ETHIEK
IN DE PREDIKING
e t i e fe
O
Concertprogramma 2000/2001
Oi^el/Panfluit duo presenteert
nieuwe CD in Dirksland
Gran Dorado steunt Stichting Roparun
met opbrengst Port Zélande Run
RWERS
PREDIKBEURTEN
Ophalen oud papier
EIIAUCBI^IEyWS
EIIIVI1DEI1-I1IEUW5
Culturele kring Hoeksche Waard
in Oude-Tonge
Naar de beurs
Het onderwerp
Politieke prediliing
De Gouden Eeuw
Is politiek in de prediking gewenst?
Ethiek is meer dan politiek
De Catechismus
De tekst mag er niet bij hangen
De grondlijnen
Klinkerlandsewes 9, Nieuwe Tonge
Telefoon (0187) 65 22 35
Autobedrijf Jan van Dijk
Inschrijfgeld voor Stichting Roparun
Morgen, zaterdag 19 augustus zal bij u
het oud papier weer worden opge
haald. Graag het papier voor 9 uur 's
ochtends buiten zetten. De opbrengst
is bestemd voor het restauratiefonds
van de N.H. Kerk te Oude-Tonge. Bij
voorbaat hartelijk dank.
Locatie
PAGINA 2
VRIJDAG 18 AUGUSTUS 2000
In deze column zoek ik een combinatie
aan te brengen tussen de titel waaronder ik
schrijf en de prediking. Is dat gewenst? Is
het een vreemde combinatie? Horen die
twee woorden van binnenuit wel bij elkaar?
Of moeten we ze z;o ver mogelijk bij elkaar
vandaan houden?
Ik kan de geschiedenis van deze combi
natie niet beschrijven. Dan zou ik een over
zicht moeten geven van de prediking vanaf
de Reformatie tot in het jaar 2000. Ik noem
uit de historie twee punten, enigszins wille
keurig maar naar ik hoop toch treffend.
Allereerst van recente datum wat wei
genoemd werd politieke prediking, vooral
een veelbesproken onderwerp in de zeventi
ger en tachtiger jaren van de vorige eeuw.
De prediking behandelde dan vooral politie
ke thema's; althans op bepaalde kansels en
in bepaalde kringen. Achtergrond van poli
tiek in de prediking was veelal de marxisti
sche gedachte dat bekering van structuren,
lees van de inrichting van de maatschappij,
ook een verandering van mensen zou mee
brengen. Bekering van mensen werd dan als
vrucht gezien van verandering van structu
ren, mede onder invloed van de toen gebe
zigde term politieke prediking.
Ter rechterzijde werd in het protestantis
me, uit reactie, stilzwijgend of soms ook wel
met veel protest voorbijgegaan aan de be
handeling van politieke thema's in de predi
king.
Die periode ligt achter ons. De kerk is in
een andere situatie terechtgekomen. Ze staat
zozeer ter zijde in de samenleving, dat ze
maar weinig meer over maatschappelijke of
politieke items durft te zeggen. Ze zou zich
er maar aan vertillen, afgedacht van de vraag
of ze er voldoende expertise voor in huis
heeft.
Een tweede historische opmerking ont
leen ik aan een boek dat in het voorjaar is
verschenen. Het maakt onderdeel uit van de
serie Nederlandse cultuur in Europese con
text. Dit eerste deel behandelt de Gouden
Eeuw met als titel 'Bevochten eendracht'
1650. Auteur is onder andere de VU-histori-
cus Willem Frijhoff. Dit voornaam uitgege
ven boek van meer dan zevenhonderd blad
zijden heeft ook een hoofdstuk over Gods
dienst en geloof. Daarin wordt aandacht
besteed aan de prediking van een aantal pre
dikanten, zoals vader en zoon Willem en
Maximiliaan Teellinck, Udemans en Voe-
tius, om maar enkelen te noemen. De schrij
ver van dit hoofdstuk wijst erop dat zij voor
al van de toenmalige overheden de aandacht
wisten te trekken. Hun publicaties gingen
voor een deel terug op hun preken of beston
den uit preken.
