Overdenking ^Sjkvenster Dirksland en het asielzoekersvraagstuk uit de Heilige Schrift eiAraef-inEuws Vrouwenverenigingen 'Bid en Werk' en'Ruth' houden verkoping Bond voor actieve senioren bestaat 100 jaar! De beloofde goede Herder Zwarte Pion 1 verliest nipt van Spijkenisse Inzamelen goederen t;b.v. Oost-Europa UITVOERING MESSIAH TEN BATE VAN CALANDO mCHNAS Blik op kerk ^^y en samenleving tj - De heelheid van de kerk - Het kerkbegrip - Meten met tvt^ee maten - Afscheidingsdenken? Heeft de vergadering van de Hervormde Synode op 22 september in de pers de aan dacht gekregen die zij verdiende? Ik waag het, dat te betwijfelen. Er lag een stuk ter tafel, met het oog op Samen-op-Weg, waarin sterk werd uitgegaan van de eenheid van de Kerk. Een Hervormde Gemeente is een deel van de ene Hervormde Kerk. Gemeenten die straks niet willen fuseren, verbreken de band met die ene Kerk en kunnen niet zelfstandig voortbestaan. Kerkgebouw, pastorie en alle andere bezittingen zijn van de Kerk als ge heel, ook al zouden alle gemeenteleden be sluiten niet mee te gaan. Het was, denk ik, van de Kerkorde-commis sie bedoeld als een schot voor de boeg: weet watje doet als je soms denkt aan afscheiding, want dan sta je berooid aan de dijk. Het is duidelijk dat de opstellers van de nota het model van de Doleantie voor ogen heb ben gehad. In 1886 en volgende jaren waren er ook Hervormde Gemeenten die zich achter Kuyper schaarden en 'het synodale juk af wierpen". Daarbij koesterden ze de gedachte dat de bezittingen eigendom waren van de gemeente ter plaatse. Als heel die gemeente maar meeging, dan konden ze gewoon in de oude kerk bUjven vergaderen, en kon de dominee gewoon in zijn pastorie blijven wonen... Maar ze hadden buiten de waard gerekend. Op sommige plaatsen kwam dat voor, dat de 'Dolerenden' nog vier of vijfjaar gewoon in de kerk bleven, maar uiteindeUjk moesten ze het veld ruimen: de kerk was voor de Her vormden, ook al waren er maar tien overge bleven. En de Gereformeerden konden uit wijken naar een schqol, en tenslotte tot nieuwbouw overgaan. Anders hggen de verhoudingen in de 'ge scheiden' kerken. Daar wordt meer uitge gaan van de zelfstandigheid van de plaatse lijke gemeente. Daar zit een andere kerkbe schouwing achter, maar dat laat ik nu rusten. In de praüktijk heeft dat echter wel conse quenties gehad. Want bij kerkscheuringen, die er helaas vele zijn geweest, werd soms de burgerlijke rechter ingeschakeld om uit te spreken aan welke groep de bezittingen toe kwamen. Toch waren de uitspraken wel ver schillend. In het ene geval wees de rechter het kerkgebouw toe aan de grootste groep, in het andere aan de kerkeraad. Maar het was niet vanzelfsprekend dat de landelijke kerk aan het langste eind trok. Terug nu naar de Hervormde Synode. Die zat, met het oog op het SoW-proces, met een probleem. Wanneer straks een Hervormde Gemeente besluit niet mee te gaan met SoW, dan is zij kerk en pastorie kwijt. Maar wan neer een Gereformeerde Kerk afhaakt, dan blijft deze in het bezit van de kerkelijke goe deren! Kun je bij zo'n rechtsongelijkheid fuseren? Uit alle sectoren van de kerk kwam deze vraag. En het moderamen heeft er, mijns inziens, verstandig aan gedaan, de nota terug te nemen met de belofte de zaak verder te doordenken. Overigens, van Hervormde zijde klinkt steeds de waarschuwing tegen afscheiding, en worden predikanten en kerkeraden die met seperatieve gedachten rondlopen, min of meer