Meekra p-werkconferentie LOTUS? Waar heb je het over? etl) i ek Hollandse spelletjes Feestelijke buitendienst op Hernesseroord Liefdadigheidsbazar voor woonvoorzieningen Goeree-Overflakkee EIIAtlDBI-niEyWS "De Zomer breekt aan! Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen Oud papier IVliddelharnis PAGINA 11 VRIJDAG 12 MEI 2000 Zaterdagochtend 20 mei wordt de vol gende werkconferentie gehouden over het Meekrapproject dat voor 2001 op Goeree-Overflakkee op stapel staat. Tussen 10.00 en 12.00 uur wordt in het Diekhuus dan een tussenstand opge maakt van de voorbereidingen van het project. Meekrap is een oud landbouwgewas, dat werd verbouwd ten behoeve van de rode verfstof uit de wortels. Het Meekrapproject wordt gehouden rond het thema van de tel oorgang van de meekrapteelt op Goeree- Overflakkee aan het eind van de 19e eeuw. Het Meekrapproject omvat onder andere'een openluchtspel, een onderwijsprogramma en culturele activiteiten. Martine Soeters is bijna klaar met het schrij ven van het script van de voorstelling die in juni 2001 op het Diekhuusplein zal worden uitgevoerd. Op de werkconferentie zal wor den verteld over de totstandkoming van het verhaal, dat als titel draagt 'Meekrap; alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd''Meekrap' verhaalt over de bele venissen van een arbeidersechtpaar (Jan en Sina) en de boerenfamilies van Oüdenaerden en Hartoog. Zij hebben alle drie belang bij de ontwikkeUngen in de meekrapteelt; ver nieuwen of behouden is de keuze die zij moeten maken. Tegelijkertijd speelt de Uef- de tussen Floortje Hartoog en Jan van Oüde naerden een rol; treedt zoon Jan in de voet sporen van zijn vader? Koor en Muziek Ten behoeve van de voorstelling worden een ensemble en een koor gevormd. Voor het koor zoekt de muzikaal leider Wim Soeters met name nog tenoren en bassen. Belang stellenden kunnen zich (en dat geldt voor alle project-onderdelen) nog steeds melden bij de receptie van het Diekhuus. Belangstel lenden kunnen tekst en muziek aanvragen bij het Diekhuus. Het programma van 20 mei begint voor muzikanten en koor vanwe ge een repetitie om 9.00 uur. Training Voor belangstellende spelers in het Mee krapproject verzorgt Reinier van Mourik weer een training op zaterdag 17 juni aan staande. De training wordt tussen 10.00 en 15.00 uur gegeven in de RSG en er zijn voor de deelnemers geen kosten aan verbonden. Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij de receptie van het Diekhuus. Het is de bedoeling dat nog voor de zomervakantie 2000 een voorlopige verdeling en invuüing van hoofdrollen en ondersteunende rollen plaatsvindt. Meekrapgroen Op de Geraniummarkt van 29 april werd de Meestamper gepresenteerd, een straatlied over de meekrap. Ook werden meekrap plantjes verkocht, die gretig aftrek vonden. De komende maanden zal het Meekrappro ject bij diverse evenementen aanwezig zijn, zoals de Havendag Middelhamis, Land- boüwmanifestatie Den Bommel, Kunstdag in Goedereede en Boerenlanddag in Oud- dorp. Bundel Kennis, Kracht en Kunde. Laat historie herleven Onder dit motto wil de organiserende stich ting Openluchttheater Goeree-Overflakkee bijdragen aan de waardering van het erfgoed op Goeree-Overflakkee, maar ook in geza menlijkheid een betekenisvol evenement realiseren dat de moeite waard is voor alle inwoners en voor allen die te gast zijn op Goeree-Overflakkee. Informatie over het Meekrapproject is ver krijgbaar via de receptie van het Diekhuus, tel. 482400 of e-mail diekhuus@tref.nl. In het kader van het 25-jarig bestaan van 'Philadelphia' Goeree-Overflakkee, de Prot. Christelijke vereniging voor mensen met een verstandelijke achterstand/handi cap en hun ouders/verzorgers, familie en vrienden, wordt er, in overleg en samen werking met de commissie die momenteel