Ik noem dit boek omdat het een geweldig
overzicht geeft van het leven in al zijn facet
ten, van het cultuurgebeuren, waaronder ook
de kerk en haar invloed op de samenleving.
in de Gouden Eeuw. Ik moest aan dit boek
denken toen ik de imponerende tentoonstel
ling in het Rijksmuseum bezocht in Amster
dam, 'De glorie van de Gouden Eeuw'.
In die eeuw had de prediking van gerefor
meerde predikanten een politieke impact.
Dat wil zeggen: de dominees spraken de
overheid aan en spraken tot de gemeente
over het doen en laten van de overheid.
Nu terug naar vandaag. Is het gewenst dat
predikanten ook in onze tijd politiek gevoe
lige onderwerpen op de kansel behandelen?
Onder de lezers zal de reactie verschillend
zijn, vermoed ik. De een zal dat waarderen
en noodzakelijk vinden. Een ander vindt het
niet gepast voor (en in) een zondagse preek.
Een derde zal een tussenstandpunt innemen:
wel wat, maar niet teveel.
Een dominee zal bij dit derde antwoord
vragen: wat dan wel en wat dan niet? Het
antwoord op deze vraag is nog niet zo een
voudig.
De titel is breder dan alleen politieke
onderwerpen. Ik heb gekozen voor ethiek in
de prediking. Het is voor mij geen bezwaar
als daarbij wel met name aan politiek wordt
gedacht. Aan veel ethische problemen zit
trouwens een politieke kant.
Laat ik mogen beginnen met te wijzen op
het feit dat door heel de Bijbel heen ons han
delen aan de orde komt. De vijf boeken van
Mozes, vooral Deuteronomium evenals ook
Exodus, bevatten voorschriften over het
leven naar Gods geboden. We spreken over
het leven in de vreze des Heeren. Dat is niet
enkel een zaak van geloven, maar ook van
doen. In die boeken treffen we voorschriften
over ons handelen aan. Zij maken deel uit
van het geheel. Met andere woorden: zij
behoren bij Gods openbaring. Datzelfde
geldt van verschillende hoofdstukken in de
nieuwtestamentische brieven. Er zijn dik
wijls hoofdstukken in die brieven die over
het christelijke leven gaan. Ik herinner ook
aan de Bergrede en aan andere passages uit
het onderwijs van onze Heere Jezus Chris
tus. De lezer zal zelf ook denken aan hele
hoofdstukken uit de profeten van het Oude
Testament.
Hoe wordt Israël daarin niet aangespro
ken op zijn zonden. De Heere roept Zijn
volk tot bekering van overtredingen. Die
betreffen niet alleen afgoderij maar ook - in
het spoor van de afgoderij - sociaal onrecht,
onderdrukking en uitbuiting van mensen.
Politieke thema's bij uitstek; ethiek in opti
ma forma.
Naast deze bijbelse gegevens wijs ik ook
op de behandeling van de wet in de Cate
chismus; in het derde deel van de dankbaar
heid. In reformatorische kerken wordt,
meestal in de avonddienst, de Catechismus
behandeld. Met name in het voorlaatste stuk
van dat derde deel (de zondagen 34 tot en
met 44) wordt de wet van God, de zoge
naamde Decaloog behandeld. En heel uit
voerig. Als voorbeeld voor die behandeling
dient de bespreking van de wet door Calvijn
in het Tweede boek van zijn Institutie.
Met deze zondagen wordt een dominee
geroepen om in elk geval in de catechismus-
preek aan ethiek te doen. Een predikant zal
in het jaar 2000 zich niet beperken tot de
tekst van de verklaring die de Catechismus
geeft. Hij zal de lijnen doortrekken naar van
daag. Dat deden de genoemde predikanten
uit de Gouden Eeuw ook. Zij bleven niet
staan bij de tekst die toen ongeveer honderd
jaar oud was. Zij gingen in op eigentijdse
vragen en verspreidden daar bijbels licht
over. Het is niet zo bekend dat bij de behan
deling van het achtste gebod de slavenhan
del kritisch werd besproken.