onder druk gezet die gedachten te laten varen. In alle bescheidenheid zou ik dan wü- len vragen wie er met zulke plannen rond loopt? Tot nog toe was het goed Hervormd om niet alles te slikken wat van Synode-wege werd voorgezet. Maar kennehjk is dat van nu af aan ongeoorloofd. Een beetje oneerbiedig gezegd: slikken of stikken. Waarnemer Ingezonden: De discussie over het AZC in Dirksland is een oneigenlijke discussie. Geen enkel wel denkend mens zou daar tegen zijn als het een wezenlijke bijdrage zou zijn aan de oplos sing van het vluchtelingenvraagstuk. En dat is wat er aan schort. Men heeft het gevoel 'het is toch dweilen met de kraan open'. Want waar het echt om ga^t is dat we de moderne 'volksverhuizin gen' niet in de hand hébben! De regering tracht door AZC-centra te cre ëren de schijn op te houden dat dit wel het geval is, zodat wij de illussie kunnen hebben dat we enerzijds goed doen en anderzijds ons tegen ongewenste elementen kunnen weren. Niets is minder waar. Wat vooral in de grote steden reeds jaren aan de gang is zal zich ook op Goeree en Overflakkee gaan voltrekken. Samenklonteringen van allerlei allochtone groeperingen die hun stempel op de samen leving drukken. De laat de vrij harde crimi naliteit onder een deel van de jongeren daar van even buiten beschouwing, maar ook als die er niet was, zal onze samenleving dras tisch veranderen. De rechtspraak bijvoorbeeld zal ook aanpas singen behoeven: lagere straffen voor moord als de familie-eer in het geding is en wellicht ook vrouwenbesnijdenis als tegemoetko ming aan allochtonen met een Afrikaanse achtergrond. Vrouwen zullen sowieso een stapje terug moeten doen, want de islamise ring van Nederland raakt in een strooiriver- snelling en de man zal op termijn wettelijk meerdere vrouwen mogen hebben met - als bijkomend voordeel - minder bordelen nodig. Het onderwijs: gebedsruimtes bij de Open baar Onderwijs- en cultuursubsidies zul len wezenlijk aangepast worden. Het beleid van de heer R. van der Ploeg is daartoe een eerste aanzet. Misschien is het goed dat onze maatschappij eens verandert, maar als ik het allemaal op me in laat werken kan ik niet zeggen dat ik er blij van wordt. De 'o zo goede politiek correcte Nederlander' vindt dit allemaal een verrijking van onze samenleving. Het is politiek niet correct om voor eigen bevol king op te komen en dus doen we dat dan ook maar niet. Eigenlijk willen we geen toetsing, iedereen moet zich kunnen vestigen, wel zijn we nog een beetje blij dat Chinezen bhjkbaar een voorkeur voor Engeland hebben en die laten we dan ook gem5cshalve maar door - een vorm van doorvoerhandel. Overigens wordt de toename van allochtone populatie groten deels veroorzaakt door het 'binnen zonder kloppen' beleid. Zie hiervoor het lezens waardige boek van Pieter Lakeman. Zelf ervaar ik niet veel voordelen van de veran deringen die zich in mijn woonwijk en elders hebben voltrokken. Ik weet ook niet of het voor de landen van herkomst wel zo goed is dat men daar vertrekt. De denk dan aan Suri name. Een mooi land met vele mogelijkhe den, maar de mensen die het land tot ont wikkeling kunnen brengen zitten hier en dra gen - ook dat moet gezegd worden - bij aan onze materiële welvaart en cultuur. .Maar ook zij zijn slachtoffer van het ongelimiteer de toelatingsbeleid waardoor misdadige ele menten zich hier kunnen uitleven en zo deze bevolkingsgroep in diskrediet brengen. De echte politieke vluchtelingen zijn daardoor in de knel geraakt. Maar nu terug naar Dirksland. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het AZC slechts voor 5 jaar zal zijn. De problemen worden alleen maar groter. Een tweede cen trum of uitbreiding ligt eerder voor de hand. Erkende asielzoekers zullen zich ook in Dirksland moeten kunnen vestigen. Hetzelf de geldt ook voor uitgeprocedeerden, want ze moeten toch ergens blijven in afwachting van de zoveelste legalisering van illegalen. Men kan ze niet allemaal doorverwijzen naar de grote steden. Daarbij moeten we ook meteen incalculeren Vrouwenverenigingen 'Bid en Werk' en 'Ruth' van de Gereformeerde Gemeente te Middelhamis zullen hun gezamenlij ke verkoping houden op D.V. 7 oktober. Naast de zelfgemaakte kaarten is er ook erwtensoep, kaas, fruit, cake, kruidkoek, kruukplaetjes, slaatjes, chrysanten, kle ding, oliebollen, bolussen, pudHing- broodjes, ontbijtkoeken, enz. De verko ping begint om 9.30 uur en duurt tot 14.00 uur. Iedereen is van harte welkom. De landelijke ANBO (Algemene Nederland se Bond voor Ouderen) bestaat 100 jaar! Echter, dit jubileum geldt helaas niet voor de ANBO-afdeling Goeree-Overflakkee. Op Goeree-Overflakkee zijn twee ANBO-afde- lingen gevestigd. De ene in Middelhamis/Sommelsdijk en de andere in Oude Tonge. En, doordat er vanuit de ANBO goede contacten zijn met het gemeentebestuur van Goedereede, is het misschien mogelijk om binnen afzienbare tijd ook een ANBO-afdeling op de kop van het eiland te plaatsen. De ANBO organiseert pp Flakkee voor 50-plussers iedere maand een Bingo op woensdagmiddag en een alge meen programma op zaterdag. De ANBO afdeUng Middelhamis/Sommelsdijk bestaat uit circa 240 leden, die met het grootste enthousiasme bij elkaar komen. De heer Dubbeld, secretaris van de ANBO afdehng Middelhamis/Sommelsdijk: "er is een Regiovisie in oprichting. Dat wil zeggen een overkoepelend orgaan, dat er voor zorgt dat de werkzaamheden van o.a. Regionaal Eilandeüjk Zorg Overleg, Regionaal Net werk Ouderen e.d. meer op één hjn komen te liggen, zodat er meer mogeüjkheden zijn door samenspraak. Deze Visie zorgt er ook voor dat er niet een dubbele organisatie voor een bepaalde activiteit plaatsvindt. Ook ligt het in de belangen van de op te richten Regiovisie dat er, door de samenwerking van de organisaties onderling, garant wordt gestaan voor een betere zorg voor de oude ren". De contributie van de ANBO is 27,50. Deze is er, omdat er geen subsidie gegeven wordt door de gemeente. Tevens is de ANBO actief in wonen, er is een perma nente vertegenwoordiging in de woon- en bouwlocatie Hemesseroord. In samenwer king met de Rabobank Middelhamis is er een activiteit 'ouderen achter de knoppen', dat wil zeggen dat er computercursus gege ven wordt door enkele bestuursleden van de ANBO. Voor ouderen, die niets van een computer af weten is dit een groot succes. Verder staan wij onze leden bij met raad en daad op het gebied van het belpen invullen van formulieren, het verkrijgen van bijzon dere bijstand en/of kwijtschelding huursub sidie en nog veel meer. Wij zijn nog op zoek naar wat actieve men sen die ons helpen willen. dat asielzoekers vrijwel altijd een uitgebrei de familie hebben waartegenover zij ver plichtingen hebben. Ze zullen dan ook later dankbaar gebraik maken van de zogenaam de gezinsherenigingsregeling. De burgerlij ke stand is er vaak gebrekkig en cormpt en een dozijn neven en nichten kunnen vrij gemakkelijk