ONVOORSTELBARE SLORDIGHEID etl) i ^fe Tweede Sempre Mars "LUST EN TIJD TOT LEZEN" Wie schrijft er mee van en over Flakkee? Jaarmarkt te Herkingen Leeskringen en bibliotheken op Goeree-Overflakkee EiiAitiBi-iiiEyia L Orgelconcert van Sander van Marion met medewerking van Mattliijs Koene. L Braderie SPOORZOEKERTJE PAGINA 9 VRIJDAG 7 JUL! 2000 Na dertien maanden Dertien maanden geleden zijn we verhuisd. Vanmorgen heb ik voor de zoveelste keer op ons oude adres aangebeld om post op te halen. Ik doe dat eens in de veertien dagen. Ik vind het moeilijk de nieuwe bewoners regelmatig lastig te vallen. Ook vanmorgen kreeg ik weer een bundeltje poststukken mee. De eerste drie maanden na de verhuizing heb ik - tegen betaling - van de dienst van de PTT gebruik gemaakt. De naar het oude adres geadresseerde post werd ons vanaf het postkantoor toegezonden. Vlekkeloos ver liep dat niet. Maar de meeste post kwam toch rechtstreeks op het nieuwe adres. Daarna is er een periode geweest waarin de nieuwe bewoners de post of doorstuurden of bij ons eens per week of veertien dagen bezorgden. Aan dat geduld komt, heel begrijpelijk, een eind. Toen heb ik het maar omgedraaid. Nu bel ik eens per twee'of drie weken bij ons oude huis aan. Dan krijg ik een lading post mee. Hebt u dan geen adreswijzigingen verzon den, zult u vragen. Dat is gebeurd. Het aan tal loopt in de honderden. Desalniettemin bleef een deel van de post op het oude adres komen. Het eerste driekwart jaar heb ik alle afzenders alsnog bericht van verhuizing gestuurd, met het nieuwe adres er duidelijk bij. Aan sommige afzenders heb ik zelfs drie keer een bericht verzonden. Wie zijn zo nonchalant? Het zou interessant zijn te weten wie de afzenders zijn, die van ons verhuisbericht geen nota hebben genomen. Ik zal ze niet bij name noemen. Er zijn een aantal gerenom meerde giftenvragers bij. Je zou denken, die zullen toch wel nota nemen van een herhaald bericht van verhuizing. Ik kon dat vergeten. Er waren uitgevers bij. De ene afdeUng had het nieuwe adres in de computer veranderd, de andere afdeling niet. Voor mij is zoiets onbegrijpelijk. Kennelijk zijn er firma's die per afdeling hun eigen computerbestand hebben. Het adressenbe stand is niet in een centrale computer onder gebracht. Zelfs bij mediamailing ben ik dat verschil per afdeling tegengekomen. In het kerkelijk jaarboek is het nieuwe adres nu vooraan vermeld, zodat daardoor geen misadresseringen meer zuUen voorkomen, verwacht ik. Althans, als men van het jaar boekje 2000 gebruik maakt. Overigens was op een gemakkelijke manier ons nieuwe adres ook al in het jaarboekje 1999 te vin den. Het blijkt dat scriba en andere kerkelij ke organen volstaan met het bekijken van de eerste bladzijden. De hoop dat post via het jaarboekje geadresseerd, nu direct aan ons wordt gezonden. Afzender vertrokken De laatste maanden heb ik iets gedaan waar van ik eigenlijk een afkeer heb. Dat heb ik in mijn leven nog niet eerder gedaan. Bc stuur een aantal poststukken terug aan de afzen der, met vermelding dat geadresseerde is vertrokken. Daarbij laat ik het. Wie meer wil weten, moet zelf maar op onderzoek uitgaan. In elk geval kan men dain weten dat wij niet meer op de Emmalaan in Apeldoorn wonen. Ik schreef al - eigenlijk vind ik deze metho de ongepast. Maar de volharding in de dwa ling van verkeerd adresseren noopt mij ertoe. Ik heb niet bijgehouden wat ik aan extra por tokosten voor de herhaling van verhuisbe richten heb uitgegeven. En als ik het precies wist, zou ik het nog niet in de krant zetten. Dat het me de aanschaf van enkele kostbare boeken heeft gekost, staat voor mij vast. Het geld moet immers toch ergens vandaan komen. Dit is voor een deel een herhaling van het verhaal. In augustus 1999 heb ik ergens een artikel gepubliceerd waarin ik op deze slor digheid, ja op deze misstand in het