E) Overdenking Aanbestedings informatie op Internet illMilIBWIEUlifS HET rjKïJKVENSTER L- 'Schone Schijn' en Schaatsen »m OP mmsnoa Gouo^n iiaoi uit de Heilige Schrift Kinderdienst in Stellendam Dienst voor beiangsteiiendeii Bejaging van ganzen niet meer toegestaan De steen die de bouwlieden verworpen hadden... Damvereniging 'Ernst Nut en Ontspanning '52' te Melissant PAGINA 5 VEMDAG 24 NOVEMBER 2(M Blik op kerk ^N/ en samenleving Cy - Homohuwelijk en ambtenaren - Geen plaats voor bezwaarden - Discriminatie Een tijdje geleden heeft de Tweede Kamer met grote meerderheid een wetsvoorstel goedgekeurd, dat het voor homoparen moge lijk maakt een huwelijk aan te gaan. We gaan er nu maar aan voorbij hoe ingrijpend deze besUssing is geweest. Het zogenaamde homohuwelijk is een monstrum, want het huwelijk heeft door de eeuwen heen gegol den als een verbintenis tussen één man en één vrouw. Twee mannen of twee vrouwen kun nen daarom niet trouwen, omdat daardoor het karakter van het huweüjk wordt aangetast. Niet minder dan 82 buitenlandse juristen hebben van tevoren een waarschuwende brief geschreven dat Nederland, als het tot aannemen van deze wet kwam, zich buiten de internationale rechtsorde zou plaatsen. Maar ook daarvan waren de voorstanders niet onder de indruk. Het homohuwelijk moest er komen. Van het een komt het ander. Want er zijn nu eenmaal ambtenaren van de Burgerlijk Stand i die om des gewetens wü geen dienst kunnen doen wanneer twee mensen van hetzelfdf geslacht een huweüjk wiUen sluiten. Na aan vankeUjk wat onbegrip heeft de regering uj> eindelijk toch besloten dat ambtenaren dè- gewenst vrijgesteld kuuien worden. Nie mand kan worden verplcht tegen z'n gewe ten in te gaan. Boveidien - dat argument kwam van de zijde mn de homobeweging zelf - zitten ook homo's en lesbiennes er niet op te wachten gefelciteerd te worden door een ambtenaar die net achter hun verbintenis staat. Aan beide tanten tot tevredenheid opgelost, zou je deiken. Nee, dus. Op eeijambtenarendag in Amster dam verklaarde'wethouder Dales dat geen uitzonderingen kunnen worden gemaakt voor ambtenar^ die gewetensbezwaren heb ben. In de ho(|JÖstad is geen plaats voor amb tenaren die wegeren homo's of lesbiennes te trouwen. ledfreen die bij de gemeente werkt zal zich diepn te houden aan wetten die op democratische manier tot stand zijn geko men. Dat yn dus heel concreet zeggen: wat staatssecraaris Cohen aan de bezwaarden heeft toe|£zegd, dat lap ik gewoon aan mijn laars. In|e rest van het land mogen ze doen wat ze 'billen, maar Amsterdam vaart een eigen ^ers. Een chgelooflijk staaltje van arrogantie niet alleei, maar ook een schoolvoorbeeld van discriminatie. Terwijl nota bene het homohu- we/jk is ontworpen om discriminatie tegen tefiaan - want waarom zouden mensen van v/rschillend geslacht wel mogen trouwen en riensen van gelijk geslacht niet? - is het nu :o ver dat blijkbaar niemand tegen het homo huwelijk mag zijn. Van de zijde van de SGP j is terstond protest aangetekend tegen de uit- I latingen van Dales. De kritiek is nu ook gekomen van de kant van behoudende rooms-katholieken die het standpunt van Dales onaanvaardbaar vinden. Het zou gaan üjken op een 'Berufsverbot': iemand wordt van een bepaalde functie uitgesloten op grond van zijn opvattingen. Waarnemer Autobedrijf Jan van Dijk D.V. zaterdag 25 november 2000 krijgen we de toneelgroep 'Schone Schijn' op bezoek. Het stuk dat ze ons laten zien en horen heet 'zwart kader'. Het gaat over iemand die te horen krijgt dat hij nog slechts één week te leven heeft. Wat gaat hij doen met deze ken nis, wat moet je doen als je weet dat je nog één week leeft? Het beloofd een spannend stuk te worden, met zowel grappige als ont roerende momenten en vooral een bizarre ontknoping. De volgende week (zaterdag 2 december 2000) is ons jaarlijkse uitstapje naar de Uit hof. Dus haal de ijzers alvast maar uit het vet. We vertrekken om 11.30 uur bij de Hoeksteen en hopen daar om 17.00 uur weer terug te zijn. Opgeven kan bij Piet, tel.: 484845 (tot 21.00 uur). Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van katt maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met anttvoojrd in deze rubriek worden gepubliceerd. aiTCBKOOKT Moetje de melk be/liiii^rie keeV laten opko men bij het kókenjeneinde alle bacteriën te doden Mijn melBannen zetten altijd zo aan van dat herhaaUe koken en zijn dan lastig schoon te krijgei- Antwoord: Wdnee, reeds Louis Pasteur, de grondlegger van de bacteriologie, bewees meer dan een eeuw geleden, dat bij 15 seconden veriitting tot 72 graden Celsius de schadelijke nicro-organismen in melk zijn vernietigd ei dat bij temperaturen tot zo'n 80 graden dl smaak, diverse sporen en een aantal vitamines, met uitzondering van C en in mindere pate B, en de verdere samenstel ling behouden blijven. Daarom wordt in de fabrieken melk bij dergelijke temperamren gepasteur'seerd. Thuis kunt u de melk, ook die van de boer, tot 80 graden Celsius ver hitten als u zeker wilt zijn van de vernieti ging van stafylokokken, streptokokken en dergelijke ziekteverwekkers. Dan houdt u vele vitaminen en andere organismen en daarmee de verdere samenstelling èn de oor- spronkehjke smaak van de melk zoveel mogelijk intact. En uw pannen zetten niet meer zo aan. KUKOICCm Aan een pas opkomend eikenboompje in onze tuin groeien ongelooflijk grote blade ren. Ik sluit er enkele in, Kent u zo'n reuze- neikje? Antwoord: Ja, dit is het blad van de Ameri kaanse eik, die tussen de heesters kan zijn opgeschoten als een, door een vogel overge- «i'iv üösV'* j '<^bI•achte, zaaiUng. Ook de kleur verscMlt dui- deüjfc van het u beter bekende gewonde eikenblad en als het jonge boompje mooie herfsttinten vertoont, weet u het helemaal zeker. Die zijn bij onze West-Europese eik minder kleurig. Een buurman waarschuwde, dat ik mijn hoge brem niet mug snoeien, maar hij groeit voor een raam en belemmert nu ons uitzicht. Antwoord: Een bremstruik verdraagt ingrij pende snoei slecht en kan er van afsterven. De snoei is een uitvinding van mensen die speciale eisen stellen bij de kweek van siers- truiken, vruchtbomen en dergeUjke. De brem staat nog dicht bij de naüur. U kunt alleen de langste takken wegiemen voor zover die uw uitzicht belemmeisn en mits er voldoende ander hout overbüjfli Is het waar, wat nog in Zeeland verteld wordt, dat de daken van de hiizen in de ver zonken stad Reimerswaal net bladgoud bedekt waren en de voordeiten er gouden kloppers hadden? Antwoord: Nee, dat is één vin de vele sagen die pas ontstonden nadat debmmuurde stad tengevolge van stormvloeden op 5 novem ber 1530, 13 januari en 15 februari 1552 en tenslotte 11 januari 1558door de zee ver zwolgen was. In de ouflb beschrijvingen over de plaats en haar onctrgang wordt ner gens gewag gemaakt vandat goud. Wel van een kasteel, jaarmarkten,,zoutwiniiing, druk scheepvaartverkeer en de handel in wol, vis en meekrap (een rode verfstof). Reimers waal is wel het belangrijkste centrum van Zuid-Beveland geweest en in grootte de der de stad van Zeeland. Ze komt al voor in kro nieken van 1204 en kreeg stadsrechten in 1375. Ondanks de eerste stormramp werd er in 1549 de nieuwe graaf Philips van Zeeland ingehuldigd. Maar toen in 1631 de Zeeuwse vloot er zo'n duizend gevangen gemaakte Spanjaarden opsloot in de deels ingestorte huizen, omdat die toen geheel door de zee omgeven waren, vluchtten de allerlaatste bewoners naar het vaste land. In herbergen werden later de wonderlijkste verhalen over de ondergang van de koopmansstad verteld. Zo zou een zeemeermin