Overdenking Armeense beeldhouwer aan het werk bij haarden- en kachelshow uit de Heilige Schrift HET ZjH[JKVENSTER ma Jubileum Zangavond 'Door Eendracht Verbonden' Opbrengst diabetescollecte Het stervende tarwegraan VERVOLGVERHAAL Blik op kerk ^^y en samenleving cj - De KRO en Publex - Geen religie De kwestie rondom de bill-boards van de KRO leek aanvankelijk niet zo gecompli ceerd. De KRO had, om ziciizelf beter te pro moten, twee posters laten ontwerpen die een plaats moesten krijgen op de reclameborden langs de grote wegen. De ene laat een soort Madonna, een Maria-figuur zien, met twee ontblote borsten. Op de andere worden twee HeU's Angels vertoond, biddend in een kerk. Echter, de stichting Publex, die de reclame borden exploiteert, heeft deze afbeeldingen geweigerd. Gevreesd werd namelijk dat deze posters bij een deel van de bevolking niet goed zouden vallen. De Nederlandse bis schoppen hebben al hun afkeuring uitgespro ken over de betreffende afbeeldingen, het ligt dus voor de hand dat de bevolking in rooms- kathoüeke streken bezwaar zou maken. Maar kennelijk heeft men ook gedacht aan ortho dox-protestantse regio's. Althans, ergens in de pers zag ik plaatsnamen als Nunspeet en Bameveld opduiken, waarvan men vreesde dat de bevolking op de posters kritiek zou hebben. Publex staat overigens sterk in z'n weigering, want in het contract is afgesproken dat recla me-uitingen geen betrekking mogen hebben op de terreinen van godsdienst of pohtiek. Men kwam overeen dat er nu op de borden een tekst komt met de mededeUng dat de pos ters door Publex zijn geweigerd. In eerste instantie was er vreugde dat blijk baar nog niet alles kan en mag in Nederland. Ook al gaat het hier om een zogenaamde Madonna, een moderne afbeelding van wat de roomsen noemen 'de moeder Gods', ook als orthodoxe protestanten hebben we toch het gevoel dat er op een ontoelaatbare wijze wordt omgegaan met het heiUge. Voor ieder die het Woord van God serieus neemt moet zo'n reclame-uiting als profaan overkomen. En dan zijn we dankbaar dat Publex weiger de deze posters een plaats te geven langs de openbare weg, waar iedereen min of meer wordt gedwongen ernaar te kijken. Toch zit er een addertje onder het gras. Niet doordat de posters geweigerd zijn uit vrees dat een deel van de bevolking zich in z'n godsdienstige opvattingen gekwetst zal voe len. Maar omdat Publex als reden opgeeft dat de terreinen van godsdienst en pohtiek onbe treden moeten blijven. Dan zou het een symptoom zijn van wat we in de samenle ving steeds meer kunnen constateren dat reh- gie een privé-zaak is, waarmee de ander niet moet worden geconfronteerd. En dat laatste vind ik een bedenkelijk ver schijnsel. Want dat betekent niet alleen dat zulke onsmakelijke reclame-uitingen contra bande zijn, maar dat we over de hele linie op weg zijn naar een God-loze samenleving. En dat is het juist dat onze paarse regering als hoofdpunt op haar programma heeft staan: alle sporen van een christeUjke natie moeten worden uitgewist. Waarnemer .«>.-,. Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. ZUKiaMP 6EZ0CHT Weet u waar we Lightwave LW2000 zaklamp van de firma Amcon kunnen kopen? Antwoord: Wij hebben twee dealers niet ver bij u uit de buurt kunnen ontdekken. Het zijn: M.I.S., Stationsplein 1,3224 AT Helle- voetsluis, tel. (0181) 1316496 en Ship Shop, Industriehaven 14a, 3221 AD Hellevoet- sluis, tel. (0181) 1318068. Mochten deze dealers ze niet meer in voorraad hebben dan kunnen zij contact opnemen met: Kruitz Telecom, tel. (0475) 482211. OltffiCltfEltfïTF óA^TFItf