Scratchen met Magnificat van Rutter
Overdenking
uit de
Heilige Schrift
O wee, o wee...
EIIAtlDBn-niEUWS
HET
KIJKVENSTER
zijn rijbewijs?
Barbara van der Neut
wint Sempre's
solistenconcours
Oud papier Oude Tonge
Hemelvaart en Pinksteren
f/Er aaKENKRuii
geen ambulancedienst
op Flakliee!
Nieuwe verteicassettes
PAGINA 5
VRIJDAG 26 MEI 2000
Blik op kerk "^^y
en samenleving Cj
- Enschede
- De schuldvraag
- Gods hand?
Vorige week stond op deze plek een
beschouwing over de afgeblazen samenvoe
ging van Enschede en Hengelo tot Twente
stad. Alsof het zo wezen moest, zeggen we
dan. Want mijn stukje was nog nauwelijks
gepost of Enschede kwam op een heel ande
re manier in het nieuws. We werden opge
schrikt door de enorme vuurwerkexplosie,
die meteen het karakter had van een nationa
le ramp, en die de dagen daarna al het ande
re nieuws volkomen in de schaduw zette.
Natuuriijk ging de aandacht allereerst uit
naar de slachtoffers. De mensen die bij de
ramp het leven hadden gelaten, en hun naas
te familieleden. Daarnaast was er de onge
looflijk lange lijst van varmisten - tweehon
derd, driehonderd - die de autoriteiten voor
een onoplosbaar probleem stelde. En dan
volgt uiteraard de materiële schade. Huizen,
auto's, enzovoorts, die totaal verwoest zijn.
Hele woonwijken die met de grond gelijk
gemaakt zijn. Mensen die niets meer hadden
dan de kleren die ze op dat ogenblik droe
gen... Kortom, wat één zo'n explosie in
enkele seconden teweegbrengt is niet in
woorden te zeggen.
En onvermijdelijk komt dan ook de schuld
vraag aan de orde. Een opslagplaats van
vuurwerk, midden in een woonwijk, kan dat
zomaar? Is het waar dat de omwonenden
nergens van wisten? Erger nog, was de loka
le overheid van een en ander niet op de
hoogte? Wie is aansprakelijk voor de scha
de? De directie van de opslagplaats? Of het
gemeentebestuur dat kennelijk vergunnin
gen heeft gegeven terwijl dat duidelijk niet
kón? Op al die vragen zijn - althans op dit
moment - nog geen bevredigende antwoor
den gekomen, en het is de vraag of dat in de
toekomst mogelijk zal zijn. Als we denken
aan de nasleep van de Bijlmerramp in 1992
en van de Herculesramp in 1996, dan staat
ons nog heel wat te wachten.
Wat mij is opgevallen is - tenminste voorzo
ver mij bekend, want ik lees ook niet alles -
dat in deze zaak het Godsbestuur vrijwel
buiten het gezichtsveld is gebleven. Een
vrouw die tot haar grote opluchting met heel
haar familie gespaard was gebleven, merkte
op: "Dat heeft de Voorzienigheid weer mooi
geregeld". Het was een opmerking die de
voorpagina's van de kranten haalde, maar
wat moetje met zo'n ontboezeming? Gezin
nen en families die er niet zo gunstig zijn
afgekomen, regelde de Voorzienigheid dat
niet?
Ik herinner me nog goed, toen de Delta in
1953 getroffen werd door de watersnood, dat
er toen een hele discussie op gang kwam
over de vraag of de Heere daarin nu de hand
had of niet. Natuurlijk, de dijken waren veel
te laag en niet bestand tegen water dat met
orkaankracht de Delta werd ingestuwd. En
niemand had ooit een ramp van deze
omvang voorzien. Maar de vraag werd wel
gesteld of we in dit alles Gods leiding, even
tueel Zijn oordeel moesten zien. Wijlen pro
fessor G. Wisse hield één van zijn beroemde
tijdredes onder de titel: 'God sprake uit de
stormvloed'.
