Kerstzangavond Overdenking E) uit de Heilige Schrift Moet dat echt, op zondag open? RMU overhandigde nota arbeidsvoorwaarden aan minister Jorritsma Geref. Gemeente Dirksland EIIAtfOBI-lllEUWS HET .KIJKVENSTER Dam- en Schaakver. 'Dirksland' 'Werken met waarden is winst' VERVOLGVERHAAL VRIJDAG 15 0ECBMBER 2000 Blik op kerk ^^y en samenleving Cj - Files - Tolpoorten - Mislukt Iemand die in een streek woont, nogal excen trisch, zei laatst tegen me: "Bij ons zijn er nooit files". Je hebt dan de neiging om meteen te denken: "Gelukkig is dat land"... Want je hoeft alleen maar 's morgens om 8 uur of 's avonds om 6 uur naar de nieuwsbe richten te luisteren om te weten hoe erg het is. "Er staan momenteel 34 files met een totale lengte van 180 kilometer", is een mededeling waarvan we niet eens meer opkijken. Maar dan zit je nog aan het ontbijt of aan de avondmaaltijd en dan zal het je een zorg zijn! Anders wordt het warmeer je het aan den hj- ve ondervindt. Toen ik onlangs tegen het eind van de middag ergens moest zijn, waar bij Oudenrijn niet vermeden kon worden, was ik extra vroeg op weg gegaan, met de gedachte de file vóór te zijn.U raadt het al, ik kwam toch in een onafzienbare rij bUk terecht. En de reis waarvoor normaliter een uur moet worden uitgetrokken, duurde twee en-een-half uur! Met als enig uitzicht de bumper van mijn voorganger, en met de voortdurende ergernis aan weggebruikers die tot het eind toe doorreden om dan nog brutaal in te voegen. Ja, en dat is dan maar één keer. Je zal er elke morgen en elke avond toe veroordeeld zijn. Het alternatief, roept de regering al jarenlang, is het openbaar vervoer. Maar zó aanlokke lijk is dat ook niet, als je dagelijks te horen krijgt dat tussen A en B bussen rijden wegens een wisselstoring, waarbij gewaarschuwd wordt voor een vertraging van 30 tot 60 minuten. Het verkeer is de laatste tijd een veelbespro ken onderwerp. De klachten over de Neder landse Spoorwegen zijn niet van de lucht. Overvolle treinen, zodat velen dageUjks genoegen moeten nemen met een staan plaats. Soms zelfs zoveel reizigers-aanbod dat besloten moet worden de trein niet te laten rijden. Treinen die uitvallen dus, of niet op tijd ver trekken, waardoor weer aansluitingen wor den gemist. Agressie van passagiers tegen conducteurs of medereizigers. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dat alles in aan merking nemend is het begrijpelijk dat men sen toch blijven kiezen voor de auto. Als je dat doet, aldus minister Netelenbos van Verkeer, dan moet je er ook maar iets voor over hebben. We gaan een proef doen met rekeningrijden. Dat wil zeggen dat ieder ritje in de spits straks vijf gulden gaat kosten. Dat is in totaal slechts duizend gulden per jaar, zo is het snel uitgerekend door de Me vrouw die voortaan als 'Tineke Tolpoort' door het leven zal gaan. Zeg nu eerüjk, wat is duizend gulden op een heel jaar? Nou, ik vind het nog een bom geld, en ik vrees dat velen er zo over denken. Temeer omdat dat rekeningrijden geen werkelijke verlichting zal brengen. De files zullen er geen meter korter door worden. In de toekomst zullen we dus, zoals dat nu al een gevleugelde uitdruk king is geworden, "betaald in de file staan". Mevrouw Tineke heeft natuurlijk al lang door dat de proef met het rekeningrijden bij voorbaat tot mislukken gedoemd zal zijn. Als het sukkelen blijft met het openbaar vervoer, dan krijgt zij niemand de auto uit. En de nu al beruchte tolpoorten zuUen geen enkele ver betering brengen. Het is nu d uitgerekend dat de files niet korter zullen worden. Maar dat is haar pakkie niet aan... Want als de proef definitief mislukt is zijn de verkiezingen toch al lang voorbij. De volgende regering moet dan maar weer zien. