Beheerskwestie Hervormde kerkvoogdijen
Het verhaal van de Tseriba'
h. klijnsmit
Oefenen
voor de Omloop
Uitvoering Muziekschool Goeree-Overflaiiicee
Blokfluit enkeyboard/piano
HGJB-actie
Ooitgensplaat
EIIAI1DEI1-I1IEUW5
P^
Ruime sortering 7 pers, auto's
Ruilverkaveling Flakkee
VRIJDAG 12 MEI 2000
Na verschillende keren over het SoW-proces
geschreven te hebben, wil ik nu bovenge-
noemcie zaak aan de orde stellen. En dan wil
ik gelijk maar een misverstand uit de weg
ruimen als zou de beheerskwestie niets met
SoW te maken hebben. Deze vraag heeft
ondergetekende gesteld op een avond in
Montfoort, waar ds. Van der Bas over de
Augsburgse Confessie sprak (kan zoiets niet
op ons eiland plaatsvinden, kerkenraden?).
Ds. Van der Bas verwees in het antwoord
naar één van de heikele onderwerpen die zo
snel mogelijk uit de weg geruimd moesten
worden om het proces niet in de weg te staan
en dat was om van verschillende beheers-
vormen één vorm te maken, namelijk de
aanpassing van de kerkvoogdijen. Geen
gemeenten meer onder oud toezicht en geen
vrij beheergemeentes meer. Heeft deze
kwestie met SoW te maken of niet? Voor
uitgebreidere informatie verwijs ik u naar de
laatste nummers van Het Gekrookte Riet.
Verder heeft u in de landelijke pers kunnen
lezen dat de president van de Haagse recht
bank de bezwaarde gemeenten voor de twee
de maal in het ongelijk gesteld heeft.
Onlangs is een korte vergadering gehouden
van deze gemeenten, waarbij de vraag aan
de orde was, welke weg nu begaan moet
worden. Een aantal gemeenten heeft deze
vraag misschien nog in beraad, maar vele
kerkvoogdijen hebben besloten mee te doen
met de gemeenten die in hoger beroep zullen
gaan. Het is misschien toch goed om nog
even stil te staan bij en aantal vragen die op
dit terrein wellicht leven. Ik volg met u de
komende weken aan de hand van artikelen
van ds. Heemskerk (oud-predikant van Oud-
dorp) deze zaak, met instemming van de hui
dige predikant van Garderen. Het is duide
lijk dat de Hervormde Synode vooral de laat
ste tijd haar mening niet onder stoelen of
banken steekt. De koers van de SoW-kerk
komt ons steeds duidelijker voor ogen,
namelijk kort samengevat, nog losser van
Schrift en Belijdenis en de blik naar Rome.
Daar vele Hervormde gemeenten (ook op
ons eiland?) besloten hebben nimmer met
deze fusie mee te gaan en de kerkelijke goe
deren, die altijd van de plaatselijke gemeen
te geweest zijn, ook graag onder eigen
beheer houden vooral met het oog op al deze
ontwikkelingen, wordt er nog steeds deelge
nomen aan dit proces. Tot nog toe echter
heeft zowel de kerkelijke als de wereldlijke
rechter geen enkel begrip voor dit standpunt.
Ter zake kundige mensen, die een goed
inzicht hebben in de materie, wijten dit aan
een onvoldoend verdiepen in de historische
gang van zaken. Velen halen de schouders
op over dit proces en vinden het een ongees
telijke en onschriftuurlijke gang van zaken.
Men mag het bevoegd gezag niet voor de
aardse rechter dagen. Nu is het niet de eerste
keer dat dit gebeurt. In 1951 werd een bro
chure uitgegeven met als titel 'Waar het in
het proces tegen de Nederlands Hervormde
Kerk om gaat'. De brochure is geschreven
door een drietal personen, namelijk ds. L.J.
Bloemsma, ds. Jac. van Dijk en dr. H.O.R.
