Criminaliteit en reclitspraak in Middelharnis i\JLl£\ ^\9MliWiVJUA Historisch hoekje De Motte en 'Maatje Zaaijers Huijsinghe' eiMDai-iiiEyws Van tapijt en gordijn tot lamellen. Uw vertrouwd adres waar service, topkwaliteit en lage prijs hand in hand gaan. LET'OPlQNZJJSREeMGÜL'AIRE Nieuwe showroom voor 'Verwers Auto's' BV Actie voor vrijlating van christenen in Laos in de gaten of in de put Bij het jaarboek 2000 PAGINA 9 VRIJDAG 6 OETOBIR 2000 (6) Openingstijden: Wo. 13.00 -17.30 uur, do. 9.30 -12.00 en 13 00 -17.30 uur vr. 9.30 -12.00 en 13.00 - 20.00 uur, za. 9.30 -16.00 uur. Tramweg 33 OudeTonge (01871641842 www.vwspecialist.nl. (21) Uit het voorgaande hebben we begrepen, dat langdurige opsluiting zelden voorkwam. Toch hebben hier verscheidene personen opgesloten gezeten: enkele inscripties in de houten wanden herinneren hier nog aan. De gevangenis is opvallend gaaf bewaard geble ven en we hoeven dan ook weinig inbeel dingsvermogen te hebben om ons te ver plaatsen in de situatie van de vroegere gevangenen. De gijzelkamer is een ander verhaal. Hiervan is alleen de schouw nog aanwezig. In de schouwbalk treffen we tal loze inscripties, die gegijzelden erin hebben gekerfd. Het is niet helemaal duidelijk hoe de achtergevel van het raadhuis er oorspron kelijk heeft uitgezien. Nu is er een dubbele deur die toegang verschaft tot de gijzelka mer. Het weinige licht komt door het half ronde bovenlicht. Op de originele bestekte kening van het raadhuis stond hier alleen een groot kruiskozijn aangegeven. Toch zal er in de achtergevel naar alle waarschijnlijkheid een deur moeten hebben gezeten, al is het alleen maar om de deur van de gevangenis, uitkomende in de gijzelkamer, af te kunnen sluiten. Alhoewel er alleen een schouw rest van het vroegere interieur van de gijzelka mer, kunnen we toch wel stellen dat de gij zelkamer een 'rianter' onderkomen was dan de donkere, muffe gevangenis. Wie werden er nu in de gijzelkamer geplaatst? Allereerst moeten we denken aan de gedaagden voor een extra-ordinair pro ces. Had degene een zeer ernstig deUct gepleegd of was men bang dat hij/zij de benen zou nemen (fugitieO, dan ging de gedaagde de gevangenis in. Het gebeurde ook wel dat een gedaagde in een herberg werd gegijzeld. Eén keer lezen we dat een gedaagde in het gasthuis werd vastgehou den. Het betrof hier een zwangere 'dame' (zij werd enkele jaren later overigens ter dood veroordeeld). In artikel 51 van de Keur 1658 lezen we verder: "Yemant gegijselt sijnde, 't zij tot betalinge van eenige schuit, pennin gen ofte om eenich feyt te presteren." Kon iemand een boete, zijn belasting of andere financiële verplichtingen niet voldoen, dan bestond de mogelijkheid voor de schuldei sers hem te laten gijzelen. De gegijzelde moest volgens het 52e artikel daar blijven "sonder over de goote van sijn gijselhuys te treden ter tijt ende wijlen tot hij voldaen zal hebben, daeromme hij gegijselt is." Artikel 53.gaat als volgt verder: "Ende ingevalle den gegijselde geen debvoir en dede tot voldoe- ninge, ofte in gijseünge bleef den tijt van acht dagen, zoo zal den officier vermogen door sijnen dienaer ter presentie van twee schepenen, van des gegijseldens gereetste goederen te halen ende öp 't raethuys te bren gen, zooveel als schepenen zullen wijsen ende oordeelen sufficant te zijn tot betalinge, ende 't zelve met een zonnendaechs ende een Deur naar