Lezers schrijven over komst AZC Dirksland Formele besluitvorming in Dirksland De asielzoekersproblematiek en dé Dirkslandse politiek Asielzoekerscentrum in Dirl(sland Gedrieën goed voor 90 jaar Sempre iiistorie Het asielzoekersvraagstuk (3) Kerstzangavond te Dirksland Groei Bloei De KMTP/ Groei Bloei organiseert Kerst-lnn 2000 EimMmmmnEmfSk momA 7 Vorige week donderdag werd in de gemeenteraad van Dirksland èen principebesluit genomen inzake de komst van een AZC aldaar. Naar aanleiding daarvan ontvingen we enkele reacties ter plaatsing die u onderstaand, bij elkaar geplaatst, aantreft. Van de hand van de 14-jarige Leanne van Prooijen uit Dirksland kregen we het onderstaande schrijven aangeboden: VRIJDAG 1 DECEMBER 2000 Donderdagavond 23 november jl. was het dan zover: het veelbesproken onderwerp 'AZC in Dirksland' kwam ter behandeling in de gemeenteraad. De standpunten waren in de commissievergadering 'middelen' al verwoord, maar nu vond de 'formele besluit vorming' plaats. Weest u gerust, dit stukje gaat niet over barmhartigheid of nuchterheid ten aanzien van asielopvang, daar is al zoveel over gezegd en geschreven. Nee, nu eens iets meer over de 'formele besluitvor ming', met de nadruk op formele en vor ming. Als BIKAD hebben wij een poosje van vrij dichtbij mee mogen kijken in de keuken die gemeentepolitiek heet. Volgens mw. Tuins- tra (VVD) kregen wij zelfs meer te horen van B&W dan de raadsleden zelf. Wat wordt er nu zoal in die 'keuken' bereid? Nou dan moet u eerst even beseffen dat de chefkok het in een keuken voor het zeggen heeft. In de gemeentekeuken van Dirksland is dat onmiskenbaar de burgemeester. Ja maar, de gemeenteraad heeft toch het laatste woord, zult u misschien zeggen? Dat zou je inderdaad denken, ja, maar dat is formeel zo. De burgemeester staat toch boven de partij en? Daarom juist! De chefkok heeft het recept en de regie in handen en schakelt de kokmaatjes in bij de bereiding. Hij is ook degene die de lof oogst voor een goed ver kopend en mooi geserveerd gerecht, althans in koksland. Nu gebruikt ook een chefkok natuurlijk wèl een kookboek. Het kookboek (of 'draai'- boek) is voor AZC-gerechten geschreven door een autoriteit op dit gebied, nl. het COA. Daarin staan de ingrediënten (aantal asielzoekers, vuistregels waar wel of niet van mag worden afgeweken, voorzieningen, locatie, e.d.), die in het gerecht dienen te worden verwerkt. Natuurlijk mag het gerecht ook niet te duur zijn; aan alles zit immers een financiële kant, nietwaar? En een goed kookboek ('draai'boek) vermeldt uiteraard hoe het gerecht wordt opgediend: je moet de fijne kneepjes van het 'draaien' beheersen. Een chefkok die wat wil bereiken houdt met dit alles rekening, maar zal toch z'n eigen inbreng moeten leveren om aan de middel maat te ontstijgen, zou je denken. Zo niet de chefkok in Dirksland, om van de kokmaatjes maar niet te spreken. Geen onderdeel van het gerecht wordt samengesteld zonder eerst gewillig het kookboek te raadplegen: gebrui ken we toch wel alle voorgeschreven ingre diënten? past het wel binnen het financiële plaatje? doen we alles wel precies zoals de chefkok het wil hebben? Je zou soms bijna vergeten dat het gerecht ook goed verteer baar moet zijn... Zoals u weet wordt een gerecht meestal zorgvuldig bereid (of voorgekookt) in een afgesloten keuken (of achterkamertje). Nou daar kun je in Dirksland niets op aanmerken, dat is allemaal volgens 'de regels' gebeurd. Die regels heten in de gemeentekeuken 'seniorenconvent' en 'informeel overleg met de Raad'. De klant of burger is uiteindeUjk toch alleen maar geinteresseerd in het eind resultaat (het gerecht), nietwaar? Tenzij