Het Nederlandse R«de Kruis bereikt de onbereiicbaren Overdenking FIETSPUZZELTOCHT Zomerconcert 'Ensemble Ars Incantata' in Exoduskerk Hoge Roparun opbrengst Speciale actie HOE uit de Heilige Schrift Komt u ook fietsen? I EIIIVrfDEII-IIIEUWS HET KIJKVENSTSR voor christelijk onderwijs in Oost-Europa Net haar rijbewijs? Hallelujah! door gemeente Oostflakkee PAGINA 5 VRIJDAG 23 JUNI 2000 Blik op kerk en samenleving tj - Vrouwenbesnijdenis - Maatregelen? - Selectieve verontwaardging Of het verstandig was wat staatsecretaris Verstand opperde weet ik niet. Z\; wil optre den tegen het praktiseren van de /rouwenbe snijdenis. Volgens de berichten puden in 26 Afrikaanse en Aziatische lanten jaarlijks twee miljoen meisjes deelnenen aan deze genitale verminking. Van de alochtonen die hier verblijven zouden er veb zijn die hun dochter elders laten besnijden We hebben hier te maken rret een eeuwen oude traditie die verband hou^t met de onder worpenheid van de vrouw atp de man, en die ook een stukje familie-eer in stand wil hou den. Bovendien worden er ook ethische en medische motieven voor aangevoerd. De reinheid zou erdoor worden bevorderd, het zou ook dienen tot bescherming van de maagdelijkheid en tot ;oeneming van de vruchtbaarheid. En meiges en vrouwen die besneden zijn, zouden minder in de verlei dingkomen om het met vreemde mannen aan te leggen... Wetenschappelijk gezfen heeft deze argu mentatie geen enkele waarde, maar het zal niet eenvoudig zijn dat aan de voorstanders uit te leggen, en ze zullen zich daardoor bepaald niet laten overtuigen. Staatssecretaris Verstand vindt dat ouders die hun kinderen een dergelijke behandeling laten ondergaan, zich schuldig maken aan een misdrijf en wil tegen hen strafrechtelijk optreden. Nogmaals, ik betwijfel of zij daar verstandig aan doet. Uiteraard moeten we vanuit de Bij bel deze praktijken veroordelen. De Islam verdraagt zich niet met het chris tendom, en vandaar dat we ook Islamitische zeden en gewoonten verwerpen. Wanneer echter onze overheid op het stand punt staat dat religie iets persoonlijks is, en dat zij zich niet bemoeit met de beleving van iemands geloof, dan dient zij ook distantie in acht te nemen wanneer het gaat over de besnijdenis van vrouwen en meisjes. Anders komt zij in botsing met één van onze grond rechten: vrijheid van godsdienst en levensbe schouwing. Wanneer de overheid ertoe zou overgaan op deze manier discriminatie te bestrijden, waar ligt dan de grens? Dan kan Zij vandaag de vrouwenbesnijdenis aanpakken, en morgen de orthodoxe kerken die op p.incipiële gron den tegen de vrouw in he; ambt zijn, of homo-sexuele praktijken ve'oordelen. We beleven wonderlijke ijden. Abortus en euthanasie zijn gelegaliseerd. Rondom het levensbegin en het levensinde kunnen ande ren over ons beschikken.De prostitutie wordt straks ook bij de wet geregeld, hoewel er geen beroep is waarbij ie vrouw meer verne derd wordt dan dat varprostitué. Het bestaat immers toch, nietwaa', en dan kun je maar beter regulerend optnden. Maar de besnijders van vrouwen moeten worden aangepakt, want daarbij worden vrouwen gedegradeerd en verminkt. Noemen we zoiets geen self tieve verontwaardiging? Waarnemer Woestijntewoners in Syrië en straatkiiiieren in Namibië In de wostijn van Syrië trekken nomaden, de Bedofenen, rond met hun schapen. Zij zijn ver erwijderd van ziekenhuizen, artsen en med^ijnen. Dankzij het Rode Kruis komt de gez'ndheidszorg naar hen toe. In twee mobie" klinieken