e t i e b
Rabobank Flakkee Oost wordt een feit!
ADVENT
Zwanger?
M
TUINIEREN
'Vrouw Bakker van de eitjes'
stopt na 30 jaar!
Kerstnachtdienst
Kerstviering
voor iiinderen
EIIAIIDEn-iilEUWS
EllAIIDEII-niEUWS
Dubbele moord in Dirksland
ANBO-reis met 100 ouderen
op 12 december jl.
Drie dagen Champions League
via Radio Flakkee en RGL
in Ouddorp
Alleengaand
PAGINA 2
VRIJDAG 22 DECEMBER 2000
Ethiek en feestvieren
Niet alleen
Liefde
Onze tafel diaconaal verplaatsen
Autobedrijf Jan van Dijk
Alledaags
OT
Het Kerstfeest staat voor de deur. De jaar
wisseling volgt al snel daarop. Voor velen
zijn het dagen van gezelligheid, huiselijk
heid en intimiteit. In de winkels zien we hoe
veel bijzonders er te koop is. De kranten
melden wat er allemaal wel niet verkocht
wordt; en hoe groot de omzet is met de feest
dagen. Weer meer dan in voorgaan de jaren.
Wat heeft ethiek met de feestdagen te
maken? U kunt de vraag ook omkeren: wat
hebben de feestdagen met ethiek te maken?
Het antwoord is aanvankelijk niet zo moei
lijk te geven. Hoe breng je de feestdagen
door? Wat doe je en wat laat je na? Het gaat
om een enigszins bijzondere vorm van tijd
besteding. Dat is zeker een onderwerp uit de
ethiek. Toch wil ik graag wat breder en die
per op het thema ingaan dan alleen het
bovenstaande te noemen.
Ik ga van de omtrek naar de kern, van de
breedte naar het hart. Feestvieren doe je niet
alleen. Daarom is het wezenlijk en tegelijk
een voorrecht om op de feestdagen gasten te
mogen hebben of te gast te mogen zijn. Dat
kan heel goed binnen de familiekring. Mis
schien komt u in andere tijden van het jaar
niet zo aan de ontmoeting toe. Welk een
voorrecht om het feestelijke van de feestda
gen te beleven in de contacten met anderen.
Ik denk dan ook aan alleenstaanden, in het
bijzonder aan eenzamen. Wat is het goed om
hen te nodigen, hetzij voor een dag of een
dagdeel. In elk geval om met hen de vreug
de van het feest te delen. Dan kijken we nog
wat verder dan de directe kring waarin we
leven. De feestdagen worden extra feestelijk
door ze te delen met anderen. Dat kan op
verschillende manieren. Ik voel me niet
geroepen daarvoor aanwijzingen te geven.
Het zou betuttelend kunnen overkomen.
De feestdagen
iiry]
3ijl~Ml V
Liefde maakt vindingrijk. Het Kerstfeest is
in het bijzonder het feest van Gods liefde.
Zouden we dan op zulke dagen - dit jaar drie
achter elkaar - niet verlangen iets van die
liefde daadwerkelijk door te geven? Rond de
jaarwisseling zullen we denken aan mensen
in onze omgeving die iemand uit hun direc
te familie- of vriendenkring door de dood
hebben verloren. Wat kan het moeilijk zijn
de eerste keer na het sterven het oude jaar af
te sluiten en het nieuwe te beginnen. We
kunnen niet iedereen die verdriet heeft uit
nodigen. Wel kunnen we laten weten dat we
aan de ander denken en voor hem of haar
bidden. We kennen de goede gewoonte om
kaartjes te sturen met goede wensen. Helaas
beperken velen zich tot het schrijven van
hun naam of die van het gezin, op het voor
gedrukte nieuwjaarskaartje. Zo'n kaartje is
een bijzondere gelegenheid om er een paar
heel persoonlijke regels bij te schrijven. Dan
voelt de ontvanger dat de afzender met over
leg is te werk gegaan. Liever nog zeg ik: er
met zijn hait bij geweest is. Het behoeft geen
lange brief te zijn. Enkele trefzekere regels
waarin je het hart van de ander raakt. Dan is
het echt van hail tot hari. Laten we tegelijk
bedenken dat oud verdriet juist op feestda
gen en bij een jaarwisseling weer levend kan
worden. Door onverwachte en ongewilde
gebeurtenissen worden oude wonden open
gereten. U hoeft er geen lang verhaal over op
papier te zetten of in de mond te nemen. Een
korte, liefdevolle toespeling doet goed. Dan
voelt de ander dat hij of zij niet vergeten
wordt.
