s* Overdenking Eerste paalslag voor 'de nieuwe Stove' uit de Heilige Schrift EIUVnCBt-lilEUWS HET .KIJkVENSTER Janny de Geus-Witvliet in Flaklieecialiteiten Bingo buurtver. 'West' Laat u met God verzoenen VERVOLGVERHAAL PAGINA 5 VRIJDAG 1 DECEMBER 2000 Blikopkerk/^y en samenleving Cj - Een zwarte dag - Een glijbaan - Geen begrip Een zwarte dag. Zo werd de dag bestempeld waarop de Tweede Kamer de nieuwe eutha nasiewet aanvaardde. En het is, denk ik, niet te veel gezegd. Zeker, wat gebeurd is kon worden verwacht. Naar de mens gesproken zou voor de nieuwe plannen een ruime meer derheid worden gevonden. Maar tot het laatst toe blijf je hopen dat er een wonder zal gebeuren. Dat wonder wat onder de meer derheid van ons volk leeft: we erkennen geen God boven ons, in Wiens hand ons leven is, we nemen dat recht in eigen hand. We beslissen zelf, zo nodig, over leven en dood. Wat al jaren geleden werd gevreesd,.wordt steeds meer werkelijkheid: we bevinden ons op een hellend vlak. Sommigen spreken zelfs van een glijbaan. Dat mocht toen niet gezegd worden, want de praktijk laat zien dat de grenzen ieflere keer weer worden ver- legd. Eerst mocht euthanasie alleen plaats- vinden op uitdrukkelijk verzoek, en wanneer j er sprake was van uitzichtloos lijden. Maar het bleef altijd nog strafbaar. Maar nu zijn we zo ver dat ook wilsonbekwamen 'uit hun lijden kunnen worden verlost'. En wanneer de arts maar voldaan heeft aan de zoge naamde zorgvuldigheidseisen, dan heeft hij niets te vrezen. De discussie ging ook nog over de vraag wat moet worden verstaan onder 'uitzichtloos lijden'. Is dat ook van toepassing wanneer eenzame mensen 'klaar zijn met het leven' en een langer voortbe staan niet meer zien zitten? Zó ver wilde de Kamer nog niet gaan. Maar het ligt nataur- lijk wel in het verschiet. Want - aldus minis ter Borst - nu moeten we maar eens gaan nadenken over de pil van Drion: het middel dat mensen desgewenst in huis kunnen halen om zelf een einde aan hun leven te maken. Immers, wie zijn wij dat we anderen zouden verplichten tot verder leven, wanneer de betrokkenen dat zelf niet willen? Toen de wet erdoor was heerste er onder de voorstanders een soort hoera-stemming. Net zoals op het moment toen het homohuweüjk een fiat van de Kamer had gekregen. Neder land geniet de twijfelachtige eer het eerste land ter wereld te zijn waar homo's en les biennes kunnen trouwen, het eerste land ook waar mensen zelf over hun leven kunnen beschikken. In plaats van zich daarvoor te schamen werd erover gejuicht! Weer een paar zaken opgeruimd die er nog aan herin nerden dat we ooit een christelijke natie zijn geweest... Van enig begrip voor de tegen standers was weinig te merken. Jawel, met de mond werd beleden dat hun standpunt werd gerespecteerd. Maar in de praktijk bleek dat respect ver te zoeken. Arrogantie van de macht, noemen we dat. En dat voor een partij als D'66, die op haar retour is, en bij de volgende verkiezingen misschien nog eens wordt gehalveerd. Nu ja, dat klein- rechts als 'onverdraagzaam' wordt afge schilderd - het zij zo. Maar dat een regering op deze manier meent te kunnen afrekenen met Gods geboden zal ons zuur opbreken. Waarnemer '^Z^ Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. 