Meekra p-werkconferentie
LOTUS? Waar heb je het over?
etl) i ek
Hollandse
spelletjes
Feestelijke buitendienst
op Hernesseroord
Liefdadigheidsbazar
voor woonvoorzieningen
Goeree-Overflakkee
EIIAtlDBI-niEyWS
"De Zomer breekt aan!
Nederlandse Bond van
Plattelandsvrouwen
Oud papier IVliddelharnis
PAGINA 11
VRIJDAG 12 MEI 2000
Zaterdagochtend 20 mei wordt de vol
gende werkconferentie gehouden over
het Meekrapproject dat voor 2001 op
Goeree-Overflakkee op stapel staat.
Tussen 10.00 en 12.00 uur wordt in het
Diekhuus dan een tussenstand opge
maakt van de voorbereidingen van
het project.
Meekrap is een oud landbouwgewas, dat
werd verbouwd ten behoeve van de rode
verfstof uit de wortels. Het Meekrapproject
wordt gehouden rond het thema van de tel
oorgang van de meekrapteelt op Goeree-
Overflakkee aan het eind van de 19e eeuw.
Het Meekrapproject omvat onder andere'een
openluchtspel, een onderwijsprogramma en
culturele activiteiten.
Martine Soeters is bijna klaar met het schrij
ven van het script van de voorstelling die in
juni 2001 op het Diekhuusplein zal worden
uitgevoerd. Op de werkconferentie zal wor
den verteld over de totstandkoming van het
verhaal, dat als titel draagt 'Meekrap; alles
heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel
zijn tijd''Meekrap' verhaalt over de bele
venissen van een arbeidersechtpaar (Jan en
Sina) en de boerenfamilies van Oüdenaerden
en Hartoog. Zij hebben alle drie belang bij
de ontwikkeUngen in de meekrapteelt; ver
nieuwen of behouden is de keuze die zij
moeten maken. Tegelijkertijd speelt de Uef-
de tussen Floortje Hartoog en Jan van Oüde
naerden een rol; treedt zoon Jan in de voet
sporen van zijn vader?
Koor en Muziek
Ten behoeve van de voorstelling worden een
ensemble en een koor gevormd. Voor het
koor zoekt de muzikaal leider Wim Soeters
met name nog tenoren en bassen. Belang
stellenden kunnen zich (en dat geldt voor
alle project-onderdelen) nog steeds melden
bij de receptie van het Diekhuus. Belangstel
lenden kunnen tekst en muziek aanvragen
bij het Diekhuus. Het programma van 20
mei begint voor muzikanten en koor vanwe
ge een repetitie om 9.00 uur.
Training
Voor belangstellende spelers in het Mee
krapproject verzorgt Reinier van Mourik
weer een training op zaterdag 17 juni aan
staande. De training wordt tussen 10.00 en
15.00 uur gegeven in de RSG en er zijn voor
de deelnemers geen kosten aan verbonden.
Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij
de receptie van het Diekhuus. Het is de
bedoeling dat nog voor de zomervakantie
2000 een voorlopige verdeling en invuüing
van hoofdrollen en ondersteunende rollen
plaatsvindt.
Meekrapgroen
Op de Geraniummarkt van 29 april werd de
Meestamper gepresenteerd, een straatlied
over de meekrap. Ook werden meekrap
plantjes verkocht, die gretig aftrek vonden.
De komende maanden zal het Meekrappro
ject bij diverse evenementen aanwezig zijn,
zoals de Havendag Middelhamis, Land-
boüwmanifestatie Den Bommel, Kunstdag
in Goedereede en Boerenlanddag in Oud-
dorp.
Bundel Kennis, Kracht en Kunde.
Laat historie herleven
Onder dit motto wil de organiserende stich
ting Openluchttheater Goeree-Overflakkee
bijdragen aan de waardering van het erfgoed
op Goeree-Overflakkee, maar ook in geza
menlijkheid een betekenisvol evenement
realiseren dat de moeite waard is voor alle
inwoners en voor allen die te gast zijn op
Goeree-Overflakkee.
