'Niet te starten, niet te stelen Oefening met 'zeer grote brand' in Herliingen Houd de dief: Praktische tips Nationale Autodiefstal Intolijti eiiahdeh-iiieuwi 44 99 Valse melding voor KNRM Goeree Visie op mobiliteit en NWP spreekt aan, maar er is wel veel meer geld nodig Cijfers gestolen auto 's eerste helft 2000 Meer informatie. PAGINA 4 DMSDAG 31 OKTOBER 2000 Je moet er niet aan denken Spijtig èn gevaarlijk Groter gevoel van veiligheid Doorgewinterde criminelen Preventie is nooit te duur :a^^^Iz,,^=l^------ V Voor meer informatie kunt u iiefien met de Nationale Autodlefstat Infolijn: 0900*1593 1 gulden per minuut) of bezoek de site: www,nïettestartenni'eftesteien.jnl Een grote uitslaande brand was afgelopen donderdag de start van een grote oefening in Herkingen, waar verschillende ploegen aan deelnamen. Een en ander was georganiseerd om de samenwer king te oefenen tussen verschillen de voertuigen, externe officieren en het opbouwen van een groot watertransport. De oefening Omstreeks 18.30 uur werd er melding gemaakt van een uitslaande brand in een botenopslagloods bij Van der Velde Watersport. Er was tijdens werkzaamhe den brand uitgebroken op een zeiljacht en het vuur was al snel overgeslagen naar andere boten. Na een aantal explosies sloe gen de vlammen snel om zich heen en ont stond een grote brand in de loods. Bij het ter plaatse komen van de brandweer van Herkingen sloegen de vlammen reeds uit het gebouw. Na een snelle eerste controle werd 'grote brand' gemeld en werden de ploegen van Dirksland en Melissant gealarmeerd. Ook werd de Dompelpomp van Middelhar- nis gealarmeerd. De Dompelpomp wordt ingezet voor een groot watertransport als er weinig water in de nabijheid van de brand voorradig is. Na de melding 'zeer grote brand' kwam de ploeg van Middelhamis ter plaatse en werden de hoogwerker van Spij- kenisse en de ademluchtcompressorwagen van Rotterdam gealarmeerd, maar deze moesten uit veiligheidsoogpunt in hun eigen regio blijven. Door deze te alarmeren kon echter wel worden gecontroleerd of de alar mering effectief werkte. Na inzet van alle materialen was de brand snel geblust en kon de oefening worden geëvalueerd. De uitvoering Na een eerste controle moest de ploeg van Herkingen alarm slaan voor assistentie van meerdere ploegen. Doel was om uitbreiding te voorkomen en de tweede loods te behou den. Voor deze bestrijding waren nog eens vier brandweerploegen noodzakelijk, waar bij dus sprake was van 'zeer grote brand'. Daar er maar één brandkraan in de buurt was en het water vanuit de haven moest worden gepompt, moest de Dompelpomp van Middelhamis worden ingeschakeld. De ploeg van Middelhamis zorgde voor extra watervoorziening vanaf een ondergrondse brandkraan nabij de brandweerkazeme van Herkingen., Gezien de grootte van de brand moesten er extra zuurstofflessen worden geleverd voor de manschappen door de regio Rotterdam. Nadat de loods was geblust en de tweede loods kon worden behouden, kon er worden ingerakt. Het DOEL Het doel van de oefening was het trainen van vier tankautospuiten (brandweerwagen met team) en een haakarmvoertuig met dompel pomp. Ook was de alarmering een belangrijk onderdeel van de oefening. Daar kwam ook nog het opzetten van een groot watertran sport bij en de onderlinge communicatie tus sen de verschillende eenheden. Tevens moest er worden bezien of de instroom van extra personeel naar wens ver liep. Doelgroepen hierbij waren de drie blus- eenheden van de gemeente Dirksland, de bluseenheid van Middelhamis en het haak armvoertuig met Dompelpomp van Middel hamis. Vier ploegen niet inzetbaar Tijdens de oefening waren, zoals eerder gezegd, vier ploegen van Goeree-Overflak- kee op het oefenterrein en dus niet inzetbaar voor eventuele calamiteiten. Wij spraken Commandant D.J. Bestman over de risico's. "Mochten er zich calamiteiten voordoen bin nen de gemeente Dirksland, dan zal Som- melsdijk of Stellendam uitmkken. Er is zelfs rekening gehouden met de mogehjkheid van een grote brand. Dan zullen verschillende