4 Als alleenstaande maak ik thee met een zak- je in een kopje, maar bij het afwassen zie ik dan altijd een bruine rand. Is dat een schadelijke stof die we ook naar binnen krij- gen? Antwoord: In elke soort thee bevindt zich een beetje van de plantenbase alkatheosopi- 3 ne, die verantwoordelijk is voor de bruine aanslag op uw aardewerk. Het gehalte 4 varieert naar de soort thee. De fijne thee uit het zakje brengt deze stof zo snel in oplos- sing, dat ze vrijwel meteen vasthecht aan het kopje. Zet u daarentegen thee in een pot, dan s blijft een groot deel van die stof in de pot achter en krijgt ze bovendien concurrenten l in de oplossing die afzetting op de wanden bemoeilijken. Nu u naar schadelijke stoffen vraagt, moeten wij wel opbiechten, dat 3 gedroogde theebladeren behalve 3 tot 4% cafeïne en 10 a 14% looistoffen ook nog zo'n 0,25 mg/g fluor bevatten, voorts kleine hoeveelheden theofylline (dat in de genees- l kunde wordt gebruikt tegen astma, water- 8 zucht en storing in de bloedsomloop), the- kbromine (dat aangewendt wordt tegen '.bepaaldehoofdpijnen alsmede anginapecto- fris) en xanthinen, de oerstof van cafeïne. Zelfs is er wel eens een spoortje van blauw- zuur in thee aangetoond. In zuivere vorm zou dat een zwaar vergif zijn, maar het gaat hier slechts om enkele ppm, dat zijn parts (deeltjes) per miljoen andere delen. In een kop thee bevindt zich dus zo weinig van al die bestanddelen, dat men er nog nooit een schadelijke werking van heeft kunnen aanto nen. Wilt u veilig(er) thee drinken, doe er dan een scheutje, melk in en/of drink haar zo slap mogelijk. Zet dus uw thee met ruim water in een theepot(ie) dan in de kop waar uit u haar wilt drinken. En verwijder het theezakje of het thee-ei zodra de smaak goed is. mi LUCHTeEO In de vakantie heb ik een luchtbed mee gehad en dat is vochtig teruggekomen. Wat moet er nu mee gebeuren? Antwoord: Eerst op een droge plaats of in de wind maar niet te dicht bij een verwar ming laten drogen. Als het door en door droog is, kunt u er wat talkpoeder inblazen. Daarna kunt u het in een koffer of plastic zak doen en in een droge kast of kamer bewaren tot de volgende vakantie. mm HUT heeft aw^i Onze zesjarige rode poes tobt met kleine kwalen. Nu kwam de dierenarts na onder zoek tot de conclusie, dat Minou aids onder de leden heeft. Is dat niet vreselijk gevaarlijk voor ons en anderen? Het dier loopt veel door de tuinen. Antwoord: Minou zal de besmetting hebben opgelopen door verwondingen in gevechten met één of meen andere katten, juist doordat zij vaak buiten jaagt. Gelukkig in het zoge naamde FIV-virus, dat bij buiten komende katten voorkomt, beslist niet gevaarUjk voor mensen, al heeft het veel weg van het HIV- virus bij aids-patiënten. Katten kunnen het FIV-virus namelijk uitsluitend via bloedcon- tact op andere katten overbrengen, en dat Er zijn mensen die uit eigen ervaring nog veel weten van de Tweede Wereldoorlog. De 74-jarige gaste in het programma Flak- keecialiteiten van Radio Flakkee, weet zich ook nog veel te herinneren. Zij was actief in het verzet als koerierster voor de ondergrondse. De gaste van de presentator Jan Lodder is Janny de Geus-Witvliet. Zij werd geboren in Dirksland. Daarna werd zij het eiland ontrouw en ging ze wonen in Roosendaal en Amemuiden. Maar nu woont ze weer in Sommelsdijk. Ze had een hobby die je niet vaak bij vrouwen tegenkomt, nl postduiven. Zaterdagmor gen om 9 uur vertelt ze haar levensverhaal in 'Flakkeecialiteiten'. De herhaling van het programma is op dinsdagavond tussen 6 en 7 uur. Op 