Beheerskwestie Hervormde kerkvoogdijen Het verhaal van de Tseriba' h. klijnsmit Oefenen voor de Omloop Uitvoering Muziekschool Goeree-Overflaiiicee Blokfluit enkeyboard/piano HGJB-actie Ooitgensplaat EIIAI1DEI1-I1IEUW5 P^ Ruime sortering 7 pers, auto's Ruilverkaveling Flakkee VRIJDAG 12 MEI 2000 Na verschillende keren over het SoW-proces geschreven te hebben, wil ik nu bovenge- noemcie zaak aan de orde stellen. En dan wil ik gelijk maar een misverstand uit de weg ruimen als zou de beheerskwestie niets met SoW te maken hebben. Deze vraag heeft ondergetekende gesteld op een avond in Montfoort, waar ds. Van der Bas over de Augsburgse Confessie sprak (kan zoiets niet op ons eiland plaatsvinden, kerkenraden?). Ds. Van der Bas verwees in het antwoord naar één van de heikele onderwerpen die zo snel mogelijk uit de weg geruimd moesten worden om het proces niet in de weg te staan en dat was om van verschillende beheers- vormen één vorm te maken, namelijk de aanpassing van de kerkvoogdijen. Geen gemeenten meer onder oud toezicht en geen vrij beheergemeentes meer. Heeft deze kwestie met SoW te maken of niet? Voor uitgebreidere informatie verwijs ik u naar de laatste nummers van Het Gekrookte Riet. Verder heeft u in de landelijke pers kunnen lezen dat de president van de Haagse recht bank de bezwaarde gemeenten voor de twee de maal in het ongelijk gesteld heeft. Onlangs is een korte vergadering gehouden van deze gemeenten, waarbij de vraag aan de orde was, welke weg nu begaan moet worden. Een aantal gemeenten heeft deze vraag misschien nog in beraad, maar vele kerkvoogdijen hebben besloten mee te doen met de gemeenten die in hoger beroep zullen gaan. Het is misschien toch goed om nog even stil te staan bij en aantal vragen die op dit terrein wellicht leven. Ik volg met u de komende weken aan de hand van artikelen van ds. Heemskerk (oud-predikant van Oud- dorp) deze zaak, met instemming van de hui dige predikant van Garderen. Het is duide lijk dat de Hervormde Synode vooral de laat ste tijd haar mening niet onder stoelen of banken steekt. De koers van de SoW-kerk komt ons steeds duidelijker voor ogen, namelijk kort samengevat, nog losser van Schrift en Belijdenis en de blik naar Rome. Daar vele Hervormde gemeenten (ook op ons eiland?) besloten hebben nimmer met deze fusie mee te gaan en de kerkelijke goe deren, die altijd van de plaatselijke gemeen te geweest zijn, ook graag onder eigen beheer houden vooral met het oog op al deze ontwikkelingen, wordt er nog steeds deelge nomen aan dit proces. Tot nog toe echter heeft zowel de kerkelijke als de wereldlijke rechter geen enkel begrip voor dit standpunt. Ter zake kundige mensen, die een goed inzicht hebben in de materie, wijten dit aan een onvoldoend verdiepen in de historische gang van zaken. Velen halen de schouders op over dit proces en vinden het een ongees telijke en onschriftuurlijke gang van zaken. Men mag het bevoegd gezag niet voor de aardse rechter dagen. Nu is het niet de eerste keer dat dit gebeurt. In 1951 werd een bro chure uitgegeven met als titel 'Waar het in het proces tegen de Nederlands Hervormde Kerk om gaat'. De brochure is geschreven door een drietal personen, namelijk ds. L.J. Bloemsma, ds. Jac. van Dijk en dr. H.O.R. Baron van Tuyll van Serooskerke. Deze bro chure is geschreven naar aanleiding van het proces wat een 31-tal lidmaten van de Her vormde