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middëlharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. aELamGESCHENKCNaaGE Waarom stuurt men elkaar juist tegen Kerst mis zulke opvallende en soms kostbare rela tiegeschenken? Antwoord: Het geven van geschenken is eigenlijk zo oud als de mensheid. De oudste volkeren boden hun goden offers aan. De jongeman klopte met iets moois aan bij de ouders van een meisje om hun dochter tot vrouw te verkrijgen. U kent ook de verhalen over de zeevaarders die op hun reizen naar Afrika spiegeltjes en gekleurde kralen mee namen voor de inlanders. Diplomaten brach ten erg kostbare cadeaus mee voor de afge vaardigden van die regeringen die zij te vriend wilden houden. Bedrijven pogen met relatiegeschenken hun cliënten gunstig te stemmen, zodat zij klant blijven en (nog) grotere, bestelüngen gaan doen. Dat die attenties tegenwoordig voor Kerstmis wor den aangeboden, is nog een uitvloeisel van een oud bijgeloof, dat je het nieuwe jaar goed begint als je dan iets ontvangt, of aller lei nieuwe zaken dan wel een flinke winter voorraad in huis hebt. Het verzenden van deze nieuwjaarsattenties is echter vervroegd, omdat de eigen koeriers en boden zijn ver vangen door de post die het eind december zo druk heeft, dat tal van pakjes te lang na Nieuwjaar arriveerden. En omdat intussen het geven van kerstcadeaus in familiever band uit het buitenland naar ons overwoei, is het relatiegeschenk soms uitgegroeid tot een compleet kerstpakket. GEÜIOEMOE UEar Rose bloemblaadjes van mijn geraniums in de bloembakken hebben lelijke geelbruine vlekken in de witte glansverf van de houten raamkozijnen veroorzaakt. Hoe krijg ik die vieze vlekken weg? Antwoord: Dit soort vlekken is niet meer te verwijderen, doordat het plantensap met de kleurstof de verf heeft aangetast. Gaat u de laklaag te lijf, dan wordt die nog verder beschadigd. "Gewoon een kwastje van die zelfde witte glansverf erover" adviseren ervaren schilders. Aangezien het hier alleen het onderkozijn betreft, is dat niet zo'n moeilijke klus. MMtaHomm Waarom is acaciahoning gezonder dan andere honingsoorten? Ook dit jaar hopen het Dirkslands Man nenkoor, gemengd koor 'Soli Deo Gloria' en jeugdkoor 'luventa' weer een geza menlijke kerstuitvoering te houden, en wel op D.V. zaterdagavond 23 december 2000. Tijdens deze zangavond zal het mannenkoor een aantal liederen ten geho re brengen die terug te vinden zijn op de prachtige kerst-CD, die kortgeleden uit gekomen is. Het mannenkoor staat onder leiding van Frans Cornet, terwijl Michel de Wit de muzikale begeleiding voor zijn rekening zal nemen. Leo van den Hil dirigeert 'Soli Deo Gloria', terwijl het jeugdkoor sinds kort onder leiding van John Blonk staat. Beide koren maken voor wat betreft de muzikale begeleiding gebruik van de diensten van Jan Hoek uit Ouddorp. Zoals gebruikelijk gaan de deuren van het kerk gebouw aan de Geldersedijk open om 18.30 uur. Ds. A.M. den Boer hoopt een half uur later de avond te openen met gebed enq een korte meditatie. Natuurlijk is iedereen weer van harte welkom! GOEDEREED Op D.V. zaterdagavond 16 december draai en we een mooie film voor jullie; 'Nobody's Children'Om kwart voor acht gaan de deu ren van 'De Ark' open en we starten om kwart over acht. Kom je ook? We rekenen °PJ""*^' HetOD-team Antwoord: Elke bijenhoning bevat ca. 70% glucose en fructose, enkele procenten sacha- rose en andere suikers, wat afscheidingspro ducten van levende planten zoals inhibine (een stof die de bacteriegroei remt), enzy men en aromastoffen naar de soort bloem die de bijen