PREDIKBEURTEN
Domme regelneven en gepaaide boeren
Magnesium
M
EiiAraet-niEliva
'Zo vader, zo zoon'
FNV-ledenservice
De kaartverkoop
is weer begonnen!
EIUVIIDEn-IIIEIJWS
Kerkdienst Ger. Gem.
Seminar Het Zoeklicht
De heer L. Visser herdacht tijdens bijzondere
raadsvergadering van 9 november 2000
Concert 'Eendracht
Maakt Macht'
DE BEVER
Kenniswijk
PAGINA 2
VRUDAG 17 NOVEMBER 2000
Onrust in het dorp
Waarom de aanwezigheid
verzwegen?
Openheid is noodzakelijk
Is zijn aanwezigheid in de film meer
dan een pikante aangelegenheid?
Ten onrechte in dit verband de vraag
naar het kunnen vergeven
Over opvoeden gesproken!
Zondag 19 november 2000
Landbouwpraatje
Regelcomplex
Verregeld platteland
B. Schouwing
Sleutel tot onze gezondheid
Vijftig jaar geleden waren van magne
sium slechts drie eigenschappen
bekend. Men wist dat magnesium
onontbeerlijk is voor groei, een be
langrijke rol speelt bij het activeren
van de stofwisselingssystemen en dat
het van groot nut kan zijn bij de
behandeling van maagzuur en ver
stopping.
Autobedrijf Jan van Dijk
Alledaags
-«fl^^^^J^^^^!^^H?W™J5W^5^^<fJ«^^:5*^^^
Het was als een kleinigheid bedoeld. Het
heeft tot sterke emotionele en politieke
onrust geleid. De aanwezigheid van de ex-
SS'er Arthur Naumann bij de jaarlijkse her
denking van de deportatie in 1944 van 661
Puttenaren. De aanwezigheid incognito van
deze ex-SS'er heeft veel Puttenaren
geschokt en diep gekrenkt. In de plaatselijke
politiek heeft het tot heftige discussies
geleid - voor en tegen, met verwijten van en
naar beide zijden. Het gaat mij niet om de
politieke kant van dit gebeuren. Vanuit de
ethiek wil ik de vraag onder ogen zien of
men in Putten een voormalig SS-officier bij
die herdenking moest toelaten, mede met het
oog op de film die vanuit Duitse optiek
wordt gemaakt. De vraag is de inzet van dit
artikel. Aan het zojuist geciteerde moet ik
toevoegen, dat Duitse optiek in dit geval
betekent, dat er een documentaire wordt
gemaakt over de manier waarop Duitsers die
in opdracht van Hitler en zijn generaals aan
dit gruweldrama hebben meegedaan, met het
verleden in het reine proberen te komen. Is
het terecht om voor het samenstellen van
zo'n documentaire iemand uit te nodigen die
tot de daders behoort, zonder dat zijn aan
wezigheid tevoren wordt aangekondigd?
Onduidelijkheden
In de berichtgeving is een aantal dingen
onduidelijk. Er is in elk geval voor mij een
aantal vragen overgebleven. Die noem ik nu
eerst. Ze maken een positief antwoord op de
centrale vraag in zekere zin bijna onmoge
lijk. Allereerst: zijn er met het maken van
deze film commerciële belangen gemoeid?
Gaat het mede om een kassucces? Dieper
gaat de vraag: wat is het eigenlijke motief
van de filmmaker? Wil hij alleen op het doek
brengen hoe voormalige handlangers van
Hitler - wij hebben het dan vooral over
SS'ers - met het verleden in het reine
komen? Wil de filmmaker dat uit historische
of uit ideële, eventueel religieuze overwe
gingen? Vervolgens: heeft Naumann echt
berouw van zijn medewerking aan de depor
tatie en daarmee aan de dood van bijna zes-
PUTTEN
honderd Puttenaren? Heeft hij zich door zijn
vrouw tot een schuldbekentenis laten bren
gen? In welke verhouding staat deze schuld
bekentenis tot zijn meedoen in de filmopna
me? Hangt het een met het ander samen? Ik
wil niet wantrouwend zijn maar vraag wel
om duidelijkheid. Het zal de lezer niet ver
bazen dat ik deze vragen stel. Het antwoord
erop bepaalt in belangrijke mate de oprecht
heid van het berouw en van de schuldbeken
tenis. Ik leg er de nadruk op dat, wil men
over vergeving spreken, er toch sprake moet
zijn van een oprechte behoefte daaraan. Die
behoefte daaraan zal dan uitgesproken moe
ten worden en in een gesprek nader getoetst
moeten worden. Hierover heb ik in de ver
schillende krantenberichten en -commenta
ren geen duidelijkheid gekregen.
