Stad aan 't Haringvliet
straks écht Stadje droogbrood.
Uitnodiging
ikarels.
■outoschade
Fm0l
ZAFIRA
De geest van de
Franse Revolutie
Politie wordt op straat gezet.
m(yyL MINNAARD
VASTGOED
Kerstconcert
in Dorpstienden
ProflfEffeci
Garage Knöps B.V.
chT,stfeekbidd oipgereformééMjegrÓhéé^^
voor de zuidrhollandse en Zeeuwse eilanden
Visser Visser
Winkelbel
Ouderen zitten met de handen in het haar
\%ser Meubelen
1809002
YersM '\t\so
Vrijdag 1 december 2000
73e jaargang
nr. 6961
't Mag misschien vreemd klinlcen, maar
op Goeree-Overflakkee wordt inderdaad
een aantal politiemensen op straat gezet.
Maar wel in de goede zin van het woord.
Méér blauw op straat, je eigen wijkagent
herkenbaar in de buurt - 't zijn goede
doelen waar de politie al langere tijd
graag gestalte aan geeft, maar op onze
politiemensen wordt zóveel beslag gelegd
dat ze aan die doelstellingen nauwelijks
invulling kunnen geven. Om daarin ver
andering aan te brengen wordt bij het
politie-apparaat een aantal zaken anders
op poten gezet, waardoor op Goeree-
Overflakkee op termijn 20 agenten blij
vend en volledig de straat op zullen gaan,
terug de wijk in.
Jan de Vos, politiechef op het bureau te
Sommelsdijk, vertelt er meer over. "Van een
geografisch gerichte organisatie gaat de
poütie naar een procesgerichte organisatie.
'Geografisch' wil zeggen dat de politie ver
antwoordelijk is voor de regio waar ze voor
werkt, 'procesgericht' houdt in dat ze als
organisatie dieper op de kwaliteit van haar
zorg zoekt in te gaan. Daartoe worden vier
werkprocessen opgezet: intake/service,
directe hulpverlening, opsporing en wijkpo-
htie".
Tot op heden is het zo dat politie-agenten tij
dens hun diensten zowel voor de wijk als
voor spoedeisende meldingen beschikbaar
moeten zijn. Dat gaat veranderen. Voor 'de
wijk' en voor spoedklussen worden afzon
derlijke processen ontwikkeld. Daarbij zul
len voor spoedgevallen minder mensen
beschikbaar worden gesteld, maar dat wordt
ondervangen door dat werkproces toe te rus
ten met hoogwaardig materieel.
De auto's zullen hierop ook worden afge
stemd, onder andere door invoering van een
systeem waarbij vanuit de politiemeldkamer
gevolgd kan worden welke auto zich waar
bevindt.
Dit kan onder andere tot gevolg hebben dat
ingeval van een spoedmelding in Ooltgens-
plaat sneller een wagen uit Barendrecht ter
plaatse kan zijn dan dat die uit Ouddorp
moet komen. Dus een doelmatiger inzet van
de beschikbare wagens in de regio.
Daartegenover kunnen voor de wijk politie
mensen worden vrijgemaakt, die zich daar
ook volledig aan gaan wijden. Wat dat aan
gaat gaan zullen we in de toekomst dus wer
kelijk meer blauw op straat gaan zien - voor
veel burgers iets waar ze al lang naar uitzien.
Niet dat hiermee meteen grootschalig kan
worden begonnen. Vier agenten voor het
hele eiland is de eerste aanzet, waarbij
gewerkt wordt vanuit een groeimodel. Er
wordt dan ook naar gestreefd om over 2 jaar
op een sterkte van 20 wijkagenten te zitten.
Die zullen dan verdeeld zijn over twee
teams: een oostelijk en een westehjk team
die eUc 10 agenten krijgen toebedeeld, onder
hen ook stagières.