er kattenvlees gebruikt wordt natuurlijk of het een smerige boel in die keuken is. Het kan ook zijn dat de uitgever en schrijver van het kookboek er een potje van gemaakt hebben. Maar goed, daar kun je alleen achterkomen als je een kijkje in die keuken kunt nemen en dat mag de gemiddelde klant niet. Je zou dat natuurlijk kunnen eisen, maar ja, als de chef kok en de kokmaatjes, die er toch verstand van moeten hebben, nu al zo gedwee zijn, wat verbeeld je je dan niet als argeloze klant? Toch maar eens even in die keuken gekeken. Hmm, dat kookboek is verouderd; er is een nieuwe druk aangekondigd door de uitgever (of staatssecretaris), maar de schrijver heeft daar nog geen trek in naar het schijnt. "Kunnen er niet wat minder kruiden in, meneer de chefkok?" "Nee, ik doe het pre cies volgens het kookboek!" "Ja maar, dat vinden de mensen wel erg pittig hoor", pro beren wij. "Al lust niemand het, ik doe het toch!" "Wat vinden jullie ervan kokmaatjes?" "Ik zeg niks", zegt de één. "Waar gaat het over, ik heb nog geen recept gezien", zegt een ander. "Als het zo in het kookboek staat zal het wel goed zijn. Wij doen het zoals de chefkok het wil en het kookboek ons voor schrijft! Bovendien hebben we het er in de keuken al uitgebreid met de chefkok over gehad (minstens twee keer in het senioren convent en twee keer informeel als Raad). De mensen moeten het maar pruimen". "Zijn jullie dan niet bang dat je je (bij)baan- tje verliest als de klanten ontevreden zijn?" "Nee hoor, onze klanten zijn over het alge meen niet zo kritisch. En de chefkok zorgt er wel voor dat het gerecht keurig opgediend wordt (hij mag over anderhalfjaar trouwens óók een kookboek gaan schrijven, zegt men). Bovendien zijn de mensen het over een poosje wel weer vergeten wat we ze voorgeschoteld hebben. Dit gerecht bevalt u zeker niet? Hebt u iets tegen buitenlandse gerechten, of zo? Het is een algemeen geac cepteerd gerecht, hoor! Er is geen land ter wereld waar het zoveel gegeten wordt". Nog één poging: "Is dit wel het juiste restau rant om zoveel buitenlandse gerechten te serveren? De meeste mensen zijn gewend aan boerenkool met worst". "Waarom niet?", mompelt één van de twee hoofdkok- maatjes. "Overal waar je dit gerecht op de kaart zet heb je wel mensen die moeilijk doen. De eigenaar van dit restaurant (of pro jectontwikkelaar), een zakenvriendje van me, houdt er zelf ook niet van, maar hij krijgt er van de schrijver van het kookboek een leuk centje voor, dus ja. We vragen maar niet verder: Een met zorg (formeel) bereide (buitenland se) maaltijd? Oké! Uit de keuken die gemeentepolitiek Dirksland heet? Nee! BIKAD P.S.: Als het gerecht 'af is, toch de 'Keu ringsdienst van Waren' maar eens inschakelen. ■-f Hoe groot is een verantwoord aantal asiel zoekers en wat is beheersbaar? Al^ er grote aantallen asielzoekers ons land binnenkomen en een plaats krijgen in de beschikbare azc's, dan is het selectieproces de volgende stap. Daarin moet de rechter bepalen welke vluchteüng de A-status krijgt. Bepaald geen makkelijke zaak, vooral om geen échte vluchtelingen terug te sturen - bij onvoldoende bewijs nog moeihjker, want deze mensen kunnen niet rekenen op enige medewerking uit het land van herkomst, ter wijl andere asielzoekers kennelijk minder moeite hebben om op onterechte gronden binnen te komen. Het is dan ook zeer de vraag of de echte vluchteling daardoor niet in het gedrang komt. Immers, het grote aan tal legt een toch wel zware claim op de bevolking van het ontvangende land. En het tegendeel bewijzen is in de rechtspraak altijd al een heet hangijzer geweest. Vandaar dat het percentage toegelaten