'Niet te starten, niet te stelen
Oefening met 'zeer grote
brand' in Herliingen
Houd de dief:
Praktische tips
Nationale Autodiefstal Intolijti
eiiahdeh-iiieuwi
44
99
Valse melding
voor KNRM Goeree
Visie op mobiliteit en NWP spreekt aan,
maar er is wel veel meer geld nodig
Cijfers gestolen auto 's eerste helft 2000
Meer informatie.
PAGINA 4
DMSDAG 31 OKTOBER 2000
Je moet er niet aan denken
Spijtig èn gevaarlijk
Groter gevoel van veiligheid
Doorgewinterde criminelen
Preventie is nooit te duur
:a^^^Iz,,^=l^------
V
Voor meer informatie kunt u iiefien met de Nationale Autodlefstat
Infolijn: 0900*1593 1 gulden per minuut) of bezoek de site:
www,nïettestartenni'eftesteien.jnl
Een grote uitslaande brand was
afgelopen donderdag de start van
een grote oefening in Herkingen,
waar verschillende ploegen aan
deelnamen. Een en ander was
georganiseerd om de samenwer
king te oefenen tussen verschillen
de voertuigen, externe officieren
en het opbouwen van een groot
watertransport.
De oefening
Omstreeks 18.30 uur werd er melding
gemaakt van een uitslaande brand in een
botenopslagloods bij Van der Velde
Watersport. Er was tijdens werkzaamhe
den brand uitgebroken op een zeiljacht en
het vuur was al snel overgeslagen naar
andere boten. Na een aantal explosies sloe
gen de vlammen snel om zich heen en ont
stond een grote brand in de loods. Bij het
ter plaatse komen van de brandweer van
Herkingen sloegen de vlammen reeds uit
het gebouw. Na een snelle eerste controle
werd 'grote brand' gemeld en werden de
ploegen van Dirksland en Melissant
gealarmeerd.
Ook werd de Dompelpomp van Middelhar-
nis gealarmeerd. De Dompelpomp wordt
ingezet voor een groot watertransport als er
weinig water in de nabijheid van de brand
voorradig is. Na de melding 'zeer grote
brand' kwam de ploeg van Middelhamis ter
plaatse en werden de hoogwerker van Spij-
kenisse en de ademluchtcompressorwagen
van Rotterdam gealarmeerd, maar deze
moesten uit veiligheidsoogpunt in hun eigen
regio blijven. Door deze te alarmeren kon
echter wel worden gecontroleerd of de alar
mering effectief werkte. Na inzet van alle
materialen was de brand snel geblust en kon
de oefening worden geëvalueerd.
De uitvoering
Na een eerste controle moest de ploeg van
Herkingen alarm slaan voor assistentie van
meerdere ploegen. Doel was om uitbreiding
te voorkomen en de tweede loods te behou
den. Voor deze bestrijding waren nog eens
vier brandweerploegen noodzakelijk, waar
bij dus sprake was van 'zeer grote brand'.
Daar er maar één brandkraan in de buurt
was en het water vanuit de haven moest
worden gepompt, moest de Dompelpomp
van Middelhamis worden ingeschakeld. De
ploeg van Middelhamis zorgde voor extra
watervoorziening vanaf een ondergrondse
brandkraan nabij de brandweerkazeme van
Herkingen., Gezien de grootte van de brand
moesten er extra zuurstofflessen worden
geleverd voor de manschappen door de
regio Rotterdam. Nadat de loods was
geblust en de tweede loods kon worden
behouden, kon er worden ingerakt.
Het DOEL
Het doel van de oefening was het trainen van
vier tankautospuiten (brandweerwagen met
team) en een haakarmvoertuig met dompel
pomp. Ook was de alarmering een belangrijk
onderdeel van de oefening. Daar kwam ook
nog het opzetten van een groot watertran
sport bij en de onderlinge communicatie tus
sen de verschillende eenheden.
