Oktober 2000 was zacht, nat en aan de sombere kant Overdenking Wbv'Middelharnis' presenteert begroting 2001 uit de kerken Orgelconcert bij kaarslicht uit de Heilige Schrift EiifiiiiiettiiEywi Verkoping Zendingskrans 'De hand aan de ploeg' Gerrit Nieuwland in Flakkeecialiteiten HET .OJKVENSTER Wat een Vader! Britse topbrassband komt naar Ouddorp VERVOLGVERHAAL PAGINA 5 VRUDAG 17 NOVEMBER 2000 Blik op kerk ^^y en samenleving Cj - Een brief met knipsels - Niet weerlegd - Medelijden Het is al een paar weken geleden dat de redactie mij een brief toezond, vergezeld van een menigte krantenknipsels. De afzender, woonachtig op één van de dorpen van het goede eiland, deed weleens meer van zich horen. Hij heeft kennelijk behoefte om de dingen van zich af te schrijven. Ik heb hem al eens persoonlijk geantwoord, maar blijkbaar niet overtuigd, want wat we nu van hem kre gen is gewoon 'meer van hetzelfde'. Mijn eerste beslissing was dan ook: 'niet op reage ren', maar dat zou misschien worden uitge legd als een bewijs van zwakte. Vandaar dat ik nu toch maar een hoekje aan hem wijd. Waimeer er lezers zijn die er niet tegen kun nen dat kerk en christendom onderuit ge haald worden, dan raad ik hen aan, hier maar af te haken, want wat deze briefschrijver aan het papier meent te mogen toevertrouwen is bar en boos. Ik vat de hoofdzaken samen. God heeft Adam en Eva geschapen; als dat twee blanken waren, waar zijn dan de kleur- Hngen vandaan gekomen? In de Bijbel staan wel goede dingen, maar is voor twee-derde door mensen verzonnen. Christus komt niet terug, want een dode zal niet weer leven. De kerk heeft de eeuwen door de mensen dom gehouden. Dat de ker ken leeglopen is geen wonder, want ze komen niet op voor de armen. En tenslotte: als er een God is, waarom is er dan zoveel ellende op de wereld? Nu ja, dat is wel het voornaamste, de rest zal ik u besparen. De bijgevoegde krantenknipsels, ingezonden stukken en columns, meestal uit Het Vrije volk, waren van hetzelfde gehalte. Het is dui- deUjk dat de afzender alles bij elkaar graait om zijn haat tegen kerk en kerkmensen lucht te geven. Er is natuurlijk geen beginnen aan om dat allemaal te weerleggen. Het zou trou wens op hem geen indruk maken. Maar als het niet zo ingrijpend was, zou het de lachlust opwekken. Het is namehjk triest, te moeten constateren dat iemand zo hope loos achterloopt.... Alsof een leerUng van Troelstra of van Domela Nieuwenhuis aan het woord is, of een lid van de oude SDAP, met argumenten die al jaren achterhaald zijn, Het lijkt wetenschappeüjk, maar hét is de argumentatie van de man van de straat, die nooit de moeite heeft genomen zich te ver diepen in de inhoud van de Heilige Schrift, of wat er in de kerk wordt geleerd. Maar nogmaals, ik denk er niet aan, iets te gaan tegenspreken of te weerleggen. Dat zou best kunnen, want in de tweede eeuw waren er al de Apologeten, de mannen die op een wetenschappelijke manier het christelijk ge loof verdedigden. En we hebben een kerkva der gehad als Augustinus, één van de grote denkers. En in de eeuw van de Reformatie hoogbegaafde mensen als Luther en Calvijn. En in de 17e eeuw een Pascal, en in de 19e eeuw een Kierkegaard. Wie nu nog kermis neemt van hun geschriften komt onder de indruk van hun belezenheid en hun argumen tatie. Maar ze zouden met al hun kennis en geleerdheid mijn briefschrijver toch niet overtuigen. Hij weet het immers al? En vader Cats zei het in zijn tijd al: "Wie maar één boekje heeft gelezen, dat placht een neuswijs mens te wezen". Ik wU maar één