. kinderziek tes overwonnen worden. De richting van de zender en andere vaste punten die nodig zijn. Rechts de roltrappen en links de loket ten zegt de blinde man of vrouw weinig tot niks. De toekomst belooft veel. Heeft iedere blinde of slechtziende straks een eigen satellietver binding? Dan kan hij of zij zich al luisterend voortbewegen in het steeds hectisch wor dende verkeer. Met z'n eigen routeplanner. Voetgangers zijn toch al zo kwetsbaar. /)/s wij dezelfde route nemen, komen we elkaar in de goede zin van het woord nog eens tegen. Het levensverhaal van de heer Cock de Bon te uit Dirksland is zaterdagmorgen om 9 uur te horen in het programma "Flakkeecialitei ten" van Radio Flakkee. Cock de Bonte is met pensioen. Maar toen hij nog zelf de kost moest verdienen was hij electricien bij Gie bels. Hij was actief in het vakbondswerk en zat vele jaren in het bestuur van de ijsclub. Over wijn weet hij ook veel te vertellen. De herhaUng van het programma is dinsdag avond te horen tussen 6 en 7 uur. De zegenwens Hebreeën 1325 Wij zijn als kerkelijke mensen aan het woord genade gewend geraakt. Dat geldt van veel woorden die in de Bijbel voorkomen zoals zonde, schuld, gericht en nog meerdere woorden. In de Bijbel hebben ze nog hun diepe klank en als allerlei brieven de ver troostingen en vermaningen besluiten dan horen we vaak van de genade getuigen in een hartelijke zegenwens. In de apostolische wens der genade schijnen alle goede wensen te worden samengevat in één woord. Is de genade dan zó belangrijk? Blijkbaar wel. Want genade, dat is het staan in het licht van de liefde van God in Jezus Christus. Het is een licht, dat zich over het hele leven uit strekt en dat zelfs toeneemt tot de volle dag toe. Het is het klimmende licht, dat zelfs door de dood niet wordt onderschept. In de brief aan de Hebreeën, gaat het over mensen, die gevaar liepen achterop te raken. De tijd van de vervolging was aangebroken. Het leven was in gevaar. Er was ook het gevaar dat de mensen zich in zulke omstandigheden van het evangelie en van de kerk zouden afkeren. En wat wenst de schrijver zijn lezers dan toe? Alleen maar dat ze het weer rustig zullen krijgen in 'een gemakkelijk leventje? Zo echt een leven voor zichzelf? De schrijver weet dat hij dat niet beloven kan en dat het met zo'n rustig leven ook lang niet altijd in orde is. Deze schrijver geeft deze wens, dat de genade met hen moge zijn. Daar ligt alles in besloten. Want in de gena de wordt een cirkel getrokken, dié wijder is dan alle gebeurtenissen in het léven. Het is de genade, die staat tegenover de vijand schap, de vertroosting tegenover de benauwdheid, het licht tegenover de duister nis. Aan het begin van een nieuw jaar wen sen we elkaar veel heil en zegen toe. Dat is gauw voorbij en dikwijls is het ook een vorin geworden. We hebben de laatste weken veel gehoord over het licht dat Gods genade ont steekt in het leven van een mens. Moge daar op onze aandacht gericht zijn voor onszelf, maar ook voor anderen in onze voorbede. Opdat we met elkaar als 'begenadigden' ver der mogen gaan naar een nog onbekende toekomst. De genade zij met u allen. Dirksland, J. Willemsen D.V. zaterdag 6 januari is de eerste OJW- avond in het nieuwe jaar. Deze open avond staat in het teken van een nieuwjaarsrecep tie. Wij hopen, als OJW-team, weer veel jongelui te begroeten op deze avond, maar ook op de avonden die dit jaar nog zullen volgen. We wensen iedereen vanaf deze plaats een goed, gezond en gezegend nieuw jaar. Tot zaterdag vanaf 19.30 uur in de Hoeksteen in Middelharnis. Oud papier in Goedereede De Stichting KoninkUjke Fanfare 'Apollo' te Goedereede haalt zaterdag weer oud papier op in Goedereede, Havenhoofd en in de Oostdijk. Wij verzoeken u of u het oud papier voor 8.30 uur goed gebundeld buiten wil zetten. Autobedrijf Jan van Dijk D.V. zaterdag 6 januari komen wij van de Kon. Beatrix school weer langs. Zet uw oud papier (geen karton a.u.b.) goed zichtbaar en goed gebundeld aan de straat. Vriendelijk verzoek hierbij is, met het oog op de vrijwil- ligertjes die helpen bij het ophalen, de pak ketten niet zwaarder te maken dan ten hoog