Overdenking
Drogisterij.Net verhuist opnieuw
vanwege aaniioudende groei
.Sjkvenster
Psallite Deo gaat
weer zingen
uit de
Heilige Schrift
EIIAI!l»t»l1IEUWS
HET
NammsuoLGOiiot
ü^vinmouuü iMEnmwoEUN
Een wakend God
Septembervaart van de
Veerman naar Rotterdam
V[oedzuijl<;^
PAGINAS
VRIJDAG 25 AUGUSTUS 2000
Blik op kerk ^^y
en samenleving O
- Extreem-rechts
- Een verbod?
- Schaduwzijde
Onze oosterburen worden regelmatig gecon
fronteerd met uitingen van extreem-rechts.
Niet alleen met woorden, maar ook met
daden. Het kan gebeuren dat buitenlanders
en ethnische minderheden zomaar op straat
worden aangevallen en gemolesteerd.
Hele straten worden soms "gezuiverd" en tot
vrije zone verklaard. Wie er niet uitziet, of
niet gekleed is op de manier die hun aan
staat, loopt de kans, zomaar in elkaar gesla
gen te worden. Het zijn vopral Neonazi's die
deze terreur uitoefenen, althans jongeren
voor wie Hitler het grote idool is.
De Duitse regering staat er vrij machteloos
tegenover. Destijds was het het linkse
geweld, de anarchistische Röte Armee Fac
tion, ook wel bekend als de Baader-Mein-
hoff-groep, die van zich deed spreken. Nu
komt het geweld van de andere kant, van
extreem-rechts. De dagbladen leveren tel
kens schokkende berichten van deze activi
teiten, en in Duitsland zijn al stemmen opge
gaan dat de regering de Nationale Partij
Duitsland moet verbieden.
Het is echter de grote vraag of een verbod de
oplossing is van het probleem. Daarmee
wordt niet bereikt dat zo'n groep verdwijnt,
maar dat zij ondergronds gaat, en dan heeft
de regering er helemaal geen grip meer op.
En in de illegaUteit worden zulke groepen
niet alleen groter - ze weten dan vaak de
sympathie van velen ie verwerven! - maar
ook extremer.
Daar komt nog bij dat een verbod, van wel
ke groepering ook, in strijd is met het begin
sel van de democratie, die juist als kenmerk
heeft vrijheid van meningsuiting. Ieder moet
kunnen zeggen wat hij of zij meent te moe
ten zeggen. Wordt die vrijheid beperkt, dan
is dat een aantasting van dat beginsel.
Natuurlijk zijn rechts-extremistische en
racistische uitingen gevaarlijk voor de
democratie, maar een verbod op deze uitin
gen of activiteiten is op den duur een groter
gevaar. Zeker omdat zulke groepen al gauw
de martelaar gaan spelen en dan nog meer
mensen op hun hand krijgen.
Ook in ons eigen land is vaak geopperd
bepaalde extreme groepen het zwijgen op te
leggen. Tien jaar na de oorlog is de Natio
naal Europese Sociale Beweging verboden
waarbij oude NSBers waren aangesloten. En
nog maar een paar jaar geleden heeft de
rechter de Nationale Volkspartij ontbonden
verklaard. Maar Janmaat mocht, ondanks
zijn verwerpeUjke ideeën, z'n gang gaan.
Terecht, denk ik, want op die manier bloedt
zo'n beweging eerder dood dan wanneer ze
van overheidswege verboden wordt.
Overigens hebben we hier wel te maken met
één van de schaduwkanten van de democra
tie. Deze veelgeprezen regeringsvorm staat
in principe elke mening toe, maar wanneer
het tè extreem wordt heeft zij daartegen geen
remedie.