kunnen circa 150 patiën ten pt' week worden behandeld of ze wor den vergebracht naar het dichtstbijzijnde zieknhuis. Voor 10,- per maand hebben derg bedoeïenen in Syrië een maand lang toeang tot de basisgezondheidszorg. In Jamibië heeft het Rode Kruis een dagop- vsigcentrum ingericht voor straatkinderen irRundu. In dit opvangcentrum krijgen de inderen onderwijs, voedsel en opvang en er aandacht voor sport en spel. Ook is een deine EHBO-post aanwezig. Voor 20,- per maand kan een straatkind in Namibië worden gekleed, gevoed, beschermd en geschoold. Met het thema 'Het Nederlandse Rode Kruis bereikt de onbereikbaren' wil het NRK aandacht vragen voor groepen men sen die in nood verkeren, maar geen aan dacht krijgen. Mensen die ver weg of dichtbij in een isolement zitten. Slacht offers van rampen. 'Vergeten rampen' soms, omdat de media geen interesse meer hebben of omdat media en hulpverlening de toegang wordt geweigerd. Dankzij de neutrale opstelling en zijn wereldwijde netwerk van vrijwilligers wordt de hulp van het Rode Kruis vrijwel altijd en over al toegestaan. Omdat er geen media-aandacht is worden er voor deze groepen mensen in noodsituaties nauwelijks fondsen geworden. Daarom is het Rode Kruis in de collecteweek van 25 juni tot en met 1 juli juist voor hen actief. De opbrengst van de collectecampagne 2000 komt ten goede aan veel hulpprojecten. Hieronder volgen enkele voorbeelden van de 'onbereikbaren' die dankzij vele giften geholpen kunnen worden. Zieke en gehandicapte kinderen In Nederland zijn er groepen die aan het oê onttrokken zijn doordat ze in een sociaal i-)- lement zitten. Door het fijnmazig net^rk van het Rode Kruis in Nederland kan ^ze organisatie de mensen wel bereiken, /tijd en overal. In Nederland zijn ruim 3^000 vrijwilligers actief verdeeld over 4304aat- selijke afdelingen van het Rode iruis. Dankzij de Oppasservice van het Rod,Kruis kunnen de familieleden van gehai^icapte kinderen zo nu en dan even weg. Dze kin deren hebben veel zorg en aandacf nodig. Het NRK zorgt voor een goede bereiding. 'Mappa Mondo' is een gezinsvervangend medisch tehuis voor ongeneeslijfc^ieke kin deren van wie de ouders zijn o-rleden of waarvan de ouders de zorg eve niet meer aankunnen. Dankzij de inspann'g van vrij willigers van het NRK en doaties uit de samenleving kan Mappa Mond^per jaar aan circa 35 kinderen geven wae-ze recht op hebben. Het Rode Kruis ntakt het ook mogelijk dat ze, met hun ,(?zin, even op vakantie kunnen. Voor 35,per maand kan een ernstig ziek kind 2 wekfi met vakantie. De Roparun organisatie van AV Flakkee zal ruim 74.000 afdragen aan de Roparun. Dit betekent dat de deelnemers zowel sportief als financieel een enorme prestatie hebben geleverd. De exacte opbrengst van de Ropa run, naar schatting ruim 3 miljoen gulden, zal op de feestavond van 8 juli in Ahoy in Rotterdam worden bekendgemaakt. Daar zal ook de trekking van de loterij plaatst vinden. Door de deelnemers van AV Flakkee zijn ruim 900 donateurs opgehaald. De trekking van de verloting hierop heeft plaatsgevon den. De eerste prijs (een week Port Zélande) is gewonnen door H. van Bennekom uit Oosterhout, de tweede prijs (een waardebon van de fa. Mijnders te Melissant) door N. Paasse uit Middelhamis, de derde prijs (een boodschappenmand van Gerards Super markt) door mevrouw A. Melissant uit Her kingen en de vierde prijs (een VVV-bon) door M.P. van Zwienen uit Melissant. De gelden van de Roparun komen ten goede aan