Informatie over het Meekrapproject is ver
krijgbaar via de receptie van het Diekhuus,
tel. 482400 of e-mail diekhuus@tref.nl.
In het kader van het 25-jarig bestaan van
'Philadelphia' Goeree-Overflakkee, de
Prot. Christelijke vereniging voor mensen
met een verstandelijke achterstand/handi
cap en hun ouders/verzorgers, familie en
vrienden, wordt er, in overleg en samen
werking met de commissie die momenteel
de kerkdiensten op Hernesseroord organi
seert en coör-dineert, een feestelijke bui
tendienst op Hernesseroord in de Arena
gehouden op zondagmiddag 21 mei. Aan
vang 14.30 uur. Voorganger van deze fees
telijke dienst is Rob Favier, theoloog,
componist en liedjeszanger. Deze dienst
komt in de plaats van de reeds geplande
ochtenddienst.
Wie is Rob Favier?
Rob Favier is van jongs af aan opgegroeid
met muziek. Hij trok op zijn achttiende al
door Europa met een full-time band. Hier
na begon hij aan de studie theologie, die
hij met succes afrondde.
Zoals velen al eerder ontdekt hebben,
heeft hij een geheel eigen manier van
voorgaan/optreden: een mengeling van
prediking en liedjes, die zeer herkenbaar
zijn en die spreken van het zoeken naar
datgene wat echt waardevol is, vanuit het
Grote nieuws van God ontdekken en wat
we daarmee kunnen in ons dagelijks leven.
een plaatsje vinden als gelovig mens in de
huidige maatschappij.
Een kerkdienst met Rob Favier is een ont
spannen gebeuren, waarin iedereen zich
op z'n gemak kan voelen, of je nu rand
kerkelijk bent of juist alle diensten afloopt.
Dat hiervoor grote belangstelling bestaat,
blijkt keer op keer uit zijn overvolle agen
da en de drukbezochte diensten en optre
dens. Men noemt zijn - uitsluitend Neder
landse - teksten "zeer sterk".
In zijn nieuwe avondvullende programma
'Cirkels', dat onlangs in première ging,
tegelijkertijd met de verschijning^van zijn
nieuwe CD, ook Cirkels geheten, laat Rob
zich diep in zijn hart kijken. Gevoelens
spelen hierbij een grote rol. Gevoelens
voor God, over de mensen om je heen en
óver jezelf. Troost, boosheid, warmte en
vooral kwetsbaarheid zijn de woorden
waarin de teksten zich laten vangen.
Door dit alles heen spreekt het geloof, dat
de mens blijkbaar alleen in staat is om vol
uit te leven als hij uit zijn eigen cirkel, zijn
eigen beperkingen durft te stappen op weg
naar God en zijn medemens, steeds weer
opnieuw.
Deze buitendienst is in de eerste plaats
bedoeld voor alle mensen met een verstan
delijke handicap en hun begeleiders op
Goeree-Overflakkee, maar belangstellen
den zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Namens Philadelphia Goeree-Overflakkee
CA. Zuidwijk, voorzJsecr.
Eén van de tehuizen die behoren tot de
Stichting Protestants christelijke woonvoor
zieningen Goeree-Overflakkee is huize 'Sja-
loom' aan de Juliana van Stolberglaan in
Middelhamis, gelegen tussen de Prins Hend
rikstraat en de Langeweg. En het is in die
omgeving dat a.s. zaterdag 20 mei een fancy
fair, een liefdadigheidsbazar, zal worden
gehouden ten behoeve van de bewoners van
de drie tot genoemde stichting behorende
tehuizen; behalve 'Sjaloom' zijn dat 'Refu-
gium' in Somrnelsdijk en 'Salem' in Dirks-
land. Elke maand worden daar voor de
bewoners activiteiten georganiseerd, zoals
bijvoorbeeld een bezoek aan het Rien Poort-
vliet museum, e.d., en natuurlijk kost zoiets
geld; zeker als er regelmatig en voor alle
bewoners activiteiten worden georgani
seerd. Om een en ander te kunnerr (blijven)
bekostigen wordt mede door het organiseren
van een fancy fair geprobeerd de benodigde
gelden bijeen te brengen. En zo is het dat op
20 mei het terrein van huize 'Sjaloom' als
mede het daarvoor liggende gedeelte van de
Juliana van Stolberglaan zullen veranderen
in een gezellig kraampjesgebied, waarom de
Juliana van Stolberglaan ter plaatse ook tij
delijk zal zijn afgesloten voor alle verkeer.
