Overdenking uit de Heilige Schrift ORGELCONCERT in de Nieuwe Kerk te Zierilizee Bijeenkomst CVA-vereniging ADVENDO EIIAIfl»»l4llEIIWS HET "jÖJKVENSTER „Eilanden-nieuws" eaaiüs Beacaoaeaa Onkreukbaar? JPjMOmA 5 VRIJDAG 18 AUGUSTUS 2000 --!^ Blik op kerk en samenleving cj - Einde bordeelverbod - Het oudste beroep - De taak van de overheid Per 1 oktober zal in ons land het bordeelver bod worden opgeheven. De prostitutie zal vanaf die datum een gewone bedrijfstak worden, zodat de overheid er meer grip op heeft. Gemeenten hebben dan ook geen been meer om op te staan, wanneer ze 'huizen van plezier' niet op hun grondgebied willen tole reren. Tot nog toe was het bij de wet verboden gelegenheid te geven tot het bedrijven van ontucht. Weliswaar werd aan die wetsbepa ling niet de hand gehouden, zeker niet in de grote steden. Maar in kleinere plaatsen kon nog opgetreden worden wanneer zich daar een bordeelhouder wilde vestigen. Dat zal dus tot het verleden behoren. De postmoder ne mens heeft zelfbeschikking hoog in het vaandel geschreven, en wie gebruik wil maken van betaalde Uefde mag niets in de weg worden gelegd. De overheid is nu een maal geen zedenmeester. 'Het oudste beroep', zo wordt het werk van prostituees wel aangeduid. En inderdaad, in alle landen en culturen waren ze er, de vrou wen en meisjes, die tegen betaling hun lichaam beschikbaar stelden. Ook in de 16e eeuw bijvoorbeeld, de eeuw van de Refor matie, waren er in vrijwel alle steden van ons land bordelen. De kerk veroordeelde dat scherp, de overheid ook. Maar deze laatste trok toch niet de consequenties. Verbodsbe- pahngen bleken vaak een wassen neus. Zo werd in 1595 in Den Haag bepaald dat nie mand een bordeel mocht drijven, dan op straffe van openbare geseling. Maar of dat dreigement ooit uitgevoerd is? Ook vrou wen en meisjes liepen kans op vervolging, maar in het ongunstigste geval werden ze verbannen.om natuurlijk binnen de kortste keren weer terug te komen. Verschillende stadsbesturen volstonden met reglementering! En in Gouda werden de ver dachte huizen zelfs geëxploiteerd door de dienaren van de schout, die er hun (gedeelte lijke) bezoldiging van ontvingen! De grote vraag is of de regering met de opheffing van het bordeelverbod zal berei ken wat zij denkt te kunnen bereiken. Het zal in ieder geval, zo werd het voorstel gepro moot, de vrouwenhandel drastisch beperken. Dat is nog maar zeer de vraag. De Vereni ging van Nederlandse Gemeenten is juist van oordeel dat de regering op deze manier de vrouwenhandel legaliseert. Het zal de souteneurs een zorg zijn, of hun meisjes al of niet vrijwilüg werken, als ze hun huizen maar kunnen bevolken! Gemeentebesturen blijken vindingrijk als het gaat om het weren van een bordeel bin nen hun territorium! Wettelijk kunnen ze straks een huis van ontucht niet buiten de poorten houden, maar er zijn nog wel mazen in de wet. Zo bepaalde de gemeenteraad van Bunschoten dat geen bordeel mag worden gevestigd in een straal van 150 meter van een kerkgebouw. En aangezien Bunschoten zeer rijk is aan kerken zal het moeilijk zijn om een plaats te vinden buiten deze cirkels! De seculiere pers zal zo'n gemeente, evenals alle plaatsen in de Bible-belt, wel aan de schandpaal zetten, maar daar zuUen ze niet om treuren. Het is droevig te moeten constateren dat de overheid achter de moderne opvattingen aanloopt. Zelfs vooroploopt in Europees verband. Want natuurlijk is de overheid niet bij machte het kwaad van de prostitutie uit te barmen. Wat binnen de muren van een huis gebeurt, dat onttrekt zich aan haar waarne ming, dus ook aan haar sancties. Maar het kwaad legaüseren en reglementeren is nog iets anders. En is de overheid, naar de opvat tingen van de Reformatie, niet gehouden de ongebondenheid van de mensen te bedwin gen..? Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubrlek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. PttTIËmtNUERCNIGINCEN Kunt u voor mij de adressen en de telefoon nummers opzoeken van de patiëntenvereni gingen voor lijders aan de ziekte van Park inson en die voor osteorosepatiënten? Antwoord: Wij hebben ze gevonden. Voor verdere informatie kunt u terecht bij de Park inson Patiëntenvereniging (PPV), Postbus 46, 3980 CA Bunnik, telefoon (030) 6561369 en bij de Osteorose Stichting (OS), Postbus 430, 5240 AK Rosmalen, telefoon (073) 5219445. Deze stichting heeft een telefonische spreekuur op maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 11.30 uur. HERKTOQENQCHHONINCEN Moslimkennissen van ons vroegen ons waar om er eigenlijk een haan op de torens van de christelijke kerken staat. Nu wist ik het ant woord ook niet, u wel? Antwoord: Er zijn veel verschillende tekens te zien op de kerktorens. Behalve het kruis op de roomskatholieke en sommige moder ne protestantse kerken, komen de haan, de zwaan, de vis, het paard, een draak, zeil schepen, bazuinblazers, en nog andere vor men voor. De haan grijpt terug op de waarschuwing van Christus aan Petrus: "Eer de haan één maal gekraaid zal hebben, zult ge Mij drie maal verloochend hebben". De haan op de kerktoren is daarom het zinnebeeld van menseUjke zwakheid en een oproep tot waakzaamheid. In de volksoverlevering speelde de haan ook een rol, want hij riep door zijn gekraai de (goden van) zon en dageraad wakker, voorspelde goed of slecht weer, zou de donderwolken splijten en bovendien bouwoffer geweest zijn en werd daarom ook op oude huizen en torens uitge beeld. We zien de haan ook als vruchtbaar- heidssymbool op oude oogstfeesten en op de pahnpasenstok. Dat de keuze voor een wind wijzer op de haan viel, ligt dus voor de hand. Soms staat hij op een bal die de wereldbol voorstelt. De zwaan is in oude legenden de 'zielenvo gel' dat wil zeggen het gewijde dier dat de zielen der gestorvenen omhoog voert, maar dat is gekerstend heidendom, want in de Edda en de Lohengrinsage is het een sage dier. Het is ook een orakelvogel, want in de Germaanse mythologie verschijnen elfen en Walküren in zwanengedaante. Doch de Lut herse kerk eert met de zwaan op de toren Johannes Hus, de bekende Tsjechische voor loper van de hervorming, die in 1415 in Konstanz levend verbrand werd. Vlak vóór NIEUWE TONGE Chr. Gemengde zangvereniging Leden, oudleden en nieuwe leden: Op dins dag 29 augustus 2000 om 20.00 uur gaan wij weer beginnen met de wekelijkse repetitie avonden in het Hervormd Centrum Elim. Het koor staat onder leiding van dirigent H. Weiss. Organist is Lennard Knops. Het bestuur doet een dringend beroep op alle leden maar ook oudleden en nieuwe leden om op d.v. 29 augustus zich te melden om met elkaar te zingen tot eer van God in psalm en geestelijk lied. Dat Zijn Naam mag door klinken in ons leven en daarbij gebruiken de stem die ons door Hem is geschonken om daarmee Zijn loflied te mogen en te kunnen zingen. Laten wij er ons van doordringen en overtuigen dat de eenheid niet gevonden wordt in de verdeeldheid. Laten wij onze stem in eenparigheid laten opklinken tot eer van God en onze naaste. Alle avonden van gen aan met schriftlezing en gebed en de stukken die gezongen worden hebben de goedkeuring van kerkenraad der Nederland se Hervormde gemeente Nieuwe Tonge. Ook dit seizoen hopen wij weer te zingen in bejaarden/verzorgingshuizen en bereiden wij ons voor op de kerstzangavond. Als koor treden wij alleen en met andere koren op. Samenwerking stellen wij voorop en plegen daarin ruim overleg met onze leden. Wan neer uw belangstelling is gewekt dan bent u van harte uitgenodigd een repetitieavond vrijblijvend bij te wonen en met ons van gedachten te wisselen over inhoud en opzet van de zangvereniging Advendo. Tot ziens op d.v. 29 augustus om 20.00 uur