de gevangenis marctdaechs gebodt verkoopen, doch geen goederen hebbende, ofte dat de gijselinge geschieden om eenich feyt te voldoen, sal den gegijselde naer de acht dagen in civile apprehentie gebracht, ende in de gijselkamer opgeslooten werden voor alsulcken tijt ende met alsulcke contreinten als leeimiannen ofte schepenen wijsen zullen te behooren." Tussen de losse stukken in het rechterlijk archief komen we een bijzonder geval tegen van iemand, die ten onrechte werd gegijzeld en dit niet pikt; hij wil worden gerehabili teerd. Er is geen compleet dossier betreffen de deze kwestie, maar uit het beschikbare materiaal komen toch een aantal interessan te gegevens aan het ücht. Op 20 juni 1675 was ComeUs Legierse uit Oude-Tonge in de herberg van Teunis Jonker op de Kaai te Middelharnis. De baljuw stuurde de dienaar van justitie naar ComeUs ten einde hem te ontbieden op het raadhuis. ComeUs weiger de echter aan dit verzoek gehoor te geven en maakte de baljuw voor van aUes en nog wat uit. De dienaar ging onverrichterzake terag naar het raadhuis, waar hij de baljuw van het voorgevallene in kennis stelde. Deze gaf de dienaar te kennen, dat indien ComeUs niet goedschiks mee wilde komen, hij hem "fey- telijck" zou moeten "aentasten ende mede brengen". Met de nodige tegenzin besloot ComeUs toch maar mee te gaan. Op het raad huis werd hij door de baljuw aangesproken op zijn zojuist geuitte beledigingen. Hier voor was hij echter niet opgepakt. Er zouden nog onduidelijkheden zijn over door hem geïnde belastinggelden uit eerdere jaren. ComeUs nam ook nu weer geen blad voor z'n Deur in de gijzelkamer naar de gevangenis mond, waarom de dienaar hem "heeft aenge- tast ende alsoo getragt in de gijselkamer te krijgen", maar ComeUs bood flink weer stand en pakte de dienaar dusdanig bij de arm, "dat zijn halff hemdt aen de mouw scheure, voorts hem deposant aen de hant quetste dat eenighsints bloede mitsgaders oock den hoet van 't hooft van de req[uirant] stote, andre ressistentiën al worstelende meer gepleegt heeft, dat eyndelijck hij Com[elis] Leijgierse gebragt zijne den trap aff naer de gijselkamer, wesende de pasagie door de put, denselven niet heeft willen wesen in de gijselkamer, maer in den put." ComeUs zou tegen de dienaar hebben gezegd: "Laet de deuren allemael open", zodat hij "in de gijselkamer, put ofte vooren te gaen ofte blijven." Hierait kunnen we onder meer opmaken, dat de gevangenis in het verleden ook wel de put werd genoemd; hoezo in de put zitten? Waarom stond dit allemaal opgetekend? ComeUs bleek ten onrechte opgepakt en "ongehoort ende genoegsaem met gewelt in een gevangen- huys ende dieffput ingestout ende gewor pen". De andere dag werd hij dan ook op vrije voeten gezet. ComeUs kaartte dit voor val aan bij de Hoge Raad "tot reparatie van de eere". Of hij in z'n gelijk werd gesteld en een eventuele schadevergoeding wist los te peuteren, is niet helemaal duideUjk. Dat is ook niet zo van belang. Dit voorval leert ons meer over de arrestatie en het opsluiten van een verdachte. Op de criminele rol komen we niet degene tegen die vanwege openstaande rekeningen werden gegijzeld. Zij werden immers niet veroordeeld als criminelen. Wie wel voor enkele dagen of weken werd veroordeeld wegens het plegen van een strafbaar feit, kreeg steevast water en brood op het menu. Dit was na een boete van 25 gulden de Ucht- ste straf