de kerkdiensten op Hernesseroord organi seert en coör-dineert, een feestelijke bui tendienst op Hernesseroord in de Arena gehouden op zondagmiddag 21 mei. Aan vang 14.30 uur. Voorganger van deze fees telijke dienst is Rob Favier, theoloog, componist en liedjeszanger. Deze dienst komt in de plaats van de reeds geplande ochtenddienst. Wie is Rob Favier? Rob Favier is van jongs af aan opgegroeid met muziek. Hij trok op zijn achttiende al door Europa met een full-time band. Hier na begon hij aan de studie theologie, die hij met succes afrondde. Zoals velen al eerder ontdekt hebben, heeft hij een geheel eigen manier van voorgaan/optreden: een mengeling van prediking en liedjes, die zeer herkenbaar zijn en die spreken van het zoeken naar datgene wat echt waardevol is, vanuit het Grote nieuws van God ontdekken en wat we daarmee kunnen in ons dagelijks leven. een plaatsje vinden als gelovig mens in de huidige maatschappij. Een kerkdienst met Rob Favier is een ont spannen gebeuren, waarin iedereen zich op z'n gemak kan voelen, of je nu rand kerkelijk bent of juist alle diensten afloopt. Dat hiervoor grote belangstelling bestaat, blijkt keer op keer uit zijn overvolle agen da en de drukbezochte diensten en optre dens. Men noemt zijn - uitsluitend Neder landse - teksten "zeer sterk". In zijn nieuwe avondvullende programma 'Cirkels', dat onlangs in première ging, tegelijkertijd met de verschijning^van zijn nieuwe CD, ook Cirkels geheten, laat Rob zich diep in zijn hart kijken. Gevoelens spelen hierbij een grote rol. Gevoelens voor God, over de mensen om je heen en óver jezelf. Troost, boosheid, warmte en vooral kwetsbaarheid zijn de woorden waarin de teksten zich laten vangen. Door dit alles heen spreekt het geloof, dat de mens blijkbaar alleen in staat is om vol uit te leven als hij uit zijn eigen cirkel, zijn eigen beperkingen durft te stappen op weg naar God en zijn medemens, steeds weer opnieuw. Deze buitendienst is in de eerste plaats bedoeld voor alle mensen met een verstan delijke handicap en hun begeleiders op Goeree-Overflakkee, maar belangstellen den zijn natuurlijk ook van harte welkom. Namens Philadelphia Goeree-Overflakkee CA. Zuidwijk, voorzJsecr. Eén van de tehuizen die behoren tot de Stichting Protestants christelijke woonvoor zieningen Goeree-Overflakkee is huize 'Sja- loom' aan de Juliana van Stolberglaan in Middelhamis, gelegen tussen de Prins Hend rikstraat en de Langeweg. En het is in die omgeving dat a.s. zaterdag 20 mei een fancy fair, een liefdadigheidsbazar, zal worden gehouden ten behoeve van de bewoners van de drie tot genoemde stichting behorende tehuizen; behalve 'Sjaloom' zijn dat 'Refu- gium' in Somrnelsdijk en 'Salem' in Dirks- land. Elke maand worden daar voor de bewoners activiteiten georganiseerd, zoals bijvoorbeeld een bezoek aan het Rien Poort- vliet museum, e.d., en natuurlijk kost zoiets geld; zeker als er regelmatig en voor alle bewoners activiteiten worden georgani seerd. Om een en ander te kunnerr (blijven) bekostigen wordt mede door het organiseren van een fancy fair geprobeerd de benodigde gelden bijeen te brengen. En zo is het dat op 20 mei het terrein van huize 'Sjaloom' als mede het daarvoor liggende gedeelte van de Juliana van Stolberglaan zullen veranderen in een gezellig kraampjesgebied, waarom de Juliana van Stolberglaan ter plaatse ook tij delijk zal zijn afgesloten voor alle verkeer. Van 's morgens tien tot 's middags vier uur zal van alles te zien, te winnen en verkrijg baar zijn rond 'Sjaloom', een en ander geor ganiseerd door de sooscommissie van de stichting en financieel mede mogelijk gemaakt door sponsoring door diverse bedrijven op het eiland. Wat treft u er zoal aan? We doen maar een greep: een poppen- kraam waar u een pop kunt winnen als u