Scratchen met Magnificat van Rutter Overdenking uit de Heilige Schrift O wee, o wee... EIIAtlDBn-niEUWS HET KIJKVENSTER zijn rijbewijs? Barbara van der Neut wint Sempre's solistenconcours Oud papier Oude Tonge Hemelvaart en Pinksteren f/Er aaKENKRuii geen ambulancedienst op Flakliee! Nieuwe verteicassettes PAGINA 5 VRIJDAG 26 MEI 2000 Blik op kerk "^^y en samenleving Cj - Enschede - De schuldvraag - Gods hand? Vorige week stond op deze plek een beschouwing over de afgeblazen samenvoe ging van Enschede en Hengelo tot Twente stad. Alsof het zo wezen moest, zeggen we dan. Want mijn stukje was nog nauwelijks gepost of Enschede kwam op een heel ande re manier in het nieuws. We werden opge schrikt door de enorme vuurwerkexplosie, die meteen het karakter had van een nationa le ramp, en die de dagen daarna al het ande re nieuws volkomen in de schaduw zette. Natuuriijk ging de aandacht allereerst uit naar de slachtoffers. De mensen die bij de ramp het leven hadden gelaten, en hun naas te familieleden. Daarnaast was er de onge looflijk lange lijst van varmisten - tweehon derd, driehonderd - die de autoriteiten voor een onoplosbaar probleem stelde. En dan volgt uiteraard de materiële schade. Huizen, auto's, enzovoorts, die totaal verwoest zijn. Hele woonwijken die met de grond gelijk gemaakt zijn. Mensen die niets meer hadden dan de kleren die ze op dat ogenblik droe gen... Kortom, wat één zo'n explosie in enkele seconden teweegbrengt is niet in woorden te zeggen. En onvermijdelijk komt dan ook de schuld vraag aan de orde. Een opslagplaats van vuurwerk, midden in een woonwijk, kan dat zomaar? Is het waar dat de omwonenden nergens van wisten? Erger nog, was de loka le overheid van een en ander niet op de hoogte? Wie is aansprakelijk voor de scha de? De directie van de opslagplaats? Of het gemeentebestuur dat kennelijk vergunnin gen heeft gegeven terwijl dat duidelijk niet kón? Op al die vragen zijn - althans op dit moment - nog geen bevredigende antwoor den gekomen, en het is de vraag of dat in de toekomst mogelijk zal zijn. Als we denken aan de nasleep van de Bijlmerramp in 1992 en van de Herculesramp in 1996, dan staat ons nog heel wat te wachten. Wat mij is opgevallen is - tenminste voorzo ver mij bekend, want ik lees ook niet alles - dat in deze zaak het Godsbestuur vrijwel buiten het gezichtsveld is gebleven. Een vrouw die tot haar grote opluchting met heel haar familie gespaard was gebleven, merkte op: "Dat heeft de Voorzienigheid weer mooi geregeld". Het was een opmerking die de voorpagina's van de kranten haalde, maar wat moetje met zo'n ontboezeming? Gezin nen en families die er niet zo gunstig zijn afgekomen, regelde de Voorzienigheid dat niet? Ik herinner me nog goed, toen de Delta in 1953 getroffen werd door de watersnood, dat er toen een hele discussie op gang kwam over de vraag of de Heere daarin nu de hand had of niet. Natuurlijk, de dijken waren veel te laag en niet bestand tegen water dat met orkaankracht de Delta werd ingestuwd. En niemand had ooit een ramp van deze omvang voorzien. Maar de vraag werd wel gesteld of we in dit alles Gods leiding, even tueel Zijn oordeel moesten zien. Wijlen pro fessor G. Wisse hield één van zijn beroemde tijdredes onder de titel: 'God sprake uit de stormvloed'. We zijn nu bijna een halve eeuw verder, maar de vraag naar het Godsbestuur wordt in dit verband nauwelijks meer gesteld. Zien we ook hier niet de doorwerking van de secularisatie? God