Reformatieherdenking te Middelharnis
Overdenking
The IVIessiah een groot succes
L
Uitslag ballon-
wedstrijd
uit de
Heilige Schrift
Zwarte Pion 1 gelijk
tegen Pionier 1
EIIAnCEIt-raEUWS
HET
KIJKVENSTER
Goddelijk berouw
Stichting Calando blij met grote belangstelling
VERVOLGVERHAAL
PAGINA 4
VRUDAG 20 OKTOBER 2000
Blik op kerk ^~>y
en samenleving tj
- Onkerkelijkheid
- Kuiterts nieuwste boek
- Het Woord alleen
Waarnemer
Werving abonnees maandblad IRS
Tenslotte
innenkiiiA
De uitslag hiervan is als volgt:
Belangrijke gast
Fantastisch optreden
-14-
Op het terrein van kerk en geloof rolt het ene
onderzoek over het andere heen. Nog maar
kort geleden kwam het Sociaal Cultureel
Planbureau met cijfers die de voortschrijden
de onkerkelijkheid alleen maar bevestigen.
Niet minder dan 63 procent van de Neder
landse bevolking kan als onkerkelijk worden
beschouwd. Maar dat betekent nog niet dat
de resterende 37 procent nu ook trouw mee
levend is! Integendeel, van hen staan velen
nog wel ingeschreven, maar van enige be
trokkenheid blijkt niet zo veel.
Dat wil, volgens het onderzoek althans, niet
zeggen dat de ongelovigheid toeneemt. Men
sen, ook jongeren, zouden meer bezig zijn
met zingevingsvragen: wie ben ik, waar kom
ik vandaan, wat is het doel van mijn leven, is
er een God, enzovoorts. Voor het antwoord
op die vragen hebben ze echter de kerk niet
nodig.
Ze zoeken het bij allerlei levens- en wereld
beschouwingen, bij oosterse sekten, e.d. De
vraag wat men gelooft acht men van minder
belang, het gaat er maar om dat men gelooft.
Uitgerekend vorige week werd het nieuw
ste boek van Professor Kuitert gepresen
teerd. De omstreden hoogleraar trekt daar
in de lijnen verder door. Hij is nu zo ver
gekomen dat hij niet meer gelooft in een
persoonlijke God, een God Die boven ons
zou wonen, en Zich zou bemoeien met het
wereldgebeuren, of met het leven van ons,
kleine mensen. Wij scheppen ons dus een
god naar ons beeld - niet, zoals de Bijbel
zegt: God schiep ons naar ZIJN Beeld.
Met de oude godsvoorstellingen kunnen
we niet langer toe, belangrijk is alleen wat
wij van God denken en hoe wij God erva
ren. Maar in geen geval is dat de God van
de Bijbel, de God en Vader van Jezus
Christus. Ook hier is niets nieuws onder de
zon. Prof Kuitert mag doen alsof hij het wiel
heeft uitgevonden, maar zijn ketterijen wer
den ook in de eeuwen vóór hem al gehoord.
God is niets anders dan een religieuze pro
jectie van ons, mensen.
Het is onvoorstelbaar hoeveel weerklank
deze opvattingen vinden.Kuitert zou tege
moet komen aan zovelen die niet meer kun
nen geloven. Hij zou een brug slaan tussen
het christendom en de cultuur. Hij zou de
postmoderne mens een handvat geven om in
deze tijd toch nog vast te houden aan de reli
gie.
Alleen - die postmoderne mens schijnt niet te
(willen) begrijpen dat Kuitert zich met deze
opvattingen buiten de christelijke religie
plaatst! Wie niet meer gelooft in een per
soonlijke God, en wie Jezus niet meer ziet als
de Weg tot God, wie bovendien zegt dat bid
den geen enkele zin meer heeft - die maakt
ten onrechte aanspraak op de naam christen.
Het is niet toevallig dat dit boek van Kuitert
op dit moment verscheen. Juist terwijl velen
zeggen dat ze wel geloven, maar dat willen
doen zonder kerk.
