50y« n OR 00 eh-iiieuws Grote Verbouwings- AANBIEDINGEN O korting 2,5 liter OLA Tiramisu 1 iflOO 1 liter HERTOG Caramel J 12 SORBETS bosvruchten of Tiramisu 10?" 20 MAGNUMS Ola 25? 20 KAUWGOMBALBEKERS Ola10?° 00 Slagroom-, cappucino-, caramel- of perzikTAARTper stuk 1 Ui 16 TOMPOEZEN lOi keuze o VOOr ^Wl 10%tQt50%Koliii Zandpad 24 - Middelharnls - teh^^^^^^^^ - www.buijsse.nl samen 3,5 liter Iwi Home Service Dirksland B.V. naar PAGINA 4 DINSDAG 18 JULI 2000 Heren mode op bijna gehMé CQÜectie, i Series Ó^eMémdm Spècialeï-iiijll Lingerie Foundation Dagelijks veel nieuwe spetterende op alle afdelingen Dames mode Kinder mode Jeans Jonge mode natuurlijk bij op bijna gehele collectie BV. Met dank aan: Oosthavendijk 8a 3247 LD DIRKSU\ND Tel. (0187) 60 27 51 0160 24 09 Fax (0187) 60 5011 Hl Advertentie geldig t.e.m. zaterdag 22 juli 2000 Bestellingen vanaf 20,- worden GRATIS thuisbezorgd. U kunt deze artikelen ook afhalen van dinsdag te.m. vrijdag van 8 tot 17 uur, ook zaterdagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur, op de Oosthavendijk 8a. Vakantie van dinsdag 25 juli tot en met vrijdag 11 augustus 2000 Zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur geopend. - Arrow - Baumler - Gardeur - Horka Elasta - Le dub - Paul Shark - Tenson - State of art - Gross - Samas - Roy Robson - Roberto Sarto - Dockers - Levi's - Gaastra - Bad Boys - Henry Baker - Marc'O Polo - Nautica - Brax DIIIM Dames opgeletvanaf 13 juni is onze dames afdeling verplaatst naar een noodwinkel naast het j Diekhuuspiein onder aan het zandpad - Ara - Betty Barclay - Basler - Copines - Delmod - HIrsch - Gerry Weber - Taifun - Frankenwalder - Marcona - Maura - Rosner - Zerres - Cecil - Another Woman - Expresso - EDC by Esprit - XX by Mexx - Lapagayo S.S. 'Statendam' Statendam (3) 1929-1940 'Statendam'(3) terug van haar maidentrip, geassisteerd door de 'Zwarte Zee', 'Poolzee', 'Rozenburg' en de 'Blankenburg' Wanneer wij het zouden hebben over bij zondere passagiersschepen, dan noemen we in de eerste plaats wel de 'Statendam' (3) uit 1929 wellie op 11 mei 1940 in brand werd geschoten tijdens het zware bom bardement in Rotterdam. In de 'Blauwe Wimpel' vonden wij een artikel van Drs. C. de Haas over dit schitterende passa giersschip, ik denk zelf dat het één van de mooiste schepen was die de Holland-Ame rika Lijn ooit heeft gehad. Met behulp van het artikel van bovengenoemde schrijver willen wij dit passagiersschip behandelen in het Eilanden-Nieuws. Al vorens de 'Statendam' (3) te verhalen, willen wij ook haar twee voorgangers met de zelfde naam in het kort memoreren. De eerste 'Statendam' binnen de vloot van de Holland-Amerika Lijn kwam in augustus 1898 gereed bij de werf Harland Wolff in Belfast (Noord Ierland). Het was met haar 10.941 BRT een voor die tijd groot passagiersschip en tevens het grootste schip dat de Rotterdamse rederij in die dagen had boven de 10.000 BRT. Er stonden twee Triple expansie 3 oil. stoommachines in die de aandrijvingen gaf aan twee schroeven en een vermogen lever den van 6800 IPK. Het schip was 157 meter lang en ruim 18 meter breed. De jaren kort voor de Eerste Wereldoorlog waren voor de Holland-Amerika Lijn vol expansie, met een gestadig toenemend pas sagiersvervoer, met vooral landverhuizers naar Amerika en een eveneens groeiend vrachtaanbod. Dit passagiersschip voer twaalf jaar onder de vlag van de Holland-Amerika Lijn en werd daarna, in 1911 verkocht aan de Allen Line Steamship Company Ltd te Glasgow, die het schip onder de naam 'Scotian' weer in de vaart bracht tussen Engeland en Canada. In 1914 werd dit schip opgelegd in Ryde (Wight) en ingericht voor Duitse krijgs gevangenen. In 1915 werd de 'Scotian' verkocht aan de Canadian Pacific Ocean Services Ltd. te Liverpool. In 1922 werd zij herdoopt in 'Marglen' en in 1925 in Southampton opgelegd. Op 10 januari 1927 werd het schip wegge sleept uit Southampton