Kerk voerden tegen de Synode in verband met de invoering van de nieuwe kerkorde van 1951 en daarbij ging het uiter aard mede om de beheerskwestie. Immers toen werd van het vrij beheer overgegaan tot het aangepast beheer, mits er toen beloofd werd, dat er nimmer enige dwang zou wor den uitgeoefend, wat dus nu wel gebeurd en waar het proces dan ook mede om begonnen is. Onder degenen die dit proces voerden waren naast de drie bovengenoemde mannen als prof. Severijn, ds. P. Zandt te Delft, ds. C. van den Bosch te Bruchem, L.F. Duymaer van Twist te 's Gravenhage en ds. P.J. Dors man te Schelluinen. Dit proces werd even eens verloren en in 'De Waarheidsvriend' van 10 mei 1951 stond "Naar wij vernemen heeft het vonnis van de Haagsche Rechtbank van 18 april 1951 over de vraag of de ker korde in de Nederlands Hervormde Kerk op geldige wijze was vastgesteld bij de in het ongelijk gestelde eisers teleurstelling gewekt door de onvolledige wijze waarop de rechtbank de aangevoerde argumenten heeft behandeld. Het grootste deel der eisers heeft hieruit de conclusie getrokken, dat wegens dit vonnis hoger beroep moet worden inge steld. Een ander deel der eisers vreest, dat de daaraan bestede moeite niet evenredig beloond zal worden en heeft daarom haar rechten aan het grootste deel der eisers over gedragen." Het zou vandaag geschreven kunnen zijn. En dan kan de huidige preses en secretciris- generaal van onze kerk hiervan zeggen dat het kerkgeld niet bestemd is voor het proce deren, maar de kosten daarvan vallen reuze mee, mede doordat deze met meerdere gemeenten gedeeld wordt. En daarbij komt dat er mensen zijn uit wel aangepaste gemeenten die de noodzaak van dit proces inzien en spontaan vorstelijke bedragen heb ben overgemaakt. En je kunt nog weer beter betalen aan het proces dan aan een processie. Een groot verschil met het huidige proces is, dat toen een aantal vooraanstaande personen in de Gereformeerde Bond deze procesgang ondersteunden, terwijl nu vaak alleen maar afkeurende geluiden gehoord worden. Al waren er toen ook tegenstaanders. Ik citeer uit de brochure: "In het hierna volgende geschrift zal een verantwoording gegeven Graag willen wij u uitnodigen voor een voorspeelavond op vrijdag 19 mei, aanvang 19.30 uur, in de grote zal van het Diekhuus, Beneden Zandpad 7 te Middelharnis. U kunt luisteren naar een optreden van ongeveer 25 blok- fluitleerlingen en 15 keyboard/piano- leerlingen. De toegang is gratis en de musici rekenen op veel belangstelling. De blokfluitleerlingen van docente Elly Bakker presenteren zich op alle niveaus, waarbij de jongste leerling 7 en de oudste 17 jaar is. De jongste leerlingen verrassen u met allerlei leuke volksliedjes en de ouderen spe len prachtige sonates uit de 18e eeuw van onder andere De la Vigne en Naudot. Ook wordt het modernere werk niet geschuwd met de programmering van de 20e eeuwse composities van Andriessen en Habicht. De leerüngen van docent Piet Westhoeve staan overwegend nog aan het begin van hun keyboard- of pianocarrière. Hier is dus veel muziek uit de beginmethodes, waarbij echter gestreefd is naar aparte samenspelcombina ties. Met name de dialoog tussen keyboard en piano is in dit verband vrij nieuw en is sti mulerend voor het luisterend musiceren van de toetsenisten. Een aardig detail is dat een gevorderde leerling op de piano ook een werk van Andriessen zal