ETHIEK IN DE PREDIKING e t i e fe O Concertprogramma 2000/2001 Oi^el/Panfluit duo presenteert nieuwe CD in Dirksland Gran Dorado steunt Stichting Roparun met opbrengst Port Zélande Run RWERS PREDIKBEURTEN Ophalen oud papier EIIAUCBI^IEyWS EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Culturele kring Hoeksche Waard in Oude-Tonge Naar de beurs Het onderwerp Politieke prediliing De Gouden Eeuw Is politiek in de prediking gewenst? Ethiek is meer dan politiek De Catechismus De tekst mag er niet bij hangen De grondlijnen Klinkerlandsewes 9, Nieuwe Tonge Telefoon (0187) 65 22 35 Autobedrijf Jan van Dijk Inschrijfgeld voor Stichting Roparun Morgen, zaterdag 19 augustus zal bij u het oud papier weer worden opge haald. Graag het papier voor 9 uur 's ochtends buiten zetten. De opbrengst is bestemd voor het restauratiefonds van de N.H. Kerk te Oude-Tonge. Bij voorbaat hartelijk dank. Locatie PAGINA 2 VRIJDAG 18 AUGUSTUS 2000 In deze column zoek ik een combinatie aan te brengen tussen de titel waaronder ik schrijf en de prediking. Is dat gewenst? Is het een vreemde combinatie? Horen die twee woorden van binnenuit wel bij elkaar? Of moeten we ze z;o ver mogelijk bij elkaar vandaan houden? Ik kan de geschiedenis van deze combi natie niet beschrijven. Dan zou ik een over zicht moeten geven van de prediking vanaf de Reformatie tot in het jaar 2000. Ik noem uit de historie twee punten, enigszins wille keurig maar naar ik hoop toch treffend. Allereerst van recente datum wat wei genoemd werd politieke prediking, vooral een veelbesproken onderwerp in de zeventi ger en tachtiger jaren van de vorige eeuw. De prediking behandelde dan vooral politie ke thema's; althans op bepaalde kansels en in bepaalde kringen. Achtergrond van poli tiek in de prediking was veelal de marxisti sche gedachte dat bekering van structuren, lees van de inrichting van de maatschappij, ook een verandering van mensen zou mee brengen. Bekering van mensen werd dan als vrucht gezien van verandering van structu ren, mede onder invloed van de toen gebe zigde term politieke prediking. Ter rechterzijde werd in het protestantis me, uit reactie, stilzwijgend of soms ook wel met veel protest voorbijgegaan aan de be handeling van politieke thema's in de predi king. Die periode ligt achter ons. De kerk is in een andere situatie terechtgekomen. Ze staat zozeer ter zijde in de samenleving, dat ze maar weinig meer over maatschappelijke of politieke items durft te zeggen. Ze zou zich er maar aan vertillen, afgedacht van de vraag of ze er voldoende expertise voor in huis heeft. Een tweede historische opmerking ont leen ik aan een boek dat in het voorjaar is verschenen. Het maakt onderdeel uit van de serie Nederlandse cultuur in Europese con text. Dit eerste deel behandelt de Gouden Eeuw met als titel 'Bevochten eendracht' 1650. Auteur is onder andere de VU-histori- cus Willem Frijhoff. Dit voornaam uitgege ven boek van meer dan zevenhonderd blad zijden heeft ook een hoofdstuk over Gods dienst en geloof. Daarin wordt aandacht besteed aan de prediking van een aantal pre dikanten, zoals vader en zoon Willem en Maximiliaan Teellinck, Udemans en Voe- tius, om maar enkelen te noemen. De schrij ver van dit hoofdstuk wijst erop dat zij voor al van de toenmalige overheden de aandacht wisten te trekken. Hun publicaties gingen voor een deel terug op hun preken of beston den uit preken. Ik noem dit boek omdat het een geweldig overzicht geeft van het leven in al zijn facet ten, van het cultuurgebeuren, waaronder ook de kerk en haar invloed op de samenleving. in de Gouden Eeuw. Ik moest aan dit boek denken toen ik de imponerende tentoonstel ling in het Rijksmuseum bezocht in Amster dam, 'De glorie van de Gouden Eeuw'. In die eeuw had de prediking van gerefor meerde predikanten een politieke impact. Dat wil zeggen: de dominees spraken de overheid aan en spraken tot de gemeente