Het is ook niet toevallig dat een week gele
den werd gepubliceerd dat Samen-op-Weg
de redding betekent van de midden-ortho-
doxie, die anders gedoemd zou zijn te ver
dwijnen. Logisch eigenlijk, want geloof dat
niet wortelt in het Woord, dat ook geen rela
tie meer heeft tot de belijdenis van de kerk
der eeuwen, is geen geloof, en is dus de ver
dwijning nabij.
Kerken en groepen waarin wordt vastgehou
den aan het klassieke belijden, aan het ortho
doxe geloof, verliezen beduidend minder.
Niet dat daar alles goud is wat er blinkt. Ook
niet dat de kerkverlating aan deze sektor
voorbijgaat. Maar waar het Woord van God
het laatste woord heeft, daar heeft de kerk
toekomst.
Het zal zaak zijn voor de Bijbelgetrouwe ker
ken (wat een naar woord eigenlijk!) om vast
te houden aan de leer der waarheid die naar
de Godzaligheid is. Want kerken blijven niet
intact met kunst- en vliegwerk, zeker niet
door een vals eenheidsstreven, waarbij de
leer er niet meer toe doet. "Zij hebben Mijn
Woord verworpen", zei de Heere al door
middel van Jeremia, "wat wijsheid zouden ze
hebben?"
De interkerkelijke herdenking van de
kerkhervorming zal dit jaar plaatsvinden
op D.V. donderdag 26 oktober a.s. en
wordt, zoals reeds jarenlang het geval is,
georganiseerd door het regionale comité
Goeree-Overflakkee van de Stichting 'In
de Rechte Straat'. De Hervormingsavond
zal ook dit jaar gehouden worden in het
kerkgebouw van de Hervormde Gemeen
te te Middelharnis. De aanvang is half
acht.
De opening wordt verzorgd door ds. A. van
Lingen, predikant van de Hervormde
Gemeente te Oude Tonge. Aansluitend zal
hij spreken over het thema 'Rechtvaardi
ging, heiliging en verkiezing'.
Ds. H. Korving, predikant van de Christelij
ke Gereformeerde Kerk te Kerkwerve, zal
spreken over het thema 'Luther en Erasmus'
Ook zal hij de sluiting verzorgen.
Medewerking verleent het bekende jonge
renkoor 'Con Amore' uit Dirksland o.l.v.
Willem Arie den Hertog. Organist Ron van
Ommeren begeleidt het koor en de samen
zang wordt begeleid door organist Paul Kie
viet.
Voor ouderen en zieken die niet in de kerk
aanwezig kunnen zijn is de samenkomst te
beluisteren over de kerktelefoons van de
Chr. Ger. Kerk en de Hervormde Gemeenten
van Middelharnis en Sommelsdijk.
Collecte voor de Vlaams Gerefor
meerde Kerk van Tongeren (B)
In Tongeren, de oudste stad van België,
bestaat reeds enkele jaren een kleine prote
stante gemeente. Deze Vlaams Gerefor
meerde Kerk wordt gediend door ds. T. Van-
huysse, een voormaüge Rooms-katholieke
priester. Op 21 november 1998 mocht een
klein maar doelmatig nieuw kerkgebouw in
gebruik worden genomen. De bouw daarvan
kwam tot stand met financiële steun uit
Nederland. U zult zich ongetwijfeld nog her
inneren dat ook op Goeree-Overflakkee een
financiële actie voor werd gehouden. De
gemeente mag zich in een gestadige groei
verheugen, maar blijft wel een armlastige
gemeente die onze financiële steun ook op
dit moment niet kan missen. Op de Hervor
mingsavond willen wij daarom de collecte
voor de gemeente van Tongeren bestemmen.
Van harte bevelen we de collecte voor dit
doel bij u aan. Moge er bovenal gebed zijn
voor deze kleine gemeente in België opdat
door de prediking van het Evangelie velen
tot het geloof in Jezus Christus worden
gebracht!