Tevens moest er worden bezien of de
instroom van extra personeel naar wens ver
liep. Doelgroepen hierbij waren de drie blus-
eenheden van de gemeente Dirksland, de
bluseenheid van Middelhamis en het haak
armvoertuig met Dompelpomp van Middel
hamis.
Vier ploegen niet inzetbaar
Tijdens de oefening waren, zoals eerder
gezegd, vier ploegen van Goeree-Overflak-
kee op het oefenterrein en dus niet inzetbaar
voor eventuele calamiteiten. Wij spraken
Commandant D.J. Bestman over de risico's.
"Mochten er zich calamiteiten voordoen bin
nen de gemeente Dirksland, dan zal Som-
melsdijk of Stellendam uitmkken. Er is zelfs
rekening gehouden met de mogehjkheid van
een grote brand.
Dan zullen verschillende ploegen uitmkken
naar de brand en zal bijv. de ploeg van Oude-
Tonge paraat staan in de kazerne van Dirks
land. Dit om een evenredige verdeeldheid
van de gebieden te waarborgen. De capaci
teit van de gezamenlijke brandweer is zo
groot dat er met gem^ verschillende ploe
gen tegeUjk kunnen worden ingezet, zonder
dat de hulpverlening elders op Goeree-Over-
flakkee in gevaar komt"; aldus Bestman.
Het resultaat
In elk geval kan worden temggezien op een
leerzame oefening. Alarmering en inzet van
verschillende ploegen en instanties verliep
uitstekend. De 'brand' werd prima beheerst
en geblust.
Maar voor details zullen meerdere oefening
en zeker noodzakelijk zijn. De wens van het
commando is dan ook om, zeker één en zo
mogeUjk twee maal per jaar, een grootscha-
hge oefening te organiseren.
Zondagavond 29 oktober ongeveer 23.30
uur werden de beide reddingboten van de
KNRM te Stellendam gealarmeerd door de
Kustwachtpost Ouddorp. Later bleek het
een valse melding te zijn. De John Stegers
heeft tijdens deze actie behoorlijke schade
opgelopen en moest zelf door de Griend uit
Ouddorp worden bitmengebracht.
Bij het Kustwachtcentram Umuiden was
een "Mayday" (een noodbericht) biimenge-
komen van een zeiljacht van 26 meter met
de naam "Blue Sunday" met 8 personen aan
boord, dat zinkende was in de buurt van
Stellendam. Het bericht was opgevangen
door een radioamateur in Kminingen, die
het doorgaf aan het Kustwachtcentmm. De
positie kon niet worden aangegeven, alleen
dat het in de buurt van Stellendam was. De
Zeemanspot werd het Goereese Gat inge
stuurd en de John Stegers moest het Haring
vliet op. Onderweg kreeg De Zeemanspot
via een amateur in Ouddorp contact met dit
jacht, maar nog steeds kon het geen positie
opgeven. Op een gegeven moment werd
gemeld dat het schip nu verlaten moest wor
den en dat ze uit de lucht gingen. Dat was
het laatste dat vernomen werd. Er werd
enkele uren gezocht, maar niets gevonden.
Mede gezien de vaagheid van de melding
blies het Kustwachtcentram rond twee uur
de zoekactie af en keerde de reddingboot
terag naar het station.
De John Stegers was na de melding direct
langs de Haringvlietdam gegaan en bevond
zich ter hoogte van het Quackjesstrand toen
er een stuk water overkwam, die de boot
zowat volzette en de motoren en de appara
tuur zo beschadigde dat er een totale black
out optrad. Er was nog wel contact mogelijk
met de Kustwacht in de vuurtoren Ouddorp.
Deze alarmeerde rond middemacht de
Griend uit Ouddorp, die naar het Haring
vliet uitrakte en de collega-boot uit Stellen
dam op sleeptouw nam en naar haar
boothuis in de Stellendamse haven bracht.
