Het eigene van christelijk onderwijs Wie schrijft er mee van en over Flakkee? "De erfenis van de katte!'' Nico de Ligt snelste tijdens Haringvlietoversteel( Improvisatie-concert te Middelharnis FNV Goeree-Overflakkee zien inspanningen beloond ■Soli Deo Gloria' Stellendam hervat zangrepetities Hervatting zangrepetities Soli Deo Gloria De tijd waarin we leven vraagt om duidelijk heid. We moeten ons profileren, zoals dat tegenwoordig heet, zeggen waarvoor we staan. Verantwoording afleggen, zeker als het gaat over de identiteit, over het eigene van het christelijk onderwijs. Wat is onze identiteit? Waar staan we voor? Wat beweegt ons? Wat is onze achtergrond, onze doelstelling? Heel wat christelijke organisaties zijn vandaag met die vragen bezig. Wat betekent dat om een christelijke organi satie te zijn en hoe vul je dat in de praktijk van elke dag, in een maatschappij waarin alles in beweging is? Weinig zaken hebben in onze tijd meer zekerheid, het gezag b.v. is niet meer van zelfsprekend. De Bijbel is wel een inspira tiebron, maar voor velen niet de enige. Bovendien staat de Bijbel ter discussie. Wat is waarheid? Er bestaat dan ook niet weinig onzekerheid en verschil van mening over wat nu eigenlijk christelijk is. Waarin bestaat het specifiek christelijke? Wat en waarin moeten wij ons onderscheiden? Die onzekerheid hangt samen met de vraag omtrent Jezus Christus Zelf Hoe zien we Hem? Wat dunkt u van de Christus is ook vandaag nog een actuele vraag. Is ons geloof levend of praten we vaak meer over zaken, die meer de buiten kant dan de binnenkant raken? Wat dunkt u van de Christus? Er zijn ook mensen - en het zijn er niet wei nig - die allen nadruk leggen op het mens zijn van Jezus. Hij heeft ons voorgeleefd. Wij zullen Zijn voorbeeld moeten navolgen. Hij, als de bestrijder van het onrecht in de wereld. Degene die opkwam voor het recht van de zwakken in de samenleving. Het christelijk karakter van het onderwijs bestaat dan in de opvoeding tot menselijk heid en tot strijd tegen mensonwaardige toe standen en verhoudingen. Alles staat in het kader van de medemenselijkheid. Een ander model van Christelijk onderwijs zouden we kunnen noemen, goed onderwijs en nog wat. Die plus bestaat uit het vertellen uit de Bijbel. Hieraan wordt het christelijk karakter van de school opgehangen; de Bij bel als leervak en het gebed aan het begin en het eind van de dag. De zaken zijn dan uiter lijk aan de orde. Maar wat is nu echt christelijk onderwijs? Dat is onderwijs waaraan de naam van Christus is verbonden, niet als vlag, maar als een werkelijkheid. Maar dan nog wat preciezer: Wie is Jezus Christus en hoe werkt Hij in op het geheel van het onderwijs? Wij moeten door Christus bevrijd worden van onze zonden. Leven tot Zijn eer en tot heil van onze naaste. Als we Christus alleen maar als voorbeeld zien, dan kunnen we het zelf wel klaar krij gen. Maar het heil ligt buiten ons. Het wordt ons geschonken door de Geest, die daartoe het Woord van God gebruikt. Christelijk is die school, waarin het onder wijs bepaald wordt door de aanwezigheid van Jezus Christus. Dat geldt niet enkel voor de Bijbelles en het gebed, maar ook voor de sfeer en omgang met elkaar. Het christeUjke komt ook uit in de aandacht voor het zwakke en het verdragen van het moeiüjke kind. In de bereidheid tot vergeven en steeds weer opnieuw beginnen. In het erkennen van eigen falen, ook voor degene die voor de klas staat. Dat kan men niet zonder de Bijbel. Waar zal men anders deze omgang in de Naam van Christus vandaan halen, £^s de Bijbel niet de bron en de norm ervan is? Hoe zal men dit verwezenlijken als er niet om gebeden wordt? Het christelijke is dus niet iets dat er als een plus bijkomt. De christelijke school is niet de openbare