Baron van Tuyll van Serooskerke. Deze bro
chure is geschreven naar aanleiding van het
proces wat een 31-tal lidmaten van de Her
vormde Kerk voerden tegen de Synode in
verband met de invoering van de nieuwe
kerkorde van 1951 en daarbij ging het uiter
aard mede om de beheerskwestie. Immers
toen werd van het vrij beheer overgegaan tot
het aangepast beheer, mits er toen beloofd
werd, dat er nimmer enige dwang zou wor
den uitgeoefend, wat dus nu wel gebeurd en
waar het proces dan ook mede om begonnen
is. Onder degenen die dit proces voerden
waren naast de drie bovengenoemde mannen
als prof. Severijn, ds. P. Zandt te Delft, ds. C.
van den Bosch te Bruchem, L.F. Duymaer
van Twist te 's Gravenhage en ds. P.J. Dors
man te Schelluinen. Dit proces werd even
eens verloren en in 'De Waarheidsvriend'
van 10 mei 1951 stond "Naar wij vernemen
heeft het vonnis van de Haagsche Rechtbank
van 18 april 1951 over de vraag of de ker
korde in de Nederlands Hervormde Kerk op
geldige wijze was vastgesteld bij de in het
ongelijk gestelde eisers teleurstelling
gewekt door de onvolledige wijze waarop de
rechtbank de aangevoerde argumenten heeft
behandeld. Het grootste deel der eisers heeft
hieruit de conclusie getrokken, dat wegens
dit vonnis hoger beroep moet worden inge
steld. Een ander deel der eisers vreest, dat de
daaraan bestede moeite niet evenredig
beloond zal worden en heeft daarom haar
rechten aan het grootste deel der eisers over
gedragen."
Het zou vandaag geschreven kunnen zijn. En
dan kan de huidige preses en secretciris-
generaal van onze kerk hiervan zeggen dat
het kerkgeld niet bestemd is voor het proce
deren, maar de kosten daarvan vallen reuze
mee, mede doordat deze met meerdere
gemeenten gedeeld wordt. En daarbij komt
dat er mensen zijn uit wel aangepaste
gemeenten die de noodzaak van dit proces
inzien en spontaan vorstelijke bedragen heb
ben overgemaakt. En je kunt nog weer beter
betalen aan het proces dan aan een processie.
Een groot verschil met het huidige proces is,
dat toen een aantal vooraanstaande personen
in de Gereformeerde Bond deze procesgang
ondersteunden, terwijl nu vaak alleen maar
afkeurende geluiden gehoord worden. Al
waren er toen ook tegenstaanders. Ik citeer
uit de brochure: "In het hierna volgende
geschrift zal een verantwoording gegeven
Graag willen wij u uitnodigen voor
een voorspeelavond op vrijdag 19 mei,
aanvang 19.30 uur, in de grote zal van
het Diekhuus, Beneden Zandpad 7 te
Middelharnis. U kunt luisteren naar
een optreden van ongeveer 25 blok-
fluitleerlingen en 15 keyboard/piano-
leerlingen. De toegang is gratis en de
musici rekenen op veel belangstelling.
De blokfluitleerlingen van docente Elly
Bakker presenteren zich op alle niveaus,
waarbij de jongste leerling 7 en de oudste 17
jaar is. De jongste leerlingen verrassen u met
allerlei leuke volksliedjes en de ouderen spe
len prachtige sonates uit de 18e eeuw van
onder andere De la Vigne en Naudot. Ook
wordt het modernere werk niet geschuwd
met de programmering van de 20e eeuwse
composities van Andriessen en Habicht.
De leerüngen van docent Piet Westhoeve
staan overwegend nog aan het begin van hun
keyboard- of pianocarrière. Hier is dus veel
muziek uit de beginmethodes, waarbij echter
gestreefd is naar aparte samenspelcombina
ties. Met name de dialoog tussen keyboard
en piano is in dit verband vrij nieuw en is sti
mulerend voor het luisterend musiceren van
de toetsenisten. Een aardig detail is dat een
gevorderde leerling op de piano ook een
werk van Andriessen zal spelen, zodat we de
muziek van deze componist zowel op de
piano als op de blokfluit kunnen horen.
worden van het feit dat een proces tegen de
Nederlands Hervormde Kerk werd begon
nen. En dat niet alleen op zijn juistheid, maar
ook op zijn noodzakelijkheid. Schrijvers zijn
van oordeel dat deze voorlichting noodzake
lijk is, enerzijds opdat men in breder kring
zou beseffen waarom het in dit proces nu
eigenlijk gaat, anderzijds opdat hierin een
weerlegging gegeven moge worden van de
gebrekkige, eenzijdige en tendentieuze
voorlichting die tot dusverre over deze zaak
van Hervormd Kerkelijke zijde werd gege
ven".