in het Herv. Centrum Elim te Nieuwe Tonge. Bestuur Advendo telt duizenden abonnees en wordt op Goeree-Overflakkee zo goed als huis-aan-huis gelezen! zijn dood riep hij volgens de overlevering het concilie toe: "Nu braadt gij wel een gans, maar na honderd jaar zal een andere zwaan zijn gezang laten horen en die zult gij niet kunnen braden!" Het Tsjechische woord 'hus' betekent namelijk zwaan. De Luther- sen geloven stellig, dat Luther degene is die bedoeld werd met de zwaan die na een eeuw zou zingen en sieren daarom al hun kerkto rens met deze vogel. De vis is het allereerste onderscheidingste ken van de christenen uit de eerste eeuwen van onze jaartelling, toen er nog geen sprake was van het kruis als symbool. Men gebruik te het visje, omdat de initialen van het Griek se woord ICHTHYS, dat vis betekent, kon den staan voor de woorden 'lezus CHristus THeou Yios Soter'. Dat wil zeggen: Jezus Christus, Gods Zoon, Zaligmaker, en dat was het eerste getuigenis in de begintijd, toen er nog geen kerken waren en de christe nen in het geheim moesten samenkomen. Enkele gereformeerde kerken kozen voor engel met bazuin. In Amsterdam en andere (voormalige) kust plaatsen vinden we vaak verschillende zeil- scheepjes op de torens, in Groningen een paard, in Den Haag de ooievaar uit het stads wapen, elders andere dieren. In het zuiden prijkt op protestantse kerken wel eens het Maltezer of Hugenotenkruis. Bij de Grieks orthodoxen vinden we het Byzantijnse kruis. Op moskeeën is een halve maan te zien. Dat is een symbolische voorstelling van de was sende maan, die reeds op oude Perzische munten van vóór onze jaartelling voorkwam en bij de opkomst van de Islamitische gods dienst het symbool van de profeet Moham med werd. Graag zou ik willen weten of er een cursus is voor beginnende beleggers. Het is mij alle maal abacadabra. Antwoord: Wij raden u aan om u aan te slui ten bij een beleggingsclub. U kunt dan in clubverband kennis en ervaring opdoen op het zo ondoorzichtige beleggingsgebied. kunt contact opnemen met de Nederlandse Centrale Vereniging van Beleggingsstudie- clubs. Herengracht 205, 1016 BE Amster dam, telefoon (020) 5208620. Mag ik u voorgaan...? Joh. 3: s 29 - 30 "Die de bruid heeft is de bruidegom, maar de vriend van de bruideg om, die staat en hem hoort,verbUjdt zich met blijdschap om de stem van de bruidegom. Johannes de doper; net een ster aan de hemel die al zo lang donker is. Hij preekt en doopt bij de Jordaan. Het wordt daar voller en vol ler. En de Heerè Jezus? Om nog even in beelden te blijven spreken: met Hém breekt de dage raad door. De zon verschijnt boven de hori zon; verheft zich; straalt. Vraagt u: waar is de ster gebleven? Hij is verbleekt. Hij heeft de dag aangekondigd, maar met het komen van de dag is hij onzichtbaar geworden. De zon schijnt en het gaat immers om de zon; de Zon der gerechtigheid: Jezus Christus. Zo gaat het met Johannes, de trouwe voorloper; zijn ster verbleekt omdat Christus gaat stra len. En nu is het wonderlijke dat Johannes daar niet verdrietig om is. Maar dat hij er ver heugd om is. Dat is de genade van God in zijn leven. Als Johannes het zelf aan zijn discipelen moet uitleggen gebruikt hij het beeld van "de vriend van de bruidegom". Wat was de taak van zo iemand in het Oosten? Onder andere om namens de bruidegom hart en hand van de bruid te vragen. En op de bruiloft wachtte hij bij de bruid de komst van de bruidegom af om haar aan hem over te geven. Daar lag ook de grens van z'n werk. De bruid is voor de bruidegom en niet voor de vriend van de bruidegom. Hij moet een stap terug doen. Dat is mijn leven en werk zegt Johannes tegen z'n discipelen. Zeg maar gerust: m'n hartstocht. Werven voor de Bruidegom. Niet meer maar ook niet minder. En de bruidegom is Christus. En de bruid? Israel! Ja, maar Johannes plaatst dat beeld