e t i e b Rabobank Flakkee Oost wordt een feit! ADVENT Zwanger? M TUINIEREN 'Vrouw Bakker van de eitjes' stopt na 30 jaar! Kerstnachtdienst Kerstviering voor iiinderen EIIAIIDEn-iilEUWS EllAIIDEII-niEUWS Dubbele moord in Dirksland ANBO-reis met 100 ouderen op 12 december jl. Drie dagen Champions League via Radio Flakkee en RGL in Ouddorp Alleengaand PAGINA 2 VRIJDAG 22 DECEMBER 2000 Ethiek en feestvieren Niet alleen Liefde Onze tafel diaconaal verplaatsen Autobedrijf Jan van Dijk Alledaags OT Het Kerstfeest staat voor de deur. De jaar wisseling volgt al snel daarop. Voor velen zijn het dagen van gezelligheid, huiselijk heid en intimiteit. In de winkels zien we hoe veel bijzonders er te koop is. De kranten melden wat er allemaal wel niet verkocht wordt; en hoe groot de omzet is met de feest dagen. Weer meer dan in voorgaan de jaren. Wat heeft ethiek met de feestdagen te maken? U kunt de vraag ook omkeren: wat hebben de feestdagen met ethiek te maken? Het antwoord is aanvankelijk niet zo moei lijk te geven. Hoe breng je de feestdagen door? Wat doe je en wat laat je na? Het gaat om een enigszins bijzondere vorm van tijd besteding. Dat is zeker een onderwerp uit de ethiek. Toch wil ik graag wat breder en die per op het thema ingaan dan alleen het bovenstaande te noemen. Ik ga van de omtrek naar de kern, van de breedte naar het hart. Feestvieren doe je niet alleen. Daarom is het wezenlijk en tegelijk een voorrecht om op de feestdagen gasten te mogen hebben of te gast te mogen zijn. Dat kan heel goed binnen de familiekring. Mis schien komt u in andere tijden van het jaar niet zo aan de ontmoeting toe. Welk een voorrecht om het feestelijke van de feestda gen te beleven in de contacten met anderen. Ik denk dan ook aan alleenstaanden, in het bijzonder aan eenzamen. Wat is het goed om hen te nodigen, hetzij voor een dag of een dagdeel. In elk geval om met hen de vreug de van het feest te delen. Dan kijken we nog wat verder dan de directe kring waarin we leven. De feestdagen worden extra feestelijk door ze te delen met anderen. Dat kan op verschillende manieren. Ik voel me niet geroepen daarvoor aanwijzingen te geven. Het zou betuttelend kunnen overkomen. De feestdagen iiry] 3ijl~Ml V Liefde maakt vindingrijk. Het Kerstfeest is in het bijzonder het feest van Gods liefde. Zouden we dan op zulke dagen - dit jaar drie achter elkaar - niet verlangen iets van die liefde daadwerkelijk door te geven? Rond de jaarwisseling zullen we denken aan mensen in onze omgeving die iemand uit hun direc te familie- of vriendenkring door de dood hebben verloren. Wat kan het moeilijk zijn de eerste keer na het sterven het oude jaar af te sluiten en het nieuwe te beginnen. We kunnen niet iedereen die verdriet heeft uit nodigen. Wel kunnen we laten weten dat we aan de ander denken en voor hem of haar bidden. We kennen de goede gewoonte om kaartjes te sturen met goede wensen. Helaas beperken velen zich tot het schrijven van hun naam of die van het gezin, op het voor gedrukte nieuwjaarskaartje. Zo'n kaartje is een bijzondere gelegenheid om er een paar heel persoonlijke regels bij te schrijven. Dan voelt de ontvanger dat de afzender met over leg is te werk gegaan. Liever nog zeg ik: er met zijn hait bij geweest is. Het behoeft geen lange brief te zijn. Enkele trefzekere regels waarin je het hart van de ander raakt. Dan is het echt van hail tot hari. Laten we tegelijk bedenken dat oud verdriet juist op feestda gen en bij een jaarwisseling weer levend kan worden. Door