daar de juiste naam van raadt, patat en andere snacks, ijs, kaas, snoep, kruukplaetjes,kof fie en gebak, enveloppe trekken, rad van avontuur, grabbelton, planten en bloemen, Van der Boom boeken en muziek, Den Her tog delicatessen, pony rijden, lammetjes, portretfotograaf (pasfoto's), stichting 'Samen Sterk' en vanzelf ook de stichting Protestants christelijke woonvoorzieningen Goeree-Overflakkee. Laatstgenoemde stich ting zal informatie verstrekken over het wonen in de tehuizen, .waarbij het het stre ven is om met het oog op de toekomst ook voor nieuwe bewoners een thuis te kunnen worden. Een liefdadigheidsbazar dus rondom 'Sja loom', en vanzelf hopen de organisatoren en de bewoners dat vele eilandbewoners die dag hun koers zullen zetten naar de Juhana van Stolberglaan in Middelhamis. U bent er van harte welkom! Beste dames. Hierbij nodigen wij u uit tot het bijwonen van onze afdelingsavond op woensdag 17 mei a.s. De avond zal gehouden worden in het 'Diekhuus', Beneden Zandpad 7 te Mid delhamis en begint om 19.45 uur. Op deze helaas alweer laatste afdelings avond van dit seizoen gaan we Hollandse spelletjes uit de oude dood spelen, zoals Ganzenbord, Mens erger je niet, Sjoelen, enz. Ook een drankje en een versnapering zullen op deze avond niet ontbreken. Ook introduces en belangstellenden zijn van harte welkom, alleen zal van hen een bijdra ge van 3,50 gevraagd worden. In het zaaltje van de Dirkslandse brandweer oefent weke lijks de Flakkeese LOTUS-studiegroep. De groep van LOTUS-slachtoffers op Goeree-Overflakkee (afl^omstig van Ooltgensplaat tot aan de zee...) telt twintig personen,- de instructeurs inbegrepen. Ze zijn te verdelen in een stu diegroep voor beginners en een studiekring voor gevorder de LOTUS-slachtoffers. LOTUS doet buitengewoon belangrijk werk. Uit regelmatig inzetten van LOTUS- slachtoffers bij EHBO-opleidingen en -herhalingslessen, bij kleine en grote oefeningen, enz., mag worden opge maakt dat steeds meer mensen en instellingen die met hulp verlening te maken hebben, het nut van LOTUS inzien. Maar er zijn nog altijd mensen die slechts een vaag idee hebben van de opleiding en de taak van LOTUS-slacht offers en de wereld waarin zij zich bewegen. Als u ook wilt weten wat deze mensen precies doen en wat hen beweegt, neemt u dan kennis van de informatie in dit artikel. De naam 'LOTUS' is niet zomaar gekozen. Hij staat voor Landelij ke Opleiding Tot Uitbeelding van Slachtoffers. 'Het oranje Kruis', de vereniging die zich bezighoudt met de EHBO, de eerste hulp bij ongelukken, haalde in 1961 haar inspiratie uit Engeland, waar in 1942 - tijdens de oorlog - de Casualties Union al werkte met zgn. slachtoffers. In 1963 werd toen in Nederland de LOTUS opgericht door Het Oranje Kmis. Op 1 maart 1975 volgde de oprichting van de Organisatie LOTUS, die zich ten doel stelde het contact en de samen werking tussen de leden tot stand te brengen, de eenheid in optreden te bevorderen, de kennis op peil te houden en te ontwikkelen, mee te werken aan de opleiding voor de LOTUS-aantekeningen en mede werking te verlenen aan EHBO-lessen, -oefeningen en -examens. In 1995 werd een werkgroep gevormd - de werkgroep lotusleerstof - die de taak kreeg de leerstof voor de lotusaantekening waar nodig te actualiseren en uit te breiden. Zo kunnen gediplomeerde EHBO'ers, die na zo'n twee jaar EHBO-ervaring, een opleiding tot LOTUS wil len gaan volgen, zeker zijn van een nauwkeurig en doelgericht opge zette training, die aansluit op de leerstof uit het Oranje Kruis Boekje, en telkens wordt aangepast aan de nieuwste inzichten en actuele ont wikkelingen. Doel Het voornaamste doel is een opleiding te verzorgen van personen die: - een ongevalsslachtofferop medisch verantwoorde wijze natuur getrouw kunnen uitbeelden, het