Overdenking Tweedehands boekenmarkt uit de Heilige Schrift Nieuwe Parlevinker op het terrein van Hernesseroord 'Dansen' rond het orgel Uitslag 2e jeugdwedstrijd van de 'Viscromte' aJKVENSTER Blik op kerk ^^y en samenleving Lj - Het homo-weekend - Veranderde opvattingen - Een gruwel in Gods oog Het roze-weekend is weer voorbij: de grote manifestatie van de homo-beweging in Am sterdam. Hoogtepunt daarvan is de zoge naamde Canal Parade, de boottpciit door de graciiten. Ongeveer 100 boten maakten een rondvaart, nu al voor de vijfde keer, bekeken door duizenden mensen. De vorige keer had dit evenement nogal wat opspraak teweegge bracht, doordat burgers, politici en toeristen zich hadden geërgerd aan dit 'seksfeest'. Diverse maimen vertoonden zich toen naakt aan het publiek en vaak werden ook de geluidsnormen overschreden. Met het oog daarop waren van gemeente wege de normen wat aangescherpt. Naaktlo- perij was verboden en het aantal decibellen was beperkt. Het leverde het gemeentebe stuur van Amsterdam de nodige kritiek op: het homofeest zou op een bloemencorso gaan lijken, en de hoofdstad verlaagde zich tot een kleinziehg dorp, waar niets kan en mag. Intussen is het geen kleinigheid wat daar gebeurde. In deze tijd loop je het gevaar van de gewenning, het wordt steeds gekker, maar je went uiteindelijk aan alles. Nog maar enkele tientallen jaren geleden werd de homo-sexuele praktijk vrijwel door de hele bevolking afgewezen. KerkeUjk of onkerke lijk, christen of humanist, de omgang mssen mensen van hetzelfde geslacht, werd als tegennatuurlijk van de hand gewezen. Het gebeurde natuurlijk wel, maar als het bekend werd, dan werd er slechts fluisterend, of in bedekte termen over gepraat. Mensen die zich eraan schuldig maakten hadden op z'n minst een afwijking. Inmiddels zijn sinds de zestiger jaren vele taboes, met name op sexueel terrein doorbro ken. En ook homo-sexuaUteit wordt nu door de meerderheid van ons volk aanvaard als een andere manier van seks-beleving. De overheid, die zich in de wetgeving laat leiden door wat algemeen aanvaardbaar wordt geacht, bereidt thans een wet voor waarbij het aan homo's en lesbiennes officieel wordt toegestaan te trouwen! Het kan verkeren. En dan hebben we nog een anti-discrimina- tiewet achter de hand. Dat wil zeggen dat de minderheid, die het met deze ontwikkeling niet eens is, z'n mond moet houden. In dit land, waar vrije meningsuiting zo hoog geno teerd staat, mag je niet meer het standpunt verdedigen dat eeuwenlang heeft gegolden, want dan loopt je het gevaar voor de rechter te worden gedaagd. De waag het er maar op, het hier neer te schrij ven, dat deze zonde in de Bijbel genoemd wordt 'een gruwel in Gods oog'. Dat Sodom om deze zonde door vuur en zwa vel van de hemel is verwoest. Wat afgelopen weekend in Amsterdam gezien kon worden is dan ook niets minder dan een anti-christe lijke en Godslasterlijke demonstratie. Hoe laconiek er ook in de pers over gedaan wordt, en hoe we misschien ook aan dit soort mani festaties gewend raken.Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. EEN UEaKuuaoE 6E600flTEIIEIllNNEfllN6 Mijn geborduurde geboortetegeltje is helaas bijna geheel verkleurd. Is er een mogelijk heid om dit borduurwerk weer in z'n oude staat te krijgen? Antwoord: Eerst moet u er achter zien te komen wat de oorzaak is van de verkleuring. Is dit ontstaan door de inwerking van licht, dan is er niets aan te doen. Is stof de oorzaak, dan kan het borduurwerk gereinigd worden. Het is echter in ieder geval beter om niet zelf te gaan wassen. Experts op dit gebied verze kerden ons, dat het beter is om het borduur- werkje door een chemische wasserij te laten behandelen. Waarschijnlijk moet men het dan eerst zien, om te kunnen beoordelen of het wel te reinigen is, zonder dat er nare bij werkingen als verkleuringen optreden. Bij oud borduurwerk raden wij elke schoon maakbeurt af, omdat het mogeUjk te teer geworden is. Omdat u erg op de geboortete gel gesteld bent, is het raadzaam de tegel achter glas in te (laten) lijsten. Daarmee voorkomt u verontreiniging door stof, vlie- genvuil en dergelijke. DIENSTPLICHTIG ONOEÜKOMEN? Men vertelde mij dat een kazerne pas een kazerme genoemd mag worden als de dienst plichtigen er ook slapen. Ik geloof hier niets van! Heb ik gelijk? Antwoord: Ons woord kazerne komt uit het Franse woord casema, dat weer ontstaan is uit het Provenjaalse woorden cazema. Een cazema was een kleine ruimte in een vesting voor de nachtwachtmanschappen. De Franse koning Lodewijk XTV liet voor het eerst gro te onderkomens voor soldaten bouwen, de naam caserne werd hiervoor gebruikt. Met slapende dienstpüchtigen heeft het woord kazerne van oorsprong dus niets te maken. Er kunnen net zo goed beroepsmilitairen in slapen. Trouwens, anders zouden we nu helemaal geen kazernes meer hebben, nu in ons land de dienstplicht afgeschaft is! iinmsE KOPiEi Twee kopjes van ons servies zitten zo vast op elkaar dat ze zelfs met warm water niet te scheiden zijn. Waarschijnlijk weet u wel een manier om de scheiding tot stand te brengen. Antwoord: De truc is dat u gebruik moet maken van het uitzetten en krimpen door respectievelijk warmte en koude. Zet daar om de kopjes in een pan met heet water en doe zo koud mogeüjk water in het bovenste kopje. Het onderste kopje zal wat uitzetten, het bovenste wat krimpen. Ze moeten dan zonder al te veel moeite los te wrikken zijn. Mocht het nog niet lukken, leg dan enige ijs blokjes in het bovenste kopje en probeer ze daarna opnieuw los te wrikken. HaaRiVETULEKHEN Als ik gemorst kaarsvet uit mijn kleedjes strijk dan blijft er een donkere vlek over. Kan ik deze vlek ook nog wegkrijgen? Antwoord: U schrijft dat u het kaarsvet eruit gestreken heeft, dat is op zich een goede methode. Heeft u daarbij echter wel zoge naamd grauw papier gebruikt? Dit papier legt u op de vlek. Als u daar het heet strijkij zer overheen haalt en steeds schoon papier neemt, wordt het smeltende kaarsvet in de meeste gevallen geheel geabsorbeerd door Op zaterdag 19 augustus a.s. organiseert de Zeeuwse stichting 'Steun aan Israël' voor de tiende keer een grote MARKT van TWEE DEHANDS BOEKEN in Zierikzee. Al meer dan 15 jaar verzorgt deze stichting boekenmarkten in Zeeland. De reaktie van bezoekers in Zierikzee waren de afgelopen jaren steeds zeer enthousiast. Daarom wil de stichting ook dit jaar weer in deze stad een markt organiseren. De BOEKENMARKT wordt gehouden onder de BEUZE aan het HA VENPLEIN bij nr. 17 te Zierikzee van 10.00 tot 15.00 uur. Bij regen staat daar alles toch droog. Meestal vijf, soms zes keer per jaar is de stichting in de gelegenheid een zeer groot assortiment van uitgelezen boeken in de pro vincie aan te bieden. Vooral in romans is de stichting dit jaar zeer ruim gesorteerd. Ook voor de verzamelaars en snuffelaars is er wat te