Van 's morgens tien tot 's middags vier uur
zal van alles te zien, te winnen en verkrijg
baar zijn rond 'Sjaloom', een en ander geor
ganiseerd door de sooscommissie van de
stichting en financieel mede mogelijk
gemaakt door sponsoring door diverse
bedrijven op het eiland. Wat treft u er zoal
aan? We doen maar een greep: een poppen-
kraam waar u een pop kunt winnen als u daar
de juiste naam van raadt, patat en andere
snacks, ijs, kaas, snoep, kruukplaetjes,kof
fie en gebak, enveloppe trekken, rad van
avontuur, grabbelton, planten en bloemen,
Van der Boom boeken en muziek, Den Her
tog delicatessen, pony rijden, lammetjes,
portretfotograaf (pasfoto's), stichting
'Samen Sterk' en vanzelf ook de stichting
Protestants christelijke woonvoorzieningen
Goeree-Overflakkee. Laatstgenoemde stich
ting zal informatie verstrekken over het
wonen in de tehuizen, .waarbij het het stre
ven is om met het oog op de toekomst ook
voor nieuwe bewoners een thuis te kunnen
worden.
Een liefdadigheidsbazar dus rondom 'Sja
loom', en vanzelf hopen de organisatoren en
de bewoners dat vele eilandbewoners die
dag hun koers zullen zetten naar de Juhana
van Stolberglaan in Middelhamis. U bent er
van harte welkom!
Beste dames.
Hierbij nodigen wij u uit tot het bijwonen
van onze afdelingsavond op woensdag 17
mei a.s. De avond zal gehouden worden in
het 'Diekhuus', Beneden Zandpad 7 te Mid
delhamis en begint om 19.45 uur.
Op deze helaas alweer laatste afdelings
avond van dit seizoen gaan we Hollandse
spelletjes uit de oude dood spelen, zoals
Ganzenbord, Mens erger je niet, Sjoelen,
enz. Ook een drankje en een versnapering
zullen op deze avond niet ontbreken.
Ook introduces en belangstellenden zijn van
harte welkom, alleen zal van hen een bijdra
ge van 3,50 gevraagd worden.
In het zaaltje van de Dirkslandse brandweer oefent weke
lijks de Flakkeese LOTUS-studiegroep. De groep van
LOTUS-slachtoffers op Goeree-Overflakkee (afl^omstig
van Ooltgensplaat tot aan de zee...) telt twintig personen,-
de instructeurs inbegrepen. Ze zijn te verdelen in een stu
diegroep voor beginners en een studiekring voor gevorder
de LOTUS-slachtoffers. LOTUS doet buitengewoon
belangrijk werk. Uit regelmatig inzetten van LOTUS-
slachtoffers bij EHBO-opleidingen en -herhalingslessen,
bij kleine en grote oefeningen, enz., mag worden opge
maakt dat steeds meer mensen en instellingen die met hulp
verlening te maken hebben, het nut van LOTUS inzien.
Maar er zijn nog altijd mensen die slechts een vaag idee
hebben van de opleiding en de taak van LOTUS-slacht
offers en de wereld waarin zij zich bewegen. Als u ook wilt
weten wat deze mensen precies doen en wat hen beweegt,
neemt u dan kennis van de informatie in dit artikel.