uit het O.T. over naar de Heere Jezus en Zijn gemeente. Zo is de gemeente de bruid. Die in geloof "ja" gaat zeggen tegen de Bruidegom. Tot Hem gebracht; Hem in de heilige ogen gekeken; Hij die ons zegt "alles wat we gedaan hebben" en die zich in die weg als de Christus openbaart. Zijn onver diende liefde in Zijn vergeving geproefd. Wat is er onder het Woord veel te beleven. Er komt beweging; belijdenis en verwondering. Johannes zegt: als "vriend van de bruideg om" ben ik bezig geweest! Om de bruid te werven. Voor Christus. Tot Hem te leiden. En aan Hem over te geven. Daar gaat het nóg om! Daarom preken we van week tot week en komen de ouderlingen bij u op bezoek. Hbet u en heb jij dat er ooit achter gezocht? Is dat niet wat overdreven om zo hoog op te geven van de Heere Chris tus? Ach, het heeft met de liefde van ons hart te maken! Is die voor de wereld en de zonde of voor Christus? Bij Hem komt er beweging in ons leven. Zijn liefde trekt. Los van de zonde en de wereld. Tot Hem. Wat ziet Hij in mij? Wie heeft dat nooit gevraagd die met Hem in aanraking kwam. Weet Hij niet van m'n ongehoorzame hart? Moet Hij mij hebben?Daar heb ik het niet naar gemaakt. En later in het leven van het geloof nogal eens: Waar is Hij aan begon nen.. Hebben wij ons laten trekken? Kennis met Hem gemaakt? Het wordt persoonlijk waar het Woord klinkt. Opdat we de bruid wor den. Van de bruidegom Christus. En als de bruid leven. Johannes is niet verdrietig. De vriend van de bruidegom hoeft toch niet te treuren als de bruid voor de bruidegom is?! Hij moet was sen en ik minder worden. Ik minder., ja, als dat maar zo is omdat Hij meer wordt! Her kent u het? Steeds minder in en aan mijzelf vinden. Omdat Hij groter en heerlijker wordt in mijn leven. Dan hoeft onze ster niet zo nodig meer te rijzen. Laat Hij maar groot worden in mijn leven. Dat is mijn vreugde. P. G.C.K. De serie zomerconcerten op het orgel van de Nieuwe kerk te Zierikzee wordt afgesloten met een concert dat wordt gegeven door Gerrit Christiaan de Gier, organist te Usselstein. Het concert vangt aan om 20.00 uur, op woensdag 23 augustus a.s. Het pro gramma heeft als thema 'Bach in het middelpunt' en vermeldt de volgende werken: 1. Variaties op een Bachthema Paul Christiaan van Westerling - Thema (Allegro) 1911 -1991 2. Fuge über den Namen BACH Opus 60 nr. 4 Robert Schuman 1810-1856 3. Toccata und Fuge in E-dur BWV 566 Johann Sebastian Bach 1685 -1750 4. LeerUngen van Bach a. Fantasia sopra Johann Ludwig Krebs "Freu dich sehr, o meine Seele" 1713-1780 'b. Choralbearbeitung: "Wer nur den Ueben Gott lasst walten" Gottfried August Homilius 1714-1785 5. Variationen über den Basso continuo des erstes satzes der Kantate "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" und des Crucifixus aus der h-moU Messe von J. S. Bach. In het jaar 2000 is het 250 jaar geleden dat Johann Sebastian Bach overleed. Vandaar dat deze componist vanavond in het middel punt staat. Zijn Toccata und Fuge in E-dur BWV 566(3) staat in het hart van dit pro gramma. De invloed van zijn leermeester Dietrich Buxtehude is duidelijk merkbaar. Na de toccata volgt een speelse fuga. het the ma hiervan bestaat uit vele repeterende noten die telkens van toonhoogte versprin gen. Na het daarop volgende recitatief volgt een tweede fuga. Het statige dansante thema wordt spoedig met virtuoze passages gecom bineerd. Binnen de leerlingenkring van Bach neemt Krebs (4a) een prominente plaats in. Veel minder bekend in die hoedanigheid is Homi- lius (4b). Beide componisten schreven koraalbewerkingen die veel minder streng van inslag waren dan die van hun leermees ter. Beide bewerkingen hebben een bekende melodie. In loop van de geschiedenis hebben talrijke componisten zich bezig gehouden met het thema B(bes)-A(a)-C(c)-H(b). Schumann (2) schreef maar liefst zes