In ons huis vinden we af en toe kleine zilver achtige platte beestjes in de linnenkasten, onder schalen en pannen. Wat voor beestjes zouden dit kunnen zijn, zijn zé schadelijk en hoe komen we van ze af? Antwoord: Dit zijn zilvervisjes, ze worden onder andere ook wel suikergast, ovenvisje of schietmot genoemd (officieel Lepisma saccharina). Het zijn insecten zonder vleu gels en met glanzende schubben. Het be hoort tot die insecten die het liefst in een vochtige omgeving huizen, dus vindt u ze op, in of bij de gootsteen, keukenkastjes, bij keuken, douchecel en toilet. Ze zijn niet schadelijk voor de mens, maar vernielen wel zijn spullen, omdat ze zich 's nachts door boeken, foto's, behang en schilderijen eten. Verder lusten ze plantaardig afval, katoen, suiker, bloem en allerlei melkproducten. Het vrouwtje legt eieren in naden en kieren, maar de ontwikkeling daarvan verloopt erg langzaam, zodat er pas op den lange duur overlast kan ontstaan. U kunt ze kwijtraken met een hcht huishoudinsecticide, maar dat mag u niet in de buurt van uw levensmidde len gebruiken. Wilt u de plaag niet met een insecticide bestrijden, dan kunt u ze beter in de val lokken door 's avonds voor het donker wordt op plaatsen waar ze veel komen, een omgekeerde schoenendoos of iets dergelijks neer te ïetten. Daaronder legt u een rauwe aardappel, bananenschil, of een stuk karton met wat gekookt stijfsel. Daar komen die beestjes graag op af en dan kunt u ze daar de volgende ochtend ergens buiten afschuiven. NatuurUjk is het raadzaam u'Cv keukenkastjes en de berging, waar u ze ook aantreft, af en toe goed uit te soppen en dagelijks bij de kie ren te stofzuigen. Kijk ook uw boekenplank en al uw kasten na, want deze logees knagen niet alleen graag aan behang, maar ook aan ingebonden boeken en bijv. postzegelal bums. Het is raadzaam uw huis goed te ven tileren en 's winters zonodig flink droog te stoken, want zonder vocht kurmen zilvervis jes niet. Onze jongste kleindochter heeft de mooie naam Noa gekregen. Graag zouden we van u de betekenis ervan vernemen. Antwoord: De naam van uw kleindochter- tje is afgeleid van de Bijbelse Noach. Deze werd wegens zijn rechtschapenheid door God gered van de zondvloed - de ark van Noach - (Gen. 6). De vrouwelijke vorm van deze naam is Noachina, deze vorm komt overigens maar zelden voor. In het He breeuws betekent Noach 'rust' of 'troost'. De naam wordt ook verklaard als verkorting van het Choerritisch Nachmolei (Soeme- risch Zioed-soedra 'lang leven'), een naam voorkomend in het Gilgamesj-epos. In Zuid- Nederland komt vanaf de 16e eeuw ook de vorm Noë eds jongensnaam voor, in het noorden kwam Noach niet voor de 17e eeuw Op D.V. zaterdag 25 november a.s. zal het christelijk mannenkoor 'Door Eendracht Verbonden' haar jubileum zangavond orga niseren. U wordt allen van harte uitgenodigd om deze avond aanwezig te zijn. Het koor, onder leiding van Come de Geus, zal samen met de gastkoren 'Van Knop tot Bloem' en 'Jong Begonnen', onder leiding van Jan Bezuijen, een zangavond in de Nederlands Hervormde Kerk te Stellendam verzorgen. Als medewerkenden staan Marian van Oos tenbrugge, organiste; Cees Jansen en Dianne Bolle, trompettisten en ds. W. L. Smelt, meditatie op het programma. De aanvang is 20.00 uur en er zal een collecte worden gehouden ten bate van 'Calando'. Uw aan wezigheid wordt zeer op prijs gesteld. STAD AAN 'T HARINGVLIET De diabetescollecte die onlangs in Stad aan 't Haringvliet werd gehouden heeft 2800,10 opgebracht. Alle gevers en collec tanten hartelijk bedankt! voor. Vooral bij