'De P49 vaart uit op de Grevelingen - Over Schooljaar PM. De Snelpost P.V. De Reisduif EIIAIISEII-IIIEtJWS PAGINA 6 VRIJDAG 25 AUGUSTUS 2000 Met deze melding start de dienst van de waterpolitie op de Grevelingen. De waterpolitie valt samen met de ver keerspolitie onder het KLPD, ofwel het Korps Landelijke Politiediensten. Waar de verkeerspolitie verantwoor delijk is voor de orde en veiligheid op de grote wegen, is de waterpolitie dat op de grote doorgaande vaarroutes. De waterpolitie is het hele jaar door, 24 uur per dag, te vinden op de grote rivieren en de kanalen. In de zomer komen daar de grote recreatie-wate ren bij, zoals de Biesbosch, het Veerse Meer en de Grevelingen.We varen een dagje mee om van dichtbij te kunnen zien wat het werk van de waterpolitie inhoudt. Een dagdienst De dienst van de agenten is deze morgen om 9.00 uur gestart op het buro in Willemstad. Daar wordt eerst de binnengekomen post doorgenomen en wordt er bijgepraat over de eventuele bijzonderheden. Vervolgens rij den de mannen in de auto naar de buitenha- ven van Bruinisse, waar de patrouilleboot van de waterpolitie haar thuishaven heeft. Om tien uur stappen we aan boord en even later melden we dat we zijn vertrokken en inzetbaar zijn voor eventuele meldingen. We varen mee met twee echte Flakkeënaars: bri gadier Jaap Braber uit Ouddorp en hoofda gent Wim Hoogmoed uit Dirksland. Beiden zijn destijds overgestapt van de 'gewone' politie naar de waterpolitie. Op de vraag naar het verschil tussen de twee korpsen weten de mannen even niet zoveel te zeggen. "Je kunt beter vragen wat de overeenkom sten zijn, want dan zijn we vlugger klaar." Het is bijna niet met elkaar te vergelijken. Bij de waterpolitie komen we niet in aanra king met burenruzies, kleine winkeldiefstal len enz. Bovendien is de sfeer er heel anders. Vooral de diensten op de recreatie-plassen zijn niet meer te vergelijken met een dienst op straat. Ze nemen deze dag de kleinere, maar veel snellere 'P956' op sleeptouw. Deze hebben ze nodig als ze iets zien gebeuren waar ze met de andere boot niet zo vlug bij kunnen komen. Vóór vertrek moeten de boten wor den gecontroleerd. Even wordt nagezien of alles goed werkt en wordt het oliepeil nage keken. De boot is in orde en even later stuurt brigadier Braber de boot op het gemakje de Grevelingen op. Zijn aandacht wordt echter al vlug getrokken door een motorbootje. De boot heeft hij een week eerder al aangehou den en toen bleek dat de bestuurder geen registratiepapieren kon laten zien. Hij heeft toen een waarschuwing gegeven, maar nu kan hij nog steeds geen registratienummer op de boot ontdekken. Hoofdagent Hoog moed stapt op de P956 om van dichtbij poolshoogte te nemen. Binnen enkele minu ten is hij al weer terug met de snelle boot. Dichterbij gekomen bleek namelijk dat de boot wel degelijk een registratienummer had, maar dat dit niet zo duidelijk op de boot stond. Ook was de bestuurder nu in het bezit van de benodigde papieren. Als de P956 weer langszij is vast gemaakt, koersen we richting Herkingen. De boot vaart ook nog langs de Hompelvoet, een eiland dat midden in de Grevelingen ligt. Dat is in deze tijd van het jaar verboden gebied. Maar niet iedereen begrijpt dat of wil het begrijpen. De dag ervoor hadden de agenten nog twee jongetjes bij het eiland weggehaald. Ze bleken stuurloos rond te varen en werden door de politieboot naar de veilige haven terug gebracht. Enkele meters verder bleek een boot