Het eigene van christelijk onderwijs
Wie schrijft er mee
van en over Flakkee?
"De erfenis van de katte!''
Nico de Ligt snelste tijdens Haringvlietoversteel(
Improvisatie-concert te Middelharnis
FNV Goeree-Overflakkee
zien inspanningen beloond
■Soli Deo Gloria'
Stellendam hervat
zangrepetities
Hervatting zangrepetities
Soli Deo Gloria
De tijd waarin we leven vraagt om duidelijk
heid. We moeten ons profileren, zoals dat
tegenwoordig heet, zeggen waarvoor we
staan.
Verantwoording afleggen, zeker als het gaat
over de identiteit, over het eigene van het
christelijk onderwijs.
Wat is onze identiteit? Waar staan we voor?
Wat beweegt ons? Wat is onze achtergrond,
onze doelstelling? Heel wat christelijke
organisaties zijn vandaag met die vragen
bezig.
Wat betekent dat om een christelijke organi
satie te zijn en hoe vul je dat in de praktijk
van elke dag, in een maatschappij waarin
alles in beweging is?
Weinig zaken hebben in onze tijd meer
zekerheid, het gezag b.v. is niet meer van
zelfsprekend. De Bijbel is wel een inspira
tiebron, maar voor velen niet de enige.
Bovendien staat de Bijbel ter discussie. Wat
is waarheid?
Er bestaat dan ook niet weinig onzekerheid
en verschil van mening over wat nu eigenlijk
christelijk is. Waarin bestaat het specifiek
christelijke? Wat en waarin moeten wij ons
onderscheiden? Die onzekerheid hangt
samen met de vraag omtrent Jezus Christus
Zelf Hoe zien we Hem? Wat dunkt u van de
Christus is ook vandaag nog een actuele
vraag. Is ons geloof levend of praten we
vaak meer over zaken, die meer de buiten
kant dan de binnenkant raken?
Wat dunkt u van de Christus?
Er zijn ook mensen - en het zijn er niet wei
nig - die allen nadruk leggen op het mens
zijn van Jezus. Hij heeft ons voorgeleefd.
Wij zullen Zijn voorbeeld moeten navolgen.
Hij, als de bestrijder van het onrecht in de
wereld. Degene die opkwam voor het recht
van de zwakken in de samenleving.
Het christelijk karakter van het onderwijs
bestaat dan in de opvoeding tot menselijk
heid en tot strijd tegen mensonwaardige toe
standen en verhoudingen. Alles staat in het
kader van de medemenselijkheid.
Een ander model van Christelijk onderwijs
zouden we kunnen noemen, goed onderwijs
en nog wat. Die plus bestaat uit het vertellen
uit de Bijbel. Hieraan wordt het christelijk
karakter van de school opgehangen; de Bij
bel als leervak en het gebed aan het begin en
het eind van de dag. De zaken zijn dan uiter
lijk aan de orde.
Maar wat is nu echt christelijk onderwijs?
Dat is onderwijs waaraan de naam van
Christus is verbonden, niet als vlag, maar als
een werkelijkheid.
Maar dan nog wat preciezer: Wie is Jezus
Christus en hoe werkt Hij in op het geheel
van het onderwijs?
Wij moeten door Christus bevrijd worden
van onze zonden. Leven tot Zijn eer en tot
heil van onze naaste.
Als we Christus alleen maar als voorbeeld
zien, dan kunnen we het zelf wel klaar krij
gen. Maar het heil ligt buiten ons. Het wordt
ons geschonken door de Geest, die daartoe
het Woord van God gebruikt.
Christelijk is die school, waarin het onder
wijs bepaald wordt door de aanwezigheid
van Jezus Christus. Dat geldt niet enkel voor
de Bijbelles en het gebed, maar ook voor de
sfeer en omgang met elkaar.
Het christeUjke komt ook uit in de aandacht
voor het zwakke en het verdragen van het
moeiüjke kind. In de bereidheid tot vergeven
en steeds weer opnieuw beginnen. In het
erkennen van eigen falen, ook voor degene
die voor de klas staat.
