Overdenking Drogisterij.Net verhuist opnieuw vanwege aaniioudende groei .Sjkvenster Psallite Deo gaat weer zingen uit de Heilige Schrift EIIAI!l»t»l1IEUWS HET NammsuoLGOiiot ü^vinmouuü iMEnmwoEUN Een wakend God Septembervaart van de Veerman naar Rotterdam V[oedzuijl<;^ PAGINAS VRIJDAG 25 AUGUSTUS 2000 Blik op kerk ^^y en samenleving O - Extreem-rechts - Een verbod? - Schaduwzijde Onze oosterburen worden regelmatig gecon fronteerd met uitingen van extreem-rechts. Niet alleen met woorden, maar ook met daden. Het kan gebeuren dat buitenlanders en ethnische minderheden zomaar op straat worden aangevallen en gemolesteerd. Hele straten worden soms "gezuiverd" en tot vrije zone verklaard. Wie er niet uitziet, of niet gekleed is op de manier die hun aan staat, loopt de kans, zomaar in elkaar gesla gen te worden. Het zijn vopral Neonazi's die deze terreur uitoefenen, althans jongeren voor wie Hitler het grote idool is. De Duitse regering staat er vrij machteloos tegenover. Destijds was het het linkse geweld, de anarchistische Röte Armee Fac tion, ook wel bekend als de Baader-Mein- hoff-groep, die van zich deed spreken. Nu komt het geweld van de andere kant, van extreem-rechts. De dagbladen leveren tel kens schokkende berichten van deze activi teiten, en in Duitsland zijn al stemmen opge gaan dat de regering de Nationale Partij Duitsland moet verbieden. Het is echter de grote vraag of een verbod de oplossing is van het probleem. Daarmee wordt niet bereikt dat zo'n groep verdwijnt, maar dat zij ondergronds gaat, en dan heeft de regering er helemaal geen grip meer op. En in de illegaUteit worden zulke groepen niet alleen groter - ze weten dan vaak de sympathie van velen ie verwerven! - maar ook extremer. Daar komt nog bij dat een verbod, van wel ke groepering ook, in strijd is met het begin sel van de democratie, die juist als kenmerk heeft vrijheid van meningsuiting. Ieder moet kunnen zeggen wat hij of zij meent te moe ten zeggen. Wordt die vrijheid beperkt, dan is dat een aantasting van dat beginsel. Natuurlijk zijn rechts-extremistische en racistische uitingen gevaarlijk voor de democratie, maar een verbod op deze uitin gen of activiteiten is op den duur een groter gevaar. Zeker omdat zulke groepen al gauw de martelaar gaan spelen en dan nog meer mensen op hun hand krijgen. Ook in ons eigen land is vaak geopperd bepaalde extreme groepen het zwijgen op te leggen. Tien jaar na de oorlog is de Natio naal Europese Sociale Beweging verboden waarbij oude NSBers waren aangesloten. En nog maar een paar jaar geleden heeft de rechter de Nationale Volkspartij ontbonden verklaard. Maar Janmaat mocht, ondanks zijn verwerpeUjke ideeën, z'n gang gaan. Terecht, denk ik, want op die manier bloedt zo'n beweging eerder dood dan wanneer ze van overheidswege verboden wordt. Overigens hebben we hier wel te maken met één van de schaduwkanten van de democra tie. Deze veelgeprezen regeringsvorm staat in principe elke mening toe, maar wanneer het tè extreem wordt heeft zij daartegen geen remedie. Waarnemer ^>.