3VO-campagne 'De scholen zijn weer begonnen' Automobilisten, doe mee! Laureatenconcert bij De Welle Voorlichtingscampagne Stichting Verlceersbrigadiers z: :x lllAriEBI-IIIEyWS Medewerking gevraagd van autorijders, ouders, leraren, gemeenten en politie Nieuwe eeuw, nieuwe campagne z Kindvriendelijk rijgedrag helpt PAGINA 7 VRUDAG 25 AUGUSTUS 2000 2e deel Als vervolg op het artikel in het 'Eilanden Nieuws' van 18 juli jl. wil ik nu het 4e- en het 5e schip met de naam 'Statendam' behandelen. Het s.s. 'Statendam' (4) werd gebouwd bij Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam in 1957 onder bouwnummer 753. Haar lengte en breedte was 195,83x24.00 meter. Vier stoomturbines van Pametrada, (21000 apk) gaven het schip een snelheid van 21 knopen. Op 18 juni 1955 werd het schip te water gelaten en op 15 december 1956 vertrok het schip voor de technische proefvaart richting de Noordzee. Derhalve valt op te merken dat daags daar voor, (op 14 december) de kiel gelegd werd bij 'De Rotterdamsche Droogdok Maat schappij' voor het nieuw te bouwen s.s. 'Rotterdam', dat heden ten dage nog onder de naam 'Rembrandt' in de vaart is. Op 16 december kreeg de 'Statendam' pro blemen met de tandwielkasten van de stuur- machine en dit alles ten tijde dat het weer zeer onstuimig was, zodat de hulp van sleep boten moest worden ingeroepen. Een proefvaart dus die afgebroken moest worden door mankementen. De WijsmuUer- sleepboten 'Titan', 'Cy-cloop', 'Hector', 'Nestor' en 'Zeeland' sleepten het kapitale schip terug naar de Schiedamse werf voor reparatie. De tweede proefvaart vond plaats op 14 januari 1957 en werd afgerond op 17 januari. Op 6 februari 1957 werd de eerste reis ge maakt: Rotterdam-New York. Na vele toch ten te hebben gemaakt werd het schip in 1971 verbouwd en ingericht tot cruiseschip en in de nieuwe 'HAL'-kleuren geschilderd. De grijze romp werd donkerblauw, een dui delijke gedaante verwisseling. In 1981 werd het schip verkocht aan Artus Inverstors Inc. in New York en bleef onder de naam 'Statendam' varen. In 1982 werd haar naam gewijzigd in 'Rhap sody' en voer in charter van Paquet Cruises Inc. Ook werd de 'Rhapsody' geheel in de witte kleur geschilderd. Op 28 maart 1984 liep de 'Rhapsody' aan de grond nabij de haven van George Town op de Cayman Eilanden. De dwarsinkomende zuid-oostelijke wind duwde het schip dwars op het koraalrif. De 'Smit Rotterdam' die met twee sloop- schepen onderweg was naar Kaoshung, voer in de nabijheid van George Town en bood haar diensten aan om de 'Rhapsody' los te trekken. De gesleepte sloopschepen werden voor anker gelegd en de 'Smit Rotterdam' was onderweg naar het onfortuinüjke passa giersschip. Ook werd de Zuid-Afrikaanse sleepboot 'John Ross' ingezet om, samen met de 'Smit Rotterdam', de 'Rhapsody' vlot te trekken. Dit alles mocht niet baten, de 'Rhapsody' lag vast op het koraalrif en bleef liggen. De 'John Ross' werd bedankt en de 'Smit Rotterdam' vervolgde haar reis met de twee sloopschepen naar Kaoshung. Een duikonderzoek wees al snel uit dat er, om het schip zonder veel bodemschade vlot te krijgen, een kanaal door het koraal zou gehakt moeten worden om het schip naar dieper water te kunnen trekken. Ook moest er meer trekkracht aan tepas komen dan die twee slepers welke het met hun gezamenlijk vermogen van ruim 40.000 PK!! niet voor elkaar kregen. Op 11 mei arriveerde de 'Smit Hunter' met de trekbak 'Takheave 32' bij de Cayman Eilanden. De duikers en de sleepboot 'Smit Salvor' brachten twaalf ankers uit