over het doen en laten van de overheid. Nu terug naar vandaag. Is het gewenst dat predikanten ook in onze tijd politiek gevoe lige onderwerpen op de kansel behandelen? Onder de lezers zal de reactie verschillend zijn, vermoed ik. De een zal dat waarderen en noodzakelijk vinden. Een ander vindt het niet gepast voor (en in) een zondagse preek. Een derde zal een tussenstandpunt innemen: wel wat, maar niet teveel. Een dominee zal bij dit derde antwoord vragen: wat dan wel en wat dan niet? Het antwoord op deze vraag is nog niet zo een voudig. De titel is breder dan alleen politieke onderwerpen. Ik heb gekozen voor ethiek in de prediking. Het is voor mij geen bezwaar als daarbij wel met name aan politiek wordt gedacht. Aan veel ethische problemen zit trouwens een politieke kant. Laat ik mogen beginnen met te wijzen op het feit dat door heel de Bijbel heen ons han delen aan de orde komt. De vijf boeken van Mozes, vooral Deuteronomium evenals ook Exodus, bevatten voorschriften over het leven naar Gods geboden. We spreken over het leven in de vreze des Heeren. Dat is niet enkel een zaak van geloven, maar ook van doen. In die boeken treffen we voorschriften over ons handelen aan. Zij maken deel uit van het geheel. Met andere woorden: zij behoren bij Gods openbaring. Datzelfde geldt van verschillende hoofdstukken in de nieuwtestamentische brieven. Er zijn dik wijls hoofdstukken in die brieven die over het christelijke leven gaan. Ik herinner ook aan de Bergrede en aan andere passages uit het onderwijs van onze Heere Jezus Chris tus. De lezer zal zelf ook denken aan hele hoofdstukken uit de profeten van het Oude Testament. Hoe wordt Israël daarin niet aangespro ken op zijn zonden. De Heere roept Zijn volk tot bekering van overtredingen. Die betreffen niet alleen afgoderij maar ook - in het spoor van de afgoderij - sociaal onrecht, onderdrukking en uitbuiting van mensen. Politieke thema's bij uitstek; ethiek in opti ma forma. Naast deze bijbelse gegevens wijs ik ook op de behandeling van de wet in de Cate chismus; in het derde deel van de dankbaar heid. In reformatorische kerken wordt, meestal in de avonddienst, de Catechismus behandeld. Met name in het voorlaatste stuk van dat derde deel (de zondagen 34 tot en met 44) wordt de wet van God, de zoge naamde Decaloog behandeld. En heel uit voerig. Als voorbeeld voor die behandeling dient de bespreking van de wet door Calvijn in het Tweede boek van zijn Institutie. Met deze zondagen wordt een dominee geroepen om in elk geval in de catechismus- preek aan ethiek te doen. Een predikant zal in het jaar 2000 zich niet beperken tot de tekst van de verklaring die de Catechismus geeft. Hij zal de lijnen doortrekken naar van daag. Dat deden de genoemde predikanten uit de Gouden Eeuw ook. Zij bleven niet staan bij de tekst die toen ongeveer honderd jaar oud was. Zij gingen in op eigentijdse vragen en verspreidden daar bijbels licht over. Het is niet zo bekend dat bij de behan deling van het achtste gebod de slavenhan del kritisch werd besproken. Het werd aangeduid als diefstal van men sen. Men kan zich afvragen of er niet ook nog een ander gebod is dat tegen de slaven handel kan worden aangevoerd. Het protest vond in elk geval wel plaats. Juist in de pre diking van de vaderlandse gereformeerde kerk werd dit protest aangeheven. Ethiek in de politiek. En wat nu te zeggen voor vandaag? Geen predikant kan er omheen in de prediking ethische kwesties aan te raken. Dat mag uiteraard niet zo gebeuren dat de dominee het onderwerp kiest en dat er dan een tekst bij wordt gehaald. Neen, de tekst bepaalt wal et over het (ethische) onderwerp wordt gezegd. Natuurlijk kan een predikant voor een bepaald probleem wel naar een tekst zoeken. Nooit mag het zo zijn, dat de tekst erbij hangt of alleen maar illustratie is voor wat de predikant over een ethisch probleem aan de gemeente wil zeggen. De