ploegen uitmkken naar de brand en zal bijv. de ploeg van Oude- Tonge paraat staan in de kazerne van Dirks land. Dit om een evenredige verdeeldheid van de gebieden te waarborgen. De capaci teit van de gezamenlijke brandweer is zo groot dat er met gem^ verschillende ploe gen tegeUjk kunnen worden ingezet, zonder dat de hulpverlening elders op Goeree-Over- flakkee in gevaar komt"; aldus Bestman. Het resultaat In elk geval kan worden temggezien op een leerzame oefening. Alarmering en inzet van verschillende ploegen en instanties verliep uitstekend. De 'brand' werd prima beheerst en geblust. Maar voor details zullen meerdere oefening en zeker noodzakelijk zijn. De wens van het commando is dan ook om, zeker één en zo mogeUjk twee maal per jaar, een grootscha- hge oefening te organiseren. Zondagavond 29 oktober ongeveer 23.30 uur werden de beide reddingboten van de KNRM te Stellendam gealarmeerd door de Kustwachtpost Ouddorp. Later bleek het een valse melding te zijn. De John Stegers heeft tijdens deze actie behoorlijke schade opgelopen en moest zelf door de Griend uit Ouddorp worden bitmengebracht. Bij het Kustwachtcentram Umuiden was een "Mayday" (een noodbericht) biimenge- komen van een zeiljacht van 26 meter met de naam "Blue Sunday" met 8 personen aan boord, dat zinkende was in de buurt van Stellendam. Het bericht was opgevangen door een radioamateur in Kminingen, die het doorgaf aan het Kustwachtcentmm. De positie kon niet worden aangegeven, alleen dat het in de buurt van Stellendam was. De Zeemanspot werd het Goereese Gat inge stuurd en de John Stegers moest het Haring vliet op. Onderweg kreeg De Zeemanspot via een amateur in Ouddorp contact met dit jacht, maar nog steeds kon het geen positie opgeven. Op een gegeven moment werd gemeld dat het schip nu verlaten moest wor den en dat ze uit de lucht gingen. Dat was het laatste dat vernomen werd. Er werd enkele uren gezocht, maar niets gevonden. Mede gezien de vaagheid van de melding blies het Kustwachtcentram rond twee uur de zoekactie af en keerde de reddingboot terag naar het station. De John Stegers was na de melding direct langs de Haringvlietdam gegaan en bevond zich ter hoogte van het Quackjesstrand toen er een stuk water overkwam, die de boot zowat volzette en de motoren en de appara tuur zo beschadigde dat er een totale black out optrad. Er was nog wel contact mogelijk met de Kustwacht in de vuurtoren Ouddorp. Deze alarmeerde rond middemacht de Griend uit Ouddorp, die naar het Haring vliet uitrakte en de collega-boot uit Stellen dam op sleeptouw nam en naar haar boothuis in de Stellendamse haven bracht. Er was door het jacht in de loop van de nacht nog wel een mobiel telefoonnummer opgegeven. Dat nummer werd gebeld, maar werd beantwoord door een voicemail. Daar sprak de Kustwacht een boodschap in en maandagmorgen vroeg belde de houder van dit nummer terag. Hij had het bericht op zijn voicemail binnengekregen, maar kon alleen melden dat zijn nummer was mis- braikt. Het was een abonnee uit het oosten van het land. We hebben hier te maken met een zeer mis plaatste grap, die een aantal mensen, niet zonder gevaar voor zichzelf, in actie heeft gebracht. BOVAG en RAI: BOVAG en RAI staan positief ten opzichte van de mobiliteitsvisie die minister Netelen bos presenteert in de inleiding van het Natio naal Verkeers- en VervoersPlan (NVVP). De minister zet hierin bereikbaarheid, vei ligheid, leefbaarheid en technologische innovatie centraal. 