eti eb j Advent Brood maaltijd Abonnementsprijs RWEI» Schwarzmeer Don Kosakenkoor brengt Kerstgroet in Ouddorp PREDIKBEURTEN jeugdwerk OUDDORP Welkom kerk Tonge in Wim Buth beste snelschaker van G.O. EIIAIIDBl-lflEUWS EIIAtlDEtl-niEUWS Oud papier Sommelsdijk Bisschop Reactie op voorticlitingsavond Astma Fonds afd. Goeree-Overflaickee Ger. Gem. Nieuwe S?ECU\MS SPECULAAS rTTTTTT I N G GEHANDICAPTEN ZORG SPECULAAS SPECUUUIS PAGINA 2 yRUDAG 1 DECEMBER 2^, Experimenteren Niets doen is ook een verantwoorde lijkheid De ingreep beoogt het leven Een vraag ook in andere situaties ^ön onze abonnees De abonnementsprijzen voor het jaar 2001 zijn: kwartaal abonnement 18,50 halfjaarabonnement ƒ36,00 jaarabonnement 70,<M) Bij de abonnees die ons een machtiging voor incasso hebben gegeven zal dit half december worden geïncasseerd. De abonnees die betalen via Tele bankieren bij de omschrijving svp abon- neenr. en faktuurnr. vernielden. Betaal s.v.p. niet voordat u een acceptgiro hebt ontvangen! administratie Eilanden-Nieuws Klinkertandsewes 9, Nieuwe Tonge Telefoon (0187) 65 22 35 Zondag 3 december 2000 Alledaags Ingezonden: GOEDEREEDE Eindstand 19°'*fl-)4)^(31Kwp) Een dilemma De namen van de Siamese tweeling zijn op veler lippen geweest. De kranten hebben uit voering erover bericht. 8 augustus zijn ze geboren. Eind september besliste een rechter dat ze van elkaar moesten worden geschei den. De ouders, orthodox rooms-katholiek, waren tegen deze operatieve ingreep. Het stond bij voorbaat vast dat een van de twee kinderen de ingreep niet zou overleven. Of de ander van de tweeling wel zou kunnen voortleven was onzeker. Misschien moet ik wel zeggen: volstrekt onzeker. De ouders hebben zich uiteindelijk bij de beslissing van de rechter neergelegd. Intussen is wel bekend geworden dat zij het verhaal van deze Siamese tweeling voor een flinke prijs aan een dagblad hebben verkocht. De opera tieve scheiding heeft twintig uur geduurd, langer dan men aanvankelijk nodig dacht te hebben. Mary is tijdens de operatie gestor ven. De toestand van Jodie is kritiek op het moment dat ik dit schrijf, kort na de operatie. Hadden de ouders gelijk in hun verzet tegen de operatie? Zij wilden afwachten hoe het levensproces 'natuurlijk' zou verlopen. Dat wil dus zeggen: op geen enkele wijze ingrij pen en de natuur haar gang laten gaan. Wel licht hebben zij als orthodox rooms-katho lieken gedacht: we moeten het aan God overlaten. De medici moeten niet ingrijpen. Daardoor wordt immers de dood van een van beiden bespoedigd. Wellicht dat er in Neder land mensen zijn die precies zo denken. Vanuit hun geloofsovertuiging zullen zij zeggen: laat het aan God over en houd de handen er van af. Dat beide kinderen dan binnen zeer afzienbare tijd sterven, is in Gods hand. Anderen zullen zeggen: wij laten het over aan de gang van de natuur. Ingrijpen of niet? We staan hier voor een ingrijpend ethisch probleem. Dat kunnen we goed omschrijven met de vraag, mogen wij ingrijpen of niet? Die vraag is te dringender, omdat zeker is dat bij een ingreep een van de twee kinderen direct zal sterven. Zijn de artsen die de ingreep verrichten dan niet verantwoordelijk voor de door van dat ene kind? Dit is ook daarom een ingrijpende vraag, omdat het al of niet ingrijpen model staat voor andere situaties op het gebied van de geneeskunde en de gezondheidszorg. Ik zou enkele over wegingen in verband met dit geval - men Mary en Jodie 'l|T spreekt dan van casus - aan de lezer willen voorleggen. De eerste vraag is, waarom willen de dokto ren operatief ingrijpen? Gaat het hun om het experiment? We willen graag zien hoe het verloopt