Men begint na het Woord vooraf met de
vraag te stellen of in kerkelijke zaken de
hulp van de burgerlijke rechter mag worden
ingeroepen! Ik kan u alvast meedelen dat
deze vraag door de schrijvers van deze bro
chure positief beantwoord wordt. Hun dui
delijke onderbouwing vanuit de Schrift en
de historie der Kerk die daarop volgt hoop ik
D.V. de volgende maal aan u door te geven.
Uit dit alles blijkt dat er geen nieuws onder
de zon is en als deze vooraanstaande perso
nen in de Hervormde Kerk al een proces
begonnen tegen de kerk over de invoering
van de huidige kerkorde van 1951is het dan
nu onterecht nu de opheffing van de Her
vormde Kerk dreigt, dat wij niet zouden
doen wat in ons vermogen ligt om de kerke
lijke goederen voor de eigen gemeente zoe
ken te behouden, als straks de kerk zal
scheuren? We moeten daarbij de middelen
waarnemen onder biddend opzien tot God.
Hij geve nog een weg ter ontkoming aan de
dreigende scheur. Laat het duidelijk zijn, dat
wij die scheuring niet begeren noch zoeken.
Verschillende malen is van verschillende
zijden gezegd (zoals Comité behoud Her
vormde Kerk etc.) dat wij, zij het node, ons
zouden neerleggen bij een federatieve vorm
van samenwerking. Echter hier is geen
plaats voor bij de Synode, want men moet en
zal een fusie. Daartegen verzet zich alles wat
in ons is, daar we dan gedwongen worden
om de Kerk der vaderen op te heffen en mee
te gaan in een kerk, waarbij wij te vrezen
hebben dat godslasterlijke meningen, zoals
van prof. Den Heyer, openlijk als niet in
strijd met het belijden worden aanvaardt
(straks in de trio-vergadering van november)
en de blikrichting meer en meer naar Rome
gaat, zie de ontmoeting van ds. B. Playsier
en Kardinaal Simonis. De overheid heeft tot
nog toe altijd een zekere ruimte gehad voor
gewetensbezwaarden, maar bij de Hervorm
de Synode blijkt deze ruimte niet meer aan
wezig te zijn.
M. v/d Valk
V. Borselenstraat 32
3244 XE Nieuwe Tonge
Tel. 0187-652291
Op vrijdagavond 12 mei kunt u van
17.00 tot 20.00 uur in Elthato te Ooit
gensplaat komen eten ten bate van de
actie 'Pleinstraat 20'. Deze avond wordt
georganiseerd door de jeugdclub 12-15
jr. en de kosten zijn gering.
U kunt diverse soorten pannenkoeken en
broodjes nuttigen, de opbrengst hiervan
komt ten goede aan de actie.
Graag even van te voren bellen als u wilt
komen. Voor inlichtingen en opgave, tel.
632049.
Leerlingen, docenten en bestuur van de
muziekschool heten u bij voorbaat hartelijk
welkom!
