PREDIKBEURTEN Domme regelneven en gepaaide boeren Magnesium M EiiAraet-niEliva 'Zo vader, zo zoon' FNV-ledenservice De kaartverkoop is weer begonnen! EIUVIIDEn-IIIEIJWS Kerkdienst Ger. Gem. Seminar Het Zoeklicht De heer L. Visser herdacht tijdens bijzondere raadsvergadering van 9 november 2000 Concert 'Eendracht Maakt Macht' DE BEVER Kenniswijk PAGINA 2 VRUDAG 17 NOVEMBER 2000 Onrust in het dorp Waarom de aanwezigheid verzwegen? Openheid is noodzakelijk Is zijn aanwezigheid in de film meer dan een pikante aangelegenheid? Ten onrechte in dit verband de vraag naar het kunnen vergeven Over opvoeden gesproken! Zondag 19 november 2000 Landbouwpraatje Regelcomplex Verregeld platteland B. Schouwing Sleutel tot onze gezondheid Vijftig jaar geleden waren van magne sium slechts drie eigenschappen bekend. Men wist dat magnesium onontbeerlijk is voor groei, een be langrijke rol speelt bij het activeren van de stofwisselingssystemen en dat het van groot nut kan zijn bij de behandeling van maagzuur en ver stopping. Autobedrijf Jan van Dijk Alledaags -«fl^^^^J^^^^!^^H?W™J5W^5^^<fJ«^^:5*^^^ Het was als een kleinigheid bedoeld. Het heeft tot sterke emotionele en politieke onrust geleid. De aanwezigheid van de ex- SS'er Arthur Naumann bij de jaarlijkse her denking van de deportatie in 1944 van 661 Puttenaren. De aanwezigheid incognito van deze ex-SS'er heeft veel Puttenaren geschokt en diep gekrenkt. In de plaatselijke politiek heeft het tot heftige discussies geleid - voor en tegen, met verwijten van en naar beide zijden. Het gaat mij niet om de politieke kant van dit gebeuren. Vanuit de ethiek wil ik de vraag onder ogen zien of men in Putten een voormalig SS-officier bij die herdenking moest toelaten, mede met het oog op de film die vanuit Duitse optiek wordt gemaakt. De vraag is de inzet van dit artikel. Aan het zojuist geciteerde moet ik toevoegen, dat Duitse optiek in dit geval betekent, dat er een documentaire wordt gemaakt over de manier waarop Duitsers die in opdracht van Hitler en zijn generaals aan dit gruweldrama hebben meegedaan, met het verleden in het reine proberen te komen. Is het terecht om voor het samenstellen van zo'n documentaire iemand uit te nodigen die tot de daders behoort, zonder dat zijn aan wezigheid tevoren wordt aangekondigd? Onduidelijkheden In de berichtgeving is een aantal dingen onduidelijk. Er is in elk geval voor mij een aantal vragen overgebleven. Die noem ik nu eerst. Ze maken een positief antwoord op de centrale vraag in zekere zin bijna onmoge lijk. Allereerst: zijn er met het maken van deze film commerciële belangen gemoeid? Gaat het mede om een kassucces? Dieper gaat de vraag: wat is het eigenlijke motief van de filmmaker? Wil hij alleen op het doek brengen hoe voormalige handlangers van Hitler - wij hebben het dan vooral over SS'ers - met het verleden in het reine komen? Wil de filmmaker dat uit historische of uit ideële, eventueel religieuze overwe gingen? Vervolgens: heeft Naumann echt berouw van zijn medewerking aan de depor tatie en daarmee aan de dood van bijna zes- PUTTEN honderd Puttenaren? Heeft hij zich door zijn vrouw tot een schuldbekentenis laten bren gen? In welke verhouding staat deze schuld bekentenis tot zijn meedoen in de filmopna me? Hangt het een met het ander samen? Ik wil niet wantrouwend zijn maar vraag wel om duidelijkheid. Het zal de lezer niet ver bazen dat ik deze vragen stel. Het antwoord erop bepaalt in belangrijke mate de oprecht heid van het berouw en van de schuldbeken tenis. Ik leg er de nadruk op dat, wil men over vergeving spreken, er toch sprake moet zijn van een oprechte behoefte daaraan. Die behoefte daaraan zal dan uitgesproken moe ten worden en in een gesprek nader getoetst moeten worden. Hierover heb ik in de ver schillende krantenberichten en -commenta ren geen duidelijkheid gekregen. Een volgend belangrijk complex van vragen is: waarom heeft de filmmaker en de stichting in Putten absoluut gezwegen over de aanwe zigheid van de ex-SS'er? Ik vind het voor mensen met zulk een vooraanstaande plaats in de dorpsgemeenschap nogal nai'ef om te verwachten dat dit verborgen zou blijven. Heeft niemand