Overdenking
Tweedehands
boekenmarkt
uit de
Heilige Schrift
Nieuwe Parlevinker op het terrein
van Hernesseroord
'Dansen' rond het orgel
Uitslag 2e jeugdwedstrijd
van de 'Viscromte'
aJKVENSTER
Blik op kerk ^^y
en samenleving Lj
- Het homo-weekend
- Veranderde opvattingen
- Een gruwel in Gods oog
Het roze-weekend is weer voorbij: de grote
manifestatie van de homo-beweging in Am
sterdam. Hoogtepunt daarvan is de zoge
naamde Canal Parade, de boottpciit door de
graciiten. Ongeveer 100 boten maakten een
rondvaart, nu al voor de vijfde keer, bekeken
door duizenden mensen. De vorige keer had
dit evenement nogal wat opspraak teweegge
bracht, doordat burgers, politici en toeristen
zich hadden geërgerd aan dit 'seksfeest'.
Diverse maimen vertoonden zich toen naakt
aan het publiek en vaak werden ook de
geluidsnormen overschreden.
Met het oog daarop waren van gemeente
wege de normen wat aangescherpt. Naaktlo-
perij was verboden en het aantal decibellen
was beperkt. Het leverde het gemeentebe
stuur van Amsterdam de nodige kritiek op:
het homofeest zou op een bloemencorso gaan
lijken, en de hoofdstad verlaagde zich tot een
kleinziehg dorp, waar niets kan en mag.
Intussen is het geen kleinigheid wat daar
gebeurde. In deze tijd loop je het gevaar van
de gewenning, het wordt steeds gekker, maar
je went uiteindelijk aan alles. Nog maar
enkele tientallen jaren geleden werd de
homo-sexuele praktijk vrijwel door de hele
bevolking afgewezen. KerkeUjk of onkerke
lijk, christen of humanist, de omgang mssen
mensen van hetzelfde geslacht, werd als
tegennatuurlijk van de hand gewezen. Het
gebeurde natuurlijk wel, maar als het bekend
werd, dan werd er slechts fluisterend, of in
bedekte termen over gepraat.
Mensen die zich eraan schuldig maakten
hadden op z'n minst een afwijking.
Inmiddels zijn sinds de zestiger jaren vele
taboes, met name op sexueel terrein doorbro
ken. En ook homo-sexuaUteit wordt nu door
de meerderheid van ons volk aanvaard als
een andere manier van seks-beleving. De
overheid, die zich in de wetgeving laat leiden
door wat algemeen aanvaardbaar wordt
geacht, bereidt thans een wet voor waarbij
het aan homo's en lesbiennes officieel wordt
toegestaan te trouwen! Het kan verkeren.
En dan hebben we nog een anti-discrimina-
tiewet achter de hand. Dat wil zeggen dat de
minderheid, die het met deze ontwikkeling
niet eens is, z'n mond moet houden. In dit
land, waar vrije meningsuiting zo hoog geno
teerd staat, mag je niet meer het standpunt
verdedigen dat eeuwenlang heeft gegolden,
want dan loopt je het gevaar voor de rechter
te worden gedaagd.
De waag het er maar op, het hier neer te schrij
ven, dat deze zonde in de Bijbel genoemd
wordt 'een gruwel in Gods oog'.
Dat Sodom om deze zonde door vuur en zwa
vel van de hemel is verwoest. Wat afgelopen
weekend in Amsterdam gezien kon worden
is dan ook niets minder dan een anti-christe
lijke en Godslasterlijke demonstratie. Hoe
laconiek er ook in de pers over gedaan wordt,
en hoe we misschien ook aan dit soort mani
festaties gewend raken.Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
EEN UEaKuuaoE
6E600flTEIIEIllNNEfllN6
Mijn geborduurde geboortetegeltje is helaas
bijna geheel verkleurd. Is er een mogelijk
heid om dit borduurwerk weer in z'n oude
staat te krijgen?
Antwoord: Eerst moet u er achter zien te
komen wat de oorzaak is van de verkleuring.
Is dit ontstaan door de inwerking van licht,
dan is er niets aan te doen. Is stof de oorzaak,
dan kan het borduurwerk gereinigd worden.
