eiiii!cei.iiiEyw5 ^^^i^^ VRIJDAG 22 DECEMBER 2000 Op mijn bureau liggen twee drukwerken die de naam Rien Poortvliet dragen. Het eerste is een uitnodiging voor de opening van een tentoon stelling in Haarlem met als titel:Was getekend...Rien Poortvliet. Het tweede is de traditionele Rien Poortvlietkalender. Majesteues van for maat en van inhoud. Daarover later meer! Archeologisch Museum Haarlem Fraaie tentoonstelling Kalender 2001 Niets te raden Eerbetoon getekend.l(^jen Tamixüiel f£aarlem en^ Khhnder 2001 In >,iiiH'invcrl;i!); llilihCnüjiiH.V. Na de interesse van Teleac in het boek De Tresoor, waarin Rien Poortvliet de nog bij na onbekende zestiende eeuw belicht, heeft het Archeologisch Museum Haarlem de weg gevonden naar dit onvolprezen mees- terwerk, dat in 1991 verscheen. Wellicht is het beter de 'Haarlemmers' zelf hierover aan het woord te laten: Op aansprekende wijze heeft Rien Poort vliet in zijn boek 'de tresoor' het leven van alledag in de zestiende eeuw weergegeven. Wij nodigen U uit om een kijkje in 'zijn keuken' te nemen op de tentoonstelling van 3 november 2000 t/m 14 juni 2001. Vier vitrines tonen U objecten uit de genoemde periode. We zijn daarbij 'van alle markten thuis': aan bod komen persoonlijke verzor ging en kleding, een kamer, een keuken en de reeds genoemde plaats waar iedere zes- tiende-eeuwer zijn boodschappen deed. Al wandelend langs een zestiende-eeuwse gevel dwalen de gedachten af naar die tijd, naar de beeldenstorm en het Haarlems beleg. Naar hoe het was om toen te leven met alle ontberingen van ziekten, opstan den, honger, lijfstraffen en kou! Om U in de stemming te brengen hebben we de verwar ming alvast wat lager gezet. We hopen ook op een gure storm, zodat U in onze -nét niet zestiende-eeuwse- kelder een veilig heenkomen kunt zoeken! In de Vleeshal aan de Grote Markt 18k te Haarlem is een alleraardigste expositie Waar houdt de markt op en begint de expositie van vondsten? ^'^'^mingsdiervanV^^'^ ingericht. Honderden bodemvondsten uit de zestiende eeuw- her en der in Nederland gevonden- staan tegen het decor van uitver grote afbeeldingen uit de tresoor uitgestald. Op de middag van de opening joeg een ongekend gure novemberstorm vergezeld van de nodige regen over het marktplein. De sfeerbeelden uit de uitnodiging waren bewaarheid! In het knusse onderkomen werd de tentoon stelling in aanwezigheid van de weduwe van de schilder mevrouw Come Poortvliet- Bouman geopend door de heer H.J.E. Van Beuningen- eigenaar van een heuse tresoor en verzamelaar van middeleeuwse bodem vondsten. De 'gouden gloed'die het boek De Tresoor uitstraalt is doorgezet in de ondergrond van de uitstalkast, die als het ware een natuur lijk geheel vormen met het gewelf van de Vleeshal. Zo hebben Riens schilderijen een extra dimensie gekregen en vormt de vitrine een verlengstuk van het schilderij. Of is het andersom! Voor iemand die alleen maar kabouters kon tekenen- zoals iemand eens in de krant schreef- is de tentoonstelling een ware ont dekking. Het is te hopen dat vele Haarlemmers en mensen van daarbuiten eens de moeite nemen het Rien Poortvliet Museum in Mid- delhamis te bezoeken. De mensen van het Archeologisch Museum Haarlem hebben dat zeker op hun program ma staan. Door de weduwe van Rien poortvliet en zoon Tok is weer een schitterende kalender samengesteld waarvan de afbeeldingen ont leend zijn aan de boeken 'Aanloop'en de 'Ark van Noach'. Zoals altijd is de uitgever Kok uit Kampen. Vorig jaar lazen we hoe de dagindeUng van Poortvliet er zo ongeveer uitzag. Op de ach terflap van de huidige kalender is naast een foto van de schilder in zijn atelier en de twaalf maandplaten de tekst afgedrukt waarin Rien de vraag gesteld wordt: "Hoe ontstaat nou zo'n boek, een van de vele boeken die U heeft gemaakt". Poortvliet: Ja...hoe ontstaat nou zo'n boek. Eigenlijk, hoe word je zwanger? Nou, dat kan zomaar en eerlijk.ik ben het voortdu rend, 't Kan zijn dat ik buiten ben geweest