Het werd aangeduid als diefstal van men
sen. Men kan zich afvragen of er niet ook
nog een ander gebod is dat tegen de slaven
handel kan worden aangevoerd. Het protest
vond in elk geval wel plaats. Juist in de pre
diking van de vaderlandse gereformeerde
kerk werd dit protest aangeheven. Ethiek in
de politiek.
En wat nu te zeggen voor vandaag? Geen
predikant kan er omheen in de prediking
ethische kwesties aan te raken. Dat mag
uiteraard niet zo gebeuren dat de dominee
het onderwerp kiest en dat er dan een tekst
bij wordt gehaald. Neen, de tekst bepaalt wal
et over het (ethische) onderwerp wordt
gezegd. Natuurlijk kan een predikant voor
een bepaald probleem wel naar een tekst
zoeken.
Nooit mag het zo zijn, dat de tekst erbij
hangt of alleen maar illustratie is voor wat de
predikant over een ethisch probleem aan de
gemeente wil zeggen. De tekst gaat voorop
en is beslissend.
Er zijn teksten die speciaal over ethische
onderwerpen gaan. Ik denk aan Efeziërs 5,
waar Paulus over het huwelijk schrijft, aan
Romeinen 13, waar gehoorzaamheid aan de
overheid aan de orde komt. Ik wijs ook op
Romeinen 12 voor de onderlinge verhoudin
gen; op de gehoorzaamheid van kinderen
aan hun ouders en de manier waarop ouders
jegens kinderen moeten optreden, in Efe
ziërs 6.
Hierbij laat ik het wat de voorbeelden
betreft. De conclusie moet zijn dat men het
Evangelie niet kan uitleggen zonder dat de
ethiek ter sprake komt. Dat is een duidelijke
conclusie naar de prediking.
Toch wil ik een nadere bepaling erbij
voegen. De prediking is geen lezing over een
ethisch onderwerp en nog veel minder een
mini-college ethiek. Ik pleit ervoor om een
aantal grondlijnen aan te geven in de predi
king. U kunt ook zeggen markeringspunten.
Een ander wil misschien spreken over piket
paaltjes. In elk geval duidelijke grondlijnen,
die de weg wijzen naar een verantwoord
christelijk handelen. Er moet ruimte over
blijven voor de kerkgangers om zelf nadere
invullingen te maken en consequenties te
trekken. Het gemeentelid moet door het
ethisch onderricht geholpen worden om het
probleem op te lossen.
Er is nog een punt dat genoemd moet
worden. Een samenleving in land, provincie,
stad of dorp kan zozeer onder invloed van
volkszonden komen, dat een predikant zich
geroepen voelt daar op de preekstoel tegenin
te gaan. Er kan bij bewoners van stad en dorp
een verblinding zijn, waardoor men het kwa
de goed en mooi noemt. In dat geval ziet
men niet de ernst van de zonde en de listig
heid van de duivel die tot zonde verleidt.
Dan moet een predikant daarop wijzen.
Zelf zeg ik wel eens in een preek tot jon
ge mensen: Je staat bij een bepaalde beslis
sing om ergens naartoe te gaan of ergens bin
nen te gaan, voor een deur. Kan de Heere
Jezus met jou door die deur? Zo niet - om
keren en wegwezen.
Een bescheiden maar, naar ik hoop duide
lijke manier van ethiek in de prediking.
W. H. Velema
chr. streekblad op geretonneerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0.46;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstennlln zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
stuitiRgstermyn/amiUeiberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet aan
sprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
tel. mobiel 06-51412500,
e-mail: ajvdv@hetnet.nl
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187)60 14 40
e-mail: J.VilIerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal ƒ17,50.
