Reformatieherdenking te Middelharnis Overdenking The IVIessiah een groot succes L Uitslag ballon- wedstrijd uit de Heilige Schrift Zwarte Pion 1 gelijk tegen Pionier 1 EIIAnCEIt-raEUWS HET KIJKVENSTER Goddelijk berouw Stichting Calando blij met grote belangstelling VERVOLGVERHAAL PAGINA 4 VRUDAG 20 OKTOBER 2000 Blik op kerk ^~>y en samenleving tj - Onkerkelijkheid - Kuiterts nieuwste boek - Het Woord alleen Waarnemer Werving abonnees maandblad IRS Tenslotte innenkiiiA De uitslag hiervan is als volgt: Belangrijke gast Fantastisch optreden -14- Op het terrein van kerk en geloof rolt het ene onderzoek over het andere heen. Nog maar kort geleden kwam het Sociaal Cultureel Planbureau met cijfers die de voortschrijden de onkerkelijkheid alleen maar bevestigen. Niet minder dan 63 procent van de Neder landse bevolking kan als onkerkelijk worden beschouwd. Maar dat betekent nog niet dat de resterende 37 procent nu ook trouw mee levend is! Integendeel, van hen staan velen nog wel ingeschreven, maar van enige be trokkenheid blijkt niet zo veel. Dat wil, volgens het onderzoek althans, niet zeggen dat de ongelovigheid toeneemt. Men sen, ook jongeren, zouden meer bezig zijn met zingevingsvragen: wie ben ik, waar kom ik vandaan, wat is het doel van mijn leven, is er een God, enzovoorts. Voor het antwoord op die vragen hebben ze echter de kerk niet nodig. Ze zoeken het bij allerlei levens- en wereld beschouwingen, bij oosterse sekten, e.d. De vraag wat men gelooft acht men van minder belang, het gaat er maar om dat men gelooft. Uitgerekend vorige week werd het nieuw ste boek van Professor Kuitert gepresen teerd. De omstreden hoogleraar trekt daar in de lijnen verder door. Hij is nu zo ver gekomen dat hij niet meer gelooft in een persoonlijke God, een God Die boven ons zou wonen, en Zich zou bemoeien met het wereldgebeuren, of met het leven van ons, kleine mensen. Wij scheppen ons dus een god naar ons beeld - niet, zoals de Bijbel zegt: God schiep ons naar ZIJN Beeld. Met de oude godsvoorstellingen kunnen we niet langer toe, belangrijk is alleen wat wij van God denken en hoe wij God erva ren. Maar in geen geval is dat de God van de Bijbel, de God en Vader van Jezus Christus. Ook hier is niets nieuws onder de zon. Prof Kuitert mag doen alsof hij het wiel heeft uitgevonden, maar zijn ketterijen wer den ook in de eeuwen vóór hem al gehoord. God is niets anders dan een religieuze pro jectie van ons, mensen. Het is onvoorstelbaar hoeveel weerklank deze opvattingen vinden.Kuitert zou tege moet komen aan zovelen die niet meer kun nen geloven. Hij zou een brug slaan tussen het christendom en de cultuur. Hij zou de postmoderne mens een handvat geven om in deze tijd toch nog vast te houden aan de reli gie. Alleen - die postmoderne mens schijnt niet te (willen) begrijpen dat Kuitert zich met deze opvattingen buiten de christelijke religie plaatst! Wie niet meer gelooft in een per soonlijke God, en wie Jezus niet meer ziet als de Weg tot God, wie bovendien zegt dat bid den geen enkele zin meer heeft - die maakt ten onrechte aanspraak op de naam christen. Het is niet toevallig dat dit boek van Kuitert op dit moment verscheen. Juist terwijl velen zeggen dat ze wel geloven, maar dat willen doen zonder kerk. Het is ook niet toevallig dat een week gele den werd gepubliceerd dat Samen-op-Weg de redding betekent van de midden-ortho- doxie, die anders gedoemd zou zijn te ver dwijnen. Logisch eigenlijk, want geloof dat niet wortelt in het Woord, dat ook geen rela tie meer heeft tot de belijdenis van de kerk der eeuwen, is geen geloof, en is dus de ver dwijning nabij. Kerken en groepen waarin wordt vastgehou den aan het klassieke belijden, aan het ortho doxe geloof, verliezen beduidend minder. Niet dat daar alles goud is wat er blinkt. Ook niet dat