om in Genua te wor den gesloopt. De tweede 'Statendam' werd in 1917 gebouwd, ook bij Harland Wolff in Bel fast. Haar lengte was duidelijk groter dan haar voorgangster, bijna 233 meter lang en 26 meter breed. De voortstuwing geschiedde door middel van twee quadruple 4 cil. stoommachines plus een stoommachine van de werf, die samen drie schroeven aandreven en een totaal vermogen leverden van 18.700 IPK. In 1914 werd dit schip te water gelaten maar door het uitbreken van de Eerste Wereldoor log werd de verdere bouw van dit schip gestaakt. In 1917 werd dit schip, dat nog lang niet klaar was, door de Engelse regering gevor derd en in het beheer gegeven van de White Stai' Line, die deze 'driepijper' in de vaart bracht als troepenschip onder de naam 'Jus- ticia' en inzette voor het vervoer van Cana dese militairen naar Engeland. Met spoed werd het schip toen afgebouwd en ingericht voor het vervoer van 4300 man. Op 25 juli 1918 's middags om drie uur werd het schip, dat in konvooi als 'OLX 39' voer van Belfast naar New York, in het Noorder kanaal, ter hoogte van de Ierse kust, door vier torpedotreffers van de 'UB 64', zwaar beschadigd. Britse torpedobootjagers probeerden daarna het schip op sleeptouw te nemen en naar Laugh Swilly te varen, doch de volgende dag kwam er een nieuwe aanval met torpe do's op het schip door de 'U 54' en beteken de definitief het einde van de 'Statendam' (2), die 35000 ton groot was. Het bijzondere van deze 'Statendam'(2) is dat zij eigenlijk door de omstandigheden van de Eerste Wereldoorlog, nooit onder deze naam heeft gevaren. De kiel van de 'Statendam' (3) werd gelegd in 1920, ook bij de Scheepswerf Hailand Wolff in Belfast en al gauw kwam er grote vertraging in de verdere bouw van het casco als gevolg van de slechter geworden finan ciële positie van de rederij. Het werd zelfs zo slecht dat de bouw in 1922 moest worden gestaakt. Het casco werd op 11 september 1924, na een financiële regeling door de werf, tewater gelaten maar de problemen waren hiermee nog niet opgelost. Het ging ronduit slecht met de transatlanti sche passagiersvaart, dus ook met de Hol land-Amerika Lijn. Het schip was 212 meter lang en 24.60 meter breed en zij zou uitgerust worden met 6 stoomturbines voor de aandrijving van twee schroeven. Deze 6 stoomturbines leverden een vermo gen op van 19.500 APK en moesten het schip een snelheid van 19 knopen geven. Voordat het zover was, moest nog een lange weg gegaan worden. Met de bouw van deze derde 'Statendam' zijn bijna tien jaren gemoeid geweest. Na de tewaterlating ontbraken wederom de finan ciële middelen om het schip af te bouwen en het casco werd daar ter plaatse opgelegd. De Holland-Amerika Lijn richtte een mail dienst op, om op deze wijze geld vrij te krij gen om de 'Statendam af te bouwen. De opdracht voor de afbouw werd na inschrijving in 1926 gegund aan Scheeps werf Wilton in Schiedam. De direktie van de werf Wilton besefte ter dege dat de aanvaarding van deze opdracht een riskante zaak zou zijn. Voor de voltooiing van een dergelijk groot en gecompliceerd passagiersschip miste men immers de benodigde ervaring. Desondanks besloot Wilton deze opdracht te accepteren. Op 13 april 1927 werd het casco door de sleepboten van L. Smit Co's Internationa le Sleepdienst naar Wilton's Scheepswerf Machinefabriek in Schiedam gesleept. Dit werd gedaan door de sleepboten 'Roode Zee', 'Poolzee', 'Oostzee' en 'Seine' alsme de twee Engelse sleepboten. Het transport kwam op 20 april 1927 in Schiedam aan. Bijna twee jaar hebben de mannen van Scheepswerf Wilton aan het schip gewerkt, totdat het op 16 maart 1929 kon gaan proef varen. Op 3 april 1929 kon het schip aan de redferij worden overgedragen, waarna het op 11 april voor haar eerste reis naai' New York vertrok. Op 10 juni 1929 kwam het s.s.'Sta tendam' voor de eerste keer de haven van Rotterdam binnen en werd daarbij geassi steerd