Per jaar 66.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk vóór 30
november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
Zondag 20 augustus 2000
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur! ds. J. J. Roodsant, Dirksland en
18.30 uur ds. R. Veldman. Eben-Haé'zer:
9.30 uur! ds. R. Veldman en 18.30 uur
ds. J. J. Roodsant. Woensdag 23 augus
tus, Dorpskerk: 19.30 uur ds. R. P. van
Rooijen, Houten. Ger. Gem. 930 en
18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00
uur ds. J. Koster en 18.30 uur ds. G. J.
Mink uit Kampen - Doopsgezinde Gem.
9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink en 11.15
uur ds. Olaf Steiner.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45,
17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik,
v.m. afsluiting vakantie-spelweek. Za
terdag 19 augustus: 15.30 uur ds. J. W.
van Estrik, huwelijksbevestiging van
Jacques van Splunder en Simone Jor-
daan.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk
10.00 uur ds. G. J. Mink, Kampen en
18.30uurds.J. Koster.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. G. Blom, v.m. voorbereiding
Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst -Ger. Kerk 9.30 en
18.00 uur ds. K. Bras uit Hilversum -
Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
P. Nobel, Genderen en 18.00 uur Dr M.
Verduin - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
ds. A. M. den Boer.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. A. de
Lange - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds.
D. A. Snijder, Oud Vossemeer - Rem.
Ger. Gem. 10.00 uur ds. W. ten Weerde
- Herv. 'Exodus' Gem. 10.30 uur ds. J.
H. Verwaal, buitendienst bij Hemesser-
oord - Christengemeente Vrienden
van de Bijbel Het Prieel, Sommelsdijk
10.00 uur W. J. Pijnacker-Hordijk.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel
en 18.00 uur ds. C. Gielen, bevestiging
ambtsdrager Clir. Ger. Kerk 9.30 en
18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger.
Kerk 9.30 heer W. J. E. Hofs en 15.00
uur afscheidsdienst ds. H. Out - Ger.
Kerk (Vrijgemaakt) (Oost Voorgors
52) 10.45 uur ds. H. van Dijken en 16.45
uur ruildienst.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. E. Mijnheer, Westbroek -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Lingen en 18.00 uur ds. H. Rus-
scher, Oud-Beijerland - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger, bedie
ning Heilige Doop en 18.00 uur ds. J. J.
Kooien, IJsselstein Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk
10.00 en 18.00 uur ds. N. J. A. van Exel.
DEN BOMIMEI^ - Herv. Gem. lO.OO uur
ds. J. J. Kooien, IJsselstein en 18.00 uur
ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk
10.00 uur de heer L. H. Zweers en 18.00
uur drs. G. den Hartogh, Werkendam.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m. bedie
ning Heilige Doop en nam. afsluiting
VBC - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. J.
H. Becker en 18.00 uur de heer L. H.
Zweers.
LANGSTRAAT - Herv, Gem. 10.00 uur Dr
P. Buitelaar, Ridderkerk.
OFFICIEEL DEALER
BRIELLE, Slagveld 19, Tel, (0181)413777
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden
SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem.
9.30 en 14.30 uur kand. Kaptijn - Ger.
Gem. in Ned. 9.30 en 18.30 uur lees
dienst - Oud Ger. Gem. 9.30, 14.30 en
18.30 uur leesdienst.
Zoals u aan onderstaand programma
kunt zien is de concertcommissie ook voor
het komende seizoen erin geslaagd een
interessante concertserie vast te leggen.
Al enige jaren beginnen de concerten met
een romantisch pianorecital en van deze tra
ditie wordt ook nu niet afgeweken. Yoram
Ish-Hurwitz is een Nederlandse pianist van
Israëlische afkomst. Na zijn studie aan het
Sweelinck Conservatorium studeerde hij als
eerste Nederlandse pianist af aan de beroem
de Juilliard School in New York.
Ish-Hurwitz zal een recital geven van wer
ken van Franz Liszt, Janacek en Beethoven.
Zoals u van ons gewend bent een overwe
gend klassiek en romantisch progranuna.