De naam 'LOTUS' is niet zomaar gekozen. Hij staat voor Landelij
ke Opleiding Tot Uitbeelding van Slachtoffers. 'Het oranje Kruis', de
vereniging die zich bezighoudt met de EHBO, de eerste hulp bij
ongelukken, haalde in 1961 haar inspiratie uit Engeland, waar in
1942 - tijdens de oorlog - de Casualties Union al werkte met zgn.
slachtoffers. In 1963 werd toen in Nederland de LOTUS opgericht
door Het Oranje Kmis. Op 1 maart 1975 volgde de oprichting van de
Organisatie LOTUS, die zich ten doel stelde het contact en de samen
werking tussen de leden tot stand te brengen, de eenheid in optreden
te bevorderen, de kennis op peil te houden en te ontwikkelen, mee te
werken aan de opleiding voor de LOTUS-aantekeningen en mede
werking te verlenen aan EHBO-lessen, -oefeningen en -examens. In
1995 werd een werkgroep gevormd - de werkgroep lotusleerstof -
die de taak kreeg de leerstof voor de lotusaantekening waar nodig te
actualiseren en uit te breiden. Zo kunnen gediplomeerde EHBO'ers,
die na zo'n twee jaar EHBO-ervaring, een opleiding tot LOTUS wil
len gaan volgen, zeker zijn van een nauwkeurig en doelgericht opge
zette training, die aansluit op de leerstof uit het Oranje Kruis Boekje,
en telkens wordt aangepast aan de nieuwste inzichten en actuele ont
wikkelingen.
Doel
Het voornaamste doel is een opleiding te verzorgen van personen die:
- een ongevalsslachtofferop medisch verantwoorde wijze natuur
getrouw kunnen uitbeelden, het zgn. acteren;
- een ongevalsletsel natuurgetrouw kunnen nabootsen, het zgn. gri
meren;
- een ongeval in scène kunnen zetten, het zgn. ensceneren en
- een ontwerp kunnen maken van een ongevalsopgave voor EHBO-
oefenbijeenkomsten, -lessen, - wedstrijden, enz., het zgn. ontwer
pen.
Opleiding
Al deze vaardigheden worden aangewend ten behoeve van opleiding
en oefening van EHBO-onderwijs en andere hulpverleners. Om de
vaardigheden te bereiken worden lessen gegeven in ontwerpen, gri
meren, ensceneren en acteren. De lessen worden aan de hand van het
Oranje Kruis LOTUS Leerboek verzorgd door de LOTUS-instruc-
teür in erkende studiekringen, maar daarnaast wordt door de
LOTUS-slachtoffers ook thuis geoefend, op eigen initiatief of door
middel van huiswerkopdrachten. Ook worden lezingen genoten van
arts-docenten, die de opleiding compleet maken. Een opleiding 'telt
zo'n veertig a vijftig bijeenkomsten van twee uren en daarmee komt
de totale opleidingsduur al gauw op twee jaar. Wie na de opleiding
met goed gevolg heeft deelgenomen aan het examen komt in het bezit
van de Lotus-aantekening en de Lotus-speld, een zilveren insigne in
de vorm van een lotusbloem. Het examen wordt afgenomen aan de
hand van vier stoornissen/letsels: twee algemene, te weten bewuste
loosheid (met bijkomen) en shock. Verder een plaatselijk letsel,
opgegeven door de examencommissie, het zogeheten verplichte let
sel, en als laatste een plaatselijk letsel, te bepalen door de kandidaat.
Een vrij letsel dus.