onverwachte en ongewilde gebeurtenissen worden oude wonden open gereten. U hoeft er geen lang verhaal over op papier te zetten of in de mond te nemen. Een korte, liefdevolle toespeling doet goed. Dan voelt de ander dat hij of zij niet vergeten wordt. De maaltijden De ethiek van het feest betreft ook de maal tijden. Ik ben er niet tegen dat daaraan extra aandacht en zorg wordt besteed (al laat men het wel eens teveel op moeder alleen neer komen). Een feest wordt ook herkend aan een goede maaltijd. Dat geldt bij een bruiloft en een jubileum. Waarom niet aan het einde van het jaar? Wel zou ik twee kritische kant tekeningen willen maken. De feestvreugde mag niet alleen, zelfs niet allereerst bestaan in lekker eten en goed drinken. Die dingen dienen bijkomstig te zijn. Dat wil zeggen: ondergeschikt aan wat de eigenlijke reden van het feest is. Dat betekent dat we bij alle extra's toch ook een zekere soberheid betrachten. Dan ben ik bij de tweede kantte kening. Wie op de feestdagen zelf geniet van een goede maaltijd en alles wat er verder gegeten en gedronken wordt, vergete niet degenen die in armoe leven en hunkeren naar wat er aan onze maaltijden overblijft. We kunnen al deze behoeftigen niet aan onze tafel nodigen. Via een materiële hand reiking kunnen we onze tafel wel naar de hongerenden verplaatsen. Dan zitten we niet met hen aan tafel. We weten wel dat zij geholpen worden door wat hun van harte gegund wordt. Dat is een vorm van diaco naat. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat christenen niet kunnen genieten van Gods goede gaven, zonder anderen diaconaal in hun overvloed te laten delen. Stel u voor dat er eind 2001 op Goeree-Overflakkee een actie wordt ondernomen om hongerenden in Oost-Europa of Rusland van een heerlijke kerstmaaltijd te voorzien. Misschien zijn er lezers die zeggen: dat doen wij allang. Des te beter. Kan de diaconale hulp uitgebreid wor den? Willen nog meer mensen meedoen? Met diaconaat bedoel ik nu niet allereerst het ambtelijk diaconaat van de kerken, maar de daadwerkelijke hulp van mensen die bewo gen zijn met de behoeften van medemensen ver weg. Geweldig als voor zulk een diaco nale handreiking de liefde van Christus aan mensen ver weg wordt betoond. Dat is ethiek en diaconaat in enen. De kern Tenslotte: Je kunt feestvieren en toch aan de kern van het feest voorbij leven. Dat gebeurt soms juist door de overvloed. Dat is de bui tenkant, het materiële moet verbergen dat er van binnen niets is. Dat zou arm zijn en een mens leeg laten. Je kunt pas echt met vreug de en geestelijke blijdschap vervuld worden, als je eerst ontledigd bent door Gods Geest. Arm gemaakt in onszelf, om zo door zijn genade innerlijk verrijkt te worden. Dan is het pas echt feest en wil je anderen erin doen delen. Gezegende feestdagen toegewenst. W.H. Velema Tijdens de ledenvergaderingen van de Rabobanken Overflakkee Oost, Oude Ton- ge en Nieuwe Tonge, die gehouden zijn op maandag 18 december jl., is aan de leden een voorstel tot fusie van deze drie banken voorgelegd. Nadat het voorstel door de beheerscolleges nog eens uitgebreid was toegelicht, is dit door de respectievelijke vergaderingen goedgekeurd. Hiermee wordt de Rabobank Flakkee Oost per 1 maart 2001 een feit. Met deze fusie beogen de drie banken een aantal doelstellingen te realiseren: - Verhoging van de kwaliteit van de dienstverlening; - Waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening; - Kunnen voldoen aan de nieuwe externe regelgeving die volgt uit