ilAlflISI-IIIEUVffi PAGINA 7 fmJDm 6 oicTööM^öbo Oorspronkelijk was de benaming 'Vuur- schepen'^, doch wij houden ons ook graag aan de benaming van 'Lichtschepen' omdat men dan direct weet waar men het over heeft. In 1814 had men in de Nederlandse wateren het eerste lichtschip, een omgebouwde kanonneerboot die als het 'Vuurschip Schuy- tezand' in de Waddenzee voor anker lag. Het eerste Nederlandse vaartuig dat speciaal als lichtschip werd gebouwd dateert van 1858. De Nederlandse lichtschepen hadden geen eigen voortstuwing, omdat zij altijd vooran- ker lagen, ongeveer .12-16 mijl buiten de Nederlandse kust. In de machinekamer bevonden zich de generatoren en de diverse oplaadsystemen voor het opwekken en bewaren van stroom ten behoeve van de lichtinstallatie. Het belangrijkste doel van het lichtschip was uiteraard hetgeen waar voor zij werd gebouwd, en wel het lichthuis met de lichtbundel en het cardanische opge hangen lenzenoptiek. Deze cardanische ophanging had daarmee te maken dat bij slingerend schip het scheepvaartverkeer de lichtopstand onder alle weersomstandighe den kon zien. Verder werd het schip uitge rust met een radiokamer, een kombuis en diverse bemanningsverblijven. Bijzonder zwaar uitgevoerd was het ankerspil met de ankers die het lichtschip onder alle weer somstandigheden op haar plaats moest hou den. De lichtschepen waren rood geschil derd en de naam van de locatie waar zij was gelegen stond aan weerskanten in de zij. De lichtschepen hadden als eigennaam een nummer, (1-12). Wij willen ons in dit ver haal houden aan de namen van hun locatie. Wij willen met dit verhaal het lichtschip 'Goeree' dat indertijd voor de kust van Goe- ree lag eens behandelen en maken hierbij met toestemming gebruik van het boekje 'De Nederlandse Lichtschepen', geschreven door Wibo Burgers. Voor de Tweede Wereldoorlog lagen ver voor de Nederlandse kust vier lichtschepen, te weten de 'Terschellingerbank' ter hoogte van Terschelling, de 'Haaks' ter hoogte van Den Helder, lichtschip 'Maas' dat voor de Nieuwe Waterweg gestationeerd, lag en het lichtschip 'Noord-Hinder' die ver voor de mond Yian de Westerschelde lag verankerd. De 'Terschellingerbank' werd door de Duit sers gevorderd en de 'Noord-Hinder' werd tot zinken gebracht. De 'Haaks' was in die tijd zo ver verouderd, dat deze als afgeschre ven moest worden beschouwd. Alleen het lichtschip 'Maas' kwam in deze periode ongehavend uit de strijd. Dit lichtschip, dat voor de inloop van de Nieuwe Waterweg was gestationeerd, kreeg na de oorlog de naam 'lichtschip Goeree' toegewezen, door dat de locatie werd aangepast en het licht schip meer westwaarts op zee uitgelegd werd ter hoogte van de kust van Goeree. Dit in verband met het ontbreken van de vuurto ren van Ouddorp, die in de nacht van 4 op 5 mei 1945 door de wehrmacht werd opgebla zen. De lichtschepen vormden in die dagen het belangrijkste bakens op zee. Zij hadden een lamp van ongeveer 4500 kaars, die door een stelsel van lenzen en prisma's haar stralen- bundels naar buiten een sterkte gaf van 5 miljoen kaars. Bij mist maakte de beman ning gebruik van de misthoorn, die om de vijf seconden twee seconden aanstond. Een oorverdovend lawaai moest het scheepvaart verkeer op afstand van het lichtschip hou den. Het schip was, zéker met slecht weer, een baken in zee doch met mist een angst aanjagend aanvaringsobject. Het kon immers niet vluchten voor een gevaarlijk naderend schip. Het lichtschip 'Goeree' lag daar als een trouwe maar eenzame wachter voor de Nederlandse kust. Het werk aan boord bestond naast onderhoud uit het Het lichtschip "Goeree voorheen "Maas schoonhouden van het schip, want verveling was hier de