Het Nederlandse R«de Kruis
bereikt de onbereiicbaren
Overdenking
FIETSPUZZELTOCHT
Zomerconcert 'Ensemble
Ars Incantata' in Exoduskerk
Hoge Roparun opbrengst
Speciale actie HOE
uit de
Heilige Schrift
Komt u ook fietsen?
I
EIIIVrfDEII-IIIEUWS
HET
KIJKVENSTSR
voor christelijk onderwijs
in Oost-Europa
Net
haar rijbewijs?
Hallelujah!
door gemeente Oostflakkee
PAGINA 5
VRIJDAG 23 JUNI 2000
Blik op kerk
en samenleving tj
- Vrouwenbesnijdenis
- Maatregelen?
- Selectieve verontwaardging
Of het verstandig was wat staatsecretaris
Verstand opperde weet ik niet. Z\; wil optre
den tegen het praktiseren van de /rouwenbe
snijdenis. Volgens de berichten puden in 26
Afrikaanse en Aziatische lanten jaarlijks
twee miljoen meisjes deelnenen aan deze
genitale verminking. Van de alochtonen die
hier verblijven zouden er veb zijn die hun
dochter elders laten besnijden
We hebben hier te maken rret een eeuwen
oude traditie die verband hou^t met de onder
worpenheid van de vrouw atp de man, en die
ook een stukje familie-eer in stand wil hou
den. Bovendien worden er ook ethische en
medische motieven voor aangevoerd. De
reinheid zou erdoor worden bevorderd, het
zou ook dienen tot bescherming van de
maagdelijkheid en tot ;oeneming van de
vruchtbaarheid. En meiges en vrouwen die
besneden zijn, zouden minder in de verlei
dingkomen om het met vreemde mannen aan
te leggen...
Wetenschappelijk gezfen heeft deze argu
mentatie geen enkele waarde, maar het zal
niet eenvoudig zijn dat aan de voorstanders
uit te leggen, en ze zullen zich daardoor
bepaald niet laten overtuigen.
Staatssecretaris Verstand vindt dat ouders die
hun kinderen een dergelijke behandeling
laten ondergaan, zich schuldig maken aan
een misdrijf en wil tegen hen strafrechtelijk
optreden.
Nogmaals, ik betwijfel of zij daar verstandig
aan doet. Uiteraard moeten we vanuit de Bij
bel deze praktijken veroordelen.
De Islam verdraagt zich niet met het chris
tendom, en vandaar dat we ook Islamitische
zeden en gewoonten verwerpen.
Wanneer echter onze overheid op het stand
punt staat dat religie iets persoonlijks is, en
dat zij zich niet bemoeit met de beleving van
iemands geloof, dan dient zij ook distantie in
acht te nemen wanneer het gaat over de
besnijdenis van vrouwen en meisjes. Anders
komt zij in botsing met één van onze grond
rechten: vrijheid van godsdienst en levensbe
schouwing.
Wanneer de overheid ertoe zou overgaan op
deze manier discriminatie te bestrijden, waar
ligt dan de grens? Dan kan Zij vandaag de
vrouwenbesnijdenis aanpakken, en morgen
de orthodoxe kerken die op p.incipiële gron
den tegen de vrouw in he; ambt zijn, of
homo-sexuele praktijken ve'oordelen.
We beleven wonderlijke ijden. Abortus en
euthanasie zijn gelegaliseerd. Rondom het
levensbegin en het levensinde kunnen ande
ren over ons beschikken.De prostitutie wordt
straks ook bij de wet geregeld, hoewel er
geen beroep is waarbij ie vrouw meer verne
derd wordt dan dat varprostitué. Het bestaat
immers toch, nietwaa', en dan kun je maar
beter regulerend optnden.
Maar de besnijders van vrouwen moeten
worden aangepakt, want daarbij worden
vrouwen gedegradeerd en verminkt. Noemen
we zoiets geen self tieve verontwaardiging?