de maatschap pelijke ontwikkelingen; - Vergroten van de efficiency en zo kosten besparen; - De medewerkers betere perspectieven bieden. Zo zalde schaalvergroting ten goede komen aan de leden, de klanten en de kan toren. Voorop staat dat de lokale aanwezig heid en de persoonlijke benadering van de klanten ook na deze ftisie behouden blijven. Gelet op alle extra regelgeving die op alle banken afkomt en de daaruit voortvloeien de eisen waaraan een bank moet voldoen, is het moment van de fusie goed gekozen. Hierdoor kunnen garanties geboden worden voor het behoud van de dienstverlening en de werkgelegenheid. De nieuwe bank krijgt als naam Coöperatieve Rabobank Flakkee Oost U.A., kortweg Rabobank Flakkee Oost. Het kantoor in Oude Tonge wordt het hoofdkantoor. De kantoren in Ooltgens- plaat, Den Bommel, Stad aan 't Haringvliet, Achthuizen en Nieuwe Tonge blijven gehandhaafd en worden functioneel inge richt. Voor de particulier zal er weinig ver anderen. Voor de zakelijke klanten zal er, meer nog dan nu het geval is, gewerkt wor den op afspraak. Daarbij bepaalt de klant op welke locatie het gesprek plaatsvindt. Directeur van de nieuwe bank wordt de heer A.H. Jongepier, de huidige directeur van de Rabobank Nieuwe Tonge. Het bestuur van de nieuwe bank bestaat uit vier personen en wordt samengesteld uit zittende leden: van iedere bank één lid plus de directeur bestuurder. De raad van toezicht zal uit zes personen bestaan. Ook deze wordt samen gesteld uit zittende leden: van iedere bank twee leden. Ook na de officiële fusiedatum van 1 maart 2001 is er nog veel werk te ver richten door medewerkers en beheerscolle ges. De drie banken moeten dan nog administra tief worden samengevoegd, een proces dat rond juni 2001 afgerond zal zijn. Pas hierna zullen bijv. alle dagafschriften voorzien zijn van de nieuwe naam van de bank: Rabo bank Flakkee Oost. Klanten die vragen hebben over deze fusie kunnen hiervoor altijd terecht bij hun bank. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-liollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 1020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,50; contracttarieven op aanvraag sluiüngstemiijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slultingslermtjnjamiliebenchten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties ais gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aan sprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, tel. mobiel 06-51,412500, e-mail: ajvdv@hetnet.nl REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius. tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 18,50. Per Jaar 70,—. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 Advent, dat is een diep verlangen om vrede Gods in 't hart te ontvangen, 't Is haken naar vergiffenis, 't is luisfren naar de engelenkoren die blij de boodschap laten horen, dat God op aard' verschenen is. Advent, dat is niet langer wachten, maar heengaan door de donkre nachten, ons haasten naar de schamele stal, om daar het Goddelijk Kind te zoeken. Dat slechts gewonden in wat doeken Ons heil en vrede brengen zal. Advent, dat is Zijn komst verbeiden en door Zijn Geest ons laten leiden. Het oog op Bethlehem gericht. Want God kwam bij de mensen wonen, Hij wil zijn liefde ons betonen in 't Kind dat in de kribbe ligt. Advent, dat is het Licht van boven met blijde zangen dankend loven. Hem, Die dit grote heil ons schenkt. En heel de wereld laten horen de boodschap van de engelenkoren, dat God aan Zijn belofte denkt