de rijken van Rei merswaal al eens voorspeld hebben, dat de stad zou verzinken in de golven. Bij die legende past ook het 'ooggetuigenverslag' van de visser, die onder het water van de Oosterschelde gouden daken zou hebben gezien. Er waren echter alleen maar funda menten over. Duikers hebben later de resten onderzocht, maar nergens goud aangetrof fen. POOTK0000 Van bijgaand gedicht wordt een complete versie gezocht. Is die te achterhalen? Antwoord: Volgens ons hoeft u niet langer te zoeken, omdat volgens de door ons geraadpleegde deskundigen, o.a. die van de Koninklijke Bibliotheek, de tekst die u ons gezonden heeft de volledige tekst is! itffF im oiE icmoERi? Graag zou ik iets willen weten over de schil der van drie schilderijen die ik geërfd heb. Het zijn H. Degenaar en J. de Nooyer. Zou den deze schilderijen iets van waarde verte genwoordigen? Antwoord: In de (uitgebreide) documenta tie over kunstschilders die ons ter beschik king staat hebben wij de door u genoemde schilders niet kunnen ontdekken. Dat wil niet zeggen dat de schilderijen waardeloos zijn, voor een goed uitziend olieverfschilde rij wordt ai gauw een paar honderd gulden betaald, ook al is de maker onbekend. Hoe veel uw schilderijen waard zijn kunnen wij langs deze weg niet zeggen. Het beste is dat u ze even aan een schilderijenhandelaar of een handelaar in antiek en curiosa laat zien. Psalm 118:22 en 23 Psalm 118 is een van de Pascha- Uederen van Israël, onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van het geslachte lam en van de doortocht door de Schelfzee. De Exodus- geschiedenis klinkt mee en het loflied van de verworpenen, die verkoren blijken te zijn, verkoren door de HEERE, die Zijn volk bevrijdde van de tyran. Psalm 118 is het laatste gedeelte van 'de lof zang' waarvan de EvangeUsten melding maken (Mt. 26:30, e.a.), wanneer zij vertel len dat Christus in de nacht voorafgaande aan Zijn kruisdood - bij de instelling van het Avondmaal - zong: "Ik zal niet sterven, maar leven (Ps. 118:17). Hij zong door het geloof! De psalmist heeft aan den lijve ervaren dat God het verachte, het geringe, het verworpe ne verkiest. Hij vat zijn ervaring samen in een beeld dat is ontleend aan de wereld van 'de bouw'. Het gaat over 'bouwlieden' die een bouwwerk onder handen hebben. Steen voor steen wordt het opgetrokken. Op een gege ven moment wordt een bepaalde steen terzij de geworpen als onbruikbaar, afgekeurd, nutteloos, niet passend in het geheel, naar het oordeel van de vaklui. Het woord 'ver werpen' heeft in het Hebreeuws de betekenis van 'verachten', 'er niets van willen weten'. Vandaar de berijmde Psalm: "De steen die door de tempelbouwers veracht'lijk was een plaats ontzegd Onze Heiland heeft deze Psalm niet alleen gezongen, maeir ook ver vuld. "Hij was veracht - Jesaja zegt het twee maal! - en wij hebben Hem niet geacht" (Jes.53). Veracht, verworpen! Wij hebben Hier werpt de HeiUge Geest al enig licht op de bouwers. Wij! De Heere Jezus past de psalmwoorden in Zijn tijd toe op de Overpriesters en Parizeen, zo lezen we in Mattheüs 21:33-46. De evan gelist Lukas noemt ook nog de Schriftgeleer den. Daarom komt - aldus Calvijn - ons tekstwoord allereerst tot de voomaamsten in de Kerk, de bestuurders, de ambtsdragers. Kortom: 'de bouwlieden'. Vaklui: theologen, predikanten, hoogleraren in de theologie, ouderlingen, diakenen de leiders van het (kerk)volk. Dit wil niet zeggen dat het 'volk' vrijuit gaat. Het werkvolk spant met de bouwlieden samen. Het hele volk riep: Weg met Deze! Aan het kruis met Hem! Dé Uit verkorene wordt uitgeworpen. Deze Steen past niet in het bouwwerk van de 'vromen' die zichzelf bedoelen, die hun gehjk door dik en dun moeten bewijzen, uit op eigen eer. Denk slechts aan het hogepriesterlijk geslacht in