Er was door het jacht in de loop van de
nacht nog wel een mobiel telefoonnummer
opgegeven. Dat nummer werd gebeld, maar
werd beantwoord door een voicemail. Daar
sprak de Kustwacht een boodschap in en
maandagmorgen vroeg belde de houder van
dit nummer terag. Hij had het bericht op
zijn voicemail binnengekregen, maar kon
alleen melden dat zijn nummer was mis-
braikt. Het was een abonnee uit het oosten
van het land.
We hebben hier te maken met een zeer mis
plaatste grap, die een aantal mensen, niet
zonder gevaar voor zichzelf, in actie heeft
gebracht.
BOVAG en RAI:
BOVAG en RAI staan positief ten opzichte
van de mobiliteitsvisie die minister Netelen
bos presenteert in de inleiding van het Natio
naal Verkeers- en VervoersPlan (NVVP).
De minister zet hierin bereikbaarheid, vei
ligheid, leefbaarheid en technologische
innovatie centraal. 'Dat mobiUteit hoort bij
een moderne verslaving en dat de overheid
de behoefte van burgers en bedrijven cen
traal moet stellen, is een realistisch geluid.
De gedachte dat de groei van de mobiUteit
via overheidsingrijpen beperkt moet wor
den, is nu verlaten', aldus BOVAG en RAI.
Ook het idee dat verbetering van de bereik
baarheid leidt tot verbetering van sociale en
economische ontwikkelingen spreekt de
organisaties van wegvervoermiddelen aan.
Interessant is ook dat de rijksoverheid de
ambitie heeft om in 2010 spits snelheden van
60 kilometer per uur te garanderen. BOVAG
en RAI vinden dit een ambitieus streven
gezien de door de minister ingezette midde
len. Want het budget dat voor aanleg en
onderhoud van infrastractuur is voorzien zal
daartoe fors moeten stijgen.
Dat de bestaand infrastractuur zo goed
mogelijk moet worden benut onderschrijven
BOVAG en RAI. Zelf hebben de organisa
ties op dat gebied suggesties gedaan die nu
deels worden opgevolgd zoals meer gebraik
van spitsstroken. Wel menen BOVAG en
RAI dat er meer gedaan zal moeten worden
aan verbetering - en waar nodig uitbreiding
- van wegen. Daarbij moet ook worden
gedacht aan meer ondergronds bouwen en
aan innovatieve technieken, zoals het const-
raeren van een weg op palen boven een
bestaande verbinding. Publiek-private
samenwerking kan daarbij een rol spelen.
Emstige kritiek hebben BOVAG en RAI op
de ideeën over prijsbeleid in het NWP. Zij
wijzen er op dat voor bestaande wegen al
betaald is en dat het dus niet aangaat de
weggebraiker nog eens te laten betalen
onder het mom van verdeling van de
schaarste. Bovendien is er dan geen sprake
van marktwerking, waar in het NVVP veel
van wordt verwacht. De overheid kan
immers, als monopolist, bij een toenemende
vraag naar infrastractuur gemakkelijk de
prijs verhogen in plaats van het aanbod uit te
breiden. Voorts betaalt de grootste groep
weggebraikers, namelijk de berijders van
personenauto's met benzinemotor, al meer
dan de maatschappelijk kosten.
Doorberekenen van de zogenaamde exteme
of maatschappelijke kosten achter de organi
saties is een goede zaak, mits dat geschiedt
volgens de voorwaarden die eerder door de
SER zijn geformuleerd. Deze houden onder
meer in, dat doorberekening aan alle ver
voersvormen plaats vindt en op hetzelfde
tijdstip. Uitzonderingen voor bepaalde soor
ten van vervoer zijn strijdig met dit principe.