ste tien kg. U wordt verzocht uw, papier uiterlijk 8.30 uur droog gereed te hebben staan. De opbrengst van de maand november jl. was 1808,00 (22.600 kg). Vanwege een gewijzigde manier van verzenden van de opbrengsten aan de verenigingen door AVR zal de vermelding hiervan voortaan een maand achter lopen. School met de Bijbel 'Kon. Beatrix' Een attente visser heeft op nieuwjaarsmiddag helpen voorkomen dat de viskotter (NG12) van een collega-schipper uit Goeree-Havenhoofd naar de bodem van de Stellendamse buitenha- ven verdween. Toen de visser op zijn eigen schip stapte viel het hem op dat het naastgelegen schip erg laag lag. Daarvan waarschuwde hij de eigenaar, waarna geconstateerd werd dat de machinekamer al half onder water stond. De gealarmeerde brandweer vaa,.Stelïendam*heeft het schip leeggepompt en voorkwam daadwerkelijk dat het schip onder water verdween. -34- "O, zo mar! Mar, opa, waarom noemen ze die noe de knikkers?" "Om toch!" zei ouwe Rens, "omdat 't bekanst allegaer errebeiers bin!" "O!" Diepzinnig peinsde het jonge gezicht, doch het klaarde zorge loos op toen de deur openging en 'tante Nan' verscheen. Tante Nan knuffelde hem: "lekker jong!" Maar direct keek ze bestraffend naar vader: "Mot je 't dat vintje noe ook al lere?" Ze had het net gehoord. Ouwe Rens nam het gemoedelijk op; anders zou er wel wat gewaaid hebben. Hij lachte listig en zei: "Kom 's hier, Rensje!" Terwijl bukte hij zich naar de grond, waar een blauw kartonnen doos met speelgoed stond. Rensje kwam aangelopen, tuurde voorover gebogen, met de handjes op de knieën, naar wat grotevader uit de doos opdiepte. Het was een grijs knikkerzakje. Nan keek bij het buffet vandaan, waar ze voor zichzelf thee schonk, tersluiks naar vaders doen. "Kiek", zei de ouwe Rens, "dit bin de knikkers". Hij legde een heel stel knikkers bij elkaar. "En dit!", in zijn handen hield hij een grote stuiter, "dit is een boUeket. Kiek! As grotevader één boUeket tussen de knikkers gooit, kiek 's..." Hij deed het en de knikkers sprongen naar alle kanten opzij. Rensje kraaide het uit. Nan keek een beetje verstoord. Ze was de laatste tijd niet in de stemming om over de zaak van kerk en godsdienst grapjes te maken. Moesten de ouwe mensen van die dingen kinderspel maken? Voor ze er wat van zeggen kon - zo was ze tegenwoordig, dat ze dat deed - hoorde ze een zachte kreun van Naantje, die ze nog niet opgemerkt had. "O gunst! Dat schatje!" Haastig dronk ze haar kopje leeg, zette het op het buffet en ging naar de canapé, waar het kleine mensje, veilig tussen de kussens, lag te sla pen. Stil keek Nan naar het wonder, bukte zich en raakte even, voor zichtig, het kleine handje aan, dat omhoog stak. Het kleine handje, de kleine vingertjes, het moUige armpje en dan het blozende gezichtje. Ze bestudeerde het. Rens keek naar haar. En even vertroebelde een gedachte de heldere rust van zijn wezen en de genoeglijkheid van deze middag. Te duidelijk zag hij in Nan de aanstaande moeder en als het waar was van die jongen.Maar het was rüet waar. Nan had het hem te deugdelijk verzekerd. Waarom vreesde hij het dan? Geen woord zou hij er tegen Nan meer van reppen. Rensje speelde het spel van opa en het de knikkers angstig opzij springen voor de ene, grote stuiter. Ouwe Rens keek voldaan toe. Maar opeens zei het ventje: "Kiek, opa! Dat bin de knikkers!" Het kleine afgodje stond met stra lende ogen en hoogrood gezicht, de.boUeket in de hand, midden in de kamer. "En dit! Dit!" Met saamgeperste lippen bekeek hij de stuiter in zijn hand: "Dit is de domenie van de knikkers: Pats!" Weer stoven de knikkers opzij. "Ze bin bang voor 'm!" "Mooi zo", spotte Nan, die bij de canapé vandaan weer naar het buffet Uep. Ze keek haar vader triumferend aan. Hij zag duidelijk de spot- gloed in haar ogen. Rensje was juist zover, dat hij grotevader vroeg: "Bin de bollekette- nok bang van 'm?" toen Lena voor het raam kwam en naar binnen keek met de handen weerszijden haar ogen. "Het is zonde, de kleine Naanke!": Ze zag het kind tussen de kussens op de canapé, met het vuistje omhoog, de roze wangetjes, het witte voorhoofdje veilig geborgen. Snel schoot ze van