Zoals gezegd is het de bedoeling dat deze
agenten voor de volle honderd procent voor
hun wijk beschikbaar zullen zijn en - behou
dens korte incidentele ondersteuningen -
niet voor andere zaken inzetbaar zullen wor
den. "Gewoon omdat het hard nodig is dat er
continue politie in de wijk of op de straat
aanwezig is", vertelt De Vos. Met name
noopt overlast door jeugd tot deze maatre
gel. "Niet dat de politie de jeugd als 'lastig'
ziet, maar wel hebben sommigen van hen
een zekere aanpak of begeleiding nodig. In
de praktijk werkt het goed als we ze op hun
gedrag en op hun verantwoordelijkheden
wijzen. Jeugd vraagt aandacht en eJs we ze
daarin serieus nemen, dan werkt dat over en
weer goed. Als buurtbewoners overlast erva
ren gaan we er in de toekomst aan werken
dat oplossingen voor de problemen gevon
den worden. Dus niet meer een incident
afhandelen (zeggen 'dat ze 't niet meer
mogen doen') maar mét elkaar kijken - poli
tie, gemeentelijk jeugdwerk, veroorzakers
van overlast en de buurtbewoners - hoe een
en ander naar tevredenheid op te lossen is",
licht De Vos toe.
Daarin gaat de wijkagent een cruciale rol
vervullen. Deze krijgt namelijk de verant
woordelijkheid op zich - en dat is ook nieuw
- dat het in diens wijk goed gaat. Positief zal
het hierbij werken dat de wijkagent een
bekende wordt in de buurt, herkenbaar voor
de bewoners en aanspreekbaar voor ieder
een.
Ter ondersteuning daarvan wordt het werk
proces intake/service op poten gezet. Een
belangrijk element daarin vormt het 'wijksec
retariaat', een schakel tussen de wijkagent
en de bevolking. Het wijksecretariaat houdt
onder andere, via de computer, de agenda
van de buurtagent bij aan de hand van mel
dingen vanuit de omgeving. Momenteel zijn
er ook al wel enkele locaties die min of meer
als wijksecretariaat fungeren, maar die zijn
over het district verspreid, werken op tour-
beurt en zijn vanwege personele bezetting
nogal kwetsbaar. Het wijksecretariaat van de
toekomst wordt één centrale locatie die 'er
altijd is'.
Voordat alles werkelijk gaat zoals het op sta
pel staat zal er nog wel wat tijd overheen
gaan, maar het begin is er: de politie wordt
op straat gezet!
BARENDRECHT TEL. 0180 - 642111
MIDDELHARNIS* TEL 0187-617 300
Ze zijn er nog de in toeristische gidsen vaak
zo nostalgiscfi bescfireven dorpsmnkeltjes.
Waar de bel nog riniielt als je binnenstapt.
Waar ze niet alleen tijd, maar alk tijd lieb-
ben. Hier worden nog waren verliocht die je
nergens anders vindt. Het is jammer dat
deze neringdoenden langzaam maar zeker
verdwijnen.
Regelmatig moeten ook meer eigentijdse
winkels hun deuren sluiten. Een echte war
me bakker, een ambachtelijke slagerij of een
modem uitgeruste dorps-super. Zij laten
een gapend gat achter. Niet alleen de win
kel verdwijnt maar ook de onderlinge con
tacten die ermee verbonden waren. Zolang
ze bestaan raad ik u deze 'kleine midden
stand' met een bezoek te vereren.
Wie weet waar u mee thuis komt? Losse
kruiden, een oude leest of weegschaal.
Papieren puntzakken of oude kartonrun
redameplafên:-~&ompert en stoven komt
men ook wel tegen. Of vergeelde raambiljet
ten en kranten uit lang vervlogen tijden.
De tijd lijkt in deze winkels en dorpen te
hebben stilgestaan. Wellicht wijst iemand u
een huis waarin zich nog bedsteden bevin
den. 7a) heeft uw speurtocht naar oude
dorpswinkels ongekende kanten en neemt
steeds weer een andere wending.
Misschien hoort u verhalen. Over kalende
kappers, kokende kolenboeren, kiezentrek-
kende kaasboeren, gedichten voordragende
bakkers en luidkeels zingende schoenma
kers. Of over de smid die reizigers de stui
pen op het lijf joeg met z'n verhalen over
trollen, schimmen en andere vreemde
wezens.