bezochten. Deze nectar wordt door de imker uit de ragen geslingerd of geperst en gezeefd. Acaciahoning in zuivere toe stand is dus even goed als andere bijenho ning zonder toevoegingen, doch ze wordt vaker uitgekozen omdat ze langer vloeibaar büjft en niet zo gauw kristalliseert als de (vele) overige. Het etiket van Nederlandse honing moet evt. toevoegingen vermelden. Bedenk wel, dat buitenlandse fabrikaten wel eens het zoete afscheidingsproduct van een daar op bepaalde planten voorkomende soort bladluizen bevatten. Die zg. bladhoning is echter wel een zoet broodbelegsel. OaOE BEÜOEPEN Er wordt zo dikwijls gesproken over 'het oudste beroepter wereld als prostitutie be doeld wordt, dat je het haast zou geloven. Maar is het eigenlijk wel zo oud? Antwoord: Het wordt gezegd omdat de Bij bel het al noemde en er bij andere volkeren al eerder prostitutie (zelfs tempelprostitutie) voorkwam. Bij de beschaafde Grieken en Romeinen was het al vele eeuwen voor Christus een ingeburgerd verschijnsel. Het alleroudste beroep is het natuurlijk niet. De eerste mensen leefden van visserij en jacht. Later kwamen landbouwers, veehouders, houthakkers, timmerheden, steenhouwers, krijgslieden, smeden enz. Dat was echter allemaal mannenwerk. Voor alleenstaande vrouwen waren er weinig mogelijkheden om in haar eigen onderhoud te voorzien. Uitgezonden heeft God Zijn Zoon uitgezon den, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet". Galaten 4:4 (tweede gedeelte). Aan een uitzending van een militaire macht om de vrede te handhaven gaat heel wat vooraf. Denk maar aan de vragen rondom de uitzending van soldaten naar Ethiopië en Eritrea Er zijn vragen of het zinvol is. En met name wel of de risico's niet onverantwoord zijn. Hoe was het toen God de Vader Zijn Zoon uitzond? Toen behoefden daar geen menselijke bere keningen aan vooraf te gaan. Het is immers naar het eeuwig plan van de Hoge en Verhe vene! Maar de vergelijking met menselijke expedities zegt wel heel veel: Deze uitzending ging gepaard met de diepste vernedering! De heerlijkheid die Hij had liet Hij achter Zich. Om zo te komen in de situatie van degenen aan wie Hij verlossing kwam schenken. Advent, het woord betekent "komst", en de tijd dient ter voorbereiding op het Kerstfeest. En daarin gaat het om dat grote: de uit zending van Gods Zoon. Hij is gekomen uit de hemel om de vrede te herstellen. Hoe? Heel anders dan andere helpers gewoon zijn: door Zelf de plaats van de schuldige partij in te nemen. Hij, Gods Zoon, moest daarom ook echt Mens worden. Een vrouw zou Zijn moeder zijn, de maagd Maria. Gods wet voor mensen zou ook Hém gelden. Wat zegt de wet van God? Eigenlijk dit: "Wees in alles volmaakt!" In alles watje doet en met de Uefde van je hele hart. Niemand van ons di? dat doet, die zo is. Het kan zelfs niet meer. Nu, dat kwam Hij doen! Hij kwam onder de wet, als een dienstknecht, een slaaf. Nergens zou Jezus zeggen: "Dat behoef De niet te doen, dat behoef De niet te Ujden, want De ben de Zoon van God!" God heeft Zijn Zoon uitgezonden. Gods plan stond al vast. En het eeuwig antwoord van de Zoon was: "Zie, Ik kom om Uw wil te doen, o God!" Uitgezonden om te redden en wel door Zélf slaaf te worden! De eerste beginselen in de wereld zeggen: "Je moet doen wat je verplicht bent!" "Wie het goed doet, die wacht loon!" Dat keert ook terug in Gods wet. De HEERE Uet als Schep per merken: "Doe dat, en gij zult leven!" Maar dat getuigt tegen ons. Verder dan een uiterlijke onderhouding komt het niet. Dat liet de apostel Paulus aan de gemeenten in Galatië merken. Waarom? Omdat ze de genade van God niet als het be langrijkste zagen. De Joodse feestkalender