kankeronderzoek, palliatieve zorgverlening aan terminale patiënten en bungalows voor het Sofia kinderziekenhuis in Rotterdam. stichting Hulp Oost Europa (HOE) in Barneveld vraagt met een speciale fol der aandacht voor het christelijk onderwijs in Oost-Europa. In de fol der zijn onderwijsprojecten in Oek raïne, Slowakije, Hongarije en Roe menië opgenomen. Een groot aantal protestants-christelijke scholen in Nederland wordt met de projectfolder benaderd. Gevraagd wordt een (deel van een) project te adopteren. Stichting HOE werkt al bijna een kwart eeuw in landen in Oost-Europa die tot 1990 tot het Oostblok behoorden. Na de val van het communisme ontstonden er in die landen nieuwe mogelijkheden voor christelijk onderwijs. Veel kon de afgelopen tien jaar worden opgebouwd. De ontwikkelingen voltrokken zich overigens niet overal in het zelfde tempo. In sommige landen, waaron der Slowakije, kwam die veel langzamer op gang. Nog steeds komen er op het kantoor van stichting HOE in Barneveld veel hulpvragen van het christelijk onderwijs binnen. Ze heb ben zowel betrekking op reeds bestaande als op nieuwe christelijke scholen. Een nieuwe ontwikkeling is de realisering van christelij ke kleuterscholen, waarvan er in Oost-Euro pa nog maar heel weinig functioneren. De vele hulpvragen gaan de mogelijkheden van stichting HOE ruimschoots te boven. Om meer Nederlandse scholen bij de opbouw van het christelijke onderwijs in Oost-Europa te betrekken, besloot de onder wijscommissie van stichting HOE een aantal grotere en kleinere projecten te bundelen in een nieuwe folder en die onder de aandacht te brengen van het christelijk onderwijs in eigen land. HOE voert initiatief overleg met de Stich ting Ondersteuning Gereformeerd Onder wijs in Oost-Europa (OGO). Deze organisa tie, voornamelijk actief binnen de wereld van de reformatorische scholen in Neder land, nam het initiatief voor een reformatori sche schoolbegeleidingsdienst in zowel Hongarije als Roemenië. Meerdere keren per jaar overleggen HOE en OGO over hul- paanvragen en over uitvoering van de hulp verlening. Door deze samenwerking wordt eenzijdige en niet efficiënte hulpverlening voorkomen. Leen uw auto gerust aan uw dochter uit. Komen beide onbeschadigd terug, dan houdt ze nog meer van u. Indien uw auto toch een deukje oploopt kunt u terecht bij Van Lint Auto schade. Met de modernste apparatuur zetten we uw auto weer op het juiste spoor. Onze spuiterij heeft een reputatie hoog te houden en we geven 2 jaar Focwa garan tie op de uit de kreukels gehaalde autoschade. Sommelsdijk (0187) 482292 Zierikzee (0111)414794 van Lint autoschade Maakt het goed! Alles, wat adem heeft, love den Heere! Hallelujah! (Ps. 150:6) Ons Psalmboek is een bijzonder geschenk van God aan Zijn gemeente van alle eeu wen. Het dient tot eer des Heeren en het is vol onderwijs voor lezers, zangers en hoor ders. Augustinus leert ons, dat God geen betere lof kan worden toebereid dan met Zijn eigen Psalmwoorden. Luther wijst erop, dat men de gelovigen hier in het hart ziet. Cal- vijn duidt dit bijbelboek als een ontleding van al de delen van de ziel, omdat er geen aandoening in de mens is, die niet hier als in een spiegel voorgesteld is. Anderen gewa gen van een geestelijke lusthof, apotheek en schatkamer van de christenen. Tenslotte, de kanttekenaren van onze Statenvertaling prij zen het boek als een bijzonder kleinood, waarvan waarde en nut niet genoeg over dacht kunnen worden, veel minder met