van die betrokkenen eraan gedacht wat zou gebeuren als dit bekend werd? Heeft niemand voorzien dat er een storm van protest zou opsteken na het bekend worden? Je moet toch wel erg naïef zijn om te verwachten dat dit geheim zou blijven; en om vervolgens niet te voorzien wat de reactie zou zijn. Was het tegenover de hele bevolking van Putten, en ook tegenover nog in leven zijnde slachtoffers en tegenover nabestaanden van honderden omgekomen mensen, niet noodza kelijk geweest hen daarvan tevoren in kennis te stellen? Nog een stap verder: er met hen over te spreken of dit voor deze nabestaanden aanvaardbaar zou zijn? Het feit dat men dat niet gedaan heeft, bewijst voor mij dat dege nen die erover moesten beslissen, moeiten hebben voorzien. Is het dan niet een zaak van goed omvang met elkaar om dit in de dorps gemeenschap ter discussie te stellen? Dan zouden de golven niet zo hoog zijn opgelopen als nu het geval is geweest. Dan zouden men sen zich niet bedrogen hebben gevoeld, zoals dat nu wel is aangevoeld en uitgesproken. Ik vind het onbegrijpelijk dat het stichtingsbe stuur zelfs de burgemeester niet heeft inge licht. Mijn vermoeden is dat de burgemeester er dan op aangedrongen zou hebben de bur gers hierover in te lichten en wellicht zelfs te raadplegen. De burgemeester zou zelfs het recht gehad hebben dat te eisen. De geheimhouding, om niet te zeggen de geheimzinnigheid, is voor mij een doorslag gevend argument om te zeggen: dit had niet mogen gebeuren. Degenen die voor het toe laten verantwoordelijk zijn, hebben hun ver antwoordelijkheid slecht verstaan. Zij zou den tevoren verantwoording moeten afge legd hebben aan het gemeentebestuur en daarin de hele burgerij. Hier is niet de nood zakelijke openheid betracht die zeker in de democratie van de eenentwintigste eeuw geboden is. Nog een opmerking. De filnmiaker zegt dat dit onderdeel in het geheel van de film zo'n kleinigheid is, dat het nauwelijks kwaad kan. Ik zeg dit in mijn eigen woorden. Als het fil men van de aanwezigheid van deze ex-SS'er zo'n kleinigheid in het geheel is, had de man geen plaats behoeven te krijgen in de film. Zijn aanwezigheid is dan voor het geheel niet een 'must', maar een pikant (huzaren)stukje van de filmmaker. Daarvan zijn Puttenaren met hun zware littekens het slachtoffer geworden. Die littekens zijn opengereten. Wat mij bijzonder moeilijk valt is, dat aan dit hele gebeuren wordt afgeineten of Putte naren willen en kunnen vergeven. Ik vind dit een volstrekt onzuivere probleemstelling. De burgers zijn in het onzekere gelaten, erger nog in het duister gehouden. In dat donker zou er dan over vergeving en verzoe ning gediscussieerd moeten worden? Wie voor deze begrijpelijke commotie verant woordelijk zijn, zouden vergeving moeten vragen; op zijn minst gezamenlijk hun excuus moeten aanbieden aan de hele Put- tense bevolking en aan de burgemeester als eerste. W. H. Velema Woensdag 29 november a.s. wordt er van uit de Hervormde Gemeente Dirksland een avond voor echtparen en alleenstaan de ouders georganiseerd. Speciale aan dacht zal er zijn voor opvoeding in het christelijk gezin. Het echtpaar Teun en Dinie Stortenbeker zullen vanuit hun eigen ervaring en de ervaring opgedaan in de ontmoeting met anderen, het thema 'Zo vader, zo zoon' vormgeven. Teun Storten beker is bekend als directeur van het Evan gelisch Centrum voor verslaafden 'De Hoop' in Dordrecht en als auteur van de boekjes 'als David je vader isen 'als Jozef je zoon isWe verwachten met elkaar een vertaalslag te kunnen maken van de Bijbelse wereld van toen naar ons leven van alle dag. Echtparen en alleen staande ouders zijn van harte welkom op woensdag 29 november in 'Onder de Wiek' te Dirksland. De aanvang is 19.45 uur en de zaal is om 19.30 uur open. U kunt zich opgeven bij Goof en Corrie Konings, tel.: 603512, graag vóór 24 november. Mocht u vrienden of kennissen hebben van wie u denkt dat ze ook belang stelling hebben, schroom niet hen uit te nodigen. Ook echtparen in spé zijn wel kom. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0.46; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitlngstennijnjamilleberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aan sprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, tel. mobiel 06-51412500, e-mail: ajvdv@hetnet.nl REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius. tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 17,50. Per jaar 66. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank MiddelhaCnis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 en 18.30 uur ds. R. Veldman, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting Heilig Avondmaal. Eben-Haë- zer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds. G. Meuleman, nabetrachting Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. J. Koster (H.A.) - Doops gezinde Gem. 9.30 uur de heer W. Tanis en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. M. J. Paul en 18.30 uur ds. L. D. Burger. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. bedie ning Heilige Doop en nam. voorberei ding Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur mevr. B. I. Koppenaal en 18.30 uur drs. D. A. J. Sonneveld. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. E. J. Veltman uit Hengelo - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. Verduin en 18.00 uur ds. M. J. Paul - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer (H.A.). SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. C. Bultman en 18.00 uur ds. C. Gielen - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. H. J. Lam, Nieuwerkerk a/d IJssel en 15.30 uur Samenzangdienst - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. Holzapfell - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. Van Buiren (jeugddienst). MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. C. W. de Bruijne (Amers foort). NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder, v.m. voorberei ding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur ds. C. de Jongste. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. Boer, Stolwijk en 18.00 uur ds. H. A. Samsom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur ds. P. Rozeboom. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. Kromhout van der Meer, Streefkerk - Ger. Kerk 10.00 uur drs. J. F. Ezinga en 18.00 uur ds. W. Praamsma. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer K. Baas en 18.00 uur drs. A. S. Rienstra. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen. SINT MAARTENSDUK - Herv. Gem. 9.30 en 14.30 uur ds. Reinders - Oud Ger. Gem. 3x leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 9.30 en 18.30 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Dinsdag 21 november 2000, 19.30 uur, ds. G. J. N. Moens. Op woensdag 11 oktober en woensdag 1 november werd in het Diekhuus een semi nar georganiseerd door de christelijke ver eniging Het Zoeklicht, in samenwerking met de Christengemeente Vrienden van de Bijbel. Het Zoeklicht is een christelijke vereniging die zich bezighoudt met het onderzoek van de Bijbel en het letten op de tekenen der tijden. Ds. Henk Schouten sprak tijdens deze avond over het hoofd thema 'Let op de vijgeboom'. Deze avon den waren de eerste en tweede van een serie van vier, die allemaal gaan over 'De vijgeboom'. De eerste avond had als the ma 'De vijgeboom door God geplant'. Met de vijgeboom wordt in de Bijbel het volk Israël bedoeld. Gezien de huidige omstan digheden in Israël is het profetisch woord, de Bijbel, zeer actueel. Woensdag 1 november ging over het thema 'De vijge boom onvruchtbaar en verdord'. Op woensdag 22 november zal de 3e avond worden gehouden met als thema 'De vij- Op 8 november jl. overleed de heer L. Visser te Stellendam, in leven o.a. raadslid en wet houder van de gemeente Goedereede en voorheen van Stellendam. In het bijzijn van mevrouw Visser-Abma en de kinderen en enkele familieleden, werd de bijzondere raadsvergadering gehouden. De heer C. Sinke, burgemeester, kenschet ste de heer Visser als een energiek en humaan bestuurder, die zich steeds wist in te zetten voor de behartiging van de belangen van de gemeenten, aanvankelijk van Stellen dam en later van Goedereede. De staat van dienst van nu wijlen de heer L. Visser kan als volgt worden