Waarnemer
^>.>^.2''^-''
Deze vraag- en antvj'oordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die
er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebiedt kunt
u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhar-
nis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen wor
den door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de
inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
BOfKRllMPEN
Mijn vrouw en ik wandelen graag in de bos-
sen. Na zo'^n 20''minuten gelopen te hebben
Wat is het verscltil tussen een ventilator- en
een convectorkachel
Antwoord: Beide types hebben zo hun
voor- en nadelen. Beiden geven de warmte
af door straling en door afgifte van warmte
aan de langsstrijkende lucht. Een convector
kachel zuigt koude lucht aan van onderen, de
lucht wordt in de kachel en in de omgeving
van de kachel opgewarmd en stijgt daardoor
op, daardoor ontstaat de circulatie in een
vertrek. Een ventilatorkachel zuigt de lucht
door een ventilator aan, de door een gloei-
spiraal verwarmde lucht wordt vervolgens in
het vertrek teruggeblazen. Het voordeel van
een ventilatorkachel is dat hij bij warm weer
ook kan koelen door onverwarmde lucht uit
te blazen. Bij een gelijk eindvermogen zal
het verbruik ongeveer gelijk zijn omdat bei
de kachels wat het rendement betreft elkaar
niet veel ontlopen.
Op een ondertrouwkaart las ik eerst de
naam van het meisje. Ook werd de academi
sche titel van het meisje vermeld. Wat is in
deze nu eigenlijk voorgeschreven?
Antwoord: Nog niet zo lang geleden was
het in om geestige, originele en te gekke
kaarten te versturen. Tegenwoordig stuurt
men weer soberder kaarten. Er bestaan geen
voorschriften die de naamsvolgorde regelen.
Er is dus niets op tegen om de naam van de
aanstaande bruid het eerste te vermelden.
Heeft zij een academische titel, dan mag
deze gerust vermeld worden.
krijgt mijn vrouw altijd erge last 'van maag
krampen. Hoe zou dit kunnen komen eh is
daar eventueel iets tegen te doen?
Antwoord: Het is een merkwaardig ver
schijnsel als uw vrouw darmkrampen krijgt
zodra zij in het bos komt. Zonder nader
onderzoek is daarvoor niet zonneklaar een
oorzaak vast te stellen. Heel belangrijk is te
weten of dit in bepaalde bossen het geval is
of in elk bos. In een bos ktinnen namelijk
allerlei bomen en struiken groeien, maar ook
schimmels en kruiden. In het bos ademt men
dampen in die dan van invloed zijn op het
lichaam. De meest waarschijnlijke oorzaak
is een overgevoeügheid ten opzichte van het
bos. Dit is van mens tot mens verschillend.
Veel meer bekend is astmatische bronchitis
die voor sommige mensen in een bosrijke
omgeving verbetert en voor anderen juist
verergert. Omgekeerd geldt dit dan ook voor
de zeelucht.
VOORUIT GOEOE OOCL
Hoe krijgt een vereniging of instantie geld
van de extra postzegels die voor een goed
doel bij geplakt worden?
Antwoord: De vereniging of instantie sluit
als het ware een contract af met het postkan
toor. De ontvangen kaarten met de extra
postzegels worden regelmatig ingeleverd bij
het postkantoor. Het goede doel ontvangt
vervolgens de waarde van de extra bijge-
plakte zegels min een bedrag aan adminis
tratiekosten.
Na een periode van vakantie is de tijd van
repeteren weer aangebroken. Op D.V. don
derdag 31 augustus gaan de repetities van
ons jongerenkoor weer beginnen. We zin
gen, zoals gebruikelijk, in de Prins Maurits
scholengemeenschap, van 19.45 tot 22.00
uur. Omdat we op D.V. 4 november a.s. een
CD hopen op te nemen in de Hervormde
Kerk van Sommelsdijk, gaan we een heel
drukke tijd tegemoet. Er moet nog veel
gestudeerd, en afgewerkt worden voor deze
datum. Daarom doen we een dringend
beroep op alle leden om geen donderdag
avond te verzuimen. We wensen jullie alle
maal veel zangplezier het komende seizoen
en tot donderdag!
Op een bus pepermunt die we kregen stond
een datum 1 april 1998 vermeld. Nu durven
we de pepermunt niet meer te eten. Wat vindt
u ervan?