en of het lukt een van de twee kin deren in leven te houden. Is het eigenlijke motief dus het proberen en daaibij - in zeke re zin - experimenteren? Het is niet onmo gelijk dat doktoren denken: we proberen het, we kijken maar en zien wel of het lukt. Er kan ook een ander motief achter liggen, namelijk het oprechte verlangen om, indien mogelijk, in elk geval een van beide kinde ren in leven te houden. Beiden kunnen niet verder leven met één hart voor beiden en twee longen voor beiden. Dit motief zou ik willen noemen het oprecht medische hulp verleningsmotief om - indien mogelijk - in elk geval een van beiden te doen overleven! Zijn de artsen dan niet verantwoordelijk voor de dood van het andere kind? Dat mogen we zo niet stellen. Immers, als er niets gedaan wordt zijn beide baby's ten dode opgeschreven. De dood zal onherroe pelijk volgen, gezien de fysische stmctuur van deze Siamese tweeling. Mogen doktoren dan ingrijpen om in elk geval een van beiden te 'redden'? De vraag is mede daarom gecompliceerd, omdat niet bij voorbaat zeker is dat het ene kind zal voortleven. Ook dat kan aan de operatie ten onder gaan. Wat beogen de artsen en wat is hun verant woordelijkheid hierin? Laat ik duidelijk mogen zeggen dal niets doen de artsen ook verantwoordelijk stelt. Onder ons is het wel eens de gedachte dat als je niets doet, je ook geen verantwoordelijkheid voor de gevolgen hebt. Dat is echter volstrekt onjuist. Als je kunt ingrijpen tot verbetering van de situatie of tot verder leven, en je laat dat na, dan draag je ook verantwoordelijkheid voor de gevolgen van het niets doen. Ik heb hierbo ven de gedachte afgewezen dat artsen ingrij pen om het proberen en om het experimente ren. Een mens is, in welke fase van zijn leven ook, geen experimenteer-object. Dok toren mogen wel pogingen doen door medi catie of door medisch-chirurgische ingrepen om leven te laten voortduren, zelfs al weten ze niet bij voorbaat of deze handelingen resultaat hebben. Ik zou zulke handelingen echter geen experiment willen noemen. Experimenteren is proberen om te proberen. Je inzetten op een medisch terrein zonder dat je weet hoe het afloopt, noem ik niet een vorm van experimenteren. Er zijn veel han delingen waarvan we het beoogde resultaat niet met zekerheid kunnen voorzeggen. Maar als nu een van de kinderen met zeker heid de ingreep niet overleeft? Dat ligt niet aan de artsen. Met zekerheid kun je zeggen dat beide baby's zullen sterven als er niet ingegrepen wordt. De ingreep beoogt niet de dood, maar juist het leven van een van beiden. Als dat leven gespaard wordt, gaat dat niet ten koste van het andere kind. Het heeft geen eigen hart en longen en kan zonder die niet leven. Het komt erop aan goed te onderscheiden. Aller eerst tussen de motieven. Zoals ik schreef: is het de bedoeling te experimenteren of juist het leven te houden. Vervolgens is het zaak zich er goed van bewust te zijn, wat we ingrijpen betekent. Daarbij moet ook over wogen worden dat niet ingrijpen eveneens een daad is. Als je door in te grijpen leven zou kunnen sparen, dan stelt niet-ingrijpen zelfs schuldig. Dat kun je in dit geval niet zeggen, omdat de afloop onzeker is. In elk geval mag vanuit onze verantwoordelijkheid gepoogd worden het leven van de ene baby te sparen. Onder het schrijven heb ik moeten denken aan discussies in verband met abor tus van twintig jaar geleden. Soms was er sprake van de keus tussen het leven van de moeder of van het kind. Als het kind niet werd weggenomen zou de moeder - medisch gezien - zeker sterven. Mogen art sen dan aborteren om het leven van de moe der te sparen? Onzerzijds is