ton gen uitgesproken noch met pennen beschre ven. Opmerkenswaardig deze benaderingen. Geen van allen spreken uitdrukkelijk over melodieën of over vocale of instrumentale muziek, terwijl zij doorgaans toch wel van zang en muziek hielden. We moeten eruit afleiden, dat het 'wat zin gen wij' uitgaat boven het 'hoe zingen wij'. Eerst indien wij wezenlijk beseffen 'wat' we zingen, zal dit zijn juiste weerslag hebben op het 'hoe'. En klinkt onze zang dan mooier in het menselijk oor? Dat is nog maar de vraag.En, wat voor ons vals zou klinken als het krassen van een jonge raaf, kan in de oren van de Heere Zebaoth zuiver als kristal zijn. In 't hemelhof gelden andere normen. Indien wij God slechts eren met de lippen, terwijl het hart er verre van is, kan het de Heere nimmer behagen, Jes. 29:13. Waar gaat het onze Schepper van hemel en aarde dan om? Wel, om Zijn doel met ons uit het paradijs. Onze tekst zegt het; Al wat adem heeft, love den Heere! Hallelujah! Wij weten dat ons psalmboek uiteen valt in een vijftal bundels. Elk daarvan wordt afge sloten met een door Gods Geest geïnspireer de doxologie of lofprijzing (Ps. 41:14,72:18- 19, 89:53, 106:48 en 150: geheel). Het is, alsof God herhaaldelijk oproept: Let erop, uw/jouw zang moet steeds uitlopen op Mijn eer! Aan het einde van de honderdvijftig psalmen wordt zelfs een geheel lied gewijd aan Gods lof. Nadat onderscheiden instru menten zijn genoemd - bazuin, luit, harp, trommel, fluit, snarenspel, orgel en cimbalen - wijst de dichter in de laatste regel van dit bijbelboek op de adem, waarbij vooral onze stem is bedoeld. Alles wat ademt, love de Heere. Het geheel staat ingeklemd tussen twee 'Hallelujah's' ofwel tweemaal: 'Prijst den Heere'. Dit is de opdracht aan mensenkinderen. Van hen - heidens èn godsdienstig - geldt helaas van nature: Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangen- venijn is onder hun lippen; welker mond is van vervloeking en bitterheid, Rom 3:13. Hoe zullen wij ooit Gods lof nog kunnen ver tellen? Laten we toch niet wegvluchten voor de bange klem van deze vraag. Lezers, zan gers en zangeressen, bracht dit weleens in heilige verlegenheid voor de Hemelmajes- teit?Werd dit ooit 'n levensvraag voor u, voor jou, voor mij? God loven en prijzen is Hem de eerste plaats geven. Dan is ons oor niet langer allereerst gespitst op wat wij ver mogen, maar gaan wij luisteren naar die alvermogende Stem, waai^van in volkomen heid geldt: Mijn mond brengt niets dan lout're wijsheid voort, Ps. 49:1 ber. Dan ook zullen wij ernaar handelen. Alleen in de weg van wedergeboorte kun nen zelfbedoelers God weer bedoelen. Jeho va loven en prijzen. Dan maken wij kennis met de droefheid naar God, die een onberou- welijke bekering werkt tot zaligheid, 2 Cor. 7:10. Boetepsalmen worden ons lief, want zij verklaren wat zich afspeelt in ons vernederd en vertederd hart. Ontdekkingen doen ons zielsoog druipen tot God, Die in de hemel zit. totdat Hij ons genadig zij, Ps. 123:1 ber. En moe van 't klagen over de zonde, vloeit het over onze lippen: 'k Wil mij misdaan, die U tergen, niet verbergen, Ps. 38:18 ber. Won derlijk, dit klagen op aarde verwekt tegelij kertijd een jubelen in de hemel. Immers, daar zal blijdschap zijn over één zondaar, die zich tot God bekeert, meer dan over negenenne gentig rechtvaardigen die de bekering niet van node hebben. Luk. 15:7. Ook in het leven van de getrokken zondaar zelf zal klacht plaatsmaken voor jubel, wan neer de ziel