We zijn nu bijna een halve eeuw verder,
maar de vraag naar het Godsbestuur wordt in
dit verband nauwelijks meer gesteld. Zien
we ook hier niet de doorwerking van de
secularisatie? God is in onze samenleving de
grote Afwezige geworden. Zijn hand wordt
niet eens meer opgemerkt, zelfs de vraag of
dit onder Zijn leiding, onder Zijn toelating
geschiedt, komt niet eens meer aan de orde.
Overigens zijn hier twee lijnen te zien, die
we niet bij elkaar kunnen brengen: Zijn
bestuur en onze verantwoordelijkheid. Want
natuurlijk had de overheid de plicht om -
voor zover mogelijk - een ramp als deze te
voorkómen. Maar tegelijk moeten we zeg
gen met de profeet: "Is er een kwaad (een
ramp) in de stad, dat de Heere niet doet?"
Waarnemeer
Een vorig projektkoor
Op zaterdagmiddag 1 juli zal er een koor-
scratch gehouden worden in de Hervorm
de Kerk van Renesse. Op deze middag,
die duurt van 12.30 tot 17.30 uur, zal het
Magnificat van Rutter ingestudeerd wor
den. Naast de mensen die zich kunnen
opgeven, zal het Schouws Kamerkoor en
een gedeelte van het vorige projectkoor
meedoen aan deze gebeurtenis. De leiding
van deze middag is in handen van Sietse
van Wijgerden.
Voor deze scratch is gekozen voor de popu
laire componist Rutter. Het magnificat is een
romantisch-modem werk van ongeveer
veertig minuten. De compositie heeft een
redelijke tot hoge moeilijldieidsgraad, daar
om is het van belang dat deelnemers koorer
varing hebben en dat men zelf het werk thuis
.al zoveel mogelijk bestudeert en eventueel
beluistert. Er wordt dus van de deelnemers
een redelijk tot goed zangersniveau ver
wacht. Wanneer u hierover twijfels heeft,
dan kunt u een afspraak maken met de diri
gent om kort iets voor te zingen.
Overigens zijn er geen studiebandjes
beschikbaar, verder is het de bedoeling dat
deelnemers zelf het koorwerk aanschaffen.
Aan het einde van de middag, waarschijnlijk
om ongeveer 17.00 uur, zal het werk uitge
voerd worden. Eventuele belangstellenden
mogen komen luisteren, het is echter geen
officieel concert, het blijft gewoon het slot
van de scratch-middag.
Kosten voor deze middag zijn 12,50. Wan
neer u mee wilt doen, geeft u zich dan wel
graag tijdig op via tel. 0187-601605.
Leen uw auto gerust aan uw
zoon uit. Komen beide
onbeschadigd terug, dan bent
u zijn beste vriend.
Indien uw auto toch een
deukje oploopt kunt u terecht
bij Van Lint Autoschade.
Met de modernste apparatuur
zetten we uw auto weer op
het juiste spoor. Onze spuite-
rij heeft een reputatie hoog te
houden en we geven 2 jaar
Focwa garantie op de uit de
kreukels gehaalde autoschade.
Sommelsdijk (0187) 482292
Zierikzee (0111)414794
van Lint autoschade
Maakt het goed!
Na 20 jaar een
definitieve winnaar
van de Gerrit van Lente-trofee
Jongstleden zaterdag organiseerde de
Koninklijke Muziekvereniging
'Sempre Crescendo' voor de 20e eer
haar onderlinge solistenconcours.
Veel jeugdig talent passeerde de revue
en het was de taak van jurylid Jos den
Boer, hoornist bij de Koninklijke
Militaire Kapel en dirigent en hoorn-
docent in de regio, hun prestaties op
de juiste waarde te beoordelen en hun
rapport van leerzame opmerkingen te
voorzien. De solisten werden weer op
zeer deskundige wijze begeleid door
pianist Wim Soeters uit Nieuwe Ton-
ge-
De winnaar van de Gerrit van Lente-wissel
trofee werd voor de derde achtereenvolgen
de keer Barbara van der Neut op sopraan
saxofoon. Zij behaalde 49 punten, dat wil
zeggen gemiddeld ruim een 8, met de uit
voering van 'La Pluie d'Or' van Bouillon -
een mooi, maar technisch gezien pittig stuk.