vinden, alsmede voor hen die eenvoudige romannetjes zoeken voor de vakantie. Iets minder als vorige jaren zijn er studieboeken. Door de ervaring hebben de vrijwillige medewerkers de boeken behoorlijk kunnen sorteren en zijn de prijzen billijk, overeen komstig de kwaüteit. De boeken worden aangeboden op tafels. De verkoop van de boeken is ten bate van de ontginning van de Negev-woestijn via het projekt door verdere ontwikkeUng van de Kibbutz Paran. Deze steun gebeurt in samenwerking met Joods Nationaal Fonds te Amsterdam. Startersinformatiebijeenkomst in 's-Gravendeel op 18 september a.s. Voor wie er wel eens aan denkt om voor zichzelf te begirmen, organiseert de Kamer van Koophandel Rotterdam (kan toor Dordrecht) op maandagavond 18 sep tember a.s. een gratis informatiebijeen komst i.s.m. de gemeente 's-Gravendeel, de lokale banken, de NOvAA en de Belas tingdienst. De startersbijeenkomst wordt geopend door burgemeester Salet. Daarna zullen vakspecialisten en advi seurs van de kamer van koophandel infor matie geven over alle zaken, die bij het starten van een eigen bedrijf op de nieuwe ondernemer afkomen. Er zijn diverse informatiestands, die in de pauze kuimen worden bezocht. Na de pauze vertellen pas gestarte onder nemers over hun ervaringen. De bijeenkomst vindt plaats in Partycen trum Concordia, Dr. Bossersstraat 11 in 's- Gravendeel, aanvang 19.00 uur (zaal open om 18.30 uur) en duurt tot 22.00 uur. Toegangsbewijzen zijn gratis en kuimen worden afgehaald bij het gemeentehuis van 's-Gravendeel of telefonisch worden besteld bij de afdeling Voorlichting van de Kamer van Koophandel Rotterdam, kan toor Dordrecht, telefoonnummer (078) 6337200. dat grauwe papier. Dit papier is meestal wel bij kantoorboekhandelaren te koop. Mocht de vlek nog niet geheel verdwenen zijn, dan kunt u rustig wassen met een wasmiddel voor de bonte was en dan wel met de machi ne op 60°. Bij een lagere temperatuur lost het vet niet op. kunt ook de vlek deppen met een doekje met daarop een weinig terpentine of wasbenzine (brandgevaar!). Helpt dit niet of onvoldoende, dan kunt u de bij een drogist te koop zijnde diverse middelen tegen vet- vlekken eens proberen. Het is verstandig om eerst een onopvallend plekje te behandelen om te kijken of er geen verkleuring optreedt. HET COEOE DOEI Kunt u mij het adres opgeven van de instel ling die de betrouwbaarheid van liefdadig heidsinstellingen nagaat? Antwoord: Het door u gevraagde adres luidt: Centraal Bureau Fondswerving, Anthony Fokkerweg 1, 1509 CM Amster dam, telefoon (020) 4170003. Dit bureau toetst - alleen op eigen verzoek - van een fondsenverzamelende instelling de betrouw baarheid en de organisatie van deze instel ling. "En de Geest en de Bruid zeggen: kom" Openb. 22:17a Zou je dat kunnen zeggen: dat het werk van de Heilige Geest daarin wordt samengevat, in dat kleine woordje "kom"? Dat wij men sen dat leren zeggen; leren spellen in ons leven?. Ik denk het wel. Kom.Here Jezus. Ja, die naam moet daar bij genoemd worden. Het verlangen is gericht; op Iemand gericht. Op de Heere en Bruidegom. Hij heeft in het 20ste hoofdstuk van de Openbaring al drie keer gezegd: "zie Ik kom haastig"; zijn voetstappen kliiiken in de gang van de geschiedenis. Hij komt! Hij komt om wereldgericht te houden; om Zijn kerk thuis te halen. En dan komt er een antwoord! In onze tekst. Een antwoord doorgloeid van verlangen; een peilloos heimwee komt