Bent u niet in de gelegenheid de herden
kingsdienst bij te wonen, dan kunt u uw bij
drage overmaken op bankrek. 3420.58.533
t.n.v. 'In de Rechte Straat' bij de Rabobank
Middelharnis.
Graag werven wij op die avond ook abon
nees voor het mooie en leerzame maandblad
'In de Rechte Straat'. Voor het geringe
bedrag van f 22,75 komt u in het bezit van
een jaarabonnement. In het blad wordt u
regelmatig op de hoogte gehouden van de
onderhanden zijnde projecten en leest u ont
roerende getuigenissen van ex-rooms-katho
lieken die tot het geloof in Jezus Christus
zijn gekomen.
Hartelijk hoopt het regionale comité van IRS
dat velen uit geheel Goeree-Overflakkee de
herdenkingssamenkomst in Middelharnis
zullen bezoeken. De kerkelijke verdeeld
heid, van degenen die begeren te leven bij
Schrift en belijdenis, geeft overvloedige
DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920
Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784
Tijdens de in het kader
van de '1+1 dagen'
gehouden vakantie-spelweek
te Goedereede, werd door
de werkgroep van de Bond tegen het Vloe
ken een ballonwedstrijd gehouden.
Van de vele tientallen opgelaten ballonnen
zijn er een tiental kaartjes terugontvangen.
Ie prijs: Sander de Gans, Goedereede
(omgeving Bremen Did.)
2e prijs: Michelle van Estrik, Goedereede
(omgeving Bremen Did.)
3e prijs: Leendert de Keijzer, Goedereede
(Bruinehaar Ov.)
De prijs in de vorm van een boekenbon werd
inmiddels aan de winnaars uitgereikt.
Net als de kleinere broers zwarte pion 2 en
pionier 3, speelden ook de grote jongens
gelijkop tegen elkaar. Verolme aan bord
twee stond al vrij snel erg goed met wit en
wist dit voordeel te verzilveren in het verre
nüddenspel. Mourik kwam met zwart goed
uit de opening, wist een positioneel betere
stelling tegen de witte geïsoleerde pion op
d4 op te bouwen, maar echter niet in winst
om te zetten. Aan de lagere borden over
kwam Maart van der Waal een kleine ramp
hij verblunderde zijn dame en daarmee ook
een zogoed als zekere winst. De grootste
ramp overkwam echter een halfzieke Wim
Peeman. Hij liet een winnend loperoffer op
h7 toe en kon om 9 uur als eerste zijn stuk
ken weer in de doos doen.
Persoonlijke uitslagen:
Mourik0.5
Verolme1
Lagendijk....1
VanProoijenO
C.Smit0.5
v. d.Waal
PeemanO
Boeter1
Overzicht voor interne competitie
ronde: 6, gespeeld op 16.10.2000
Jan de Haan -Wim Markwat0-1
Comeel Krijgsman - Leen Stolk0-1
Anton Visser - Ruud van Hooff0-1
Jaap Noordijk - Piet Lesuis0-1
Jan Moedt - Leon Struijk1-0
Frans Meiaard -Cees Vis1-0
Addy Visser - Bart Loosjes1-0
reden om ons dagelijks voor de Heere te
verootmoedigen. We weten uit voorgaande
jaren dat velen er grote waarde aan hechten
om zich, in ieder geval rond de Hervor
mingsdag, gezamenlijk onder de boodschap
van Gods Woord te zetten. De centrale
boodschap van het Evangelie, de verzoening
door Jezus Christus de Zoon van God, wordt
vandaag de dag sterk aangevochten. Samen
leven we in een tijd van onrust en verwarring
in kerk en wereld. Laten we op deze eerste
Hervormingsavond in het nieuwe millenni
um, eendrachtig bidden om een geestelijke
opwekking onder ons volk. De Heere is ook
Anno 2000 de Machtige om door de Heilige
Geest zondaren te trekken uit de duisternis
van zonde en verlorenheid en te brengen tot
de zaligmakende kennis van Jezus Christus.
