Moralisten tegen over realisten k B] PREDIKBEURTEN M deux Cape-Couture Herkingen verrijkt met landarbeidersbeeld Nieuwe opname Dirksland Mannenkoor Ophalen oud papier 24 uur per dag laatste nieuws van Goeree-Overflakkee Humaan of dollars? Oliebollen Gereformeerde Kerk te Middelharnis EIIAimOI-fflEUWS EIIAtlDEII-tllEUWS Mens-erger-je-niet PAGINA 2 VRIJDAG 6 OKTOBER 2000 Een gesprek met een Franse minister Wat er achter ligt Moralisten Consequenties Irrealisten Autobedrijf Jan van Dijk Opbrengst Collecte Nierstichting Zondag 8 oktober 2000 Kerkdienst Ger. Gem. Goedereede Oud papier actie Dirksland Demonstratie Window Color (glas stickerverf) Alledaags W^ÏMf«iwi>£^r>>Kè^tf*J^S'^>>;l^*«*' ''üwj^v^^i^^ii&^üéè^^^^^SiCiö. Dit was de slotzin van een gesprek dat ik voor een van de media hoorde. Het was een gesprek van een journalist met een Franse vrouwelijke minister. Het ging over de opheffing van het bordeelverbod in Neder land. De Franse minister liet zich daarover in harde bewoordingen uit. Zij vindt het besluit mensonwaardig en in strijd met de mensen rechten. Ze vindt het ook een gevaar voor Europa. Nederland moet zo nodig weer een voortrekkersrol vervullen op het gebied van de nieuwe moraal. Ik geef het commentaar van de minister enigszins vrij weer. De intentie van haar woorden komt wel op het bovenstaande neer. De Nederlandse journa list die het interview afnam, besloot met een verwijzing naar vroegere botsingen tussen Frankrijk en Nederland op het gebied van de drugs, en nu dan op het terrein van het bor deel. De laconieke concliisie van de verslag gever was wat als titel boven dit artikel staat: moralisten tegenover realisten. Eerlijk gezegd was ik er ontdaan van dit te horen. Ik kon nauwelijks geloven dat een Nederlandse journalist het meningsverschil over het opheffen van het bordeelverbod zo typeerde. De uitdrukking opheffen van het bordeelver bod is wat we wel noemen een eufemisme. Volgens Van Dale betekent dit woord: het gebruik van een verzachtend, verbloemend, verhullend woord of aantal woorden, in plaats van een of meer woorden die mis plaatst, ruw, kwetsend geacht worden. Waarom is de typering eufemisme voor het opheffen van het bordeelverbod hier op zijn plaats? Omdat de opheffing van het verbod voor een gemeentebestuur erop neerkomt, dat er een plicht is om minstens een bordeel per gemeente toe te laten. We hebben de laatste weken in de kranten kunnen lezen hoe gemeenteraden of bepaalde fracties daarin, hun best hebben gedaan aan het toe laten van een boi"deel te ontkomen. Er zijn niet veel gemeenten die tot het niet-toelaten hebben besloten. En zij die dat gedaan heb ben, houden rekening met een proces waar bij de rechter hen alsnog dwingt een bordeel toe te laten. De opheffing van het bordeel verbod komt in feite neer op de plicht om minstens een bordeel per gemeente toe te laten. De achterliggende redenering van deze wet is, dat ieder mens de vrijheid moet hebben zijn seksualiteit te beleven zoals hij (of zij) dat wil. Bordeelbezoek hoort bij de rechten van de mens. Dan mag een gemeentebestuur aan geen burger (of hij inwoner van die plaats is of niet) de gelegenheid onthouden om een bordeel te bezoeken. De plaatselijke overheid is nog niet verplicht zelf het bor deel te exploiteren. Een bordeel maakt deel uit van het vrije spel van de maatschappelijk krachten. Daaraan mag de overheid geen strobreed in de weg leggen. Dus: het bor deelverbod wordt opgeheven en de plicht om een bordeel in de gemeente toe te staan wordt bij wet vastgelegd. Met lette erop dat deze maatregel (verplichting) door hetzelfde kabinet wordt uitgevaardigd, dat ook het huwelijk wezenlijk van karakter verandert. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel met betrekking tot het homohuwelijk reeds aanvaard. De Eerste Kamer moet zich nog uitspreken. Er is nog tijd voor de kerk en christenheid om die beslissing in haar voor bede een vaste plaats te geven. De redene ring van de regering - tevens de motivering van het wetsvoorstel - was ondermeer: er worden tegenwoordig veel kinderen buiten een huwelijksrelatie geboren - dus hoeft een huwelijk niet meer alleen gesloten te worden tussen een man en een vrouw. Twee leden van hetzelfde geslacht kunnen een huwelijk sluiten. Het krijgen van kinderen vindt immers niet meer enkel in die context plaats. Velen zien dit met mij als een fundamentele verandering van het huwelijk. Wat nu geslo ten wordt is in feite een samenlevingscon tract dat de naam van het huwelijk krijgt, maar het metterdaad niet is. En wat wel een huwelijk is, wordt van zijn wezen (en adel) ontdaan. In dit klimaat past ook de beslissing van de overheid dat er per gemeente een bor deel moet (kunnen) zijn. Om het wat grof te zeggen, hoerenbezoek hoort bij de vrijheid van de burger. De overheid mag het recht op bordeelbezoek de burger niet ontnemen. Het huwelijk in zijn diepste wezen hebben we opzij gezet. In zo'n samenleving moet het bordeel een door de overheid gelegitimeerde ontspanningsgelegenheid zijn. Of de lezer het met me eens is of niet, toch trek ik maar de conclusie: de nieuwe huwelijkswetgeving en het opheffen van het bordeelverbod pas sen in dezelfde context, namelijk die van zedelijke verwildering en ongekende, zelfs ongeremde seksuele vrijheid. En nu terug naar de slotzin van het gesprek met de Franse minister. Moralisten tegen over realisten. Denk eens even na over deze twee woorden. Wie tegen de opheffing van het bordeelverbod is, in Frankrijk, in Neder land of waar ook, verdient de naam moralist. Dit woord betekent zedenmeester. Het heeft een negatieve klank. Iemand wordt erdoor aangeduid als een mens die een ander op zedelijk gebied de les wil lezen. Een morele betuttelaar die een medemens zijn vrijheid niet gunt. De Franse minister zal de opmer king niet gehoord hebben. Ze zou het ermee kunnen doen. Ik voel me er in elk geval door aangesproken, in de overtuiging dat me onrecht wordt aangedaan. Realisten En dan die andere term: realist. Dat wil zeg gen iemand die met de werkelijkheid reke ning houdt, die van de werkelijkheid uitgaat; soms ook: iemand die de werkelijkheid tot normatief uitgangspunt van zijn handelen maakt. In dit geval betekent realist zoveel als rekening houden met de meningen die op dit moment door de meerderheid van de samen leving worden aanvaard en betracht. Stel u voor dat mensen die de huidige losse seksu ele moraal praktiseren of op zijn minst ver dedigen, alleen de realisten zijn! Dat bete kent dat de werkelijkheid tot norm is verhe ven. Wat de meerderheid van de bevolking acceptabel vindt, is goed. Het wordt tegelijk bij de wet gesteld. Dat gebeurt niet alleen op het terrein van huwelijk of seksualiteit, dit realisme van de meerderheid gaat veel ver der. Wij leven in een land waar het realisme regeert. Wat betekent dat voor onze kinderen en kleinkinderen? Hoe worden die, vooral door de media, door dit realisme beïnvloedt? Er gaat een verderfelijke werking van de media uit. Gezin, school en kerk hebben een grote verantwoordelijkheid om de jeugd te wijzen op een andere werkelijkheid. Dat is het realisme van het Koninkrijk van God en van de geboden die daarin normatief zijn. Daarop te wijzen is alleen vruchtbaar als de ouderen ook zelf daaruit en daarnaar leven. Vermanende woorden of het opgeheven ter waarschuwing zijn niet