Een volgend belangrijk complex van vragen
is: waarom heeft de filmmaker en de stichting
in Putten absoluut gezwegen over de aanwe
zigheid van de ex-SS'er? Ik vind het voor
mensen met zulk een vooraanstaande plaats
in de dorpsgemeenschap nogal nai'ef om te
verwachten dat dit verborgen zou blijven.
Heeft niemand van die betrokkenen eraan
gedacht wat zou gebeuren als dit bekend
werd? Heeft niemand voorzien dat er een
storm van protest zou opsteken na het bekend
worden? Je moet toch wel erg naïef zijn om te
verwachten dat dit geheim zou blijven; en om
vervolgens niet te voorzien wat de reactie zou
zijn. Was het tegenover de hele bevolking van
Putten, en ook tegenover nog in leven zijnde
slachtoffers en tegenover nabestaanden van
honderden omgekomen mensen, niet noodza
kelijk geweest hen daarvan tevoren in kennis
te stellen? Nog een stap verder: er met hen
over te spreken of dit voor deze nabestaanden
aanvaardbaar zou zijn? Het feit dat men dat
niet gedaan heeft, bewijst voor mij dat dege
nen die erover moesten beslissen, moeiten
hebben voorzien. Is het dan niet een zaak van
goed omvang met elkaar om dit in de dorps
gemeenschap ter discussie te stellen? Dan
zouden de golven niet zo hoog zijn opgelopen
als nu het geval is geweest. Dan zouden men
sen zich niet bedrogen hebben gevoeld, zoals
dat nu wel is aangevoeld en uitgesproken. Ik
vind het onbegrijpelijk dat het stichtingsbe
stuur zelfs de burgemeester niet heeft inge
licht. Mijn vermoeden is dat de burgemeester
er dan op aangedrongen zou hebben de bur
gers hierover in te lichten en wellicht zelfs te
raadplegen. De burgemeester zou zelfs het
recht gehad hebben dat te eisen.
De geheimhouding, om niet te zeggen de
geheimzinnigheid, is voor mij een doorslag
gevend argument om te zeggen: dit had niet
mogen gebeuren. Degenen die voor het toe
laten verantwoordelijk zijn, hebben hun ver
antwoordelijkheid slecht verstaan. Zij zou
den tevoren verantwoording moeten afge
legd hebben aan het gemeentebestuur en
daarin de hele burgerij. Hier is niet de nood
zakelijke openheid betracht die zeker in de
democratie van de eenentwintigste eeuw
geboden is.
Nog een opmerking. De filnmiaker zegt dat
dit onderdeel in het geheel van de film zo'n
kleinigheid is, dat het nauwelijks kwaad kan.
Ik zeg dit in mijn eigen woorden. Als het fil
men van de aanwezigheid van deze ex-SS'er
zo'n kleinigheid in het geheel is, had de man
geen plaats behoeven te krijgen in de film.
Zijn aanwezigheid is dan voor het geheel
niet een 'must', maar een pikant
(huzaren)stukje van de filmmaker. Daarvan
zijn Puttenaren met hun zware littekens het
slachtoffer geworden. Die littekens zijn
opengereten.
Wat mij bijzonder moeilijk valt is, dat aan
dit hele gebeuren wordt afgeineten of Putte
naren willen en kunnen vergeven. Ik vind dit
een volstrekt onzuivere probleemstelling.
De burgers zijn in het onzekere gelaten,
erger nog in het duister gehouden. In dat
donker zou er dan over vergeving en verzoe
ning gediscussieerd moeten worden? Wie
voor deze begrijpelijke commotie verant
woordelijk zijn, zouden vergeving moeten
vragen; op zijn minst gezamenlijk hun
excuus moeten aanbieden aan de hele Put-
tense bevolking en aan de burgemeester als
eerste.