refugié-families in het land van Cadzand en op Walcheren komt de naam Noach regelmatig voor. zoETffr/iifitfff^r/ Er zijn tegenwoordig zo veel verschillende zoetstoffen in de handel en je hoort er zo uit eenlopend over oordelen, dat ik eens van een deskundige wil weten, welke vroeg of laat schadelijk kunnen zijn. Van de etiketten op de producten voor diabetici word ik niet veel wijzer. Antwoord: In tegenstelling tot een aantal in omloop zijnde geruchten is nu wel gebleken dat géén van de hier verkocht zoetstoffen bij normaal gebruik schadelijk is voor de ge zondheid. Dat is aangetoond door diverse onderzoeken: de zoetstoffen kunnen dage lijks in plaats van suiker gebruikt worden. Er is wel verschil tussen twee soorten: de ener gie leverende sorbitol, lactitol en xylitol, en de energie-arme of energievrije zoals aspart- aam, sacharine, cyclamaat en acesulfaam. Sorbitol en lactitol worden meestal toege past in producten die bestemd zijn voor dia beten, omdat ze het suikergehalte in het bloed niet beïnvloeden. Er dient wel aan gedacht te worden dat deze twee zoetstoffen energie leveren en bij overmatig gebruik diarree kunnen veroorzaken. Die bijwerking is echter per individu verschillend. Wie op de Joules (kilocalorieën) moet letten, kan beter energievrije zoetstoffen kiezen. Die worden vanwege hun sterke zoete smaak ook wel- 'intensieve zoetstoffen' genoemd.. Sacharine is bijvoorbeeld 300x zoeter dan suiker. We mogen niet stellen dat één van de genoemde producten beter is dan een ander. De keuze is nu geheel afhankeUjk van de toepassing. Er is ruime keuze uit goed doseerbare zoetjes, vloeibaar en poedervor- mig zoetmiddel. De smaak van de toegepas te doses is nauwelijks meer van die van sui ker te onderscheiden. Dat wordt eigenlijk al bewezen doordat de zoetstoffen steeds vaker de plaats van suiker in levensmiddelen als nectars, frisdranken, jams e.d. innemen. VHaaWÜE PIEPERS Net als vorig jaar hebben wij weer wratten op onze aardappels. We denken dat dit komt doordat we grond hebben opgebracht om te egaliseren, daarvoor hebben we namelijk nooit één wratje ontdekt. Onze vraag aan u: hoe kunnen we deze wratten voorkomen? Antwoord: Wratten op aardappelen kunnen wijzen op een aantasting door schurft, waar door overigens het knolvlees niet wordt aan getast. Uw veronderstelling dat de bijge brachte grond de oorzaak is, kan uitkomen als deze kalkhoudend is. Over ontsmetting wordt nergens gesproken, maar flink gieten bij het begin van de knolvorming in het komende zomerseizoen kan de wratvorming beperken en zelfs voorkomen. Dit geldt vooral bij aanhoudende droogte. UmS HOUOEfl Is Groot-Brittannië het enige land waar nog links wordt gehouden in het verkeer? Voorwaar, voorwaar zeg ik u: als het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft zo blijft het alleen; maar als het sterft zo brengt het veel vrucht voort. (Joh. 12:24) Gemeente, heeft u dat ook weleens meege maakt? Je stelt een eenvoudige vraag en je krijgt er een hele verhandeling voor terug. Soms is het knap vervelend. Het was hele maal nietje bedoeUng. Het brengt je slechts in de war. Maar soms is het geweldig. Er worden onverwacht verbanden zichtbaar gemaakt waar u geen idee van had. Maar die wel het hele leven in het juiste verband plaatsen. Dat overkwam ook Filippus en Andreas. Ze kwamen met een eenvoudige vraag bij de Heere. Er waren een paar Grieken die Jezus graag wilden zien. Waarschijn-lijk Grieken die als proseheten met het geloof in Israël mee leefden. De roem van Jezus is kennehjk ook tot deze bevolkingsgroep doorgedron