voldoende. Het gaat om een voorleven van de gehoorzaamheid aan Gods geboden. En dat in liefde. Krijgen de kinderen thuis iets mee van harmonie, liefde, geduld, verdraagzaamheid, hulpvaar digheid, samengevat in de vreze des Heeren? Zouden seksuele ontsporingen bij het ouder worden en ouder geworden zijn niet samen hangen met een gezinsleven waarin meer disharmonie was dan harmonie? Om het nog iets scherper te zeggen: meer oorlog dan vre de? Ik trek nog een consequentie uit de titel. Mensen die bezwaar hebben tegen het opheffen van het bordeelverbod, zijn irre alisten. Het is niet moeilijk er nog een paar woorden aan toe te voegen: utopisten, fana tici en idealisten die geen rekening houden met de werkelijkheid. Er zullen onder de lezers zijn die nog wel eens contacten heb ben met mensen in het buitenland. Als u aan hen iets over Nederland vertelt moet u zeg gen: het realisme van de Nederlandse moraal is dat een gemeentebestuur bij wet wordt verplicht in elke burgerlijke gemeente een bordeel toe te laten. Dat hoort bij onze publieke moraal. Ik ken geen land waarin het toelaten van een bordeel per gemeente bij de wet verplicht wordt gesteld. Inderdaad een voortrekkersrol. Dat is nu de realiteit van de Nederlandse samenleving. Wij houden er niettemin een andere kijk op de werkelijk heid op na. De realiteit van het Koninkrijk van God. Het is de moeite waard, ja zelfs onze christelijk plicht om ons daarvoor in te zetten. Dan staat moralisme niet tegenover realisme, maar de ene werkelijkheid tegen over de andere. W. H. Velema OFFICIEEL DEALER BRIELLE, Slagveldig, Tel. (0181)413777 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden De jaarlijkse collecte van de nierstichting die gehouden werd van 17 tot en met 23 sep tember heeft in Nieuwe Tonge het mooie bedrag opgeleverd van ƒ2.815,90. Gevers en collectanten hartelijk bedankt voor uw bijdrage. Mocht u niet thuis zijn geweest toen één van de collectanten bij u aanbelde en u wilt de nierstichting toch steunen, dan kunt u uw gift alsnog overmaken op giro 388.000 t.n.v. Nierstichting Bussum. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 10 20 e-mail; Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,46; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn Jamilleberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aan sprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, tel. mobiel 06-51412500, e-mail: ajvdv@hetnet.nl REDACTIE; hoofdredacteur; J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187)60 14 40 e-mail; J.ViUerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN; Per kwartaal ƒ17,50. Per Jaar 66,—. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS; postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur kand. A. de Groot, Bleskensgraaf. Eben-Haë- zer: 18.30 uur kand. A. de Groot en 18.30 uur ds. R. Veldman - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster uit Spijkenisse en 18.30 uur ds. J. Koster - Doopsgezin de Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en 18.30 uur ds. J. Smink en de heer Z. v. d. Geest. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt en 18.00 uur kand. Y. R. Bijl, Katwijk aan Zee. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. A. O. v. d. Wal uit Hoofd dorp - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur Dr. M. Verduin en 18.00 uur Dr. M. J. Paul - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERKEVJGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.C. den Toom en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. M. J. Paul en 15.30 uur Samenzangdienst - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. Jonges - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. H. Verwaal (Loofhuttenfeest). MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C.Gielen en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur mevr. ds. C. M. Baas en 17.00 uur ds. J. J. Kappers. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. Westland, Slie- drecht en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. W. Praamsma uit Rotterdam en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra uit Scheveningen.. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden en 18.00 uur kand. A. L. Komaat, Strijen - Ger. Kerk 10.00 uur ds. De Geus en 18.00 uur ds. P. C. Koster uit Spijkenisse. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m. bedie ning Heilige Doop - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. M. van Krimpen en 18.00 uur de heer K. Baas. SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem. 9.30 uur ds. Kommers en 14.30 uur ds. Klein - Oud Ger. Gem. 3x leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 9.30 en 18.30 uur leesdienst. OUDDORP - Woensdag 11 oktober 2000, 19.30 uur, ds. C. Sonnevelt uit Veenen- daal (voor Deputaatschap voor Israël). Het Dirkslands Mannenkoor uitgaande van de Gereformeerde Gemeente hoopt 20 okto ber a.s. een nieuwe CD/MC te presenteren mét de titel: 'Vrede naar Uw Woord'. De opname is gemaakt op j .1.23 september in de Sint Catharijne Kerk in Den Briel. De nieu we CD/MC bevat zowel Psalmen als Kerst liederen (o.a. Psalm 89; Lofzang van Maria; Stille Nacht; Psalm 32 en vele andere). Het koor staat onder leiding van Frans Cornet en organist Michel de Wit. Tevens zal als ins- trumentaliste Anja van der Maten enkele stukken begeleiden met hobo. De prijs van de CD is f 35,- (na 20 oktober f 37,50) en de prijs van de MC is f 15,- (na 20 oktober f 17,50). U kunt de CD/MC telefonisch of schriftelijk bestellen bij de verkoopcommis sie van het DMK, p/a Arjan Koppelaar, West Achterweg 16a, 3245 BJ Sommelsdijk (tel.: 483017) of bij Anne Knöps, Emmastraat 4, 3255 BE Oude-Tonge (tel.: 642504). Bij telefonische of schriftelijke bestelling wor den de verzendkosten in rekening gebracht. De Stichting Koninklijke Fanfare Apollo te Goedereede haalt zaterdag 7 oktober weer oud papier op in Goedereede, Havenhoofd en in de Oostdijk. Wij verzoeken u of u het oud papier voor 8.30 uur goed gebundeld buiten wil zetten. Bij voorbaat hartelijk dank. OUDE-TONGE - Het is al weer ruim twee maanden geleden, dat FlakkeeNet de nieuwe Boulevard presenteerde. Inmiddels is er ont zettend veel veranderd en vooral heel veel bijgekomen. Zowel inhoudelijk als tech nisch. Wat met name voor de bezoekers inte ressant is, is het laatste nieuws van het eiland, dat 7 dagen per week 24 uur per dag wordt bijgehouden. Terwijl de nieuwe site al dagelijks door vele honderden mensen werd bezocht, met als uitschieter de omloop, 4000 bezoekers per dag, is er achter de schermen hard doorgewerkt. Er zijn bijvoorbeeld steeds meer sportverenigingen op de site terug te vinden. En dan niet alleen met uit slagen, maar met een complete presentatie van de club. Zo zijn bijvoorbeel van voet balvereniging DES '67 alle teamfoto's op de site terug te vinden. Verder is er op technisch gebied ook van alles ontwikkeld. Enkel en alleen om de service naar de eiland-bewo ners te vergroten. Als laatste is er 'zoeken op de site' bijgekomen. Dus stel; u typt het woordje 'brand' in en u krijgt vervolgens rechtstreeks alle berichten van de hele site, waar het woordje 'brand' in voorkomt. En ook nog eens in volgorde van plaatsing. Dus de laatst geplaatste berichten, krijgt u als eerste te zien. U begrijpt dat dit de ultieme manier is, om