7 december zal in de Victoriahal te Dirksland een geldbingo worden georga niseerd door buurtvereniging 'West'. Er zullen 8 rondes en een superronde worden gespeeld. De Victoriahal aan de Philips- hoofjesweg te Dirksland opent haar deu ren om 19.30 uur; de bingo start om 20.00 uur. Dit keer staat buurtvereniging 'West' garant voor een klinkend prijzenpakket. Dus kom allemaal voor een gezellige avond en wie weet..voor één van de vele klinkende prijzen. Graag tot ziens op don derdag 7 december. gebeurt in de regel in het eerste levensjaar, als ze nog niet sterk genoeg zijn. Katers blij ken vaker besmet te zijn dan poezen, doordat zij gauw met rivalen in gevecht raken. Des kundigen schatten, dat er in ons land ca. 1500 van de 1,5 miljoen katten met het FIV- virus besmet is. Dat komt meestal pas in het zesde of zevende jaar tot uiting doordat de besmette dieren dan van alles gaan manke ren. Bij huisdieren die zelden of nooit buiten komen, komt slechts bij uitzondering aids voor. Hou Minou voortaan zo mogelijk bin nen, zodat hij geen dieren uit de buurt kan besmetten, en vertrouw verder op de behan deling van uw troetel door de dierenarts. naai DICHTEN Hoe krijg ik een ongeglazuurde aardewerk vaas waterdicht? Antwoord: Haal bij de drogist een flinke fles waterglas. Maak de vaas brandschoon en daarna kurkdroog. Smeer dan met een schoon kwastje de binnenkant in met water glas, laat dit een paar dagen drogen en her haal die behandg|ing nog een keer. Hierna moet de vaas waterdicht zijn. Itf/ir UOOQ MUNT? Ik stuur u hierbij een munt. Kunt u me mis schien iets vertellen omtrent de herkomst, de ouderdom en de waarde Antwoord: Helaas is uw muntje niets waard, kijkt u maar eens goed, dan ziet u het woordje 'copy' op de beeldzijde. Uw munt je is dus een kopie van een oude Griekse munt. Te zien is de afbeelding van een cen taur, een mythologisch wezen: half mens, half paard. TE VSamHE KELDER De keldertemperatuur van mijn vier jaar geleden gebouwde huis is te hoog, namelijk 18 graden. Wat we er ook aan doen, het blijft 18 graden. Hoe krijgen we die temperatuur omlaag? Antwoord: Uw vraag hebben we voorge legd aan diverse deskundigen. Een goede verklaring konden zij ook niet geven. Uit uw brief maken we op dat u al de nodige energie in dit probleem gestoken heeft. Normaal gesproken mag je in een kelder een tempera tuur verwachten tussen de 10 en 15 graden Celsius. Fors ventileren betekent dat de kel dertemperatuur gaat verschuiven in de rich ting van de buitentemperatuur, dus dat is ook de oplossing niet. Helaas kunnen we de tem peratuur in uw kelder ook niet omlaag bren gen. "Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoe nen. (2 Kor. 520) Als u een beetje op de hoogte bent met het kerkelijk leven in ons land, dan weet u dat er de laatste tijd nogal veel te doen is over de verzoening door voldoening. Het is de kern van het evangelie, maar voor velen ook de grote ergernis van het evange lie, omdat zij, maar ook wij, niet willen heb ben dat een "Ander" voor onze schuld zou moeten betalen! Velen weten zich helemaal niet schuldig voor God en daarom wordt ook die emstige oproep om zich met God te laten verzoenen in de wind geslagen. Maar vanuit het Woord van God weten we dat er een breuk is tussen God, de Schepper, en ons als Zijn schepselen, die goed uit Zijn handen zijn voortgekomen. Door onze diepe val zijn we van kinderen