met bijvoorbeeld bepaalde gedenkdagen, en bijzondere maanden, die kwam centraal te staan. Alsof je zo de toegang tot God nog kon verdienen! Maar die voorschriften behoorden bij de periode dat de erfgenaam nog onmondig was. Niet van een slaaf te onderscheiden. De gelovigen mogen echter zóón zijn. Kinderen die het mogen zeggen: "Abba!" Die met die pe eerbied op intieme wijze de Vademaam noemen. De gelovigen, dat zijn niet alleen de gelovige Galaten toen. Nee, allen die van genade leven. Ze erkennen het telkens weer: "Wat ik doe brengt geen redding!" De gedachte: "Hij iets -veel evenmeel-, en wij iets, moet wor den afgebroken. Hij alléén redt! Dat betekent echt niet dat de wet geen func tie meer heeft in het leven van degene die van Christus is. De zonden ("werken van het vlees") worden even verder in de brief scherp afgewezen! Maar wie meent dat hij of zij door eigen doen en laten zelf het kindschap moet verdienen, ziet in feite het gewicht van de zonde niet. Zwoegen als een slaaf helpt niet. De apostel wijst de Galaten een andere weg. Jezus' komen, dat was een komen om te die nen. Uitgezonden om gehoorzaam te zijn en de straf te dragen. Voor anderen, in hun plaats! De wet van God zegt: "Vervloekt wie niet doet wat God vraagt!" Nu, dat oordeel onder ging Hij. Hij kwam om Zichzelf over te geven. Uitgezonden, daarachter zit de vrij- wilhge hefde van de Vader! En Gods Zoon kwam gewillig om te verlossen, om los te kopen. En hoe! Vredesmissie kostte Christus Jezus Zijn leven. Hij betaalde de hoogste prijs! Van deze liefde horen en er geen beroep op doen, dat is dwaze hoogmoed. Alles wat bui ten Zijn werk wordt gedaan, loopt vast. En er wel een beroep op doen, dat betekent ondervinden: "Hij is uitgezonden, om mij - vijand van nature- te redden! Zijn komst. Zijn uitzending en vernedering tot de dood - mijn zaligheid!" Herkingen A. van Wijk Ingezonden: Wat voor feest is Kerstfeest vieren Is het de dood voor vele dieren? Viert u echt wat het zou moeten zijn? Of is het meer een eetfestijn Vrije dagen, eten, drinken, Met bier en wijn op uw gezondheid klinken. Maar wat met Kerst nu werkelijk wordt bedoeld, Wordt door velen niet gevoeld. Zelfs op zondag moeten nu de winkels open. Zodat je tot de laatste dag kunt kopen. Winkelpersoneel wordt niet gevraagd: "Vinden jullie dat nu wel geslaagd?" Ook zij willen hun eigen Kerstfeest vieren Maar worden, net als dieren, Moar één richting heen gesteld: Voor de grote bazen steeds meer geld! Wat men voor geloof of werk moet geven. Dat kan men in deze tijd beleven Watje zelf wilt is niet de vraag. Je bent maar een nummer, ook vandaag! K. Vroegindeweij Middëlharnis Een acÊvertentÊe in Eilanden-Nieuws tteeft altijd succes..! Uitslagen van 11 december Danunen, afdeling 1: Jac. Wolfert - C. van Prooyen3 - O W. Stolk - Joh. WolfertO - 3 M. van 't Geloof - J. Knöps3 - O Afdeling 2: A. Vijfhuizen - W. Nieuwland3 - O J. V. d. Groef - C. v. d. Kroon0-3 K. de Jong - A. Los1 -1 Schaken: H. Zorge - J. C. de JongVi - Vi W. StoUc - W. de VosO -1 Beker: W. Knöps - A. Knöps1 - O De Reformatorisch Maatschappelijke Unie (RMU) heeft op 12 december jl. haar nota arbeidsvoorwaardenbeleid 2001 aan de minister van Economische Zaken, mevrouw Jorritsma, en de woordvoer ders sociale zaken van PvdA, CDA, Chris tenunie en SGP, overhandigd. Het thema van de nota is 'Werken met waarden'. In de nota pleit de RMU nadrukkelijk voor maatregelen om uitval te voorkomen. Ook zet de RMU scherp in op de reïnte gratie van arbeidsgehandicapten en lang durig werklozen. Het thema 'Werken met waarden' sluit nauw aan bij de visie van de RMU dat arbeid niet alleen te maken heeft met verantwoord