asielzoekers altijd aan de ruime kant zal zijn. De derde stap in het proces is de integratie. Hoe en waar vindt die plaats? Meestal in de gemeente waar het azc is gevestigd. Het is dus beslist niet, zoals sommige bestuurders beweren: 'over vijfjaar zijn we ervan af. Dat zou wel zeer inconsequent zijn. Ik denk dat het dan pas begint. Elke instroom in een azc zal een uitstroom tot gevolg hebben. En deze cyclus zal zich vele malen herhalen in de periode waarin het centrum gehandhaafd wordt. En daarbij gaat het om honderden asielzoekers. Waar blijven deze mensen en waarom wordt ook dit aspect niet als mede bepalend door de bestuurders aan de bevol king medegedeeld? Huisvesting voor deze mensen is onlosma kelijk verbonden aan de volgende en meest problematische fase in het proces: de onge wilde en ongrijpbare manier van samenklon tering van bepaalde groepen allochtonen. Soms gebeurt dit heel subtiel soms ook bruut. Autochtonen zijn over het algemeen de wijkers. Het werkt ongeveer zoals ver drijvingsvakken op onze wegen. Iedereen zou dit kunnen weten. Ook de meest ruim- hartigen onder de eigen bevolking, die jaren geleden als eersten met enthousiasme de komst van allochtonen in hun wijk bepleit ten, tappen nu uit een heel ander vaatje, 'k Heb er tientallen van gesproken en het gros van hen - bijna allen gezinnen met jonge kinderen - zijn min of meer gevlucht uit hun eigen wijk. Ik wil dan ook iedereen uitdagen, tot aan de minister toe, om dat te bestrijden. Wat in deze wijken overblijft aan autochto nen zijn meest mensen die te oud en finan cieel te weinig draagkrachtig zijn om te ver huizen én uiteraard de progressieve jongeren met een losse levenswijze alsmede degenen die vaak op de een of andere wijze in de anonimiteit wensen te blijven: drugsdealers en -gebruikers. Het is tevens een uitermate gunstig milieu voor de nog ongenoemde ille gale allochtoon, die toch al extra kwetsbaar is en veelal in het drugscircuit terecht komt. Dit alles met als uiteindelijk resultaat het straatterreur. Als er mensen zijn die denken dat ik overdrijf dan zou ik die gaarne een excursie aanbieden, en dan wel 's avonds na negen uur om dit alles met eigen ogen te zien en te ondergaan. Uiteraard wel op eigen risico. Dat is iets anders dan overdag een azc bezoeken, waar je alleen maar doffe ellende ziet en waar een gevoehg hart deernis mee kan hebben. En dat alles omdat er vanuit de overheid gedacht wordt 'hoe groter hoe beter'. En wij blijven erbij: hoe kleiner hoe doeltreffender. Dat betekent uiteraard wel meer azc's en meer verspreid. En nu naar het geachte Dirkslandse gemeen teraadslid van 'Gemeentebelangen', de heer Van Hou welingen, met zijn ingezonden stuk in een krant van vorige week donderdag 23 november. Daar prijst de heer Van Houwe- lingen de heer Van Houwehngen. Ja echt! Letterlijk schrijft hij: 'Gemeentebelangen was de eerste fractie die helder wist te for muleren onder welke voorwaarden er een azc gevestigd zou kunnen worden. Daarna was er geen enkele behoefte voor anderen om hierover nog wat te zeggen". Wat er ver der in het ingezonden stuk staat kan de lezer beter zelf beoordelen. Alleen nog dit. Ik ken de heer Baan (SGP) en ik weet dat hij - ook bij de Dirkslandse bevolking - als integer en humaan bekend staat. Als je dan iemands bedoelingen zo graag wil misverstaan - en daar is bij de heer Van Houwehngen duide lijk sprake van - dan zegt hij daarbij meer over zichzelf en zijn bedoelingen dan over de heer Baan. Daarbij moet ik denken aan wat het Tweede Kamerlid Hofstra (VVD) laatst eens zei in verband met een kritische opmerking van GroenLinks: "Als het van die kant komt, dan weet