fuga's over de naam BACH. Zijn vierde fuga begint direkt met de omkering van het thema. In alle rust Er zijn maar weinig auto's die dat kunnen zeggen. Gelukkig is Van Lint Auto-schade gegarandeerd kreukherstellend. Met de modernste apparatuur zetten we uw auto weer op het juiste spoor. Onze spuiterij heeft een reputatie hoog te houden en we geven 2 jaar Focwa garantie op de uit de kreu kels gehaalde autoschade. Sommelsdijk (0187) 482292 Zierikzee (0111)414794 van Lint autoschade Maakt het goed! vindt er een poëtische ontwikkehng plaats totdat abrupt een andere sfeer ontstaat. Na een kort hoogtepunt is er een snelle afbouw, zowel in klank als in expressie. Thema's en motieven van Bach kunnen eeu wen later componisten inspireren tot grote variatiereeksen. Bij Van Westering (1) gebeurt dat nu en dan met een knipoog. Het vrolijke gegeven komt uit Bachs Bauemkan- tate. Daarvan luidt de tekst: "Wir gehn nun WO der Tudelsack in unsrer Schenke brum- mt". In de laatste variatie klinkt de melodie van "Dankt, dankt nu allen God". Qua karakter is de variatiereeks van Liszt (5) een contrast met die van Van Westerling. Liszt heeft deze compositie geschreven naar aanleiding van het overlijden van zijn doch ter Blandine en putte eveneens uit materiaal van Bach. Dramatische muziek: de smart wordt zelfs tot twee keer toe uitge schreeuwd. Als een opluchting verschijnt aan het slot berustend en tegelijk zeer troost vol de melodie van "Was Gott tut, das ist wohlgetan". Dan volgt de slotapotheose. Volledig in majeur: glorieus en magistraal! Gerrit Christiaan de Gier werd in 1962 te Groenekan geboren. Aan het Utrechts Con servatorium studeerde hij bij Nico van den Hooven en Jan Welmers. Hij behaalde de De Nederlandse CVA-vereniging 'Samen Verder' ZH, afdehng ZH-Eilanden, organi seert op zaterdag 2 september a.s. van 14.00 tot 16.00 uur in de Verjaardagska- mer van Verpleeghuis 'De Samaritaan', Kon. Julianaweg 56 te Sommelsdijk een bijeenkomst voor leden, partners en belang stellenden, die te maken hebben met een 'beroerte'. De heer F. Dingier, bestuurslid afdelingsza ken, leidt de film 'Leven met Afasie' in en en beantwoordt na afloop de vragen van de aanwezigen. Jaarlijks krijgen zo'n 26.000 Nederlanders een beroerte (ook wel een Cerebro Vasculair Accident genoemd). Al die mensen hebben van de een op de andere dag een handicap, zichtbaar maar ook onzichtbaar, waar zij en hun omgeving moeten leren omgaan. De Nederlandse CVA-vereniging 'Samen Verder' ZH afdeling ZH-eilanden wil op deze middag allen die met een CVA ('be roerte') te maken hebben gelegenheid geven om over zo'n belaiigrijk onderwerp alles te horen wat belangrijk kan zijn. Met onze bij eenkomsten trachten wij 'lotgenoten' de gelegenheid te geven elkaar te ontmoeten en elkaar te steunen. U kunt zich voor deze gratis bijeenkomst aanmelden bij de contactpersoon voor de afdeling, mevrouw M. van der Wende-van de Wiel, telefoon (0187) 485529. diploma's docerend musicus (DM) en uit voerend musicus (UM) met 'onderschei ding' in 1987. Aan het Nederlands Instituut voor kerkmuziek slaagde hij voor het exa men kerkmuziek met vermelding van een grote mate van creativiteit voor improvisa tie. Bij Jan Raas en Jan Welmers studeerde hij improvisatie; bovendien nam hij deel aan internationale interpretatiecursussen (Haar lemse Zomeracademie bij Martin Haselböck, Daniel Roth en Gisbert Schnei der; Internationale Meisterkurze für Musik, Zurich bij Jean Guillou). Nog tijdens zijn opleiding won hij de derde prijs van het Internationale Albert Schweizer Orgelfesti val in Deventer (1982). In 1990 won hij de eerste prijs van de Internationale Orgeldagen Rijnstreek te Nijmegen. Gerrit Christiaan de Gier heeft een breed repertoire; aan tal van radiouitzendingen en speciale projecten ver leende hij reeds zijn medewerking. Ook als docent