Gods, geworden tot kinderen des tooms, verdoemelijk voor God. En vanaf die tijd heeft het daarom ook de eeuwen door geklonken: "Zonder bloedstor- ting geen vergeving." In het Oude Testament was dat het bloed van stieren en bokken, dat steeds opnieuw moest vloeien ter verzoening, maar nu heeft eens en voor altijd het bloed gevloeid van Chris tus, het Lam Gods, waarin Gods toom over de zonde werd geblust. Christus heeft ten slotte uitgeroepen aan het kruis van Golgot ha: "Het is volbracht" en de Vader heeft er het "amen" op uit gesproken bij de hemel vaart. Hij vond bevrediging in het werk van de Zoon! God werd verzoend! Dit alles is van God uitgegaan, zonder dat iets van ons mensen Hem daartoe bewegen kon. Verzoening bereid en dat voor mensen, die volstrekt niet geneigd zijn om dat aan te nemen. Nee er staat niet, zoals velen in onze dagen willen doen geloven en zelfs ook van menig kansel verkondigd wordt: "U bent al met God verzoend, het is allemaal al klaar, ook voor u." Dat is misleidend, want het is nodig, dat we er persoonlijk kennis aan krij gen, door het werk van de Heilige Geest, dat we ons geheel en al in en door het geloof laten zakken en zinken op de zoen- en kruis- verdiensten van Christus. Dat we als een naakte zondaar, als een vijand, ons met God laten verzoenen. Vrije genade! En zie, dat nu mag en moet nu verkondigd worden door Gods dienstknech ten of zoals Paulus zegt: "Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege d.w.z. in plaats van Christus. Hier bedoelt Paulus niet alleen zichzelf en Timotheus, maar ook allen, die door de Hee- re geroepen zijn en mogen staan in Zijn dienst. Dus ze staan niet in dienst van de ker- keru-aad of kerkvoogdij. Het zijn gezanten van Christus wege. Van Hem, Die verzoe ning door voldoening tot stand heeft gebracht. Hij heeft het ook zelf gepreekt. Hij is er mee begonnen aan de Jordaan en heeft het voortgezet tot op het kruis en zet die pre diking na Pasen en Pinksteren nog voort door middel van Zijn dienstknechten. Die prediking kunt u niet vrijblijvend aanho ren, want ten diepste spreekt God Zelf door hen, die mogen staan in de bediening der ver zoening. O wat een duizelingwekkende hoogte! God Zelf spreekt! Wat wonder hoog staat dan ook het ambt van een dienaar van het Woord. Het bevestigingsformulier zegt het zo tegen de gemeente, die een nieuwe dienstknecht heeft mogen ontvangen: "Gedenkt dat God Zelf, ulieden door hem aanspreekt en bidt. Neemt dan het Woord aan hetwelk hij u volgens de Heihge Schrift, zal verkondigen, niet als der mensen woord, maar gelijk het in waarheid is, als Gods Woord. Laat u lieflijk en aange naam zijn de voeten dergenen, die vrede ver kondigen, die het goede boodschappen." Zie dat bedoeld de apostel als hij zegt: "zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, als of God door ons bade. Dit "alsof is niet maar schijn, nee God Zelf bidt: "Laat u met Mij verzoenen." Wat een ernst dan, om onder zo'n prediking op te gaan. Hoe vaak heeft u deze prediking al gehoord? En heeft u al wel ooit het belang er van ingezien? Dat belang dat u met God verzoend wordt, dat er vrede komt tussen God en uw ziel. Heeft u dan nog nooit die breuk tussen de Heere en uw ziel gevoeld? Dat u onder het oordeel van God ligt en nog geen Borg, geen Verzoener van uw zonden? Nog onverzoend? Is het nog nooit nood geworden in uw leven voor God, omdat u van nature een