Het is echter in ieder geval beter om niet zelf
te gaan wassen. Experts op dit gebied verze
kerden ons, dat het beter is om het borduur-
werkje door een chemische wasserij te laten
behandelen. Waarschijnlijk moet men het
dan eerst zien, om te kunnen beoordelen of
het wel te reinigen is, zonder dat er nare bij
werkingen als verkleuringen optreden. Bij
oud borduurwerk raden wij elke schoon
maakbeurt af, omdat het mogeUjk te teer
geworden is. Omdat u erg op de geboortete
gel gesteld bent, is het raadzaam de tegel
achter glas in te (laten) lijsten. Daarmee
voorkomt u verontreiniging door stof, vlie-
genvuil en dergelijke.
DIENSTPLICHTIG ONOEÜKOMEN?
Men vertelde mij dat een kazerne pas een
kazerme genoemd mag worden als de dienst
plichtigen er ook slapen. Ik geloof hier niets
van! Heb ik gelijk?
Antwoord: Ons woord kazerne komt uit het
Franse woord casema, dat weer ontstaan is
uit het Provenjaalse woorden cazema. Een
cazema was een kleine ruimte in een vesting
voor de nachtwachtmanschappen. De Franse
koning Lodewijk XTV liet voor het eerst gro
te onderkomens voor soldaten bouwen, de
naam caserne werd hiervoor gebruikt. Met
slapende dienstpüchtigen heeft het woord
kazerne van oorsprong dus niets te maken.
Er kunnen net zo goed beroepsmilitairen in
slapen. Trouwens, anders zouden we nu
helemaal geen kazernes meer hebben, nu in
ons land de dienstplicht afgeschaft is!
iinmsE KOPiEi
Twee kopjes van ons servies zitten zo vast op
elkaar dat ze zelfs met warm water niet te
scheiden zijn. Waarschijnlijk weet u wel een
manier om de scheiding tot stand te brengen.
Antwoord: De truc is dat u gebruik moet
maken van het uitzetten en krimpen door
respectievelijk warmte en koude. Zet daar
om de kopjes in een pan met heet water en
doe zo koud mogeüjk water in het bovenste
kopje. Het onderste kopje zal wat uitzetten,
het bovenste wat krimpen. Ze moeten dan
zonder al te veel moeite los te wrikken zijn.
Mocht het nog niet lukken, leg dan enige ijs
blokjes in het bovenste kopje en probeer ze
daarna opnieuw los te wrikken.
HaaRiVETULEKHEN
Als ik gemorst kaarsvet uit mijn kleedjes
strijk dan blijft er een donkere vlek over.
Kan ik deze vlek ook nog wegkrijgen?
Antwoord: U schrijft dat u het kaarsvet eruit
gestreken heeft, dat is op zich een goede
methode. Heeft u daarbij echter wel zoge
naamd grauw papier gebruikt? Dit papier
legt u op de vlek. Als u daar het heet strijkij
zer overheen haalt en steeds schoon papier
neemt, wordt het smeltende kaarsvet in de
meeste gevallen geheel geabsorbeerd door
Op zaterdag 19 augustus a.s. organiseert de
Zeeuwse stichting 'Steun aan Israël' voor de
tiende keer een grote MARKT van TWEE
DEHANDS BOEKEN in Zierikzee.
Al meer dan 15 jaar verzorgt deze stichting
boekenmarkten in Zeeland. De reaktie van
bezoekers in Zierikzee waren de afgelopen
jaren steeds zeer enthousiast. Daarom wil de
stichting ook dit jaar weer in deze stad een
markt organiseren.
De BOEKENMARKT wordt gehouden
onder de BEUZE aan het HA VENPLEIN bij
nr. 17 te Zierikzee van 10.00 tot 15.00 uur.
Bij regen staat daar alles toch droog.
Meestal vijf, soms zes keer per jaar is de
stichting in de gelegenheid een zeer groot
assortiment van uitgelezen boeken in de pro
vincie aan te bieden. Vooral in romans is de
stichting dit jaar zeer ruim gesorteerd. Ook
voor de verzamelaars en snuffelaars is er wat
te vinden, alsmede voor hen die eenvoudige
romannetjes zoeken voor de vakantie. Iets
minder als vorige jaren zijn er studieboeken.
