Moralisten tegen
over realisten
k
B]
PREDIKBEURTEN
M deux Cape-Couture
Herkingen verrijkt met landarbeidersbeeld
Nieuwe opname
Dirksland Mannenkoor
Ophalen oud papier
24 uur per dag
laatste nieuws van
Goeree-Overflakkee
Humaan of dollars?
Oliebollen
Gereformeerde Kerk
te Middelharnis
EIIAimOI-fflEUWS
EIIAtlDEII-tllEUWS
Mens-erger-je-niet
PAGINA 2
VRIJDAG 6 OKTOBER 2000
Een gesprek met een Franse minister
Wat er achter ligt
Moralisten
Consequenties
Irrealisten
Autobedrijf Jan van Dijk
Opbrengst Collecte Nierstichting
Zondag 8 oktober 2000
Kerkdienst Ger. Gem.
Goedereede
Oud papier actie Dirksland
Demonstratie Window
Color (glas stickerverf)
Alledaags
W^ÏMf«iwi>£^r>>Kè^tf*J^S'^>>;l^*«*'
''üwj^v^^i^^ii&^üéè^^^^^SiCiö.
Dit was de slotzin van een gesprek dat ik
voor een van de media hoorde. Het was een
gesprek van een journalist met een Franse
vrouwelijke minister. Het ging over de
opheffing van het bordeelverbod in Neder
land. De Franse minister liet zich daarover in
harde bewoordingen uit. Zij vindt het besluit
mensonwaardig en in strijd met de mensen
rechten. Ze vindt het ook een gevaar voor
Europa. Nederland moet zo nodig weer een
voortrekkersrol vervullen op het gebied van
de nieuwe moraal. Ik geef het commentaar
van de minister enigszins vrij weer. De
intentie van haar woorden komt wel op het
bovenstaande neer. De Nederlandse journa
list die het interview afnam, besloot met een
verwijzing naar vroegere botsingen tussen
Frankrijk en Nederland op het gebied van de
drugs, en nu dan op het terrein van het bor
deel. De laconieke concliisie van de verslag
gever was wat als titel boven dit artikel staat:
moralisten tegenover realisten. Eerlijk
gezegd was ik er ontdaan van dit te horen. Ik
kon nauwelijks geloven dat een Nederlandse
journalist het meningsverschil over het
opheffen van het bordeelverbod zo typeerde.
De uitdrukking opheffen van het bordeelver
bod is wat we wel noemen een eufemisme.
Volgens Van Dale betekent dit woord: het
gebruik van een verzachtend, verbloemend,
verhullend woord of aantal woorden, in
plaats van een of meer woorden die mis
plaatst, ruw, kwetsend geacht worden.
Waarom is de typering eufemisme voor het
opheffen van het bordeelverbod hier op zijn
plaats? Omdat de opheffing van het verbod
voor een gemeentebestuur erop neerkomt,
dat er een plicht is om minstens een bordeel
per gemeente toe te laten. We hebben de
laatste weken in de kranten kunnen lezen
hoe gemeenteraden of bepaalde fracties
daarin, hun best hebben gedaan aan het toe
laten van een boi"deel te ontkomen. Er zijn
niet veel gemeenten die tot het niet-toelaten
hebben besloten. En zij die dat gedaan heb
ben, houden rekening met een proces waar
bij de rechter hen alsnog dwingt een bordeel
toe te laten. De opheffing van het bordeel
verbod komt in feite neer op de plicht om
minstens een bordeel per gemeente toe te
laten.
De achterliggende redenering van deze wet
is, dat ieder mens de vrijheid moet hebben
zijn seksualiteit te beleven zoals hij (of zij)
dat wil. Bordeelbezoek hoort bij de rechten
van de mens. Dan mag een gemeentebestuur
aan geen burger (of hij inwoner van die
plaats is of niet) de gelegenheid onthouden
om een bordeel te bezoeken. De plaatselijke
overheid is nog niet verplicht zelf het bor
deel te exploiteren. Een bordeel maakt deel
uit van het vrije spel van de maatschappelijk
krachten. Daaraan mag de overheid geen
strobreed in de weg leggen. Dus: het bor
deelverbod wordt opgeheven en de plicht
om een bordeel in de gemeente toe te staan
wordt bij wet vastgelegd. Met lette erop dat
deze maatregel (verplichting) door hetzelfde
kabinet wordt uitgevaardigd, dat ook het
huwelijk wezenlijk van karakter verandert.