Antwoord: De fabrikant van een voedings
middel is volgens de Warenwet verplicht om
de inhoud van een product op de verpakking
toe te lichten. Zo moet hij onder andere de
datum tot wanneer het product ten minste
houdbaar is (de THT-datum) vermelden. Tot
dat moment garandeert de fabrikant een goe
de kwaliteit van het ongeopende product.
Daarna kan de kwaliteit misschien wel ach
teruit gaan, maar dit hoeft nog niet te bete
kenen dat het produkt bedorven is. De THT-
datum geeft slechts een indicatie. Proef dus
voorzichtig een pepermuntje, smaakt het
zoals een pepermuntje behoort te smaken en
is de kleur goed, dan kunt u ze rustig eten.
FIV lam OE KLOK fxam luiocn
Bij ons in het dorp luiden de klokken om
08.00, 12.00 en om 20.00 uur. Dit is niet
overal het geval. Weet u de betekenis van dit
luiden?
Antwoord: Reeds Paulus spreekt in 1 Kor.
13 1 van de luidende schel. De handklok
was er dus al vroeg! Sinds de 6e eeuw zijn ze
bekend als middel om monniken in kloosters
tot gebed op te roepen en vanaf de 8e eeuw
kennen de kerken torens met luidklokken.
Het waren oorspronkelijk slechts tijdseinen,
die aangaven dat een bepaalde kerkdienst
weldra begon. Daarop volgde het begrafe-
nisluiden en de Rooms-katholieke kerk kent
een uitgebreide klokkenhturgie. De reforma
tie nam daarvan alleen het tijdsein over en
vandaar dat luiden om 8,12 en 20 uur, wat in
vele streken afzakte tot uitgebreid luiden om
12.00 uur. Maar verder geeft men toch het
begin van de dienst aan, ook vaak de huwe
lijks- en begrafenisdienst. U kent misschien
het verhaal van de landbouwer die zijn hoe
ve noemde ''Door 'zegen verkregen". Maar
zo'n erg vrome man was hij niet en boze
buren timmerden er een groot bord naast met
de mededeling: "Nee Jan! Door het luiden
van de klok". Bedoeld was de begrafenis-
klok want Jan was als arme jongen gehuwd
met een rijke boerendochter die hij weldra
overleefde. Het huwelijk was niet bijster
gelukkig, want Jan schreef ijskoud onder de
kritiek van zijn buren: "Nou en was dit soms
geen zegen?" ledere streek heeft haar eigen
gebruiken op dit gebied. Zelfs de toonzetting
is verschillend want als u de klokken in Ita
lië of Spanje hoort en u vergelijkt ze met de
onze, dan is het verschil duidelijk. Maar ker-
kehjk gezien is de klok toch iets bijkomstigs
en vandaar dat de afgescheiden kerken nooit
getaald hebben naar klokgelui en zo.
UERBOauiSEPUUNGEN
Vroeger hadden we problemen met onze
buren inzake een gammele aanbouw. Is er
sinds die tijd iets veranderd in de wet aan
gaande verbouwingen in de bebouwde kom?
Antwoord: Er is inderdaad het één en ander
veranderd wat de bepalingen inzake verbou
wingen betreft. Om een paar voorbeelden te
noemen: het is niet meer nodig om een
bouwvergunning aan te vragen voor de
bouw van een dakkapel, de plaatsing van een
schutting of voor het plaatsen van een anten
ne. Of het vernieuwen van een gammele
aanbouw - zoals u het noemt - ook hieron
der valt kunnen wij uiteraard niet beoorde
len. Wij moeten u daarom hiervoor naar uw
gemeente verwijzen.
'Gij hebt wel gezien, want Ik zal
wakker zijn over Mijn Woord om
dat te doen,(Jeremia 1:12b)
In een donkere tijd bemoedigt God Zijn
knecht Jeremia. Het Assyrische wereldrijk is
gevallen. Babylonië en Egypte proberen hun
invloed uit te breiden. Tussen beide groot
machten zit het rijkje Juda ingeklemd. En al
gaan de Judeeërs onbezorgd hun weg. God
wil hen wakker schudden. Hij gebruikt hier
voor Zijn knecht Jeremia en Hij geeft hem
aanschouwelijk onderwijs.