De maaltijden
De ethiek van het feest betreft ook de maal
tijden. Ik ben er niet tegen dat daaraan extra
aandacht en zorg wordt besteed (al laat men
het wel eens teveel op moeder alleen neer
komen). Een feest wordt ook herkend aan
een goede maaltijd. Dat geldt bij een bruiloft
en een jubileum. Waarom niet aan het einde
van het jaar? Wel zou ik twee kritische kant
tekeningen willen maken. De feestvreugde
mag niet alleen, zelfs niet allereerst bestaan
in lekker eten en goed drinken. Die dingen
dienen bijkomstig te zijn. Dat wil zeggen:
ondergeschikt aan wat de eigenlijke reden
van het feest is. Dat betekent dat we bij alle
extra's toch ook een zekere soberheid
betrachten. Dan ben ik bij de tweede kantte
kening. Wie op de feestdagen zelf geniet van
een goede maaltijd en alles wat er verder
gegeten en gedronken wordt, vergete niet
degenen die in armoe leven en hunkeren
naar wat er aan onze maaltijden overblijft.
We kunnen al deze behoeftigen niet aan
onze tafel nodigen. Via een materiële hand
reiking kunnen we onze tafel wel naar de
hongerenden verplaatsen. Dan zitten we niet
met hen aan tafel. We weten wel dat zij
geholpen worden door wat hun van harte
gegund wordt. Dat is een vorm van diaco
naat. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat
christenen niet kunnen genieten van Gods
goede gaven, zonder anderen diaconaal in
hun overvloed te laten delen. Stel u voor dat
er eind 2001 op Goeree-Overflakkee een
actie wordt ondernomen om hongerenden in
Oost-Europa of Rusland van een heerlijke
kerstmaaltijd te voorzien. Misschien zijn er
lezers die zeggen: dat doen wij allang. Des te
beter. Kan de diaconale hulp uitgebreid wor
den? Willen nog meer mensen meedoen?
Met diaconaat bedoel ik nu niet allereerst het
ambtelijk diaconaat van de kerken, maar de
daadwerkelijke hulp van mensen die bewo
gen zijn met de behoeften van medemensen
ver weg. Geweldig als voor zulk een diaco
nale handreiking de liefde van Christus aan
mensen ver weg wordt betoond. Dat is
ethiek en diaconaat in enen.
De kern
Tenslotte: Je kunt feestvieren en toch aan de
kern van het feest voorbij leven. Dat gebeurt
soms juist door de overvloed. Dat is de bui
tenkant, het materiële moet verbergen dat er
van binnen niets is. Dat zou arm zijn en een
mens leeg laten. Je kunt pas echt met vreug
de en geestelijke blijdschap vervuld worden,
als je eerst ontledigd bent door Gods Geest.
Arm gemaakt in onszelf, om zo door zijn
genade innerlijk verrijkt te worden. Dan is
het pas echt feest en wil je anderen erin doen
delen. Gezegende feestdagen toegewenst.
W.H. Velema
Tijdens de ledenvergaderingen van de
Rabobanken Overflakkee Oost, Oude Ton-
ge en Nieuwe Tonge, die gehouden zijn op
maandag 18 december jl., is aan de leden
een voorstel tot fusie van deze drie banken
voorgelegd. Nadat het voorstel door de
beheerscolleges nog eens uitgebreid was
toegelicht, is dit door de respectievelijke
vergaderingen goedgekeurd. Hiermee
wordt de Rabobank Flakkee Oost per 1
maart 2001 een feit. Met deze fusie beogen
de drie banken een aantal doelstellingen te
realiseren:
- Verhoging van de kwaliteit van de
dienstverlening;
- Waarborgen van de continuïteit van de
dienstverlening;
- Kunnen voldoen aan de nieuwe externe
regelgeving die volgt uit de maatschap
pelijke ontwikkelingen;
- Vergroten van de efficiency en zo kosten
besparen;
- De medewerkers betere perspectieven
bieden.