om de trekbak zo zwaar te verankeren, dat er genoeg kracht op de 'Rhapsody' kon worden uitgevoerd. Op 25 mei 1984 werd de eerste bergingspo ging ondernomen. De 'Smit Salvor' en de 'Smit Hunter' zaten aan de 'Rhapsody' vast en de 'Takheave 32' begon met een kracht van ongeveer 940 ton te trekken. Deze enorm zware trekkracht deed de ankers' doorschieten' en men moest deze bergingsoperatie staken. Er werden nog eens twaalf extra zware ankers besteld die na aan komst ook uitgezet werden zodat de 'Tak heave 32' op vierentwintig gigantische ankers gemeerd lag. Op 14 juni werd de 'Rhapsody' vlot getrokken van het koraahif. Na inspectie kon het schip twee dagen later op eigen kracht naar Galveston varen, waar de zware bodemschade werd gerepareerd. In september 1984 werd de 'Rhapsody' weer in de cruisevaart gebracht vanuit Port Ever glades. In 1985 voer het schip in charter voor de H.A.L. vanuit Vancouver naar Alaska. Op 4 mei werd het schip verkocht aan Regency cruises in Panama en werd onder de naam 'Regent Star' in de vaart gebracht. Op 17 juh 1986 kwam de 'Regent Star' in Piraeus aan om te worden verbouwd van stoomschip naar motorschip. De stoomturbines werden vervangen door twee viertakt enkelwerkende 16 cil. diesel en twee viertakt enkelwerkende 12 cil. diesel motoren van Wartsila op twee schroefassen (22.000 RPK). Deze motoren waren afkom stig uit de containerschepen 'Axel Johnson' en 'Margaret Johnson'. De 'Regent Star' maakte geregelde cruises van Vancouver naar Alaska voor de Hol land-Amerika Lijn in een charterdienst. Op 22 juli 1995 brak er brand uit aan boord in de machinekamer. Als gevolg daarvan werd het schip stuurloos en de passagiers moesten overstappen op een ander passa giersschip en wel de 'Rotterdam'. Op 23 juli werd het schip naar Whittier gesleept en later naar Vancouver voor repa ratie. In 1996 werd het schip verkocht naar Pero- sea Shipping Company in Nassau, die het schip in de vaart bracht onder de naam 'Sea Harmony'. In april 1997 werd het schip aan de ketting gelegd. Tot op heden is daar nog geen ver andering in gekomen en verblijft het schip nog steeds in de omgeving van Piraeus aan de ketting. Het m.s. 'Statendam' (5) werd gebouwd in 1993 bij Fincantieri in Itahë en heeft een lengte van 218 meter én is 34 meter breed. Dit zeer luxe passagiersschip is uitgerust met twee 4 takt enkelwerkende 12 cil. diesel motoren van het merk Grandi Motori, ge koppeld aan twee generatoren en twee elec- tromotoren van totaal 48.236 RPK, voor de aandrijving van de twee schroeven. Het schip behaald hiermee een snelheid van 20 knopen. Tevens is het schip uitgerust met twee boeg schroeven en heeft een accommodatie voor 1629 passagiers en 602 bemanningsleden. Het schip had in 1993 Nassau als thuisha ven, maar in 1996 werd het schip onder Hol landse vlag gebracht en haar thuishaven werd Rotterdam. We schreven al eerder over deze bijzondere passagiersschepen en wanneer deze schepen de Rotterdamse haven aandoen, büjft het een schitterend gezicht wanneer zij aan de Wil helminakade voor de wal liggen. Met dank aan: Dhr. R. Holdermans voor de foto's. Sleepvaartmuseum te Maassluis, bron: De Sleeptros van Smit Int. en eigen archief. Schiedam M. Bezuijen culturele kring deyweXle/ Iemand die zich onderscheidt op een muziekwedstrijd wordt wel een "laureaat" genoemd. Ook het eilandelijk muziekcon cours te Melissant heeft in de loop der jaren heel wat "laureaten" voortgebracht. Sommigen van hen bleken zelfs zo geta lenteerd dat zij een