Peter Krauwinkel Voorzitter Deo Cantemus Bent u zwanger? Wilt u informatie over poli klinisch bevallen, borstvoeding of flesvoe ding, dan kunt u bij ons terecht voor al uw vragen. Wij geven ook in het jaar 2001 weer nieuwe informatieavonden, waarop de bovenstaande onderwerpen aan bod komen. Tevens krijgt u een rondleiding over de ver loskamer en kunt u vragen stellen over wat u zou willen weten. De avonden zijn gepland op de volgende data: woensdag 24 januaii 2001, woensdag 25 april 2001, woensdag 27 juni 2001 en woensdag 31 oktober 2001We beginnen om 19.30 uur, in het restaurant van het Ziekenhuis te Dirksland. U kunt zich aanmelden via de kraamafdeling, tel.: (0187) 607300 tst. 310. Van harte welkom. Personeel van de Kraamafdeling Op D.V. zaterdagavond 23 december zal er weer een film gedraaid worden. Deze keer is dat de film 'Kruimeltje'; een film die ook voor jongelui vanaf 15 jaar superleuk is. Tij dens de film en in de pauze zijn er diverse versnaperingen verkrijgbaar. De entree bedraagt 2,50, dus daar hoef je het niet voor te laten. Neem gezellig iemand mee en kom lekker een avondje naar de 'OJW-bios' De avond begint om 20.00 uur, maar om 19.30 uur staan de deuren al wagenwijd voor jullie open. OFFICIEEL DEALER BRIELLE, Slagveld 19, Tel. (0181)413777 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden Kerstfeest. Hét herdenkingsfeest van de kerk. Miljoenen over heel de wereld vieren Kerst. Geboortefeest, gezellig samenzijn of een goede gelegenheid om uitgebreid te eten te drinken? Overal hoor je: 'een prettig kerstfeest.' Wat betekent kerst voor al die mensen? Het herdenken van de geboorte van Jezus ontstond in de vroege kerk. Veel later groei de het feest ter herinnering aan Christus' geboorte uit tot het grootste commerciële gebeuren aller tijden. Vooral in Amerika en West-Europa neemt het kerstfeest de laatste decennia groteske proporties aan. De kerst man, de kerstboom, de kerstcadeaus en niet te vergeten het vele, vaak overdadige, eten en drinken bepalen grotendeels wat kerst is. De oorspronkelijke betekenis wordt vaak op romantische wijze in stand gehouden. Een kerststal, het kerstkind en wat vaag-religieu ze uitingen moeten de herinnering aan de geboorte van Jezus levend houden. Maar een herinnering is hier niet genoeg. Met kerst moet het gaan om het levende Kind. Hij die naar deze aarde kwam om diep gevallen mensen weer op te richten, moed te geven en te behouden. De geboorte van Jezus Christus luidde een nieuw tijdperk in. Een tijd waarin God en mens weer verzoend kunnen worden. Een tijd van vergeving, vre de en leven. Zo'n tijd spreekt velen aan. De Brenger evenwel niet; iedereen kan dat zijn, het is in ieder geval niet exclusief voor de Zoon van God, vinden ze. Velen noemen wel de naam van Jezus maar vullen hem op eigen wijze in. Zo wordt kerst tot een feest van wereldvrede waar onderlinge saamhorigheid en naasten liefde centraal staan. Op zich goede zaken waar niemand iets op tegen kan hebben. Toch ontbreekt het belangrijkste. Geloof in de geboren Heiland der wereld. Als opdracht en bevel. Niet vrijblijvend. Geloven in Hem Die is geboren in Bethlehem's stal en Die de zonden der wereld wegdraagt. Jezus is Zijn naam, de Zaligmaker. Het laatste is voor velen niet meer dan een onbekend woord. Zalig hoort bij eten en drinken, niet bij een kind in een kribbe, het Kind, waarvan de kerk belijdt dat Hij de Eniggeboren Zoon van God is. Toch is dat het ware kerstfeest. 