Door de ervaring hebben de vrijwillige
medewerkers de boeken behoorlijk kunnen
sorteren en zijn de prijzen billijk, overeen
komstig de kwaüteit. De boeken worden
aangeboden op tafels.
De verkoop van de boeken is ten bate van de
ontginning van de Negev-woestijn via het
projekt door verdere ontwikkeUng van de
Kibbutz Paran. Deze steun gebeurt in
samenwerking met Joods Nationaal Fonds te
Amsterdam.
Startersinformatiebijeenkomst in
's-Gravendeel op 18 september a.s.
Voor wie er wel eens aan denkt om voor
zichzelf te begirmen, organiseert de
Kamer van Koophandel Rotterdam (kan
toor Dordrecht) op maandagavond 18 sep
tember a.s. een gratis informatiebijeen
komst i.s.m. de gemeente 's-Gravendeel,
de lokale banken, de NOvAA en de Belas
tingdienst. De startersbijeenkomst wordt
geopend door burgemeester Salet.
Daarna zullen vakspecialisten en advi
seurs van de kamer van koophandel infor
matie geven over alle zaken, die bij het
starten van een eigen bedrijf op de nieuwe
ondernemer afkomen.
Er zijn diverse informatiestands, die in de
pauze kuimen worden bezocht.
Na de pauze vertellen pas gestarte onder
nemers over hun ervaringen.
De bijeenkomst vindt plaats in Partycen
trum Concordia, Dr. Bossersstraat 11 in 's-
Gravendeel, aanvang 19.00 uur (zaal open
om 18.30 uur) en duurt tot 22.00 uur.
Toegangsbewijzen zijn gratis en kuimen
worden afgehaald bij het gemeentehuis
van 's-Gravendeel of telefonisch worden
besteld bij de afdeling Voorlichting van de
Kamer van Koophandel Rotterdam, kan
toor Dordrecht, telefoonnummer (078)
6337200.
dat grauwe papier. Dit papier is meestal wel
bij kantoorboekhandelaren te koop. Mocht
de vlek nog niet geheel verdwenen zijn, dan
kunt u rustig wassen met een wasmiddel
voor de bonte was en dan wel met de machi
ne op 60°. Bij een lagere temperatuur lost het
vet niet op. kunt ook de vlek deppen met
een doekje met daarop een weinig terpentine
of wasbenzine (brandgevaar!). Helpt dit niet
of onvoldoende, dan kunt u de bij een drogist
te koop zijnde diverse middelen tegen vet-
vlekken eens proberen. Het is verstandig om
eerst een onopvallend plekje te behandelen
om te kijken of er geen verkleuring optreedt.
HET COEOE DOEI
Kunt u mij het adres opgeven van de instel
ling die de betrouwbaarheid van liefdadig
heidsinstellingen nagaat?
Antwoord: Het door u gevraagde adres
luidt: Centraal Bureau Fondswerving,
Anthony Fokkerweg 1, 1509 CM Amster
dam, telefoon (020) 4170003. Dit bureau
toetst - alleen op eigen verzoek - van een
fondsenverzamelende instelling de betrouw
baarheid en de organisatie van deze instel
ling.
"En de Geest en de Bruid
zeggen: kom"
Openb. 22:17a
Zou je dat kunnen zeggen: dat het werk van
de Heilige Geest daarin wordt samengevat,
in dat kleine woordje "kom"? Dat wij men
sen dat leren zeggen; leren spellen in ons
leven?. Ik denk het wel.
Kom.Here Jezus. Ja, die naam moet daar
bij genoemd worden. Het verlangen is
gericht; op Iemand gericht. Op de Heere en
Bruidegom.
Hij heeft in het 20ste hoofdstuk van de
Openbaring al drie keer gezegd: "zie Ik kom
haastig"; zijn voetstappen kliiiken in de gang
van de geschiedenis. Hij komt! Hij komt om
wereldgericht te houden; om Zijn kerk thuis
te halen.
En dan komt er een antwoord! In onze tekst.