Waarnemer
Woestijntewoners in Syrië en
straatkiiiieren in Namibië
In de wostijn van Syrië trekken nomaden,
de Bedofenen, rond met hun schapen. Zij
zijn ver erwijderd van ziekenhuizen, artsen
en med^ijnen. Dankzij het Rode Kruis komt
de gez'ndheidszorg naar hen toe. In twee
mobie" klinieken kunnen circa 150 patiën
ten pt' week worden behandeld of ze wor
den vergebracht naar het dichtstbijzijnde
zieknhuis. Voor 10,- per maand hebben
derg bedoeïenen in Syrië een maand lang
toeang tot de basisgezondheidszorg.
In Jamibië heeft het Rode Kruis een dagop-
vsigcentrum ingericht voor straatkinderen
irRundu. In dit opvangcentrum krijgen de
inderen onderwijs, voedsel en opvang en er
aandacht voor sport en spel. Ook is een
deine EHBO-post aanwezig. Voor 20,-
per maand kan een straatkind in Namibië
worden gekleed, gevoed, beschermd en
geschoold.
Met het thema 'Het Nederlandse Rode
Kruis bereikt de onbereikbaren' wil het
NRK aandacht vragen voor groepen men
sen die in nood verkeren, maar geen aan
dacht krijgen. Mensen die ver weg of
dichtbij in een isolement zitten. Slacht
offers van rampen. 'Vergeten rampen'
soms, omdat de media geen interesse meer
hebben of omdat media en hulpverlening
de toegang wordt geweigerd. Dankzij de
neutrale opstelling en zijn wereldwijde
netwerk van vrijwilligers wordt de hulp
van het Rode Kruis vrijwel altijd en over
al toegestaan.
Omdat er geen media-aandacht is worden er
voor deze groepen mensen in noodsituaties
nauwelijks fondsen geworden. Daarom is
het Rode Kruis in de collecteweek van 25
juni tot en met 1 juli juist voor hen actief. De
opbrengst van de collectecampagne 2000
komt ten goede aan veel hulpprojecten.
Hieronder volgen enkele voorbeelden van de
'onbereikbaren' die dankzij vele giften
geholpen kunnen worden.
Zieke en gehandicapte kinderen
In Nederland zijn er groepen die aan het oê
onttrokken zijn doordat ze in een sociaal i-)-
lement zitten. Door het fijnmazig net^rk
van het Rode Kruis in Nederland kan ^ze
organisatie de mensen wel bereiken, /tijd
en overal. In Nederland zijn ruim 3^000
vrijwilligers actief verdeeld over 4304aat-
selijke afdelingen van het Rode iruis.
Dankzij de Oppasservice van het Rod,Kruis
kunnen de familieleden van gehai^icapte
kinderen zo nu en dan even weg. Dze kin
deren hebben veel zorg en aandacf nodig.
Het NRK zorgt voor een goede bereiding.
'Mappa Mondo' is een gezinsvervangend
medisch tehuis voor ongeneeslijfc^ieke kin
deren van wie de ouders zijn o-rleden of
waarvan de ouders de zorg eve niet meer
aankunnen. Dankzij de inspann'g van vrij
willigers van het NRK en doaties uit de
samenleving kan Mappa Mond^per jaar aan
circa 35 kinderen geven wae-ze recht op
hebben. Het Rode Kruis ntakt het ook
mogelijk dat ze, met hun ,(?zin, even op
vakantie kunnen. Voor 35,per maand kan
een ernstig ziek kind 2 wekfi met vakantie.
De Roparun organisatie van AV Flakkee zal
ruim 74.000 afdragen aan de Roparun. Dit
betekent dat de deelnemers zowel sportief
als financieel een enorme prestatie hebben
geleverd. De exacte opbrengst van de Ropa
run, naar schatting ruim 3 miljoen gulden,
zal op de feestavond van 8 juli in Ahoy in
Rotterdam worden bekendgemaakt. Daar zal
ook de trekking van de loterij plaatst vinden.
Door de deelnemers van AV Flakkee zijn
ruim 900 donateurs opgehaald. De trekking
van de verloting hierop heeft plaatsgevon
den. De eerste prijs (een week Port Zélande)
is gewonnen door H. van Bennekom uit
Oosterhout, de tweede prijs (een waardebon
van de fa. Mijnders te Melissant) door N.