Uit handen van mevrouw Leneke van Lente
kreeg zij de wisselbeker en die heeft, na
twintig jaar, nu dan eindelijk een definitief
plekje gekregen! Van de Sempre Ontspan
ningscommissie was er een beker als blij
vende herinnering. Alle jeugddeelnemers
kregen bovendien door mevrouw Van Lente
een aandenken aan hun optreden uitgereikt.
Het was voor de jeugdleden van Sempre
weer een leuke, maar toch ook wel spannen
de avond, waar ook de ouders en de rest van
de familie veel plezier aan konden beleven.
Bent u nieuwsgierig geworden naar de
mogelijkheden om bij Sempre muziek te
maken, neemt u dan contact op met Jac
queline Lokker, tel. 487887, of loop eens
binnen op een repetitieavond in De Noten
kraker aan de Juliana van Stolberglaan, op
dinsdagavond van 19.30 tot 22.00 uur. U
bent van harte welkom.
Morgen, zaterdag 27 mei, zal bij u het oud
papier weer worden opgehaald. Graag het
papier voor 9.00 uur 's morgens buiten zet
ten. De opbrengst is bestemd voor het res
tauratiefonds van de Nederlands Hervormde
Kerk te Oude Tonge. Bij voorbaat onze har
telijke dank.
"Want indien Ik niet wegga, zo
zal de Trooster tot u niet komen,
maar indien Ik heenga, zo zal Ik
Hem tot u zenden.(Joh. 16:7b)
De Trooster... ledere keer komt Hij weer
terug in de afscheidsgesprekken. Dat is nie
mand minder dan de Heilige Geest. En wat
Hij geeft, dat hebben de discipelen het meest
nodig: troost. Want ze zijn bedroefd. En een
mens die bedroefd is heeft troost nodig.
Het is niet in woorden te zeggen wat troost
is. Een blik van verstandhouding. Een arm
om je schouder. Een vriendelijk woord. Of
alleen maar de aanwezigheid van iemand die
je lief is.
Dat is het werk van de Heilige Geest; troos
ten. Hoe doet hij dat? Christus Zelfheeft het
gezegd: Hij zal het uit het Mijne nemen en
het u verkondigen. Hij komt niet voor Zich
zelf, Hij komt namens Christus. Hij troost
met het werk van Christus.
Maar de Naam Die de Heere Jezus Hem geeft
is nog veel omvattender. Trooster. Iemand
Die onze zaken waarneemt. Een Advocaat,
Die onze belangen behartigt. En als je een
advocaat hebt ingeschakeld, hoefje zelf niets
te doen. Je kunt het aan de advocaat overla
ten. Hij kan ons beter verdedigen dan wij het
zelf zouden kunnen.
Wie zou onze zaken beter kunnen behartigen
dan deze Trooster? We zijn in deze wereld
blootgesteld aan allerlei onrecht, we kunnen
er weinig tegen ondernemen. Maar de Heili
ge Geest is gegeven als Raadsman, als
Beschermer. Als Degene Die het in deze vij
andige wereld voor ons opneemt.
En nu gaat Christus wel weg, maar daar wor
den Zijn discipelen niet minder van. Hij heeft
met Zijn lijden en sterven de komst en het
werk van de Heilige Geest verdiend. En als
Hij straks opgevaren is naar de hemel, dan
zal Hij de Heihge Geest naar de aarde zenden
als Zijn Plaatsvervanger, als Zijn Zaakwaar
nemer.
Wat een werk heeft de Drie-enige God aan de
zaligheid van zondaren! De Vader gaf Zijn
Zoon voor een wereld verloren in schuld. IDe
Zoon heeft het kruis verdragen en schande
veracht. En de Heilige Geest is van de hemel
gezonden om mensen te trekken uit de mod
der van de zonde, en hen te vernieuwen naar
het Beeld van Christus. Nu kan er voor de
discipelen van Christus niets meer mis gaan!
De zaligheid ligt vast in de doorboorde han
den van Hem, Die na volbrachte arbeid is
teruggekeerd naar de hemel om daar te bid
den en plaats te bereiden. En de Heilige
Geest is gekomen om Zijn werk kant en klaar
thuis te bezorgen. En Hij zal niet rusten tot
Hij de ganse zaak voleindigd heeft.