W. H. Velema
Woensdag 29 november a.s. wordt er van
uit de Hervormde Gemeente Dirksland
een avond voor echtparen en alleenstaan
de ouders georganiseerd. Speciale aan
dacht zal er zijn voor opvoeding in het
christelijk gezin. Het echtpaar Teun en
Dinie Stortenbeker zullen vanuit hun
eigen ervaring en de ervaring opgedaan in
de ontmoeting met anderen, het thema 'Zo
vader, zo zoon' vormgeven. Teun Storten
beker is bekend als directeur van het Evan
gelisch Centrum voor verslaafden 'De
Hoop' in Dordrecht en als auteur van de
boekjes 'als David je vader isen 'als
Jozef je zoon isWe verwachten met
elkaar een vertaalslag te kunnen maken
van de Bijbelse wereld van toen naar ons
leven van alle dag. Echtparen en alleen
staande ouders zijn van harte welkom op
woensdag 29 november in 'Onder de
Wiek' te Dirksland. De aanvang is 19.45
uur en de zaal is om 19.30 uur open. U
kunt zich opgeven bij Goof en Corrie
Konings, tel.: 603512, graag vóór 24
november. Mocht u vrienden of kennissen
hebben van wie u denkt dat ze ook belang
stelling hebben, schroom niet hen uit te
nodigen. Ook echtparen in spé zijn wel
kom.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0.46;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitlngstennijnjamilleberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet aan
sprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
tel. mobiel 06-51412500,
e-mail: ajvdv@hetnet.nl
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius.
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 17,50.
Per jaar 66.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk vóór 30
november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze Ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank MiddelhaCnis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
en 18.30 uur ds. R. Veldman, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. nabe-
trachting Heilig Avondmaal. Eben-Haë-
zer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds.
G. Meuleman, nabetrachting Heilig
Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.30
uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en
18.00 uur ds. J. Koster (H.A.) - Doops
gezinde Gem. 9.30 uur de heer W. Tanis
en 18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. M. J. Paul en 18.30 uur ds.
L. D. Burger.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. bedie
ning Heilige Doop en nam. voorberei
ding Heilig Avondmaal - Ger. Kerk
10.00 uur mevr. B. I. Koppenaal en 18.30
uur drs. D. A. J. Sonneveld.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. G. Blom, v.m. bediening Heilig
Avondmaal en nam. dankzegging Heilig
Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00
uur ds. E. J. Veltman uit Hengelo - Ger.
Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
M. Verduin en 18.00 uur ds. M. J. Paul -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. A. van Wijk, v.m. voorbereiding
Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. M. den Boer (H.A.).
SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. H. C. Bultman en 18.00 uur ds. C.
Gielen - Lukaskapel HDG 10.15 uur
ds. H. J. Lam, Nieuwerkerk a/d IJssel en
15.30 uur Samenzangdienst - Rem.
Ger. Gem. 10.00 uur ds. Holzapfell -
Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. Van
Buiren (jeugddienst).
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. Gielen, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds. A. P. Voets
- Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds.
P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 en
17.00 uur ds. C. W. de Bruijne (Amers
foort).
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. A. Belder, v.m. voorberei
ding Heilig Avondmaal - Ger. Gem.
10.00 uur leesdienst en 15.00 uur ds. C.
de Jongste.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Lingen - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. G. Boer, Stolwijk en
18.00 uur ds. H. A. Samsom - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur de heer L. H.
Zweers en 18.00 uur ds. P. Rozeboom.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P. van Duijvenboden, voorbereiding
Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand.
Kromhout van der Meer, Streefkerk -
Ger. Kerk 10.00 uur drs. J. F. Ezinga en
18.00 uur ds. W. Praamsma.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. J. B. ten Hove - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk
9.30 uur de heer K. Baas en 18.00 uur
drs. A. S. Rienstra.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. Willemsen.
SINT MAARTENSDUK - Herv. Gem.
9.30 en 14.30 uur ds. Reinders - Oud
Ger. Gem. 3x leesdienst - Ger. Gem. in
Ned. 9.30 en 18.30 uur leesdienst.