Paasse uit Middelhamis, de derde prijs (een
boodschappenmand van Gerards Super
markt) door mevrouw A. Melissant uit Her
kingen en de vierde prijs (een VVV-bon)
door M.P. van Zwienen uit Melissant. De
gelden van de Roparun komen ten goede aan
kankeronderzoek, palliatieve zorgverlening
aan terminale patiënten en bungalows voor
het Sofia kinderziekenhuis in Rotterdam.
stichting Hulp Oost Europa (HOE) in
Barneveld vraagt met een speciale fol
der aandacht voor het christelijk
onderwijs in Oost-Europa. In de fol
der zijn onderwijsprojecten in Oek
raïne, Slowakije, Hongarije en Roe
menië opgenomen. Een groot aantal
protestants-christelijke scholen in
Nederland wordt met de projectfolder
benaderd. Gevraagd wordt een (deel
van een) project te adopteren.
Stichting HOE werkt al bijna een kwart
eeuw in landen in Oost-Europa die tot 1990
tot het Oostblok behoorden. Na de val van
het communisme ontstonden er in die landen
nieuwe mogelijkheden voor christelijk
onderwijs. Veel kon de afgelopen tien jaar
worden opgebouwd. De ontwikkelingen
voltrokken zich overigens niet overal in het
zelfde tempo. In sommige landen, waaron
der Slowakije, kwam die veel langzamer op
gang.
Nog steeds komen er op het kantoor van
stichting HOE in Barneveld veel hulpvragen
van het christelijk onderwijs binnen. Ze heb
ben zowel betrekking op reeds bestaande als
op nieuwe christelijke scholen. Een nieuwe
ontwikkeling is de realisering van christelij
ke kleuterscholen, waarvan er in Oost-Euro
pa nog maar heel weinig functioneren.
De vele hulpvragen gaan de mogelijkheden
van stichting HOE ruimschoots te boven.
Om meer Nederlandse scholen bij de
opbouw van het christelijke onderwijs in
Oost-Europa te betrekken, besloot de onder
wijscommissie van stichting HOE een aantal
grotere en kleinere projecten te bundelen in
een nieuwe folder en die onder de aandacht
te brengen van het christelijk onderwijs in
eigen land.
HOE voert initiatief overleg met de Stich
ting Ondersteuning Gereformeerd Onder
wijs in Oost-Europa (OGO). Deze organisa
tie, voornamelijk actief binnen de wereld
van de reformatorische scholen in Neder
land, nam het initiatief voor een reformatori
sche schoolbegeleidingsdienst in zowel
Hongarije als Roemenië. Meerdere keren
per jaar overleggen HOE en OGO over hul-
paanvragen en over uitvoering van de hulp
verlening. Door deze samenwerking wordt
eenzijdige en niet efficiënte hulpverlening
voorkomen.
Leen uw auto gerust aan uw
dochter uit. Komen beide
onbeschadigd terug, dan
houdt ze nog meer van u.
Indien uw auto toch een
deukje oploopt kunt u
terecht bij Van Lint Auto
schade. Met de modernste
apparatuur zetten we uw
auto weer op het juiste spoor.
Onze spuiterij heeft een
reputatie hoog te houden en
we geven 2 jaar Focwa garan
tie op de uit de kreukels
gehaalde autoschade.
Sommelsdijk (0187) 482292
Zierikzee (0111)414794
van Lint autoschade
Maakt het goed!
Alles, wat adem heeft, love den
Heere! Hallelujah! (Ps. 150:6)
Ons Psalmboek is een bijzonder geschenk
van God aan Zijn gemeente van alle eeu
wen. Het dient tot eer des Heeren en het is
vol onderwijs voor lezers, zangers en hoor
ders. Augustinus leert ons, dat God geen
betere lof kan worden toebereid dan met Zijn
eigen Psalmwoorden. Luther wijst erop, dat
men de gelovigen hier in het hart ziet. Cal-
vijn duidt dit bijbelboek als een ontleding
van al de delen van de ziel, omdat er geen
aandoening in de mens is, die niet hier als in
een spiegel voorgesteld is. Anderen gewa
gen van een geestelijke lusthof, apotheek en
schatkamer van de christenen. Tenslotte, de
kanttekenaren van onze Statenvertaling prij
zen het boek als een bijzonder kleinood,
waarvan waarde en nut niet genoeg over
dacht kunnen worden, veel minder met ton
gen uitgesproken noch met pennen beschre
ven. Opmerkenswaardig deze benaderingen.