verklaarde vijand van Hem bent? O dat dan op de bede van Gods kant: "laat u verzoenen" de bede van uw kant zou volgen: "Hoe krijg ik een genadig. een verzoend God?" Dat is de vraag alle eeu wen door, wanneer de Heere door Zijn Woord en Geest laat zien hoe het er met u voorstaat. Dikwijls heeft u, wellicht geprobeerd, om die breuk tussen de Heere en uw ziel te helen. De kloof te dempen. Op te klimmen tot God met al uw offertjes. Waarom toch Wel omdat u zich maar niet wilt laten zaligen en verzoe nen met God, uit vrije genade. We willen het zelf doen. Maar nu staat er zo; "Laat u met God verzoe nen" Dat is ook dat welmenend aanbod van gena de. Geloofd in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden. Hij heeft Zijn bloed gestort. Hij heeft betaald. O het heeft Hem alles gekost om het te verwerven en nu wil Hij het ook uitdelen. Kan Hij dan ook Zijn verdiensten aan u en ons kwijt? Of acht u het bloed van Christus nog onreinOf is het misschien anders geworden in uw leven, toen de Heere door Zijn Woord en Geest u aan uzelf kwam te ontdekken, aan uw hemelhoge schuld, aan uw verdoemelijkheid voor Hem en Hij u de noodzakelijkheid liet zien van de verzoening. Dat u voor God kwam te staan, waar alles u moest aanklagen en u naar recht voor eeuwig verloren moest gaan. Waar alles u uit handen werd geslagen en u zich tenslot te liet verzoenen met God door Christus en u Hem mocht omhelzen door het geloof. En als dat zo mag zijn, o dan daalt er een wondere vrede af in uw hart. De eeuwige dood ver diend en nu het eeuwige leven geschonken, uit loutere genade en dat alleen op grond van die zoen- en kruisverdiensten van de Heere Jezus Christus. Dan wordt Hij u dierbaar. Dan is het: "God met mij en ik met God ver zoend, voor de tijd en voor de eeuwigheid" Eeuwige vrede tussen de Heere en mijn ?iel, alleen in en door Christus Jezus, hier in beginsel, maar straks voor eeuwig! "Laat u met God verzoenen." Dat zal de verkondiging dienen te zijn, steeds weer en overal, tijdens de huisbezoeken, op de catechisaties en op de verenigingen, aan de ziek- en sterfbedden, en op de graven. Vreselijk zal het zijn te vallen in de handen van een vertoornd God, van een onverzoend God. Daar wist Paulus ook van. Vandaar ook dat hij in dit hoofdstuk zegt: "Wij dan weten de de schrik des Heeren bewegen de mensen tot het geloof.... en even verder op klinkt het :"Want de liefde van Christus dringt ons...! U weigert zich te laten verzoenen Ach geef uw en jouw verzet toch eens op en laat u met God verzoenen! R.V. OUDDORP - Door wethouder CA. Lokker van de gemeente Goedereede werd afgelopen woensdagmiddag de eerste paal gesla gen voor de bouw van appartementen in Ouddorp. Op de hoek van de Kelderweg en de Dorpsweg worden op de plaats van de onlangs gesloopte meestoof 'De Onverwacht' 15 appartementen in de stijl van de oude stove gerealiseerd. Barend de Graaff 26- Mevrouw Dé Wit begreep er niets van. Verbaasd en ontdaan keek ze rond. Zij wist, dat de kerken in Vorma nogal scherp tegenover elkaar stonden, maar zo? Toen ze daarvan repte, gebaarde de vrouw uit de herberg dat weg: "Onzin, mevrouw. Dat heeft niets met de kerk te maken. De jonge Quist is ook niet van uw kerk. Daar is hij al!" De jonge man kwam binnen, nam haar koffer. "Wilt u mij maar volgen?" vroeg hij. Mevrouw De Wit stond even verward, zocht haar portemonnee, vroeg aan de kasteleine: "Wat ben