De consequentie daarvan is dat o.a. open
baar vervoer en vUegen duurder zullen wor
den. Om de gevolgen van duurder openbaar
vervoer te compenseren voor diegenen die
hierop voor hun verplaatsingen zijn aange
wezen, kan worden gedacht aan invoering
van een tegemoetkoming naar analogie van
de bestaande huursubsidie. De organisaties
kunnen instemmen met het invoeren van een
kilometerheffmg die in de plaats komt van
alle bestaande belastingen, t.w. brandstofac
cijns, motorrijtuigenbelasting en BPM. Er
zijn echter wel enkele voorwaarden: zo moet
het gaan om een andere manier van belasting
heffen en uitdrakkelijk niet om een belas
tingverhoging. Verder moeten alle prakti
sche problemen worden opgelost, zoals
onder meer de waardedaling van gebraikte
auto's. BOVAG en RAI achten het niet juist
dat in zo'n heffing miheu-aspecten worden
betrokken. Auto's moeten aan steeds stren
gere Europese voorschriften voldoen, in
2005 volgen zodanig strenge emissie-eisen
dat er nauwelijks meer van luchtverontreini
ging gesproken kan worden. Voortgaande
inzet van technologie kan hier, evenals op
het gebied van verkeersveiligheid, oplossin
gen bieden.
Het budget dat voor aanleg en onderhoud is
voorzien, overtuigt niet. Van een totaal van
110 miljard gulden voor de periode 1999 -
2010 is raim 30 miljard nodig voor onder
houd. Er blijft dus zo'n 80 miljard over voor
aanleg en uitbreiding van de infrastractuur,
maar meer dan een kwart daarvan is bedoeld
voor de zogenaamde megaprojecten - HSL
en Betuweroute - die nauwelijks bijdragen
aan de verbetering van de bereikbaarheid.
Hetzelfde geldt voor de Zuiderzeelijn waar
voor het kabinet nog financiering wil vin
den. Van het bedrag dat beschikbaar is voor
nieuwbouw gaat bijna de helft naar het spoor
(incl. HSL en Betuwelijn) en raim een derde
naar het hoofdwegennet, maar gezien de
problemen op dat net, ligt een omgekeerde
verhouding meer voor de hand, sterker nog:
het bedrag zou op z'n minst moeten worden
verdubbeld.
Dat kan ook. In 2001 bijvoorbeeld stroomt
er aan verkeersbelastingen maar liefst 29,2
miljard gulden de schatkist in. BOVAG en
RAI zijn zich ervan bewust dat ook het
bedrijfsleven moeten leveren aan het ver
keers- en vervoersbeleid. Daarbij kan wor
den gedacht aan intensivering van vervoer-
management, verdere bevordering van car
poolen en de deelauto, verbetering van
ketenmobiliteit en het stimuleren van het
gebraik van tweewielers in het woon-werk-
verkeer.
Nieuwe campagne tegen
autodiefstal en auto-inbraak
Begin september is de nationale campagne 'Niet te starten, niet te stelen'
van start gegaan. Mede hierdoor weet iedereen in Nederland hoe groot het
risico is dat juist zijn of haar auto wordt gestolen. Uit cijfers van de Stichting
Aanpak Voertuigcriminialiteit (AVc) blijkt dat vorig jaar 30.000 auto's zijn ge
stolen. Hiervan waren er slechts 1.600, ofwel vijf procent voorzien van een
gecertificeerd alarm of startonderbreker. Anders gezegd: het dievengilde weet
precies welke auto's interessant zijn, want 95 procent was niet beveiligd. Het
zal je maar gebeuren, dat je terugkomt van een avondje theater of een dagje
funshoppen en je auto is weg...
Dieven stelen niet alleen dure merken in de
hogere klassen en ook niet alleen de nieuw
ste modellen. Vooral sinds oktober 1998 elek
tronische startonderbrekers verplicht worden
ingebouwd in alle nieuwe auto's, hebben zij
hun werkterrein verlegd. Het zijn nu jujst de
oudere, onbeveiligde auto's, die zich in de
warme aandacht van het dievengilde mogen
verheugen. Wetende dat, op basis van de
cijfers, er in Nederland elke 16 minuten een
auto .wordt gestolen, kan men zelf beden
ken wat dit allemaal betekent.
