Stad aan 't Haringvliet straks écht Stadje droogbrood. Uitnodiging ikarels. ■outoschade Fm0l ZAFIRA De geest van de Franse Revolutie Politie wordt op straat gezet. m(yyL MINNAARD VASTGOED Kerstconcert in Dorpstienden ProflfEffeci Garage Knöps B.V. chT,stfeekbidd oipgereformééMjegrÓhéé^^ voor de zuidrhollandse en Zeeuwse eilanden Visser Visser Winkelbel Ouderen zitten met de handen in het haar \%ser Meubelen 1809002 YersM '\t\so Vrijdag 1 december 2000 73e jaargang nr. 6961 't Mag misschien vreemd klinlcen, maar op Goeree-Overflakkee wordt inderdaad een aantal politiemensen op straat gezet. Maar wel in de goede zin van het woord. Méér blauw op straat, je eigen wijkagent herkenbaar in de buurt - 't zijn goede doelen waar de politie al langere tijd graag gestalte aan geeft, maar op onze politiemensen wordt zóveel beslag gelegd dat ze aan die doelstellingen nauwelijks invulling kunnen geven. Om daarin ver andering aan te brengen wordt bij het politie-apparaat een aantal zaken anders op poten gezet, waardoor op Goeree- Overflakkee op termijn 20 agenten blij vend en volledig de straat op zullen gaan, terug de wijk in. Jan de Vos, politiechef op het bureau te Sommelsdijk, vertelt er meer over. "Van een geografisch gerichte organisatie gaat de poütie naar een procesgerichte organisatie. 'Geografisch' wil zeggen dat de politie ver antwoordelijk is voor de regio waar ze voor werkt, 'procesgericht' houdt in dat ze als organisatie dieper op de kwaliteit van haar zorg zoekt in te gaan. Daartoe worden vier werkprocessen opgezet: intake/service, directe hulpverlening, opsporing en wijkpo- htie". Tot op heden is het zo dat politie-agenten tij dens hun diensten zowel voor de wijk als voor spoedeisende meldingen beschikbaar moeten zijn. Dat gaat veranderen. Voor 'de wijk' en voor spoedklussen worden afzon derlijke processen ontwikkeld. Daarbij zul len voor spoedgevallen minder mensen beschikbaar worden gesteld, maar dat wordt ondervangen door dat werkproces toe te rus ten met hoogwaardig materieel. De auto's zullen hierop ook worden afge stemd, onder andere door invoering van een systeem waarbij vanuit de politiemeldkamer gevolgd kan worden welke auto zich waar bevindt. Dit kan onder andere tot gevolg hebben dat ingeval van een spoedmelding in Ooltgens- plaat sneller een wagen uit Barendrecht ter plaatse kan zijn dan dat die uit Ouddorp moet komen. Dus een doelmatiger inzet van de beschikbare wagens in de regio. Daartegenover kunnen voor de wijk politie mensen worden vrijgemaakt, die zich daar ook volledig aan gaan wijden. Wat dat aan gaat gaan zullen we in de toekomst dus wer kelijk meer blauw op straat gaan zien - voor veel burgers iets waar ze al lang naar uitzien. Niet dat hiermee meteen grootschalig kan worden begonnen. Vier agenten voor het hele eiland is de eerste aanzet, waarbij gewerkt wordt vanuit een groeimodel. Er wordt dan ook naar gestreefd om over 2 jaar op een sterkte van 20 wijkagenten te zitten. Die zullen dan verdeeld zijn over twee teams: een oostelijk en een westehjk team die eUc 10 agenten krijgen toebedeeld, onder hen ook stagières. Zoals gezegd is het de bedoeling dat deze agenten voor de volle honderd procent voor hun wijk beschikbaar zullen zijn en - behou dens korte incidentele ondersteuningen - niet voor andere zaken inzetbaar zullen wor den. "Gewoon omdat het hard nodig is dat er continue politie in de wijk of op de straat aanwezig is", vertelt