tekst gaat voorop en is beslissend. Er zijn teksten die speciaal over ethische onderwerpen gaan. Ik denk aan Efeziërs 5, waar Paulus over het huwelijk schrijft, aan Romeinen 13, waar gehoorzaamheid aan de overheid aan de orde komt. Ik wijs ook op Romeinen 12 voor de onderlinge verhoudin gen; op de gehoorzaamheid van kinderen aan hun ouders en de manier waarop ouders jegens kinderen moeten optreden, in Efe ziërs 6. Hierbij laat ik het wat de voorbeelden betreft. De conclusie moet zijn dat men het Evangelie niet kan uitleggen zonder dat de ethiek ter sprake komt. Dat is een duidelijke conclusie naar de prediking. Toch wil ik een nadere bepaling erbij voegen. De prediking is geen lezing over een ethisch onderwerp en nog veel minder een mini-college ethiek. Ik pleit ervoor om een aantal grondlijnen aan te geven in de predi king. U kunt ook zeggen markeringspunten. Een ander wil misschien spreken over piket paaltjes. In elk geval duidelijke grondlijnen, die de weg wijzen naar een verantwoord christelijk handelen. Er moet ruimte over blijven voor de kerkgangers om zelf nadere invullingen te maken en consequenties te trekken. Het gemeentelid moet door het ethisch onderricht geholpen worden om het probleem op te lossen. Er is nog een punt dat genoemd moet worden. Een samenleving in land, provincie, stad of dorp kan zozeer onder invloed van volkszonden komen, dat een predikant zich geroepen voelt daar op de preekstoel tegenin te gaan. Er kan bij bewoners van stad en dorp een verblinding zijn, waardoor men het kwa de goed en mooi noemt. In dat geval ziet men niet de ernst van de zonde en de listig heid van de duivel die tot zonde verleidt. Dan moet een predikant daarop wijzen. Zelf zeg ik wel eens in een preek tot jon ge mensen: Je staat bij een bepaalde beslis sing om ergens naartoe te gaan of ergens bin nen te gaan, voor een deur. Kan de Heere Jezus met jou door die deur? Zo niet - om keren en wegwezen. Een bescheiden maar, naar ik hoop duide lijke manier van ethiek in de prediking. W. H. Velema chr. streekblad op geretonneerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0.46; contracttarieven op aanvraag sluitingstennlln zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur stuitiRgstermyn/amiUeiberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aan sprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, tel. mobiel 06-51412500, e-mail: ajvdv@hetnet.nl REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187)60 14 40 e-mail: J.VilIerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal ƒ17,50. Per jaar 66. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 Zondag 20 augustus 2000 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur! ds. J. J. Roodsant, Dirksland en 18.30 uur ds. R. Veldman. Eben-Haé'zer: 9.30 uur! ds. R. Veldman en 18.30 uur ds. J. J. Roodsant. Woensdag 23 augus tus, Dorpskerk: 19.30 uur ds. R. P. van Rooijen, Houten. Ger. Gem. 930 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en 18.30 uur ds. G. J. Mink uit Kampen - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink en 11.15 uur ds. Olaf Steiner. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik, v.m. afsluiting vakantie-spelweek. Za terdag 19 augustus: 15.30 uur ds. J. W. van Estrik, huwelijksbevestiging van Jacques van Splunder en Simone Jor- daan. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. G. J. Mink, Kampen en 18.30uurds.J. Koster. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. K. Bras uit Hilversum - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Nobel, Genderen en 18.00 uur Dr M. Verduin - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. A. de Lange - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. D. A. Snijder, Oud Vossemeer - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. W. ten Weerde - Herv. 