grootste dooddoener. Men kori immers voor vier weken niet de wal op en men moest zich met elkaar vermaken en zoveel mogelijk ergernissen voorkomen. De sociale contacten moesten gewoon goed zijn. Door een goede gezagvoerder werd dan ook gestimuleerd om er een hobby op na te houden. Vissen was er daar bijvoorbeeld één van. Knutselen met hout en koper vormden eveneens een goede en verantwoorde tijds besteding. Schrijver dezes heeft bijv. in de woonkamer een koperen vuurtoren staan die aan boord van het lichtschip 'Goeree' is gemaakt en aan mijn vader werd geschon ken, die kok was aan boord van dit licht schip. Ik ben er vele malen getuige van geweest hoe op dinsdagmorgen de tonnen- legger s.s. 'Rotterdam' de Pai^khaven uitvoer om proviand en post naar het lichtschip 'Goeree' te brengen. Ook werd er vers water van de tonnenlegger aan boord van het licht schip gebracht. De bemanning van het licht schip zag altijd uit naar de komst van s.s. 'Rotterdam' met proviand en post want dit was tenslotte het enige contact wat de elf bemanningsleden van het lichtschip met de buitenwereld had. Bijzonder is de informatie die ik onlangs over dit schip, de s.s. 'Rotterdam', ontving en die ik bij deze graag bij dit artikel wil meenemen. Dit stoomloodstransportvaar- tuig werd in 1906 gebouwd onder de naam 'Zeemeeuw' bij de Nederlandsche Stoom boot Mij. (het etablissement Feijenoord) onder bouwnummer 204. Haar afmetingen waren (LxBxHxD) 32.80 x 6.50 x 3.57 x 2.55 meter. Het schip had een waterverplaat sing van 240 ton en het machinevermogen was 307 PK. De max. snelheid was 10.3 knopen. De lotgevallen van de 'Rotterdam' zijn: 17 09 1905kiel werd gelegd. 2001 1906: de 'Zeemeeuw' wordt te water gelaten. 07 06 1906: de 'Zeemeeuw' wordt overge nomen van de werf en komt in dienst van het 4e en 5e District van het Loodswezen. 1911: het schip gaat over naar het 3e District. 16 041912: de 'Zeemeeuw' komt bij de Koninklijke Marine in dienst als mijnenvisser. De achtermast wordt verwijderd. 01 04 1914: het schip komt weer in dienst als stoomloodstransportvaartuig. De achtermast wordt vveer geplaatst. 03 08 1914: weer omgebouwd tot mijnenvis ser en de achtermast wordt weer verwijderd. 1916: het schip wordt op de Rijkswerf te HeUevoetsluis verbouwd tot mijnenlegger 1919: de Rijkswerf te HeUevoetsluis maakt het schip weer gereed voor de dienst bij het Loodswe zen, wordt in dienst gesteld bij het 4e en 5e District en blijft dat tot in september 1944. 1924: haar naam wordt gewijzigd in Stoombetonnings- en VerUch- tingsvaartuig No. 4 "Zee meeuw", het vaartuig heeft inmiddels weer twee masten. 1928: het schip wordt hersteld en ook worden de voeringen van de schroefassen vernieuwd. 1929: in de zomermaanden wordt het schip afgestaan ten dienste van de Hydrografie voor opname van de Hinderbanken. 1930: het schip moet worden gedokt in verband met gescheurde voor stevenplaten, veroorzaakt door zware ijsgang. Ook krijgt het schip een nieuwe stoomketel. 1931een gedeelte van het dek wordt vernieuwd. 16 10 1944: de 'Zeemeeuw' wordt gevor derd door de Duitse Wehrmacht. 01 06 1945: in Umuiden overgenomen van de Duitsers en weer terug bij het Loodswezen. 01 10 1945: het schip komt weer in dienst van het Loodswezen Rotterdam (4e en 5e District) 01071946: de naam 'Zeehieeuw' wordt gewijzigd in de naam 'Rotter dam'. Het schip bhjft tot het einde van haar loopbaan in 1958 in dienst van het loods wezen, het 4e' en 5e District te Rotterdam. Het voert maar één mast, 15 06 1959: De s.s. 'Rotterdam' wordt van de vloot afgevoerd. 