Dat kan men niet zonder de Bijbel. Waar zal
men anders deze omgang in de Naam van
Christus vandaan halen, £^s de Bijbel niet de
bron en de norm ervan is? Hoe zal men dit
verwezenlijken als er niet om gebeden
wordt? Het christelijke is dus niet iets dat er
als een plus bijkomt. De christelijke school
is niet de openbare school nog iets, name
lijk Bijbel en gebed.
De christelijke school is de school waar
Jezus regeert over de verhoudingen tussen
de docenten onderling en tussen de docenten
en de leerlingen. Waarin het onderwijs gege
ven wordt in het perspectief van dienst aan
God en aan de naaste. De betekenis van
Jezus Christus doortrekt de gehele manier
van omgang en de gerichtheid van het onder
wijs.
Welke uitdaging betekent onze tijd nu voor
het christelijk onderwijs? Allereerst is onze
tijd een mondiale tijd. De grenzen zijn open
gegaan. Afstanden worden niet meer als
belemmerend ervaren. Communicatiesatel
lieten zorgen ervoor dat het leed van de hele
wereld tot ons komt. Onze tijd wordt geken
merkt door machten waarvan de mens zich
slaaf voelt. Wij voelen ons onzeker.
Onze tijd is ook een geseculariseerde tijd.
God de Schepper van Hemel en aarde, Jezus
Christus de Verlosser, die door Zijn Geest en
Woord gemeenschap sticht lijkt steeds meer
naar de achtergrond te verdwijnen.
De wereld komt voor de verantwoordelijk
heid van de mensen. Zij moeten het voor
elkaar brengen. Daarbij voelen ze hun
onmacht, maar zij moeten verder.
Het gaat om zekerheid. Waar vind je die?
Juist op dit punt mogen we verwachtingen
hebben van de christeUjke school.
Het christelijk karakter bestaat niet in het
bijbrengen van onzekerheid of het wegne
men van zekerheden. Het bestaat uit de een
voudige en duidelijke verkondiging van
Gods bemoeienissen met de mens en zijn
wereld. Dat is het fundament. Het gaat er ten
diepste om of we Jezus liefhebben.
In het christelijk onderwijs zal het kind daar
zicht op gegeven moeten worden. Dat is de
taak van allen die met het geven van onder
wijs belast ^ijn. ,De liefde van Christus
dringt ons.
Het doorgeven van de zekerheid die het
geloof biedt vanuit het eigen hart en leven.
Dat is niet een van buiten geleerd lesje, maar
dat is eerst zelf luisteren, ons laten gezeggen
door het Woord van onze God.
Dat is niet het zoeken van het isolement. Het
kind moet worden toegerust tot het leven in
de wereld. Er mag geen kortsluiting zijn. Het
kind moet een goede toerusting krijgen. Toe
rusting vanuit en met het oog op het Konink
rijk van God. De kwade machten in onze tijd
leren herkennen. Machten als liefdeloos
heid, seks, drugs en geweld om er maar
enkele te noemen. De leerling moet ook ver
antwoordelijkheden worden bijgebracht.
Ook ten opzichte van elkaar.
Het christelijk onderwijs moet oog hebben
voor de vragen van nu en de toekomst. Het
heeft daarbij een geweldige opdracht en een
enorme kans. We zien het christelijk geloof
zienderogen terrein verliezen. Helaas aan
vaarden vele christenen dat als een lot. Ze
laten het erbij. Je kan er niets aan doen. Het
gaat toch door. Zo moet het niet. De christe
lijke school is een bruggenhoofd van het rijk
van Christus in deze wereld. Als we die visie
niet hebben gaat het mis.