ding kwijt, en dat is dat ik eigenhjk diep medelijden heb met de mij on bekende schrijver. Hij staat als een klein hondje te keffen tegen de zon. En daar gaat de zon echt niet van onder.Door de eeuwen heen zijn er felle aanvallen gedaan op de kerk en het christelijk geloof. Maar zij die de kerk aanvielen zijn er niet meer, en de kerk bestaat nog steeds. In de tweede eeuw leefde Igna tius, één van de zogenaamde Apostolische Vaders. Van hem is de uitspraak: "De kerk is als een aambeeld waarop met zware hamers wordt geslagen. Maar dat aambeeld gaat niet stuk, wat tenslotte stuk gaat zijn de hamers". Mijn onbekende scribent zij ge-waar- schuwd... Waarnemer NED. HERV. KERK Beroepen te Wezep (wijkgem. 3) W. West land te Sliedrecht. Toezegging van beroep: te Eindhoven (als miss. pred. namens IZB), P. L. de Jong te Rotterdam-Delfshaven. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te Zwolle-Zuid H. J. Messeünk te Voorthuizen-Bameveld. Bedankt voor Zwolle (Zuiderkerk) W. J. V. d. Linde te Voorthuizen/Bameveld, die bedankte voor Enschede-N. en Katwijk. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Lutten A. G. Boogaard te Schiedam; te Nieuwe Pekela kand. J. L. de Jong te Bameveld. Bedankt voor Wildervank/Veendam i.c.m. Zuidlaren A. G. Boogaard te Schiedam. Beroepen te Haarlem (i.c.m. dovenzorg) M. Karens te Werkendam; te Goudswaard W. J. Karels te Hardinxveld-Giessendam; te Hoogeveen A. J. Gunst te Benthuizen; te Leiderdorp W. J. Karels te Hardinxveld- Giessendam; te Lelystad M. Golverdingen te Gorinchem; te Rhenen G. J. van Aalst te Ridderkerk; te Spijkenisse i.c.m. Hoogvhet H. Hofman te Waarde; te Zwolle A. Schreu- der te Beekbergen. Aangenomen naar Rijssen-Zuid A. Schreu- derte Beekbergen, die bedankte voor Zoeter- meer en Zwolle. Bedankt voor Brakel M. Karens te Werken dam. HERKINGEN - D.V. 18 november hopen wij onze naj aars verkoping te houden. Er zal weer van alles te koop zijn zoals: boeken, eigen gebakken cake, Imiukplaatjes, kreatie- ve spullen, houten speelgoed, het zendings winkeltje, beerenondergoed, kortom te veel om op te noemen. Allen hartelijk welkom zaterdag van 10.00 tot 15.00 uur. Namens het bestuur van de zendingskrans 'De hand aan de ploeg'. Bij de Dirkslands omroep 'Radio Flakkee' is morgenochtend een Dirkslander te horen in het programma 'Flakkeecialitei ten'. Het is de 60-jarige Gerrit Nieuwland. Zijn kost verdiende hij bij diverse werkge vers en in zijn eigen witlofbedrijf. Nu is hij in de VUT. Hij werd geboren in Dirksland maar wel op Sommelsdijkse grond. Hoe dat kon (en nog veel meer) vertelt hij zaterdagmorgen om 9 uur aan Jan Lodder in het radiopro gramma 'Flakkeecialiteiten'. De herhaling van het programma is op dinsdagavond tussen 6 en 7 uur. In de Grote of Sint Lambertuskerk van Strijen zal zaterdag 18 november a.s. een orgelconcert worden gegeven door de ver maarde organist Sander van Marion. Hij heeft een programma samengesteld met werken rondom de componist Johann Sebastian Bach. Met dit concert 'Rondom Bach' geeft hij in dit Bachjaar niet alleen aandacht aan de grote meester Bach, maar ook komen zijn voorgangers, vrienden, zonen en leerlingen van Bach aan de orde. Op deze wijze laat Sander van Marion ons kennismaken met een breed repertoire uit de barok met het werk van J.S. Bach als middelpunt. Op het programma staan onder andere de Toccata en Fuga in F-dur van Buxtehude, een aantal werkjes uit het 'Notenbüchlein für Aima Magdalena Bach' van J.S. Bach, alsmede enkel koraal voor spelen. Na de pauze wordt o.a. de Sonata