'Dat mobiUteit hoort bij een moderne verslaving en dat de overheid de behoefte van burgers en bedrijven cen traal moet stellen, is een realistisch geluid. De gedachte dat de groei van de mobiUteit via overheidsingrijpen beperkt moet wor den, is nu verlaten', aldus BOVAG en RAI. Ook het idee dat verbetering van de bereik baarheid leidt tot verbetering van sociale en economische ontwikkelingen spreekt de organisaties van wegvervoermiddelen aan. Interessant is ook dat de rijksoverheid de ambitie heeft om in 2010 spits snelheden van 60 kilometer per uur te garanderen. BOVAG en RAI vinden dit een ambitieus streven gezien de door de minister ingezette midde len. Want het budget dat voor aanleg en onderhoud van infrastractuur is voorzien zal daartoe fors moeten stijgen. Dat de bestaand infrastractuur zo goed mogelijk moet worden benut onderschrijven BOVAG en RAI. Zelf hebben de organisa ties op dat gebied suggesties gedaan die nu deels worden opgevolgd zoals meer gebraik van spitsstroken. Wel menen BOVAG en RAI dat er meer gedaan zal moeten worden aan verbetering - en waar nodig uitbreiding - van wegen. Daarbij moet ook worden gedacht aan meer ondergronds bouwen en aan innovatieve technieken, zoals het const- raeren van een weg op palen boven een bestaande verbinding. Publiek-private samenwerking kan daarbij een rol spelen. Emstige kritiek hebben BOVAG en RAI op de ideeën over prijsbeleid in het NWP. Zij wijzen er op dat voor bestaande wegen al betaald is en dat het dus niet aangaat de weggebraiker nog eens te laten betalen onder het mom van verdeling van de schaarste. Bovendien is er dan geen sprake van marktwerking, waar in het NVVP veel van wordt verwacht. De overheid kan immers, als monopolist, bij een toenemende vraag naar infrastractuur gemakkelijk de prijs verhogen in plaats van het aanbod uit te breiden. Voorts betaalt de grootste groep weggebraikers, namelijk de berijders van personenauto's met benzinemotor, al meer dan de maatschappelijk kosten. Doorberekenen van de zogenaamde exteme of maatschappelijke kosten achter de organi saties is een goede zaak, mits dat geschiedt volgens de voorwaarden die eerder door de SER zijn geformuleerd. Deze houden onder meer in, dat doorberekening aan alle ver voersvormen plaats vindt en op hetzelfde tijdstip. Uitzonderingen voor bepaalde soor ten van vervoer zijn strijdig met dit principe. De consequentie daarvan is dat o.a. open baar vervoer en vUegen duurder zullen wor den. Om de gevolgen van duurder openbaar vervoer te compenseren voor diegenen die hierop voor hun verplaatsingen zijn aange wezen, kan worden gedacht aan invoering van een tegemoetkoming naar analogie van de bestaande huursubsidie. De organisaties kunnen instemmen met het invoeren van een kilometerheffmg die in de plaats komt van alle bestaande belastingen, t.w. brandstofac cijns, motorrijtuigenbelasting en BPM. Er zijn echter wel enkele voorwaarden: zo moet het gaan om een andere manier van belasting heffen en uitdrakkelijk niet om een belas tingverhoging. Verder moeten alle prakti sche problemen worden opgelost, zoals onder meer de waardedaling van gebraikte auto's. BOVAG en RAI achten het niet juist dat in zo'n heffing miheu-aspecten worden betrokken. Auto's moeten aan steeds stren gere Europese voorschriften voldoen, in 2005 volgen zodanig strenge emissie-eisen dat er nauwelijks meer van luchtverontreini ging gesproken kan worden. Voortgaande inzet van technologie kan hier, evenals op het gebied van verkeersveiligheid, oplossin gen bieden. Het budget dat voor aanleg en onderhoud is voorzien, overtuigt niet. Van een totaal van 110 miljard gulden voor de periode 1999 - 2010 is raim 30 miljard nodig voor onder houd. Er blijft dus zo'n 80 miljard over voor aanleg en uitbreiding van de infrastractuur, maar meer dan een kwart daarvan is bedoeld voor de zogenaamde megaprojecten - HSL en Betuweroute - die nauwelijks bijdragen aan de verbetering van de bereikbaarheid. Hetzelfde geldt voor de Zuiderzeelijn waar voor het kabinet nog financiering wil vin den. Van het bedrag dat beschikbaar is voor nieuwbouw gaat bijna de helft naar het spoor (incl. HSL en Betuwelijn) en raim een derde naar het hoofdwegennet, maar gezien de problemen op dat net, ligt een omgekeerde verhouding meer voor de hand, sterker nog: het bedrag zou op z'n minst moeten worden verdubbeld. Dat kan ook. In 2001 bijvoorbeeld stroomt er aan verkeersbelastingen maar liefst 29,2 miljard gulden de schatkist in. BOVAG en RAI zijn zich ervan bewust dat ook het bedrijfsleven moeten leveren aan het ver keers- en