Wij verwachten vele jongeren en ouderen in
de herdenkingssamenkomst in het kerkge
bouw van de Hervormde Gemeente te Mid-
dehanüs aan de Ring!
Het regionale comité G O
van 'In de Rechte Straat'
'toen berouwde zulks de Heere.
Amos 73
De profeet Amos trekt ten strijde tegen de
schijnvroomheid en onzedelijkheid in
Noord-Israël onder de regering van Jerobe-
am II. Op scherpe wijze striemt Amos de
misstanden, die er heersen. Als een brullen
de leeuw treed deze eenvoudige boer uit
Tekoa koning Jerobeam en het volk tege
moet. Amos predikt Gods gerechtigheid en
het oordeel. Juist omdat het de profeet te
doen is om het behoud van het volk. Amos
ziet dat het oordeel van God dreigend nadert
in het beeld van de door de Heere gefor
meerde sprinkhanenplaag. En dat drijft hem
tot het gebed, ja, tot een innig smeekgebed.
Amos is begaan met zijn volk en daarom
bidt hij de Heere om afwending van Zijn
toornende en straffende hand. Amos weet,
dat, wanneer de Heere naar recht handelt,
niemand en niets zal gespaard blijven. En
dat drijft hem des te meer tot de troon van
Gods genade. Amos pleit voor zijn volk, hij
bidt om de vergeving van de zonden. Want
de zonden van het volk zijn de oorzaak van
Gods toom, En dat ziet Amos.
Maar kan het gebed van een zondig mens de
afwending van Gods toom bewerkstelligen?
Heeft het gebed van Amos zoveel kracht en
zoveel inhoud dat de Heere dit gebed ver
hoord? Kan de Heere aan oprechte smeekge
beden Zijn oor lenen? Ook als wij zo bidden
en smeken? Wij zingen het toch:
'Maar neen, daar is vergeving
altijd bij U geweest;
De tekst zegt: 'toen berouwde zulks de Hee
re. Het gebed van de rechtvaardige vermag
veel. Het gebed van de rechtvaardige brengt
Gods ontferming in beweging. Het gebed
van de rechtvaardige doet de Heere zeggen
ten aanzien van Zijn oordelen: 'Het zal niet
geschieden.'
In het catechisatieboekje van Hellenbroek
staat de vraag: 'Is God veranderlijk of onver
anderlijk?' Het antwoord zegt: 'onverander
lijk,' Maleachi 3 6: 'Ik, de Heere, wordt niet
veranderd.' En de volgende vraag luidt:
'Nochtans wordt aan God berouw toege
schreven?' En dan luidt het antwoord: 'Dat
berouw is in God maar een verandering in
Zijn werk; niet in Zijn wil en wezen zelf.'
Onbegrijpehjk mysterie! God heeft berouw! Ja
echt, het staat in Gods Woord. Een berouw van
eeuwigheid! 'toen berouwde zulks de Heere.
En dat - o eeuwig wonder - op het gebed van
een smekend en pleitend, maar schuldig volk.
Wat groot, wat een wonder! Kunt u er bij, dat
God ook over u genadig wil zijn? Och nee,
maar het geloof van Gods kind zegt; amen!
Gods kinderen ervaren het dat de Heere
berouw heeft en dat Hij berouw toont tegen
over Zijn volk. 'Ja, onze God ontfermt Zich
op t' gebed.' Dat gebed is een middel, waar
mee zij als een kracht van het geloof de roe
de van het oordeel uit de hand des Heeren
nemen. En dat Goddelijk berouw, waardoor
Gods oordeel verandert in ontferming, komt
op duidelijke wijze tot uiting in het kmis van
Christus. Zonder dat kruis en zonder die
Christus was het oordeel onafwendbaar over
elke zondaar. Maar wie de Borg en Zaligma
ker Jezus Christus mag zien bezwijken onder
het oordeel van God over de zonde van het
ganse menselijke geslacht, die mag ook aan
schouwen dat in het volbrachte Middelaars-
werk Gods toom is gestild, 'toen berouwde
zulks de Heere.Ja, God heeft berouw over al
degene, die het oordeel van God over zijn
zonde en schuld leerde zien in het licht van
Gods heiligheid en zijn toevlucht leerde
nemen tot de Middelaar Gods en der mensen.