nr. 1 in D gespeeld van Carl Phillip Ema nuel Bach. Als voorlaatste werk speelt Van Marion de Toccata en Fuga in d-moU van J.S. Bach. Om zijn respect voor de grote meester J.S. Bach te betonen improviseert Sander van Marion in dit concert twee keer over thema's van Johann Sebastian Bach. Met name het improviseren is het 'handels merk' van Sander van Marion, hierin kan hij zijn visie en gevoel kwijt. Sander van Marion heeft als improvisator en organist een groot deel van de wereld bereisd en op vele plaatsen concerten gegeven. Zijn lich te en sprankelende speeltrant doen hem opvallen en vormen elementen van herken ning. Om de sfeer in de middeleeuwse dorpskerk van Strijen aan te passen aan de te spelen werken zal de kerk worden ver- hcht door middel van kaarsen. Het concert op 18 november begint om 20.00 uur, de kerk is vanaf ,19.30 uur open en de toe gangsprijs bedraagt f 10,- per persoon. Voor jongeren tot 12 jaar en 65+ geldt een gereduceerd tarief van f 7,50 per persoon. Tijdens het concert is er een pauze waarin men kennis kan maken met de organist. Weerpraatje Met een gemiddelde etmaaltemperamur in de Bilt van 11.3 tegen 10.5 graden was de afgelopen oktobermaand aan de zachte kant. Dat is al voor de 9e maal het geval geweest dit jaar 2000, alleen de juli maand gaf een gemiddelde temperatuur beneden normaal. In de Bilt kwam in de afgelopen maand geen vorst voor, gemiddeld telt oktober 1 vorst- dag, dat wil zeggen een etmaal dat de tem peratuur onder het vriespunt is geweest. Gemiddeld over land viel 109 mm neerslag, terwijl het langjarig gemiddelde 73 mm is. Dagen met landelijk veel neerslag waren 10 oktober (11 mm) en 30 oktober met 13 nmi. De maandsommen liepen uiteen van 201 mm op Terschelling tot 63 mm op het vheg- veld Twente. In de Bilt werd 106 mm afge tapt, tegen 72 normaal. De normale neer- slaghoeveeUieden lopen uiteen van ca 65 nam in Groningen, Zeeland en het noorden van Limburg tot ongeveer 100 mm op de Veluwe. Landelijk gezien bleef de zonne schijn met 90 uur achter bij het normale aan tal van 102 uur. Oostelijk Brabant was het zoimigst met 100 zonuren, terwijl Rotterdam niet meer dan 74 uur registreerde. In de Bilt scheen de zon 98 uur, tegen 103 normaal. Op 7 dagen was de zon afwezig, gemiddeld telt de wijnmaand 6 zonloze dagen. Op 11 oktober rond het middaguur richtte een windhoos, die als waterhoos over het Drontermeer trok, aanzienlijk schade aan in Kampen. In de nacht van 29 op 30 oktober nam langs de kust de wind toe tot zware zuidwesterstorm, kracht 10. Op de Wadden eilanden viel daarbij plaatselijk 80 a 90 mm. Op 30 oktober handhaafde zich aan de kust nog eiüge tijd een zuidwesterstorm kracht 9. In het hele land veroorzaakten zware tot zeer zware windstoten schade en overlast. "En al de tollenaars en de zon daars naderden tot Hem om Hem te horen. En de Farizeën en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zon daars en eet met hen""En Hij zeide: Een zeker mens had twee zonen (Lukas 15:12; 11-32) De gelijkenis die Jezus vertelt, is een onder deel van drie gelijkenissen, waarin de hoofd lijn van het Evangelie duidelijk wordt: "De Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaH^ te maken wat verloren was" (Luk. 19:10). In het middelpunt staat de zoekende en vindende vader. Hij heeft twee zonen. Terwijl wij dit bijbelgedeelte lezen, kijken wij in de spiegel, want dit verhaal gebeurt nu. Twee jongens. Hoe komen ze bij u over? De jongste als een losbol, een avonturier, die het thuis niet kan uithouden. Hij wil weg, bij