Zo zalde schaalvergroting ten goede
komen aan de leden, de klanten en de kan
toren. Voorop staat dat de lokale aanwezig
heid en de persoonlijke benadering van de
klanten ook na deze ftisie behouden blijven.
Gelet op alle extra regelgeving die op alle
banken afkomt en de daaruit voortvloeien
de eisen waaraan een bank moet voldoen, is
het moment van de fusie goed gekozen.
Hierdoor kunnen garanties geboden worden
voor het behoud van de dienstverlening en
de werkgelegenheid. De nieuwe bank krijgt
als naam Coöperatieve Rabobank Flakkee
Oost U.A., kortweg Rabobank Flakkee
Oost. Het kantoor in Oude Tonge wordt het
hoofdkantoor. De kantoren in Ooltgens-
plaat, Den Bommel, Stad aan 't Haringvliet,
Achthuizen en Nieuwe Tonge blijven
gehandhaafd en worden functioneel inge
richt. Voor de particulier zal er weinig ver
anderen. Voor de zakelijke klanten zal er,
meer nog dan nu het geval is, gewerkt wor
den op afspraak. Daarbij bepaalt de klant op
welke locatie het gesprek plaatsvindt.
Directeur van de nieuwe bank wordt de heer
A.H. Jongepier, de huidige directeur van de
Rabobank Nieuwe Tonge. Het bestuur van
de nieuwe bank bestaat uit vier personen en
wordt samengesteld uit zittende leden: van
iedere bank één lid plus de directeur
bestuurder. De raad van toezicht zal uit zes
personen bestaan. Ook deze wordt samen
gesteld uit zittende leden: van iedere bank
twee leden. Ook na de officiële fusiedatum
van 1 maart 2001 is er nog veel werk te ver
richten door medewerkers en beheerscolle
ges.
De drie banken moeten dan nog administra
tief worden samengevoegd, een proces dat
rond juni 2001 afgerond zal zijn. Pas hierna
zullen bijv. alle dagafschriften voorzien zijn
van de nieuwe naam van de bank: Rabo
bank Flakkee Oost.
Klanten die vragen hebben over deze
fusie kunnen hiervoor altijd terecht bij
hun bank.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-liollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 1020
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,50;
contracttarieven op aanvraag
sluiüngstemiijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
slultingslermtjnjamiliebenchten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties ais
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet aan
sprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
tel. mobiel 06-51,412500,
e-mail: ajvdv@hetnet.nl
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius.
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 18,50.
Per Jaar 70,—.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk vóór 30
november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
Advent, dat is een diep verlangen
om vrede Gods in 't hart te ontvangen,
't Is haken naar vergiffenis,
't is luisfren naar de engelenkoren
die blij de boodschap laten horen,
dat God op aard' verschenen is.
Advent, dat is niet langer wachten,
maar heengaan door de donkre nachten,
ons haasten naar de schamele stal,
om daar het Goddelijk Kind te zoeken.
Dat slechts gewonden in wat doeken
Ons heil en vrede brengen zal.
Advent, dat is Zijn komst verbeiden
en door Zijn Geest ons laten leiden.
Het oog op Bethlehem gericht.
Want God kwam bij de mensen wonen,
Hij wil zijn liefde ons betonen
in 't Kind dat in de kribbe ligt.
Advent, dat is het Licht van boven
met blijde zangen dankend loven.
Hem, Die dit grote heil ons schenkt.
En heel de wereld laten horen
de boodschap van de engelenkoren,
dat God aan Zijn belofte denkt
Peter Krauwinkel
Voorzitter Deo Cantemus
Bent u zwanger? Wilt u informatie over poli
klinisch bevallen, borstvoeding of flesvoe
ding, dan kunt u bij ons terecht voor al uw
vragen. Wij geven ook in het jaar 2001 weer
nieuwe informatieavonden, waarop de
bovenstaande onderwerpen aan bod komen.