>^.2''^-'' Deze vraag- en antvj'oordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebiedt kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhar- nis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen wor den door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. BOfKRllMPEN Mijn vrouw en ik wandelen graag in de bos- sen. Na zo'^n 20''minuten gelopen te hebben Wat is het verscltil tussen een ventilator- en een convectorkachel Antwoord: Beide types hebben zo hun voor- en nadelen. Beiden geven de warmte af door straling en door afgifte van warmte aan de langsstrijkende lucht. Een convector kachel zuigt koude lucht aan van onderen, de lucht wordt in de kachel en in de omgeving van de kachel opgewarmd en stijgt daardoor op, daardoor ontstaat de circulatie in een vertrek. Een ventilatorkachel zuigt de lucht door een ventilator aan, de door een gloei- spiraal verwarmde lucht wordt vervolgens in het vertrek teruggeblazen. Het voordeel van een ventilatorkachel is dat hij bij warm weer ook kan koelen door onverwarmde lucht uit te blazen. Bij een gelijk eindvermogen zal het verbruik ongeveer gelijk zijn omdat bei de kachels wat het rendement betreft elkaar niet veel ontlopen. Op een ondertrouwkaart las ik eerst de naam van het meisje. Ook werd de academi sche titel van het meisje vermeld. Wat is in deze nu eigenlijk voorgeschreven? Antwoord: Nog niet zo lang geleden was het in om geestige, originele en te gekke kaarten te versturen. Tegenwoordig stuurt men weer soberder kaarten. Er bestaan geen voorschriften die de naamsvolgorde regelen. Er is dus niets op tegen om de naam van de aanstaande bruid het eerste te vermelden. Heeft zij een academische titel, dan mag deze gerust vermeld worden. krijgt mijn vrouw altijd erge last 'van maag krampen. Hoe zou dit kunnen komen eh is daar eventueel iets tegen te doen? Antwoord: Het is een merkwaardig ver schijnsel als uw vrouw darmkrampen krijgt zodra zij in het bos komt. Zonder nader onderzoek is daarvoor niet zonneklaar een oorzaak vast te stellen. Heel belangrijk is te weten of dit in bepaalde bossen het geval is of in elk bos. In een bos ktinnen namelijk allerlei bomen en struiken groeien, maar ook schimmels en kruiden. In het bos ademt men dampen in die dan van invloed zijn op het lichaam. De meest waarschijnlijke oorzaak is een overgevoeügheid ten opzichte van het bos. Dit is van mens tot mens verschillend. Veel meer bekend is astmatische bronchitis die voor sommige mensen in een bosrijke omgeving verbetert en voor anderen juist verergert. Omgekeerd geldt dit dan ook voor de zeelucht. VOORUIT GOEOE OOCL Hoe krijgt een vereniging of instantie geld van de extra postzegels die voor een goed doel bij geplakt worden? Antwoord: De vereniging of instantie sluit als het ware een contract af met het postkan toor. De ontvangen kaarten met de extra postzegels worden regelmatig ingeleverd bij het postkantoor. Het goede doel ontvangt vervolgens de waarde van de extra bijge- plakte zegels min een bedrag aan adminis tratiekosten. Na een periode van vakantie is de tijd van repeteren weer aangebroken. Op D.V. don derdag 31 augustus gaan de repetities van ons jongerenkoor weer beginnen. We zin gen, zoals gebruikelijk, in de Prins Maurits scholengemeenschap, van 19.45 tot 22.00 uur. Omdat we op D.V. 4 november a.s. een CD hopen op te nemen in de Hervormde Kerk van Sommelsdijk, gaan we een heel drukke tijd tegemoet. Er moet nog veel gestudeerd, en afgewerkt worden voor deze datum. Daarom doen we een dringend beroep op alle leden om geen donderdag avond te verzuimen. We wensen jullie alle maal veel zangplezier het komende seizoen en tot donderdag! Op een bus pepermunt die we kregen stond een datum 1 april 1998 vermeld. Nu durven we de pepermunt niet meer te eten. Wat vindt u ervan? Antwoord: De