vervoersbeleid. Daarbij kan wor den gedacht aan intensivering van vervoer- management, verdere bevordering van car poolen en de deelauto, verbetering van ketenmobiliteit en het stimuleren van het gebraik van tweewielers in het woon-werk- verkeer. Nieuwe campagne tegen autodiefstal en auto-inbraak Begin september is de nationale campagne 'Niet te starten, niet te stelen' van start gegaan. Mede hierdoor weet iedereen in Nederland hoe groot het risico is dat juist zijn of haar auto wordt gestolen. Uit cijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminialiteit (AVc) blijkt dat vorig jaar 30.000 auto's zijn ge stolen. Hiervan waren er slechts 1.600, ofwel vijf procent voorzien van een gecertificeerd alarm of startonderbreker. Anders gezegd: het dievengilde weet precies welke auto's interessant zijn, want 95 procent was niet beveiligd. Het zal je maar gebeuren, dat je terugkomt van een avondje theater of een dagje funshoppen en je auto is weg... Dieven stelen niet alleen dure merken in de hogere klassen en ook niet alleen de nieuw ste modellen. Vooral sinds oktober 1998 elek tronische startonderbrekers verplicht worden ingebouwd in alle nieuwe auto's, hebben zij hun werkterrein verlegd. Het zijn nu jujst de oudere, onbeveiligde auto's, die zich in de warme aandacht van het dievengilde mogen verheugen. Wetende dat, op basis van de cijfers, er in Nederland elke 16 minuten een auto .wordt gestolen, kan men zelf beden ken wat dit allemaal betekent. Voldoende reden wor de Stichting Certi ficering Motorrijtuigbeveiliging (SCM) om sa men met de Stichting Aanpak Voertuig- criminaliteit (AVc) als vertegenwoordiger van verzekeraars, politie en enkele ministeries plus de branchevereniging RAI Vereniging de cam- pagne 'Niet te starten, niet te stelen' te starten. De campagne is bedoeld om de groei van auto diefstal te stuiten, want het kost alleen de ver zekeringsmaatschappijen nu al 250 miljoen gulden op jaarbasis. Uit onderzoek van de stichting, die zich heeft toegelegd op diefstalbeveiliging van (motor) rijtuigen, blijkt dat veel autobezitters het nut van bijvoorbeeld een auto-alarm en start onderbreker niet inzien. "Met alle gevolgen van dien," vertelt SCM- managerTjip Koopmans. "Veel mensen den ken dat hun eigen auto nooit gestolen wordt, puur op basis van - onterechte - persoonlijke ervaringswaarden. Bijvoorbeeld omdat ze er in hun directe omgeving niet mee geconfron teerd zijn. Die denkwijze is spijtig èn gevaar lijk, aangezien iedere 16 minuten een auto Wat kunt u zelf doen? wordt gestolen en elke minuut in een auto wordt ingebroken (jaarlijks ruim 800.000)! Je spreekt bij diefstal overigens nauwelijks over nieuwe auto's, want 85 procent van alle ge stolen auto's is van 1997 of ouder. Niet onlo gisch trouwens, wanneer we beseffen dat de oudere auto's vaak geen startonderbreker of alarm hebben. De vraag rijst of de keuze tus sen alle narigheid en de investering van een gemiddeld inbouwbedrag van iets meer dan driehonderd gulden nog wel reëel is," zegt de bevlogen Koopmans. Een beveiligingssysteem dat is goedgekeurd door SCMATNO biedt veel grote voordelen: u loopt liefst twaalf keer minder kans dat uw voer tuig gestolen wordt. Het verkleint bovendien de kans op inbraak aanmerkelijk. De verzekeraar waardeert uw voorzorgsmaat regelen en beloont dit in veel gevallen met gunstiger verzekeringsvoorwaarden. Maar het belangrijkste is misschien wel het gro tere gevoel van veiligheid, met een door SCM/ TNO gecertificeerde beveiliging tegen inbraak en diefstal, dat eigenlijk onbetaalbaar is. Leeftijdsverdeling gestolen auto's eerste halfjaar 2000 De groei van autodiefstal is voor een groot deel te wijten aan het ontbreken van autobeveiliging, zoals een startonderbreker of alarm. Bij veel auto's ontbreken diefstalbeperkende middelen en dat is bekend bij het dieven gilde. 