Geen van allen spreken uitdrukkelijk over
melodieën of over vocale of instrumentale
muziek, terwijl zij doorgaans toch wel van
zang en muziek hielden.
We moeten eruit afleiden, dat het 'wat zin
gen wij' uitgaat boven het 'hoe zingen wij'.
Eerst indien wij wezenlijk beseffen 'wat' we
zingen, zal dit zijn juiste weerslag hebben op
het 'hoe'. En klinkt onze zang dan mooier in
het menselijk oor? Dat is nog maar de
vraag.En, wat voor ons vals zou klinken
als het krassen van een jonge raaf, kan in de
oren van de Heere Zebaoth zuiver als kristal
zijn. In 't hemelhof gelden andere normen.
Indien wij God slechts eren met de lippen,
terwijl het hart er verre van is, kan het de
Heere nimmer behagen, Jes. 29:13. Waar
gaat het onze Schepper van hemel en aarde
dan om? Wel, om Zijn doel met ons uit het
paradijs. Onze tekst zegt het; Al wat adem
heeft, love den Heere! Hallelujah!
Wij weten dat ons psalmboek uiteen valt in
een vijftal bundels. Elk daarvan wordt afge
sloten met een door Gods Geest geïnspireer
de doxologie of lofprijzing (Ps. 41:14,72:18-
19, 89:53, 106:48 en 150: geheel). Het is,
alsof God herhaaldelijk oproept: Let erop,
uw/jouw zang moet steeds uitlopen op Mijn
eer! Aan het einde van de honderdvijftig
psalmen wordt zelfs een geheel lied gewijd
aan Gods lof. Nadat onderscheiden instru
menten zijn genoemd - bazuin, luit, harp,
trommel, fluit, snarenspel, orgel en cimbalen
- wijst de dichter in de laatste regel van dit
bijbelboek op de adem, waarbij vooral onze
stem is bedoeld. Alles wat ademt, love de
Heere. Het geheel staat ingeklemd tussen
twee 'Hallelujah's' ofwel tweemaal: 'Prijst
den Heere'.
Dit is de opdracht aan mensenkinderen. Van
hen - heidens èn godsdienstig - geldt helaas
van nature: Hun keel is een geopend graf;
met hun tongen plegen zij bedrog; slangen-
venijn is onder hun lippen; welker mond is
van vervloeking en bitterheid, Rom 3:13.
Hoe zullen wij ooit Gods lof nog kunnen ver
tellen? Laten we toch niet wegvluchten voor
de bange klem van deze vraag. Lezers, zan
gers en zangeressen, bracht dit weleens in
heilige verlegenheid voor de Hemelmajes-
teit?Werd dit ooit 'n levensvraag voor u,
voor jou, voor mij? God loven en prijzen is
Hem de eerste plaats geven. Dan is ons oor
niet langer allereerst gespitst op wat wij ver
mogen, maar gaan wij luisteren naar die
alvermogende Stem, waai^van in volkomen
heid geldt: Mijn mond brengt niets dan lout're
wijsheid voort, Ps. 49:1 ber. Dan ook zullen
wij ernaar handelen.
Alleen in de weg van wedergeboorte kun
nen zelfbedoelers God weer bedoelen. Jeho
va loven en prijzen. Dan maken wij kennis
met de droefheid naar God, die een onberou-
welijke bekering werkt tot zaligheid, 2 Cor.
7:10. Boetepsalmen worden ons lief, want zij
verklaren wat zich afspeelt in ons vernederd
en vertederd hart. Ontdekkingen doen ons
zielsoog druipen tot God, Die in de hemel zit.
totdat Hij ons genadig zij, Ps. 123:1 ber. En
moe van 't klagen over de zonde, vloeit het
over onze lippen: 'k Wil mij misdaan, die U
tergen, niet verbergen, Ps. 38:18 ber. Won
derlijk, dit klagen op aarde verwekt tegelij
kertijd een jubelen in de hemel. Immers, daar
zal blijdschap zijn over één zondaar, die zich
tot God bekeert, meer dan over negenenne
gentig rechtvaardigen die de bekering niet
van node hebben. Luk. 15:7.