Jeremia ziet een takje van een amandel
boom. Daarmee gaat God hem bemoedigen.
Lang geleden had de staf van Aaron bloe
sems en amandelen gedragen. Zo maakte
God toen duidelijk dat Hij Aaron uitgekozen
had om het ambt te bekleden. Nu moet een
twijgje van een amandelboom de pas geroe
pen profeet afbrengen van zijn aarzelende
houding.
Mocht het allemaal nog duister voor u zijn,
dan vertel ik u dat deze boom reeds vroeg in
het jaar in bloei staat. Als in Palestina alle
andere bomen nog in winterslaap verzonken
staan, is de amandelboom al ontwaakt. Eind
januari, begin februari zien we de eerste
bloesem verschijnen. Als de natuur in feite
nog in diepe rust is, is deze boom al weer
wakker! Zijn winterslaap zit er op. Wat dat
kleine takje al niet duidelijk maakt!
Net als Jeremia kunnen wij van dit beeld veel
leren. In geestelijk opzicht leven we in een
winterse tijd. Afval en verwording grijpen
om zich heen. Het gezag van Gods Woord
wordt minder. Velen geloven het allemaal
wel. Anderen zijn verdrietig bij het zien van
al die ingezonkenheid. God wil hen bemoe
digen. Hij is wakker over Zijn Woord!
U vraagt wat het feit dat God over Zijn
Woord waakt nu met een amandeltakje te
maken heeft? We belijden dat Hij een
wakend God is, maar wat is het verband tus
sen deze belijdenis en het takje van een
amandelboom? We lezen immers: 'Want Ik
zal wakker zijn over Mijn Woord om dat te
doen'?
Ik denk, dat Jeremia het eerder begrepen
heeft dan u en ik. In het Hebreeuws is er
namelijk sprake van een woordspeling. Een
amandehoede heet in deze taal sjakeed en
'wakker zijn' is de vertaling van sjokeed. Het
scheelt maar één letter! Om de woordspeling
ook in het Nederlands te laten uitkomen heeft
men een amandelboom wel 'waakboom' wil
len noemen. We hoorden immers, dat zijn
winterslaap niet lang duurt?
Deze boom is al wakker als andere bomen
nog slapen. Zo waakt de HEERE over Zijn
Woord om dat uit te voeren. Hij, Isrels
Wachter, sluimert niet! Hij blijft wakker, ook
als velen slapen.
Wij zijn zo wakker niet. Wij dutten gemak
kelijk in. U herinnert zich, dat de discipelen
niet één uur met hun Meester konden waken.
Zij vielen van droefheid in slaap. Maar hun
Heiland waakte! En Zijn hemelse Vader was
ook in die ogenbhkken wakker over Zijn
Woord om dat te doen. Hij waakte over de
Moederbelofte en de boodschap die Hij psal
misten en profeten liet aanreiken. Hij liet
geen van Zijn woorden ter aarde vallen.
Toen Zijn Zoon aan een kruis leed en de
schuld van Zijn gelovigen betaalde, waakte
de Vader over Zijn Woord. En de Heere
Jezus hing wakker aan dat vloekhout. Allen
die schuilen achter Zijn bloed, komen thuis
in de vreugde van het Vaderhuis. Troostende
beelden zijn dan niet meer nodig. Daar woont
God Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen en
't leven tot in eeuwigheid. Dit troostende uit
zicht gun ik u. Val toch steeds terug op het
woord dat zegt dat de HEERE waakt. Houd
sterk aan in het gebed en waak in hetzelve
met dankzegging!