gen. Zij wilden ook wel eens kennismaken met deze grote rabbi uit Israël. Het zal voor de discipelen een niet al te groot vraagstuk geweest zijn. Het zal immers geen proble men geven bij Jezus. Hij staat maar al te zeer open om met mensen in contact te komen. Ze hebben Hem wel eens toornig meege maakt wanneer zij meenden mensen bij Jezus vandaan te houden. Mensen met Hem in contact brengen is echter nooit een pro bleem geweest. Jezus reactie is echter wonderlijk. Hij zegt geen ja of nee, maar begint hen te vertellen dat Zijn uur gekomen is. Wij zouden bijna geneigd zijn te zeggen: "Meester, dat is geen antwoord op de vraag. Die mensen willen U zien. Kan dat even? Ze staan nog te wachten. Wanneer U ons het een en ander wil vertel len over uzelf is dat prima, maar wat hebben die Grieken daar mee te maken?" Wel, de vraag van de Grieken is een sein voor Jezus. Een sein dat het uur van de verheerüj- king voor Hem nu gekomen is. Jezus verheer- Ujking, waar in het evangeUe van Johannes zoveel over gesproken wordt, heeft als doel alle volken van de wereld te bereiken. Want als Jezus van de aarde zal zijn verhoogd, zal Hij hen allen tot Zich trekken. Niet alleen de Joden, maar ook de heidenen. En door de vraag van de Grieken weet Jezus dat het moment van de wereldwijde evangelie-ver kondiging nu heel spoedig zal aanbreken. De verheerlijking van Jezus daar gaat het nu hjn- recht op aan. Zonder omwegen gaat Hij op Zijn doel af. En dat is een gebeuren waar heel de wereld mee te maken krijgt. Geen mens van welke plaats of welke tijd ook zal daar omheen kunnen. De vraag van de Grieken is de aanleiding voor Jezus om Zijn verheerlij king heel duidelijk voor het voetlicht te bren gen. Niet alleen voor Filippus en Andreas. Ook niet voor hen en de Grieken zelf. Maar voor de hele schare, die bij Jezus in de buurt is. Ja, ook voor ons als meelezers aan het ein de van de twintigste eeuw. De verheerlijking van Jezus; wat is dat? Wat gebeurt er dan? Dan valt er een korrel tarwe in de aarde. En dan gaat die korrel dood! Is dat niet een beetje raar? Nee, is dat geen complete onzin? Een stervende korrel tarwe heeft toch niets met verheerlijking te maken? Bij verheerlijking stellen wij ons immers iets groots voor ogen. Iets geweldigs waar de hele wereld van op zal horen. Iets moois ook. Bijvoorbeeld de kroning van een koning. Waarbij allerlei belangrijke mensen uit de hele wereld vertegenwoordigd zijn. En ieder een natuurlijk uitgedost in de schitterendste kleding. Of misschien wat meer in kerkeUjke termen gedacht. De bevestiging van een predikant. Dat is een hoogtepunt voor een gemeente. Iedereen leeft met de jonge prediker mee. Familie en vrienden willen erbij zijn. Afge vaardigden uit andere gemeenten zijn aanwe zig. Ook verschillende predikanten, en liefst in toga natuurlijk. Kijk dat is mooi. Dat is verheerlijking. Maar een tarwekorrel die sterft? Toch zegt Jezus het in een gedachte achter elkaar door. Het uur is gekomen dat de Zoon des mensen zal verheerlijkt worden. Voor waar, voorwaar zeg ik u: als het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft zo blijft het alleen. Ziet u wel verheerlijking van Jezus is Zijn sterven. En dat kan verheerlijking zijn, omdat het Jezus niet overkomt, maar omdat Hij willens en wetens op Zijn doel afgaat. Hij sterft niet als een martelaar; nog veel minder als een verongelukte. Nee Hij sterft als een Held. Met opgericht hoofd gaat Hij bewust Zijn sterven tegemoet. Jezus ziet op het ein de van dat sterven. Het is namelijk geen zin loze daad. Geen gebeuren wat de moderne