postver- keer heb gewezen. Toen kreeg ik, meer mon- deUng dan schriftelijk, heel wat adhesiebe tuigingen. Er zijn heel wat mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Intussen zijn er negen maanden verlopen. In de landelijke pers aan de bel te trekken werkt weinig uit, is mijn conclusie. Wie verhuist heeft er een probleem bij, namelijk zijn nieuwe adres geregistreerd en gebruikt te krijgen door zijn relaties, van welke aard die ook zijn. Een misstand in de moraal Omdat tot op de dag van vandaag de mis- adressering zeer regelmatig voorkomt, heb ik de vrijheid genomen er ook in deze rubriek over te schrijven. Het is ten diepste een kwestie van ethiek. Daarom een gepast onderwerp voor deze rubriek. Ik heb nogal eens gewezen op misstanden in de moraal. Het hier gesignaleerde valt daar ook onder. Welücht dat een lezer zegt: er zijn erger mis standen. Dat bestrijd ik niet. We mogen niet overdrijven. Wat ik echter na ruim een jaar onbegrijpelijk blijf vinden, is het feit dat mensen die een verzoek doen hun organisatie te steunen, zo nonchalant met hun adressenbestand om gaan. Dat wil dus ook zeggen: zich noncha lant opstellen ten opzichte van hun gevers. Meermalen heb ik me afgevraagd: is deze handelswijze karakteristiek voor hun hele administratie? Het gaat veelal om christelij ke organisaties. Van haar zou je een nauw keuriger administratie mogen verwachten. Als ik dan lees hoe dringend ze een gift nodig hebben, denk ik: die urgentie maakt u niet waar met een nauwkeurige administra tie. In augustus verleden jaar had ik hoop dat organisaties haar fouten zouden herstellen. Nu, negen maanden later, heb ik die hoop opgegeven. Desalniettemin blijf ik eens per veertien dagen naar ons oude adres gaan, al was het alleen maar om de verzender met zijn eigen poststuk te laten weten: de afzen der is vertrokken. Fraai vind ik het niet. Maar helemaal niets te laten horen zou ik nog onbevredigender vinden. Nu kunnen de verzenders in elk geval tot zichzelf inkeren, en als zij willen aan (zelf)onderzoek doen. Dat is in dit geval ook een zaak van ethiek. W. H. Velema Vrijdagmorgen op d'n Diek in het goede oude Menheerse. De echte Flakkeeënaar hoort (on) bekende geluiden. Hij hoeft niet op z'n kalender te kijken, hij weet het gewoon: het braderietijdperk is weer aange broken. Nog voor de slag van twaalven beginnen de voorbereidende rituelen. Mede tot genoegen of ongenoegen van de plaatse lijke middenstand. De standhouders ver dringen zich en zetten alk kracht bij om de hun toegekende plekjes in te nemen. Ook onderling ontzien ze elkaar niet. Vooral niet als ze bij het uitladen elkaar even in de weg staan. Hierna volgt het uitpakken en tentoonstellen van de meest vreemde en exo tische waren. Prullaria in allerlei vorm en kleur aangevuld met allerhande andere zaken vormen een bont geheel. Al spoedig ontwikkelen zich allerlei geuren en luchtjes. Want zeg nou zelf. Wat is een braderie zon der warm eten en koud drinken? Precies. Niks, helemaal niks. Dan begint het eerste geslenter. Maak je dun en loop. De argelo ze bezoeker komt ogen en oren tekort. Een greep: Schilderijen, gereedschap, lappen, vlaaien, koperen voorwerpen, gips- en andere beeldjes, kinderspeelgoed, wonder- schoonmaakdoeken, lijsten, posters, sti ckers. Kortom, teveel om op te noemen. Dit alles aangevuld met de geluiden van standhouders, verveelde kinderen ('nee hè, niet weer naar de braderie') en radeloze vaders en moeders ('het is hier wèl leuk!'). Een ongehoorde kakofonie. Arme bezoeker. Hij heeft maar een schrale troost: straks is het tenminste voor een week, en na even doorzetten weer voor een heel jaar - alle maal voorbij. Voor veel mensen is dit soort volksmarkten een uitje. Dat is het dan ook en daarom gunt de bezoeker ze van harte dat plezier. Hij weet: het is van tijdelijke aard. Sterker nog het eind is al weer bijna in zicht. Eigenlijk is het ieder jaar zo'n beetje hetzelf de. In de vroege avond wordt er gewacht op iets bijzonders. 