te varen die in 't geheel niet stuurloos was, maar wel in het verboden gebied voer. De bestuurder werd hierop aangesproken en moest het gebied onmiddellijk verlaten. Tegen het middaguur stapt hoofdagent Hoogmoed over op de P956 om een rondje te doen langs Port Zélande en de haven van Ouddorp. In dat gebied is het meestal het drukst en worden de regels nogal eens over- De P49 fungeert voornamelijk als varend kantoor voor de dienstdoende agenten. De boot is oorspronkelijk gestationeerd in Terneuzen. In het zomerseizoen wordt er wat geruild met de boten, waardoor de P49 gebruikt kan worden voor de diensten op de Grevelingen. De boot is voorzien van alle apparatuur die ook op een binnenvaartschip te vinden is. Marifoon, naviga tiesysteem, radar, keuken en toilet; de P49 is van alle gemakken voorzien. Niet alleen aan het gemak is gedacht, maar de politie moet natuurlijk ook zijn functie uitvoeren. De boot is inge richt als kantoor. Zo zijn er een computer, een fax en een kopieerapparaat aan boord. Gas maskers, die moeten worden meegenomen als men aan boord gaat van een schip dat gevaar lijke stoffen vervoert. Mobilofoon, portofoon, GPS en telefoon, omdat men altijd bereikbaar moet zijn. Niet onbelangrijk is ook de kast met wetboeken, voor het geval de agenten het zich niet helemaal letterlijk meer kunnen herinneren. De P49 is echter niet geschikt voor het 'snel le werk'. Het is een all-round patrouille-vaartuig met een maximum snelheid van 20 km/u. Als de P49 aktiefis op het water is, heeft hij daarom ook altijd de P956 op sleeptouw. De P956 is de snelle waterjet van de waterpolitie. Hij heeft een vennogeti van 300pk en kan een snelheid van 70 km/u bereiken. De boot is te klein om ook de kantoorbenodigheden mee te nemen, maar heeft verder alle spullen aan boord om te kunnen functioneren als politieboot. Bij koud weer en/of een harde wind zijn de agenten gekleed in speciale overlevingspakken. Hierin kan men 24 uur overleven in koud zeewater. Bij mooi weer dragen de agenten alleen een klein reddingsvest over hun uniform. Dit vest is klein, maar als het in contact komt met water blaast het zichzelf op. treden door waterscooters en speedboten. Met de P956 is de politie daar snel bij. Soms wordt er met twee man op de P49 en met twee man op de P956 gevaren. Op een keer zag de bestuurder van een speedboot de P49 in de verte verdwijnen. Hij dacht toen eens lekker flink gas bij te kunnen geven maar tot zijn grote schrik en spijt kwam de P956 er nog achteraan en die was er zo! Van tijd tot tijd wordt er een bootje aangehouden om te controleren op de beno digde papieren, maar deze dag blijkt alles keurig in orde te zijn. De eigenaar van een boot die aangifte wil doen van diefstal wordt verblijd met de mededeling dat zijn boot al is gevonden. Zeer snelle service! Die zelfde middag kan de man zijn vaartuig weer op komen halen. De boot van Staatsbosbeheer vaart langs, en over en weer klinken wat grappen. Staatsbosbeheer is verantwoorde lijk voor de natuur in het gebied. Zo wordt er onder andere toezicht gehouden op de lig plaatsen langs de steigers van de Archipel in de Grevelingen. Dit is een groep eilanden in het midden van de Grevelingen. Daar mogen boten slechts drie dagen achter elkaar op een bepaalde plaats liggen, waarna ze weer plaats moeten maken voor andere liefheb bers. Ook houdt Staatsbosbeheer het gebied schoon, waar ook het legen van de afvalbak ken op het eiland bij hoort. Zo ligt het