Zo mogen we rondom Hemelvaartsdag
omhoog zien en verwonderd zeggen met de
dichter uit de 17e eeuw:
Gij hebt van ons een pand
ten hemel opgenomen;
Gij laat tot ons een Pand
weer van de hemel komen.
Het pand dat Gij ons naamt
was onze vlees en bloed;
Het Pand dat Gij ons gaajï
was Uwen Trooster zoet.
Het pand dat Gij ons naamt
zegt dat wij na het sterven
De plaats die Gij bezit in vrede zullen erven.
Het Pand dat Gij ons gaaft betuiget dat gewis
De volheid van Uw Geest ons toebereidet is.
Weest vrolijk, vlees en bloed,
dewijl het eeuwig leven
U in uw hemels Hoofd zo zeker is gegeven.
Bergambacht
W. van Gorsel
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
In deze tijd van het jaar hoor je weer veel
over de oorlog. Ik vraag me al een tijdje af of
het beruchte hakenkruis een typisch Duits
symbool was. Tijdens een vakantie in Grie
kenland zag ik dit kruis namelijk afgebeeld
op een doek. Wat is de herkomst van dit sym
bool?
Antwoord: Het hakenkruis of swastika is
niet zoals wel eens gedacht wordt een soort
nazikruis met haken er aan. Het blijkt echter
een van de meest verspreide en oudste sym
bolen van de mensheid te zijn en wordt aan
getroffen van het Verre Oosten tot Centraal-
Amerika, over Mongolië en India tot Noord-
Europa en wel bij hindoes, boeddhisten,
christenen. Kelten, Etrusken, Oude Grieken,
Chinezen en Basken. De betekenis kan zijn:
zon, kracht, eeuwig leven en vruchtbaarheid.
De zon wordt altijd voorgesteld door een cir
kel. Daarin past een kruis. Veegt u nu
bepaalde delen van de omtrek (cirkel) weg
dan krijgt u een hakenkruis. De haken kun
nen allen naar rechts wijzen of ook naar
links. Het is in vele oude culturen een heil-
steken. Dat wil zeggen men verwachtte er
zegen van, geluk, voorspoed, enz. Bij de
Germanen was het hakenkruis verbonden
met de god Thor. Hitler zat er dus helemaal
naast, toen hij de swastika of het hakenkruis
als symbool voor zijn nationaal-sociahsme
nam, omdat het een zogenaamd zuiver Indo
germaans en Arisch symbool zou zijn dat
niet bij Semitische voüceren voorkwam. In
de 20e eeuw komt het in gebruik bij allerlei
onafhankelijkheidsbewegingen. Het eerste,
revolutionaire gebruik in Europa heeft plaats
in Rusland. U ziet dan het hakenkruis op de
bankbiljetten van de Russische Kerenski-
regering van 1918 en 1919. Zo zouden nog
vele treffende voorbeelden te noemen zijn.
Maar u voelt het wel aankomen: dat alles
zinkt in het niet bij het gebruik dat de Duitse
NSDAP onder Adolf Hitler er van maakte.
De SA droeg het hakenkruis als armband en
de partijvlag was de hakenkruisvlag, die
door de wet van 15 september 1935 tot Duit
se rijksvlag verheven werd. Van Duitse zij
de is gepoogd het hakenkruis voor te stellen
als een typische Germaans zinnebeeld, maar
ofschoon het inderdaad veelvuldig bij de
oude Germanen voorkwam is het dus niet
eens typisch Europees te noemen. Deson
danks zal het nog enkele generaties duren
voor wij weer onbevangen tegen dit oeroude
zonnezinnebeeld kunnen aankijken. Het
woord swastika komt uit het Sanskriet. Ten
slotte nog even wat wiskunde: als u een vier
kant tekent en daarin een cirkel en in die cir
kel een zo groot mogelijk hakenkruis, dan is
één zijde van dat kruis gelijk aan de wortel 2
maal een halve zijde van het vierkant. Dat is
wiskundig gezien een hoogst merkwaardige
zaak. U vindt dit omschreven in A. Niklit-
schek, De tovertuin der wiskunde, vert., J.J.