AUDI A6 Avant 2.6 E 110 KWblauw 1995
CHRYSLER Gr. VOYAGER 2.5 TDaubergine 1994
CHRYSLER VOYAGER 3.0 autblauw M 1989
FIAT ULYSSE 2.0 EL turbogroen M 1996
FIAT ULYSSE 1.9 TDblauw M 1995
FIAT ULYSSE 2.0igrijs M 1997
MAZDA 6261.81 Wagonwit 1992
MAZDA 626 2.0i Wagongroen M 1997
MITSUBISHI SPACEWAGON 2.0 GLX TDgrijs 1993
MITSUBISHI SPACEWAGON 2.0 GLXiwit 1996
MITSUBISHI SPACEWAGON 2.0 TDwit 1992
MITSUBISHI SPACEWAGON 2.0 GLXIgroen M 1995
MITSUBISHI SPACERUNNER 1.8 GLigrijs M 1993
NISSAN PATROL GR 2.8 TDwit 1989
OPEL ASTRA Station Sport 1.6blauw 1997
OPEL ASTRA Station 1.7 DTLrood 1995
OPEL ASTRA 1.7 Dwit 1992
OPEL OMEGA Combi 2.5 TD aut. CDblauw IVI 1997
PEUGEOT 406 1.8 ST breakgroen M 1997
PEUGEOT 806 2.0 STblauw M 1997
PEUGEOT 806 2.0 STrood M 1996
RENAULT MEGANE Scenic 1.9 DTIblauw 1997
RENAULT MEGANE Scenic 1.9 TDrood 1996
RENAULT MEGANE Scenic 16 RNblauw 1996
RENAULT ESPACE RT 2.2i heliosgroen M 1996
RENAULT ESPACE 2.2 cycladerood 1995
RENAULT LAGUNA Break Fam. Dblauw 1997
RENAULT LAGUNA Break 1.8 RTrood 1996
RENAULT 21 Nev. RT 2.1 D Famgroen 1995
RENAULT 21 Nev. RT Famblauw 1994
RENAULT 21 Nev. GTX Famrood 1991
RENAULT 21 Nev. RT Famblauw 1995
SEAT ALHAMBRA 2.0iblauw M 1997
V.W. SHARAN 2.0irood 1996
VOLVO 850 2.51 Estate Autbordeaux 1995
Nieuw-Beljerland, Karweistraat 3, tel. (0186) 69 10 33
Ook dit jaar kunt u weer oefenen voor de
Omloop. De Oranjevereniging organiseert op 20
mei een 30-kilometer wandeltocht over de Kop
van Goeree.
De start is om 8.00 uur, inschrijven vanaf 7.15
uur in het Haegse Huus. De kosten zijn 10,-,
geheel verzorgd. Voor info, bel 0187-491190.
Graag tot ziens!
De Russische kustvaarder 'Tseri-
ba', (450 BRT), gebouwd in 1960,
kwam op 11 januari 1995 de Rot
terdamse haven binnen met een
vracht aluminium, dat bestemd
was voor de Merwehaven.
Bij deze binnenkomst had het schip te kam
pen met veel problemen. Beide generatoren
waren kapot. De verwarmingsinstallatie was
uitgevallen.
Salaris voor de acht bemanningsleden werd
niet ontvangen en geld voor reparatie, daar
kon men alleen maar van dromen.
Oorzaak van zo'n trieste zaak is gedeeltelijk
te wijten aan het uiteen vallen van de Sovjet
unie.
Totaal geen structureel beleid binnen de
honderden kleine rederijtjes die de Sovjet
unie rijk is.
De bemanning werd geheel aan haar lot over
gelaten en de reder trok zich terug. Naar het
schip werd ook niet meer omgekeken.
Nadat de 'Tseriba' was gelost, werd het
schip versleept naar de Schiehaven en werd
er afgewacht tot dat er iemand over schip en
bemanning zou beslissen.
Het Diaconaal Havenprojekt (D.H.P.) is een
initiatief van de Nederlandse Hervormde
Kerk en staat onder auspiciën van de Provin
ciale Diakonale Commissie Zuid-Holland.
De Stichting wordt gesteund door de Gene
rale Diakonale Raad en de Stichting Kerke
lijke Sociale Arbeid te Rotterdam.
Deze stichting werkt in de haven van Rotter
dam met als doel de zeeman sociaal bij te
staan wanneer er zulke problemen voordoen.
De man die dan direkt wordt ingeschakeld is
diaconaal werker Rijk van Lent.
Zelf ben ik al een aantal jaren medewerker
van het D.H.P. en uit hoofde daarvan maak
te ik met van Lent kennis met deze mensen
en zo werd de bemanning van de 'Tseriba'
geholpen.
Met Ds. Stehouwer, toen predikant van de
Chr. Ger. kerk van Vlaardingen, zijn we naar
boord gegaan om de helpende hand te bie
den.
Een voorval bij deze bezoeken zal ik niet
licht vergeten. Doordat het op een keer zeer
laag water was, moest Ds. Stehouwer over
een kleine smalle loopplank aan boord.