De Vos. Met name noopt overlast door jeugd tot deze maatre gel. "Niet dat de politie de jeugd als 'lastig' ziet, maar wel hebben sommigen van hen een zekere aanpak of begeleiding nodig. In de praktijk werkt het goed als we ze op hun gedrag en op hun verantwoordelijkheden wijzen. Jeugd vraagt aandacht en eJs we ze daarin serieus nemen, dan werkt dat over en weer goed. Als buurtbewoners overlast erva ren gaan we er in de toekomst aan werken dat oplossingen voor de problemen gevon den worden. Dus niet meer een incident afhandelen (zeggen 'dat ze 't niet meer mogen doen') maar mét elkaar kijken - poli tie, gemeentelijk jeugdwerk, veroorzakers van overlast en de buurtbewoners - hoe een en ander naar tevredenheid op te lossen is", licht De Vos toe. Daarin gaat de wijkagent een cruciale rol vervullen. Deze krijgt namelijk de verant woordelijkheid op zich - en dat is ook nieuw - dat het in diens wijk goed gaat. Positief zal het hierbij werken dat de wijkagent een bekende wordt in de buurt, herkenbaar voor de bewoners en aanspreekbaar voor ieder een. Ter ondersteuning daarvan wordt het werk proces intake/service op poten gezet. Een belangrijk element daarin vormt het 'wijksec retariaat', een schakel tussen de wijkagent en de bevolking. Het wijksecretariaat houdt onder andere, via de computer, de agenda van de buurtagent bij aan de hand van mel dingen vanuit de omgeving. Momenteel zijn er ook al wel enkele locaties die min of meer als wijksecretariaat fungeren, maar die zijn over het district verspreid, werken op tour- beurt en zijn vanwege personele bezetting nogal kwetsbaar. Het wijksecretariaat van de toekomst wordt één centrale locatie die 'er altijd is'. Voordat alles werkelijk gaat zoals het op sta pel staat zal er nog wel wat tijd overheen gaan, maar het begin is er: de politie wordt op straat gezet! BARENDRECHT TEL. 0180 - 642111 MIDDELHARNIS* TEL 0187-617 300 Ze zijn er nog de in toeristische gidsen vaak zo nostalgiscfi bescfireven dorpsmnkeltjes. Waar de bel nog riniielt als je binnenstapt. Waar ze niet alleen tijd, maar alk tijd lieb- ben. Hier worden nog waren verliocht die je nergens anders vindt. Het is jammer dat deze neringdoenden langzaam maar zeker verdwijnen. Regelmatig moeten ook meer eigentijdse winkels hun deuren sluiten. Een echte war me bakker, een ambachtelijke slagerij of een modem uitgeruste dorps-super. Zij laten een gapend gat achter. Niet alleen de win kel verdwijnt maar ook de onderlinge con tacten die ermee verbonden waren. Zolang ze bestaan raad ik u deze 'kleine midden stand' met een bezoek te vereren. Wie weet waar u mee thuis komt? Losse kruiden, een oude leest of weegschaal. Papieren puntzakken of oude kartonrun redameplafên:-~&ompert en stoven komt men ook wel tegen. Of vergeelde raambiljet ten en kranten uit lang vervlogen tijden. De tijd lijkt in deze winkels en dorpen te hebben stilgestaan. Wellicht wijst iemand u een huis waarin zich nog bedsteden bevin den. 7a) heeft uw speurtocht naar oude dorpswinkels ongekende kanten en neemt steeds weer een andere wending. Misschien hoort u verhalen. Over kalende kappers, kokende kolenboeren, kiezentrek- kende kaasboeren, gedichten voordragende bakkers en luidkeels zingende schoenma kers. Of over de smid die reizigers de stui pen op het lijf joeg met z'n verhalen over trollen, schimmen en andere vreemde wezens. En altijd weer de klassieker uit iedere streek. Over de meester en zijn