De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel
met betrekking tot het homohuwelijk reeds
aanvaard. De Eerste Kamer moet zich nog
uitspreken. Er is nog tijd voor de kerk en
christenheid om die beslissing in haar voor
bede een vaste plaats te geven. De redene
ring van de regering - tevens de motivering
van het wetsvoorstel - was ondermeer: er
worden tegenwoordig veel kinderen buiten
een huwelijksrelatie geboren - dus hoeft een
huwelijk niet meer alleen gesloten te worden
tussen een man en een vrouw. Twee leden
van hetzelfde geslacht kunnen een huwelijk
sluiten. Het krijgen van kinderen vindt
immers niet meer enkel in die context plaats.
Velen zien dit met mij als een fundamentele
verandering van het huwelijk. Wat nu geslo
ten wordt is in feite een samenlevingscon
tract dat de naam van het huwelijk krijgt,
maar het metterdaad niet is. En wat wel een
huwelijk is, wordt van zijn wezen (en adel)
ontdaan. In dit klimaat past ook de beslissing
van de overheid dat er per gemeente een bor
deel moet (kunnen) zijn. Om het wat grof te
zeggen, hoerenbezoek hoort bij de vrijheid
van de burger. De overheid mag het recht op
bordeelbezoek de burger niet ontnemen. Het
huwelijk in zijn diepste wezen hebben we
opzij gezet. In zo'n samenleving moet het
bordeel een door de overheid gelegitimeerde
ontspanningsgelegenheid zijn. Of de lezer
het met me eens is of niet, toch trek ik maar
de conclusie: de nieuwe huwelijkswetgeving
en het opheffen van het bordeelverbod pas
sen in dezelfde context, namelijk die van
zedelijke verwildering en ongekende, zelfs
ongeremde seksuele vrijheid.
En nu terug naar de slotzin van het gesprek
met de Franse minister. Moralisten tegen
over realisten. Denk eens even na over deze
twee woorden. Wie tegen de opheffing van
het bordeelverbod is, in Frankrijk, in Neder
land of waar ook, verdient de naam moralist.
Dit woord betekent zedenmeester. Het heeft
een negatieve klank. Iemand wordt erdoor
aangeduid als een mens die een ander op
zedelijk gebied de les wil lezen. Een morele
betuttelaar die een medemens zijn vrijheid
niet gunt. De Franse minister zal de opmer
king niet gehoord hebben. Ze zou het ermee
kunnen doen. Ik voel me er in elk geval door
aangesproken, in de overtuiging dat me
onrecht wordt aangedaan.
Realisten
En dan die andere term: realist. Dat wil zeg
gen iemand die met de werkelijkheid reke
ning houdt, die van de werkelijkheid uitgaat;
soms ook: iemand die de werkelijkheid tot
normatief uitgangspunt van zijn handelen
maakt. In dit geval betekent realist zoveel als
rekening houden met de meningen die op dit
moment door de meerderheid van de samen
leving worden aanvaard en betracht. Stel u
voor dat mensen die de huidige losse seksu
ele moraal praktiseren of op zijn minst ver
dedigen, alleen de realisten zijn! Dat bete
kent dat de werkelijkheid tot norm is verhe
ven. Wat de meerderheid van de bevolking
acceptabel vindt, is goed. Het wordt tegelijk
bij de wet gesteld. Dat gebeurt niet alleen op
het terrein van huwelijk of seksualiteit, dit
realisme van de meerderheid gaat veel ver
der.
Wij leven in een land waar het realisme
regeert. Wat betekent dat voor onze kinderen
en kleinkinderen? Hoe worden die, vooral
door de media, door dit realisme beïnvloedt?
Er gaat een verderfelijke werking van de
media uit. Gezin, school en kerk hebben een
grote verantwoordelijkheid om de jeugd te
wijzen op een andere werkelijkheid. Dat is
het realisme van het Koninkrijk van God en
van de geboden die daarin normatief zijn.
Daarop te wijzen is alleen vruchtbaar als de
ouderen ook zelf daaruit en daarnaar leven.