Ds G. C. Kunz
Klinkerlandsewes 9, Nieuwe Tonge
Telefoon (0187) 65 22 35
Zomer 2000 is laat op gang gekomen. We
willen daar nu dan ook zo lang mogelijk
gebruik van maken. De Veerman gaat dit
jaar op vrijdag 15 september nog één keer
naar Rotterdam varen. De nostalgische tocht
begint om 10.00 uur op het Havenhoofd van
Middelhamis en om ca. 18.00 uur hopen we
daar weer aan te leggen. Herinneringen aan
vroeger, toen de boot nog de enige moge
lijkheid was om naar de overkant te gaan,
komen voortdurend boven tijdens deze
tocht. Net als toen vertrekt de boot vanaf het
Havenhoofd en vaart dezelfde route naar
Rotterdam. Daar nam men destijds de tram
om verder Rotterdam in te gaan. Nu blijven
we echter aan boord en varen de prachtige
vaarroute verder. Er is genoeg ruimte voor
iedereen óm binnen te zitten, maar met mooi
weer is het ook mogelijk om aan dek te ver
toeven. Aan boord is een goedgevulde om de
inwendige mens te versterken. Het is de laat
ste vaart naar Rotterdam voor dit seizoen,
dus...grijp deze kans. De rondvaart kost f
50,- p.p.; kinderen tot 12 jaar f 30,-. Kaart
verkoop bij VVV/ANWB Overflakkee, Vin-
gerling 3 te Middelhamis, tel.: (0187)
484870. (De rondvaart gaat alleen door bij
voldoende deelname).
De internetwinkel www.drogisterij.net is genoodzaakt om
voor de 2e keer in haar korte bestaan te moeten verhuizen.
Door de aanhoudende groei in de bestellingen van de klant
is een groter pand noodzakelijk om verdere groei aan te
kunnen.
Het e-commerce bedrijf is een halfjaar geleden opgericht door de
gebroeders Wim en Jaap Santifort uit Ouddorp. Zij zagen wel iets in
Internet want daarmaa kun je in één klap de hele Nederlandse bevol
king bedienen met de verkoop van drogisterijartikelen. Het was een
logische keuze daar Wim Santifort al jaren een eigen drogisterij heeft
in Stellendam. En broer Jaap heeft met zijn ervaring op het gebied
van automatisering en logistiek precies datgene wat de gebroeders
samen sterk maakt. Door deze bundeling van krachten was het moge
lijk om in korte tijd iets moois te maken. Met hulp van FlakkeeNet
werd er een digitale winkel gebouwd waarin de klant dag en nacht
terecht kan.
"De meeste bestelhngen worden gedaan na sluitingstijd van de tradi
tionele winkel." Aan het woord is Jaap Santifort die inzage geeft in
het koopgedrag van de klant. "Ook tussen de middag wordt er veel
besteld. Waarschijnlijk omdat dan de mensen op hun werk de pauze
benutten om hun boodschappen doen."
De klanten zijn in een aantal categorieën in te delen. Wim Santifort
legt uit: "Ten eerste zijn er mensen die moeite hebben om in een vol
le winkel te moeten vragen op producten die achter de toonbank lig
gen. Hierbij moet bijv. gedacht worden aan zwangerschapstesten e.d.
Maar ook artikelen voor incontinentie en overgewicht lopen via
Internet veel harder als in mijn eigen winkel. Dit noemen wij
'schaamteproducten'. De tweede categorie zijn de mensen die al hun
boodschappen bij ons doen. Dit zijn de tweeverdieners die weinig tijd
of zin hebben om in de weekenden in een lange rij achter de kassa te
moeten staan. En de laatste groep", zegt Wim, "zijn de mensen die
aan huis gebonden zijn. Dit zijn mensen die in een rolstoel zitten of
mensen die in plaats wonen waar geen of weinig winkels zijn. Op het
platteland in Zeeland of Friesland zitten veel van onze klanten."
Met een oppervlakte van ruim 500m2 magazijnruimte en bijbehorend
kantoor hebben de gebroeders nu waarschijnlijk wel voldoende ruim
te om door te groeien. Het nieuwe adres is Nijverheids weg 15 op
industrieterrein 'Delta Haven' te Stellendam. Drogisterij.Net is tele
fonisch te bereiken via (0187) 490124; fax (0187) 490693. E-mail:
info@drogisterij.net of website: http://www.drogisterij.net.
-37-
De boot voer kort langs een groep dicht in elkaar gegroeide boom
kruinen, en ondanks het geluid, dat wind en water in de zwiepende
takken maakte, hoorde men duidelijk mannenstemmen aan de andere
zijde van de boomgroep.
