3VO-campagne 'De scholen zijn weer begonnen'
Automobilisten, doe mee!
Laureatenconcert
bij De Welle
Voorlichtingscampagne
Stichting Verlceersbrigadiers
z:
:x
lllAriEBI-IIIEyWS
Medewerking gevraagd van autorijders, ouders, leraren, gemeenten en politie
Nieuwe eeuw, nieuwe campagne
z
Kindvriendelijk rijgedrag helpt
PAGINA 7
VRUDAG 25 AUGUSTUS 2000
2e deel
Als vervolg op het artikel in het 'Eilanden
Nieuws' van 18 juli jl. wil ik nu het 4e- en
het 5e schip met de naam 'Statendam'
behandelen. Het s.s. 'Statendam' (4) werd
gebouwd bij Dok- en Werfmaatschappij
Wilton-Fijenoord te Schiedam in 1957
onder bouwnummer 753. Haar lengte en
breedte was 195,83x24.00 meter. Vier
stoomturbines van Pametrada, (21000
apk) gaven het schip een snelheid van 21
knopen.
Op 18 juni 1955 werd het schip te water
gelaten en op 15 december 1956 vertrok het
schip voor de technische proefvaart richting
de Noordzee.
Derhalve valt op te merken dat daags daar
voor, (op 14 december) de kiel gelegd werd
bij 'De Rotterdamsche Droogdok Maat
schappij' voor het nieuw te bouwen s.s.
'Rotterdam', dat heden ten dage nog onder
de naam 'Rembrandt' in de vaart is.
Op 16 december kreeg de 'Statendam' pro
blemen met de tandwielkasten van de stuur-
machine en dit alles ten tijde dat het weer
zeer onstuimig was, zodat de hulp van sleep
boten moest worden ingeroepen.
Een proefvaart dus die afgebroken moest
worden door mankementen. De WijsmuUer-
sleepboten 'Titan', 'Cy-cloop', 'Hector',
'Nestor' en 'Zeeland' sleepten het kapitale
schip terug naar de Schiedamse werf voor
reparatie.
De tweede proefvaart vond plaats op 14
januari 1957 en werd afgerond op 17 januari.
Op 6 februari 1957 werd de eerste reis ge
maakt: Rotterdam-New York. Na vele toch
ten te hebben gemaakt werd het schip in
1971 verbouwd en ingericht tot cruiseschip
en in de nieuwe 'HAL'-kleuren geschilderd.
De grijze romp werd donkerblauw, een dui
delijke gedaante verwisseling.
In 1981 werd het schip verkocht aan Artus
Inverstors Inc. in New York en bleef onder
de naam 'Statendam' varen.
In 1982 werd haar naam gewijzigd in 'Rhap
sody' en voer in charter van Paquet Cruises
Inc. Ook werd de 'Rhapsody' geheel in de
witte kleur geschilderd.
Op 28 maart 1984 liep de 'Rhapsody' aan de
grond nabij de haven van George Town op
de Cayman Eilanden. De dwarsinkomende
zuid-oostelijke wind duwde het schip dwars
op het koraalrif.
De 'Smit Rotterdam' die met twee sloop-
schepen onderweg was naar Kaoshung, voer
in de nabijheid van George Town en bood
haar diensten aan om de 'Rhapsody' los te
trekken. De gesleepte sloopschepen werden
voor anker gelegd en de 'Smit Rotterdam'
was onderweg naar het onfortuinüjke passa
giersschip.
Ook werd de Zuid-Afrikaanse sleepboot
'John Ross' ingezet om, samen met de 'Smit
Rotterdam', de 'Rhapsody' vlot te trekken.
Dit alles mocht niet baten, de 'Rhapsody'
lag vast op het koraalrif en bleef liggen.
De 'John Ross' werd bedankt en de 'Smit
Rotterdam' vervolgde haar reis met de twee
sloopschepen naar Kaoshung.
Een duikonderzoek wees al snel uit dat er,
om het schip zonder veel bodemschade vlot
te krijgen, een kanaal door het koraal zou
gehakt moeten worden om het schip naar
dieper water te kunnen trekken.
Ook moest er meer trekkracht aan tepas
komen dan die twee slepers welke het met
hun gezamenlijk vermogen van ruim 40.000
PK!! niet voor elkaar kregen.