'Exodus' Gem. 10.30 uur ds. J. H. Verwaal, buitendienst bij Hemesser- oord - Christengemeente Vrienden van de Bijbel Het Prieel, Sommelsdijk 10.00 uur W. J. Pijnacker-Hordijk. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel en 18.00 uur ds. C. Gielen, bevestiging ambtsdrager Clir. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 heer W. J. E. Hofs en 15.00 uur afscheidsdienst ds. H. Out - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) (Oost Voorgors 52) 10.45 uur ds. H. van Dijken en 16.45 uur ruildienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. E. Mijnheer, Westbroek - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen en 18.00 uur ds. H. Rus- scher, Oud-Beijerland - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger, bedie ning Heilige Doop en 18.00 uur ds. J. J. Kooien, IJsselstein Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. N. J. A. van Exel. DEN BOMIMEI^ - Herv. Gem. lO.OO uur ds. J. J. Kooien, IJsselstein en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur drs. G. den Hartogh, Werkendam. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m. bedie ning Heilige Doop en nam. afsluiting VBC - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. J. H. Becker en 18.00 uur de heer L. H. Zweers. LANGSTRAAT - Herv, Gem. 10.00 uur Dr P. Buitelaar, Ridderkerk. OFFICIEEL DEALER BRIELLE, Slagveld 19, Tel, (0181)413777 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem. 9.30 en 14.30 uur kand. Kaptijn - Ger. Gem. in Ned. 9.30 en 18.30 uur lees dienst - Oud Ger. Gem. 9.30, 14.30 en 18.30 uur leesdienst. Zoals u aan onderstaand programma kunt zien is de concertcommissie ook voor het komende seizoen erin geslaagd een interessante concertserie vast te leggen. Al enige jaren beginnen de concerten met een romantisch pianorecital en van deze tra ditie wordt ook nu niet afgeweken. Yoram Ish-Hurwitz is een Nederlandse pianist van Israëlische afkomst. Na zijn studie aan het Sweelinck Conservatorium studeerde hij als eerste Nederlandse pianist af aan de beroem de Juilliard School in New York. Ish-Hurwitz zal een recital geven van wer ken van Franz Liszt, Janacek en Beethoven. Zoals u van ons gewend bent een overwe gend klassiek en romantisch progranuna. Ook in Oud-Beijerland vervolgen wij op 12 december 2000 met het Artemis Ensemble dat met piano, viool, altviool en cello ver moedelijk werken van Schumann, Mahler, Schnittke en Piazolla zal uitvoeren. Het derde concert in Oud-Beijerland op 3 april 2001 wordt verzorgd door een Russisch Strijkkwartet o.l.v. Alexander Skwortsow en ook dat belooft heel mooi te worden. Op het programma staan kwartetten van Mozart, Mendelssohn en Grieg. De intieme raadzaal van het gemeentehuis in Piershil is uitermate geschikt voor barokmu ziek. Instrumenten als harp en klavecimbel komen daar goed tot hun recht. 11 oktober 2000 komt het barokensemble 'The New Consort' met werken van o.a. Bach, Monte verdi en Scarlatti. In februari 2001 zullen Theodora Geraets, viool en Erika Waarden burg, harp optreden. Een vrij unieke bezet ting. Hun progranuna omvat werken vanuit de Baroktijd, zoals van Teleman, Rossini, Fauré, Ravel en Saint-Saens. Zoals gebruikelijk sluiten we het concertsei zoen af in de Grote Kerk in Strijen. Deze keer met het Reicha Blaaskwintet. De akoes tiek van de kerk is zeer geschikt voor de 5 verschillende blaasinstrumenten. De entree-prijzen hebben een kleine wijzi ging ondergaan. Wij vertrouwen erop dat u daarvoor begrip zult hebben. Oud-Beijerland, Gemeentehuis, W. v. Vlietstraat 6: Dinsdag 12-09-2000, 20.15 u: Yoram Ish-Hurwitz, piano. Werken van: Liszt, Janacek, Beethoven Dinsdag 12-12-2000, 20.15 u: Artemis Ensemble: Annemieke Zuurbier, piano; Lina Laasio, viool; Irma Haverkamp, alt viool en Sanne de Graaf, cello Dinsdag 03-04-2001, 20.15 u: Razu- movsky Strijkkwartet: Alexander Skwortsow, viool; Anna Wiersum, viool; Francis Saunders, altviool en Wladislav Warenberg, cello