muziekopleiding gin gen volgen en van muziek hun vak maak ten of hopen te maken. De Culturele Kring De Welle vond het een aardig idee om een aantal van deze lau reaten, prijswiimaars, de mogelijkheid te bieden in onze omgeving, dus hun oor spronkelijke omgeving, een concert te geven. Muziekliefhebbers van Goeree- Overflakkee kunnen zo nagaan wat er "van hen geworden is". Als eersten zullen optreden de blokfluitis- ten Alike van Dieren en Jantien van der Wende, die, begeleid door Pieter Verhage, een trio-sonate van Telemann zullen spe len. Vervolgens zijn de zusjes Iris en Daph ne Bulthuis (fluit en piano) te beluisteren met het fluitconcert van Reinecke. De broers Han en Pieter Tanis spelen op twee piano's een heel gedurfd werk: Visions de l'Amen van de moderne Franse componist Olivier Mes- siaen. Niels Dolieslager heeft zich naast zijn pianostudie ook op het componeren toege legd, en met succes. Uiteraard zal hij een stuk van hemzelf ten gehore brengen. Met Carolina den Hertog speelt hij "Twee delen voor twee piano's - opus 19 nrs. 2 en 4". Jan Hoek, die inmiddels organist is in de Hervormde gemeente van Ouddorp, speelt op het orgel werken van Micheelsen en Plan-yavsky. Het concert zal worden besloten door Laura Hölzenspies met wer ken van Chopin (de prachtige Fantaisie op.49), Poulenc en Alban Berg. Laura heeft inmiddels de eerst fase van haar pianostudie aan het Utrechts Conservatori um beëindigd en legt zich nu toe op kamer muziek, waarin zij nu al zeer ervaren is. Al met al een zeer gevarieerd programma (orgel, piano, twee piano's, blokfluit, dwarsfluit) dat zal worden uitgevoerd in de aula van de Prins Mauritsschool in Mid- delhamis op vrijdag 8 september aanstaan de, aanvang 20.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 20 gulden. Kaarten zijn te verkrij gen bij de VVV-kantoren in Ouddorp en Middelhamis. Internet Ouders Onderwijs Opleiding van de politie Nauwelijks ongevallen Politie 3V0: Samen Sterk SxZoSterk, SxZoActief, SxZoVeiiig. Let op bromfietsers en scooterrljders De 'Statendam' Statendam 4 il BB! Hi?iaHJÏi»!ISI18BHBafHI!!B IIHHJIIHIS Jil m |H H il «HU as «IllHHH 'tx,,-- lil» «SB» ■.'f* 't BUI Schoolkinderen zijn de meest kwetsbare verkeersdeelnemers.Van alle ge wonden In het verkeer is 26 procent jonger dan 17 jaar, terwijl deze groep 20 procent van de bevolking uitmaakt. Verreweg de meeste verkeersonge vallen met jongeren gebeuren op de schoolroutes. Nu de scholen weer beginnen, wordt van alle verkeersdeelnemers, van ouders, leraren, gemeen telijke instanties en politie de medewerking gevraagd om twee miljoen scho lieren te helpen dagelijks veilig van huis naar school en weer terug te ko men. Daarom wordt de campagne 'De scholen zijn weer begonnen' gevoerd. Initiatiefnemer is '3VO', zoals Veilig Verkeer Nederland sinds de samensmelting met De Voetgangersvereniging en Stichting Kinde ren Voorrang! heet. De campagne, die vroe ger werd georganiseerd onder de naam 'Wij gaan weer school', vindt voor de 11e keer plaats. Doel van de actie is het bevorderen van de verkeersveiligheid van de schooljeugd. Ruim twee miljoen kinderen van 4 tot 18 jaar zijn weer dagelijks ondero/eg op de schoolroutes. Kinderen zijn geen volwassenen; ze kijken anders, reageren anders en denken anders dan volwassenen. En ze zijn - zeker vlak na de vakantie - speels in hun weggedrag. In de eerste weken na de zomervakantie is het aantal ongevallen met schoolkinderen het grootst. De kinderen moeten weer wennen aan hun dagelijkse gang door het verkeer naar school. Met name de 12-tot 14-jarigen, de 'brugklassers', krijgt veelal te maken met nieuwe routes. Maar ook de automobilisten Bekijk samen met uw kind de voorrangsregels. Een nieuwe eeuw, een nieuwe verkeersveiligheidsorganisatie met de nieuwe naam Verenigde Verkeers Veiligheids Orga nisaties '3V0'. Reden genoeg om ook de campagne 'De scholen zijn weer begonnen' in een nieuw jasje te ste ken. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door Blueband. Verkeersdeelnemers zullen in de campagneperiode, die loopt vanaf half augustus tot begin oktober, de nieuwe campagne-aanpak herkennen aan de nieuwe affiches en spandoeken met een nieuwe mascotte. De campagnekleur is blauw, zodat ook alle spandoeken, affiches, posters en de teksten op de bekende sandwichborden in blauw zijn uitge voerd. Wie meer wil weten over de nieuwe cam pagne, kan ook terecht op internet. Op het adres 'www.3vo.nl' kunt u de 'De scho len zijn weer begonnen'-campagne be zoeken. moeten weer wennen aan een druk verkeers beeld met onverwachte situaties. We laten alle betrokkenen, die kunnen mee werken aan een betere verkeersveiligheid voor de jeugd, de revue passeren. De verkeersveiligheid voor scholieren begint bij de ouders. Zij kunnen de schoolkeuze mede laten afhangen van het feit of de da gelijkse route naar die school wel veilig ge noeg is. Natuurlijk zijn veel ouders ook auto mobilist en met die pel op betrokken bij de verkeersveiligheid van de schooljeugd. Ouders kunnen hun kinderen van jongs af vertrouwd maken met een juist gedrag in het verkeer, door hen al vroeg de verkeersregels bij te brengen en zelf steeds het goede voor beeld te geven. Voor de school begint, kun nen ouders enkele keren samen met de kin deren de schoolroute afleggen en hen wijzen op de gevaarlijke plaatsen, of de kinderen naar en van school brengen en halen. Voor kinderen, die per fiets naar school gaan, is het van groot belang dat ze over een goede fweewieler beschikken. Verlichting, remmen, bandenprofiel en reflectie verdienen extra aandacht. Verkeersonderwijs vormt een belangrijk deel van de actie 'De scholen zijn weer begonnen'. Hiermee wordt de schooljeugd gewezen op de gevaren die hen in het verkeer bedreigen. Tevens worden ze bewust van hun eigen verkeersgedrag en ontstaat het besef dat ze als voetgangers, fietsers en bromfietsers deel uitmaken van een groter verkeersgeheel. Bij de actie 'De scholen zijn weer begonnen' horen een lespakket, de videoband 'Kijk uit je doppen' en een pakket van zes posters, ge schikt om het verkeersgedrag van kinderen in alle groepen van de basisschool aan de orde te stellen. Als extra activiteit kan de school een fiets- of bromfietskeuring organiseren in sa menwerking met de rijwielhandel en/of politie. Verder kan de school de ouders voorlichten over wat de school aan de actie doet en de ouders informeren over hun eventuele aandeel hierin. Hiertij kan de school de politie of de plaatselijke 3V0-afdeling uitnodigen om meer te vertellen over het verkeerstoezicht op de Dit jaar wordt voor het eerst de campagne 'Ook wij staan er weer' gevoerd. Deze campagne is een initiatief van de Stichting Verkeersbrigadiers. On geveer 55.000 verkeersbrigadiers zijn in Nederland elk jaar actief bij het veilig oversteken van de schoolgaande kinderen. De Verkeersbrigadiers of klaar-overs waren er voor het eerst in 1947. Ze zijn tegenwoor dig niet meer weg te denken uit het verkeers beeld en hebben in veel landen navolging gevonden. De Stichting