Vermanende woorden of het opgeheven ter
waarschuwing zijn niet voldoende. Het gaat
om een voorleven van de gehoorzaamheid
aan Gods geboden. En dat in liefde. Krijgen
de kinderen thuis iets mee van harmonie,
liefde, geduld, verdraagzaamheid, hulpvaar
digheid, samengevat in de vreze des Heeren?
Zouden seksuele ontsporingen bij het ouder
worden en ouder geworden zijn niet samen
hangen met een gezinsleven waarin meer
disharmonie was dan harmonie? Om het nog
iets scherper te zeggen: meer oorlog dan vre
de?
Ik trek nog een consequentie uit de titel.
Mensen die bezwaar hebben tegen het
opheffen van het bordeelverbod, zijn irre
alisten. Het is niet moeilijk er nog een paar
woorden aan toe te voegen: utopisten, fana
tici en idealisten die geen rekening houden
met de werkelijkheid. Er zullen onder de
lezers zijn die nog wel eens contacten heb
ben met mensen in het buitenland. Als u aan
hen iets over Nederland vertelt moet u zeg
gen: het realisme van de Nederlandse moraal
is dat een gemeentebestuur bij wet wordt
verplicht in elke burgerlijke gemeente een
bordeel toe te laten. Dat hoort bij onze
publieke moraal. Ik ken geen land waarin het
toelaten van een bordeel per gemeente bij de
wet verplicht wordt gesteld. Inderdaad een
voortrekkersrol. Dat is nu de realiteit van de
Nederlandse samenleving. Wij houden er
niettemin een andere kijk op de werkelijk
heid op na. De realiteit van het Koninkrijk
van God. Het is de moeite waard, ja zelfs
onze christelijk plicht om ons daarvoor in te
zetten. Dan staat moralisme niet tegenover
realisme, maar de ene werkelijkheid tegen
over de andere.
W. H. Velema
OFFICIEEL DEALER
BRIELLE, Slagveldig, Tel. (0181)413777
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden
De jaarlijkse collecte van de nierstichting
die gehouden werd van 17 tot en met 23 sep
tember heeft in Nieuwe Tonge het mooie
bedrag opgeleverd van ƒ2.815,90. Gevers
en collectanten hartelijk bedankt voor uw
bijdrage. Mocht u niet thuis zijn geweest
toen één van de collectanten bij u aanbelde
en u wilt de nierstichting toch steunen, dan
kunt u uw gift alsnog overmaken op giro
388.000 t.n.v. Nierstichting Bussum.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 10 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE;
tel.(0187)47 10 20
e-mail; Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,46;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn Jamilleberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet aan
sprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
tel. mobiel 06-51412500,
e-mail: ajvdv@hetnet.nl
REDACTIE;
hoofdredacteur; J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187)60 14 40
e-mail; J.ViUerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN;
Per kwartaal ƒ17,50.
Per Jaar 66,—.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk vóór 30
november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS;
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur ds. R. Veldman en 18.30 uur kand.
A. de Groot, Bleskensgraaf. Eben-Haë-
zer: 18.30 uur kand. A. de Groot en
18.30 uur ds. R. Veldman - Ger. Gem.
9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk
10.00 uur ds. P. C. Koster uit Spijkenisse
en 18.30 uur ds. J. Koster - Doopsgezin
de Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en 18.30
uur ds. J. Smink en de heer Z. v. d. Geest.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. W. L. Smelt en 18.00 uur kand. Y. R.
Bijl, Katwijk aan Zee.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en
17.00 uur ds. A. O. v. d. Wal uit Hoofd
dorp - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur Dr.
M. Verduin en 18.00 uur Dr. M. J. Paul -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M.
den Boer.
HERKEVJGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J.C. den Toom en 18.00 uur ds. G. C.
Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds.
M. J. Paul en 15.30 uur Samenzangdienst
- Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. Jonges
- Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J.
H. Verwaal (Loofhuttenfeest).
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C.Gielen en 18.00 uur ds. A. P.
Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. A. A. Egas - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk
10.00 uur mevr. ds. C. M. Baas en 17.00
uur ds. J. J. Kappers.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Lingen, bediening Heilige Doop
en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. W. Westland, Slie-
drecht en 18.00 uur ds. J. Willemsen -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst
- Ger. Kerk 10.00 uur ds. W. Praamsma
uit Rotterdam en 18.00 uur ds. A. S.