iets gaat ervaren van Gods ont fermingen. Ach, hoe smartelijk toch is het gemis, wanneer - uit veler mond van ge meente of koor - wij horen zingen van hulp en heil ons aangebracht, Ps. 118:7 ber., en wij voor dat 'ons' geen 'mij' kunnen noch durven invullen. Daarentegen, als wij in ons zingen eens bemoedigd worden, klinkt het uit 's harten diepsten grond: Want Gods goedheid zal uw druk eens verwiss'len in geluk!, Ps. 42:3 ber. En wanneer de Almach tige verrassend Zijn beloften vervult en door het onmogelijke heen de ziel in ruimte stelt - dan rijze de lofzang op als ons danklied tot de Allerhoogste: Wie is aan onze God gelijk. Die armen opricht uit het slijk?, Ps. 113:4 ber. In dit ondermaanse leven wisselen klacht en jubel zich gedurig af. Dit veranderd met ons sterven. Dan wordt het één van beide, store loos. Geef eens rekenschap, lezer(es)? Zoek het deel van de ware Sionsgangers! Welzalig is het volk, dat het geklank van de Koning kent, Ps. 89:16, en daarin op aarde reeds mee mag zingen door genade. Dan zal de zang van de eeuwigheidspsalm straks geen vreemd werk zijn. Nee, nooit zullen onze droevige klaagliederen noch onze vrolijke lofgezangen de grond vormen van het eeuwi ge loven en prijzen van de Drieënige. In de gewesten der zaligheid zal eindeloos Gods lof klinken: Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen, en onze Koning is van Isrêls God gegeven, Ps. 89:8 ber. Daar geldt de zuivere vervulling ons tekstwoord: Al wat adem heeft, love den Heere! Hallelujah! Tholen ds. C. de Jongste Op D.V. zaterdag 8 juli organiseert de stuur groep restauratie/onderhoud Ned. Herv. kerk te Langstraat een fietspuzzeltocht door het mooie landschap van Goeree-Overflak- kee, waarbij de opbrengst bestemd is voor het onderhoud van het kerkgebouw in Langstraat. Fietsliefhebbers kunnen zich voor deze tocht telefonisch aanmelden bij fam. Van den Bos, tel.' 632171 of fam. Van Gils, tel. 631716. De kosten voor deze fietstocht bedragen slechts ƒ5,- per persoon, met een maximum van ƒ12,50 per gezin. Halverwege de tocht is er een stop met gratis koffie, thee of frisdrank en bij aankomst ontvangt u soep en broodjes. De start is om 9.45 uur vanaf de Ned. Herv. Kerk te Langstraat en de aankomst is ca. 13.00 uur. Voor de winnaar is een taart beschikbaar. Schrijf u snel in en neem een goed humeur mee! De werkgroep Nieuwe Tonge hoopt een avond-fietstocht door de polders rond Nieu we Tonge te organiseren. Deze fietstocht is op woensdag 28 juni, star ten tussen 18.00 en 19.30 uur. Het begin/eindpunt is het schoolplein van de Oranje Nassauschool, Korteweegje 7 in Nieuwe Tonge. De kosten zijn 2,50 per persoon (max. 10,- per gezin) inclusief 1 gratis consumptie. Langs de route zijn op diverse plaatsen con sumpties te verkrijgen. Bij het begin/eind punt is een verkooptafel. De opbrengst van deze avond is bestemd voor bovenstaande stichting. Bij regen wordt de fietstocht ver zet naar D.V. 29 juni. Voor inlichtingen kunt u bellen 0187- 651644,0187-651714 of 0187-652393. Op D.V. zaterdag 1 juli hopen Marijke Nieuwenweg (sopraan), Yvonne Peters (traverso), Margriet den Hartog (klave cimbel) en Marjan Oud (viola da gam ba/altblokfluit) een geestelijk concert te verzorgen in de uitstekend klinkende Exoduskerk, Dorpsweg 97 te Sommels dijk. Deze klinkende avond, verzorgd door een gerenommeerd ensemble, begint om 20.00 uur, de kerk is open vanaf 19.30 uur. De toegangsprijs is 15,-, voor 65+ en CJP-houders 10,- en kinderen