"Ik verklaar op mijn woord, dat die vos met honderd daalders goed
betaald is, dat weet jij al lang genoeg. Jan. Nu, is hij verkocht?"
Het was een zware stem, die deze woorden sprak, en vol verbazing
riep Gerrit Gravels: "Zowaar ik leef, dat is de stem van Bart Woensel
van Hoomlust en hij is druk aan het handelen over een paard...
maar..."
Gerrit voltooide zijn zin niet, want de schuit boog achter de boom-
groep heen, en nu ontdekten ze de mannen, wier stemmen ze straks
aan de andere kant hoorden.
Zij, op hun beurt, zagen nu ook de naderende boot, en dadelijk
schreeuwde de kleinste der twee mannen: "Help, help, hierheen!"
Het waren werkelijk Bart Woensel en Jan Hankes, die zoals later
bleek, op een kippenhok waren komen aandrijven en zich wisten te
redden op een hooiberg, waartegen ze in de nacht aanstootten. Zodra
ze in het hooi een schuilplaats hadden gevonden en wat van de schrik
bekomen waren, raakten ze aan het handelen en verdiepten zich zó in
de zaken, dat ze de gevaarlijke toestand, waarin ze nog steeds ver
keerden, geheel vergaten.
Toen ook deze beide mannen een plaats in de boot hadden gevonden,
achtte schipper Korpelman het noodzakelijk, om nu recht op huis aan
te varen.
Frank Lindorp gaf te kennen, dat hij het hiermede geheel eens was,
door met een warme klank in zijn stem te herhalen: "Met Gods hulp
naar het schippershuis
HOOFDSTUK 19
Wéér is de Meimaand in het land en opnieuw geuren sering en
Meidoom in de Veluwse landouwen.
Vijfjaren is het geleden, dat de stormvloed van 4 en 5 Febmari 1825
deze bloeiende landstreek teisterde en in Doomspijk en Oosterwolde
zijn slachtoffers eiste.
Het is verwonderlijk, hoe spoedig de tijd die wonden heelde, en de
vreemdeling, die op deze mooie Meimorgen de streek had bezocht,
zou zich moeilijk kunnen voorstellen, dat hier eens het zoute water
golfde, en, door de stormvloed voortgedreven, huis en erf verwoest
te, alles bedreigend met verderf en ondergang.
Doch zij, die thans op deze Zaterdagmorgen van Elburg naar Doom
spijk wandelden langs Weerdshoogte en Kerkdijk, zijn geen vreem-
deüngen in deze buurt.
Die grote, breedgeschouderde zeeman is Frank Lindorp en de knap
pe, jonge vrouw met de vrolijke donkere ogen is Hanneke van Gul
len, thans in Elburg en Doomspijk bekend als de vrouw van stuurman
Lindorp, die woont in het oude schippershuis.
Deze woning telt echter nog een derde bewoner, hun driejarige zoon
Herbert, die aanvankelijk dapper tussen hen in is meegedribbeld, toen
ze het schippershuis verlieten, doch wiens korte, dikke beentjes het
spoedig moesten opgeven.
Nu zit hij op zijn vaders schouders en hij kraait het uit van pret, dat
hij van deze hoge zitplaats af zo goed de scheepjes kan zien varen op
de Zuiderzee.
Het oude schippershuis was voor de boerin en Hanneke als een haven
der mste geworden na die vresehjke nacht, waarin hun man en vader
de dood vond tegelijk met de ondergang van zijn huis en hof.
"Waar moeten wij heen, Hanneke?" had de boerin gejammerd en
geklaagd, toen zij op die vroege morgen voet aan wal zetten in
Elburg, nat en verkleumd van koude, en met geen andere bezitting
dan de kleren, die ze aan het lijf droegen. Maar toen leerde de boerin
Frank Lindorp eerst goed kennen.
"Mijn huis staat voor u open, tante Martha", sprak hij en hij voegde
erbij: "De heb immers zo lang onder uw dak geslapen en uw brood
gegeten, en ik ben God dankbaar, dat hij mij nu in staat stelt, iets voor
u te doen".