Piershil, Gemeentehuis 'Korendijk', Voor- Woensdag 11-10-2000,20.15 u: The New Consort: Mariette Holtrop, barokviool; Pieter Affourtit, barokviool; Naomi Hir- schfeld, viola da gamba en Reitze Smits, klavecimbel Woensdag 07-02-2001, 20.15 u: Viool- Harp Duo: Theodora Geraets, viool en Erika Waardenburg, harp Strijen, Grote of Sint Lambertuskerk, Oude Havenweg 3 Donderdag 26-04-2001, 20.15 u: Reicha Blaaskwintet: Esther de Graaf, fluit; Jan Jimkes, hobo; Willem van de Laar, klari net; Jaap van der Vüet, hoorn en Jan Berend Kan, fagot Toegangsprijzen: Passepartout 8 concerten ƒ90,- CJP/65-i- ƒ75,- Abonnement 3 concerten ƒ42,- CJP/65+ ƒ35,- Losse kaarten 18,- CJP/65+ 15,- Besteladressen: Centrale kaartverkoop: Jenny Veldhoen, Havenkade 8, 3281 LS Numansdorp (0186- 604110). Op zaterdag 26 augustus 2000 geven de organist Martin Mans en de panfluitiste Noortje van Middelkoop (Duo Gavotte) een zomerconcert in de Hervormde Kerk in Dirksland. Zij presenteren hun zojuist nieuw verschenen CD 'Gavotte deel 4' en brengen enkele werken van dit nieuwe album ten gehore zoals: 'Geef vrede Heer, geef vrede', 'Komt laat ons voortgaan, kind'ren', 'Spa nish Dance' van Moskowski, 'Introduction' van Cimarosa en het Russische zigeunerlied 'Russia'. Daarnaast spelen zij enkele liede ren van de CD 'Kinderconcert' zoals: 'Jezus zegt dat Hij, 'k Stel mijn vertrouwen, Ik ga slapen, ik ben moe en Dank u voor deze nieuwe morgen'. Tenslotte brengt Martin Mans enkele orgel improvisaties ten gehore. Het programma is zeer afwisselend en voor alle leeftijden geschikt. Het concert begint om 20.00 uur en de toegang bedraagt 10,- voor volwasse nen, 7,50 voor 65-1- en slechts 5,- voor kinderen onder de 12 jaar. Gavotte deel 4 Het vierde deel in de serie 'Gavotte' is zojuist van de hand van dit inmiddels fameuze duo verschenen. Sinds 1994 vormen Martin Mans en Noortje van Middelkoop een instru mentaal duo dat luistert naai' de naam 'Duo Gavotte'. Deze naam is afgeleid van het muziekstuk Entre'acte Gavotte' van de componist Thomas en is te beluisteren op het eerste deel. De samenwerking heeft vruchten afgeworpen. Deze zomer presenteren zij op acht verschillende plaatsen deel 4 in de veel gevraagde Gavotte-serie. Het repertoire is in drie bestanddelen onder te verdelen. Geeste lijke liederen, klassiek/populair repertoire en Roemeens traditionele muziek. De panfluit is een Roemeens muziekinstrument, zodoende komt in de gehele serie dit genre terug. Het is virtuoze muziek met steeds wisselende maat soorten. De CD 'Kinderconcert' kiijgt ook aandacht op de zomerconcerten. Zij bijten de spits af met het stuk 'Concertino'. Dit betekent klein concert en is een bewerking van Noortje van Middelkoop. De overige kinderliederen zijn bekende, geestelijke melodieën waarvoor de musici prachtige bewerkingen hebben gemaakt voor orgel en panfluit. Beide CD's zijn op de concerten verkrijgbaar. OUDDORP - Op zaterdag 9 september organiseert Gran Dorado Port Zélande in samenwerking met Atletiekvereniging Flakkee de zesde Port Zélande Run. Ook dit jaar wordt de opbrengst van dit spor tieve evenement bestemd voor een goed doel. Gran Dorado Port Zélande stelt het inschrijfgeld en de extra opbrengst van een sponsorloop beschikbaar aan Stich ting Roparun, een organisatie die zicli inzet voor kankerpatiënten. De organisa toren verwachten een grote opkomst van ruim 500 deelnemers. Belangstellenden zijn op zaterdag 9 september van haMe welkom om de hardlopers aan te moedi gen in Gran Dorado resort Port Zélande in Ouddorp. Ook deelnemen aan de Port Zélande Run is nog mogelijk. De Port Zélande run is een jaarlijks terugke rend evenement dat bestaat uit verschillende onderdelen. Voor de jeugd zijn er verschil lende afstanden op basis van leeftijdscatego rieën, er is een familierun van 5 kilometer en een BCNAU-prestatieloop van 10 kilometer. De atleten vertrekken en finishen