Jezus' dagen: één corrupte bende. Jezus pas te daar niet bij, omdat Hij zich niet aanpaste bij de levensstijl van de orthodoxe broeders en bij hun 'leer' al evenmin. De voorgangers voelden goed dat Jezus hén bedoelde, toen Hij zei: "Hebt gij nooit gelezen: de steen Wat was de reactie. "Zij zochten Hem te van gen" in Zijn woorden. De verwerping van Jezus zet zich voort in die van de Zijnen. Onze tekst is actueel, niet alleen in de verwerping van het Evangelie, maar ook in de uitstoting van Gods kinderen. "Wat van Christus waar Is, blijft ook waar van alle leden van het lichaam van Christus, van de ware Kerk (H.F.Kohlbrugge). Als onbruikbaar verworpen door de 'vaklui'. Vandaar de Psalm: 'Zij hadden mij omringd als bijen" en "Ik werd benauwd aan alle zij den". In vers 7 is sprake van 'haat'. De bou wers zijn eigenUjk slopers. "De Heilige Geest is gewoon aan de bozen de eervolle titel die aan hun ambt verbonden is, toe te kennen, totdat God hen verwerpt" (Calvijn). Nog eens Kohlbrugge: "De oprechte moet tot zijn troost weten dat hij verworpen wordt! Wat waar is, oprecht, wat zich aan God en Zijn Woord houdt en stil zijn weg gaat en bij het Woord blijft, komt tot ere, al wordt het ook een tijd lang miskend". Om Christus' wil miskend te zijn, is niet aangenaam voor 'het vlees', voor het eigen lieve 'ik'. Ook de aanvechting blijft niet uit, zodat je denkt dat Gód je verwerpt. Laat de Heere dat allemaal op z'n beloop? Nee. De verworpen steen is 'hoeksteen' geworden. "Dit is van de HEERE geschiedIn onze tekst worden het lijden en de opstanding van Christus samengevat. De Heere laat het er niet bij zitten. Hij ver kiest juist die verworpen Steen om de 'Hoofdsteen' van Zijn gebouw te zijn. Zo gebruikt Hij heden nog 'verworpen stenen'. Luther schreef aan Melanchton: "Wanneer Christus de hoeksteen is, door de bouwlieden verworpen, hoe kan Melanchton dan iets anders verwachten dan mét Hem verworpen te worden? Dat zal altijd de situatie van Christus en van Zijn discipelen zijn En dat je zo beeft en vreest, dat komt niet door de grootte van de moeilijkheden, maar door de grootte van je ongeloof!" Tenslotte: "De bouwers verwerpen de Steen, Christus. Dat hebben zij altijd gedaan, de gehele kerkgeschiedenis toont het ons. Intus sen: de bouwlieden bouwen verder, ofschoon God hun werk tienmaal ter aarde werpt, zij bouwen nochtans verder en zoeken hun prachtige dom en Babelstoren altijd heerlij ker op te bouwen Maar wanneer God komt, dan legt Hij de verworpen stenen op elkander de duivel zal daarop niets heb ben aan te merken Niemand mene ech ter dat dit woord hem geldt, wanneer hij van wege zijn vleselijke begeerten en goddeloze leer, terwijl hij de tucht haat, door de mensen verworpen wordt Dit woord is tot hen gezegd, die zichzelf verloochenen, het kruis op zich nemen, aan Gods Woord en gebod zich houden..." (H.F.Kohlbruge). Dirksland, M.V. Op D.V zondag 26 november wordt er in de Gereformeerde Kerk in Stellendam een kerkdienst georganiseerd met het oog op de kinderen. Op begrijpelijke en verrassende wijze zal ds. J. Koster de boodschap van de Bijbel ook voor kinderen uitleggen. Deze keer hoopt hij aan de slag te gaan met het thema 'Schatgraven'. Hoe dat bedoeld wordt? Dat blijft een verrassing! Aan de hand van een voorbeeld gaan we op zoek naar het antwoord. Het is fijn om te merken dat deze kinderdiensten in de loop der jaren steeds meer kinderen en ouders weten te boeien. In deze dienst zullen de kinderen van het kinderkoor 'Luister' uit Maasdijk een aantal Uedjes voor de aanwezigen zingen. Iedereen wordt van harte uitgenodigd voor dit samenzijn, dat om 10.00 uur zal begin nen. Een hturgie zal aanwezig zijn en er is oppas voor de allerkleinsten. Jij/u komt toch ook? Voor meer informatie kunt u bellen mettel.: (0187) 683431. Op D.V. zondag 26 november staat er in de Gereformeerde Kerk in Ouddorp weer een dienst voor belangstellenden op het pro gramma. Een laagdrempelige kerkdienst waarin mensen samenkomen om met elkaar op zoek te gaan naar de waarde van het christelijk geloof. In dit samenzijn is ds. Taco Koster de voorganger en hij zal ingaan op de betekenis van Jezus Christus in ons dagelijks leven. Medewerking wordt ver leend door het kerkkoor 'Groote Lindt' uit Zwijndrecht onder de enthousiaste leiding van Peter Overduin. (Deze bekende musicus hebben we al vaker mogen begroeten. Een extra reden om te komen.) Een liturgie zal aanwezig zijn en de dienst begint om 18.30 uur. Iedereen is van harte welkom. Maak de stap naar de kerk om antwoorden te vinden op uw levensvragen. Voor meer informatie kunt u bellen met tel: (0187) 683431 of bezoek http://www.flakkee.net/ ouddorp/geref-kerk. Uitslagen van 20 november Afdeling 1: C. Visbeen - H. Visbeen1 -1 J. Looij - B. Visbeen1 -1 A. het Jonk-B. v. d. Spaan1 - 1 Afdeling 2: H. de Geus - J. NonO - 2 T. de Geus - H. van HeukelenO - 2 B. Grootenboer - P. Kom1 - 1 Tevens een herinnering voor de dammers. A.s. zaterdag 25 november, persoonlijk sneldamkampioenschap van Goeree- Overflakkee-2000. Lokatie: De Staver te Middelharnis. Aanwezig 13.00 uur. Aan vang 14.00 uur. De Wildbeheereenheid 'Flakkee' wil middels dit bericht de grondgebrui ker en jacht-houder ervan op de hoog te stellen dat ganzen niet langer ver jaagd mogen worden met het gebruik van een geweer. Dit heeft staatssecretaris Faber van Land bouw, Natuurbeheer en Visserij op 14 november aan de Tweede Kamer laten weten. Grondgebruikers mogen ganzen nog steeds verjagen om schade aan hun gewas sen te voorkomen, maar mogen ze niet doden of vangen. Boeren kunnen bij schade aan gewassen door ganzen zoals voorheen een beroep doen op het Jachtfonds voor een tegemoetkoming. Het beleid ten aanzien van ganzengedoogge- bieden wordt wel doorgezet. Hiervoor kan subsidie worden aange-vraagd op grond van de Subsidie-regeling Agrarisch Natuurbe heer. Grondgebruikers worden geadviseerd alert te zijn op mogelijke schade en die tijdig te melden bij de wildschadecommissie [LASER]. Eind oktober 2000 is de website van het Adviescentrum Aanbestedingen B&U (ACA B&U) op het internet geplaatst. Het adviescentrum is sinds 1 oktober 2000 actief en heeft als doel de toepas sing van het UAR door zowel opdracht gevers als opdrachtnemers in de bouw te bevorderen. Het ACA B&U wil met de website (adres: www.acabenu.nl) de toe gankelijkheid van de regelgeving ver groten. Ook wil men met de website het portaal zijn tot een schat aan informatie op het gebied van de aanbestedingen in de burgerlijke bouw en utiliteitsbouw. Om de aanbesteding van werken in de bouw in goede banen te leiden heeft de overheid, na overleg met een groot aantal bouworgani saties, de Uniforme Aanbestedings Regle menten (UAR) 1986 en UAR EG 1991 opge steld. Het UAR is verplicht voor werken van de rijksoverheid, maar wordt ook door ande re opdrachtgevers in de bouw op brede schaal toegepast. In het UAR worden de meest voorkomende aanbestedingsvormen behandeld. Voor iedere vorm van aanbeste ding geeft het UAR gedetailleerde en een duidige regels voor het verloop van de pro cedure, rekening houdend met de belangen van zowel opdrachtgevers als aanbieders. Zo worden misverstanden en begripsverwarring voorkomen en is het UAR als het ware de basis voor fatsoenlijk zaken doen. De nieu we website geeft in het kort informatie over ACA B&U. Daarnaast is onder de rubriek regelgeving de meest relevante regelgeving en informatie opgenomen. Onder andere vindt men daar de teksten van het UAR 1986 en het UAR EG 1991. Onder de rubriek nieuws kan men terecht voor ontwikkelin gen