weergegeven: Vanaf 8 oktober 1953 tot 31 december 1965: raadslid en wethouder van Stellen dam; en: Vanaf 1 januari 1966 tot 8 november 2000 van de per 1 januari 1966 gevormde gemeente Goedereede, terwijl hij vanaf 1 september 1970 tot heden tevens de func tie van wethouder heeft vervuld. Lourens Visser werd op 6 oktober 1921 geboren en hij heeft in zijn leven getoond, dat het dorp Stellendam hem lief en dierbaar was. Dit bleek ook wel uit de enorme inzet, die hij toonde als brandweercommandant tijdens de watersnoodramp 1953 en hetgeen zich daar na in dit dorp voltrokken heeft. Daartoe gaf hij graag zijn krachten bij de herbouw van Stellendam. Ook de activiteiten van de nieuwe gemeente Goedereede vroegen de aandacht van de overledene. Met volle inzet toonde hij zich een krachtig bestuurder bij de aanpak van de vele objecten, die mede onder zijn leiding tot stand zijn gekomen. Naast deze inzet toonde hij steeds liefde voor de uitoefening van de diverse taken. Voor de burgers had hij steeds een luisterend oor en hij wist zowel de hoofd lijnen als de details in het oog te houden. Kortom: de heer Visser was een markant bestuurder en mens. Mevrouw Visser met haar kinderen en de familie werd van harte sterkte toegewenst om dit verlies te dragen. Spreker sloot zijn toespraak af met de woor den, dat de heer Visser moge rusten in vrede. Nadat vervolgens enkele ogenblikken stilte in acht werden genomen, sprak de heer C. Sinke een aangepast dankgebed uit. Hierna konden de aanwezigen aan de familie Visser-Abma blijk geven van hun medele- Op zaterdag 25 november a.s., aanvang 20.00 uur, zal muziekvereniging 'E.M.M.' onder leiding van dirigent John Curfs een concert geven in vereni gingsgebouw 'Bommelstee' aan de Schaapsweg in Den Bommel. Het pro gramma zal worden aangevuld met een gastoptreden van fanfare-orkest 'Yoor- ne-Putten' onder leiding van Jurgen Nab. Een ieder is van harte welkom. Oijkstelweg 12,3253 TB Ouddorp, tel. (0187) 68 91 00 geboom loopt uit' en op woensdag 13 december is de slotavond met als thema 'De vijgeboom draagt vrucht'. Deze avon den zijn bijzonder interessant om bij te wonen. Een ieder die geïnteresseerd is, is vanaf 19.45 uur hartelijk welkom in de grote zaal van het Diekhuus, Beneden Zandpad te Middelharnis waar de koffie klaar staat. Om 20.00 uur begint het semi nar, waaraan voor deelname overigens geen kosten zijn verbonden. Wel zal er een collecte worden gehouden ter ondersteu ning van Het Zoeklicht en voor dekking van de gemaakte onkosten. Op alle avon den is er een boekentafel aanwezig. Voor meer informatie kunt u terecht bij de heer J. de Gans, telefoon 0187 - 484362. Regels, vandaag gemaakt, morgen achter haald, plaats makend voor nieuwe regels, die dan weer schuren tegen andere regels, vervolgens herschreven, onuitvoerbaar en uiteindelijk verdwijnend in de prullen bak. In zulk regelland worden boeren gepaaid. Dat is hun lot geworden. De tijd dat het boerenleven nog leuk was is voorbij. Boeren leefden en werkten op het platteland. Zij stonden garant voor een goed gevulde voedselpot. Er werd in het land nau welijks gemopperd. Boeren beleefden het geluk met volle teugen, ook al werd er op het land hard geploeterd. Het was de tijd van een minzame samenleving op het land, waar zeker ook wel eens krasjes voorkwamen. Toch bleek alles een aanvaardbaar model voor boeren, burgers en buitenlui. Kom vandaag eens op het platteland, zoek de boer op terwijl hij doelloos over het erf loopt. Je treft er een gefrustreerde landge noot die hulpeloos de handen in de lucht steekt. Is hij teleurgesteld in de moderne wereld, ziet hij geen licht in de donkere tun nel, wordt hij gemangeld in een dodelijke concurrentie of blijkt hij gepaaid door een tiranniserende overheid? Boeren zijn door gaans zwijgzaam, tegelijkertijd rechttoe rechtaan, zij kunnen relativeren maar botsen voortdurend tegen een opdringerige regel neef die domicilie houdt in het Haagse. Als je met boeren praat over Den Haag gaat een donderende onweersbui over het erf. Dat het leven gebonden is aan spelregels kan en zal geen boer ontkennen. Toch zijn er grenzen in regelland, zelfs als het