NIEUWE TONGE - Dinsdag 21 november
2000, 19.30 uur, ds. G. J. N. Moens.
Op woensdag 11 oktober en woensdag 1
november werd in het Diekhuus een semi
nar georganiseerd door de christelijke ver
eniging Het Zoeklicht, in samenwerking
met de Christengemeente Vrienden van de
Bijbel. Het Zoeklicht is een christelijke
vereniging die zich bezighoudt met het
onderzoek van de Bijbel en het letten op
de tekenen der tijden. Ds. Henk Schouten
sprak tijdens deze avond over het hoofd
thema 'Let op de vijgeboom'. Deze avon
den waren de eerste en tweede van een
serie van vier, die allemaal gaan over 'De
vijgeboom'. De eerste avond had als the
ma 'De vijgeboom door God geplant'. Met
de vijgeboom wordt in de Bijbel het volk
Israël bedoeld. Gezien de huidige omstan
digheden in Israël is het profetisch woord,
de Bijbel, zeer actueel. Woensdag 1
november ging over het thema 'De vijge
boom onvruchtbaar en verdord'. Op
woensdag 22 november zal de 3e avond
worden gehouden met als thema 'De vij-
Op 8 november jl. overleed de heer L. Visser
te Stellendam, in leven o.a. raadslid en wet
houder van de gemeente Goedereede en
voorheen van Stellendam.
In het bijzijn van mevrouw Visser-Abma en
de kinderen en enkele familieleden, werd de
bijzondere raadsvergadering gehouden.
De heer C. Sinke, burgemeester, kenschet
ste de heer Visser als een energiek en
humaan bestuurder, die zich steeds wist in te
zetten voor de behartiging van de belangen
van de gemeenten, aanvankelijk van Stellen
dam en later van Goedereede.
De staat van dienst van nu wijlen de heer L.
Visser kan als volgt worden weergegeven:
Vanaf 8 oktober 1953 tot 31 december
1965: raadslid en wethouder van Stellen
dam; en:
Vanaf 1 januari 1966 tot 8 november
2000 van de per 1 januari 1966 gevormde
gemeente Goedereede, terwijl hij vanaf 1
september 1970 tot heden tevens de func
tie van wethouder heeft vervuld.
Lourens Visser werd op 6 oktober 1921
geboren en hij heeft in zijn leven getoond,
dat het dorp Stellendam hem lief en dierbaar
was.
Dit bleek ook wel uit de enorme inzet, die hij
toonde als brandweercommandant tijdens de
watersnoodramp 1953 en hetgeen zich daar
na in dit dorp voltrokken heeft. Daartoe gaf
hij graag zijn krachten bij de herbouw van
Stellendam.
Ook de activiteiten van de nieuwe gemeente
Goedereede vroegen de aandacht van de
overledene. Met volle inzet toonde hij zich
een krachtig bestuurder bij de aanpak van de
vele objecten, die mede onder zijn leiding tot
stand zijn gekomen. Naast deze inzet toonde
hij steeds liefde voor de uitoefening van de
diverse taken. Voor de burgers had hij steeds
een luisterend oor en hij wist zowel de hoofd
lijnen als de details in het oog te houden.
Kortom: de heer Visser was een markant
bestuurder en mens.
Mevrouw Visser met haar kinderen en de
familie werd van harte sterkte toegewenst
om dit verlies te dragen.
Spreker sloot zijn toespraak af met de woor
den, dat de heer Visser moge rusten in vrede.
Nadat vervolgens enkele ogenblikken stilte
in acht werden genomen, sprak de heer C.
Sinke een aangepast dankgebed uit.
Hierna konden de aanwezigen aan de familie
Visser-Abma blijk geven van hun medele-
Op zaterdag 25 november a.s., aanvang
20.00 uur, zal muziekvereniging
'E.M.M.' onder leiding van dirigent
John Curfs een concert geven in vereni
gingsgebouw 'Bommelstee' aan de
Schaapsweg in Den Bommel. Het pro
gramma zal worden aangevuld met een
gastoptreden van fanfare-orkest 'Yoor-
ne-Putten' onder leiding van Jurgen Nab.
Een ieder is van harte welkom.