openbaar. Dat is het werk van de Heilige Geest dat er een kerk is die antwoordt, de eeuwen door! Die zegt "Kom Here Jezus." Hoe komt het dat ze het woordje "kom" gebruikt? Zou je niet veel meer verwachten dat Hem uit mensenmonden tegénklinkt dat Hij maar blijven moet waar Hij is? Wie wil nu dat Hij komt? Wilt u dat en jij en ik? Het heeft al weer met de Heilige Geest te maken. Dat "kom" dat wordt hier op aarde geboren. Waar Hij komt in het Woord. Ons leven bin nen. Met Zijn ernstig evangeUewoord, Zijn heiüge ogen. Wie wil dat; dat Hij komt? Wie wil nu dat Hij ons de zonde afneemt; de zon de die ons van huisuit zo lief is? Dat wil nie mand dan die door de H.Geest onderwezen wordt. Die God ziet wie Hij is; Zijn recht op ons leven. Zijn liefde. En krijg je dan Hem in het zicht en in het hart die tussentreedt, die- Zijn bloed stort tot verzoening; die je verlost. Dan brandt het vuur. Van verwondering en van verlangen. Dan begint het: "kom"-zeggen. Daar ook alleen. Hebt u ooit een bruid meegemaakt die niet naar de komst van de bruidegom verlangt? Dat klopt niet als dat zo is. Je zou zelfs kun nen zeggen dat de bruid aan het verlangen te kennen is. Geen bruid zonder verlangen. Dan is het niet voor niets dat de Geest het eerst wordt genoemd. De Geest en de bruid roepen. Gelukkig maar dat hij het vuur gaan de houdt. Als het van de bruid zou afhangen. Hij doet die roep geboren worden; Hij houdt haar gaande; al komt zij er niet zonder schuld onderuit. Tijden van dwalen, van wegglijden. Als een verre zender op de radio die telkens wegvalt. En toch ziet Hij er zijn bruid in. Dat is won derlijk! Ja, dan zeggen wij niet: dat is te begrijpen, geen wonder; maar we zeggen: wat is er aan mij aan aantrekkelijks... en toch.het ligt aan Hem. Nee, dat zeggen we niet omdat dat zo hoort, maar omdat het het wonder van ons leven werd. "Kom" roepen, dat oefent de H.Geest in zon daarsharten in. Het is de praktijk van het geloven. Als zondaar aan de Heere hangen; deze wereld verlaten en onze oude natuur doden en in een nieuw leven wandelen. Kom Heilige Geest; woon in mijn hart, leer het me zeggen, leer het me leven Kom. Kom in uw Woord dat wij horen. Kom in uw kracht. Kom Heere Jezus. F. G.C.K. BROUWERSHAVEN - Vroeger, en mis schien hier en daar nu nog, had je ze wel in Belgische etablissementen: die heerlijke pijporgels met muziek waarop stevig kon worden gedanst. Een heel klein beetje zal de Grote of Sint Nicolaaskerk te Brou wershaven op woensdag 16 augustus van af 20.00 uur op een danszaal lijken. In de serie orgelconcerten aldaar, tijdens welke gewone maar ook ongewone muziek (althans voor orgel) kan worden beluis terd, is het op die avond de beurt aan de Nijmeegse organist Joost Langeveld. Mensen die hem kennen, weten, dat het dan weer een ongebruikelijk concert gaat wor den. Hij is al geruime tijd zeer gemotiveerd en actief bezig om het orgel, dat bij veel mensen een minder bekend muziekinstru ment aan het worden is, onder grotere groe pen van de bevolking tot een bekend en geliefd instrument te maken. Langeveld heeft voor het concert in Brou wershaven een programma samengesteld onder de titel "Vijf eeuwen dansen op het orgel". Voor dit programma heeft hij een keuze gemaakt uit composities met een danskarakter van een groot aantal componis ten. Daartoe behoren - om de meer bekende te noemen - Cabanilles, Bach, de Nederlan der ComeUs Bute, Vieme en Bartok. Ook