spelen, zodat we de muziek van deze componist zowel op de piano als op de blokfluit kunnen horen. worden van het feit dat een proces tegen de Nederlands Hervormde Kerk werd begon nen. En dat niet alleen op zijn juistheid, maar ook op zijn noodzakelijkheid. Schrijvers zijn van oordeel dat deze voorlichting noodzake lijk is, enerzijds opdat men in breder kring zou beseffen waarom het in dit proces nu eigenlijk gaat, anderzijds opdat hierin een weerlegging gegeven moge worden van de gebrekkige, eenzijdige en tendentieuze voorlichting die tot dusverre over deze zaak van Hervormd Kerkelijke zijde werd gege ven". Men begint na het Woord vooraf met de vraag te stellen of in kerkelijke zaken de hulp van de burgerlijke rechter mag worden ingeroepen! Ik kan u alvast meedelen dat deze vraag door de schrijvers van deze bro chure positief beantwoord wordt. Hun dui delijke onderbouwing vanuit de Schrift en de historie der Kerk die daarop volgt hoop ik D.V. de volgende maal aan u door te geven. Uit dit alles blijkt dat er geen nieuws onder de zon is en als deze vooraanstaande perso nen in de Hervormde Kerk al een proces begonnen tegen de kerk over de invoering van de huidige kerkorde van 1951is het dan nu onterecht nu de opheffing van de Her vormde Kerk dreigt, dat wij niet zouden doen wat in ons vermogen ligt om de kerke lijke goederen voor de eigen gemeente zoe ken te behouden, als straks de kerk zal scheuren? We moeten daarbij de middelen waarnemen onder biddend opzien tot God. Hij geve nog een weg ter ontkoming aan de dreigende scheur. Laat het duidelijk zijn, dat wij die scheuring niet begeren noch zoeken. Verschillende malen is van verschillende zijden gezegd (zoals Comité behoud Her vormde Kerk etc.) dat wij, zij het node, ons zouden neerleggen bij een federatieve vorm van samenwerking. Echter hier is geen plaats voor bij de Synode, want men moet en zal een fusie. Daartegen verzet zich alles wat in ons is, daar we dan gedwongen worden om de Kerk der vaderen op te heffen en mee te gaan in een kerk, waarbij wij te vrezen hebben dat godslasterlijke meningen, zoals van prof. Den Heyer, openlijk als niet in strijd met het belijden worden aanvaardt (straks in de trio-vergadering van november) en de blikrichting meer en meer naar Rome gaat, zie de ontmoeting van ds. B. Playsier en Kardinaal Simonis. De overheid heeft tot nog toe altijd een zekere ruimte gehad voor gewetensbezwaarden, maar bij de Hervorm de Synode blijkt deze ruimte niet meer aan wezig te zijn. M. v/d Valk V. Borselenstraat 32 3244 XE Nieuwe Tonge Tel. 0187-652291 Op vrijdagavond 12 mei kunt u van 17.00 tot 20.00 uur in Elthato te Ooit gensplaat komen eten ten bate van de actie 'Pleinstraat 20'. Deze avond wordt georganiseerd door de jeugdclub 12-15 jr. en de kosten zijn gering. U kunt diverse soorten pannenkoeken en broodjes nuttigen, de opbrengst hiervan komt ten goede aan de actie. Graag even van te voren bellen als u wilt komen. Voor inlichtingen en opgave, tel. 632049. Leerlingen, docenten en bestuur van de muziekschool heten u bij voorbaat hartelijk welkom! AUDI A6 Avant 2.6 E 110 KWblauw 1995 CHRYSLER Gr. VOYAGER 2.5 TDaubergine 1994 CHRYSLER VOYAGER 3.0 autblauw M 1989 FIAT ULYSSE 2.0 EL turbogroen M 1996 FIAT ULYSSE 1.9 TDblauw M 1995 FIAT ULYSSE 2.0igrijs M 1997 MAZDA 6261.81 Wagonwit 1992 MAZDA 626 2.0i Wagongroen M 1997 MITSUBISHI SPACEWAGON 2.0 