op aanbestedingsgebied. De meest gestelde vragen ontbreken uiteraard ook niet. Tenslotte komt u via de rubriek links op de site terecht op alle voor aanbestedingen interessante websites. -24- "Jullie doen een groot kwaad, oom Rens!" Rustig vertelde h| wat dokter Van Gent gezegd had en besloot: "Nu moetje het zelf teten. Ik wil niet met je praten over oude waarheid en over oude gebfliken. Er ügt in de pastorie een man te verkommeren. Jij moet daafheen- gaan en een paar flessen wijn brengen en weet ik wat nog meé. En je moet zeggen, dat je hoopt, dat de man beter wordt!" Ouwe Rens' gezicht vergrimde. Even onoplosbaar als voor Baas het raadsel was dat de mensen van de kerk tegenover elkaarMonden, even moeiüjk was het voor ouwe Rens om te aanvaarden/dat zo'n geleerde als zijn neef, blijkbaar niet kon begrijpen wat heiyRens, de boer, dreef. "Weet jie", zei hij langzaam en met dringende, beschuldigde stem, "daterinTholenalsocialistenbin?"Nou, zeg'es, weetj/dat?" Klaas glimlachte, ondanks zijn goede voornemens om w/s en gedul dig met oom Rens te praten. Maar dit zeggen was ook zo naïef. Zo volkomen in strijd met het feit, dat oom Rens een wijs man was. "En dat", ging de oude boer voort, "die domerüe mit z'n pupe en z'n ond en met zijn grieze pak, het socialisme in Tholen gebracht eit?" Rens stond op, kwam voor Klaas staan, die maar op een punt van de stoel zat met zijn overjas nog aan en de hoed en de handschoenen in zijn hand. "Dit snappen julüe nie met al je geleerdheid, dat er geUek mit het loslaeten van de oude diengen een monster in ons land van Tholen komt. Arbeiders draegen gouwe riengen. Arbeiders durven De Gouwe Leeuw instappen en er een borrel drienken. Domenie Van Veen heeft net zolang gewerkt en getobd, dat er al errebeiers in de kerkeraed zitten. Er is hier voor Vorma maar één dieng goed en dat is: de boer mot het voor het zeggen ebbe. Vorma is een boerenland. Het kan zonder de boeren niet bestaen. En de leer van geliekheid, die Van Veen predikt, is de wortel van het socialisme. En dat willen m'n hier nie". Met grote stappen üep ouwe Rens de kamer door, bij Klaas vandaan. Klaas begreep hem. Zo goed kende hij mannen als oom Rens. Eens had hij op zijn rechtschapenheid gezinspeeld en met goed gevolg. Nu zei hij: "Maar je bent toch een christen, oom. Jij hebt Vaandrager hier toch niet gebracht om jouw macht te dienen, maar om het zuivere woord te brengen". "Dat is één, lummel!" Rens werd boos, kwam weer naderbij. "Er is een kerk in de Achterstraet. Dat is de errebeierskerke. Dat is genogt! Eén zo'n broeinest. As het an mien leit, dan was die kerke der nie. Koning Willem I had het bie het goeie eind: één kerk! Geen twee, geen drie, geen tiene! Eén kerk! En die kerk leert, dat er overheden bin om te gehoorzaemen". "Dat leert dominee De Wit ook!" "Hmm! Domenie De Wit!" Klaas voelde, dat hij zich vergist had. Juist na het noemen van De Wit's naam, herinnerde hij zich, dat er op het dorp gepraat werd over Nan en de jongen van De Wit. Stom van hem en haastig ging hij op het andere over: "De vroeg: u bent toch christen? En als er dan een andere christen op wat medeleven ligt te wachten en als je die mis schien redden kunt". "Dan gaen ik 'r nie naer toe niit wien en vleis, verstae je. Dan gaen ik nie zegge, dat ik hoop, dat hij gauw weer op de stoel zal staen. Dan zou ik liege". "Woujij dan..." "Nee, ik wou niet, dat ie dood gieng. Ik wou, dat hij een beroep kreeg en dat ie ophoepelde. En nu genogt! De praet er nie meer over. Het zit met alles tegen. Je noemde de naem De Wit! Die naem mag in mien uus niet meer genoemd worden, verstae je. Ik wil bluven, die ik bin en ik zal te zeggen hebben, hoe het moet gaen". Nan kwam binnen en Klaas meende aan haar te zien, dat er al het een en ander tussen