Dan is het ook van het allergrootste belang
of er overeenstemming bestaat tussen de
godsdienstige opvoeding op school en in het
gezin. Helaas moeten we vaststellen, dat dit
lang niet meer vanzelfsprekend is. Veel
ouders kiezen onderwijs op kwaliteit. Wat
kan mijn kind bereiken in de maatschappij
en wat is dan de beste school. Heel wat
ouders en ook leerlingen zijn randkerkelij-
ken en daardoor ook niet of nauwelijks aan
spreekbaar op Bijbelse normen en waarden.
Dit alles overziende kom je vanzelf tot de
vraag: is er toekomst voor christelijk onder
wijs? Jazeker.
Als de naam christelijk niet alleen op de
gevel staat, maar ook achter de gevel in
praktijk wordt gebracht. En dan ook niet
alleen in een instandhouden van vormen
of tradities, maar waar ieder die bij de
school betrokken is, bezig is met de vraag
'hoe maak ik christelijk onderwijs dienst
baar aan het Koninkrijk van Jezus Chris
tus'.
Het is onderwijs onder Zijn zegenende han
den. Die zegenende handen wil Hij uitstrek
ken naar onze kinderen, naar ons gezin en
naar onze school.
Is dat allemaal niet erg hoog gegrepen? Wel
als we dat in eigen kracht willen doen. Maar
wie het van Hem verwacht, zal niet be
schaamd worden.
Paulus roept ons op om het pand te bewaren.
Het pand dat is alles wat ons door God is toe
vertrouwd.
De Bijbel als het geschreven Woord van
God. Als een lamp voor de voet en als een
licht op het pad. Alleen dan zullen wij ons
pad zuiver houden. Bewaren doe je iets waar
je zuinig op bent, iets wat waarde heeft. Erf-
Afgelopen zaterdag, 12 augustus, organiseerde zwemclub
'de Stelle' (Stellendam) de traditionele Haringvlietover-
steek. Dit jaar was de oversteek 100 meter korter ten
opzichte van vorig jaar. Nu mochten de deelnemers al bij de
eerste steiger in de jachthaven van Marina Stellendam uit
het water klimmen. Daarmee kwam de af te leggen afstand
op 3,1 km. Het aantal inschrijvingen bedroeg dit jaar min
der dan in voorgaande edities. De voornaamste reden daar
van was de vroege datum. Rond 12 augustus waren nog
velen met vakantie, zodat uiteindelijk slechts 53 deelne
mers zich inschreven. De datum wordt altijd vastgesteld
naar aanleiding van het getijde. Met hoog water staan de
schuiven van de Haringvlietdam altijd dicht en is het veilig
om de oversteek te wagen.
Om half 12 (uiterste aanmeldingstijd) hadden zich nog maar goed 30
deelnemers bij de jurytafel gemeld. Het restant zat vast in de enorme
drukte richting stranden. Om hen toch een kans te geven om mee te
doen besloot de organisatie om de door Albert Heijn (Ouddorp)
gesponsorde bus een kwartier later te laten vertrekken. Dat beteken
de iets minder voorbereidingstijd, want de start bleef staan op 13.00
uur vanaf het clubhuis van catamaranvereniging 'Hellecat' (Helle-
voetsluis).
Onder ideale omstandigheden (zon, geen wind, water niet te koud)
gingen uiteindelijk 46 deelnemers van start. Zij werden begeleid door
een 15-tal kano's en 12 motorboten. Om een optimale communicatie
tussen de motorboten te garanderen had Marina Stellendam voor alle
boten een portofoon beschikbaar gesteld. Hierdoor kon de centrale
communicatie post van de Ouddorpse Reddingsbrigade (ORB), die
zich eveneens op het terrein van Marina Stellendam had gevestigd,
alles naadloos volgen. Om e.e.a. op het water te kunnen coördineren
had de Helvoetse Reddingsbrigade (HRB) haar snelle boot beschik
baar gesteld. Daarnaast voer er van zowel de ORB als HRB een vlet
mee en waren ook dit jaar de KNRM (met de John Stegers), water-
pohtie (met de P954) en rijkswaterstaat (met de Tille) weer van de
partij. Tevens waren er een aantal privé motorboten aanwezig, voor-
Het zit erop: hier klimt de op één na oudste deelnemer van
de oversteek uit het water.
namelijk uit de gelederen van watersportvereniging Zuid-West
Nederland te Middelhamis. Daarbij had rijkswaterstaat gedurende de
gehele oversteek de vaargeul bij Stellendam voor alle scheepvaart
afgesloten en werd er tijdens die periode niet geschut. Om op alles
voorbereid te zijn werden er 10 duikers van duikvereniging Alveoli
over de boten verdeeld. Gelukkig hoefden zij, evenals vorig jaar, niet
in actie te komen!