En altijd weer de klassieker uit iedere streek.
Over de meester en zijn verloofde. De vrijge
zelle bovenmeester van het dorp even ver
derop wilde trouwen met een meisje van
hier. Maar de vader van het kind, keind
ze^en ze hier, wilde het niet. Als het zou
gaan zo als zijn kind het wilde werd
iemand uit een ander dorp mettertijd eige
naar van zijn grond en dat wilde de boer
koste wat kost voorkomen. Hoe het meisje
ook smeekte en soebatte, het mocht en zou
niet gebeuren.
Op een morgen bleken de meester en het
meisje verdwenen. De dorpjes raakten in
rep en roer. Zouden ze? Samen? Ervan
door? Niemand die het wist. Die avond
waren ze ieder terug in eigen dorp. Er was
maar één verschil. Ze waren verloofd. De
volgende dag werd het hele gebeuren in geu
ren en kleuren verteld. De meeste details,
waar, halfwaar of onwaar, werden daar
verteld waar bijna iedereen kwam. In de
dorpswinkel, waar de winkelbel nog vaker
rinkelde dan gewoonlijk.
Eilander
orci
Op D.V. 2 december organiseren we een
pepemotenbingo. De zaal is open vanaf
19.30 uur. Wil je meer weten, bel dan even
naar Hennie Looij (652323) of naar Corrie
Bom (651523). Tot ziens! Comm. ZAJW
E-markt eigenaar Jaap Mackloet; voor Stad de laatste winkelier in levensmiddelen
Nee, 't ziet er niet best uit voor Stad. Per 1 januari a.s. zijn er in
het dorp géén levensmiddelen meer verkrijgbaar. Tenminste,
niet meer bij een winkel waar je voor die broodnodige zaken op
aangewezen bent. Waar enkele jaren geleden de laatste bakker
uit Stad verdween vertrekt er nü de enige levensmiddelenzaak:
E-markt Mackloet. Voor enkele producten komt er wel eens ven
ter langs de deur, maar daarop kunnen de Stadtenaren niet in
leven blijven. Het is er dan op 't moment ook het gesprek van de
dag. De oudere inwoners van Stad, die slecht ter been of in 't
geheel niet meer mobiel zijn en een eind op zichzelf zijn aange
wezen, omschrijven het vertrek van de supermarkt als 'een
regelrechte ramp'. Zo erg dat sommigen er heuse tranen om
hebben geschreid...
Graag had E-markt-eigenaar Jaap Mackloet nog een poosje doorge
gaan, maar 't gaat gewoon niet langer zo. Jaap's supermarkt is geves
tigd aan de Nieuwstraat in een pand van de heer Van Neuren, die er
zachtjesaan aan toe is om het spul te verkopen. En dat betekent voor
Jaap, wil hij de supermarkt voortzetten, dat hij het bedrijfspand over
zal moeten nemen én daarbij nog eens het nodige moet investeren om
te moderniseren en aan steeds strenger wordende eisen te kunnen
blijven voldoen. En dat is eenvoudigweg niet haalbaar. Ook het nage
slacht van Jaap en Joke Mackloet heeft geen ambitie om de zaak over
te nemen. Bovendien zijn er al langere tijd factoren waardoor het op
Stad heel moeihjk is om winkelier te zijn. Het dorp groeit niet, maar
vergrijst. Als er nieuwe bewoners komen voelen die zich nauwelijks
of helemaal niet verbonden aan de eigen dorpswinkels. En door de
toegenomen mobiliteit in 't algemeen gaan velen, ook in Stad, hun
boodschappen in Middelhamis of elders halen. De regelgeving door
de overheid brengt almeer kosten met zich mee. En doordat ook voor
een ondernemer alles duurder wordt kan die steeds minder werk door
personeel uit laten voeren en moet die steeds meer zelf gaan doen. En
om constant 80 uren in de week te moeten werken, daar wilden Jaap
en Joke liever niet voor kiezen, dus moesten ze wat anders verzinnen.