Rienstra uit Scheveningen..
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P. van Duijvenboden en 18.00 uur
kand. A. L. Komaat, Strijen - Ger. Kerk
10.00 uur ds. De Geus en 18.00 uur ds. P.
C. Koster uit Spijkenisse.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m. bedie
ning Heilige Doop - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30
uur drs. M. van Krimpen en 18.00 uur de
heer K. Baas.
SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem.
9.30 uur ds. Kommers en 14.30 uur ds.
Klein - Oud Ger. Gem. 3x leesdienst -
Ger. Gem. in Ned. 9.30 en 18.30 uur
leesdienst.
OUDDORP - Woensdag 11 oktober 2000,
19.30 uur, ds. C. Sonnevelt uit Veenen-
daal (voor Deputaatschap voor Israël).
Het Dirkslands Mannenkoor uitgaande van
de Gereformeerde Gemeente hoopt 20 okto
ber a.s. een nieuwe CD/MC te presenteren
mét de titel: 'Vrede naar Uw Woord'. De
opname is gemaakt op j .1.23 september in de
Sint Catharijne Kerk in Den Briel. De nieu
we CD/MC bevat zowel Psalmen als Kerst
liederen (o.a. Psalm 89; Lofzang van Maria;
Stille Nacht; Psalm 32 en vele andere). Het
koor staat onder leiding van Frans Cornet en
organist Michel de Wit. Tevens zal als ins-
trumentaliste Anja van der Maten enkele
stukken begeleiden met hobo. De prijs van
de CD is f 35,- (na 20 oktober f 37,50) en de
prijs van de MC is f 15,- (na 20 oktober f
17,50). U kunt de CD/MC telefonisch of
schriftelijk bestellen bij de verkoopcommis
sie van het DMK, p/a Arjan Koppelaar, West
Achterweg 16a, 3245 BJ Sommelsdijk (tel.:
483017) of bij Anne Knöps, Emmastraat 4,
3255 BE Oude-Tonge (tel.: 642504). Bij
telefonische of schriftelijke bestelling wor
den de verzendkosten in rekening gebracht.
De Stichting Koninklijke Fanfare Apollo te
Goedereede haalt zaterdag 7 oktober weer
oud papier op in Goedereede, Havenhoofd
en in de Oostdijk. Wij verzoeken u of u het
oud papier voor 8.30 uur goed gebundeld
buiten wil zetten. Bij voorbaat hartelijk
dank.
OUDE-TONGE - Het is al weer ruim twee
maanden geleden, dat FlakkeeNet de nieuwe
Boulevard presenteerde. Inmiddels is er ont
zettend veel veranderd en vooral heel veel
bijgekomen. Zowel inhoudelijk als tech
nisch. Wat met name voor de bezoekers inte
ressant is, is het laatste nieuws van het
eiland, dat 7 dagen per week 24 uur per dag
wordt bijgehouden. Terwijl de nieuwe site al
dagelijks door vele honderden mensen werd
bezocht, met als uitschieter de omloop, 4000
bezoekers per dag, is er achter de schermen
hard doorgewerkt. Er zijn bijvoorbeeld
steeds meer sportverenigingen op de site
terug te vinden. En dan niet alleen met uit
slagen, maar met een complete presentatie
van de club. Zo zijn bijvoorbeel van voet
balvereniging DES '67 alle teamfoto's op de
site terug te vinden. Verder is er op technisch
gebied ook van alles ontwikkeld. Enkel en
alleen om de service naar de eiland-bewo
ners te vergroten. Als laatste is er 'zoeken op
de site' bijgekomen. Dus stel; u typt het
woordje 'brand' in en u krijgt vervolgens
rechtstreeks alle berichten van de hele site,
waar het woordje 'brand' in voorkomt. En
ook nog eens in volgorde van plaatsing. Dus
de laatst geplaatste berichten, krijgt u als
eerste te zien. U begrijpt dat dit de ultieme
manier is, om rechtstreeks te vinden waar
voor u de site bezoekt. Hoe dan ook, alle
informatie van het eiland Goeree Overflak-
kee, zowel informatief als actueel, 24 uur per
dag onder handbereik. U vindt de site via
WWW.FLAKKEE.NET. Veel kijk- en lees
plezier!