de kerkverlating aan deze sektor voorbijgaat. Maar waar het Woord van God het laatste woord heeft, daar heeft de kerk toekomst. Het zal zaak zijn voor de Bijbelgetrouwe ker ken (wat een naar woord eigenlijk!) om vast te houden aan de leer der waarheid die naar de Godzaligheid is. Want kerken blijven niet intact met kunst- en vliegwerk, zeker niet door een vals eenheidsstreven, waarbij de leer er niet meer toe doet. "Zij hebben Mijn Woord verworpen", zei de Heere al door middel van Jeremia, "wat wijsheid zouden ze hebben?" De interkerkelijke herdenking van de kerkhervorming zal dit jaar plaatsvinden op D.V. donderdag 26 oktober a.s. en wordt, zoals reeds jarenlang het geval is, georganiseerd door het regionale comité Goeree-Overflakkee van de Stichting 'In de Rechte Straat'. De Hervormingsavond zal ook dit jaar gehouden worden in het kerkgebouw van de Hervormde Gemeen te te Middelharnis. De aanvang is half acht. De opening wordt verzorgd door ds. A. van Lingen, predikant van de Hervormde Gemeente te Oude Tonge. Aansluitend zal hij spreken over het thema 'Rechtvaardi ging, heiliging en verkiezing'. Ds. H. Korving, predikant van de Christelij ke Gereformeerde Kerk te Kerkwerve, zal spreken over het thema 'Luther en Erasmus' Ook zal hij de sluiting verzorgen. Medewerking verleent het bekende jonge renkoor 'Con Amore' uit Dirksland o.l.v. Willem Arie den Hertog. Organist Ron van Ommeren begeleidt het koor en de samen zang wordt begeleid door organist Paul Kie viet. Voor ouderen en zieken die niet in de kerk aanwezig kunnen zijn is de samenkomst te beluisteren over de kerktelefoons van de Chr. Ger. Kerk en de Hervormde Gemeenten van Middelharnis en Sommelsdijk. Collecte voor de Vlaams Gerefor meerde Kerk van Tongeren (B) In Tongeren, de oudste stad van België, bestaat reeds enkele jaren een kleine prote stante gemeente. Deze Vlaams Gerefor meerde Kerk wordt gediend door ds. T. Van- huysse, een voormaüge Rooms-katholieke priester. Op 21 november 1998 mocht een klein maar doelmatig nieuw kerkgebouw in gebruik worden genomen. De bouw daarvan kwam tot stand met financiële steun uit Nederland. U zult zich ongetwijfeld nog her inneren dat ook op Goeree-Overflakkee een financiële actie voor werd gehouden. De gemeente mag zich in een gestadige groei verheugen, maar blijft wel een armlastige gemeente die onze financiële steun ook op dit moment niet kan missen. Op de Hervor mingsavond willen wij daarom de collecte voor de gemeente van Tongeren bestemmen. Van harte bevelen we de collecte voor dit doel bij u aan. Moge er bovenal gebed zijn voor deze kleine gemeente in België opdat door de prediking van het Evangelie velen tot het geloof in Jezus Christus worden gebracht! Bent u niet in de gelegenheid de herden kingsdienst bij te wonen, dan kunt u uw bij drage overmaken op bankrek. 3420.58.533 t.n.v. 'In de Rechte Straat' bij de Rabobank Middelharnis. Graag werven wij op die avond ook abon nees voor het mooie en leerzame maandblad 'In de Rechte Straat'. Voor het geringe bedrag van f 22,75 komt u in het bezit van een jaarabonnement. In het blad wordt u regelmatig op de hoogte gehouden van de onderhanden zijnde projecten en leest u ont roerende getuigenissen van ex-rooms-katho lieken die tot het geloof in Jezus Christus zijn gekomen. Hartelijk hoopt het regionale comité van IRS dat velen uit geheel Goeree-Overflakkee de herdenkingssamenkomst in Middelharnis zullen bezoeken. De kerkelijke verdeeld heid, van degenen die begeren te leven bij Schrift en belijdenis, geeft overvloedige DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784 Tijdens de in het kader van de '1+1 dagen' gehouden vakantie-spelweek te Goedereede, werd door de werkgroep van de Bond tegen het Vloe ken een ballonwedstrijd gehouden. Van de vele tientallen opgelaten