'De P49 vaart uit op de Grevelingen - Over
Schooljaar
PM. De Snelpost
P.V. De Reisduif
EIIAIISEII-IIIEtJWS
PAGINA 6
VRIJDAG 25 AUGUSTUS 2000
Met deze melding start de dienst van
de waterpolitie op de Grevelingen. De
waterpolitie valt samen met de ver
keerspolitie onder het KLPD, ofwel
het Korps Landelijke Politiediensten.
Waar de verkeerspolitie verantwoor
delijk is voor de orde en veiligheid op
de grote wegen, is de waterpolitie dat
op de grote doorgaande vaarroutes.
De waterpolitie is het hele jaar door,
24 uur per dag, te vinden op de grote
rivieren en de kanalen. In de zomer
komen daar de grote recreatie-wate
ren bij, zoals de Biesbosch, het Veerse
Meer en de Grevelingen.We varen een
dagje mee om van dichtbij te kunnen
zien wat het werk van de waterpolitie
inhoudt.
Een dagdienst
De dienst van de agenten is deze morgen om
9.00 uur gestart op het buro in Willemstad.
Daar wordt eerst de binnengekomen post
doorgenomen en wordt er bijgepraat over de
eventuele bijzonderheden. Vervolgens rij
den de mannen in de auto naar de buitenha-
ven van Bruinisse, waar de patrouilleboot
van de waterpolitie haar thuishaven heeft.
Om tien uur stappen we aan boord en even
later melden we dat we zijn vertrokken en
inzetbaar zijn voor eventuele meldingen. We
varen mee met twee echte Flakkeënaars: bri
gadier Jaap Braber uit Ouddorp en hoofda
gent Wim Hoogmoed uit Dirksland. Beiden
zijn destijds overgestapt van de 'gewone'
politie naar de waterpolitie. Op de vraag
naar het verschil tussen de twee korpsen
weten de mannen even niet zoveel te zeggen.
"Je kunt beter vragen wat de overeenkom
sten zijn, want dan zijn we vlugger klaar."
Het is bijna niet met elkaar te vergelijken.
Bij de waterpolitie komen we niet in aanra
king met burenruzies, kleine winkeldiefstal
len enz. Bovendien is de sfeer er heel anders.
Vooral de diensten op de recreatie-plassen
zijn niet meer te vergelijken met een dienst
op straat.
Ze nemen deze dag de kleinere, maar veel
snellere 'P956' op sleeptouw. Deze hebben
ze nodig als ze iets zien gebeuren waar ze
met de andere boot niet zo vlug bij kunnen
komen. Vóór vertrek moeten de boten wor
den gecontroleerd. Even wordt nagezien of
alles goed werkt en wordt het oliepeil nage
keken. De boot is in orde en even later stuurt
brigadier Braber de boot op het gemakje de
Grevelingen op. Zijn aandacht wordt echter
al vlug getrokken door een motorbootje. De
boot heeft hij een week eerder al aangehou
den en toen bleek dat de bestuurder geen
registratiepapieren kon laten zien. Hij heeft
toen een waarschuwing gegeven, maar nu
kan hij nog steeds geen registratienummer
op de boot ontdekken. Hoofdagent Hoog
moed stapt op de P956 om van dichtbij
poolshoogte te nemen. Binnen enkele minu
ten is hij al weer terug met de snelle boot.
Dichterbij gekomen bleek namelijk dat de
boot wel degelijk een registratienummer
had, maar dat dit niet zo duidelijk op de boot
stond. Ook was de bestuurder nu in het bezit
van de benodigde papieren.
Als de P956 weer langszij is vast gemaakt,
koersen we richting Herkingen. De boot
vaart ook nog langs de Hompelvoet, een
eiland dat midden in de Grevelingen ligt.
Dat is in deze tijd van het jaar verboden
gebied. Maar niet iedereen begrijpt dat of
wil het begrijpen. De dag ervoor hadden de
agenten nog twee jongetjes bij het eiland
weggehaald. Ze bleken stuurloos rond te
varen en werden door de politieboot naar de
veilige haven terug gebracht. Enkele meters
verder bleek een boot te varen die in 't
geheel niet stuurloos was, maar wel in het
verboden gebied voer. De bestuurder werd
hierop aangesproken en moest het gebied
onmiddellijk verlaten.