ondernemerschap. Het is vooral een Bijbelse opdracht die betrekking heeft op betaalde én onbetaalde arbeid. Daarbij gaat de RMU uit van een rechtvaardige inkomensverdeüng en aandacht voor de mens in de organisatie. Voorkomen is beter dan genezen. De RMU vindt dan ook dat preventief beleid, gericht op het voorkomen van ziekte, meer aandacht dient te krijgen. Zo dient het arbeidsomstan dighedenbeleid binnen een onderneming hoog in het vaandel te staan. Een goede sfeer, een prettige werkomgeving, een acceptabele werkdruk en het dragen van een verantwoordehjkheid verhogen het welbe vinden van de werknemer in de organisatie. De RMU is van mening dat reïntegratie van arbeidsgehandicapten en langdurig werklo zen prioriteit dient te krijgen. De reformato rische vakorganisatie pleit voor een structu rele bevordering van arbeidsparticipatie van ouderen, (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten, allochtonen en langdurig werklozen. Daarbij moet uitgegaan worden van een doelgroep gericht beleid omdat elke doelgroep om een maatwerkaanpak vraagt. De RMU is van mening dat hier een grote verantwoordelijk heid ligt voor de overheid en het bedrijfsle ven. Ook vraagt de RMU bijzondere aan dacht voor de positie van ex-gedetineerden op de arbeidsmarkt. Voor 2001 zet de RMU in op een basisloonsverhoging van 3,75%. De rest van de loonruimte (1%) dient aange wend te worden voor bekostiging van bij zondere arbeidsvoorwaarden als individuele loopbaanbegeleiding, coaching en schohng, met name voor oudere werknemers. Ook denkt de RMU daarbij aan een resultaataf- hankelijke beloning die kan 'mee-ademen' met de resultaten van een onderneming. Dit is een richtinggevend voorstel, maar afwij kingen zijn mogelijk als bedrijfseconomi sche omstandigheden dat toelaten. Voor sec toren als gezondheidszorg en onderwijs bepleit de RMU een marktconforme loon ontwikkeling. De RMU vindt brede invoe ring van prestatieloon ongewenst, zeker voor individuele werknemers. Bij een col lectieve vorm van prestatiebeloning is het van essentieel belang dat er een vertrou wensrelatie is voordat (een vorm van) pres tatiebeloning wordt ingevoerd. De reforma torische vakorganisatie vindt het legitiem om bij de huidige krappe arbeidsmarkt nieu we vragen te stellen. Gedacht wordt aan het terugdraaien van de arbeidstijdverkorting of vervanging door arbeidstijdverlenging met evenredige stijging van het salaris. Daar naast is de RMU van mening dat in tijden van krapte op de arbeidsmarkt er in goed overleg tussen werkgever en werknemer een deel van de atv-dagen moet kunnen worden verzilverd. De overhandiging van de nota arbeidsvoorwaardenbeleid heeft plaats gevonden op 12 december jl. in Wandelgan- ger 1 van perscentrum Nieuwspoort. Na de overhandiging is minister Jorritsma in debat gegaan met zowel de opstellers van de nota als de woordvoerders sociale zaken van PvdA, CDA, Christenunie en SGP. Autobedrijf Jan van Dijk En wat hij alzo daaromtrent constateerde, kon hem bij ogenblikken te machtig worden. Hij was naar de begrafenis van dominee Van Veen geweest. Daar had het hem sterker dan ooit aangegrepen hoe Vorma was. Er werd natuurlijk gepraat over ouwe Rens en men vond dat de zoon van dominee Van Veen goed gehandeld had. Er kwam toen heel wat los over de toestanden in de Grote Kerk. Met meester Van Buren reed hij in het laatste rijtuigje in de stoet mee. Ze moesten helemaal naar het Nieuwe Kerkhof, ver buiten het dorp. Meester Van Buren zei: "We zijn principiële tegenstanders". Hij bedoelde op schoolgebied. Maar daarover wilde hij niet praten. Hij was niet zo, dat hij een anders mening niet respecteren kon. Maar het