Oijkstelweg 12,3253 TB Ouddorp, tel. (0187) 68 91 00
geboom loopt uit' en op woensdag 13
december is de slotavond met als thema
'De vijgeboom draagt vrucht'. Deze avon
den zijn bijzonder interessant om bij te
wonen. Een ieder die geïnteresseerd is, is
vanaf 19.45 uur hartelijk welkom in de
grote zaal van het Diekhuus, Beneden
Zandpad te Middelharnis waar de koffie
klaar staat. Om 20.00 uur begint het semi
nar, waaraan voor deelname overigens
geen kosten zijn verbonden. Wel zal er een
collecte worden gehouden ter ondersteu
ning van Het Zoeklicht en voor dekking
van de gemaakte onkosten. Op alle avon
den is er een boekentafel aanwezig. Voor
meer informatie kunt u terecht bij de heer
J. de Gans, telefoon 0187 - 484362.
Regels, vandaag gemaakt, morgen achter
haald, plaats makend voor nieuwe regels,
die dan weer schuren tegen andere regels,
vervolgens herschreven, onuitvoerbaar
en uiteindelijk verdwijnend in de prullen
bak. In zulk regelland worden boeren
gepaaid. Dat is hun lot geworden.
De tijd dat het boerenleven nog leuk was is
voorbij. Boeren leefden en werkten op het
platteland. Zij stonden garant voor een goed
gevulde voedselpot. Er werd in het land nau
welijks gemopperd. Boeren beleefden het
geluk met volle teugen, ook al werd er op het
land hard geploeterd. Het was de tijd van een
minzame samenleving op het land, waar
zeker ook wel eens krasjes voorkwamen.
Toch bleek alles een aanvaardbaar model
voor boeren, burgers en buitenlui.
Kom vandaag eens op het platteland, zoek
de boer op terwijl hij doelloos over het erf
loopt. Je treft er een gefrustreerde landge
noot die hulpeloos de handen in de lucht
steekt. Is hij teleurgesteld in de moderne
wereld, ziet hij geen licht in de donkere tun
nel, wordt hij gemangeld in een dodelijke
concurrentie of blijkt hij gepaaid door een
tiranniserende overheid? Boeren zijn door
gaans zwijgzaam, tegelijkertijd rechttoe
rechtaan, zij kunnen relativeren maar botsen
voortdurend tegen een opdringerige regel
neef die domicilie houdt in het Haagse. Als
je met boeren praat over Den Haag gaat een
donderende onweersbui over het erf.
Dat het leven gebonden is aan spelregels kan
en zal geen boer ontkennen. Toch zijn er
grenzen in regelland, zelfs als het boerenle
ven zich afspeelt in een aldoor complexer
wordende buitenwereld of omgeving.
Regels dienen voor alles overzichtelijk,
goed onderbouwd en uitvoerbaar te zijn. Als
regelaars buiten hun boekje gaan, soms op
drift raken en onuitvoerbare oekazes uitvaar
digen slaan op het boerenerf de stoppen
door. Wie als boer alle regels inventariseert
raakt al gauw verstrikt in een onontwarbare
kluwen die alleen maar tot pure frustratie
leidt. Niet alleen het aantal regels, maar
vooral ook de inhoud en reikwijdte ervan
gaan het boerenverstand te boven. Als de
boer op het erf dan de regels enigszins kent
begint pas het echte avontuur. Het regelge-
bouw kraakt, wankelt en blijkt van slechte
makelij en kwaliteit. Regels schuren tegen
elkaar, staan vaak haaks op elkaar en sluiten
elkaar in vele gevallen zelfs uit. Boeren kla
gen over het onsamenhangend, vaak wur
gend complex van regels, voorschriften, ge
en verboden. Dat alles is nog niet genoeg:
wie vandaag regels maakt heeft de onbe
dwingbare neiging om alle creativiteit te leg
gen in nieuwe regels. Regels volgen elkaar
op in een ijzig tempo; zij zijn dus steeds
weer achterhaald, passeren elkaar en lopen
uiteindelijk stuk op de klippen.