ik dat ik goed zit". Het was niet onze bedoehng om nóg eens te schrijven over de Dirkslandse asielopvang. Maar omdat deze zaak eigenlijk model kan staan voor dezelfde problematiek in andere plaatsen én om bovengenoemd ingezonden stuk van Van Houwehngen ging onze pen als vanzelf weer vloeien. Op de openbare commissievergadering van 9 november jl. was het gewoon ontroerend om te horen hoe enkele raadsleden bijna lyrisch werden toen ze aan wilden geven hóe begaan ze wel waren met het lot van de asiel zoeker, zelfs een oubollig 'blauwe ogen en blonde haren verhaal' van Gemeentebelan gen moest daartoe dienen. Sommigen kre gen zelfs vleugeltjes en waren bijkans zwe vende. Gelukkig bleven er ook nog wat benen stevig op de grond, overgeleverd als vanouds aan de wetten van de zwaarte kracht, en dat is maar goed ook als je weet dat het gros van de bevolking in dezelfde omstandigheid verkeert. Als je in dit soort situaties ook maar enigszins rechtuit en nuchter durft te spreken betreffende allocht onen, dan getuigt dat niet alleen van moed maar ook van het rechte verantwoordelijk heidsgevoel tegenover iedereen. Ook, ja vooral, tegenover de echte vluchtehng. Maar je loopt wel de kans datje meteen het predi kaat discriminant krijgt omgehangen. Dat bewees de uitspraak van raadshd Baan maar weer eens. Alleen door te zeggen dat Dirksland wel Dirksland moet blijven, waar mee hij bedoelde te zeggen dat door een te groot aantal asielzoekers de verhoudingen in het dorpskarakter te veel verstoord zou wor den. En waar opeens een gedeelte van de gemeenteraad over hem heen viel, merk je pas hoe hypocriet sommige raadsleden kun nen zijn. Ze wisten immers drommels goed hoe Baan zijn uitspraak bedoelde, ja hij heeft staande de vergadering zelfs nog gezegd dat z'n mede-raadshd Van Houwehngen "het dan wel verkeerd begrepen heeft". Is er meer nodig? Kennelijk wel. Of eigenlijk toch niet? Om in dit geval zo'n uitspraak te kun nen misbruiken en er een subtiele lading aan te geven die je dan naar eigen believen goed kunt gebruiken om een ander onderuit te halen, zoals inderdaad ook gebeurd is. Wat denkt u, lezers, zou de raad deze valse plooi en rechttrekken? Zouden ze met elkaar zoveel inhoud hebben om dit te corrigeren? Of zouden ze ook hjden aan het anti-discri minatiesyndroom, waar kennelijk vooral politici mee te kampen hebben. En zouden onze politieke partijen de echte humaniteit, die ze pretenderen zo hoog in het vaandel te hebben, wel echt zelf in de praktijk brengen? We zullen ze deze testcase maar toevertrou wen. In hun streven zoveel mogelijk stemmen te vergaren voor hun pohtieke doelen proberen de partijen elkaar de loef af te steken door vooral nieuwe kiezers te strikken, en voor sommige partijen lijkt een groep allochtonen de enige kans om vooruit te komen. En als je dan maar betoont in je partijprogramma hier de maximale aandacht aan te geven, dan maak je de beste kans. Wat denkt u, zou het niet precies andersom kunnen zijn? Moet je dan als nuchter mens niet constateren dat juist door het grenzeloze tolerante en softe beleid heel veel misvormingen en ontsporin gen ontstaan, juist bij een groep mensen die vanwege hun achtergrond een vaste en corri gerende hand extra nodig hebben. Getuigt het niet van weinig inventiviteit van organen zoals de COA om passender oplossingen te creëren die beter aansluiten op een normaal levenspatroon en die maatschappelijk ver antwoord zijn. Meer dan de helft van deze mensen blijft werkeloos, doelloos en op den duur hopeloos en reddeloos. Met als gevolg verpaupering en verloedering. En dat is dan het glorieuze resultaat van het zogenaamde humane en