Een antwoord doorgloeid van verlangen; een
peilloos heimwee komt openbaar. Dat is het
werk van de Heilige Geest dat er een kerk is
die antwoordt, de eeuwen door! Die zegt
"Kom Here Jezus."
Hoe komt het dat ze het woordje "kom"
gebruikt? Zou je niet veel meer verwachten
dat Hem uit mensenmonden tegénklinkt dat
Hij maar blijven moet waar Hij is? Wie wil
nu dat Hij komt? Wilt u dat en jij en ik? Het
heeft al weer met de Heilige Geest te maken.
Dat "kom" dat wordt hier op aarde geboren.
Waar Hij komt in het Woord. Ons leven bin
nen. Met Zijn ernstig evangeUewoord, Zijn
heiüge ogen. Wie wil dat; dat Hij komt? Wie
wil nu dat Hij ons de zonde afneemt; de zon
de die ons van huisuit zo lief is? Dat wil nie
mand dan die door de H.Geest onderwezen
wordt. Die God ziet wie Hij is; Zijn recht op
ons leven. Zijn liefde. En krijg je dan Hem in
het zicht en in het hart die tussentreedt, die-
Zijn bloed stort tot verzoening; die je verlost.
Dan brandt het vuur. Van verwondering en
van verlangen.
Dan begint het: "kom"-zeggen. Daar ook
alleen.
Hebt u ooit een bruid meegemaakt die niet
naar de komst van de bruidegom verlangt?
Dat klopt niet als dat zo is. Je zou zelfs kun
nen zeggen dat de bruid aan het verlangen te
kennen is. Geen bruid zonder verlangen.
Dan is het niet voor niets dat de Geest het
eerst wordt genoemd. De Geest en de bruid
roepen. Gelukkig maar dat hij het vuur gaan
de houdt. Als het van de bruid zou afhangen.
Hij doet die roep geboren worden; Hij houdt
haar gaande; al komt zij er niet zonder schuld
onderuit. Tijden van dwalen, van wegglijden.
Als een verre zender op de radio die telkens
wegvalt.
En toch ziet Hij er zijn bruid in. Dat is won
derlijk! Ja, dan zeggen wij niet: dat is te
begrijpen, geen wonder; maar we zeggen:
wat is er aan mij aan aantrekkelijks... en
toch.het ligt aan Hem. Nee, dat zeggen we
niet omdat dat zo hoort, maar omdat het het
wonder van ons leven werd.
"Kom" roepen, dat oefent de H.Geest in zon
daarsharten in. Het is de praktijk van het
geloven. Als zondaar aan de Heere hangen;
deze wereld verlaten en onze oude natuur
doden en in een nieuw leven wandelen.
Kom Heilige Geest; woon in mijn hart, leer
het me zeggen, leer het me leven Kom.
Kom in uw Woord dat wij horen. Kom in uw
kracht.
Kom Heere Jezus.
F.
G.C.K.
BROUWERSHAVEN - Vroeger, en mis
schien hier en daar nu nog, had je ze wel in
Belgische etablissementen: die heerlijke
pijporgels met muziek waarop stevig kon
worden gedanst. Een heel klein beetje zal
de Grote of Sint Nicolaaskerk te Brou
wershaven op woensdag 16 augustus van
af 20.00 uur op een danszaal lijken. In de
serie orgelconcerten aldaar, tijdens welke
gewone maar ook ongewone muziek
(althans voor orgel) kan worden beluis
terd, is het op die avond de beurt aan de
Nijmeegse organist Joost Langeveld.
Mensen die hem kennen, weten, dat het dan
weer een ongebruikelijk concert gaat wor
den. Hij is al geruime tijd zeer gemotiveerd
en actief bezig om het orgel, dat bij veel
mensen een minder bekend muziekinstru
ment aan het worden is, onder grotere groe
pen van de bevolking tot een bekend en
geliefd instrument te maken.
Langeveld heeft voor het concert in Brou
wershaven een programma samengesteld
onder de titel "Vijf eeuwen dansen op het
orgel". Voor dit programma heeft hij een
keuze gemaakt uit composities met een
danskarakter van een groot aantal componis
ten. Daartoe behoren - om de meer bekende
te noemen - Cabanilles, Bach, de Nederlan
der ComeUs Bute, Vieme en Bartok. Ook
het spectaculaire Salamanca van de Zwitser
Guy Bovet, dat oorspronkelijk ook op het
niet doorgegane concert van 2 augustus door
Anja Hendnkx was gepland, wordt ten geho
re gebracht. De concertgever zal eindigen
met een improvisatie.