Praktijk
De opzet van dit alles is uiteindelijk om bijv. EHBO'ers in opleiding
en de gediplomeerde EHBO'er dichter bij de praktijk van de eerste
hulpverlening te brengen. Dit kan immers het beste gebeuren door
het omgaan met 'echte' slachtoffers. Door het ontwerpen van een
ongeval en het zo natuurgetrouw mogelijk grimeren en acteren van
een slachtoffer ontstaat een (leer)situatie waarin een EHBO'er hulp
moet verlenen. Anders gezegd: Door zijn opleiding weet een Lotus
slachtoffer exact hoe een slachtoffer zich in een bepaalde situatie met
een bepaalde aandoening gedraagt. Aan de hand daarvan moet de
Een Lotusslachtoffer brengt zichzelf 'ernstige brandwondentoe
EHBO'er uitmaken wat het slachtoffer mankeert en wat daarom te
doen staat. Nog anders: Het optreden van een LOTUS-slachtoffer
moet de EHBO'er in staat stellen de verschijnselen van de stoornis of
aandoening te herkennen, aan de hand van de ongevalssituatie en de
bij het slachtoffer waargenomen verschijnselen het vermoedelijke
letsel vast te stellen en daarbij de juiste eerste hulp te verlenen.
'Terugdenken
Een LOTUS-slachtoffer moet bij het ontwerpen van een oefensitu
atie dus goed zijn in logisch 'terugdenken'. Om een leersituatie zo
echt mogelijk te maken moet hij bijv. nagaan op welke wijze een
ongeval kan zijn gebeurd en zich goed realiseren hoe een slachtoffer
zich gedraagt. Voorbeeld: in een zaaltje staat een huishoudtrap onder
een lamp. Naast de trap ligt een (LOTUS-)slachtoffer op de rug. Hij
kermt van de pijn en beweegt langzaam zijn armen naar zijn rug.
Naast het slachtoffer liggen de scherven van een lampje. Conclusie
van de EHBO'er zal zijn, dat het slachtoffer van de trap is gevallen,
niet bewusteloos is, vermoedelijk rugletsel heeft, veel pijn heeft en
zijn armen kan bewegen. Hierna kan de EHBO'er de kennis aan
gaande de juiste hulp in praktijk brengen. Ook kan het LOTUS-
slachtoffer door te reageren op een onjuiste behandeling de EHBO'er
in de juiste richting sturen. Een perfect samenspel dus tussen deze
twee groepen.
Bewogen door idealisrne en gedrevenheid zetten deze mensen zich,
dikwijls voor vele jaren, in. Als bewijs hiervan noemen we Bram
Hoek, die een paar weken geleden zijn 25 jarig LOTUS-jubileum
vierde.
Rampen
Niet aüeen bij EHBO-opleidingen stelt de LOTUS zich beschikbaar;
ook voor EHBO-wedstrijden, oefeningen van de brandweer of bij
rampenoefeningen zetten LOTUS-slachtoffers zich in. Ook bedrij
ven, die hun personeel willen trainen in het op de juiste wijze omgaan
met calamiteiten, roepen vaak de hulp van LOTUS-slachtoffers in en
ook bij jeugd-EHBO zet de LOTUS zich in. We kunnen wel vast
stellen dat deze groep mensen een breed werkterrein heeft en dat het
verschijnsel LOTUS in de loop van de jaren een vertrouwd beeld is
geworden. En, zo werkt het nu eenmaal, hoe meer erkenning een
mens krijgt, hoe enthousiaster de inzet wordt om als 'slachtoffer' op
te treden, desnoods in weer en wind, op onbeschutte plaatsen, in
autowrakken, enz.
Actueel: allochtonen
Dit is een actueel thema in een multiculture
le samenleving. We ontmoeten mensen van
een andere godsdienst, van een andere
huidskleur en van een andere cultuur.
Hoe zullen wij ons tegenover hen opstellen?
Wie met deze andere niet te maken heeft,
heeft ook geen moeite om de vraag te beant
woorden. Die vraag speelt niet in zijn leven.