mens de absurditeit van het bestaan zou wil len noemen. Nee het is bewuste zelfovergave met een duidelijk doel voor ogen. De Heere zegt: Als het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft zo blijft het alleen; maar als het sterft zo brengt het veel vrucht voort. Jezus ziet zichzelf als een korrel in de aeirde vallen. Maar Hij weet dat het niet de vernietiging zal betekenen, maar de vermeerdering. Jezus als de Koning van het koninkrijk Gods sterft, opdat het koninkrijk werkelijk zal groeien. Dat is de wonderlijke grondwet van het koninkrijk van God. In de dood betaalt Hij de schuld van allen die zich schuldig kennen. In Zijn sterven verzoent Hij de zonde van allen die zich zondaar weten. En zo vestigt Hij het koninkrijk van God. Dan is dit sterven toch de opmaat van een kroningsplechtigheid. Dan is dit sterven toch een verheerlijking waar onze aardse drukdoenerij maar bar karig bij afsteekt. Dat is meestal veel geschreeuw maar weinig wol. Het ziet er mooi en indrukwekkend uit, maar het is maar voor even. De nieuwe koning is al spoedig een normaal gegeven die de wereld in geen enkel opzicht veranderd heeft. Of de nieuwe dominee preekt toch ook niet altijd zo gewel dig. En als dat wel het geval is neemt hij na vier jaar een beroep aan en verdwijnt weer. Maar de ondergang van Jezus brengt werke lijk iets nieuws teweeg. Hij geeft een uitzicht dat zelfs door de dood niet meer stuk te maken is. Zijn dood is namelijk tevens de doodsteek voor de dood zelf. En en passant draagt Hij ook de zonde nog mee ten grave. Zo brengt het sterven van het tarwegraan veel vrucht voort. Oneindige vrucht. Ja oneindig zowel in tijd als ruimte. Het heeft eeuwige betekenis en het heeft kracht voor ieder, waar hij ook woont, die weet dat dit de weg van God is. Dat laatste is niet onbelangrijk. Ik noemde de wet van het tarwegraan zojuist de grondwet van het koninkrijk. Wat met Jezus gebeurt: door sterven tot heerhjkheid; gebeurt ook met al de Zijnen. Wie zijn leven liefheeft, zal het verhezen; en die zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren tot het eeuwige leven. Hoort u wel. Wat van Jezus geldt, geldt ook de Zijnen. Dat is voor ons een moeilijke les. Wij willen vaak strijden voor ons eigen hachje. Wij hebben ons eigen leven o zo lief. Bij ons is het vaak ellebogen-werk. Maar Jezus zegt: Als je zo doet dan zul je je leven verliezen. Dan is er geen hoop in deze wereld. Dan snap je nog niets van het koninkrijk van God. Dan heb je nog niets met het koninkrijk van God. Dan heb je vermoedelijk ook nog niets met de Koning van dat koninkrijk. Dan hoor je bij de verliezers. Je denkt dat je bij de overwin naars behoort. En vaak word je door deze wereld als een overwinnaar toegejuigd, maar je bent een verliezer. De overwinnaars, die door God de Vader worden geëerd, die haten hun leven voor Hem. Dat wil zeggen: die geven hun leven uit handen aan Hem. Die verliezen overal in deze wereld. Op een andere plaats in het evangehe noemt Jezus dat kruisdragen. En dat kruisdragen moeten we vrolijk doen. Niet onder dwang, maar vrolijk! Dat wil ook zeg gen dat we beseffen dat het niet zonder kan. En ook niet zonder mag. De christen weet dat hij veel moet lijden, veel moet huilen, veel moet sterven. Vooral door zichzelf. Maar in dit ondergaan zal Hij met Jezus opstaan. En de Vader zal ons eren. Oude Tonge A. van Lingen Antwoord: Nee, er wordt behalve in Enge land, Schotland en Wales ook nog links gehouden in Austrahë, Bangladesh, Barba