Ook in het leven van de getrokken zondaar
zelf zal klacht plaatsmaken voor jubel, wan
neer de ziel iets gaat ervaren van Gods ont
fermingen. Ach, hoe smartelijk toch is het
gemis, wanneer - uit veler mond van ge
meente of koor - wij horen zingen van hulp
en heil ons aangebracht, Ps. 118:7 ber., en
wij voor dat 'ons' geen 'mij' kunnen noch
durven invullen. Daarentegen, als wij in ons
zingen eens bemoedigd worden, klinkt het
uit 's harten diepsten grond: Want Gods
goedheid zal uw druk eens verwiss'len in
geluk!, Ps. 42:3 ber. En wanneer de Almach
tige verrassend Zijn beloften vervult en door
het onmogelijke heen de ziel in ruimte stelt -
dan rijze de lofzang op als ons danklied tot de
Allerhoogste: Wie is aan onze God gelijk.
Die armen opricht uit het slijk?, Ps. 113:4
ber.
In dit ondermaanse leven wisselen klacht en
jubel zich gedurig af. Dit veranderd met ons
sterven. Dan wordt het één van beide, store
loos. Geef eens rekenschap, lezer(es)? Zoek
het deel van de ware Sionsgangers! Welzalig
is het volk, dat het geklank van de Koning
kent, Ps. 89:16, en daarin op aarde reeds mee
mag zingen door genade. Dan zal de zang
van de eeuwigheidspsalm straks geen
vreemd werk zijn. Nee, nooit zullen onze
droevige klaagliederen noch onze vrolijke
lofgezangen de grond vormen van het eeuwi
ge loven en prijzen van de Drieënige. In de
gewesten der zaligheid zal eindeloos Gods
lof klinken: Door U, door U alleen, om 't
eeuwig welbehagen, en onze Koning is van
Isrêls God gegeven, Ps. 89:8 ber. Daar geldt
de zuivere vervulling ons tekstwoord: Al wat
adem heeft, love den Heere! Hallelujah!
Tholen
ds. C. de Jongste
Op D.V. zaterdag 8 juli organiseert de stuur
groep restauratie/onderhoud Ned. Herv.
kerk te Langstraat een fietspuzzeltocht door
het mooie landschap van Goeree-Overflak-
kee, waarbij de opbrengst bestemd is voor
het onderhoud van het kerkgebouw in
Langstraat.
Fietsliefhebbers kunnen zich voor deze tocht
telefonisch aanmelden bij fam. Van den Bos,
tel.' 632171 of fam. Van Gils, tel. 631716. De
kosten voor deze fietstocht bedragen slechts
ƒ5,- per persoon, met een maximum van
ƒ12,50 per gezin. Halverwege de tocht is er
een stop met gratis koffie, thee of frisdrank
en bij aankomst ontvangt u soep en broodjes.
De start is om 9.45 uur vanaf de Ned. Herv.
Kerk te Langstraat en de aankomst is ca.
13.00 uur. Voor de winnaar is een taart
beschikbaar. Schrijf u snel in en neem een
goed humeur mee!
De werkgroep Nieuwe Tonge hoopt een
avond-fietstocht door de polders rond Nieu
we Tonge te organiseren.
Deze fietstocht is op woensdag 28 juni, star
ten tussen 18.00 en 19.30 uur. Het
begin/eindpunt is het schoolplein van de
Oranje Nassauschool, Korteweegje 7 in
Nieuwe Tonge. De kosten zijn 2,50 per
persoon (max. 10,- per gezin) inclusief 1
gratis consumptie.
Langs de route zijn op diverse plaatsen con
sumpties te verkrijgen. Bij het begin/eind
punt is een verkooptafel. De opbrengst van
deze avond is bestemd voor bovenstaande
stichting. Bij regen wordt de fietstocht ver
zet naar D.V. 29 juni.
Voor inlichtingen kunt u bellen 0187-
651644,0187-651714 of 0187-652393.