Tevens krijgt u een rondleiding over de ver
loskamer en kunt u vragen stellen over wat u
zou willen weten. De avonden zijn gepland
op de volgende data: woensdag 24 januaii
2001, woensdag 25 april 2001, woensdag 27
juni 2001 en woensdag 31 oktober 2001We
beginnen om 19.30 uur, in het restaurant van
het Ziekenhuis te Dirksland. U kunt zich
aanmelden via de kraamafdeling, tel.: (0187)
607300 tst. 310. Van harte welkom.
Personeel van de Kraamafdeling
Op D.V. zaterdagavond 23 december zal er
weer een film gedraaid worden. Deze keer is
dat de film 'Kruimeltje'; een film die ook
voor jongelui vanaf 15 jaar superleuk is. Tij
dens de film en in de pauze zijn er diverse
versnaperingen verkrijgbaar. De entree
bedraagt 2,50, dus daar hoef je het niet
voor te laten. Neem gezellig iemand mee en
kom lekker een avondje naar de 'OJW-bios'
De avond begint om 20.00 uur, maar om
19.30 uur staan de deuren al wagenwijd voor
jullie open.
OFFICIEEL DEALER
BRIELLE, Slagveld 19, Tel. (0181)413777
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden
Kerstfeest. Hét herdenkingsfeest van de
kerk. Miljoenen over heel de wereld vieren
Kerst. Geboortefeest, gezellig samenzijn of
een goede gelegenheid om uitgebreid te eten
te drinken? Overal hoor je: 'een prettig
kerstfeest.' Wat betekent kerst voor al die
mensen?
Het herdenken van de geboorte van Jezus
ontstond in de vroege kerk. Veel later groei
de het feest ter herinnering aan Christus'
geboorte uit tot het grootste commerciële
gebeuren aller tijden. Vooral in Amerika en
West-Europa neemt het kerstfeest de laatste
decennia groteske proporties aan. De kerst
man, de kerstboom, de kerstcadeaus en niet
te vergeten het vele, vaak overdadige, eten
en drinken bepalen grotendeels wat kerst is.
De oorspronkelijke betekenis wordt vaak op
romantische wijze in stand gehouden. Een
kerststal, het kerstkind en wat vaag-religieu
ze uitingen moeten de herinnering aan de
geboorte van Jezus levend houden. Maar een
herinnering is hier niet genoeg.
Met kerst moet het gaan om het levende
Kind. Hij die naar deze aarde kwam om diep
gevallen mensen weer op te richten, moed te
geven en te behouden. De geboorte van
Jezus Christus luidde een nieuw tijdperk in.
Een tijd waarin God en mens weer verzoend
kunnen worden. Een tijd van vergeving, vre
de en leven.
Zo'n tijd spreekt velen aan. De Brenger
evenwel niet; iedereen kan dat zijn, het is in
ieder geval niet exclusief voor de Zoon van
God, vinden ze. Velen noemen wel de naam
van Jezus maar vullen hem op eigen wijze
in.
Zo wordt kerst tot een feest van wereldvrede
waar onderlinge saamhorigheid en naasten
liefde centraal staan. Op zich goede zaken
waar niemand iets op tegen kan hebben.
Toch ontbreekt het belangrijkste. Geloof in
de geboren Heiland der wereld. Als opdracht
en bevel. Niet vrijblijvend. Geloven in Hem
Die is geboren in Bethlehem's stal en Die de
zonden der wereld wegdraagt. Jezus is Zijn
naam, de Zaligmaker.
Het laatste is voor velen niet meer dan een
onbekend woord. Zalig hoort bij eten en
drinken, niet bij een kind in een kribbe, het
Kind, waarvan de kerk belijdt dat Hij de
Eniggeboren Zoon van God is.
Toch is dat het ware kerstfeest. 'Hoor de
eng'len zingen d'eer, van de nieuwgeboren
Heer'.
Harry J. Goosens/Stad aan 't Haringvliet
In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of
reageren op hetgeen ze In dit blad gelezen hebben.
Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan
ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht
voor om Ingezonden tekst in te korten of niet te plaat
sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde
lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven.