boerenle ven zich afspeelt in een aldoor complexer wordende buitenwereld of omgeving. Regels dienen voor alles overzichtelijk, goed onderbouwd en uitvoerbaar te zijn. Als regelaars buiten hun boekje gaan, soms op drift raken en onuitvoerbare oekazes uitvaar digen slaan op het boerenerf de stoppen door. Wie als boer alle regels inventariseert raakt al gauw verstrikt in een onontwarbare kluwen die alleen maar tot pure frustratie leidt. Niet alleen het aantal regels, maar vooral ook de inhoud en reikwijdte ervan gaan het boerenverstand te boven. Als de boer op het erf dan de regels enigszins kent begint pas het echte avontuur. Het regelge- bouw kraakt, wankelt en blijkt van slechte makelij en kwaliteit. Regels schuren tegen elkaar, staan vaak haaks op elkaar en sluiten elkaar in vele gevallen zelfs uit. Boeren kla gen over het onsamenhangend, vaak wur gend complex van regels, voorschriften, ge en verboden. Dat alles is nog niet genoeg: wie vandaag regels maakt heeft de onbe dwingbare neiging om alle creativiteit te leg gen in nieuwe regels. Regels volgen elkaar op in een ijzig tempo; zij zijn dus steeds weer achterhaald, passeren elkaar en lopen uiteindelijk stuk op de klippen. De Haagse regelneef - boeren doelen op de Haagse politici - weet kennelijk van geen ophouden en beseft al helemaal niet dat regels bedoeld zijn voor mensen. Waardoor raken boeren geïrriteerd Agrarische onder nemers steken in op bepaalde regelgeving, passen daarop hun bedrijfsvoering aan (met vaak torenhoge investeringen) en ervaren vervolgens dat regels intussen veranderd zijn of inmiddels plaats gemaakt hebben voor nieuwe regels. Burgers en buitenlui beweren dan dat zoiets te maken heeft met de dynamiek van de huidige samenleving. Maar feit is dat de boer dan wel veel geld gestoken heeft in zijn bedrijf en dat het geld eigenlijk weggegooid is en geen rendement heeft opgebracht. Boeren hekelen deze rege- larij en boksen voortdurend tegen deze wur gende Haagse regeldrift. Er is voor de boeren nog een niet te pruimen fenomeen. Als Haagse ministers regels uit vaardigen blijken hun ambtenaren de onbe dwingbare neiging te hebben deze regels naar eigen inzicht te interpreteren en te con troleren. Vaak wordt aldus de intentie van de regel verkracht. De boer is dan verworden tot speelbal van een wellustige ambtenarij. Praat er met de boer over en hij somt direct een reeks van praktijkgevallen op. Ambtelij ke regelinterpretaties leiden voor de boer meestal tot onuitvoerbare regels. Het plattelandsbeeld laat een gezelschap van regelneven en gepaaide boeren zien. Mocht de argeloze lezer dit beeld zwaar overdreven vinden dan doet hij er goed aan de praktijk van alle dag op het boerenerf in ogenschouw te nemen. Hij maakt dan kennis met een reeks voorbeelden die het gepaaide boeren leven illustreren. Het zou alleszins de moei te waard zijn een zwartboek samen te stellen van de overkill aan regels die de boeren in Nederland degraderen tot aangeschoten wild op het platteland. Waar domme regelneven heersen over gepaaide boeren zal het platte land alle glans en aantrekkelijkheid verlie zen. Wordt dat de toekomst van ons lieve landje? Ondertussen is magnesium hard op weg het populairste mineraal van onze tijd te wor den. Magnesium kan, zonder bijwerkingen, ingezet worden om de typische welvaarts- ziekten, stress en hartproblemen, te voorko men. Pas recentelijk heeft men ontdekt dat talrijke aandoeningen op een tekort aan magnesium berusten. Het grote aantal van deze insufficiëntieverschijnselen geeft eens te meer aan hoe belangrijk dit mineraal voor onze gezondheid is. Professor Dr. Holtmeier deelt de symptomen van magnesiumtekort bij mensen in groepen in. De nerveuze, depressieve of epileptische stoornissen, bijvoorbeeld duizeligheid, hoofdpijn en doorbloedingsstoomissen. De 'Hersenvormen', de nerveuze, depressie ve vorm, zoals duizeligheid, drukkende hoofdpijn, sufheid, concentratiestoomissen, doorbloedingsstoomissen in de hersenen en bewusteloosheid. Magnesiumgebrek kan behalve tot innerlijke onrust, beven en angst ook tot depressiviteit leiden. De 'Hartvormen', die gevoeligheid van de hartspier en krampen