hier voor eigen kinderen door gaan. Allemaal goed voor - torenhoge? - bouwac tiviteiten en de middenstand van Dirksland. Ja, dat is een merkwaardig argument van het college. Medemenselijkheid voorspiegelen als het economisch voordeel in het geding is. Zolang Nederland geen maatregelen kan of durft te nemen is het redelijk dat ook Dirks land een bijdrage aan het pappen en nat hou den levert. Dat is de prijs voor Klein Parijs. C. Zoon, Amsterdam En Ik zal een enige Herder over hen verwekken, en Hij zal hen weiden, namelijk Mijn knecht David.(Ezech. 34:23) Israël had slechte koningen gehad. Konin gen die haar naar de afgrond gevoerd hadden en slechts dachten aan eigen belang en eigen voordeel. Binnen het volk waren er ook mensen die zich verrijkten ten koste van anderen en met geweld hun armere yolksge- noten onderdrakten. Het volk Israël had het moeilijk: ontrouwe herders, en onderlinge verdeeldheid, haat en nijd. Herder De Heere zal echter oordelen en recht spre ken. Hij zal ook een nieuwe herder geven. Die zal uitkomst geven en het volk leiden zoals het behoort. Die zal rechtvaardig heer sen en het goede voor de kudde zoeken. Van deze Herder geldt: Hij zal het wild gedierte op een afstand houden. De afgedwaalde schapen brengt Hij weer terug. De zieke en zwakke dieren zal Hij verzorgen. Als ze niet meer lopen kunnen, zal Hij ze dragen op de schouder. Hij zal ze leiden naar de groene weiden en naar de stal. In zijn hoede zijn de schapen veiUg. Wie is dan die Herder? We zouden even kunnen denken aan een gewone nakomeling van David, bijv. aan Zerubbabel. Maar hier gaat het over de Messias, de grote Davids- zoon, de Heere Jezus Christus. Hij heeft het Zelf gezegd in Joh. 10. 'Ik ben de goede Her der'. Hij vlucht niet als er gevaar dreigt. Hij heeft Zijn leven voor de schapen over. Ze kennen Zijn stem en ze volgen Hem. Hij is in elk opzicht de goede Herder. Toekomstige letterlijke vervulling Het grootste deel van het hoofdstuk is letter lijk vervuld. Het volk is teruggekeerd uit bal lingschap. Later is de Christus geboren. Maar er worden hier ook zaken genoemd die nog niet vervuld zijn: 1) De Heere Jezus is wel gekomen als Her der, maar het grootste deel van het volk Israël heeft Hem verworpen. Hij regeert nog niet over het volk. Op het ogenblik komen in Israël steeds meer Joden tot geloof in Jezus Christus, maar Hij is nog niet algemeen aanvaard. 2) Hij zal zorgen dat het wild gedierte ophoudt. De vijanden, die zich gedragen als wild gedierte, zullen wegblijven. De Joden zullen veilig wonen; niemand ver schrikt hen. Wanneer in de geschiedenis is dit gebeurd? Wat kunnen de Joden in onze dagen daarnaar verlangen! 3) Tevens staat hier, dat er steeds overvloe dige regen zal zijn. In het Midden-Oosten is er meestal te weinig water. Velen zijn bang dat het grote watertekort voor een nieuwe oorlog zal zorgen. Doch in de toe komst zal het geboomte zijn vmcht geven en zal er voorspoed zijn. Op grond van deze nog niet vervulde uit spraken mogen we aannemen dat Israël in de toekomst de vervulling hiervan zal meema ken. De beloften van de profeten hebben vaak te maken met verschillende perioden: met de tijd van de profeet, met de komst van de Heere Jezus, maar ook wat wij nu meema ken en de toekomst! Geestelijke schatten Doch niet alleen voor het joodse volk is deze profetie van belang. Ook voor ons! De Heere heeft de Goede Herder gezonden, ook tot ons. Daarom mogen we elkaar de vraag