zgn. acteren; - een ongevalsletsel natuurgetrouw kunnen nabootsen, het zgn. gri meren; - een ongeval in scène kunnen zetten, het zgn. ensceneren en - een ontwerp kunnen maken van een ongevalsopgave voor EHBO- oefenbijeenkomsten, -lessen, - wedstrijden, enz., het zgn. ontwer pen. Opleiding Al deze vaardigheden worden aangewend ten behoeve van opleiding en oefening van EHBO-onderwijs en andere hulpverleners. Om de vaardigheden te bereiken worden lessen gegeven in ontwerpen, gri meren, ensceneren en acteren. De lessen worden aan de hand van het Oranje Kruis LOTUS Leerboek verzorgd door de LOTUS-instruc- teür in erkende studiekringen, maar daarnaast wordt door de LOTUS-slachtoffers ook thuis geoefend, op eigen initiatief of door middel van huiswerkopdrachten. Ook worden lezingen genoten van arts-docenten, die de opleiding compleet maken. Een opleiding 'telt zo'n veertig a vijftig bijeenkomsten van twee uren en daarmee komt de totale opleidingsduur al gauw op twee jaar. Wie na de opleiding met goed gevolg heeft deelgenomen aan het examen komt in het bezit van de Lotus-aantekening en de Lotus-speld, een zilveren insigne in de vorm van een lotusbloem. Het examen wordt afgenomen aan de hand van vier stoornissen/letsels: twee algemene, te weten bewuste loosheid (met bijkomen) en shock. Verder een plaatselijk letsel, opgegeven door de examencommissie, het zogeheten verplichte let sel, en als laatste een plaatselijk letsel, te bepalen door de kandidaat. Een vrij letsel dus. Praktijk De opzet van dit alles is uiteindelijk om bijv. EHBO'ers in opleiding en de gediplomeerde EHBO'er dichter bij de praktijk van de eerste hulpverlening te brengen. Dit kan immers het beste gebeuren door het omgaan met 'echte' slachtoffers. Door het ontwerpen van een ongeval en het zo natuurgetrouw mogelijk grimeren en acteren van een slachtoffer ontstaat een (leer)situatie waarin een EHBO'er hulp moet verlenen. Anders gezegd: Door zijn opleiding weet een Lotus slachtoffer exact hoe een slachtoffer zich in een bepaalde situatie met een bepaalde aandoening gedraagt. Aan de hand daarvan moet de Een Lotusslachtoffer brengt zichzelf 'ernstige brandwondentoe EHBO'er uitmaken wat het slachtoffer mankeert en wat daarom te doen staat. Nog anders: Het optreden van een LOTUS-slachtoffer moet de EHBO'er in staat stellen de verschijnselen van de stoornis of aandoening te herkennen, aan de hand van de ongevalssituatie en de bij het slachtoffer waargenomen verschijnselen het vermoedelijke letsel vast te stellen en daarbij de juiste eerste hulp te verlenen. 'Terugdenken Een LOTUS-slachtoffer moet bij het ontwerpen van een oefensitu atie dus goed zijn in logisch 'terugdenken'. Om een leersituatie zo echt mogelijk te maken moet hij bijv. nagaan op welke wijze een ongeval kan zijn gebeurd en zich goed realiseren hoe een slachtoffer zich gedraagt. Voorbeeld: in een zaaltje staat een huishoudtrap onder een lamp. Naast de trap ligt een (LOTUS-)slachtoffer op de rug. Hij kermt van de pijn en beweegt langzaam zijn armen naar zijn rug. Naast het slachtoffer liggen de scherven van een lampje. Conclusie van de EHBO'er zal zijn, dat het slachtoffer van de trap is gevallen, niet bewusteloos is, vermoedelijk rugletsel heeft, veel pijn heeft en zijn armen kan bewegen. Hierna kan de EHBO'er de kennis aan gaande de juiste hulp in praktijk brengen. Ook kan het LOTUS- slachtoffer door te reageren op een onjuiste behandeling de EHBO'er in de juiste richting sturen. Een perfect samenspel dus tussen deze twee groepen. Bewogen door idealisrne en gedrevenheid zetten deze mensen zich, dikwijls voor vele jaren, in. Als bewijs hiervan noemen we Bram Hoek, die een paar weken geleden zijn 25 jarig LOTUS-jubileum vierde. Rampen Niet aüeen bij EHBO-opleidingen stelt de LOTUS