Wanneer dit geen dagelijks werk voor je is
kan ik begrijpen dat je daar tegen op kan
zien. Alzo ook deze predikant.
Wel Maarten, hoe moet dit nu? was zijn
vraag.
'Broeder, op handen en voeten'was het ant
woordt.
En alzo ging hij op handen en voeten, kop
voor, naar boord.
Dat stukje evangelisatiewerk, dat we daar
aan boord en ook op andere schepen moch
ten doen, gaat ook zo vaak met vele gebre
ken gepaard en men ervaart dan dat dit werk
ook met 'handen en voeten' gebeurd.
Van meneer Den Hertog uit Dirksland ont
ving ik Russische bijbels en een dagboekje.
Vele gesprekken werden met de bemanning
gevoerd.
Daarnaast hebben we een heteluchtkachel
aan boord gezet en een aantal petroleumlam-
pen voor verlichting. Voor gasflessen met
een kookstel werd gezorgd om zo wat blik-
groente op te warmen of een kop koffie te
zetten.
Ook werd elke dag brood en melk en van tijd
tot tijd soep, die mevrouw Stehouwer voor
deze mensen bereidde, naar boord gebracht.
Na drie dagen in Rotterdam te hebben gele
gen kwam de scheepvaart inspectie aan
boord om het een en ander te controleren.
Het schip kreeg een totaal vaarverbod opge
legd en een waslijst voorgeschoteld met wat
er aan reparaties moest gebeuren alvorens
het schip wederom uit mocht varen.
De 'Tseriba' werd naar de Schiehaven
gesleept en de acht bemanningsleden wacht
ten af
'Tseriba
Nogmaals wil ik benadrukken dat er aan
boord geen licht, geen water, geen verwar
ming, geen televisie, geen ontspanning en
geen geld was. Pure armoede!
Twee maal per week reden wij hen naar het
zeemanshuis in Rotterdam, waar zij zich
konden wassen om daarna weer terug te
gaan najir boord, waar de leegte en de
armoede hen wachtte.
De kapitein besloot als eerste om het schip te
verlaten en monsterde aan op een ander Rus
sisch schip.
Na twee weken verlieten nog vier opvaren
den de 'Tseriba'.
De bemanning bestond nu nog uit drie man
en zij wachtten af'of er enig teken van leven
zou komen uit Rusland voor wat geld of dat
de terugreis misschien geregeld zou worden.
We moesten een plan maken om de terugreis
voor te bereidden en dat vonden we.
Het is inmiddels bekent dat we de oude zee
sleper 'Hudson' weer in oude staat terug wil
len brengen en veel orginele dingen zoals
scheepsverlichting en meertrossen zijn op de
voormalige ijsfabriek verloren gegaan.
We hebben toen het één en ander van de
bemarming gekocht en van dit geld kochten
zij een BMW van twaalf jaar oud en daarmee
zouden ze vertrekken naar Sint Petersburg.
De 'Hudson' heeft nu een aantal Russische
nylon trossen aan boord die nooit meer bre
ken.
De drie bemanningsleden van de 'Tseriba'
maakten zich reisvaardig en vertrokken op
28 februari met de BMW naar Sint Peters
burg.
Hun reis naar Rusland eindigde al in Gouda
door een verkeerscontrole. Door het ontbre
ken van een geldig kentekenbewijs Deel III
werd de auto in beslag genomen en de
bemanning was weer bij af.
Het politiebureau Haagseveer in Rotterdam
belde mij op dat daar drie Russische vrien
den stonden zonder vervoer.
Het hele verhaal begon weer opnieuw en de
jonge mannen hadden nu werkelijk niets
meer. Ik deelde hun verdriet door hen weer
opweg te helpen naar hun vaderland.
We zijn toen naar de sociale dienst gegaan,
afdeling scheepvaart en dat resulteerde uit
eindelijk in hun vertrek, twee dagen later,
met de trein naar Rusland.
Op 20 april 2000 lag de 'Tseriba' nog in de
haven van Rotterdam, geheel geplunderd en
als een oud stuk roest.
Inmiddels is het havengeld dusdanig opgelo
pen dat het hele spul verbeurd moest worden
verklaard. Maar wie koopt er nu zo'n wrak?