is in onze samenleving de grote Afwezige geworden. Zijn hand wordt niet eens meer opgemerkt, zelfs de vraag of dit onder Zijn leiding, onder Zijn toelating geschiedt, komt niet eens meer aan de orde. Overigens zijn hier twee lijnen te zien, die we niet bij elkaar kunnen brengen: Zijn bestuur en onze verantwoordelijkheid. Want natuurlijk had de overheid de plicht om - voor zover mogelijk - een ramp als deze te voorkómen. Maar tegelijk moeten we zeg gen met de profeet: "Is er een kwaad (een ramp) in de stad, dat de Heere niet doet?" Waarnemeer Een vorig projektkoor Op zaterdagmiddag 1 juli zal er een koor- scratch gehouden worden in de Hervorm de Kerk van Renesse. Op deze middag, die duurt van 12.30 tot 17.30 uur, zal het Magnificat van Rutter ingestudeerd wor den. Naast de mensen die zich kunnen opgeven, zal het Schouws Kamerkoor en een gedeelte van het vorige projectkoor meedoen aan deze gebeurtenis. De leiding van deze middag is in handen van Sietse van Wijgerden. Voor deze scratch is gekozen voor de popu laire componist Rutter. Het magnificat is een romantisch-modem werk van ongeveer veertig minuten. De compositie heeft een redelijke tot hoge moeilijldieidsgraad, daar om is het van belang dat deelnemers koorer varing hebben en dat men zelf het werk thuis .al zoveel mogelijk bestudeert en eventueel beluistert. Er wordt dus van de deelnemers een redelijk tot goed zangersniveau ver wacht. Wanneer u hierover twijfels heeft, dan kunt u een afspraak maken met de diri gent om kort iets voor te zingen. Overigens zijn er geen studiebandjes beschikbaar, verder is het de bedoeling dat deelnemers zelf het koorwerk aanschaffen. Aan het einde van de middag, waarschijnlijk om ongeveer 17.00 uur, zal het werk uitge voerd worden. Eventuele belangstellenden mogen komen luisteren, het is echter geen officieel concert, het blijft gewoon het slot van de scratch-middag. Kosten voor deze middag zijn 12,50. Wan neer u mee wilt doen, geeft u zich dan wel graag tijdig op via tel. 0187-601605. Leen uw auto gerust aan uw zoon uit. Komen beide onbeschadigd terug, dan bent u zijn beste vriend. Indien uw auto toch een deukje oploopt kunt u terecht bij Van Lint Autoschade. Met de modernste apparatuur zetten we uw auto weer op het juiste spoor. Onze spuite- rij heeft een reputatie hoog te houden en we geven 2 jaar Focwa garantie op de uit de kreukels gehaalde autoschade. Sommelsdijk (0187) 482292 Zierikzee (0111)414794 van Lint autoschade Maakt het goed! Na 20 jaar een definitieve winnaar van de Gerrit van Lente-trofee Jongstleden zaterdag organiseerde de Koninklijke Muziekvereniging 'Sempre Crescendo' voor de 20e eer haar onderlinge solistenconcours. Veel jeugdig talent passeerde de revue en het was de taak van jurylid Jos den Boer, hoornist bij de Koninklijke Militaire Kapel en dirigent en hoorn- docent in de regio, hun prestaties op de juiste waarde te beoordelen en hun rapport van leerzame opmerkingen te voorzien. De solisten werden weer op zeer deskundige wijze begeleid door pianist Wim Soeters uit Nieuwe Ton- ge- De winnaar van de Gerrit van Lente-wissel trofee werd voor de derde achtereenvolgen de keer Barbara van der Neut op sopraan saxofoon. Zij behaalde 49 punten, dat wil zeggen gemiddeld ruim een 8, met de uit voering van 'La Pluie d'Or' van Bouillon - een mooi, maar technisch gezien pittig stuk. Uit handen van mevrouw Leneke van Lente kreeg zij de wisselbeker en die heeft, na twintig