het spectaculaire Salamanca van de Zwitser Guy Bovet, dat oorspronkelijk ook op het niet doorgegane concert van 2 augustus door Anja Hendnkx was gepland, wordt ten geho re gebracht. De concertgever zal eindigen met een improvisatie. Joost Langeveld studeerde orgel bij Bert Matter aan het Arnhems Conservatorium en daarnaast sociologie aan de Nijmeegse Uni versiteit. Hij won twee maal, in 1978 en 1979, de eerste prijs op het Intemationaal Orgelimprovisatieconcours te Haarlem. Hij is thans werkzaam aan de universiteiten van Nijmegen en Utrecht als docent muziekge schiedenis en kunstsociologie. Hij geeft regelmatig orgelconcerten in birmen- en bui tenland en geniet daarnaast bekendheid als muzikaal begeleider van stomme films. Na het concert is er volop gelegenheid voor het drinken van een kopje koffie, thee of een glas limonade en voor een praatje met de concertgever. De toegang is 7,50; kinderen t/m 12 jaar onder begeleiding van een vol wassene betalen niets. Het volgende en tevens laatste concert van deze serie in Brouwershaven zal worden gegeven op woensdag 30 augustus door de organist Geert Bierling, o.a. bekend van de populaire orgelconcerten met arrangemen ten van orkestwerken in de Doelen in Rot terdam maar ook van zijn bewerkingen van psalmmelodieën. Informatie: Joost Langeveld: 024 - 3226360 en Prosper Sevestre: 0111 -69 13 66 of 06-51361564. 5 augustus; 34 deelnemers Groep A van 5 t/m 11 jaar: 1. A. H. de Visser100 cm. 2. Jelle Vreeswijk54 cm. 3. Joost Koppejan49 cm. 4. Berdine Bakker48 cm. 5. Arie Knops39 cm. 6. M. de Visser33 cm. 7. Hans Struik32 cm. 8. Kevin Vermeulen23 cm. 9. Sharon Henry19 cm. 10. M. Wilstra17 cm. Na 2 wedstrijden is de stand in groep A: 1. A. H. de Visser145 cm. 2. Berdine Bakker112 cm. 3. A. Koole100 cm. Groep B van 12 t/m 16 jaar: 1. Comelis Bakker270 cm. 2. John V. d. Veer89 cm. 3. Niels Wilstra87 cm. I 4^^ I Idinkerlandsewes 9, Nieuwe Tonge I Telefoon (0187) 65 22 35 4. Roxarme Slootweg61 cm. 5. Rob Abrahamse44 cm. 6. Pieter Wolfert43 cm. 7. Herman Vreeswijk30 cm. 8. Yvonne de Jager20 cm. 9. BramLooy18 cm. 10. Jaco Wolfert18 cm. De stand na 2 wedstrijden in groep B is: 1. Comehs Bakker350 cm. 2. John van der Veer143 cm. 3. Niels Wilstra139 cm. Op het terrein van Hemesseroord is de win kel, voor velen bekend als de Parlevinker, volledig herbouwd tot een riante winkel met een uitgebreid assortiment tegen redelijke prijzen. Op de zelfde plaats waar de Parlevinker was is nu een geheel nieuwe winkel herrezen. Net als het enige tijd geleden verbouwde res taurant is ook de bouw van de nieuwe win kel vast een voorschot op de komende ver anderingen op het terrein van Hemesser oord, de oprichting van een nieuwe woon wijk. Dit laat tegelijk het unieke van deze woonwijk zien. Waar anders zie je dat eerst de voorzienin gen gebouwd worden, en dan daaromheen de woningen? De winkel is onlangs in gebruik genomen. Op 16 september zal, tijdens het 'nazomer- feest' de officiële opening plaatsvinden. -33- "Het is ellendig voor hen, Fraiik, maar je kunt ze van hier uit niet bereiken, zoals op het ogenblik het getij en de wind is; wacht tot mor genochtend heel vroeg in de morgen, als dan de wind een beetje geluwd is, wat ik wel verwacht, dan zou het te wagen zijn". "Kom Frank", vervolgde Geert Abels, "ga nu met ons mee en doe geen dwaze dingen, ze zijn er op de Guilerhof niets mee gebaat, als jij en degenen, die met je