Joost Langeveld studeerde orgel bij Bert
Matter aan het Arnhems Conservatorium en
daarnaast sociologie aan de Nijmeegse Uni
versiteit. Hij won twee maal, in 1978 en
1979, de eerste prijs op het Intemationaal
Orgelimprovisatieconcours te Haarlem. Hij
is thans werkzaam aan de universiteiten van
Nijmegen en Utrecht als docent muziekge
schiedenis en kunstsociologie. Hij geeft
regelmatig orgelconcerten in birmen- en bui
tenland en geniet daarnaast bekendheid als
muzikaal begeleider van stomme films.
Na het concert is er volop gelegenheid voor
het drinken van een kopje koffie, thee of een
glas limonade en voor een praatje met de
concertgever. De toegang is 7,50; kinderen
t/m 12 jaar onder begeleiding van een vol
wassene betalen niets.
Het volgende en tevens laatste concert van
deze serie in Brouwershaven zal worden
gegeven op woensdag 30 augustus door de
organist Geert Bierling, o.a. bekend van de
populaire orgelconcerten met arrangemen
ten van orkestwerken in de Doelen in Rot
terdam maar ook van zijn bewerkingen van
psalmmelodieën.
Informatie:
Joost Langeveld: 024 - 3226360 en Prosper
Sevestre: 0111 -69 13 66 of 06-51361564.
5 augustus; 34 deelnemers
Groep A van 5 t/m 11 jaar:
1. A. H. de Visser100 cm.
2. Jelle Vreeswijk54 cm.
3. Joost Koppejan49 cm.
4. Berdine Bakker48 cm.
5. Arie Knops39 cm.
6. M. de Visser33 cm.
7. Hans Struik32 cm.
8. Kevin Vermeulen23 cm.
9. Sharon Henry19 cm.
10. M. Wilstra17 cm.
Na 2 wedstrijden is de stand in groep A:
1. A. H. de Visser145 cm.
2. Berdine Bakker112 cm.
3. A. Koole100 cm.
Groep B van 12 t/m 16 jaar:
1. Comelis Bakker270 cm.
2. John V. d. Veer89 cm.
3. Niels Wilstra87 cm.
I 4^^
I Idinkerlandsewes 9, Nieuwe Tonge I
Telefoon (0187) 65 22 35
4. Roxarme Slootweg61 cm.
5. Rob Abrahamse44 cm.
6. Pieter Wolfert43 cm.
7. Herman Vreeswijk30 cm.
8. Yvonne de Jager20 cm.
9. BramLooy18 cm.
10. Jaco Wolfert18 cm.
De stand na 2 wedstrijden in groep B is:
1. Comehs Bakker350 cm.
2. John van der Veer143 cm.
3. Niels Wilstra139 cm.
Op het terrein van Hemesseroord is de win
kel, voor velen bekend als de Parlevinker,
volledig herbouwd tot een riante winkel met
een uitgebreid assortiment tegen redelijke
prijzen.
Op de zelfde plaats waar de Parlevinker was
is nu een geheel nieuwe winkel herrezen.
Net als het enige tijd geleden verbouwde res
taurant is ook de bouw van de nieuwe win
kel vast een voorschot op de komende ver
anderingen op het terrein van Hemesser
oord, de oprichting van een nieuwe woon
wijk. Dit laat tegelijk het unieke van deze
woonwijk zien.
Waar anders zie je dat eerst de voorzienin
gen gebouwd worden, en dan daaromheen
de woningen?
De winkel is onlangs in gebruik genomen.
Op 16 september zal, tijdens het 'nazomer-
feest' de officiële opening plaatsvinden.
-33-
"Het is ellendig voor hen, Fraiik, maar je kunt ze van hier uit niet
bereiken, zoals op het ogenblik het getij en de wind is; wacht tot mor
genochtend heel vroeg in de morgen, als dan de wind een beetje
geluwd is, wat ik wel verwacht, dan zou het te wagen zijn".
