eti eb
j
Advent
Brood
maaltijd
Abonnementsprijs
RWEI»
Schwarzmeer Don Kosakenkoor
brengt Kerstgroet in Ouddorp
PREDIKBEURTEN
jeugdwerk
OUDDORP
Welkom
kerk
Tonge
in
Wim Buth beste
snelschaker van G.O.
EIIAIIDBl-lflEUWS
EIIAtlDEtl-niEUWS
Oud papier Sommelsdijk
Bisschop
Reactie op
voorticlitingsavond
Astma Fonds
afd. Goeree-Overflaickee
Ger. Gem.
Nieuwe
S?ECU\MS SPECULAAS
rTTTTTT I N G
GEHANDICAPTEN
ZORG
SPECULAAS SPECUUUIS
PAGINA 2
yRUDAG 1 DECEMBER 2^,
Experimenteren
Niets doen is ook een verantwoorde
lijkheid
De ingreep beoogt het leven
Een vraag ook in andere situaties
^ön onze abonnees
De abonnementsprijzen voor het
jaar 2001 zijn:
kwartaal abonnement 18,50
halfjaarabonnement ƒ36,00
jaarabonnement 70,<M)
Bij de abonnees die ons een machtiging
voor incasso hebben gegeven zal dit half
december worden geïncasseerd.
De abonnees die betalen via Tele
bankieren bij de omschrijving svp abon-
neenr. en faktuurnr. vernielden.
Betaal s.v.p. niet voordat u een
acceptgiro hebt ontvangen!
administratie Eilanden-Nieuws
Klinkertandsewes 9, Nieuwe Tonge
Telefoon (0187) 65 22 35
Zondag 3 december 2000
Alledaags
Ingezonden:
GOEDEREEDE
Eindstand
19°'*fl-)4)^(31Kwp)
Een dilemma
De namen van de Siamese tweeling zijn op
veler lippen geweest. De kranten hebben uit
voering erover bericht. 8 augustus zijn ze
geboren. Eind september besliste een rechter
dat ze van elkaar moesten worden geschei
den. De ouders, orthodox rooms-katholiek,
waren tegen deze operatieve ingreep. Het
stond bij voorbaat vast dat een van de twee
kinderen de ingreep niet zou overleven. Of
de ander van de tweeling wel zou kunnen
voortleven was onzeker. Misschien moet ik
wel zeggen: volstrekt onzeker. De ouders
hebben zich uiteindelijk bij de beslissing van
de rechter neergelegd. Intussen is wel
bekend geworden dat zij het verhaal van
deze Siamese tweeling voor een flinke prijs
aan een dagblad hebben verkocht. De opera
tieve scheiding heeft twintig uur geduurd,
langer dan men aanvankelijk nodig dacht te
hebben. Mary is tijdens de operatie gestor
ven. De toestand van Jodie is kritiek op het
moment dat ik dit schrijf, kort na de operatie.
Hadden de ouders gelijk in hun verzet tegen
de operatie? Zij wilden afwachten hoe het
levensproces 'natuurlijk' zou verlopen. Dat
wil dus zeggen: op geen enkele wijze ingrij
pen en de natuur haar gang laten gaan. Wel
licht hebben zij als orthodox rooms-katho
lieken gedacht: we moeten het aan God
overlaten. De medici moeten niet ingrijpen.
Daardoor wordt immers de dood van een van
beiden bespoedigd. Wellicht dat er in Neder
land mensen zijn die precies zo denken.
Vanuit hun geloofsovertuiging zullen zij
zeggen: laat het aan God over en houd de
handen er van af. Dat beide kinderen dan
binnen zeer afzienbare tijd sterven, is in
Gods hand. Anderen zullen zeggen: wij laten
het over aan de gang van de natuur.
Ingrijpen of niet?
We staan hier voor een ingrijpend ethisch
probleem. Dat kunnen we goed omschrijven
met de vraag, mogen wij ingrijpen of niet?
Die vraag is te dringender, omdat zeker is
dat bij een ingreep een van de twee kinderen
direct zal sterven. Zijn de artsen die de
ingreep verrichten dan niet verantwoordelijk
voor de door van dat ene kind? Dit is ook
daarom een ingrijpende vraag, omdat het al
of niet ingrijpen model staat voor andere
situaties op het gebied van de geneeskunde
en de gezondheidszorg. Ik zou enkele over
wegingen in verband met dit geval - men
Mary en Jodie
'l|T
spreekt dan van casus - aan de lezer willen
voorleggen.