fabrikant van een voedings middel is volgens de Warenwet verplicht om de inhoud van een product op de verpakking toe te lichten. Zo moet hij onder andere de datum tot wanneer het product ten minste houdbaar is (de THT-datum) vermelden. Tot dat moment garandeert de fabrikant een goe de kwaliteit van het ongeopende product. Daarna kan de kwaliteit misschien wel ach teruit gaan, maar dit hoeft nog niet te bete kenen dat het produkt bedorven is. De THT- datum geeft slechts een indicatie. Proef dus voorzichtig een pepermuntje, smaakt het zoals een pepermuntje behoort te smaken en is de kleur goed, dan kunt u ze rustig eten. FIV lam OE KLOK fxam luiocn Bij ons in het dorp luiden de klokken om 08.00, 12.00 en om 20.00 uur. Dit is niet overal het geval. Weet u de betekenis van dit luiden? Antwoord: Reeds Paulus spreekt in 1 Kor. 13 1 van de luidende schel. De handklok was er dus al vroeg! Sinds de 6e eeuw zijn ze bekend als middel om monniken in kloosters tot gebed op te roepen en vanaf de 8e eeuw kennen de kerken torens met luidklokken. Het waren oorspronkelijk slechts tijdseinen, die aangaven dat een bepaalde kerkdienst weldra begon. Daarop volgde het begrafe- nisluiden en de Rooms-katholieke kerk kent een uitgebreide klokkenhturgie. De reforma tie nam daarvan alleen het tijdsein over en vandaar dat luiden om 8,12 en 20 uur, wat in vele streken afzakte tot uitgebreid luiden om 12.00 uur. Maar verder geeft men toch het begin van de dienst aan, ook vaak de huwe lijks- en begrafenisdienst. U kent misschien het verhaal van de landbouwer die zijn hoe ve noemde ''Door 'zegen verkregen". Maar zo'n erg vrome man was hij niet en boze buren timmerden er een groot bord naast met de mededeling: "Nee Jan! Door het luiden van de klok". Bedoeld was de begrafenis- klok want Jan was als arme jongen gehuwd met een rijke boerendochter die hij weldra overleefde. Het huwelijk was niet bijster gelukkig, want Jan schreef ijskoud onder de kritiek van zijn buren: "Nou en was dit soms geen zegen?" ledere streek heeft haar eigen gebruiken op dit gebied. Zelfs de toonzetting is verschillend want als u de klokken in Ita lië of Spanje hoort en u vergelijkt ze met de onze, dan is het verschil duidelijk. Maar ker- kehjk gezien is de klok toch iets bijkomstigs en vandaar dat de afgescheiden kerken nooit getaald hebben naar klokgelui en zo. UERBOauiSEPUUNGEN Vroeger hadden we problemen met onze buren inzake een gammele aanbouw. Is er sinds die tijd iets veranderd in de wet aan gaande verbouwingen in de bebouwde kom? Antwoord: Er is inderdaad het één en ander veranderd wat de bepalingen inzake verbou wingen betreft. Om een paar voorbeelden te noemen: het is niet meer nodig om een bouwvergunning aan te vragen voor de bouw van een dakkapel, de plaatsing van een schutting of voor het plaatsen van een anten ne. Of het vernieuwen van een gammele aanbouw - zoals u het noemt - ook hieron der valt kunnen wij uiteraard niet beoorde len. Wij moeten u daarom hiervoor naar uw gemeente verwijzen. 