Op vrijdagmorgen 15 december 2000 is
"met voorbedachten rade" een dubbele
moord gepleegd. De slachtoffers waren bei
den ca. 65 jaar. Al die jaren keken ze zwijg
zaam naar de gebeurtenissen die zich om en
nabij de haven van Dirksland afspeelden.
Toen ze nog jong waren schrokken ze van
de drommen vliegtuigen die door de Tweede
Wereldoorlog onverwachts over hen heen
vlogen. Ook de watersnoodramp van 1
februari 1953 hebben ze bewust meege
maakt en alle stormen getrotseerd. Gaande
weg zagen ze de veranderingen van de tijd.
Ze waren stille getuigen en deden niemand
kwaad. Integendeel, in elk jaargetijde kon je
genieten van de mooiste kleuren. Met bruut
geweld zijn ze neergehaald, moderne ket
tingzagen deden de rest. Dat kan gemakke
lijk, bomen zijn weerloos. Weerloosheid
blijkt niet het edelste, maar ook het slechtste
in mensen los te maken. Aan de ene kant ver
lokt de weerloosheid van de natuur mensen
ertoe het de best mogelijke zorg te geven, te
behoeden en te beschermen. Aan de andere
kant daagt ze mensen uit hun machtswellust
en onverschilligheid te botvieren. Waarom
doen mensen dit? De daders zijn bekend.
Niet alleen hebben ze een stuk natuur ver
nietigd, maar tegelijkertijd grove diefstal
gepleegd. Want tegenover horizonvervui
ling, denk aan windenergie van windmolens,
bedrijfsgebouwen en dergelijke, staat nu
horizondiefstal, het wegnemen/vernietigen
van een stuk natuur, in dit geval twee
bomen, uit de samenleving is ontoelaatbaar.
Ook al zouden er honderd kapvergunningen
zijn verleend dan blijft het diefstal, legaal
gemaakt maar wel diefstal. Hoe groot de
commerciële belangen van mensen ook zul
len zijn, dit kan niet opwegen tegen verlies
aan eerbied voor de natuur. In de naaste toe
komst worden de twee wilgen gecremeerd in
open haarden en zullen hun snippers worden
uitgestrooid over tuinpaadjes van de mensen
anno 2000. We zullen ze nooit meer zien, de
twee wilgen aan de Noord Spuidijk. De
grootste vijand van de natuur "DE MENS"
heeft er een einde aan gemaakt. Ik zal ze
missen elke dag.
Hans Timmer
West Havendijli 17
3247 LL Dirksland
Met de ANBO samen op reis
Een verrassingstocht echt onwijs
We reden met twee bussen vol
En hadden in België veel lol.
Onder^'eg eerst een bakje gedaan
Voordat we België in zouden gaan.
Ook met het diner was 't goed eten
Dat liet men onder elkaar wel weten.
Daarna met Belgisch entertainment
Werden we op Hollandse manier verwend.
Al werden alle Belgische woorden
niet altijd verstaan
't Is alles hartstikke leuk gegaan.
Daarom hartelijk dank en ik denk van meer
Graag tot ziens voor een volgende keer.
Atie Vroegindewey
Ring 22
Middelharnis
MIDDELHARNIS - De lokale omroepen
Radio Flakkee en Radio Goeree Lokaal
maken tijdens de Champions League 2000
in sportcomplex De Staver in Middelharnis
een gezamenlijk programma. Op 27, 28 en
29 december kunt u luisteren naar live ver
slagen, interviews en sfeer-impressies vanaf
het officiële zaalvoetbalkampioenschap van
Goeree-Overflakkee. Via de vier frequenties
van beide omroepen, zowel op de kabel als
in de ether is de Champions League uitste
kend op Goeree-Overflakkee te beluisteren,
maar ook ver daar buiten. De precieze uit
zendtijden zijn: woensdag 27 december
17:00 - 23:00; donderdag 28 december
17:00 - 23:00; vrijdag 29 december 13:00 -
21:00. Van de eerste twee toumooi-dagen,
op 21 en 22 december, zult u een uitgebrei
de samenvatting horen op woensdag 27
december tussen 17:00 en 18:00 uur. Mis
geen bal, en luister naar Radio Flakkee en
Radio Goeree Lokaal tijdens de Champions
League 2000.