t/m 12 jaar mogen gratis naar binnen. Het ensemble 'Ars Incantata' bestaat in deze samenstelling sinds 1994 en specialiseerde zich vooralsnog in muziek uit de 17e en 18e eeuw. In een drietal jaren traden ze al op in het fameuze Festival Oude Muziek in Utrecht. Voor het concert in Sommelsdijk hebben ze een prachtige selectie gemaakt uit hun repertoire. Voor de pauze wordt u mee genomen naar het zonnige Italië met haar hevige emoties. Componisten als onder andere Scarlatti, Frescobaldi, Falconieri en Caldara zullen u meenemen in een flinke stroomversnelling en ook de uitvoerenden zullen er alles aan doen om het bloed sneller in uw aderen te laten stromen met een stu wende verklanking van allerlei werken voor het hele ensemble of voor verschillende ins trumentale/vocale varianten. Na de pauze passeren we de 'white cliffs of Dover' en kunt u genieten van de hoge Engelse standaard zoals die in de 17e eeuw is neergezet door met name een componist als Henry Purcell (1659-1695). Zijn muziek is zeer bijzonder en vooral de sopraan Marij ke Nieuwenweg op het lijf geschreven. Van harte aanbevolen Marijke Nieuwenweg studeerde aanvanke lijk piano aan het Rotterdams Conservatori um, later studeerde zij hier solozang bij David Hollestelle en Jan Heye. Zij volgde interpretatiecursussen bij onder andere Eli sabeth Cooymans. Vervolgens studeerde zij enige jaren bij de mezzosopraan Jard van Nes en bij de bariton Jan Willem Wester- huis. Momenteel studeert ze bij Maria Croe- se. Marijke is een groot liefhebber van het uitvoeren van kamermuziek. Naast uitvoe rend musicus is Marijke Nieuwenweg ook werkzaam als zangpedagoge. Zij heeft enige jaren les gegeven op de muziekscholen in Gorinchem en Barendrecht. Sinds septem ber 1999 is ze als zangdocente verbonden aan de muziekschool Goeree-Overflakkee. Yvonne Peters studeerde dwarsfluit bij Emile Blessen, aanvankelijk aan het Arn hems, later aan het Utrechts Conservatori um, waar zij in 1986 glansrijk afstudeerde. Daarna volgde ze diverse cursussen koor- en orkestdirectie. Zij specialiseerde zich in het bespelen van de traverso, waarvoor ze sinds 1994 bij Jed Wentz lessen heeft gevolgd. Als fluitiste speelde zij in diverse begeleidings orkesten en was ze enige tijd remplagant in het Gelders Orkest. Margriet den Hartog studeerde orgel, kla vecimbel en basso continuo aan het Rotter dams Conservatorium bij resp. André Ver woerd en David Collyer. Sinds de start van haar klavecimbelstudie is zij zich gaan spe cialiseren in de oude muziek en het basso continuospel, waarbij het laatste haar grote voorliefde heeft. Zij is dan ook een veel gevraagd continuo-speelster en heeft meege werkt aan cd-, radio- en tv-opnames. Marjan Oud studeerde blokfluit van 1970 tot 1973 aan het Rotterdams Conservatorium bij Lilian Lagaay en van 1973 tot 1976 aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden. Daarna begon ze met viola da gamba spelen, aanvankelijk als autodidact met af en toe een les bij onder andere Marianne Muller. Later studeerde ze enige jaren achtereen bij Paulina van Laar hoven. Neen, wat de bod eW avond deed, was geen spreken tot God, was geen 'hulp vragenids'^N waar die alleen te krijgen is, was geen zich verootmoedigen i''o»rHem, die in de hemel woont. En deze avond fc^en de eigengerechtigde man wel iets er van te gevoelen, dat zijn vijze van bidden geen waarde had. In zijn veren bedag Van Gullen, maar hij kon de slaap niet vatten. Buiten raasde eigierde de stormwind