'Zijn het vanavond nou ouwe trekkers of ouwe auto's?' De enkeling die het weet zegt niets. Dat houdt de span ning erin. Het maakt de meeste braderie- gangers niet uit, als het maar oud is. Voor de kinderen wordt het heerlijk laat. Heb je nog een beetje lol van een avondje braderie. Na de parade verlaten de meeste gezinnen de gezellige chaos die braderie heet. "Het was te gek pa! Volgende week weer, hè. Ja, toch hè?" Pa, inmiddels helemaal murw, stemt toe. "Ja hoor jongens, dat is goed. Maar wel beter luisteren hè?" "Tuurlijkpa, komt in orde!" Nog maar zeuen nachtjes slapen en dan is het weer zover: braderie! Alledaags In 1999 organiseerde de Koninklijke Muziekvereniging Sempre Crescendo uit Middelhamis- Sommelsdijk in het kader van het 110-jarig jubileum zeer succesvolle wandeltochten. Op zaterdag 5 augustus a.s. wordt de 2e Sempre Mars gehouden. Gezellig wandelen in en rond Middelhamis en gelijk trainen voor de Omloop van Goeree-Overflakkee. Inschrijven vanaf 6.30 uur in de Noten kraker, Juliana van Stolberglaan 17 te Middelhamis. Start 45 km om 7.00 uur, 25 km tussen 7.00- 9.00 uur en 10 km tussen 7.00- 10.00 uur. Deelname is f 7,50 p.p. Inlichtingen: 0187 - 612428 Herman Paul WiUem Walraven was vorige maand weer even in Dirksland. Niet in levenden lijve, maar als hoofdpersoon van de biografie die Frank Okker aan hem wijdde. Bij de presen tatie van het boek werd Walravens zwartgal lige kijk op zijn geboortedorp nog eens breed uitgemeten. In Dirksland zouden bekrompenheid, streng calvinisme en ach terlijkheid om de voorrang hebben gestre den. Het werk en de kerk - alleen dat gold als belangrijk. Voor cultuur en ontspanning was geen ruimte. "Er was geen bioscoop. De ker mis was al afgeschaft, en bij de verkiezing kwam niemand in aanmerking, dan de partij van dr. Kuyper. Op Zondag was aUes pot dicht, ook de cafe's. Wij werden opgevoed met angstvallige zorg door onze geestelijke en politieke voorgangers." Maar stellig was Walraven wat al te somber over het culturele klimaat op Goeree-Over flakkee. Op het land moest men hard wer ken, dat wel. Zeker in de zomermaanden Ue- ten de lange dagen op de akker geen tijd voor ontspanning. Ook werkten de moeizame verbindingen met het vasteland niet in het voordeel van wie verder wilde kijken dan de Flakkeese bodem. Maar dat er geen ruimte was voor literaire interesses als die van Wal raven, is een fictie. In de negentiende eeuw telde Goeree-Over flakkee verscheidene leesgezelschappen. Zo'n gezelschap was een kring van mensen, die geregeld samenkwam ter bespreking van een boek. In Sommelsdijk, bijvoorbeeld, verenigden acht jonge mannen zich in 1825 tot het leesgezelschap Onderünge Vriend schap. Eens in de vier tot zes weken kwamen ze in het raadhuis bijeen, waar ze om de beurt een lezing hielden of elkaar uit tijd schriften voorlazen. Bekende Nederlandse schrijvers passeerden de revue: Van Lennep, Hildebrand en Tollens. Ook Dickens en Coopers waren geliefde auteurs. Het reper toire werd aangevuld met korte verhalen, levensbeschrijvingen en almanakken. Na een jaar of vijftien kwamen ook minder onschuldige boeken op tafel. Preken van Opzoomer, Oosterzee en Des Amorie van. der Hoeven junior - lectuur die allesbehalve orthodox genoemd kon worden. Lid Jonge- jan hield een spreekbeurt over "de ontwikke ling en voortgang van onze geest in dit en in een volgend leven", een ander over geschie denis "als de opvoedster voor den mensch in dit en in een volgend leven". Zelfs de Chine se denker Confucius kwam in Sommelsdijk op tafel. Een halve eeuw later, toen Onderlinge Vriendschap al op z'n retour was, gebeurde in Goedereede iets dergelijks. Ook hier ging veel ontspannende lectuur de kring rond: romannetjes