Voor Jaap bleef daarbij niet veel méér keuze dan óf een andere onder
nemer te vinden, die er gat in ziet om in Stad buurtsuper te zijn, óf.
helemaal stoppen. Wetend dat dit laatste heel ingrijpend zou zijn
voor de Stadse gemeenschap heeft hij er alles aan gedaan om een
nieuwe ondernemer voor de supermarkt te vinden, maar 't mocht niet
baten. Dus werd het echt stoppen.
"Vooral de ouderen hier vinden het verschrikkelijk", zegt Jaap. "Al
verdwijnt hier in feite een ontmoetingsplaats voor héél Stad. Maar de
meesten hebben wel begrip voor ons besluit. Eigenlijk ligt er ook een
waarschuwing in. Als een deel van het klantenbestand de eigen
dorpswinkels voorbijgaat en elders inkopen gaat doen, dan leidt dat
ertoe dat op gegeven moment de dorpswinkels moeten sluiten. En
dan zit het hele gemeenschap ermee. Dan moetje voortaan ook voor
je kleine boodschapjes tussendoor naar andere dorpen rijden en wat
blijft er dan over van het kleine voordeel van elders boodschappen
doen? Als kleine supermarkt ben je met bepaalde artikelen best een
beetje duurder dan grote supermarkten, maar daar zette ik tegenover
dat we ons onderscheidden in onze vers-kwaliteit; dan heb je er toch
wat voor terug." Ook voor de jachthaven zal het een gemis zijn dat er
binnenkort geen levensmiddelen meer in Stad verkrijgbaar zijn. "Ze
kunnen hier gerust een bord in 't Haringvliet zetten" zegt Jaap, "In
Stad geen winkel meer; doorvaren!"
Vijftien jaar is Jaap zelfstandig ondernemer geweest. Hij begon in
1986 in Nieuwe Tonge. In 1992 opende hij een E-markt in Melissant
en in 1995 in Stad. Een halfjaar lang heeft hij nog alle drie de win
kels tegelijk gerund, maar dat was niet vol te houden. Straks is het
helemaal voorbij. Per 2 januari 2001 heeft Jaap een baan aanvaard bij
de nieuwe Gamma te Hellevoetsluis; daar wordt hij in het manage
ment-team opgenomen en hoopt hij een nieuwe invulling aan z'n
arbeidzame leven te gaan geven.
HartelUk welkom in de
laSosimeMigk
Op D.V. zaterdag 16 december a.s. zal het
Chr. Gem. Koor 'Hart en Stem' haar kerst
concert houden in zaal A/B van m.f.g.
'Dorpstienden' te Ouddorp. Ook het Chr.
Jeugdkoor 'Van Knop tot Bloem' en het
Chr. Kinderkoor 'Jong Begonnen' zullen
deze avond meewerken. Als gastkoor is het
schoolkoor 'Valerius' van de Chr. basis
school 'Koningin Beatrix', onder leiding
van mevrouw Huisman, uitgenodigd. De
koren zullen worden begeleid door pianist
Johan van Broekhoven en een koperensem
ble. Ze zullen o.a. zingen de cantate 'Jezus,
Uw geboortefeest' van Jan Zwart, 'Mit Fried
und Freud fahr ich dahin' van Maarten Lut-
her/Johannes Brahms en het Kerstlied van
Jan Zwart. De algehele leiding is in handen
van dirigent Jan Bezuijen. De avond begint
om 19.30 uur en de zaal is om 19.00 uur
open.
Hierbij wordt u uitgenodigd tot het bijwonen van een psalm
zangavond op D.V. donderdag 7 december 2000. Deze zal
plaats vinden in Eben-Haëzer, Preekhillaan 1 te Ouddorp. De
aanvang is om 19.30 uur. Er wordt medewerking verleend
door de Chr. Gem. Zangvereniging 'De Lofstem' uit Ouddorp
onder leiding van Martien de Vogel. De organist is Johan van
Wijk en ouderling A. Nelis zal de meditatie verzorgen. Er zal
een collecte worden gehouden ter bestrijding van de onkosten.
l:
Deze week:
-, Tongschotel
HüllilMI
^----- j/^ lv«
Onafhankelijk beleggingsadvies
Dagelijkse positiebewaking
Resultaatafhankelijke vergoeding
mr. A. van der Veer tel. (0187) 60 90 12
E-mail: info@profiteffect.com
Hieuw van Opel:
voor autorijden mt plezier
In 1925 beleefden we In de Nederlandse politiek de
'Nacht van Kersten'. Inzet was het gezantschap bij de
Paus, in feite dus de erl(enning van het Vaticaan als
een wereldlijl(e overheid. Een motie van de SGP-erds.