en dat ik op een hoogzitje heb zitten kijken op een lekkere zomeravond, een pijpje opgestoken en ik zit het alles zo eens te bekijken en dan kan het zijn dat ik dingen zie, waarvan ik denk, simpel hoor, dat geef ik toe, hee, hee, hee, dat ga ik thuis op papier zetten, dan is het maar goed dat ik iemand tegenkom halverwege die zegt "ach waarom zou je het doen, 't is toch niet van deze tijd, konijntjes in de sneeuw en hertje in het bos Ik ga welgemoed aan de slag en ik zei het al, ik doe het graag, soms lig ik 's avonds in bed en kijk met één oog op de wekker en denk, ha, ha, nog negen uur en dan zit ik er weer. Dat heeft een prijs en die prijs is, hier voor mijn gevoel is het iedere 3 maanden Kerstfeest, om de drie maanden moet ik naar de zolder om daar dozen en met bal len en slingers te halen en ja, nog maar een jaartje of wat geleden was ik een jongeman en nu al een grijsaard. Maar dat krijg je als je het zo naar je zin hebt dan schiet de tijd onder je door, maar dat is een bekend feit natuurlijk, kwartiertje tandarts kan behoor lijk lang duren en je hebt andere kwartier tjes die gaan lekker vlug. Ook al ken je alle boeken van Rien Poort vliet- steeds weer is het openslaan van een nieuwe kalender een spannende gebeurte nis. De op groot formaat afgebeelde schil derijen en de wat kleinere met tekst voor ziene bij-afbeeldingen lijken als nieuw. De detaillering komt beter tot z'n recht. Vaak sta of zitje oog in oog met één van Riens dieren. Die hij zo natuurgetrouw afbeeldde dat er niets te raden over blijft. Dat is een weleens gehoorde 'klacht'Het is te mooi en te volledig. De uitdrukking: 'in de beperking herkent men de meester' zou opgeld doen, ware het niet dat het overda dig ten toon gespreide vakmanschap van de schilder-tekenaar-schrijver alles recht trekt. De pose, de houding, het moment, de com positie: het liegt er niet om. Olieverf of aquarel; het maakt PoortvUet niet uit. Het werk is eerUjk, van een hoog gehalte. Lukraak heb ik dit jaar een keuze uit de kalender gemaakt om U een en ander in helaas zwart/wit te laten zien. Vogels: de eenzame vogel op de tak in de maand janu ari, waarbij de knoestige gespleten boom getuigt van een ongekende woestheid tegen de vervagende achtergrond. Of de compila- De schoonheid van een 'woest' schilderij Rien Poortvliet op zijn best...studie van allerhande pluimage tie van diverse soorten vogelachtigen in november. Eigenlijk is Poortvliet hier op z'n best omdat..er meer raden is? Dat hoeft niet in december wanneer de ruige keilers elkaar in de poedersneeuw te lijf gaan en de zeugen belangstellend vanaf een veilige afstand toekijken. Bekijk ook eens de techniek van werken bij het vosje dat door het bladerdek op ons af komt. De ogenschijnlijk 'simpele' opbouw van de aquarel. Het vossenlijf bestaand uit enkele vlakken die tesamen en passant de anato mie tonen van Reintje. Vergeet niet de ogen..als van glas! Voor wie meer wil..en wie wil dat nu niet..schaffe de Rien Poortvliet kalender 2001 aan en/of gaat naar het Rien Poortvliet Museum in Middelhamis, waar in het Oude Raadhuis een keuze uit zijn gehele oeuvre te bewonderen. En waar de schilder op video uitlegt en laat zien wat het schilderen voor hem betekende! Rien Poortvliet is meer dan 5 jaren niet meer in ons midden. Velen hebben hem tij dens z'n leven al gekend als één van de grootste schilders van de twintigste eeuw. Toch is zijn werk tot op heden m.i. nog velen onbekend. Exposities zoals 'Was getekend...' zijn voortekenen dat anderen Poortvliet gaan ontdekken en hem dat eer betoon geven dat hem zo toekomt. Hij kon eigenlijk ook niet zonder applaus. Applaus voor zijn zo veelzijdige oeuvre dat nog vol verrassingen zit en waarvan bestudering en inventarisatie nog nauwelijks is begonnen! Was getekend. Rias Olivier, Zoetermeer ■vV ■''*v ,--■''" Bonkige keilers aan het werk in de sneeuw. Hartstocht van een groot schilder

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 17