Op 11 mei arriveerde de 'Smit Hunter' met
de trekbak 'Takheave 32' bij de Cayman
Eilanden. De duikers en de sleepboot 'Smit
Salvor' brachten twaalf ankers uit om de
trekbak zo zwaar te verankeren, dat er
genoeg kracht op de 'Rhapsody' kon worden
uitgevoerd.
Op 25 mei 1984 werd de eerste bergingspo
ging ondernomen. De 'Smit Salvor' en de
'Smit Hunter' zaten aan de 'Rhapsody' vast
en de 'Takheave 32' begon met een kracht
van ongeveer 940 ton te trekken.
Deze enorm zware trekkracht deed de
ankers' doorschieten' en men moest deze
bergingsoperatie staken. Er werden nog eens
twaalf extra zware ankers besteld die na aan
komst ook uitgezet werden zodat de 'Tak
heave 32' op vierentwintig gigantische
ankers gemeerd lag. Op 14 juni werd de
'Rhapsody' vlot getrokken van het koraahif.
Na inspectie kon het schip twee dagen later
op eigen kracht naar Galveston varen, waar
de zware bodemschade werd gerepareerd.
In september 1984 werd de 'Rhapsody' weer
in de cruisevaart gebracht vanuit Port Ever
glades.
In 1985 voer het schip in charter voor de
H.A.L. vanuit Vancouver naar Alaska.
Op 4 mei werd het schip verkocht aan
Regency cruises in Panama en werd onder
de naam 'Regent Star' in de vaart gebracht.
Op 17 juh 1986 kwam de 'Regent Star' in
Piraeus aan om te worden verbouwd van
stoomschip naar motorschip.
De stoomturbines werden vervangen door
twee viertakt enkelwerkende 16 cil. diesel
en twee viertakt enkelwerkende 12 cil. diesel
motoren van Wartsila op twee schroefassen
(22.000 RPK). Deze motoren waren afkom
stig uit de containerschepen 'Axel Johnson'
en 'Margaret Johnson'.
De 'Regent Star' maakte geregelde cruises
van Vancouver naar Alaska voor de Hol
land-Amerika Lijn in een charterdienst.
Op 22 juli 1995 brak er brand uit aan boord
in de machinekamer. Als gevolg daarvan
werd het schip stuurloos en de passagiers
moesten overstappen op een ander passa
giersschip en wel de 'Rotterdam'.
Op 23 juli werd het schip naar Whittier
gesleept en later naar Vancouver voor repa
ratie.
In 1996 werd het schip verkocht naar Pero-
sea Shipping Company in Nassau, die het
schip in de vaart bracht onder de naam 'Sea
Harmony'.
In april 1997 werd het schip aan de ketting
gelegd. Tot op heden is daar nog geen ver
andering in gekomen en verblijft het schip
nog steeds in de omgeving van Piraeus aan
de ketting.
Het m.s. 'Statendam' (5) werd gebouwd in
1993 bij Fincantieri in Itahë en heeft een
lengte van 218 meter én is 34 meter breed.
Dit zeer luxe passagiersschip is uitgerust
met twee 4 takt enkelwerkende 12 cil. diesel
motoren van het merk Grandi Motori, ge
koppeld aan twee generatoren en twee elec-
tromotoren van totaal 48.236 RPK, voor de
aandrijving van de twee schroeven.
Het schip behaald hiermee een snelheid van
20 knopen.
Tevens is het schip uitgerust met twee boeg
schroeven en heeft een accommodatie voor
1629 passagiers en 602 bemanningsleden.
Het schip had in 1993 Nassau als thuisha
ven, maar in 1996 werd het schip onder Hol
landse vlag gebracht en haar thuishaven
werd Rotterdam.
We schreven al eerder over deze bijzondere
passagiersschepen en wanneer deze schepen
de Rotterdamse haven aandoen, büjft het een
schitterend gezicht wanneer zij aan de Wil
helminakade voor de wal liggen.
Met dank aan:
Dhr. R. Holdermans voor de foto's.
Sleepvaartmuseum te Maassluis,
bron: De Sleeptros van Smit Int.
en eigen archief.