christelijke beleid. Immers, alleen langs wegen van geleidelijk heid - vooral wat dit soort zaken betreft - kan een land, een stad, een dorp enigszins z'n eigen karakter blijven behouden. En niet zo massaal en onbeheersbaar zoals in diver se plaatsen in ons land al is gebeurd. En niet, zoals je vandaag de dag - wanneer je eens in bepaalde delen van onze steden loopt - je zich in een Afrikaans of Arabisch land waant. Of je moet totaal onverschillig staan tegenover de eigen cultuur. Maar dat doet het overgrote deel van de asielzoekers zeer beslist niet. Als we ergens van overtuigd kunnen zijn dan is het wel dat ze hier hun gebruiken, hun ins en outs, wensen te behou den of te verkrijgen, en het zal gegarandeerd zover komen dat ze daarmee in diverse plaatsen ruim de overhand zullen krijgen, zoals in sommige wijken nu al het geval is. En wat denkt u, zouden ze dan ook zo tole rant en soft zijn zoals Nederland zich nu opstelt? Nieuwe Tonge Chr. van der Veer Ongeveer een halfjaar geleden werd bekend gemaakt dat er waarschijnlijk een AZC in Dirksland komt, met ongeveer 350 asielzoe kers. De plaats waar het AZC is gepland is de 'Kleine Boezem', een nieuwbouwwijk. Heel Dirksland was, en is nog steeds, in rep en roer. Vooral de bewoners van de 'Kleine Boezem'. Er zijn voor- en tegenstanders, met veel verschillende meningen over het AZC. Naar mijn mening zijn de tegenstan ders tegen het AZC omdat ze bang zijn voor het onbekende. Door sommigen worden zelfs zeer asociale leuzen op gebouwen e.d. gespoten met graffiti. Door de bewoners van de 'Kleine Boezem' is er ook een belangen vereniging inzake komst asielzoekerscen trum (BIKAD) opgericht. Deze belangen vereniging is niet zozeer tegen het AZC, maar vindt het aantal van 240 veel te veel. Volgens hen is het aantal van 65 meer dan genoeg, maar volgens Burgemeester en Wethouders (B&W) van de gemeente Dirks land en het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) is het aantal van 350 noodza kelijk in verband met de te treffen voorzie ningen. Dan kan op het terrein van het AZC een eigen school, gezondheidszorg en politie constant aanwezig zijn, en met 65 personen kunnen deze voorzieningen er allemaal niet zijn. De kinderen zouden dan bijvoorbeeld in het dorp naar school moeten, en dat zullen de meeste tegenstanders waarschijnlijk hele maal niet leuk vinden. Er is een aantal info- avonden geweest. Ik heb de hele discussie gevolgd op de radio. Er werden veel vragen gesteld, o.a. of er wel genoeg (tand)artsen zijn en of er economische vluchtelingen bij zitten die alleen voor het geld naar Neder land komen en hoe ze die kunnen herkennen en uitsluiten. Maar ook vragen als waar de asielzoekers moeten bidden in verband met andere godsdiensten en wat de AZC-ers de hele dag doen; is er iets om ze bezig te hou den? Enz., enz. Al deze vragen werden beantwoord door B&W en het COA. Soms tot tevredenheid van de vragenstellers, maar meestal niet. Wat is er gratis en wat niet? Bij sommige mensen bestaat de indruk dat ^^ïelzoekers alles gratis krijgen, Dit beeld klopt uiteraard niet. Alles wat een alleen staande asielzoeker tijdens zijn/haar verblijf in een AZC ontvangt, is zoveel mogelijk afgestemd op de normen uit de Algemene Bijstandswet. Na aftrek voor 'kost en inwo ning', dat wil zeggen de huur, energie, water, verzekeringen en andere vaste lasten, bUjven slechts het zakgeld van f 30,- en de voedingstoelagen (f 56,- per week) over. Hiervan moet de asielzoeker zelf de maaltij den kopen en bereiden, het AZC voegt er niets extra's aan toe. Een rokende asielzoe ker moet zijn/haar sigaretten betalen van de f 30,-, maar ook de shampoo en de