van Middelharnis naar üoemenië EIIAIIDEri-niEUWS Kikkerbrood P.V. De Luchtbode, Herkingen PAGINA 7 VRIJDAG 2 JUNI 2000 Alledaags Aankomst en ontvangst Pastorie, kerk en school Vele indrukken... ...Stad en dorp ...huisbezoek ...kerkenraads- vergadering ...kerkdienst Hulpvraag Terugreis In het Ierland van de negentiende eeuw was het gebruikelijk om emigranten een aantal zgn. kikkerbroden mee te geven. Deze moesten tijdens de bootreis naar Ame rika worden gegeten. De gevers waren ervan overtuigd dat het eten van deze bro den, waarin geroosterde kikkers, verpul verd tot poeder, waren meegebakken, o.a. koortsaanvallen afweerde en hielp om ziek ten te genezen. Een soort geluksbroden dus. Smerig, hoor ik sommigen van u denken of zachtjes zeggen. Anderen hoor ik roepen: bijgeloof en kwakzalverij. Tegenwoordig zullen weinigen meer geloven in de magi sche werking van dit soort broden. Maar bijgeloof is springlevend en betekent tegen woordig 'big business'. U wilt geen ideale partner maar volmaakte kinderen of ten minste een andere baas. Dat komt na een forse bijbetaling en heel lang wachten in orde. Zo laat de mensheid zich verlakken. Op verjaardagen lachen om de kristallen bol uit grootmoeders tijd. Maar de buurvrouw is een begaafd handleesster die uw levens- en liefdeslijnen feilloos van elkaar weet te onderscheiden. Jammer dat haar echtge noot haar gaven op dit gebied niet naar waarde weet te schatten. Hij vindt het alle maal maar onzin en humbug. U ook. Dat is verstandig. Voor u het weet bevindt u zich in het duistere domein van dansende tafels en mogelijk in nog duister der gebied. Dat van de sprekende doden. Het laatste wordt in de Bijbel nadrukkelijk verboden. Klassieken als een zwarte kat die je pad kruist, onder een ladder doorlopen of de ongeluksdag vrijdag de dertiende zijn nog altijd in gebruik bij moderne (bij)gelovigen. Die vrijdag is overigens ontleend aan de Bijbel en werd een feestdag' voor de Joden in Perzië. De tarot trekken en koffiedik kij ken zijn nog altijd bestsellers. Wie meer up- to-date in de maling wil worden genomen wende zich tot de grafologie. Uw hand schrift onthult alles. Of voelt u meer vóór bioritmische topdagen? Raadpleeg de c.d.- rom en u weet wanneer u lichamelijk in een goede conditie bent en wanneer u zich gees telijk goed zult voelen. Topper blijft de astrologie. Je kunt geen blad of (club) blaadje meer opslaan of de dierenriemen met antecedenten vliegen je om de oren. Voor iedereen rijkdom, gezond heid en geluk. En als dat nog niet genoeg is krijgt u de ideale partner erbij. Velen vliegen dagelijks of tenminste wekelijks af op de horoscoop en hechten daar soms zoveel waarde aan dat werk, reis, of andere schema's geheel worden aan gepast en veranderd om elk risico uit te sluiten. De schijnzekerheden in de draai molen van de bijgeloofcarrousel worden groter naarmate men meer geloof hecht aan details die worden verstrekt. U ontvangt deze week geen brief. Wel brieven? Of: eet geen eieren en drink uitsluitend karnemelk. De fantasie van de opstellers kent geen grenzen. Wat de dierenriem trouwens met dieren te maken heeft is mij niet helemaal duidelijk. Is een boogschutter een dier, en een water man ook? Of tweelingen en een maagd? De rest van de tekens wel zegï u. Dat zal wel. Maar ik houd niet zo van ram en steenbok. Ook niet van stier en leeuw. Wel van vis(sen) en zeker van kreeft. De weegschaal houdt dit allegaartje zeker zo'n beetje in evenwicht. Dat is maargoed ook. Als je al die horosco pen leest en er ook