zich beschikbaar; ook voor EHBO-wedstrijden, oefeningen van de brandweer of bij rampenoefeningen zetten LOTUS-slachtoffers zich in. Ook bedrij ven, die hun personeel willen trainen in het op de juiste wijze omgaan met calamiteiten, roepen vaak de hulp van LOTUS-slachtoffers in en ook bij jeugd-EHBO zet de LOTUS zich in. We kunnen wel vast stellen dat deze groep mensen een breed werkterrein heeft en dat het verschijnsel LOTUS in de loop van de jaren een vertrouwd beeld is geworden. En, zo werkt het nu eenmaal, hoe meer erkenning een mens krijgt, hoe enthousiaster de inzet wordt om als 'slachtoffer' op te treden, desnoods in weer en wind, op onbeschutte plaatsen, in autowrakken, enz. Actueel: allochtonen Dit is een actueel thema in een multiculture le samenleving. We ontmoeten mensen van een andere godsdienst, van een andere huidskleur en van een andere cultuur. Hoe zullen wij ons tegenover hen opstellen? Wie met deze andere niet te maken heeft, heeft ook geen moeite om de vraag te beant woorden. Die vraag speelt niet in zijn leven. Hij gaat aan een ander voorbij. Toch is dat maar ten dele mogelijk. Men behoeft niet in een van de vier grote steden te wonen, om naast allochtonen te staan bij de kassa in de winkel. Daaraan vooraf gaat dat je de ander met hetzelfde karretje bij hetzelfde schap in de supermarkt ontmoet. Denk aan het open baar vervoer: bus, tram of metro. De meeste lezers zullen er van tijd tot tijd gebruik van maken. Hoe stellen we ons dan op? Hoe kij ken we naar medemensen? Autochtonen Hierboven ging het over onze relatie tot allochtonen. We kunnen de vraag ook stellen in verband met autochtonen, die van geboor te Nederianders zijn. De vraag klemt vooral, als er tussen burgers van het eigen land ingrijpende verschillen openbaar komen. Er zijn veel Nederlanders niet meer bij een kerk aangesloten. Voor zover zij in God geloven, doen ze dat niet in een kerkelijk kader. Hun opvattingen over de maatschap pij, de politiek en de christenheid zijn vaak anders dan die van kerkmensen. Hoe zullen zij zich tegenover elkaar opstel len? Ik schrijf dit artikel niet enkel vanuit kerkelijk gezichtspunt. Ook van niet-kerke- lijke kant zijn er vragen over de houding jegens belijdende christenen. Er wordt nogal eens opgemerkt dat christenen naar de rand van de samenleving worden gedrongen. Hoe gaan burgers dan met elkaar om? De samenleving is harder geworden. Dat hangt met heel wat factoren samen. Die ver harding komt ook uit in de bejegening van elkaar. Wat moetje als je in poUtiek of godsdienstig opzicht met iemand fundamenteel van mening verschilt? Als je zijn of haar stand punt een gevaar vindt voor de geestelijke richting waarin onze maatschappij zich ont wikkelt. Dan zeg je bij jezelf: die kant moe ten we in geen geval op. De wijs nog even op de omgekeerde situatie. Dat niet-christenen zich opstellen tegenover christenen. Zij keuren de christelijke levens visie af. Zij achten die benepen en achter haald. Wat kunnen christenen van hun niet- christelijke medeburgers vragen en ver wachten? Jezus in de Bergrede Het eenvoudigste antwoord is: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Je kunt het ook positief formuleren; behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Dat is zelfs een bijbels gege'- ven. De Heere Jezus zegt: Alle dingen dan, die gij wilt dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo, want dat is de wet en de profeten (Mattheüs 7:12). Dat vraagt God van hen die naar Zijn Woord willen luisteren. Komt er niet meer bij kij ken? Is met dit woord alles gezegd? In elk geval is het nodig ernaar te luisteren en ernaar te doen. Hier stuiten we op een woord uit de Bijbel waarin blijkt, dat de wet en de profeten woorden bevatten die voor ieder mens van kracht en heilzaam