tandpas ta. Ook zijn/haar zomer- of winterkleding moet er van af. Bellen naar de familie in het land van herkomst of naar de advocaat moet ook uit de eigen portemonnee komen. Een dagje naar de markt in Goes of Middelburg? De strippenkaart is niet van het AZC. Som mige verstrekkingen zijn wel gratis, omdat de wet ze voorschrijft (bijvoorbeeld rechts hulp) of omdat er een duidelijk direct belang mee gediend is (wc-papier). Als een asiel zoeker naar het ziekenhuis moet of aan afspraak heeft met zijn advocaat (liefst op marktdag), dan verstrekt het AZC daarvoor gratis een vervoersbewijs. In 1996 kostte dit vervoer in totaal een gulden per asielzoeker per dag. Tijdens zijn/haar verblijf in het AZC krijgt de vluchteling een aantal goede ren in bruikleen: een deken, lakens, slopen, een kussen, bestek, mok en bord, enz. Daar voor wordt bij binnenkomst f 30,- als borg op het eerste zakgeld ingehouden. Bij ver missing en/of beschadiging (van bijvoor beeld een televisie) moet er door de asiel zoeker worden betaald. Medische verzor ging en tandartshulp is door middel van een ziektekostenverzekering gedekt. Voor de basisverstrekkingen behoeft de asielzoeker niets extra's te betalen, maar een kroon bij de tandarts of een bril bij de opticien, daar moet men zelf voor betalen. Ook is er een malig een vergoeding voor schoolbenodigd- heden van f 75,- voor alle leerplichtige kin deren (5 tot en met 17 jaar). In een AZC kan een asielzoeker (boven de 18 jaar) door mee te helpen in het onderhoud en de schoon maak van het AZC nog eens maximaal f 30,- erbij verdienen. Dit is alles wat ik wilde vertellen. Hieronder staat nog een stukje wat door Augustinus is geschreven en wat ik wel toepasselijk vond: Wat betekent dat: 'Wijk af van het kwaad?' Het is niet voldoende dat u niemand schaadt, niemand doodt, niet steelt, niet echtbreekt, geen bedrog pleegt en niet liegt. Wanneer u afgeweken bent van het kwaad, zegt u: ik ben onbekommerd, ik heb alles volbracht, ik zal het leven hebben, ik zal goede dagen zien. Er staat niet alleen: 'Wijk af van het kwaad' maar ook: 'En doe het goede'. Het is niet voldoende dat u niemand besteelt: kleed de naakte. Als u niemand besteelt bent u afgeweken van het kwaad. Maar het goede zult u pas doen als u de vreemdeling opneemt in uw huis. Wijk dus zó af van het kwade, dat u het goede doet! Zaterdag 16 december hoopt de Chr. Gem. Zangvereniging 'Sursum Corda' onder lei ding van dirigent Chr. W. Meijboom en met begeleiding van de organist A. Weenink, haar kerstuitvoering te geven in de Ned. Herv. Kerk te Dirksland. Naast koorzang is er ook samenzang. Tevens zal als gastkoor voor u optreden het Mannenkoor 'Ons Koor' uit Sommelsdijk, onder leiding van Chr. W. Meijboom. Naast orgelbegeleiding is er ook begeleiding door trompetten. AJ met al beloofd het een gevarieerde kerstzangavond te worden, die wij graag met u zouden willen houden. Opening en sluiting worden ver zorgd door ds. Paul. De aanvang is 20.00 uur. Koninklijke Maatschappij Tuinbouw Plantkunde Afdeling Goeree-Overflakkee Wanneer, waar? Dinsdag 19 december a.s. in het Diekhuus, Beneden Zandpad 7 te Middelhamis, aan vang 20.00 uur. Gratis voor leden en niet- leden, en opgeven is niet nodig. U mag ook alleen gezellig komen kijken. Wat maakt het zo leuk? Juist de kleine dingen die u zelf toevoegt aem alles wat al zo rijkelijk in de winkels voor handen is. De natuur is daarbij een rijke inspiratiebron voor kerstdecoraties. Tijdens de Kerst-lnn maakt u bijvoorbeeld een guir lande en/of een kerststukje en/of een kerst krans. Met de door u zelf meegebrachte materialen ontdekt u hoe leuk en inspirerend dat kan zijn. De