GLX TDgrijs 1993 MITSUBISHI SPACEWAGON 2.0 GLXiwit 1996 MITSUBISHI SPACEWAGON 2.0 TDwit 1992 MITSUBISHI SPACEWAGON 2.0 GLXIgroen M 1995 MITSUBISHI SPACERUNNER 1.8 GLigrijs M 1993 NISSAN PATROL GR 2.8 TDwit 1989 OPEL ASTRA Station Sport 1.6blauw 1997 OPEL ASTRA Station 1.7 DTLrood 1995 OPEL ASTRA 1.7 Dwit 1992 OPEL OMEGA Combi 2.5 TD aut. CDblauw IVI 1997 PEUGEOT 406 1.8 ST breakgroen M 1997 PEUGEOT 806 2.0 STblauw M 1997 PEUGEOT 806 2.0 STrood M 1996 RENAULT MEGANE Scenic 1.9 DTIblauw 1997 RENAULT MEGANE Scenic 1.9 TDrood 1996 RENAULT MEGANE Scenic 16 RNblauw 1996 RENAULT ESPACE RT 2.2i heliosgroen M 1996 RENAULT ESPACE 2.2 cycladerood 1995 RENAULT LAGUNA Break Fam. Dblauw 1997 RENAULT LAGUNA Break 1.8 RTrood 1996 RENAULT 21 Nev. RT 2.1 D Famgroen 1995 RENAULT 21 Nev. RT Famblauw 1994 RENAULT 21 Nev. GTX Famrood 1991 RENAULT 21 Nev. RT Famblauw 1995 SEAT ALHAMBRA 2.0iblauw M 1997 V.W. SHARAN 2.0irood 1996 VOLVO 850 2.51 Estate Autbordeaux 1995 Nieuw-Beljerland, Karweistraat 3, tel. (0186) 69 10 33 Ook dit jaar kunt u weer oefenen voor de Omloop. De Oranjevereniging organiseert op 20 mei een 30-kilometer wandeltocht over de Kop van Goeree. De start is om 8.00 uur, inschrijven vanaf 7.15 uur in het Haegse Huus. De kosten zijn 10,-, geheel verzorgd. Voor info, bel 0187-491190. Graag tot ziens! De Russische kustvaarder 'Tseri- ba', (450 BRT), gebouwd in 1960, kwam op 11 januari 1995 de Rot terdamse haven binnen met een vracht aluminium, dat bestemd was voor de Merwehaven. Bij deze binnenkomst had het schip te kam pen met veel problemen. Beide generatoren waren kapot. De verwarmingsinstallatie was uitgevallen. Salaris voor de acht bemanningsleden werd niet ontvangen en geld voor reparatie, daar kon men alleen maar van dromen. Oorzaak van zo'n trieste zaak is gedeeltelijk te wijten aan het uiteen vallen van de Sovjet unie. Totaal geen structureel beleid binnen de honderden kleine rederijtjes die de Sovjet unie rijk is. De bemanning werd geheel aan haar lot over gelaten en de reder trok zich terug. Naar het schip werd ook niet meer omgekeken. Nadat de 'Tseriba' was gelost, werd het schip versleept naar de Schiehaven en werd er afgewacht tot dat er iemand over schip en bemanning zou beslissen. Het Diaconaal Havenprojekt (D.H.P.) is een initiatief van de Nederlandse Hervormde Kerk en staat onder auspiciën van de Provin ciale Diakonale Commissie Zuid-Holland. De Stichting wordt gesteund door de Gene rale Diakonale Raad en de Stichting Kerke lijke Sociale Arbeid te Rotterdam. Deze stichting werkt in de haven van Rotter dam met als doel de zeeman sociaal bij te staan wanneer er zulke problemen voordoen. De man die dan direkt wordt ingeschakeld is diaconaal werker Rijk van Lent. Zelf ben ik al een aantal jaren medewerker van het D.H.P. en uit hoofde daarvan maak te ik met van Lent kennis met deze mensen en zo werd de bemanning van de 'Tseriba' geholpen. Met Ds. Stehouwer, toen predikant van de Chr. Ger. kerk van Vlaardingen, zijn we naar boord gegaan om de helpende hand te bie den. Een voorval bij deze bezoeken zal ik niet licht vergeten. Doordat het op een keer zeer laag water was, moest Ds. Stehouwer over een kleine smalle loopplank aan boord. Wanneer dit geen dagelijks werk voor je is kan ik begrijpen dat je daar tegen op kan zien. Alzo ook deze predikant. Wel Maarten, hoe moet dit nu? was zijn vraag. 