Schiedam M. Bezuijen
culturele kring deyweXle/
Iemand die zich onderscheidt op een
muziekwedstrijd wordt wel een "laureaat"
genoemd. Ook het eilandelijk muziekcon
cours te Melissant heeft in de loop der
jaren heel wat "laureaten" voortgebracht.
Sommigen van hen bleken zelfs zo geta
lenteerd dat zij een muziekopleiding gin
gen volgen en van muziek hun vak maak
ten of hopen te maken.
De Culturele Kring De Welle vond het een
aardig idee om een aantal van deze lau
reaten, prijswiimaars, de mogelijkheid te
bieden in onze omgeving, dus hun oor
spronkelijke omgeving, een concert te
geven. Muziekliefhebbers van Goeree-
Overflakkee kunnen zo nagaan wat er "van
hen geworden is".
Als eersten zullen optreden de blokfluitis-
ten Alike van Dieren en Jantien van der
Wende, die, begeleid door Pieter Verhage,
een trio-sonate van Telemann zullen spe
len. Vervolgens zijn de zusjes Iris en Daph
ne Bulthuis (fluit en piano) te beluisteren
met het fluitconcert van Reinecke. De
broers Han en Pieter Tanis spelen op twee
piano's een heel gedurfd werk: Visions de
l'Amen van de moderne Franse componist
Olivier Mes- siaen.
Niels Dolieslager heeft zich naast zijn
pianostudie ook op het componeren toege
legd, en met succes. Uiteraard zal hij een
stuk van hemzelf ten gehore brengen. Met
Carolina den Hertog speelt hij "Twee delen
voor twee piano's - opus 19 nrs. 2 en 4".
Jan Hoek, die inmiddels organist is in de
Hervormde gemeente van Ouddorp, speelt
op het orgel werken van Micheelsen en
Plan-yavsky. Het concert zal worden
besloten door Laura Hölzenspies met wer
ken van Chopin (de prachtige Fantaisie
op.49), Poulenc en Alban Berg. Laura
heeft inmiddels de eerst fase van haar
pianostudie aan het Utrechts Conservatori
um beëindigd en legt zich nu toe op kamer
muziek, waarin zij nu al zeer ervaren is.
Al met al een zeer gevarieerd programma
(orgel, piano, twee piano's, blokfluit,
dwarsfluit) dat zal worden uitgevoerd in de
aula van de Prins Mauritsschool in Mid-
delhamis op vrijdag 8 september aanstaan
de, aanvang 20.00 uur. De toegangsprijs
bedraagt 20 gulden. Kaarten zijn te verkrij
gen bij de VVV-kantoren in Ouddorp en
Middelhamis.
Internet
Ouders
Onderwijs
Opleiding van de politie
Nauwelijks ongevallen
Politie
3V0: Samen Sterk
SxZoSterk,
SxZoActief,
SxZoVeiiig.
Let op bromfietsers
en scooterrljders
De 'Statendam'
Statendam 4
il BB! Hi?iaHJÏi»!ISI18BHBafHI!!B IIHHJIIHIS Jil m
|H H il «HU as «IllHHH
'tx,,--
lil» «SB»
■.'f* 't BUI
Schoolkinderen zijn de meest kwetsbare verkeersdeelnemers.Van alle ge
wonden In het verkeer is 26 procent jonger dan 17 jaar, terwijl deze groep
20 procent van de bevolking uitmaakt. Verreweg de meeste verkeersonge
vallen met jongeren gebeuren op de schoolroutes. Nu de scholen weer
beginnen, wordt van alle verkeersdeelnemers, van ouders, leraren, gemeen
telijke instanties en politie de medewerking gevraagd om twee miljoen scho
lieren te helpen dagelijks veilig van huis naar school en weer terug te ko
men. Daarom wordt de campagne 'De scholen zijn weer begonnen' gevoerd.
Initiatiefnemer is '3VO', zoals Veilig Verkeer
Nederland sinds de samensmelting met De
Voetgangersvereniging en Stichting Kinde
ren Voorrang! heet. De campagne, die vroe
ger werd georganiseerd onder de naam 'Wij
gaan weer school', vindt voor de 11e keer
plaats.
Doel van de actie is het bevorderen van de
verkeersveiligheid van de schooljeugd. Ruim
twee miljoen kinderen van 4 tot 18 jaar zijn
weer dagelijks ondero/eg op de schoolroutes.