maar enige waarde aan zou hechten kun je behoorlijk uit balans raken. En dat kan misschien wel meer kwaad dan het eten van een enkel sneetje kikkerbrood. Laat u niet in met duistere zaken in een modem jasje. Het is meer dan een terugkeer naar donkere tijden. Het is nieuw heiden dom. Bovenstaande postduivenvereniging nam op 27 mei deel aan een wedvlucht vanuit Niergnies. Afstand 183 km. In concours waren 137 duiven die om 8.30 uur met zuidwesten wind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 10.07.52 uur en haalde een snelheid van 1873.93 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: A.Molenaar Zn.: 1, 6, 20, 26, 29, 34; C. Logmans: 2, 3, 16; H. Kamerling 4, 7, 11; J. den Boer: 5, 12, 21, 28, 30, 32, 35; M. Huizer: 8, 10, 23; A. Riedijk: 9, 18, 25; P. Hogerwerf: 13, 14, 15, 17, 24, 33; H. Kie vit: 19; A. het Jonk: 22; T. v/d Ochtend: 27; D. Kievit: 31. Tevens nam deze postduivenvereniging om 27 mei deel aan een wedvlucht vanuit Bourges. Afstand 525 km. In concours waren 137 duiven die om 7.40 uur met zuidwesten wind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 13.22.26 uur en haalde een snelheid van 1532.13 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: H. Kamerling: 1, 7, 28, 29; A. het Jonk: 2, 5, 6, 15, 31; A. Molenaar Zn.: 3, 8, 22; H. Kievit: 4, 19, 24; J. den Boer: 9; B. v/d Ochtend: 10, 13, 25; D. Kievit: 11, 17, 27; A.J.A. Volaart: 12, 20; M. Huizer: 14, 16, 21; C. Logmans: 18, 32; A.M. Volaart: 23, 35; S.H. Stoop: 26, 33, 34; T. v/d Ochtend: 30. Heenreis Dinsdag 25 april was het dan zover. Om 7.30 uur verzamelden de reisgenoten zich in de woning van Jan van der Made te Middelhar- nis. Jan pakte de bagage zorgvuldig in de bus. Die hadden we via de Fordgarage in Middelhamis gratis ter beschikking gekre gen van Ford Nederland. Na het inpakken dronken we een kop koffie, las ds. Voets Johannes 21 voor ons en ging hij voor in gebed. Om 8.00 uur namen we afscheid van de familie en vertrokken we naar Roemenië. Omstreeks 10.15 uur hadden we onze eerste stop, we waren toen ca. 20 km. vóór Venlo. We dronken koffie en Jan trakteerde ons op een balletje gehakt. Om 10.50 uur gingen we de Duitse grens over. In Duitsland hebben we getankt en gegeten. Als we ca 2 uren gereden hadden maakten we een stop van zo'n 15 minuten. We wisselden dan van chauffeur en reden verder. Om 19.45 uur passeerden we de Oostenrijkse grens. Vlak voor de Hongaarse grens hebben we om 00.15 uur een heerlijke schnitzel met frites gegeten in een Raststette. Toen we weer ver der waren gereden kwamen we om 8:00 uur bij de Roemeense grens. Het was dus intus sen 26 april geworden. Bij de grens kwamen we nog een andere groep tegen uit Neder land. Die hadden veel moeite om de grens over te komen. Bij ons gaf dat echter geen probleem en na ca. een uur konden we weer verder. Het land Roemenië maakte een erg romme lige indruk. Overal lag afval, veel oude bedrijven waren na de grote verandering verlaten en stonden er troosteloos bij. De akkers die vroeger bij de grote boerderijen hoorden lagen er verwaarloosd bij. Kleine stukjes land werden met de hand of met een paard bewerkt door families, soms zag je ook een trekker. De wegen waren erg slecht, we zagen zelfs een put waarvan het deksel was verdwenen, hoe lang alWe waren nog zo'n 30 km. van ons einddoel verwij derd toen er plotseling een grote kei op de weg lag. Die bonkte tegen de bodem van de bus en sloeg een leiding van de stuurbe krachtiging af. Met behulp van een Roemeen hebben we de stuurbekrachtiging