Tegen het middaguur stapt hoofdagent
Hoogmoed over op de P956 om een rondje
te doen langs Port Zélande en de haven van
Ouddorp. In dat gebied is het meestal het
drukst en worden de regels nogal eens over-
De P49 fungeert voornamelijk als varend kantoor voor de dienstdoende agenten. De boot is
oorspronkelijk gestationeerd in Terneuzen. In het zomerseizoen wordt er wat geruild met de
boten, waardoor de P49 gebruikt kan worden voor de diensten op de Grevelingen. De boot is
voorzien van alle apparatuur die ook op een binnenvaartschip te vinden is. Marifoon, naviga
tiesysteem, radar, keuken en toilet; de P49 is van alle gemakken voorzien. Niet alleen aan het
gemak is gedacht, maar de politie moet natuurlijk ook zijn functie uitvoeren. De boot is inge
richt als kantoor. Zo zijn er een computer, een fax en een kopieerapparaat aan boord. Gas
maskers, die moeten worden meegenomen als men aan boord gaat van een schip dat gevaar
lijke stoffen vervoert. Mobilofoon, portofoon, GPS en telefoon, omdat men altijd bereikbaar
moet zijn. Niet onbelangrijk is ook de kast met wetboeken, voor het geval de agenten het zich
niet helemaal letterlijk meer kunnen herinneren. De P49 is echter niet geschikt voor het 'snel
le werk'. Het is een all-round patrouille-vaartuig met een maximum snelheid van 20 km/u. Als
de P49 aktiefis op het water is, heeft hij daarom ook altijd de P956 op sleeptouw.
De P956 is de snelle waterjet van de waterpolitie. Hij heeft een vennogeti van 300pk en kan een snelheid van 70 km/u bereiken. De boot is te klein
om ook de kantoorbenodigheden mee te nemen, maar heeft verder alle spullen aan boord om te kunnen functioneren als politieboot. Bij koud weer
en/of een harde wind zijn de agenten gekleed in speciale overlevingspakken. Hierin kan men 24 uur overleven in koud zeewater. Bij mooi weer
dragen de agenten alleen een klein reddingsvest over hun uniform. Dit vest is klein, maar als het in contact komt met water blaast het zichzelf op.
treden door waterscooters en speedboten.
Met de P956 is de politie daar snel bij. Soms
wordt er met twee man op de P49 en met
twee man op de P956 gevaren.
Op een keer zag de bestuurder van een
speedboot de P49 in de verte verdwijnen. Hij
dacht toen eens lekker flink gas bij te kunnen
geven maar tot zijn grote schrik en spijt
kwam de P956 er nog achteraan en die was
er zo! Van tijd tot tijd wordt er een bootje
aangehouden om te controleren op de beno
digde papieren, maar deze dag blijkt alles
keurig in orde te zijn. De eigenaar van een
boot die aangifte wil doen van diefstal wordt
verblijd met de mededeling dat zijn boot al is
gevonden. Zeer snelle service! Die zelfde
middag kan de man zijn vaartuig weer op
komen halen. De boot van Staatsbosbeheer
vaart langs, en over en weer klinken wat
grappen. Staatsbosbeheer is verantwoorde
lijk voor de natuur in het gebied. Zo wordt er
onder andere toezicht gehouden op de lig
plaatsen langs de steigers van de Archipel in
de Grevelingen. Dit is een groep eilanden in
het midden van de Grevelingen. Daar mogen
boten slechts drie dagen achter elkaar op een
bepaalde plaats liggen, waarna ze weer
plaats moeten maken voor andere liefheb
bers.
Ook houdt Staatsbosbeheer het gebied
schoon, waar ook het legen van de afvalbak
ken op het eiland bij hoort. Zo ligt het eiland
er altijd keurig bij. We liggen even stil om
ons middageten te veroberen, waarna er van
uit het Ouddorpse gebied weer koers wordt
gezet naar Bruinisse. De wind is gaan liggen,
dus zoeken veel zeilers een veilig heenko
men in de haven. Het zou nog wel eens kun
nen gaan onweren. Zonder verder opont
houd vaart brigadier Braber ons terug naar
de haven.