zaal is 'aangekleed' door de bloemschikclub, zodat u er ook ideeën opdoet om kerst 2000 extra gezellig en fees telijk te maken. Na de ontvangst met een glaasje warme wijn, aangeboden door de receptenclub, geeft Cootje Goekoop uitleg over alle mogelijkheden bij het kerstbinden, waarna iedereen aan de slag gaat. Weet u niet wat u mee kunt nemen? Hier volgen enige suggesties: pot, schaal, bord, kistje, boomstronk, oase (ook te koop), touw, ijzer draad, raffia, coniferengroen, dennentakken, hulst, bessen, zaden, bloemen, blad, takken, pompoenen, schors, sterappels, walnoten, kastanjes, etc. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjan van Noorden nen, tel.: 682432. De jubilarissen bijeen. Geheel rechts, lid van het provinciaal bestuur van de KNFM, de heer Landwehr. Op 25 november jl. zette de Koninklijke Muziekvereniging Sempre Crescendo een drietal leden in het zonnetje die zich gezamenlijk al 90 jaren aan de vereniging verbonden weten. Adrie Slui en Corrie van Groningen-Jongejan beiden 25 jaar en Arie Noordijk maar liefst 40 jaar! De heer Landwehr was maar wat graag bereid gevonden naar Middelhamis af te reizen om hen de gelukwensen namens de KNFM over te brengen. Een gezellige feestavond in verenigingsgebouw de Notenkraker vormde het decor voor deze huldiging. Eerst werd stil gestaan bij het afscheid van Jacquehne Lokker-de Gans als voorzitter van de vereniging. Vanaf 1990 maakte zij deel uit van het bestuur. Jacquehne werd geprezen voor haar tomeloze energie en inzet. In het bijzonder werd belicht hoe zij samen met oud-dirigent Arie Stolk aan de wieg stond van Sempre's succesvolle showconcerten. Van de ver eniging mocht zij een mooi cadeau ontvangen. Adrie Slui is sinds 1975 lid van Sempre Crescendo. Maakte Adrie destijds alleen deel uit van Sempre's drumband, tegenwoordig is hij ook een gewaardeerd orkestslagwerker en bespeelt hij de concerttrom in blaaskapel de Neutekraekers. Corrie van Groningen-Jongejan, afkomstig uit een zeer muzikale famihe, trad in 1972 toe tot de Sempre gelederen. Zij speelde achtereenvolgens bugel, althoom, sopraansaxofoon en na een korte onderbreking van haar lidmaatschap keerde zij weer terug naar haar oude liefde de bugel. Een aantal jaar nam zij het secretariaat van de vereniging voor haar rekening. Tegenwoordig is ze secretaresse van de Sempre Ontspannings Kommissie en maakt zij deel uit van de groep vrijwilligers die Sempre's verenigingsgebouw "spik en span" houdt. De heer Landwehr sprak hen in lovende bewoordingen toe en spelde beiden de zilveren KNFM-speld op. Mooie woorden werden ook gesproken aan het adres van Arie Noordijk. Arie werd in 1960 lid van Sempre en was toen pas zeven jaar oud. Hij zou uitgroeien tot één van de steunpilaren van de vereniging. Arie begon zijn muzikale car rière als tamboer, maar al snel ging hij een blaasinstrument bespelen en stapte hij over naar het muziekkorps. De cornet werd zijn instru ment. Op vele solistenconcoursen wist hij de eerste prijs te behalen. Heel wat uurtjes stak Arie in de opleiding van jeugdige muzikanten. Jarenlang ook diende Arie de vereniging als secretaris en na het over lijden van voorzitter Jan van Lente in 1989 nam hij de moeilijke taak op zich om de vereniging als voorzitter richting te geven. In totaal maakte hij ruim twintig jaai" deel uit van het bestuur. Uit handen van de heer Landwehr mocht hij de zilveren KNFM-speld met steentje en bijbehorend certificaat ontvangen. Voor alle jubilarissen was er een bos bloemen en als blijvende herinnering ontvingen zij van de ver eniging een pennenset met inscriptie.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 7