zijn vader vandaan. Typisch een moderne verwende jongen, die ^les heeft wat zijn hartje begeert, maar die het thuis, in die duf fe sfeer - vindt hij - niet kan harden. De oudste zoon is een brave Hendrik, een voor beeldige jongen die onze waardering ver dient. Nooit heeft hij ook maar één regel van zijn vader overtreden. Jaar en dag loopt hij keurig in de pas. Ik kan me goed voorstellen dat hij op een gegeven moment woedend wordt. Woedend? Op wie? Op zijn vader vooral, die van zijn jongste zoon niet minder blijkt te houden dan van de oudste; die een feest organiseert wanneer zijn 'verloren' kind is gevonden, maar die niet echt büj kan zijn wanneer de oudste niet wil meedoen. Let daar goed op: eerst gaat vader naar bui ten om zijn jongste zoon binnen te halen en vervolgens gaat hij opnieuw naar buiten omdat hij wil dat ook de oudste binnen is. Wie ben ik in deze gelijkenis? Hoe is mijn relatie met Vader? En dus met mijn broe der/zuster? Waar is de Liefde in mijn leven? Accepteer ik de ander, wat er ook is gebeurd? De wel, zegt Vader. En u/jij? Ervaart iemand die zijn spijt betuigt over iemand die berouw heeft en dat ook erkent, warmte, blijdschap, geborgenheid? Zijn wij vergevensgezind? Merkt de ander dat we blij zijn dat hij er (weer) is? Zó büj dat we een feest organiseren. Is er iets in ons hart als in dat van Vader, die niet echt blij is zonder die ander? Ik kijk in de spiegel Wie bedoelt Jezus eigenlijk met die twee jongens? Twee soorten mensen. De vader is de Heiland, zijn jongste zoon wordt getekend in 'al de tollenaars en de zondaars' die tot Jezus komen om Hem te horen. Het beeld van de oudste zoon zien we in 'de Farizeën en Schriftgeleerden', de mannenbroeders die lopen té mopperen; "Deze ontvangt de zon daars en eet met hen". Zij zeggen zoveel als: Gaat dat zomaar en zo gem^elijk? Schan de! Wij zien de oudste zoon buiten staan, terwijl het feest is begonnen. Feest, op initiatief van vader, die niet heeft overlegd met zijn brave Hendrik hoe de losbol moet worden aange pakt. Wij kunnen vermoeden dat de stipte broer wel andere maatregelen zou hebben getroffen dan zijn vader. Een feest? Daar wil ik niet bij zijn. Nu is de oudste zoon de ver loren zoon! In zijn woede scheidt hij zich af van het vaderhuis en distantieert hij zich van zijn vader en van zijn broer. Hij deed altijd wat zijn vader wilde. Je zou kuimen zeggen: Altijd ging hij naar de kerk, de catechisatie Een ernstige jongen. Altijd 'keurig in de plooi', zoals dat heet. Maar nu valt hij uit zijn rol. Woedend is hij, warmeer hij - als oppas sende kerkganger - hoort dat zijn goede gedrag hem niet dichter bij de hemel brengt en dat ook heel fatsoenlijke mensen van genade moeten leven, geen streepje vóór hebben bij hen die niet als oppassend bekend staan. Twee mensen: de één in de ban van zijn goe de gedrag, de ander in de greep van de drang naar vrijheid. De oudste is thuis gebleven, maar eigenlijk is hij 'weg', want hij is er niet van harte. Atijd bij zijn vader te zijn, maakt hem niet gelukkig. Daarom begrijpt hij zijn vader niet. "Zo gemakkelijk zal het niet gaan!" Wie niet onder de indruk is van de liefde van onze God, verstaat niets van de eenvoud van het Evangehe, zoals het door de apostel Pau- lus en via de Reformatoren aan ons is door gegeven - ouderwets gezegd: rechtvaardig- making - namelijk dat God goddelozen rechtvaardig verklaart, zonder enige vorm van verdienste. Wat God van ons zégt, dat zijn we! Vandaar de verklaring van vader: "Deze mijn zoon was dood en is weer levend