'Gij hebt wel gezien, want Ik zal wakker zijn over Mijn Woord om dat te doen,(Jeremia 1:12b) In een donkere tijd bemoedigt God Zijn knecht Jeremia. Het Assyrische wereldrijk is gevallen. Babylonië en Egypte proberen hun invloed uit te breiden. Tussen beide groot machten zit het rijkje Juda ingeklemd. En al gaan de Judeeërs onbezorgd hun weg. God wil hen wakker schudden. Hij gebruikt hier voor Zijn knecht Jeremia en Hij geeft hem aanschouwelijk onderwijs. Jeremia ziet een takje van een amandel boom. Daarmee gaat God hem bemoedigen. Lang geleden had de staf van Aaron bloe sems en amandelen gedragen. Zo maakte God toen duidelijk dat Hij Aaron uitgekozen had om het ambt te bekleden. Nu moet een twijgje van een amandelboom de pas geroe pen profeet afbrengen van zijn aarzelende houding. Mocht het allemaal nog duister voor u zijn, dan vertel ik u dat deze boom reeds vroeg in het jaar in bloei staat. Als in Palestina alle andere bomen nog in winterslaap verzonken staan, is de amandelboom al ontwaakt. Eind januari, begin februari zien we de eerste bloesem verschijnen. Als de natuur in feite nog in diepe rust is, is deze boom al weer wakker! Zijn winterslaap zit er op. Wat dat kleine takje al niet duidelijk maakt! Net als Jeremia kunnen wij van dit beeld veel leren. In geestelijk opzicht leven we in een winterse tijd. Afval en verwording grijpen om zich heen. Het gezag van Gods Woord wordt minder. Velen geloven het allemaal wel. Anderen zijn verdrietig bij het zien van al die ingezonkenheid. God wil hen bemoe digen. Hij is wakker over Zijn Woord! U vraagt wat het feit dat God over Zijn Woord waakt nu met een amandeltakje te maken heeft? We belijden dat Hij een wakend God is, maar wat is het verband tus sen deze belijdenis en het takje van een amandelboom? We lezen immers: 'Want Ik zal wakker zijn over Mijn Woord om dat te doen'? Ik denk, dat Jeremia het eerder begrepen heeft dan u en ik. In het Hebreeuws is er namelijk sprake van een woordspeling. Een amandehoede heet in deze taal sjakeed en 'wakker zijn' is de vertaling van sjokeed. Het scheelt maar één letter! Om de woordspeling ook in het Nederlands te laten uitkomen heeft men een amandelboom wel 'waakboom' wil len noemen. We hoorden immers, dat zijn winterslaap niet lang duurt? Deze boom is al wakker als andere bomen nog slapen. Zo waakt de HEERE over Zijn Woord om dat uit te voeren. Hij, Isrels Wachter, sluimert niet! Hij blijft wakker, ook als velen slapen. Wij zijn zo wakker niet. Wij dutten gemak kelijk in. U herinnert zich, dat de discipelen niet één uur met hun Meester konden waken. Zij vielen van droefheid in slaap. Maar hun Heiland waakte! En Zijn hemelse Vader was ook in die ogenbhkken wakker over Zijn Woord om dat te doen. Hij waakte over de Moederbelofte en de boodschap die Hij psal misten en profeten liet aanreiken. Hij liet geen van Zijn woorden ter aarde vallen. Toen Zijn Zoon aan een kruis leed en de schuld van Zijn gelovigen betaalde, waakte de Vader over Zijn Woord. En de Heere Jezus hing wakker aan dat vloekhout. Allen die schuilen achter Zijn bloed, komen thuis in de vreugde van het Vaderhuis. Troostende beelden zijn dan niet meer nodig. Daar woont God Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen en 't leven tot in eeuwigheid. Dit troostende uit zicht gun ik u. Val toch steeds terug op het woord dat zegt dat de HEERE waakt. Houd sterk aan in het gebed en waak in hetzelve met dankzegging! Ds G. C. Kunz Klinkerlandsewes 9, Nieuwe Tonge Telefoon (0187) 65 22 35 Zomer 2000 is laat op gang gekomen. We willen daar nu dan ook zo lang mogelijk gebruik van maken. De Veerman gaat dit jaar op vrijdag 15 september nog één keer naar Rotterdam varen. De nostalgische tocht begint om 10.00 uur op het Havenhoofd van Middelhamis en om ca. 18.00 uur hopen we daar weer aan te leggen. Herinneringen aan