Ook in Oud-Beijerland vervolgen wij op 12
december 2000 met het Artemis Ensemble
dat met piano, viool, altviool en cello ver
moedelijk werken van Schumann, Mahler,
Schnittke en Piazolla zal uitvoeren.
Het derde concert in Oud-Beijerland op 3
april 2001 wordt verzorgd door een Russisch
Strijkkwartet o.l.v. Alexander Skwortsow en
ook dat belooft heel mooi te worden. Op het
programma staan kwartetten van Mozart,
Mendelssohn en Grieg.
De intieme raadzaal van het gemeentehuis in
Piershil is uitermate geschikt voor barokmu
ziek. Instrumenten als harp en klavecimbel
komen daar goed tot hun recht. 11 oktober
2000 komt het barokensemble 'The New
Consort' met werken van o.a. Bach, Monte
verdi en Scarlatti. In februari 2001 zullen
Theodora Geraets, viool en Erika Waarden
burg, harp optreden. Een vrij unieke bezet
ting. Hun progranuna omvat werken vanuit
de Baroktijd, zoals van Teleman, Rossini,
Fauré, Ravel en Saint-Saens.
Zoals gebruikelijk sluiten we het concertsei
zoen af in de Grote Kerk in Strijen. Deze
keer met het Reicha Blaaskwintet. De akoes
tiek van de kerk is zeer geschikt voor de 5
verschillende blaasinstrumenten.
De entree-prijzen hebben een kleine wijzi
ging ondergaan. Wij vertrouwen erop dat u
daarvoor begrip zult hebben.
Oud-Beijerland, Gemeentehuis, W. v.
Vlietstraat 6:
Dinsdag 12-09-2000, 20.15 u: Yoram
Ish-Hurwitz, piano.
Werken van: Liszt, Janacek, Beethoven
Dinsdag 12-12-2000, 20.15 u: Artemis
Ensemble: Annemieke Zuurbier, piano;
Lina Laasio, viool; Irma Haverkamp, alt
viool en Sanne de Graaf, cello
Dinsdag 03-04-2001, 20.15 u: Razu-
movsky Strijkkwartet: Alexander
Skwortsow, viool; Anna Wiersum, viool;
Francis Saunders, altviool en Wladislav
Warenberg, cello
Piershil, Gemeentehuis 'Korendijk', Voor-
Woensdag 11-10-2000,20.15 u: The New
Consort: Mariette Holtrop, barokviool;
Pieter Affourtit, barokviool; Naomi Hir-
schfeld, viola da gamba en Reitze Smits,
klavecimbel
Woensdag 07-02-2001, 20.15 u: Viool-
Harp Duo: Theodora Geraets, viool en
Erika Waardenburg, harp
Strijen, Grote of Sint Lambertuskerk,
Oude Havenweg 3
Donderdag 26-04-2001, 20.15 u: Reicha
Blaaskwintet: Esther de Graaf, fluit; Jan
Jimkes, hobo; Willem van de Laar, klari
net; Jaap van der Vüet, hoorn en Jan
Berend Kan, fagot
Toegangsprijzen:
Passepartout 8 concerten ƒ90,- CJP/65-i-
ƒ75,-
Abonnement 3 concerten ƒ42,- CJP/65+
ƒ35,-
Losse kaarten 18,- CJP/65+ 15,-
Besteladressen:
Centrale kaartverkoop: Jenny Veldhoen,
Havenkade 8, 3281 LS Numansdorp (0186-
604110).
Op zaterdag 26 augustus 2000 geven de
organist Martin Mans en de panfluitiste
Noortje van Middelkoop (Duo Gavotte) een
zomerconcert in de Hervormde Kerk in
Dirksland. Zij presenteren hun zojuist nieuw
verschenen CD 'Gavotte deel 4' en brengen
enkele werken van dit nieuwe album ten
gehore zoals: 'Geef vrede Heer, geef vrede',
'Komt laat ons voortgaan, kind'ren', 'Spa
nish Dance' van Moskowski, 'Introduction'
van Cimarosa en het Russische zigeunerlied
'Russia'. Daarnaast spelen zij enkele liede
ren van de CD 'Kinderconcert' zoals: 'Jezus
zegt dat Hij, 'k Stel mijn vertrouwen, Ik ga
slapen, ik ben moe en Dank u voor deze
nieuwe morgen'.