school nog iets, name lijk Bijbel en gebed. De christelijke school is de school waar Jezus regeert over de verhoudingen tussen de docenten onderling en tussen de docenten en de leerlingen. Waarin het onderwijs gege ven wordt in het perspectief van dienst aan God en aan de naaste. De betekenis van Jezus Christus doortrekt de gehele manier van omgang en de gerichtheid van het onder wijs. Welke uitdaging betekent onze tijd nu voor het christelijk onderwijs? Allereerst is onze tijd een mondiale tijd. De grenzen zijn open gegaan. Afstanden worden niet meer als belemmerend ervaren. Communicatiesatel lieten zorgen ervoor dat het leed van de hele wereld tot ons komt. Onze tijd wordt geken merkt door machten waarvan de mens zich slaaf voelt. Wij voelen ons onzeker. Onze tijd is ook een geseculariseerde tijd. God de Schepper van Hemel en aarde, Jezus Christus de Verlosser, die door Zijn Geest en Woord gemeenschap sticht lijkt steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. De wereld komt voor de verantwoordelijk heid van de mensen. Zij moeten het voor elkaar brengen. Daarbij voelen ze hun onmacht, maar zij moeten verder. Het gaat om zekerheid. Waar vind je die? Juist op dit punt mogen we verwachtingen hebben van de christeUjke school. Het christelijk karakter bestaat niet in het bijbrengen van onzekerheid of het wegne men van zekerheden. Het bestaat uit de een voudige en duidelijke verkondiging van Gods bemoeienissen met de mens en zijn wereld. Dat is het fundament. Het gaat er ten diepste om of we Jezus liefhebben. In het christelijk onderwijs zal het kind daar zicht op gegeven moeten worden. Dat is de taak van allen die met het geven van onder wijs belast ^ijn. ,De liefde van Christus dringt ons. Het doorgeven van de zekerheid die het geloof biedt vanuit het eigen hart en leven. Dat is niet een van buiten geleerd lesje, maar dat is eerst zelf luisteren, ons laten gezeggen door het Woord van onze God. Dat is niet het zoeken van het isolement. Het kind moet worden toegerust tot het leven in de wereld. Er mag geen kortsluiting zijn. Het kind moet een goede toerusting krijgen. Toe rusting vanuit en met het oog op het Konink rijk van God. De kwade machten in onze tijd leren herkennen. Machten als liefdeloos heid, seks, drugs en geweld om er maar enkele te noemen. De leerling moet ook ver antwoordelijkheden worden bijgebracht. Ook ten opzichte van elkaar. Het christelijk onderwijs moet oog hebben voor de vragen van nu en de toekomst. Het heeft daarbij een geweldige opdracht en een enorme kans. We zien het christelijk geloof zienderogen terrein verliezen. Helaas aan vaarden vele christenen dat als een lot. Ze laten het erbij. Je kan er niets aan doen. Het gaat toch door. Zo moet het niet. De christe lijke school is een bruggenhoofd van het rijk van Christus in deze wereld. Als we die visie niet hebben gaat het mis. Dan is het ook van het allergrootste belang of er overeenstemming bestaat tussen de godsdienstige opvoeding op school en in het gezin. Helaas moeten we vaststellen, dat dit lang niet meer vanzelfsprekend is. Veel ouders kiezen onderwijs op kwaliteit. Wat kan mijn kind bereiken in de maatschappij en wat is dan de beste school. Heel wat ouders en ook leerlingen zijn randkerkelij- ken en daardoor ook niet of nauwelijks aan spreekbaar op Bijbelse normen en waarden. Dit alles overziende kom je vanzelf tot de vraag: is er toekomst voor christelijk onder wijs? Jazeker. Als de naam christelijk niet alleen op de gevel staat, maar ook achter de gevel in praktijk wordt gebracht. En dan ook niet alleen in een instandhouden van vormen of tradities, maar waar ieder die bij de school betrokken is, bezig is met de vraag 'hoe maak ik christelijk onderwijs dienst baar aan het