meegaan, verongelukken op het wilde water temidden van drijvend wrakhout. De kans is te groot, dat je boot lek stoot op stukken muur, die door het water bedekt zijn, of afgebroken boomstronken". Zuchtend en ontevreden over zichzelf, begreep Frank toch zeer goed, dat hij voor het ogenblik niets kon beginnen, en zijn hart was vol zorg en kommer over Hanneke, haar moeder, en de bewoners van het lemen huisje, van wie liij zoveel vriendschap had ondervonden. Al had hij uit den aard der zaak niet veel sympathie voor de trotse boer van de Guilerhof, toch voelde hij medeUjden met de man, die zijn gehele bezitting wellicht had zien ondergaan in de stormvloed. "Er zal dan voor mij niets anders opzitten, dan te wachten tot het krie ken van de nieuwe dag, doch ik wacht in géén geval tot een grote schuit wordt bemand; veel Uever ga ik op eigen gelegenheid met een kleine boot; kan ik op jullie rekenen, Gijs en Jan?" Deze vraag deed Frank, terwijl hij naast de vissers voortstapte naar hun huisje, en het antwoord luidde: "Ja zeker, we zijn bereid het met je te wagen, maar hoe komen we aan een schuit?" In de lage huiskamer van Geert Abels, waar het zo sterk naar vis en geteerd touw ruikt, zitten de mannen bij de haard en roken hun korte, stenen pijpen, terwijl men de vraag onder het oog ziet, hoe ze aan een goede schuit zullen komen. "Het zal moeilijk gaan. Frank", zegt Geert Abels, "want alle beschik bare vaartuigen, die geschikt zijn om morgen de tocht te ondernemen, zijn door de schout in beslag genomen. Dat hoorde ik tenminste een uur geleden bij de haven vertellen, doch voor de waarheid sta ik niet in, het kan wel een praatje zijn, maar in elk geval zal het moeilijk zijn, om aan een boot te komen". Nadenkend en met gefronst voorhoofd staarde Frank Lindorp in de spelende vlammen van het haardvuur onder de rokerige schouw, doch opeens richtte hij zich op en keerde zich tot de oude visser. "Luister eens. Geert, dan zal ik je zeggen, wat ik van plan ben, en als het mij lukt, vaar ik morgenochtend om half vier uit, dan ben ik in elk geval de anderen, die óók uitvaren willen, vóór. Toen we straks aan wal kwamen, hoorde ik zeggen, dat Korpelman, de palingvisser, met zijn zeilboot een achttal mensen binnen Elburg gebracht heeft en nu wilde ik met Korpelman gaan praten. Wat denk je daarvan?" Geert haalde bedenkelijk de schouders op, terwijl hij antwoordde: "De palingschipper heeft een nog betrekkelijk nieuwe, sterke schuit, waarmee hij zijn brood verdient; je begrijpt toch zelf wel. Frank, dat hij zijn boot niet aan de eerste de beste, die er om komt, zal afstaan om daarmee zulk een gevaarlijk werk te gaan verrichten als jij van plan bent; temeer, omdat hij er waarschijnlijk zelf op uit gaat, maar dan natuurlijk waarheen hij zélf wil en niet eerder dan wanneer hij daarvoor de tijd geschiltt acht". Frank knikte ten teken, dat hij het met deze opmerking eens was, doch dan sprak hij: "Dat Korpelman zijn schuit niet aan iedereen zal afgeven is begrijpe- Ujk, maar als ik hem voorstel voor het gebruik van zijn schuit vijftig gulden te betalen, en indien er schade aan komt, die schade ten volle voor mijn rekening te nemen, geloof ik vast, dat hij niet afkerig zal zijn". Geert Abels wist van de veranderde levensomstandigheden van Frank niets af en trok een bedenkelijk gezicht, toen hij hoorde van dit voor stel. "Ik wil graag geloven, datje het grootste deel van de gage van je laat