Hij gaat aan een ander voorbij. Toch is dat
maar ten dele mogelijk. Men behoeft niet in
een van de vier grote steden te wonen, om
naast allochtonen te staan bij de kassa in de
winkel. Daaraan vooraf gaat dat je de ander
met hetzelfde karretje bij hetzelfde schap in
de supermarkt ontmoet. Denk aan het open
baar vervoer: bus, tram of metro. De meeste
lezers zullen er van tijd tot tijd gebruik van
maken. Hoe stellen we ons dan op? Hoe kij
ken we naar medemensen?
Autochtonen
Hierboven ging het over onze relatie tot
allochtonen. We kunnen de vraag ook stellen
in verband met autochtonen, die van geboor
te Nederianders zijn. De vraag klemt vooral,
als er tussen burgers van het eigen land
ingrijpende verschillen openbaar komen.
Er zijn veel Nederlanders niet meer bij een
kerk aangesloten. Voor zover zij in God
geloven, doen ze dat niet in een kerkelijk
kader. Hun opvattingen over de maatschap
pij, de politiek en de christenheid zijn vaak
anders dan die van kerkmensen.
Hoe zullen zij zich tegenover elkaar opstel
len? Ik schrijf dit artikel niet enkel vanuit
kerkelijk gezichtspunt. Ook van niet-kerke-
lijke kant zijn er vragen over de houding
jegens belijdende christenen. Er wordt nogal
eens opgemerkt dat christenen naar de rand
van de samenleving worden gedrongen. Hoe
gaan burgers dan met elkaar om?
De samenleving is harder geworden. Dat
hangt met heel wat factoren samen. Die ver
harding komt ook uit in de bejegening van
elkaar.
Wat moetje als je in poUtiek of godsdienstig
opzicht met iemand fundamenteel van
mening verschilt? Als je zijn of haar stand
punt een gevaar vindt voor de geestelijke
richting waarin onze maatschappij zich ont
wikkelt. Dan zeg je bij jezelf: die kant moe
ten we in geen geval op.
De wijs nog even op de omgekeerde situatie.
Dat niet-christenen zich opstellen tegenover
christenen. Zij keuren de christelijke levens
visie af. Zij achten die benepen en achter
haald. Wat kunnen christenen van hun niet-
christelijke medeburgers vragen en ver
wachten?
Jezus in de Bergrede
Het eenvoudigste antwoord is: wat gij niet
wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander
niet. Je kunt het ook positief formuleren;
behandel een ander zoals je zelf behandeld
wilt worden. Dat is zelfs een bijbels gege'-
ven. De Heere Jezus zegt: Alle dingen dan,
die gij wilt dat u de mensen zouden doen,
doet gij hun ook alzo, want dat is de wet en
de profeten (Mattheüs 7:12).
Dat vraagt God van hen die naar Zijn Woord
willen luisteren. Komt er niet meer bij kij
ken? Is met dit woord alles gezegd? In elk
geval is het nodig ernaar te luisteren en
ernaar te doen. Hier stuiten we op een woord
uit de Bijbel waarin blijkt, dat de wet en de
profeten woorden bevatten die voor ieder
mens van kracht en heilzaam zijn.
Toch kan ik me voorstellen dat iemand met
de vraag zit: moet ik altijd respect opbrengen
voor een medemens met wie ik het funda
menteel oneens ben?
Toegepast op respect hebben
De lezer bemerkt: ik ga nu een stapje verder
dan wat we in de tekst lezen. U kunt zeggen:
als ik zelf respect verlang van een ander',
moet ik hem of haar dat ook bewijzen. Dat is
een nadere invulling van de tekst, al staat hij
et niet met zoveel woorden in.
Rust mijn behandeling van de ander dan op
mijn verlangen om netjes behandeld te wor
den? Als ik dat zelf de andere doe, mag ik
ook van hem vragen net zo behandeld te
worden.
Egoïsme
Het is goed erop te wijzen dat in dit geval de
Heere Zelf deze redenering volgt. Een rede
nering van praktische levenswijsheid. Hier
bij mag je kennelijk ook aan jezelf denken.
Let erop dat dit aan jezelf denken hier niet
uit egoïstische levenshouding voortkomt.