Koninkrijk van Jezus Chris tus'. Het is onderwijs onder Zijn zegenende han den. Die zegenende handen wil Hij uitstrek ken naar onze kinderen, naar ons gezin en naar onze school. Is dat allemaal niet erg hoog gegrepen? Wel als we dat in eigen kracht willen doen. Maar wie het van Hem verwacht, zal niet be schaamd worden. Paulus roept ons op om het pand te bewaren. Het pand dat is alles wat ons door God is toe vertrouwd. De Bijbel als het geschreven Woord van God. Als een lamp voor de voet en als een licht op het pad. Alleen dan zullen wij ons pad zuiver houden. Bewaren doe je iets waar je zuinig op bent, iets wat waarde heeft. Erf- Afgelopen zaterdag, 12 augustus, organiseerde zwemclub 'de Stelle' (Stellendam) de traditionele Haringvlietover- steek. Dit jaar was de oversteek 100 meter korter ten opzichte van vorig jaar. Nu mochten de deelnemers al bij de eerste steiger in de jachthaven van Marina Stellendam uit het water klimmen. Daarmee kwam de af te leggen afstand op 3,1 km. Het aantal inschrijvingen bedroeg dit jaar min der dan in voorgaande edities. De voornaamste reden daar van was de vroege datum. Rond 12 augustus waren nog velen met vakantie, zodat uiteindelijk slechts 53 deelne mers zich inschreven. De datum wordt altijd vastgesteld naar aanleiding van het getijde. Met hoog water staan de schuiven van de Haringvlietdam altijd dicht en is het veilig om de oversteek te wagen. Om half 12 (uiterste aanmeldingstijd) hadden zich nog maar goed 30 deelnemers bij de jurytafel gemeld. Het restant zat vast in de enorme drukte richting stranden. Om hen toch een kans te geven om mee te doen besloot de organisatie om de door Albert Heijn (Ouddorp) gesponsorde bus een kwartier later te laten vertrekken. Dat beteken de iets minder voorbereidingstijd, want de start bleef staan op 13.00 uur vanaf het clubhuis van catamaranvereniging 'Hellecat' (Helle- voetsluis). Onder ideale omstandigheden (zon, geen wind, water niet te koud) gingen uiteindelijk 46 deelnemers van start. Zij werden begeleid door een 15-tal kano's en 12 motorboten. Om een optimale communicatie tussen de motorboten te garanderen had Marina Stellendam voor alle boten een portofoon beschikbaar gesteld. Hierdoor kon de centrale communicatie post van de Ouddorpse Reddingsbrigade (ORB), die zich eveneens op het terrein van Marina Stellendam had gevestigd, alles naadloos volgen. Om e.e.a. op het water te kunnen coördineren had de Helvoetse Reddingsbrigade (HRB) haar snelle boot beschik baar gesteld. Daarnaast voer er van zowel de ORB als HRB een vlet mee en waren ook dit jaar de KNRM (met de John Stegers), water- pohtie (met de P954) en rijkswaterstaat (met de Tille) weer van de partij. Tevens waren er een aantal privé motorboten aanwezig, voor- Het zit erop: hier klimt de op één na oudste deelnemer van de oversteek uit het water. namelijk uit de gelederen van watersportvereniging Zuid-West Nederland te Middelhamis. Daarbij had rijkswaterstaat gedurende de gehele oversteek de vaargeul bij Stellendam voor alle scheepvaart afgesloten en werd er tijdens die periode niet geschut. Om op alles voorbereid te zijn werden er 10 duikers van duikvereniging Alveoli over de boten verdeeld. Gelukkig hoefden zij, evenals vorig jaar, niet in actie te komen! Bij de eerste boei (uitgelegd door catamaranvereniging Hellecat) werd al snel duidelijk dat Han van Antwerpen uit 's-Gravendeel het niet gemakkelijk kreeg om net als vorig jaar als eerste aan te komen. Met enige moeite wist hij René de Goeij uit Rotterdam (0.46.38) uit eindelijk achter zich te houden. Het verschil was slechts 18 seconden. Maar Nico de Ligt uit Hellevoetsluis was toch duidelijk te sterk voor Han van Antwerpen. Nico wist zich halverwege de oversteek los te maken uit het leidende