eiland er altijd keurig bij. We liggen even stil om ons middageten te veroberen, waarna er van uit het Ouddorpse gebied weer koers wordt gezet naar Bruinisse. De wind is gaan liggen, dus zoeken veel zeilers een veilig heenko men in de haven. Het zou nog wel eens kun nen gaan onweren. Zonder verder opont houd vaart brigadier Braber ons terug naar de haven. Hoofdagent Hoogmoed is de administratie aan het bijwerken, want de P49 doet ook dienst als kantoor en is daarvoor van alle gemakken voorzien. Omstreeks 16.30 uur leggen we weer aan. Voor de opvarenden van de P49 zit de dienst er echter nog niet op. Eerst moet de boot nog worden schoon gemaakt, daarna vertrekken ze met de auto weer naar Willemstad. Daar kan ook eventu ele post van die dag worden gebracht en om 18.00 uur zit het erop: een dienst van 9 uren, in verband met de zomervakantie. Hoofdagent Hoogmoed kijkt uit over de haven van Port Zélande. De politie neemt hier zeer regelmatig een kijkje. Ter hoogte van de Brouwersdam en bij Port Zélande zijn de drukste delen van de Grevelingen. Wat extra toezicht kan dus geen kwaad. In dit gedeelte ligt ook een strook waar de snelle vaarders mogen komen en de politie houdt streng toezicht of de boten niet te snel gaan buiten dit gebied en daarmee overlast verzorgen. Sommige 'snelle jongens zien er lol in om met hoge snelheid langs de havens te gaan. Dat de masten van de boten in de haven dan bijna in de knoop komen en de boten regelmatig schade oplopen is hun zorg niet. De Grevelingen De Grevelingen biedt een grote variatie van activiteiten voor de recreant. Zo kan men er gewoon zeilen, maar ook waterskiën, surfen, duiken en zich lekker uitleven op de water scooter. Maar om het voor allemaal plezierig te maken en te houden, zijn er ook regels voor het gebruik van de Grevelingen. Zo geldt er voor bijna de gehele Grevelingen een maximum snelheid van 15 km/u. Alleen een met gele bakens afgezette strook voor de Grevelingendam is vrij voor snelvaren en waterskiën. Maar waterscooters zijn daar niet toegestaan. Die zijn alleen welkom in een strook voor de Brouwersdam, nabij Port Zélande. In een gebied ernaast mogen ook waterskiërs komen, terwijl snelvaren in bei de gebieden is toegestaan. Een speedboot mag daar zo hard als deze kan of zoals de bestuurder durft. Om de Grevelingen leef baar te houden is het beoefenen van deze sporten niet in het gehele meer toegestaan. De Hompelvoet, het eiland tussen Ouddorp en Brouwershaven, is verboden toegang voor iedereen. Het is een natuurgebied en daarom niet voor recreanten toegankelijk. Zij zouden de rust in de natuur onnodig ver storen. Dit geldt ook voor een groot gedeel te van de Slikken van Flakkee en een verge lijkbaar gebied aan de overkant van de Gre velingen, bij Sirjansland. Waterpoutie op de Greveungen In het winterseizoen is de waterpolitie niet op de Grevelingen. Dan komt ze alleen op speciaal verzoek of bij ernstige klachten. Ze werkt nauw samen met de havenmeesters en ook die kunnen dus gemakkelijk de water politie inschakelen. Voor de Grevelingen is er ook een wijkagent aangesteld, die ook het contact onderhoudt met de havenmeesters. Vanaf het Pinksterweekend is de waterpoli tie ook elk weekend te vinden op de Greve lingen. De gehele zomervakantie vaart ze daar elke dag. Er worden dan verschillende diensten gedraaid. De ene keer hebben de agenten dienst van 9.00 uur tot 18.00 uur en een andere keer van 13.00 uur tot 21.00 uur. De politieboot