Hoofdagent Hoogmoed is de administratie
aan het bijwerken, want de P49 doet ook
dienst als kantoor en is daarvoor van alle
gemakken voorzien. Omstreeks 16.30 uur
leggen we weer aan. Voor de opvarenden
van de P49 zit de dienst er echter nog niet op.
Eerst moet de boot nog worden schoon
gemaakt, daarna vertrekken ze met de auto
weer naar Willemstad. Daar kan ook eventu
ele post van die dag worden gebracht en om
18.00 uur zit het erop: een dienst van 9 uren,
in verband met de zomervakantie.
Hoofdagent Hoogmoed kijkt uit over de haven van Port Zélande. De politie neemt hier zeer
regelmatig een kijkje. Ter hoogte van de Brouwersdam en bij Port Zélande zijn de drukste
delen van de Grevelingen. Wat extra toezicht kan dus geen kwaad. In dit gedeelte ligt ook een
strook waar de snelle vaarders mogen komen en de politie houdt streng toezicht of de boten
niet te snel gaan buiten dit gebied en daarmee overlast verzorgen. Sommige 'snelle jongens
zien er lol in om met hoge snelheid langs de havens te gaan. Dat de masten van de boten in de
haven dan bijna in de knoop komen en de boten regelmatig schade oplopen is hun zorg niet.
De Grevelingen
De Grevelingen biedt een grote variatie van
activiteiten voor de recreant. Zo kan men er
gewoon zeilen, maar ook waterskiën, surfen,
duiken en zich lekker uitleven op de water
scooter. Maar om het voor allemaal plezierig
te maken en te houden, zijn er ook regels
voor het gebruik van de Grevelingen.
Zo geldt er voor bijna de gehele Grevelingen
een maximum snelheid van 15 km/u. Alleen
een met gele bakens afgezette strook voor de
Grevelingendam is vrij voor snelvaren en
waterskiën. Maar waterscooters zijn daar
niet toegestaan. Die zijn alleen welkom in
een strook voor de Brouwersdam, nabij Port
Zélande. In een gebied ernaast mogen ook
waterskiërs komen, terwijl snelvaren in bei
de gebieden is toegestaan. Een speedboot
mag daar zo hard als deze kan of zoals de
bestuurder durft. Om de Grevelingen leef
baar te houden is het beoefenen van deze
sporten niet in het gehele meer toegestaan.
De Hompelvoet, het eiland tussen Ouddorp
en Brouwershaven, is verboden toegang
voor iedereen. Het is een natuurgebied en
daarom niet voor recreanten toegankelijk.
Zij zouden de rust in de natuur onnodig ver
storen. Dit geldt ook voor een groot gedeel
te van de Slikken van Flakkee en een verge
lijkbaar gebied aan de overkant van de Gre
velingen, bij Sirjansland.
Waterpoutie op de Greveungen
In het winterseizoen is de waterpolitie niet
op de Grevelingen. Dan komt ze alleen op
speciaal verzoek of bij ernstige klachten. Ze
werkt nauw samen met de havenmeesters en
ook die kunnen dus gemakkelijk de water
politie inschakelen. Voor de Grevelingen is
er ook een wijkagent aangesteld, die ook het
contact onderhoudt met de havenmeesters.
Vanaf het Pinksterweekend is de waterpoli
tie ook elk weekend te vinden op de Greve
lingen. De gehele zomervakantie vaart ze
daar elke dag. Er worden dan verschillende
diensten gedraaid. De ene keer hebben de
agenten dienst van 9.00 uur tot 18.00 uur en
een andere keer van 13.00 uur tot 21.00 uur.
De politieboot kan er dus s'morgens én s'a-
vonds zijn. De diensten wisselen elkaar afin
een grillig patroon, waardoor het voor de
recreant niet bekend is wanneer de politie
wel of niet op het water zit. Zo kan er van die
wetenschap dus ook geen misbruik worden
gemaakt.