Tenslotte brengt Martin Mans enkele orgel
improvisaties ten gehore. Het programma is
zeer afwisselend en voor alle leeftijden
geschikt. Het concert begint om 20.00 uur en
de toegang bedraagt 10,- voor volwasse
nen, 7,50 voor 65-1- en slechts 5,- voor
kinderen onder de 12 jaar.
Gavotte deel 4
Het vierde deel in de serie 'Gavotte' is zojuist
van de hand van dit inmiddels fameuze duo
verschenen. Sinds 1994 vormen Martin
Mans en Noortje van Middelkoop een instru
mentaal duo dat luistert naai' de naam 'Duo
Gavotte'. Deze naam is afgeleid van het
muziekstuk Entre'acte Gavotte' van de
componist Thomas en is te beluisteren op het
eerste deel. De samenwerking heeft vruchten
afgeworpen. Deze zomer presenteren zij op
acht verschillende plaatsen deel 4 in de veel
gevraagde Gavotte-serie. Het repertoire is in
drie bestanddelen onder te verdelen. Geeste
lijke liederen, klassiek/populair repertoire en
Roemeens traditionele muziek. De panfluit is
een Roemeens muziekinstrument, zodoende
komt in de gehele serie dit genre terug. Het is
virtuoze muziek met steeds wisselende maat
soorten.
De CD 'Kinderconcert' kiijgt ook aandacht
op de zomerconcerten. Zij bijten de spits af
met het stuk 'Concertino'. Dit betekent klein
concert en is een bewerking van Noortje van
Middelkoop. De overige kinderliederen zijn
bekende, geestelijke melodieën waarvoor de
musici prachtige bewerkingen hebben
gemaakt voor orgel en panfluit. Beide CD's
zijn op de concerten verkrijgbaar.
OUDDORP - Op zaterdag 9 september
organiseert Gran Dorado Port Zélande in
samenwerking met Atletiekvereniging
Flakkee de zesde Port Zélande Run. Ook
dit jaar wordt de opbrengst van dit spor
tieve evenement bestemd voor een goed
doel. Gran Dorado Port Zélande stelt het
inschrijfgeld en de extra opbrengst van
een sponsorloop beschikbaar aan Stich
ting Roparun, een organisatie die zicli
inzet voor kankerpatiënten. De organisa
toren verwachten een grote opkomst van
ruim 500 deelnemers. Belangstellenden
zijn op zaterdag 9 september van haMe
welkom om de hardlopers aan te moedi
gen in Gran Dorado resort Port Zélande
in Ouddorp. Ook deelnemen aan de Port
Zélande Run is nog mogelijk.
De Port Zélande run is een jaarlijks terugke
rend evenement dat bestaat uit verschillende
onderdelen. Voor de jeugd zijn er verschil
lende afstanden op basis van leeftijdscatego
rieën, er is een familierun van 5 kilometer en
een BCNAU-prestatieloop van 10 kilometer.
De atleten vertrekken en finishen bij het
Paleis des Sports op het Gran Dorado resort
Port Zélande.
Een deel van het traject voert over de Brou-
wersdam; een prachtige route met aan de ene
kant het Grevelingenmeer en aan de andere
kant dê Noordzee. Deelnemers kunnen zich
vanaf 10.30 uur inschrijven. De eerste wed
strijden beginnen om 12.15 uur. Het start
schot wordt gegeven door voormalig topat
lete Nelli Cooman en door Peter van der
Noord van Stichting Roparun.
Stichting Roparun organiseert jaarlijks de
langste non-stop-estafetteloop ter wereld,
die van Rotterdam naar Parijs voert. Het
geld dat de deelnemende teams bijeenbren
gen komt ten goede aan mensen met kanker.