uitgescha keld en konden we de reis weer vervolgen. De mensen daar zijn erg vriendelijk en behulpzaam, bleek wel. Na veel gehobbel kwamen we om 16.00 uur aan in Satu Nou. Daar werden we hartelijk ontvangen door ds. Szövérfi en zijn vrouw Szuzsi. Zij had veel werk gemaakt van de maaltijd. De hoofdin grediënten bestaan vooral uit wat de akkers te bieden hebben. We kregen eerst soep van vooral wortelen. Roemenië is het land van de wortelen, zei ds. Szövérfi. Daarna kwam een schotel met aardappelpuree, rijst en vlees overgoten met een soort tomatensaus. Bij het eten werd ons een drankje van eigen makelij geserveerd. Dit bleek later de 'palin- ka' te zijn die daar overal zelf wordt ver vaardigd en gedronken. Bouwproject Na het eten hebben we het in aanbouw zijn de gebouw bekeken. Op de begane grond zijn een garage en de gemeenschappelijke ruimten voor gemeenteleden. Het zaaltje wordt zo ingericht dat het voor allerlei doel einden kan worden gebruikt en kan dus ook als kerkzaal dienen. Ook zijn er een gardero be en een toiletruimte. Via een trappenhuis kan de tweede verdieping worden bereikt waar vier kamers komen en een badruimte. Deze verdieping kan worden gebruikt voor gasten zoals ons, maar zou ook geschikt zijn voor jeugdclubs of een vrouwenvereniging. Op de eerste verdieping zijn de vertrekken voor de dominee. Ben keuken, een slaapka mer met balkon, een woonkamer en een werkkamer (tevens kinderkamer) en een badruimte. Boven de derde verdieping is een zolder waarop eventueel nóg twee of drie kamers kunnen worden gemaakt, als dat later nodig zou blijken. Het gebouw staat nu in 'rood' zoals dat daar genoemd wordt. Wij zouden zeggen dat het in de ruwbouw staat of onder de kap. Kozijnen,, e.d., staan er dus nog niet in. Wat tot nu gerealiseerd werd kon worden verwezenlijkt door het vele materi aal dat werd geschonken of met korting werd verkregen en dat met veel vrijwilligers werd aangebracht, voor een bedrag van ca. 27.000 DM. Voor de rest van de bouw moe ten er vaklui aan te pas te komen. Daardoor wordt het wel duurder en naar schatting zal daar nog zo'n 110.000 DM voor nodig zijn. Momenteel hebben ze er de burgermeester mee, maar na de verkiezingen in juni a.s. zou er een burgemeester kunnen komen die min der toeschietelijk is. Is het gebouw dan bij voorbeeld niet in gebraik dan kan het ver vallen aan de burgerlijke gemeente en er zijn geen juridische mogelijkheden om dat te keren. Daarom is ds. Szövérfi erop gebrand om het woongedeelte zo spoedig mogelijk gereed te hebben, maar daarvoor is zo'n 50.000 DM nodig. Waar niemand anders daartoe bereid was heeft ds. Szövérfi zich persoonüjk borg gesteld voor de bouw, in het vertrouwen dat hij daarbij op enige manier geholpen zou worden. Het bouwter rein zelf is gekregen van een oude buur vrouw. Het huisje waar zij nu nog in woont wordt na haar overlijden aan de kerk geschonken. REISVERSLAG Vlak tegenover het gebouw staat de huidige pastorie. Dat is een gedeelte van een gebouw waarvan de rest wordt gebruikt als school waarin de vrouw van de dominee ook les geeft. Als het nieuwe gebouw gereed is kan het woongedeelte worden ingezet voor gemeenteleden. Daarnaast staat een zelfde gebouw waarin de overige leslokalen zijn. Het is de bedoeling dat daar door de burger lijke gemeente nog twee lokalen worden bij gebouwd. In de school bevinden zich schoolborden, die al eerder door de werk groep werden geschonken. De schoolbank- jes, die ook reeds eerder geschonken waren, zijn inmiddels vervangen omdat