komt hij steeds meer in de belang stelling te staan en trekt hij als zodanig leer lingen vanuit diverse provincies. Sinds 1985 is hij hoofdorganist van de Oude St. Nico- laaskerk te Usselstein (Utrecht). Met zijn vaak thematische aanpak ondersteunt hij het IJsselsteinse cultuur- en muziekleven op geheel eigen wijze. -35- Maar aan de naar het huis toegek^eerde zijde, zag hij nog steeds tegen een der vier palen geleund de donkere omtrek van Gravels' reuzen- gestalte. De boer opende het raam niet; hij gevoelde zich zó klein en zó diep vernederd, dat hij de man, die hem zo trouwhartig waarschuwde en die hij door zijn ellendige trots ook in doodsnood had gebracht, niet onder de ogen durfde komen. Hij wist het immers, dat Gerrit zijn vrouw nog in veiligheid had wil len brengen, doch dat Trui haar man niet wilde verlaten. Door zijn schuld bevond Gerrit Gravels zich met zijn vrouw op de bijna drij vende hooiberg... en toch was het het enige hchtpuntje in de zwarte nacht van zijn wanhoop, dat Gerrit Gravels nog met hem waakte! Het liep tegen twee uur middernacht, toen de wankele achtermuur het zware dak niet meer scheen te kunnen dragen. Bij het schijnsel van de maan zag de boer met ontzetting de muur naar buiten uitbuigen en wegzinken, terwijl het achtergedeelte van het dak, met barstend gekraak, neerzonk tot op de zolder, die nog met zijn balklaag bleef vastzitten in de zijmuren. De wilde angstkreet van de boer deed Hanneke en haar moeder tege lijk overeind vliegen. Met wijd opengesperde ogen zagen zij het water over de zolder spoelen tot op de plek, waar zij lagen en reeds werden de dekens nat. "O, Hanneke, nu moeten wij verdrinken!" gilde de boerin en ze klem de zich in doodsangst aan haar dochter vast. Een ogenbUk was het meisje als verstijfd van schrik; ze zag het ineen- gestorte dak, waardoor het bleke maanlicht scheen en de wind bij iedere vlaag bossen riet uitrukte en wegbhes in de vloed. Ook in haar moedige hart verdween de hoop en haar bevende lippen stamelden: "Frank, ach Frank, je komt te laat!" In het volgende ogenblik hoorde zij haar moeder roepen: "Willem, kun je dan niets doen om ons te helpen? Weet Gerrit geen raad? Doe het raam ópen en roep om hulp!" Van Willem van Gullen was echter geen hulp te wachten, evenmin als van Gravels, dat voelde het meisje wel, en toen ze zag, dat haar vader lichamelijk gebroken was en zó door angst overweldigd, dat hij geen kracht meer had om zich overeind te houden, sloeg ze de arm om haar moeder en haar heldere stem klonk vast, toen ze zei: "Och moeder, vader kan niet helpen in deze nood, en ook Gerrit niet, maar Eén is er, die helpen kan. Hem willen we smeken om uitkomst". Snikkend knielde de boerin naast haar dochter op het enige nog dro ge plekje neer, en Hanneke bad met kinderlijk geloof en in de een voud van haar hart om redding uit het doodsgevaar. Ze bad voor haar moeder, haar vader, en haar eenvoudig, ongekun steld gebed bracht enige kalmte in moeders hart. De boer echter kneep in wilde smart de vingers in elkaar en zijn bevende lippen kon den slechts schor mompelen: "God is rechtvaardig!" Toen Hanneke opstond van haar knieën, was er weer hoop in haar hart en het vaste voornemen, om tot het einde toe te doen wat ze kon om de toestand voor haar moeder zo draaglijk mogelijk te maken. Haastig trok ze de dekens weg van de plek, waar ze niet droog meer lagen, en sloeg er een om haar moeders schouders. "Houd vast, moeder, dan blijft u tenminste nog wat warm". Ook haar vader wierp ze er een over zijn bevende, schokkende gestal te. Haar hart was vol deernis voor de man, die weinig medelijden ken de voor anderen, doch tegen wie ze altijd had opgezien met kinderlij ke liefde. "Vader", fluisterde ze hem toe, "wees toch niet zo wanhopig, er kan immers nog redding opdagen, ik geef de hoop niet op. God is mach