die men kon krijgen. Meestal was het voor iemand die razie had gezocht of jongelui die een kleine diefstal (appels/peren) op hun geweten hadden. In 1797 was er een kijvende huisvrouw die eigenUjk een boete van 50 gulden had 'ver diend', maar deze niet kon betalen, althans niet zonder dat "haar huysgezin door 't betaalen van die boete zoude koomen te Uj- den". De baljuw adviseerde om haar 14 dagen op water en brood te zetten. Leen mannen zagen hier in eerste instantie weinig in, maar gingen uiteindelijk akkoord. De baljuw herinnerde leenmannen "aan die algemeen bekenden regul in regten, dat die- geene welke onvermogende is om een boete te voldoen aan den üjve zal gestraft wor den." Welnu, hetgeen zij had gedaan was nu ook weer niet zo erg, dat dit een lijfstraf kon rechtvaardigen. Toch was het nu eenmaal zo "dat onvermogende en arme persoonen, die met geene geldboete kunnen worden gepu- nieerd, egter weegens gepleegde misdaden en ongereegeldheden nimmer ongestraft kunnen worden gelaten." Zij werd daarom acht dagen 'gespijzigd' met water en brood. Bij andere veroordeelden zien we, dat zij een tijdje moesten zitten, echter zij konden eer der worden vrijgelaten indien zij een bepaald bedrag betaalden. Elke dag gijzeüng stond eigenlijk voor een bepaalde prijs. De consumptiekosten, water en brood, vielen wel mee, maar het raadhuis was geen hotel en men was de gijzelaars dus Uever kwijt dan rijk. Er waren vanzelfsprekend ook mensen, die liever geen gebruik van deze faciUteiten wensten te maken. Het 55e artikel voorzag in maatregelen tegen degenen die niet kwa men opdagen: "Maer indien hij om yet te doen gegijselt is, ende niet te gijsel en gaet, zoo sal hij voor de eerste reyse verbeuren thien ponden, voor de tweede reyse twintich ponden, voor de derde reyse 't sestich pon den, ende voor de vierde reyse zal hij geap- prehendeert ende gevangen gehouden wer den, ses stuyvers daechs, totdat hij gedaen zal hebben 't gene daertoe hij gegijselt is." Jan Both - Middelharnis mORDiELSiAlsUODi M^^^^i^^^^êêM::^^ Een gloednieuwe showroom, een grote klantvriendelijkheid en een uitgebreid assor timent VW-personenwagens. Het zijn alle maal feiten bij 'Verwer's Auto's' aan de Klinkerlandseweg in Nieuwe Tonge. Het begon allemaal in 1983 in 'Knorrenburg' aan de Molenweg in Middelharnis. In 1985 zijn ze verhuist naar Nieuwe Tonge, daar zij in 1989 de werkplaats totaal hebben ver nieuwd. Nu was de showroom aan de beurt. Bij de voorbereidingen van de bouw van de nieuwe showroom gebeurde er een ongeluk; Cor viel ongeveer 6 meter naar beneden van het dak van de oude showroom. Met gevolg dat hij zijn heup brak en zijn arm op 5 plaat sen. Cor loopt nu nog met pennen en platen in zijn been. Waar vorig jaar de traumaheli kopter landde staat nu de gloednieuwe showroom. Er zijn in totaal vier mensen werkzaam in het bedrijf. Cor en zijn vrouw Gerie, bijge staan door twee medewerkers. Het bedrijf staat garant voor schadeherstel en reparatie aan alle merken, hoewel het bedrijf voor 90% is gespeciaUseerd in Volkswagens. Verder hebben Cor en Gerie de APK's, roet- meting en de verkoop van nieuwe en gebmikte auto's hoog in het vaandel. Belangrijk voor de klant is dat het bedrijf BOVAG-gecertificeerd is. Binnenkort is Verwers Auto's ook op het intemet te vinden onder de naam WWW.VERWERS- AUTOS.NL en ook onder de naam De Vereniging van Christenen tegen Vervol