bij het Paleis des Sports op het Gran Dorado resort Port Zélande. Een deel van het traject voert over de Brou- wersdam; een prachtige route met aan de ene kant het Grevelingenmeer en aan de andere kant dê Noordzee. Deelnemers kunnen zich vanaf 10.30 uur inschrijven. De eerste wed strijden beginnen om 12.15 uur. Het start schot wordt gegeven door voormalig topat lete Nelli Cooman en door Peter van der Noord van Stichting Roparun. Stichting Roparun organiseert jaarlijks de langste non-stop-estafetteloop ter wereld, die van Rotterdam naar Parijs voert. Het geld dat de deelnemende teams bijeenbren gen komt ten goede aan mensen met kanker. De opbrengst wordt besteed aan projecten ter verbetering van de kwaliteit van leven van kankerpatiënten. Het totale inschrijfgeld van de Port Zélande Run is bestemd voor Roparun Hospice Calando in Dirksland. Dit is een opvanghuis waar terminale kankerpa tiënten kunnen worden verzorgd wanneer dat thuis niet meer mogelijk is. Bovendien is een extra klassement ingelast voor alle deel nemende teams waarmee een sponsorbedrag van 1.000,- kan worden verdiend. Ropa run Hospice Calando zal het geld besteden aan transfermateriaal (hulpmiddelen om patiënten te verplaatsen). Peter van der Noord van Stichting Roparun: "Dit initiatief van Gran Dorado Port Zélande is een prachtige aanvulling op onze jaarlijk se estafetteloop. Elk bedrag om de kwaliteit van leven voor kankerpatiënten te verbete ren is van harte welkom. Ik hoop op een gigantische opkomst bij dit sportieve evene ment". Inschrijfgeld Jeugd3,50 Familierun5,00 Prestatieloop 10 km12,50 Palais des Sports. Gran Dorado resort Port Zélande, Port Zélande 2, Ouddorp. Fort Zélande bevindt zich op de Brouwersdani aan de N57. Gran Dorado Group beheert en exploi teert 40 resorts met 8.424 vakantiewonin gen in Nederland, Duitsland en België. Daarmee is zij marktleider in de Benelux. Door het bieden van een brede variëteit aan resorts kan Gran Dorado aan elke vakantiewens tegemoet komen. Alle aan delen van Gran Dorado Group zijn in handen van de Franse ontwikkelaar en exploitant van vakantie-accommodaties Pierre Vacances. Wie gaat er mee naar de bears'? Er zijn mogelijkheden te over Voor ouderen, gehandicapten, jachten, reislustigen, huis houdens, auto's, jongeren, venamelaars, boeren, caravans, trekpaarden, tweede hui zen, zangkoren, postzegels en munten. Wie gaat er niet naar de beurs tegenwoor dig? De retours Amsterdam zijn niet aan te slepen en iedereen lijkt sinds enige tijd het Dajnrak blindelings te kunnen vinden. Daar zit namelijk de allergrootste beurs van Nederland. Voor aandelen en obliga ties. Dagelijks geopend van tien tot vijf. Daar kunt u nog originele hoekmannen aan het werk zien. En optiejongens horen schreeuwen. Het is de plaats luaar (gioot) geld wordt gemaakt. Leef mee, doe mee met dit fatitastiiche cir cus. Deze carrousel van het geld. Draai mee, draai door op deze kemiis van papie ren geluk. Hoevelen doen niet mee?En wie zijn het? De buurman en de collega zeker De kerkganger en de kapper misschien. Ik en nog enkele anderen beslist niet. Is dat laatste schijnheiligheid of eerlijk heid? Dl hoop natuurlijk het laatste maar kan het eerste, mijzelf kennende, niet liele- maal uitsluiten. Zijn we niet allemaal een beetje of (te) veel in de ban van geld verdie nen, het maakt niet uit hoe? Maar veel geld wordt helaas 'verdiend' met onnodige zondagsarbeid, dubieuze en volstrekt over bodige producten en is direct verbonden met het grootkapitaal Is dat erg? Zegt u het maar. Het overbekende maar. Moeten wij op deze wijze meedoen met de xuereld?De wereld, zegt u? Zeker, de wereld gaai op een dergelijke manier om met haar geld. Het antiuoord is even klassiek als voorspelbaar: nee toch. Tenslotte nog één 'klassieker', ontleend aan de nieuwe vertaling: maar gij geheel ande?-'^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 2