in de borststreek omvatten. Het voedsel van tegenwoordig bevat vaak te weinig magnesium. Vandaar dat men vaak al verrassende resultaten kan bereiken door als aanvulling een magnesi- umpreparaat in te nemen. De magnesiumvorm die het snelste in onze bloedbaan opgenomen wordt, is de aspar- taat. Geregeld gebruik leidt vaak tot vermin dering van spanning. Vandaar dat de naam 'Anti-Stress Mineraal' terecht is. OFFICIEEL DEALER BRIELLE, Slagveld 19, Tel. (0181)413777 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden De FNV-ledenservice houdt spreekuur op maandagavond 23 november van 19.30 tot 21.00 uur voor leden en niet-leden, die vra gen hebben over hun werk, loon, uitkering, belasting e.d. in het Diekhuus te Middelhar nis. U kunt ook bellen naar 06-10744618. Jawel, de kaartverkoop voor de kerstconcer ten van 'The Credo Singers' is weer begon nen. Ook dit jaar zal het christelijk gemengd koor 'The Credo Singers' uit Rotterdam weer twee kerstconcerten geven in de Doe len te Rotterdam. Data voor de concerten zijn dinsdag 19 en woensdag 20 november 2000. De medewerkenden zijn het christelijk gemengd koor 'Jubilate Deo' uit Wouden berg; het Katwijks christelijk mannenkoor 'Jubilate' onder leiding van Sander van Marion; Jan Mulder, orgel; het Nederlands Promenadeorkest verzorgt de begeleiding; Mihai Puscoiu, panfluit en de algehele lei ding is in handen van dirigent Jan Stolk. De concerten vangen aan om 20.00 uur, maar de zaal is reeds open om 19.15 uur. De toe gangsprijs bedraagt 30,-, inclusief plaats bespreken, garderobe en prograrrimaböekje. Kaarten zijn te bestellen bij de heer H. Plenk, Zemikaplaats 8, 3068 ZJ Rotterdam, tel.: 010-4210216 (niet op zondag) b.g.g.: 010-2860333. In een goede kennis van mij, de krant, stond onlangs een artikel over de kennis- wijk. Ik begreep eerst niet goed luat hij bedoelde. Mijn historische en stedelijke ach tergrond speelde mij parten. Ik dacht onmiddellijk aan: Vogelbuurt. Bloemen- wijk. Componistenkwartier. Stationswijk. Achter 't klooster. Bomenbuurt en wijkken- nis. Pardon. Kenniswijk natuurlijk. Is dat een buurt waar kennis aan de bomen hangt? Boomkennis. Waar het weten op straat ligt? Weetwijk? Waar iedereen meet en weet en kent? Kenniswijk? Moet alledaags zich eerst beter oriënteren In het wijkcentrum? Binnenkort kennis wijkcentrum. Op het digitale trapveldje? Leren omgaan met muis en p. c. De compu ter als kennis. Een goede kennis, Een fijne buurt. Nu gaan we de goede kant op. Een kenniswijk is een zgn. achterstands wijk, meestal in een grote(re) stad. Veel ele mentaire kennis is hier onvoldoende aan wezig. Middels o.a. computercursussen wordt geprobeerd hiaten weg te nemen en kloven te dichten. Vooral allochtonen heb ben te vaak te kampen met achterstand. Die moet met inzicht, wijsheid, geduld en gezond verstand worderi verkleind. Vandaar de kenniswijk. In een later stadi um volgt de aanpassing van de straatna men. Einsteinplein, Diodelaan, E-mail- straat, Moleculenweg, Laboratoriumdijk en Mineralensteeg. In deze buurt zullen voormalig digibeten zich goed thuis voelen. De bits en bytes komen u overal tegemoet. Kennis is macht luidt een oud en zeer ach terhaald gezegde. Kennis is meekunnen met de hectische tijd waarin wij leven. Die tijd kunnen relativeren ook. Kennis is niet liet een en het al Het is zeker niet alles. Het is een deel van ons bestaan. Kennis is vaak dorre kennis. Wetep, en. weetjes. De laatste vaak niet onaardig maar weinig zinvol. Een hoofd vol rijtjes, formules, jaartallen en andere feiten. Je kunt beter een goede kennis hebben dan kennis. Kennis is vaak ballast. Overtollige belasting. Zwaar van het iveten. We weten veel, te veel soms. Wat moeten we ermee? Blijven tillen en meetorsen Neem mee wat echt nodig is en laat al het andere varen. Al die kennisiuaren. Want: wie kennis ver groot, vergroot ook zijn of haar smart. Al dat xueten leidt niet tot geluk, ook niet tot ongeluk, maar tot het besef dat het hier op aarde niet volmaakt is. Kennisiuijk. Prima. Uitstekend. Maar met de kanttekening dat er ook andere kennis is. Kent u die kennis?

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 2