om de hoeve en in zijn hart spookte onrust e knaagde een vrees, die hij maar niet van zich kon afzetten. Het was nuttelos, dat hij zichzelf trachtte wijs te maken, dat het met dat dijkbreukgi'aar zo'n vaart niet zou lopen. Het steeds meer in kracht toenemede gebulder van de storm verkondigde hem maar al te duidelijk, d' Gerrit Gravels hem niet voor niets gewaarschuwd had. Willem van Glen verwonderde zich over zijn vrouw en dochter, Qie door zulk noodweer rustig heensliepen, en er knaagde iets in zijn bin nenste als hij er aan dacht, dat hij ze zelf volkomen had gerustgesteld, toen ze angstig waren vóór ze naar bed gingen. "Zou er werkelijk gevaar voor de dijken bestaan, dat Hankes naar huis geroepen werd vanmiddag?" had zijn vrouw gevraagd. En als antwoord had hij slechts de schouders opgehaald en kortaf gezegd, dat hij haar wel zou waarschuwen, als hij meende, dat er enig onraad was. Daarop was de boerin rustig gaan slapen, in het volle vertrouwen op de onfeilbaarheid van haar man! Op een andere tijd en onder gewone omstandigheden zou dat blinde vertrouwen van zijn vrouw zijn trots hebben gestreeld, doch thans gaf het hem een gevoel van beklemming, omdat het hem ieder ogenblik duidelijker werd, dat er wel degelijk gevaar dreigde. En zijn Hanneke? Och, die was niet gauw bang, en had eveneens altijd blindelings op haar vader vertrouwd. Maar als ze straks te weten zou komen, dat Frank Lindorp een dringende boodschap had gestuurd, dat de kans op een doorbraak zeer groot was, zou dat kin derlijk vertrouwen zeker een geduchte schok krijgen. Zo tobde en peinsde de boer van de Guilerhof en telkens schrok hij op, als de klok in de huiskamer hem verkondigde, dat een half uur voorbijgegaan was. Zou er dan nooit een einde komen aan deze lan ge februarinacht? Het liep tegen vier uur in de morgen en het scheen wel of de natuur krachten steeds meer ontbonden werden. Met geweldige kracht joeg de stormwind de hagelkorrels tegen de vensterluiken en opeens dreunde een ratelende donderslag. Nu kon Willem van Guilen het in zijn bed niet langer uithouden, en juist toen hij wat kleren had aange trokken, kwam Hanneke naar beneden. Ze had onrustig geslapen en het geweld van de storm, die zulk een oorverdovend lawaai maakte in de takken van de oude notenbomen, dted haar telkens opschrikken. Jeugd en gezonde vermoeidheid deden echter dan weer hun rechten gelden, zodat ze even gauw weer indommelde. Door de zware onweersslag was ze nu echter voorgoed wakker geschrokken. Haar slaapkamer zag uit op het erf aan de voorkant. Haastig sprong ze uit bed, schoof het wollen gordijntje weg, dat voor het kleine raam hing, en keek naar buiten in de donkere stormnacht. Slechts één klein Hchtpunt ontdekte ze in de angstaanjagende duis- temis. Het was zo klein, dat het veel had van een glimwormpje, maar Hanneke wist wel, dat het een straaltje licht was, dat kwam uit het lemen huisje en zijn weg vond door het hartvormige gaatje in het gesloten vensterluik. Gerrit Gravels en Trui waren dus op, er zou bepaald iets aan de hand zijn. Terwijl ze haastig in de kleren schoot, hoorde ze beneden in de woon kamer ook reeds gestommel en dit bevestigde haar vermoeden, dat er iets ongewoons dreigde. Toen ze beneden kwam in de woonkamer, zag ze haar vader het vuur in de haard oprakelen, en op de bronzen kandelaar brandden twee nieuwe kaarsen, die hij er juist had ingezet. "Wat is er toch aan de hand, vader?" vroeg Hanneke, "is er werkelijk gevaar