"Kom Frank", vervolgde Geert Abels, "ga nu met ons mee en doe
geen dwaze dingen, ze zijn er op de Guilerhof niets mee gebaat, als
jij en degenen, die met je meegaan, verongelukken op het wilde water
temidden van drijvend wrakhout. De kans is te groot, dat je boot lek
stoot op stukken muur, die door het water bedekt zijn, of afgebroken
boomstronken".
Zuchtend en ontevreden over zichzelf, begreep Frank toch zeer goed,
dat hij voor het ogenblik niets kon beginnen, en zijn hart was vol zorg
en kommer over Hanneke, haar moeder, en de bewoners van het
lemen huisje, van wie liij zoveel vriendschap had ondervonden. Al
had hij uit den aard der zaak niet veel sympathie voor de trotse boer
van de Guilerhof, toch voelde hij medeUjden met de man, die zijn
gehele bezitting wellicht had zien ondergaan in de stormvloed.
"Er zal dan voor mij niets anders opzitten, dan te wachten tot het krie
ken van de nieuwe dag, doch ik wacht in géén geval tot een grote
schuit wordt bemand; veel Uever ga ik op eigen gelegenheid met een
kleine boot; kan ik op jullie rekenen, Gijs en Jan?"
Deze vraag deed Frank, terwijl hij naast de vissers voortstapte naar
hun huisje, en het antwoord luidde: "Ja zeker, we zijn bereid het met
je te wagen, maar hoe komen we aan een schuit?"
In de lage huiskamer van Geert Abels, waar het zo sterk naar vis en
geteerd touw ruikt, zitten de mannen bij de haard en roken hun korte,
stenen pijpen, terwijl men de vraag onder het oog ziet, hoe ze aan een
goede schuit zullen komen.
"Het zal moeilijk gaan. Frank", zegt Geert Abels, "want alle beschik
bare vaartuigen, die geschikt zijn om morgen de tocht te ondernemen,
zijn door de schout in beslag genomen. Dat hoorde ik tenminste een
uur geleden bij de haven vertellen, doch voor de waarheid sta ik niet
in, het kan wel een praatje zijn, maar in elk geval zal het moeilijk zijn,
om aan een boot te komen".
Nadenkend en met gefronst voorhoofd staarde Frank Lindorp in de
spelende vlammen van het haardvuur onder de rokerige schouw, doch
opeens richtte hij zich op en keerde zich tot de oude visser.
"Luister eens. Geert, dan zal ik je zeggen, wat ik van plan ben, en als
het mij lukt, vaar ik morgenochtend om half vier uit, dan ben ik in elk
geval de anderen, die óók uitvaren willen, vóór.
Toen we straks aan wal kwamen, hoorde ik zeggen, dat Korpelman,
de palingvisser, met zijn zeilboot een achttal mensen binnen Elburg
gebracht heeft en nu wilde ik met Korpelman gaan praten. Wat denk
je daarvan?"
Geert haalde bedenkelijk de schouders op, terwijl hij antwoordde:
"De palingschipper heeft een nog betrekkelijk nieuwe, sterke schuit,
waarmee hij zijn brood verdient; je begrijpt toch zelf wel. Frank, dat
hij zijn boot niet aan de eerste de beste, die er om komt, zal afstaan
om daarmee zulk een gevaarlijk werk te gaan verrichten als jij van
plan bent; temeer, omdat hij er waarschijnlijk zelf op uit gaat, maar
dan natuurlijk waarheen hij zélf wil en niet eerder dan wanneer hij
daarvoor de tijd geschiltt acht".
Frank knikte ten teken, dat hij het met deze opmerking eens was, doch
dan sprak hij:
"Dat Korpelman zijn schuit niet aan iedereen zal afgeven is begrijpe-
Ujk, maar als ik hem voorstel voor het gebruik van zijn schuit vijftig
gulden te betalen, en indien er schade aan komt, die schade ten volle
voor mijn rekening te nemen, geloof ik vast, dat hij niet afkerig zal
zijn".
Geert Abels wist van de veranderde levensomstandigheden van Frank
niets af en trok een bedenkelijk gezicht, toen hij hoorde van dit voor
stel.