kan er dus s'morgens én s'a- vonds zijn. De diensten wisselen elkaar afin een grillig patroon, waardoor het voor de recreant niet bekend is wanneer de politie wel of niet op het water zit. Zo kan er van die wetenschap dus ook geen misbruik worden gemaakt. PLEZIERVAART op DE GREVELINGEN Op de Grevelingen is alleen pleziervaart te vinden. We spreken dan over motorbootjes en zeiljachtjes, maar ook jet-ski's en water skiërs zijn veelvuldig van de partij. Aange zien de pleziervaart sterk toeneemt is het van groot belang dat de regels worden nageleefd. Het is dan ook de doelstelling van de water politie om de orde en veiligheid op het water te handhaven. Elk water in Nederland heeft, behalve de algemene regels, ook nog eigen of provinciale regels. Een algemene regel is dat een boot die sneller kan varen dan 20 km/u en korter is dan 20 meter, als snelle motorboot wordt aangemerkt en derhalve aan bepaalde eisen moet voldoen. Hetzelfde geldt voor elk vaartuig dat langer is dan 20 meter. Zo moet de bestuurder daarvan mini maal 18 jaar zijn en in het bezit zijn van een klein vaarbewijs en een geldig registratiebe wijs. Vaarbewijs 1 is genoeg om op de rivie ren en de meeste meren te mogen varen. Voor de kust-wateren, de Oosterschelde en het IJsselmeer moet men in het bezit zijn van vaarbewijs 2. Voor elke inzittende moet een reddingsvest aan boord zijn en ook een brandblusser moet aanwezig zijn. Ook moet er een zogenaamde dodemansknop op de boot zitten. Hierbij heeft de bestuurder een koordje aan de pols die aan de andere zijde met een plugje in een contact zit. Zodra de bestuurder overboord valt schiet ook de plug eruit en valt de motor stil. Zo wordt voorkomen dat er stuurloze speedboten over de Grevelingen gaan, met alle mogelijke gevolgen vandien. Als er marifoon aan boord is, moet de bestuurder ook hiervoor een bedieningscertificaat kun nen overhandigen. Duikers en vissers Duikers zijn steeds in de Grevelingen te zien, en die moeten zich natuurlijk ook aan veilgheidsregels houden. Dit houdt onder meer in dat de duiker zich niet mag bevinden in de haven of havenmond. Wel is dat bij voorbeeld toegestaan voor reparatie van de boot. Ook mo'et de duiker in het bezit zijn van een duikvergunning. die alleen te ver krijgen is als men in het bezit is van een duikbrevet. Er wordt vooral gedoken in de nabijheid van Scharendijke. Ook vissers zijn op de Grevelingen te vinden. Zo zijn er een paar beroepspalingvissers uit Bruinisse en dikwijls is het ook bij de spui-sluis op de Brouwersdam een drukte van belang. De vissers worden regelmatig gecontroleerd. Zij moeten in het bezit zijn van een visakte. De regels lijken erg streng, maar de recrean ten schijnen er niet onder te lijden. Uit bijna elke boot wordt er naar de politieboot gewuifd. De waterpolitie is er ook niet om zoveel mogelijk te bekeuren, maar om het leefbaar te houden Dat is dan: Veel overtreders komen er met een waar schuwing van af, mits het niet om een te zware overtreding gaat. Als een bestuurder zijn verplicht vaarbewijs niet heeft zijn de agenten onverbiddelijk - in het belang van de veilgheid van de bestuurder en mede recreanten. Dit kost de bestuurder zonder pardon 240. Een speedboot zonder dode mansknop kost de eigenaar 180. Een niet geregistreerde boot komt de eigenaar op f 150 te staan. Voor waterskiën buiten het daarvoor aangewezen gebied betaalt men een 'entreekaartje' van f 180. Het is maar dat u het weet! Regels voor