De eerste vraag is, waarom willen de dokto
ren operatief ingrijpen? Gaat het hun om het
experiment? We willen graag zien hoe het
verloopt en of het lukt een van de twee kin
deren in leven te houden. Is het eigenlijke
motief dus het proberen en daaibij - in zeke
re zin - experimenteren? Het is niet onmo
gelijk dat doktoren denken: we proberen het,
we kijken maar en zien wel of het lukt. Er
kan ook een ander motief achter liggen,
namelijk het oprechte verlangen om, indien
mogelijk, in elk geval een van beide kinde
ren in leven te houden. Beiden kunnen niet
verder leven met één hart voor beiden en
twee longen voor beiden. Dit motief zou ik
willen noemen het oprecht medische hulp
verleningsmotief om - indien mogelijk - in
elk geval een van beiden te doen overleven!
Zijn de artsen dan niet verantwoordelijk
voor de dood van het andere kind? Dat
mogen we zo niet stellen. Immers, als er
niets gedaan wordt zijn beide baby's ten
dode opgeschreven. De dood zal onherroe
pelijk volgen, gezien de fysische stmctuur
van deze Siamese tweeling. Mogen doktoren
dan ingrijpen om in elk geval een van beiden
te 'redden'? De vraag is mede daarom
gecompliceerd, omdat niet bij voorbaat
zeker is dat het ene kind zal voortleven. Ook
dat kan aan de operatie ten onder gaan.
Wat beogen de artsen en wat is hun verant
woordelijkheid hierin? Laat ik duidelijk
mogen zeggen dal niets doen de artsen ook
verantwoordelijk stelt. Onder ons is het wel
eens de gedachte dat als je niets doet, je ook
geen verantwoordelijkheid voor de gevolgen
hebt. Dat is echter volstrekt onjuist. Als je
kunt ingrijpen tot verbetering van de situatie
of tot verder leven, en je laat dat na, dan
draag je ook verantwoordelijkheid voor de
gevolgen van het niets doen. Ik heb hierbo
ven de gedachte afgewezen dat artsen ingrij
pen om het proberen en om het experimente
ren. Een mens is, in welke fase van zijn
leven ook, geen experimenteer-object. Dok
toren mogen wel pogingen doen door medi
catie of door medisch-chirurgische ingrepen
om leven te laten voortduren, zelfs al weten
ze niet bij voorbaat of deze handelingen
resultaat hebben. Ik zou zulke handelingen
echter geen experiment willen noemen.
Experimenteren is proberen om te proberen.
Je inzetten op een medisch terrein zonder dat
je weet hoe het afloopt, noem ik niet een
vorm van experimenteren. Er zijn veel han
delingen waarvan we het beoogde resultaat
niet met zekerheid kunnen voorzeggen.
Maar als nu een van de kinderen met zeker
heid de ingreep niet overleeft? Dat ligt niet
aan de artsen. Met zekerheid kun je zeggen
dat beide baby's zullen sterven als er niet
ingegrepen wordt.
De ingreep beoogt niet de dood, maar juist
het leven van een van beiden. Als dat leven
gespaard wordt, gaat dat niet ten koste van
het andere kind. Het heeft geen eigen hart en
longen en kan zonder die niet leven. Het
komt erop aan goed te onderscheiden. Aller
eerst tussen de motieven. Zoals ik schreef: is
het de bedoeling te experimenteren of juist
het leven te houden. Vervolgens is het zaak
zich er goed van bewust te zijn, wat we
ingrijpen betekent. Daarbij moet ook over
wogen worden dat niet ingrijpen eveneens
een daad is. Als je door in te grijpen leven
zou kunnen sparen, dan stelt niet-ingrijpen
zelfs schuldig. Dat kun je in dit geval niet
zeggen, omdat de afloop onzeker is. In elk
geval mag vanuit onze verantwoordelijkheid
gepoogd worden het leven van de ene baby
te sparen. Onder het schrijven heb ik moeten
denken aan discussies in verband met abor
tus van twintig jaar geleden. Soms was er
sprake van de keus tussen het leven van de
moeder of van het kind. Als het kind niet
werd weggenomen zou de moeder -
medisch gezien - zeker sterven. Mogen art
sen dan aborteren om het leven van de moe
der te sparen? Onzerzijds is daarop altijd
positief geantwoord. Volgens de rooms-
katholieke moraaltheologie was dat niet
geoorloofd. Het verbod hangt samen met het
feit dat de ongeboren vrucht nog niet
gedoopt was. Daarom moesten artsen aan
het leven van de vrucht voorrang verlenen
boven dat van de moeder. Protestantse ethi
ci kwamen tot de tegenovergestelde conclu
sie. Men bedenke wel, dat het ook in deze
casus niet gaat om opzettelijk doden; maar
om een keus tussen twee levens. Voor een
arts is een dergelijke keus een afschuwelijke
verantwoordelijkheid. In de protestants-
christelijke ethiek wordt de zwaarte daarvan
aangevoeld. Toch is de beslissing duidelijk.