Op D.V. zondagavond 24 december wordt
er in de sfeervolle Gereformeerde Kerk in
Ouddorp een gevarieerde kerstnachtdienst
gehouden. Uiteraard is er alle ruimte voor
samenzang van bekende en nieuwe kerst
liederen. Het gospelkoor 'Per Amore' zal
een fijne bijdrage leveren aan dit samen
zijn. Een extra reden om te komen. (Op de
kerstmarkt in Ouddorp hebt u dit koor wel
licht ook al gehoord.) Muzikale klanken
worden vertolkt door orgel en harp. Op het
eerste kerstfeest van dit millennium is
gekozen voor het thema 'De hemel open'.
Ds. P. H. Zaadstra hoopt met deze woor
den aan de slag te gaan om de betekenis
van het kerstfeest duidelijk te maken. Ook
dit jaar worden er weer veel mensen ver
wacht: iedereen is van harte welkom!
Deze kerstnachtdienst begint om 22.30
uur in de Gereformeerde Kerk in Ouddorp.
Om 22.00 uur^^taan de deuren van de kerk
wijd open. Wees welkom!
Voor meer informatie kunt u contact opne
men met tel.: 683431 of http://www.flak-
kee.net/ouddorp/geref-kerk.
Op D.V. zaterdagavond 23 december staat er
in Ouddorp een speciale kerstviering voor
kinderen op het programma. Een feestelijk
samenzijn waaraan wordt meegewerkt door
het Christelijk Kinderkoor 'Jong Begon-
'men'. Langzamerhand is dit een traditie
geworden en ook dit jaar worden er weer
veel kinderen verwacht. Het is geweldig fijn
om met veel kinderen (en ouderen) het kerst
feest te vieren en de kerstliederen te zingen.
Plaats van samenkomst is de Gereformeerde
Kerk in Ouddoip en ds. Taco Koster wil aan
de hand van voorbeelden graag iets vertellen
over het thema 'Feest van het Licht'. Dit
samenzijn begint om 19.00 uur (met het oog
op de kleintjes). Kom jij ook? Neem je
vriendjes en vriendinnetjes mee!
Vlak voor Kerst iets schrijve?! over- alken-
gaanden lijkt erger dan een cliché. Toch
waag ik het er maar op. Over alleenstaan
den wordt wel het een en ander geschreven,
maar ook voor hen - en ieder ander
natuurlijk - is dit stukje bedoeld. Naast
schrijfsels over moederdag en vaderdag eni
ge woorden over de zgn. alleengaanden
onder ons. Mooi woord hè. Er zit beweging
in. Gaand. Heb ik ook maar ergens gelezen,
het viel me op. Daar gaan ive, het leven van
de jongere en oudere 'singles' tegemoet.
In vroeger tijden werden vooral de mannen
onder hen als vrijgezel aangeduid. De
vrouwen soms als oude vrijster. Die tijd ligt
achter ons. Tegenwoordig zijn er oude en
nieuwe vrijgezellen en oude vrijsteis komen
alleen voor in ouderwetse en drakerige boe
ken die bijna altijd in Engeland spelen.
Met de individualisering en het ik-tijdperk
ontstond een geheel nieuiue kijk op het
alleenzijn. Vroeger was je min of meer een
buitenbeentje als je niet vroeg of laat in liet
huwelijksbootje stapte. Nu groeit liet aan
tal alleenstaanden met de dag. Door
omstandigheden komen zij niet toe aan het
vinden van een levenspartner. Zorg voor
anderen, betrekkelijke eenzaamheid of het
hebhen van een tijdrovende baan leidt etioe
dat trouwen in een steeds vei~der verschiet
komt te liggen. Door echtscheiding en ande
re vonrun van relatiebreuk steeg het aantal
eenpersoonshuishoudens. Helaas.
Wat de alleengaanden betreft. Het isole
ment bleek (te) groot. Afgewezen relatie(s)
maakten kopschuw. Lichte handicaps bete
kenden soms een barrière. Thuis en omge
ving werkten niet mee waar het het vinden
van een partner betrof. Of een gezinslid
bleef thuis wonen. Na het overlijden van
vader en moeder kwam het niet meer tot
hou en trouw.