van Mary Antink, "Levens doel" van Anna Kaulbach en "Tragische levens" van Jeanne Reyneke van Stuwes. Maar ook meer serieuze literatuur, als van Couperus en Tolstoj, het het gezelschap in Goedereede bezorgen. Voor vijftig gulden per jaar leverde boekhandel De Heer te Schiedam een pakket met oude tijdschriften. Het waren Nederlandse periodieken, als "Vragen des Tijds" en "Op de Hoogte", maar ook buitenlandse: "L'Dlustration" en "Flie- gende Blatter". Deze Engels- en Duitstalige bladen doen vermoeden dat de leeskring van Goedereede bestond uit mensen met enige opleiding. De gemiddelde werkman of visser kende immers geen andere spraak dan zijn moeder taal. De leden van het gezelschap moesten wat beter zijn gesitueerd. Zo was het ook in Sonunelsdijk. Bij haar oprichting telde Onderlinge Vriendschap twee koopUeden, van wie er een griffier zou worden. In 1850 had zich een schoolmeester bij de kring gevoegd, destijds een vooraanstaand man. Nog sterker gold dit voor de arts en de kan tonrechter, die in 1895 op de ledenlijst ston den. Het waren beroepen waarmee de leden zich duideUjk onderscheidden van de arbei dersstand. Ze behoorden tot de middenstand of zelfs, een enkeling, tot de plaatseUjke eli te. Een aardige illustratie is de manier waarop jubilerende leden met cadeaus werden bedacht. Toen A. Mijs 25 jaar getrouwd was, boden zijn medelezers hem een stel zilveren sauslepels aan. Bij andere gelegenheden liet men zilveren suiker- of theelepeltjes inpak ken, een gouden potlood en eenmaal zelfs "twee kristallen Bloemvazen met brons en marmer geschikt voor schoorsteenomamen- ten". De gemeente Sommelsdijk kreeg, als dank voor de vergaderruimte in het raadhuis, een haardstel met kolenemmer en schop. Het waren geschenken waarvoor een arbeiders- beurs niet toereikend was. De relatief gegoede staat van de leden ver klaart de tanende belangstelling aan het begin van de twintigste eeuw. Vanaf het ein de van negentiende eeuw rolden steeds meer boeken van de drukpers, terwijl tegelijk de prijzen fors daalden. Hierdoor konden steeds meer mensen zich de luxe van eigen boeken permitteren. De boekhandel was niet langer het exclusieve domein van de elite. Steeds vaker ging de deur voor middenstanders open. Had Walraven dan toch een beetje gelijk? Als boeken alleen waren weggelegd voor hoger ontwikkelde en beter gesitueerde eilandbewoners, dan was er nog alle reden de culturele bekrompenheid van Goeree- Overflakkee te laken. Maar dankzij de Maat schappij tot Nut van 't Algemeen viel het met deze bekrompenheid wel mee. De Maat schappij, kortweg het Nut geheten, was een idealistische en voortvarende beweging, met vertakkingen door heel het land. Ze streefde naar culturele vorming van het volk. Via gratis toegankeüjke bibliotheken probeerde het Nut de gewone man aan het lezen te krij gen. Op Rakkee sloeg deze strategie goed aan. De Nutsbibliotheek in Middelhamis-Som- melsdijk leende in 1818, acht jaar na haar oprichting, 690 keer een boek uit. Veertien jaar later lag dit cijfer boven de tweedui zend, in 1843 rond de drieduizend. Kenne lijk voorzag de bibliotheek in een behoefte. Veel hoger kwamen de uitleencijfers trou wens niet. Ook rond 1900 gaf de bibliotheek jaarlijks zo'n drieduizend boeken af. Het inwoneraantal van Middelhamis en Som melsdijk lag toen samen op circa zevendui zend. Gemiddeld las dus bijna de helft van de bevolking eens per jaar een boek. Natuurlijk lagen de verhoudingen in werke lijkheid schever. Maar het zou onjuist zijn, te denken dat arbeiders ook hier buiten de boot vielen. Integendeel: "De lezers behooren tot de burgerklasse, arbeidende stand en vis- schers", berichtte de secretaris van het Nut in Middelhamis-Sommelsdijk. De vissers namen zelfs boeken mee tijdens hun tochten over zee. Veelzeggend is ook de zomerslui- ting van verscheidene NutsbibUotheken. "Met