Die mens krijgt ook te ervaren dat in Christus
het oordeel van God geweken is. Van nature;
een kind des tooms; in Christus: een kind
Gods. Mijn lezers, hebt u die oordelen van
God wel eens mogen aanschouwen als een
Amos? Dan is ook het gebed van Amos u niet
vreemd. Dan kent u ook dat smekende wor
stelen om vergeving. Dan grijpt ook u in uw
gebed het hart van de Heere aan. Dan pleit
ook u op de trouw van de Heere jegens Zijn
volk. Maar dan waarschuwt u ook als Amos
voor de oordelen van God vanwege de zon
de. Dan durven wij ook alleen nog maar te
pleiten op dat enige offerlam, de Heere jezus
Christus. Dan is Hij uw enige Toevlucht,
want in Hem is gods toorn gestild. In Hem is
de gramschap van de Heere geblust.
'Hij maakt, op hun gebeden.
Gans Israël eens vrij
Van ongerechtigheden
Och, dat ook uw bede is: 'Zo doe Hij ook aan
mij.
Dan zult u ervaren wat het zeggen wil: 'toen
berouwde zulks de Heere.
St.
W.L.S.
Op zaterdagavond 14 oktober jl. werd The Messiah opgevoerd
door Barokorkest Florilegium Musicum en Christelijke Oratori
um Vereniging "Middelharnis". Op deze dag werden wereldwijd
uitvoeringen gegeven van Handels The Messiah. De opbrengst
kwam ten goede aan hospices over de hele wereld. "Voices voor
hospices", werd dit project genoemd. De opbrengst van het con
cert in Dirksland gaat dan ook naar Stichting Calando. De
Nederlands Hervormde kerk in Dirksland was zo goed als vol.
Bijna 600 mensen hebben Stichting Calando een warm hart toe
gedragen door het concert te bezoeken.
Het concert werd georganiseerd door Culturele Stichting de Welle.
De leiding lag in handen van Dhr. R. Verhage. Op deze avond was er
een zeer belangrijke gast aanwezig. Namelijk jonkheer P.A.C. Bee-
laerts Van Blokland, voorzitter van de Projectgroep Integratie Hos
pice Zorg. Deze projectgroep is in het leven geroepen door minister
Borst. Het doel van deze werkgroep is onderzoeken op welke wijze
de palliatieve zorg in de reguliere zorg geïntegreerd kan worden. Op
deze wijze kunnen hospices als Calando straks misschien structureel
gefinancierd worden.
Mede door de vele sponsors is het concert een groot succes gewor
den. Hoofdsponsor Rabobanken Goeree-Overflakkee heeft 500 kaar
ten ingekocht en daarmee f 25.000,- ter beschikking gesteld. Het
ruim drie uur durende concert was uitstekend georganiseerd en voor
velen adembenemend. Voorafgaand aan het concert nam de heer C.
Quist, voorzitter van Calando, het woord. Hij sprak een woord van
dank uit naar de sponsors en in het bijzonder bedankte hij de organi
satoren van het concert. Vervolgens zocht dirigent Verhage zijn
plaats en klonken de eerste tonen van The Messiah door de kerk. Na
afloop complimenteerden velen de muzikanten met een fantastisch
optreden. "Het was een prachtig concert, zeker de moeite waard,"
aldus mevrouw J. Koningswoud van stichting Calando.
Maar Rens wilde er niet van horen. "Mens", zei hij ernstig, "het is
toch zondag, dan gae je nie voor je plezier uut!"
"Er is wat met de koese!" mopperde ze. "Wacht mar!"