G. H. Kersten om het gezantschap af te schaffen haal
de een meerderheid en het gezantschap werd afge
schaft. Het kabinet Colijn is er over gestruikeld en
daarmee kwam een protestants-roomse coalitie ten
val.
Rome was toen heel wat machtiger dan nu. Nederland
was een oven/vegend protestantse natie, althans daar
lagen de wortels. Theologisch gaapte er een onover
brugbare kloof tussen het gedachtegoed van ds. Ker
sten en het rooms-katholicisme. Daarbij speelde de
angst dat de machtige wereldkerk ook de wereldse
macht In ons land zou overnemen, zo niet direct dan
toch wel via de groeiende politieke en maatschappe
lijke invloed. Het was de tijd van het Rijke Roomse
Leven.
Die tijd Is duidelijk voorbij De rooms-katholieke kerk
wist zich in ons land weliswaar te handhaven, maar
het moderne levensgevoel holt ook daar van binnen
uit uit En in getal en qua theologie verliepen de pro
cessen als in de protestantse kerken, zij het met een
verschil, de mondiale moederkerk bleef En daarmee
de Invloed, de macht Gevolg van een en ander in ons
land is wel dat het meer behoudende deel van deze
kerk - dat is dan wel In de lijn van de wereldkerk - in
een groot aantal ethische kwesties die rechtstreeks
terugvallen op de Bijbel, net zo denkt als het ortho
doxe deel van de protestantse kerken.
Beide richtingen hebben een Godsbesef. Beide erken
nen hem als Schepper en Onderhouder van het leven.
Belde levensbeschouwingen want dat zijn het -
geloven in een hiernamaals. Beide weten van zonde
en verzoening. Theologisch lopen die meningen uit
een, theologisch Is de kloof er nog steeds. Maar als
het gaat over levensbegin en -einde, over het huwe
lijk en trouw binnen het huwelijk en reinheid daarbui
ten, over verhoudingen van mensen van het zelfde
geslacht, dan lopen de lijnen parallel.
Uiteindelijk heeft dat te maken met de gehanteerde
mensvisie. Grofweg gezegd hanteren we het mens
beeld van voor de Franse revolutie: vrijheid in gebon
denheid aan het Woord (de kerk)? Is de mens geroe
pen om heilig te leven voor Gods aangezicht, fiem^ tot
eer? Leeft hij in het hier 'en nu of heeft hij toekomst,
na dit leven? Daartegenover staat het mensbeeld van
na de Franse revolutie: de geëmancipeerde mens, die
zich ontwortelde aan wat genoemd werd 'de knellen
de banden van Gods dienst en de kerken'. De mens
die zelf beslist die uiteindelijk wel uitmaakt wat goed
en wat kwaad Is
Natuurlijk, de Franse revolutie was geen draaideur
Achteraf kon je het aan zien komen. En in de 19e en
20e eeuw heeft het nog lang geduurd voordat dat
mensbeeld echt doorbrak Natuurlijk, het gaat om de
gevallen mens, die autonome 'sterken' zitten er van
af zijn zondeval in. Maar toch.