De opbrengst wordt besteed aan projecten
ter verbetering van de kwaliteit van leven
van kankerpatiënten. Het totale inschrijfgeld
van de Port Zélande Run is bestemd voor
Roparun Hospice Calando in Dirksland. Dit
is een opvanghuis waar terminale kankerpa
tiënten kunnen worden verzorgd wanneer
dat thuis niet meer mogelijk is. Bovendien is
een extra klassement ingelast voor alle deel
nemende teams waarmee een sponsorbedrag
van 1.000,- kan worden verdiend. Ropa
run Hospice Calando zal het geld besteden
aan transfermateriaal (hulpmiddelen om
patiënten te verplaatsen).
Peter van der Noord van Stichting Roparun:
"Dit initiatief van Gran Dorado Port Zélande
is een prachtige aanvulling op onze jaarlijk
se estafetteloop. Elk bedrag om de kwaliteit
van leven voor kankerpatiënten te verbete
ren is van harte welkom. Ik hoop op een
gigantische opkomst bij dit sportieve evene
ment".
Inschrijfgeld
Jeugd3,50
Familierun5,00
Prestatieloop 10 km12,50
Palais des Sports. Gran Dorado resort Port
Zélande, Port Zélande 2, Ouddorp. Fort
Zélande bevindt zich op de Brouwersdani
aan de N57.
Gran Dorado Group beheert en exploi
teert 40 resorts met 8.424 vakantiewonin
gen in Nederland, Duitsland en België.
Daarmee is zij marktleider in de Benelux.
Door het bieden van een brede variëteit
aan resorts kan Gran Dorado aan elke
vakantiewens tegemoet komen. Alle aan
delen van Gran Dorado Group zijn in
handen van de Franse ontwikkelaar en
exploitant van vakantie-accommodaties
Pierre Vacances.
Wie gaat er mee naar de bears'? Er zijn
mogelijkheden te over Voor ouderen,
gehandicapten, jachten, reislustigen, huis
houdens, auto's, jongeren, venamelaars,
boeren, caravans, trekpaarden, tweede hui
zen, zangkoren, postzegels en munten.
Wie gaat er niet naar de beurs tegenwoor
dig? De retours Amsterdam zijn niet aan te
slepen en iedereen lijkt sinds enige tijd het
Dajnrak blindelings te kunnen vinden.
Daar zit namelijk de allergrootste beurs
van Nederland. Voor aandelen en obliga
ties. Dagelijks geopend van tien tot vijf.
Daar kunt u nog originele hoekmannen
aan het werk zien. En optiejongens horen
schreeuwen. Het is de plaats luaar (gioot)
geld wordt gemaakt.
Leef mee, doe mee met dit fatitastiiche cir
cus. Deze carrousel van het geld. Draai
mee, draai door op deze kemiis van papie
ren geluk. Hoevelen doen niet mee?En wie
zijn het? De buurman en de collega zeker
De kerkganger en de kapper misschien. Ik
en nog enkele anderen beslist niet.
Is dat laatste schijnheiligheid of eerlijk
heid? Dl hoop natuurlijk het laatste maar
kan het eerste, mijzelf kennende, niet liele-
maal uitsluiten. Zijn we niet allemaal een
beetje of (te) veel in de ban van geld verdie
nen, het maakt niet uit hoe? Maar veel
geld wordt helaas 'verdiend' met onnodige
zondagsarbeid, dubieuze en volstrekt over
bodige producten en is direct verbonden met
het grootkapitaal Is dat erg? Zegt u het
maar. Het overbekende maar.
Moeten wij op deze wijze meedoen met de
xuereld?De wereld, zegt u? Zeker, de wereld
gaai op een dergelijke manier om met haar
geld. Het antiuoord is even klassiek als
voorspelbaar: nee toch.
Tenslotte nog één 'klassieker', ontleend aan
de nieuwe vertaling: maar gij geheel
ande?-'^