Alders, Uitg. Thieme Cie, Zutphen 1939.
MCIOOORNVEHORIET
In onze tuin staan twee meidooms, de ene is
in verhouding tot de ander minder gegroeid.
Het volgende verschijnsel doet zich voor bij
de achterblijver: hij komt in het voorjaar
gewoon in bloei en in blad, maar dan vallen
in het begin van de zomer de bladeren af.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn, is er wat
tegen te doen?
Antwoord: Zoals u zelf al aangeeft, wijzen
de verschijnselen bij uw meidoom (Cratae
gus) in de richting van perenvuur, een zeer
besmettelijke bacterieziekte (Erwinia amy-
lorova), die vooral appels, peren en sierhees-
ters aantast. Een doeltreffende bestrijding is
nog niet gevonden. Om het leven van uw
andere miedoom te sparen lijkt de verwijde
ring van het aangetaste exemplaar hoogst
wenselijk; het kan zelfs al te laat zijn, gezien
de drie jaar lange voorgeschiedenis. Uiter
aard zal met de vernietiging van de boom
rekening moeten worden gehouden met het
milieu. Het best kunt u daartoe contact opne
men met de Plantenziektenkundige Dienst;
dit is zelfs een wettelijke verplichting.
HtKSEmEnm
Wat zijn nu precies 'heksenbezemsKomen
ze alleen in bepaalde bomen voor?
Antwoord: De heksenbezem krijgt zijn
dichte bezemachtige vorm doordat slapende
knoppen van bomen door schimmels, virus-
Onderstaand gedicht ontvingen we van een
inwoner van Achthuizen
Flakkee, een heel mooi deel van Nederland.
Maar nu zonder ambulance bemand.
Hoe kan zoiets gebeuren.
Heel angstig en zeer te betreuren.
Minister Borst, doe hier iets aan
Zo kan Flakkee toch niet verder gaan.
Moet het eerst weer levens kosten.
Speelt geld dan weer de hoofdrol
en doet het instanties botsen.
Afstand en tijd speelt ook een grote rol
Of de A29 is bezet en helemaal vol.
Er wordt zo vaak met geld gesmeten.
Kan hier dan nu eens met andere maten
worden gemeten.
Doe de koppen bij elkaar,
gemeente en overheid.
En stel voor dit plan een heel goed beleid.
Dit moet beslist niet lang meer duren,
Want er zijn al mensen die het
moeten bezuren.
Ontslag, werkloos, onzekerheid.
Dit moet worden opgelost door
gemeente en overheid.
Naam bij redactie bekend
Speciaal voor kinderen en jongeren zijn er
nu vertelcassette met waargebeurde verha
len, verteld door Marius van der Valk en
afgewisseld met orgelspel door Lennert
Knops. Ook staat er samenzang en decla
matie op deze cassettes.
Een greep uit de collectie: De vlucht uit
Irak, De storm op zee (Bijbelverhaal
declamatie -h gedicht ramp '53), Leven en
sterven van een jonge voetballer. Dien jij
Ba(a)l of de Heere? Elia op de Karmel,
Dien jij koning voetbal of koning Jezus?
De drie vrienden van Daniël buigen niet
voor het beeld in het dal van Dura. Jij wel?
De laatste twee zijn, zeker met het oog op
de voetbal, razend actueel.
De cassettes kosten 15,- per stuk, inclu
sief verzendkosten. Bestellen bij M. van
der Valk, Frank van Borselenstraat 32,
3244 XE Nieuwe Tonge, tel. 0187-
652291.
sen of dierlijke organismen tot uitlopen wor
den geprikkeld. Het verschijnsel doet zich
het meest voor bij de berk en de pijnboom,
maar komt evengoed ook bij andere boom
soorten voor.
12-
Maar nu was het iets anders, haar aarzeling duurde slechts kort en
beslist antwoordde ze: "Het zal er op de Guilerhof niet prettiger door
worden, als vader verneemt, wat je voornemens bent hem te komen
vertellen. Frank, doch ik weet, dat het niet anders kan en eens moet
het er toch van komen.