geworden". Vandaar de bhjdschap van vader, als 'afdruk' van de hemelse blijdschap (vgl.Luk.2:10). Twee broers: vanwege de liefde van vader durft de jongste van de twee terug naar huis, al heeft hij het nog zo bruin gebakken. Hij gaat het opbiechten dat hij zijn kinderrecht heeft verspeeld. Berouw heeft hij en spijt. Vanwege diezelfde liefde van vader is de oudste zoon spinnijdig. Hij zegt niet eens: 'Mijn broer', maar: "die zoon van u". Vader doet nog een appèl op de oudste: "Alles wat van mij is, is van jou". Twee broers: beiden hebben last van de zon de. De jongste van zijn eigen zonde, de oud ste van de zonde(n) van zijn broer. Heel her kenbaar! De oudste gooit er alles uit wat hem dwars zit: "Ik dien u al zoveel jaren en ik heb nooit(!) uw gebod overtreden en u hebt mij nooit een bokje gegeven opdat ik met mijn vrienden mocht vrolijk zijn. Maar nu komt die zoon van u thuis, die zijn kapitaal er bij de hoeren heeft doorgejaagd en u slacht voor hem het beste kalf dat wij hebben". Al had de oudste nooit een overtreding begaan, nu bezondigt hij zich geweldig door zijn broer achter diens rug vuil te maken. Hoe zou het komen dat de oudste zulke nare dingen zegt, dat hij zijn broer in verband brengt met hoe ren? Daarover heeft de Heere Jezus met geen woord gerept. Zou het niet zó zijn dat de oudste zijn eigen biimenste projecteert in het leven van zijn broer? Zegt hij wat er in zijn eigen hart rondspookt en wat - gelukkig - niet verder is gekomen dan zijn gedachten? Twee broers: de één is geen haar beter dan de ander. De Heere zegt: "Van binnen, uit het hart van de mensen, komen de kwade over leggingen, hoererij, diefstal, moord, echt breuk, hebzucht, boosheid, list, omnatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand". Het gaat dus niet om één bepaalde zonde of gebod van God. Er zijn tien Geboden. De Zaligmaker ontdekt ons eraan hoeveel slechtheid en Uefdeloosheid er in ons binnen ste huizen. Waaróm doet Hij dat? Om ons van alle zonden te verlossen en opdat we leren met de tollenaar - de jongste zoon - te bidden: "O God, wees mij, zondaar, genadig!" (Luk. 18:13). Een gebed dat ver afstaat van dat van de oudste zoon, de Farizeër: "O God, ik dank U, dat ik lüet ben gelijk de' andere men sen of ook geUjk deze tollenaar" (18:11). Tenslotte: het valt op dat de gelijkenis een 'open einde' heeft. Met andere woorden: de Heere Jezus staat nog steeds te nodigen! Kom birmen! In Mijn huis waar Liefde woont. Waar het ervaren wordt wat de oudste zoon mopperend zegt: "Deze ontvangt de zondaars en eet met hen". Gaat dit 'zomaar'? Nee. Let vooral op Hem die de gelijkenis vertelt: Jezus. Hij verlaat het Vaderhuis en wordt mens, 'verloren Zoon' in onze plaats om ons 'Thuis' te brengen. Hij wil boeten voor de zonde van de oudste zoon, de eigengerechtigheid; en voor de zonde van de jongste zoon, de ongerechtigheid. Daarom sterft Hij aan het Kruis. Hij draagt onze schuld tot in de dood. Hij was dood en is weer levend geworden. Wat van Hem geldt, is waar van ieder die door het geloof met hem verbonden is. Wie in Christus is, is een nieu we schepping, ongeacht zijn achtergrond: Farizeër, Schriftgeleerde, hoer, tollenaar De geüjkenis gaat nu nog verder, terwijl u/jij dit leest. Kom biimen en laat je bedienen door de Liefde! Zoals je bént, ben je welkom! Wat een Vader! Dirksland, M.V. Op vrijdag 1 december zal de Britse top brassband 'Fodens Courtois Band' een bezoek brengen aan Ouddorp. Op uitnodi ging van brassband 'Concordia' zullen zij 's avonds een concert verzorgen in de sporthal vanm.f.g. 