trio en finishte in 0.45.51 als eerste. De snelste dame zat niet ver achter de heren. In het totaal op de 7e plaats werd Marion Groenewoud uit 's-Gravendeel de eerste dame in een tijd van 0.51.23. De enige Stelle-deelnemer dit jaar was Angela van den Nieuwendijk uit Stellendam. Zij finishte in 1.18.23 als 8e dame. De jongste deelnemer was Helen Phijhpsen uit Stellendam (oud-lid van de Stelle). Zij tikte in 1.24.44 aan. Daarmee was ze bijna ander halve minuut sneller dan de oudste deelnemer(ster!). Dat was mevr. Van Gurp-de Ruiter uit Ooltgensplaat, die 1.26.09 nodig had om de 3,1 km. lange oversteek te maken. Zij bleef ruim voor de hekkeslui- ter. Dat was dhr. Van der Duijn Schouten uit Papendrecht. Onder luid applaus van de toeschouwers klom hij na 1 uur en 46.29 minuten op eigen kracht via de trap uit het water. Dit jaar beleefde de organisatie een unicum: geen van de deelnemers heeft de strijd gestaakt! Iedereen hield tot het bittere einde vol, zodat namens Marina Stellendam aan alle deelnemers een vaantje kon wor den uitgereikt ter herinnering aan de geleverde prestatie! stukken gaan vaak over van vader op zoon, of van moeder op dochter. Onder Israël was het doorgeven van de Woorden van God een bevel van God Zelf. Leest u maar in bijvoorbeeld Deut. 6 en Psalm 78. Het bewaren voor het navolgend geslacht. Daar wilde God ook Zijn Zegen aan verbinden. Als ouders hebben we daarin een belangrij ke taak. Een eerste taak op grond van onze doopbelofte: de kinderen onderwijzen. Maar ook: het om de school heen staan met uw gebed, met uw medeleven. Met uw steun: ook uw kinderen een christelijke levensstijl bijbrengen. Opvoeden is in de eerste plaats uw verantwoordelijkheid. U kunt dat niet op de school afschuiven. De kaderleden en de leden van de FNV Bonden op Goeree-Overflakkee kunnen met recht trots zijn op hun inspanningen, vindt C. v. d. Est, ka- derlid van de FNV. Vorig jaar november werd door de FNV, Afdeling Goeree-Overflakkee, een algeme ne leden vergadering uitgeschreven en op die bewuste vergadering werd een motie aangenomen, unaniem. (Een motie is een uit een vergadering voortkomend voorstel waarin een wens of een verklaring vervat is.) De motie bevatte maar liefst 5 zwaar wegen de punten: 1. Er moet een einde gemaakt worden aan de armoede en de tweedeling. 2. De overheid moet over de volle linie geldmiddelen in de gezondheidszorg beschikbaar stellen. 3. Er moet een volksverzekering gezond heidszorg tot stand gebracht worden op basis van de sterkste schouders (premie naar draagkracht, zonder eigen bijdra gen). 4. Een oproep aan de bij de FNV aangeslo ten Bonden deze motie te steunen. 5. Het verhogen van uitkeringen en mini mumlonen met stappen van 5%. De 3 grootste FNV Bonden, te weten, FNV Bondgenoten, ABVAKABO FNV en FNV Bouw (voorheen Bouw- en Houtbond FNV), samen vertegenwoordigend 82% van de FNV Leden stemden op de eerste 4 punten goeddeels in met de geformuleerde uit gangspunten om de armoede en de tweede ling tegen te gaan. Over het laatste punt kan op dit ogenblik nog geen eenduidig antwoord gegeven worden, omdat de ABVAKABO FNV duidelijkheid wil hebben over het aantal te nemen stappen van 5%. Als het aan FNV Bouw ligt worden de WAO en WW met 10% verhoogt. Dit komt neer op 2 maal 5%. Deze FNV Bond motiveert haar standpunt als volgt: "De afgelopen 15 jaar is het aandeel van de Sociale Zekerheid van 19% naar 12,8% van het Bruto Nationaal Product gedaald, gevoegd bij de economische groei van de laatste jaren geeft dat ruimte voor een alge hele verhoging van de uitkeringen", aldus Roel de Vries, voorzitter van deze Bond (ANP). Hoewel nog niet alle reacties van alle FNV aangesloten Bonden binnen zijn, verwacht C. V. d. Est dat, gezien de aard van de reac ties van