daarop altijd positief geantwoord. Volgens de rooms- katholieke moraaltheologie was dat niet geoorloofd. Het verbod hangt samen met het feit dat de ongeboren vrucht nog niet gedoopt was. Daarom moesten artsen aan het leven van de vrucht voorrang verlenen boven dat van de moeder. Protestantse ethi ci kwamen tot de tegenovergestelde conclu sie. Men bedenke wel, dat het ook in deze casus niet gaat om opzettelijk doden; maar om een keus tussen twee levens. Voor een arts is een dergelijke keus een afschuwelijke verantwoordelijkheid. In de protestants- christelijke ethiek wordt de zwaarte daarvan aangevoeld. Toch is de beslissing duidelijk. Tenslotte wijs ik er nog op dat de vraag naar het geoorloofd zijn van ingrijpen ook in andere situaties speelt. Ik denk hierbij in het bijzonder aan gezinsvorming. Onlangs heb ben we over deze vraag met een groot gezel schap in Gouda gediscussieerd. Het zijn geen gemakkelijke vragen. We moeten ze wel eerlijk onder ogen willen zien. Belang rijk is op dit punt: openheid in de discussie. Dat heb ik op de vergadering van de Vereni ging tot Bescherming van het Ongeboren Kind, de Nederlandse Patiënten Vereniging en Uitgeverij Groen in Gouda nog weer eens duidelijk gezien. W.H. Velema chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-tiollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AlgemeenOgebr-devi'aal.coin (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,50; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn Jamillehenchten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aan sprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, tel. mobiel 06-51412500, e-mail: ajvdv@hetnet.nl REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 18,50. Per Jaar ƒ70,—. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REÏffiNINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 Morgen, zaterdag 2 december, komen vanaf 9.00 uur de leden van het Mannen koor 'Ons Koor' weer bij u langs voor het ophalen van oud papier. Wilt u het gebundeld langs de straat zetten? De laatste maand van het jaar is er één van felle contrasten en grote overgangen. Daarom iets over de eerste vier zondagen van het kerkelijk jaar. Tijd van verwach ting, heb ik altijd begrepen. Deze tijd staat in schril contrast met de sinterklaasstorm die sinds september over ons land raasde. De 'goedheiligman' staat op punt van ver trek. De legende weer voor eenjaar van de baan. Tijd voor een grote overgang. De hoogste tijd voor meer wezenlijke zaken. Zaken die het Allerhoogste goed betreffen. Het eeuwige goed begint met de geboorte van het Eeuwige Kind. Zijn Komst werd lang en kort tevoren aangekondigd. Laten wij ons tot het laatste beperken. Temidden van het aardse decembergedruis is het nog niet zo'n eenvoudige zaak oor en oog te wenden tot engelen, een bijzondere ster en een ouderpaar op weg naar Bethlehem. Toch heeft het grootste wonder aller tijden zich daar destijds voltrokken. De hemel kwam op aarde. Temidden van politiek en godsdienstig rumoer, een ambitieuze Romeinse keizer, een achterdochtige Judese koning en een reizende Joodse bevolking kwam de Messias. De Zaligma ker. De lang verwachte Nakomeling van koning David. De Heiland der wereld. Redder. Voor Hem was geen plaats in de herberg. Ondanks dat is het advent. Hij komt. Tijd van verwachting. De goede verwachting. Ondanks tumultueuze tijden I _j toen en nu is het advent. Dat verwachten kan op veel manieren en plaatsen. Tijdens de adventsweken wor den allerlei zaken in verband met de vie ring van het kerstfeest voorbereid. Blijven we thuis of...? Steeds meer mensen zoe ken het