jaar, nu dan eindelijk een definitief plekje gekregen! Van de Sempre Ontspan ningscommissie was er een beker als blij vende herinnering. Alle jeugddeelnemers kregen bovendien door mevrouw Van Lente een aandenken aan hun optreden uitgereikt. Het was voor de jeugdleden van Sempre weer een leuke, maar toch ook wel spannen de avond, waar ook de ouders en de rest van de familie veel plezier aan konden beleven. Bent u nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden om bij Sempre muziek te maken, neemt u dan contact op met Jac queline Lokker, tel. 487887, of loop eens binnen op een repetitieavond in De Noten kraker aan de Juliana van Stolberglaan, op dinsdagavond van 19.30 tot 22.00 uur. U bent van harte welkom. Morgen, zaterdag 27 mei, zal bij u het oud papier weer worden opgehaald. Graag het papier voor 9.00 uur 's morgens buiten zet ten. De opbrengst is bestemd voor het res tauratiefonds van de Nederlands Hervormde Kerk te Oude Tonge. Bij voorbaat onze har telijke dank. "Want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen, maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.(Joh. 16:7b) De Trooster... ledere keer komt Hij weer terug in de afscheidsgesprekken. Dat is nie mand minder dan de Heilige Geest. En wat Hij geeft, dat hebben de discipelen het meest nodig: troost. Want ze zijn bedroefd. En een mens die bedroefd is heeft troost nodig. Het is niet in woorden te zeggen wat troost is. Een blik van verstandhouding. Een arm om je schouder. Een vriendelijk woord. Of alleen maar de aanwezigheid van iemand die je lief is. Dat is het werk van de Heilige Geest; troos ten. Hoe doet hij dat? Christus Zelfheeft het gezegd: Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. Hij komt niet voor Zich zelf, Hij komt namens Christus. Hij troost met het werk van Christus. Maar de Naam Die de Heere Jezus Hem geeft is nog veel omvattender. Trooster. Iemand Die onze zaken waarneemt. Een Advocaat, Die onze belangen behartigt. En als je een advocaat hebt ingeschakeld, hoefje zelf niets te doen. Je kunt het aan de advocaat overla ten. Hij kan ons beter verdedigen dan wij het zelf zouden kunnen. Wie zou onze zaken beter kunnen behartigen dan deze Trooster? We zijn in deze wereld blootgesteld aan allerlei onrecht, we kunnen er weinig tegen ondernemen. Maar de Heili ge Geest is gegeven als Raadsman, als Beschermer. Als Degene Die het in deze vij andige wereld voor ons opneemt. En nu gaat Christus wel weg, maar daar wor den Zijn discipelen niet minder van. Hij heeft met Zijn lijden en sterven de komst en het werk van de Heilige Geest verdiend. En als Hij straks opgevaren is naar de hemel, dan zal Hij de Heihge Geest naar de aarde zenden als Zijn Plaatsvervanger, als Zijn Zaakwaar nemer. Wat een werk heeft de Drie-enige God aan de zaligheid van zondaren! De Vader gaf Zijn Zoon voor een wereld verloren in schuld. IDe Zoon heeft het kruis verdragen en schande veracht. En de Heilige Geest is van de hemel gezonden om mensen te trekken uit de mod der van de zonde, en hen te vernieuwen naar het Beeld van Christus. Nu kan er voor de discipelen van Christus niets meer mis gaan! De zaligheid ligt vast in de doorboorde han den van Hem, Die na volbrachte arbeid is teruggekeerd naar de hemel om daar te bid den en plaats te bereiden. En de Heilige Geest is gekomen om Zijn werk kant en klaar thuis te bezorgen. En Hij zal niet rusten tot Hij de ganse zaak voleindigd heeft. Zo mogen we