tig om te helpen; bid toch vader, bid!" "Bidden? De kan niet bidden.Als ik gered word ben ik een bedelaar en als ik verdrink.o Hanneke, God is rechtvaardig!". De toon, waarop hij die woorden sprak, deden het meisje huiveren; ze wist niet meer wat ze zeggen zou, welk antwoord ze moest geven op zijn wanhopige klacht. "Hanneke", riep thans haar moeder, "doe het dakraam nog eens open en kijk of Gerrit er nog is en of hij nog waakt. Toen het meisje het dakraam opende, zag ze onmiddellijk, helder door het maanlicht beschenen, de bouwknecht en zijn vrouw staan. De rechterarm had de sterke man om zijn vrouw geslagen, en hoewel het golvende water hun schuilplaats aan alle kanten omspoelde, ver ried hun houding toch niets van de wanhopige doodsangst, die haar arme vader alle veerkracht had ontnomen en hem zo hulpeloos maak te als een kind. "Gerrit! Trui!" riep Hanneke, "wij kunnen het niet lang meer uithou den. Het water omspoelt bijna onze voeten en de zolder buigt onder het gewicht van het ingezonken dak; hoe is het bij jullie?" "Niet veel beter, Hanneke; het water spoelt de grond weg en het hooi zakt, terwijl het bovenste gedeelte, waarop we staan, begint te wer ken, alsof het zal gaan drijven. Maar de wind is gedraaid en daardoor zal het bij jullie ook nog wel wat houden, we moeten echter op God vertrouwen en uitzien naar hulp". Hanneke sloot het dakraam weer. De ijzige nachtwind deed haar beven van koude onder haar vochtige deken, doch de rustige, kalme woorden van Gerrit hadden haar toch enigszins bemoedigd en gesterkt. De tijd króóp voort, en opnieuw was de boerin ingedommeld, geheel in haar deken gewikkeld en tegen de schouder van Hanneke geleund. terwijl de boer met knikkende knieën een hoop riet, dat op zolder lag, naar de kant sleepte, waar aan de vlaggestok nog steeds de noodvlag wapperde. Nat tot boven de knieën, stapelde Van Guilen het riet op en ging er toen op staan om door de opening van het weggeslagen dak naar bui ten te kijken; het scheen, dat de woorden, die hij van Genit Gravels had opgevangen, ook in zijn ziel een straal van hoop hadden gewor pen. Hij bleef staan kijken, totdat de maan opnieuw wegschool achter de wolken, en het hart kromp Hanneke ineen van medelijden, toen ze hem, zwaar zuchtend, door het water wadend, naar het hoger gedeel te van de zolder hoorde komen. "Toe vader", zei ze, toen hij dicht bij haar was, "daar ligt nog brood en in de kniik is nog melk, eet en drink wat; moeder en ik hebben er ons deel reeds van gehad". "Versterken jij en moeder je er maar mee, Hanneke", antwoordde hij dof en schor, "eten kan ik niet door de keel krijgen en drinken doe ik straks het zilte zeewater. Ze hoorde zijn voeten opnieuw door het water plassen en zodra de maan haai" lichtbundels uitgoot, zag ze hem staan naast de vlaggestok, met strakke blik starende over de golven. Hoe lang het duurde, wist Hanneke later niet meer; evenals haar moeder was ook zij ingedom meld. Plotseling echter sprong ze op, gewekt door de stem van haar vader, die schreeuwde: "Een boot, Hanneke, een boot!" "Moeder! moeder! Frank komt ons te hulp. O, wat is God goed voor ons. Frank komt!" riep het meisje. Onmiddellijk daarop overstemde een vèrklinkende stem het geluid van wind en golven: "Help, help hierheen, help, hallo-o-o!" De boerin bleef nog weifelend staan op het droge plekje, waar ze had geslapen, doch Hanneke snelde door het water naar de vlaggestok en boog zich zo ver mogelijk naar buiten. Ze voelde, dat de muur wan kelde en de zoldervloer onder haar voeten op en neer ging door de kracht van het water, dat er tegenaan schuurde en wrong. Ze lette er echter niet verder op en met al de kracht van haar sterke longen schreeuwde ze: "Frank! Frank! help, help!" (wordt vervolgd) t V -^ - _Mi^^^«i^ÉttkiMHHBai

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5