dos, Botswana, Cyprus, Guyana, Hongkong, Ierland, Indonesië, India, Jamaica, Japan, Kenia, Lesotho, Malawi, Maleisië, Malta, Mauritius, Mozambique, Nepal Nieuw-Zee land, Oeganda, Pakistan, Singapore, Srilan- ka, Suriname, Tanzania, Thailand, Trinidad, Tobago, Zambia, Zimbabwe, Zuid-Afrika en Swaziland. KUIECEL UttN SPIEGEL De passpiegel in onze antieke linnenkast is zo door het weer aangetast, dat we kriegel worden als we ons daarin spiegelen. Hoe kunnen we dat glas het beste opknappen? Antwoord: De achterlaag van dgl. oude spiegels bevat amalgaam, dat is een alliage van metaal met kwikzilver. Daar kan een leek beter niet aan gaan schrapen. Het aan brengen van een nieuwe spiegelende metaal legering moet met elektrolyse gebeuren en die laag dient te worden afgedekt met enige beschermende materialen. Die karweitjes kunnen uitsluitend in daarvoor ingerichte werkplaatsen geklaard worden. Het is ge makkelijker en bovendien veel goedkoper als u in een winkel voor huishoudelijke zaken een nieuwe passpiegel haalt. Glashan delaren kunnen ook spiegels op maat snijden en de randen daarvan desgewenst afschuinen als ze in een antieke kastdeur of mooie oude lijst moeten passen. De grote haarden- en kachelshow van Esse- link is op zich al een bezoek meer dan waard. Er is echter nóg een reden waarom de komst naar de showroom van Esselink zeer is aan te bevelen. De directie van Esse link stelt de Armeense beeldhouwer, Edu- ard Arutjnian, in de gelegenheid zijn talen ten te tonen aan de bezoekers van de haar den- en kachelshow. Zo wordt u in de gelegenheid gesteld met eigen ogen te zien hoe deze Armeense kunstenaar uit een stuk ruwe steen of marmer een prachtig kunst werk tevoorschijn laat komen. Eduard kwam jaren geleden als vluchteling naar Nederland. Lange tijd verbleef hij met zijn vrouw en twee dochtertjes in asielzoe kerscentra. Na het verkrijgen van een ver blijfsstatus groeide bij Eduard het verlan gen zijn oude professie weer ter hand te nemen. Reeds als kleine jongen was hij dagelijks te vinden in het atelier van een beroemde Ar-meense beeldhouwer, die al snel in de gaten had dat de kleine Eduard heel talentvol was. Onder zijn hoede groei de Eduard uit tot bekwaam beeldhouwer. Nadat Eduard Arutjnian was verlost van alle sparming die met een slepende asiel- proce-dure gepaard gaat, kon het niet uit- bbjven. In zijn schuurtje achter zijn woning in Goes kloiik al gauw het gehamer van de kunstenaar. De directie van Esselink ontdekte Eduard en biedt hem nu, tijdens de haarden- en kachelshow, gelegenheid een breed pubhek te laten genieten van zijn talenten. Natuurlijk is Eduard in staat om geheel naar wens van de opdrachtgever een unieke schouwpartij te scheppen, uit willekeurig welke steensoort dan ook. Maar hij kan zoveel meer. Reden te over om zelf te komen kijken en zijn werk te bewonderen. Een aantal van zijn creaties worden getoond, maar daar naast kunt u hem tijdens de show ook 'gewoon' aan het werk zien met zijn hamer en beitels. Onnodig te zeggen dat u deze kans niet voorbij mag laten gaan. De grote haarden- en kachelshow van Esse link, Molenweg 28 te Middelharnis, wordt gehouden op vrijdag 10 en zaterdag 11 no vember. Openingstijden vrijdag van 9-21 uur en zaterdag van 9-16 uur. Barend de Graaff ■20- De lauwe warmte van de stal, de zoete geur van de mest benauwden hem even. Was hij toch zwaar in z'n hoofd van de eerste drank? "Help ie mar 's, meneertje", zei Machiel en wees op de grote bieten- snijmachine. En Roelf werkte in de schuur. Hij draaide aan het wiel. Dat werd zwaar op het laatst. Machiel, die met het waterpompen klaar was wilde hem aflossen. Maar hij bleef