rondom Hemelvaartsdag omhoog zien en verwonderd zeggen met de dichter uit de 17e eeuw: Gij hebt van ons een pand ten hemel opgenomen; Gij laat tot ons een Pand weer van de hemel komen. Het pand dat Gij ons naamt was onze vlees en bloed; Het Pand dat Gij ons gaajï was Uwen Trooster zoet. Het pand dat Gij ons naamt zegt dat wij na het sterven De plaats die Gij bezit in vrede zullen erven. Het Pand dat Gij ons gaaft betuiget dat gewis De volheid van Uw Geest ons toebereidet is. Weest vrolijk, vlees en bloed, dewijl het eeuwig leven U in uw hemels Hoofd zo zeker is gegeven. Bergambacht W. van Gorsel Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. In deze tijd van het jaar hoor je weer veel over de oorlog. Ik vraag me al een tijdje af of het beruchte hakenkruis een typisch Duits symbool was. Tijdens een vakantie in Grie kenland zag ik dit kruis namelijk afgebeeld op een doek. Wat is de herkomst van dit sym bool? Antwoord: Het hakenkruis of swastika is niet zoals wel eens gedacht wordt een soort nazikruis met haken er aan. Het blijkt echter een van de meest verspreide en oudste sym bolen van de mensheid te zijn en wordt aan getroffen van het Verre Oosten tot Centraal- Amerika, over Mongolië en India tot Noord- Europa en wel bij hindoes, boeddhisten, christenen. Kelten, Etrusken, Oude Grieken, Chinezen en Basken. De betekenis kan zijn: zon, kracht, eeuwig leven en vruchtbaarheid. De zon wordt altijd voorgesteld door een cir kel. Daarin past een kruis. Veegt u nu bepaalde delen van de omtrek (cirkel) weg dan krijgt u een hakenkruis. De haken kun nen allen naar rechts wijzen of ook naar links. Het is in vele oude culturen een heil- steken. Dat wil zeggen men verwachtte er zegen van, geluk, voorspoed, enz. Bij de Germanen was het hakenkruis verbonden met de god Thor. Hitler zat er dus helemaal naast, toen hij de swastika of het hakenkruis als symbool voor zijn nationaal-sociahsme nam, omdat het een zogenaamd zuiver Indo germaans en Arisch symbool zou zijn dat niet bij Semitische voüceren voorkwam. In de 20e eeuw komt het in gebruik bij allerlei onafhankelijkheidsbewegingen. Het eerste, revolutionaire gebruik in Europa heeft plaats in Rusland. U ziet dan het hakenkruis op de bankbiljetten van de Russische Kerenski- regering van 1918 en 1919. Zo zouden nog vele treffende voorbeelden te noemen zijn. Maar u voelt het wel aankomen: dat alles zinkt in het niet bij het gebruik dat de Duitse NSDAP onder Adolf Hitler er van maakte. De SA droeg het hakenkruis als armband en de partijvlag was de hakenkruisvlag, die door de wet van 15 september 1935 tot Duit se rijksvlag verheven werd. Van Duitse zij de is gepoogd het hakenkruis voor te stellen als een typische Germaans zinnebeeld, maar ofschoon het inderdaad veelvuldig bij de oude Germanen voorkwam is het dus niet eens typisch Europees te noemen. Deson danks zal het nog enkele generaties duren voor wij weer onbevangen tegen dit oeroude zonnezinnebeeld kunnen aankijken. Het woord swastika komt uit het Sanskriet. Ten slotte nog even wat wiskunde: als u een vier kant tekent en daarin een cirkel en in die cir kel een zo groot mogelijk hakenkruis, dan is één zijde van dat kruis gelijk aan de wortel 2 maal een halve zijde van het vierkant. Dat is wiskundig gezien een hoogst merkwaardige zaak. U vindt dit omschreven in A. Niklit- schek, De tovertuin der wiskunde, vert., J.J. Alders, Uitg. Thieme Cie, Zutphen 1939. MCIOOORNVEHORIET In onze tuin