Tenslotte wijs ik er nog op dat de vraag naar
het geoorloofd zijn van ingrijpen ook in
andere situaties speelt. Ik denk hierbij in het
bijzonder aan gezinsvorming. Onlangs heb
ben we over deze vraag met een groot gezel
schap in Gouda gediscussieerd. Het zijn
geen gemakkelijke vragen. We moeten ze
wel eerlijk onder ogen willen zien. Belang
rijk is op dit punt: openheid in de discussie.
Dat heb ik op de vergadering van de Vereni
ging tot Bescherming van het Ongeboren
Kind, de Nederlandse Patiënten Vereniging
en Uitgeverij Groen in Gouda nog weer eens
duidelijk gezien.
W.H. Velema
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-tiollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 10 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: AlgemeenOgebr-devi'aal.coin
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,50;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn Jamillehenchten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet aan
sprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
tel. mobiel 06-51412500,
e-mail: ajvdv@hetnet.nl
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 18,50.
Per Jaar ƒ70,—.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk vóór 30
november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REÏffiNINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
Morgen, zaterdag 2 december, komen
vanaf 9.00 uur de leden van het Mannen
koor 'Ons Koor' weer bij u langs voor het
ophalen van oud papier. Wilt u het
gebundeld langs de straat zetten?
De laatste maand van het jaar is er één van
felle contrasten en grote overgangen.
Daarom iets over de eerste vier zondagen
van het kerkelijk jaar. Tijd van verwach
ting, heb ik altijd begrepen. Deze tijd staat
in schril contrast met de sinterklaasstorm
die sinds september over ons land raasde.
De 'goedheiligman' staat op punt van ver
trek. De legende weer voor eenjaar van de
baan. Tijd voor een grote overgang. De
hoogste tijd voor meer wezenlijke zaken.
Zaken die het Allerhoogste goed betreffen.
Het eeuwige goed begint met de geboorte
van het Eeuwige Kind. Zijn Komst werd
lang en kort tevoren aangekondigd. Laten
wij ons tot het laatste beperken. Temidden
van het aardse decembergedruis is het nog
niet zo'n eenvoudige zaak oor en oog te
wenden tot engelen, een bijzondere ster en
een ouderpaar op weg naar Bethlehem.
Toch heeft het grootste wonder aller tijden
zich daar destijds voltrokken. De hemel
kwam op aarde. Temidden van politiek en
godsdienstig rumoer, een ambitieuze
Romeinse keizer, een achterdochtige
Judese koning en een reizende Joodse
bevolking kwam de Messias. De Zaligma
ker. De lang verwachte Nakomeling van
koning David. De Heiland der wereld.
Redder. Voor Hem was geen plaats in de
herberg. Ondanks dat is het advent. Hij
komt. Tijd van verwachting. De goede
verwachting. Ondanks tumultueuze tijden
I
_j
toen en nu is het advent.
Dat verwachten kan op veel manieren en
plaatsen. Tijdens de adventsweken wor
den allerlei zaken in verband met de vie
ring van het kerstfeest voorbereid. Blijven
we thuis of...? Steeds meer mensen zoe
ken het buitenshuis. En het eten? In klein
of groot familieverband? Staat gezellig
heid bovenaan? De feestelijk aangeklede
dis?