verloofde. De vrijge zelle bovenmeester van het dorp even ver derop wilde trouwen met een meisje van hier. Maar de vader van het kind, keind ze^en ze hier, wilde het niet. Als het zou gaan zo als zijn kind het wilde werd iemand uit een ander dorp mettertijd eige naar van zijn grond en dat wilde de boer koste wat kost voorkomen. Hoe het meisje ook smeekte en soebatte, het mocht en zou niet gebeuren. Op een morgen bleken de meester en het meisje verdwenen. De dorpjes raakten in rep en roer. Zouden ze? Samen? Ervan door? Niemand die het wist. Die avond waren ze ieder terug in eigen dorp. Er was maar één verschil. Ze waren verloofd. De volgende dag werd het hele gebeuren in geu ren en kleuren verteld. De meeste details, waar, halfwaar of onwaar, werden daar verteld waar bijna iedereen kwam. In de dorpswinkel, waar de winkelbel nog vaker rinkelde dan gewoonlijk. Eilander orci Op D.V. 2 december organiseren we een pepemotenbingo. De zaal is open vanaf 19.30 uur. Wil je meer weten, bel dan even naar Hennie Looij (652323) of naar Corrie Bom (651523). Tot ziens! Comm. ZAJW E-markt eigenaar Jaap Mackloet; voor Stad de laatste winkelier in levensmiddelen Nee, 't ziet er niet best uit voor Stad. Per 1 januari a.s. zijn er in het dorp géén levensmiddelen meer verkrijgbaar. Tenminste, niet meer bij een winkel waar je voor die broodnodige zaken op aangewezen bent. Waar enkele jaren geleden de laatste bakker uit Stad verdween vertrekt er nü de enige levensmiddelenzaak: E-markt Mackloet. Voor enkele producten komt er wel eens ven ter langs de deur, maar daarop kunnen de Stadtenaren niet in leven blijven. Het is er dan op 't moment ook het gesprek van de dag. De oudere inwoners van Stad, die slecht ter been of in 't geheel niet meer mobiel zijn en een eind op zichzelf zijn aange wezen, omschrijven het vertrek van de supermarkt als 'een regelrechte ramp'. Zo erg dat sommigen er heuse tranen om hebben geschreid... Graag had E-markt-eigenaar Jaap Mackloet nog een poosje doorge gaan, maar 't gaat gewoon niet langer zo. Jaap's supermarkt is geves tigd aan de Nieuwstraat in een pand van de heer Van Neuren, die er zachtjesaan aan toe is om het spul te verkopen. En dat betekent voor Jaap, wil hij de supermarkt voortzetten, dat hij het bedrijfspand over zal moeten nemen én daarbij nog eens het nodige moet investeren om te moderniseren en aan steeds strenger wordende eisen te kunnen blijven voldoen. En dat is eenvoudigweg niet haalbaar. Ook het nage slacht van Jaap en Joke Mackloet heeft geen ambitie om de zaak over te nemen. Bovendien zijn er al langere tijd factoren waardoor het op Stad heel moeihjk is om winkelier te zijn. Het dorp groeit niet, maar vergrijst. Als er nieuwe bewoners komen voelen die zich nauwelijks of helemaal niet verbonden aan de eigen dorpswinkels. En door de toegenomen mobiliteit in 't algemeen gaan velen, ook in Stad, hun boodschappen in Middelhamis of elders halen. De regelgeving door de overheid brengt almeer kosten met zich mee. En doordat ook voor een ondernemer alles duurder wordt kan die steeds minder werk door personeel uit laten voeren en moet die steeds meer zelf gaan doen. En om constant 80 uren in de week te moeten werken, daar wilden Jaap en Joke liever niet voor kiezen, dus moesten ze wat anders verzinnen. Voor Jaap bleef daarbij niet veel méér keuze dan óf een andere onder nemer te vinden, die er gat in ziet om in Stad buurtsuper te zijn, óf. helemaal