staan twee meidooms, de ene is in verhouding tot de ander minder gegroeid. Het volgende verschijnsel doet zich voor bij de achterblijver: hij komt in het voorjaar gewoon in bloei en in blad, maar dan vallen in het begin van de zomer de bladeren af. Wat zou de oorzaak kunnen zijn, is er wat tegen te doen? Antwoord: Zoals u zelf al aangeeft, wijzen de verschijnselen bij uw meidoom (Cratae gus) in de richting van perenvuur, een zeer besmettelijke bacterieziekte (Erwinia amy- lorova), die vooral appels, peren en sierhees- ters aantast. Een doeltreffende bestrijding is nog niet gevonden. Om het leven van uw andere miedoom te sparen lijkt de verwijde ring van het aangetaste exemplaar hoogst wenselijk; het kan zelfs al te laat zijn, gezien de drie jaar lange voorgeschiedenis. Uiter aard zal met de vernietiging van de boom rekening moeten worden gehouden met het milieu. Het best kunt u daartoe contact opne men met de Plantenziektenkundige Dienst; dit is zelfs een wettelijke verplichting. HtKSEmEnm Wat zijn nu precies 'heksenbezemsKomen ze alleen in bepaalde bomen voor? Antwoord: De heksenbezem krijgt zijn dichte bezemachtige vorm doordat slapende knoppen van bomen door schimmels, virus- Onderstaand gedicht ontvingen we van een inwoner van Achthuizen Flakkee, een heel mooi deel van Nederland. Maar nu zonder ambulance bemand. Hoe kan zoiets gebeuren. Heel angstig en zeer te betreuren. Minister Borst, doe hier iets aan Zo kan Flakkee toch niet verder gaan. Moet het eerst weer levens kosten. Speelt geld dan weer de hoofdrol en doet het instanties botsen. Afstand en tijd speelt ook een grote rol Of de A29 is bezet en helemaal vol. Er wordt zo vaak met geld gesmeten. Kan hier dan nu eens met andere maten worden gemeten. Doe de koppen bij elkaar, gemeente en overheid. En stel voor dit plan een heel goed beleid. Dit moet beslist niet lang meer duren, Want er zijn al mensen die het moeten bezuren. Ontslag, werkloos, onzekerheid. Dit moet worden opgelost door gemeente en overheid. Naam bij redactie bekend Speciaal voor kinderen en jongeren zijn er nu vertelcassette met waargebeurde verha len, verteld door Marius van der Valk en afgewisseld met orgelspel door Lennert Knops. Ook staat er samenzang en decla matie op deze cassettes. Een greep uit de collectie: De vlucht uit Irak, De storm op zee (Bijbelverhaal declamatie -h gedicht ramp '53), Leven en sterven van een jonge voetballer. Dien jij Ba(a)l of de Heere? Elia op de Karmel, Dien jij koning voetbal of koning Jezus? De drie vrienden van Daniël buigen niet voor het beeld in het dal van Dura. Jij wel? De laatste twee zijn, zeker met het oog op de voetbal, razend actueel. De cassettes kosten 15,- per stuk, inclu sief verzendkosten. Bestellen bij M. van der Valk, Frank van Borselenstraat 32, 3244 XE Nieuwe Tonge, tel. 0187- 652291. sen of dierlijke organismen tot uitlopen wor den geprikkeld. Het verschijnsel doet zich het meest voor bij de berk en de pijnboom, maar komt evengoed ook bij andere boom soorten voor. 12- Maar nu was het iets anders, haar aarzeling duurde slechts kort en beslist antwoordde ze: "Het zal er op de Guilerhof niet prettiger door worden, als vader verneemt, wat je voornemens bent hem te komen vertellen. Frank, doch ik weet, dat het niet anders kan en eens moet het er toch van komen. Maar Frank", voegde ze er aan toe, "beloof me, dat je bedaard en kalm blijven zult als vader je soms hard en beledigend behandelt". Frank