Bij de eerste boei (uitgelegd door catamaranvereniging Hellecat)
werd al snel duidelijk dat Han van Antwerpen uit 's-Gravendeel het
niet gemakkelijk kreeg om net als vorig jaar als eerste aan te komen.
Met enige moeite wist hij René de Goeij uit Rotterdam (0.46.38) uit
eindelijk achter zich te houden. Het verschil was slechts 18 seconden.
Maar Nico de Ligt uit Hellevoetsluis was toch duidelijk te sterk voor
Han van Antwerpen. Nico wist zich halverwege de oversteek los te
maken uit het leidende trio en finishte in 0.45.51 als eerste.
De snelste dame zat niet ver achter de heren. In het totaal op de 7e
plaats werd Marion Groenewoud uit 's-Gravendeel de eerste dame in
een tijd van 0.51.23. De enige Stelle-deelnemer dit jaar was Angela
van den Nieuwendijk uit Stellendam. Zij finishte in 1.18.23 als 8e
dame.
De jongste deelnemer was Helen Phijhpsen uit Stellendam (oud-lid
van de Stelle). Zij tikte in 1.24.44 aan. Daarmee was ze bijna ander
halve minuut sneller dan de oudste deelnemer(ster!). Dat was mevr.
Van Gurp-de Ruiter uit Ooltgensplaat, die 1.26.09 nodig had om de
3,1 km. lange oversteek te maken. Zij bleef ruim voor de hekkeslui-
ter. Dat was dhr. Van der Duijn Schouten uit Papendrecht. Onder luid
applaus van de toeschouwers klom hij na 1 uur en 46.29 minuten op
eigen kracht via de trap uit het water.
Dit jaar beleefde de organisatie een unicum: geen van de deelnemers
heeft de strijd gestaakt! Iedereen hield tot het bittere einde vol, zodat
namens Marina Stellendam aan alle deelnemers een vaantje kon wor
den uitgereikt ter herinnering aan de geleverde prestatie!
stukken gaan vaak over van vader op zoon,
of van moeder op dochter.
Onder Israël was het doorgeven van de
Woorden van God een bevel van God Zelf.
Leest u maar in bijvoorbeeld Deut. 6 en
Psalm 78. Het bewaren voor het navolgend
geslacht. Daar wilde God ook Zijn Zegen
aan verbinden.
Als ouders hebben we daarin een belangrij
ke taak. Een eerste taak op grond van onze
doopbelofte: de kinderen onderwijzen. Maar
ook: het om de school heen staan met uw
gebed, met uw medeleven. Met uw steun:
ook uw kinderen een christelijke levensstijl
bijbrengen. Opvoeden is in de eerste plaats
uw verantwoordelijkheid. U kunt dat niet op
de school afschuiven.
De kaderleden en de leden van de
FNV Bonden op Goeree-Overflakkee
kunnen met recht trots zijn op hun
inspanningen, vindt C. v. d. Est, ka-
derlid van de FNV.
Vorig jaar november werd door de FNV,
Afdeling Goeree-Overflakkee, een algeme
ne leden vergadering uitgeschreven en op
die bewuste vergadering werd een motie
aangenomen, unaniem. (Een motie is een uit
een vergadering voortkomend voorstel
waarin een wens of een verklaring vervat is.)
De motie bevatte maar liefst 5 zwaar wegen
de punten:
1. Er moet een einde gemaakt worden aan
de armoede en de tweedeling.