Voldoende reden wor de Stichting Certi
ficering Motorrijtuigbeveiliging (SCM) om sa
men met de Stichting Aanpak Voertuig-
criminaliteit (AVc) als vertegenwoordiger van
verzekeraars, politie en enkele ministeries plus
de branchevereniging RAI Vereniging de cam-
pagne 'Niet te starten, niet te stelen' te starten.
De campagne is bedoeld om de groei van auto
diefstal te stuiten, want het kost alleen de ver
zekeringsmaatschappijen nu al 250 miljoen
gulden op jaarbasis.
Uit onderzoek van de stichting, die zich heeft
toegelegd op diefstalbeveiliging van (motor)
rijtuigen, blijkt dat veel autobezitters het nut
van bijvoorbeeld een auto-alarm en start
onderbreker niet inzien.
"Met alle gevolgen van dien," vertelt SCM-
managerTjip Koopmans. "Veel mensen den
ken dat hun eigen auto nooit gestolen wordt,
puur op basis van - onterechte - persoonlijke
ervaringswaarden. Bijvoorbeeld omdat ze er
in hun directe omgeving niet mee geconfron
teerd zijn. Die denkwijze is spijtig èn gevaar
lijk, aangezien iedere 16 minuten een auto
Wat kunt u zelf doen?
wordt gestolen en elke minuut in een auto
wordt ingebroken (jaarlijks ruim 800.000)! Je
spreekt bij diefstal overigens nauwelijks over
nieuwe auto's, want 85 procent van alle ge
stolen auto's is van 1997 of ouder. Niet onlo
gisch trouwens, wanneer we beseffen dat de
oudere auto's vaak geen startonderbreker of
alarm hebben. De vraag rijst of de keuze tus
sen alle narigheid en de investering van een
gemiddeld inbouwbedrag van iets meer dan
driehonderd gulden nog wel reëel is," zegt de
bevlogen Koopmans.
Een beveiligingssysteem dat is goedgekeurd
door SCMATNO biedt veel grote voordelen: u
loopt liefst twaalf keer minder kans dat uw voer
tuig gestolen wordt. Het verkleint bovendien de
kans op inbraak aanmerkelijk.
De verzekeraar waardeert uw voorzorgsmaat
regelen en beloont dit in veel gevallen met
gunstiger verzekeringsvoorwaarden.
Maar het belangrijkste is misschien wel het gro
tere gevoel van veiligheid, met een door SCM/
TNO gecertificeerde beveiliging tegen inbraak
en diefstal, dat eigenlijk onbetaalbaar is.
Leeftijdsverdeling gestolen auto's eerste
halfjaar 2000
De groei van autodiefstal is voor een groot deel te wijten aan het ontbreken
van autobeveiliging, zoals een startonderbreker of alarm. Bij veel auto's
ontbreken diefstalbeperkende middelen en dat is bekend bij het dieven
gilde. 'Mij overkomt het niet' of 'in deze buurt gebeurt dat niet' zijn veel
gehoorde argumenten waar in de praktijk bitter weinig van waar blijkt te
zijn; landelijk gezien zijn er helaas weinig verschillen.
Er zijn drie soorten autodieven: de inbreker,
de gelegenheidsdief en de 'professionele'
autodief. De eerste is puur uit op de buit in
de auto, maar de laatste twee vormen het
echte probleem. Circa 60 procent van de
auto's die worden gestolen, worden bij gele
genheid gestolen. Vaak oudere auto's zon
der enige vorm van beveiliging, die gebruikt
worden voor vervoer van A naar B.
De voertuigen komen meestal binnen enkele
dagen tot twee weken weer terug, vaak met
schade aan sloten en ruiten. In deze cate-
Autodieven kiezen steeds vaker voor de wat oudere auto's,
omdat die geen gecertificeerd alarm of startonderbreker hebben.
gorie vallen ook de voertuigen die gebruikt
worden als vluchtauto bij misdrijven of als
ramvoertuig bij een inbraak.