was hem de vraag of er wel ooit weer een dominee naar de Grote Kerk van Vorma zou komen. En zo, terwijl het rijtuig langzaam voortreed achter de ploffende paardepoten aan, deed hij een boekje over de Gro te Kerk van Vorma open. En dominee De Wit hoefde zich niet in te beelden dat zijn gemeente beter was. In de Grote Kerk was het Rens Hoogendoom, de brute heerser. Maar in de Achterstraat huisde ook zo het een en ander. Dominee De Wit zou de Uylen wel leren kennen. En die ouderling. Piet Dekker! Vro me Piet noemden ze hem. Vreselijk! Meester Van Buren zat dat alle maal heel rustig te vertellen. Niet zo op de manier van een, die rod delt. Welnee: het kon hem eigenhjk al met al niet zo heel veel schelen. Maar het was objectie waar, wat hij zei. Piet Dekker zoog de mensen uit, onder commando van zijn wederhelft, 'Moe Machteld!' De Uylen vormden een zedeloze bende psalmzingers. Dominee De Wit vond het niet sympathiek van Van Buren, dat hij zo deed. En toch was er in de persoonlijkheid en vooral in de manier waarop de man sprak zo enorm veel aantrekkehjks. "Ik zou iedereen wel willen waarschuwen, die van plan is naar Vor ma te komen", zei hij. "En ik ga er zelf zo gauw mogehjk vandaan. Desnoods als gewoon onderwijzer weer naar de stad". Zodoende kwam dominee De Wit met een zwaar pak thuis vaii de begrafenis. Toen volgde daar 's avonds op, dat zijn vrouw door Jack Quist thuisgebracht werd, na het affront dat ouwe Rens haar had aan gedaan. Zo stapelden de zwarigheden en de teleurstelhngen zich op. Zijn zen ding als knecht van God in Vorma was zo langzamerhand onder een zware druk komen te staan. De zaterdagmiddag, na de begrafenis, zat hij erg in de put. Weer pre ken, morgen! Och, Vorma hoorde graag zware preken. Maar: woord en daad! Wat kwam daar van terecht? Jeanne kwam hem zijn thee boven brengen en begon nog weer eens te praten over Roelf en wat er toch wel op de Ruigen Hill gebeurd kon zijn. De jongen was nadien zo veranderd, zo gesloten: "Je moet er eens heengaan, Henk", wilde ze. "Je kunt er toch gewoon met Dries over praten?" Henk knikte. Natuurlijk, dat kon. Hij zou dat ook moeten doen. Toen wilde Jeanne nog iets zeggen over Roelf en Nan, maar ze deed het niet; ze zag, dat Henk nu helemaal niet in de stemming was om zich in dat probleem te verdiepen. Een probleem was het feitelijk ook niet. Misschien dacht Roelf niet aan Nan en was het plagen van Els en Mary maar gewoon kinderwerk. Doch Jeanne was juist iemand om op dergelijke dingen te letten en telkens was ze er mee bezig en maakte zij zich er zorgen over. Natuurlijk zou ouwe Rens nooit toestemming geven en wie weet welk een narigheden er voor Roelf uit voortvloei en zouden als hij zijn hart op Nan zette. Moest ze de jongen waar schuwen? Ze ging weer naar beneden met het theeblad en de kopjes. Doch in de huiskamer kwam ze niet tot rust. Te zwaar woog al het raadselachtige, dat maar bleef rond het avontuur van Roelf op de Rui gen Hill. Ze moest er met iemand over praten. En omdat Henk pas geleden gezegd had: smid Donk is een flinke, eerlijke kerel, ging ze naar boven, weer naar de studeerkamer en vroeg of Henk het goed vond, dat ze Dien naar de smid stuurde, of die eens aan wilde komen. Henk vond het goed. Vorma lag in de gewone zaterdagmiddagtooi. De mensen hadden vrij. De arbeidersvrouwen haalden boodschappen van het pas ont vangen geld, hun mannen kwamen fris geschoren bij Manus Bolhuis, de schoenmaker, vandaan, die zijn winkel opgeruimd had en er deze middag het beroep van barbier uitoefende. De jeugd begon al op de straat te flaneren en WuUem Donk - Klaas Wenders zag het, zoals bij na iedere zaterdag - verdween met zijn