Mag dat dan niet? Natuurlijk wel. U weet
het, alles met mate. Maar wat eten en drin
ken wij niet af in deze maand. Komen er
ook andere zaken op tafel? Feestelijk taf
elen en sfeervol samenzijn is toch niet het
een en het al. Is er niet meer? Veel meer.
Daarom is er advent. Als voorbereiding op
het kerstfeest, om de betekenis van Jezus'
geboorte goed tot ons te laten doordringen.
Advent. Hij komt. Kent u Hem?
Harry J. Goosens/Stad aan 't Haringvliet
Op maandag 18 december zal voor het twee
de maal dit jaar een concert plaatsvinden van
het beroemde Schwarzmeer Don Kosaken
koor. Dit koor dat bestaat uit Russische en
Bulgaarse, aan conservatoria gestudeerde,
zangers heeft de reputatie een bijzondere
klank voort te brengen en te etaleren. Zij
wordt daarom ook telkens weer door Euro
pese operagezelschappen voor koorsessies
benaderd. Het Schwarzmeer Don Kosaken
koor schittert niet alleen als koor, ook als
hoogbegaafde solisten zijn de koorleden
zeer overtuigend. Natuurlijke krachtige
stemmen en een opmerkelijke zangtechniek
maken het mogelijk dat het koor zich zowel
genuanceerd als ook volumineus, op een
breed klankenscala beweegt. Diepe basstem-
men en heldere tenorklanken harmoniëren in
het koor. Tijdens het twee uur durende con
cert zullen zowel liederen gebracht worden
uit de Russisch-orthodoxe eredienst als
beroemde volksliederen en melodieën
De aanvang van het concert, dat mede in het
teken zal staan van de aankomende Kerst, is
om 20.00 uur. Het concert vindt plaats in de
Doopsgezinde Kerk te Ouddorp. Kaarten a
24,- zijn verkrijgbaar bij VVV Ouddorp
aan Zee, Bosweg 2, Ouddorp, tel: 0187-
681789. Tevens is er op 18 december vanaf
19.00 uur de mogelijkheid om kaarten bij de
Doopsgezinde Kerk te verkrijgen. De kaar
ten kosten dan 26,-.
(Eerste Adventszondag)
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur ds. R. Veldman en 18.30 uur kand. J.
K. Abbink, Vriezenveen. Eben-Haëzer:
9.30 uur kand. J. K. Abbink, Vriezen
veen en 18.30 uur ds. R. Veldman - Ger.
Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en
18.30 uur ds. L. J. Lingen - Doopsgezin
de Gem. 9.30 uur de heer W. Stuve en
18.30uurds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging/nabetrachting Heilig Avond
maal.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. J. P. J.
Voets, Amemuiden - Ger. Kerk 10.00
uur ds. A. J. Krol en 18.30 uur ds. J. Kos
ter.
MELISSANT-Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30
uur ds. H. V. d. Gaag en 17.00 uur drs. J.
Glas - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
M. Verduin, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds. M. J. Paul -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M.
den Boer.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
C. van Schoonhoven, Hardinxveld-Gies-
sendam en 18.00 uur ds. A. van Wijk -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. G. C. Kunz, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds. J.C. den
Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds.
J. Willemsen, voorbereiding Heilig
Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 10.00
uur ds. E. L. van Dunné-de Bijll Nache-
nius - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur
ds. J. H. Verwaal (H.A.).
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. C. Gie
len - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J.
Karels - Ger. Kerk 10.00 uur drs. D. de
Rooij en 17.00 uur kand. F. J. Daame uit
Gent.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. Koppelaar, Abbenbroek en 18.00
uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. dank
zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom, voor
bereiding Heilig Avondmaal en 18.00
uur ds. G. C. Kunz - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk
10.00 uur drs. D. G. ter Horst en 18.00
uur ds. J. M. Wilschut.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P. van Duijvenboden, bevestiging
ambtsdragers en 18.00 uur ds. A. P.
Voets.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. dank
zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. M. J. Paul, bediening Heilig Avond
maal.
SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem.
9.30 en 14.30 uur ds. J. Kot - Oud Ger.
Gem. 3x leesdienst - Ger. Gem. in Ned.
9.30 en 18.30 uur leesdienst.