doordraaien. Heel z'n Uchaam werd moe. Zijn spieren' deden zeer op het laatst. Maar hij hield vol. Hij wilde zich overgeven aan deze vermoeienis. Daarna hielp hij hooi opsteken voor de ruiven van de paarden. Machiel zag hoe onhandig en moeilijk hij dat deed. Maar zei niets, liet hem tobben. Toch schoot het werk nu harder op. Roelf dacht: en buiten sneeuwt heel de wereld onder. Later veegde hij met Machiel samen de grote deel aan. Er was een stallantaam aangestoken en gelig viel het licht. Boven in de schuur maakten de uilen jacht op muizen. Een kat kwam soms voor zichtig door het licht gewandeld en de wind bulderde over de schuur. Het werk was klaar. Coba kwam van de stal, waar de melkkoeien stonden, met twee emmers schuimende melk. Vrouw Johanna riep hen voor de avond boterhammen. Na het eten zat Roelf doezerig bij de kachel. Het was alles goed. Heel goed! Hij had slaap en dacht niet scherp over Coba en over de vreem de gloed, die in zijn hoofd en in zijn hart gloeide. De volgende middag was Roelf lichtzinniger met Coba en zoende haar. Daarmee had hij het later te kwaad en amper kon hij het geplaag van de ouderen verdragen, 's Avonds op bed, spotte Machiel met hem. "Wij zullen ier wel een vint van je maeke. Wat bin jie voor een kerel, om er over te tobben, datje met Coba geravot hebt en datje ze misschien even een zoen gaf. Loop heen!" Roelf bleef op de rand van zijn bed zitten. "Maar het is slecht. Deze dingen zijn anders. Ik weet, dat ze anders zijn. Misschien komt het, omdat..." Maar hij kon de zin niet voltooien. Veel gedachten ver drongen zich. Hij zag telkens z'n moeder. Hij voelde de sfeer van thuis, dacht hoe hij het zou vinden, als iemand Els. "Nou, wat bedoeld je noe eigenluk?" vroeg Machiel. "Wat is er dan helemaal gebeurd? Slecht? Slecht? Ha ha! Dat noemt ie al slecht!" Lang nadat Machiel ingeslapen was, lag Roelf nog wakker. Hij woog de dingen tegen elkaar af, wist ook wel, dat de omstandigheden thuis hem anders gevormd hadden, dan menigeen. Was het niet slecht, als je dat deed met een meisje, waar je niets voor voelde? Was hij te kin derachtig? Maar dat vreemde dat in hem broedde, dat onrustige, dat.Hij kwam er niet uit, dacht aan Nan. Er was niets tussen hem en Nan. Niets dan iets van hun ogen en van wat warmte in de stem. Toen dacht hij, wat het zou zijn, als het zover kwam, dat hij Nan een zoen gaf.Weer voelde hij de begerige mond van Coba en hij gru welde. Een meisje dat een kind had. Weet ik, spotte de vrouw Johan na, waar al de kindertjes bij de Uylen vandaan komen? Nan! Voor hij insliep, kwam er iets, dat het midden hield tussen een droom en een fantasie. Hij reed met Nan van Tholen naar huis. Ze stapten af en het mooie kwam, de tederheid van een voorzichtige eerste zoen. Hij schrok op uit zijn visioen. Want zijn verbeelding was besmet. Ook Nan.Ook, als hij Nan zou zoenen. Hij dacht aan de macht van het gebed. Bidden! Bidden was iets van moeder, iets van thuis. Maar had hij bidden ooit gedacht in verband met dit? Hij moest er met iemand over praten. Morgen al. Morgen! Hij bleef niet hier tot na Kerstmis, zoals de afspraak was. Kon hij een motief vinden om naar huis te gaan? Zou hij er misschien met Dries over kunnen praten? Andries den Uyl was toch ouderling? En hij zette toch het vrome, zware stempel op zijn gezin? Hij bad en hij las met de diepe dreunstem uit de oude bij bel. Roelf sliep in. Toen hij de volgende ochtend wakker werd, waren zijn zware gedach ten verdwenen. Weineen, hij ging niet naar huis. Vandaag kwamen er neven en nichten van de hoeven uit de