stel len: Geloven wij in Hem? Is Hij reeds onze God en Zaligmaker? Onze Heiland? Deze Herder wil ons leven leiden. Hij wil dat we in Hem zullen geloven en Zijn leiding zullen aanvaarden. Velen - ook in de kerk - zijn hei melijk bang voor deze Herder. Ze dienen lie ver de wereld. Is dat bij u ook zo? Wat weer houdt u om deze Levensvorst te dienen? De zaligheid en redding zijn in Hem! Als wij deze reddende hand afslaan en niet willen dat Hij over ons regeert, zal Hij ten oordeel komen. Want als God Zijn Her der zendt, is dat ook tot oordeel en gericht. Hij zal scheiding maken tussen de bokken en de schapen. De ene groep ter rechterhand, de andere ter Unkerhand. Hij zal zeggen: 'Komt, gij gezegenden Mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is' of Hij zal ons voor eeuwig van Zich verstoten in de eeuwi ge duisternis. Nu staat de verzoening nog centraal. Hij is de goede Herder. Hij vlucht niet voor het gevaar als een huuriing. Hij stelt Zijn leven voor de schapen. Hij heeft hen hef tot de dood toe. Horen we al bij Hem? Zo niet, ga toch tot Hem. Geef uw leven aan Hem over. Hij wacht om u genadig te zijn. Kom maar met de schuld van uw oude leven. 'Gehjk een schaap heb ik gedwaald in 't rond, dat onbedacht zijn herder heeft verloren.' Belijd het maar: Ik heb eerst in eigen kracht geleefd. Erken de vast gelopen situatie. Vertel de Heere dat u Hem zo nodig hebt. Wie eerlijk belijdt wie hij is, en zich zb overgeeft, zal ervaren dat Jezus wer kelijk de Goede Herder is! Leiding In Zijn hoede zijn wij veilig. We hebben Hem niet altijd in het oog, maar Hij kent ons en ziet ons altijd. Deze Herder wil ons wei den in de grazige weiden van Zijn Woord. Hij wil ons steeds meer doen verstaan van Hem. Hij leidt ons leven. Door perioden van donkerheid heen, door donkere dalen. De omstandigheden op dit moment kunnen moeilijk zijn. Maar Zijn heerlijke beloften zullen in vervulling gaan. Hij brengt ons dan thuis in het Vaderhuis daarboven. De moei ten en zorgen die ons toch nog overkomen, dienen om ons te louteren en te beproeven. Om ons steeds meer te doen vertrouwen op Hem. De Heere heeft woord gehouden en heeft de enige Herder gezonden naar deze wereld. Opdat Hij verlossen zou van al het geweld en de macht van het kwaad. We begeren geen andere koning dan deze Vorst, uit het geslacht van David. Wij wensen geen andere Herder dan deze. Die ons zo liefheeft. Dirksland, M. J. Paul In de uitwedstrijd tegen Spijkenisse 3, uit slag 4,5-3,5 schoot de Zwarte Pion net wat tekort om nog met een punt huiswaarts te keren. In figuurlijke zin was de Zwarte Pion die avond (ont)hoofd, want letterüjk speel den zij zonder de inbreng van Ruud van Hooff, die dit jaar geen RSB wil spelen en tevens van Ivo Lagendijk, die aan den lijve ondervindt dat de economie 'booming' is, hij kon geen vrijaf krijgen van zijn werkge ver. Persoonlijke uitslagen: BramMourik0.5 Martin Verolme1 Joost BoeterO Cesar v. Prooijen0.5 Wim PeemanO Maart van der Waal1 Cees Smit0.5 Jan L. MinnaarO Uitslagen interne competitie Zwarte Pion, ronde 4, gespeeld op 2-10-2000: Piet Lesuis - Ruud van Hooff0-1; Gerard de Jager - Richard Woltersrem; Anton Visser - Jaap Noordijk1-0; Ivo Lagendijk - Jan L. Minnaarrem; Maart van der Waal - Bart Loosjes1-0; Jan Moedt - Joost Boeter1-0; Leen Neleman - Comeel Krijgsman1-0; Henk Smit - Leon Straijk1-0; Leen Stolk - Martin Verolme0-1; Addy Visser - Frans Meiaard1-0; Bram Mourik - Kees