vroeger, toen de boot nog de enige moge lijkheid was om naar de overkant te gaan, komen voortdurend boven tijdens deze tocht. Net als toen vertrekt de boot vanaf het Havenhoofd en vaart dezelfde route naar Rotterdam. Daar nam men destijds de tram om verder Rotterdam in te gaan. Nu blijven we echter aan boord en varen de prachtige vaarroute verder. Er is genoeg ruimte voor iedereen óm binnen te zitten, maar met mooi weer is het ook mogelijk om aan dek te ver toeven. Aan boord is een goedgevulde om de inwendige mens te versterken. Het is de laat ste vaart naar Rotterdam voor dit seizoen, dus...grijp deze kans. De rondvaart kost f 50,- p.p.; kinderen tot 12 jaar f 30,-. Kaart verkoop bij VVV/ANWB Overflakkee, Vin- gerling 3 te Middelhamis, tel.: (0187) 484870. (De rondvaart gaat alleen door bij voldoende deelname). De internetwinkel www.drogisterij.net is genoodzaakt om voor de 2e keer in haar korte bestaan te moeten verhuizen. Door de aanhoudende groei in de bestellingen van de klant is een groter pand noodzakelijk om verdere groei aan te kunnen. Het e-commerce bedrijf is een halfjaar geleden opgericht door de gebroeders Wim en Jaap Santifort uit Ouddorp. Zij zagen wel iets in Internet want daarmaa kun je in één klap de hele Nederlandse bevol king bedienen met de verkoop van drogisterijartikelen. Het was een logische keuze daar Wim Santifort al jaren een eigen drogisterij heeft in Stellendam. En broer Jaap heeft met zijn ervaring op het gebied van automatisering en logistiek precies datgene wat de gebroeders samen sterk maakt. Door deze bundeling van krachten was het moge lijk om in korte tijd iets moois te maken. Met hulp van FlakkeeNet werd er een digitale winkel gebouwd waarin de klant dag en nacht terecht kan. "De meeste bestelhngen worden gedaan na sluitingstijd van de tradi tionele winkel." Aan het woord is Jaap Santifort die inzage geeft in het koopgedrag van de klant. "Ook tussen de middag wordt er veel besteld. Waarschijnlijk omdat dan de mensen op hun werk de pauze benutten om hun boodschappen doen." De klanten zijn in een aantal categorieën in te delen. Wim Santifort legt uit: "Ten eerste zijn er mensen die moeite hebben om in een vol le winkel te moeten vragen op producten die achter de toonbank lig gen. Hierbij moet bijv. gedacht worden aan zwangerschapstesten e.d. Maar ook artikelen voor incontinentie en overgewicht lopen via Internet veel harder als in mijn eigen winkel. Dit noemen wij 'schaamteproducten'. De tweede categorie zijn de mensen die al hun boodschappen bij ons doen. Dit zijn de tweeverdieners die weinig tijd of zin hebben om in de weekenden in een lange rij achter de kassa te moeten staan. En de laatste groep", zegt Wim, "zijn de mensen die aan huis gebonden zijn. Dit zijn mensen die in een rolstoel zitten of mensen die in plaats wonen waar geen of weinig winkels zijn. Op het platteland in Zeeland of Friesland zitten veel van onze klanten." Met een oppervlakte van ruim 500m2 magazijnruimte en bijbehorend kantoor hebben de gebroeders nu waarschijnlijk wel voldoende ruim te om door te groeien. Het nieuwe adres is Nijverheids weg 15 op industrieterrein 'Delta Haven' te Stellendam. Drogisterij.Net is tele fonisch te bereiken via (0187) 490124; fax (0187) 490693. E-mail: info@drogisterij.net of website: http://www.drogisterij.net. -37- De boot voer kort langs een groep dicht in elkaar gegroeide boom kruinen, en ondanks het geluid, dat wind