08 09 1959: Het schip wordt door de domei nen verkocht aan van Dalen, Scheepssloperij te Hendnk Ido Ambacht. In 1959 kwam het nieuwe zeebetoniüngsvaar- tuig 'Delfshaven' in de vaart ter vervanging van de 'Rotterdam' (1906) en zette deze traditie naar het lichtschip 'Goeree' voort. Het museumschip "Noord-Hinder" te HeUevoetsluis. In de periode na de oorlog, tot in de jaren '50, verbleven de opvarenden van het lichtschip vier weken aan boord en gingen dan twee weken naar huis. Later werd hun dienstroos ter gewijzigd in twee weken op en twee wekeh aif. In de jaren '60 werd er meer en meer gewerkt aan het ontwerpen van onbe mande bakens in zee. De lichtschepen ver ouderden en de loon- en onderhoudskosten stegen dermate dat er naar alternatieven moest worden gezocht. In 1971 werd het lichtschip 'Goeree' vervangen door een onbemand platform, dat in 1987 uitgebreid werd met een radar. Het m.v. 'Challenger' van Heerema's Ingenieursbureau uit 's-Gra- venhage plaatste het platform op de poot- constructie en het 'lichteiland' werd een feit. De hchtopstand op het eiland bevindt zich twee keer zo hoog als op het voormalige lichtschip en het licht heeft een sterkte van 2.500.000 kaars. Het lichtplatform 'Goeree' werkt vol auto matisch en wordt op afstand bediend. Wan neer er een storing optreedt gaan de vier hulp-dieselgeneratoren automatisch aan en wordt op deze wijze de veiligheid van het scheepvaartverkeer gewaarborgd. In de loop van de jaren tachtig werd het lichtplatform gemoderniseerd en aangepast. Met het betonningsvaartuig 'Delfshaven' werd op geregelde tijden diverse zaken op het plat form gecontroleerd. In 1986 kwam het nieuwe moderne motor vaartuig 'Rotterdam' als opvolger van de 'Delfshaven' in de vaart, die de controle op het lichteiland verder tot op de dag van van daag onderhoudt. In 1980 werd het lichtschip 'Texel' ver bouwd en aangepast om ook dienst te doen als onbemand station op zee. Eén van de erg ste ongelukken met een Nederlands Ucht- schip willen wij nu in het kort memoreren. Op 1 oktober 1991 is in zware storm het SS "Rotterdam", 1906 -1959. 'Lichtschip 10' werd in 1952 gebouwd bij Rijkswerf Willems oord in Den Helder. Haar lengte is 45.40 meter en haar breedte 7.92 meter. Sterkte van de lichtbundel is 800.000 kaars. Op 1 oktober 1952 werd dit licht schip no. 10 uitgelegd als 'Texel'. Het schip werd in 1981 bij de Sleephelling Mij. in Scheveningen omgebouwd en geheel geautoma tiseerd.' In 1993 werd het uit de vaart genomen en opgelegd in HeUevoetsluis. In 1994 werd zij versleept naar Terschelling om daar bij het 400 jarig bestaan van de Brandaris mede het gezicht te bepalen. Daarna is het schip als museum schip naar Den Helder vertrokken, waar zij heden ten dage nog Ugt. 'Lichtschip no. 11kwam in okto ber 1953 in de vaart en werd uit gelegd op de positie 'Terschellin gerbank', waarna het schip in 1979 uit de vaart werd genomen en als reserve lichtschip werd opgelegd. In 1988 werd dit reserve vaartuig weer uitgelegd als 'Texel' en in 1991 zoals boven vermeld verhaal, door de zware storm op de 'Hondsbossche Zee wering' geworpen, nabij Petten en daar ter plaatse gesloopt. 'Lichtschip no. 12' werd als laatste "Een groot moment in het leven van de lichtschip-bemanning: de brieven van thuis, die met het zeegaand-betonningsvaartuig zijn meegekomen, worden met grote interesse gelezen. lichtschip (no. 11) 'Texel' van haar ankers geslagen en op drift geraakt. Er werd gepro beerd om met een helikopter een aantal men sen aan boord te krijgen, maar dat is niet gelukt. Op 2 oktober strandde het lichtschip 'Texel' op de Hondsbossche Zeewering ten zuiden van Petten. Vanwege de hoge golven en de zware zeegang lag het schip enorm te slingeren. Twee uur na de stranding sloeg het optiek door de ramen van het lichthuis en viel aan dek