PLEZIERVAART op DE GREVELINGEN
Op de Grevelingen is alleen pleziervaart te
vinden. We spreken dan over motorbootjes
en zeiljachtjes, maar ook jet-ski's en water
skiërs zijn veelvuldig van de partij. Aange
zien de pleziervaart sterk toeneemt is het van
groot belang dat de regels worden nageleefd.
Het is dan ook de doelstelling van de water
politie om de orde en veiligheid op het water
te handhaven. Elk water in Nederland heeft,
behalve de algemene regels, ook nog eigen
of provinciale regels. Een algemene regel is
dat een boot die sneller kan varen dan 20
km/u en korter is dan 20 meter, als snelle
motorboot wordt aangemerkt en derhalve
aan bepaalde eisen moet voldoen. Hetzelfde
geldt voor elk vaartuig dat langer is dan 20
meter. Zo moet de bestuurder daarvan mini
maal 18 jaar zijn en in het bezit zijn van een
klein vaarbewijs en een geldig registratiebe
wijs. Vaarbewijs 1 is genoeg om op de rivie
ren en de meeste meren te mogen varen.
Voor de kust-wateren, de Oosterschelde en
het IJsselmeer moet men in het bezit zijn van
vaarbewijs 2.
Voor elke inzittende moet een reddingsvest
aan boord zijn en ook een brandblusser moet
aanwezig zijn. Ook moet er een zogenaamde
dodemansknop op de boot zitten. Hierbij
heeft de bestuurder een koordje aan de pols
die aan de andere zijde met een plugje in een
contact zit. Zodra de bestuurder overboord
valt schiet ook de plug eruit en valt de motor
stil. Zo wordt voorkomen dat er stuurloze
speedboten over de Grevelingen gaan, met
alle mogelijke gevolgen vandien. Als er
marifoon aan boord is, moet de bestuurder
ook hiervoor een bedieningscertificaat kun
nen overhandigen.
Duikers en vissers
Duikers zijn steeds in de Grevelingen te
zien, en die moeten zich natuurlijk ook aan
veilgheidsregels houden. Dit houdt onder
meer in dat de duiker zich niet mag bevinden
in de haven of havenmond. Wel is dat bij
voorbeeld toegestaan voor reparatie van de
boot. Ook mo'et de duiker in het bezit zijn
van een duikvergunning. die alleen te ver
krijgen is als men in het bezit is van een
duikbrevet. Er wordt vooral gedoken in de
nabijheid van Scharendijke. Ook vissers zijn
op de Grevelingen te vinden. Zo zijn er een
paar beroepspalingvissers uit Bruinisse en
dikwijls is het ook bij de spui-sluis op de
Brouwersdam een drukte van belang. De
vissers worden regelmatig gecontroleerd.
Zij moeten in het bezit zijn van een visakte.
De regels lijken erg streng, maar de recrean
ten schijnen er niet onder te lijden. Uit bijna
elke boot wordt er naar de politieboot
gewuifd. De waterpolitie is er ook niet om
zoveel mogelijk te bekeuren, maar om het
leefbaar te houden
Dat is dan:
Veel overtreders komen er met een waar
schuwing van af, mits het niet om een te
zware overtreding gaat. Als een bestuurder
zijn verplicht vaarbewijs niet heeft zijn de
agenten onverbiddelijk - in het belang van
de veilgheid van de bestuurder en mede
recreanten. Dit kost de bestuurder zonder
pardon 240. Een speedboot zonder dode
mansknop kost de eigenaar 180. Een niet
geregistreerde boot komt de eigenaar op f
150 te staan. Voor waterskiën buiten het
daarvoor aangewezen gebied betaalt men
een 'entreekaartje' van f 180. Het is maar dat
u het weet!