'Dorpstienden'. Het gebeurt maar zelden dat een Engelse topbrassband Neder land een bezoek brengt, dus het is voor u een zeldzame gelegenheid om deze te beluiste ren. Op deze vond zal ook medewerking worden verleend door fanfareorkest 'De Hoop' uit Stellendam. Hierdoor wordt het zeker een unieke gebeurtenis en kunt u op één avond twee toporkesten horen en aan het werk zien. Kaarten a f 20,- kunnen worden gereserveerd op de volgende telefoonnum mers: (0187) 681184 en (0187) 683209. Aan de zaal zal ook kaartverkoop plaatsvinden. De aanvang van het concert is 20.00 uur en de zaal is vanaf 18.30 uur open. De woningbouwvereniging Middelhamis heeft haar begroting 2001 uitgebracht. Het streven is en büjft om doelgroepen die zelf standig niet of slechts moeilijk in staat zijn in hun huisvesting te voorzien, daarbij te helpen. Dit zal de woningbouwvereniging ten dele op eigen initiatief doen via het uit geven en aanpassen van bestaande woningen en het bouwen van nieuwe, maar ook zal dit plaatsvinden in goed overleg met anderen die bijvoorbeeld hun specialisatie in de zorg sfeer hebben. Tijdens dit begrotingsjaar zul len de nodige nieuwbouwprojecten van de grond komen. Daarnaast wordt er gewerkt aan de herstruc- tureringsopgave van de woningbouwvereni ging. Een opgave waarbij de vraag uit de huurdersmarkt een centrale rol zal gaan spe len. De cifweging zal moeten worden gemaakt welke soorten woningen de komende jaren aan onze voortaad moeten worden toege voegd en welke soorten woningen eventaeel kunnen verdwijnen vanwege een afnemende vraag. Op het fysieke terrein zal er de komen de jaren ook het nodige worden geïnvesteerd in leefomgevingsplarmen, want het wonen houdt niet bij de voordeur op. Een goede leef omgeving verhoogt het woongenot. Naast de bouwactiviteiten heeft klantge richtheid en service aan de huurders een hoge prioriteit. Daarvoor worden nieuwe normen ontwikkeld voor wat huurders aan hun woning mogen veranderen en wordt ook het aantal woondiensten uitgebreid. Het plan voor de bouw van 18 woningen met een ontmoetingsruimte aan de Tuinstraat in Nieuwe Tonge is door de gemeente Middel hamis goedgekeurd. Zodra de goedkeuring van de provincie Zuid-Holland is ontvangen zal de bouwvergunning worden verstrekt en kan met de bouw worden begonnen, naar verwachting begin 2001. In het dorpsvemieuwingsgebied van Som- melsdijk zijn door de woningbouwvereni ging op 4 locaties plannen ontworpen voor woningbouw. Voor locatie 1 (West Achter weg), locatie 3 (Oost Achterweg) en locatie 5 (Wurft) zijn de bouwvergunningen ont vangen. De bouw op deze locaties zal eind 2000 of begin 2001 starten. Op locatie 3 zul len appartementen voor cliënten van Zuid wester worden gebouwd. Hiermee wordt gehoor gegeven aan het beleid van de rijks overheid om wonen en zorg te scheiden. Indien u verdere informatie wenst kunt u zich wenden tot de woningbouwvereniging Middelhamis en vragen naar de heer Van der Steen, telefoon 0187 471071. -22- "Als die melkmuul met dat praetje thuuskomt! Out je monden", eiste liij,"ikgaenemna!" Dat wist Roelf niet. Maar hij wist wel het voorspel, dat tot deze onge looflijke daad geleid had. Het jonge volk was in de grote kamer met Machiel. Dries, Leendért en Johanna zaten in de huiskamer. Mis schien was Dries al wel naar bed. Ze dronken veel. Ze ravotten en stoeiden en alles van hun handelingen en woorden draaide om dat ene, dat alles overheersende. Roelf had hoegenaamd niet mee kunnen doen. En dat meisje, met de zwarte haren en de donkere ogen ook