"Ik wil graag geloven, datje het grootste deel van de gage van je laat
ste reis er voor over hebt om de mensen die je hef zijn op de Guiler
hof te hulp te komen, maar... Jaap moet er zijn hele schuit aan
wagen..."
"Luister even naar mij. Geert, dan zal ik je eens op de hoogte bren
gen, waarom ik gemakkelijk de schuit van Korpelman desnoods kan
kopen".
En nu vertelde Frank, wat hij reeds aan Gijs had medegedeeld, en
toen hij daarmee klaar was, gleed een glans van genoegen over het
verweerde gezicht van Abels; hij Idopte Frank op de schouder en
sprak:
"Een bestiering van Boven noem ik het, dat de zoon van Herbert Lin
dorp weer eigenaar wordt van het schippershuis. En reeds zo jong
stuurman op het Zuiderkruis! Nu Frank, je vader was ook heel jong
reeds stuurman; word een even goed zeeman en bovenal, wees een
Christen, zoals hij was, dan kan, al treft je ook ramp en tegenspped,
aan het eind de veilige haven worden binnengevaren.
Nu je er zó voor staat, zou er wel enige kans zijn, dat Korpelman han
delbaar is, kom, ik ga met je mee, om de zaak voor elkaar te krijgen".
Opnieuw begaven de mannen zich naar buiten, ondanks de bulderen
de storm; Gijs wilde ook met alle geweld mee, maar zijn vader maak
te hem met enkele woorden duidelijk, dat het bij de paUngschipper,
met zijn talrijke kroost, toch al woelig genoeg was.
Zij vonden de schipper in zijn armoedige woning; hij was nog maar
net thuis, wat te zien was aan de zeelaarzen, die iiij nog aan had, ter
wijl hij zelfs de Zuidwester nog op het hoofd had. Het was een korte,
breedgeschouderde kerel, die het goed was aan te zien, dat hij voor
geen klein geruchtje vervaard was. Hij stond dan ook in Elburg onder
het varensvolk als een onversclu-okken zeeman bekend.
Jaap dacht, dat Abels bij hem kwam om paling te verkopen; die hem
vergezellende zeeman kon hij niet dadelijk thuis brengen, maar wie
met Geert meekwam, was hem altijd welkom.
Dadelijk trok hij een ruwe, houten bank onder de zwartberookte
schouw en nodigde de bezoekers uit, om plaats te nemen. Nauwelijks
waren ze gezeten, of Korpelman vroeg op de man af:
"Heb je pahng voor me. Geert, of is er wat anders aan de hand?"
"Neen, paling heb ik niet, hoe zou ik er nu aan komen?" antwoordde
de visser, "maar toch heb ik, of Uever gezegd Lindorp, heeft iets aan
de hand, waar jij een aardig duitje mee kunt verdienen".
"Nóu zie ik het", zei de schipper, "jij bent de zoon van stuurman Lin
dorp uit het schippershuis, en zeker pas thuis van de reis. Waar wou
je mij een duitje aan laten verdienen?"
Zo kort mogelijk legde Frank de schipper uit, waar het om ging, en
toen hij gereed was, voegde hij er aan toe:
"Denk er wel om, schipper Korpoelman, dat ik je vijftig gulden voor
uit betaal; komt er schade aan je schuit, dan wordt alles op mijn kos
ten keurig in orde gemaakt, me dunkt, dat je er niet veel kwaad bij
kunt..."
De schipper keek even peinzend in het vuur en dan vroeg hij kortaf:
"Wie zullen er meevaren naar Doomspijk, als ik er mijn schuit aan
waag?"
"Ik zou graag met vier man aan de riemen willen; drie heb ik er al,
namelijk Gijs en Jan Abels, ik zelf, terwijl ik de vierde man vanavond
nog wel opzoek".
De schipper schudde het hoofd:
"Alle drie jonge, onbezonnen kerels, en dat voor zulk gevaarlijk
werk, neen, dat doe ik niet".
"En als ik meega, hoe denk je er dan over, Korpelman?" vroeg thans
Geert Abels. Doch weer schudde de schipper het hoofd.
(wordt vervolgd)
f
II