'Hoor de eng'len zingen d'eer, van de nieuwgeboren Heer'. Harry J. Goosens/Stad aan 't Haringvliet In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze In dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om Ingezonden tekst in te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven. Op vrijdagmorgen 15 december 2000 is "met voorbedachten rade" een dubbele moord gepleegd. De slachtoffers waren bei den ca. 65 jaar. Al die jaren keken ze zwijg zaam naar de gebeurtenissen die zich om en nabij de haven van Dirksland afspeelden. Toen ze nog jong waren schrokken ze van de drommen vliegtuigen die door de Tweede Wereldoorlog onverwachts over hen heen vlogen. Ook de watersnoodramp van 1 februari 1953 hebben ze bewust meege maakt en alle stormen getrotseerd. Gaande weg zagen ze de veranderingen van de tijd. Ze waren stille getuigen en deden niemand kwaad. Integendeel, in elk jaargetijde kon je genieten van de mooiste kleuren. Met bruut geweld zijn ze neergehaald, moderne ket tingzagen deden de rest. Dat kan gemakke lijk, bomen zijn weerloos. Weerloosheid blijkt niet het edelste, maar ook het slechtste in mensen los te maken. Aan de ene kant ver lokt de weerloosheid van de natuur mensen ertoe het de best mogelijke zorg te geven, te behoeden en te beschermen. Aan de andere kant daagt ze mensen uit hun machtswellust en onverschilligheid te botvieren. Waarom doen mensen dit? De daders zijn bekend. Niet alleen hebben ze een stuk natuur ver nietigd, maar tegelijkertijd grove diefstal gepleegd. Want tegenover horizonvervui ling, denk aan windenergie van windmolens, bedrijfsgebouwen en dergelijke, staat nu horizondiefstal, het wegnemen/vernietigen van een stuk natuur, in dit geval twee bomen, uit de samenleving is ontoelaatbaar. Ook al zouden er honderd kapvergunningen zijn verleend dan blijft het diefstal, legaal gemaakt maar wel diefstal. Hoe groot de commerciële belangen van mensen ook zul len zijn, dit kan niet opwegen tegen verlies aan eerbied voor de natuur. In de naaste toe komst worden de twee wilgen gecremeerd in open haarden en zullen hun snippers worden uitgestrooid over tuinpaadjes van de mensen anno 2000. We zullen ze nooit meer zien, de twee wilgen aan de Noord Spuidijk. De grootste vijand van de natuur "DE MENS" heeft er een einde aan gemaakt. Ik zal ze missen elke dag. Hans Timmer West Havendijli 17 3247 LL Dirksland Met de ANBO samen op reis Een verrassingstocht echt onwijs We reden met twee bussen vol En hadden in België veel lol. Onder^'eg eerst een bakje gedaan Voordat we België in zouden gaan. Ook met het diner was 't goed eten Dat liet men onder elkaar wel weten. Daarna met Belgisch entertainment Werden we op Hollandse manier verwend. Al werden alle Belgische woorden niet altijd verstaan 't Is alles hartstikke leuk gegaan. Daarom hartelijk dank en ik denk van meer Graag tot ziens voor een volgende keer. Atie Vroegindewey Ring 22 Middelharnis MIDDELHARNIS - De lokale omroepen Radio Flakkee en Radio Goeree Lokaal maken tijdens de Champions League 2000 in sportcomplex De Staver in Middelharnis een gezamenlijk programma. Op 27, 28 en 29 december kunt u luisteren naar live ver slagen, interviews en sfeer-impressies vanaf het officiële zaalvoetbalkampioenschap van Goeree-Overflakkee. Via de vier frequenties van beide omroepen, zowel op de kabel als in de ether is de Champions League uitste kend op Goeree-Overflakkee te beluisteren, maar ook ver daar buiten. De precieze uit zendtijden zijn: woensdag 27 december 17:00 - 23:00; donderdag 28 december 17:00 - 23:00; vrijdag 