In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of
reageren op hetgeen ze In dit blad gelezen hebben.
Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan
ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht
voor om Ingezonden tekst In te korten of niet te plaat
sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde
lijkheid voor de Inhoud van wat lezers schrijven.
Het is alweer enkele maanden geleden dat
wij 'verrast' werden door een brief van
B&W Dirksland met de kennisgeving over
de komst van een AZC van 350 tot 400 per
sonen. Dit als gevolg van een zogenaamd
democratisch principebesluit, zonder de
bevolking hierover van te voren te raadple
gen. Nu IS er al veel, over geschreven, veel
stukjes zijn helder en doordacht. Er was ech
ter ook een stukje die bij heel wat mensen
veel heeft losgemaakt. Een stukje zoals ik
het noemen mag... Bijbelse inlegkunde.
Waarheden uit Gods Woord worden uit zijn
verband gerukt, verdraaid en verkeerd toe
gepast. Onderzoek toch eens eerst de zaken
voordat je een oordeel velt. Enfin... veel
commotie dus. In de eerste plaats is als oor
zaak te noemen het verbazingwekkende
beleid van onze bestuurders. Als gevolg van
deze onrust is de vereniging BIKAD opge
richt om de zaken omtrent de besluitvorming
en alle gevolgen van zo'n AZC te onderzoe
ken voor alle bewoners van de gemeente
Dirksland.
Twee informatieavonden zijn er inmiddels
geweest, in eerste instantie één opzettelijk in
de vakantie. Het gevoelen van de steeds
bedrogen burgers begint nu echt te knellen.
Met een glimlach op het gezicht zitten B&W
op de info-avonden. Met de mond vol van
humaniteit probeert men de burgers zand in
de ogen te strooien.
Wanneer het BIKAD met een goed gefun
deerd en echt humaan voorstel komt wordt
dit resoluut van tafel geveegd als niet econo
misch rendabel. Ik begrijp het niet meer...
humaan of gaat het toch om de poen?? Nóg
iets. Op een vraag over veiligheidsgaranties
antwoordt B&W dat ze die ook nu niet kun
nen garanderen. Als je de eigen bevolking
niet eens in de hand kunt houden dan haal je
er toch geen 400 mensen bij, die een groot
deel van de dag niets te doen hebben?
En op de vraag waarom geen enkele politie
ke partij, van welke kleur dan ook nog steeds
geen mening heeft gegeven, blijft het muis
stil. Nou, spreekt dat niet voor zich? Is men
te bang om daar iets concreets over te zeg
gen. Na afloop van de infoixnatieavond zei
de burgemeester tegen mij: "ik zou het triest
vinden wanneer ik tegen mijn collega-burge
meesters moet zeggen, dat Dirksland maar
65 asielzoekers wil opnemen". Is onze bur
gemeester soms bang voor gezichtsverlies
na zijn eerdere stellige uitspraken? Laten
B&W en de raad nu eens eerlijk zijn en de
eigen bevolking ook eerlijk behandelen.
Tenslotte: géén racisme, maar échte humani
teit is opvang naar draagkracht. Financiële
aspecten spelen toch geen rol?
D. M. J. van der Ham
Dirksland
Vrijdag 13 oktober is het zover. Na een jaar
rust is de oliebollenactie van de Gerefor
meerde Kerk van Middelharnis er weer. De
hele dag wordt er gebakken in de bekende
garage van bakker Jaap Bienefelt in Som
melsdijk. En in de loop van de dag kunnen
de mensen in Middelharnis en Sommelsdijk
(waarschijnlijk) één van de verkopers aan de
deur verwachten. Wanneer u het risico van
het niet-thuis-zijn of op=op niet wilt lopen
dan kunt u heel de dag terecht bij de garage
om ze daar zelf te kopen. De bakkers en ver
kopers hopen dat u allemaal weer mee-eet.
Wat is dat nu weer, 'M deux'? Wel, zoals
Frankrijk voor ons nog altijd hét wijnland bij
uitstek is en allerlei termen op wijngebied uit
het frans stanmien, geldt dat niet minder
voor de (dames-)mode.