en water in de zwiepende takken maakte, hoorde men duidelijk mannenstemmen aan de andere zijde van de boomgroep. "Ik verklaar op mijn woord, dat die vos met honderd daalders goed betaald is, dat weet jij al lang genoeg. Jan. Nu, is hij verkocht?" Het was een zware stem, die deze woorden sprak, en vol verbazing riep Gerrit Gravels: "Zowaar ik leef, dat is de stem van Bart Woensel van Hoomlust en hij is druk aan het handelen over een paard... maar..." Gerrit voltooide zijn zin niet, want de schuit boog achter de boom- groep heen, en nu ontdekten ze de mannen, wier stemmen ze straks aan de andere kant hoorden. Zij, op hun beurt, zagen nu ook de naderende boot, en dadelijk schreeuwde de kleinste der twee mannen: "Help, help, hierheen!" Het waren werkelijk Bart Woensel en Jan Hankes, die zoals later bleek, op een kippenhok waren komen aandrijven en zich wisten te redden op een hooiberg, waartegen ze in de nacht aanstootten. Zodra ze in het hooi een schuilplaats hadden gevonden en wat van de schrik bekomen waren, raakten ze aan het handelen en verdiepten zich zó in de zaken, dat ze de gevaarlijke toestand, waarin ze nog steeds ver keerden, geheel vergaten. Toen ook deze beide mannen een plaats in de boot hadden gevonden, achtte schipper Korpelman het noodzakelijk, om nu recht op huis aan te varen. Frank Lindorp gaf te kennen, dat hij het hiermede geheel eens was, door met een warme klank in zijn stem te herhalen: "Met Gods hulp naar het schippershuis HOOFDSTUK 19 Wéér is de Meimaand in het land en opnieuw geuren sering en Meidoom in de Veluwse landouwen. Vijfjaren is het geleden, dat de stormvloed van 4 en 5 Febmari 1825 deze bloeiende landstreek teisterde en in Doomspijk en Oosterwolde zijn slachtoffers eiste. Het is verwonderlijk, hoe spoedig de tijd die wonden heelde, en de vreemdeling, die op deze mooie Meimorgen de streek had bezocht, zou zich moeilijk kunnen voorstellen, dat hier eens het zoute water golfde, en, door de stormvloed voortgedreven, huis en erf verwoest te, alles bedreigend met verderf en ondergang. Doch zij, die thans op deze Zaterdagmorgen van Elburg naar Doom spijk wandelden langs Weerdshoogte en Kerkdijk, zijn geen vreem- deüngen in deze buurt. Die grote, breedgeschouderde zeeman is Frank Lindorp en de knap pe, jonge vrouw met de vrolijke donkere ogen is Hanneke van Gul len, thans in Elburg en Doomspijk bekend als de vrouw van stuurman Lindorp, die woont in het oude schippershuis. Deze woning telt echter nog een derde bewoner, hun driejarige zoon Herbert, die aanvankelijk dapper tussen hen in is meegedribbeld, toen ze het schippershuis verlieten, doch wiens korte, dikke beentjes het spoedig moesten opgeven. Nu zit hij op zijn vaders schouders en hij kraait het uit van pret, dat hij van deze hoge zitplaats af zo goed de scheepjes kan zien varen op de Zuiderzee. Het oude schippershuis was voor de boerin en Hanneke als een haven der mste geworden na die vresehjke nacht, waarin hun man en vader de dood vond tegelijk met de ondergang van zijn huis en hof. "Waar moeten wij heen, Hanneke?" had de boerin gejammerd en geklaagd, toen zij op die vroege morgen voet aan wal zetten in Elburg, nat en verkleumd van koude, en met geen andere bezitting dan de kleren, die ze aan het lijf droegen. Maar toen leerde de boerin Frank Lindorp eerst goed kennen. "Mijn huis staat voor u open, tante Martha", sprak hij en hij voegde erbij: "De heb immers zo lang