De Haagse regelneef - boeren doelen op de
Haagse politici - weet kennelijk van geen
ophouden en beseft al helemaal niet dat
regels bedoeld zijn voor mensen. Waardoor
raken boeren geïrriteerd Agrarische onder
nemers steken in op bepaalde regelgeving,
passen daarop hun bedrijfsvoering aan (met
vaak torenhoge investeringen) en ervaren
vervolgens dat regels intussen veranderd
zijn of inmiddels plaats gemaakt hebben
voor nieuwe regels. Burgers en buitenlui
beweren dan dat zoiets te maken heeft met
de dynamiek van de huidige samenleving.
Maar feit is dat de boer dan wel veel geld
gestoken heeft in zijn bedrijf en dat het geld
eigenlijk weggegooid is en geen rendement
heeft opgebracht. Boeren hekelen deze rege-
larij en boksen voortdurend tegen deze wur
gende Haagse regeldrift.
Er is voor de boeren nog een niet te pruimen
fenomeen. Als Haagse ministers regels uit
vaardigen blijken hun ambtenaren de onbe
dwingbare neiging te hebben deze regels
naar eigen inzicht te interpreteren en te con
troleren. Vaak wordt aldus de intentie van de
regel verkracht. De boer is dan verworden
tot speelbal van een wellustige ambtenarij.
Praat er met de boer over en hij somt direct
een reeks van praktijkgevallen op. Ambtelij
ke regelinterpretaties leiden voor de boer
meestal tot onuitvoerbare regels.
Het plattelandsbeeld laat een gezelschap van
regelneven en gepaaide boeren zien. Mocht
de argeloze lezer dit beeld zwaar overdreven
vinden dan doet hij er goed aan de praktijk
van alle dag op het boerenerf in ogenschouw
te nemen. Hij maakt dan kennis met een
reeks voorbeelden die het gepaaide boeren
leven illustreren. Het zou alleszins de moei
te waard zijn een zwartboek samen te stellen
van de overkill aan regels die de boeren in
Nederland degraderen tot aangeschoten wild
op het platteland. Waar domme regelneven
heersen over gepaaide boeren zal het platte
land alle glans en aantrekkelijkheid verlie
zen. Wordt dat de toekomst van ons lieve
landje?
Ondertussen is magnesium hard op weg het
populairste mineraal van onze tijd te wor
den. Magnesium kan, zonder bijwerkingen,
ingezet worden om de typische welvaarts-
ziekten, stress en hartproblemen, te voorko
men. Pas recentelijk heeft men ontdekt dat
talrijke aandoeningen op een tekort aan
magnesium berusten. Het grote aantal van
deze insufficiëntieverschijnselen geeft eens
te meer aan hoe belangrijk dit mineraal voor
onze gezondheid is.
Professor Dr. Holtmeier deelt de symptomen
van magnesiumtekort bij mensen in groepen
in. De nerveuze, depressieve of epileptische
stoornissen, bijvoorbeeld duizeligheid,
hoofdpijn en doorbloedingsstoomissen.
De 'Hersenvormen', de nerveuze, depressie
ve vorm, zoals duizeligheid, drukkende
hoofdpijn, sufheid, concentratiestoomissen,
doorbloedingsstoomissen in de hersenen en
bewusteloosheid. Magnesiumgebrek kan
behalve tot innerlijke onrust, beven en angst
ook tot depressiviteit leiden.
De 'Hartvormen', die gevoeligheid van de
hartspier en krampen in de borststreek
omvatten. Het voedsel van tegenwoordig
bevat vaak te weinig magnesium. Vandaar
dat men vaak al verrassende resultaten kan
bereiken door als aanvulling een magnesi-
umpreparaat in te nemen.
De magnesiumvorm die het snelste in onze
bloedbaan opgenomen wordt, is de aspar-
taat. Geregeld gebruik leidt vaak tot vermin
dering van spanning. Vandaar dat de naam
'Anti-Stress Mineraal' terecht is.
OFFICIEEL DEALER
BRIELLE, Slagveld 19, Tel. (0181)413777
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden
De FNV-ledenservice houdt spreekuur op
maandagavond 23 november van 19.30 tot
21.00 uur voor leden en niet-leden, die vra
gen hebben over hun werk, loon, uitkering,
belasting e.d. in het Diekhuus te Middelhar
nis. U kunt ook bellen naar 06-10744618.