buitenshuis. En het eten? In klein of groot familieverband? Staat gezellig heid bovenaan? De feestelijk aangeklede dis? Mag dat dan niet? Natuurlijk wel. U weet het, alles met mate. Maar wat eten en drin ken wij niet af in deze maand. Komen er ook andere zaken op tafel? Feestelijk taf elen en sfeervol samenzijn is toch niet het een en het al. Is er niet meer? Veel meer. Daarom is er advent. Als voorbereiding op het kerstfeest, om de betekenis van Jezus' geboorte goed tot ons te laten doordringen. Advent. Hij komt. Kent u Hem? Harry J. Goosens/Stad aan 't Haringvliet Op maandag 18 december zal voor het twee de maal dit jaar een concert plaatsvinden van het beroemde Schwarzmeer Don Kosaken koor. Dit koor dat bestaat uit Russische en Bulgaarse, aan conservatoria gestudeerde, zangers heeft de reputatie een bijzondere klank voort te brengen en te etaleren. Zij wordt daarom ook telkens weer door Euro pese operagezelschappen voor koorsessies benaderd. Het Schwarzmeer Don Kosaken koor schittert niet alleen als koor, ook als hoogbegaafde solisten zijn de koorleden zeer overtuigend. Natuurlijke krachtige stemmen en een opmerkelijke zangtechniek maken het mogelijk dat het koor zich zowel genuanceerd als ook volumineus, op een breed klankenscala beweegt. Diepe basstem- men en heldere tenorklanken harmoniëren in het koor. Tijdens het twee uur durende con cert zullen zowel liederen gebracht worden uit de Russisch-orthodoxe eredienst als beroemde volksliederen en melodieën De aanvang van het concert, dat mede in het teken zal staan van de aankomende Kerst, is om 20.00 uur. Het concert vindt plaats in de Doopsgezinde Kerk te Ouddorp. Kaarten a 24,- zijn verkrijgbaar bij VVV Ouddorp aan Zee, Bosweg 2, Ouddorp, tel: 0187- 681789. Tevens is er op 18 december vanaf 19.00 uur de mogelijkheid om kaarten bij de Doopsgezinde Kerk te verkrijgen. De kaar ten kosten dan 26,-. (Eerste Adventszondag) OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur kand. J. K. Abbink, Vriezenveen. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. J. K. Abbink, Vriezen veen en 18.30 uur ds. R. Veldman - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en 18.30 uur ds. L. J. Lingen - Doopsgezin de Gem. 9.30 uur de heer W. Stuve en 18.30uurds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging/nabetrachting Heilig Avond maal. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. J. P. J. Voets, Amemuiden - Ger. Kerk 10.00 uur ds. A. J. Krol en 18.30 uur ds. J. Kos ter. MELISSANT-Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. H. V. d. Gaag en 17.00 uur drs. J. Glas - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. Verduin, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. M. J. Paul - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. van Schoonhoven, Hardinxveld-Gies- sendam en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J.C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen, voorbereiding Heilig Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. L. van Dunné-de Bijll Nache- nius - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. H. Verwaal (H.A.). MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. C. Gie len - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur drs. D. de Rooij en 17.00 uur kand. F. J. Daame uit Gent. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Koppelaar, Abbenbroek en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. dank zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom, voor bereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur drs. D. G. ter Horst en 18.00 uur ds. J. M. Wilschut. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden, bevestiging ambtsdragers en 18.00 uur ds. A. P. Voets. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. dank zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Paul, bediening Heilig Avond maal. SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem. 9.30 en 14.30 uur ds. J. Kot - Oud Ger. Gem. 3x leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 9.30 en 18.30 uur leesdienst. 'Bisschop? Dat moet begin december wel gaan over Sint-Nicolaas. '''Precies. Hij heeft, alhoewel zijn bestaan ernstig wordt betwijfeld, in ons land naam bekendheid genoeg om enltele regels aan te wijden. De roomse moederkerk dichtte hem allerlei wonderlijke zaken toe. Sint-Nico laas is hét voorbeeld van een (levende) legende. Een heuse schijn-heilige zogezegd. De legendarische Nicolaas was rond 325 bisschop in Myra. Een stadje aan de westkust van het huidige Turkije. Ondanks zijn vage bestaan werden in later tijd bijzondere zaken aan hem toegeschre ven. Zo zou hij drie onschuldig ter dood veroordeelde schipbreukelingen hebben gered en in het geheim geld aan drie arme meisjes hebben gegeven, waarmee zij in staat werden gesteld in het huwelijk te tre den. Zo werd hij de heilige van de onver hoopte goede gaven. Met het tot leven wek ken van drie vermoorde kinderen die in een vat met pekel waren gestopt verwierf de bisschop grote faam. Het is mede daarom dat de bisschop van Myra ah kindervriend door het leven gaat In 1087 luerd zijn gebeente overge bracht naar de havenstad Bari in Italië. Nicolaas werd beschermheilige van o.a. scholieren, bakkers en zeevarenden. Nadat hij patroon was geworden van de stad Amsterdam groeide in ons land de legende vorming en werd de heilige Klaas zeer pop ulair. Dit gold zeker de viering van zijn naamdag (6 dec.), meer in het bijzonder de avond ervoor. Tegenstand is er altijd geweest. De verkoop van speculaaspoppen was in de zeventiende eeuw al een twist punt. Strijd om een bisschopskoekje. De vermaarde volksheilige werd in 1968 'heilig' af verklaard. Hij behoefde niet meer te worden 'vereerd' en werd verbannen uit de santenkraam. U ziet, ook het leven van een heilig verklaarde is onderhevig aan onzekere factoren. Dat neemt niet weg dat deze sint een van de populairste en meeste bekende roomse heiligen is. De hedendaagse Sint is een betrekkelijk een zaam figuur die het niet zozeer moet opne men tegen de teruggang van het volks- en bijgeloof maar tegen de toeters en bellen van de kerstman. Daarom een welgemeend advies aan alle sinterklazen die nog het vrije en onbeschermde beroep van 'goedhei ligman uitoefenen. Beste mannen, in Friesland ligt een dorp waar alle Klazen zich uitstekend thuis zul len voelen. In dat dorp kunt u uitstekend onder elkaar zijn en heeft u van niemand last, en omgekeerd natuurlijk: St. Nico- laasga. Een voorlichtingsavond van afdeling Goe- ree-Overflakkee Over de belangstelling was men zeer tevree Maar, voor hen die er niet waren Kan ik als carapatiënt zeker verklaren, Men dacht dat men van voeding wel wat wist Maar daarin hadden velen zich vergist. Als u niet heeft kunnen komen Zit u nu beslist te dromen. Hoe blijf ik nu gezond op mijn gewicht? De één te zwaar, de ander te licht. Ik was er wel, en andere met mij En dat stemde reuzeblij, Want ook nu is weer gebleken Op voedingsgebied zijn we maar leken. Met je ziekte leer je leven Maar met goede voorlichting te geven Kun je veel ongemak of klachten Met simpele dingen, tot verzachten. Dus Astma Fonds afdeling Goeree-Over- flakkee Ga zo door, en wij doen mee! K. Vroegindeweij Ring 22, Middelliarnis D.V. zaterdag 9 december