'Bisschop? Dat moet begin december wel
gaan over Sint-Nicolaas.
'''Precies. Hij heeft, alhoewel zijn bestaan
ernstig wordt betwijfeld, in ons land naam
bekendheid genoeg om enltele regels aan te
wijden. De roomse moederkerk dichtte hem
allerlei wonderlijke zaken toe. Sint-Nico
laas is hét voorbeeld van een (levende)
legende. Een heuse schijn-heilige zogezegd.
De legendarische Nicolaas was rond
325 bisschop in Myra. Een stadje aan de
westkust van het huidige Turkije.
Ondanks zijn vage bestaan werden in later
tijd bijzondere zaken aan hem toegeschre
ven. Zo zou hij drie onschuldig ter dood
veroordeelde schipbreukelingen hebben
gered en in het geheim geld aan drie arme
meisjes hebben gegeven, waarmee zij in
staat werden gesteld in het huwelijk te tre
den. Zo werd hij de heilige van de onver
hoopte goede gaven. Met het tot leven wek
ken van drie vermoorde kinderen die in
een vat met pekel waren gestopt verwierf de
bisschop grote faam. Het is mede daarom
dat de bisschop van Myra ah kindervriend
door het leven gaat
In 1087 luerd zijn gebeente overge
bracht naar de havenstad Bari in Italië.
Nicolaas werd beschermheilige van o.a.
scholieren, bakkers en zeevarenden. Nadat
hij patroon was geworden van de stad
Amsterdam groeide in ons land de legende
vorming en werd de heilige Klaas zeer pop
ulair. Dit gold zeker de viering van zijn
naamdag (6 dec.), meer in het bijzonder de
avond ervoor. Tegenstand is er altijd
geweest. De verkoop van speculaaspoppen
was in de zeventiende eeuw al een twist
punt. Strijd om een bisschopskoekje.
De vermaarde volksheilige werd in 1968
'heilig' af verklaard. Hij behoefde niet meer
te worden 'vereerd' en werd verbannen uit
de santenkraam. U ziet, ook het leven van
een heilig verklaarde is onderhevig aan
onzekere factoren. Dat neemt niet weg dat
deze sint een van de populairste en meeste
bekende roomse heiligen is.
De hedendaagse Sint is een betrekkelijk een
zaam figuur die het niet zozeer moet opne
men tegen de teruggang van het volks- en
bijgeloof maar tegen de toeters en bellen van
de kerstman. Daarom een welgemeend
advies aan alle sinterklazen die nog het
vrije en onbeschermde beroep van 'goedhei
ligman uitoefenen.
Beste mannen, in Friesland ligt een dorp
waar alle Klazen zich uitstekend thuis zul
len voelen. In dat dorp kunt u uitstekend
onder elkaar zijn en heeft u van niemand
last, en omgekeerd natuurlijk: St. Nico-
laasga.
Een voorlichtingsavond van afdeling Goe-
ree-Overflakkee
Over de belangstelling was men zeer
tevree
Maar, voor hen die er niet waren
Kan ik als carapatiënt zeker verklaren,
Men dacht dat men van voeding wel wat
wist
Maar daarin hadden velen zich vergist.
Als u niet heeft kunnen komen
Zit u nu beslist te dromen.
Hoe blijf ik nu gezond op mijn gewicht?
De één te zwaar, de ander te licht.
Ik was er wel, en andere met mij
En dat stemde reuzeblij,
Want ook nu is weer gebleken
Op voedingsgebied zijn we maar leken.
Met je ziekte leer je leven
Maar met goede voorlichting te geven
Kun je veel ongemak of klachten
Met simpele dingen, tot verzachten.
Dus Astma Fonds afdeling Goeree-Over-
flakkee
Ga zo door, en wij doen mee!
K. Vroegindeweij
Ring 22, Middelliarnis
D.V. zaterdag 9 december willen we een
broodmaaltijd houden die in het teken van
Kerstfeest staat. We beginnen om 18.30 uur
en eindigen omstreeks 21.30 uur.
Wil je gezellig mee eten, geef je dan vóór
woensdag 6 december op bij Anneke Nagte-
gaal, tel. (0187) 652339. Nemen jullie dan
ook je muziekinstrument weer mee?
Iedereen vanaf 13 jaar is hartelijk welkom.