Lindorp stelde Hanneke op dat punt gerust, en een dag later, op Zondagmorgen, even na kerktijd, zorgde hij er voor, in de nabijheid van de poort te zijn, toen Willem van Guilen alleen kwam aanstap- pen. Van Guilen liep klaarblijkelijk in gedachten verdiept. Daardoor bemerkte hij de zeeman niet, voor deze bijna vlak vóór hem stond. Wat Hanneke gevreesd en voorzien had, gebeurde. Op Franks groet volgde geen wedergroet en slechts een ogenblik bleef de boer de jon geman met strakke, koude blik aanstaren, om dan op afgemeten toon hem toe te voegen: "Je bent Frank Lindorp, die destijds bij mij weg liep; laat ik je alleen dit zeggen, datje, zodra je meerderjarig bent, je vervoegen kunt bij de schout te Elburg, die dan datgene zal uitbeta len, waarop je recht hebt, tegen behoorlijke kwitantie. En daarmee is dan alle betrekking tussen ons afgebroken, begrepen? Je hebt tegen mijn uitdrukkelijke wil je zin doorgedreven om te gaan varen, welnu, zwerf voor mijn part overal rond, waar je wilt, maar blijf bij de Gui lerhof vandaan. En tenslotte nog dit", vervolgde Van Guilen, bleek van ingehouden woede, "je moest je schamen, om een onnozel kind het hoofd op hol te maken. Of dacht je soms, dat ik het niet wist, hoe je, zodra je aan wal komt, om Hanneke loopt heen te draaien! Maar laat ik je dit zeggen, dat de armste dagloner me als schoonzoon liever zou zijn dan jij, omdat er van zo iemand misschien nog een boer te maken zou zijn". Een ogenblik stormde het in de jonge, sterke zeeman, doch aanstonds had hij de toom, die in hem opbraiste, met kracht onderdmkt, en rus tig en kalm antwoordde hij de verbitterde boer op diens krenkende woorden: "Verstaan heb ik u wel, en verwacht had ik ook niets anders, maar ik achtte het mijn plicht rondborstig, zoals het een zeeman betaamt, te komen spreken over datgene, wat mij het naast aan het hart ligt, doch u weigert me daartoe de gelegenheid. Dit wil ik u echter zeggen, oom Willem, dat ik met een gemst hart naar de hand van uw dochter durf dingen. Al weegt het bij mij niet zwaar en bij Hanneke gelukkig óók niet, ik kan haar meer aanbieden dan menige gegoede boerenzoon. "Met jou heb ik verder niets te maken, en wat mijn dochter betreft", voegde de boer er met verheffing van stem bij, "die zal als het mijn tijd is trouwen met een boerenzoon; dat is mijn zaak". "Vertrouw niet te veel op eigen kracht, oom Willem", sprak de jon geman nog, "u denkt thans nog alles te kunnen buigen onder uw wil, en beschikt over uw dochter alsof het een stuk vee uit uw stal is, doch er zijn hoger bergen gedaald. "Als ik je nodig heb, zal ik je wel roepen. Frank Lindorp, doch dan zal eerst de Guilerhof ondersteboven moeten keren". Dreunend viel de zware poort achter de boer dicht en bleek van toom trad hij de huiskamer binnen, waar vrouw en dochter op hem wacht ten met de koffie. Het spande er tussen Van Guilen en zijn dochter, maar evenals straks Frank Lindorp, bleef ook thans Hanneke kalm en geen krenkend woord kwam over haar lippen. Even standvastig als de zeeman, kwam ze voor haar mening uit en voor het eerst van zijn leven voel de de machtige boer van de Guilerhof, dat zijn macht niet onbeperkt meer was over hen, die van hem afhankelijk waren. Zoals reeds gezegd, heerste er uit de aard der zaak een gedrakte stem ming op de hoeve, en thans op deze donkere namiddag, waarin geen enkel zonnestraaltje door de voortjachtende wolken boorde, leek alles even kleurloos en grauw. Moeder