ging en Marteling (VCVM-Nederland) ver zamelde in de afgelopen maanden mim 6000 handtekeningen voor de vrijlating van een Oezbeekse christen die vanwege zijn geloof gevangen zit. De VCVM is in september 2000 begonnen met een handtekeningenactie voor het vrijla ten van de Laotiaanse christenen Sisa- mouth, Peto, Boon My en Pa Tood die van wege het verbreiden van het evangelie gear resteerd zijn en tot lange gevangenisstraffen veroordeeld zijn. De eerste drie werden op 18 juU 1999 gearresteerd. De VCVM acht het gevangen houden van deze christenen in strijd met artikel 18 van de Universele Verklaring van de rechten van de mens waarin staat dat ieder recht heeft op vrijheid van gedachte en godsdienst en op het verbreiden ervan. De VCVM heeft een verzoek om vrijlating van de vier christenen opgesteld dat gericht is aan de Laotiaanse autoriteiten. Ieder kan handtekeningen ver zamelen onder dit verzoek. De VCVM acht het van belang dat ook brie ven naar de genoemde autoriteiten gestuurd worden. Als er veel brieven binnenkomen, kan dat leiden tot vrijlatingen, zoals de erva ring leert. Een handtekeningenlijst en een voorbeeldbrief, met adressen van Laotiaanse autoriteiten, kunnen aangevraagd worden bij: VVCM-Nederland, Postbus 296,3770 AG Barneveld. Tel. (0342) 420325. We wekken u op om zich op te geven als contactpersoon in uw gemeente om na kerk diensten handtekeningen op te halen voor acties van vrijlating van de VCVM. U kunt zich aanmelden bij bovengenoemd telefoon nummer. Ik las van de hand van ds. L.J. Geluk (oud- predikant van Dirksland) in het blad 'Eccle sia', het orgaan van de Stichting Vrienden van dr. H.F. Kohlbmgge, het volgende onder 'Opmerkelijk, jaarboek 2000'. Nog eerder dan ik had verwacht is het al gebeurd: de mbricering van de gemeenten van de Neder landse Hervormde Kerk is op nieuwe leest geschoeid. De historische orde is verdwe nen, voor altijd verdwenen. Het Jaarboek 2000 (het laatste, vanaf volgend jaar komt er voor de SoW-kerken een gemeenschappelijk jaarboek) bewijst dat. De indeling van de kerkeUjke gemeente gaat terug tot op 1618. Toen werd bij de grote internationale Syno de van Dordrecht, voor wat betreft de rang orde van de afgevaardigden gekozen voor een zekere parallellie tussen kerk en staat. Dat betekende: ook de kerkelijke vertegen woordigers uit het hertogdom Gelre komen in rangorde eerst, dan die uit de graafschap pen Holland en Zeeland en zo vervolgens. Men vindt deze indeUng temg in het woord voorafin de Psalmberijming van 1773. In de kerken en gemeenten die in 1834, 1840 en 1886 vanuit de Hervormde Kerk zijn ont staan, heeft men in deze oorspronkelijke indeUng niets gezien. Men stichtte immers een nieuwe kerkelijke gemeenschap, los van de historische kerk! Ook het SoW-kerkge- nootschap zal iets nieuws zijn en op het onderhavige punt is alvast een nieuw begin gemaakt. Daarom - wie dit nu al zo beslist heeft is me onbekend - begint het Jaarboek 2000 niet meer met de Klassikale Vergade ring van Arnhem (Gelderland), maar met die van Assen (alfabetisch!), in de gecombineer de kerkprovincie Groningen/Drenthe. Daar na volgt Friesland, Overijssel, enz. Is deze wijziging nu zo belangrijk? Doet die volgor de er dan iets toe? Dit is natuurlijk niet een louter technische kwestie. Of de leden van de synode daarin gekend zijn, weet ik niet. Het breken met hetgeen bijna 4 eeuwen heeft gegolden, is