Nauwelijks had ze het gezegd of de beide koppen van de jonge vos
sen - prachtpaarden - kwamen zichtbaar om de hoek van de schuur.
En toen: Keesje van Ast met de hoge zije en de deftige geklede jas!
In de koker naast de bok een grote, nieuwe zweep van geel gepoli
toerd hout en wit, gevlochten leer!
"De doerak!" Ze balde haar vuist. Dat was weer iets voor een
Hoogendoom. Rens kwam, met een brede lach op zijn snuit en de
handen in de zak van zijn broek, achter de koets aan.
"Zot!" Het klonk fel als de klap van een zweep. "En wat zal je vader
daer wel van zegge!" kwam er beschuldigend achter aan.
"Mien een zorg! Hij weet nou hoe ik over de poppekast denk. Kijk
Kees rieë!" De koets met de vossen schoot door de dreef en de hoed
van Kees blonk in de morgenzon.
Kleine Rens stond weer naast z'n vader, het ene handje in vaders
broekspijp geklemd. "La me ok 's kieke!"
Rens hief z'n zoon op. "Mooi, Wat is Kees mooi!" bewonderde het
vintje.
"Het kon beter", zei grote Rens.
Vragend keek Lene en hij zei: "We hadden Kees als harlekijn moeten
kleden, voor deze poppekast".
De ouwe Rens stond voor zijn raam. De koets moest tweemaal door
de Boerenhemel komen: heen, als hij meneertje Vaandrager ging
halen en terag op reis naar Poortvliet. Rens wilde het zien, dat hij
meneertje Vaandrager eerde als een dominee. Het zou het prestige
van de godsdienstonderwijzer ten goede komen.
Waarom kwam de koets nog niet?
Aha! Daar was hij, maar.Maar.
Rens' wenkbrauwen fronsten, z'n ogen.
Ja, net die ogen. Daar begon het lichtje van de boerenhumor te glo
ren. Die ouwe kerel was ook jong geweest en had in de vroegere, don
kere schuur van Het Paradijs, toen zijn vader nog boer was, daveren
de streken uitgehaald.
"Deksels nog toe, jong!" gromde hij en wachtte tot de koets terag-
kwam met het bolronde snuitje van meneertje Vaandrager voor het
portieiTaam. Hij groette uit de verte naar het mannetje, dat zijn hoge
hoed eerbiedig afnam, op wilde staan, uit gewoonte, maar zijn kop
tegen de zoldering van de koets stootte.
"Aop van een jongen!" mopperde ouwe Rens. "Een beste grap, mar
het kon beter".
En in de kerk, in de bank van de kerkvoogden, waar hij hoog troonde
boven de gemeente, luisterde hij niet naar dominee Van Veen maar
liet het verhaal terugkomen uit zijn jeugd, toen hij van zijn vader, met
de oude karos op een zaterdagmiddag dominee Rossieau van het
Thoolse veer moest halen. Zo'n piekfijn mannetje was dat met een
hoge boord en altijd met handschoenen aan. Ze vingen toen eerst twee
grote, krolse katers - het was in maart - en stopten die in de ruimte
onder de zitbank, de zitplank en de blauwe kussens er weer boven op.
Hevig dat die dieren te keer gingen: "Miaauw.Miaauw.Pchch!"
Toen de veerboot aankwam en de dominee deftig glimlachend op de
karos aanstapte, ging Rens hem tegen en zei: "Dir binne per abuus
een paar kaeters onder de zitbank terechte gekomme".
"Dat is naar!" vond de dominee.
"leselijk naer, domenie. Maer kiek, ik wili de beeste toch liever weer
mee naer 'uus neme".
"Ja natuurlijk, Hoogendoom".
"As domenie geen bezwaer maekt".
"Welnee! Welnee! Ze zullen mij geen kwaad doen, denk ik".
"Het binne geen tiegers, ze zalle je niet opete. Maer kiek, as ze 't noe
te bar maeke, dan kun je d'r wel ééntje uutlaete. Zo doe je dat: je licht
het kussen op en dan evetjes de planke en dan spriengt er wel een
uut".