niet. Ze zaten wat afgezonderd met elkaar te praten. Eerst probeerde men hen in de kring te krijgen. Maar dat lukte niet. Machiel meende het te begrijpen en vond: "Laet die lui maer. Die zoeken der eigen vermaek. Stille waeters, weetje wel..." En wat er allemaal gebeurde rond de grote kachel, wist Roelf niet. Het meisje was een naïef kind. Maar Roelf waardeerde het in haar, dat ze niet mee dronk en niet mee gnuifde om de vuile praat, zoals de andere meisjes, met hun gierlachen, om iedere mop! Hij had het plan gemaakt morgen in ieder geval naar huis te gaan. Toen was ineens Machiel opgestaan en had de kamerdeur naar de gang gesloten. "Ala dan!" riep hij, "de man een gulden. Dan doet ze 't!" Roelf luisterde amper. De guldens kwamen in de pet van Machiel: een grote zilverbuit. Midden in de kring stond Coba. Hoog rood haar gezicht, schitterende ogen. "Als je het echt meent! Wat kan het mien ook schillen!" Ze was niet dronken of ze keek begerig naar het zilver. En toen... Op de donkere dijk blijft Roelf staan, nijpt weer z'n ogen samen. Als beesten waren ze op Coba aangevallen. Niet de jongens alleen. Een paar meisjes ook. Ze krioelden door elkaar. Ze trokken Coba de kle ren van het lichaam en daar stond ze: brutaal uitdagend! Het meisje dat moeder was. In de donkere nacht een kreet uit Roelfs keel. Hij loopt even in een draf, om dat beeld kwijt te raken. Maar dat gaat niet. Het beeld vervolgt hem, hoe snel hij ook loopt. En het hamert in zijn hoofd: daar heb je aan mee gedaan! Dat heb je niet verhinderd! Jij, die nu nog meent, datje beter bent dan die mensbeesten daar. Hij komt aan de Postweg. EindeUjk! Hij kan haast niet meer. Z'n sla pen bonzen. Hij krijgt het warm.De word ziek, denkt hij. Z'n tan den klapperen. De weg schijnt eindeloos. Eindeüjk ziet hij de eerste huizen van Vorma. Hier en daar branden nachtlichtjes op slaapkamers. Hij komt door de Boerenhemel, kijkt naar Mon Désir. Op een kamer boven brandt licht. Daar zit Nan. Maar hij blijft niet staan. Wat heeft hij nu nog met Nan te maken? In het dorp zelf, aan de Kade, bij De Gouden Leeuw en in meer hui zen brandt nog gewoon het licht. Er lopen zelfs nog mensen op straat. En tot zijn verwondering slaat de torenklok tien uur, even voor hij rechtsaf de Achterstraat in zal slaan. Is het nog geen nacht? Kan hij zomaar naar huis gaan en zeggen: "Het begon me te vervelen daar. O ja, ik ben nog even door het ijs gezakt!" Het gewone, het volmaakt normale ontnuchtert hem. In de donkere polder, eenzaam en koud, heeft het gebeurde een te grote proportie aangenomen. Hier reduceert het rustige Vorma het. Vorma lijkt één groot huis, een veiligheid in de storm. Onbewust heeft het hem ook ontmst op welke wijze hij zijn nachteUjke thuiskomst verontschuldigen moest. Nu is dat weggeval len. En met dat kleine valt ook het grote. Snel loopt hij door de Ach terstraat. Er komt een glimlach op zijn gezicht als hij het lamplicht thuis achter de gesloten gordijnen door ziet schemeren. In de huiska mer en ook boven bij vader. En uitwendig zou zijn avontuur geen enkel gevolg gehad hebben, Wanneer hijs nachts niet aan het ijlen was gegaan. Ze keken er wel van op, dat hij zo in de late avond thuiskwam. Els spotte: "Hebben ze je weggestuurd?" Mary: "Hij wil perse dezelfde lucht inademen als Nan! Ze is hier geweest, joh! Of je een boek voor d'r had met Kerst mis". Mary straalde. Zelf deed Roelf geërgerd: die flauwe meiden! Maar alles heeft hij willen weten, bedwong zich moeilijk om niets te vragen. Moeder keek bezorgd en wilde