door de sleepboten 'Zwarte Zee' (2), 'Poolzee', 'Rozenburg' en de 'Blanken burg'. Deze sierlijke 'driepijper' had 525 beman ningsleden aan boord en ruimte voor 150 1 e klas-, 344 tweede klas- en 426 derde klas passagiers en daarbij ook nog 374 toeristen klas-plaatsen. Dus zo'n 1300 man zouden aan boord kun nen verblijven. Als gevolg van de ongunstige economische ontwikkeling in de Verenigde Staten en ver volgens ook in Europa, liep het passagiers- verkeer in 1931 en in 1932 sterk terug. Maar de 'Statendam' kon blijven varen. Het schip maakte in 1932 zelfs negen rond reizen naar New York en daarbij nog vier cruises vanuit die stad naar West Indië. In 1935 trok de passagiersvaart weer wat aan en ook de 'Statendam' had daar profijt van zoals ook het jaar daarop het mooie schip gewoon volgeboekt was met reizende Ame rikanen. Ook in 1936 zette de gunstige ontwikkeling zich voort, gestimuleerd onder meer door de in dat jaar in Berlijn gehouden Olympische Spelen, die vele Amerikanen naar Europa brachten en weer terug. Hoezeer politieke ontwikkelingen het passa giersvervoer konden beïnvloeden, bleek in 1938, toen voor de 'Statendam', die begin oktober vanuit Rotterdam vertrok, een groot aantal passages werd geannuleerd. Chamberlain en Hitler hadden elkaar op 30 september 'gevonden' op basis van wat men later 'een vodje papier' zou noemen. De ergste spanning was geweken en Europa leefde weer wat op. Doch eenjaar later brak de storm los! Op 3 september 1939 werd, enkele uren na de Britse- en Franse oorlogsverklaring aan Hitler-Duitsland het Britse passagiersschip 'Athenia' door de 'U 30' getorpedeerd. Het schip zonk en er waren 112 slachtoffers te betreuren. Dit voorval maakte diepe indruk op de bemanning van de 'Statendam'. De tijd brak aan dat er grote risico's werden genomen om met zulke schepen te gaan varen te midden van mijnenvelden en loe rende onderzeeboten. Eind november 1939 maakte de 'Statendam' haar laatste overtocht naar Rotterdam. De stemming van bemanning en passagiers aan boord was niet opgewekt omdat maar altegoed werd beseft werd dat dit hun laatse reis wel eens zou kunnen zijn. Deze reis eindigde in Rotterdam na een aan tal spannende dagen en de direktie van de Holand-Amerika Lijn besloot om begin januari 1940 de 'Statendam' op te leggen en voor de wal te houden aan de Wilhelminaka de te Rotterdam. Door de bezetter werden magnetische mij nen vanuit de lucht in de Nieuwe Waterweg gegooid, zodat het scheepvaart daar uitge sloten was. Dat hield ook in dat de 'Statendam' daardoor niet meer kon uitwijken naar veiliger oorden en dat zij geheel lag ingesloten in de Maas stad. De Duitsers brachten op het achterdek van de 'Statendam' mitrailleurs in stelling, waar na het schip door deze daad onder artillerie vuur kwam te liggen en in brand werd geschoten. Het vuur had na vijf dagen het verwoestende werk gedaan en er bleef niets meer over dan een uitgebrand wrak van wat eens zo'n prachtige sierlijke 'driepijper' was. In augustus 1940 maakte de 'Statendam' (3) haar laatste reis naar de sloper in Hendrik- Ido-Ambacht. In 1957 werd de vierde 'Statendam' gebouwd, die tot 1981 voor de H.A.L. heeft gevaren en daarna werd verkocht. De vijfde 'Statendam' kwam in 1993 in de vaart en behoort tot op de dag van vandaag tot de meest moderne cruise-schepen ter wereld. Over deze laatste twee schepen 'Statendam' (4) en (5), van na de Tweede Wereldoorlog hopen wij in een volgend artikel het verhaal over het passagiersschip 'Statendam' te besluiten. Het Nationaal Sleepvaartmuseum te Maassluis voor de diverse foto 's. Het artikel in de 'Blauwe Wimpel' van Drs. C. de Haas voor de onder steunende gegevens. '125 jaar H.A.L.van G.J. de Boer. 'Varen voor de vrijheid' van Arne Zuidhoek. 'Brug naar de zeven zeeën' H.A.L. overige foto's uit eigen archief. Schiedam Maarten Bezuijen

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 4