Smitrem; Cesar v. Prooijen - Cees Vis1-0. D.V. zaterdag 7 oktober a.s. wordt er weer een inzameling gehouden voor de Oost- Europa Werkgroep 'Middelhamis'. Wij kunnen o.a. goede gebmikte kleding, bed den, matrassen, kinderledikantjes, kinder wagens, kinderstoelen, dekens, schoenen, brillen, fietsen, naaimachines, tuingereed- schap, enz. weer goed gebraiken. Ook is er grote behoefte aan wol voor het breien van dekens. De inzameling is in het voormalig koelhuis op het terrein van Dijkers en Pijl van 9.30 tot 11.30 uur aan de Kon. Juliana- weg te Middelhamis. De nood, zowel mate rieel als financieel, is zeer groot. U kunt ons ook financieel helpen door uw gift over te maken op rekeningnummer 3420.07.408 bij de Rabobank t.n.v. Oost-Europa Werkgroep 'Middelhamis'. Op 14 oktober aanstaande zal in de Nederlandse Hervormde Kerk in Dirks land een uitvoering worden gegeven van The Messiah, een oratorium van George Frideric Handel. The Messiah is een groot en overweldigend werk dat in het jaar 1741 tot stand kwam en een jaar later voor het eerst in Londen werd uitgevoerd. De tekst van het oratorium is gebaseerd op passages uit het Oude en Nieuwe Testament en geeft belangrijke uitspraken van Christus weer en vertelt over passages uit Diens leven. Het werk bestaat uit drie delen: het eerste deel toont de toestand van de mensheid voor de komst van Christus tot Diens geboor te. Het tweede deel gaat met name over het lijden en sterven van Christus. Het laatste deel geeft een visie op de toe komst, juist vanuit dit lijden en sterven. The Messiah werd vooral na Handels dood in 1759 een groot succes en vero verde toen de gehele wereld. De uitvoering in Dirksland wordt gehouden in het kader van "Voices for Hospices". Op 14 oktober neimelijk zullen over de gehele wereld zangfestijnen worden gehouden, die gemeen hebben dat het programma iets bevat van of uit "The Messiah". Het idee komt uit Engeland, vandaar de projectnaam "Voices for Hospices". De opbrengsten van deze concerten komen ten goede aan hospi ces over de gehele wereld. Dat is geheel vol gens traditie aangezien ook in Handels tijd het oratorium vaak werd uitgevoerd ten behoeve van een liefdadig doel. De Dirks- landse manifestatie is in die zin bijzonder dat nagenoeg het gehele werk wordt uitgevoerd. Aan de uitvoering werken mee de Christelij ke Oratorium Vereniging "Middelhamis" en het barokorkest Florilegium Musicum. Sohstische medewerking is er van Marijke Nieuwenweg (sopraan), Patrick van Goet- hem (countertenor). Jan van Elsacker (tenor) en Heter Hendriks (bas). Het geheel staat onder leiding van Rinus Verhage. Met name de aanwezigheid van een barokorkest is heel bijzonder: het geeft aan de muziek een spe ciale klankkleur en verwacht wordt dat dit in de schitterende akoestiek van de Dirksland- se kerk extra tot zijn recht komt. Om dit con cert mogelijk te maken hebben, naast het Dirkslandse gemeentebestuur, vele bedrij ven op Goeree-Overflakkee een bijdrage geleverd, in het bijzonder de Flakkeese Rabobanken, die op een genereuze manier de manifestatie hebben gesponsord. De opbrengst is bestemd voor het "eigen" hos pice, Roparan Hospice Calando. Deze uitvoering wordt georganiseerd door de Culturele Kring De Welle, in samenwer king met de Stichting Calando, de Stichting Kerkconcerten en de Christelijke Oratorium Vereniging "Middelhamis". Kaarten kosten 25 per stuk en zijn te verkrijgen bij de Rabobanken op Goeree-Overflakkee. 