vanzelfsprekend niet toevallig. Het is een klein, maar wel planmatig en daarom opmerkelijk onderdeel van het geen wordt voorbereid; een nieuwe kerk, met een nieuwe naam, een nieuwe grondslag, een nieuwe kerkorde, een nieuwe indeling, maar, niet een plant die van haar historische wortels losgesneden is, verdorren? Waarvan acte! M. van der Vallt Fr. van Borselenstraat 32 3244 XE Nieuwe Tonge tel.: 652291 We pakken de draad van ons ver haal over de bewoners van 'Maatje Zaaijers Huijsinghe' weer op bij Cornelis van der Valk 2, die leefde van 1719-1783. Na de dood van zijn vader werd hij eigenaar van het huis. Cornelis 2 overleed op 10 sep tember 1783 en werd in Dirksland begraven. Zijn naam staat op een familiegraf op de begraafplaats aan de Kapoenstraat. Kerkhoven en begraafplaatsen Oude kerkhoven en begraafplaatsen krij gen in Nederland steeds meer belangstel ling en waardering. Ze krijgen een plaats op monumentenUjsten van rijk en gemeenten. Met 'kerkhof' bedoelen we hier het oorspronkeUjke hof rond de kerk, met 'begraafplaats' een plaats om mensen te begraven. In het dagelijks woordge bruik wordt een begraafplaats nog vaak kerkhof genoemd. Begraafplaatsen zijn in het algemeen van jonger datum dan kerk hoven. Ze werden aangelegd omdat de hoven rond de kerk vol waren of voor andere doeleinden werden bestemd. Of omdat de volksgezondheid er aanleiding toe gaf. Vaak zijn deze begraafplaatsen vandaag de dag een oase van groen in een bebouwd gebied en is men er mede daar om zuinig op. Naar buiten de bebouwde kom Tijdens het Franse regiem werd het begra ven in de kerk verboden. Een decreet van 1804 verbood het begraven in de kerk, maar na het vertrek der Fransen werd dit decreet in 1813 geschorst. Toch zag men wel in dat er uit een oogpunt van volksge zondheid bezwaren zijn tegen begraven in de kerk. In 1825 werd het voorgoed ver boden. Begraven om de kerken heen bin nen de bebouwde kom werd nog toege staan voor gemeenten met minder dan 1000 inwoners. Bij de Begrafeniswet van 1869 werd ook dit algemeen verboden. In de 19de eeuw werden veel begraafplaat sen buiten de bebouwde kommen aange legd. In Dirksland werd in 1796 een nieuwe begraafplaats aangelegd. Aan de Kapoen straat, vlak achter de 'dorpsscheisloot' en de huizen aan de Ring. Dichtbij de kerk en voor hedendaagse begrippen in de dorpskern. In 1800 werd deze "nieuwe begraafplaats" door de Gereformeerde Gemeente van Dirksland overgedragen aan het gemeentebestuur. In 1861, 1915 en 1922 werd door de gemeente grond aangekocht voor uitbrei ding van de begraafplaats. Inmiddels is door de aanleg van een nieuwe begraaf plaats aan de Staakweg de begraafplaats aan de Kapoenstraat 'oude begraafplaats' geworden. Laatste rustplaats «SSMiyWD SiEWSE.«5"T UMI ©.Ce, il FEiSR, 177^ QVEHL, as.SEPT. WAS fj Familiegraf Van der Valk - Van Weel Tot de komst van de Fransen was het algemeen gebruikelijk dat mensen in de kerk of op het kerkhof rond de kerk begra ven werden. Wie het zich kon permitteren werd in de kerk begraven, bij voorkeur in het koor. De noordoosthoek van het ker- hof was een laatste rustplaats voor mensen die een betere plaats niet waardig werd geacht. De mensen werden begraven met de voeten naar het oosten, gelovend in een wederopstanding bij het aanbreken van de Jongste Dag. Veel begrafenisgebruiken bleven na de reformatie bestaan, ook al probeerde men ze van