'Broeder, op handen en voeten'was het ant woordt. En alzo ging hij op handen en voeten, kop voor, naar boord. Dat stukje evangelisatiewerk, dat we daar aan boord en ook op andere schepen moch ten doen, gaat ook zo vaak met vele gebre ken gepaard en men ervaart dan dat dit werk ook met 'handen en voeten' gebeurd. Van meneer Den Hertog uit Dirksland ont ving ik Russische bijbels en een dagboekje. Vele gesprekken werden met de bemanning gevoerd. Daarnaast hebben we een heteluchtkachel aan boord gezet en een aantal petroleumlam- pen voor verlichting. Voor gasflessen met een kookstel werd gezorgd om zo wat blik- groente op te warmen of een kop koffie te zetten. Ook werd elke dag brood en melk en van tijd tot tijd soep, die mevrouw Stehouwer voor deze mensen bereidde, naar boord gebracht. Na drie dagen in Rotterdam te hebben gele gen kwam de scheepvaart inspectie aan boord om het een en ander te controleren. Het schip kreeg een totaal vaarverbod opge legd en een waslijst voorgeschoteld met wat er aan reparaties moest gebeuren alvorens het schip wederom uit mocht varen. De 'Tseriba' werd naar de Schiehaven gesleept en de acht bemanningsleden wacht ten af 'Tseriba Nogmaals wil ik benadrukken dat er aan boord geen licht, geen water, geen verwar ming, geen televisie, geen ontspanning en geen geld was. Pure armoede! Twee maal per week reden wij hen naar het zeemanshuis in Rotterdam, waar zij zich konden wassen om daarna weer terug te gaan najir boord, waar de leegte en de armoede hen wachtte. De kapitein besloot als eerste om het schip te verlaten en monsterde aan op een ander Rus sisch schip. Na twee weken verlieten nog vier opvaren den de 'Tseriba'. De bemanning bestond nu nog uit drie man en zij wachtten af'of er enig teken van leven zou komen uit Rusland voor wat geld of dat de terugreis misschien geregeld zou worden. We moesten een plan maken om de terugreis voor te bereidden en dat vonden we. Het is inmiddels bekent dat we de oude zee sleper 'Hudson' weer in oude staat terug wil len brengen en veel orginele dingen zoals scheepsverlichting en meertrossen zijn op de voormalige ijsfabriek verloren gegaan. We hebben toen het één en ander van de bemarming gekocht en van dit geld kochten zij een BMW van twaalf jaar oud en daarmee zouden ze vertrekken naar Sint Petersburg. De 'Hudson' heeft nu een aantal Russische nylon trossen aan boord die nooit meer bre ken. De drie bemanningsleden van de 'Tseriba' maakten zich reisvaardig en vertrokken op 28 februari met de BMW naar Sint Peters burg. Hun reis naar Rusland eindigde al in Gouda door een verkeerscontrole. Door het ontbre ken van een geldig kentekenbewijs Deel III werd de auto in beslag genomen en de bemanning was weer bij af. Het politiebureau Haagseveer in Rotterdam belde mij op dat daar drie Russische vrien den stonden zonder vervoer. Het hele verhaal begon weer opnieuw en de jonge mannen hadden nu werkelijk niets meer. Ik deelde hun verdriet door hen weer opweg te helpen naar hun vaderland. We zijn toen naar de sociale dienst gegaan, afdeling scheepvaart en dat resulteerde uit eindelijk in hun vertrek, twee dagen later, met de trein naar Rusland. Op 20 april 2000 lag de 'Tseriba' nog in de haven van Rotterdam, geheel geplunderd en als een oud stuk roest. Inmiddels is het havengeld dusdanig opgelo pen dat het hele spul verbeurd moest worden verklaard. Maar wie koopt er nu zo'n