een dubbe le lessenaar nodi^waS. De oude bankjes' zijn naar een naburige school gegaan. Naast de school staat de kerk. Die is in 1986 gerestaureerd, maar de buitengevel ziet er inmiddels weer slecht uit. Door optrekkend vocht brokkelt de pleisterlaag af en vertonen er zich scheuren in de muren. In de kerk bevindt zich een elektronisch orgel dat ook door de werkgroep is geschonken. Dat gebruiken ze nu ongeveer twee jaar. Het oude pijporgel is niet meer gebruikt. Ds. Szövérfi speelde enkele psalmen op het elec- tronische orgel en wij hebben erbij gezon gen. Ook hebben we het oude orgel nog geprobeerd, maar doordat de balg niet goed meer werkte en toetsen bleven hangen klonk dat helemaal niet. Er was al een schatting gemaakt van wat restauratie van het orgel zou kosten: ca. 1.100 DM. Satu Nou heeft ongeveer 640 inwoners, waarvan er 530 staan ingeschreven bij de christelijke gemeente. Gemiddeld komen er zondags honderd tot honderdvijftig perso nen naar de kerk, verdeeld over de morgen en de middagdienst. In Satu Nou leven ca. 25 zigeuner gezinnen. Donderdag 's avonds komen er ongeveer 13 personen bijeen voor bijbelstudie. Van tevoren worden er 5 mensen geïnfor meerd over het te bespreken thema en krijgen ze uitleg om de groep te kunnen leiden. Veel hebben we ge zien tijdens de dagen van ons verblijf in Roemenië en veel indrukken zullen ons altijd bijblijven. Zo zagen we bijvoor beeld in de stad veel mensen aan de wegen werken, terwijl daar gewapende mannen bijstonden. Ze droegen karabijnen. Zoals bleek waren voor verbetering van de wegen gevange nen ingezet. Hullanders en gastvrije Roemenen tesumcn... In het centrum van de stad Tigru Mures heb ben we een monumentaal gebouw bezocht. Het was gesloten, maar na enig gerammel aan de deur werd die geopend. Ds. Szövérfi sprak even met de man achter achter de deur, die toen al gauw werd geopend. We kwamen in een grote hal met een marmeren vloer en wanden met grote spiegels. In een grote zaal waren rondom drie galerijen en een schitte rend plafond vol lampen. Het gebouw is 300 jaar oud en stamt nog uit de tijd van de Hon garen. Ook was er bovenin een groot orgel. In de bovenzaal waren prachtig gebrand schilderde ramen met afbeeldingen van componisten en andere belangrijke perso nen. In ëèn' dorpswinkeltje troffen we eéri'toon bank en een weegschaal die ons dedeA den ken aan de jaren '30 in Nederland en waar voor je bij ons naai- het streekmuseum in Sommelsdijk moet. Alleen de grote bussen ontbraken er omdat de verpakking wat modemer was. Ook zijn we met ds. Szövérfi op huisbezoek geweest. Eerst gingen we naar een oude man. Hij is 91 jaar en vroeger was hij ook lid van de kerkenraad. De man krijgt een ondersteuning van 20 DM per maand en daarvan moet hij ook stroom en gas betalen. Vooral 's winters is dat een probleem. Er moet dan zoveel worden gestookt dat er geen geld meer over is om eten van te kopen. Daarom gaat hij 's winters veel naar zijn kinderen. Hij put veel kracht uit zijn geloof, zeker nu zijn eigen krachten afnemen. Na een stukje gelezen en gebeden te hebben ver trokken we naar het volgende bezoek. Dat betrof een jongen van ongeveer 27 jaar, die een jaar of 8 terug een ongeluk heeft gehad bij het duiken vanaf een brug. Daaraan heeft hij een dwarslaesie overgehouden, dus is hij Panne in Roemenië. voor een groot deel verlamd. Ook moest een nier bij hem worden weggenomen. We zagen er een rolstoel staan die we eerder hadden meegegeven met een transport hulp goederen. Na de jongeman te hebben