de 3 grootste FNV Bonden, deze een positieve uitstraling zullen hebben naar de overige FNV Bonden. Woensdag 23 augustus hervatten wij onze repetities in 'de Rank' aan de Bosschieter- straat te Stellendam. Wij hopen alle leden weer te mogen begroeten en nieuwe leden zijn hartelijk welkom, vooral mannenstem men. Kom vrijblijvend luisteren of meezin gen, wij repeteren van 20.00 tot 22.00 uur. Ons repertoir bestaat uit psalmen, gezangen en vaderlandse liederen, maar ook werken van Brahms, Mozart, Schubert, Mendels sohn, enz. Na enkele weken vakantie hoopt de Chr. Gem. zangvereniging 'Soli Deo Gloria' uit Stad aan het Haringvliet haar repetities weer te hervatten op dinsdag 22 augustus 2000 in'het Trefpunt'. Ons koor heeft ook dringend nieuwe leden nodig. Vooral aan mannelijke leden is een groot tekort. Wie zingt er graag en wil ons koor komen versterken? Voelt u zich aange sproken? Schroom dan niet en kom a.s. dinsdagavond eens luisteren en/of meezin gen. Wij repeteren iedere dinsdag van 19.45-21.45 in 'het Trefpunt'. Wij zingen onder leiding van Paul BQeviet. P.V. De Luchtbode te Herkingen Bovenstaande postduivenvereniging nam op 12 augustus 2000 deel aan een wed- vlucht vanuit Chantilly. Afstand 303 km. In concours waren 235 jonge duiven die om 08.00 uur met oostenwind gelost wer den. De eerste duif arriveerde om 12.08.42 uur en haalde een snelheid van 1216.59 m.p.tnin. De gedetailleerde uitslag luidt: A. het Jonk 1,8,16,20,39,43; A. Riedijk 2, 6, 27, 32, 34, 40; J. den Boer 3, 4, 9, 14, 17, 22, 28, 35, 41, 44; D. Kievit 5, 33; M. Hui- zer7; S. H. Stoop 10,11,30,31; C. Logmans 12,13,15, 18, 24, 25,47; A. M. Volaart 19, 26, 46; A. Molenaar en Zn. 21, 23, 36, 37, 38;P. Hogerwerf29,42,45. Deel 4: Compleet oorlog!! Jao oor, de mededealieng dat Hangs de katte doadgesloge had was voor Neeltje de droppel die de emmer dee overloape! "Joe.Joe.moordernaer.hoe krieg j't in je hoad om dat aarme beast zomar doad te slaen.kei je wel.groate lum mel!" beet ze Hangs toe, road van kwaedheid in mit een grimmige in iezige blik keek ze Hangs an. Hangs was wel wat gewend, mar noe gieng Neeltje toch wel te vaore oor, hie had 'r niet om gevroge dat die katte zoveul vloaijen had, toch? Hie as vent kon z'n eige toch zomar niet zo laete beledige, want dat lummel zat 'n toch wel dwors... "Mo joe 's goeuwd luustere Nele... die katte was ziek... in naedat joe 'n gewasse had, nog zieker, hie was an d'n dunnen, je kan tiere zoveul as je wil, mar h't was de beste oplos- sieng!" "In.... geen maans heit 't gezieje.!" Zei 'n d'r nog gauw achteran, hopende dat Neeltje wat zou bedaere, mar nee oor, Neeltje wier wit heat "Uut m'n oagen... 'k wil je vandaege nie mear zieje.in dienk mar niet da'k nog éan woord legen joe zaage, moordenaer... bruut, hoe duifje?... In dan zo stiekum... as 'k nog laage te slaepen!" De schoane zurgzaeme Neeltje was veranderd in een helse furie! zo aarg zelfs dat Hangs 'r van opkeek, in hie was toch wel wat gewend oor! Neeltje kon d'r soms wat van! Neeltje hieuw woord, de geheale gangse dag kwam 'r geen woord over d'r lippen, ze was zwiegend begonne om de keuken schoan te maeken. Hangs hieng zomar wat rongd in die zaeterdagaevend zatte ze stilzwiegend toch weer an weerskanten van de kachel. D'r was wel een verschil, Neeltje had, ze was een goeije huusvrouwe wel voor waarm eten gezurgd, in alles voor d'n aoren dag klaergemaekt, de aerpels gescheld in vleis gebraeje, mar een bakje zette, nee.dat kon ze niet opbrienge, zodat Hangs zelf an de slag gieng in.... géén bakje inschonk voor Neeltje, die even laeter oak de keuken in dook om voor d'r eige koffie in te schienken. Nee.gezellig was h't niet, zeker niet. Vroeger as geweunl'k gienge ze naer bed, in... niet tegelieke! Neeltje had een kleiner