stoppen. Wetend dat dit laatste heel ingrijpend zou zijn voor de Stadse gemeenschap heeft hij er alles aan gedaan om een nieuwe ondernemer voor de supermarkt te vinden, maar 't mocht niet baten. Dus werd het echt stoppen. "Vooral de ouderen hier vinden het verschrikkelijk", zegt Jaap. "Al verdwijnt hier in feite een ontmoetingsplaats voor héél Stad. Maar de meesten hebben wel begrip voor ons besluit. Eigenlijk ligt er ook een waarschuwing in. Als een deel van het klantenbestand de eigen dorpswinkels voorbijgaat en elders inkopen gaat doen, dan leidt dat ertoe dat op gegeven moment de dorpswinkels moeten sluiten. En dan zit het hele gemeenschap ermee. Dan moetje voortaan ook voor je kleine boodschapjes tussendoor naar andere dorpen rijden en wat blijft er dan over van het kleine voordeel van elders boodschappen doen? Als kleine supermarkt ben je met bepaalde artikelen best een beetje duurder dan grote supermarkten, maar daar zette ik tegenover dat we ons onderscheidden in onze vers-kwaliteit; dan heb je er toch wat voor terug." Ook voor de jachthaven zal het een gemis zijn dat er binnenkort geen levensmiddelen meer in Stad verkrijgbaar zijn. "Ze kunnen hier gerust een bord in 't Haringvliet zetten" zegt Jaap, "In Stad geen winkel meer; doorvaren!" Vijftien jaar is Jaap zelfstandig ondernemer geweest. Hij begon in 1986 in Nieuwe Tonge. In 1992 opende hij een E-markt in Melissant en in 1995 in Stad. Een halfjaar lang heeft hij nog alle drie de win kels tegelijk gerund, maar dat was niet vol te houden. Straks is het helemaal voorbij. Per 2 januari 2001 heeft Jaap een baan aanvaard bij de nieuwe Gamma te Hellevoetsluis; daar wordt hij in het manage ment-team opgenomen en hoopt hij een nieuwe invulling aan z'n arbeidzame leven te gaan geven. HartelUk welkom in de laSosimeMigk Op D.V. zaterdag 16 december a.s. zal het Chr. Gem. Koor 'Hart en Stem' haar kerst concert houden in zaal A/B van m.f.g. 'Dorpstienden' te Ouddorp. Ook het Chr. Jeugdkoor 'Van Knop tot Bloem' en het Chr. Kinderkoor 'Jong Begonnen' zullen deze avond meewerken. Als gastkoor is het schoolkoor 'Valerius' van de Chr. basis school 'Koningin Beatrix', onder leiding van mevrouw Huisman, uitgenodigd. De koren zullen worden begeleid door pianist Johan van Broekhoven en een koperensem ble. Ze zullen o.a. zingen de cantate 'Jezus, Uw geboortefeest' van Jan Zwart, 'Mit Fried und Freud fahr ich dahin' van Maarten Lut- her/Johannes Brahms en het Kerstlied van Jan Zwart. De algehele leiding is in handen van dirigent Jan Bezuijen. De avond begint om 19.30 uur en de zaal is om 19.00 uur open. Hierbij wordt u uitgenodigd tot het bijwonen van een psalm zangavond op D.V. donderdag 7 december 2000. Deze zal plaats vinden in Eben-Haëzer, Preekhillaan 1 te Ouddorp. De aanvang is om 19.30 uur. Er wordt medewerking verleend door de Chr. Gem. Zangvereniging 'De Lofstem' uit Ouddorp onder leiding van Martien de Vogel. De organist is Johan van Wijk en ouderling A. Nelis zal de meditatie verzorgen. Er zal een collecte worden gehouden ter bestrijding van de onkosten. l: Deze week: -, Tongschotel HüllilMI ^----- j/^ lv« Onafhankelijk beleggingsadvies Dagelijkse positiebewaking Resultaatafhankelijke vergoeding mr. A. van der Veer tel. (0187) 60 90 12 E-mail: info@profiteffect.com Hieuw van Opel: voor autorijden mt plezier In 1925 beleefden we In de Nederlandse politiek de 'Nacht van Kersten'. Inzet was het gezantschap