haar en haar vader was voorgevallen. Even onvoldaan ais de vorige keer verliet hij Mon Désir. Thuis, keek hij even naar zijn moeder, die rustig lag te slapen. Cors Dane, een man niet van De Wit's kerk, voer op datzelfde ogen blik met dominee De Wit over het veer te Tholen. Het was gemeen koud en dominee moest meer dan een uur wachten op de omnibus. "U kan met mij meerijden, dominee", zei Dane. "Ik heb uitgespannen bij weduwe Bal". Goed! Dat deed De Wit graag. Gedurende de rit in het Thoolse wagentje kregen de beide mannen het over dominee Van Veen en zijn ziekte. Dominee De Wit had gehoord, dat zijn college van de Grote Kerk zoveel tegenwerking had. "Geen wonder", gromde Dane, "hij zit nie op één stoel met ouwe Rens. En die daermee overloop leit, kan zijn leut in Vorma wel op". "Dan mag ik ook wel oppassen!" De Wit's stem klonk spottend. Cors Dane grinnikte. Hij begreep goed waarop de dominee doelde. Zijn zoon üep achter de dochter van Rens aan en dat zou heel wat voeten in de aarde hebben. Doch daarover wilde hij geen gesprek en baga- teUiserend zei hij: "U niet zo, domenie. U bent van 't Kleine Kerkje". Toch lieten de woorden van neef Klaas Rens niet los. Hij kon heftig te keer gaan tegen zo'n jonge bemoeial, maar de woorden werkten na. Het leven was, voor iemand als hij, erg moeilijk. Iemand, die niet beseft hoe God de tijd voort laat gaan en telkens nieuwe dingen maakt, terwijl hij zelf de tijd met zijn zekerheden en goedheden wil vasthouden en het oude, dat er zolang hem heugt geweest is. Het kwam ook alles bij elkaar! Omdat ze zagen, de boeren, vooral ook met het voorgevallene te Sint Annaland voor ogen, dat de burgers en de arbeiders terrein wonnen, was men op een zaterdagmiddag na de Beurs bij Rens in de kamer overeengekomen, dat er een boer in de kerkeraaid moest komen. Mijn heer Vaandrager had er hard voor gewerkt en er op gewezen, dat het nodig was in de kerkeraad vooral zuiver rechtzinnige lieden te kiezen. Er was naast drukker De Groot - een vriend van dominee Van Veen - een flinke boer als tegenkandidaat gesteld. Maai- tot ieders verwon dering had de partij van de boeren het verloren. Hoe het mogelijk was, begreep niemand. Maar het was gebeurd. Ouwe Rens dacht, dat het kwam, omdat de dominee ziek was en die gekke Van Gent over al rondklepte, dat de dominbe nog van sjagrijn dood zou gaan. Zulke dingen doen het nu eenmaal bij de mensen. Verder hadden veel jon ge boeren verstek laten gaan. Zelfs grote Rens van Het Paradijs. "De zal je lekker danken", zei die tegen Vaandrager. "De hele kerk kan me niets schelen en als ze noe ook nog ruzie gaen make!" Vaandrager hield niet te lang aan. Hem heugde nog te goed de tocht naar Poort- vhet, waar ze hem later om uitgelachen hadden. Behalve het verlies bij de verkiezing, was er ook dat met Nan en met die jongen van de afgescheiden dominee. Nan hield wel vol, dat er niets tussen hen bestond. Maar die praat kende hij. En toen hij haar als vader kort en goed gebood alle omgang met de jongen en de bewoners van het huis naast de afgescheiden kerk te staken, weigerde Nan hem dat te belo ven. Dit verbitterde hem. En de toenemende ziekte van Van Veen ontnam hem zijn zekerheid. Wat kon hij beginnen tegen een zieke man! Tegen een, die zich de strijd in de kerk te veel aantrok. Wie maakte die strijd? Rens niet! Die wilde alleen bestendigen, wat er geweest was. Grote Rens van Het Paradijs zei: "Ik weet nie, watje bezielt, voader! Zo bin je toch nooit gewist. Je laet je door die Vaendrager je kop gek praete". Dat was helemaal niet waar. Dat kon grote Rens toch weten. (wordt vervolgd) OFFICIEEL DEALER BRIELLE, Slagveld 19, Tel. (0181)413777 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden ■I

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5