Tot ziens. De Commissie
D.V. zaterdag 2 december houden wij een
speculaas-aktie. De speculaas is op
ambachtelijke wijze gebakken met echte
roomboter en pijpkaneel.
Wij komen zaterdagmorgen bij u langs.
De opbrengst is bestemd voor de Stichting
Adullam Gehandicaptenzorg.
comité Ouddorp
op zondagavond 3 december wordt er in de
Gereformeerde Kerk in Stellendam een spe
ciale kerkdienst georganiseerd voor belang
stellenden. Een laagdrempelig samenzijn
voor mensen die op zoek zijn naar de bete
kenis van het christelijk geloof en daar graag
meer over willen weten. Het is een bijzonde
re ervaring als verschillende mensen samen
komen om antwoorden te vinden op hun vra
gen! Ds. J. Koster hoopt deze dienst te leiden
en als uitgangspunt neemt hij een vraag die
hem gesteld is: 'Wat is de kern van de Bijbel
en waarom ben je zo enthousiast over Jezus
Christus?' Nieuwsgierig geworden? Deze
dienst voor belangstellenden begint om
18.30 uur en een liturgie zal aanwezig zijn.
Een muzikale bijdrage wordt geleverd door
het Christelijk Mannenkoor Rotterdam-
Vreewijk dat onder de enthousiaste leiding
van dirigent Peter Overduin een aantal liede
ren zal zingen. Het orgel zal bespeeld wor
den door André de Jager. Iedereen is van
harte welkom. Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met tel.: 683431
Op 2 december wordt door de spelcom-
missie weer een spelavond georganiseerd.
Alweer bijna aan einde van 2000 met de
donkere dagen voor kerst voor de deur, wor
den de bekende oud-hollandsche spelen
bootje blazen en bingo-darten uit de kast
gehaald. Aangevuld met een variant op een
zeer bekend spel. Gezelligheid gegaran
deerd. Deur open ca. 19.45 uur, aanvang
programma ca. 20.20 uur. Locatie: de Ark in
Goedereede. Iedereen van 15 jaar en ouder is
van harte welkom, breng je vriend(inn)en
mee, dan maken we het samen gezellig!
De spelcommissie van de Open Deur
Op zaterdag 25 november jl. werd in de
sfeervolle dam- en schaakruimte van recre
atiecentrum 'De Staver' in Sommelsdijk het
jaarlijkse toernooi gespeeld om het Flak-
keese snelschaakkampioenschap. 'Plaete-
naer' Wim Buth - lid van de schaakvereni-
gmg 'Oostflakkee' en al en paar jaar bezig
om op het eiland de schaaktop binnen te
dringen - werd onbedreigd kampioen. In de
zesde ronde rekende hij af met z'n enig
overgebleven concurrent, en was toen al
onbereikbaar voor de rest. Dat hij daarna in
de laatste ronde verioor van Jaap Santifort,
mocht de pret niet drukken.
1. Wim Buth (Oostflakkee)6 uit 7
2. Jan van Dam (Stellendam) ...5?
3. Jaap Santifort (Ontspanning) 5
4. Lennart v. d.Ouden
5. Maart v. d. Waal
(Zwarte Pion)41^ (241/)
6. Martin Verolme
(Zwarte Pion)41^ (23)
7. Jan Leendert Minnaar
(Zwarte Pion)41/ (22)
8. Koert Wijnands (Oostflakkee) 4
9. Jacques Hennekes
(Oostflakkee)31^ (291A
10. Jan van Genderen
(Oostflakkee)VA(0Q\ i^'
11. Willem-Jan Tanis
(Onspanning)31/ (27;^
12. Piet Lesuis (Zwarte Pion)3^ (16)
13. Cees Smit (Zwarte Pion)3 (25)
14. Remon Huysmans
^Oostflakkee)2, {\WA)
15. Frans Meiaard
(Zwarte Pion)2(25-5KSB)
Jö. Kees Bakelaar (huisschaker) 2 (25-4J^
17. Bart Loosjes (Zwarte Pion) ..2 (22'7|4
18. Frans Troost (Ontspanning) 2 (21)
19. Daniel Mulder (Oostflakkee)2 (20)
20. Joost Boeter (bijna 80!,
Zwarte Pion)ji/