bemoedigd en gelezen en gebeden te hebben zijn we vertrokken. Het derde bezoek brach ten we aan een vader en een zoon die veel droevigs hadden meegemaakt. Ze hadden een zoon en broer verloren en ook de vrouw was reeds overleden. De vader had een been verloren in een hakselmachine en een half jaar terug was er een gasexplosie geweest zodat ook de oudste zoon zijn hand en arm zodanig heeft verbrand dat die niet goed meer is te gebruiken. We hebben hen sterkte toegewenst en ds. Szövérfi heeft ook hier een stukje gelezen en gebeden. Bij het vierde bezoek kwamen we bij een gezin waaibij ook de grootouders aanwezig waren. Er waren drie kinderen waarvan de oudste, een meisje van 14 jaar, een stukje proza voor ons voorlas als ode aan haar moeder voor moederdag. Samen met deze mensen hebben we enkele psalmen gezon gen. Nadat ds. Szövérfi een stukje uit de Bij bel had gelezen en met deze mensen had gebeden zijn we met het gezin buiten op de foto gegaan en vertrokken we na een harte lijk afscheid. Vervolgens kwamen we bij de oude klokken luider aan. Een halfjaar terug heeft deze man een hersenbloeding gehad. Hij heeft veel pijn in zijn benen en hij kan erg moeilijk lopen. Ook een arm kan hij niet goed optillen en dagelijks doet hij allerlei oefeningen. Een stukje lopen van zijn bed naar de tafel ging erg moeizaam, maar hij schraapte al zijn moed bij elkaar. Buiten stond een gammele rolstoel waarvan ook een voetensteun ont brak. De man verlangde dan Ook naar een 'nieuwe' rolstoel en naar een middel dat zou helpen tegen de pijn in zijn benen. In Satu Nou hebben we op een avond in de kerk een kerken- raadsvergadering meegemaakt. De dominee stelde ons voor aan de raad en legde de reden uit van ons bezoek. Wij ver telden dat we ons ver bonden weten met de gemeente van Satu Nou door de Geest van de Heere. We informeerden bij de kerkenraad aan welke zaken er behoefte bestond en waarvoor wij mogelijk vanuit onze werkgroep iets zouden kunnen bete kenen. Graag leggen wij daarbij de nadruk op evangelisatiewerk in de gemeente en onder de zigeuners. Wij kunnen niet alles, maar we zullen proberen wat we kunnen. Daarbij zijn wij ook afhankelijk van giften en collectes, van sponsors en van opbreng sten van de acties die we organiseren. Zon der een eigen predikant zou het in Satu Nou in geestelijk opzicht nog armer zijn. Er zijn veel gemeenteleden en kinderen waar het Woord dient te worden uitgedragen. In Satu Nou kan men goed een zelfstandige kerkelij ke gemeente zijn, maar men kan niet zonder hulp van buitenaf. Ook de naburige dorpen worden gesteund vanuit Nederland. Ze ver blijden zich dan ook in een goede samen werking met de gemeenten van Middelhar nis en Sommelsdijk, via de werkgroep. Zij brengen dan ook de hartelijke groeten over aan onze gemeenten thuis, waaraan ze zich door Gods Geest verbonden weten. Over armoede willen ze eigenlijk niet spreken. Liever werken ze ervoor om zo samen de gemeente op te bouwen, mét de hulpmidde len die wij hen kunnen aanreiken en in het vertrouwen dat de Heere hen daarin zal ondersteunen. Ze hopen ook op meer kon takten met de werkgroep, om gezamenlijk zo bezig te mogen zijn ter uitbreiding van de gemeente van de Heeren. Op zondagmorgen 30 april zijn we er naar de kerk gegaan. Om 11.00 uur gingen we met de dominef de kerk binnen. Voor ons was de voorste bank gereserveerd. De banken daar zijn niet zo ruim als bij ons, maar we konden er plaats in nemen. Van het gesprokene kon den we niets verstaan maar we kregen van de dominee een