10- Een paar dagen later, toen het verhaal van de meid van Jan den Uyl ook in het oude huis aan de Kerkring kwam, zat meneer Klaas er zwaar over te piekeren. De ene Klaas Wenders zei: "Laet gaen, man! Je ei ter niks mee te maeke! Laeten die van het Klein-Kerkje het zelf uut zoeke! Wat kan joe de baerd van zo'n domenie schille!" Maar de andere Klaas Wenders zei: "Wel waer! De mensen hebben allemael met mekaor te maeke. Het was een beste domenie! Als ze in de Ach- terstraet zo'n domenie kregen, dan was heel Vorma d'r goed mee. En zo'n baerd! Waerom mot een wies man op zo'n baerd bluve stae? Als dat noe de mensen afstoot! Hij mot de mensen trekken. Hoeveel heb ben zendelingen der wel voor over om de heidenen te bekeren!" De laatste Klaas Wenders won het en schreef een brief aan dominee De Wit, toen hij hoorde, dat die toch beroepen was. Hoe het bekend geworden is, kan niemand meer nagaan. Doch voor vaste waarheid neemt men aan, dat hij zijn drang op dominee De Wit om naar Vor ma te komen en de baard ter af te scheren, geuit had in een geleerd latijns gedicht. En dat is niet geheel onmogelijk. Zo was hij. Tegen mannen als oom Rens sprak hij eenvoudig en klaar, in plat Vorma's, maar tegen universitair gevormden kon hij soms heel geleerd doen. Misschien is dit niet aanbevelenswaardig, maar het is in ieder geval moeilijker dan juist andersom. Of Klaas' gedicht van invloed is geweest, kan niemand zeggen. Maar dominee De Wit heeft het beroep naar Vorma aangenomen en toen hij kwam om bevestigd te worden en zijn intreepreek te houden, had hij een glad geschoren gezicht. Het leek hetzelfde mens niet meer. HOOFDSTUK 6 Ha! De brede armen, als boomstammen wijd-uit naar alle zij den, de duizenden takjes en twijgen met hier en daar nog een bminxood blad, de wortels diep in de grond, de geweldige stam als symbool van macht en grootheid recht geheven, stond de geweldige boom van 'Het Paradijs' in de herfstzon. Hij had het naar zijn zin, de reus, in alle seizoenen. Door en door gezond, overmoedig weerstond hij de wisselingen in de natuur. "Da's de grootste boom van het land, is 't niet, va?" vroeg de kleine Rens met z'n ijl kinderstemmetje. Grote Rens keek op het ventje neer, knipoogde. Onder de boom, bij het inrijhek naar de hoeve, bleef hij met het jonske staan. "Noe dan?" drong kleine Rens. "Zeker, jongen!" "En jie bint de grootste man, is het niet, va?" De kleine handjes van het mannetje grepen in de broekspijp van de boer. Grote Rens ant woordde niet, maar het deed hem goed, dat het jongetje het zei. Rens was groot! "Maar misschien is de nieuwe domenie van het Klein Kerkje groter", twijfelde kleine Rens. "Wie zei dat?" vroeg vader. "Moeder", zei het jongetje. "O zo!" Rens nam z'n toontje op, hief het boven z'n gezonde rooie kop. "Noe bin jie groter dan alle man". Hij floot z'n hond. "Kom Cas!" en hij draafde door de laan naar Het Paradijs. Het ventje kraaide. In dolle sprongen volgde de zwarte bouvier, het kwaje kreng voor iedere vreemde, of het een landloper of de burgemeester was. Rens nam hoge sprongen, met het ventje op z'n schouder, van de ene kant van de laan naar de andere. Toen nam hij een aanloop en sprong met het kind op z'n nek over de sloot, draafde verder door het wei land. Lena Geelhoed, z'n vrouw, zag het gedoe van de man door de kleine, vierkante raitjes van de keukenkamer op de hoeve. Zij hield haar mol lige baby met de ene hand vast en volgde de dolle bewegingen van de