Liefderijk werden de vluchteUngen van de Guilerhof door de huis
houdster in het schippershuis ontvangen en verzorgd, doch Frank
was, na zich haastig wat versterkt te hebben, weer weggegaan, om
met Korpelman en de zonen van Abels uit te varen ter redding van in
doodsnood verkerende slachtoffers van de stormvloed. Tegen de
avond was hij pas temggekeerd, vermoeid en doornat, doch met een
blijde glans in de moedige, blauwe ogen.
Ze hadden goed werk verricht, de dappere Elburgse varenslieden, en
in storm en sneeuwjacht waren veel mensen gered, die anders een
wisse dood zouden hebben gevonden in het water of onder hun instor
tende huizen.
Het was voor de jonge zeeman een grote vreugde geweest, toen hij
allen, die hem op de wereld lief waren, om de haard zag zitten in de
vriendelijke woonkamer van zijn ouderlijk huis.
Een uurtje later, nadat men gezamenlijk de maaltijd had gebruikt, had
Frank gezegd: "Komt, laat nu voor dit keer de huiselijke bezigheden
even msten en schuift allen bij de haard. We zullen eens kahn over
leggen, wat ons, zo God wil, voor de toekomst te doen staat".
Toen allen gezeten waren, sprak Frank: "Destijds heeft vrouw Her
mans, mijn huishoudster, beloofd, dat zij zó lang bij mij zou blijven,
totdat ik andere hulp gevonden had, terwijl ik alles in het werk zou
stellen, om daarin zo spoedig mogelijk te voorzien. Tot heden is me
dat nog niet gelukt, maar door de omstandigheden, waarin we nu zijn
gekomen, meen ik de oplossing gevonden te hebben.
Aan u, tante Martha, stel ik voor om met Hanneke uw intrek in het
schippershuis te nemen, en als ik over enige weken uitvaar met Het
Zuiderkmis, kunt ge samen de zorg opnemen voor mijn boeltje hier
in Elburg. Het zal voor mij een echt prettige gedachte zijn, elke dag
of nacht, als ik op verre zeeën of aan vreemde kuste vertoef, dat er in
mijn ouderlijk huis harten voor mij kloppen, die me liefhebben, en
mij steeds een vriendelijk tehuis wacht als ik temgkeer!"
Toen de zeeman zweeg, was de boerin in tranen uitgebarsten en snik
kend had ze gezegd: "O, Frank, je vergeldt goed voor kwaad; op de
Guilerhof hebben we het er niet naar gemaakt, dat je ons thans zo'n
voorstel doet!"
"Stil tante, wat voorbij is, is voorbij; het verleden laten we msten,
maar de toekomst moeten we met Gods hulp onder de ogen zien", zo
viel de jonge zeeman haar in de rede, en zich dan tot het meisje wen
dende, vroeg hij: "En jij, Hanneke, wat zeg jij van mijn plan?"
Ze aarzelde niet lang met haar antwoord. Kort en bondig, geheel in
overeenstemming met haar karakter, verklaarde ze met beide handen
aan te nemen, wat Frank aanbood.
Toen had Frank zich tot Gravels en zijn vrouw gewend met de vraag:
"Zeg me eens ronduit, in welke koers jij denkt te gaan varen, Gerrit.
Je hebt vroeger zoveel last gehad om de balorige jonge waterrot wat
van het boerenhandwerk te leren, dat hij thans blij is, jou ook eens
ergens mee van dienst te kunnen zijn".
De bouwknecht had de brede schouders opgehaald.
"Ik heb er over nagedacht. Frank", antwoordde hij met zijn zware
stem, "en ik weet er maar één weg op.
(wordt vervolgd)
:M^M£^^M^M^^^^-W^'^'Mxê'4.
'ffMiAi ül'^,-if}>yXi'My,i^'4üi
'tix;f/^m^m:my'M/AK/M^^m«^.
iSM mm
'r 'm
i«ir«AüiMi
-■
Dit is een historisch feit, dat opgetel<end is.