2. De overheid moet over de volle linie
geldmiddelen in de gezondheidszorg
beschikbaar stellen.
3. Er moet een volksverzekering gezond
heidszorg tot stand gebracht worden op
basis van de sterkste schouders (premie
naar draagkracht, zonder eigen bijdra
gen).
4. Een oproep aan de bij de FNV aangeslo
ten Bonden deze motie te steunen.
5. Het verhogen van uitkeringen en mini
mumlonen met stappen van 5%.
De 3 grootste FNV Bonden, te weten, FNV
Bondgenoten, ABVAKABO FNV en FNV
Bouw (voorheen Bouw- en Houtbond FNV),
samen vertegenwoordigend 82% van de
FNV Leden stemden op de eerste 4 punten
goeddeels in met de geformuleerde uit
gangspunten om de armoede en de tweede
ling tegen te gaan.
Over het laatste punt kan op dit ogenblik nog
geen eenduidig antwoord gegeven worden,
omdat de ABVAKABO FNV duidelijkheid
wil hebben over het aantal te nemen stappen
van 5%. Als het aan FNV Bouw ligt worden
de WAO en WW met 10% verhoogt. Dit
komt neer op 2 maal 5%. Deze FNV Bond
motiveert haar standpunt als volgt: "De
afgelopen 15 jaar is het aandeel van de
Sociale Zekerheid van 19% naar 12,8% van
het Bruto Nationaal Product gedaald,
gevoegd bij de economische groei van de
laatste jaren geeft dat ruimte voor een alge
hele verhoging van de uitkeringen", aldus
Roel de Vries, voorzitter van deze Bond
(ANP).
Hoewel nog niet alle reacties van alle FNV
aangesloten Bonden binnen zijn, verwacht
C. V. d. Est dat, gezien de aard van de reac
ties van de 3 grootste FNV Bonden, deze een
positieve uitstraling zullen hebben naar de
overige FNV Bonden.
Woensdag 23 augustus hervatten wij onze
repetities in 'de Rank' aan de Bosschieter-
straat te Stellendam. Wij hopen alle leden
weer te mogen begroeten en nieuwe leden
zijn hartelijk welkom, vooral mannenstem
men. Kom vrijblijvend luisteren of meezin
gen, wij repeteren van 20.00 tot 22.00 uur.
Ons repertoir bestaat uit psalmen, gezangen
en vaderlandse liederen, maar ook werken
van Brahms, Mozart, Schubert, Mendels
sohn, enz.
Na enkele weken vakantie hoopt de Chr.
Gem. zangvereniging 'Soli Deo Gloria' uit
Stad aan het Haringvliet haar repetities
weer te hervatten op dinsdag 22 augustus
2000 in'het Trefpunt'.
Ons koor heeft ook dringend nieuwe leden
nodig. Vooral aan mannelijke leden is een
groot tekort. Wie zingt er graag en wil ons
koor komen versterken? Voelt u zich aange
sproken? Schroom dan niet en kom a.s.
dinsdagavond eens luisteren en/of meezin
gen. Wij repeteren iedere dinsdag van
19.45-21.45 in 'het Trefpunt'. Wij zingen
onder leiding van Paul BQeviet.
P.V. De Luchtbode
te Herkingen
Bovenstaande postduivenvereniging nam
op 12 augustus 2000 deel aan een wed-
vlucht vanuit Chantilly. Afstand 303 km.
In concours waren 235 jonge duiven die
om 08.00 uur met oostenwind gelost wer
den. De eerste duif arriveerde om 12.08.42
uur en haalde een snelheid van 1216.59
m.p.tnin. De gedetailleerde uitslag luidt:
A. het Jonk 1,8,16,20,39,43; A. Riedijk 2,
6, 27, 32, 34, 40; J. den Boer 3, 4, 9, 14, 17,
22, 28, 35, 41, 44; D. Kievit 5, 33; M. Hui-
zer7; S. H. Stoop 10,11,30,31; C. Logmans
12,13,15, 18, 24, 25,47; A. M. Volaart 19,
26, 46; A. Molenaar en Zn. 21, 23, 36, 37,
38;P. Hogerwerf29,42,45.