boer. Het was zulk wild volk, dat van Het Paradijs. Het stevige meisje, naakt op de tafel, op de zware moltondeken, kraaide en reutelde, wrong het beentje hast uit haar zeesophand. De vrouw bleef naar de boer kijken, die weer een aanloop nam en een wild paard scheen, dat op hol geslagen was. "Wat een man toch!" dacht ze. Ze bukte, om onder de gordijnen door te kunnen zien, hoe hij met kind al weer over een sloot sprong. De sprong gelukte. Cas, de hond, sprong hem na en liep nu dol blaffend naast hem. Zo kwam het nu recht op de hoeve aan. "Die zotte vint", lachte de vrouw. Haar ogen ghnsterden. Ze bukte zich over het spartelende kindje, wies het met haar handen, die over het gladde, gezonde Uchaampje gleden. Ze zette het kind in de teil, spoelde het af. Maar keek naar de deur. Ze wachtte op het stampen van de kousevoeten van grote Rens. En die kwam binnen ook. Net zoals ze dat gedacht had. "Ho bles! Ho bles!" kraaide kleine Rens. "Stil dan! DuUeme!" Rens zeeg in de armstoel, schaterde het uit om dat: "Dulleme!" Lena lachte ook. "Het snotjong!" foeterde ze, "het is wat moois, wat jullie 'm lere!" Ze zette zich in haar stoel om het kind te zogen. Ze was een mooie vrouw, blond en struis met een gave huid en levende haren. Rens zet te de jongen op de grond, kwam naar haar toe, terwijl ze bezig was haar jurk los te maken, iiielp haar en legde het kleine meisje in de hol te van haar arm. Het mochtje zocht even en zoog toen, klokkend en met een diep tevreden gekreun. Kleine Rens stond met z'n vinger in de mond te kijken. "Je bin een zot", gromde Lena beschaamd. Ze had hem stil laten begaan. Het was een streling voor haar, zijn tederheid. Maar nu greep het haar weer, dat ze zo anders waren, de Hoogendooms van Het Paradijs. Zo heel anders dan de mannen van haar geslacht, de Geelhoeds. "Schaem je!" Toen tegen het jongske: "Vooruut Rensje! Gae spele!" Het jongetje keek haar met vreemde ogen aan. Wat deden de grote mensen? Moeder ging voort: "Dat zotte gejak met de jongen op je nek, wat moet het volk dienke?" Grote Rens gromde iets temg, diep in z'n keel. "Wat schilt mien het volk. Ze ete van mien! Ze zullen der snuit wel houwe!" Een beetje nors ging hij bij het raam zitten. Maar hij was geen vent om te mok ken. Kleine Rens jengelde wat aan zijn knie. Hij stond op, nam de houten pijp uit z'n broekzak en de mahoniehouten-tabakspot van de hoge schoorsteenmantel. Lena keek telkens naar hem op van het zuigende mondje aan haar borst. Toen schoot het haar te binnen: "D'r is een boodschap van vaoder, of datje voor de middag nog ankomt!" Rens knikte, stond op. "We motte wat vroeg koffie drienke vanoch tend". Toen ging hij het huis uit naar de schuur. De mooiste schuur uit het land van Vorma. Alles van de Hoogendooms was het grootste en het mooiste. De schuur was geheel gemodemiseerd: licht en ruim, mak kelijk schoon te houden. Het was een modelschuur, maar daarom ook zonder de romantiek van de andere, oude schuren in het land. In drie rijen stonden de koeien aan glad ijzeren palen. Afzonderlijk de melk koeien, de vaarzen en de twee stieren. Het volk in de schuur had altijd bezigheid. Ook nu, op de zaterdagochtend. Rens inspecteerde hun werk. Hij was een goede boer. Een halve gek als het er op aankwam, wist het volk. Maar het werk moest in orde zijn. (wordt vervolgd) DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187) 482784

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5