Verkeersbrigadiers sluit met de campagne 'Ook wij staan er weer' aan bij de 3V0-campagne 'De scholen zijn weer be gonnen.' De verkeersbrigadiers in Nederland, 37.000 volwassenen en 18.000 jongeren, hebben een opleiding gekregen van de politie en zijn officieel aangesteld als verkeersbrigadier. Ze zijn allen verzekerd. Hun uniform is een Onder tiet motto 'Ook wij staan er weer'liaakt de Stichting Verkeersbrigadiers dit jaar in op de campagne 'De sctiolen zijn weer begonnen'. oranje fluoricerende jas en om het verkeer te regelen, hanteren ze een stopbord. Wie het stopbord negeert, kan een stevige boete krijgen. Hoewel het moeilijk is om personen enthou siast te maken voor dit verantwoordelijke werk, neemt het vrijwillige verkeersbriga- dierswerk nog steeds toe. Uit gegevens blijkt dat er nauwelijks ongevallen plaatsvinden tijdens het brigadieren. Wel komt het soms voor dat iemand door rijdt na een stopteken of zich agressief ge draagt tegenover de verkeersbrigadier. Dit kan men oplossen door een 'Entlicharm' (een soort slagboom) te laten plaatsen. Deze dwingt de weggebruiker te stoppen en beschermt de ver keersbrigadier. Op tv zal de komende twee maan den een spotje over het werk van de verkeersbrigadiers te zien zijn. Ook kunt u de internetsite van de Stichting Verkeersbrigadiers bekij ken. Deze vindt u via de site: 'www.3vo.nl'. Voor meer informatie: Mariëtte van Leeuwen, coördinator Stichting Verkeersbrigadiers, tel. (035) 5248855. schoolroutes, danwei de verkeersveiligheid op de schoolroutes in het algemeen. Tijdens de actieperiode houdt de politie extra toezicht op de schoolroutes. De politie besteedt daarbij zowel aandacht aan schoolgaande kin- deren als aan automobilisten en bus- en vrachtwagenchauffeurs. U kunt rekenen op fiets- en bromfietscontroles, snelheidscontroles en gericht toezicht op het verkeersgedrag van alle partijen op de schoolroutes. Vereniging Veilig Verkeer Neder land, De Voetgangersvereniging en de stichting Kinderen Voor rang! zijn onlangs gefuseerd. Elk met de overtuiging dat samen nog meer kan worden bereikt op het gebied van verkeersveiligheid. De nieuwe naam van de samenge smolten organisaties luidt '3VO'. Door het ineenslaan van de han den betekent 3VO ook: Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie Sindd eind 1999 rijden bromftetsers sa bromscooters op de rijbanen die be stemd iSjn voor het gemotoriseefde ve^ keer. Dit vraagt van de automobilisten eictra (^tlettendheid. Voor setioolkinderen is de weg van en naarsctiool vaak een route volgevaren. Veel jongens en meisjes gaan nu voor tiet eerst zelfstandig naar school of bezoeken voor het eerst een school voor voortgezet onderwijs. Houd daarom rekening met onverwachte gedragingen. Bij de jaarlijkse campagne 'De scholen zijn weer begonnen' zijn talrijke personen en organisaties betrokken. De gemeenten, die de actie coördine ren, worden terzijde gestaan door de Regionale Organen voor de Verkeersveiligheid (ROV s), plaatselijke afdelingen van 3V0, het onderwijs en de politie. Kortom, iedereen die bij het wel en wee van de schooljeugd Is betrokken, doet mee. Dan kunt u als automobilist niet achterblij ven. Als u als automobilist meewerkt, wordt de actie 'De scholen zijn weer begonnen' zeker een succes. De veiligheid van talrijke schoolkinderen ligt in uw hand. Neem dus gas terug, zodra u één of meer schoolgaande kinderen op uw weg tegenkomt en vertoon een kind vriendelijk rijgedrag. Heus, het helpt!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 7