Maar Frank", voegde ze er aan toe, "beloof me, dat je bedaard en
kalm blijven zult als vader je soms hard en beledigend behandelt".
Frank Lindorp stelde Hanneke op dat punt gerust, en een dag later, op
Zondagmorgen, even na kerktijd, zorgde hij er voor, in de nabijheid
van de poort te zijn, toen Willem van Guilen alleen kwam aanstap-
pen.
Van Guilen liep klaarblijkelijk in gedachten verdiept. Daardoor
bemerkte hij de zeeman niet, voor deze bijna vlak vóór hem stond.
Wat Hanneke gevreesd en voorzien had, gebeurde. Op Franks groet
volgde geen wedergroet en slechts een ogenblik bleef de boer de jon
geman met strakke, koude blik aanstaren, om dan op afgemeten toon
hem toe te voegen: "Je bent Frank Lindorp, die destijds bij mij weg
liep; laat ik je alleen dit zeggen, datje, zodra je meerderjarig bent, je
vervoegen kunt bij de schout te Elburg, die dan datgene zal uitbeta
len, waarop je recht hebt, tegen behoorlijke kwitantie. En daarmee is
dan alle betrekking tussen ons afgebroken, begrepen? Je hebt tegen
mijn uitdrukkelijke wil je zin doorgedreven om te gaan varen, welnu,
zwerf voor mijn part overal rond, waar je wilt, maar blijf bij de Gui
lerhof vandaan. En tenslotte nog dit", vervolgde Van Guilen, bleek
van ingehouden woede, "je moest je schamen, om een onnozel kind
het hoofd op hol te maken. Of dacht je soms, dat ik het niet wist, hoe
je, zodra je aan wal komt, om Hanneke loopt heen te draaien! Maar
laat ik je dit zeggen, dat de armste dagloner me als schoonzoon liever
zou zijn dan jij, omdat er van zo iemand misschien nog een boer te
maken zou zijn".
Een ogenblik stormde het in de jonge, sterke zeeman, doch aanstonds
had hij de toom, die in hem opbraiste, met kracht onderdmkt, en rus
tig en kalm antwoordde hij de verbitterde boer op diens krenkende
woorden:
"Verstaan heb ik u wel, en verwacht had ik ook niets anders, maar ik
achtte het mijn plicht rondborstig, zoals het een zeeman betaamt, te
komen spreken over datgene, wat mij het naast aan het hart ligt, doch
u weigert me daartoe de gelegenheid.
Dit wil ik u echter zeggen, oom Willem, dat ik met een gemst hart
naar de hand van uw dochter durf dingen. Al weegt het bij mij niet
zwaar en bij Hanneke gelukkig óók niet, ik kan haar meer aanbieden
dan menige gegoede boerenzoon.
"Met jou heb ik verder niets te maken, en wat mijn dochter betreft",
voegde de boer er met verheffing van stem bij, "die zal als het mijn
tijd is trouwen met een boerenzoon; dat is mijn zaak".
"Vertrouw niet te veel op eigen kracht, oom Willem", sprak de jon
geman nog, "u denkt thans nog alles te kunnen buigen onder uw wil,
en beschikt over uw dochter alsof het een stuk vee uit uw stal is, doch
er zijn hoger bergen gedaald.
"Als ik je nodig heb, zal ik je wel roepen. Frank Lindorp, doch dan
zal eerst de Guilerhof ondersteboven moeten keren".
Dreunend viel de zware poort achter de boer dicht en bleek van toom
trad hij de huiskamer binnen, waar vrouw en dochter op hem wacht
ten met de koffie.
Het spande er tussen Van Guilen en zijn dochter, maar evenals straks
Frank Lindorp, bleef ook thans Hanneke kalm en geen krenkend
woord kwam over haar lippen. Even standvastig als de zeeman,
kwam ze voor haar mening uit en voor het eerst van zijn leven voel
de de machtige boer van de Guilerhof, dat zijn macht niet onbeperkt
meer was over hen, die van hem afhankelijk waren.