ste reis er voor over hebt om de mensen die je hef zijn op de Guiler hof te hulp te komen, maar... Jaap moet er zijn hele schuit aan wagen..." "Luister even naar mij. Geert, dan zal ik je eens op de hoogte bren gen, waarom ik gemakkelijk de schuit van Korpelman desnoods kan kopen". En nu vertelde Frank, wat hij reeds aan Gijs had medegedeeld, en toen hij daarmee klaar was, gleed een glans van genoegen over het verweerde gezicht van Abels; hij Idopte Frank op de schouder en sprak: "Een bestiering van Boven noem ik het, dat de zoon van Herbert Lin dorp weer eigenaar wordt van het schippershuis. En reeds zo jong stuurman op het Zuiderkruis! Nu Frank, je vader was ook heel jong reeds stuurman; word een even goed zeeman en bovenal, wees een Christen, zoals hij was, dan kan, al treft je ook ramp en tegenspped, aan het eind de veilige haven worden binnengevaren. Nu je er zó voor staat, zou er wel enige kans zijn, dat Korpelman han delbaar is, kom, ik ga met je mee, om de zaak voor elkaar te krijgen". Opnieuw begaven de mannen zich naar buiten, ondanks de bulderen de storm; Gijs wilde ook met alle geweld mee, maar zijn vader maak te hem met enkele woorden duidelijk, dat het bij de paUngschipper, met zijn talrijke kroost, toch al woelig genoeg was. Zij vonden de schipper in zijn armoedige woning; hij was nog maar net thuis, wat te zien was aan de zeelaarzen, die iiij nog aan had, ter wijl hij zelfs de Zuidwester nog op het hoofd had. Het was een korte, breedgeschouderde kerel, die het goed was aan te zien, dat hij voor geen klein geruchtje vervaard was. Hij stond dan ook in Elburg onder het varensvolk als een onversclu-okken zeeman bekend. Jaap dacht, dat Abels bij hem kwam om paling te verkopen; die hem vergezellende zeeman kon hij niet dadelijk thuis brengen, maar wie met Geert meekwam, was hem altijd welkom. Dadelijk trok hij een ruwe, houten bank onder de zwartberookte schouw en nodigde de bezoekers uit, om plaats te nemen. Nauwelijks waren ze gezeten, of Korpelman vroeg op de man af: "Heb je pahng voor me. Geert, of is er wat anders aan de hand?" "Neen, paling heb ik niet, hoe zou ik er nu aan komen?" antwoordde de visser, "maar toch heb ik, of Uever gezegd Lindorp, heeft iets aan de hand, waar jij een aardig duitje mee kunt verdienen". "Nóu zie ik het", zei de schipper, "jij bent de zoon van stuurman Lin dorp uit het schippershuis, en zeker pas thuis van de reis. Waar wou je mij een duitje aan laten verdienen?" Zo kort mogelijk legde Frank de schipper uit, waar het om ging, en toen hij gereed was, voegde hij er aan toe: "Denk er wel om, schipper Korpoelman, dat ik je vijftig gulden voor uit betaal; komt er schade aan je schuit, dan wordt alles op mijn kos ten keurig in orde gemaakt, me dunkt, dat je er niet veel kwaad bij kunt..." De schipper keek even peinzend in het vuur en dan vroeg hij kortaf: "Wie zullen er meevaren naar Doomspijk, als ik er mijn schuit aan waag?" "Ik zou graag met vier man aan de riemen willen; drie heb ik er al, namelijk Gijs en Jan Abels, ik zelf, terwijl ik de vierde man vanavond nog wel opzoek". De schipper schudde het hoofd: "Alle drie jonge, onbezonnen kerels, en dat voor zulk gevaarlijk werk, neen, dat doe ik niet". "En als ik meega, hoe denk je er dan over, Korpelman?" vroeg thans Geert Abels. Doch weer schudde de schipper het hoofd. (wordt vervolgd) f II

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5