onder uw dak geslapen en uw brood gegeten, en ik ben God dankbaar, dat hij mij nu in staat stelt, iets voor u te doen". Liefderijk werden de vluchteUngen van de Guilerhof door de huis houdster in het schippershuis ontvangen en verzorgd, doch Frank was, na zich haastig wat versterkt te hebben, weer weggegaan, om met Korpelman en de zonen van Abels uit te varen ter redding van in doodsnood verkerende slachtoffers van de stormvloed. Tegen de avond was hij pas temggekeerd, vermoeid en doornat, doch met een blijde glans in de moedige, blauwe ogen. Ze hadden goed werk verricht, de dappere Elburgse varenslieden, en in storm en sneeuwjacht waren veel mensen gered, die anders een wisse dood zouden hebben gevonden in het water of onder hun instor tende huizen. Het was voor de jonge zeeman een grote vreugde geweest, toen hij allen, die hem op de wereld lief waren, om de haard zag zitten in de vriendelijke woonkamer van zijn ouderlijk huis. Een uurtje later, nadat men gezamenlijk de maaltijd had gebruikt, had Frank gezegd: "Komt, laat nu voor dit keer de huiselijke bezigheden even msten en schuift allen bij de haard. We zullen eens kahn over leggen, wat ons, zo God wil, voor de toekomst te doen staat". Toen allen gezeten waren, sprak Frank: "Destijds heeft vrouw Her mans, mijn huishoudster, beloofd, dat zij zó lang bij mij zou blijven, totdat ik andere hulp gevonden had, terwijl ik alles in het werk zou stellen, om daarin zo spoedig mogelijk te voorzien. Tot heden is me dat nog niet gelukt, maar door de omstandigheden, waarin we nu zijn gekomen, meen ik de oplossing gevonden te hebben. Aan u, tante Martha, stel ik voor om met Hanneke uw intrek in het schippershuis te nemen, en als ik over enige weken uitvaar met Het Zuiderkmis, kunt ge samen de zorg opnemen voor mijn boeltje hier in Elburg. Het zal voor mij een echt prettige gedachte zijn, elke dag of nacht, als ik op verre zeeën of aan vreemde kuste vertoef, dat er in mijn ouderlijk huis harten voor mij kloppen, die me liefhebben, en mij steeds een vriendelijk tehuis wacht als ik temgkeer!" Toen de zeeman zweeg, was de boerin in tranen uitgebarsten en snik kend had ze gezegd: "O, Frank, je vergeldt goed voor kwaad; op de Guilerhof hebben we het er niet naar gemaakt, dat je ons thans zo'n voorstel doet!" "Stil tante, wat voorbij is, is voorbij; het verleden laten we msten, maar de toekomst moeten we met Gods hulp onder de ogen zien", zo viel de jonge zeeman haar in de rede, en zich dan tot het meisje wen dende, vroeg hij: "En jij, Hanneke, wat zeg jij van mijn plan?" Ze aarzelde niet lang met haar antwoord. Kort en bondig, geheel in overeenstemming met haar karakter, verklaarde ze met beide handen aan te nemen, wat Frank aanbood. Toen had Frank zich tot Gravels en zijn vrouw gewend met de vraag: "Zeg me eens ronduit, in welke koers jij denkt te gaan varen, Gerrit. Je hebt vroeger zoveel last gehad om de balorige jonge waterrot wat van het boerenhandwerk te leren, dat hij thans blij is, jou ook eens ergens mee van dienst te kunnen zijn". De bouwknecht had de brede schouders opgehaald. "Ik heb er over nagedacht. Frank", antwoordde hij met zijn zware stem, "en ik weet er maar één weg op. (wordt vervolgd) :M^M£^^M^M^^^^-W^'^'Mxê'4. 'ffMiAi ül'^,-if}>yXi'My,i^'4üi 'tix;f/^m^m:my'M/AK/M^^m«^. iSM mm 'r 'm i«ir«AüiMi -■ Dit is een historisch feit, dat opgetel<end is.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5