Aan jezelf denken wordt bepaald en daar
mee beperkt door de omgang met de ander.
Ik wil hier niet spreken van egoïsme, maar
van bijbels realisme. Zo zit onze werkelijk
heid in elkaar. Wil je het leven houdbaar en
dragelijk doen zijn, dan moetje met de ande
re rekenen zoals je verlangt dat er met jou
zelf gerekend wordt. Dit is het bijbelse prak
tische realisme.
Toch wil ik nog iets verder gaan in de vraag
stelling. Wat nu, als je het fundamenteel met
de ander oneens bent. Ja, erger nog, als je de
denkbeelden van de ander afkeurenswaardig
of zelfs slecht vindt. Blijft dan nog de plicht
om respect voor de ander op te brengen
overeind staan?
Onderscheid tussen de mens en zijn
opvattingen
Het lijkt me dat we moeten onderscheiden
tussen de mens en zijn opvattingen. We kun
nen iemands mening afwijzen, er diepgaan
de kritiek op hebben. Daarmee wijzen we
die mens als medemens niet af.
Stel dat je zijn overtuiging een gevaar voor
de samenleving vindt, dan moet je de dis
cussie durven en willen aangaan - als daar
voor de gelegenheid is. Juist het respect voor
de medemens vraagt dan om een grondige
gedachtenwisseling.
Je kunt zodanig van mening blijven ver
schillen, dat je bewogen bent over de maat
schappelijke of zelfs kerkelijke consequen
ties van het standpunt van de ander. Uit die
bewogenheid moet dan blijken dat je de
ander met zijn mening, met zijn opstelling in
de betrokken zaak erkent en respecteert, ter
wijl je tegelijk met respect zegt: ik geloof dat
je op een verkeerde lijn zit. De praktijk zal
leren dat het zo niet goed gaat. Op deze
manier hou je de verhoudingen zuiver.
Ik gebruikte zojuist het woord zuiver. Dat
kunnen we ook omschrijven als heel, gaaf of
integer.
Integriteit als grens
Zijn er geen grenzen aan het respect dat we
voor de ander moeten opbrengen? Die zijn er
zeker. We stuiten daar op de grenzen aan het
respect, als de ander niet (meer) integer is. Ik
bedoel hiermee, als de ander zijn of haar
standpunt niet waar maakt; als hij dat zelf
niet voorleeft of naleeft. Oneerlijkheid, cor
ruptie, gesjoemel, achterkamertjespolitiek en
al zuUce zedelijk te veroordelen praktijken.
Daartegenover staat een levenshouding van
eerlijkheid, trouw, rechtvaardigheid en
rechtschapenheid. Waar deze deugden ont
breken zijn de grenzen aan het respect voor
een medemens bereikt. Dan mag men hem
of haar ook aanspreken op het overschrijden
van die grenzen.
Dit wil niet zeggen dat die medemens dan
waardeloos is geworden. Hij blijft een mede
mens, ook als hij zich zedelijk misdraagt.
Dan blijft er voor ons, in elk geval als chris
ten, iets van mededogen én barmhartigheid.
Daarmee vergoelijken we zijn zedelijke mis
dragingen niet. We zijn wel met hem bewo
gen.
Proef op de som kan zijn onze houding
tegenover die schenders van de menselijk
heid, die zich op dit ogenblik voor het Tri
bunaal in Den Haag moeten verantwoorden.
De lezer trekke zelf voor zijn houding tegen
over zulke moordenaars van medemensen de
conclusie.
W.H. Velema
Liefdewerk
Niet te geloven dat het er, wat de financiën betreft, zo matig aan toe gaat waar het de honore
ring van s rijkswege betreft. In de regel draagt de gemeente, de instelling of het bedrijf waar
door de LOTUS-slachtoffers worden uitgenodigd, wel bij in de kosten van een oefening. Die
bijdrage is dan kostendekkend te noemen. Soms werkt de LOTUS-groep pro Deo, bijv. bij
hun eigen EHBO-vereniging. Maar verder is het, zoals instructeur Geertsma het noemt, dik
wijls 'liefdewerk oud papier.'