Deel 4:
Compleet oorlog!! Jao oor, de mededealieng dat Hangs de katte doadgesloge had was
voor Neeltje de droppel die de emmer dee overloape! "Joe.Joe.moordernaer.hoe
krieg j't in je hoad om dat aarme beast zomar doad te slaen.kei je wel.groate lum
mel!" beet ze Hangs toe, road van kwaedheid in mit een grimmige in iezige blik keek
ze Hangs an. Hangs was wel wat gewend, mar noe gieng Neeltje toch wel te vaore oor,
hie had 'r niet om gevroge dat die katte zoveul vloaijen had, toch? Hie as vent kon z'n
eige toch zomar niet zo laete beledige, want dat lummel zat 'n toch wel dwors... "Mo
joe 's goeuwd luustere Nele... die katte was ziek... in naedat joe 'n gewasse had, nog
zieker, hie was an d'n dunnen, je kan tiere zoveul as je wil, mar h't was de beste oplos-
sieng!" "In.... geen maans heit 't gezieje.!" Zei 'n d'r nog gauw achteran, hopende
dat Neeltje wat zou bedaere, mar nee oor, Neeltje wier wit heat "Uut m'n oagen... 'k
wil je vandaege nie mear zieje.in dienk mar niet da'k nog éan woord legen joe zaage,
moordenaer... bruut, hoe duifje?... In dan zo stiekum... as 'k nog laage te slaepen!"
De schoane zurgzaeme Neeltje was veranderd in een helse furie! zo aarg zelfs dat
Hangs 'r van opkeek, in hie was toch wel wat gewend oor! Neeltje kon d'r soms wat
van!
Neeltje hieuw woord, de geheale gangse dag kwam 'r geen woord over d'r lippen, ze
was zwiegend begonne om de keuken schoan te maeken. Hangs hieng zomar wat rongd
in die zaeterdagaevend zatte ze stilzwiegend toch weer an weerskanten van de kachel.
D'r was wel een verschil, Neeltje had, ze was een goeije huusvrouwe wel voor waarm
eten gezurgd, in alles voor d'n aoren dag klaergemaekt, de aerpels gescheld in vleis
gebraeje, mar een bakje zette, nee.dat kon ze niet opbrienge, zodat Hangs zelf an de
slag gieng in.... géén bakje inschonk voor Neeltje, die even laeter oak de keuken in
dook om voor d'r eige koffie in te schienken. Nee.gezellig was h't niet, zeker niet.
Vroeger as geweunl'k gienge ze naer bed, in... niet tegelieke! Neeltje had een kleiner
plekje noadig as wat daegen geleje, want hoe is h't meugelijk, ondanks de 1.20 bread
was 'r toch nog wat ruumte over tussen in, ze lagge kont an konte. In.'r hearste een
iezige stilte, want Neeltje dee d'r mongd niet ope! Niet eans welterusten!
Zo brak de zondag an, de rustdag! Neeltje was 'r as earste uut in maekte d'r eige klaer
voor de kaarke, de nachtrust had de schaarpe kantjes d'r wat ofgeslepe, want toen
Hangs de keuken inkwam, kon 'r 'n genadige goëije morge of!