rechtstreeks te vinden waar voor u de site bezoekt. Hoe dan ook, alle informatie van het eiland Goeree Overflak- kee, zowel informatief als actueel, 24 uur per dag onder handbereik. U vindt de site via WWW.FLAKKEE.NET. Veel kijk- en lees plezier! In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze In dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om Ingezonden tekst In te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de Inhoud van wat lezers schrijven. Het is alweer enkele maanden geleden dat wij 'verrast' werden door een brief van B&W Dirksland met de kennisgeving over de komst van een AZC van 350 tot 400 per sonen. Dit als gevolg van een zogenaamd democratisch principebesluit, zonder de bevolking hierover van te voren te raadple gen. Nu IS er al veel, over geschreven, veel stukjes zijn helder en doordacht. Er was ech ter ook een stukje die bij heel wat mensen veel heeft losgemaakt. Een stukje zoals ik het noemen mag... Bijbelse inlegkunde. Waarheden uit Gods Woord worden uit zijn verband gerukt, verdraaid en verkeerd toe gepast. Onderzoek toch eens eerst de zaken voordat je een oordeel velt. Enfin... veel commotie dus. In de eerste plaats is als oor zaak te noemen het verbazingwekkende beleid van onze bestuurders. Als gevolg van deze onrust is de vereniging BIKAD opge richt om de zaken omtrent de besluitvorming en alle gevolgen van zo'n AZC te onderzoe ken voor alle bewoners van de gemeente Dirksland. Twee informatieavonden zijn er inmiddels geweest, in eerste instantie één opzettelijk in de vakantie. Het gevoelen van de steeds bedrogen burgers begint nu echt te knellen. Met een glimlach op het gezicht zitten B&W op de info-avonden. Met de mond vol van humaniteit probeert men de burgers zand in de ogen te strooien. Wanneer het BIKAD met een goed gefun deerd en echt humaan voorstel komt wordt dit resoluut van tafel geveegd als niet econo misch rendabel. Ik begrijp het niet meer... humaan of gaat het toch om de poen?? Nóg iets. Op een vraag over veiligheidsgaranties antwoordt B&W dat ze die ook nu niet kun nen garanderen. Als je de eigen bevolking niet eens in de hand kunt houden dan haal je er toch geen 400 mensen bij, die een groot deel van de dag niets te doen hebben? En op de vraag waarom geen enkele politie ke partij, van welke kleur dan ook nog steeds geen mening heeft gegeven, blijft het muis stil. Nou, spreekt dat niet voor zich? Is men te bang om daar iets concreets over te zeg gen. Na afloop van de infoixnatieavond zei de burgemeester tegen mij: "ik zou het triest vinden wanneer ik tegen mijn collega-burge meesters moet zeggen, dat Dirksland maar 65 asielzoekers wil opnemen". Is onze bur gemeester soms bang voor gezichtsverlies na zijn eerdere stellige uitspraken? Laten B&W en de raad nu eens eerlijk zijn en de eigen bevolking ook eerlijk behandelen. Tenslotte: géén racisme, maar échte humani teit is opvang naar draagkracht. Financiële aspecten spelen toch geen rol? D. M. J. van der Ham Dirksland Vrijdag 13 oktober is het zover. Na een jaar rust is de oliebollenactie van de Gerefor meerde Kerk van Middelharnis er weer. De hele dag wordt er gebakken in de bekende garage van bakker Jaap Bienefelt in Som melsdijk. En in de loop van de dag kunnen de mensen in Middelharnis en Sommelsdijk (waarschijnlijk) één van de verkopers aan de deur verwachten. Wanneer u het risico van het niet-thuis-zijn of op=op niet wilt lopen dan kunt u heel de dag terecht bij de garage om ze daar zelf te kopen. De bakkers en ver kopers hopen dat u allemaal weer mee-eet. Wat is dat nu weer, 'M deux'? Wel, zoals Frankrijk voor ons nog altijd hét wijnland bij uitstek is en allerlei termen op