ik u schuldig?" Maar daar wilde niemand van horen. "Kom mevrouwtje, want ik wil die boer voorbijrijden", haastte de jonge kerel. "Maar kan ik dat van u wel accepteren, meneer?" vroeg mevrouw De Lwit. De mensen in de herberg keken elkaar aan. Weduwe Bal tastte goe dig naar de hand van mevrouw De Wit. "Gerust hoor", zei ze en bege leidde haar tot bij de sjees, een modern, licht wagentje op gummi- banden. "Voorzichtig, hoor Jack. Geen dolle dingen", waarschuwde ze. De stalknecht hield het grijze paard bij de kop. Het wagentje veerde, toen mevrouw De Wit instapte. Het hing scheef in de riemen. Maar Jack wipte naast haar, herstelde het evenwicht. De knecht liet het paard los en voort ging het, de boer achterna. "Ik wil die boer voorbijrijden", zei Jack Quist. Maar daar kwam niets van. De ouwe Rens verkeerde weer in de dagen van zijn jeugd, waaruit de hevige verhalen stamden van zijn dolle rit ten. Hij vierde de teugels en het paard dat zijn klepper inhaalde op de weg naar Vorma, moest nog geboren worden. Jack Quist vertelde, dat hij ook een boerenzoon was, maar zijn vader was gestorven. Hij studeerde thans in Utrecht, en hoopte spoedig in het land van Tholen terug te komen als veearts. Mevrouw nodigde hem binnen. Jack dekte zijn paard zorgvuldig toe met de deken, zette het tussen de kerk en de pastorie, waar het uit de tocht stond, omdat de keuken van het huis tegen de kerk gebouwd was en de gure wind afschermde. Even later reed hij terug, met het beeld van de gezeUige huiskamer in zijn geeste en daarin bewoog zich het mooie meisje, Mary. Hij had de uitnodiging om nog eens aan te komen gaarne geaccepteerd. Dominee De Wit was stil van het verhaal. Zo'n boer! Ouwe Rens had dom gedaan. Zeer dom! Het verhaal deed zijn ronde. Zo heel veel durfden sommigen er niet van zeggen, omdat het de ouwe Rens betrof, maar anderen haalden de oude verhalen op uit zijn leven, die door dit voorval weer nieuwe kracht kregen: dat hij vroe ger vaak dronken was en als een gek door het land reed. Nan hoorde het ook en zei: "Hoe ei je dat kunne doen, vaoder!" De klank in haar stem irriteerde de ouwe boer. Die klank stond in ver band met alles, wat hij haatte en verachtte. Hij sloeg met de vuist op tafel en schreeuwde: "Dat gaet joe niks an! En ik heb gehoord, dat jie de omgang nie laet met de magere jongen van die ongerlieërs uut de pastorie an de Achterstraet en datje er verleden maendagochend mee naar Bergen gefietst bin. Laet dat uut weze. Ik had hever, dat je naer Amerika gieng als dat je jezelf verslingerde an zo'n afgescheie aop. Verstaen!" Nan knikte, haalde haar schouders op. Zo kende ze feitelijk vader niet. Waarom schold en dreigde hij? Hij, die anders zo rustig was. Rustig en onverzettelijk. Die eigenhjk nooit dingen deed, waarvoor hij zich had te schamen. Ze sprak er met Rens en Lena over. Lena ging, naar Rens' zin wat te ver, door verhalen van vroeger over vader op te halen, hoe wild en ongedurig hij in zijn jonge tijd was geweest. Nan had er niet mee nodig, vond hij. Een kind moet zijn ouders kun nen blijven eren, zolang het kan. "Je mot es mit vaoder praeten", wilde Nan. "Ik bin er te jong voor, naer mien luustert ie toch nie!" Rens zag daar weinig heil in. "Die Vaandrager heeft te veel invloed", zei hij, "die dweper, die strooplikker!" Maar daarmee was Lena het weer niet eens: "Je vaoder is al z'n leven een heerser gewist. Een tiran. Ja, ie