Dus vonden de twee vriendinnen Magda van
Es en Mien Lokker uit Den Bommel, die
vorig jaar met zo'n 'succes foux' hun prach
tige zelfgemaakte capes en accessoires
showden in Theetuin 'de Bongerd', dat zij
bij de presentatie van hun nieuwe collectie
hun 'handelsnaam' maar eens een frans tin
tje moesten geven en veranderden deze daar
om van '2Ms' in 'M deux'.
Onder deze naam dus treden zij na een jaar
hard werken weer met een unieke collectie
capes, cape-mantels, shawls, barettenen
andere accessoires in de openbaarheid. Zelfs
voor hen, die verleden jaar al tot hun enthou
siaste publiek behoorden zal het weer een
verrassing zijn, wat deze twee bescheiden
thuis-werksters weer aan kleurige, creatief
en kwalitatief hoogstaande couture hebben
weten te vervaardigen.
Het feit, dat alles door hen beidjes met de
hand vervaardigd wordt, betekent dat zij,
hun harde werken ten spijt, niet meer dan
éénmaal per jaar met zo'n collectie kunnen
komen. Zo ergens, dan geldt hier wel op is
op!
Daarom is het voor belangstellenden zaak,
beslist naar die éne presentatie te komen kij
ken in Theetuin 'de Bongerd', Molendijk
65, Herkingen op donderdag 19 oktober
2000 van 14.30 tot 16.00 uur en van 19.30
tot 21.00 uur.
Toegang gratis, maar wél is het nodig van
tevoren een plaats te reserveren, tel. (0187)
669327.
Zaterdag a.s. wordt het oud papier weer bij u
opgehaald. Wij verzoeken u het voor 8.30
uur gebundeld buiten te zetten. Bij voorbaat
dank, namens de vrijwilligers. P. Koppenaal,
tel.:(0187)601195.
Zaterdag 7 oktober a.s. wordt er, vem 10.00
tot 16.00 uur, een demonstratie met Window
Color glasverf gegeven in de winkel bij 'Van
der Kamp' aan de Westdijk te Middelharnis.
Window Color is een verf die heel veel
mogelijkheden geeft voor decoratie van
ramen, spiegels, tegels, glaswerk, windlich-
ten e.d. Het is een verf die, eenmaal opge
droogd, een sticker vormt en dan op alle
gladde ondergronden geplakt kan worden.
Het werken met de verf doe je op een speci
aal plastic vel waar je eventueel een afbeel
ding onder kunt leggen om over te trekken
en in te schilderen. José Smits uit St. Anna-
land komt zaterdag 7 oktober laten zien hoe
veel er mogelijk is met deze verf. Zij zal
laten zien dat het heel eenvoudig is en daar
door ook erg geschikt voor bijv. een kinder
verjaardagsfeestje. Het is echter ook moge
lijk om bijv. 'glas in lood' ramen te maken of
mooie spiegelversieringen. A.s. zaterdag 7
oktober zal José, van 10.00 tot 16.00 uur
laten zien hoe een en ander in zijn werk gaat
en misschien mag u het zelf ook wel even
proberen. Ga even langs bij 'Van der Kamp'
in Middelharnis.
Dit gezelschapsspel behoorde ooit tot ieders
favoriet. Wat was er mooier dan een mede
speter eraf slaan en zelf ongehinderd de weg
vervolgen f Tegenwoordig heeft dit spel een
meei- tetterlijke betekenis. Mensen ergeren
zich in het dagelijks leven groen en geel aan
andermans doen en laten. Voor we van
lual steken één verduidelijking. Rijden
onder invloed van alcohol doet niet mee.
Dit is een misdrijf en kan en mag niet wor
den gelijkgesteld met b.v. de bekende over
last van hondenuitiuerpselen.
Een opsomming van ergemispunten lijkt
onbegonnen werk. Een volgorde vaststelkn
is al hekmaal ondoenlijk. Daarom volgt
hier in ivilkkeurige volgorde een top-tien
van altedaagse Flakkeese ergernissen.
De flitspakn. Hier is weinig toelichting
nodig. Vooral na het binnenhalen van een
bekeuring g)veit de aversie aanmerkelijk.
Sla één beurt over, haal diep adem en begin
opnieuw.
Hondenpoep op straat. Meestal daar waar
u wilt lopen wilt, b.v. richting auto. Gedoe
in huis en ruzie met vrouw en kinderen zijn
wel de minste gevolgen. Geef altijd de eige
naar van het huisdier de schuld, niet de
hond natuurlijk. Spreek de eerste aan en
zeg dat hij de boel voortaan moet opruimen.