het landwerk houdt lust en tijd tot lezen op", constateerde de secretaris in Oude Ton- ge. De arbeiders gaven 's zomers al hun krachten aan de tarwe of de meekrap. Maar indirect blijkt uit deze woorden, dat de arbei ders in de wintermaanden wel degelijk van de partij waren. De "min vermogende volks- classe" wist de weg naar de bibliotheek te vinden. Toch slaagde het Nut er niet in zijn ideaal volledig te realiseren. Leerzame boeken over geschiedenis, aardrijkskunde, gods dienst en opvoeding hadden moeten bijdra gen tot verlichting van het volk. Maar deze studieboeken bleven vaak in de kast. Het pubUek greep Uever naar romans, ter ont spanning en vermaak. Het aanbod moest zich aanpassen aan deze vraag, met als gevolg dat aan het einde van de eeuw drie kwart van de collectie in Middelhamis-Som melsdijk uit romans bestond. Wie nog zulke romans op zolder had liggen, werd opgeroe pen ze af te staan aan de Nutsbibliotheek: Boeken, die gij moede zijt, Waarait gij niets meer kunt leeren. Waarvoor g'iederen schoomnaaktijd Stof en schimmel moet trotseeren. Neemt daarmee een kloek besluit Vrienden! Werp die dingen uit! Boeken van een oud allooi Eens misschien door u georven Boeken, ach zoo dierbaar mooi. Op een koopdag eens verworven, Wat voor u oudbakken is. Vindt misschien een ander frisch. Reizen, verzen en romans Al wat gij niet hebt van noode, Komen ze in uw handen thans. Geeft ze fluks aan onzen bode. Lichtelijk zijn ze, g'loof ons vrij. Goed voor onze boekerij. Zulke boekerijen waren ook in de scholen wel aanwezig. Onderwijzer H. de Jong span de zich in de jaren zeventig in voor een schoolbibliotheek in Middelhamis. "Met honderd gulden richt men eene zeer goede bibliotheek op, wanneer men nieuwe, doch ongelezen boeken by den een of ander oude boeken verkooper weet op te doen." Zo'n schoolbibliotheek draaide in Dirksland al enige tijd naar volle tevredenheid. De leer lingen namen de boeken mee naar huis, waar de ouders, volgens het jaarverslag, in groten getale meelazen. De bibliotheek van de Ver eniging Landbouwonderwijs in Sommels dijk (de latere landbouwschool) stelde haar deuren zelfs nadrukkelijk open voor oud- leerUngen en andere belangstellenden. Indi rect hadden de schoolbibliotheken zo een publieke functie. Nog eemnaal Walraven. Zijn schets van het Flakkeese leven was een neerslag van de teleurstellingen die het eiland hem bezorgd had. Zijn oordeel viel hierdoor negatiever uit dan, gelet op de verschillende leesvoorzie- ningen, nodig was. Natuurlijk constateerde Walraven terecht dat Goeree-Overflakkee een traditionele plattelandsgemeenschap was. Evenmin valt te betwijfelen dat het wereldbeeld van de gemiddelde arbeider wat minder ver reikte dan het zijne. Maar dat alles betekende niet dat Flakkee inderdaad het achterlijke, bekrompen en calvinistische eiland van Walraven was. De schrijver zag de leescultuur over het hoofd. Deze term "leescultuur" omsluit het netwerk van Flakkeese leesgezelschappen en biblio theken. Het was een cultuur die zich aan diende in het begin van de negentiende eeuw, met de eerste Nutsbibliotheken. Geleidelijk kwam ze tot ontplooiing, zowel voor de middenstand als voor de arbeiders klasse. Ze vond haar bekroning toen goed koop drakwerk aan het begin van de twintig ste eeuw biimen het bereik van de gehele bevolking kwam. Zo was de ontwikkeling van een leescultuur een van de processen die het blikveld van de eilandbewoners lang zaam verruimden. Een uitvoeriger versie van dit artikel ver scheen onlangs als "Leescultuur op Goeree- Overflakkee in de negentiende eeuw", in: De Negentiende Eeuw 24 (2000) 98-121. Autobedrijf Jan van Dijk De stichting "Musi Voca" organiseert op woensdag 12 juU a.s. een orgelconcert in de Nederlands hervormde kerk te Dreischor. Sander van Marion heeft als thema voor het concert Bach gekozen. "Bach in het