wrak? Onlangs was de veiling van de 'Tseriba' Het schip bracht 1,= (één gulden) op. De koper was het Gemeentelijk Havenbe drijf Rotterdam, die het schip direkt naar de sloper zou dirigeren. Alvorens werd mij vergund om de beide ankers van de 'Tseriba' er af te halen om die te gebruiken voor de 'Hudson'. Takmarine uit Maassluis werd direkt gebeld en bereid gevonden om na verkregen toe stemming van het GHR de ankers eraf te halen. Dat is gebeurd op 20 april j.l., een uur nadat het schip was geveild door het bergingsvaar tuig 'Jacomina' van Takmarine. Nog even en dan kunt u de 'Hudson' bewon deren met de ankers van de 'Tseriba', het schip waar ik veel herinneringen aan heb en met een gevoel van grote dankbaarheid dat we deze mensen konden helpen middels het Diaconaal Havenprojekt en de plaatselijke kerken. Dit bovenstaande herinnert mij aan de omvangrijke hulp die wij mochten geven aan de varende visfabriek 'Anatoliy Khalin', die eind 1993 met 178 opvarenden aan de ketting in de Rotterdamse haven kwam te liggen. (125 mannen en 53 vrouwen) Vele maanden waren we in touw om de bemanning van eten en drinken te voorzien, want ook zij hadden totaal niets. Ook hun salaris bleef achterwege en de onverdraagzaamheid tegenover elkander werd merkbaar. Diverse zang- en orgelavonden werden belegd in diverse kerkgebouwen, waarbij vele predikanten werden betrokken. Ook het mannenkoor 'Jubilate Deo' uit Oud- dorp gaf belangeloos haar medewerking in Rotterdam. Tevens werd een orgelconcert van Klaas-Jan Mulder door de bemanning van dit schip bij gewoond. Op verzoek heeft hij een improvisatie gespeeld van het volkslied van de Oekraïne, dat toen nog maar een jaar of drie bestond. Toen de bemanning dit hoorden, gingen zij staan en pinkten menig traantje weg. Busonderneming Ringelberg bracht ons belangeloos voor dit doel naar Leiden. Zo werden er diverse akties ondernomen en op touw gezet om het 'arrest', dat vijftien maanden heeft geduurd, zo aangenaam mogelijk te maken. Bijzonder mag worden vermeld dat toen ook de bakkers Akershoek en Dam uit Ouddorp belangeloos 180 paasstollen aan de beman ning schonk. Ondanks de armoede die er was en het vele werk dat we mochten ondernemen om het de bemanning zo aangenaam mogelijk te maken, was er ook dankbaarheid, dat duide lijk ervaren werd wanneer we met voedsel aan boord kwamen. Vele malen ben ik met Ds. Meeusse aan boord geweest die, met een tolk, Gods Woord onder deze mensen bracht en dat als zeer bemoedigend werd ervaren. Wellicht over deze bijzondere situatie een andere keer meer. Deze voorvallen mogen (gelukkig) uniek worden genoemd in het havengebeuren van Rotterdam. Schiedam M. Bezuijen De 'Anatoliy Khalin' iiè:. AUTOBEDRIJF AUTOSCHADE De Landinrichtingscommissie voor de ruilverkave ling Flakkee maakt bekend dat op donderdag i8 mei 2000 Plaats van samenkomst de Schakel te Dirksland dinsdag 23 mei 2000 Plaats van samenkomst de Grutterswei te Oude Tonge een voorlichtingsvergadering zal worden gehouden inzake de tervisielegging van de Lijst der Geldelijke Regelingen. Aanvang van beide bijeenkomsten 20.00 uur. Iedereen die belangstelling heeft, is van harte wel kom. De Landinrichtingscommissie voor de ruilverkaveling Flakkee E.J. van der Meij, secretaris P.C.H. Noordermeer, voorzitter dienst landelijk gebied voor ontwikkeling en belieer

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 9