Regels voor beroepsvaart
De waterpolitie van de afdeling Willemstad
vaart het hele jaar vanaf de Krammersluizen
richting Hellegatsplein en van daaruit het
Schelde-Rijnkanaal op. Ook het Hollands
Diep tot aan de Moerdijkbrug behoort tot
hun district. Bij de beroepsvaart maakt men
vooral gebruik van steekproefcontroles. Ook
worden wel eens tips ontvangen dat men een
bepaald schip niet helemaal vertrouwt. Bij
een controle worden twee agenten op het
schip gezet, waarna de politieboot met nog
twee agenten aan boord in de buurt blijft
varen tot ze een seintje krijgen dat de ande
ren weer aan boort willen. Als de politie aan
boord van een schip komt worden eerst de
papieren gecontroleerd. Zo moeten er op een
boot van de continuvaart met en gemiddelde
lengte van bijv. 80 meter minimaal 5 perso
neelsleden aan boord zijn, waarvan 2 met
groot vaarbewijs. Het verplichte aantal per
soneelsleden is afhankelijk van de lengte
van het schip. Verder wordt er gekeken of het
schip goedgekeurd is voor vrachtverkeer.
Op een boot die gevaarlijke stoffen vervoert
moet één personeelslid in het bezit zijn van
het internationale erkende diploma voor
gevaarlijke stoffen. Ook wordt, net als bij de
rijtijdenwet, gekeken of de schipper zich
heeft gehouden aan vaartijdenwet. De
machinekamer wordt aan een onderzoek
onderworpen betreffende de veiligheidsei
sen.
Dit laatste geldt natuurlijk ook voor de rest
van het schip. Zo moet bij een passagiers
schip bijvoorbeeld de vluchtroute in orde
zijn. Bij een tanker moet er voor iedere
opvarende een gasmasker aanwezig zijn.
Het meeste werk hebben de mensen van de
waterpolitie echter aan het controleren van
de vrachtdocumenten. Bij elke container op
een schip zit een vrachtbrief en die moeten
allemaal worden nagezien. Als een container
niet wordt vertrouwd worden er stappen
ondernomen. Het is voor de politie praktisch
gezien niet mogelijk om de containers zelf te
openen, daarom wordt de douane ingescha
keld van de haven waai" het schip zijn
bestemming heeft. De douane voert dan een
scheepscontröle uit.
Terugblik op een dag
BIJ DE waterpolitie
'Op het water' is een heel andere leefwereld
dan 'aan land', maar regels moeten er overal
zijn. Niet om overtreders te kunnen bekeu
ren, maar om het voor alle mensen veilig en
plezierig te houden. De politie is er dan ook
niet om zoveel mogelijk bonnen te schrijven.
Het is verleden tijd dat een agent werd
beoordeeld op het aantal door hem uitge
schreven processen-verbaal. Een overtre
ding wordt niet altijd bekeurd, soms is een
waarschuwing voldoende. Het contact met
recreanten en de waterpohtie is goed. De
recreanten zijn er voor hun plezier en de
politie wil hen helpen dit plezier te behou
den.
Er zijn jaren in soorten en maten. Licht
jaar, kerkelijk jaar en oudjaar. Van alk
jaren is het schooljaar het meest beroemd en
berucht. Wie kent het schooljaar niet? Het
bestaat al heel lang. De groote vacantie
(zeer oude spelling) is een verschijnsel dat
iedereen kent. Deze bruisende nistpeiiode
vormt het langdurige keerpunt van liet
schooljaar. Dat heeft het leeijaar kennelijk
nodig. Voor de meeste schooljaargangers
(m/v) lijkt een schooljaar langer dan een
gewoon kalendeijaar. Of dit zo is? Meer
school dan jaar? Meer leren dan school?
We zullen zien.
Het schooljaar begint zo ongeveer in augus
tus en wordt regelmatig onderbroken door
vakanties. Tegenwoordig: herfst, Kerst,
voorjaar, mei en juni. Met nog een aantal
vrije dagen erbij blijft er van het schooljaar
weinig tot niets meer over. Afgeslankt. Tij
dens het lange zomerreces ligt het schooljaar
tenminste zes weken stil. Schooljaarkom
kommertijd.
De rest van het jaar hoor ik nogal eens
geklaag. Van zoivel leraren als leerlingen.
Wilt u daarmee ophouden Het schooljaar
heeft al genoeg te verduren. Activiteiten
commissies en anderen storten zich voort
durend en gretig op het arme schooljaar.