zonne tje", in verband met het Bach-jaar 2000. Op het programma staan uiteraard veel wer ken van Bach, o.a. het bekende "Wohl mir, dass ich Jesum habe" en "Wachet auf, raft uns die Stimme". Aan het orgelconcert wordt medewerking verleend door de in Dreischor reeds bekende panfluitist Matthijs Koene. Het concert begint om 20.00 uur. De kerk is open om 19.30 uur. Sander van Marion is cantor-organist van de Bethelkerk te Scheveningen. Nauwelijks 18 jaar oud gaf hij zijn eerste orgelconcert, waama talrijke concerten in beroemde muziekcentra in binnen- en buitenland zijn gevolgd. Onder de Nederlandse organisten neemt Sander van Marion een geheel eigen plaats in. Karakteristiek is zijn lichte, spran- kele speeltrant, zijn boeiende en inventieve registerkeuze en bovenal zijn improvisatie talent, waarin gevoel en sfeer een belangrij ke rol spelen. De jonge panfluitist Matthijs Koene (geb. 1977) begon zijn muzikale loopbaan op zeer jeugdige leeftijd. Slechts zeven jaar oud interesseerde hij zich al voor panfluit en ging lessen volgen aan de muziekschool te Pur- merend. Momenteel studeert Matthijs Koene aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waarbinnen hij aan het Sweelinck Conserva torium een klassieke opleiding volgt. In een vroeg stadium was Matthijs vanwege zijn unieke spel al te beluisteren op de radio en te zien op de t.v. en nog steeds is hij een veelgevraagd musicus, zowel in binnen- als in buitenland. Zo as ik juule al zei, vanuut de Goede Ree stak 'k over naer de Samaritaan, een moaie intree is h't daer, wat een waark hao ze gemaekt van al die stmuken in blommen zeit, h't is daer prettig om langs te loapen, mar niet alles was prettig, nee.want as je korte bie de hoofdingang komt, zie je an je Uenkerkangte een viever mit daerom heen een wangdelpad, mit bankjes.bie die viever warre jongetjes van meschien amper elf jaer, mit steanen in takken naer de eenden an h't goaien, die eenden binne meraekels mak, dus warre h't makkelijke doelwitten, "Wil je wel 's ophouwe!" riep 'k... 'k had beter niks kenne zaage, want ze riepe terag, "Binne die eenden van joe?" "Nee die binnen niet van mien, mar die hoare hier thuus in.wat heit dat noe voor zin om die beastjes benauwd te maeken?" "Per slot van rekenieng binne juule veul groater... da's geen partij!"... 't Was net of ze d'r effentjes over nae moste dienke, mar toen... voor'k wist, vloge noe bie mien de steanen in kluten grond om m'n oaren, de rotjong. oei!, mag 'k helemaele zo niet zegge, dat weet ik oak wel, mar 'k worre nog kwaed 'r om. De leste meters naer de ingang kreeg'k nog tied genog om nae te dienken, want eige lijk paste dit beeld in de algeheale saemenlevieng, toch? Je leest in ziejt niet aores dat jongelui een aore molestere, jae zelfs doadslae of schoppe, in as je d'r wat van zeit, krieg je d'r zelf mee te maeken, dan vang je zelf de klappen in schoppen! Meisjes van elf jaer worre misbraukt in vervolgens vermoord, o wat een schande toch... roepe ze allemaele, in dat is zeker waer, mar al die seksfilms op de televisie gaen geweun deur oor, dat mot keime! Dat jongelui daer helemaele deur opgefokt woire?.och as h't mar geld oplevert! Naederhangd is iederean vreaselijk gebelgd in verontwaerdigd dat dit allemaele gebeurd is, ze houwe dan van die optochten tegen zinloas geweld, mar d'r verangdert niks, dienk 'k. De las in de krangte "De Nederlandse samenleving is doodziek!" dat is toch waer?! As je al wat langer meelaopt in die saemenleving, hei j't voorrecht dat je achterom ken kieke, zo weet 'k nog, juule oak dienk 'k, dat je op schoole een tik op je viengers kon kriege as je diengen dee die niet stroakten mit de regels! Dien tied is voorbie óór, want we krege een generatie die zelf mag beslisse, die zelf uutmaekt wat kan in wat niet ken! Straffe mag je niet, jae wel een standje, mar gean pak voor