Een uurtje laeter liepe ze as voorbeeldige echtgenoten naer de kaarke. Hangs in z'n zon
dagse pak in Neeltje zoas ze dat gewend was, mit hoed in tas, donkergrieze jas in even-
zulke donkergrieze kousen. Je zou dienke dat alle katteproblemen noe achter de rik war
re, mar nee.de erfenis van de katte kwam achteran, Neeltje kon absoluut niet stille zit-
te, ze voelde weer van de kriebels an d'r beanen, mar noe in d'r kousen! ze voelde de
vlaoijen geweun naer boven kruupe, och heden... 't was te hopen dat ze halverwege
bleve steke, toch? Je mot 'r niet an dienke! Je ken toch niet gae zitte krouwe, de maan-
se zouwe wel dienke?! Mar de kriebels zatte niet allean van buuten, nee.oak van bin
nen zat 't niet réa! Ze zuchte in had 't zó waarm! Wat een ellende toch, de ellende wier
nog groater toen de dominee de Wet voorlas, bie de passage "Gij zult geen valse getui
genis" enz. kreeg Neeltje het doadsbenauwd, want ze had om h't vloaijedrama te ver
doezelen verschillende leugentjes de weareld ingeschopt, 't warre wel leugentjes om
bestwil, mar dan tóch! Een vrouwe die achter d'r zat gaf Neeltje half in de dienst een
zakdoek mit wat eua de cologne, ze had h't wel gezieje dat Neeltje h't moeilijk had, 't
was oak zo'n moaije preek! Ze most 's wete waerom Neeltje zo zat te zweaten! Hangs
zat oak niet lekker oor, want hie hoarde de dominee leze, "Gij zult niet doodslaan!"
Hangs kreeg h't d'r waarm van, zou dat oak voor een katte weze? Nee.de kaarkdienst
was geen succes voor Hangs in Neeltje.
Blieje dat ze weer op huus an konne, in geliek mit de frisse lucht kwam oak bie Neel
tje h't spraekwaeter weer boven, "Hangs... bin je kwaed op mien?"... "Late we noe
alles mar vergete, zo is 't welletjes geweest Nele!" zei Hangs. Waerop Neeltje toch
weer wat baezig zei: "Mar dienk 'r omtegen geen maans wat zagge óór, wat niet weet
wat niet deert, alles is noe voorbie!" De vloaijen dochte d'r aores over, want toen de
katte nog leefde in rondliep in huus, spronge ze daer op, noe hadde z't voorzieje op
Neeltje, want waer ze aok liep, de vloaijen
vloge ze werkelijk an! H't wier té veul voor de kordate Neeltje, de rek was d'r uut, snik
kend zat ze an de groate taefel, "Ik worre nog gek hier in dit huus. Hangs.we kennen
wel gae verhuize!.. 'khouwe niet mear uut... ze vretemeop!" Hangs kreeg medehejen
mit z'n vrouwe, hie zei "Maargenochend gae op 't durp hulp haele of een middeltje om
ze doad te kriegen!" Neeltje hoarde wat Hangs zei in tussen twea snikken beet ze gauw
"As j't mar uut je hoad laet om hier op durp wat te haelen, je gae mar naer Piet Kur-
vienk in Ouddurp! De visite wier ofgezeid! In zo fietste Hangs 's maendagsochends
naer Ouddurp, mar Kurvienk had niks op voorraed laage, hie kon d'r wel voor zurge.
Hangs most vanmiddag nog mar 's terug komme dan had hie h't wel. Dus Hangs gieng
die dag voor de tweade kear op de fiets richtieng Ouddurp. Buurvrouw Betje had 't 'r
stik druk mee, om steeds mar weer de raemen te zeamen, snap je? Stel je voor dat ze
wat miste!
Alle vloeren in 't heale huus wiere mit insectepoeier bestroaid in jao oor.nae ienke-
le daegen wane ze de vloaijen de baes. Ean dieng stieng voor Hangs vast, d'r kwam
nóait geen katte mear in huus... O!... hie had gesproke! Trouwens... hie had d'r al
ean... Nele!
In... geen maans heit 't gewete, totdat Neeltje 't mien jaeren laeter zelf vertelde!
De groewte uut Dirksland, Joh Wolfert.