Zoals reeds gezegd, heerste er uit de aard der zaak een gedrakte stem
ming op de hoeve, en thans op deze donkere namiddag, waarin geen
enkel zonnestraaltje door de voortjachtende wolken boorde, leek alles
even kleurloos en grauw. Moeder Martha en Hanneke waren samen
in de huiskamer; de boer was een ogenblik geleden nog even binnen
geweest, doch zwijgend en nors had hij zijn kop thee gedronken en
zich bij het vuur de koude handen gewarmd, en toen moeder enigs
zins angstig had gezegd: "Hoor toch eens, Willem, hoe hard het weer
begint te waaien!" haalde hij slechts de schouders op en ging er met
geen enkel woord verder op in.
Dadelijk daarop was de boer weer weggegaan, om overal het oog
over te laten gaan.
"Och Hanneke!" klaagde moeder, "wat is vader toch uit zijn humeur;
't is toch eigenlijk ook wel jammer, dat zijn enige dochter juist het
oog moest laten vallen op een jongen, die een beroep uitoefent, waar
vader altijd een afkeer van heeft gehad".
Hanneke antwoordde niet veel op de woorden van haar moeder; reeds
zo dikwijls had moeder in deze geest gesproken, en het meisje wist
zeer goed, dat ze het alleen deed, omdat haar vader er zo scherp tegen
over stond; moeder zelf hield veel van haar neef Frank.
Buiten stak de wind op met kracht en loeide met korte stoten om de
hoeve. Terwijl de boerin het vuur in de haard wat oprakelde, keek het
meisje over het witte ondergordijntje over het erf in de richting van
de poort; haar scherp gehoor ving het geluid van ratelende wagen-
wielen op.
"Kijk moeder", zei ze opeens, "daar komen Bart Woensel van Hoom-
lust en Jan Hankes van Oosterwolde nog aangereden; ze hebben zeker
met vader weer iets te verhandelen".
"Dat zou best kunnen", meende moeder, "als ik mij niet vergis, is er
de volgende week een grote veemarkt te Zwolle en Bart Woensel en
Jan Hankes lopen nu overal de hoeven af om vee te kopen".
Hanneke bleef steeds over ondergordijntje kijken en zei even later:
"Ze hebben geen plan om zo vlug weer weg te gaan; Gerrit spant ten
minste het paard uit, en de beide veekopers gaan met vader de stal in",
"'k Zal maar vast koffie zetten", merkte de boerin op, "straks zal
vader hen wel mee binnen brengen; nou, ik ben er blij om, want
allicht komt vader door het bezoek in een betere luim. Bart en Jan
Hankes zijn vrolijke opgeruimde kerels en vader kan best met hen
overweg, al moet hij, als het op zaken doen aankomt, terdege met hen
oppassen".
Terwijl moeder en dochter nog over de veehandelaars praatten kwam
Van Guilen reeds met hen binnen en met één oogopslag had de boe
rin gezien, dat het gezicht van haar man lang zo strak niet meer stond
als een uur geleden, toen hij de kamer verliet.
"Goeie middag, vrouw Van Guilen, dag Hanneke, wel meid, jij wordt
met de dag flinker en kloeker".
Met zijn gewone goedmoedige luidmchtigheid begroette Bart Woen
sel de beide vrouwen, terwijl Jan Hankes het wat kalmer aan deed.
Bart was een grote, zware kerel met een rond, goedmoedig gezicht.
Men behoefde hem echter maar eens goed in de slimme, half dicht
geknepen ogen te kijken, om te weten, dat de boer van Hoomlust alles
behalve dom was.
Jan Hankes sprak nooit meer dan nodig was, doch als het op hande
len aankwam, had hij de woorden tot zijn beschikking, en wat vee
kennis betrof, was hij zelfs Bart te glad af.
De zware eikenhouten stoelen werden bij de haard geschoven, de pij
pen gestopt, en spoedig waren de mannen in druk gesprek gewikkeld,
waarnaar ook de vrouwen met belangstelling luisterden, want Bart
Woensel, die het meest aan het woord was, kwam op alle boerenhoe
ven in de omtrek en wist volop nieuwtjes.
(wordt vervolgd)
•t-Zi-,