Kinderen zijn geen volwassenen; ze kijken
anders, reageren anders en denken anders
dan volwassenen. En ze zijn - zeker vlak na
de vakantie - speels in hun weggedrag.
In de eerste weken na de zomervakantie is
het aantal ongevallen met schoolkinderen het
grootst. De kinderen moeten weer wennen
aan hun dagelijkse gang door het verkeer
naar school. Met name de 12-tot 14-jarigen,
de 'brugklassers', krijgt veelal te maken met
nieuwe routes. Maar ook de automobilisten
Bekijk samen met uw kind de voorrangsregels.
Een nieuwe eeuw, een nieuwe verkeersveiligheidsorganisatie
met de nieuwe naam Verenigde Verkeers Veiligheids Orga
nisaties '3V0'. Reden genoeg om ook de campagne 'De
scholen zijn weer begonnen' in een nieuw jasje te ste
ken. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door
Blueband.
Verkeersdeelnemers zullen in de campagneperiode,
die loopt vanaf half augustus tot begin oktober, de
nieuwe campagne-aanpak herkennen aan de
nieuwe affiches en spandoeken met een nieuwe
mascotte. De campagnekleur is blauw, zodat ook
alle spandoeken, affiches, posters en de teksten op
de bekende sandwichborden in blauw zijn uitge
voerd.
Wie meer wil weten over de nieuwe cam
pagne, kan ook terecht op internet. Op het
adres 'www.3vo.nl' kunt u de 'De scho
len zijn weer begonnen'-campagne be
zoeken.
moeten weer wennen aan een druk verkeers
beeld met onverwachte situaties.
We laten alle betrokkenen, die kunnen mee
werken aan een betere verkeersveiligheid voor
de jeugd, de revue passeren.
De verkeersveiligheid voor scholieren begint
bij de ouders. Zij kunnen de schoolkeuze
mede laten afhangen van het feit of de da
gelijkse route naar die school wel veilig ge
noeg is. Natuurlijk zijn veel ouders ook auto
mobilist en met die pel op betrokken bij de
verkeersveiligheid van de schooljeugd.
Ouders kunnen hun kinderen van jongs af
vertrouwd maken met een juist gedrag in het
verkeer, door hen al vroeg de verkeersregels
bij te brengen en zelf steeds het goede voor
beeld te geven. Voor de school begint, kun
nen ouders enkele keren samen met de kin
deren de schoolroute afleggen en hen wijzen
op de gevaarlijke plaatsen, of de kinderen
naar en van school brengen en halen.
Voor kinderen, die per fiets naar school gaan,
is het van groot belang dat ze over een goede
fweewieler beschikken. Verlichting, remmen,
bandenprofiel en reflectie verdienen extra
aandacht.
Verkeersonderwijs vormt een belangrijk deel
van de actie 'De scholen zijn weer begonnen'.
Hiermee wordt de schooljeugd gewezen op
de gevaren die hen in het verkeer bedreigen.
Tevens worden ze bewust van hun eigen
verkeersgedrag en ontstaat het besef dat ze
als voetgangers, fietsers en bromfietsers deel
uitmaken van een groter verkeersgeheel.
Bij de actie 'De scholen zijn weer begonnen'
horen een lespakket, de videoband 'Kijk uit je
doppen' en een pakket van zes posters, ge
schikt om het verkeersgedrag van kinderen in
alle groepen van de basisschool aan de orde
te stellen. Als extra activiteit kan de school een
fiets- of bromfietskeuring organiseren in sa
menwerking met de rijwielhandel en/of politie.
Verder kan de school de ouders voorlichten
over wat de school aan de actie doet en de
ouders informeren over hun eventuele aandeel
hierin. Hiertij kan de school de politie of de
plaatselijke 3V0-afdeling uitnodigen om meer
te vertellen over het verkeerstoezicht op de
Dit jaar wordt voor het eerst de campagne 'Ook wij staan er weer' gevoerd.
Deze campagne is een initiatief van de Stichting Verkeersbrigadiers. On
geveer 55.000 verkeersbrigadiers zijn in Nederland elk jaar actief bij het
veilig oversteken van de schoolgaande kinderen.
De Verkeersbrigadiers of klaar-overs waren
er voor het eerst in 1947. Ze zijn tegenwoor
dig niet meer weg te denken uit het verkeers
beeld en hebben in veel landen navolging
gevonden.