je broek, of geweun een klap voor je haod as je brataol bint, welneant.zoete broadjes bakke.overleg. Soms dienk 'k wel 's, iederean zou een nist hongden groat motte brienge, want as je daer fouten mee maekt, dan binne in worre ze gevaerlijk. Die hongden magge vrie in fier weze, geen bangerikken, nee... as ze nog bie de moeder binne, kriege ze om de haeverklap een beet in de kop as ze niet luustere naer de moederhongd, in laeter kriege ze een tik mit een hongderieme van d'n baes! Wat je noe om je heen ziejt, liekene h't gros van de kinders net onopgevoede jonge hongden, ze biete, venüele, blaffe in maeke de omgevieng onveilig. Overdreve? Welneant.... toen wiele vroeger as kinders spoorzoekertje speulden, gaf je een teken mit een gekleurde stean op de weg of zo.as je noe wil wete waer ze disco aevenden houwe op zaeterdagaevend, dan hoefje mar om je heen te kieken naer omge- trapte tuunhekjes, brievebussen die kepot gesloge binne, antennes van auto's krom geboge, nieuw angeplante boamen uut de grond of ofgebroke in nog veul mear van die miseraobele anwieziengen, hier binnen jongelui voorbiegekomme die een 'gezellige' aevend gehad hao! Dit is een réeel beeld in Ouddurp in Dirksland, vergis je niet! Juule wete wel van mien, da'k groas binne op Dirksland, h't is een moai durpje, mar d'r zit eane lealijk plekke in, die zou 'k 'r wel uut wille snieje, je begriept h't al dienk 'k, juust.de Disco.How how, 'k hoare juule h't al zaage, niet geliek op de haeverkis- te sprienge, ik weet wel dat jonglui vertier motte hoa, dat bin ik healemaele mit je eans, mar niet zo! In zeker niet as ze helemaele dolgdraoid in gehost binne, om dan een spoor van vemieUeng achter te laeten! Eanmal binnen in de Samaritaan, overkom je een gevoel van rast, in de hal zitte maan- sen in een rolstoel afwezig voor d'r uut te kieken, ze kenne in hao ruks aores te doewen, toch? Lange gangen brienge je op de ofdealieng waer je femiUe weunt, as je gelok heit binne ze wakker, in zo lüet? Deui maek je ze wakker... mar da's geen succes, ze binne ver ward in nukkig, want ze hadde veul liever bluve slaepe. Nee voor je eige gezelUgheid hoefje niet te gaen. Toch worre die maansen daer goed verzurgd in bezig gehouwe oor, ik neme m'n petje of voor die daer waarke, echt waer. Weer terag naer huus besef je pas datje op een eindhalte geweest bint, een eindhalte van h't leven, in al die maansen die daer weune hao een spoor in h't leven achter gelaete, een spoor van vreugde in verdriet, van gezondheid in ziekte, van lache in schreauwe, van. vul zelf mar in. Mar noe binne wiele de spoorzoekers in h't is 't te hopen dat we h't Goe je spoor vinde, voordatje het spoor bijster bint! As je begriept wat ik bedoele! De hartelijke groewte uut Dirksland, Joh.Wolfert Ifert 1 Morgen, zaterdag 8 juli, zal in Herkingen de Jaarmarkt worden gehouden. Op de locatie Scharloodijk, 1 Febraariweg, Groene Kraisweg zal Herkingen zich op z'n best uitstallen, met onder andere een gezellige markt, een rommelmarkt, oude tractoren en legervoertuigen, modelbouw boten met waterbassin, een springkussen en helicopterrondvluchten. Om negen uur 's morgens zullen de dorpsomroeper en de geluidswagen door het dorp gaan om de bewoners op te roepen de Jaarmarkt te bezoeken. Het programma voor deze Her- kingse dag ziet er alsvolgt uit. 9.00 uur: dorpsomroeper en geluidswa gen kondigen de Jaarmarkt aan 10.00 uur: start verkoop op de markt 11.15 uur: gymnastiekuitvoering bij botenloods Van der Velde 13.00: grasmaaimachinerace (uitslui tend bij voldoende deelname) 14.30: rondrit oude tractoren 15.30: rondrit legervoertuigen 17.00: sluiting Jaarmarkt 18.00: in 'Ons Huis': uitreiking prijzen diverse wedstrijden en bekendma king opbrengst Jaarmarkt. OFFICIEEL DEALER BRIELLE, Slagveldig, Tel. (0181)413777 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 9