Martha en Hanneke waren samen in de huiskamer; de boer was een ogenblik geleden nog even binnen geweest, doch zwijgend en nors had hij zijn kop thee gedronken en zich bij het vuur de koude handen gewarmd, en toen moeder enigs zins angstig had gezegd: "Hoor toch eens, Willem, hoe hard het weer begint te waaien!" haalde hij slechts de schouders op en ging er met geen enkel woord verder op in. Dadelijk daarop was de boer weer weggegaan, om overal het oog over te laten gaan. "Och Hanneke!" klaagde moeder, "wat is vader toch uit zijn humeur; 't is toch eigenlijk ook wel jammer, dat zijn enige dochter juist het oog moest laten vallen op een jongen, die een beroep uitoefent, waar vader altijd een afkeer van heeft gehad". Hanneke antwoordde niet veel op de woorden van haar moeder; reeds zo dikwijls had moeder in deze geest gesproken, en het meisje wist zeer goed, dat ze het alleen deed, omdat haar vader er zo scherp tegen over stond; moeder zelf hield veel van haar neef Frank. Buiten stak de wind op met kracht en loeide met korte stoten om de hoeve. Terwijl de boerin het vuur in de haard wat oprakelde, keek het meisje over het witte ondergordijntje over het erf in de richting van de poort; haar scherp gehoor ving het geluid van ratelende wagen- wielen op. "Kijk moeder", zei ze opeens, "daar komen Bart Woensel van Hoom- lust en Jan Hankes van Oosterwolde nog aangereden; ze hebben zeker met vader weer iets te verhandelen". "Dat zou best kunnen", meende moeder, "als ik mij niet vergis, is er de volgende week een grote veemarkt te Zwolle en Bart Woensel en Jan Hankes lopen nu overal de hoeven af om vee te kopen". Hanneke bleef steeds over ondergordijntje kijken en zei even later: "Ze hebben geen plan om zo vlug weer weg te gaan; Gerrit spant ten minste het paard uit, en de beide veekopers gaan met vader de stal in", "'k Zal maar vast koffie zetten", merkte de boerin op, "straks zal vader hen wel mee binnen brengen; nou, ik ben er blij om, want allicht komt vader door het bezoek in een betere luim. Bart en Jan Hankes zijn vrolijke opgeruimde kerels en vader kan best met hen overweg, al moet hij, als het op zaken doen aankomt, terdege met hen oppassen". Terwijl moeder en dochter nog over de veehandelaars praatten kwam Van Guilen reeds met hen binnen en met één oogopslag had de boe rin gezien, dat het gezicht van haar man lang zo strak niet meer stond als een uur geleden, toen hij de kamer verliet. "Goeie middag, vrouw Van Guilen, dag Hanneke, wel meid, jij wordt met de dag flinker en kloeker". Met zijn gewone goedmoedige luidmchtigheid begroette Bart Woen sel de beide vrouwen, terwijl Jan Hankes het wat kalmer aan deed. Bart was een grote, zware kerel met een rond, goedmoedig gezicht. Men behoefde hem echter maar eens goed in de slimme, half dicht geknepen ogen te kijken, om te weten, dat de boer van Hoomlust alles behalve dom was. Jan Hankes sprak nooit meer dan nodig was, doch als het op hande len aankwam, had hij de woorden tot zijn beschikking, en wat vee kennis betrof, was hij zelfs Bart te glad af. De zware eikenhouten stoelen werden bij de haard geschoven, de pij pen gestopt, en spoedig waren de mannen in druk gesprek gewikkeld, waarnaar ook de vrouwen met belangstelling luisterden, want Bart Woensel, die het meest aan het woord was, kwam op alle boerenhoe ven in de omtrek en wist volop nieuwtjes. (wordt vervolgd) •t-Zi-,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5