van het gestrande lichtschip aan diggelen om daarna in zee te verdwijnen. De berginginspecteurs van Smit Internationale en WijsmuUer waren het er over eens dat het bergen van het schip totaal geen zin had en men besliste om over te gaan tot het 'slopen ter plaatse'. De lichttoren werd verwijderd en kreeg later een plaats in Den Helder bij de Stichting Nautische Monumenten. Op 17 oktober werden de werkzaamheden weder om stil gelegd wegens de zware storm. De kolkende zee spoelde over het bijna kaalge- maakte casco van wat eens het lichtschip 'Texel' was. Na enkele dagen werden de sloopwerkzaamheden weer hervat en dit aUes onder vrij moeilijke omstandigheden omdat de zeegang nog best 'zwaar' was. De periode die toen aanbrak was alleen maar slopen en branden. Op 6 december vond men niets meer dat aan de ramp met de 'Texel' deed terug denken. Een stukje mari tiem verleden werd aan de zee ontrokken. Heden ten dage zijn er geen lichtschepen meer. Het laatste Nederlandse lichtschip, de 'Noord-Hinder' werd in maart 1994 van haar locatie op zee weggehaald. Een Ucht- boei vervangt nu de drijvende vuurtoren. Door de verbeterde technische voorzienin gen stelt de scheepvaart steeds minder eisen aan de zichtbaarheid van markeringsmidde- len op zee. Waar vroeger een lichtschip noodzakelijk was, kan nu worden volstaan met een grote boei, die uitgerust is met ver fijnde apparatuur. Radarsystemen maken de markering op een scherm aan boord van schepen zichtbaar. Bovendien is de exploita tie van een schip veel duurder dan een boei. Twee Nederlandse lichtschepen zijn bewaard gebleven en die wil ik in het kort nog memoreren. lichtschip in 1963 gebouwd bij de Scheeps werf de Waal in Zaltbommel. Haar lengte is 45.40 metepen haar breedte 8.35 meter. De sterkte van de Uchtbundel is 1000.000 kaars. In oktober 1963 werd dit schip uitgelegd op depositie 'Noord-Hinder'. Na 17 jaar werd het schip in 1980 verbouwd tot geautomati seerd lichtschip. Op 21 maart 1994 werd de 'Noord-Hinder' voor proef uit de vaart gehaald en in HeUevoetsluis als reserve Het lichtschip "Terschellingerbank" üchtschip neergelegd. Dit met de bedoeling, wanneer de proef met de boei niet zou sla gen, het lichtschip direct weer inzetbaar zou zijn. Na precies eenjaar werd het schip afge stoten en daarmee werd het einde ingeluid van het tijdperk de lichtschepen op de Noordzee. In maart 1995 werden er stappen onderno men om met de Gemeente HeUevoetsluis en diverse sponsers te gaan praten om dit licht schip een definitieve plaats te kunnen geven in de Koopvaardij haven te HeUevoetsluis. Om dit alles gerealiseerd te krijgen werd er een gelijknamige stichting opgericht waarin de 'Noord-Hinder' werd ondergebracht. Vele vrijwilligers hebben het mogelijk gemaakt dat de 'Noord-Hinder' behouden bleef voor het nageslacht en dit voormaUge lichtschip, dat nog geheel in originele staat verkeert, heeft in deze oude havenplaats een gewaardeerde ligplaats gevonden. Men kan het schip nog in haar oude glorie bewonde ren in de Koopvaardij haven van HeUevoet sluis, waar het nog steeds als museumschip dienst doet en ook te bezichtigen is. Momenteel is de initiatiefnemer, Siemon Bezuijen Janszn., er de beheerder van. Sie mon heeft vroeger gevaren bij het Loodswe zen en is nu gepensioneerd en woonachtig in HeUevoetsluis. Deze laatste gegevens over dit museumschip mocht ik van hem ontvangen, waarvoor ik hem zeer erkentelijk ben. Gegevens s.s. 'Rotterdam': F. de Boer Gegevens Li. 'Noord-Hinder'S. Bezuijen Foto's: S.& M. Bezuijen Schiedam, Maarten Bezuijen Het lichtplatform "Goeree" (1971 - heden). Nederlandse Lichtschepen "fSfe

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 7