plekje noadig as wat daegen geleje, want hoe is h't meugelijk, ondanks de 1.20 bread was 'r toch nog wat ruumte over tussen in, ze lagge kont an konte. In.'r hearste een iezige stilte, want Neeltje dee d'r mongd niet ope! Niet eans welterusten! Zo brak de zondag an, de rustdag! Neeltje was 'r as earste uut in maekte d'r eige klaer voor de kaarke, de nachtrust had de schaarpe kantjes d'r wat ofgeslepe, want toen Hangs de keuken inkwam, kon 'r 'n genadige goëije morge of! Een uurtje laeter liepe ze as voorbeeldige echtgenoten naer de kaarke. Hangs in z'n zon dagse pak in Neeltje zoas ze dat gewend was, mit hoed in tas, donkergrieze jas in even- zulke donkergrieze kousen. Je zou dienke dat alle katteproblemen noe achter de rik war re, mar nee.de erfenis van de katte kwam achteran, Neeltje kon absoluut niet stille zit- te, ze voelde weer van de kriebels an d'r beanen, mar noe in d'r kousen! ze voelde de vlaoijen geweun naer boven kruupe, och heden... 't was te hopen dat ze halverwege bleve steke, toch? Je mot 'r niet an dienke! Je ken toch niet gae zitte krouwe, de maan- se zouwe wel dienke?! Mar de kriebels zatte niet allean van buuten, nee.oak van bin nen zat 't niet réa! Ze zuchte in had 't zó waarm! Wat een ellende toch, de ellende wier nog groater toen de dominee de Wet voorlas, bie de passage "Gij zult geen valse getui genis" enz. kreeg Neeltje het doadsbenauwd, want ze had om h't vloaijedrama te ver doezelen verschillende leugentjes de weareld ingeschopt, 't warre wel leugentjes om bestwil, mar dan tóch! Een vrouwe die achter d'r zat gaf Neeltje half in de dienst een zakdoek mit wat eua de cologne, ze had h't wel gezieje dat Neeltje h't moeilijk had, 't was oak zo'n moaije preek! Ze most 's wete waerom Neeltje zo zat te zweaten! Hangs zat oak niet lekker oor, want hie hoarde de dominee leze, "Gij zult niet doodslaan!" Hangs kreeg h't d'r waarm van, zou dat oak voor een katte weze? Nee.de kaarkdienst was geen succes voor Hangs in Neeltje. Blieje dat ze weer op huus an konne, in geliek mit de frisse lucht kwam oak bie Neel tje h't spraekwaeter weer boven, "Hangs... bin je kwaed op mien?"... "Late we noe alles mar vergete, zo is 't welletjes geweest Nele!" zei Hangs. Waerop Neeltje toch weer wat baezig zei: "Mar dienk 'r omtegen geen maans wat zagge óór, wat niet weet wat niet deert, alles is noe voorbie!" De vloaijen dochte d'r aores over, want toen de katte nog leefde in rondliep in huus, spronge ze daer op, noe hadde z't voorzieje op Neeltje, want waer ze aok liep, de vloaijen vloge ze werkelijk an! H't wier té veul voor de kordate Neeltje, de rek was d'r uut, snik kend zat ze an de groate taefel, "Ik worre nog gek hier in dit huus. Hangs.we kennen wel gae verhuize!.. 'khouwe niet mear uut... ze vretemeop!" Hangs kreeg medehejen mit z'n vrouwe, hie zei "Maargenochend gae op 't durp hulp haele of een middeltje om ze doad te kriegen!" Neeltje hoarde wat Hangs zei in tussen twea snikken beet ze gauw "As j't mar uut je hoad laet om hier op durp wat te haelen, je gae mar naer Piet Kur- vienk in Ouddurp! De visite wier ofgezeid! In zo fietste Hangs 's maendagsochends naer Ouddurp, mar Kurvienk had niks op voorraed laage, hie kon d'r wel voor zurge. Hangs most vanmiddag nog mar 's terug komme dan had hie h't wel. Dus Hangs gieng die dag voor de tweade kear op de fiets richtieng Ouddurp. Buurvrouw Betje had 't 'r stik druk mee, om steeds mar weer de raemen te zeamen, snap je? Stel je voor dat ze wat miste! Alle vloeren in 't heale huus wiere mit insectepoeier bestroaid in jao oor.nae ienke- le daegen wane ze de vloaijen de baes. Ean dieng stieng voor Hangs vast, d'r kwam nóait geen katte mear in huus... O!... hie had gesproke! Trouwens... hie had d'r al ean... Nele! In... geen