zijn. Toch kan ik me voorstellen dat iemand met de vraag zit: moet ik altijd respect opbrengen voor een medemens met wie ik het funda menteel oneens ben? Toegepast op respect hebben De lezer bemerkt: ik ga nu een stapje verder dan wat we in de tekst lezen. U kunt zeggen: als ik zelf respect verlang van een ander', moet ik hem of haar dat ook bewijzen. Dat is een nadere invulling van de tekst, al staat hij et niet met zoveel woorden in. Rust mijn behandeling van de ander dan op mijn verlangen om netjes behandeld te wor den? Als ik dat zelf de andere doe, mag ik ook van hem vragen net zo behandeld te worden. Egoïsme Het is goed erop te wijzen dat in dit geval de Heere Zelf deze redenering volgt. Een rede nering van praktische levenswijsheid. Hier bij mag je kennelijk ook aan jezelf denken. Let erop dat dit aan jezelf denken hier niet uit egoïstische levenshouding voortkomt. Aan jezelf denken wordt bepaald en daar mee beperkt door de omgang met de ander. Ik wil hier niet spreken van egoïsme, maar van bijbels realisme. Zo zit onze werkelijk heid in elkaar. Wil je het leven houdbaar en dragelijk doen zijn, dan moetje met de ande re rekenen zoals je verlangt dat er met jou zelf gerekend wordt. Dit is het bijbelse prak tische realisme. Toch wil ik nog iets verder gaan in de vraag stelling. Wat nu, als je het fundamenteel met de ander oneens bent. Ja, erger nog, als je de denkbeelden van de ander afkeurenswaardig of zelfs slecht vindt. Blijft dan nog de plicht om respect voor de ander op te brengen overeind staan? Onderscheid tussen de mens en zijn opvattingen Het lijkt me dat we moeten onderscheiden tussen de mens en zijn opvattingen. We kun nen iemands mening afwijzen, er diepgaan de kritiek op hebben. Daarmee wijzen we die mens als medemens niet af. Stel dat je zijn overtuiging een gevaar voor de samenleving vindt, dan moet je de dis cussie durven en willen aangaan - als daar voor de gelegenheid is. Juist het respect voor de medemens vraagt dan om een grondige gedachtenwisseling. Je kunt zodanig van mening blijven ver schillen, dat je bewogen bent over de maat schappelijke of zelfs kerkelijke consequen ties van het standpunt van de ander. Uit die bewogenheid moet dan blijken dat je de ander met zijn mening, met zijn opstelling in de betrokken zaak erkent en respecteert, ter wijl je tegelijk met respect zegt: ik geloof dat je op een verkeerde lijn zit. De praktijk zal leren dat het zo niet goed gaat. Op deze manier hou je de verhoudingen zuiver. Ik gebruikte zojuist het woord zuiver. Dat kunnen we ook omschrijven als heel, gaaf of integer. Integriteit als grens Zijn er geen grenzen aan het respect dat we voor de ander moeten opbrengen? Die zijn er zeker. We stuiten daar op de grenzen aan het respect, als de ander niet (meer) integer is. Ik bedoel hiermee, als de ander zijn of haar standpunt niet waar maakt; als hij dat zelf niet voorleeft of naleeft. Oneerlijkheid, cor ruptie, gesjoemel, achterkamertjespolitiek en al zuUce zedelijk te veroordelen praktijken. Daartegenover staat een levenshouding van eerlijkheid, trouw, rechtvaardigheid en rechtschapenheid. Waar deze deugden ont breken zijn de grenzen aan het respect voor een medemens bereikt. Dan mag men hem of haar ook aanspreken op het overschrijden van die grenzen. Dit wil niet zeggen dat die medemens dan waardeloos is geworden. Hij blijft een mede mens, ook als hij zich zedelijk misdraagt. Dan blijft er voor ons, in elk geval als chris ten, iets van mededogen én barmhartigheid. Daarmee vergoelijken we zijn zedelijke mis dragingen niet. We zijn wel met hem bewo gen. Proef op de som kan zijn onze houding tegenover die schenders van de menselijk heid, die zich op dit ogenblik voor het Tri bunaal in Den Haag moeten verantwoorden. De lezer trekke zelf