bij de Paus, in feite dus de erl(enning van het Vaticaan als een wereldlijl(e overheid. Een motie van de SGP-erds. G. H. Kersten om het gezantschap af te schaffen haal de een meerderheid en het gezantschap werd afge schaft. Het kabinet Colijn is er over gestruikeld en daarmee kwam een protestants-roomse coalitie ten val. Rome was toen heel wat machtiger dan nu. Nederland was een oven/vegend protestantse natie, althans daar lagen de wortels. Theologisch gaapte er een onover brugbare kloof tussen het gedachtegoed van ds. Ker sten en het rooms-katholicisme. Daarbij speelde de angst dat de machtige wereldkerk ook de wereldse macht In ons land zou overnemen, zo niet direct dan toch wel via de groeiende politieke en maatschappe lijke invloed. Het was de tijd van het Rijke Roomse Leven. Die tijd Is duidelijk voorbij De rooms-katholieke kerk wist zich in ons land weliswaar te handhaven, maar het moderne levensgevoel holt ook daar van binnen uit uit En in getal en qua theologie verliepen de pro cessen als in de protestantse kerken, zij het met een verschil, de mondiale moederkerk bleef En daarmee de Invloed, de macht Gevolg van een en ander in ons land is wel dat het meer behoudende deel van deze kerk - dat is dan wel In de lijn van de wereldkerk - in een groot aantal ethische kwesties die rechtstreeks terugvallen op de Bijbel, net zo denkt als het ortho doxe deel van de protestantse kerken. Beide richtingen hebben een Godsbesef. Beide erken nen hem als Schepper en Onderhouder van het leven. Belde levensbeschouwingen want dat zijn het - geloven in een hiernamaals. Beide weten van zonde en verzoening. Theologisch lopen die meningen uit een, theologisch Is de kloof er nog steeds. Maar als het gaat over levensbegin en -einde, over het huwe lijk en trouw binnen het huwelijk en reinheid daarbui ten, over verhoudingen van mensen van het zelfde geslacht, dan lopen de lijnen parallel. Uiteindelijk heeft dat te maken met de gehanteerde mensvisie. Grofweg gezegd hanteren we het mens beeld van voor de Franse revolutie: vrijheid in gebon denheid aan het Woord (de kerk)? Is de mens geroe pen om heilig te leven voor Gods aangezicht, fiem^ tot eer? Leeft hij in het hier 'en nu of heeft hij toekomst, na dit leven? Daartegenover staat het mensbeeld van na de Franse revolutie: de geëmancipeerde mens, die zich ontwortelde aan wat genoemd werd 'de knellen de banden van Gods dienst en de kerken'. De mens die zelf beslist die uiteindelijk wel uitmaakt wat goed en wat kwaad Is Natuurlijk, de Franse revolutie was geen draaideur Achteraf kon je het aan zien komen. En in de 19e en 20e eeuw heeft het nog lang geduurd voordat dat mensbeeld echt doorbrak Natuurlijk, het gaat om de gevallen mens, die autonome 'sterken' zitten er van af zijn zondeval in. Maar toch. Wiegel/De Graaf We zijn de nacht van Wiegel, de WD-senator die een Paars 2 liet vallen alweer bijna vergeten. We kunnen beter gaan spreken van de 'dag' van De Graaf na de nacht van Wiegel. Wij zullen waarschijnlijk nooit pre cies te weten komen voor welke prijs D66 weer toe trad tot de paarse gelederen, maar De Graaf heeftzijn politieke huid duur verkocht Dat blijkt uit de wijze waarop D66 soms gemangeld wordt tussen PvdA en WD als het gaat over het materiële, maar ook over de Invloed die uitgeoefend kan worden als het gaat over het immateriële. D66 verwoordt bij uitstek het moder ne levensgevoel, het is een partij waarin de leefwereld