weten, waarom hij door de late avond was gekomen en hoe het kwam, dat zijn voeten zo nat waren. Doch niets raakte het eigenlijke. Vader kwam beneden, klaar inet zijn werk en kon het best begrijpen. Zolang achter elkaar moest je ook niet op zo'n geïsoleerde hoeve blijven. Hij informeerde naar de weg, die Roelf gelopen had. Zo gewoon ging alles. Moeder wilde, dat hij zich ging wassen en schoon goed aantrekken. "Je zou er wat van krijgen!" Gelijk met de anderen ging hij naar boven, verschoonde zich en kroop rillend onder de wol. En toen begon het. Toen kwam de koorts en alle beelden en ervarin gen, angstig vergroot en in onmogelijk tempo doorschoten hem. Moeder kwam bij zijn bed, toen ze hem hoorde ijlen. Vader kwam ook en of hem dat weer opnieuw verontmstte? Er kwam een vreem de glans in zijn ogen en hij sprak allerlei wartaal over Coba, over haar kind, over zoenen en ravotten. En ineens gilde hij: "Neen, nooit meer! Weg! Ik drink nooit meer! Weg!" "Ze hebben hem daar laten drinken!" Moeder wendde zich af. Haar stem toonde een smartelijke afkeer. Vader haalde zijn schouders op, ging naar zijn slaapkamer en loste een paar aspirinetabletten op in een drinkglas met water. "Drink uit!" Roelf gehoorzaamde, dronk en werd inderdaad spoedig mstiger. Moeder maakte een warme kraik, stopte hem flink onder de dekens. Nog even bleef ze bij zijn bed, maar lang was dat niet nodig, want spoedig viel hij in slaap. Vader en moeder bleven nog gemime tijd wakker. Wat was er met hun jongen gebeurd? Moeder vooral was er vol van. Natuurlijk? Haar kind moest de wereld in, stond op de drempel van het leven. Nan, dacht ze. Er ging vaimiiddag toen dat frisse meisje bij hen kwam en naar Roelf vroeg, heel wat door haar heen. En wie was nu Coba? Wat was er op de Ruigen Hill gebeurd? Zelf kende ze het leven van jon gens en meisjes onderling alleen uit de rustig-burgerlijke kringen, waaruit zij was voortgekomen. Haar levensroman was zuiver en zon der opwinding. Alleen één grote, wonderhjk mooie liefde! In haar hart was nooit een ander geweest en in Henks leven ook niet. Doch ze wist, dat het vaak anders ging, onstuimiger, moeilijker, langs paden vol verkeerdheden en smarten. En dan de drank! Wat waren het voor mensen op de Ruigen Hill? Ze zag ze voor zich: rechte kerels, gezon de vrouwen. Coba! Ja, een fris boerenkind, maar met z'n vreselijke smet. Had die haar jongen bekoord? Hadden ze samen gedronken? De volgende dag was Roelf helemaal beter. Zijn ontwaken was niet zo prettig, want met het herkeren van zijn bewustzijn was er de schaamte. Flauw herinnerde hij zich, dat vader en moeder aan zijn bed waren geweest. Had hij geijld? Wat had hij gezegd? Ook de scè ne op de boerderij kwam temg en het voorval met Machiel. Vergeefs probeerde hij dit alles objectief te beschouwen en te bepalen wat hij het beste kon doen. Natuurlijk kwam moeder bij zijn bed. Ze wilde, dat hij temperatuur opnamen stond hem pas toe op te staan, toen die normaal bleek. Later op de dag kwani het gesprek met vader en moest hij wel het een en ander loslaten. Doch van het grote sprak hij niet. Vader nam genoegen met zijn verhaal, dat hierop neerkwam, dat er nogal veel gedronken was en dat hij het niet prettig vond en naar huis was gegaan. Veel tijd had vader ook niet. Er moesten zoveel preken gemaakt wor den. Moeder informeerde naar het drinken. Nu ja, hij had gedronken. (wordt vervolgd) Nieuws GEREF. GEMEENTEN DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187) 482784

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5