wijngebied uit het frans stanmien, geldt dat niet minder voor de (dames-)mode. Dus vonden de twee vriendinnen Magda van Es en Mien Lokker uit Den Bommel, die vorig jaar met zo'n 'succes foux' hun prach tige zelfgemaakte capes en accessoires showden in Theetuin 'de Bongerd', dat zij bij de presentatie van hun nieuwe collectie hun 'handelsnaam' maar eens een frans tin tje moesten geven en veranderden deze daar om van '2Ms' in 'M deux'. Onder deze naam dus treden zij na een jaar hard werken weer met een unieke collectie capes, cape-mantels, shawls, barettenen andere accessoires in de openbaarheid. Zelfs voor hen, die verleden jaar al tot hun enthou siaste publiek behoorden zal het weer een verrassing zijn, wat deze twee bescheiden thuis-werksters weer aan kleurige, creatief en kwalitatief hoogstaande couture hebben weten te vervaardigen. Het feit, dat alles door hen beidjes met de hand vervaardigd wordt, betekent dat zij, hun harde werken ten spijt, niet meer dan éénmaal per jaar met zo'n collectie kunnen komen. Zo ergens, dan geldt hier wel op is op! Daarom is het voor belangstellenden zaak, beslist naar die éne presentatie te komen kij ken in Theetuin 'de Bongerd', Molendijk 65, Herkingen op donderdag 19 oktober 2000 van 14.30 tot 16.00 uur en van 19.30 tot 21.00 uur. Toegang gratis, maar wél is het nodig van tevoren een plaats te reserveren, tel. (0187) 669327. Zaterdag a.s. wordt het oud papier weer bij u opgehaald. Wij verzoeken u het voor 8.30 uur gebundeld buiten te zetten. Bij voorbaat dank, namens de vrijwilligers. P. Koppenaal, tel.:(0187)601195. Zaterdag 7 oktober a.s. wordt er, vem 10.00 tot 16.00 uur, een demonstratie met Window Color glasverf gegeven in de winkel bij 'Van der Kamp' aan de Westdijk te Middelharnis. Window Color is een verf die heel veel mogelijkheden geeft voor decoratie van ramen, spiegels, tegels, glaswerk, windlich- ten e.d. Het is een verf die, eenmaal opge droogd, een sticker vormt en dan op alle gladde ondergronden geplakt kan worden. Het werken met de verf doe je op een speci aal plastic vel waar je eventueel een afbeel ding onder kunt leggen om over te trekken en in te schilderen. José Smits uit St. Anna- land komt zaterdag 7 oktober laten zien hoe veel er mogelijk is met deze verf. Zij zal laten zien dat het heel eenvoudig is en daar door ook erg geschikt voor bijv. een kinder verjaardagsfeestje. Het is echter ook moge lijk om bijv. 'glas in lood' ramen te maken of mooie spiegelversieringen. A.s. zaterdag 7 oktober zal José, van 10.00 tot 16.00 uur laten zien hoe een en ander in zijn werk gaat en misschien mag u het zelf ook wel even proberen. Ga even langs bij 'Van der Kamp' in Middelharnis. Dit gezelschapsspel behoorde ooit tot ieders favoriet. Wat was er mooier dan een mede speter eraf slaan en zelf ongehinderd de weg vervolgen f Tegenwoordig heeft dit spel een meei- tetterlijke betekenis. Mensen ergeren zich in het dagelijks leven groen en geel aan andermans doen en laten. Voor we van lual steken één verduidelijking. Rijden onder invloed van alcohol doet niet mee. Dit is een misdrijf en kan en mag niet wor den gelijkgesteld met b.v. de bekende over last van hondenuitiuerpselen. Een opsomming van ergemispunten lijkt onbegonnen werk. Een volgorde vaststelkn is al hekmaal ondoenlijk. Daarom volgt hier in ivilkkeurige volgorde een top-tien van altedaagse Flakkeese ergernissen. De flitspakn. Hier is weinig toelichting nodig. Vooral na het binnenhalen van een bekeuring g)veit de aversie aanmerkelijk. Sla één beurt over, haal diep adem en begin opnieuw. Hondenpoep op straat. Meestal daar waar u wilt lopen wilt, b.v. richting auto. Gedoe in huis en ruzie