buurt. Daar had hij gisteravond niet aan gedacht toen hij overwoog om naar huis te gaan. Er was toch genoeg over gesproken en hem was veel van de komende dagen voorgesteld. Want ze kwamen niet zomaar voor een enkele dag. De hoeve was groot genoeg om hen te herbergen. Eten en drinken was er volop. En het was in de winter toch de moeite niet, voor een enkele dag naar de eenzame Ruigen Hill te gaan. Even bekroop hem de vrees, dat de anderen weer over het voorval zouden beginnen. En hoe zou Coba zijn? Maar ieder deed gewoon. Er was immers niets gebeurd! Coba nam nauweUjks notitie van hem, schonk volkomen argeloos zijn thee in en smeerde zijn beschuit. Hij accepteerde natuur- üjk met genoegen haar vlotheid, waarbij hij zijn eigen getob van gis teravond haast ridicuul vond. Vol moed begon hij aan de dag. Hij zou vandaag in geen geval in de strik van gisteren trappen. Hij zou wel voorzichtig zijn. Tegen elf uur kwam het gezelschap. Niet allen tegelijk. Maar toch wel zo vlak na elkaar, dat er gezamenlijk koffie gedronken kon worden in de grote kamer, die mooier gemeubileerd was dan het woonvertrek en waar een geweldige kachel stond te snorren. Dat was nodig ook, want op de sneeuwjacht van gisteravond was flinke vorst gevolgd. Het klopte met de weervoorspelling van de oude Dries; "Sneeuw op slik. ijs dun of dik". De wind woei uit het oosten, waar de sneeuw heen was gewaaid. Ook dit kwam overeen met de oude wetenschap der boeren. Machiel had het wel gezegd: "De wind komt daer vandaen, waer de sneeuw is heengegaen!" De neven en nichten, die Roelf onmogelijk uit elkaar kon houden, vormden een prachtstel boerenmensen. Gezellig onder elkaar. Wat ruw en onbeholpen, vooral in de onderlinge scherts, maar het zange rig dialect nam veel van het ruwe weg. Na de koffie bleven de meis jes in de kamer, maar de jongens gingen met Machiel de schuur in en de stallen bekijken, spraken met grote-mensen-woorden en gebaren over het vee en de paarden. Er werden wat krachttoeren verricht en zo kortte men de tijd tussen koffiedrinken en eten. Voor het eten werden allen in de grote kamer geroepen, waar een geweldige tafel gedekt was. Dries, de oude patriarch, zat in z'n eigen stoel bij de kachel. Leendert, die het minste sprak en het minste deed en Machiel schoven ook hun stoel bij de warmtebron. Overal in de kamer zaten groepjes jongelui. De vrouw Johanna en Coba kwamen binnen met een dienblad vol glaasjes en er werd een borrel geschon ken. Roelf wist niet, dat dit feiteUjk het begin was van een serie gebeurtenissen, die hem nog lang zouden achtervolgen. Hij dronk mee. Hij wilde niet uit de toon vallen. Er kwam reeds direct een luch tige stemming en toen allen aan tafel zaten, moest Dries wel een paar maal stilte verzoeken, voor hij zijn gebed uit kon spreken. Hij deed dat, zo mogelijk nog plechtiger dan op andere dagen. Er werd heerlijk en veel gegeten. Er werden allerlei grappen verteld. Roelf snapte, door het dialect en door zijn geheel andere instelling lang niet iedere aardigheid. Ze probeerden hem er tussen te nemen. Naast hem zat een klein, maar toch haast volwassen meisje met zwarte kraalogen en een beeldig gezichtje. Roelf maakte zich belachelijk door te vragen of ze ook school ging. "Als Wil nog op schole gieng, dan zou de meester eur allied alleen school ouwe, dieiik ik", opperde een grote boerenlummel en de lach daverde door de kamer. "Zolang tot ze nie meer alleen naer uis kon en dan brocht ie ze zelf naer de Valkhof'. (wordt vervolgd) -o, -^ °0t A. "«O

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5