ballonnen zijn er een tiental kaartjes terugontvangen. Ie prijs: Sander de Gans, Goedereede (omgeving Bremen Did.) 2e prijs: Michelle van Estrik, Goedereede (omgeving Bremen Did.) 3e prijs: Leendert de Keijzer, Goedereede (Bruinehaar Ov.) De prijs in de vorm van een boekenbon werd inmiddels aan de winnaars uitgereikt. Net als de kleinere broers zwarte pion 2 en pionier 3, speelden ook de grote jongens gelijkop tegen elkaar. Verolme aan bord twee stond al vrij snel erg goed met wit en wist dit voordeel te verzilveren in het verre nüddenspel. Mourik kwam met zwart goed uit de opening, wist een positioneel betere stelling tegen de witte geïsoleerde pion op d4 op te bouwen, maar echter niet in winst om te zetten. Aan de lagere borden over kwam Maart van der Waal een kleine ramp hij verblunderde zijn dame en daarmee ook een zogoed als zekere winst. De grootste ramp overkwam echter een halfzieke Wim Peeman. Hij liet een winnend loperoffer op h7 toe en kon om 9 uur als eerste zijn stuk ken weer in de doos doen. Persoonlijke uitslagen: Mourik0.5 Verolme1 Lagendijk....1 VanProoijenO C.Smit0.5 v. d.Waal PeemanO Boeter1 Overzicht voor interne competitie ronde: 6, gespeeld op 16.10.2000 Jan de Haan -Wim Markwat0-1 Comeel Krijgsman - Leen Stolk0-1 Anton Visser - Ruud van Hooff0-1 Jaap Noordijk - Piet Lesuis0-1 Jan Moedt - Leon Struijk1-0 Frans Meiaard -Cees Vis1-0 Addy Visser - Bart Loosjes1-0 reden om ons dagelijks voor de Heere te verootmoedigen. We weten uit voorgaande jaren dat velen er grote waarde aan hechten om zich, in ieder geval rond de Hervor mingsdag, gezamenlijk onder de boodschap van Gods Woord te zetten. De centrale boodschap van het Evangelie, de verzoening door Jezus Christus de Zoon van God, wordt vandaag de dag sterk aangevochten. Samen leven we in een tijd van onrust en verwarring in kerk en wereld. Laten we op deze eerste Hervormingsavond in het nieuwe millenni um, eendrachtig bidden om een geestelijke opwekking onder ons volk. De Heere is ook Anno 2000 de Machtige om door de Heilige Geest zondaren te trekken uit de duisternis van zonde en verlorenheid en te brengen tot de zaligmakende kennis van Jezus Christus. Wij verwachten vele jongeren en ouderen in de herdenkingssamenkomst in het kerkge bouw van de Hervormde Gemeente te Mid- dehanüs aan de Ring! Het regionale comité G O van 'In de Rechte Straat' 'toen berouwde zulks de Heere. Amos 73 De profeet Amos trekt ten strijde tegen de schijnvroomheid en onzedelijkheid in Noord-Israël onder de regering van Jerobe- am II. Op scherpe wijze striemt Amos de misstanden, die er heersen. Als een brullen de leeuw treed deze eenvoudige boer uit Tekoa koning Jerobeam en het volk tege moet. Amos predikt Gods gerechtigheid en het oordeel. Juist omdat het de profeet te doen is om het behoud van het volk. Amos ziet dat het oordeel van God dreigend nadert in het beeld van de door de Heere gefor meerde sprinkhanenplaag. En dat drijft hem tot het gebed, ja, tot een innig smeekgebed. Amos is begaan met zijn volk en daarom bidt hij de Heere om afwending van Zijn toornende en straffende hand. Amos weet, dat, wanneer de Heere naar recht handelt, niemand en niets zal gespaard blijven. En dat drijft hem des te meer tot de troon van Gods genade. Amos pleit voor zijn volk, hij bidt om de vergeving van de zonden. Want de zonden van het volk zijn de oorzaak van Gods toom, En dat ziet Amos. Maar kan het gebed van een zondig mens de afwending van Gods toom bewerkstelligen? Heeft het gebed van Amos zoveel kracht en zoveel inhoud dat de Heere dit gebed ver hoord? Kan de Heere aan oprechte smeekge beden Zijn oor lenen? Ook als wij zo bidden en smeken? Wij zingen het toch: 'Maar neen, daar is vergeving altijd bij U geweest; De tekst zegt: 'toen berouwde zulks de Hee re. Het gebed van de