Jawel, de kaartverkoop voor de kerstconcer
ten van 'The Credo Singers' is weer begon
nen. Ook dit jaar zal het christelijk gemengd
koor 'The Credo Singers' uit Rotterdam
weer twee kerstconcerten geven in de Doe
len te Rotterdam. Data voor de concerten
zijn dinsdag 19 en woensdag 20 november
2000. De medewerkenden zijn het christelijk
gemengd koor 'Jubilate Deo' uit Wouden
berg; het Katwijks christelijk mannenkoor
'Jubilate' onder leiding van Sander van
Marion; Jan Mulder, orgel; het Nederlands
Promenadeorkest verzorgt de begeleiding;
Mihai Puscoiu, panfluit en de algehele lei
ding is in handen van dirigent Jan Stolk. De
concerten vangen aan om 20.00 uur, maar de
zaal is reeds open om 19.15 uur. De toe
gangsprijs bedraagt 30,-, inclusief plaats
bespreken, garderobe en prograrrimaböekje.
Kaarten zijn te bestellen bij de heer H.
Plenk, Zemikaplaats 8, 3068 ZJ Rotterdam,
tel.: 010-4210216 (niet op zondag) b.g.g.:
010-2860333.
In een goede kennis van mij, de krant,
stond onlangs een artikel over de kennis-
wijk. Ik begreep eerst niet goed luat hij
bedoelde. Mijn historische en stedelijke ach
tergrond speelde mij parten. Ik dacht
onmiddellijk aan: Vogelbuurt. Bloemen-
wijk. Componistenkwartier. Stationswijk.
Achter 't klooster. Bomenbuurt en wijkken-
nis. Pardon. Kenniswijk natuurlijk. Is dat
een buurt waar kennis aan de bomen
hangt? Boomkennis. Waar het weten op
straat ligt? Weetwijk? Waar iedereen meet
en weet en kent? Kenniswijk?
Moet alledaags zich eerst beter oriënteren
In het wijkcentrum? Binnenkort kennis
wijkcentrum. Op het digitale trapveldje?
Leren omgaan met muis en p. c. De compu
ter als kennis. Een goede kennis, Een fijne
buurt. Nu gaan we de goede kant op.
Een kenniswijk is een zgn. achterstands
wijk, meestal in een grote(re) stad. Veel ele
mentaire kennis is hier onvoldoende aan
wezig. Middels o.a. computercursussen
wordt geprobeerd hiaten weg te nemen en
kloven te dichten. Vooral allochtonen heb
ben te vaak te kampen met achterstand. Die
moet met inzicht, wijsheid, geduld en
gezond verstand worderi verkleind.
Vandaar de kenniswijk. In een later stadi
um volgt de aanpassing van de straatna
men. Einsteinplein, Diodelaan, E-mail-
straat, Moleculenweg, Laboratoriumdijk
en Mineralensteeg. In deze buurt zullen
voormalig digibeten zich goed thuis voelen.
De bits en bytes komen u overal tegemoet.
Kennis is macht luidt een oud en zeer ach
terhaald gezegde. Kennis is meekunnen met
de hectische tijd waarin wij leven. Die tijd
kunnen relativeren ook. Kennis is niet liet
een en het al Het is zeker niet alles. Het is
een deel van ons bestaan.
Kennis is vaak dorre kennis. Wetep, en.
weetjes. De laatste vaak niet onaardig
maar weinig zinvol. Een hoofd vol rijtjes,
formules, jaartallen en andere feiten. Je
kunt beter een goede kennis hebben dan
kennis. Kennis is vaak ballast. Overtollige
belasting. Zwaar van het iveten. We weten
veel, te veel soms. Wat moeten we ermee?
Blijven tillen en meetorsen Neem mee wat
echt nodig is en laat al het andere varen.
Al die kennisiuaren. Want: wie kennis ver
groot, vergroot ook zijn of haar smart. Al
dat xueten leidt niet tot geluk, ook niet tot
ongeluk, maar tot het besef dat het hier op
aarde niet volmaakt is.
Kennisiuijk. Prima. Uitstekend. Maar met
de kanttekening dat er ook andere kennis
is. Kent u die kennis?