beroepsvaart De waterpolitie van de afdeling Willemstad vaart het hele jaar vanaf de Krammersluizen richting Hellegatsplein en van daaruit het Schelde-Rijnkanaal op. Ook het Hollands Diep tot aan de Moerdijkbrug behoort tot hun district. Bij de beroepsvaart maakt men vooral gebruik van steekproefcontroles. Ook worden wel eens tips ontvangen dat men een bepaald schip niet helemaal vertrouwt. Bij een controle worden twee agenten op het schip gezet, waarna de politieboot met nog twee agenten aan boord in de buurt blijft varen tot ze een seintje krijgen dat de ande ren weer aan boort willen. Als de politie aan boord van een schip komt worden eerst de papieren gecontroleerd. Zo moeten er op een boot van de continuvaart met en gemiddelde lengte van bijv. 80 meter minimaal 5 perso neelsleden aan boord zijn, waarvan 2 met groot vaarbewijs. Het verplichte aantal per soneelsleden is afhankelijk van de lengte van het schip. Verder wordt er gekeken of het schip goedgekeurd is voor vrachtverkeer. Op een boot die gevaarlijke stoffen vervoert moet één personeelslid in het bezit zijn van het internationale erkende diploma voor gevaarlijke stoffen. Ook wordt, net als bij de rijtijdenwet, gekeken of de schipper zich heeft gehouden aan vaartijdenwet. De machinekamer wordt aan een onderzoek onderworpen betreffende de veiligheidsei sen. Dit laatste geldt natuurlijk ook voor de rest van het schip. Zo moet bij een passagiers schip bijvoorbeeld de vluchtroute in orde zijn. Bij een tanker moet er voor iedere opvarende een gasmasker aanwezig zijn. Het meeste werk hebben de mensen van de waterpolitie echter aan het controleren van de vrachtdocumenten. Bij elke container op een schip zit een vrachtbrief en die moeten allemaal worden nagezien. Als een container niet wordt vertrouwd worden er stappen ondernomen. Het is voor de politie praktisch gezien niet mogelijk om de containers zelf te openen, daarom wordt de douane ingescha keld van de haven waai" het schip zijn bestemming heeft. De douane voert dan een scheepscontröle uit. Terugblik op een dag BIJ DE waterpolitie 'Op het water' is een heel andere leefwereld dan 'aan land', maar regels moeten er overal zijn. Niet om overtreders te kunnen bekeu ren, maar om het voor alle mensen veilig en plezierig te houden. De politie is er dan ook niet om zoveel mogelijk bonnen te schrijven. Het is verleden tijd dat een agent werd beoordeeld op het aantal door hem uitge schreven processen-verbaal. Een overtre ding wordt niet altijd bekeurd, soms is een waarschuwing voldoende. Het contact met recreanten en de waterpohtie is goed. De recreanten zijn er voor hun plezier en de politie wil hen helpen dit plezier te behou den. Er zijn jaren in soorten en maten. Licht jaar, kerkelijk jaar en oudjaar. Van alk jaren is het schooljaar het meest beroemd en berucht. Wie kent het schooljaar niet? Het bestaat al heel lang. De groote vacantie (zeer oude spelling) is een verschijnsel dat iedereen kent. Deze bruisende nistpeiiode vormt het langdurige keerpunt van liet schooljaar. Dat heeft het leeijaar kennelijk nodig. Voor de meeste schooljaargangers (m/v) lijkt een schooljaar langer dan een gewoon kalendeijaar. Of dit zo is? Meer school dan jaar? Meer leren dan school? We zullen zien. Het schooljaar begint zo ongeveer in augus tus en wordt regelmatig onderbroken door vakanties. Tegenwoordig: herfst, Kerst, voorjaar, mei en juni. Met nog een aantal vrije dagen erbij blijft er van het schooljaar weinig tot niets meer over. Afgeslankt. Tij dens het lange zomerreces ligt het schooljaar tenminste zes weken stil. Schooljaarkom kommertijd. De rest van het jaar hoor ik nogal eens geklaag. Van zoivel leraren als leerlingen. Wilt u daarmee ophouden Het schooljaar heeft al genoeg te verduren. Activiteiten commissies en anderen storten zich voort durend en gretig op het arme schooljaar. Dat heeft wel meer aan z 'n hoofd. Roosters, a.d.v.