rechtvaardige vermag veel. Het gebed van de rechtvaardige brengt Gods ontferming in beweging. Het gebed van de rechtvaardige doet de Heere zeggen ten aanzien van Zijn oordelen: 'Het zal niet geschieden.' In het catechisatieboekje van Hellenbroek staat de vraag: 'Is God veranderlijk of onver anderlijk?' Het antwoord zegt: 'onverander lijk,' Maleachi 3 6: 'Ik, de Heere, wordt niet veranderd.' En de volgende vraag luidt: 'Nochtans wordt aan God berouw toege schreven?' En dan luidt het antwoord: 'Dat berouw is in God maar een verandering in Zijn werk; niet in Zijn wil en wezen zelf.' Onbegrijpehjk mysterie! God heeft berouw! Ja echt, het staat in Gods Woord. Een berouw van eeuwigheid! 'toen berouwde zulks de Heere. En dat - o eeuwig wonder - op het gebed van een smekend en pleitend, maar schuldig volk. Wat groot, wat een wonder! Kunt u er bij, dat God ook over u genadig wil zijn? Och nee, maar het geloof van Gods kind zegt; amen! Gods kinderen ervaren het dat de Heere berouw heeft en dat Hij berouw toont tegen over Zijn volk. 'Ja, onze God ontfermt Zich op t' gebed.' Dat gebed is een middel, waar mee zij als een kracht van het geloof de roe de van het oordeel uit de hand des Heeren nemen. En dat Goddelijk berouw, waardoor Gods oordeel verandert in ontferming, komt op duidelijke wijze tot uiting in het kmis van Christus. Zonder dat kruis en zonder die Christus was het oordeel onafwendbaar over elke zondaar. Maar wie de Borg en Zaligma ker Jezus Christus mag zien bezwijken onder het oordeel van God over de zonde van het ganse menselijke geslacht, die mag ook aan schouwen dat in het volbrachte Middelaars- werk Gods toom is gestild, 'toen berouwde zulks de Heere.Ja, God heeft berouw over al degene, die het oordeel van God over zijn zonde en schuld leerde zien in het licht van Gods heiligheid en zijn toevlucht leerde nemen tot de Middelaar Gods en der mensen. Die mens krijgt ook te ervaren dat in Christus het oordeel van God geweken is. Van nature; een kind des tooms; in Christus: een kind Gods. Mijn lezers, hebt u die oordelen van God wel eens mogen aanschouwen als een Amos? Dan is ook het gebed van Amos u niet vreemd. Dan kent u ook dat smekende wor stelen om vergeving. Dan grijpt ook u in uw gebed het hart van de Heere aan. Dan pleit ook u op de trouw van de Heere jegens Zijn volk. Maar dan waarschuwt u ook als Amos voor de oordelen van God vanwege de zon de. Dan durven wij ook alleen nog maar te pleiten op dat enige offerlam, de Heere jezus Christus. Dan is Hij uw enige Toevlucht, want in Hem is gods toorn gestild. In Hem is de gramschap van de Heere geblust. 'Hij maakt, op hun gebeden. Gans Israël eens vrij Van ongerechtigheden Och, dat ook uw bede is: 'Zo doe Hij ook aan mij. Dan zult u ervaren wat het zeggen wil: 'toen berouwde zulks de Heere. St. W.L.S. Op zaterdagavond 14 oktober jl. werd The Messiah opgevoerd door Barokorkest Florilegium Musicum en Christelijke Oratori um Vereniging "Middelharnis". Op deze dag werden wereldwijd uitvoeringen gegeven van Handels The Messiah. De opbrengst kwam ten goede aan hospices over de hele wereld. "Voices voor hospices", werd dit project genoemd. De opbrengst van het con cert in Dirksland gaat dan ook naar Stichting Calando. De Nederlands Hervormde kerk in Dirksland was zo goed als vol. Bijna 600 mensen hebben Stichting Calando een warm hart toe gedragen door het concert te bezoeken. Het concert werd georganiseerd door Culturele Stichting de Welle. De leiding lag in handen van Dhr. R. Verhage. Op deze avond was er een zeer belangrijke gast aanwezig. Namelijk jonkheer P.A.C. Bee- laerts Van Blokland, voorzitter van de Projectgroep Integratie Hos pice Zorg. Deze projectgroep is in het leven geroepen door minister Borst. Het doel van deze werkgroep is onderzoeken op welke wijze