seintje als we moesten gaan staan en weer konden gaan zitten. De gezon gen psalmen werden voor ons in het Duits opgegeven, zodat we die konden meezingen. Wij in het Nederlands en de gemeente in het Hongaars. Dat ging uitstekend doordat de melodie dezelfde was als bij ons en er ook op hele noten werd gezongen. Na het uitspreken van de zegen kwam de dominee van de preekstoel af en kregen wij de gelegenheid om de gemeente, staande voor de preekstoel, enkele psalmen toe te zingen. Deze werden op het orgel begeleid door Arno Ista, lid van onze groep. Daarna speelde Jan van der Made - de vroegere organist van Oude Ton- ge - een intermezzo, waamads. Szövérfi ons begeleidde met het zingen van het Wilhel mus. Samen met de Hongaarse gemeente zongen we het Roemeense volkslied. Het was ontroerend om in dit verre land psalmen te zingen tot Gods eer. Tenslotte kregen wij de gelegenheid om de gemeente toe te spre ken en zongen we met de gemeente psalm 75 vers 1. Na het avondeten hebben we een heel gesprek gehad met ds. Szövérfi. We hadden tevoren een lijst gemaakt met allerlei vragen die we graag beantwoord zagen. Meerdere vragen waren in de loop van de week reeds beantwoord in de gesprekken die we hebben gevoerd. We waren erg nieuwsgierig hoe de dominee de hulpverlening zag. Graag zou hij eeri busje hébben om de kinderen van en naar school te kunnen vervoeren. Ook zou hij graag met zijn vrouw een bezoek brengen aan Nederland. Natuurlijk zijn ze hartelijk welkom, maar die reis kunnen wij niet beko stigen omdat onze opbrengsten be-stemd zijn voor hulp en niet voor hun overkomst. Verder kan de gemeente ook goed hulpgoe deren gebruiken, zoals rolstoelen, kleren, een typemachine, wasmachines, centrifuges, e.d. Én natuurlijk blijft het een zorg om het in aanbouw zijnde gebouw zo spoedig mogelijk bewoonbaar te maken. Op maandag 1 mei brak voor ons de dag aan dat we weer naar Nederland moesten ver trekken. Bij ons afscheid hebben we nog gezamenlijk het Wilhelmus gezongen, waar na we om 11.00 uur (10.00 uur Nederlandse tijd) zijn vertrokken. Het was erg rustig op de wegen. Door de 1 mei-viering had blijk baar iedereen vrij en reden er bijna ook geen vrachtwagens op de wegen. Overal op plaat sen met veel gras en water zaten dagjesmen sen. Om 15.45 uur kwamen we aan bij de grens en het duurde anderhalf uur eer we daar overheen waren. Alles verliep vlot en we berekenden dat we in de vroege morgen, omstreeks 4.00 uur, in Passau zouden kunnen. Daar staat de kerk met het grootste orgel van Europa en dat wil den we graag bezoeken. Omdat dit echter vele extra uren zou kosten én een extra over nachting hebben we besloten om maar door te rijden naar huis. Over de grens van Hongarije en Oostenrijk hebben we in dezelfde Raststette als op de heenreis schnitzel met frites gegeten. Na verder een voorspoedige reis te hebben gehad kwamen we - een dag eerder dan gepland - om half 5 in Sommelsdijk bij de familie Zoeteweij aan, waar de vrouwen met ds. den Butter op ons zaten te wachten en werden we hartelijk ontvangen. Na verteld te hebben over het kerkelijk leven in Satu Nou ging ds. Den Butter ons voor in dankzegging voor de voorspoedige reis en de vele indrukken die we hebben opgedaan. We mogen weer terugzien op een goede ont moeting met onze mede-christenen daar in het verre Roemenië, en we hebben stof genoeg opgedaan om ons bezig te houden met verdergaande hulpverlening aan de mensen daar. School. Straatbeeld. Supermarkt..

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 7