Wiegel/De Graaf
We zijn de nacht van Wiegel, de WD-senator die een
Paars 2 liet vallen alweer bijna vergeten. We kunnen
beter gaan spreken van de 'dag' van De Graaf na de
nacht van Wiegel. Wij zullen waarschijnlijk nooit pre
cies te weten komen voor welke prijs D66 weer toe
trad tot de paarse gelederen, maar De Graaf heeftzijn
politieke huid duur verkocht Dat blijkt uit de wijze
waarop D66 soms gemangeld wordt tussen PvdA en
WD als het gaat over het materiële, maar ook over de
Invloed die uitgeoefend kan worden als het gaat over
het immateriële. D66 verwoordt bij uitstek het moder
ne levensgevoel, het is een partij waarin de leefwereld
van na de Franse Revolutie het best tot uiting komt In
één ding wordt echter haast autoritair gedacht: wat zij
goed acht, dient iedereen goed te vinden. Nu mag dat
best In de politiek, maar het past niet bij het Imago
van deze partij
Overigens is duidelijk dat WD en PvdA met hun bre
dere en meer traditionele achterban graag D66 de
kastanjes uit het vuur laten halen. Hun denken is ech
ter gelijk gericht
Het standpunt van D66 ten opzichte van een aantal
ethische kwesties Is geënt op het streven naar indivi
duele autonomie en emancipatie. In dat plaatje hoort
ook het terugdringen van de openbare Invloed van
allerlei instituties op het openbare leven, die van de
kerk voorop. Er is wel plaats voor een uitgesproken
levensbeschouwing, maar dan achter de privé-voor-
deur
Goedgunstig wordt dan nog wel gezocht naar oplos
singen die gerealiseerd worden voor minderheden die
met bepaalde beleidsaspecten worstelen. Bijvoor
beeld het werken op zondag, het sluiten van een
huwelijk In de kerk en zo meer. We moeten wel besef
fen dat daarmee twee dingen duidelijk worden: het
openbare leven wordt voor een bijbelgetrouwe chris
ten steeds gecompliceerder en dat D66 met die hulp
deze bevolkingsgroep fijntjes wijst op het feit dat het
een minderheid wordt Na 20 eeuwen overheersing
van het christendom, mogen die christenen nu de
hand ophouden. We schrijven dat niet naar bepaalde
mensen toe, maar schetsen het klimaat
Gezantschap
En dan nU weer het verbreken van het gezantschap bij
het Vaticaan. De D66-ers in het Euro-parlement
bedachten het Duidelijk is dat ze in dat forum geen
kans maken. Dus een motie Ingediend op het partij
congres van afgelopen week Die werd uiteraard aan
genomen. Daarmee Is natuurlijk nog niet gezegd dat
ook de tweedekamerfractie met dat voorstel zal
komen, hoewel zij nauwelijks om'die motie heen kan.
Op dat moment komen de kleine christelijke partijen
in de problemen. Hun mening over dat gezantschap is
onveranderd. De theologische verschillen worden nog
steeds als wezenlijk beschouwd. Rome als wereld
macht - en zeker met de ambitie om dat te zijn - is
nog dezelfde, zij het dat de uitwerking andere spitsen
kan hebben. Tegelijkertijd is de partij die de motie
wellicht indient erop uit de invloed van de religie op
het publieke leven tot nul terug te brengen. Tegelij
kertijd wordt door die partij een levensgevoel (dat is
wat anders dan een dito beschouwing) In de samen
leving gebracht, waarvan én protestants-christelijk én
m^™^ RE
EGISTERACCOUNTANTS
rooms-katholiek - zij het vanuit verschillende toepas
sing van de bijbelse bron - gruwen. Moetje dan mee
stemmen met D66 om 'Rome'te havenen? Óf ja, óf...
Roeping
In ieder geval leert ook deze geschiedenis ons hoe
belangrijk het is om gebruik te maken van het stem
recht Verder dat we actief dienen te zijn in het bestrij
den van de geest van de eeuw. Bovenal dat we het
wapen van het gebed hanteren naast alle ons gege
ven kwaliteiten, om onze maatschappelijke verant
woordelijkheid te beleven. De geest van de Franse
revolutie, die van na het paradijs werkt door. Is het
ons om het even?
«D
<D
~-^'; '^■~:^i
Haveneintf?, Somiiieisdijk, tel. (0187) 48 33 28
Middelharnis B,V.
Voor de koop of verkoop van uw woning
DoeHndiemsestraat 32-34, 3241 AA Middelhamis
Tel. (0187)482606
KEMA CWnnM TE 36570
Langeweg 38 Nieuwe longe Tel. 0187-651396
Nieuwstraat 22
nu in
onze showroom