29 december 13:00 - 21:00. Van de eerste twee toumooi-dagen, op 21 en 22 december, zult u een uitgebrei de samenvatting horen op woensdag 27 december tussen 17:00 en 18:00 uur. Mis geen bal, en luister naar Radio Flakkee en Radio Goeree Lokaal tijdens de Champions League 2000. Op D.V. zondagavond 24 december wordt er in de sfeervolle Gereformeerde Kerk in Ouddorp een gevarieerde kerstnachtdienst gehouden. Uiteraard is er alle ruimte voor samenzang van bekende en nieuwe kerst liederen. Het gospelkoor 'Per Amore' zal een fijne bijdrage leveren aan dit samen zijn. Een extra reden om te komen. (Op de kerstmarkt in Ouddorp hebt u dit koor wel licht ook al gehoord.) Muzikale klanken worden vertolkt door orgel en harp. Op het eerste kerstfeest van dit millennium is gekozen voor het thema 'De hemel open'. Ds. P. H. Zaadstra hoopt met deze woor den aan de slag te gaan om de betekenis van het kerstfeest duidelijk te maken. Ook dit jaar worden er weer veel mensen ver wacht: iedereen is van harte welkom! Deze kerstnachtdienst begint om 22.30 uur in de Gereformeerde Kerk in Ouddorp. Om 22.00 uur^^taan de deuren van de kerk wijd open. Wees welkom! Voor meer informatie kunt u contact opne men met tel.: 683431 of http://www.flak- kee.net/ouddorp/geref-kerk. Op D.V. zaterdagavond 23 december staat er in Ouddorp een speciale kerstviering voor kinderen op het programma. Een feestelijk samenzijn waaraan wordt meegewerkt door het Christelijk Kinderkoor 'Jong Begon- 'men'. Langzamerhand is dit een traditie geworden en ook dit jaar worden er weer veel kinderen verwacht. Het is geweldig fijn om met veel kinderen (en ouderen) het kerst feest te vieren en de kerstliederen te zingen. Plaats van samenkomst is de Gereformeerde Kerk in Ouddoip en ds. Taco Koster wil aan de hand van voorbeelden graag iets vertellen over het thema 'Feest van het Licht'. Dit samenzijn begint om 19.00 uur (met het oog op de kleintjes). Kom jij ook? Neem je vriendjes en vriendinnetjes mee! Vlak voor Kerst iets schrijve?! over- alken- gaanden lijkt erger dan een cliché. Toch waag ik het er maar op. Over alleenstaan den wordt wel het een en ander geschreven, maar ook voor hen - en ieder ander natuurlijk - is dit stukje bedoeld. Naast schrijfsels over moederdag en vaderdag eni ge woorden over de zgn. alleengaanden onder ons. Mooi woord hè. Er zit beweging in. Gaand. Heb ik ook maar ergens gelezen, het viel me op. Daar gaan ive, het leven van de jongere en oudere 'singles' tegemoet. In vroeger tijden werden vooral de mannen onder hen als vrijgezel aangeduid. De vrouwen soms als oude vrijster. Die tijd ligt achter ons. Tegenwoordig zijn er oude en nieuwe vrijgezellen en oude vrijsteis komen alleen voor in ouderwetse en drakerige boe ken die bijna altijd in Engeland spelen. Met de individualisering en het ik-tijdperk ontstond een geheel nieuiue kijk op het alleenzijn. Vroeger was je min of meer een buitenbeentje als je niet vroeg of laat in liet huwelijksbootje stapte. Nu groeit liet aan tal alleenstaanden met de dag. Door omstandigheden komen zij niet toe aan het vinden van een levenspartner. Zorg voor anderen, betrekkelijke eenzaamheid of het hebhen van een tijdrovende baan leidt etioe dat trouwen in een steeds vei~der verschiet komt te liggen. Door echtscheiding en ande re vonrun van relatiebreuk steeg het aantal eenpersoonshuishoudens. Helaas. Wat de alleengaanden betreft. Het isole ment bleek (te) groot. Afgewezen relatie(s) maakten kopschuw. Lichte handicaps bete kenden soms een