Als u dit een jaar volhoudt verdient u de
straatpenning die elk jaar luordt uitgereikt
aan de beste buur van het dorp.
Paardenpoep op fietspaden. Voor sommi
gen misschien een onbekend verschijnsel,
voor anderen vergezocht. Maar het bestaat
en is knap lastig. Heerlijk fietsend kom je
midden op het pad paardenvijgen tegen.
Wees sportief beste ruiters, voortaan netjes
opruimen voor u verder gaat.
Vloeken in het openbaar. Alhoewel dit hele
maal nergens is toegestaan is het zomaar en
in het openbaar uitroepen van de Naam
van God meer dan een stechte geivoonte. Op
straat en overal elders xüordt de naam van
Jezus, met of zonder verdere toevoeging,
ge(mis)bruikt alsof men een bekende bij zijn
voornaam noemt. Hiermee wordt God, of je
nu gelooft of niet, beledigd en wordt de
medemens gekivetst. Hou rekening met
elkaar en probeer dit meer dan 'slordig'
woordgebniik af te leren. Want: vloeken is
aangeleerd.
Te hard rijdende brommers en snorders.
Alhoewel ook veel automobilisten zich vaak
schuldig maken aan te hard rijden geldt dit
ook voor de eerst genoemde categorieën. Je
overtreedt niet alken de snelheidslimiet
maar het is ook levensgevaarlijk. Hoe vofik
moet nog 'bewezenworden dat auto 's en
bussen echt harder zijn dan brommers en
snorfietsen? Ik hoop nooit meer. Doe uw
best jonge verkeersdeelnemers, uw gezond
heid is veel, zo niet altes, waard.
De soms wel iets te luidruchtige jeugd. Ze
hangen wat rond en produceren met hun
vervoer- en soms geluidsgerei (te) veel deci
bels. Er zijn toch ptekken genoeg. Doe de
medeburger een pkzier en ga daarheen
waar het voor iedereen het beste is.
Fietsers op d'n Diek. Onbegrijpelijk dat
veten dit hardnekkig blijven doen en idem
dito dat het winketend publiek dit over
haar kant laat gaan. Laten we met z'n
aüen het volgende afspreken: het winkel
centrum is vrij toegankelijk, maar niet voor
fietsen.
Zwerfvuil. Helaas. Neemt alken maar toe.
Het is ontsierend en meer dan smerig. Veel
kan met een beetje goede wil ter plaatse wor
den opgeruimd en de rest neemt u voortaan
zelf maar mee naar huis.
Discriminatie. Een column op zich waard.
Alhoewel ik aan dit verschijnsel ook weer
niet teveel woorden wil vuilmaken. Discri
minatie is al erg genoeg. Eerst nadenken
dus voor je wat zegt.
Zinloze vetnielingen. Zulten we hier maar
gewoon mee stoppen f Net als met dit stukje.
Op de foto v.l.n.r. voorzitter Piet Kalle, oud-bestuurslid Piet van Wezel en secretaris/penningmeester
Hans Kalle én natuurlijk het van hun rust genietende oud-landarbeidersechtpaar
Op 25 april dit jaar was het 75 jaar geleden
dat in Herkingen de 'Landarbeidersvereni
ging' werd opgericht. Aan dit jubileum heeft
de vereniging tijdens haar ledenvergadering
op 12 mei jl. aandacht geschonken. Toen
werd o.a. besloten dat een gift gedaan zou
worden aan hospice 'Calando' in Dirksland.
Ten behoeve van een landbouwproject in
een ontwikkelingsgebied werd ook aan
stichting 'Woord en Daad' een gift gedaan.
Om de landarbeidersvereniging 'zichtbaar'
te maken heeft de vereniging - tevens ter
herinnering aan de 'oude' landarbeiders -
een ornament geplaatst in de tuin van het
bejaardencentrum aan de Klinkerland-
sestraat in Herkingen. Het beeld stelt een
oude landarbeider voor die met zijn vrouw,
samen op een bankje, geniet van een welver
diende rust. Afgelopen woensdagmiddag
werd het onthuld door de heren Hans en Piet
Kalle, beide bestuurslid van de Landarbei
dersvereniging.