voor overstroming? Hoor toch eens wat een noodweer!" Het deed de boer goed, dat zijn dochter bij hem was; ze was altijd ver standig en kordaat in haar optreden; hij zelf was in zulk een zonder linge gemoedsstemming. Het scheen wel of alles hem angst aanjoeg en hij kon zich maar niet losmaken van een zekere beklemdheid. En in zulk een gemoedstoestand mijdt men de eenzaamheid. Van dat alles liet hij echter niets merken, tenminste hij deed er pogin gen toe en op afgemeten toon sprak hij: "De wind is tegen mijn verwachting in niet door het Noord-Westen heengelopen en dat is wel enigszins bedenkelijk, nu zal het water bui ten de dijken gedurende de eb niet veel zakken, vrees ik, maar... mogelijk gaat met het aanbreken van de dag de wind wat liggen". Voelde het scherpzinnige meisje de zwakheid, de onwaarschijnlijk heid van die mogelijkheid? De boer dacht van wel, omdat ze niets meer zei en naar de keuken ging. Weer dreunde buiten een onweersslag. Juist kwam Hanneke de kamer binnen en de blikken van vader en dochter ontmoetten elkander. O, het meisje las van het schijnbaar koude, onaangedane gezicht van haar vader, dat er meer vrees in zijn hart was, dan hij wilde laten blij ken. "Wat zal er gebeuren, vader, als hier of daar de dijken het niet meer kunnen houden? Zou het water bij ons kunnen binnenkomen, of stro men enkel de lage landerijen onder?" vroeg ze. Aan levensgevaar dacht ze blijkbaar niet, en meende, dat in het erg ste geval slechts grote geldelijke verliezen zouden worden geleden. Wat moest boer Van Guilen antwoorden op de vraag van zijn doch ter? Zou hij tegen beter weten in liegen en haar wijs maken, dat slechts het lage land door het water bedreigd werd, en dat men in de huizen geen gevaar behoefde te duchten? Neen, in dit ogenblik, na een in vrees en onrust doorgebrachte nacht, terwijl de naderende morgen geen uitkomst scheen te brengen, kon Willem van Guilen zijn dochter niet willens en wetens misleiden, en hij antwoordde: "De Guilerhof is sterk genoeg gebouwd en ik geloof ook niet, dat we bij een doorbraak in levensgevaar zullen komen, maar een feit is het, dat heel de omtrek tamelijk laag ligt en we wellicht dieper in het water zouden raken dan ons lief is". "Vader", sprak Hanneke nu, "weet u, waarmee we nu al konden beginnen? We moesten Gravels en zijn vrouw al vast bij ons laten komen; hun huisje ligt lager dan onze hoeve, en als er iets gebeurt zijn ze hier allicht veiliger dan onder eigen dak". Buiten stormde het vreselijk, doch ook in het hart van de boer was het een en al onrust, toen deze vraag tot hem kwam. Met geen woord had hij er nog van gerept, dat hij Gerrit Gravels gedaan had gegeven, maar zoveel te meer was hij er deze nacht mee bezig geweest. Duizend gul den zou het hem waard zijn, als die ellendige twist tussen hem en zijn trouwe bouwknecht niet had plaats gehad! Wat gebeurd was, kon niet meer ongedaan worden gemaakt; de schuld van al deze ellende kwam voor rekening van Frank Lindorp, en... van zijn dochter, die tegen het uitdrukkelijk bevel van haar vader de omgang met de zeeman niet wilde opgeven. Het beste was maar, om het nu Hanneke mee te delen; ze kon het tenslotte beter van hemzelf horen, dan van iemand anders. "Ik begrijp niet, dat moeder zo rustig kan blijven doorslapen; zal ik haar niet gaan wekken, vader en dan even bij Gerrit aanlopen?" vroeg het meisje opeens. (wordt vervolgd) 1 JSM, Tti^s^.»:i

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5