zal zich door zo'n vintje op laete winden!" Ze had er zo de slag van om met de klank van haar stem en de beweging van haar gezicht haar woorden te accentueren. Grote Rens knipoogde naar Nan. "Die Geelhoedjes", zei hij, "die weten et!" Op de terugweg naar huis - het was een goede, rustige avond in het voorjaar, het koren stond al groen op de akkers en de aardappels en suikerbieten voimden talloze rechte strepen over het veld - bleef Nan over het onverklaarbare gedrag van haar vader nadenken. Voor Lena was het eenvoudig een uitgemaakte zaak: vader was een 'boer'Maar zij, Nan, stond zoveel korter bij hem, zag hem zo anders; groter, een man, die meer verstand en inzicht getoond had dan de rest. Geen heerser, maar een leider. In dat opzicht had Lena gelijk wat meneer tje Vaandrager betrof. Verder zag Lena vader te klein, te bekrompen. En ineens, toen ze van de Moerdijk af, de Postweg opreed begreep Nan dat Lena en dat de mensen die vader alleen naar de buitenkant kenden, wel zo over hem oordelen moesten. Vader gedroeg zich de laatste tijd zo. Soms hoorde ze vaders lof: dat het zo'n ferme boer was geweest, dat ze hem overal in de besturen van de boerenverenigingen haalden, dat hij de juiste man was voor de boerenpartij om in de Sta ten te zitten. Dat deed haar altijd goed. Nu, van Lena, had ze andere dingen gehoord: zijn wilde jeugd, zijn heersend optreden. Rens wili- de niet met hem praten. Was er wel met vader te praten? Ze kwam thuis en vond vader met een vergenoegd gezicht in zijn stoel zitten. "Hoe was 't bie Rens?" vroeg hij. "Goed, vaoder!" "Zo! Nou, het zal in Vorma ook wel goed worden. Ik..." Maar hij zweeg. Het was, alsof hij zich weerhield iets tegen z'n dochter te zeg gen, dat hij eerst van plan was wel te doen. "Wat wou u zegge, vaoder?" "Niks, kind!" Nan maakte een klein geluid in haar keel: als vader het niet zeggen wilde! En later, toen ze op haar kamer was, om naar bed te gaan, bedacht ze, dat vader feitelijk niemand had om mee te praten. Met haar, dat ging toch niet. En met de lui, die weleens in Mon Désir kwa men, toch feitelijk ook niet. Vader had het maar eenzaam. Bemoeide hij zich daarom zoveel met de kleine dingen van het leven? "...die magere jongen van die hongerlijders uit de pastorie aan de Achterstraat..." De herinnering aan dit woord van vader maakte haar ontevreden. Dat vader zoiets zei, zoiets echt dom-boers. Zo alleen maar dom, alleen maar boers. Was dat nu een uitdrukking voor zo'n grote, ferme boer? Vader was geen domme, anogante kerel, die alleen maar in bunders land en mudden koren dacht. Of wel? Nans kamer was modem ingericht. Een ruime kamer met een flink balkon. Gezellig gemaakt en praktisch. Tegen de grote, blinde wand stond haar kaptafel. Toen ze dat 'of wel' dacht, zat ze daarvoor om haar lange haren te vlechten. Een ogenblik hield ze daarmee op en keek aandachtig naar het beeld voor haar in de spiegel. Ze vroeg het zichzelf: was vader toch eigenlijk alleen maar materialist? Had hij heel zijn leven alleen maar besteed en al zijn talenten alleen maar aan gewend om tot meerder welvaait te geraken? Hadden ze hem daarom overal ingehaald, omdatd hij zo'n praktische kerel was, die wist, beter dan de anderen, hoe je tot welvaart kon komen, hoe je het best alles uit de grond kon halen, wat er uit te halen viel? (wordt vervolgd) i O.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5