"Zou u dat dan maar niet doen, Hoogendoom?"
"Nee, dat kan noe net nie, want as ik er dan uut mot en as we de deu-
re van de koese ope doeë, dan spriengen ze d'r uut, hè".
Er stond nogal wat volk bij te grinniken, dat niet veel begreep van de
kattenmuziek in de karos. Maar goed, de dominee stapte in. Rens ging
op de bok en hobbelde-dobbel ging het over de kinderhoofdjes van de
Thoolse straten. En toen ze op de Werf van Het Paradijs stopten -
Rens had het duivelse spektakel achter hem wel gehoord - en vader
het portier opendeed, sprongen er eerst twee grote, woedende katers
uit met dikke staarten en in de hoek, met een zakdoek voor z'n
gezicht, zat de dominee te rillen.
"Rens, jong!" schrok vader. Rens kwam van de bok, hielp de domi
nee met het uitstappen. De man was helemaal van streek. De katers
hadden barbaars gevochten en geschreeuwd. Ze waren over dominee
heengevlogen, tegen hem op en tegen de raiten.
"Mar, je 'ad 'r ok maer ééntje uut motte laete, domenie", zei Rens.
"Twee, da gae vechte".
"Man", huiverde de dominee, "ze waren me te vlug af, ze sprongen
d'r gelijk uif
"Gae mar uutspanne", gelastte vader kort. "En kom mar mee naer de
vrouwe, domenie".
Toen Rens de koets in de schuur had en de paarden op stal, aarzelde
hij toch wel om naar binnen te gaan en hij kneep hem wel een beetje
toen hij z'n vader zag komen. Hij kon hem niet ontlopen. Midden op
de dorsvloer kwamen ze elkaar tegen.
"Drommelse jongen", gromde de ouwe, "en je moeder zit er mee!"
"Moeder?"
"Jaet! Want ie mot een onderbroek en een hemme van mien an!"
En meteen schoot de boer in de lach.
"Ei tie zo gezwete?" vroeg Rens.
Ja, zo had hij gezweten.
Die ouwe Rens in de kerk zagen zitten, dachten: nou 't valt mee, dat
hij niet lelijker kijkt, nou Van Veen weer op de preekstoel staat.
Nan stond op het Kerkplein op hem te wachten.
"Het was een mooie preek", zei ze in behoefte om het voor de zieke
dominee op te nemen.
"O, ik heb het ook best naer m'n zin gehad in de kerk", zei vader,
maar op zo'n manier, dat Nan het niet recht vertrouwde.
's Avonds kwam Klaas bij zijn oom Rens op bezoek. Die dacht: de
jongen is aan het veranderen. Vroeger zag je hem nooit en nu ieder
ogenblik. Hij ontving hem hartelijk. Nan was naar de hoeve, waar ze
vaak bij haar broer en schoonzuster de zondagavond doorbracht.
Rens liet zijn neef een goeie sigaar opsteken en schonk zelfs een glas
wijn. Maar Klaas voerde in volledige kalmte uit. wat hij zich vooree
nomen had en zei: "Dat je vanochtend zo'n komedie opaevoerd hebt
met meneer Vaandrager en dat je in de kerk zo guitig zat'te lachen, is
een bewies, datje niet tevreden bin, met wat je doetf"
Ouwe Rens keek hem een beetje nijdig aan. Wat verbeeldde zo'n
kerel zich wel?
"Mar, 't is waer, oom!" Klaas trok eens aan zijn sigaar en dronk van
zijn wijn. "Je zegt, dat je opkomt voor de ouwe tradisien van de boe
renstand. Datje de oude waerheid voorstaet. Maar dat liekt er nie vee
op. Echte boeren zitten nie te grinniken in de kerk omdat ze an de
mooie klucht dienke. die ze vanochtend vroeg hebben uitsehaeld, dat
doen..."
(wordt vervolgdl