voor zijn houding tegen over zulke moordenaars van medemensen de conclusie. W.H. Velema Liefdewerk Niet te geloven dat het er, wat de financiën betreft, zo matig aan toe gaat waar het de honore ring van s rijkswege betreft. In de regel draagt de gemeente, de instelling of het bedrijf waar door de LOTUS-slachtoffers worden uitgenodigd, wel bij in de kosten van een oefening. Die bijdrage is dan kostendekkend te noemen. Soms werkt de LOTUS-groep pro Deo, bijv. bij hun eigen EHBO-vereniging. Maar verder is het, zoals instructeur Geertsma het noemt, dik wijls 'liefdewerk oud papier.' Lesavond We mogen het genoegen smaken om een oefenavond van de Lotus-studiekring bij te wonen. Tegen half acht komen de 'Lotussen' één voor één binnen, allen zeulend met een zware hob by/viskist, de zogenaamde grimekoffer. Na de koffie, die de nodige energie geeft om weer aan de slag te gaan, nemen ze allemaal plaats aan de tafels, die in U vorm staan opgesteld. De grimekoffers gaan open en er wordt druk heen en weer gelopen om bakjes water. De sfeer is uitstekend te noemen, al moeten de LOTUS-slachtoffers zichzelf de meest gruwelijke 'let sels' en 'verwondingen' toebrengen. "De examenletsels", geeft instructeur Geertsma als opdracht. En uit de koffers komen klom pen brooddeeg, (waarvoor een recept in de instructiemap staat, zodat de voorraad altijd op peil kan worden gehouden), caran d' ache, een soort fimo-klei waarmee de basis voor wonden wordt gemaakt. Een laag van dit materiaal wordt gelijkmatig op een lichaamsdeel aangebracht, waarna in deze substantie een wond wordt gemaakt. Aangezien ieder een eigen huidskleur heeft, houdt iedereen er zijn eigen 'kleuringsprocedure' op na (en is het bijna niet mogelijk om deeg van elkaar te lenen). Verder potjes vaseline, kerrie, catao, latex, flesjes inkt, ketjap, kunst- bloed in de uitvoeringen dik en dun, een pompje om een slagaderlijke bloeding te immiteren, tanden en kiezen, zowel los als op strips (zoals je ze ook wel bij de tandarts vindt), zelfs een heus glazen oog komt uit één van de koffers, plastic brandwonden, glasscherven, nagels, doos jes met make-up, kohlpotloden, tubes crème, papieren zakdoekjes, een föhn, spatels, messen en scharen, alles watje maar kunt bedenken wordt aangewend, om werkelijk de meest ernsti ge wonden natuurgetrouw te kunnen nabootsen. En dit is nog maar een onderdeel van het pro gramma op de lesavonden. Want er zijn ook avonden, dat er weer extra aandacht wordt besteed aan het ontwerpen, het ensceneren of het acteren. Interesse Wie na het lezen van dit verhaal enthousiast is geworden voor het LOTUS-werk, of het idee heeft dat hij daar meer over wil weten, of misschien gebruik wil maken van de diensten van LOTUS, of zelf een opleiding tot LOTUS wil gaan volgen, kan schrijven naar: Lotus-studiekring 'Flakkee', Postbus 1, 3253 ZG Ouddorp, of zich in verbinding stellen met het centrale adres of telefoonnummer van de organisatie: Organisatie LOTUS, Landmeters- veld 802, 7327 KE APELDOORN, tel. 055- 5410950. D.V. zaterdagmorgen wordt vanaf half negen het oud papier opgehaald. Wilt u het alstublieft goed gebundeld en vooral tijdig buiten op de stoep zetten? De opbrengst komt ten goede aan het jeugd werk van de Nederlands Hervormde Ge meente van Middelhamis. U mag het oud papier deze morgen ook komen brengen, onze container staat aan de Molenweg. Alvast bedankt, OPA. Vrouwenvereniging Kleine Kraclit, Ger. Gem. Nieuwe Tonge De verkoping die gehouden is op woens dag 10 mei heeft het mooie bedrag van bruto ƒ3.903,25 opgebracht. Verkoop over het gehele jaar bedraagt 2.200,-, samen ƒ6.103,25. Alle kopers en ook degenen die de goederen beschikbaar heb ben gesteld: hartelijk dank. t Respect voor de ander

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 11