'Mij overkomt het niet' of 'in deze buurt gebeurt dat niet' zijn veel gehoorde argumenten waar in de praktijk bitter weinig van waar blijkt te zijn; landelijk gezien zijn er helaas weinig verschillen. Er zijn drie soorten autodieven: de inbreker, de gelegenheidsdief en de 'professionele' autodief. De eerste is puur uit op de buit in de auto, maar de laatste twee vormen het echte probleem. Circa 60 procent van de auto's die worden gestolen, worden bij gele genheid gestolen. Vaak oudere auto's zon der enige vorm van beveiliging, die gebruikt worden voor vervoer van A naar B. De voertuigen komen meestal binnen enkele dagen tot twee weken weer terug, vaak met schade aan sloten en ruiten. In deze cate- Autodieven kiezen steeds vaker voor de wat oudere auto's, omdat die geen gecertificeerd alarm of startonderbreker hebben. gorie vallen ook de voertuigen die gebruikt worden als vluchtauto bij misdrijven of als ramvoertuig bij een inbraak. Een ander deel van het wagenpark valt ten prooi aan de meer doorgewinterde crimineel, die zijn bestaan vindt in de autodiefstal. De voertuigen worden gestolen en a la minuut of wat later doorgeleverd. Het gaat hierbij om gangbare modellen. Hierdoor zijn bijvoorbeeld ook in het voormalig Oostblok onderdelen le verbaar. De laatste tijd is er een tendens dat ook de wat oudere voertuigen hun weg naar Oost-Europa vinden. Tot slot is er nog een kleine groep van de echte professionals die voertuigen op bestelling ste len. Meestal gaat het hierbij om exclusieve, dure auto's, die bedoeld zijn voor export over zee en eveneens naar Oost-Europa. Wat kunnen autobezitters zelf doen om dief stal van hun kostbare bezit tegen te gaan? Diefstalpreventie is erop gericht de kans op inbraak en diefstal van je auto te verkleinen door een aantal drempels op te werpen. Met voldoende tijd zijn natuurlijk alle drempels te slechten, maar de tijd die ervoor nodig is hangt af van de getroffen maatregelen. Beveiliging van de auto met een startonder breker en/of alarmsysteem is in feite het sluit stuk van het beveiligingsplan. In dit geheel moet daarbij vooral gedacht worden aan za ken die makkelijk zelf te regelen zijn. 1200 1000 800 600 400 «gïatelfSgsii*»:: >v p!«tóü:S«,„Asai;^ Parkeer je auto in de garage of op het eigen terrein en achter een hek. Zoek een verlichte plek, liefst niet langs struiken en doe de auto al tijd op slot, ook voor heel korte tijd. Natuurlijk laat u geen waardevolle spullen in de auto, ook niet in de kofferbak, en neemt u de autopa pieren, huissleutels en dergelijke altijd mee. Bovendien legt u de autosleutels thuis natuurlijk niet vlak bij de deur, zodat dieven er alsnog ge makkelijk bij kunnen. Maak tot slot ee(i afspraak met uw garagebedrijf om een voor u pas send beveiligingssysteem te laten monteren. Dan zijn de meeste die ven bij u aan het verkeerde adres! Dat gebeurt mij niet Uit de cijfers over 1999 blijkt dat dieven in 95 procent van alle gevallen kiezen voor een voertuig, dat niet is uitgerust met een beveiliging die is gecertificeerd door SCM/TNO. De cijfers over het eerste halfjaar van 2000 zien er niet rooskleuriger uit, zodat de noodzaak van inbouw van een bevei liging alleen maar groter wordt. De belangrijkste oorzaak waarom auto's met een SCM/TNO-gekeurde beveiliging nauwe lijks worden gestolen, ligt opgesloten in het feit dat een systeem aan zeer hoge kwaliteitseisen Diefstal personenauto's eerste halfjaar 1995-2000 moet voldoen èn door een gekwalificeerd be drijf moet zijn ingebouwd voordat een certifi caat wordt afgegeven. De Stichting Certificering Motorrijtuigbevei liging ziet er bij de 5.000 inbouwtiedrijven, veelal uw eigen garage- of dealertiedrijf, op toe dat volgens de juiste richtlijnen wordt gewerkt. Er is best enige speelruimte qua inbouw per type auto, maar slechts binnen bestaande marges van kwaliteit en betrouwbaarheid. Sinds 1989 heeft SCM in nauwe samenwerking met TNO een strenge keuringsregeling opgezet. Goed gekeurde systemen kunt u herkennen aan het oranje goedkeuringslabel. Informatie over inbouwbedrijven vindt u in de Gouden Gids en op internet: www.scm.nl 1997 1998 1999 2000

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 3