barrière. Thuis en omge ving werkten niet mee waar het het vinden van een partner betrof. Of een gezinslid bleef thuis wonen. Na het overlijden van vader en moeder kwam het niet meer tot hou en trouw. Bij een aantal bleef dat verlangen wel. Ook de kinderwens speelt bij een niet gering aantal 'singles' een niet onbelangrijke rol. Alles bij elkaar gaan de meesten zeker niet ongelukkig door het leven. Het gemis blijft, de eenzaamheid kan bij tijd en wijk groot zijn, toch zijn alkengaanden vaak zelf standige mannen en vrouwen aan wie de samenleving veel te danken heeft. Dat het alkenzijn met de kerstdagen en de jaarwisseling doorgaans groter is dan de rest van het jaar is duidelijk. De 'oplossing' ook Tuinieren is een goede manier van ontspan nen en tevens is het genieten van je eigen geteelde vruchten Belangstelling voor een volkstuin? Tuinders vereniging 'Klein Grondbezit Sommelsdijk' heeft nog enkele percelen vrij, gelegen aan de Molenweg te Sommelsdijk Voor informatie kunt u contact opnemen met de secretaris van de vereniging. Bram Grit, (0187)483253. V* ^^s De 86-jarige mevrouw Bakker-Slis uit Nieu we Tonge heeft het grootste gedeelte van haar leven 'eiers' verkocht. Om precies te zijn 47 jaar, waarvan ze 30 jaar lang eieren verkocht heeft voor Koos de Wit uit Acht huizen. Na de watersnoodramp in 1953 is ze - Cor - begonnen met het verkopen van eieren aan huis. Thuis had ze, samen met haar man en hun vijf kinderen, een aantal kippen. Later is dat aantal uitgebreid tot zo'n 350. De opbrengst van de eierverkoop was een mooie verdienste voor het gezin. De drie jongste kinderen, GeiTie, Jan en Janneke, brachten de eieren met zekere regelmaat rond bij hun afnemers, die in Nieuwe Tonge en omgeving woonden. Ook moesten de kin deren voor en na schooltijd de kippen voe ren, de hokken uitmesten en de eieren rapen. Toen de heer Bakker 30 jaar geleden ziek werd en overleed, werd het voor mevrouw Bakker een té grote belasting om zelf de eierenverkoop van 350 kippen bij te houden. Zodoende werden alle kippen in de loop van de tijd geslacht. Van een zwager kreeg mevrouw Bakker de tip dat, als zij verder wilde met de verkoop van eieren, ze het eens moest proberen bij Koos de Wit uit Achthui zen. En zo gezegd, zo gedaan. Jaren lang. Maar gezien haar leeftijd zal mevrouw Bak ker na de a.s. jaarwisseling stoppen met de eierverkoop, die de laatste 9 jaar vanuit haar woning aan de Tuinstraat in Nieuwe Tonge heeft plaatsgevonden, en in al de jaren daarvóór vanuit de Ds, van Baerlestraat. Mevrouw Bakker had altijd een voorraad eieren in huis, en als die begon uit te dunnen belde ze 's maandags naar Koos de Wit en werd er dinsdagmorgen alweer een nieuwe voorraad aangeleverd, '"k Hao eigeluk noait rotte eiers gehad, 'k Hao 't oak allied mit veul plezier gedaen, mar noe vink 't welle tjes, 'k stoppe d'r mee", vertelt 'vrouw Bak ker van de eitjes', zoals ze in Nieuwe Tonge en omgeving bekend staat, 't Was de laatste jaren niet meer voor de opbrengsten dat ze eieren verkocht, "'t Was voor de sociale contacten da 'k het bin bluuve doewe. 't Was eigeluk mear voor de gezelligheid." De laat ste tijd gaat ze 2,5 dag in de week naar de bejaardenopvang in o.a. 'De Samaritaan' en 'De Goede Ree' en 's avonds doet ze de deur niet meer open. Zodoende gebeurt het wel eens dat klanten aan een gesloten deur staan. En nu, na bijna een halve eeuw eieren ver kopen, is 't gebeurd met de koopman - in dit geval de koopvrouw.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 2