Graag wil de organiserende Stichting
Kerliconcerten Goeree-Overflaliliee u
uitnodigen voor een bijzonder concert
op DV zaterdag 26 augustus, aanvang
20.00 uur, in de Grote Kerk te Mid
delharnis. Onder de noemer 'Impro
viseren; stijlen door de eeuwen heen'
zal één van de grote talenten van dit
moment, de organist Sietze de Vries, u
meenemen op een avontuurlijke,
muzikale reis met als medium het gro
te drieklaviers Leeflang-orgel. De toe
gangsprijs is 10,- en 7,50 voor
scholieren, CJP-houders en 65-Plus-
sers. Kinderen t/m 12 jaar mogen gra
tis naar binnen.
Het woord 'improviseren' is afgeleid van het
Latijnse 'improvisus', dat onverwacht of
onvoorzien betekent. Improviseren is vol
gens de Van Dale dan ook: muziek spelen of
zingen die op het ogenblik zelf is bedacht,
zoals men ook een toespraak kan improvise
ren. Kort door de bocht gedacht is het zo dat
er op dit moment alleen nog veel geïmprovi
seerd wordt in de kerk- en in de jazzmuziek.
Met name het improviseren in de eredien
sten heeft een lange geschiedenis; prees de
oude Reincken de jonge Bach al niet om zijn
talenten op dit gebied. Gelukkig wordt tot op
vandaag deze kunst levend gehouden; een
kunst die naast talent veel doorzettingsver
mogen vraagt. Hendrik Andriessen zei:
"Improviseren moetje kunnen, maar je moet
het leren." Organist Sietze de Vries wil op
26 augustus verschillende muzieksoorten
demonstreren aan de hand van stijlimprovi
saties. Hij zal dat zelf ook steeds toelichten
en voordat het concert begint is er ook gele
genheid om als publiek zelf liederen of the
ma's op te geven - eventueel met een
bepaalde stijl erbij - die dan wellicht door de
concertgever 'béimproviseerd' zullen wor
den.
Sietze de Vries (1973) ontving zijn eerste
orgellessen van Jaap Nieuwenhuijse en Jan
Hut. De orgelstudie werd voortgezet aan het
stedelijk conservatorium te Groningen bij
Johan Beeftink en Wim van Beek. In 1994
behaalde hij summa cum laude het Doceren
de Musicus diploma als eerste leerling van
Wim van Beek. Het Uitvoerend Musicus
diploma behaalde hij aan het Koninklijk
Conservatorium te 's Gravenhage in 1996
bij Jos van der Kooy. Improvisatielessen
ontving hij van Jan Jongepier en Jos van de
Kooy, in 1998 behaalde hij de aantekening
improvisatie in de Westerkerk te Amster
dam.
Als organist is Sietze de Vries zowel in bin
nen- en buitenland te horen. Hij was winnaar
van het Hindemith/Micheelsen orgelcon
cours (NCRV) in 1996, van het nationaal
improvisatieconcours te Elburg in 1998 en
van het nationaal improvisatieconcours te
Zwolle in 1999. Op het internationale Schnit-
ger-concours te Alkmaar won hij in 1999 de
'Hagerbeer-prijs'. Finalist werd hij van
diverse andere concoursen, waaronder het
Hanzestedenconcours te Elburg in 1992, het
Van der Horst/De Klerk concours (NCRV)
in 1994 en het Brahms/Schumann concours
(NCRV) in 1998. In 1998 en 2000 was hij
tevens finalist van het internationale impro
visatieconcours in de Grote of Sint Bavo-
kerk te Haarlem. Verder werkt Sietze de
Vries als muziekdocent aan een tweetal
basisscholen en heeft hij een privé-lesprak-
tijk. Als vaste begeleider is hij aan diverse
koren verbonden, en als componist van
orgel- en koorwerken wordt hij steeds vaker
gevraagd. In 1997 werden een tweetal CD's
opgenomen met renaissance- en barokmu
ziek ('De Rank' te Zuidhom) en Barok t/m
de twintigste eeuw (Martinikerk te Gronin
gen) en recent nam hij twee improvisatie
CD's op, op instrumenten van de orgelbou
wer Edskes. Sietze is sinds 1987 organist
van 'De Rank' te Zuidhorn.
slaagt U beter met uw inkopen als U
eerst de advertenties leest!