van na de Franse Revolutie het best tot uiting komt In één ding wordt echter haast autoritair gedacht: wat zij goed acht, dient iedereen goed te vinden. Nu mag dat best In de politiek, maar het past niet bij het Imago van deze partij Overigens is duidelijk dat WD en PvdA met hun bre dere en meer traditionele achterban graag D66 de kastanjes uit het vuur laten halen. Hun denken is ech ter gelijk gericht Het standpunt van D66 ten opzichte van een aantal ethische kwesties Is geënt op het streven naar indivi duele autonomie en emancipatie. In dat plaatje hoort ook het terugdringen van de openbare Invloed van allerlei instituties op het openbare leven, die van de kerk voorop. Er is wel plaats voor een uitgesproken levensbeschouwing, maar dan achter de privé-voor- deur Goedgunstig wordt dan nog wel gezocht naar oplos singen die gerealiseerd worden voor minderheden die met bepaalde beleidsaspecten worstelen. Bijvoor beeld het werken op zondag, het sluiten van een huwelijk In de kerk en zo meer. We moeten wel besef fen dat daarmee twee dingen duidelijk worden: het openbare leven wordt voor een bijbelgetrouwe chris ten steeds gecompliceerder en dat D66 met die hulp deze bevolkingsgroep fijntjes wijst op het feit dat het een minderheid wordt Na 20 eeuwen overheersing van het christendom, mogen die christenen nu de hand ophouden. We schrijven dat niet naar bepaalde mensen toe, maar schetsen het klimaat Gezantschap En dan nU weer het verbreken van het gezantschap bij het Vaticaan. De D66-ers in het Euro-parlement bedachten het Duidelijk is dat ze in dat forum geen kans maken. Dus een motie Ingediend op het partij congres van afgelopen week Die werd uiteraard aan genomen. Daarmee Is natuurlijk nog niet gezegd dat ook de tweedekamerfractie met dat voorstel zal komen, hoewel zij nauwelijks om'die motie heen kan. Op dat moment komen de kleine christelijke partijen in de problemen. Hun mening over dat gezantschap is onveranderd. De theologische verschillen worden nog steeds als wezenlijk beschouwd. Rome als wereld macht - en zeker met de ambitie om dat te zijn - is nog dezelfde, zij het dat de uitwerking andere spitsen kan hebben. Tegelijkertijd is de partij die de motie wellicht indient erop uit de invloed van de religie op het publieke leven tot nul terug te brengen. Tegelij kertijd wordt door die partij een levensgevoel (dat is wat anders dan een dito beschouwing) In de samen leving gebracht, waarvan én protestants-christelijk én m^™^ RE EGISTERACCOUNTANTS rooms-katholiek - zij het vanuit verschillende toepas sing van de bijbelse bron - gruwen. Moetje dan mee stemmen met D66 om 'Rome'te havenen? Óf ja, óf... Roeping In ieder geval leert ook deze geschiedenis ons hoe belangrijk het is om gebruik te maken van het stem recht Verder dat we actief dienen te zijn in het bestrij den van de geest van de eeuw. Bovenal dat we het wapen van het gebed hanteren naast alle ons gege ven kwaliteiten, om onze maatschappelijke verant woordelijkheid te beleven. De geest van de Franse revolutie, die van na het paradijs werkt door. Is het ons om het even? «D <D ~-^'; '^■~:^i Haveneintf?, Somiiieisdijk, tel. (0187) 48 33 28 Middelharnis B,V. Voor de koop of verkoop van uw woning DoeHndiemsestraat 32-34, 3241 AA Middelhamis Tel. (0187)482606 KEMA CWnnM TE 36570 Langeweg 38 Nieuwe longe Tel. 0187-651396 Nieuwstraat 22 nu in onze showroom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 1