Op D.V. zaterdag 1 juli hopen Marijke
Nieuwenweg (sopraan), Yvonne Peters
(traverso), Margriet den Hartog (klave
cimbel) en Marjan Oud (viola da gam
ba/altblokfluit) een geestelijk concert te
verzorgen in de uitstekend klinkende
Exoduskerk, Dorpsweg 97 te Sommels
dijk. Deze klinkende avond, verzorgd
door een gerenommeerd ensemble, begint
om 20.00 uur, de kerk is open vanaf 19.30
uur. De toegangsprijs is 15,-, voor 65+
en CJP-houders 10,- en kinderen t/m 12
jaar mogen gratis naar binnen.
Het ensemble 'Ars Incantata' bestaat in deze
samenstelling sinds 1994 en specialiseerde
zich vooralsnog in muziek uit de 17e en 18e
eeuw. In een drietal jaren traden ze al op in
het fameuze Festival Oude Muziek in
Utrecht. Voor het concert in Sommelsdijk
hebben ze een prachtige selectie gemaakt uit
hun repertoire. Voor de pauze wordt u mee
genomen naar het zonnige Italië met haar
hevige emoties. Componisten als onder
andere Scarlatti, Frescobaldi, Falconieri en
Caldara zullen u meenemen in een flinke
stroomversnelling en ook de uitvoerenden
zullen er alles aan doen om het bloed sneller
in uw aderen te laten stromen met een stu
wende verklanking van allerlei werken voor
het hele ensemble of voor verschillende ins
trumentale/vocale varianten.
Na de pauze passeren we de 'white cliffs of
Dover' en kunt u genieten van de hoge
Engelse standaard zoals die in de 17e eeuw
is neergezet door met name een componist
als Henry Purcell (1659-1695). Zijn muziek
is zeer bijzonder en vooral de sopraan Marij
ke Nieuwenweg op het lijf geschreven. Van
harte aanbevolen
Marijke Nieuwenweg studeerde aanvanke
lijk piano aan het Rotterdams Conservatori
um, later studeerde zij hier solozang bij
David Hollestelle en Jan Heye. Zij volgde
interpretatiecursussen bij onder andere Eli
sabeth Cooymans. Vervolgens studeerde zij
enige jaren bij de mezzosopraan Jard van
Nes en bij de bariton Jan Willem Wester-
huis. Momenteel studeert ze bij Maria Croe-
se. Marijke is een groot liefhebber van het
uitvoeren van kamermuziek. Naast uitvoe
rend musicus is Marijke Nieuwenweg ook
werkzaam als zangpedagoge. Zij heeft enige
jaren les gegeven op de muziekscholen in
Gorinchem en Barendrecht. Sinds septem
ber 1999 is ze als zangdocente verbonden
aan de muziekschool Goeree-Overflakkee.
Yvonne Peters studeerde dwarsfluit bij
Emile Blessen, aanvankelijk aan het Arn
hems, later aan het Utrechts Conservatori
um, waar zij in 1986 glansrijk afstudeerde.
Daarna volgde ze diverse cursussen koor- en
orkestdirectie. Zij specialiseerde zich in het
bespelen van de traverso, waarvoor ze sinds
1994 bij Jed Wentz lessen heeft gevolgd. Als
fluitiste speelde zij in diverse begeleidings
orkesten en was ze enige tijd remplagant in
het Gelders Orkest.
Margriet den Hartog studeerde orgel, kla
vecimbel en basso continuo aan het Rotter
dams Conservatorium bij resp. André Ver
woerd en David Collyer. Sinds de start van
haar klavecimbelstudie is zij zich gaan spe
cialiseren in de oude muziek en het basso
continuospel, waarbij het laatste haar grote
voorliefde heeft. Zij is dan ook een veel
gevraagd continuo-speelster en heeft meege
werkt aan cd-, radio- en tv-opnames.
Marjan Oud studeerde blokfluit van 1970
tot 1973 aan het Rotterdams Conservatorium
bij Lilian Lagaay en van 1973 tot 1976 aan
het Koninklijk Conservatorium in Den Haag
bij Jeanette van Wingerden. Daarna begon
ze met viola da gamba spelen, aanvankelijk
als autodidact met af en toe een les bij onder
andere Marianne Muller. Later studeerde ze
enige jaren achtereen bij Paulina van Laar
hoven.
Neen, wat de bod eW avond deed, was geen spreken tot God, was
geen 'hulp vragenids'^N waar die alleen te krijgen is, was geen zich
verootmoedigen i''o»rHem, die in de hemel woont.