Een ander deel van het wagenpark valt ten
prooi aan de meer doorgewinterde crimineel,
die zijn bestaan vindt in de autodiefstal. De
voertuigen worden gestolen en a la minuut of
wat later doorgeleverd. Het gaat hierbij om
gangbare modellen. Hierdoor zijn bijvoorbeeld
ook in het voormalig Oostblok onderdelen le
verbaar. De laatste tijd is er een tendens dat
ook de wat oudere voertuigen hun weg naar
Oost-Europa vinden.
Tot slot is er nog een kleine groep van de echte
professionals die voertuigen op bestelling ste
len. Meestal gaat het hierbij om exclusieve,
dure auto's, die bedoeld zijn voor export over
zee en eveneens naar Oost-Europa.
Wat kunnen autobezitters zelf doen om dief
stal van hun kostbare bezit tegen te gaan?
Diefstalpreventie is erop gericht de kans op
inbraak en diefstal van je auto te verkleinen
door een aantal drempels op te werpen. Met
voldoende tijd zijn natuurlijk alle drempels te
slechten, maar de tijd die ervoor nodig is
hangt af van de getroffen maatregelen.
Beveiliging van de auto met een startonder
breker en/of alarmsysteem is in feite het sluit
stuk van het beveiligingsplan. In dit geheel
moet daarbij vooral gedacht worden aan za
ken die makkelijk zelf te regelen zijn.
1200
1000
800
600
400
«gïatelfSgsii*»:: >v
p!«tóü:S«,„Asai;^
Parkeer je auto in de garage of op
het eigen terrein en achter een hek.
Zoek een verlichte plek, liefst niet
langs struiken en doe de auto al
tijd op slot, ook voor heel korte tijd.
Natuurlijk laat u geen waardevolle
spullen in de auto, ook niet in de
kofferbak, en neemt u de autopa
pieren, huissleutels en dergelijke
altijd mee.
Bovendien legt u de autosleutels
thuis natuurlijk niet vlak bij de
deur, zodat dieven er alsnog ge
makkelijk bij kunnen.
Maak tot slot ee(i afspraak met uw
garagebedrijf om een voor u pas
send beveiligingssysteem te laten
monteren. Dan zijn de meeste die
ven bij u aan het verkeerde adres!
Dat gebeurt mij niet
Uit de cijfers over 1999 blijkt dat dieven in 95 procent van alle gevallen
kiezen voor een voertuig, dat niet is uitgerust met een beveiliging die is
gecertificeerd door SCM/TNO. De cijfers over het eerste halfjaar van 2000
zien er niet rooskleuriger uit, zodat de noodzaak van inbouw van een bevei
liging alleen maar groter wordt.
De belangrijkste oorzaak waarom auto's met
een SCM/TNO-gekeurde beveiliging nauwe
lijks worden gestolen, ligt opgesloten in het feit
dat een systeem aan zeer hoge kwaliteitseisen
Diefstal personenauto's eerste halfjaar
1995-2000
moet voldoen èn door een gekwalificeerd be
drijf moet zijn ingebouwd voordat een certifi
caat wordt afgegeven.
De Stichting Certificering Motorrijtuigbevei
liging ziet er bij de 5.000 inbouwtiedrijven, veelal
uw eigen garage- of dealertiedrijf, op toe dat
volgens de juiste richtlijnen wordt gewerkt. Er
is best enige speelruimte qua inbouw per type
auto, maar slechts binnen bestaande marges
van kwaliteit en betrouwbaarheid. Sinds 1989
heeft SCM in nauwe samenwerking met TNO
een strenge keuringsregeling opgezet. Goed
gekeurde systemen kunt u herkennen aan
het oranje goedkeuringslabel.
Informatie over inbouwbedrijven vindt u in de
Gouden Gids en op internet: www.scm.nl
1997 1998 1999 2000