De Stichting Verkeersbrigadiers sluit met de
campagne 'Ook wij staan er weer' aan bij de
3V0-campagne 'De scholen zijn weer be
gonnen.'
De verkeersbrigadiers in Nederland, 37.000
volwassenen en 18.000 jongeren, hebben
een opleiding gekregen van de politie en zijn
officieel aangesteld als verkeersbrigadier. Ze
zijn allen verzekerd. Hun uniform is een
Onder tiet motto 'Ook wij staan er weer'liaakt de
Stichting Verkeersbrigadiers dit jaar in op de
campagne 'De sctiolen zijn weer begonnen'.
oranje fluoricerende jas en om het verkeer
te regelen, hanteren ze een stopbord. Wie
het stopbord negeert, kan een stevige boete
krijgen.
Hoewel het moeilijk is om personen enthou
siast te maken voor dit verantwoordelijke
werk, neemt het vrijwillige verkeersbriga-
dierswerk nog steeds toe. Uit gegevens blijkt
dat er nauwelijks ongevallen plaatsvinden
tijdens het brigadieren.
Wel komt het soms voor dat iemand door
rijdt na een stopteken of zich agressief ge
draagt tegenover de verkeersbrigadier. Dit
kan men oplossen door een 'Entlicharm' (een
soort slagboom) te laten plaatsen.
Deze dwingt de weggebruiker te
stoppen en beschermt de ver
keersbrigadier.
Op tv zal de komende twee maan
den een spotje over het werk van
de verkeersbrigadiers te zien zijn.
Ook kunt u de internetsite van de
Stichting Verkeersbrigadiers bekij
ken. Deze vindt u via de site:
'www.3vo.nl'.
Voor meer informatie:
Mariëtte van Leeuwen,
coördinator Stichting
Verkeersbrigadiers,
tel. (035) 5248855.
schoolroutes, danwei de verkeersveiligheid op
de schoolroutes in het algemeen.
Tijdens de actieperiode houdt de politie extra
toezicht op de schoolroutes. De politie besteedt
daarbij zowel aandacht aan schoolgaande kin-
deren als aan automobilisten en bus- en
vrachtwagenchauffeurs. U kunt rekenen op
fiets- en bromfietscontroles, snelheidscontroles
en gericht toezicht op het verkeersgedrag van
alle partijen op de schoolroutes.
Vereniging Veilig Verkeer Neder
land, De Voetgangersvereniging
en de stichting Kinderen Voor
rang! zijn onlangs gefuseerd. Elk
met de overtuiging dat samen nog
meer kan worden bereikt op het
gebied van verkeersveiligheid. De
nieuwe naam van de samenge
smolten organisaties luidt '3VO'.
Door het ineenslaan van de han
den betekent 3VO ook:
Verenigde
Verkeers
Veiligheids
Organisatie
Sindd eind 1999 rijden bromftetsers sa
bromscooters op de rijbanen die be
stemd iSjn voor het gemotoriseefde ve^
keer. Dit vraagt van de automobilisten
eictra (^tlettendheid.
Voor setioolkinderen is de weg van en naarsctiool vaak een route volgevaren. Veel jongens
en meisjes gaan nu voor tiet eerst zelfstandig naar school of bezoeken voor het eerst een
school voor voortgezet onderwijs. Houd daarom rekening met onverwachte gedragingen.
Bij de jaarlijkse campagne 'De scholen zijn weer begonnen' zijn talrijke
personen en organisaties betrokken. De gemeenten, die de actie coördine
ren, worden terzijde gestaan door de Regionale Organen voor de
Verkeersveiligheid (ROV s), plaatselijke afdelingen van 3V0, het onderwijs
en de politie. Kortom, iedereen die bij het wel en wee van de schooljeugd Is
betrokken, doet mee.
Dan kunt u als automobilist niet achterblij
ven. Als u als automobilist meewerkt, wordt
de actie 'De scholen zijn weer begonnen'
zeker een succes.
De veiligheid van talrijke schoolkinderen ligt
in uw hand. Neem dus gas terug, zodra u
één of meer schoolgaande kinderen op uw
weg tegenkomt en vertoon een kind
vriendelijk rijgedrag. Heus, het helpt!