Bij een aantal bleef dat verlangen wel. Ook
de kinderwens speelt bij een niet gering
aantal 'singles' een niet onbelangrijke rol.
Alles bij elkaar gaan de meesten zeker niet
ongelukkig door het leven. Het gemis blijft,
de eenzaamheid kan bij tijd en wijk groot
zijn, toch zijn alkengaanden vaak zelf
standige mannen en vrouwen aan wie de
samenleving veel te danken heeft.
Dat het alkenzijn met de kerstdagen en de
jaarwisseling doorgaans groter is dan de
rest van het jaar is duidelijk. De 'oplossing'
ook
Tuinieren is een goede manier van ontspan
nen en tevens is het genieten van je eigen
geteelde vruchten
Belangstelling voor een volkstuin? Tuinders
vereniging 'Klein Grondbezit Sommelsdijk'
heeft nog enkele percelen vrij, gelegen aan
de Molenweg te Sommelsdijk
Voor informatie kunt u contact opnemen
met de secretaris van de vereniging. Bram
Grit, (0187)483253.
V*
^^s
De 86-jarige mevrouw Bakker-Slis uit Nieu
we Tonge heeft het grootste gedeelte van
haar leven 'eiers' verkocht. Om precies te
zijn 47 jaar, waarvan ze 30 jaar lang eieren
verkocht heeft voor Koos de Wit uit Acht
huizen. Na de watersnoodramp in 1953 is ze
- Cor - begonnen met het verkopen van
eieren aan huis. Thuis had ze, samen met
haar man en hun vijf kinderen, een aantal
kippen. Later is dat aantal uitgebreid tot zo'n
350. De opbrengst van de eierverkoop was
een mooie verdienste voor het gezin. De drie
jongste kinderen, GeiTie, Jan en Janneke,
brachten de eieren met zekere regelmaat
rond bij hun afnemers, die in Nieuwe Tonge
en omgeving woonden. Ook moesten de kin
deren voor en na schooltijd de kippen voe
ren, de hokken uitmesten en de eieren rapen.
Toen de heer Bakker 30 jaar geleden ziek
werd en overleed, werd het voor mevrouw
Bakker een té grote belasting om zelf de
eierenverkoop van 350 kippen bij te houden.
Zodoende werden alle kippen in de loop van
de tijd geslacht. Van een zwager kreeg
mevrouw Bakker de tip dat, als zij verder
wilde met de verkoop van eieren, ze het eens
moest proberen bij Koos de Wit uit Achthui
zen. En zo gezegd, zo gedaan. Jaren lang.
Maar gezien haar leeftijd zal mevrouw Bak
ker na de a.s. jaarwisseling stoppen met de
eierverkoop, die de laatste 9 jaar vanuit haar
woning aan de Tuinstraat in Nieuwe Tonge
heeft plaatsgevonden, en in al de jaren
daarvóór vanuit de Ds, van Baerlestraat.
Mevrouw Bakker had altijd een voorraad
eieren in huis, en als die begon uit te dunnen
belde ze 's maandags naar Koos de Wit en
werd er dinsdagmorgen alweer een nieuwe
voorraad aangeleverd, '"k Hao eigeluk noait
rotte eiers gehad, 'k Hao 't oak allied mit
veul plezier gedaen, mar noe vink 't welle
tjes, 'k stoppe d'r mee", vertelt 'vrouw Bak
ker van de eitjes', zoals ze in Nieuwe Tonge
en omgeving bekend staat, 't Was de laatste
jaren niet meer voor de opbrengsten dat ze
eieren verkocht, "'t Was voor de sociale
contacten da 'k het bin bluuve doewe. 't Was
eigeluk mear voor de gezelligheid." De laat
ste tijd gaat ze 2,5 dag in de week naar de
bejaardenopvang in o.a. 'De Samaritaan' en
'De Goede Ree' en 's avonds doet ze de deur
niet meer open. Zodoende gebeurt het wel
eens dat klanten aan een gesloten deur staan.
En nu, na bijna een halve eeuw eieren ver
kopen, is 't gebeurd met de koopman - in dit
geval de koopvrouw.