Onlangs was de veiling van de 'Tseriba'
Het schip bracht 1,= (één gulden) op.
De koper was het Gemeentelijk Havenbe
drijf Rotterdam, die het schip direkt naar de
sloper zou dirigeren.
Alvorens werd mij vergund om de beide
ankers van de 'Tseriba' er af te halen om die
te gebruiken voor de 'Hudson'.
Takmarine uit Maassluis werd direkt gebeld
en bereid gevonden om na verkregen toe
stemming van het GHR de ankers eraf te
halen.
Dat is gebeurd op 20 april j.l., een uur nadat
het schip was geveild door het bergingsvaar
tuig 'Jacomina' van Takmarine.
Nog even en dan kunt u de 'Hudson' bewon
deren met de ankers van de 'Tseriba', het
schip waar ik veel herinneringen aan heb en
met een gevoel van grote dankbaarheid dat
we deze mensen konden helpen middels het
Diaconaal Havenprojekt en de plaatselijke
kerken.
Dit bovenstaande herinnert mij aan de
omvangrijke hulp die wij mochten geven
aan de varende visfabriek 'Anatoliy Khalin',
die eind 1993 met 178 opvarenden aan de
ketting in de Rotterdamse haven kwam te
liggen. (125 mannen en 53 vrouwen)
Vele maanden waren we in touw om de
bemanning van eten en drinken te voorzien,
want ook zij hadden totaal niets.
Ook hun salaris bleef achterwege en de
onverdraagzaamheid tegenover elkander
werd merkbaar.
Diverse zang- en orgelavonden werden
belegd in diverse kerkgebouwen, waarbij
vele predikanten werden betrokken.
Ook het mannenkoor 'Jubilate Deo' uit Oud-
dorp gaf belangeloos haar medewerking in
Rotterdam.
Tevens werd een orgelconcert van Klaas-Jan
Mulder door de bemanning van dit schip bij
gewoond.
Op verzoek heeft hij een improvisatie
gespeeld van het volkslied van de Oekraïne,
dat toen nog maar een jaar of drie bestond.
Toen de bemanning dit hoorden, gingen zij
staan en pinkten menig traantje weg.
Busonderneming Ringelberg bracht ons
belangeloos voor dit doel naar Leiden.
Zo werden er diverse akties ondernomen en
op touw gezet om het 'arrest', dat vijftien
maanden heeft geduurd, zo aangenaam
mogelijk te maken.
Bijzonder mag worden vermeld dat toen ook
de bakkers Akershoek en Dam uit Ouddorp
belangeloos 180 paasstollen aan de beman
ning schonk.
Ondanks de armoede die er was en het vele
werk dat we mochten ondernemen om het de
bemanning zo aangenaam mogelijk te
maken, was er ook dankbaarheid, dat duide
lijk ervaren werd wanneer we met voedsel
aan boord kwamen.
Vele malen ben ik met Ds. Meeusse aan
boord geweest die, met een tolk, Gods
Woord onder deze mensen bracht en dat als
zeer bemoedigend werd ervaren.
Wellicht over deze bijzondere situatie een
andere keer meer.
Deze voorvallen mogen (gelukkig) uniek
worden genoemd in het havengebeuren van
Rotterdam.
Schiedam
M. Bezuijen
De 'Anatoliy Khalin'
iiè:.
AUTOBEDRIJF
AUTOSCHADE
De Landinrichtingscommissie voor de ruilverkave
ling Flakkee maakt bekend dat op
donderdag i8 mei 2000
Plaats van samenkomst
de Schakel
te Dirksland
dinsdag 23 mei 2000
Plaats van samenkomst
de Grutterswei
te Oude Tonge
een voorlichtingsvergadering zal worden gehouden
inzake de tervisielegging van de Lijst der Geldelijke
Regelingen.
Aanvang van beide bijeenkomsten 20.00 uur.
Iedereen die belangstelling heeft, is van harte wel
kom.
De Landinrichtingscommissie
voor de ruilverkaveling Flakkee
E.J. van der Meij,
secretaris
P.C.H. Noordermeer,
voorzitter
dienst landelijk gebied
voor ontwikkeling en belieer