de palliatieve zorg in de reguliere zorg geïntegreerd kan worden. Op deze wijze kunnen hospices als Calando straks misschien structureel gefinancierd worden. Mede door de vele sponsors is het concert een groot succes gewor den. Hoofdsponsor Rabobanken Goeree-Overflakkee heeft 500 kaar ten ingekocht en daarmee f 25.000,- ter beschikking gesteld. Het ruim drie uur durende concert was uitstekend georganiseerd en voor velen adembenemend. Voorafgaand aan het concert nam de heer C. Quist, voorzitter van Calando, het woord. Hij sprak een woord van dank uit naar de sponsors en in het bijzonder bedankte hij de organi satoren van het concert. Vervolgens zocht dirigent Verhage zijn plaats en klonken de eerste tonen van The Messiah door de kerk. Na afloop complimenteerden velen de muzikanten met een fantastisch optreden. "Het was een prachtig concert, zeker de moeite waard," aldus mevrouw J. Koningswoud van stichting Calando. Maar Rens wilde er niet van horen. "Mens", zei hij ernstig, "het is toch zondag, dan gae je nie voor je plezier uut!" "Er is wat met de koese!" mopperde ze. "Wacht mar!" Nauwelijks had ze het gezegd of de beide koppen van de jonge vos sen - prachtpaarden - kwamen zichtbaar om de hoek van de schuur. En toen: Keesje van Ast met de hoge zije en de deftige geklede jas! In de koker naast de bok een grote, nieuwe zweep van geel gepoli toerd hout en wit, gevlochten leer! "De doerak!" Ze balde haar vuist. Dat was weer iets voor een Hoogendoom. Rens kwam, met een brede lach op zijn snuit en de handen in de zak van zijn broek, achter de koets aan. "Zot!" Het klonk fel als de klap van een zweep. "En wat zal je vader daer wel van zegge!" kwam er beschuldigend achter aan. "Mien een zorg! Hij weet nou hoe ik over de poppekast denk. Kijk Kees rieë!" De koets met de vossen schoot door de dreef en de hoed van Kees blonk in de morgenzon. Kleine Rens stond weer naast z'n vader, het ene handje in vaders broekspijp geklemd. "La me ok 's kieke!" Rens hief z'n zoon op. "Mooi, Wat is Kees mooi!" bewonderde het vintje. "Het kon beter", zei grote Rens. Vragend keek Lene en hij zei: "We hadden Kees als harlekijn moeten kleden, voor deze poppekast". De ouwe Rens stond voor zijn raam. De koets moest tweemaal door de Boerenhemel komen: heen, als hij meneertje Vaandrager ging halen en terag op reis naar Poortvliet. Rens wilde het zien, dat hij meneertje Vaandrager eerde als een dominee. Het zou het prestige van de godsdienstonderwijzer ten goede komen. Waarom kwam de koets nog niet? Aha! Daar was hij, maar.Maar. Rens' wenkbrauwen fronsten, z'n ogen. Ja, net die ogen. Daar begon het lichtje van de boerenhumor te glo ren. Die ouwe kerel was ook jong geweest en had in de vroegere, don kere schuur van Het Paradijs, toen zijn vader nog boer was, daveren de streken uitgehaald. "Deksels nog toe, jong!" gromde hij en wachtte tot de koets terag- kwam met het bolronde snuitje van meneertje Vaandrager voor het portieiTaam. Hij groette uit de verte naar het mannetje, dat zijn hoge hoed eerbiedig afnam, op wilde staan, uit gewoonte, maar zijn kop tegen de zoldering van de koets stootte. "Aop van een jongen!" mopperde ouwe Rens. "Een beste grap, mar het kon beter". En in de kerk, in de bank van de kerkvoogden, waar hij hoog troonde boven de gemeente, luisterde hij niet naar dominee Van Veen maar liet het verhaal terugkomen uit zijn jeugd, toen hij van zijn vader, met de oude karos op een zaterdagmiddag dominee Rossieau van het Thoolse veer moest halen. Zo'n piekfijn mannetje was dat met een hoge boord en altijd met handschoenen aan. Ze vingen toen eerst twee grote, krolse katers - het was in maart - en stopten die in de ruimte onder de zitbank, de zitplank en de blauwe kussens er weer boven op. Hevig dat die dieren te keer gingen: "Miaauw.Miaauw.Pchch!" Toen