het raam weg en om het huis heen. Even later stond ze binnen en het eerste wat kleine Rens zei, hangend aan haar rokken, was: "De knikkers bint de errebeiers en de. "Stil Rensje, stil! Dag vaoder, dag Nan. Och, mien Naanke!" Vertederd bleef de moeder even naar haar kind kijken. "Rens komt ons 'aele", verklaarde ze, terwijl ze haar mantel uittrok en Nan toe reikte, die hem naar de gang bracht met de handschoenen en de hoed. Ouwe Rens hoorde nog steeds de vraag van het kleine jong. "Nee", zei hij, "da bin ze zeker nie". Later kwam grote Rens zelf met een van de vossen voor de tilbury en zaten ze in de schemering nog even gezellig bij mekaar. Als de kin deren niet naar bed moesten, konden ze wel blijven eten. Nu niet. Lena zat al te haasten. Kleine Rensje begon ook tegen zijn vader over de knikkers, dat dat de arbeiders waren en dat die maar zo'n heel klein kerkje hadden. Grote Rens lachte er wel om, maar toch zei die: "Dat jejezodrukmaektomdiediengen, vaoder. Wat kan 'tjoe schille!" Ouwe Rens keek wat geërgerd: z'n zoon moest hem de les niet lezen en hij moest zeker niet de verkeerde kant in bescherming nemen. "En dat gesakkerju noe weer mit de kerke, dat die boltoet. Vaandra ger, zegt: we hebben het gewonnen met de domenie. Het is wat moois! In de Achterstraet hoor je nie van zulke ruzies", zei Lena bits. De beide Rensen keken mekaar eens aan. De ouwe zei met z'n ogen: "Is da joe vrouwe?" Nan keek er ook van op, dat Lena zo uit haar slof schoot. Het was er even stil van. Het wijze kleine jong blikte van de een naar de ander. Grotevader leg de z'n hand op de donkere haren van het ventje en zei, met veel afkeur in zijn stem: "As joe groot bin, dan dele de wuven de laekes uut en dan kuimen de manskerels wel zwiege!" "En dan gae 't beter!" snibde Lena, die bij de Geelhoeden was opge voed. "Zwieg noe mar!" suste grote Rens, "en laete me mar naer de stee gaen!" Ouwe Rens scheen niet nijdig. Hij lachte gul om het gekift. Maar in zijn hart vond hij de vrouw van Rens een brutaal schepsel, die het in al de JEiren nog niet geleerd had hem voldoende respect tp bewijzen. "Me gaene", zei grote Rens. Ze groetten elkaar. Lena deed nog wat stug. Waarom eigenlijk? Ouwe Rens had allang weer de lach in zijn ogen, net of hij de wereld voor de gek hield. Hij pakte kleine Rens van de grond en al spartelde het ventje tegen, hij droeg het door de gang naar de achterdeur, zette het in de tilbury: "Kleine mannekes kunnen nog nie alleen lope", plaagde hij. Toen stapte Lena in. Nan gaf het kind aan. Grote Rens zette z'n voet op de ijzeren trede. Juist voor ze wegreden stak kleine Rens z'n knuistje buiten de kap en liet de stuiter zien. '"k Neme de domenie van 't Kleine Kerkje mee. Ha ha!" "Drommels!" riep ouwe Rens en deed of hij de jongen grijpen wou. "Rie-e, papa! Rie-e!" gilde het ventje en grote Rens liet de vos de vrije teugel. "Vort!" Daar gingen ze. Rensje keek door het ronde ruitje, achter in de kap en zag dat groot- vader nog z'n vuist opstak. -mQ^ &ViUm¥l Toen de kinderen op Het Paradijs naar bed waren, zei Rens tegen zijn vrouw: "Je mot vaoder nie zo tegenspreke. Laat em gaen!" "JulUe!" spotte Lena, "ebben em altied naer de mond gepraetj Dat was bie ons thuus anders!" "Hmm!" Rens dacht: je moet jouw vader niét vergelijken met dé mij ne. "En wat hem bezielt met de kerk en z'n gescheld op die van 't Klein Kerkje! Nou! Onzin! Als 't noe om godsdienstige reden was, mai'. Ze zweeg even en vervolgde toen: "'t Komt van al dat gesnuffel in die ouwe papieren. Hij wil de ouwe tied terug". Nan, die in haar eigen, gezellige kamer het huiswerk voor school zat te maken, dacht feitelijk precies hetzelfde, al tornde ze ook niet met één gedachte aan vaders autoriteit. Maar dat vader zich de laatste tijd zo druk maakte over de kerk en zo schimpte op de kerk van. (wordt ver\>olgd} In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voorom Ingezonden tekst In te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven. OFFICIEEL DEALER BRIELLE, Slagveld19, Tel. (0181)413777 Honda-dealer voor de Z-Holland.se eilanden

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2001 | | pagina 5