kerkwege af te schaffen. In de Dirkslandse kerk zijn mooie grafste nen bewaard gebleven. Door wijlen de heer J.L.Braber is van de grafstenen in de Dirkslandse kerk een overzicht gemaakt, met een vertaling van de teksten die op de zerken staan. Bij een bezoek aan de kerk is zo'n overzicht verkrijgbaar bij de koste- res, mevrouw Annemieke Klepper-Wolf- ert. De meeste kerken op Goeree-Overflakkee zijn oorspronkelijk gesitueerd op een ker- E''"iland. De kerkgracht scheidde kerk én rkhof van de wereld. Vooral na 1900 raakte de symbolische betekenis van de kerkgracht in vergetel heid en dacht men in de eerste plaats aan demping van kerk- grachten uit een oogpunt van hygiëne en verkeer. Daarmee werd soms ook vergeten dat het hof rond de kerk het oorspron keUjke kerk hof van een dorp is. Familiegraf Het oude gebruik om de mensen met de voeten naar het oos ten te begra ven zien we ook nog op de begraaf plaats aan de Kapoenstraat. Op deze begraafplaats treffen we oude en opmer- keUjke grafstenen aan. Heel opmerkeUjk is het familiegraf van de famiUe Van der Valk-Van Weel. Het was me nooit opge vallen maar op dat familiegraf staan de de namen vermeld van Cornelis van der Valk (overleden 1753), van zijn tweede vrouw Renetta van Lobbregt (overleden 1775) en ComeUs van der Valk (overleden 1783). Jacomina van Kassei, de echtgenote van Cornelis van der Valk 2, overleed in april 1796 en ook haar naam staat op het fami- Uegraf vermeld. Is hun stoffelijk overschot later bijgezet in een familiegraf dat door Paulina Maria van der Valk en haar man David van Weel werd gesticht? Het antwoord op die vraag ligt waarschijnlijk in het archief van de Nederlands Hervormde Kerk van Dirks land. De Diakonie heeft zich verpUcht voor het onderhoud van het graf te zorgen en komt die belofte plichtsgetrouw na. Opvolging geregeld Het overlijden van Cornelis van der Valk 2 kwam vermoedelijk niet onverwacht. Zoals ComeUs 1 de opvolging voor Cor- neUs 2 tijdig had geregeld, zo regelde ComeUs 2 voor zijn dood de opvolging voor ComeUs 3. In 1781 treffen we de jonge ComeUs van der Valk 3 - dan op zijn beurt Junior - als "gezwoore clerq" van schout en schepenen van de Dirks land. Toen ComeUs van der Valk 2 in 1783 overleed, gingen zijn functies als vanzelf over van vader op zoon. Voor de dochters van ComeUs van der Valk 2 en Jacomina van Kassei werden geschikte huwelijkspartners gevonden onder de elite van naburige dorpen. Voor PauUna Maria duurde het tot haar drieën dertigste voordat ze een geschikt persoon trof om mee te trouwen. Dat was de vie- rentwintigjarige David van Weel, een jon geman die het ver zou brengen. PauUna Maria van der Valk is de grootmoeder van PauUna Maria van Weel. PauUna van Weel heeft door een groot legaat de stich ting van het streekziekenhuis in Dirksland mogelijk gemaakt. PauUna Maria van der Valk is de eerste bewoonster van 'Maatje Zaaijers Huijsinghe' van wie een portret bekend is. Gezien de kleding is het portret omstreeks 1840 geschilderd. PauUna Maria van der Valk was toen al over de zeventig. Ze woonde na haar huwelijk met David van Weel op 'Het Hof aan de Win terstraat. Eigenaardig is dat op het fami- üegraf haar naam verkeerd vermeld staat. Cathy Westdorp PauUna Maria van der Valk, dochter van Cornelis van der Valk en Jacomina van Kassei, grootmoeder van PauUna van Weel.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 9