de veerboot aankwam en de dominee deftig glimlachend op de karos aanstapte, ging Rens hem tegen en zei: "Dir binne per abuus een paar kaeters onder de zitbank terechte gekomme". "Dat is naar!" vond de dominee. "leselijk naer, domenie. Maer kiek, ik wili de beeste toch liever weer mee naer 'uus neme". "Ja natuurlijk, Hoogendoom". "As domenie geen bezwaer maekt". "Welnee! Welnee! Ze zullen mij geen kwaad doen, denk ik". "Het binne geen tiegers, ze zalle je niet opete. Maer kiek, as ze 't noe te bar maeke, dan kun je d'r wel ééntje uutlaete. Zo doe je dat: je licht het kussen op en dan evetjes de planke en dan spriengt er wel een uut". "Zou u dat dan maar niet doen, Hoogendoom?" "Nee, dat kan noe net nie, want as ik er dan uut mot en as we de deu- re van de koese ope doeë, dan spriengen ze d'r uut, hè". Er stond nogal wat volk bij te grinniken, dat niet veel begreep van de kattenmuziek in de karos. Maar goed, de dominee stapte in. Rens ging op de bok en hobbelde-dobbel ging het over de kinderhoofdjes van de Thoolse straten. En toen ze op de Werf van Het Paradijs stopten - Rens had het duivelse spektakel achter hem wel gehoord - en vader het portier opendeed, sprongen er eerst twee grote, woedende katers uit met dikke staarten en in de hoek, met een zakdoek voor z'n gezicht, zat de dominee te rillen. "Rens, jong!" schrok vader. Rens kwam van de bok, hielp de domi nee met het uitstappen. De man was helemaal van streek. De katers hadden barbaars gevochten en geschreeuwd. Ze waren over dominee heengevlogen, tegen hem op en tegen de raiten. "Mar, je 'ad 'r ok maer ééntje uut motte laete, domenie", zei Rens. "Twee, da gae vechte". "Man", huiverde de dominee, "ze waren me te vlug af, ze sprongen d'r gelijk uif "Gae mar uutspanne", gelastte vader kort. "En kom mar mee naer de vrouwe, domenie". Toen Rens de koets in de schuur had en de paarden op stal, aarzelde hij toch wel om naar binnen te gaan en hij kneep hem wel een beetje toen hij z'n vader zag komen. Hij kon hem niet ontlopen. Midden op de dorsvloer kwamen ze elkaar tegen. "Drommelse jongen", gromde de ouwe, "en je moeder zit er mee!" "Moeder?" "Jaet! Want ie mot een onderbroek en een hemme van mien an!" En meteen schoot de boer in de lach. "Ei tie zo gezwete?" vroeg Rens. Ja, zo had hij gezweten. Die ouwe Rens in de kerk zagen zitten, dachten: nou 't valt mee, dat hij niet lelijker kijkt, nou Van Veen weer op de preekstoel staat. Nan stond op het Kerkplein op hem te wachten. "Het was een mooie preek", zei ze in behoefte om het voor de zieke dominee op te nemen. "O, ik heb het ook best naer m'n zin gehad in de kerk", zei vader, maar op zo'n manier, dat Nan het niet recht vertrouwde. 's Avonds kwam Klaas bij zijn oom Rens op bezoek. Die dacht: de jongen is aan het veranderen. Vroeger zag je hem nooit en nu ieder ogenblik. Hij ontving hem hartelijk. Nan was naar de hoeve, waar ze vaak bij haar broer en schoonzuster de zondagavond doorbracht. Rens liet zijn neef een goeie sigaar opsteken en schonk zelfs een glas wijn. Maar Klaas voerde in volledige kalmte uit. wat hij zich vooree nomen had en zei: "Dat je vanochtend zo'n komedie opaevoerd hebt met meneer Vaandrager en dat je in de kerk zo guitig zat'te lachen, is een bewies, datje niet tevreden bin, met wat je doetf" Ouwe Rens keek hem een beetje nijdig aan. Wat verbeeldde zo'n kerel zich wel? "Mar, 't is waer, oom!" Klaas trok eens aan zijn sigaar en dronk van zijn wijn. "Je zegt, dat je opkomt voor de ouwe tradisien van de boe renstand. Datje de oude waerheid voorstaet. Maar dat liekt er nie vee op. Echte boeren zitten nie te grinniken in de kerk omdat ze an de mooie klucht dienke. die ze vanochtend vroeg hebben uitsehaeld, dat doen..." (wordt vervolgdl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 4