vrouwtje door de lage deur van zijn smidse in het huis. Vandaag was er gelukkig geen paard en kon dus de zaterdagmiddag zijn van ouds geëigende gang gaan voor de oude, kromme bedwinger van Vorma's ijzer en staal. Hij liet zijn pront wijfje voorgaan, dat door het bruine deurtje in het gangetje ver dween. Toen sloot hij de vensters voor de raampjes van zijn werk plaats en deed de grendels op de deur. In de zwarte moor boven het vuur, dat slechts in een paar gloeiende sintels meer nagloorde, sput terde het kokende water. Voor het aambeeld zette hij een grote zinkei teil. Over het schoongeveegde aambeeld kwamen een paar kranten. Dan slofte hij naar het kleine, bruine deurtje in de zijwand, opende dat en riep: "Kaetje, ik bin zo verre!" Even later verscheen het vrouwtje met het hagelwitte haakmutsje op. Over haar rechterarm hingen het hemd, de borstrok en de onderbroek van de smid. In haar hand droeg ze het zeepbakje, de borstel en over de linkerarm hing een schone handdoek. Het smidje trad dan wat terug en Kaatje legde het schone goed en de andere benodigdheden voor de zaterdagse beurt op het aambeeld. Zedig-bescheiden ging ze door het bruine deurtje terug als WuUem begon zijn pet met blinkende klep af te zetten, want dat was het begin van de totale ontkleding, wist ze. Terwijl ze in de duistere kamer op het eind van het spelonkachtige gangetje, waarheen de bruine deur toegang gaf, thee zette, klonk in de smidse geplas en geboen. Onhoor baar voor haar. Het geluid drong niet door de dikke muren heen. Maar het was er en de bewegingen, die het veroorzaakten, hadden een bij zondere uitwerking op de smid. Want als een goed kwartier later het bruine deurtje weer openging en Wullems stem weer klonk: "Kaetje, ik bin zo verre", vond ze een heel ander wezen in de smidse op haar wachten. De eerste maal zag ze een vuile roetsmid met een vies, goor ringbaardje en een vettige 'klak' op de vuile haren, die ze terwille van haar schone schort ontweek. Maar de tweede keer stond er een witte gedaante. Krom, ja! Maar wit. De onderkleren hagelwit, het gezicht glimmend schoon. Het ringbaardje als witte wol van een schaapje in de lente en het haar, het dichte, stevige haar, zo droog mogelijk gewreven met de handdoek ook wit, maar een raagbol gelijk. "AsjebUeft, Wullem". Ze reikte hem dan de doos met het scheergerei over, het spiegeltje met de vemikkelde lijst en de kam. Als de smid het spiegeltje aan een spijker in dè deurpost hing naast de grote sleu tel van de Hervormde kerk, die daar zijn vaste plaats had, omdat de smid ook klokkenluider was en men het beste door de kerk in de oude toren kon komen, de doos met scheergerei op de bank zette, vatte zij het vuile ondergoed en deed dat in de mand. Ze ruimde dan meteen nog het een en ander op. Onderwijl kraste het mes de harde stoppel baard van smidjes gezicht. Voor het scheren gedaan was, wilde zij gaan. Maar altijd eiste de smid: "bluve wachte, Kaetje!" Zij deed dat dan en als hij het zeepschuim van zijn gezicht geveegd had, stak hij haar zijn oude snuit toe voor de scheerzoen. (wordt vervolgd) !a^!:afS5;ftK5K:!¥!«iiS'iK?i?S4 --^ Dat de Spoorwegen aansprakeüjk worden gesteld is wel begrijpelijk, maar niet geheel biUijk. Ze hebben daar ook niet het vermogen ijzer met handen te breken. De schuld ligt bij de regering die de Spoorwegen ooit privati seerde. En wat zij nu doet, en doen wil om de files te bestrijden en het openbaar vervoer te promoten, is niet veel meer dan dweilen met de kraan open. OFFICIEEL DEALER BRIELLE, Siagveldig, Tel. 10181)413777 Honda-dealer voor de Z-Hotlandse eilanden -30-

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5