met vrouw en kinderen zijn wel de minste gevolgen. Geef altijd de eige naar van het huisdier de schuld, niet de hond natuurlijk. Spreek de eerste aan en zeg dat hij de boel voortaan moet opruimen. Als u dit een jaar volhoudt verdient u de straatpenning die elk jaar luordt uitgereikt aan de beste buur van het dorp. Paardenpoep op fietspaden. Voor sommi gen misschien een onbekend verschijnsel, voor anderen vergezocht. Maar het bestaat en is knap lastig. Heerlijk fietsend kom je midden op het pad paardenvijgen tegen. Wees sportief beste ruiters, voortaan netjes opruimen voor u verder gaat. Vloeken in het openbaar. Alhoewel dit hele maal nergens is toegestaan is het zomaar en in het openbaar uitroepen van de Naam van God meer dan een stechte geivoonte. Op straat en overal elders xüordt de naam van Jezus, met of zonder verdere toevoeging, ge(mis)bruikt alsof men een bekende bij zijn voornaam noemt. Hiermee wordt God, of je nu gelooft of niet, beledigd en wordt de medemens gekivetst. Hou rekening met elkaar en probeer dit meer dan 'slordig' woordgebniik af te leren. Want: vloeken is aangeleerd. Te hard rijdende brommers en snorders. Alhoewel ook veel automobilisten zich vaak schuldig maken aan te hard rijden geldt dit ook voor de eerst genoemde categorieën. Je overtreedt niet alken de snelheidslimiet maar het is ook levensgevaarlijk. Hoe vofik moet nog 'bewezenworden dat auto 's en bussen echt harder zijn dan brommers en snorfietsen? Ik hoop nooit meer. Doe uw best jonge verkeersdeelnemers, uw gezond heid is veel, zo niet altes, waard. De soms wel iets te luidruchtige jeugd. Ze hangen wat rond en produceren met hun vervoer- en soms geluidsgerei (te) veel deci bels. Er zijn toch ptekken genoeg. Doe de medeburger een pkzier en ga daarheen waar het voor iedereen het beste is. Fietsers op d'n Diek. Onbegrijpelijk dat veten dit hardnekkig blijven doen en idem dito dat het winketend publiek dit over haar kant laat gaan. Laten we met z'n aüen het volgende afspreken: het winkel centrum is vrij toegankelijk, maar niet voor fietsen. Zwerfvuil. Helaas. Neemt alken maar toe. Het is ontsierend en meer dan smerig. Veel kan met een beetje goede wil ter plaatse wor den opgeruimd en de rest neemt u voortaan zelf maar mee naar huis. Discriminatie. Een column op zich waard. Alhoewel ik aan dit verschijnsel ook weer niet teveel woorden wil vuilmaken. Discri minatie is al erg genoeg. Eerst nadenken dus voor je wat zegt. Zinloze vetnielingen. Zulten we hier maar gewoon mee stoppen f Net als met dit stukje. Op de foto v.l.n.r. voorzitter Piet Kalle, oud-bestuurslid Piet van Wezel en secretaris/penningmeester Hans Kalle én natuurlijk het van hun rust genietende oud-landarbeidersechtpaar Op 25 april dit jaar was het 75 jaar geleden dat in Herkingen de 'Landarbeidersvereni ging' werd opgericht. Aan dit jubileum heeft de vereniging tijdens haar ledenvergadering op 12 mei jl. aandacht geschonken. Toen werd o.a. besloten dat een gift gedaan zou worden aan hospice 'Calando' in Dirksland. Ten behoeve van een landbouwproject in een ontwikkelingsgebied werd ook aan stichting 'Woord en Daad' een gift gedaan. Om de landarbeidersvereniging 'zichtbaar' te maken heeft de vereniging - tevens ter herinnering aan de 'oude' landarbeiders - een ornament geplaatst in de tuin van het bejaardencentrum aan de Klinkerland- sestraat in Herkingen. Het beeld stelt een oude landarbeider voor die met zijn vrouw, samen op een bankje, geniet van een welver diende rust. Afgelopen woensdagmiddag werd het onthuld door de heren Hans en Piet Kalle, beide bestuurslid van de Landarbei dersvereniging.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 2