maans heit 't gewete, totdat Neeltje 't mien jaeren laeter zelf vertelde! De groewte uut Dirksland, Joh Wolfert. Graag wil de organiserende Stichting Kerliconcerten Goeree-Overflaliliee u uitnodigen voor een bijzonder concert op DV zaterdag 26 augustus, aanvang 20.00 uur, in de Grote Kerk te Mid delharnis. Onder de noemer 'Impro viseren; stijlen door de eeuwen heen' zal één van de grote talenten van dit moment, de organist Sietze de Vries, u meenemen op een avontuurlijke, muzikale reis met als medium het gro te drieklaviers Leeflang-orgel. De toe gangsprijs is 10,- en 7,50 voor scholieren, CJP-houders en 65-Plus- sers. Kinderen t/m 12 jaar mogen gra tis naar binnen. Het woord 'improviseren' is afgeleid van het Latijnse 'improvisus', dat onverwacht of onvoorzien betekent. Improviseren is vol gens de Van Dale dan ook: muziek spelen of zingen die op het ogenblik zelf is bedacht, zoals men ook een toespraak kan improvise ren. Kort door de bocht gedacht is het zo dat er op dit moment alleen nog veel geïmprovi seerd wordt in de kerk- en in de jazzmuziek. Met name het improviseren in de eredien sten heeft een lange geschiedenis; prees de oude Reincken de jonge Bach al niet om zijn talenten op dit gebied. Gelukkig wordt tot op vandaag deze kunst levend gehouden; een kunst die naast talent veel doorzettingsver mogen vraagt. Hendrik Andriessen zei: "Improviseren moetje kunnen, maar je moet het leren." Organist Sietze de Vries wil op 26 augustus verschillende muzieksoorten demonstreren aan de hand van stijlimprovi saties. Hij zal dat zelf ook steeds toelichten en voordat het concert begint is er ook gele genheid om als publiek zelf liederen of the ma's op te geven - eventueel met een bepaalde stijl erbij - die dan wellicht door de concertgever 'béimproviseerd' zullen wor den. Sietze de Vries (1973) ontving zijn eerste orgellessen van Jaap Nieuwenhuijse en Jan Hut. De orgelstudie werd voortgezet aan het stedelijk conservatorium te Groningen bij Johan Beeftink en Wim van Beek. In 1994 behaalde hij summa cum laude het Doceren de Musicus diploma als eerste leerling van Wim van Beek. Het Uitvoerend Musicus diploma behaalde hij aan het Koninklijk Conservatorium te 's Gravenhage in 1996 bij Jos van der Kooy. Improvisatielessen ontving hij van Jan Jongepier en Jos van de Kooy, in 1998 behaalde hij de aantekening improvisatie in de Westerkerk te Amster dam. Als organist is Sietze de Vries zowel in bin nen- en buitenland te horen. Hij was winnaar van het Hindemith/Micheelsen orgelcon cours (NCRV) in 1996, van het nationaal improvisatieconcours te Elburg in 1998 en van het nationaal improvisatieconcours te Zwolle in 1999. Op het internationale Schnit- ger-concours te Alkmaar won hij in 1999 de 'Hagerbeer-prijs'. Finalist werd hij van diverse andere concoursen, waaronder het Hanzestedenconcours te Elburg in 1992, het Van der Horst/De Klerk concours (NCRV) in 1994 en het Brahms/Schumann concours (NCRV) in 1998. In 1998 en 2000 was hij tevens finalist van het internationale impro visatieconcours in de Grote of Sint Bavo- kerk te Haarlem. Verder werkt Sietze de Vries als muziekdocent aan een tweetal basisscholen en heeft hij een privé-lesprak- tijk. Als vaste begeleider is hij aan diverse koren verbonden, en als componist van orgel- en koorwerken wordt hij steeds vaker gevraagd. In 1997 werden een tweetal CD's opgenomen met renaissance- en barokmu ziek ('De Rank' te Zuidhom) en Barok t/m de twintigste eeuw (Martinikerk te Gronin gen) en recent nam hij twee improvisatie CD's op, op instrumenten van de orgelbou wer Edskes. Sietze is sinds 1987 organist van 'De Rank' te Zuidhorn. slaagt U beter met uw inkopen als U eerst de advertenties leest!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 7