-dagen, invalkrachten, lokalentekori en pleinoverschot geven elk jaar weer reden tot de venuchting: was liet schooljaar er maar niet. Of is het net even anders Natuurlijk! Het schooljaar is het mooiste jaar dat er is. Het valt grvtendeels in de herfst en de winter. Voeg daar'bij de vakan ties en vrije dagen en het kan niet beter. Voonrit met het nieuwe schooljaar'. Eigen lijk moet het hele jaar de schoolvlag uit. Hoe eerder hoe liever. Alle vakantiegeduld wordt beloond. In deze tijd begint overal het schooljaar weer: Hieper-de-piep. Hoera. Alledaags Alledaags De bestuurder van deze boot is acm het testen op de Grevelingen. Hij gebruikt hier, heel ver standig, de strook voor waar snel in gevarentnag worden. Hij mag hier zo snel als hij kan of durft, maar buiten dit gebied komt hem dit op een dikke bekeuring te staan. Bovenstaande postduivenvereniging nam op 21 augustus deel aan een wedvlucht vanuit Chantilly. Afstand 307 km. In con cours waren 333 duiven die om 13.00 uur met Zuidenwind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 16.30.52 uur en haalde een snelheid van 1453.76 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: P. C. van Alphen 1.4.6.23.28.33.41.42 49 52.55,59,61.83.87.90. 110. 111; A. Best- man 2,12. 70, 71, 99: J. C. Roodzant 3.5.13, 18, 21, 24. 25. 101, 104. 105; A. Zoon 7, 8. 30, 85. 100; J. M. D. van Rutten 9. 16. 19. 26. 36.47.50,51. 53.66.69.73. 88.102.108: M. V. d. Baan 10. 15. 17. 20. 22, 27. 29. 313? 38. 40. 46. 48. 60. 63. 65. 76. 86. 89", 9L 97^ 103, 109; L. S. van der Baan 11. 39. 43. 75. 80; N. V. d. Baan/Doom 14. 34. 35.37 44 45 56. 57. 58, 62. 64. 67. 72, 74. 77. 78 84'92' 93.95. 96.98, 107; L. Tijl 54. 79. 81. 94. "l06; J. de Bruin 68; P. Kagchelland 82. Bovenstaande postduivenvereniging nam op 19 augustus 2000 deel aan een wed- vlucht vanuit Menen. Afstand 128 km. In concours waren 610 duiven die om 10.25 uur met Zuidenwind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 11.45.31 uur en haalde een snelheid van 1593.73 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: P. van den Booaert 1. 3. 28 29 38 70 74 79, 82, 83. 86, 90. 91. 123, 148. 151; M. a' vanNimwegen2, 14, 15. 46. 51.88 89 110 114. 115, 117, 118. 135, 153: Comb" Hameete-Hoekman 4. 5. 6, 7 8 9 10 13 17, 20, 23. 24, 25. 26. 32, 34. 35. 36 49 55' 56. 57, 58. 59. 60, 62. 69. 72. 81 87 'lOO 103. 111, 119, 125. 126. 127. 128. 134 14o' 141, 143; W. Nieuwland 11. 105; C. Kleiin 12, 19, 61, 76, 77, 80, 95. 97. 99, 113. 124. 133; Comb, van der Sluijs 16. 30 42 98' 101,121,129, 142: J. de Blok 18 2i 27 3l' 39.41,43,44,65,66. 94. 104, 116. 122.131' Gebr. Kieviet 22. 96. 106. 107. 149 15o' 152; P. van Moort 33. 40. 45. 47 48 5~> 53' 54, 63, 64, 71. 73. 78. 84. 85. 130. 132. "l46; A. van der Linde 37. 67. 136. 138; K de Jong 50. 108. 137; Comb. Appel-"Vis'van Heemst 68. 120, 145; S. Kievit 75 9? 93 144; D. Maliepaard 102; J. Troost 109. 'l I2' 139. 147. De waterpolitie, een vak apart

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 6