willen we een broodmaaltijd houden die in het teken van Kerstfeest staat. We beginnen om 18.30 uur en eindigen omstreeks 21.30 uur. Wil je gezellig mee eten, geef je dan vóór woensdag 6 december op bij Anneke Nagte- gaal, tel. (0187) 652339. Nemen jullie dan ook je muziekinstrument weer mee? Iedereen vanaf 13 jaar is hartelijk welkom. Tot ziens. De Commissie D.V. zaterdag 2 december houden wij een speculaas-aktie. De speculaas is op ambachtelijke wijze gebakken met echte roomboter en pijpkaneel. Wij komen zaterdagmorgen bij u langs. De opbrengst is bestemd voor de Stichting Adullam Gehandicaptenzorg. comité Ouddorp op zondagavond 3 december wordt er in de Gereformeerde Kerk in Stellendam een spe ciale kerkdienst georganiseerd voor belang stellenden. Een laagdrempelig samenzijn voor mensen die op zoek zijn naar de bete kenis van het christelijk geloof en daar graag meer over willen weten. Het is een bijzonde re ervaring als verschillende mensen samen komen om antwoorden te vinden op hun vra gen! Ds. J. Koster hoopt deze dienst te leiden en als uitgangspunt neemt hij een vraag die hem gesteld is: 'Wat is de kern van de Bijbel en waarom ben je zo enthousiast over Jezus Christus?' Nieuwsgierig geworden? Deze dienst voor belangstellenden begint om 18.30 uur en een liturgie zal aanwezig zijn. Een muzikale bijdrage wordt geleverd door het Christelijk Mannenkoor Rotterdam- Vreewijk dat onder de enthousiaste leiding van dirigent Peter Overduin een aantal liede ren zal zingen. Het orgel zal bespeeld wor den door André de Jager. Iedereen is van harte welkom. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met tel.: 683431 Op 2 december wordt door de spelcom- missie weer een spelavond georganiseerd. Alweer bijna aan einde van 2000 met de donkere dagen voor kerst voor de deur, wor den de bekende oud-hollandsche spelen bootje blazen en bingo-darten uit de kast gehaald. Aangevuld met een variant op een zeer bekend spel. Gezelligheid gegaran deerd. Deur open ca. 19.45 uur, aanvang programma ca. 20.20 uur. Locatie: de Ark in Goedereede. Iedereen van 15 jaar en ouder is van harte welkom, breng je vriend(inn)en mee, dan maken we het samen gezellig! De spelcommissie van de Open Deur Op zaterdag 25 november jl. werd in de sfeervolle dam- en schaakruimte van recre atiecentrum 'De Staver' in Sommelsdijk het jaarlijkse toernooi gespeeld om het Flak- keese snelschaakkampioenschap. 'Plaete- naer' Wim Buth - lid van de schaakvereni- gmg 'Oostflakkee' en al en paar jaar bezig om op het eiland de schaaktop binnen te dringen - werd onbedreigd kampioen. In de zesde ronde rekende hij af met z'n enig overgebleven concurrent, en was toen al onbereikbaar voor de rest. Dat hij daarna in de laatste ronde verioor van Jaap Santifort, mocht de pret niet drukken. 1. Wim Buth (Oostflakkee)6 uit 7 2. Jan van Dam (Stellendam) ...5? 3. Jaap Santifort (Ontspanning) 5 4. Lennart v. d.Ouden 5. Maart v. d. Waal (Zwarte Pion)41^ (241/) 6. Martin Verolme (Zwarte Pion)41^ (23) 7. Jan Leendert Minnaar (Zwarte Pion)41/ (22) 8. Koert Wijnands (Oostflakkee) 4 9. Jacques Hennekes (Oostflakkee)31^ (291A 10. Jan van Genderen (Oostflakkee)VA(0Q\ i^' 11. Willem-Jan Tanis (Onspanning)31/ (27;^ 12. Piet Lesuis (Zwarte Pion)3^ (16) 13. Cees Smit (Zwarte Pion)3 (25) 14. Remon Huysmans ^Oostflakkee)2, {\WA) 15. Frans Meiaard (Zwarte Pion)2(25-5KSB) Jö. Kees Bakelaar (huisschaker) 2 (25-4J^ 17. Bart Loosjes (Zwarte Pion) ..2 (22'7|4 18. Frans Troost (Ontspanning) 2 (21) 19. Daniel Mulder (Oostflakkee)2 (20) 20. Joost Boeter (bijna 80!, Zwarte Pion)ji/

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 2