En deze avond fc^en de eigengerechtigde man wel iets er van te
gevoelen, dat zijn vijze van bidden geen waarde had.
In zijn veren bedag Van Gullen, maar hij kon de slaap niet vatten.
Buiten raasde eigierde de stormwind om de hoeve en in zijn hart
spookte onrust e knaagde een vrees, die hij maar niet van zich kon
afzetten.
Het was nuttelos, dat hij zichzelf trachtte wijs te maken, dat het met
dat dijkbreukgi'aar zo'n vaart niet zou lopen. Het steeds meer in
kracht toenemede gebulder van de storm verkondigde hem maar al
te duidelijk, d' Gerrit Gravels hem niet voor niets gewaarschuwd
had.
Willem van Glen verwonderde zich over zijn vrouw en dochter, Qie
door zulk noodweer rustig heensliepen, en er knaagde iets in zijn bin
nenste als hij er aan dacht, dat hij ze zelf volkomen had gerustgesteld,
toen ze angstig waren vóór ze naar bed gingen.
"Zou er werkelijk gevaar voor de dijken bestaan, dat Hankes naar
huis geroepen werd vanmiddag?" had zijn vrouw gevraagd.
En als antwoord had hij slechts de schouders opgehaald en kortaf
gezegd, dat hij haar wel zou waarschuwen, als hij meende, dat er enig
onraad was.
Daarop was de boerin rustig gaan slapen, in het volle vertrouwen op
de onfeilbaarheid van haar man!
Op een andere tijd en onder gewone omstandigheden zou dat blinde
vertrouwen van zijn vrouw zijn trots hebben gestreeld, doch thans gaf
het hem een gevoel van beklemming, omdat het hem ieder ogenblik
duidelijker werd, dat er wel degelijk gevaar dreigde.
En zijn Hanneke? Och, die was niet gauw bang, en had eveneens
altijd blindelings op haar vader vertrouwd. Maar als ze straks te weten
zou komen, dat Frank Lindorp een dringende boodschap had
gestuurd, dat de kans op een doorbraak zeer groot was, zou dat kin
derlijk vertrouwen zeker een geduchte schok krijgen.
Zo tobde en peinsde de boer van de Guilerhof en telkens schrok hij
op, als de klok in de huiskamer hem verkondigde, dat een half uur
voorbijgegaan was. Zou er dan nooit een einde komen aan deze lan
ge februarinacht?
Het liep tegen vier uur in de morgen en het scheen wel of de natuur
krachten steeds meer ontbonden werden. Met geweldige kracht joeg
de stormwind de hagelkorrels tegen de vensterluiken en opeens
dreunde een ratelende donderslag. Nu kon Willem van Guilen het in
zijn bed niet langer uithouden, en juist toen hij wat kleren had aange
trokken, kwam Hanneke naar beneden. Ze had onrustig geslapen en
het geweld van de storm, die zulk een oorverdovend lawaai maakte in
de takken van de oude notenbomen, dted haar telkens opschrikken.
Jeugd en gezonde vermoeidheid deden echter dan weer hun rechten
gelden, zodat ze even gauw weer indommelde. Door de zware
onweersslag was ze nu echter voorgoed wakker geschrokken.
Haar slaapkamer zag uit op het erf aan de voorkant. Haastig sprong
ze uit bed, schoof het wollen gordijntje weg, dat voor het kleine raam
hing, en keek naar buiten in de donkere stormnacht.
Slechts één klein Hchtpunt ontdekte ze in de angstaanjagende duis-
temis. Het was zo klein, dat het veel had van een glimwormpje, maar
Hanneke wist wel, dat het een straaltje licht was, dat kwam uit het
lemen huisje en zijn weg vond door het hartvormige gaatje in het
gesloten vensterluik. Gerrit Gravels en Trui waren dus op, er zou
bepaald iets aan de hand zijn.
Terwijl ze haastig in de kleren schoot, hoorde ze beneden in de woon
kamer ook reeds gestommel en dit bevestigde haar vermoeden, dat er
iets ongewoons dreigde.
Toen ze beneden kwam in de woonkamer, zag ze haar vader het vuur
in de haard oprakelen, en op de bronzen kandelaar brandden twee
nieuwe kaarsen, die hij er juist had ingezet.