Dat heeft wel meer aan z 'n hoofd. Roosters,
a.d.v.-dagen, invalkrachten, lokalentekori
en pleinoverschot geven elk jaar weer reden
tot de venuchting: was liet schooljaar er
maar niet. Of is het net even anders
Natuurlijk! Het schooljaar is het mooiste
jaar dat er is. Het valt grvtendeels in de
herfst en de winter. Voeg daar'bij de vakan
ties en vrije dagen en het kan niet beter.
Voonrit met het nieuwe schooljaar'. Eigen
lijk moet het hele jaar de schoolvlag uit.
Hoe eerder hoe liever. Alle vakantiegeduld
wordt beloond. In deze tijd begint overal het
schooljaar weer: Hieper-de-piep. Hoera.
Alledaags
Alledaags
De bestuurder van deze boot is acm het testen op de Grevelingen. Hij gebruikt hier, heel ver
standig, de strook voor waar snel in gevarentnag worden. Hij mag hier zo snel als hij kan of
durft, maar buiten dit gebied komt hem dit op een dikke bekeuring te staan.
Bovenstaande postduivenvereniging nam
op 21 augustus deel aan een wedvlucht
vanuit Chantilly. Afstand 307 km. In con
cours waren 333 duiven die om 13.00 uur
met Zuidenwind gelost werden. De eerste
duif arriveerde om 16.30.52 uur en haalde
een snelheid van 1453.76 m.p.min. De
gedetailleerde uitslag luidt:
P. C. van Alphen 1.4.6.23.28.33.41.42 49
52.55,59,61.83.87.90. 110. 111; A. Best-
man 2,12. 70, 71, 99: J. C. Roodzant 3.5.13,
18, 21, 24. 25. 101, 104. 105; A. Zoon 7, 8.
30, 85. 100; J. M. D. van Rutten 9. 16. 19. 26.
36.47.50,51. 53.66.69.73. 88.102.108: M.
V. d. Baan 10. 15. 17. 20. 22, 27. 29. 313?
38. 40. 46. 48. 60. 63. 65. 76. 86. 89", 9L 97^
103, 109; L. S. van der Baan 11. 39. 43. 75.
80; N. V. d. Baan/Doom 14. 34. 35.37 44 45
56. 57. 58, 62. 64. 67. 72, 74. 77. 78 84'92'
93.95. 96.98, 107; L. Tijl 54. 79. 81. 94. "l06;
J. de Bruin 68; P. Kagchelland 82.
Bovenstaande postduivenvereniging nam
op 19 augustus 2000 deel aan een wed-
vlucht vanuit Menen. Afstand 128 km. In
concours waren 610 duiven die om 10.25
uur met Zuidenwind gelost werden. De
eerste duif arriveerde om 11.45.31 uur en
haalde een snelheid van 1593.73 m.p.min.
De gedetailleerde uitslag luidt:
P. van den Booaert 1. 3. 28 29 38 70 74
79, 82, 83. 86, 90. 91. 123, 148. 151; M. a'
vanNimwegen2, 14, 15. 46. 51.88 89 110
114. 115, 117, 118. 135, 153: Comb"
Hameete-Hoekman 4. 5. 6, 7 8 9 10 13
17, 20, 23. 24, 25. 26. 32, 34. 35. 36 49 55'
56. 57, 58. 59. 60, 62. 69. 72. 81 87 'lOO
103. 111, 119, 125. 126. 127. 128. 134 14o'
141, 143; W. Nieuwland 11. 105; C. Kleiin
12, 19, 61, 76, 77, 80, 95. 97. 99, 113. 124.
133; Comb, van der Sluijs 16. 30 42 98'
101,121,129, 142: J. de Blok 18 2i 27 3l'
39.41,43,44,65,66. 94. 104, 116. 122.131'
Gebr. Kieviet 22. 96. 106. 107. 149 15o'
152; P. van Moort 33. 40. 45. 47 48 5~> 53'
54, 63, 64, 71. 73. 78. 84. 85. 130. 132. "l46;
A. van der Linde 37. 67. 136. 138; K de
Jong 50. 108. 137; Comb. Appel-"Vis'van
Heemst 68. 120, 145; S. Kievit 75 9? 93
144; D. Maliepaard 102; J. Troost 109. 'l I2'
139. 147.
De waterpolitie, een vak apart