Lesavond
We mogen het genoegen smaken om een oefenavond van de Lotus-studiekring bij te wonen.
Tegen half acht komen de 'Lotussen' één voor één binnen, allen zeulend met een zware hob
by/viskist, de zogenaamde grimekoffer. Na de koffie, die de nodige energie geeft om weer
aan de slag te gaan, nemen ze allemaal plaats aan de tafels, die in U vorm staan opgesteld. De
grimekoffers gaan open en er wordt druk heen en weer gelopen om bakjes water. De sfeer is
uitstekend te noemen, al moeten de LOTUS-slachtoffers zichzelf de meest gruwelijke 'let
sels' en 'verwondingen' toebrengen.
"De examenletsels", geeft instructeur Geertsma als opdracht. En uit de koffers komen klom
pen brooddeeg, (waarvoor een recept in de instructiemap staat, zodat de voorraad altijd op peil
kan worden gehouden), caran d' ache, een soort fimo-klei waarmee de basis voor wonden
wordt gemaakt. Een laag van dit materiaal wordt gelijkmatig op een lichaamsdeel aangebracht,
waarna in deze substantie een wond wordt gemaakt. Aangezien ieder een eigen huidskleur
heeft, houdt iedereen er zijn eigen 'kleuringsprocedure' op na (en is het bijna niet mogelijk om
deeg van elkaar te lenen). Verder potjes vaseline, kerrie, catao, latex, flesjes inkt, ketjap, kunst-
bloed in de uitvoeringen dik en dun, een pompje om een slagaderlijke bloeding te immiteren,
tanden en kiezen, zowel los als op strips (zoals je ze ook wel bij de tandarts vindt), zelfs een
heus glazen oog komt uit één van de koffers, plastic brandwonden, glasscherven, nagels, doos
jes met make-up, kohlpotloden, tubes crème, papieren zakdoekjes, een föhn, spatels, messen
en scharen, alles watje maar kunt bedenken wordt aangewend, om werkelijk de meest ernsti
ge wonden natuurgetrouw te kunnen nabootsen. En dit is nog maar een onderdeel van het pro
gramma op de lesavonden. Want er zijn ook avonden, dat er weer extra aandacht wordt besteed
aan het ontwerpen, het ensceneren of het acteren.
Interesse
Wie na het lezen van dit verhaal enthousiast is geworden voor het LOTUS-werk, of het idee
heeft dat hij daar meer over wil weten, of misschien gebruik wil maken van de diensten van
LOTUS, of zelf een opleiding tot LOTUS wil gaan volgen, kan schrijven naar:
Lotus-studiekring 'Flakkee', Postbus 1, 3253 ZG Ouddorp, of zich in verbinding stellen met
het centrale adres of telefoonnummer van de organisatie: Organisatie LOTUS, Landmeters-
veld 802, 7327 KE APELDOORN, tel. 055- 5410950.
D.V. zaterdagmorgen wordt vanaf half
negen het oud papier opgehaald. Wilt u het
alstublieft goed gebundeld en vooral tijdig
buiten op de stoep zetten?
De opbrengst komt ten goede aan het jeugd
werk van de Nederlands Hervormde Ge
meente van Middelhamis.
U mag het oud papier deze morgen ook
komen brengen, onze container staat aan de
Molenweg. Alvast bedankt, OPA.
Vrouwenvereniging Kleine
Kraclit, Ger. Gem. Nieuwe Tonge
De verkoping die gehouden is op woens
dag 10 mei heeft het mooie bedrag van
bruto ƒ3.903,25 opgebracht. Verkoop
over het gehele jaar bedraagt 2.200,-,
samen ƒ6.103,25. Alle kopers en ook
degenen die de goederen beschikbaar heb
ben gesteld: hartelijk dank.
t
Respect voor de ander