"Wat is er toch aan de hand, vader?" vroeg Hanneke, "is er werkelijk
gevaar voor overstroming? Hoor toch eens wat een noodweer!"
Het deed de boer goed, dat zijn dochter bij hem was; ze was altijd ver
standig en kordaat in haar optreden; hij zelf was in zulk een zonder
linge gemoedsstemming. Het scheen wel of alles hem angst aanjoeg
en hij kon zich maar niet losmaken van een zekere beklemdheid. En
in zulk een gemoedstoestand mijdt men de eenzaamheid.
Van dat alles liet hij echter niets merken, tenminste hij deed er pogin
gen toe en op afgemeten toon sprak hij:
"De wind is tegen mijn verwachting in niet door het Noord-Westen
heengelopen en dat is wel enigszins bedenkelijk, nu zal het water bui
ten de dijken gedurende de eb niet veel zakken, vrees ik, maar...
mogelijk gaat met het aanbreken van de dag de wind wat liggen".
Voelde het scherpzinnige meisje de zwakheid, de onwaarschijnlijk
heid van die mogelijkheid?
De boer dacht van wel, omdat ze niets meer zei en naar de keuken
ging.
Weer dreunde buiten een onweersslag. Juist kwam Hanneke de kamer
binnen en de blikken van vader en dochter ontmoetten elkander. O,
het meisje las van het schijnbaar koude, onaangedane gezicht van
haar vader, dat er meer vrees in zijn hart was, dan hij wilde laten blij
ken.
"Wat zal er gebeuren, vader, als hier of daar de dijken het niet meer
kunnen houden? Zou het water bij ons kunnen binnenkomen, of stro
men enkel de lage landerijen onder?" vroeg ze.
Aan levensgevaar dacht ze blijkbaar niet, en meende, dat in het erg
ste geval slechts grote geldelijke verliezen zouden worden geleden.
Wat moest boer Van Guilen antwoorden op de vraag van zijn doch
ter? Zou hij tegen beter weten in liegen en haar wijs maken, dat
slechts het lage land door het water bedreigd werd, en dat men in de
huizen geen gevaar behoefde te duchten?
Neen, in dit ogenblik, na een in vrees en onrust doorgebrachte nacht,
terwijl de naderende morgen geen uitkomst scheen te brengen, kon
Willem van Guilen zijn dochter niet willens en wetens misleiden, en
hij antwoordde:
"De Guilerhof is sterk genoeg gebouwd en ik geloof ook niet, dat we
bij een doorbraak in levensgevaar zullen komen, maar een feit is het,
dat heel de omtrek tamelijk laag ligt en we wellicht dieper in het water
zouden raken dan ons lief is".
"Vader", sprak Hanneke nu, "weet u, waarmee we nu al konden
beginnen? We moesten Gravels en zijn vrouw al vast bij ons laten
komen; hun huisje ligt lager dan onze hoeve, en als er iets gebeurt zijn
ze hier allicht veiliger dan onder eigen dak".
Buiten stormde het vreselijk, doch ook in het hart van de boer was het
een en al onrust, toen deze vraag tot hem kwam. Met geen woord had
hij er nog van gerept, dat hij Gerrit Gravels gedaan had gegeven, maar
zoveel te meer was hij er deze nacht mee bezig geweest. Duizend gul
den zou het hem waard zijn, als die ellendige twist tussen hem en zijn
trouwe bouwknecht niet had plaats gehad!
Wat gebeurd was, kon niet meer ongedaan worden gemaakt; de
schuld van al deze ellende kwam voor rekening van Frank Lindorp,
en... van zijn dochter, die tegen het uitdrukkelijk bevel van haar
vader de omgang met de zeeman niet wilde opgeven. Het beste was
maar, om het nu Hanneke mee te delen; ze kon het tenslotte beter van
hemzelf horen, dan van iemand anders.
"Ik begrijp niet, dat moeder zo rustig kan blijven doorslapen; zal ik
haar niet gaan wekken, vader en dan even bij Gerrit aanlopen?" vroeg
het meisje opeens. (wordt vervolgd)
1
JSM, Tti^s^.»:i